Ik heb een Google account en kan YouTube Music op de telefoon en tablet gebruiken. Het installeren van de app op de auto ging ook prima. Maar de content die ik op mijn telefoon heb geselecteerd komt niet in de app in de auto. Ik heb ook al geprobeerd om de app te verwijderen en opnieuw te installeren, maar dat maakt geen verschil.guido66 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:48:
[...]
Heb je een abbo bij YouTube? Zonder werkt het niet, met abbo werkt het prima, zal in de EX30 niet anders zijn dan in mijn Google-auto.
@Kwakjan Dat is helaas niet voldoende. In de auto werkt het alleen goed met YT premium.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja, morgenochtend. SMER Plus, Crystal White 😄Konila schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:02:
Hebben er mensen alweer iets gehoord over aflevering van hun auto? Blijft angstvallig stil hier momenteel.
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
@Ophidian mooi ding!
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
@Ophidian Volgens mij de eerste EX30 SMSR op naam in NL. Tof!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Pff... ChatGPT gevraagd om een foto van een EX30 in de duinen bij zonsondergang. Heel mooi plaatje, maar ChatGPT kent helaas geen EX30. Zelfs met een upload als voorbeeld krijg ik toch een XC40-achtige.
/f/image/q9OyUhrjLaGtXt5G7pbqsyrj.webp?f=fotoalbum_large)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Tijd om je signature aan te passen.Ophidian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens de dealer is nu zo'n 1 op de vijf waarbij internet niet werkt bij aflevering, wij zijn er 1 van helaas. Er gaat op de achtergrond blijkbaar iets niet helemaal goed waardoor de auto wel aan je naam zit, maar je hem niet meer kan openen. Voor nu geduld, maar we hadden het al verwacht. Update 1.3 zou binnen 2 weken te verwachten zijn.
Verbruik nu nog niet echt wat van te zeggen. Het waaide flink op de snelweg naar huis (wind tegen), maar stond nu op 19,7 over 16 kilometer. Terwijl op een stuk zonder wind hij tussen de 16,5 en 18,0 bij 100kmh deed. Dus dat gaan we zien over de tijd.
Mooi ding. Ik heb exact die uitvoering besteld, maar dan zonder donkere ramen.
Ik ben ook helemaal Apple en ook Apple Music. Had ook gedacht dat ik Apple CarPlay zou missen. Ik heb de auto nu 3 weken en ik denk niet dat ik het echt ga gebruiken. Apple Music kan ik direct afspelen door op BT icoontje te drukken. Route plannen via maps op de telefoon of site zijn ook in de auto direct beschikbaar. Moet eerlijk zeggen ben blij verrast door AAOS. (even los van all Volvo bugjes...)iHansz schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:34:
[...]
Ik bv heb geen Spotify, maar Apple Music. Je hebt veel Apps in CarPlay die ook op je iPhone staan. Daarbij afspraken in agenda met adres, worden meteen weergegeven als complete route. Daarbij vind ik de lay-out van Apple Kaarten rustiger ogen dan Google Maps. Berichten van Telegram worden door Siri voorgelezen en/of beantwoord. Maar ieder z’n meug natuurlijk. Zou ook enorm balen als CarPlay pas veel later zou komen.
Deze tablet is overigens mijn eerste Android device
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Volgens de stats de stats / RDW de 4e. Hoelang geleden had je hem besteld @Ophidian ?bemeall schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:19:
@Ophidian Volgens mij de eerste EX30 SMSR op naam in NL. Tof!
Bij mij heeft de app op mijn foon keurig netjes verbinding met de auto. Als op 10km afstand de deur open gaat, dan zie ik dat thuis in de app. Er is dus wel verbinding met de auto. Waarom werkt in de auto internet dan niet (bijvoorbeeld voor de route-navigatie)? Is er iemand die dit kan verklaren?Ophidian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens de dealer is nu zo'n 1 op de vijf waarbij internet niet werkt bij aflevering, wij zijn er 1 van helaas. Er gaat op de achtergrond blijkbaar iets niet helemaal goed waardoor de auto wel aan je naam zit, maar je hem niet meer kan openen. Voor nu geduld, maar we hadden het al verwacht. Update 1.3 zou binnen 2 weken te verwachten zijn.
Verbruik nu nog niet echt wat van te zeggen. Het waaide flink op de snelweg naar huis (wind tegen), maar stond nu op 19,7 over 16 kilometer. Terwijl op een stuk zonder wind hij tussen de 16,5 en 18,0 bij 100kmh deed. Dus dat gaan we zien over de tijd.
De andere 3 stonden daarstraks alleen op kenteken, nog niet op naam 😉rens-br schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:27:
[...]
Volgens de stats de stats / RDW de 4e. Hoelang geleden had je hem besteld @Ophidian ?
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...
Goed lezen wat ik heb getypt. Ook het bericht daar precies boven.RonBuskens schreef op donderdag 4 april 2024 @ 06:38:
[...]
Maar die data op de servers van Volvo komt uiteindelijk gewoon uit de auto. De servers van google kunnen echt niet zelf het laadnivo van de auto bedenken bijvoorbeeld. Dus zal er ergens een verbinding moeten zijn om die data vanuit de auto op de Volvo server te krijgen.
Dit was de eerste Standard Range die onze dealer afleverde.bemeall schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:19:
[...]
