Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 13 ... 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35
MartijnEV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:45:

Tot slot: de Indigo interieurvariant zag ik voor het eerst in het ‘echt’ en vind ik toch wel heel fraai, met de blauwe dashboard- en deurpanelen. Zal ik nog switchen van Breeze naar Indigo? Het wijzigen van mijn configuratie kan nog tot 1 maart…
Mooie uitgebreide testrit-review!
Als je twijfelt tussen Indigo en Breezee zou ik Indigo doen. Scheelt toch weer 1000 euro!
En blijkbaar was je heel blij met de Plus-uitvoering. Misschien kun je ook nog wisselen van de Ultra naar Plus? Scheelt ook weer 3000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 19:32
Of-Aaargh schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 06:33:
[...]

Mooie uitgebreide testrit-review!
Als je twijfelt tussen Indigo en Breezee zou ik Indigo doen. Scheelt toch weer 1000 euro!
En blijkbaar was je heel blijm et de Plus-uitvoering. Misschien kun je ook nog wisselen van de Ultra naar Plus? Scheelt ook weer 3000 euro.
Scheelt een paar euro in de bijtelling inderdaad, maar het is vooral omdat Indigo mooier is dan ik had verwacht en met 3 jonge kinderen is donkere bekleding wellicht toch praktischer ;-)

Maar de uitvoering blijft sowieso de Ultra voor ons, met prettige en gewenste extra’s.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 15:07
Uit verschillende nieuws bronnen heb ik gelezen dat de levering van de EX30 vertraagd is. Auto’s zullen langer bij de dealer moeten staan ivm software problemen die niet Over The Air kunnen.

Bron: https://www.carexpert.com...new-electric-volvo-report

^ ik zou hier geen zorgen over maken

[ Voor 7% gewijzigd door jaychunlai op 30-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konila
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01 22:00
Hoe doen ze dat dan met modellen die al zijn uitgeleverd aan klanten? Of is dat dan een PR actie van Volvo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
Konila schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:56:
Hoe doen ze dat dan met modellen die al zijn uitgeleverd aan klanten? Of is dat dan een PR actie van Volvo geweest.
Heb daar natuurlijk geen antwoord op. Overigens weet ik ook niet of deze bron geheel te vertrouwen is. Vertraging van een paar dagen is natuurlijk niet heel erg. Maar kan ook wel een clickbait artikel zijn.
Als er daadwerkelijk lange vertraging is, dan horen we dit vast wel van de dealers (hoop ik).

Een moderator van EX30 Facebook Groep:
A limited number of early customers have had to wait a few extra days for their cars to be delivered while we addressed some minor details, but with these now solved, we look forward to rapidly scaling up EX30 deliveries from now. /Robert

[ Voor 20% gewijzigd door jaychunlai op 30-01-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:00

Skinny

DIRECT!

Onze EX30 stond op levering bij de dealer op 24/1 maar inmiddels is dat veldje blanco

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVG88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 15:00
Skinny schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
Onze EX30 stond op levering bij de dealer op 24/1 maar inmiddels is dat veldje blanco
Kan ik ergens de status van de bestelling zien? Ik heb een VIN, maar in de Volvo Cars app, wanneer ik het VIN nummer toevoeg, word ik doorverwezen naar de EX30 app. Waar ik vervolgens de auto niet kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 15:25
TVG88 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Kan ik ergens de status van de bestelling zien? Ik heb een VIN, maar in de Volvo Cars app, wanneer ik het VIN nummer toevoeg, word ik doorverwezen naar de EX30 app. Waar ik vervolgens de auto niet kan toevoegen?
Ik hoefde de auto niet zelf toe te voegen in de EX30 app. Ingelogd met de Volvo ID die matched met mijn bestelling en de auto stond er ineens bij.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zojuist eindelijk bevestiging gehad van mijn Leasemaatschappij dat de auto nu daadwerkelijk besteld is. Yeah! Maar ik werd niet bepaald enthousiast over de verwachte leverdatum, die staat namelijk op begin november.

Gaat om een EX30 Core, SR, Gray, Indigo en Climate pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
Ktenolix schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:38:
[...]

Ik hoefde de auto niet zelf toe te voegen in de EX30 app. Ingelogd met de Volvo ID die matched met mijn bestelling en de auto stond er ineens bij.
Bij mij staat die ook niet in de EX30 App. Afleverdatum staat voor nu nog op 20 feb (gecheckt met CbV).
Account matched met bestelling dus geen idee hoe ze dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:27
Mooi dat de eerste rij reviews binnen komen. Leuk om de verschillende ervaringen te lezen.
Maar even iets anders: zijn er al mensen die nagedacht hebben over dashcam (voor/achter). Of misschien al ervaring in een andere auto (Volvo 😉). Nu er steeds meer mensen hun mobieltje belangrijker vinden tijdens het rijden of op een agressieve manier hun gelijk willen halen lijkt me dit een bijna noodzakelijke accessoire.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Skinny schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:28:
Welk veldje bedoel jij? In de EX30 app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Als ik op https://volvocars.com/nl inlog met mijn VolvoID kan ik bij "Mijn bestellingen" nu de EX30 zien staan.
In de app zie ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Op de website staat ook "Uw Volvo heeft de dealer bereikt...". Deze week toch eens langs gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordgubbbe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:55
mausy5043 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:44:
Op de website staat ook "Uw Volvo heeft de dealer bereikt...". Deze week toch eens langs gaan.
Ik krijg een apart resultaat te zien, CbV zegt eind Februari / Maart. Volvo ID portal 4 maanden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crxgeYQ2__ow6TYJKaAbdC74-f4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xtx8BlmE1kDkxlHh9naTC34J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
mausy5043 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:28:
Als ik op https://volvocars.com/nl inlog met mijn VolvoID kan ik bij "Mijn bestellingen" nu de EX30 zien staan.
In de app zie ik niks.
Bij mij is het net andersom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
Mooi topic, ga ik even bookmarken mag zelf over een jaar alvast beginnen met wat er mogelijk is en ik twijfel enorm tussen wel of niet Elecktrisch.

