Met de core ontgrendeld de auto alleen maar als je een pasje tegen de deur aanhoud. Hetzelfde met starten, de auto start alleen als de sleutel op de vaste plek ligt.Gluten Parody schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:47:
Wat is automatische deuropening?Inductieplaat voor je smartphone lijkt me ook wel handig inderdaad, dual zone en soundbar geef ik weinig om... qua budget zou een ultra ook nog wel passen.
Ik zou vooral even kijken naar de Topic Start, staat een mooi overzicht van de verschillende versiesrens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:27:
[...]
Als het in je budget past, zou ik altijd de Plus versie nemen. Daar zitten wat mij betreft zoveel meer opties standaard in, dat dat zijn geld dubbel en dwars waard is.
Onder andere: automatische deuropening, 2 zone climate control, soundbar, draadloos laden (geloof ik).

Deze vind ik persoonlijk erg prettig in de plus:
- Pilot Assist met actieve stuurondersteuning, Lane Change Assist, Distance to Truck Assist
[ Voor 14% gewijzigd door Zwijntje op 11-04-2024 15:08 ]
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Wat is/doet de Distance to Truck Assist?Zwijntje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:38:
[...]
Ik zou vooral even kijken naar de Topic Start, staat een mooi overzicht van de verschillende versies
Deze vind ik persoonlijk erg prettig in de plus:
- Pilot Assist met actieve stuurondersteuning, Lane Change Assist, Distance to Truck Assist
Is dat onderdeel van de snelwegsystemen? Dus verder naar links gaan bij passeren van een vrachtwagen via de linker strook? Dan ben ik benieuwd hoe het in de Volvo werkt. In mijn Zeekr X gaat hij wat twijfelen als je dit op een smalle brug doe (bijv Gorinchem) omdat het systeem verder naar links wil om afstand tot de vrachtwagen te houden en ondertussen ook afstand wil houden van een obstakel aan de linkerkant

Ik heb bij mij de functie nergens apart benoemd zien staan.
Juist, het iets naar links uitwijken bij vrachtwagens.BPi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:22:
[...]
Wat is/doet de Distance to Truck Assist?
Is dat onderdeel van de snelwegsystemen? Dus verder naar links gaan bij passeren van een vrachtwagen via de linker strook? Dan ben ik benieuwd hoe het in de Volvo werkt. In mijn Zeekr X gaat hij wat twijfelen als je dit op een smalle brug doe (bijv Gorinchem) omdat het systeem verder naar links wil om afstand tot de vrachtwagen te houden en ondertussen ook afstand wil houden van een obstakel aan de linkerkant![]()
Ik heb bij mij de functie nergens apart benoemd zien staan.
Eerlijk gezegd merk ik daar weinig van. Het valt me athans niet op.
Ik ben over het algemeen erg tevreden over de ACC heerlijk relaxt rijden.
Sporadisch 'schrikt' de auto van een ander voertuig die over de middelijn drijgt te gaan. En in bochten op de snelweg verward hij ook heel af en toe de positie van voertuigen op de weg. Dan stopt de auto abrupt met snelheid behouden/begint regeneratief te remmen.
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Je hoeft alleen de pas even op die plek te houden. Hoeft hem niet te houden daar.rens-br schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:02:
[...]
Met de core ontgrendeld de auto alleen maar als je een pasje tegen de deur aanhoud. Hetzelfde met starten, de auto start alleen als de sleutel op de vaste plek ligt.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
ik heb de auto voor het eerst (met de hand) gewassen. Hinderlijk vond ik dat ik de rechter ruitenwisser niet omhoog kon doen, hij kwam tegen de motorkap aan. Nou ja dan maar een beetje eromheen wassen. Maar nu zag ik vandaag toen ik nakeek hoe ik de ruitenwissers uit de auto-stand kon halen dat er een instelling is die de ruitenwissers in een hoge stand zet, de 'ruitenwissers service' stand.
Ik had natuurlijk de hele handleiding moeten lezen, maar ja ......
Wellicht zijn er meer van mijn soort, vandaar deze tip.
Ik had natuurlijk de hele handleiding moeten lezen, maar ja ......
/f/image/n6NRTYYGNuAyeolkCjXzKYBh.png?f=fotoalbum_large)
Wat raden jullie aan als laadpas (voor België)? Ik zou voornamelijk snelladen, gezien ik thuis geen laadpaal heb. Ik dacht eerst een gold abonnement af te sluiten bij Fastned, dit zou resulteren in een prijs van ongeveer 50 cent/kWh. Ik zie echter dat het Large abonnement van de volvo laadpas aan elke snellader een garantie van 50 cent biedt. Klopt dit wel degelijk? Dan zou het misschien interessanter zijn deze te nemen, aangezien ik dan ook andere aanbieders kan gebruiken aan die prijs. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Tesla! via de Tesla app.Tesla heeft op sommige laadplekken zijn netwerk opengesteld voor Niet-Tesla's Als je veel laadt kan je ook lid worden waardoor het tarief nog lager wordt. Ik laad zelf voor 0,30/kw en piektijden 0,33/kw. Zonder lidmaatschap 0,37 en 0,42./kw (piek). Wel op tijd de plek verlaten omdat ze anders flinke boetetarieven doorrekenen om paalkleven te voorkomen.DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
Wat raden jullie aan als laadpas (voor België)? Ik zou voornamelijk snelladen, gezien ik thuis geen laadpaal heb. Ik dacht eerst een gold abonnement af te sluiten bij Fastned, dit zou resulteren in een prijs van ongeveer 50 cent/kWh. Ik zie echter dat het Large abonnement van de volvo laadpas aan elke snellader een garantie van 50 cent biedt. Klopt dit wel degelijk? Dan zou het misschien interessanter zijn deze te nemen, aangezien ik dan ook andere aanbieders kan gebruiken aan die prijs. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Vooruit dan maar. Als je een achterraampje opent en je gaat harder dan 48 km/uur dan slaat de wind naar binnen en begint het zo te pulseren dat het pijn doet aan je oren van de drukverschillen en het lawaai.
Mijn auto blijft nog een paar dagen bij de dealer staan totdat de update hopelijk het internet aan de gang krijgt. Update 1.3 wordt komende week (week 16) verwacht. De dealer zal in mijn geval de update installeren.
Nog nagevraagd of er inderdaad een verschil is tussen het activeren van de internet verbinding bij zakelijke auto's en particulieren. Dat klopt inderdaad. De internet activatie gebeurt bij de zakelijke markt al in China (af fabriek). Je moet dan vooral bedenken dat het gaat vlootbeheerders zoals autoverhuurbedrijven of groteren companies met een hele bunch auto's die door meerdere werknemers gebruikt worden.
Bij particulieren wordt internet gerealiseerd via activatie vanuit de app. De sim's zitten in een afgesloten regeleenheid. Een defecte sim betekent dat de gehele regeleenheid zal moeten worden vervangen. Vooralsnog op pad met de C40 maar hoop toch echt dat vlgd week mijn EX30 weer voor de deur staat met een werkende Google assistent.
