Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Antwoord terug van Fairphone over het groene siliconen hoesje. Dat zit inderdaad te los, erkennen ze, een bekend probleem. Ik moet zelf bij Murena zijn voor een oplossing, maar FP erkent het dus en zijn waarschijnlijk niet te beroerd een nette oplossing te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nog een paar euvels naast de eerder genoemde (CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie", CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie", CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie");

• De camera is echt godsgruwelijk belabberd. Selfie-cam is gewoon onbruikbaar in schemer, smeert het weinige aanwezige licht uit, doet alsof die een foto heeft gemaakt maar houdt de 'sluiter' gewoon drie seconden open. Forward-facing smeert ook alle kleuren uit. Wat doen die drie lenzen eigenlijk? Elke vorm van zoom lijkt digitaal en vergroot artefacten in plaats van details. Heeft iemand een alternatieve camera-app die beter werkt? Heb gehoord dat dat kan helpen, maar stuurt die dan de hardware anders aan, of zit het hem in de postprocessing?
• QR-scanner (DigiD, ABN, Triodos) weigert elke eerste keer autofocus.
• Fullscreen video (YouTube in Firefox, F1TV-app) is soms niet af te sluiten. Tikken op het scherm levert dan geen controls op, omhoog of omlaag swipen ook niet, oriëntatie veranderen evenmin. Scherm uit en weer aan helpt.
• Batterij is wel echt bedroevend. 8-10 uur online met 2-4 uur scherm en het is uit met de pret. Onder de 15% kakt ook nog eens de performance in, en de laatste ~8% gaat echt heel hard op.

Al met al nogal bedroevend voor een toestel van 700 euro, nu een kleine maand in m'n bezit. Of was ik gewoon verwend met m'n Motorola Edge die voor de helft van het geld beter werkte?

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 08-05-2024 20:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 10:58

Prx

Je punten ga ik niets van zeggen, want die zijn volgens mij harstikke valide. Autofocus heb ik ook last van in mijn QR app en de batterij heb ik iets minder last van omdat ik hem gewoon in de avond weer aan de lader hang op de bank terwijl ik wat dingen doe.

Maar de verwijzing naar de prijs moeten mensen echt mee stoppen. Ja, er zit een heel groot gat tussen de prijs van jouw Motorola Edge en de Fairphone 5. Maar in die prijs van 700 euro voor de Fairphone zitten componenten voor een ontwerp wat niet weggegooid hoeft te worden en waar men echt rekening moet houden met plaatsing en vervanging van componenten. Daarnaast is de keten gewoon veel duurzamer. Maar wat een niet-duurzame Fairphone 5 zou moeten kosten weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat het nu gewoon appels met peren vergelijken is en dat is oneerlijk. Maar ik snap ook dat 700 euro nog steeds ontzettend veel geld is en dat je voor dat geld in een normale wereld meer zou verwachten.

De Fairphone is niet duur, de rest is gewoon veel te goedkoop gebouwd en verkocht en dat kunnen ze omdat het de standaard geworden is. En nogmaals: nee, dat is geen excuus voor de problemen die je ervaart. Die zijn 100% valide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Fair(phone) enough. Ik hoop dat het zich terugbetaalt in de levensduur. Betere accu over een paar jaar, nieuw scherm voor weinig als ik hem onverhoopt voor de tigste keer laat vallen.

Moet ik hem niet voor die tijd uit frustratie al uit het raam gooien, maar zover zijn we (nog) niet. :+

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:36:
Antwoord terug van Fairphone over het groene siliconen hoesje. Dat zit inderdaad te los, erkennen ze, een bekend probleem. Ik moet zelf bij Murena zijn voor een oplossing, maar FP erkent het dus en zijn waarschijnlijk niet te beroerd een nette oplossing te bieden.
Als ze het erkennen is het wel zwak dat ze het hoesje nog aanbieden (zonder opmerking/waarschuwing) en dat niet met een nieuwe aangepast ontwerp komen.
CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:35:
Wat doen die drie lenzen eigenlijk? Elke vorm van zoom lijkt digitaal en vergroot artefacten in plaats van details. Heeft iemand een alternatieve camera-app die beter werkt? Heb gehoord dat dat kan helpen, maar stuurt die dan de hardware anders aan, of zit het hem in de postprocessing?
Het zijn alle drie geen telezoom lenzen dus natuurlijk is het allemaal digitaal zoomen. Sommige camera apps weten de kwaliteit van 2x zoom nog redelijk in stand te houden maar dat is niet de norm.
GCam weet zeker betere foto's te maken. Daar zit het algorimte van Google achter die inderdaad betere postprocessing toepast. Ook qua aansturing is het vaak op meerdere punten beter dan de standaard camera app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 22:38
RepareerDroid schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:30:
[...]
Als ze het erkennen is het wel zwak dat ze het hoesje nog aanbieden (zonder opmerking/waarschuwing) en dat niet met een nieuwe aangepast ontwerp komen.
Een vriendin van me heeft sinds kort een nieuwe Fairphone, inclusief een hoesje. Bij haar zit het wel gewoon strak en floept het niet los. Misschien is het product (of het materiaal) inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:32:
[...]

Een vriendin van me heeft sinds kort een nieuwe Fairphone, inclusief een hoesje. Bij haar zit het wel gewoon strak en floept het niet los. Misschien is het product (of het materiaal) inmiddels aangepast.
In dat geval zou het jammer zijn dat ze dat niet gecommuniceerd hebben. Wellicht ligt het probleem enkel bij een van de kleuren hoesjes of telefoon (of combinatie daarvan). Welke kleur Fiarphone en kleur hoesje heeft ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:01
RepareerDroid schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:08:
[...]
In dat geval zou het jammer zijn dat ze dat niet gecommuniceerd hebben. Wellicht ligt het probleem enkel bij een van de kleuren hoesjes of telefoon (of combinatie daarvan). Welke kleur Fiarphone en kleur hoesje heeft ze?
Ik heb een licht blauwe, die wel vrij los zit maar er nog niet afvalt...

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:35:
Nog een paar euvels naast de eerder genoemde (CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie", CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie", CodeCaster in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie");

• De camera is echt godsgruwelijk belabberd. Selfie-cam is gewoon onbruikbaar in schemer, smeert het weinige aanwezige licht uit, doet alsof die een foto heeft gemaakt maar houdt de 'sluiter' gewoon drie seconden open. Forward-facing smeert ook alle kleuren uit. Wat doen die drie lenzen eigenlijk? Elke vorm van zoom lijkt digitaal en vergroot artefacten in plaats van details. Heeft iemand een alternatieve camera-app die beter werkt? Heb gehoord dat dat kan helpen, maar stuurt die dan de hardware anders aan, of zit het hem in de postprocessing?
• QR-scanner (DigiD, ABN, Triodos) weigert elke eerste keer autofocus.
• Fullscreen video (YouTube in Firefox, F1TV-app) is soms niet af te sluiten. Tikken op het scherm levert dan geen controls op, omhoog of omlaag swipen ook niet, oriëntatie veranderen evenmin. Scherm uit en weer aan helpt.
• Batterij is wel echt bedroevend. 8-10 uur online met 2-4 uur scherm en het is uit met de pret. Onder de 15% kakt ook nog eens de performance in, en de laatste ~8% gaat echt heel hard op.