De andere 3 stonden daarstraks alleen op kenteken, nog niet op naam 😉
Grappig, de SR heeft geen optie om het laadniveau in te stellen, dus er wordt geen 90% aangeraden zoals bij de ER (en onze XC40).
Verbruik tot nu toe 19,8kWh/100km over zo'n 50 kilometer
Hier nog niet de 6A bug bemerkt, schiet meteen naar 11kW
[ Voor 6% gewijzigd door Ophidian op 04-04-2024 21:34 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
We zijn al een stuk verder qua kenteken hoorKtenolix schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:34:
Er zijn al 2.122 EX30's op kenteken gezet.Inmiddels zijn we al bij kenteken Z-999-BD beland
Uitvoering Aantal Percentage SMER 1.854 87.4% TMP 264 12.4% SMSR 4 ![]()
0.2%
Kleur Aantal Percentage Vapour Grey 944 44.5% Onyx Black 442 20.8% Cloud Blue 365 17.2% Crystal White 307 14.5% Moss Yellow 64 3%
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Trouwens ook grappig: als je de spiegels anders instelt vraagt hij of je dit wil opslaan. Alleen dat maakt niks uit, want de spiegelstand wordt niet aangepast bij profiel wissel. Dat is alleen bij de elektrische stoelen
Maar om de auto de gegevens naar de Volvo-server te sturen is ook een internetverbinding nodig. Die is dus niet toegankelijk voor de berijder van de auto.mausy5043 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:29:
[...]
Goed lezen wat ik heb getypt. Ook het bericht daar precies boven.
Klopt die informatie gaat niet via internet. Volgens mij, en nu begeef ik me op glad ijs want weet het niet zeker, gaat communicatie tussen Volvo en auto met SMS verkeer. En die verbinding is vele malen zekerder.Jan Ausems schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:42:
[...]
Maar om de auto de gegevens naar de Volvo-server te sturen is ook een internetverbinding nodig. Die is dus niet toegankelijk voor de berijder van de auto.
Voor degenen die de EX30 hebben besteld of afgeleverd hebben gekregen, jullie worden bedankt
https://www.autoweek.nl/a...niet-eerder-zoveel-autos/
De EX30 heeft een jump gemaakt in de lijst van verkochte auto's in maart (van 105 in februari naar 22 in maart)
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/februari/
https://www.autoweek.nl/a...niet-eerder-zoveel-autos/
De EX30 heeft een jump gemaakt in de lijst van verkochte auto's in maart (van 105 in februari naar 22 in maart)
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2024/februari/
[ Voor 3% gewijzigd door EdwinW op 04-04-2024 22:11 ]
De SR heeft een andere akku samenstelling, namelijk lithium-ferro-phosphate (LFP). De ER nickel-manganese-cobalt (NMC).Ophidian schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:32:
[...]
Grappig, de SR heeft geen optie om het laadniveau in te stellen, dus er wordt geen 90% aangeraden zoals bij de ER (en onze XC40).
Ik heb begreep dat de LFP het juist prettig vindt om t/m 100% geladen te worden.
Ik zou dat (regulier laden tot 100%) ten zeerste afraden.Skaninchen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:01:
[...]
Ik heb begreep dat de LFP het juist prettig vindt om t/m 100% geladen te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door mausy5043 op 04-04-2024 22:03 ]
Dat kan bij LFP geen kwaad, zie ook wat Tesla adviseert bij de LFP accu’s.mausy5043 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:03:
[...]
Ik zou dat (regulier laden tot 100%) ten zeerste afraden.
Hallo allemaal.
Dinsdag 2 april is mijn ex30 besteld. Nu heb ik ergens gelezen dat je bestelling kan volgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo jaar waar kan ik dat volgen. Verwachte levering week 34.
Dinsdag 2 april is mijn ex30 besteld. Nu heb ik ergens gelezen dat je bestelling kan volgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo jaar waar kan ik dat volgen. Verwachte levering week 34.
Ja i know, maar was benieuwd of de LFP ook de optie zou hebben, dat is nergens terug te vinden. Maar niet dusSkaninchen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:01:
[...]
De SR heeft een andere akku samenstelling, namelijk lithium-ferro-phosphate (LFP). De ER nickel-manganese-cobalt (NMC).
De Dynamische GOM geeft nu al hogere waarde aan dan bij aflevering, dus dat past zich snel aan.
[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 04-04-2024 22:28 ]
Zojuist de laadkabels van de XC40 en de EX30 omgewisseld. Die dunnere past prima in de Frunk van de EX30, en de dikke prima in de frunk van de XC40. Stuk beter en we hebben toch de 22kW optie niet.
De afstand van de adaptieve cruise control staat iedere start weer op Lang. Is dit een "feature" in naam van de veiligheid?
vice versa en weer terug
App geeft het verbruik van de laatste rit.Del Boske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 00:06:
Bij de mijne staat inmiddels ruim 5200 km op de teller. In de auto (18,9 kWh/100km) staat een heel ander verbruik dan in de app. Welke is de juiste?
[
De EX30 heeft twee simkaarten. Eén voor de tablet en alle apps die daarop zijn geïnstalleerd. De andere wordt gebruikt voor Volvo On Car en basisinformatie van de auto (zoals openstaande deuren en ramen).Jan Ausems schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:00:
[...]
Bij mij heeft de app op mijn foon keurig netjes verbinding met de auto. Als op 10km afstand de deur open gaat, dan zie ik dat thuis in de app. Er is dus wel verbinding met de auto. Waarom werkt in de auto internet dan niet (bijvoorbeeld voor de route-navigatie)? Is er iemand die dit kan verklaren?
