Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:31:
[...]

Is het misschien interessant, bij het ontbreken van een apart Murenavariant topic, dat OS hier ook te vermelden?

https://community.e.found...system/build-feedback/154

Via de build-feedback kun je ook van elke versie de release notes voor die versie bekijken. Ik zit momenteel zonder een centje pijn op 2.7, wat echt een fijne versie is met veel verbeteringen.

Alhoewel ik dus geen ervaring heb met de Google Android versie van de FP5 heb ik wel 10+ jaar op Google Android gezeten hiervoor dus ik denk wel een goeie vergelijking te kunnen trekken. De FP5 op Murena heeft o.a. betere batterijduur voorzover ik uit veel bronnen heb mogen begrijpen en een loeigroot voordeel is dat het OS standaard alle ads en trackers blokkeert, ook in apps die je gewoon via hun proxy uit google play hebt getrokken.
Absoluut. /e/OS is dankzij de Murena Fairphone 5 geen custom ROM maar een officieel OS, dus zijn /e/OS gerelateerde ervaringen, nieuws en info hier zeker ook het vermelden waard.

De release notes vind je ook hier in een mooie lange lijst: https://gitlab.e.foundation/e/os/releases/-/releases

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:13
Zojuist na enig onderzoek een Fairphone 5 besteld. Eind deze week komt deze binnen 🥳 Ik kom van een all-in Apple ecosysteem dus dat gaat wennen worden. Ik ben voor elke aanschaf die ik nu ga maken aan het overwegen om een Europees alternatief voor big-tech te zoeken. Fairphone sluit daar goed bij aan.

In eerste instantie wil ik hem meteen met e/OS gaan uitrusten en zakelijk inzetten zodat ik aan het OS Enzo kan gaan wennen. Als dit bevalt gaat deze(of een eventuele FP6) straks als mijn privé telefoon dienen.

Ik ben wel benieuwd of een aantal zaken gaat werken op e/OS. Nederlandse banken sowieso zag ik in de lijstjes staan. Ik gebruik sinds kort de Proton suite, dus ik hoop dat dat ook allemaal vlekkeloos gaat werken.

Stel dat e/os niet bevalt, kan ik dan makkelijk terug naar de originele FP5 rom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:30
smuldersbram schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:29:
Zojuist na enig onderzoek een Fairphone 5 besteld. Eind deze week komt deze binnen 🥳 Ik kom van een all-in Apple ecosysteem dus dat gaat wennen worden. Ik ben voor elke aanschaf die ik nu ga maken aan het overwegen om een Europees alternatief voor big-tech te zoeken. Fairphone sluit daar goed bij aan.

In eerste instantie wil ik hem meteen met e/OS gaan uitrusten en zakelijk inzetten zodat ik aan het OS Enzo kan gaan wennen. Als dit bevalt gaat deze(of een eventuele FP6) straks als mijn privé telefoon dienen.

Ik ben wel benieuwd of een aantal zaken gaat werken op e/OS. Nederlandse banken sowieso zag ik in de lijstjes staan. Ik gebruik sinds kort de Proton suite, dus ik hoop dat dat ook allemaal vlekkeloos gaat werken.

Stel dat e/os niet bevalt, kan ik dan makkelijk terug naar de originele FP5 rom?
Ah dat is wel een heel herkenbaar verhaal, hier ook volledig in het Apple ecosysteem maar voornemens hier uit te stappen. De Fairphone 5 met e/os erop laten leveren, tot nu valt ie echt niet tegen, nou waren de verwachtingen niet zo hoog maar vooralsnog tevreden, alles aan het testen en overzetten, heb mezelf een paar maanden gegeven om te wennen ;)

Terug naar FP5 kan maar geen garantie meer :'( , nou wil ik ook echt niet bij Apple weg om vervolgens bij Google aan te kloppen dus dat gaat hier niet gebeuren.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 22:36
Mijn moeder wil Google Maps.
Alleen dan kan ik haar geen Fairphone met /e/OS geven, nietwaar?
Of kan je daar ook Google Maps op draaien?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
whahas schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:59:
Mijn moeder wil Google Maps.
Alleen dan kan ik haar geen Fairphone met /e/OS geven, nietwaar?
Of kan je daar ook Google Maps op draaien?
Het zou moeten werken i.c.m. MicroG, maar het werkt niet altijd zonder problemen:
https://community.e.found...-via-microg-account/63888
https://github.com/microg/GmsCore/issues/2680

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Vandaag op de FP een uitgebreid en interessant interview dat Tweakers hield met het hoofd van Fairphones productmanagementafdeling: review: Fairphone kiest voor nieuw verhaal: 'Niet alleen groen, maar óók goed'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 22:20
choogen schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:50:
Vandaag op de FP een uitgebreid en interessant interview dat Tweakers hield met het hoofd van Fairphones productmanagementafdeling: review: Fairphone kiest voor nieuw verhaal: 'Niet alleen groen, maar óók goed'
Leuk om er meer over te lezen. Ik vind wel dat de Tweaker reviewers meer aandacht kunnen besteden aan dit soort aspecten. Allerlei Chinaphones worden amper bevraagd/beoordeeld op duurzaamheid, maar de Fairphone is 'te dik'...

