Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 12 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:37

BPi

jboerma100 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Met de VIN code kun je op de verschillende sites van Grimaldi of www.hoeghautoliners.com/my-cargo? kijken of je auto op een van de schepen staat. Maar je dealer heeft de juiste data, dit is meer als je wat uurtjes over hebt🛳️
Wel leuk om te weten op welk schip hij staat en deze te volgen. B)

Mijn Zeekr X stond bij bestelling in december al in een Zweedse haven sinds eind november. En is vorige week donderdag of vrijdag van een trailer gerold en maandag (ipv zaterdag) afgeleverd. Was niet te volgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

jboerma100 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:03:
[...]

Met de VIN code kun je op de verschillende sites van Grimaldi of www.hoeghautoliners.com/my-cargo? kijken of je auto op een van de schepen staat. Maar je dealer heeft de juiste data, dit is meer als je wat uurtjes over hebt🛳️
Cool zo'n track&trace. Bedankt. Zie dat "mijn" schip in het Kanaal vaart.

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:58

Hier een Ex30 Core Vapour met 18 inchers. Kort de achteruitrij camera in beeld. De klep onderin de kofferbak lijkt ook anders te zijn?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-06 21:15
Ophidian schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:19:
[Video: EX30, the smallest but most powerful electric car in Volvo history]

Hier een Ex30 Core Vapour met 18 inchers. Kort de achteruitrij camera in beeld. De klep onderin de kofferbak lijkt ook anders te zijn?
Precies de auto die wij besteld hebben :) niks mis mee met die 18” velden.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Laatst online: 17-06 15:06
Iemand enig idee of in de Plus uitvoering het zitvlak gekanteld kan worden (voor betere ondersteuning van de dijbenen)?
Bij de Ultra uitvoering is dit elektrisch bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ophidian schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:19:
[Video: EX30, the smallest but most powerful electric car in Volvo history]

Volgens mij de eerste video van de Core. Zonder panoramadak denk ik toch maar op de core en Plus geen getinte achterruiten als optie nemen, dat wordt anders wel heel donker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Ruvo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:16:
Iemand enig idee of in de Plus uitvoering het zitvlak gekanteld kan worden (voor betere ondersteuning van de dijbenen)?
Bij de Ultra uitvoering is dit elektrisch bediend.
Nee. "De bestuurdersstoel is handmatig verstelbaar naar voren en achteren, kan in hoogte worden versteld en voor- en achterover kantelen, zodat u gemakkelijk de perfecte rijpositie kunt vinden". Dus een eenvoudig verstelmechanisme; hoogteverstelling van de stoel is de enige 'luxe' die er op zit vergeleken met goedkope auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ88
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 15:09
Iemand een voorbeeld van de opbouw van het VIN nummer voor de EX30? Ik heb alleen de laatste 6 cijfers van de dealer gekregen en wil graag het een en ander opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidEdge-er
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11-2024
JJ88 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:36:
Iemand een voorbeeld van de opbouw van het VIN nummer voor de EX30? Ik heb alleen de laatste 6 cijfers van de dealer gekregen en wil graag het een en ander opzoeken.
Heb je hier wat aan?
https://www.autocheck.com/vehiclehistory/vin-basics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex30
  • Laatst online: 03-05-2024
Juli de Volvo ex30 besteld. Verwachting was april. Vandaag bericht. Mei😔😔😔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

YV 12 ZEL 97 RS ### ###

"### ###" is jouw reeks van zes cijfers.

[ Voor 1% gewijzigd door mausy5043 op 23-01-2024 16:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:38:
[...]

YV 12 ZEL 9 RS ### ###

"### ###" is jouw reeks van zes cijfers.
Mijn SR is ZEM18 en rest hetzelfde

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:19
Je kunt de Volvo EX30 app downloaden en daar inloggen met je Volvo ID. Het is belangrijk om hetzelfde e-mailadres aan te houden als waarmee je dealer met jou communiceert. Dus mogelijk zul je een nieuw Volvo ID moeten registeren.

Zodra je bent ingelogd en de auto is geproduceerd, dan kun je het VIN terugvinden in de app onder “De bestelgegevens bekijken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Ex30 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:00:
Juli de Volvo ex30 besteld. Verwachting was april. Vandaag bericht. Mei😔😔😔
als ik vragen mag.. welke heb je besteld? Ik in oktober besteld verwachting levering begin maart (of moet ik nog een belletje krijgen...) Voor mij een SMER Grey indigo int

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
NokiaFan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:12:
[...]

Je kunt de Volvo EX30 app downloaden en daar inloggen met je Volvo ID. Het is belangrijk om hetzelfde e-mailadres aan te houden als waarmee je dealer met jou communiceert. Dus mogelijk zul je een nieuw Volvo ID moeten registeren.

Zodra je bent ingelogd en de auto is geproduceerd, dan kun je het VIN terugvinden in de app onder “De bestelgegevens bekijken”.
Heb je hem besteld bij dealer of CbV? Hier zie ik onze bestelgegevens niet met juiste emailadres, maar heb wel VIN gekregen van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
Ophidian schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Heb je hem besteld bij dealer of CbV? Hier zie ik onze bestelgegevens niet met juiste emailadres, maar heb wel VIN gekregen van de dealer.
Bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
NokiaFan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:12:
[...]

Thanks! Ik zag eerder niks in deze app, maar zie nu m’n SMER Core uitvoering staan met een VIN. Echter geen mail ontvangen van CbV dus ik was al bang dat ie vertraging had.

YV 12 ZEL 91 RS ### ###

Komt bijna overeen met @mausy5043 (tenzij je een typfoutje hebt :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:31
In mijn Volvo EX30 app was de auto eerder in December te zien inclusief VIN, betreft koop direct via CbV (SMER). Helaas is de auto niet meer zichtbaar in de app.

Laatste update betreffende levertijd vanuit CbV is eind februari / maart. Nog even afwachten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Nu is de vraag op welk schip de auto staat. Konden jullie met het VIN op https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo het schip traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
Ktenolix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:27:
Nu is de vraag op welk schip de auto staat. Konden jullie met het VIN op https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo het schip traceren?
Krijg geen resultaat met mijn VIN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NokiaFan
jordgubbbe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Krijg geen resultaat met mijn VIN.
Ik denk dat de boot nog geladen moet worden, in ieder geval voor mijn EX30. :)

Je kunt dit vrij goed terugrekenen. 40 dagen van China naar Europa, dan nog een week inklaring en transport naar dealer. Dan nog minimaal enkele dagen auto rijklaar maken.