En dan een EX30 ultra of een XC60 waar de kop al vanaf, appels en peren in dit geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik zie in beide niks over onze bestelling ;) maar heb een VIN, dus wachten is op vervoer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Laatst online: 11-09 16:00

Skinny

DIRECT!

mausy5043 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Welk veldje bedoel jij? In de EX30 app?
Nee in het systeem van de lokale dealer. Morgen maar weer even bellen of er inmiddels wel een datum bekend is.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Skinny schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 00:55:
[...]

Nee in het systeem van de lokale dealer. Morgen maar weer even bellen of er inmiddels wel een datum bekend is.
Ben benieuwd in hoeverre dit echt speelt, hier suggereert men dat de illustere 1.2 update nog niet helemaal klaar is en dat de auto's zonder die update niet (mogen) worden uitgeleverd:
https://www.engadget.com/...are-issues-132019346.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
  • Laatst online: 09-09 11:26
Heb begrepen van de dealer dat software 1.2 is vrijgegeven sinds gisteren, dus de leveringen gaan beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Ik lees het hier ook: Volvo EX30 klar för leverans

https://alltomelbil.se/vo...buggfixar-ska-vara-losta/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
De release notes van software versie 1.2 zijn online gezet: https://www.volvocars.com...30/software-release-notes

nieuwe softwareversie

* Verbeterde stabiliteit van het infotainmentsysteem.
* Minder vaak ontbrekende bovenste statusbalk op het middendisplay.
* Minder vaak ontbrekende bediening voor klimaatregeling op het middendisplay na een systeemreset.
* Oplossing voor af en toe ontbreken van zoekveld in Google Maps.
* Oplossing voor het probleem waarbij de verlichting van de kristallen schakelhendelknop blijft branden nadat de bestuurder uit de auto is gestapt.
* Verbeteringen in Engine Remote Start.
* Kleine verbeteringen in de nauwkeurigheid van de verkeersbordherkenning.
* Verbeterde beschikbaarheid van rijhulpfuncties.
* Aanpassingen voor optimalisatie van de aandrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:43

Hans1956

Pixel 8 Pro

Als ik de release notes lees verwacht ik snel versie 1.3 vanwege teksten als 'verbeterd' en 'minder vaak'. Er zal de nodige druk op de release zitten maar dit geeft nog geen vertrouwen.
Na nog eens lezen op de Volvo site zie ik precies dezelfde tekst bij de release notes van 1.1 en bij 1.2. Dat lijkt niet correct.

[ Voor 25% gewijzigd door Hans1956 op 31-01-2024 10:31 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

Kreeg gisteren een belletje van Nieuwenhuijse Zwolle. Volgende week vrijdag haal ik de mijne op!
Had inderdaad bij mijn proefrit gehoord dat er nog wat bugs in de huidige software zaten en er daarom nog geen klantenauto's geleverd waren.
Gisteren kreeg ik ook al een melding van de EX30 app dat die onvergrendeld stond ;)

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
EdwinW schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:17:

* Oplossing voor het probleem waarbij de verlichting van de kristallen schakelhendelknop blijft branden nadat de bestuurder uit de auto is gestapt.
Die Chinezen van Geely konden het toch niet laten om buiten de Zweedse ontwerpers om stiekem wat van bling in de auto te stoppen. Een "kristallen schakelhendelknop". 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Del Boske schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:02:
Kreeg gisteren een belletje van Nieuwenhuijse Zwolle. Volgende week vrijdag haal ik de mijne op!
Had inderdaad bij mijn proefrit gehoord dat er nog wat bugs in de huidige software zaten en er daarom nog geen klantenauto's geleverd waren.
Gisteren kreeg ik ook al een melding van de EX30 app dat die onvergrendeld stond ;)
Uit interesse, wanneer heb je hem besteld en welke versie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

SMER, al begin mei besteld (toen was het typenummer nog niet eens bekend, maar heette die nog V216). Ruim voor de release dus. Was een gok, maar pakt gelukkig goed uit.

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

https://www.autoweek.nl/a...er&utm_campaign=newsalert

Het lijkt allemaal mee te vallen, in elk geval qua vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:39
Ben erg benieuwd of jullie als eerste rijders ook te maken krijgen met aardig wat issues en bugs of zelfs grotere storingen. Dat was namelijk bij de XC40 destijds wel, die wagen was eigenlijk (volgens een bekende Volvo directeur) nog niet klaar voor uitlevering maar men moest wel en nam de issues op de koop toe.

Als ik zo lees dat er eigenlijk software matig nog geen stabiele versie is voor de EX30 hoop dat ik dat het voor jullie mee valt en dat je niet als proefpersoon gebruikt wordt. Net zoals de XC40 de eerste EV was voor Volvo...is de EX30 de eerste EV op het nieuwe platform.

Ben enorm benieuwd!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:14

BPi

Of-Aaargh schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:25:
[...]

Die Chinezen van Geely konden het toch niet laten om buiten de Zweedse ontwerpers om stiekem wat van bling in de auto te stoppen. Een "kristallen schakelhendelknop". 8)
In de EX30?

Van XC90 T8 oa. ken ik ze wel: Orrefors kristal - uit Zweden. Dus geen Chinese bling of kitsch :*)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• EdwinW
Afgelopen weekend ook de eer gehad om een uurtje te racen toeren met een Lamborghini-gele EX30 (Plus, Extented Range). Eerder die week bij de dealer al in de showroom deze goed kunnen bekijken. In maart verwacht ik bericht te krijgen vanwege het aflopen van het huidige lease-contract. De nieuwe lease-auto mag geen brandstof auto meer zijn waardoor nu de EX30 één van de favoriete kandidaten is.
Voor vertrek door de dealer een korte introductie gekregen m.b.t. de werking van een aantal functies (cruise control, schakelpook, uitzetten van de snelheidswaarschuwing, 'sleutel')
Verschillende opmerkingen hebben al eens eerder de revue gepasseerd, maar dit zijn de punten die me waren opgevallen:

* Er is dus alleen één centraal scherm. Ik had verwacht het irrtant te vinden, maar op zich lijkt het wel dat je hier aan kan wennen, hoewel ik voor bepaalde zaken (snelheid / navigatie) liever iets van een klein scherm / HUD bij het stuur zou willen hebben. Als je - zoals in mijn geval - een leesbril gebruikt, dan kun je hier-en-daar wel problemen hebben met het lezen van gegevens. Bv. de verschillende ikoontjes van de geluidinstellingen lijken daardoor allemaal op elkaar. De tekst die onder de knop staat voor het openen van het dashboardkastje is ook onleesbaar. Dus om het scherm blindelings tijdens het rijden te kunnen gebruiken, vergt vooraf wat oefening .