Nog nagevraagd of er inderdaad een verschil is tussen het activeren van de internet verbinding bij zakelijke auto's en particulieren. Dat klopt inderdaad. De internet activatie gebeurt bij de zakelijke markt al in China (af fabriek). Je moet dan vooral bedenken dat het gaat vlootbeheerders zoals autoverhuurbedrijven of groteren companies met een hele bunch auto's die door meerdere werknemers gebruikt worden.
Bij particulieren wordt internet gerealiseerd via activatie vanuit de app. De sim's zitten in een afgesloten regeleenheid. Een defecte sim betekent dat de gehele regeleenheid zal moeten worden vervangen. Vooralsnog op pad met de C40 maar hoop toch echt dat vlgd week mijn EX30 weer voor de deur staat met een werkende Google assistent.
Yes, werkt perfect. Alle laders die >100kW laden zijn slechts 50 cent per kWh. Perfecte pas voor op vakantie, én je krijgt het premium abonnement nog eens een jaar gratis bij je EX30 ook.DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
Ga morgenvroeg de auto wassen. Bedankt voor de tip!Kwakjan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:14:
ik heb de auto voor het eerst (met de hand) gewassen. Hinderlijk vond ik dat ik de rechter ruitenwisser niet omhoog kon doen, hij kwam tegen de motorkap aan. Nou ja dan maar een beetje eromheen wassen. Maar nu zag ik vandaag toen ik nakeek hoe ik de ruitenwissers uit de auto-stand kon halen dat er een instelling is die de ruitenwissers in een hoge stand zet, de 'ruitenwissers service' stand.
Ik had natuurlijk de hele handleiding moeten lezen, maar ja ......Wellicht zijn er meer van mijn soort, vandaar deze tip.
[Afbeelding]
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Vandaag ritje naar de Zorg&ICT beurs. (Enschede naar Utrecht) bij het oprijden van A35 reed een trailer de afrit af vol met EX30 in de verpakkingen. Er komen dus weer een aantal uitleveringen aan!
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Bij Enschede zit een groot depot voor Volvo Nieuwehuijse. Vanuit daaruit worden de auto’s verspreid onder de dealers.tdolder schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:37:
Vandaag ritje naar de Zorg&ICT beurs. (Enschede naar Utrecht) bij het oprijden van A35 reed een trailer de afrit af vol met EX30 in de verpakkingen. Er komen dus weer een aantal uitleveringen aan!
Ok, bedankt voor de informatie!Anton Krikke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:57:
[...]
Tesla! via de Tesla app.Tesla heeft op sommige laadplekken zijn netwerk opengesteld voor Niet-Tesla's Als je veel laadt kan je ook lid worden waardoor het tarief nog lager wordt. Ik laad zelf voor 0,30/kw en piektijden 0,33/kw. Zonder lidmaatschap 0,37 en 0,42./kw (piek). Wel op tijd de plek verlaten omdat ze anders flinke boetetarieven doorrekenen om paalkleven te voorkomen.
Dan lijkt het mij inderdaad best zo vaak mogelijk daar op te laden.
Bedankt voor de info.JSD00 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:26:
[...]
Yes, werkt perfect. Alle laders die >100kW laden zijn slechts 50 cent per kWh. Perfecte pas voor op vakantie, én je krijgt het premium abonnement nog eens een jaar gratis bij je EX30 ook.
Zal eens horen bij de dealer om deze laadpas te regelen dan
Ik heb ook geen laadpaal thuis, maar ik gebruik snelladen alleen maar als ik echt batterijcapaciteitsnood heb en geen tijd heb om die ergens aan een publieke laadpaal te zetten, of bij lange afstanden. Ook opletten dat het voorverwarmen van de batterij 30' duurt, zodoende je aan de maximum laadsnelheden kunt laden, dus ff om de hoek gaan snelladen resulteert meestal bij mij aan 75kWh ipv 145kWh. Altijd snelladen is ook niet goed voor de batterij. Ik vind snelladen ook veel verlies van tijd die ik goed kan gebruiken, ook al is het maar 20'.. doe toch liever iets anders dan in de wagen te zitten.DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
Kun je gewoon via de app aanvragen, áls die app werkt tenminste ;-)DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:04:
[...]
Bedankt voor de info.
Zal eens horen bij de dealer om deze laadpas te regelen dan
En hoe voelt dat om met een C40 onderweg te zijn als je uit een EX30 komt?Anton Krikke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:18:
Vooralsnog op pad met de C40 maar hoop toch echt dat vlgd week mijn EX30 weer voor de deur staat met een werkende Google assistent.
Eerlijk gezegd niet veel mis mee. Rijdt ook heel fijn. Behalve dat ik de achterwielaandrijving van de EX30 veel fijner vind rijden dan de voorwielaandrijving die op deze C40 zit. Ik vind de EX30 handelbaarder door het kleinere formaat en net even pittiger en heel goed sturen. Ook is het toch wel heel fijn dat er een achterruitenwisser op de EX30 zit en,hoe vreemd ook, die zit niet op de C40 en belemmert het zicht wanneer het flink regent.RigolleM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:16:
[...]
En hoe voelt dat om met een C40 onderweg te zijn als je uit een EX30 komt?
Google Translate
Software-update 1.3. verwachte timing:
VIDA-uitgave 24w16d3 (15-04-24)
Lancering OTA 24w18d1 (29/04/24)
Verbeteringen:
Software-update 1.3 bevat meer dan 170 softwareverbeteringen, waarvan de meeste betrekking hebben op het middendisplay en de infotainment-headunit (DHU).
Specifieke verbeteringen:
Opslag van de AC-stroomlimiet (reset het laadvermogen eerder naar 6A na een rijcyclus)
Verbeterde weergave op het middendisplay voor aanhangers of fietsenrekken (verlichting van aanhanger en fietsenrek / automatische aanhangerbediening / melding bij afkoppelen)
Verbeterde radio-ontvangst en functionaliteit Verbeterd zicht van de achteruitkijkcamera
Minder afstandsafwijking tussen Google en bestuurdersinformatie op het middendisplay
Internetverbinding:
Een groot deel van de verstoring van de internetverbinding is in de backend opgelost. Vanwege de complexiteit wordt er gewerkt aan verdere verbeteringen. De verbeteringen worden continu en onafhankelijk van de OTA-update uitgevoerd. In geval van nieuwe verbindingsproblemen kunt u een bugrapport indienen via TIE.
Nieuwe functie autowasmodus:
Deze functie sluit automatisch de ruiten, klapt automatisch de spiegels in, schakelt de recirculatielucht in en deactiveert de automatische ruitenwissers.
Volvo EX30-app:
De verbeteringen aan de EX30-app gaan ook door en staan ook los van de OTA-update. Ook hier ligt de oorzaak van de beperkingen in de backend.
De basis voor het verbinden en aanmelden van particuliere klanten bij Vodafone is een stabiele internetverbinding in de auto. Zodra dit gegarandeerd is, dient het koppelen en registreren plaats te vinden
perfect mogelijk zijn. Registratie is alleen vereist voor particuliere klanten. Registratie is niet nodig voor wagenparkklanten. Houd hier rekening mee bij de inschrijving voor particuliere klanten
De volgende punten:
In de Volvo ID van de klant moet een telefoonnummer zijn opgeslagen. Als u al een bestaande Volvo ID heeft, moet deze mogelijk worden aangevuld. Dit is nodig voor de MFA Multi Factor
Authenticatie.