[ Voor 1% gewijzigd door NokiaFan op 23-01-2024 17:28 . Reden: Rotterdam > Europa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ktenolix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:10:
[...]
Komt bijna overeen met @mausy5043 (tenzij je een typfoutje hebt :p )
Idd. typo fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ktenolix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:27:
Yup. Ligt sinds gisteren in de haven van Zeebrugge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-06 19:54
Juancho schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:24:

Heeft iemand trouwens al de wireless charging goed getest tijden de proefrit? De laadpad in de andere Volvo wagen komen namelijk power te kort. Als je bijv laad met Flitsmeister aan, gaat er nog altijd batterij af ipv bij. Ben wel benieuwd of ze dat verbeterd hebben.
Vandaag proefrit en een ex30 besteld 😀. Fantastisch rustig rijgedrag en heel veel opties om stuur en stoel in te stellen. Levertijd stond bij de dealer voor alle modellen op begin mei. Wireless charging uitgeprobeerd. In 20 minuten van 96 naar 98% zonder dat ik de telefoon heb gebruikt. Viel bij rotondes steeds om. Dat is dus niet handig. Maar laden ging wel met dikke beschermhoes.

Driver display geen seconde gemist. Assistentiesystemen zal ik aan moeten wennen, allemaal direct uitgezet. lane assistentie ging niet echt uit, zolang het scherm waarin dat menu staat niet werd weggeklikt.

Ook hier het verhaal dat de marges heel klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 16:45
Even bij de dealer langs gegaan, wordt op 29 maart bij de dealer verwacht. Levering zal enkele dagen later zijn. Bij de dealer hadden ze een witte (alleen in een ultra uitvoering) en een gele. En verder nog een zwarte voor de proefritten. Maar die stond al vol gepland voor deze week. Denk niet dat ik nog een proefrit ga maken; ik kan wel 2 maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:41
Cheetha schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Wireless charging uitgeprobeerd. In 20 minuten van 96 naar 98% zonder dat ik de telefoon heb gebruikt. Viel bij rotondes steeds om. Dat is dus niet handig. Maar laden ging wel met dikke beschermhoes.
Dan hebben ze dit helaas niet aangepakt want 2% erbij houdt in dat de pads het wederom niet aan kunnen als je bijv Flitsmeister aan hebt staan. Zelfde gedrag als in de XC/C40. Ik heb nu een auto houder met fast charger geïnstalleerd en dan laad de telefoon dus wel best snel op, ook met FM aan. Draadloos ook.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Ik heb inmiddels een koopovereenkomst voor me, waarbij de trekhaak als accessoires is aangegeven. Deze overeenkomst zal ik voor de SEPP subsidie gebruiken. Wordt de trekhaak dan buiten beschouwing gelaten, want incl trekhaak kom ik boven de 45k uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Ruvo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:42:
Ik heb inmiddels een koopovereenkomst voor me, waarbij de trekhaak als accessoires is aangegeven. Deze overeenkomst zal ik voor de SEPP subsidie gebruiken. Wordt de trekhaak dan buiten beschouwing gelaten, want incl trekhaak kom ik boven de 45k uit.
jazeker wordt deze buiten beschouwing gelaten, accessoires vallen buiten de fiscale waarde.
Alleen opties vallen daarbinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakjan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-03 16:05
Vandaag een proefrit gemaakt in de EX30. Ik rij graag zoveel mogelijk in de cruise control. Ik heb niet kunnen ontdekken of het mogelijk is om de cruise control even uit te schakelen, anders dan door even te remmen. In mijn huidige Toyota CHR kun je daarvoor simpel een knopje indrukken. Heeft iemand dat wel gevonden of zit het er niet op? De verkoper wist het niet. De demo auto is continu onderweg en hij had nog geen tijd gehad om uitgebreid dingen na te kijken zei hij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NokiaFan
Kwakjan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:21:
Vandaag een proefrit gemaakt in de EX30. Ik rij graag zoveel mogelijk in de cruise control. Ik heb niet kunnen ontdekken of het mogelijk is om de cruise control even uit te schakelen, anders dan door even te remmen. In mijn huidige Toyota CHR kun je daarvoor simpel een knopje indrukken. Heeft iemand dat wel gevonden of zit het er niet op? De verkoper wist het niet. De demo auto is continu onderweg en hij had nog geen tijd gehad om uitgebreid dingen na te kijken zei hij.
Bij mijn weten kun je auto pilot/acc op dezelfde manier uitschakelen zoals je hebt ingeschakeld. Dus de rechterpook eenmalig naar beneden drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

NokiaFan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Bij mijn weten kun je auto pilot/acc op dezelfde manier uitschakelen zoals je hebt ingeschakeld. Dus de rechterpook eenmalig naar beneden drukken.
Correct.
ref: https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:19
Ik heb vandaag ook proefgereden in een twin motor ultra.

Zaken die opvielen:
- Zitting kan niet worden gekanteld, vervelend met mijn 1,96m.
- Veel pingeltjes, ook omdat ik wat veel aan het klooien was waarschijnlijk.
- Knipperlicht bediening vond ik kl*te. Geen correcte feedback of ik hem juist bediende. Mag van mij meer geluid maken. Ook is de overgang van 3x knipperen naar blijvend knipperen vaag. En je bediend vaak onbedoeld de afstelling van de ruitenwissers.
- Cruise control & lane assist bediening vond ik niet echt intuïtief, maar dat zal wennen zijn.

+ Voor de rest zitten de stoelen voortreffelijk, erg fijne rugsteun, je word goed vastgehouden in de stoel. Ook kan ik mijn knieën prima plaatsen. Rechts tegen de uitstulping van het dashboardkastje is geen probleem
+ Zitpositie erg prettig, zicht rondom goed. Ook naar achteren prima.
+ Fijn dik en vrij klein stuur. De hoeken pakken fijn vast voor de scherpere bochten
+ Super stil
+ Geluidsinstallatie dik voor mekaar
+ Veergedrag erg comfortabel.
+ Sturen gaat erg licht, maar niet totaal gevoelloos.
+ De twin motor is snel, werkelijk absurd snel. Echt een gimmick, blij dat ik de single motor heb.
+ Eindeloos grip, kon met geen mogelijkheid tractie verbreken bij vol accelereren (430pk, 545Nm in de regen, over witte strepen!). Of de tractiecontrol werkt zo feilloos dat je niks voelt.

Ik rij nu nog een V50 D4 R-design.
- Die qua ruimte voorin krapper is, maar achterin ietsje ruimer.
- Veel stugger is afgeveerd, kneiter hard in vergelijking.
- Zicht rondom een stuk minder.