* Met mijn (vrij gemiddelde) lengte van 1m81 waren er geen opmerkingen m.b.t. de zitpositie. De stoelen zitten erg goed. Er is geen mogelijkheid (i.i.g. in de gereden versie) om de zitting te verlengen. Ik weet niet hoe lang de zitting in de EX nu is, maar heb het tijdens de rit het niet als een gemis gezien.

* Tijdens het rijden uiteraard de nodige keren op het scherm gekeken en e.e.a. uitgeprobeerd. Die 'virtuele rij-instructeur' had het er maar druk mee met waarschuwingen uitdelen als ik niet netjes tussen de lijntjes aan het rijden was of meer dan 5 seconden naar het scherm aan het kijken was. Kan dat systeem trouwens worden uitgezet ?

* Knipperlicht werking is 'best wel wennen'. Een klein tikje zorgt voor 3 keer knipperen en verder door duwen voor blijvend knipperen. Je krijgt m.i. te weinig feedback van de gewenste stand. Het geluid is wel een zielig geluidje en lijkt uit de soundbar te komen. Ik weet niet of het volume is aan te passen of het geluid is aan te passen of dat het met een update kan worden verbeterd.

* Cruise control (ACC) zet je aan/uit aan de rechterzijde met de versnellingspook aan het stuur. De snelheid stel je dan weer in met de knoppen links op het stuur. De knop kort indrukken voor 5 km/h harder/zachter en langer ingedrukt houden voor 1 km/h harder/zachter. In mijn huidige auto heb ik een apart pookje links van het stuur voor de ACC en vanaf het stuur kan ik alles met één vinger aan/uit zetten of aanpassen.

* Spiegels verstellen is een combinatie van scherm en fysieke knoppen. Op het scherm moet je eerst aangeven dat je één van de spiegels wilt verstellen waarna je met de knoppen op het stuur de spiegel aanpast.

* Het zicht naar voren en opzij is prima. Het zicht naar rechtsachter is "mwoah". Door de relatief kleine achter zijruit en de grote stijl, heb je een grotere dode hoek. Hopelijk dat de ingebouwde rij-assistentie een evt. fietser op tijd opmerkt bij rechts afslaan.

* Het stuur heeft vier afgeplatte gedeeltes, rijdt verder prima. Het sturen zelf gaat heel licht. Achteraf bleek dat je de weerstand kan instellen, maar geen idee hoe het tijdens de rit was ingesteld.

* Ik ben niet bekend met andere electrische auto's, maar het was vrij stil in de auto.

* In tegenstelling tot andere berichten, was ik nog niet onder de indruk van het geluid van de Harman Kardon soundbar. Tijdens het rijden geprobeerd om de geluidinstellingen aan te passen, maar verder dan de volume-instellingen van verschillende systemen ben ik niet gekomen. Achteraf in de handleiding bleek dat deze op een tabblad van de volume-instellingen te vinden waren. Dat heb ik dus gemist.

* Het rijden is verder echt comfortabel ongeacht het wegdek / bochten / drempels, etc.

* Dan de 272 PK die je in 5,3 seconden naar 100 km/h kan lanceren. Een paar keer bij de oprit van de snelweg de accelleratie uitgeprobeerd. Met speels gemak en uiteraard zonder een gierende motor, zit je zo snel boven de 100 km/h.

* Al die rij-assistenten en veiligheids opties houden de auto keurig op de weg. Zou je te veel rechts rijden, wordt dat gecorrigeerd. Rijd je vanaf een invoegstrook naar de rijbaan zonder knipperlicht te gebruiken (als er verder geen verkeer aan komt), dan wordt er ook eerst tegenstuur gegeven.

* Over de ruimte achterin is al veel over geschreven. Als je als volwassene achterin zit, zit je met je knieen meer ophoog door de hoge vloer. Voor relatief een korte rit lijkt me dat geen probleem. Ik ben wel benieuwd wat dat uiteindelijk met de bloedsomloop doet als je een tijdje in die houding blijft zitten.

* One Pedal Driving (OPD) werkt op zich prima, hoewel ik geen ervaring heb met andere auto's. Het afremmen werkt op zich goed, maar ik zou richting een verkeerslicht verwachten dat deze rekening houdt met evt. stilstaande voertuigen. Het betekent nu dat er soms toch nog even het rempedaal moet worden gebruikt. Misschien dat bij een toekomstige update het systeem intelligenter wordt gemaakt.

* De kofferbakruimte is ook niet echt ruim bemeten (ik ben een sedan gewend). True, door de achterbank plat te leggen, krijg je extra ruimte er bij. Het is dus óf pasagiers meenemen óf bagage. Ik heb persoonlijk dat bagage liever niet zichtbaar buitenaf.

En een review is niet compleet zonder foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb3AKEYFbsrfwaChIFUzFJnUGZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prj4uskRQs9zb4vavcRReiMi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hE3xRH9WJJ-ToZklMf17q7UQxRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpThsk8XPscNFncUMHLdD2cz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgvTK079XelujaeZL314-6iNGMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGPzKMOsa8VgShv0ASEu9Gj2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlczSpLCkgqfNt_SlF3lxd7Xk14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Eof8zfI90o03wjcsWUZ2iIB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw1-PUaBoQ91XPGbsU_Gytb7lqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T2jD6M23Dh68IoeGVLrL748.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door EdwinW op 31-01-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
BPi schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:48:
[...]

In de EX30?

Van XC90 T8 oa. ken ik ze wel: Orrefors kristal - uit Zweden. Dus geen Chinese bling of kitsch :*)
I stand corrected. Het bestaat dus echt, Zweedse kitsch. ;) Ik dacht dat het een vertaalfout in de release notes uit het Chinees was.
Maar dan zijn de eerder genoemde release notes waarschijnlijk ook niet die van de EX30-software. Ik kan ze ook niet (meer) zien op https://www.volvocars.com...30/software-release-notes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakeron
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik vond het een mooie & praktische wagen, rijdt ook gewoon prima maar het probleem voor mij is de grootte. Het is echt een hatchback, geen SUV..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Nu online
Chakeron schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:34:
Ik vond het een mooie & praktische wagen, rijdt ook gewoon prima maar het probleem voor mij is de grootte. Het is echt een hatchback, geen SUV..
Het is eerder een cross-over, maar SUV verkoopt beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi

BPi

Of-Aaargh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:48:
[...]