Al met al nogal bedroevend voor een toestel van 700 euro, nu een kleine maand in m'n bezit. Of was ik gewoon verwend met m'n Motorola Edge die voor de helft van het geld beter werkte?
Camera is bij mij acceptabel. Ja, het blijft een 50mp lens zonder echte zoom, maar ik heb niet de issues die jij beschrijft. QR scanner issue heb ik wel. Moet wel gezegd, ik draai Murena (E/OS) en geen google android. Fullscreen video gaat hier wel prima op en ook Netflix werkt geweldig, al blijft die auto brightness ook mij af en toe parten spelen. In de felle zon gaat hij niet fel genoeg, in het donker gaat hij op standje 'bijna uit', dat kan nog wel wat verfijning gebruiken.

Batterij heb ik niet zo veel last van. Ik haal makkelijk 20/30 uur uit een volle accu (tot 20%) met ~4 uur schermtijd. Ook dat schijnt een positief verschil te zijn tussen default google en E/OS.

En inderdaad, dit toestel is een klap geld, maar de rest is te goedkoop. Als equivalente toestellen uit China met dezelfde standaarden en voorwaarden gebouwd zouden worden, waren ze net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
RepareerDroid schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:08:
[...]
Het is een mint groene cover.

Ik heb dat ding nog in de kast liggen, maar ga nu toch Fairphone even benaderen. Voor €40 eigenlijk onacceptabel dat zo'n cover er om de haverklap af floept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 22:16
Het is bijzonder dat die hoezen weinig bescherming bieden. Ik snap dat de telefoons makkelijk te repareren zijn. Het is echter beter indien ze niet gerepareerd hoeven te worden en een goede telefoonhoes kan daar zeker bij helpen...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
whahas schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:10:
Het is bijzonder dat die hoezen weinig bescherming bieden. Ik snap dat de telefoons makkelijk te repareren zijn. Het is echter beter indien ze niet gerepareerd hoeven te worden en een goede telefoonhoes kan daar zeker bij helpen...
Dat en een product dat mensen uit goede wil kopen voor eigenlijk een belachelijke prijs, maar dat vervolgens vervangen moet worden omdat het niets doet om je telefoon goed te beschermen (of zelfs makkelijker laat beschadigen omdat het er zo uitfloept).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Versie A.157 is uit sinds 13 Mei

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes
https://support.fairphone...o-the-Latest-Fairphone-OS

Release date: 13th May 2024
Android version: 13
Software Version: FP5.TT4D.A.157
Security Patch Level: 5th April 2024

Resolved issues

- An issue that was causing issues with connecting to certain PEAP protected Wi-Fi networks has been solved.

Other improvements

- The adaptive brightness response of the display in low-light conditions has been improved.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Weet iemand of het mogelijk is om het trillen bij het aangenomen worden van een uitgaand gesprek uitgeschakeld kan worden?

Dus: ik bel iemand, de telefoon gaat over, ik krijg tegelijk een veel te harde buzz in m'n oor en de voicemail van de ander te horen.

De vibration-settings van de (stock) dialer gaan direct naar de system-wide settings, waar ik geen relevante instelling heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Er is een setting 'Trillen bij bellen', in 'geluid en triller > trillen en haptische feedback', is dat 'm niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

nietorigineel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:52:
Er is een setting 'Trillen bij bellen', in 'geluid en triller > trillen en haptische feedback', is dat 'm niet?
Nee, die is voor trillen bij inkomende gesprekken.

Hier wil iemand het aanzetten (geen antwoorden): https://forum.fairphone.c...ll-answer-call-end/107929
Hier wil iemand het ausschalten (ook geen nuttig antwoord): https://forum.fairphone.c...-answering-the-call/72175

Edit: toch in de dialer settings, onder "Calling accounts": "Vibrate for outgoing call accepted". https://support.google.co...ation-on-android-11?hl=en

[ Voor 16% gewijzigd door CodeCaster op 22-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Mijn huidige telefoon doet het nog maar minimaal nadat hij het helemaal niet meer deed en vervolgens een onderdeel (met moeite en gepruts) te vervangen. Hier ben ik klaar mee. Een volgende telefoon moet lang meegaan (support + repareerbaarheid). De Fairphone komt dan uiteraard om de hoek. Ik wil echter geen data weggeven aan ome Google, dus dacht aan /e/OS. Ik zie dat drie gebruikers in dit topic daar al gebruik van maken. @HTT-Thalan heeft hem via Murena gekocht. @voorstad en @Anoniem: 1028301 hebben jullie hem ook via Murena gekocht of zelf geflashed?
Zelf kopen en flashen is een stuk goedkoper (huidig prijsverschil 120 euro). Risico is wel om hem te bricken, maar las aan deze post dat Fairphone hem dan voor je kan resetten. Wellicht is dat het proberen waard. Weet iemand met welke security patch de Fairphone komt? Als dat lager is dan de huidige e/OS moet het flashen toch geen probleem zijn om hem direct te flashen (voordat security updates op de achtergrond uitgevoerd gaan worden)?
Zijn er ook mensen met ervaring met DivestOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

3dav0d3 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:39:
Mijn huidige telefoon doet het nog maar minimaal nadat hij het helemaal niet meer deed en vervolgens een onderdeel (met moeite en gepruts) te vervangen. Hier ben ik klaar mee. Een volgende telefoon moet lang meegaan (support + repareerbaarheid). De Fairphone komt dan uiteraard om de hoek. Ik wil echter geen data weggeven aan ome Google, dus dacht aan /e/OS. Ik zie dat drie gebruikers in dit topic daar al gebruik van maken. @HTT-Thalan heeft hem via Murena gekocht. @voorstad en @Anoniem: 1028301 hebben jullie hem ook via Murena gekocht of zelf geflashed?
Zelf kopen en flashen is een stuk goedkoper (huidig prijsverschil 120 euro). Risico is wel om hem te bricken, maar las aan deze post dat Fairphone hem dan voor je kan resetten. Wellicht is dat het proberen waard. Weet iemand met welke security patch de Fairphone komt? Als dat lager is dan de huidige e/OS moet het flashen toch geen probleem zijn om hem direct te flashen (voordat security updates op de achtergrond uitgevoerd gaan worden)?
Zijn er ook mensen met ervaring met DivestOS?
Ik heb het mijn eerste OTA update achter de rug naar E/OS v2. Gebaseerd op Android 13, maar wel met security patches tot en met eind april.

Fairphone doet inderdaad een reset voor je van een bricked toestel maar dat kost wel geld. Procedure voor flashen van een Fairphone 5 is bijzonder complex naar het schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

3dav0d3 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:39:
Mijn Fairphone heb ik via een winkel in NL gekocht, en laten flashen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
bilgy_no1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Het is een mint groene cover.

Ik heb dat ding nog in de kast liggen, maar ga nu toch Fairphone even benaderen. Voor €40 eigenlijk onacceptabel dat zo'n cover er om de haverklap af floept.
Ik heb contact gezocht met Fairphone en ze hebben een nieuwe case opgestuurd. Deze lijkt subtiel anders dan de eerste die ik kocht:

- de rand is iets hoger
- de kleur is iets donkerder

Het voelt nog steeds niet als een heel goede fit om de telefoon heen. Maar door de hogere rand beschermt het iets beter en zal de case hopelijk minder snel los floepen. Hij gaat nu iets meer om de telefoon heen.