Super blij met de vroege reservering!
Voor alsnog komt hij 23 februari bij de dealer aan, kan niet wachten!
Cheetha schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:53:
[...]
Wireless charging uitgeprobeerd. In 20 minuten van 96 naar 98% zonder dat ik de telefoon heb gebruikt. Viel bij rotondes steeds om. Dat is dus niet handig. Maar laden ging wel met dikke beschermhoes.
[...]
Dan heb je de telefoon niet op de juiste manier geplaatst. Er zitten soort van vingers achter het opstaande randje. Om de telefoon vast te zetten moet je deze dus achter die vingers duwen.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
Zwijntje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:53:

Dan heb je de telefoon niet op de juiste manier geplaatst. Er zitten soort van vingers achter het opstaande randje. Om de telefoon vast te zetten moet je deze dus achter die vingers duwen.
Fijn dat ik die vingers heb gemist, want zo werkte t voor geen meter 😁

En weet een blije proefrijder. Achteraf had ik m beter ook al eerder besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
Cheetha schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Fijn dat ik die vingers heb gemist, want zo werkte t voor geen meter 😁

En weet een blije proefrijder. Achteraf had ik m beter ook al eerder besteld.
Dat maakte waarschijnlijk niets uit. Ik heb op 10 juni besteld, maar mijn EX30 komt pas eind maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Zwijntje schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:53:

Zaken die opvielen:
- Zitting kan niet worden gekanteld, vervelend met mijn 1,96m.
- Veel pingeltjes, ook omdat ik wat veel aan het klooien was waarschijnlijk.
- Knipperlicht bediening vond ik kl*te. Geen correcte feedback of ik hem juist bediende. Mag van mij meer geluid maken. Ook is de overgang van 3x knipperen naar blijvend knipperen vaag. En je bediend vaak onbedoeld de afstelling van de ruitenwissers.
- Cruise control & lane assist bediening vond ik niet echt intuïtief, maar dat zal wennen zijn.

+ Voor de rest zitten de stoelen voortreffelijk, erg fijne rugsteun, je word goed vastgehouden in de stoel. Ook kan ik mijn knieën prima plaatsen. Rechts tegen de uitstulping van het dashboardkastje is geen probleem
+ Zitpositie erg prettig, zicht rondom goed. Ook naar achteren prima.
+ Fijn dik en vrij klein stuur. De hoeken pakken fijn vast voor de scherpere bochten
+ Super stil
+ Geluidsinstallatie dik voor mekaar
+ Veergedrag erg comfortabel.
+ Sturen gaat erg licht, maar niet totaal gevoelloos.
+ De twin motor is snel, werkelijk absurd snel. Echt een gimmick, blij dat ik de single motor heb.
+ Eindeloos grip, kon met geen mogelijkheid tractie verbreken bij vol accelereren (430pk, 545Nm in de regen, over witte strepen!). Of de tractiecontrol werkt zo feilloos dat je niks voelt.

Ik rij nu nog een V50 D4 R-design.
- Die qua ruimte voorin krapper is, maar achterin ietsje ruimer.
- Veel stugger is afgeveerd, kneiter hard in vergelijking.
- Zicht rondom een stuk minder.

Super blij met de vroege reservering!
Voor alsnog komt hij 23 februari bij de dealer aan, kan niet wachten!

[...]

Wellicht goed om te dubbel-checken, want volgens mij kun je juist alleen in de Ultra variant de zitting te kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Het is zover:
Afbeeldingslocatie: https://www.volvocars.com/nl/news/electrification/small-news-ex30-reached-its-first-customers-in-december/

https://www.volvocars.com...st-customers-in-december/

[ Voor 29% gewijzigd door mausy5043 op 25-01-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx5 ND
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-02 13:34
Heeft er al iemand een leverdatum voor 23 februari vernomen van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Ruvo schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Wellicht goed om te dubbel-checken, want volgens mij kun je juist alleen in de Ultra variant de zitting te kantelen.
Is dat zo? Ik dacht dat je ook in de Ultra de zitting niet kunt kantelen, maar dat je naast de elektrische verstelling alleen een verstelbare lendensteun als extra hebt:
"De stoel kan op meerdere manieren worden afgesteld: lengte, hoogte, achterover of rechtop kantelen en lendensteun met 4-wegverstelling". Voor de duidelijkheid, dat achterover en rechtop kantelen is van de rugleuning dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 09:59
Mx5 ND schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:59:
Heeft er al iemand een leverdatum voor 23 februari vernomen van de dealer?
Ben vandaag gebeld door Care by Volvo, die heeft aangegeven dat de levering bij de dealer op 20 feb staat.
Vanuit de dealer nog niks vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
jaychunlai schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Ben vandaag gebeld door Care by Volvo, die heeft aangegeven dat de levering bij de dealer op 20 feb staat.
Dat betekend dus dat de boot op schema ligt en niet om de hoorn heeft hoeven varen.
Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
Zwijntje schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Dat betekend dus dat de boot op schema ligt en niet om de hoorn heeft hoeven varen.
Goed nieuws!
Yep! Weet alleen nog niet met welke boot die komt. Zag dingetjes voorbij komen met vesselfinder etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Of-Aaargh schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:00:
[...]

Is dat zo? Ik dacht dat je ook in de Ultra de zitting niet kunt kantelen, maar dat je naast de elektrische verstelling alleen een verstelbare lendensteun als extra hebt:
"De stoel kan op meerdere manieren worden afgesteld: lengte, hoogte, achterover of rechtop kantelen en lendensteun met 4-wegverstelling". Voor de duidelijkheid, dat achterover en rechtop kantelen is van de rugleuning dus.
In de Ultra waar ik mijn proefrit maakte kon ook het zitvlak kantelen door aan de zitvlak-knop te draaien. Geen idee of dat speciale stoelen zijn of dat het in alle Ultra's zou moeten komen. En mogelijk was het meer een illusie en duwde ik 'm in werkelijkheid vooral tegelijk omhoog en naar voren of omlaag en naar achteren; maar in mijn herinnering (nu toch alweer 2 weken geleden :P ) kantelde ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
jaychunlai schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Heb jij initieel zelf contact opgenomen met Care by Volvo om te vragen over de levering van je auto, of hebben zij jou gebeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaychunlai
jordgubbbe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Heb jij initieel zelf contact opgenomen met Care by Volvo om te vragen over de levering van je auto, of hebben zij jou gebeld?
Ik werd gebeld ivm wat andere informatie die ik op had gevraagd. Tegelijker tijd dacht ik 'ben toch al aan de lijn' dus vroeg ik ernaar :)

Krijg overigens vrij weinig informatie/update vanuit CbV. Denk vooral dat men zelf achter CbV moet gaan om informatie te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door jaychunlai op 26-01-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
ACM schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:29:
[...]

In de Ultra waar ik mijn proefrit maakte kon ook het zitvlak kantelen door aan de zitvlak-knop te draaien. Geen idee of dat speciale stoelen zijn of dat het in alle Ultra's zou moeten komen. En mogelijk was het meer een illusie en duwde ik 'm in werkelijkheid vooral tegelijk omhoog en naar voren of omlaag en naar achteren; maar in mijn herinnering (nu toch alweer 2 weken geleden :P ) kantelde ie.
Dat zou fijn zijn. Maar het kan ook inderdaad illusie zijn, omdat de stoelzitting bij veel auto's iets naar achteren kantelt naarmate je 'm achteruit schuift, en omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
Ik had misschien even op de klop moeten duwen, om de weergave op het scherm te activeren: klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konila
  • Laatst online: 20-01 22:00
Ik ben vandaag bij de dealer geweest voor een proefrit, en net als de meeste andere hier ben ik erg positief. Meteen even gevraagd naar wanneer ze hem bij de dealer verwachten en dat is tussen en 6 en 12 maart. SMER, eind juli besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvhpsb
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-02 16:45
Ik heb eind augustus een Core besteld, het laatste bericht van dealer geeft aan dat hij 24 maart in elkaar gezet gaat worden. Zijn er andere die ook een Core besteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
@pvhpsb ja ik heb ook een Core besteld in juli en is al geproduceerd, maar een Extended Range. Heb het vermoeden dat die voorrang hebben gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uAAjEuDr9fwb7PKQILrdM9ISu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqir10ECsgnP4gU9VTF9cMrP.jpg?f=fotoalbum_large

Gistermiddag met de SMER Ultra een rondje gereden. Wát een snelle wagen! Mij werd bij vertrek niet verteld welke versie ik mee kreeg, dus tijdens de testrit was ik in de veronderstelling dat ik een Twin Motor mee had gekregen. Ik vraag me af hoe snel die dan wel niet moet zijn. Ik vind de EX30 een leukere auto om in te rijden dan de XC40, de EX30 is wat sportiever.