I stand corrected. Het bestaat dus echt, Zweedse kitsch. ;) Ik dacht dat het een vertaalfout in de release notes uit het Chinees was.
Maar dan zijn de eerder genoemde release notes waarschijnlijk ook niet die van de EX30-software. Ik kan ze ook niet (meer) zien op https://www.volvocars.com...30/software-release-notes.
ja de opgesomde release kunnen inderdaad heel goed van een andere wagen zijn.
Ik vermoed van een hybride XC90 of 60 T6 of 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Of-Aaargh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:48:
[...]

'Ze' lezen mee op dit forum! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Uit de Autovisie van vandaag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uUEDhPaGg1OKkZiWcYSA9NeBts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0MIC9nhXjI1CJzjGdenlpyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ajouwens
Bovenstaand stukje zeg me niet zoveel. Er wordt bij dit soort onderzoeken (zoals ook bij de consumentenbond) een gemene deler gebruikt waar een auto op getest wordt. Voor mij is die te kleine achterbank totaal geen probleem, bedienen zonder knoppen vind ik prima (rij nu Lynk&Co, dus ik heb er ervaring mee). Dus wat blijft er dan over van zo'n test ? Het enige criterium dat belangrijk voor mij is: ben ik (straks) blij met deze auto of niet.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dennistd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
En daarna? Iemand enige idee wat je daarna per jaar gaat betalen? En is het mogelijk om zelf een abonnement af te sluiten met fysieke sim of e-sim?
Ik heb dat net nog even nagevraagd. En volgens de verkoper wist Volvo het zelf ook nog niet, want hun eerste auto's met zo'n constructie van 4 jaar data die bij de prijs inbegrepen zit lopen volgens hem pas dit of volgend jaar oid af :)

Hij ging er wel van uit dat Volvo ermee bezig is om vervolgabonnementen aan te bieden. Over de sim wist hij eigenlijk ook niet hoe of wat, hij gaf aan dat te willen uitzoeken, maar of ie er ook nog op terugkomt is uiteraad dan afwachten.

Verder noemde hij ook nog dat je sowieso tzt de data via je telefoon kan laten lopen (zoals anderen in dit topic ook al aangaven). Hoewel ik zelf wel mijn twijfels heb hoe handig dat is, zeker eoa update wil je wellicht niet de hele tijd bij moeten blijven (voor degenen die hun auto niet op hun eigen terrein kunnen parkeren vast een groter punt dan voor degenen die dat wel kunnen).
En blijft de EX30-app dan ook werken?
Dat heb ik 'm dan weer niet gevraagd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
Hier de 18 inchers zonder de plastic covers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_nPLxG2edm-gdA08Tl1b0HLlqs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EfiFRhRL0MqWHhaXie9albSH.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6PuhxTs-7yF7TFkRLptb73Oskk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4f9oNpwaZZIds0GbejTQqMyx.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:40
Juancho schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:32:
Net zoals de XC40 de eerste EV was voor Volvo...is de EX30 de eerste EV op het nieuwe platform.
Het platform rijdt al rond als Zeekr X en Smart #1, de andere merken uit de Geely-stal :)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi

BPi

Gluten Parody schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 00:46:
[...]

Het platform rijdt al rond als Zeekr X en Smart #1, de andere merken uit de Geely-stal :)
In Nederland al minstens 2,5 week oOo

Volgens mij is de eerste nog net in 2023 uitgeleverd.

[ Voor 2% gewijzigd door BPi op 02-02-2024 10:35 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 14:50
VIN nummer uitgelegd door Amy van Volvo Cars:

YVI - Volvo Car Corporation
2 - EX30
Z - Wagon/SUV
XX - Engine code/version
XXX - Relevant only internally
S - Factory location

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speediestb
  • Laatst online: 05-08 10:44
Ophidian schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:31:
Hier de 18 inchers zonder de plastic covers

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou dan wel een paar mooie volvo naafdopjes erop willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 14:50
Ben benieuwd hoe de 20 inch velgen er uit zien zonder de kunstof covers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Francisco schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 17:53:
Ben benieuwd hoe de 20 inch velgen er uit zien zonder de kunstof covers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9NyVAyVr0KrCqakB6kE3xEHr7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LmcLWALmNey5cagTEaBMU2IZ.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:00
Ziet er niet echt goed uit dit.

De chip hapert ook veel bij intensieve taken. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Uhm. Dit filmpje is wss opgenomen voordat de 1.3 update er was. Dus, in hoeverre is dit dan nog actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Van de week zag ik op de VolvoCars site nog staan dat de levertijd 4weken was van m’n bestelling. Nu zie ik niks meer :') Bijzondere site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:30
mausy5043 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Uhm. Dit filmpje is wss opgenomen voordat de 1.3 update er was. Dus, in hoeverre is dit dan nog actueel?
En de airco op 24 graden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:45
Ik vind dat filmpje werkelijk tenenkrommend.

- airco op 24 graden
- BEIDE stoelen (heeft geen passagier) stoelverwarming, 3 streepjes maximaal.
- 130 op de snelweg jagen (op de terugweg, waarvan hij op de heenweg zei ‘tegen de wind in’)
- het gemiddelde verbruik op een bijna 100% snelwegrit bepalen.

Vind je het dan gek dat je een hoog verbruik krijgt?
Ik denk dat met verwarming op 20/21, 1 streepje stoelverwarming op 1 stoel, rustiger rijden (je MOET geen 130, als dat de max snelheid is) je op een veel normaler verbruik uitkomt. Ook met mijn oude V40 T3 ICE steeg het verbruik (wind tegen) van 1:15 bij 105 naar 1:11 bij 130. No shit, sherlock

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het verbruik aan de hoge kant is, maar daar zijn de prestaties ook naar
0-100: Kona 7,8 ; ex30 5.2
Snelladen: Kona 100kw max; ex30 150kw
Laden 20-80: Kona 40 min; ex30 26 min
Trekgewicht: Kona 750kg; ex30 1400kg

Ik denk dat met een goede SW update (is nodig!) en daaraan gekoppeld iets betere efficientie de ex30 op zo’n rit 21kW/100km doet. En stel een Kona doet 19. Dat is dat toch prima denkbaar gezien het totaal andere prestatie niveau?