Heb je daar een bron van?NokiaFan schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:19:
[...]
De EX30 heeft twee simkaarten. Eén voor de tablet en alle apps die daarop zijn geïnstalleerd. De andere wordt gebruikt voor Volvo On Car en basisinformatie van de auto (zoals openstaande deuren en ramen).
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
De workshop manager van mijn dealer vertelde mij dit gisteren.
Het verklaard ook goed waarom ik momenteel geen internet heb volgens de tablet in de auto, maar wel de algemene data in de EX30 app kan zien.
Ik laad m’n huidige auto altijd tot 100% en dat al 4 jaar. Kan niet merken dat accu capaciteit afneemt.mausy5043 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:03:
[...]
Ik zou dat (regulier laden tot 100%) ten zeerste afraden.
De volledige capaciteit v/d accu is toch niet beschikbaar (bruto/netto) en ga d’r vanuit dat ‘t softwarematig wel wordt afgevangen. Net zoals bij je telefoon. Want waarom zou je dan überhaupt tot 100% kunnen laden? Zet dat dan op bv 90% en laat scherm 100% tonen als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zal ‘t wel helemaal mis hebben, en mensen me voor gek verklaren, maar had ie maar geen auto moeten worden.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24
Volgende week met een vriendin mee naar de Volvo dealer om haar EX30 op te halen (haar eerste auto, je kan slechter beginnen
). Zijn er nog punten die extra aandacht behoeven?
- koppeling auto in de app
- internet in auto activeren
- laatste firmware (1.2?)
- koppeling auto in de app
- internet in auto activeren
- laatste firmware (1.2?)
Die drie punten lijken me de belangrijkste. En zorgen dat je er een fles wijn, fietsdrager of bioscoopbon bij krijgt 
Iets anders: mijn dealer stuurt me af en toe mailtjes met linkjes naar statuspagina's, laatste nieuws, etc. Alle dynamische inhoud van die pagina's zit als URL-parameters in de links verwerkt, die je dus naar hartelust kunt manipuleren. Ik heb daar letterlijk minuten lol aan beleefd
Iets anders: mijn dealer stuurt me af en toe mailtjes met linkjes naar statuspagina's, laatste nieuws, etc. Alle dynamische inhoud van die pagina's zit als URL-parameters in de links verwerkt, die je dus naar hartelust kunt manipuleren. Ik heb daar letterlijk minuten lol aan beleefd
Koppeling in app werkt inmiddels. Heb vodafone kunnen activeren. Belangrijk is de velden zelf in te vullen, niet automatisch laten invullen. Daar ging het op mis bij de sms code in eerste instantie.
Zou wel een knopje willen op het stuur dat je van afstand van wisselen...Er is plek!Brumax schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 00:07:
De afstand van de adaptieve cruise control staat iedere start weer op Lang. Is dit een "feature" in naam van de veiligheid?
Heb je hier nog iets bijzonders voor moeten doen? Een of andere reset bij de dealer?Ophidian schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:00:
Koppeling in app werkt inmiddels.
In mijn geval:
- Meedere nieuwe Volvo-ID's gemaak: je raakt sowieso het "eigenaarschap" van de auto kwijt zo lijkt het (je wordt extra bestuurder);
- Honderd keer de app verwijderd, cache geleegd, gereset, gekoppeld, etc.: blijft niet werken;
- Internet werkt niet ook al heb ik die Vodafone-activatie twee weken terug al geregeld;
- Dealer reageert niet;
De dealer kan in ieder geval voor je op laten lossen dat de koppeling met de auto in de EX30 app weer werkt. Waarom rijdt je er gewoon niet naar toe?Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:55:
[...]
Heb je hier nog iets bijzonders voor moeten doen? Een of andere reset bij de dealer?
In mijn geval:
- Meedere nieuwe Volvo-ID's gemaak: je raakt sowieso het "eigenaarschap" van de auto kwijt zo lijkt het (je wordt extra bestuurder);
- Honderd keer de app verwijderd, cache geleegd, gereset, gekoppeld, etc.: blijft niet werken;
- Internet werkt niet ook al heb ik die Vodafone-activatie twee weken terug al geregeld;
- Dealer reageert niet;
Zie ook mijn eerdere bericht:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78635850
Nee gaat vanzelf. Backend probleem. Wat jij doet moet je juist niet doen, daardoor wordt blijkbaar probleem groter. Zou eens contact opnemen met Volvo zelf.Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:55:
[...]
Heb je hier nog iets bijzonders voor moeten doen? Een of andere reset bij de dealer?
In mijn geval:
- Dealer reageert niet;
Dat blijkt inderdaad. Overigens werd het aanmaken van een nieuw Volvo ID in dit topic als oplossing genoemd, als ik het me goed kan herinnerenOphidian schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:45:
[...]
Wat jij doet moet je juist niet doen, daardoor wordt blijkbaar probleem groter.
Heb de dealer al een aantal keer gecontact. Ze geven nu weer aan geen oplossing te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Reinier op 05-04-2024 16:07 ]
Heeft de dealer contact gehad met Volvo? Er zijn al diverse van dit soort problemen opgelost door dealers die contact hadden opgenomen met Volvo. Dat lijkt mij zelfs een 'plucht' als je een auto van 40k+ koopt...Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:02:
[...]