Al met al dus wel iets beter, maar eerlijk gezegd vind ik het voor €40 geen aanrader. Ik heb voor een kwart van de prijs een transparante TPU cover gekocht die veel beter past en het scherm nog meer beschermt.

Contact met Fairphone was wel OK. Na een paar keer heen en weer mailen was het vlot geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i263qFNXEabDtMz_V-nv7vEyGh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFWtKZvCWIH0BxL0wduc4PQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k2B2pXTLkxKR7wsfhN_tEQStDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqtiGpR3rrA7Bc9aCkLehb86.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 22:35
Van het merk Tudia vind je op Amazon een geweldige cover voor FP5. Lekker strak om de telefoon, ligt geweldig in de hand, twee lagen bescherming (hard en flexibel), randje dat opsteekt rond het scherm en de camera's, ligt perfect plat op zijn rug zonder te wiebelen. Aanrader.

@RepareerDroid misschien moet je de link (zie post hieronder) aan de TS toevoegen?

[ Voor 13% gewijzigd door Dryhte op 28-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Dryhte schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:02:
Van het merk Tudia vind je op Amazon een geweldige cover voor FP5. Lekker strak om de telefoon, ligt geweldig in de hand, twee lagen bescherming (hard en flexibel), randje dat opsteekt rond het scherm en de camera's, ligt perfect plat op zijn rug zonder te wiebelen. Aanrader.
Dat is het hoesje dat Fairphone had moeten maken voor de FP5.
https://tudiaproducts.com...-5?variant=44474002276611

-

Fairphone heeft de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2024 gewonnen:
"De vakjury was diep onder de indruk van het doorzettingsvermogen van deze game-changer die tegen alle verwachtingen in een disruptief product succesvol op de markt heeft gebracht. Fairphone is de enige Nederlandse telefoonfabrikant en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van duurzame consumentenelektronica. Het is een rolmodel voor de hele industrie in haar zoektocht naar eerlijkere elektronica. Fairphone maakt zijn motto 'Change is in your hands' meer dan waar. "
https://www.fairphone.com...24-koning-willem-i-prize/
https://www.kw1prijs.nl/a...oning-Willem-I-Prijs-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bilgy_no1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Ik heb contact gezocht met Fairphone en ze hebben een nieuwe case opgestuurd. Deze lijkt subtiel anders dan de eerste die ik kocht:

- de rand is iets hoger
- de kleur is iets donkerder

Het voelt nog steeds niet als een heel goede fit om de telefoon heen. Maar door de hogere rand beschermt het iets beter en zal de case hopelijk minder snel los floepen. Hij gaat nu iets meer om de telefoon heen.

Al met al dus wel iets beter, maar eerlijk gezegd vind ik het voor €40 geen aanrader. Ik heb voor een kwart van de prijs een transparante TPU cover gekocht die veel beter past en het scherm nog meer beschermt.

Contact met Fairphone was wel OK. Na een paar keer heen en weer mailen was het vlot geregeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moest het uiteraard via Murena regelen, maar zij hebben hem uiteindelijk gewoon gecrediteerd en ik heb een noname generic flip cover hoesje gehaald via bol. Veel betere fit, iets meer bulk, maar wel ruimte voor een briefje, wat pasjes, en een ingebouwde stand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HJTP
  • Laatst online: 06-06 15:29
We zijn een paar maanden verder met de Fairphone 5, ik moest toch eens eerlijk zijn tegen mezelf over de camera: die standaard camera-app liet echt steken vallen (zie ook mijn review). Dus ik heb toch GCam geïnstalleerd via een apk van internet. En wat een verschil! De foto's die in de standaard-app bewogen waren, zijn nu gewoon scherp. Geen gekke uitglijders met kleuren, betere foto's in weinig licht, en een nachtmodus die gewoon redelijke plaatjes produceert in plaats van praktisch onbruikbare foto's. Dit kritiekpunt kan nu echt de prullenbak in wat mij betreft!

Zijn er anderen met vergelijkbare ervaringen?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:50
HJTP schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:31:
We zijn een paar maanden verder met de Fairphone 5, ik moest toch eens eerlijk zijn tegen mezelf over de camera: die standaard camera-app liet echt steken vallen (zie ook mijn review). Dus ik heb toch GCam geïnstalleerd via een apk van internet. En wat een verschil! De foto's die in de standaard-app bewogen waren, zijn nu gewoon scherp. Geen gekke uitglijders met kleuren, betere foto's in weinig licht, en een nachtmodus die gewoon redelijke plaatjes produceert in plaats van praktisch onbruikbare foto's. Dit kritiekpunt kan nu echt de prullenbak in wat mij betreft!

Dat is wel goed om te lezen. Op mijn FP3 gebruik ik ook gcam, maar merk dat de post-processing erg traag is en het gebruiksgemak daarmee flink afremt. Met een kleine (en nog eentje op komst) merk ik dat de camera toch wel een belangrijk onderdeel is geworden en ik toch wat huiverig ben om over te stappen naar de FP5. Maar als het met gcam goed werkt, is dat in ieder geval geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
HJTP schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:31:

Geen ervaringen met gcam maar wel interesse evt in betere en snellere camera.

Waar ik vooral huiverig voor ben met dit soort oplossingen is in hoeverre dit allemaal stabiel en bugvrij werkt.

Werkt gcam stabiel, opent iedere app die de camera gebruikt (bijvoorbeeld whatsapp) dan ook echt de gcam en niet de default app. Werken alle lenzen en functionaliteiten vanuit de default app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
nietorigineel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:24:
[...]

Geen ervaringen met gcam maar wel interesse evt in betere en snellere camera.

Waar ik vooral huiverig voor ben met dit soort oplossingen is in hoeverre dit allemaal stabiel en bugvrij werkt.

Werkt gcam stabiel, opent iedere app die de camera gebruikt (bijvoorbeeld whatsapp) dan ook echt de gcam en niet de default app. Werken alle lenzen en functionaliteiten vanuit de default app?
Ja, het werkt prima, heb nog geen bugs of iets dergelijks meegemaakt. Of andere apps gcam openen weet ik niet, hebben WhatsApp en dergelijke apps niet sowieso hun eigen ingebouwde camera? En ja, zowel de gewone lens als de groothoeklens werken, hoewel ik die tweed zelf amper gebruik.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
HJTP schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:17:
[...]

Ja, het werkt prima, heb nog geen bugs of iets dergelijks meegemaakt. Of andere apps gcam openen weet ik niet, hebben WhatsApp en dergelijke apps niet sowieso hun eigen ingebouwde camera? En ja, zowel de gewone lens als de groothoeklens werken, hoewel ik die tweed zelf amper gebruik.
Kijk eens in de instellingen app bij de standaard apps of je bij de standaard camera ook Gcam kunt instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
RepareerDroid schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:22:
[...]
Kijk eens in de instellingen app bij de standaard apps of je bij de standaard camera ook Gcam kunt instellen.
Nop, geen optie om standaard-camera in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat is wel best matig, lijkt me.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
whahas schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:58:
Dat is wel best matig, lijkt me.
Absoluut, maar als je een alternatief OS installeert dan kan het wel.