De gegevens in de Volvo ID, met name het e-mailadres en telefoonnummer, moeten overeenkomen met de gegevens die zijn verstrekt tijdens de Vodafone-registratie.
Indien het niet mogelijk is om de EX30 app aan het voertuig te koppelen, vragen wij u een foutmelding via TIE in te dienen. De collega’s in de backend ontvangen de relevante informatie. Informatie over het soort en aantal problemen en kan snel voor de oplossing zorgen.
De onjuiste weergave van de looptijd van de digitale diensten is inmiddels gecorrigeerd.
Aanbevelingen als er softwarefouten optreden:
Start het middendisplay opnieuw met de stuurknoppen
Wanneer de contextbalk verdwijnt, houdt u de Home-knop 10 seconden ingedrukt
Voor de uitrustingslijnen Plus en Ultra wordt aanbevolen om vóór de levering de instelling voor de begroetingsfunctie op AAN te zetten. Dit verbetert de stabiliteit van de functionaliteit van de sleutel
labels. Voor reeds geleverde voertuigen zijn geen maatregelen nodig.
Mocht de laadkabel niet ontgrendeld kunnen worden, dan zijn er verschillende mogelijkheden:
Schakel het opladen uit in de Volvo Cars-app.
Beëindig het laadproces via het middendisplay.
Druk op om het opladen bij het laadstation te stoppen
Thnxs voor deze info. Verduidelijkt heel veel. Als ik het goed lees is het zaak om je VolvoID te wijzigen naar een ID gebaseerd op je telefoonnummer ivm met de invoering van MFA (Multi Factor Authenticatie. Maar voordat ik daar aan begin wil ik dat eerst duidelijk horen vd dealer. De problemen die ik heb met internet lijken toch vooral met problemen op de servers (backend) van doen te hebben. Waar op FB zag je deze info passeren?
Klopt, helemaal mee eens.RigolleM schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:14:
[...]
Ik heb ook geen laadpaal thuis, maar ik gebruik snelladen alleen maar als ik echt batterijcapaciteitsnood heb en geen tijd heb om die ergens aan een publieke laadpaal te zetten, of bij lange afstanden. Ook opletten dat het voorverwarmen van de batterij 30' duurt, zodoende je aan de maximum laadsnelheden kunt laden, dus ff om de hoek gaan snelladen resulteert meestal bij mij aan 75kWh ipv 145kWh. Altijd snelladen is ook niet goed voor de batterij. Ik vind snelladen ook veel verlies van tijd die ik goed kan gebruiken, ook al is het maar 20'.. doe toch liever iets anders dan in de wagen te zitten.
Mijn huidige werknemer start volgende maand met het bouwen van een nieuw parkingcomplex met laadpalen.
De oplevering hiervoor is echter pas gepland voor mei 2025.
Tot dan zal ik zien wat ik doe, maar ik zal inderdaad proberen snelladen te minimaliseren waar mogelijk.
die werkt nog nietJSD00 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:15:
[...]
Kun je gewoon via de app aanvragen, áls die app werkt tenminste ;-)

Auto is in november besteld, heb ondertussen een VIN nummer gekregen.
Als ik die ingeef in de gewone Volvo app herkent hij de auto, maar in de EX30 app nog niets te zien
Als je links blijft rijden en er rijden rechts meerdere vrachtwagens, dan gaat mijn auto na elke vrachtwagen weer een stuk naar rechts, daarna weer naar links etc. Liever heb ik dat de auto langer verder naar links blijft rijden en niet slingert. Hij ziet de volgende vrachtwagen namelijk al wel.Zwijntje schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:34:
[...]
Juist, het iets naar links uitwijken bij vrachtwagens.
Eerlijk gezegd merk ik daar weinig van. Het valt me athans niet op.
Ik ben over het algemeen erg tevreden over de ACC heerlijk relaxt rijden.
Sporadisch 'schrikt' de auto van een ander voertuig die over de middelijn drijgt te gaan. En in bochten op de snelweg verward hij ook heel af en toe de positie van voertuigen op de weg. Dan stopt de auto abrupt met snelheid behouden/begint regeneratief te remmen.
Over het algemeen is het wel een functie die ik graag gebruik. Ik zal kijken of ik wat opnames van het gedrag gefilmd via de frontcam uit de auto kan downloaden . Sowieso wel mooi zon camerafunctie
[ Voor 11% gewijzigd door BPi op 11-04-2024 22:35 ]
Zoals ik het lees moet in je Volvo-ID een telefoonnummer bekend zijn, en moeten emailadres en telefoonnummer gelijk zijn aan degene die je invoert bij het activeren van het internet. Er staat nergens dat je ID gebaseerd moet zijn op je telefoonnummer.Anton Krikke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:05:
[...]
Thnxs voor deze info. Verduidelijkt heel veel. Als ik het goed lees is het zaak om je VolvoID te wijzigen naar een ID gebaseerd op je telefoonnummer ivm met de invoering van MFA (Multi Factor Authenticatie.
ik volg twee groepen Volvo EX30 official en Volvo EX30 België en Nederland. Op 1 van deze sites is het verschenen, maar als ik het nu opzoek vindt ik het niet meer terug? Raar.Anton Krikke schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:05:
[...]
Thnxs voor deze info. Verduidelijkt heel veel. Als ik het goed lees is het zaak om je VolvoID te wijzigen naar een ID gebaseerd op je telefoonnummer ivm met de invoering van MFA (Multi Factor Authenticatie. Maar voordat ik daar aan begin wil ik dat eerst duidelijk horen vd dealer. De problemen die ik heb met internet lijken toch vooral met problemen op de servers (backend) van doen te hebben. Waar op FB zag je deze info passeren?
Bij de meeste auto's kun je die ruitenwisserstand ook inschakelen door nadat je de auto hebt uitgeschakeld, de ruitenwisserhendel even omhoog/omlaag/naar je toe te bewegen en vast te houden. Ik lees dat je de stand wel uit kunt zetten via die handeling. Ik weet niet of het aanzetten bij de EX30 ook nog op die manier werkt, maar het lijkt er op dat dat is weggeminimaliseerd/wegbezuinigd en alleen via het scherm is in te stellen.Kwakjan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:14:
Ik had natuurlijk de hele handleiding moeten lezen, maar ja ......Wellicht zijn er meer van mijn soort, vandaar deze tip.
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Of-Aaargh op 12-04-2024 07:05 ]
Valt het jullie ook op dat het dimlicht pas laat inschakelt? Andere auto's zie ik al met dimlicht rijden, bijv om 19.30u gisteren.
De drl geeft wel veel licht, maar toch.
vice versa en weer terug
Mijn auto, afgelopen maandag gemaakt, staat nu ook in de gewone Volvo App. Als je zou willen zoeken waar die van jou is: https://e-tracking.net/tracking/roro-tracking. Er is 10 april een schip vertrokken. De volgende vertrekken 19 & 22 april.DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:19:
[...]
die werkt nog niet![]()
Auto is in november besteld, heb ondertussen een VIN nummer gekregen.