Dat blijkt inderdaad. Overigens werd het aanmaken van een nieuw Volvo ID in dit topic als oplossing genoemd, als ik het me goed kan herinneren
Heb de dealer al een aantal keer gecontact. Ze geven nu weer aan geen oplossing te hebben.
Geen idee. Ik probeer het na het weekend nog een keer.Swerfer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:14:
[...]
Heeft de dealer contact gehad met Volvo? Er zijn al diverse van dit soort problemen opgelost door dealers die contact hadden opgenomen met Volvo. Dat lijkt mij zelfs een 'plucht' als je een auto van 40k+ koopt...
De documentatie van de dealer is om het niet opnieuw te proberen. Op de achtergrond wordt het aangepakt. De koppeling tussen profiel en auto is er (klopt, kon via de api gegevens inzien), maar communicatie met app gaat fout.Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:02:
[...]
Dat blijkt inderdaad. Overigens werd het aanmaken van een nieuw Volvo ID in dit topic als oplossing genoemd, als ik het me goed kan herinneren
Ja, door deze zgn. tip (die mogelijk ook een paar weken geleden nog zou kunnen hebben gewerkt) werden de problemen bij mij enkel vergroot. Ik had eerst alleen geen internet in de auto, door het verwijderen en opnieuw aanmaken van een Volvo ID, werkte de app ook niet meer.Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:02:
[...]
Zover ik heb begrepen (zie mijn eerdere berichten) kun je het issue met de EX30 app zelf niet oplossen momenteel.Reinier schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:31:
[...]
Geen idee. Ik probeer het na het weekend nog een keer.
:strip_exif()/f/image/F6MlgY8PxLmm6EvzWSOq41Xe.jpg?f=fotoalbum_large)
En de eerste km's zitten erop. Komend weekend maar eens wat grotere stukken rijden.
Volvo App en Google account koppelen ging zonder problemen.(Software versie 1.2.1). Internet in the car moet ik nog even bekijken; er is vast nog genoeg in te stellen voordat het "mijn" auto wordt
Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER
Check, ik bedoelde contact opnemen met de dealerNokiaFan schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:43:
[...]
Zover ik heb begrepen (zie mijn eerdere berichten) kun je het issue met de EX30 app zelf niet oplossen momenteel.
Je kreeg bij aanschaf 3 jaar Volvo Assistance (Volvo Wegenhulp). Nu lees ik ook iets over een Volvo Card en voordelen. Heeft iemand een Volvo Card?
Nog eens met die app zitten spelen. Ik heb een Vodafone internet in the car aan kunnen maken, maar nog steeds geen internet in de auto. Ik heb de eigenaar van mijn vrouw naar mijn email gezet (met dat email adres kon ik wel een het vodafone aanmaklen). Maar de grap is dat mijn vrouw de auto niet uit haar app kan halen. Als ik de eigenaar uit de auto haal, dan kan zij de auto blijven bedienen.
Zojuist mijzelf als eigenaar in de auto gezet, maar nog geen internet (had gehoopt dat mijn emailadres wat zou triggeren). Opeens deed mijn app het ook niet meer, kon niet naar de auto wisselen. De grap is als ik via mijn vrouw der app mijn account eruit knikker, ik hem weer kan koppelen en de app weer werkt
Auto doet het verder goed, baal wel van het internet probleem, maargoed hoop dat het morgen opeens werkt. Morgen eens een langere rit gaan doen, kijken wat het verbruik doet.
Zojuist mijzelf als eigenaar in de auto gezet, maar nog geen internet (had gehoopt dat mijn emailadres wat zou triggeren). Opeens deed mijn app het ook niet meer, kon niet naar de auto wisselen. De grap is als ik via mijn vrouw der app mijn account eruit knikker, ik hem weer kan koppelen en de app weer werkt
Auto doet het verder goed, baal wel van het internet probleem, maargoed hoop dat het morgen opeens werkt. Morgen eens een langere rit gaan doen, kijken wat het verbruik doet.
Vandaag mijn Vapour Grey EX30 TM Plus in ontvangst mogen nemen 
De acceleratie is echt extreem, zou het bijna te heftig willen noemen. Bijna.
Internet lijkt het te doen, maar de app niet. Uit dit topic heb ik begrepen dat het beste is om gewoon te wachten tot deze het automagisch gaat doen?
En hoe krijg ik de ACC vast op de huidige snelheid ipv the vorige vastgezette snelheid en dan te moeten bijstellen? Vanaf de snelweg naar een 50 weg is het anders aardig wat drukken op de knopjes.
De acceleratie is echt extreem, zou het bijna te heftig willen noemen. Bijna.
Internet lijkt het te doen, maar de app niet. Uit dit topic heb ik begrepen dat het beste is om gewoon te wachten tot deze het automagisch gaat doen?
En hoe krijg ik de ACC vast op de huidige snelheid ipv the vorige vastgezette snelheid en dan te moeten bijstellen? Vanaf de snelweg naar een 50 weg is het anders aardig wat drukken op de knopjes.