Fairphone nieuws:
nieuws: Fairphone draaide in 2023 20 miljoen euro verlies vanwege 'investerin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zojuist voor de tweede keer gewoon een harde crash en reboot van de hele telefoon gehad bij het scannen van een QR-code voor DigiD. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:52
CodeCaster schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:41:
Zojuist voor de tweede keer gewoon een harde crash en reboot van de hele telefoon gehad bij het scannen van een QR-code voor DigiD. -O-
Nu je het zegt, dat had ik laatst ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Hetisweergezell schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:14:
[...]

Met welke Androidversie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Hetisweergezell schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:14:
[...]

Was dat reproduceerbaar? Of werkte alles ok na die herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:52
Ik begin me (oa door boven genoemde QR gedoe) inmiddels redelijk te ergeren aan de staat van de software.

Niet alleen de QR code-crash, maar ook gedoe met de app switcher die met regelmaat compleet onbruikbaar wordt als je gebruik maakt van andere launcher dan Quickstep (de default). Daar is dan wel weer een tijdelijke work-around voor maar er is duidelijk iets niet in orde.

Op de default launcher kun je dan weer niet dat search/datum ding weg halen waardoor je niet je hele scherm kunt gebruiken |:(

Heb al een tijd een support ticket lopen maar daar zit ook echt geen beweging in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Software is dan voor mij ook een van de redenen geweest om niet te kiezen voor de Fairphone.
Ik onderschrijf de doelstellingen van dat bedrijf best wel heel erg, alleen mijn telefoon dient te functioneren. Ik wil een betrouwbaar apparaat hebben.

(Zeg ik, terwijl Face ID bij mij geregeld faalt, maar dat terzijde.)

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 18:59
whahas schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:21:
Software is dan voor mij ook een van de redenen geweest om niet te kiezen voor de Fairphone.
Ik onderschrijf de doelstellingen van dat bedrijf best wel heel erg, alleen mijn telefoon dient te functioneren. Ik wil een betrouwbaar apparaat hebben.

(Zeg ik, terwijl Face ID bij mij geregeld faalt, maar dat terzijde.)
Tja, het is maar waar je de focus legt. Ik koos juist voor het zelf kunnen vervangen van een accu (die meestal na 2 jaar wel brak is of wordt) en andere onderdelen. Dat software bugs bevatten merk ik al genoeg in mijn dagelijkse werkzaamheden en dat het mensenwerk blijft incl prioriteitstelling waar je het eerst mee aan de slag gaat.

Mijn vriendin daarentegen zou helemaal gek worden van kleine bugjes die je dagelijks ziet. Die is ook van het type "het moet altijd werken en ik doe niet aan workarounds". Dus die is overgestapt naar de Pixel 8.
Er is bij mij "maar" 1 bug die ik dagelijks tegenkom en bijzonder vervelend vindt: als de schermorientatie verandert als je net een app wil killen of als je een biometrische input moet doen, dan is Fairphone helemaal van de leg en moet je weer terug naar de homepage om de boel weer responsief te krijgen.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Joarie schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Tja, het is maar waar je de focus legt. Ik koos juist voor het zelf kunnen vervangen van een accu (die meestal na 2 jaar wel brak is of wordt) en andere onderdelen. Dat software bugs bevatten merk ik al genoeg in mijn dagelijkse werkzaamheden en dat het mensenwerk blijft incl prioriteitstelling waar je het eerst mee aan de slag gaat.
Dit was mijn focus ook. Wel licht teleurgesteld dat bij de fairphone een nieuwe batterij ongeveer dezelfde gebruikstijd heeft als mijn vorige telefoon na 3,5 jaar. Met mijn zeer beperkte schermtijd niet genoeg voor 2 volledige dagen, dat valt niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nietorigineel schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:52:
[...]

Dit was mijn focus ook. Wel licht teleurgesteld dat bij de fairphone een nieuwe batterij ongeveer dezelfde gebruikstijd heeft als mijn vorige telefoon na 3,5 jaar. Met mijn zeer beperkte schermtijd niet genoeg voor 2 volledige dagen, dat valt niet mee.
Ik kan 2 dagen halen met ~4 uur schermtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
De accu van mijn nieuwe telefoon kan tot 1000 keer opgeladen worden totdat deze kuren krijgt en ik gebruik per dag 20 tot 30 % acculading, dus ik denk dat ik dit apparaat jaren kan gaan gebruiken totdat ik een nieuwe accu of nieuwe telefoon hoef te kopen.
Ik zie het voordeel van een swappende accu niet zo. Je kunt ook gewoon een telefoon hebben die langer dan een dag meegaat.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
@whahas Don't get me wrong, maar waarom ben je in een ervaringen en discussie topic vooral bezig om je overtuiging uit te dragen waarom je het besproken toestel niet gaat kopen? Ik begrijp dat niet helemaal.

Technisch gezien is er ongetwijfeld van alles op de FP5 af te dingen, al heb ik het voor mijn gebruik nog niet ontdekt. Hetzelfde geldt voor de Fairbuds die ik sinds kort heb, die functioneren ook prima voor wat ik er mee wil.

Voor dat alles heb ik een reële prijs betaald, kijkend naar repareerbaarheid, duurzaamheid en fatsoenlijke productie. Ik heb dus een telefoon die voldoet aan de eisen die ik er aan stel, voor een prijs die ik redelijk vind voor het gebodene.

Het is mooi dat jij wat anders hebt gekocht, maar vermoedelijk vind ik daar ook van alles van. Zoals dat hij geen verwisselbare batterij heeft, wat ik gewoon slecht vind.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik wil invloed uitoefenen en op de hoogte blijven. We kunnen in zo'n onderwerp als dit toch ook feedback verzamelen?
Ik ben dit onderwerp gaan volgen toen ik de Fairphone nog overwoog. Natuurlijk kan ik dit onderwerp verlaten nu ik geen Fairphone 5 gekocht heb, maar ik ben gewoon benieuwd of mensen tegen dezelfde zaken aan lopen als ik.

Overigens heb ik ook een account op het forum van Fairphone zelf, mocht je willen weten hoe toegewijd ik ben. Ik heb ook de Fairphone Fairbuds XL, waar ik inmiddels veel meer over te spreken ben nu ik dat apparaat al een tijdje gebruik.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Ik kan 2 dagen halen met ~4 uur schermtijd.
Dat is me E/os toch? Het is dat wisselen van OS zo'n gezanik is, anders zou ik dat dan snel proberen. Ik zit met ~2 uur schermtijd op een krappe 2 dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nietorigineel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Dat is me E/os toch? Het is dat wisselen van OS zo'n gezanik is, anders zou ik dat dan snel proberen. Ik zit met ~2 uur schermtijd op een krappe 2 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJPxzLO5fFPaU5ocFThjD-lLZvc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VCmhFyq6IcnjEy1WLYaryCl1.png?f=fotoalbum_large

(ja ja, 9gag, guilty as charged, moest een uur wachten tijdens de muziekles van de kids)

E/OS inderdaad. Stock zo gekocht via Murena. Mind you, dit OS is nog niet perfect en heeft nog wel wat kleine niggles, maar battery life is inderdaad veel beter en je kunt helemaal vrij zijn van google :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Dryhte schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:31:
[...]