Ik vind al die reviews en vlogs die ev’s maken of kraken op verbruik (en dat doet deze beste man) zo’n jeuk geven. Bij een ICE was het hooguit een minnetje als een auto 8l/100km deed ipv 7 bij z’n concurrent. Sterker nog: als ie een bak meer vermogen / koppel / acceleratie en trekvermogen had, hadden we gezegd: doet ie eigenlijk best netjes :)

Maar goed, iedereen heeft range anxiety, en daarom is 300km op een accu slecht, en 330 goed :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:11
caspervc schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:35:
Ik vind al die reviews en vlogs die ev’s maken of kraken op verbruik (en dat doet deze beste man) zo’n jeuk geven. Bij een ICE was het hooguit een minnetje als een auto 8l/100km deed ipv 7 bij z’n concurrent. Sterker nog: als ie een bak meer vermogen / koppel / acceleratie en trekvermogen had, hadden we gezegd: doet ie eigenlijk best netjes :)

Maar goed, iedereen heeft range anxiety, en daarom is 300km op een accu slecht, en 330 goed :)
In dit kader een ander filmpje. Je moet ff doorzetten, niet de meest begaafde verteller… Met name het einde ervan sprak me wel aan. Dit was voor ik het filmpje van instaautovlog zag.

YouTube: Volvo EX30 first impressions from Polestar 2 owner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW

Correct voor wat betreft verwarming, stoelverwarming en snelheid. Ben benieuwd of de nieuwe updates hierin verbetering brengen.
Maar als je zijn andere bijdrage over de EX30 zou bekijken, zie je dat hij over de auto heel positief is. Enige echte kritiekpunt is de beperkte ruimte achterin en kofferruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Laatst online: 15:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Laatst online: 14:59
Ik ben benieuwd wat een software update voor verbetering gaat brengen, maar ik zou tevreden zijn met 20 kW / 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Joh al die reviews en data metingen als men harder dan 110 gaat rijden moet je niet zo serieus nemen want ELKE ev heeft daar grote moeite mee. Als ik 130 ga rijden schiet het percentage accu ook naar beneden. Dat zijn snelheden waarbij je je er bewust van bent en dus bijv. ook een snellaadsessie inpland of weet dat je daarna thuis weer kan bijladen.

Vraagje voor de mensen die deze wagen gaan/hebben geleased via Volvo zelf en dan zonder BKR melding... wat betaal je voor bijv. de ER met Plus/Ultra pakket. Ik ga wellicht van werkgever switchen en moet mijn XC40 dan inleveren en bij de nieuwe job geen leaseauto. Er moet dan natuurlijk wel een beetje fatsoenlijke auto voor terugkomen maar gezien onze huizenjacht is een BKR melding absoluut niet mogelijk. Maar ik begreep dat die er bij Volvo lease niet is?

Edit: nevermind, wist niet dat je bij de configurator ook gelijk de lease via Volvo kan zien:

Abonneren: € 649/Mnd. Incl. btw. Das nog vrij fors helaas...

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 02-02-2024 23:02 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 13:43

- airco op 24 graden
- 130 op de snelweg jagen (op de terugweg, waarvan hij op de heenweg zei ‘tegen de wind in’)

Ik denk dat met verwarming op 20/21, 1 streepje stoelverwarming op 1 stoel, rustiger rijden (je MOET geen 130, als dat de max snelheid is) je op een veel normaler verbruik uitkomt. Ook met mijn oude V40 T3 ICE steeg het verbruik (wind tegen) van 1:15 bij 105 naar 1:11 bij 130. No shit, sherlock

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het verbruik aan de hoge kant is, maar daar zijn de prestaties ook naar

Ik denk dat met een goede SW update (is nodig!) en daaraan gekoppeld iets betere efficientie de ex30 op zo’n rit 21kW/100km doet. En stel een Kona doet 19. Dat is dat toch prima denkbaar gezien het totaal andere prestatie niveau?

Inderdaad is deze video niet zoals de andere... Even een praktijk vraag voor de mensen die er wellicht al 1 kunnen rijden (Extended range)... Hoe zit het met het verbruik / aantal km die jullie kunnen maken? Ga zelf waarschijnlijk de keuze maken tussen een megane / EX30 en ben zeker a.d.h.v. deze video benieuwd wat het daadwerkelijke aantal km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Nu online

- airco op 24 graden

Hier ook mateloos geërgerd aan de reviewer. Wat een kinderachtige manier van presentatie ook, met name rond dat opladen. “Kom op, je kan het Volvo!”

Verder helemaal eens met jouw bevindingen. Dit kun je toch niet beschouwen als een representatieve 1.000 km test?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ktenolix
Ach ja.. zo’n verbruik in de review video’s is natuurlijk een beetje nietszeggend. Er zijn tal van factoren die invloed hebben op het verbruik. Als je vervolgens dan het “gemiddeld praktisch gebruik” gaat vergelijken met verschillende auto’s dan ga je toch sowieso verschil zien? Zelfs met exact dezelfde auto, gemeten op verschillende momenten. Daar heb je de WLTP voor..

Het zal mij ook aan m’n reet roesten wat voor gemiddeld verbruik de ex30 heeft. Net zo min als het verbruik van m’n V60 Hybrid of een ICE auto hiervoor. Als de auto bijna leeg is, dan ga ik laden. Tegenwoordig zijn er zeker in NL genoeg laadpalen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Nu online
Ktenolix schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:23:
Ach ja.. zo’n verbruik in de review video’s is natuurlijk een beetje nietszeggend. Er zijn tal van factoren die invloed hebben op het verbruik. Als je vervolgens dan het “gemiddeld praktisch gebruik” gaat vergelijken met verschillende auto’s dan ga je toch sowieso verschil zien? Zelfs met exact dezelfde auto, gemeten op verschillende momenten. Daar heb je de WLTP voor..