Mijn demo-auto reed perfect. Stuur voelt een beetje goedkoop aan in vergelijking met de XC40, iets minder solide. De rest van het interieur was meer dan prima. Harman Kardon klinkt ook goed, erg veel bas (bijna onprettig, maar is te tweaken). Enige nadeel vond ik dat One Paddle Driving (nog) niet echt lekker werkt. Ik moest regelmatig bijremmen waar ik dat in de XC40 eigenlijk nooit hoef te doen.

Blij met mijn keuze voor de SMSR Plus, alleen nog ruim zes maanden wachten…

[ Voor 3% gewijzigd door JSD00 op 27-01-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Na een proefrit 2 weken geleden ook een bestelling gedaan van een SMSR Plus, over 26 weken wordt hij verwacht door de LM.

Wordt de vervanger van een 2019 Kona, ik ga er wel 100 km op achteruit qua actieradius, maar verwacht niet dat het vervelend gaat worden omdat de EX30 veel sneller kan laden als het nodig is.

Verder heerlijke auto met behoorlijke armsteunen in tegenstelling tot de Kona.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Laatst online: 23:35
JSD00 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:42:
[Afbeelding]

Enige nadeel vond ik dat One Paddle Driving (nog) niet echt lekker werkt. Ik moest regelmatig bijremmen waar ik dat in de XC40 eigenlijk nooit hoef te doen.
Was hij helemaal opgeladen tot 100% ? Want op of tegen 100% SOC werkt regeneratief remmen niet of niet volledig (omdat batterijcellen niet voller dan vol kunnen). Misschien was dat de oorzaak van de beperkte OPD en het moeten bijremmen?

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
MartijnEV schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Was hij helemaal opgeladen tot 100% ? Want op of tegen 100% SOC werkt regeneratief remmen niet of niet volledig (omdat batterijcellen niet voller dan vol kunnen). Misschien was dat de oorzaak van de beperkte OPD en het moeten bijremmen?
In de XC40 is OPD niet anders hoor. Of je nu met 25%, 50% of 100% rijdt. De sterkte van afremmen is altijd gelijk. En dat is maar goed ook als je er op moet vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Juancho schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:51:
[...]

In de XC40 is OPD niet anders hoor. Of je nu met 25%, 50% of 100% rijdt. De sterkte van afremmen is altijd gelijk. En dat is maar goed ook als je er op moet vertrouwen.
Dat zou betekenen dat je tegen 100% SOC kunt frictieremmen met het gaspedaal. Zou een knap stukje programmeerwerk zijn. Denk niet dat het zo is, lijkt me bovendien erg onveilig, en heb ik ook nooit eerder in andere EV’s gezien.

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 18:38
Twee weken geleden ook een proefrit gemaakt en echt een super fijne auto!
De hendels aan het stuur vind ik minder prettig, voornamelijk het knipperlicht en de 3x functie maar dat is wellicht wennen. Dat voelt in m'n huidige Ioniq een stuk beter.

Maar afgelopen week ook getekend voor en SMSR Plus. Levertijd zal begin september zijn volgens dealer.

Hoop toch wel dat het iets eerder gaat zijn maar die kans zal wel klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
MartijnEV schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Hij was 56% toen ik vertrok, dat lijkt me niet de oorzaak. Maar wellicht is het ook een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:18
MartijnEV schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Dat zou betekenen dat je tegen 100% SOC kunt frictieremmen met het gaspedaal. Zou een knap stukje programmeerwerk zijn. Denk niet dat het zo is, lijkt me bovendien erg onveilig, en heb ik ook nooit eerder in andere EV’s gezien.
Ik had daar toevallig laatst met een ID3 rijder ook een discussie over. Ik heb zelf nog een Tesla M3 en daar merk je meteen dat als je batterij 100% is opgeladen of als het heel koud is dat het regeneratief remmen niet meer werkt. Je moet dan zelf veel bijremmen. Er gaat dan ook een lampje branden zelfs. Die ID3 rijder had dit verschil nog nooit gemerkt, wat ik uiterst vreemd vond eigenlijk......met dit verhaal van de EX30 erbij zou dat dus best kunnen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
JSD00 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Hij was 56% toen ik vertrok, dat lijkt me niet de oorzaak. Maar wellicht is het ook een kwestie van wennen.
OPD is in de EX 30 heel anders dan in de XC40. Van de laatste is een stuk fijner, de EX30 remt minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:24:
[...]

OPD is in de EX 30 heel anders dan in de XC40. Van de laatste is een stuk fijner, de EX30 remt minder af.
Over de XC40 kan ik niks zeggen, maar bij de C40 heb je drie standen voor de OPD. "Uit" "Aan" en "Auto". In de "Auto" stand remt de OPD alleen als je het pedaal los laat en een voorligger nadert. Rijdt er niemand voor je dan gaat laat ie de auto maximaal uitdrijven.
In de stand "Aan" remt de auto per definitie altijd regeneratief. Als er niemand voor je rijdt op een vaste vertraging; zit er wel iemand voor je dan past ie daar de remkracht op aan (net als bij 'Auto'). Ik vermoed dat de OPD ook bijremt met de frictierem als ie dat nodig vindt.
Ik kan dat helaas niet controleren omdat in de auto niet zichtbaar is wanneer de frictierem inkomt. Eigenlijk wel jammer. Net zoals je als bestuurder niet kunt zien of de remlichten aan gaan of niet. Ik vraag me wel eens af of de auto mijn achterliggers aan het breakchecken is zonder dat ik het weet.
Over het gedrag bij 100% lading kan ik niks zeggen. Ik laad de batterij nooit tot 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door mausy5043 op 27-01-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
Ophidian schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Mee eens inderdaad. Het effect is veel kleiner. XC40 vind ik ook prettiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnEV
Sinds vandaag staat er ook een proefrit-EX30 in Zutphen bij Nieuwenhuijse. Zag hem vanmorgen toevallig daar aan de Volvo-Garo laadpaal staan, een zwarte, ik vermoed een SMER Ultra met Indigo. Meteen een proefrit geboekt, maandag eindelijk zelf de EX30 rijdend ervaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje
  • Laatst online: 01-05 21:41
Mijn proefrit met de ex30 was heel positief. Veel toeters en bellen die mij wel irriteren maar die ook uitgezet kunnen worden.zonder knipperlicht duw hij je terug de baan op en hoop toeters en bellen .
Hoorde van de dealer dat er een internet kaartje vanuit volvo erin komt voor de voice controll.( onbeperkt).
Dus gewoon flitsmeister erop zetten en dan hoef je het niet via je telefoon te doen.het is een Android systeem dus Fm downloaden is een optie .
Kan niet wachten dat hij voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:11
Ootje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:25:
Mijn proefrit met de ex30 was heel positief. Veel toeters en bellen die mij wel irriteren maar die ook uitgezet kunnen worden.zonder knipperlicht duw hij je terug de baan op en hoop toeters en bellen .
Hoorde van de dealer dat er een internet kaartje vanuit volvo erin komt voor de voice controll.( onbeperkt).
Dus gewoon flitsmeister erop zetten en dan hoef je het niet via je telefoon te doen.het is een Android systeem dus Fm downloaden is een optie .
Neem Flitsmeister direct in de auto maar met een flinke korrel zout. De CPU in de EX30 is hopelijk sneller dan in de P2 en XC40, dan zou het mogelijk iets beter kunnen werken. Zie ook het speciale topic: Android Automotive