Was dat reproduceerbaar? Of werkte alles ok na die herstart?
Ik heb het net weer even proberen te reproduceren maar de digid app heeft net een upgrade gehad dus nu werkte alles weer soepel (dus het is mogelijk dat de update van de digid app iets heeft gefixed).
Ik draai op de standaard meegeleverde versie van het Fairphone OS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Ik heb een link naar de officiele Android 14 build van Lineage OS toegevoegd aan de eerste post: https://wiki.lineageos.org/devices/FP5/

Je kunt momenteel investeren in Murena (/e/OS):
https://murena.com/invest-in-murena-we-are-live/
Het opgehaalde bedrag zit inmiddels al op 140% van het doel:
https://www.crowdcube.com/companies/murena/pitches/bjgwvq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
De juni beveiligingsupdate is er (sinds de 24e): https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrewarre
Heb de Android 14 update net geïnstalleerd hier. Mn problemen met de app-switcher lijken hiermee opgelost. Verder nog weinig bijzonders gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:44:
Heb de Android 14 update net geïnstalleerd hier. Mn problemen met de app-switcher lijken hiermee opgelost. Verder nog weinig bijzonders gemerkt.
Dat is wel heel fijn! Ik heb er af en toe ook last van maar weet nog steeds niet hoe ik het kan reproduceren zodat ik ook niet meteen kan testen dat het gefixed is.

Maar reden genoeg om up te daten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrewarre
Hetisweergezell schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Dat is wel heel fijn! Ik heb er af en toe ook last van maar weet nog steeds niet hoe ik het kan reproduceren zodat ik ook niet meteen kan testen dat het gefixed is.

Maar reden genoeg om up te daten...
Ik kon het zelf heel makkelijk reproduceren met Nova launcher en dan in de instellingen de Gesture navigatie (die van Android, niet de Nova gestures) aanzetten ipv de button-row. Een paar keer proberen te switchen was voldoende om de boel in de war te gooien. Het is tot nu toe niet fout gegaan, dus... fingers crossed dat het definitief opgelost is.

[ Voor 3% gewijzigd door harrewarre op 15-07-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrewarre
Nou, vandaag toch weer problemen met de app-switcher. Omhoog swipen om van app te wisselen werkte eerst niet meer, toen het wel werkte sprong de app switcher helemaal naar de oudste app en zat daar vast.

Dit is echt waanzinnig slecht hoor...

Edit: De "fix" die ik van Fairphone support kreeg werkt nog wel... Settings -> Apps -> All apps -> Quickstep -> Force stop, daarna Clear cache

[ Voor 24% gewijzigd door harrewarre op 17-07-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:30:
Nou, vandaag toch weer problemen met de app-switcher. Omhoog swipen om van app te wisselen werkte eerst niet meer, toen het wel werkte sprong de app switcher helemaal naar de oudste app en zat daar vast.

Edit: De "fix" die ik van Fairphone support kreeg werkt nog wel... Settings -> Apps -> All apps -> Quickstep -> Force stop, daarna Clear storage.
Dat is wel jammer. Wat je omschrijft was ook precies het issue dat ik af en toe heb (gelukkig lang niet dagelijks, denk een paar keer per maand).

Maar top dat je de 'fix' van Fairphone erbij hebt gezet. Die ga ik de volgende keer eens proberen. (Zou er niet een soort macro/scriptje te maken zijn dat je die stappen onder een snelkoppeling kunt zetten?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Edit: De "fix" die ik van Fairphone support kreeg werkt nog wel... Settings -> Apps -> All apps -> Quickstep -> Force stop, daarna Clear storage.
Moet die laatste stap niet 'clear cache' zijn ipv 'clear storage'?

Heb net de opslag verwijderd en daarmee waren meteen al mijn ingedeelde mapjes op mijn homescreen weg... Oeps... Dacht zet het toch even neer ter waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrewarre
Hetisweergezell schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:28:
[...]

Moet die laatste stap niet 'clear cache' zijn ipv 'clear storage'?

Heb net de opslag verwijderd en daarmee waren meteen al mijn ingedeelde mapjes op mijn homescreen weg... Oeps... Dacht zet het toch even neer ter waarschuwing.
Oh! Clear cache is idd de betere optie. Ik pas de post zelf ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre

Edit: De "fix" die ik van Fairphone support kreeg werkt nog wel... Settings -> Apps -> All apps -> Quickstep -> Force stop, daarna Clear cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Blog artikel van Fairphone over de Android 14 update (Engels): https://www.fairphone.com...here-heres-whats-changed/

De AOD Always On Display functionaliteit blijkt verwijdert met deze update omdat uit Fairphone data bleek dat deze teveel stroom vrat.
"No more Always Show Time and Info: We removed the Always Show Time and Info feature on the Fairphone 5, as it was a major battery drainer, as per our data. With this removed, your Fairphone will now last longer than before on a single charge. "

Volgens het forum ontbreekt ook de Android 14 feature voor passkey delen met wachtwoord managers(anders dan die van Google). Hiermee kun je wachtwoorden via je browser (Chrome en Firefox vanaf de nieuwe versie 128) meteen opslaan in je wachtwoord manager, maar dus nog niet bij Fairphone.
https://forum.fairphone.c...nagement-missing/110051/8

De Android 14 update komt ook met de beveiligingsupdate van juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groverp08
  • Laatst online: 11:06

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

RepareerDroid schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:46:
Blog artikel van Fairphone over de Android 14 update (Engels): https://www.fairphone.com...here-heres-whats-changed/

De AOD Always On Display functionaliteit blijkt verwijdert met deze update omdat uit Fairphone data bleek dat deze teveel stroom vrat.
"No more Always Show Time and Info: We removed the Always Show Time and Info feature on the Fairphone 5, as it was a major battery drainer, as per our data. With this removed, your Fairphone will now last longer than before on a single charge. "
Deze begrijp ik niet, maar misschien dat iemand het mij kan uitleggen.
Is het niet zo dat ik zelf kan kiezen om hem uit te zetten en daarmee minder stroom verbruik? Waarom helemaal verwijderen? Is uitzetten niet hetzelfde als verwijderen, met het verschil dat ik als klant kan kiezen om het wel te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Dat vragen wel meer mensen op het internet zich af, maar je kan dus niet zelf kiezen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
In Android 13 stond er ook al een waarschuwing bij over het accu gebruik maar blijkbaar zijn er teveel gebruikers die deze functie gebruiken en vervolgens toch ook over de accuduur van de Fairphone 5 klagen...
Ik weet niet of er bij de batterij pagina in de instellingen app ook een optie stond om de AoD weer uit de zetten om de accuduur te verbeteren. In andere Android skins krijg je daar tips om bepaalde functies uit te schakelen als je een langere accuduur wilt.
En als je de functie echt belangrijk vindt kun je gewoon een andere Always On Display app downloaden uit de Play Store. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bij mij is de bug dat helderheid steeds aangepast wordt zodra hij op standby gaat ook verdwenen. Erg fijn want dat was een lastige.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 18:59
De rotatie / unlock issue waar ik vaak last van had lijkt ook opgelost met 14.
Wellicht was ik de enige, maar opnemen van een telefoontje vanuit een gelockt scherm gaf mij bij 13 altijd issues. Lijkt nu ook beter te werken.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Oh! Clear cache is idd de betere optie. Ik pas de post zelf ook aan.
Volgens mij kun je de post nog een keer aanpassen :) . Had het net weer en alleen de cache wissen was voldoende. Hoefde geen gedwongen stop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
Aantal weken terug de FP5 gekocht via Marktplaats en er direct CalyxOS opgezet. Moet nog wel ff wennen aan de grootte van de telefoon (kom van een iPhone 6). Het scannen van QR-codes wil maar niet lukken, maar verder prima apparaat. Ik doe er dan ook weinig bijzonders mee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
3dav0d3 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:57:
Aantal weken terug de FP5 gekocht via Marktplaats en er direct CalyxOS opgezet. Moet nog wel ff wennen aan de grootte van de telefoon (kom van een iPhone 6). Het scannen van QR-codes wil maar niet lukken, maar verder prima apparaat. Ik doe er dan ook weinig bijzonders mee..
Ik heb ook moeite met het scannen van qr codes maar heb hier wel een workarround voor gevonden.
1. probeer de QR code te scannen met de betreffende app (uitkomst lukt niet)
2. open de camera app en zorg hiermee dat de focus goed is
3. schakel weer terug naar de app waarmee je de code probeert te scannen.