Het zal mij ook aan m’n reet roesten wat voor gemiddeld verbruik de ex30 heeft. Net zo min als het verbruik van m’n V60 Hybrid of een ICE auto hiervoor. Als de auto bijna leeg is, dan ga ik laden. Tegenwoordig zijn er zeker in NL genoeg laadpalen te vinden.
Eens hoor. Het is trouwens nog beter om zoveel mogelijk (langzaam) te laden. Om de capaciteit zo min mogelijk te laten degraderen en de levensduur te verlengen houdt je je accu het beste tussen de 40 en 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
ytr81 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:04:
[...]

En de airco op 24 graden
Dat probleem dat hij beschrijft ervaar ik net als hem wel bij meer EV's, dat je de temperatuur hoger moet zetten dan in een ICE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh

- airco op 24 graden

Ik vind het juist een heel afgewogen en neutrale review, net als zijn andere EV-reviews. Ja, het is geen fanboy-review, maar dat vind ik juist verfrissend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
NokiaFan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 06:53:
[...]

Hier ook mateloos geërgerd aan de reviewer. Wat een kinderachtige manier van presentatie ook, met name rond dat opladen. “Kom op, je kan het Volvo!”

Verder helemaal eens met jouw bevindingen. Dit kun je toch niet beschouwen als een representatieve 1.000 km test?
Maar het is juist wel representatief in vergelijking met al zijn andere 1000km-tests van EV's. Dan wordt het een heel interessante vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
[...]

Daar gaat de reviewer uitgebreid op in in het filmpje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Maar het is juist wel representatief in vergelijking met al zijn andere 1000km-tests van EV's. Dan wordt het een heel interessante vergelijking.
Ehh nee. Hij rijdt “slechts” 600 km op alleen maar snelwegen en overal te hard. Bovendien slaat het stoelverwarming gebruik nergens op. :)

Ik zal over een paar maanden zelf wel ondervinden hoe het daadwerkelijke verbruik zal zijn. Maak daarbij overigens zelf ook veel kilometers op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Of-Aaargh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Dat probleem dat hij beschrijft ervaar ik net als hem wel bij meer EV's, dat je de temperatuur hoger moet zetten dan in een ICE.
Als het net zoals in onze XC40 is, zou ik dat niet adviseren. Die is erg warm namelijk. In onze ICE altijd op 20-21 gehad, in de Volvo staat ie op 18, anders echt te warm. Zelfs mijn vrouw vindt dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ophidian schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Als het net zoals in onze XC40 is, zou ik dat niet adviseren. Die is erg warm namelijk. In onze ICE altijd op 20-21 gehad, in de Volvo staat ie op 18, anders echt te warm. Zelfs mijn vrouw vindt dat :)
Het is schijnbaar een eigenschap die in meer Chinese auto's voorkomt, niet alleen die van Geely, maar ook bv. van BYD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:22
Ophidian schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Wou dit ook net plaatsen. In onze XC40 en Polestar is 19° echt meer dan warm genoeg.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:15
Hier wordt ingegaan op de temperatuurinstelling in veel Chinese auto's:

Ik verwacht dat dit ook van toepassing is voor de EX30 of in ieder geval de EX30 van die reviewer, niemand wordt toch vrolijk van 24 graden in je cabine :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Grappig, die reactie op de buggy software. Dit maak ik nu ook mee in mijn huidige Lynk&Co. Hopelijk zijn er meer en betere software updates de komende tijd te verwachten. Maar gelukkig betreft het hier voornamelijk de “secondaire” functies en niet de software nodig voor het rijden zelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Heeft überhaupt iemand hier die video wel bekeken?

Hij geeft duidelijk aan dat,

- het climate controle op 24 graden staat om het enigszins op een normale temperatuur te krijgen
- stoelverwarming de hele tijd uit zichzelf aan/uit schakelt

De reviewer wordt op deze punten hier in dit topic voor kansloos uit gemaakt terwijl er dus duidelijk een verklaring voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi

BPi

schumi1986 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:52:

- het climate controle op 24 graden staat om het enigszins op een normale temperatuur te krijgen

De reviewer wordt op deze punten hier in dit topic voor kansloos uit gemaakt terwijl er dus duidelijk een verklaring voor is.
Of de stoelverwarming automatisch weer aan gaat of bewust is aangezet, het zorgt sowieso voor een vertekend beeld mbt verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansmw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 19:07
schumi1986 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:52:

Dat kan zo zijn maar hij geeft aan dat hij niet op de laatste software versie staat. De EX30’s, die voor klanten bij de dealer komen, mogen niet uitgeleverd worden voordat versie 1.2 is geladen. Het kan dus zijn dat zijn test wat betreft bereik nog niet representatief is…..

EX30 Plus SMER 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
hansmw schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Dat kan zo zijn maar hij geeft aan dat hij niet op de laatste software versie staat. De EX30’s, die voor klanten bij de dealer komen, mogen niet uitgeleverd worden voordat versie 1.2 is geladen. Het kan dus zijn dat zijn test wat betreft bereik nog niet representatief is…..
Klopt maar ook dat geeft de reviewer toch duidelijk aan?

Prima auto maar de auto heeft dringend updates nodig is zijn titel.. en dat blijkt ook te kloppen :P hij geeft ook vrijwel direct aan dat de software versie van de auto niet de definitieve versie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
Juancho schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:32:
Ben erg benieuwd of jullie als eerste rijders ook te maken krijgen met aardig wat issues en bugs of zelfs grotere storingen. Dat was namelijk bij de XC40 destijds wel, die wagen was eigenlijk (volgens een bekende Volvo directeur) nog niet klaar voor uitlevering maar men moest wel en nam de issues op de koop toe.

Als ik zo lees dat er eigenlijk software matig nog geen stabiele versie is voor de EX30 hoop dat ik dat het voor jullie mee valt en dat je niet als proefpersoon gebruikt wordt. Net zoals de XC40 de eerste EV was voor Volvo...is de EX30 de eerste EV op het nieuwe platform.

Ben enorm benieuwd!
Verschil is dat Volvo daar wel van geleerd heeft. En de EX30 is op basis van een Geely platform, dus het niet totaal nieuw in ontwikkeling. Software 1.2 is de klantensoftware, mag hopen dat die gewoon OK is. 1.1 was voor demo/proefritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
[...]

Yep...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
lmvoo schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:50:
[...]