Voor diegene die altijd iets te hard rijden; je kunt er niet meer vanuit gaan dat de km-teller altijd iets teveel aangeeft. Van 0 tot in ieder geval 85 km/h loopt de teller zo goed als gelijk met GPS:
:strip_exif()/f/image/Fc6YJ0C9bDATUrr3XcgoElYy.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de gewenste snelheid rijdt, dan de versnellinghendel omlaag drukken. Die snelheid zet hij dan vast...Grelis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:14:
Trouwens nog een foto van de oplaadinstellingen van de SR:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QXaCWUkLZxfv6jiokY8xiFQO.jpg?f=user_large)
Geen batterijpercentage te kiezen dus. De GOM stijgt steeds meer, ben benieuwd wat de dynamische over een tijdje aangeeft.
Verder viel gisteren op dat de verlichting van de pookjes achter het stuur en de infraroodled van de Driver alert aan blijven als je de auto afsluit. Op de camera zag ik dat dat infraroodledje behoorlijk licht af geeft in de auto, deze gaan blijkbaar na 10 tot 20 minuten uit volgens de camera
Vanavond ging het iets vlotter uit namelijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QXaCWUkLZxfv6jiokY8xiFQO.jpg?f=user_large)
Geen batterijpercentage te kiezen dus. De GOM stijgt steeds meer, ben benieuwd wat de dynamische over een tijdje aangeeft.
Verder viel gisteren op dat de verlichting van de pookjes achter het stuur en de infraroodled van de Driver alert aan blijven als je de auto afsluit. Op de camera zag ik dat dat infraroodledje behoorlijk licht af geeft in de auto, deze gaan blijkbaar na 10 tot 20 minuten uit volgens de camera
Ik heb er 10 minuten mee gereden. Ik heb hem puur gekocht als test. Inmiddels ben ik al helemaal gewend aan de snelheidweergave op de tablet. Ik ga er een weekje mee rijden en dan kijken of het een blijvertje is. Ik weet ook niet of het zonnepaneel je afdoende is. Ik wil absoluut niet het snoertje eraan moeten koppelen...
Wat bedoel je met update in de App? Is de app geüpdatet of kan je ineens automagisch het schuifje omzetten? Ik zie geen app-update en krijg nog steeds de melding dat alleen de eigenaar automatische updates kan inschakelen...DarthGoofy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:16:
Update in de app: ik kan zonet de automatische software-update inschakelen 👌🏻
[Afbeelding]
Ik had ook steeds de melding dat enkel de eigenaar dit kon doen. Las net ik een fb-groep dat iemand het kon inschakelen. Mijn app gecheckt en kon nu ook verder klikken en de automatische updates inschakelen. Verder niets speciaals gedaan.
Iemand al geprobeerd om de "spycam" af te plakken? Ik wordt er echt niet goed van dat ze elke keer klaagt dat ik op moet letten. Vooral in een langere bocht op de snelweg is het vervelend. Morgen eens een stukje schilderstape eroverheen. Kijken hoe ze reageert.
Ben je ook daadwerkelijk de eigenaar van de auto? Of gaat het om een lease/fleet auto. Ik heb het zelfde, dat ik het niet kan activeren, echter heb ik een private lease via Volvo Car. Schijnt dat als het om een lease/fleet auto gaat je als gebruiker niet de “rechten” hebt in de app om dit aan/uit te zetten, omdat dit in backend systemen blijkbaar door de lease wordt geregeld. Ik kreeg als antwoord van Volvo via fb dat het waarschijnlijk gewoon aan staat ondanks dat het in de app uit staat… En anders naar de dealer voor de updatesSwerfer schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:33:
[...]
Wat bedoel je met update in de App? Is de app geüpdatet of kan je ineens automagisch het schuifje omzetten? Ik zie geen app-update en krijg nog steeds de melding dat alleen de eigenaar automatische updates kan inschakelen...
@Swerfer Ziet er idd interessant uit. Heb je een link?
De wagen is een KBC-lease via mijn werk, dus ben ook geen eigenaar, enkel de wettelijke bestuurder via het leasecontract.DEEJEEY schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:59:
[...]
Ben je ook daadwerkelijk de eigenaar van de auto? Of gaat het om een lease/fleet auto. Ik heb het zelfde, dat ik het niet kan activeren, echter heb ik een private lease via Volvo Car. Schijnt dat als het om een lease/fleet auto gaat je als gebruiker niet de “rechten” hebt in de app om dit aan/uit te zetten, omdat dit in backend systemen blijkbaar door de lease wordt geregeld. Ik kreeg als antwoord van Volvo via fb dat het waarschijnlijk gewoon aan staat ondanks dat het in de app uit staat… En anders naar de dealer voor de updates
Zie https://nl.aliexpress.com/item/1005005777922474.htmlmausy5043 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 22:00:
[...]
@Swerfer Ziet er idd interessant uit. Heb je een link?
Hebben andere ook dat de airco compressor vol aan gaat als je hem van het slot haalt? De XC40 is wat subtieler. Als je AC uitzet dan is het weg of naar verloop van tijd. Is ook niet als je net gereden hebt, dus hij wil de temp van iets op pijl brengen
Ik heb ook Volvo private lease. Zag nu net dat het bij mij ingeschakeld staat. Ik kan het nog steeds niet zelf aanpassen. Volvo heeft dit dus aangezet.DEEJEEY schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:59:
[...]