Als het goed is pakt hij hem nu wel. Op een of andere manier kan de camera de focus niet aanpassen bij het scannen van een qr code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
3dav0d3 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:57:
Ik kan wel raden waarom jij een Fairphone hebt gekocht, je wil met je Fairphone nóg langer doen dan je al met je iPhone 6 deed. ;)
Heb je ooit de accu vervangen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groverp08
  • Laatst online: 11:06

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

RepareerDroid schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:00:
In Android 13 stond er ook al een waarschuwing bij over het accu gebruik maar blijkbaar zijn er teveel gebruikers die deze functie gebruiken en vervolgens toch ook over de accuduur van de Fairphone 5 klagen...
Ik weet niet of er bij de batterij pagina in de instellingen app ook een optie stond om de AoD weer uit de zetten om de accuduur te verbeteren. In andere Android skins krijg je daar tips om bepaalde functies uit te schakelen als je een langere accuduur wilt.
En als je de functie echt belangrijk vindt kun je gewoon een andere Always On Display app downloaden uit de Play Store. :)
Sinds de update naar android 14 en daarmee "verplicht" geen Always On Display gebruiken heeft er voor mij voor gezorgd dat ik van het einde van de dag niet kunnen halen op 1 acculading naar 2 dagen op 1 acculading ben gegaan.
Dit heeft me echt super verrast en ik ben er daarom ook enorm bij mee. Baal nog steeds dat Always On het niet meer native doet, maar merk dat ik accu-duur belangrijker vind.

Mijn FP5 heeft nu een top accu-tijd _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
whahas schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:00:
[...]

Ik kan wel raden waarom jij een Fairphone hebt gekocht, je wil met je Fairphone nóg langer doen dan je al met je iPhone 6 deed. ;)
Heb je ooit de accu vervangen?
Ja precies. ;) En de repareerbaarheid was ook een belangrijke factor. Ik heb bij de iPhone 6 eenmaal de batterij vervangen en tweemaal de dock connector (allebei de keren omdat de telefoon niet meer oplaadde). Bij de laatste keer ging dat niet helemaal goed: de telefoon valt om de paar minuten uit, dus daar viel niet meer echt meer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-06 12:17
Ik zag geen Fairphone 4 topic, dus maar even hier. Ik heb recent een update gedownload: de beveiligingsupdates van 5 juli van Android 13 en sindsdien is mijn telefoon super traag. Transities als de app opent of sluit zijn echt in slow motion en ook sommige swipe bewegingen of typen (tenminste dat de tekst tevoorschijn komt) gaat met vertraging.

Iemand een idee of het logisch is dat die update daar de oorzaak van is of wat ik laagdrempelig kan proberen? Sowieso wel een miskoop geweest deze telefoon. Dit is het zoveelste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

sll

@DennisCle Ja, ik heb ook een FP4 en ik had hetzelfde. Nu moet ik zeggen dat ik al voor de update enige opties die hiermee te maken hadden in de 'Developer options' had aangepast.

Ik heb deze opties weer teruggezet en alle animaties zijn weer als voorheen.

Het betreft de opties:
Window animation scale
Transition animation scale
Animator duration scale

Deze staan alle drie bij mij op stand 'Animation off', omdat ik animaties/transities sowieso onzin vind, ik heb liever direct beeld. Ze kunnen verder op stand 0.5 tot 10, je moet zelf maar even uitproberen en kijken wat je prettig vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Er komt o.a. een groene Fairphone 5 aan:

Mogelijk komt ie al in september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 12:29
Lijkt erop dat er ook qua hardware iets gewijzigd wordt. Wellicht een Fairphone 5+?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thile
Hij zegt iets van "still very cool" en "more people can have access to that phone" , dat klinkt als een goedkopere versie. More people zou een hint naar de VS (of andere landen) kunnen zijn, maar daar zou je geen aparte versie voor nodig hebben denk ik.

De nieuwe CEO had het er al eens over dat de prijs omlaag zou moeten om meer markt te kunnen pakken.

Of beiden, lager geprijsd en meer landen. Zo zouden ze wel wat meer volume kunnen draaien, wat dan weer lagere inkoop zou kunnen betekenen en wellicht wat lagere marge en daarmee een lagere prijs overall.

Edit: Dit bericht dus, hier gaat het over beide, lagere prijs (400) en meer landen.

[ Voor 16% gewijzigd door Thile op 10-08-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Thile schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:38:
Hij zegt iets van "still very cool" en "more people can have access to that phone" , dat klinkt als een goedkopere versie. More people zou een hint naar de VS (of andere landen) kunnen zijn, maar daar zou je geen aparte versie voor nodig hebben denk ik.

De nieuwe CEO had het er al eens over dat de prijs omlaag zou moeten om meer markt te kunnen pakken.

Of beiden, lager geprijsd en meer landen. Zo zouden ze wel wat meer volume kunnen draaien, wat dan weer lagere inkoop zou kunnen betekenen en wellicht wat lagere marge en daarmee een lagere prijs overall.

Edit: Dit bericht dus, hier gaat het over beide, lagere prijs (400) en meer landen.
Een goedkopere versie wordt lastig, want er valt niet veel te besparen zonder er een totaal andere telefoon van te maken. Met enkel een goedkoper LCD scherm en mindere camera's bespaar je niet meer dan 250 euro om tot die 400 euro te komen.

Op basis van zijn woorden zou het kunnen dat de nieuwe versie groter wordt omdat het bijvoorbeeld een grotere batterij krijgt. "We're launching a new version that is also going to be available in green, but it's also going to be ... [bigger] ... because it has a ... [larger battery]." :p

Een grotere plus versie met naast een 5000mAh batterij ook draadloos laden, en mogelijk een telelens o.i.d. zou best kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06 19:23
Dank voor de tip om die animaties uit te zetten. Dat helpt inderdaad om de FP4 weer normaal te laten functioneren.

Persoonlijk ervaar ik verder geen problemen met deze telefoon. @DennisCle Welke problemen ervaar je verder dan? Misschien zijn die ook wel te verhelpen met instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
Meestermaas schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:10:
Dank voor de tip om die animaties uit te zetten. Dat helpt inderdaad om de FP4 weer normaal te laten functioneren.