Verschil is dat Volvo daar wel van geleerd heeft. En de EX30 is op basis van een Geely platform, dus het niet totaal nieuw in ontwikkeling. Software 1.2 is de klantensoftware, mag hopen dat die gewoon OK is. 1.1 was voor demo/proefritten.
Daar ben ik dus erg benieuwd naar want software fouten en hardware storingen liggen wat dat betreft dicht bij elkaar. Vele issues die wij met de XC40 hadden (1e model) waren een combinatie van. Niet voor niets is de veelgebruikte oplossing: auto tijdje laten staan, zorgen dat je geen telefoon connectie hebt zodat je de auto "wakker" kunt maken en vaak is een paar uur later of een dag later het probleem opgelost.

Wat ik zo lees en zelf ook heb gezien/gehoord is dat er toch nog wat issues zijn, bijv. ook de OPD afstemming.

Ben zeer benieuwd naar de eerste echte gebruikersreviews/video's na uitlevering van de eerste modellen EX30!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ootje
  • Laatst online: 27-07 12:25
We gaan wel zien...auto is besteld en ik was zeer tevreden met de testrit.
Verbruik heb je enigzins zelf in de hand.
Ben niet te kieskeurig voor watbetreft het verbruik..heb immers ook 45000 euro ervoor betaald, kan ook een peugeot 107 kopen die1 op 23 rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

[...]

[...]
Inderdaad. Je moet in een EV niet rijden alsof het een Audi RS6 of een Golf GTI is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ootje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:34:
We gaan wel zien...auto is besteld en ik was zeer tevreden met de testrit.
Verbruik heb je enigzins zelf in de hand.
[...]
Inderdaad. En als ie niet bevalt bestel ik gewoon iets anders. Sowieso kijk ik nu al uit naar de EX60... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
schumi1986 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:43:
[...]

Klopt maar ook dat geeft de reviewer toch duidelijk aan?

Prima auto maar de auto heeft dringend updates nodig is zijn titel.. en dat blijkt ook te kloppen :P hij geeft ook vrijwel direct aan dat de software versie van de auto niet de definitieve versie is.
Dan zou ik denken, wácht dan even met het reviewen van het energieverbuik van de EX30 totdat deze een software versie heeft die door Volvo het groene licht krijgt voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
EdwinW schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Dan zou ik denken, wácht dan even met het reviewen van de EX30 totdat deze een versie heeft die door Volvo het groene licht krijgt voor consumenten.
Eens, maar de grote websites hebben de auto ook al 1a2 maanden geleden getest. Begrijp dan wel dat een reviewer niet wil achterblijven.

En ik bewonder het dan juist dat hij eerlijk is over een aantal punten. Uiteindelijk is het Volvo die in deze staat hun auto laat reviewen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarthGoofy
  • Laatst online: 11-09 11:22
Was daarnet toevallig bij de dealer en het klopt niet wat hij over het geluid zegt dat dit gecentreerd is. Waarschijnlijk stond zijn audio op de verkeerde instelling. Als je ‘achter’ selecteert, komt het geluid vooraan inderdaad uit het midden. Bij de overige instellingen is dit niet het geval!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7UC_ySLi3EjY9ZWXANJLnqei2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2sTsUmkafkyCI6SB58zhEFg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Nu online
DarthGoofy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:47:
Was daarnet toevallig bij de dealer en het klopt niet wat hij over het geluid zegt dat dit gecentreerd is. Waarschijnlijk stond zijn audio op de verkeerde instelling. Als je ‘achter’ selecteert, komt het geluid vooraan inderdaad uit het midden. Bij de overige instellingen is dit niet het geval![Afbeelding]
Vertel dit Irwin Versteegh ook even. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
schumi1986 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Eens, maar de grote websites hebben de auto ook al 1a2 maanden geleden getest. Begrijp dan wel dat een reviewer niet wil achterblijven.
Ik had het iets anders moeten formuleren. Hij heeft de EX30 eerder gereviewd maar deze keer specifiek het energieverbruik. Sommige issues waren bekende software problemen, vandaar dan even wachten totdat de belangrijke software problemen zijn verholpen. Er moeten belangrijke software issues zijn (geweest) dat de dealers de auto nog niet aan klanten mochten uitleveren. Hij heeft 2 maanden geleden in Barcelona bij de perspresentatie een positieve review achtergelaten over het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Ik zag in een review dat de oplaadkabel niet in de frunk zou passen. Heeft iemand daarop gelet? Ik meende dat het daar juist voor bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Zapato schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:36:
Ik zag in een review dat de oplaadkabel niet in de frunk zou passen. Heeft iemand daarop gelet? Ik meende dat het daar juist voor bedoeld is.
Ik heb nu 2 EX30's gezien waar hij er wel in paste. Maar de connectors zijn wat logger, dus het paste maar net. Ik ga hem omwisselen met die van de XC40, die zal beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi

BPi

https://www.autovisie.nl/...etaalbare-elektrisch-suv/

Nu (betaald) op autovisie een test tussen Ex30 en Honda e:ny1.

[ Voor 28% gewijzigd door BPi op 03-02-2024 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
In het magazine blijkbaar wel gratis te lezen, vanaf pagina 76: https://mhu-aut-webreader...kage/965/pub/3026/page/77

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:04
DarthGoofy schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:47:
Was daarnet toevallig bij de dealer en het klopt niet wat hij over het geluid zegt dat dit gecentreerd is. Waarschijnlijk stond zijn audio op de verkeerde instelling. Als je ‘achter’ selecteert, komt het geluid vooraan inderdaad uit het midden. Bij de overige instellingen is dit niet het geval![Afbeelding]
Viel mij ook op in de review inderdaad, dat het niet klopte.
Ik denk ook dat hij 'm op achter had staan hoewel ik wel moet toegeven dat ik eigenlijk alleen de "bestuurder" modus een prettig geluidsbeeld vind geven. Als hij op midden staat lijkt het geluid enkel van voor te komen en nauwelijks van achter. Er kan daar nog iets verbeterd worden. Ook zou ik liever een optie hebben dat je zelf kan "pannen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Zapato schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 19:36:
Toen ik voor de EX30 ging kijken paste de laadkabel absoluut niet in de frunk. Maar dat was een Twin Motor Ultimate uitvoering. Waarschijnlijk is de ruimte in de frunk van een Single Motor groter omdat er geen voorwielmotor zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Toen ik voor de EX30 ging kijken paste de laadkabel absoluut niet in de frunk. Maar dat was een Twin Motor Ultimate uitvoering. Waarschijnlijk is de ruimte in de frunk van een Single Motor groter omdat er geen voorwielmotor zit.
Nee dat klopt niet:
Twin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tneY5uD--ThtAlFwqi9JiVTiGBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0FdsLwrdlzLYwbQK5OA8OSx.png?f=user_large