Onbeperkte data zal hooguit voor 3 jaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 28-01-2024 08:01 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jabe
  • Laatst online: 15-10-2024
Knipperlicht aanzetten bij veranderen van rijstrook is anders wel zo fijn voor iedereen 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jabe
  • Laatst online: 15-10-2024
[b]Ootje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:25. Veel toeters en bellen die mij wel irriteren maar die ook uitgezet kunnen worden.zonder knipperlicht duw hij je terug de baan op en hoop toeters en bellen .
Knipperlicht aanzetten bij veranderen van rijstrook is anders wel zo fijn voor iedereen 🤓 maar misschien bedoel je iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ootje schreef op zondag 28 januari 2024 @ 00:25:
FM voor AAOS is ondertussen al gestopt met ontwikkelen vanwege de vele beperkingen. Het werkt ook totaal niet als app via AAOS. Misschien op het scherm van de EX30 wat beter, maar op de XC40/C40 is het een ramp. Velen hebben de app er dan ook al weer vanaf gehaald.

En hoezo een kaartje specifiek voor de voice control? Je hebt data nodig in je auto aangezien het op AAOS draait. Dus wil je Maps, Spotify, Google assistent etc gebruiken heb je simpelweg internet nodig. En dat zit idd dan in je auto. Of het voor 3, 5 of 7 jaar is weet ik niet. Kan het bij mijn xc40 ook nergens checken. Polestar heeft dat bijv staan in je profiel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 22:58
MartijnEV schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Ik denk dat je een Tesla of oudere EV rijdt? Tesla is nog zo’n beetje de enige elektrische auto die niet aan blended braking doet. De meeste andere merken hebben dat ‘knappe stukje programmeerwerk’ inderdaad opgelost en remmen automatisch bij als je met OPD het gaspedaal loslaat en regeneratie beperkt is. Andersom wordt er ook met het rempedaal geregenereerd als je one pedal drive uit hebt staan. In een Volvo is het onmogelijk om zonder regeneratie te rijden (tenzij de accu helemaal vol is natuurlijk). En in alle gevallen heb je dus dezelfde vertraging als je het pedaal loslaat, wel zo veilig!

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 28-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik heb afgelopen week voor mijn EX30 een account kunnen aanmaken/activeren bij Vodafone Internet-in-the-Car (https://internetinthecar.vodafone.com) vanuit de EX30 app in Android.

Het is een (prepaid) SIM-kaart die in de auto zit. Volgens de voorwaarden is de SIM-kaart tijdelijk gratis. Ik kon in de voorwaarden niet terug vinden hoe lang dat is. Ik verwacht dat dat 3 of 4 jaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

Hier ook een toekomstig eigenaar van de EX30, SMER, plus Cloud blue, omgeving Zwolle.
Nu eigenaar van een V60 D6. Qua ruimte gaan we er op achteruit, maar vanwege het vervallen van de korting op de hybride toch maar overgestapt.
Een van de eerste die besteld had, dus het zal niet lang meer duren. Vorige week lag het schip al in Zeebrugge. Verwacht binnenkort een belletje van de dealer...

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

mausy5043 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:09:
Ik heb afgelopen week voor mijn EX30 een account kunnen aanmaken/activeren bij Vodafone Internet-in-the-Car (https://internetinthecar.vodafone.com) vanuit de EX30 app in Android.

Het is een (prepaid) SIM-kaart die in de auto zit. Volgens de voorwaarden is de SIM-kaart tijdelijk gratis. Ik kon in de voorwaarden niet terug vinden hoe lang dat is. Ik verwacht dat dat 3 of 4 jaar zal zijn.
4 jaar idd

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Dat is wat ik ook heb doorkregen bij de dealer. 4 jaar gratis onbeperkt data.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
JTHZZ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat je een Tesla of oudere EV rijdt? Tesla is nog zo’n beetje de enige elektrische auto die niet aan blended braking doet. De meeste andere merken hebben dat ‘knappe stukje programmeerwerk’ inderdaad opgelost en remmen automatisch bij als je met OPD het gaspedaal loslaat en regeneratie beperkt is. Andersom wordt er ook met het rempedaal geregenereerd als je one pedal drive uit hebt staan. In een Volvo is het onmogelijk om zonder regeneratie te rijden (tenzij de accu helemaal vol is natuurlijk). En in alle gevallen heb je dus dezelfde vertraging als je het pedaal loslaat, wel zo veilig!
Nee ik rij geen Tesla. Reed tientallen jaren Volvo en de laatste jaren diverse EV’s van andere merken - later dit jaar (eindelijk) weer een Volvo EV.
Wel al de C40 een keer een week lang mogen rijden van Nederland naar Göteborg en terug, en daarbij geen frictieremmen via OPD bemerkt zoals dat via het rempedaal zou gaan. Wel beperkte regeneratie rond 100% SOC, dus kort na vertrek. Als ik het goed heb daarbij ook met een melding op instrumentcluster dat er dan niet of beperkt geregenereerd wordt, zoals ik ook in andere EV’s gewend ben.
Volvo is overigens niet de enige met goed werkende blended braking - ook Hyundai heeft dat uitstekend voor elkaar.
Ik denk dat het bijremmen via de frictieremmen in OPD situatie geregeld wordt via het tractiecontrolesysteem. Een vorm van remmen die je nauwelijks merkt. Eigenlijk ook een vorm van blended braking maar dan per wiel. Dus denk dat we beiden gelijk hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Als je bij de selectie van een EX30 uitvoering klikt op “Bekijk alle kenmerken”, dan zie je bijna onderaan “ Google Assistent, Google Maps en Google Play Store, inclusief 4 jaar abonnement”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 14:29
MartijnEV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat het bijremmen via de frictieremmen in OPD situatie geregeld wordt via het tractiecontrolesysteem. Een vorm van remmen die je nauwelijks merkt. Eigenlijk ook een vorm van blended braking maar dan per wiel. Dus denk dat we beiden gelijk hebben :)
Bij Porsche, las ik, als je op de rem stapt, wordt er automatisch overgeschakeld van regeneratief naar frictieremmen vanaf ongeveer 0.4g. Dus dan moet je al wel vrij hard remmen.
Maar voor het verbruik maakt die one-pedal driving niet veel uit, als er gegenereerd kan worden gebeurt het.