Ben je ook daadwerkelijk de eigenaar van de auto? Of gaat het om een lease/fleet auto. Ik heb het zelfde, dat ik het niet kan activeren, echter heb ik een private lease via Volvo Car. Schijnt dat als het om een lease/fleet auto gaat je als gebruiker niet de “rechten” hebt in de app om dit aan/uit te zetten, omdat dit in backend systemen blijkbaar door de lease wordt geregeld. Ik kreeg als antwoord van Volvo via fb dat het waarschijnlijk gewoon aan staat ondanks dat het in de app uit staat… En anders naar de dealer voor de updates
Hmm... Stukje goedkoper dan de mijne. De mijne was wel binnen een week bezorgd:
https://a.aliexpress.com/_EHAa10z
Als @EdwinW meer heeft moeten betalen voor verzending dan voor het apparaat zelf hoop ik toch ook dat hij hem binnen een week had.Swerfer schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:31:
[...]
Hmm... Stukje goedkoper dan de mijne. De mijne was wel binnen een week bezorgd:
https://a.aliexpress.com/_EHAa10z
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Inmiddels de eerste 1000km erop zitten. Het verbruik is voor een auto van deze omvang belachelijk hoog, met als resultaat een bereik van ca 350km - en dat met een 64 kWh accu. Ik begreep van mijn buurman met een XC40 recharge dat hij ongeveer hetzelfde bereik heeft - nota bene met een 75 kWh accu. Volvo heeft hier echt nog iets goed te maken ten opzichte van de concurrentie. Met mijn vorige auto (Kona) haalde ik met de huidige omstandigheden ca 410-430km.
Internet werkt nog steeds niet, de dealer vertelde me gisteren er over 1 a 2 weken een update komt, dat zou het euvel met het internet moeten verhelpen (en enkele andere problemen). Bij zakelijke rijders werkt het internet kennelijk wel, hm. Hopelijk gaat er ook nog iets aan het verbruik verbeteren…….
Internet werkt nog steeds niet, de dealer vertelde me gisteren er over 1 a 2 weken een update komt, dat zou het euvel met het internet moeten verhelpen (en enkele andere problemen). Bij zakelijke rijders werkt het internet kennelijk wel, hm. Hopelijk gaat er ook nog iets aan het verbruik verbeteren…….
welke versie heb je???
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Bij mij verbruik in de auto 17 en thuis aan de paal 20 KWh na 1500 km
Als jij met een 64kWh-accu hetzelfde bereik hebt als je buurman met een 75kWh-accu, dan verbruikt jouw auto toch een dikke 15% minder?arjan-de-j schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:22:
Inmiddels de eerste 1000km erop zitten. Het verbruik is voor een auto van deze omvang belachelijk hoog, met als resultaat een bereik van ca 350km - en dat met een 64 kWh accu. Ik begreep van mijn buurman met een XC40 recharge dat hij ongeveer hetzelfde bereik heeft - nota bene met een 75 kWh accu.
Ik begreep juist van Chris, die bekende Youtuber die ook veel Volvo's test, dat de EX30 door zijn kleine(re) formaat en/of vormgeving niet heul geschikt is als EV en dat daarom het verbruik voor zo'n kleine wagen zeer behoorlijk hoog is.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
17 kWh is volgens mij een nette score. Die kan ik zelf vrij makkelijk halen. Je moet gewoon een beetje normaal rijden. Ik heb de SMER met 19 inch wielen in de Plus versie.Juancho schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:08:
Ik begreep juist van Chris, die bekende Youtuber die ook veel Volvo's test, dat de EX30 door zijn kleine(re) formaat en/of vormgeving niet heul geschikt is als EV en dat daarom het verbruik voor zo'n kleine wagen zeer behoorlijk hoog is.
:strip_exif()/f/image/oYhwWxUF04Wb3YqGFNjIwypp.jpg?f=fotoalbum_large)
In Noorwegen rijden ze (tot voor kort) nog met winterwielen. En de TMP Ultra met 20 inch wielen is een stuk minder zuinig.
P.S. Heb jij al een keer iets positiefs over de EX30 geschreven?
[ Voor 21% gewijzigd door NokiaFan op 06-04-2024 17:39 ]
Vandaag wat langere rit gedaan met de EX30 SR. Retourtje Efteling. Dat betekent heenrit naar het zuiden via de A27 en terugrit weer naar het noorden via de A27
bij 100% inmiddels 252km verwachte range (dynamisch).
Heen 97,4km richting zuiden. Windkracht 4 uit het zuid/zuidoosten, 4 personen. Gemiddelde snelheid 73,0km/h. Hoofdzakelijk snelweg, meestal 103 op de cruise, soms 110 voor inhalen ed. Binnentemperatuur 20 graden, buiten temperatuur 19 graden. Verbruik 19,1kWh/100km Voorspelling aankomst 62%, aangekomen met 62%.
Terug 97,2km richting het noorden. Windkracht 4 uit het zuiden. Gemiddelde snelheid 80,2km/h. Zelfde rijstijl. Binnen temperatuur 20 graden, buiten temperatuur 25 graden. Verbruik 15,9kWh/100km. Voorspelling aankomst met 22%. Aankomst met 31%.
Totaal: 194,6km, verbruik 17,5kWh/100km, gemiddeld 76,4km/h, 69% verbruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrICdXz1M9MxG9X2aIDIdLaR.jpg?f=user_large)
Verder merk ik dat het geen verschil maakt of je naar de kilometerteller in het midden kijkt of naar het dashboard zoals in de XC40. De afstand die je nodig hebt om er naar te kijken is het zelfde. Bij de EX30 meer naar rechts maar hoger, bij de XC40 iets naar links, maar lager.