Single:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgnatDUsVt6G72cubMIvmXyescY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jt0uFjeJYhXF2yJPXJxiiwyp.png?f=user_large

De connectors van de luidkabel zijn nogal fors en je moet blijkbaar goed priegelen om het erin te krijgen. Wat dat betreft is de frunk van mijn XC40 handiger. Laadkabel van de XC40 zal prima passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ebbao schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:26:
Hier wordt ingegaan op de temperatuurinstelling in veel Chinese auto's:

[YouTube: Why I crank up the heat to 25°C in Chinese cars]

Ik verwacht dat dit ook van toepassing is voor de EX30 of in ieder geval de EX30 van die reviewer, niemand wordt toch vrolijk van 24 graden in je cabine :X
Dat doen ze natuurlijk om goed uit range testen te komen.

Vaak zie je dan zoiets als "alle auto's waren ingesteld op 21 graden". Maar als je vervolgens niet nameet en vertrouwt op de auto zelf, dan hoeft de Chinese EV maar tot 19 graden (of zelfs lager) te verwarmen, terwijl de concurrentie wel netjes tot 21 graden verwarmt. En vervolgens komt de Chinese EV er relatief goed uit qua bereik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Ophidian schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Nee dat klopt niet:
Twin:
[Afbeelding]

Single:
[Afbeelding]

De connectors van de luidkabel zijn nogal fors en je moet blijkbaar goed priegelen om het erin te krijgen. Wat dat betreft is de frunk van mijn XC40 handiger. Laadkabel van de XC40 zal prima passen
Hmm, daar ben ik wel verbaasd over, maar goed, ik had alleen de Twin gezien en niet een SM. Er zou toch veel meer ruimte moeten zijn bij de SM, die ze blijkbaar niet benutten.

De frunk van mijn XC40 is inderdaad fors groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Hmm, daar ben ik wel verbaasd over, maar goed, ik had alleen de Twin gezien en niet een SM. Er zou toch veel meer ruimte moeten zijn bij de SM, die ze blijkbaar niet benutten.

De frunk van mijn XC40 is inderdaad fors groter.
Grappig genoeg heeft autoweek 2 filmpjes, 1 waarin het past met een normale kabel:

En hier klagen dat de laadkabel niet past:

Terwijl als je hem goed oprolt past het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRfh3b2vB6P0u7aDHcF-8LzkEYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YQJXcDsuTj6X2kbOV7CKtx4F.png?f=user_large

Maar ik ga wel wisselen naar de kabel van de XC40, dat is makkelijker. Foto hierboven laat wel de onhandige connectors zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi

BPi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhkfE6UVgjLMtbUymstTIKNQmuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82JWEu8JmrAyvWlqfwcQXMFx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TWZp3EhgLtZrDTpGRIZ_EUaRH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNrKUDyHjGPn2T6L4PUU7Jpo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvuWfYDYCNjCuxRqEt_3jS4uVvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrAXcWkK6iBvnKXYXtQD0UMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khsSrUo1PLvin-iTC2eoaN8T4jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJMnuBh4d6CdWwSQvFVZmUkv.jpg?f=fotoalbum_large
In mijn Zeekr X houdt de ruimte in de frunk ook niet over. Onder de bodem zit een vulmiddel en compressor. De stekkers hebben ook van die grote handgrepen. Dat had mijn Lynk&Co niet, maar latere versies met zwaardere boordlader wel.

Houd goed in de gaten dat de kabel zwaar genoeg is en niet zomaar omruilen voor een handiger model (misschien ook dunnere kern?). Mijne heeft een 22kw boordlader met kabelspecs zoals op foto te zien.

Ik hoop overigens dat bij de EX30 de frunk makkelijker sluit. Bij mij kost het steeds meerdere pogingen waarbij je steeds binnen weer moet ontgrendelen omdat een of twee haken niet of maar half vergrendeld zijn. Misschien is dit nieuwigheid maar weerhoudt mij ervan de frunk dagelijks te gebruiken. Alleen bij reizen waarbij er snelladers worden gebruikt dus.

[ Voor 8% gewijzigd door BPi op 04-02-2024 13:52 . Reden: Aanvulling mbt sluiten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sepke
  • Laatst online: 11-09 15:29
Na het lezen van dit forum krijg ik ook steeds meer zin in mijn bestelde EX30. Groot Volvo fan, begin januari mijn EX30 besteld SMER plus met pine interieur.

V60 t5 inscription ingeruild ga ik die auto echt missen maar met mijn km per jaar en zelf zonnepanelen en fantastisch inruil
voorstel toch gedaan. Nu tot ongeveer mei / juni wachten. Ik blijf goed dit forum volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Jeroenneman schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Dat doen ze natuurlijk om goed uit range testen te komen.

Vaak zie je dan zoiets als "alle auto's waren ingesteld op 21 graden". Maar als je vervolgens niet nameet en vertrouwt op de auto zelf, dan hoeft de Chinese EV maar tot 19 graden (of zelfs lager) te verwarmen, terwijl de concurrentie wel netjes tot 21 graden verwarmt. En vervolgens komt de Chinese EV er relatief goed uit qua bereik.
Ach. Hetzelfde doen de meeste mensen met het verbruik dat de auto zelf aangeeft. Ik hoop alleen wel dat ze bij de bepaling van de WLTP ook niet vertrouwen op de temperatuur regeling van de auto en die uitzetten of de werkelijke temperatuur controleren, want anders is ook de WLTP geen dr*l meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

BPi schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:54:
[...]. Alleen bij reizen waarbij er snelladers worden gebruikt dus.
:?
Snelladers hebben een eigen kabel met stekker.
Pagina: 1 ... 13 ... 95 Laatste