Ze noemen nu gelukkig wel de software updates bij de meeste reviews. Maar het lijkt er meestal toch op dat de benchmark scores en de nits belangrijker zijn dan zelfs die software updates. Dat vind ik wel jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

bilgy_no1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:41:
[...]

Leuk om er meer over te lezen. Ik vind wel dat de Tweaker reviewers meer aandacht kunnen besteden aan dit soort aspecten. Allerlei Chinaphones worden amper bevraagd/beoordeeld op duurzaamheid, maar de Fairphone is 'te dik'...

Ze noemen nu gelukkig wel de software updates bij de meeste reviews. Maar het lijkt er meestal toch op dat de benchmark scores en de nits belangrijker zijn dan zelfs die software updates. Dat vind ik wel jammer.
Ik ben het met je eens dat ook Tweakers best wat meer nadruk op duurzaamheid mag leggen in de reviews.
Ook in de vragen die in dit interview gesteld werden hoor je weer de gebruikelijke kritiek richting Fairphones ontwerpkeuzes doorklinken. Fairphone is een beetje de vreemde eend in de bijt die volgens de standaard benchmarks maar een behoorlijk matige prijs-prestatie uitruil oplevert.

Dat is echter vooral zo wanneer je een aantal andere belangrijke criteria buiten beschouwing laat, zoals inderdaad de duur van de software-ondersteuning, de repareerbaarheid, de beschikbaarheid en betaalbaarheid van reserve-onderdelen, alsook het gemak van een telefoon waarvan je alle mogelijkheden steeds beter leert gebruiken (omdat je hem al zo lang hebt).

M.b.t. dat laatste: zelf gebruik ik bijv. al bijna 10 jaar een Microsoft Lumia 950. Ik ken die telefoon nu van binnen en van buiten, ik weet precies waar alle functies zitten die ik nodig heb en wat ik er allemaal mee kan doen. Natuurlijk is er inmiddels ook de nodige functionaliteit verloren gegaan (email werkt niet meer, sommige websites laden niet meer correct), maar de vertrouwdheid die je met zo'n toestel hebt is ook wat waard. En het kost nu eenmaal tijd om dat op te bouwen (muscle memory wordt dat soms genoemd). In die zin is een Fairphone 5/6 voor mij nog steeds een mogelijk toekomstige opvolger, omdat ik er vanuit mag gaan daar ook lang mee te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Hoe bevalt dat, een smartphone zonder email? @choogen

Ik overweeg nog steeds een Fairphone voor mijn moeder, maar loop nog wat stuk op wat vragen.
Welke accessoires zijn er handig?
Is er ook een gewone oplader? Ik ben geen fan van snel laden, dat is minder goed voor je accu.
Is webshop van Fairphone de meest geschikte plek om een nieuwe Fairphone 5 te kopen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

whahas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 01:55:
Is er ook een gewone oplader? Ik ben geen fan van snel laden, dat is minder goed voor je accu.
Er is geen oplader bijgeleverd. Je kunt in principe elke USB-c lader gebruiken. Ook oude. Als je er dus één hebt liggen...

In Android kun je langzaam laden instellen, ook al gebruik je een snelle lader. Dat doe ik ook nog wel geregeld. Alsmede een batterij-limiet van 80% instellen. Zou houd je de accu lang goed.
Is webshop van Fairphone de meest geschikte plek om een nieuwe Fairphone 5 te kopen?
Geen idee, maar ik bij de FP5 daar ook besteld, en ik had het met een paar dagen binnen. Inclusief de FairBuds (de deal die ze nu weer hebben!). Afhandeling en levering was prima. Niets te klagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik overweeg nog steeds een Fairphone voor mijn moeder, maar loop nog wat stuk op wat vragen.
Welke accessoires zijn er handig?
Accessoires? Misschien een screenprotector erop plakken. Dat is wel fijn. Oh ja, de case is ook wel leuk maar die kregen we destijds erbij, via de webshop. De 1st gen past net niet lekker en zit er niet strak op. Heb echter geen zin om 30-40 euro voor een stukje plastic te betalen.