Persoonlijk ervaar ik verder geen problemen met deze telefoon. @DennisCle Welke problemen ervaar je verder dan? Misschien zijn die ook wel te verhelpen met instellingen.
Ik moet nog ff vinden waar ik dat uit kan zetten. Hopelijk helpt dat.

Sowieso het eerste half jaar tot er een update kwam had ik constant dat het scherm spasmes vertoonde en aan ghost typing deed. Na die update was het weg, maar recent in (veel) mindere mate weer terug.

Ook wel kleinere irritaties als dat bij het dragdown-menu de aanraking vaak niet registreert etc. Gewoon kleine dingetjes die de ervaring minder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58

sll

DennisCle schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Ik moet nog ff vinden waar ik dat uit kan zetten. Hopelijk helpt dat.
Als je geen menu-item Developer Options hebt, moet je deze waarschijnlijk nog activeren, uitleg over de Developer Options: https://developer.android.../debug/dev-options#enable

Volgende maand komt er meer informatie over Android 14 voor de FP4, ik hoop dat de nieuwe Android-versie niet meer lang op zich laat wachten en dat deze bug ook verholpen worden.

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-06 19:23
Vreemd, helemaal geen last van. Mijn vrouw heeft het probleem van het niet reageren van het dragdown menu ook, maar wij dachten dat dit altijd aan haar vingers lag. Zij heeft diabetes en haar vingers zijn vaak geprikt en geleiden daardoor minder.

Wat mij wel opvalt is dat als je de animaties uit zet er soms nog steeds een vertraging zit in response. Het lost dus dat probleem niet echt op.

• DennisCle
Meestermaas schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:19:
Vreemd, helemaal geen last van. Mijn vrouw heeft het probleem van het niet reageren van het dragdown menu ook, maar wij dachten dat dit altijd aan haar vingers lag. Zij heeft diabetes en haar vingers zijn vaak geprikt en geleiden daardoor minder.

Wat mij wel opvalt is dat als je de animaties uit zet er soms nog steeds een vertraging zit in response. Het lost dus dat probleem niet echt op.
Ja ik heb er op geen enkele andere telefoon last van (werk noch vriendin). Wel zonde want je koopt zo'n telefoon met een idee en heb de telefoon pas twee jaar, maar overweeg nu met contractverlenging toch voor een andere te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
Zijn er hier gebruikers met e/os op hun FP5? En zo ja, wat zijn je ervaringen ermee.

Ik ben het gedoe met de launchers en problemen met app-switcher behoorlijk zat aan het worden en zit te kijken of e/os een alternatief zou kunnen zijn.

Mijn enige zorg tot zover is bank apps en bijv. Digid, her en der via google vind ik wel een en ander maar soms ook tegenstrijdige dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
harrewarre schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:41:
Zijn er hier gebruikers met e/os op hun FP5? En zo ja, wat zijn je ervaringen ermee.

Ik ben het gedoe met de launchers en problemen met app-switcher behoorlijk zat aan het worden en zit te kijken of e/os een alternatief zou kunnen zijn.

Mijn enige zorg tot zover is bank apps en bijv. Digid, her en der via google vind ik wel een en ander maar soms ook tegenstrijdige dingen.
Ja! En DigiD en alle NL bankapps werken momenteel.

Je motivatie om naar e.os te gaan vind ik wel bijzonder, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
voorstad schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Ja! En DigiD en alle NL bankapps werken momenteel.

Je motivatie om naar e.os te gaan vind ik wel bijzonder, maar goed.
Het is echt een vervelend probleem dat optreed bij ALLE 3rd party launchers. Als ik niet de ingebouwde launcher gebruik dan raakt de apps-switcher compleet in de war tot het punt waarop je helemaal niet meer tussen apps kunt wisselen. Dan toch maar de ingebouwde launcher zou je zeggen, maar daar zit zo'n widget op die je niet kunt verwijderen, 20% van mn homescreen afgenomen door een feature die ik niet eens wil!

Ik heb het hele verhaal al bij fairphone support neergelegd en meerdere keren achteraan gezeten maar veel meer dan "Bedankt voor je feedback" komt er niet terug. Geen inhoudelijke reactie op het probleem en ook niet op dat stomme widgetding in de standaard launcher...

Ik heb een tijd lang volgehouden met de redenering "ik wen er wel aan" maar het irriteert me nog altijd mateloos en de telefoon die extra lang mee zou moeten kunnen gaat het op deze manier nog geen twee jaar volhouden vanwege vervelende issues zoals beschreven.

Dan is een van de uitwegen een compleet andere ROM. Er is redelijk wat keus maar als het dan toch custom moet ben ik bij e/os denk ik beter af dan de anderen alleen al omdat er toestellen worden verkocht met e/os, daar valt iets te verliezen zegmaar haha
Geeft toch iets meer vertrouwen dan een community project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
/e/OS op de Fairphone zou ook mijn voorkeurs OS zijn.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
harrewarre schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Het is echt een vervelend probleem dat optreed bij ALLE 3rd party launchers. Als ik niet de ingebouwde launcher gebruik dan raakt de apps-switcher compleet in de war tot het punt waarop je helemaal niet meer tussen apps kunt wisselen. Dan toch maar de ingebouwde launcher zou je zeggen, maar daar zit zo'n widget op die je niet kunt verwijderen, 20% van mn homescreen afgenomen door een feature die ik niet eens wil!

Ik heb het hele verhaal al bij fairphone support neergelegd en meerdere keren achteraan gezeten maar veel meer dan "Bedankt voor je feedback" komt er niet terug. Geen inhoudelijke reactie op het probleem en ook niet op dat stomme widgetding in de standaard launcher...

Ik heb een tijd lang volgehouden met de redenering "ik wen er wel aan" maar het irriteert me nog altijd mateloos en de telefoon die extra lang mee zou moeten kunnen gaat het op deze manier nog geen twee jaar volhouden vanwege vervelende issues zoals beschreven.

Dan is een van de uitwegen een compleet andere ROM. Er is redelijk wat keus maar als het dan toch custom moet ben ik bij e/os denk ik beter af dan de anderen alleen al omdat er toestellen worden verkocht met e/os, daar valt iets te verliezen zegmaar haha
Geeft toch iets meer vertrouwen dan een community project.
Ik heb dit nog al horen vermelden, maar ik moet zeggen dat ik er nog geen last van gehad heb. Ik gebruik momenteel KISS launcher waar de app switcher het prima bij doet, en had voordien Nova waarbij ik ook geen probleem had met app switchen (occasioneel, eens per maand of zo, wel een freeze waardoor ik nu KISS aan het testen ben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
De nieuwe update is er met de augustus beveiligingsupdate en camera verbeteringen:

Sneak peak van de nieuwe groene Fairphone 5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIGdA17ffWQBEw7ogX4Bn-U_oCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hw2LvVxB3032NOw8NqFG8iUR.jpg?f=user_large
Bron:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

harrewarre schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:41:

Ik gebruik al een flink aantal maanden een FP5 met E/OS en heb er ook een review voor geschreven.