Als ik die ingeef in de gewone Volvo app herkent hij de auto, maar in de EX30 app nog niets te zien
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
En vergeten te vermelden dat ik kan laden bij mijn werkgever, maakt ook veel verschil.. ik laad enkel op maandag (na het weekend meestal zo goed als leeg) en vrijdag (voor het weekend). In een normaal weekend kom ik dan wel toe, maar soms lukt het niet en probeer ik te laden waar ik dan heen ga (lukt vrijwel altijd).DriesDK schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:17:
[...]
Klopt, helemaal mee eens.
Mijn huidige werknemer start volgende maand met het bouwen van een nieuw parkingcomplex met laadpalen.
De oplevering hiervoor is echter pas gepland voor mei 2025.
Tot dan zal ik zien wat ik doe, maar ik zal inderdaad proberen snelladen te minimaliseren waar mogelijk.
Eens. Ik kan het dimlicht ook niet 'always on' zetten...Brumax schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:43:
Valt het jullie ook op dat het dimlicht pas laat inschakelt? Andere auto's zie ik al met dimlicht rijden, bijv om 19.30u gisteren.
spijtig genoeg niets bekend via mijn VIN, zal nog even geduld moeten hebbeniHansz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:35:
[...]
Mijn auto, afgelopen maandag gemaakt, staat nu ook in de gewone Volvo App. Als je zou willen zoeken waar die van jou is: https://e-tracking.net/tracking/roro-tracking. Er is 10 april een schip vertrokken. De volgende vertrekken 19 & 22 april.
Bedankt voor de link naar de tracking site, zal deze wekelijks eens checken
Zie trouwens ook in de gewone Volvo App, dat ik niet MY2025 krijg, maar nog MY2024. Tenminste omdat er 2024 staat. Nou ja, uitvoering klopt en als ie maar snel komt.DriesDK schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:43:
[...]
spijtig genoeg niets bekend via mijn VIN, zal nog even geduld moeten hebben![]()
Bedankt voor de link naar de tracking site, zal deze wekelijks eens checken
:strip_exif()/f/image/4WhkqPUy3q9HxqtP7ZCcYXju.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij staat naast z'n tweelingbroer zo te zien? ;-)Jacco12345 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:42:
Vandaag mijn EX30 SMER mogen ophalen bij de dealer. Onder andere erg blij met de keuze om het logo zwart te laten wrappen.
Het enige waar ik nog tegenaan loop is het koppelen van de app (zie screenshot). Is hier wellicht een fix voor? Ik kon dit niet zo snel terugvinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja klopt inderdaad! Dat was leuk toeval 😊JSD00 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:10:
[...]
Hij staat naast z'n tweelingbroer zo te zien? ;-)
Wauw, heel mooi! Is de rest van de auto ook gewrapt? De witte lak lijkt namelijk semi-mat op de foto.Jacco12345 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:42:
Vandaag mijn EX30 SMER mogen ophalen bij de dealer. Onder andere erg blij met de keuze om het logo zwart te laten wrappen.
Het enige waar ik nog tegenaan loop is het koppelen van de app (zie screenshot). Is hier wellicht een fix voor? Ik kon dit niet zo snel terugvinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zit zelf nog te twijfelen om de logos zwart te maken. Zal dit bij mijn lease EX30 waarschijnlijk weer ongedaan moeten maken bij inleveren.
De app ging het bij mij vanzelf doen na 4 dagen, iemand anders hier al binnen een dag. Gewoon af en toe even controleren en dan zal het goed moeten komen. (vooral geen volvo IDs verwijderen of dat soort fratsen, schijnt het langer van te duren)
[ Voor 5% gewijzigd door Grelis op 12-04-2024 16:49 ]
Nee ik heb enkel het logo aan de voorkant laten wrappen. De letters aan de achterkant zijn ook vervangen door de zwarte exemplaren. Ik rij overigens ook een leaseauto en heb de aanpassing gewoon via de leasemaatschappij gedaan. Zij sturen de order dan naar de dealer en dit kost je verder niets in je bijtelling.Grelis schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:46:
[...]
Wauw, heel mooi! Is de rest van de auto ook gewrapt? De witte lak lijkt namelijk semi-mat op de foto.
Zit zelf nog te twijfelen om de logos zwart te maken. Zal dit bij mijn lease EX30 waarschijnlijk weer ongedaan moeten maken bij inleveren.
Nee ik heb alleen het logo aan de voorkant laten wrappen en de letters aan de achterkant laten vervangen voor de zwarte letters. Van mij is ook een leaseauto en ik mag deze aanpassingen wel doen. Order kan je dan via de leasemaatschappij naar de dealer sturen (kost je niks op je bijtelling)
De app ging het bij mij vanzelf doen na 4 dagen, iemand anders hier al binnen een dag. Gewoon af en toe even controleren en dan zal het goed moeten komen. (vooral geen volvo IDs verwijderen of dat soort fratsen, schijnt het langer van te duren)
Thanks voor de tip over de apl! Dan wacht ik geduldig een paar dagen af.
[ Voor 14% gewijzigd door Jacco12345 op 12-04-2024 16:59 ]
iHansz schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:01:
[...]
Zie trouwens ook in de gewone Volvo App, dat ik niet MY2025 krijg, maar nog MY2024. Tenminste omdat er 2024 staat. Nou ja, uitvoering klopt en als ie maar snel komt.![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wFpLjBR2GPXHdoaFDaxSzcK5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hetzelfde
Ben wel tevreden over MY2024, badge aan de zijkant ziet er wat fraaier uit.
De knoppen op het stuur had ik tijdens de testrit geen problemen mee, dus dat maakt mij niet zoveel uit.
Daarnast ga ik niet klagen dat ik vapour grey nog gratis had
Als het aan mij lag had ik liever de ultra in Moss Yellow besteld (precies de jouwe, goede keus
Ik denk dan dat het op de EX30 official group heeft gestaan want daar wordt soms stevig geredigeerd door de beheerders. Het is uiteindelijk info die aan de dealers gericht was en niet aan de klanten. Misschien dat ze het daarom verwijderd hebben. Ik heb het nadat jij t gepost had in de vertaling op de FB EX30 België en Nederland gezet.cheops4550 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 06:21:
[...]
ik volg twee groepen Volvo EX30 official en Volvo EX30 België en Nederland. Op 1 van deze sites is het verschenen, maar als ik het nu opzoek vindt ik het niet meer terug? Raar.
Volvo is niet Chinees, maar Zweeds.Of-Aaargh schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:43:
Ook Europese merken hebben hun problemen hoor. Het zijn niet alleen de Chinese merken als Volvo/Geely waar de online functies en elektronica problemen opleveren. Bij mijn Mini duurde het ook een paar weken voor ze de koppeling van mijn Mini/BMW-account met de auto op orde hadden.