De Fairphone kan gewoon softwarematig geforceerd worden in eco laden (minder mA) en ook op max 80% batterij. Op die manier verleng je je acculeeftijd. Echter dat is denken als een oude telefoon. Ik heb in de eerste 2 jaar mijn accu op de compleet verkeerde manier opgeladen (steeds op full speed van 70% naar 100%, nooit onder 40% laten komen) en ja de accu was de helft van zijn capaciteit kwijt.....maaarrrrrr, je koopt gewoon een nieuwe accu, klikt hem er in en je kunt zo weer 2 jaar verder de telefoon mishandelen! Wel even de accu naar de recycling brengen of gebruiken als backup O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Joarie op 11-04-2025 09:29 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor de tips!

Nee, ik was niet van plan om de accu te gaan mishandelen. Volgens mij zijn accu's ook een van de onderdelen met de wat hogere ecologische voetafdrukken, juist omdat ze soms vervangen dienen te worden.
Dus dat ga ik proberen te vermijden.

Prettig dat tot 80% opladen beschikbaar is. Ik meen dat Sony daar ooit mee begonnen is en dat later iOS en Android die functionaliteit ook aan zijn gaan bieden. Ik ga ervan uit dat /e/OS dat ook wel heeft.
Zo eens kijken of dat OS ook een onderwerp heeft hier op Tweakers.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

whahas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:41:
Prettig dat tot 80% opladen beschikbaar is. ... Ik ga ervan uit dat /e/OS dat ook wel heeft.
Hou rekening hiermee:

https://gitlab.e.foundation/e/backlog/-/issues/8598
https://gitlab.e.foundati...-/issues/7771#note_648975
https://gitlab.e.foundation/e/backlog/-/issues/7590

Er zijn wat langlopende bugs op de FP5 met /e/OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Bedankt voor het melden.
Ik weet niet goed of ik er nu goed aan doe om dit aan mijn moeder te geven. Het heeft geen haast gelukkig.

Ze heeft nu overigens een iPhone SE uit 2016. Het apparaat heeft nog een goede accu, maar heeft moeite met het moderne leven...
Het OS loopt ook zo veel versies achter dat ik me afvroeg of ze er binnenkort nog mee kan bankieren.

De Fairphone 5 is ook minder geschikt voor gebruik met één hand dan haar huidige toestel. Alleen kleine Europese telefoons zijn er niet echt, nietwaar?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Beste whahas je vriendin kan gewoon de iphone se3 nemen.

Ik zelf heb een SE3 en ben zo stom geweest om een 16 te kopen wat een waardeloos ding

Ja het is modern maar man man wat een ergernis, en vooral de eindeloze drang om alles te moeten invullen, en dan die achterlijke faceid gewoon enorme bagger

Dus zit nu met een voor mij totaal niet geschikte veel te dure telefoon waar je niets kan doen omdat het niet eens meer gebruikt kan worden omdat het mijn bank kaarten niet pikt

Toen zei iemand tegen mij ik heb een fair phone en ben er redelijk tevreden over.
Maar zie dat het hele ding eigenlijk nog steeds niets moderns heeft ik heb een hekel aan het lang wachten tot je telefoon is opgeladen.
Dus keek ik meteen ook welke usb poort het ding heeft en alweer trage oude 3.0
Het is allemaal oud spul en overal zie ik mensen melden dat de support amper tot nooit reageert
Waardoor mijn interesse meteen verdampte jammer dat dit bedrijf zo lang op oud spul blijft hangen en dat voor een forse prijs ook nog eens

Heel jammer dat dit een faal project blijkt te zijn met geen enkele ondersteuning anders dan mensen op een forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groverp08
  • Laatst online: 30-05 13:05

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

rschwartnld schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:07:

Ik zelf heb een SE3 en ben zo stom geweest om een 16 te kopen wat een waardeloos ding

Ja het is modern maar man man wat een ergernis, en vooral de eindeloze drang om alles te moeten invullen, en dan die achterlijke faceid gewoon enorme bagger

Dus zit nu met een voor mij totaal niet geschikte veel te dure telefoon waar je niets kan doen omdat het niet eens meer gebruikt kan worden omdat het mijn bank kaarten niet pikt

Toen zei iemand tegen mij ik heb een fair phone en ben er redelijk tevreden over.
Maar zie dat het hele ding eigenlijk nog steeds niets moderns heeft ik heb een hekel aan het lang wachten tot je telefoon is opgeladen.
Het is allemaal oud spul en overal zie ik mensen melden dat de support amper tot nooit reageert
Waardoor mijn interesse meteen verdampte jammer dat dit bedrijf zo lang op oud spul blijft hangen en dat voor een forse prijs ook nog eens

Heel jammer dat dit een faal project blijkt te zijn met geen enkele ondersteuning anders dan mensen op een forum
Hmm.. Ik weet niet wat je doel is van deze post, maar als je een vraag hebt over de snelheid van laden van de FP5 dan kan ik je melden dat de lader die FP zelf verkoopt de telefoon erg snel oplaad.
Ik ben er erg tevreden over. Meestal ben ik binnen 15 min weer op de 80%.