Als je het precies wilt kunnen controleren heb je iets van een obd dongle - app nodig,

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

johnsmith schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Bij Porsche, las ik, ... vanaf ongeveer 0.4g.
Dit dus. 0.4 g zegt toch ook niemand iets. Bij Volvo zijn ze er ook zo vaag over. Laat het ons gewoon zien op het scherm als de frictierem wordt aangesproken. Hoe moeilijk kan het zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
[...]

Nee ik rij geen Tesla. Reed tientallen jaren Volvo en de laatste jaren diverse EV’s van andere merken - later dit jaar (eindelijk) weer een Volvo EV.
Wel al de C40 een keer een week lang mogen rijden van Nederland naar Göteborg en terug, en daarbij geen frictieremmen via OPD bemerkt zoals dat via het rempedaal zou gaan. Wel beperkte regeneratie rond 100% SOC, dus kort na vertrek. Als ik het goed heb daarbij ook met een melding op instrumentcluster dat er dan niet of beperkt geregenereerd wordt, zoals ik ook in andere EV’s gewend ben.
Volvo is overigens niet de enige met goed werkende blended braking - ook Hyundai heeft dat uitstekend voor elkaar.
Wat dacht je dan, dat blended braking via een actuator aan je rempedaal trekt? Het is allemaal 1 systeem, opd, ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole etcetera.

Er zijn maar 2 zaken die je auto kunnen vertragen: de elektromotor(en) en de schijfremmen. Alles aangestuurd vanuit 1 systeem, want alles is van invloed op elkaar bij bv afremmen in een bocht. En als je geen 4wd hebt zullen de niet aangedreven wielen in bepaalde situaties ook via de schijven afremmen om je auto stabiel in het juiste spoor te houden.

En als je geen frictieremmen hebt bemerkt: bewijs dat het systeem goed werkt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je het opmerkt. Remmen moet gewoon in alle situaties hetzelfde aanvoelen.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 28-01-2024 11:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisp1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-06 15:20
mausy5043 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Dit dus. 0.4 g zegt toch ook niemand iets. Bij Volvo zijn ze er ook zo vaag over. Laat het ons gewoon zien op het scherm als de frictierem wordt aangesproken. Hoe moeilijk kan het zijn.
Op de xc40 is dit daadwerkelijk te zien hoor. Wanneer de batterij vol is(of koud) kan je op de regenbalk zien hoeveel je remt op regeneratie(blauw kleur) en hoeveel op de frictieremmen(lichter kleur)

Volvo C40 Recharge Twin Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
guido66 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Wat dacht je dan, dat blended braking via een actuator aan je rempedaal trekt? Het is allemaal 1 systeem, opd, ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole etcetera.

Er zijn maar 2 zaken die je auto kunnen vertragen: de elektromotor(en) en de schijfremmen. Alles aangestuurd vanuit 1 systeem, want alles is van invloed op elkaar bij bv afremmen in een bocht. En als je geen 4wd hebt zullen de niet aangedreven wielen in bepaalde situaties ook via de schijven afremmen om je auto stabiel in het juiste spoor te houden.

En als je geen frictieremmen hebt bemerkt: bewijs dat het systeem goed werkt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je het opmerkt. Remmen moet gewoon in alle situaties hetzelfde aanvoelen.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt, ik heb zelf een EV gebouwd en rij al 12 jaar verschillende productie-EV’s. De kern van wat ik bedoel is dat remmen via OPD niet op dezelfde wijze is geprogrammeerd als remmen via het rempedaal. Een noodstop bijvoorbeeld zul je nooit via OPD kunnen doen, alleen via het rempedaal, daar zijn de frictieremmen primair nodig. OPD is gericht op maximaal benutten van regeneratief remmen. Dat zal dus vooral op de aangedreven wielen gaan, en pas bij bij dreigend tractie- of spoorverlies met per niet-aangedrieven wiel de frictieremmen. Dus zoals het tractiecontrolesysteem werkt.
Verder is het zo dat het remmen via het rempedaal absoluut niet alleen via het remlichtschakelaartje gaat, het rempedaal staat altijd nog fysiek in directe verbinding met het hydraulische systeem. Dat terwijl OPD wél 100% “brake-by-wire” is. Het remmen kán dus simpelweg niet hetzelfde zijn via OPD versus rempedaal.

100% remmen via frictieremmen via OPD bij 100% state of charge lijkt mij echt onwaarschijnlijk. Misschien dat Volvo ook bij laden tot “100%” de batterij niet echt tot 100% vollaadt, zodat het eerste stukje OPD remmen nog altijd regeneratief blijft. Daarin zou Volvo dan kunnen verschillen met andere fabrikanten/platforms. Bij de i-Pace, Ioniq 5, Kona EV en andere EV’s die ik gereden heb was OPD (regeneratief) remmen niet of “niet volledig” beschikbaar bij 100% volgeladen batterij en werd dit medegedeeld in het instrumentenpaneel. Ik meen dat ook bij de C40 te hebben gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door MartijnEV op 28-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Een 100% noodstop kan ook volledig door de auto zelf ingezet worden om de impact van een naderende aanrijding te verminderen.

En ja ook bij Volvo en Polestar kan er door verschillende oorzaken een gedeelte van het normale regeneratievermogen niet beschikbaar zijn (koude, volle accu). Maar het remgedrag wordt hierdoor niet merkbaar anders, omdat de software dit compenseert door extra met de normale remmen bij te remmen. Ook opd blijft hierdoor toch echt hetzelfde aanvoelen

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 28-01-2024 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik laad regelmatig tot 100% en het alijd OPD aan. Nog nooit gehad dat ik dacht... Het remmen via OPD werkt anders of minder fel. Wat dat is het bij de XC40 zeker. Geen idee verder hoe en wat maar als het remmen met OPD aan en 100% SoC beperkter was had ik dat zeker gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:15
Diederik schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Dat is wat ik ook heb doorkregen bij de dealer. 4 jaar gratis onbeperkt data.
En daarna? Iemand enige idee wat je daarna per jaar gaat betalen? En is het mogelijk om zelf een abonnement af te sluiten met fysieke sim of e-sim? En blijft de EX30-app dan ook werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
dennistd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
[...]