En de Peugeot-app is een redelijke ramp. Traag, en altijd maar afwachten of een actie doorgevoerd wordt in de auto. Maar bij Mini en Peugeot zijn de verwachtingen van de koper misschien wat lager gesteld dan bij Volvo-kopers, gezien de nog steeds bestaande vooroordelen tegenover Engelse en Franse auto's.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ah en het Britse Jaguar is dus Indiaas …?
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Tweefactorauthorisatie erg onpraktisch.
Als je met zijn tweeën de auto gebruikt is het het handigst om met één Volvo ex30 app te werken. Probleem is echter dat je elke keer dat je de app op een ander apparaat opent, je opnieuw moet inloggen en dan een pincode krijgt opgestuurd naar je mailadres. Dus als de een de app wil openen op zijn of haar apparaat wordt de pincode naar mailadres van de ander gestuurd, want je kan maar 1 mailadres aan de app koppelen.
Overigens lukt het niet om een tweede Volvo ex30 app aan de auto te koppelen in het profiel van de tweede gebruiker. Ook als die met een ander Volvo ID is gemaakt dan de app die al gekoppeld is. Bij het koppelen wordt nog wel een QR-code gemaakt, maar als je die scant krijg je foutmelding, zie screenshot. Weet iemand de oplossing hiervoor?? Overigens erg te spreken over rijeigenschappen. Na twee dagen rijden.
Als je met zijn tweeën de auto gebruikt is het het handigst om met één Volvo ex30 app te werken. Probleem is echter dat je elke keer dat je de app op een ander apparaat opent, je opnieuw moet inloggen en dan een pincode krijgt opgestuurd naar je mailadres. Dus als de een de app wil openen op zijn of haar apparaat wordt de pincode naar mailadres van de ander gestuurd, want je kan maar 1 mailadres aan de app koppelen.
Overigens lukt het niet om een tweede Volvo ex30 app aan de auto te koppelen in het profiel van de tweede gebruiker. Ook als die met een ander Volvo ID is gemaakt dan de app die al gekoppeld is. Bij het koppelen wordt nog wel een QR-code gemaakt, maar als je die scant krijg je foutmelding, zie screenshot. Weet iemand de oplossing hiervoor?? Overigens erg te spreken over rijeigenschappen. Na twee dagen rijden.
:strip_exif()/f/image/6AVsxrIiJaAjlHvvHYFZAZs0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Isola op 12-04-2024 23:16 ]
Als je met z’n tweeën de auto gebruikt, moet je ieder je eigen Volvo ID aanmaken. 1 van de 2 is dan wel de “eigenaar” en het 2e profiel is dan de “medebestuurder/gebruiker”. Met iedere auto kunnen tot 10 Volo ID’s worden verbonden namelijk.Isola schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 23:13:
Tweefactorauthorisatie erg onpraktisch.
[Afbeelding]
In de auto dien je ook een tweede profiel te maken en deze koppel je dan ook aan de 2e Volvo ID van de medegebruiker. In dat geval krijg je ook geen issues met het opnieuw inloggen elke keer.
Wij gebruiken vanaf dag 1 al 2 profielen met 2 eigen ID’s en geen enkel issue.
Gisteren ergens om 9:45 uur aangekomen. Bij vertrek om 19:00 uur liep de klok vrolijk verder vanaf 9:45 uur. Aankomsttijd in de navigatie klopte dus ook niet.
Klok heen en weer switchen tussen handmatig en automatisch had geen effect. Voor een restart van het display moet de auto in P.
Reuze handig
Ik probeer enthousiast over de auto te blijven maar die softwareissues zijn wel storend hoor.
Klok heen en weer switchen tussen handmatig en automatisch had geen effect. Voor een restart van het display moet de auto in P.
Reuze handig
Ik probeer enthousiast over de auto te blijven maar die softwareissues zijn wel storend hoor.
@NokiaFan en allen,NokiaFan schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:25:
[...]
Wat je ook gaat doen, ik zou zeker niet je Volvo ID verwijderen.Ik heb dat ook gedaan en daarmee werd de EX30 app onbruikbaar. Dat kon enkel extern worden opgelost.
Heb sinds afgelopen week ook een EX30, bij de dealer heeft de app even gewerkt, helaas (ook) geen internetverbinding, vlak daarna gaf de app de welbekende problemen waar veel mensen last van hebben. In een van jouw berichten las ik dat een Volvo monteur het probleem had opgelost. Is het mogelijk om te achterhalen en te delen wat hij heeft gedaan om het probleem op te lossen? Het lijkt er namelijk op dat de oplossing niet gedeeld is met andere dealers. Indien dit niet mogelijk is, zou je dan de naam van de dealer en mogelijk de naam of referentie naar desbetreffende monteur kunnen delen zodat mijn dealer contact kan opnemen met hen?
Thanks, Geert
In mijn geval was het app issue alleen op te lossen op de zgn. backend server, omdat dit out of sync was. Jouw dealer kan contact opnemen met Brussel of Zweden, mocht hij zelf ergens niet uitkomen.geerta schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:40:
[...]
@NokiaFan en allen,
Heb sinds afgelopen week ook een EX30, bij de dealer heeft de app even gewerkt, helaas (ook) geen internetverbinding, vlak daarna gaf de app de welbekende problemen waar veel mensen last van hebben. In een van jouw berichten las ik dat een Volvo monteur het probleem had opgelost. Is het mogelijk om te achterhalen en te delen wat hij heeft gedaan om het probleem op te lossen? Het lijkt er namelijk op dat de oplossing niet gedeeld is met andere dealers. Indien dit niet mogelijk is, zou je dan de naam van de dealer en mogelijk de naam of referentie naar desbetreffende monteur kunnen delen zodat mijn dealer contact kan opnemen met hen?
Thanks, Geert
potatoes potatoes.... owned by, maar HQ in Zweden =zga ChineesZapato schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:27:
Volvo is Zweeds, hoofdkantoor Göteburg. Zhejiang Geely Holding Group is groot-aandeelhouder.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zou geweldig zijn als dat echt zo was ja.ajouwens schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:10:
Met dit verbruik kan ik wel leven 😉
[Afbeelding]
Zag op youtube iemand die liet zien, dat de auto aangaf. Als je daar en daar aankomt in de navigatie is er xxx % batterij over. En dat klopte van geen meter. Gevaarlijk zelfs, zo kan je onderweg met lege accu komen te staan.Reinier schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:25:
Gisteren ergens om 9:45 uur aangekomen. Bij vertrek om 19:00 uur liep de klok vrolijk verder vanaf 9:45 uur. Aankomsttijd in de navigatie klopte dus ook niet.
Reuze handig
Hopelijk fixen ze dat soort issues. Gelukkig is het enkel software.
Echter werkt dat alleen goed, als de auto eerlijk is over het energie verbruik... misschien proberen ze dat eerst te verhullen. Iets waar BYD ook schuldig aan was.
[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 13-04-2024 19:32 ]
Wat is je gemiddelde snelheid?ajouwens schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:10:
Met dit verbruik kan ik wel leven 😉
[Afbeelding]
Ben zeeeeer nieuwschierig naar het verbruik en de testen van Bjørn Nyland.