Verder werkt de app op mijn vrouw haar telefoon heel goed (hoofd gebruiker). Op mijn telefoon kom ik er weer niet in helaas. Internet werkt ook nog steeds niet en dat is wel heel irritant.
bij 100% inmiddels 252km verwachte range (dynamisch).
Heen 97,4km richting zuiden. Windkracht 4 uit het zuid/zuidoosten, 4 personen. Gemiddelde snelheid 73,0km/h. Hoofdzakelijk snelweg, meestal 103 op de cruise, soms 110 voor inhalen ed. Binnentemperatuur 20 graden, buiten temperatuur 19 graden. Verbruik 19,1kWh/100km Voorspelling aankomst 62%, aangekomen met 62%.
Terug 97,2km richting het noorden. Windkracht 4 uit het zuiden. Gemiddelde snelheid 80,2km/h. Zelfde rijstijl. Binnen temperatuur 20 graden, buiten temperatuur 25 graden. Verbruik 15,9kWh/100km. Voorspelling aankomst met 22%. Aankomst met 31%.
Totaal: 194,6km, verbruik 17,5kWh/100km, gemiddeld 76,4km/h, 69% verbruikt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrICdXz1M9MxG9X2aIDIdLaR.jpg?f=user_large)
Verder merk ik dat het geen verschil maakt of je naar de kilometerteller in het midden kijkt of naar het dashboard zoals in de XC40. De afstand die je nodig hebt om er naar te kijken is het zelfde. Bij de EX30 meer naar rechts maar hoger, bij de XC40 iets naar links, maar lager.
Verder werkt de app op mijn vrouw haar telefoon heel goed (hoofd gebruiker). Op mijn telefoon kom ik er weer niet in helaas. Internet werkt ook nog steeds niet en dat is wel heel irritant.
Misschien nog een tip voor het verbruik. Ik reed altijd met OPD. In de stad, provinciale weg en op de snelweg, totdat een Brit op een Honda-forum aangaf, dat je die op de snelweg juist moet uitzetten. De e kan niet ‘zijlen’ zoals andere EV’s wel kunnen, maar omdat de OPD de auto soort van ‘afremt’ heb je, vlgs die Brit, een hoger verbruik. Ik merk wel, als ik de snelweg opdraai en de OPD uitzet, dat het lijkt alsof de auto losser voelt. Maar goed, kan tussen den oren zitten, maar verbruik is wél lager dan ik daarvoor had.
Haha ... maar ik heb de HUD niet, maar zag deze wel op Ali.Of-Aaargh schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:53:
[...]
Als @EdwinW meer heeft moeten betalen voor verzending dan voor het apparaat zelf hoop ik toch ook dat hij hem binnen een week had.
De EX30 heb ik ook (nog) niet kunnen bestellen, maar de procedure voor nieuwe leasewagen is net gestart. M'n huidige auto heeft een virtuele cockpit, daar kan deze HUD niet tegenop.
Zo de eerste 1000km zitten er op.
Auto rijd voortreffelijk en 18kw op de 100km vind ik met mijn rijstijl ook niet slecht.sommige vergelijken de ex 30 met andere auto.s vergeet niet dat je hebt gekozen voor een auto met 272 pk.(het is geen kona).
Enige waar ik wel een oplossing voor zou willen zien is dat elke rit alles uitzetten .hoop dat met de update dat hij de wijzigingen behoud en ook de radio automatisch aanzet .
Voor de rest super tevreden.
Auto rijd voortreffelijk en 18kw op de 100km vind ik met mijn rijstijl ook niet slecht.sommige vergelijken de ex 30 met andere auto.s vergeet niet dat je hebt gekozen voor een auto met 272 pk.(het is geen kona).
Enige waar ik wel een oplossing voor zou willen zien is dat elke rit alles uitzetten .hoop dat met de update dat hij de wijzigingen behoud en ook de radio automatisch aanzet .
Voor de rest super tevreden.
Ziet er goed uit zeg! Kun je wat meer toelichten over hoe je dit hebt gedaan? En is dit ook weer verwijderbaar (ivm lease)?Zwijntje schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:13:
Ik heb zelf een chroom-delete gedaan, met plasti-dip. Het resultaat is bevredigend, al zeg ik het zelf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Nevermind, is uiteraard genoeg over te vinden op YouTube ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door JSD00 op 06-04-2024 23:23 ]
Vandaag na een proefrit met de EX30 een offerte laten opmaken voor de Single Motor Extended Range Plus.
Bij thuiskomst er even de Volvo site op na geslagen omdat ik wilde kijken wat de impact op het maandbedrag is indien je kilometers dan wel leaseperiode wilt aanpassen.
Wat blijkt, de Private Lease prijs die de Volvo Dealer rekent ligt €30,-/mnd. hoger als die op de Volvo site.
In afwachting op de uitleg van de dealer heb ik hier de vraag of jullie deze ervaring ook hebben en/of dat iemand de rede weet waarom dit is ?
Bij thuiskomst er even de Volvo site op na geslagen omdat ik wilde kijken wat de impact op het maandbedrag is indien je kilometers dan wel leaseperiode wilt aanpassen.
Wat blijkt, de Private Lease prijs die de Volvo Dealer rekent ligt €30,-/mnd. hoger als die op de Volvo site.
In afwachting op de uitleg van de dealer heb ik hier de vraag of jullie deze ervaring ook hebben en/of dat iemand de rede weet waarom dit is ?