En daarna? Iemand enige idee wat je daarna per jaar gaat betalen? En is het mogelijk om zelf een abonnement af te sluiten met fysieke sim of e-sim? En blijft de EX30-app dan ook werken?
Mijn verkoper beweerde dat het 3 jaar bij de auto zat. Blij dat het er vier zijn. Daarna dacht hij dat volvo een goedkoop abonnement zou aanbieden, want niet veel dataverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

dennistd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Mijn kristallen bol is in onderhoud. Dus dat kan ik je nu nog niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Cheetha schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Mijn verkoper beweerde dat het 3 jaar bij de auto zat. Blij dat het er vier zijn. Daarna dacht hij dat volvo een goedkoop abonnement zou aanbieden, want niet veel dataverbruik.
Aparte opmerking aangezien de auto volledig op een online platform als AAOS draait. Maargoed, ik weet natuurlijk niet wat Volvo onder weinig dataverbruik schat 😁

Maar als je een uur lang Maps en Spotify aan hebt... Dat kost volgens mij best wat data. En dat x al die andere Volvo AAOS rijders...

Volgens mij is het trouwens bij de XC/C40 nog niet helder wat er gaat gebeuren. Ik heb de auto nu iig ruim 3 jaar en nog niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Vodafone levert abonnementen van 15 euro per maand.

https://internetinthecar....m2miitcfo/faces/home.jspx

Rechtsboven op het wereldbolletje klikken; Nederland selecteren en dan naar beneden scrollen om de bundels te bekijken

[ Voor 34% gewijzigd door mausy5043 op 28-01-2024 16:53 . Reden: handleiding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Nu online
Dus na 3 jaar houdt de auto ermee op als ik geen internet abonnement wil afsluiten? Lijkt me raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Zapato schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:35:
Dus na 3 jaar houdt de auto ermee op als ik geen internet abonnement wil afsluiten? Lijkt me raar.
Nee maar je hebt dan bepaalde functies die gewoon niet meer werken zoals Spotify voor muziek en Maps voor navigatie. Je auto blijft natuurlijk wel rijden. Zeker in het begin van de XC40 EV viel de data behoorlijk vaak uit. Je auto rijdt wel, maar het is gruwelijk irritant als flink wat zaken niet werken.

Maar wat ik eerder al zei, de hele wagens zijn zo'n beetje rondom/met AAOS gebouwd. Data is gewoon nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 28-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Sowieso kun je tijdens het rijden gewoon de internetverbinding van je telefoon gebruiken via tethering, dat werkt prima in de P2/XC40. Het is alleen de vraag of je de auto dan nog kunt bereiken via de app als je er niet in zit.

Bij Renault is het vanaf dag 1 zo geregeld: 2 dataverbindingen, waarvan die voor apps als Spotify optioneel en betaald is, maar ook daar kun je gewoon tetheren.

[ Voor 26% gewijzigd door guido66 op 28-01-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

Je merkt het niet omdat het heel goed is geïmplementeerd. Je ziet de beperkte regen in je vermogensmeter als een gearceerd gedeelte aan de linkerkant maar er komt geen melding in het scherm en je merkt er niets van, de auto remt gewoon zoals hij dat altijd doet als je het pedaal loslaat. Het zijn wel degelijk de mechanische remmen die worden gebruikt en geen tractiecontrole, dat zou ook niet voldoende zijn om echt te remmen. Want als je op 100% SoC zit (en geen regeneratie mogelijk is) en je laat het pedaal los met OPD moet er echt wel flink geremd worden. Naarmate de accu warmer wordt of de SoC lager wordt steeds minder van de remmen gebruik gemaakt en steeds meer geregenereerd. Dus ik denk dat je geen gelijk hebt ;)
Wat ook anders is bij Volvo is dat je met OPD uit via je rempedaal gewoon regenereert en pas bij harder remmen de remmen worden gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 28-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
MartijnEV schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:02:
[...]
het rempedaal staat altijd nog fysiek in directe verbinding met het hydraulische systeem.
Niet bij een Volvo (of een Polestar). Je kunt met OPD uitgeschakeld kilometerslang rijden en via het rempedaal remmen zonder 1x de schijfremmen te gebruiken. Pas als je harder remt dan de regeneratie komen de remmen erbij.
100% remmen via frictieremmen via OPD bij 100% state of charge lijkt mij echt onwaarschijnlijk.
Tja, ofwel je hebt na al die jaren toch nog iets bijgeleerd of je blijft het niet geloven, dat kan ook. Maar het is wel zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005

BPi

Bij mijn Zeekr X heb ik al gemerkt dat hij echt anders remt/uitrolt bij 100% lading.

Hoe dat dan weer gaat icm opd weet ik niet. Opd heb ik afgelopen week ingeschakeld en toen de auto niet volledig geladen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schijtluis93
  • Laatst online: 16-06 14:55
Mijn Volvo EX30 SMER plus staat eind februari klaar volgens de dealer.
dit is eerder dan verwacht, waardoor we met de EX30 op wintersport gaan.

ik probeer e.e.a. te vinden over winterbanden en sneeuwkettingen maar kan weinig vinden en de dealer wist er ook niks over te vertellen, wellicht weten jullie hier raad?

De auto wordt geleverd op 19" zomerbanden, deze wil ik uiteraard direct op winterbanden laten zetten.
is het mogelijk om op deze 19" velgen winterbanden te laten zetten in combinatie met sneeuwkettingen?
het lijkt alsof Volvo aangeeft allen 18" met sneeuwkettingen toe te staan. (Volgens mij passen er ook alleen loopvlakkettingen op en geen normale kettingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konila
  • Laatst online: 20-01 22:00
[/quote]
Schijtluis93 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:57:
Mijn Volvo EX30 SMER plus staat eind februari klaar volgens de dealer.
dit is eerder dan verwacht, waardoor we met de EX30 op wintersport gaan.

ik probeer e.e.a. te vinden over winterbanden en sneeuwkettingen maar kan weinig vinden en de dealer wist er ook niks over te vertellen, wellicht weten jullie hier raad?

De auto wordt geleverd op 19" zomerbanden, deze wil ik uiteraard direct op winterbanden laten zetten.
is het mogelijk om op deze 19" velgen winterbanden te laten zetten in combinatie met sneeuwkettingen?
het lijkt alsof Volvo aangeeft allen 18" met sneeuwkettingen toe te staan. (Volgens mij passen er ook alleen loopvlakkettingen op en geen normale kettingen)
Volgens de Volvo website bestaat het aanbod voor de plus versie uit een set 19” winterwielen. Optioneel 20”. Zoals ik hem lees is dit een compleet setje inclusief velg die je kan kopen en dus gewoon kan wisselen met een set zomerbanden. Het lijkt mij vreemd als ze een winterband verkopen waar geen ketting op past, ook vreemd dat je dealer je hier niet meer over kan vertellen.