Wat denken jullie? Gaat hij hem aanraden of afkraken?
[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 13-04-2024 19:24 ]
Die leeft ook alleen maar van de clickbaits. Goed: geen inkomsten, slecht: katsjing!Immutable schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:19:
[...]
Ben zeeeeer nieuwschierig naar het verbruik en de testen van Bjørn Nyland.
Wat denken jullie? Gaat hij hem aanraden of afkraken?
Je hebt meer aan cijfers van ‘echte’ gebruikers.
Bij mijn SMER klopt de voorspelling van maps vrijwel exact. De voorspelling van de Volvo zelf redelijk, maar die weet van te voren niet wat voor wegen en snelheden je gaat rijden. Google wel als je je aan de snelheid houdt...Immutable schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:18:
[...]
Zag op youtube iemand die liet zien, dat de auto aangaf. Als je daar en daar aankomt in de navigatie is er xxx % batterij over. En dat klopte van geen meter. Gevaarlijk zelfs, zo kan je onderweg met lege accu komen te staan.
Hopelijk fixen ze dat soort issues. Gelukkig is het enkel software.Dus kunnen ze fixen.
Echter werkt dat alleen goed, als de auto eerlijk is over het energie verbruik... misschien proberen ze dat eerst te verhullen. Iets waar BYD ook schuldig aan was.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
link?Immutable schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:18:
[...]
Zag op youtube iemand die liet zien, dat de auto aangaf. Als je daar en daar aankomt in de navigatie is er xxx % batterij over.
Die is 46km/h. Dat is wat proefritjes, incl stoplicht sprintjes 😜. Een week woon werk (regio Rotterdam). En een trip naar Limburg, met wat provinciale en lokale wegen. AC stond voornamelijk uit.
Eens kijken wat het na 5000 (incl auto vakantie) is 🤔
Vandaag een wat enge ervaring met de EX30. Op een kruising met verkeerslichten kreeg ik groen. Van rechts kwam een fietser die op een fietspad rechtsaf mocht ondanks dat het daar rood is. De fietser was nog lang niet voor de auto en zou daar ook nooit terecht komen, maar de auto ging massief op de rem. Wij schrokken ons rot. Gelukkig was er geen auto vlak achter ons, anders hadden we een kop-staart botsing veroorzaakt. Is het veiligheidssysteem van de EX30 niet wat te scherp afgesteld?
Soort gelijke actie meegemaakt: in een file parkeervak wilde ik achterruit rijden (2 plaatsen achter mij waren vrij) om uit het parkeervak te komen. Op het trottoir links van mij kwam iemand op de fiets aangereden. Met een schok kwamen we tot stilstand omdat het veiligheid systeem ingreep. Het blijft “levensgevaarlijk” die fietsers 🤣
Ervaart iemand windruis (met name op snelweg)? Niet heel hard. En is dit normaal?
Clickbait of niet, Björn test auto’s zeer zorgvuldig. Een mooiste (clickbait)naam van de video over de EX30 kun je zeker wel verwachten want het gaat natuurlijk nergens over dat een EX30 zo een absurd hoog verbruik heeft.iHansz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:44:
[...]
Die leeft ook alleen maar van de clickbaits. Goed: geen inkomsten, slecht: katsjing!![]()
Ik denk dat heel wat EV kopers blij mogen zijn dat er mensen zoals Björn zijn!
Check even of je ramen goed zijn gesloten. En nee, de EX30 is erg stil, bij alle snelheden.AAA1111 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:17:
Ervaart iemand windruis (met name op snelweg)? Niet heel hard. En is dit normaal?
Als het verbruik zo hoog is waarom zitten wij dan nu rond de 15 kWh/km? Was in het begin inderdaad hoog, maar nu gestabiliseerd. Ja als je de pk’s gaat gebruiken…..schumi1986 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:48:
[...]
Clickbait of niet, Björn test auto’s zeer zorgvuldig. Een mooiste (clickbait)naam van de video over de EX30 kun je zeker wel verwachten want het gaat natuurlijk nergens over dat een EX30 zo een absurd hoog verbruik heeft.
Er is wel degelijk windgeruis te horen (snelweg 105km/h). Ik heb 2x gecontroleerd of mijn ramen wel dicht waren. Maar als je de radio of zo hebt aanstaan valt het niet echt op, maar het is er zeker wel...NokiaFan schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:23:
[...]
Check even of je ramen goed zijn gesloten. En nee, de EX30 is erg stil, bij alle snelheden.
Voor de geïnteresseerden, Björn is momenteel bezig met de 1000km challenge met de EX30: YouTube: Volvo EX30 Twin Performance Ultra 1000 km challenge part 2
Voor een niet goed gestroomlijnde EX30 vind ik het verbruik zeker niet slecht (17.5 kWh/100 km).schumi1986 schreef op zondag 14 april 2024 @ 00:48:
[...]
Clickbait of niet, Björn test auto’s zeer zorgvuldig. Een mooiste (clickbait)naam van de video over de EX30 kun je zeker wel verwachten want het gaat natuurlijk nergens over dat een EX30 zo een absurd hoog verbruik heeft.
https://ev-database.org/n...verbruik-elektrische-auto
Mijn verbruik ligt zelfs nog een stuk lager:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3qjr3loo70fnu1A42fV460T.jpg?f=user_large)
Edit omdat bovenstaande de laatste rit blijkt te zijn:
:strip_exif()/f/image/mOJCNBNyh3dsedUWSwCbf3Yk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Swerfer op 14-04-2024 08:55 ]
Ik zeg het nog maar een keertje voor de mensen die dat nog niet weten: Het verbruik dat je in dat plaatje ziet is het verbruik tijdens de laatste rit. Het dus NIET het gemiddelde van die 1629 km.Swerfer schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:32:
[...]
Voor een niet goed gestroomlijnde EX30 vind ik het verbruik zeker niet slecht (17.5 kWh/100 km).
https://ev-database.org/n...verbruik-elektrische-auto
Mijn verbruik ligt zelfs nog een stuk lager:
[Afbeelding]
@Ophidian Ha, je was me 1 seconde voor.
Oh, is dat zo? Vreemd dat er dan gemiddeld verbruik staat met daaronder een totaalafstand. Zal zo eens kijken...Ophidian schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:36:
@Swerfer dat is alleen verbruik van de laatste rit. Voor het gemiddelde moet je in de auto zelf kijken.
Bij mij staat daar nu 0 kWh/100km. Dat is omdat ik de auto net heb opgeladen.
Wel verwarrend inderdaad, maar zullen ze hopelijk fixen.mausy5043 schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:37:
[...]
Ik zeg het nog maar een keertje voor de mensen die dat nog niet weten: Het verbruik dat je in dat plaatje ziet is het verbruik tijdens de laatste rit. Het dus NIET het gemiddelde van die 1629 km.
In de xc40 app is het over de TM. Echter rondt die vrij grof af. 20,9 gemiddeld is in de app 20,0
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat is natuurlijk onzin. Hij heeft meer dan genoeg auto's gereviewd die het prima deden, of waar hij tevreden over was.iHansz schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:44:
[...]