Wij hebben ook private lease via Volvo Car zelf (al hoewel dit een handelsnaam is van Axus Nederland) Het bestellen hebben wij ook bij de dealer gedaan, maar dit was dezelfde prijs. SMER +, Onyx Black, Climate pack, 60 maanden, 15k km.. dit komt uit op 677.Goromo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:41:
Vandaag na een proefrit met de EX30 een offerte laten opmaken voor de Single Motor Extended Range Plus.
Met deze configuratie zit ie net 4eur onder de subsidie grens. Tevens geluk gehad dat deze config geleverd kon worden uit bestelde voorraad auto’s van de dealer, levertijd was daardoor maar 3wkn.
[ Voor 12% gewijzigd door DEEJEEY op 07-04-2024 09:29 ]
Is wel even spannend, je splinternieuwe auto te bewerken met een spuitbusJSD00 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:20:
[...]
Ziet er goed uit zeg! Kun je wat meer toelichten over hoe je dit hebt gedaan? En is dit ook weer verwijderbaar (ivm lease)?
Edit: Nevermind, is uiteraard genoeg over te vinden op YouTube ;-)
Was ook ietsje sceptisch, maar na een proefje op een ander object was ik overtuigd.
Fouten maken is niet erg, je wrijft het er zo vanaf.
:strip_exif()/f/image/Vy3rFFYRpTCxU3yeHUusXeou.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow
Nice! Ik heb dit ook gedaan, met een spuitbus Plastidip. Ook bij mijn vorige Volvo gedaan en na 4 jaar gemakkelijk er weer af gepulkt.Zwijntje schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:33:
[...]
Is wel even spannend, je splinternieuwe auto te bewerken met een spuitbus![]()
Was ook ietsje sceptisch, maar na een proefje op een ander object was ik overtuigd.
[Afbeelding]
vice versa en weer terug
Leuk! Ga ik ook doen donderdag. #teamgeel #metzwartZwijntje schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:13:
Ik heb zelf een chroom-delete gedaan, met plasti-dip. Het resultaat is bevredigend, al zeg ik het zelf.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is op ieder moment weer aan te zetten in de app.DarthGoofy schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:44:
Vreemd, Volvo heeft de automatische software-updates terug uitgeschakeld 🤷🏼♂️
[Afbeelding]
Jaha, maar dat is een XC40, met twee motoren. En ik schreef het om aan te geven dat het hoge verbruik van de EX30 dus ook bij de XC40 optreedt.dennistd schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:50:
[...]
Als jij met een 64kWh-accu hetzelfde bereik hebt als je buurman met een 75kWh-accu, dan verbruikt jouw auto toch een dikke 15% minder?
Vooruit, iets positiefs: hij rijdt heel lekker, is lekker stil en natuurlijk erg mooiNokiaFan schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:05:
[...]
17 kWh is volgens mij een nette score. Die kan ik zelf vrij makkelijk halen. Je moet gewoon een beetje normaal rijden. Ik heb de SMER met 19 inch wielen in de Plus versie.
[Afbeelding]
In Noorwegen rijden ze (tot voor kort) nog met winterwielen. En de TMP Ultra met 20 inch wielen is een stuk minder zuinig.
P.S. Heb jij al een keer iets positiefs over de EX30 geschreven?
De SMER. Gisteren was het een lekkere temperatuur en langere rit (2 x 100km) met alleen snelweg (maar wel rustig rijdend) ca 17 kWh/100km gehaald. Dat is niet slecht; als ik gecombineerd binnendoor-snelweg zou hebben gereden was het verbruik ongetwijfeld nog wat lager geweest.Hansieo schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:39:
welke versie heb je???
Dank voor het delen van de info.DEEJEEY schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:59:
[...]
Wij hebben ook private lease via Volvo Car zelf (al hoewel dit een handelsnaam is van Axus Nederland) Het bestellen hebben wij ook bij de dealer gedaan, maar dit was dezelfde prijs. SMER +, Onyx Black, Climate pack, 60 maanden, 15k km.. dit komt uit op 677.
Met deze configuratie zit ie net 4eur onder de subsidie grens. Tevens geluk gehad dat deze config geleverd kon worden uit bestelde voorraad auto’s van de dealer, levertijd was daardoor maar 3wkn.
Wij kwamen bij de dealer uit op €661,- voor de SMER+ Vapor Grey met Climate Pack en Extra Getint Glas.
Lease duur 60 maanden en 10k km.
Dezelfde config op de Volvo Site geeft een maand bedrag van € 631,-.
Kan het zijn dat de dealer zich een fee rekent ?.
(Het extra getinte glas laten we vervallen i.v.m. subsidie.)
Die letters zijn toch gewoon in zwart te bestellen bij Volvo en te vervangen dacht ik ?Zwijntje schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:33:
[...]
Is wel even spannend, je splinternieuwe auto te bewerken met een spuitbus![]()
[Afbeelding]
Klopt, maar dan heb je niet het (voor) logo in het zwart.ivarga schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:25:
[...]
Die letters zijn toch gewoon in zwart te bestellen bij Volvo en te vervangen dacht ik ?
Hier o.a. kan je het bestellen: https://www.vstore.nl/embleem-volvo-glossy-black
Blijft het dan wel zitten in de wasstraat?Zwijntje schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:33:
[...]
Iemand zijn auto al gewassen in de wasstraat? Mis ik iets of waar kan ik autohold uitzetten?
Bedankt alvast
Bedankt alvast