[ Voor 42% gewijzigd door Konila op 29-01-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
https://www.vstore.nl/sneeuwketting-centrax-volvo

Misschien heb je hier wat aan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Oh goed we gaan het weer over de EX30 hebben. Was even bang dat ik in het "Groot OPD topic" terecht gekomen was :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Levertijden nu best te overzien. Zaterdag met een kennis meegeweest die een SMER ging bestellen. Wordt begin april geleverd. Toevallig was deze uitvoering al in bestelling. Anders was het mei geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 18:38
RF1000 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:26:
Levertijden nu best te overzien. Zaterdag met een kennis meegeweest die een SMER ging bestellen. Wordt begin april geleverd. Toevallig was deze uitvoering al in bestelling. Anders was het mei geworden.
Lijkt me vreemd. Ik heb vorige week een SMSR besteld en die komt pas in week 40.
Dus ik kan me niet voorstellen dat als deze nog niet in bestelling was dat hij in Mei zou komen.
Welke dealer was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
XfadeR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Lijkt me vreemd. Ik heb vorige week een SMSR besteld en die komt pas in week 40.
Dus ik kan me niet voorstellen dat als deze nog niet in bestelling was dat hij in Mei zou komen.
Welke dealer was dit?
De levertijd van SMER is velen malen beter dan de SMSR aangezien de SMER al enige tijd in productie is. De SMSR is pas net gestart. Daarnaast kan een dealer nog een SMER in bestelling hebben staan en deze aan de klant toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
Yep, ik heb zelfs het geluk gehad dat een vroege SMER bestelling geannuleerd was toen ik bij de dealer de bestelling plaatste. Als het goed is kan ik het mid februari ophalen :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MartijnEV
Vandaag heb ik eindelijk de EX30 een klein uurtje kunnen proefrijden. Een Onyx Black SMER Plus met Indigo interieur. Een hele fraaie en stoere exterieur/interieur combinatie. Ik was de allereerste persoon die er mee ging rijden na het op kenteken zetten bij Nieuwenhuijse afgelopen vrijdag, 23 km op de teller, wat een eer!
De rit voerde over een stuk 100 km weg, een stukje door de stad, wat straten met drempels, en een mooi stuk over de Achterhoekse 80/60 km provinciale- en binnenwegen.
Het interieur is prachtig en hoogwaardig, en de zetels zitten voortreffelijk.
De schemering trad tijdens de rit langzaam in, waardoor de interieur- sfeerverlichting steeds mooier en duidelijker tot zijn recht kwam. Een subtiele ‘eyecatcher’.
Toen het al wat donkerder was heeft ook het automatische grootlicht even zijn werk kunnen doen op de buitenwegen. Terwijl mijn dochter van 9 zich uitleefde op allerlei features op het scherm en “Hey Google, vertel eens een verhaal”, genoot ik met volle teugen van de voortreffelijke wegligging en de perfecte balans van de EX30, sportief en comfortabel tegelijk, drempels worden soepel genomen en het sturen over bochtige wegen gaat lekker scherp en strak. De snelle acceleratie verloopt erg verfijnd en is echt genieten, maar evenzo is het genot om juist rustig te rijden. Natuurlijk heb ik de hele rit One Pedal Drive ingeschakeld gehad, ik wil nooit zonder in een EV. De OPD werkt op de EX30 erg fijn en verfijnd, en ik meen ervaren te hebben dat hij een soort ingebakken ‘Auto’ functie heeft zoals die bekend is van de MY24 XC40/C40, dwz dat als er een voorligger is, de regeneratie iets wordt versterkt. Wel viel mij erg tegen dat OPD in bepaalde omstandigheden niet sterk genoeg afremt als je het gaspedaal flink lift, waardoor je toch nog het rempedaal moet gebruiken voor de beoogde extra vertraging. Dat is bij de C40 echt anders, flink liften van gaspedaal is bij de C40 ook gewoon echt flink(er) remmen. Er lijkt inderdaad bij de EX30 een soort vertraging in te zitten, zoals ook andere forumleden hier meldden. Misschien een kwestie van betere software calibratie van het ‘gas’pedaal. De medewerker van de dealer vertelde mij dat de ‘klantversie’ van de software nog niet op deze EX30 was geïnstalleerd (CarPlay bijv deed het ook nog niet), en het zou kunnen gezien de geruchten op dit forum dat na deze software update de OPD wel naar verwachting zal gaan werken. Ik hoop het, misschien binnenkort nog een keer proefrijden met een geüpdate EX30.
Tijdens de rit ook even een beetje ‘gespeeld’ met de heerlijke dynamiek van de auto waarbij het soms even lukte om de achterkant een klein ‘hupje’ in een bocht te laten maken, en zelfs lukte het even om bij een snel sprintje de achterwielen iets te laten doorglippen. De EX30 is dus echt leuk om te rijden, maar het is tegelijkertijd een echte Volvo, dus het blijft veilig en beheerst.
Opvallend was de verkeersbordenherkenning, de maximale snelheid op de weg werd zeer regelmatig verkeerd aangegeven. Dit schijnt ook een probleem te zijn bij de (X)C40. Negeren dan maar, die informatie, en de snelheidspiepjes gaan natuurlijk sowieso altijd meteen op uit.
Het scherm is heel logisch ingedeeld en fijn om mee te werken, en het reageert supersnel. Het is ook fijn dat je de rand onder het scherm kunt gebruiken om je hand op te laten steunen om doeltreffend de onderste knoppen te kunnen ‘touchen’. Wel handig op een hobbelige weg bijvoorbeeld.
Aandachtspuntje is dat de alarmlichten button soms per ongeluk wordt aangeraakt, die zit pal naast de button met het ‘auto’ icoontje dat je vaak nodig hebt.
Ik heb nog even gelet op de knipperlichthendel, naar aanleiding van wat meldingen van andere forumleden; het verschil tussen 3x of continu knipperen is inderdaad wat vaag te ‘voelen’ in de bediening van de hendel, maar het went toch wel snel, vond ik.
Aan het ontbreken van een display voor het stuurwiel moest ik best lang wennen, maar aan het einde van de rit ging het wel. Of ik het echt prettig vind, weet ik nog niet. Liever had ik daar op zijn minst een klein schermpje gehad met de snelheidsaanduiding recht voor je neus. Misschien komt er nog een keer een aftermarket displaytje.
Bij een tussenstop hebben we snel nog even wat foto’s gemaakt op het fraaie kerkplein in Almen, en ook (nog een keer, na Vianen en showroom) de beenruimte op de achterbank gecheckt. Ik pas met mijn 1.80 prima achter mijzelf en mijn dochter heeft op diezelfde plek zelfs een best riante beenruimte. De kinderen zitten daar dus prima, mede omdat ze de voeten ook goed onder de voorstoelen kunnen zetten.
Tot slot: de Indigo interieurvariant zag ik voor het eerst in het ‘echt’ en vind ik toch wel heel fraai, met de blauwe dashboard- en deurpanelen. Zal ik nog switchen van Breeze naar Indigo? Het wijzigen van mijn configuratie kan nog tot 1 maart…
Samenvattend: de EX30 is een fantastische auto, erg mooi en zeer fijn (en leuk) om te rijden, uitstekend in balans en van hoge kwaliteit. Hij is compact maar biedt toch een aardige ruimte, en met niet al te grote kinderen kan hij best prima dienen als gezinsauto.
Nog een paar maanden wachten en dan zal het volop genieten worden als wij onze EX30 ontvangen en kunnen gaan rijden!

Pagina: 1 ... 12 ... 89 Laatste