Die leeft ook alleen maar van de clickbaits. Goed: geen inkomsten, slecht: katsjing!![]()
Als hij alles zou wegzetten als "slecht", dan is het kanaal binnen 3 maanden weg.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij 90% lading geeft ie nu 377km range (=418@100%)
Gemiddeld 23.8kWh/100km gemeten aan de lader. 10% laadverliezen mogen daar af (gemeten met OBD), dus 21.4kWh/100km werkelijk verbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door mausy5043 op 14-04-2024 09:09 ]
Hier 17,3kWh/100km bij 43km/h gemiddeld over 500km
100% geeft nu 300km aan. Die LFP laadt wel lekker door, tot 100% gewoon 11kW.
Als die app eenmaal werkt, is hij wel lekker snel overigens.
100% geeft nu 300km aan. Die LFP laadt wel lekker door, tot 100% gewoon 11kW.
Als die app eenmaal werkt, is hij wel lekker snel overigens.
[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 14-04-2024 09:10 ]
Het is inderdaad met name op de snelweg. Mijn ramen zijn degelijk wel dicht. Ik weet alleen niet of het normaal is, omdat een EV “stil” is en het daardoor (als er geen muziek e.d. aan staat) iets meer opvalt. Heb in ieder geval stillere niet EV’s meegemaakt. Ga jij er wat mee doen? Of is dit iets van hoort erbij..Swerfer schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:15:
[...]
Er is wel degelijk windgeruis te horen (snelweg 105km/h). Ik heb 2x gecontroleerd of mijn ramen wel dicht waren. Maar als je de radio of zo hebt aanstaan valt het niet echt op, maar het is er zeker wel...
Dit hoort er bij. Als je een dikke Mercedes rijdt, dan hoor je zeker minder windgeruis, maar daar hoor je de motor. Als de EX30 een brandstofmotor had, dan zou het een goedkope auto zijn. Daar kan je wat windgeruis bij horen en wat bandengeruis vanuit de wielkasten.AAA1111 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:45:
[...]
Het is inderdaad met name op de snelweg. Mijn ramen zijn degelijk wel dicht. Ik weet alleen niet of het normaal is, omdat een EV “stil” is en het daardoor (als er geen muziek e.d. aan staat) iets meer opvalt. Heb in ieder geval stillere niet EV’s meegemaakt. Ga jij er wat mee doen? Of is dit iets van hoort erbij..
Heeft er al iemand geschikte caravanspiegels voor een EX30 gevonden? Ervaringen?
:strip_exif()/f/image/Tqg86gZRDgqade1wbpglo3qM.jpg?f=fotoalbum_large)
29 dagen geleden onze EX30 opgehaald.We hebben nu 1934km op de teller staan.
Gelukkig geen problemen gehad met IITC en de app. Mijn vrouw en ik hebben allebei eigen VolvoID en dit werkt prima.
De app is nog basic maar ziet er wel goed uit en ik verwacht dat toekomstige updates meer functionaliteiten zullen brengen. De digitale sleutel in app daar kijk ik naar uit. Nu gebruiken we het meegeleverde alternatief en dan moeten we via het menu switchen van profiel of de pasjes gebruiken.
De auto bevalt tot nu toe super erg blij mee.
De verbeterpuntjes en issues kan Volvo oplossen via OTA. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe regelmatig ze gaan komen met updates.
Ik meld in ieder geval (software) feedback rechtstreeks bij Volvo. Ik kwam erachter dat in de nieuwe EX30 app geen feedback optie zit. Van Volvo de volgende link ontvangen : https://www.volvocars.com/intl/customer-request
Het niet opslaan van aangepaste veiligheidssettings in je profiel is erg irritant. Dit zou aangepast moeten worden, maar waarschijnlijk gaat dat niet gebeuren vanwege regelgeving. Dan deze maar in de snelbediening stoppen van het automenu (Driver alert, Tijdsduur tot voorligger, ...) en deze ook kunnen aanpassen als je in parkeer modus staat.
t=131
Ik denk zelf dat het gewoon een software issue is, dat hij gewoon niet zo goed kan inschatten. Tesla gebruikt het weer, hoogte van je weg en nog veeeeel meer informatie om de gebruiker accuraat te voorzien van de juiste aankomst percentage. Andere fabrikanten kunnen?? dat niet?? of willen daar het geld niet in steken?
Maar het is wel super vervelend dat als jij denkt dat je naar locatie X gaat, je verwacht ohw je percentage zal dan ongeveer 5% zijn, dat hij onderweg ergens zegt sorry het is -5 of -10% als je aankomt en je dan ineens in paniek raakt en dat je gewoon de software NIET kan vertrouwen. Iets waar je bij de Tesla niet last van hebt.
Maar 1 voordeel: Het is software, dus updates kunnen dit natuurlijk veel beter maken!! (Als ze dat doen.)
En dit is al een wat oudere video, dus misschien is de software nu al veel beter. Maar dat gaan we hier wel zien na ervaring van mensen na een maand of zo echt gebruiken door het land heen.
Misschien kunnen mensen hier vertellen hoe het nu is? Klopt de aankomst percentage bij meerdere ritten die je hebt gedaan? Want kan zijn dat dit software puntje gefixed is... Dat ze nu wel weersomstandigheden en dergelijke.
[ Voor 8% gewijzigd door Immutable op 14-04-2024 10:47 ]
Ten eerste, als je constant 120 km/u rijdt bij lage temperaturen en regen, moet je geen laag verbruik verwachten.
Ten tweede, dit is kennelijk een "test" met een nieuwe auto. De OBD heeft de accu zeer waarschijnlijk nog niet goed kunnen kalibreren.
Ten derde, in de echte wereld rijdt niemand z'n batterij elke keer helemaal leeg. In het echt plan je je reis, zodat je laadpunten ergens tussen de 10 en 40% liggen. Als het dan net wat slechter uitpakt is er nog steeds geen persoon overboord.
Ik heb een paar wat langere ritten gemaakt en de voorspelling aan het begin van de rit bleek ongeveer te kloppen, 1 a 2 procent-punt ernaast max (in mijn geval beter).
Ten eerste, heb ik het niet over het hoge verbruik. Dit kan ook bij laag verbruik, het gaat om het anticiperen van de State of Charge bij het einde van je ingevoerde bestemming. Hopelijk begrijp je me.mausy5043 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:55:
[...]
Ten eerste, als je constant 120 km/u rijdt bij lage temperaturen en regen, moet je geen laag verbruik verwachten.
Ten tweede, dit is kennelijk een "test" met een nieuwe auto. De OBD heeft de accu zeer waarschijnlijk nog niet goed kunnen kalibreren.
Ten derde, in de echte wereld rijdt niemand z'n batterij elke keer helemaal leeg. In het echt plan je je reis, zodat je laadpunten ergens tussen de 10 en 40% liggen. Als het dan net wat slechter uitpakt is er nog steeds geen persoon overboord.