Over het algemeen ben ik over het OS voor wat het is heel tevreden, ook fijn dat ik inderdaad helemaal zonder google kan met deze telefoon, maar er is al maanden een irritante bug waarbij er een kans bestaat dat hij een soft reboot doet wanneer er app updates gechecked worden. Je krijgt dan een reboot logo, opnieuw pincode invoeren, maar verder is het geen hard reset en je apps worden wel gesloten maar behouden hun pagina of status.

Ik zit ze er al een tijd over achter de broek maar ze zijn niet scheutig met info. Naar verluid is het met de volgende update verholpen, maar dat is afwachten.

DigiD werkt bij mij helemaal prima, ABN Bank app ook. Ik gebruik ook gewoon Steam 2FA, Fastned, Spotify, Netflix, geen issues met eigenlijk alle apps. Alleen die van SlamFM maakte mijn UI traag maar dat is ook gewoon een kutapp op elk platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RepareerDroid schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:52:
De nieuwe update is er met de augustus beveiligingsupdate en camera verbeteringen:

Sneak peak van de nieuwe groene Fairphone 5:
[Afbeelding]
Bron:
[YouTube: Sneak peek of the green Fairphone 5???]
Blijkbaar rollen ze het batch gewijs uit. Ik kan de update nog niet binnenhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADLAX
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:44
Fairphone 6/128GB Zwarte/Groen versies zijn beschikbaar gemaakt voor 549,- euro, en op het zelfde moment is de 8/256GB in prijs verlaagd naar 629,-

https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-5-273?attr=97,153

Geen groene keuze voor de 8/258GB, alleen 6/128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
@RepareerDroid dus toch een goedkopere versie ;).

Groen inderdaad alleen in 6/128GB variant, jammer, want groen past wel bij een Fairphone. Overigens transparant en blauw alleen in 8/256GB variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, waarom kwam de Fairphone niet standaard in groen?
Dat vraag je je inderdaad af.

De tekst uit de nieuwsbrief:
Sporting Fairphone’s signature modular design with a premium 50MP triple camera system, the Fairphone 5 is built to last. That’s why it comes with a five-year warranty and an industry-leading eight years of support, both software and hardware.

The best part? The Fairphone 5 now starts from as low as €549. That’s right. You can now pick up the entry-level Fairphone 5 with 6GB of RAM and 128GB of storage, in an exclusive moss green option.

So if you’re looking for a new smartphone, now is the perfect time to choose fair.
Het nieuws staat nu ook op de voorpagina van Tweakers:
https://tweakers.net/nieu...am-aan-voor-549-euro.html
Met hetzelfde nieuws dat @MADLAX al meldde.

[ Voor 14% gewijzigd door whahas op 04-09-2024 16:32 . Reden: Link toegevoegd. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADLAX
@whahas Ik had het al door rond midden augustus, dat deze 2 6/128GB versies er aan kwamen. Ze hadden de model nummer in hun gratis extra batterij 🔋 actie voorwaarden neer gezet. Had het niet hier gecommuniceerd, maar via reddit.

Ik heb geen Fairphone maar zit er wel naar te kijken, had nog wel een vraagje: is de batterij hot-swappable, als die aan de oplader hangt? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het zal super koel zijn als ze daaraan gedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Je maakt me nieuwsgierig, @MADLAX, waarom zou je dat zo'n fijne feature vinden?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADLAX
@whahas Als je een extra batterij hebt, kan je het vervangen voor een vol batterij zonder dat je mobieltje uitzet. Het biedt mogelijkheden onderweg of op vakantie, en ja het is er niet op ontworpen lijkt mij. Maar sinds je de batterij makkelijk kan vervangen, waarom niet. Ook leuk voor de marketing, een plus punt hang het aan de oplader of een powerbank en vervang je batterij voor een volle.

[ Voor 5% gewijzigd door MADLAX op 04-09-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dan wil je vast ook dat je je accu op kunt laden buiten de Fairphone om, lijkt mij? @MADLAX

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MADLAX schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:48:
@whahas Ik had het al door rond midden augustus, dat deze 2 6/128GB versies er aan kwamen. Ze hadden de model nummer in hun gratis extra batterij 🔋 actie voorwaarden neer gezet. Had het niet hier gecommuniceerd, maar via reddit.

Ik heb geen Fairphone maar zit er wel naar te kijken, had nog wel een vraagje: is de batterij hot-swappable, als die aan de oplader hangt? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, maar het zal super koel zijn als ze daaraan gedacht hadden.
Ik weet niet hoe het met de default android versie zit maar mijn E/OS fairphone is de snelst opstartende telefoon die ik ooit gehad heb buiten de Nokia's van weleer. Mijn S23U had echt wel een volle minuut of meer nodig, deze is in minder dan 30sec gebruiksklaar. Kan ik de boel niet slopen door de accu te trekken terwijl hij oplaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thile
De FP2 kon je hot-swappen, die vrat ook wel echt batterijen, dus wel zo handig. Niet getest met de FP3 of 5..

Edit: @MADLAX net getest op de FP5: werkt niet.
@HTT-Thalan mijn FP5 werkt nog gewoon ;). Opstarten is met het standaard OS ook erg vlot, sneller dan dat ik de achterkant weer had vastgeklikt :p.

[ Voor 51% gewijzigd door Thile op 05-09-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADLAX
@Thile Bedank voor het testen, had het ook niet verwacht.

Voeger kon je nog zelf batterijen vervangen en was dit heel normaal, en omdat wat Fairphone dit nu opnieuw doet, wat je vroeger bij meeste mobiels kon, had ik wel gehoopt.

Misschien met Fairphone 6, want het kan als je er rekening mee houd voor mainboard & software, met een sensor als je de achterkant er af haalt. De batterij stop met opladen en je mobile in hot swap mode gaat.. Was iets dat standaard was in het begintijd van smartphone's.

Heb een paar ideeën doorgegeven op hun community forums

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
MADLAX schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:31:
@Thile Bedank voor het testen, had het ook niet verwacht.

Voeger kon je nog zelf batterijen vervangen en was dit heel normaal, en omdat wat Fairphone dit nu opnieuw doet, wat je vroeger bij meeste mobiels kon, had ik wel gehoopt.

Misschien met Fairphone 6, want het kan als je er rekening mee houd voor mainboard & software, met een sensor als je de achterkant er af haalt. De batterij stop met opladen en je mobile in hot swap mode gaat.. Was iets dat standaard was in het begintijd van smartphone's.

Heb een paar ideeën doorgegeven op hun community forums
Ik vind het toch een beetje een niche toepassing hoor. Ik bedoel, je hebt de telefoon al aan een snoer en het laden gaat vrij snel. Hoe vaak is het echt een probleem om dan een half uurtje te laden en alsnog de hele dag door te komen? Hoeveel mensen lopen überhaupt rond met een extra batterij?

En als je dan toch wilt wisselen van batterij, hoe erg is het dan dat die telefoon opnieuw opstart. Kost minder dan een minuut.

• MADLAX
@bilgy_no1 Deze niche gaat in de komende jaren opnieuw mainstream worden, zeken met de ontwikkelingen rondom accu's/batterijen en ergens in 2027 moeten de veel product een zelf vervangbare batterijen hebben hier in de EU.

Dat verwacht ik niet van 3.5 audio jack. :'(
Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste