Maupertus schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:21:
[...]
Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen met Ubuntu Touch. Het lijkt me ontzettend interessant, maar ik kan bijvoorbeeld niet vinden of Cal/CardDav goed wordt ondersteund. Ook is de Signal app kennelijk niet echt geweldig. Ik kan accepteren (denk ik) dat ik een omweg moet zoeken voor bankieren en dingen als Garmin, maar basis productiviteit zou toch wel fijn zijn.
Zoals eerder geschreven heb ik een tijdje terug Ubuntu Touch geïnstalleerd. Inmiddels heb ik ook PostmarketOS geprobeerd. Hierbij mijn ervaringen.
Ubuntu Touch
Allereerst: de basics werken! Bellen, gebeld worden, sms’en, camera (echt goede foto's!), 4/5G, wifi, hotspot maken, etc. Wat mij betreft is dat al een dik compliment voor de ontwikkelaars! Dan mijn complaints. Signal UT die uit het software center gedownload kan worden is niet echt mee te werken. Dit viel ook wel te verwachten aangezien het gewoon de web-versie aanroept. Daarom heb ik Signal in Waydroid (standaard geïnstalleerd) gebruikt. Om Signal te gebruiken moet je elke keer Waydroid opstarten en vanuit daar Signal, dat is niet ideaal, maar het werkt. Daarnaast krijg je geen notificaties bij berichten. Als laatste wellicht ter info: bluetooth in LineageOS via Waydroid werkt niet. Een tweede punt is dat ik de stanaard browser (Arch) niet fijn vond werken. Op sommige sites, zoals Tweakers, was de cookie-banner zo onhandig geplaatst dat je alleen kon kiezen om de cookies te accepteren. Als laatste vond ik de menubalk niet prettig: ik ben gewend aan onderaan, maar hier staat-ie links in beeld. Al met al viel er met Ubuntu Touch zeker wel te werken, maar helemaal gestroomlijnd is het nog niet.
PostmarketOS
Daarna ben ik PostmarketOS gaan proberen. De integratie met Waydroid was hier een stuk fijner: apps die je in Waydroid installeert, verschijnen gewoon op je hoofdscherm. Notificaties werken nog niet, maar het is wel makkelijker om even te checken of er een berichtje is. Ik ben echt enthousiast over hoe intuïtief PostmarketOS voelt. Dit zou zeker mijn dagelijkse OS worden… als de basics zouden werken. Maar helaas: bellen en gebeld worden werkt wel, maar geluid uitwisselen niet (dus horen of gehoord worden). Ook sms’en is gebrekkig: sommige berichten (zoals verificaties) komen wel binnen, maar sms’jes van mijn partner bijvoorbeeld niet. Mijn berichten komen ook niet aan. Ook de camera werkt zeer-zeer gebrekkig: over alle foto's zit een enorme groene gloed. Voor mij is/was het niet functioneren van bellen een deal-breaker.
--------------
Nu draai ik een volledig gedegoogled LineageOS. Toch hoop ik dat PostmarketOS snel de kinderziektes oplost en een volwaardig alternatief wordt voor (forks van) AOSP! Ik ben over PostmarketOS echt wel enthousiast.
@
Maupertus, excuus ik had niet gekeken of dat werkt. Maar volgensmij moet het wel werken in PostmarketOS,, want ik herinner me dat het zelf in het Menu stond onder iets als 'Accounts' oid.