Ten tweede, ja het is een vroege versie van de auto. Batterij calibreren? Dat is onzin, ten eerste weet de software de specs van de batterij en er is geen sprake van calibratie. (Ik ben software elektro engineer, ik werk met batterij systemen. Grootste systeem waar ik mee gewerkt heb is 4MWh uur batterij.) En ja, een LFP batterij moet je calibreren(om de zoveel tijd), maar dat is niks anders dan opladen naar 100% zodat de cellen allemaal de juiste voltage geven zodat je een nieuwe Ah startpunt hebt voor de current counting. Voor de rest is calibratie onzin. (Dit omdat current counting je dus sampled door de tijd heen. Dan loopt je meetfout dus ook op.) Dit moet elke keer dus gereset worden vanuit een punt waar je kan vaststellen dat hij echt vol is. Dat kan bij een LFP cell alleen boven in de SOC% grens. (Dit is dus voor de EX30 Core, niet de extended range). De cellen worden in de batterij pack fabriek af op elkaar afgesteld, niet in de handen van de klant. En de extended range EX30 heeft gewoon NMC en heeft helemaal geen calibratie nodig. Is echte onzin van de bovenste plank.
Ten derde, je snapt mijn punt niet. Als hij aangeeft dat hij bij een snellader aankomt met 5%, en dan ineens -% of -10% aangeeft... Ben je toch de sjaak, kan de software beter conservatief zijn of beter anticiperen. Echter zoals ik al aangaf, is dit een software dingetje. Niks met de hardware en kan beter gemaakt worden in de komende tijd. En is misschien ook al opgelost met de updates tot nu toe.
De software werkt beter als de getallen die hij berekend en doorgeeft aan andere interne software systemn dus wel eerlijk zijn. En geen slechte of foute aannames om reviewers en eerste gebruikers om de tuin te leiden zoals BYD wel eens gedaan heeft. Het maskeren van het slechte verbruik door de sjoemelen met de getallen zodat auto journalisten positief zullen zijn.
@Zapato zoals jij al aangeeft. Ik denk dat het probleem gewoon al opgelost is dus non issue.
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 14-04-2024 12:25 ]
@Immutable dankjewel voor de les battery management. Zeer interessant.
Ik zie hetzelfde bij mij klopt de voorspelling ook redelijk.Zapato schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:17:
Ik heb een paar wat langere ritten gemaakt en de voorspelling aan het begin van de rit bleek ongeveer te kloppen, 1 a 2 procent-punt ernaast max (in mijn geval beter).
Van Enschede naar Leiden (totaal 400km) , E-Amersfoort (totaal 250km) en Utrecht (totaal 310km) geweest en bij alle ritten een goede voorspelling en past zich ook goed aan op rijgedrag.
Verbruik op de snelweg (ritten 100km+) ligt bij mij tussen 0,16 - 0,18 kWh/km
Ik kom vanaf vandaag iets verder in de EX30 app. Kan nu dit scherm voorbijkomen en inloggen met de gegevens die ik vorig jaar al heb aangemaakt. Ik vermoed dat ik binnenkort mijn telefoonnummer aan mijn Volvo ID moet koppelen en dat het IITC-abonnement daarna automatisch wordt geactiveerd.
/f/image/SczZi2UlfPOyBvzlthzkoF02.png?f=fotoalbum_large)
Ze moeten de tekst op de ladingspagina echt fixen, want die slaat natuurlijk nergens op. Er is immers geen hotspot in de EX30.
/f/image/SczZi2UlfPOyBvzlthzkoF02.png?f=fotoalbum_large)
Ze moeten de tekst op de ladingspagina echt fixen, want die slaat natuurlijk nergens op. Er is immers geen hotspot in de EX30.
/f/image/Yp8MCsomMT19Iap66waQuDfW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door NokiaFan op 14-04-2024 13:46 ]
@NokiaFan ik hetzelfde. Kan opeens email bevestigen en zie een auto gekoppeld. Straks even in de auto kijken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yB6GaV7P8hZ6X3QLkO4MyUFC.jpg?f=user_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Ophidian op 14-04-2024 14:03 ]
Je zou toch zeggen dat het bij jou moet gaan werken. Bij mij wordt er nog geen gekoppelde auto getoond.Ophidian schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:02:
@NokiaFan ik hetzelfde. Kan opeens email bevestigen en zie een auto gekoppeld. Straks even in de auto kijken.
[Afbeelding]
Heb je je net geregistreerd of heb je enkel ingelogd? En hoe heb je dit via een browser in de auto gedaan?
[ Voor 10% gewijzigd door NokiaFan op 14-04-2024 14:39 ]
Ik had al eerder geregistreerd. Toen kon ik email niet bevestigen. Wel zag ik een bundel actief. Later nog geprobeerd op die pagina te komen via geschiedenis, maar lukte niet. Accountnaam was niet te achterhalen. Snap ik nu want gaat via volvo id.NokiaFan schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:28:
[...]
Je zou toch zeggen dat het bij jou moet gaan werken. Bij mij wordt er nog geen gekoppelde auto getoond.
Heb je je net geregistreerd of heb je enkel ingelogd? En hoe heb je die e-mail getriggerd?
Net was die melding er opeens weer in de app en kon ik weer inloggen en kwam de validatie van mijn email mogelijkheid wel.
Loop nog in de dierentuin, dus kan nog niet in de auto kijken. Zie nog niets bij abonnementen in de app staan overigens. Laat het straks weten.
Viel mij ook op maar ja, in mijn C40 hoorde ik de banden veel meer...AAA1111 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 23:17:
Oké, ik heb maar eens met Vodafone Support gebeld. De meest vriendelijke Belg aan de lijn gehad die mij nu haarfijn heeft uitgelegd waar het verkeerd is gegaan.
Volvo moet chassisnummer koppelen met modemnummer en ook het modemnummer (IMSI) doorgeven aan Vodafone. Er zou een abonnement van 1.000 GB voor streaming diensten gekoppeld moeten worden.
Dan zou de auto en het abonnement zichtbaar/geactiveerd moeten worden. De totale doorlooptijd zou nog eens vier dagen kunnen bedragen.
Ga dit nu doorgeven aan mijn dealer. Die kan dit ook regelen met Volvo Support NL. Zelf bellen kan ook: 0800 - 022 78 09.
Volvo moet chassisnummer koppelen met modemnummer en ook het modemnummer (IMSI) doorgeven aan Vodafone. Er zou een abonnement van 1.000 GB voor streaming diensten gekoppeld moeten worden.
Dan zou de auto en het abonnement zichtbaar/geactiveerd moeten worden. De totale doorlooptijd zou nog eens vier dagen kunnen bedragen.
Ga dit nu doorgeven aan mijn dealer. Die kan dit ook regelen met Volvo Support NL. Zelf bellen kan ook: 0800 - 022 78 09.
Nee helaas, geen internet. Reset van infotainment gedaan zonder effect. Misschien dat het een nachtje duurt? De koppeldatum is wel 14 april om 13.55 volgens de ITC websiteNokiaFan schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:28:
[...]
Je zou toch zeggen dat het bij jou moet gaan werken. Bij mij wordt er nog geen gekoppelde auto getoond.
Heb je je net geregistreerd of heb je enkel ingelogd? En hoe heb je dit via een browser in de auto gedaan?