Als je een ander doel had, ben ik benieuwd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:40
rschwartnld schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:07:

Wat een onzin. Hij laadt bij mij, met een OnePlus WarpCharge 30W, gewoon vlot op. Geen idee dus hoe je daarbij komt. En ja, hij is prijzig voor de specs, maar dat komt door de keuzes die ze maken qua productie en de beperkte schaal van het bedrijf. Als ze op dezelfde schaal als Apple konden werken was het verhaal vast anders. Zou een UnFairPhone nog altijd goedkoper zijn, maar ik betaal graag een reële prijs om van die Un af te zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de twee hardware configuraties?
Meer opslag snap ik, maar daarvoor heb je ook SD-kaartjes.
Waarvoor is die 2 extra GB RAM nodig?
Wordt de telefoon daar sneller van?
Of is het stroomverbruik daardoor hoger en is de telefoon sneller leeg? Dat was ooit het geval met RAM toch?

Ik kan het niet vinden op de website. Sowieso is de Fairphone 5 met 8 GB RAM, 256 GB opslag met /e/OS van Murena momenteel niet leverbaar via diezelfde site.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
whahas schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:20:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de twee hardware configuraties?
Meer opslag snap ik, maar daarvoor heb je ook SD-kaartjes.
Of is het stroomverbruik daardoor hoger en is de telefoon sneller leeg? Dat was ooit het geval met RAM toch?

Ik kan het niet vinden op de website. Sowieso is de Fairphone 5 met 8 GB RAM, 256 GB opslag met /e/OS van Murena momenteel niet leverbaar via diezelfde site.
Het SD geheugen gebruiken voor de telefoon zelf is niet aan te raden, en als je lang met de telefoon wilt doen is wat marge misschien verstandig. Dat ie niet leverbaar is was bij mij ook zo maar je email adres achterlaten en een paar dagen later kreeg ik bericht dus niet lang hoeven wachten. (Ik vermoed dat ze een beperkte voorraad aanhouden van de Murena versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:31

fub

whahas schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:20:
Met meer geheugen kan de telefoon meer apps in het geheugen houden en wordt het switchen sneller omdat niet steeds andere apps ingeladen moeten worden vanaf de langzamere opslag. Jouw gebruikerservaring maakt dat wel sneller dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-06 22:20
whahas schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:32:
Bedankt voor het melden.
Ik weet niet goed of ik er nu goed aan doe om dit aan mijn moeder te geven. Het heeft geen haast gelukkig.

Ze heeft nu overigens een iPhone SE uit 2016. Het apparaat heeft nog een goede accu, maar heeft moeite met het moderne leven...
Het OS loopt ook zo veel versies achter dat ik me afvroeg of ze er binnenkort nog mee kan bankieren.

De Fairphone 5 is ook minder geschikt voor gebruik met één hand dan haar huidige toestel. Alleen kleine Europese telefoons zijn er niet echt, nietwaar?
Ik weet uiteraard niet hoe techy jouw moeder is... Maar als e/OS nog wat te hoog gegrepen is, dan is er ook de Android Fairphone. Ja, nog steeds Google, maar wel een duurzamere telefoon en lang te onderhouden.

Ik heb een jaar of tien geleden rondgelopen met een Jolla Phone, draaiend op Sailfish OS. Dat was best leuk en veel werkte eigenlijk wel. Maar native apps waren er amper en ondersteuning voor Android apps was nog duidelijk in 'ontwikkeling'. Veel smart devices die hun eigen App hebben werkten daardoor bijvoorbeeld niet op de Jolla. De ondersteunde Android versie liep ook altijd ver achter.

Wellicht is het beter voor e/OS, maar zo'n alternatief nemen is in mijn ogen echt iets voor voorlopers die bewust het ongemak accepteren en daar zelf de work arounds voor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Jullie, @MarcelGo, @fub & @bilgy_no1 maken allemaal goede punten.
Alleen daardoor weet ik het precies niet.

Ik heb het plan opgevat om haar twee telefoons naast elkaar te laten gebruiken. Dan kan ze wennen aan het nieuwe toestel en bellen met de oude.
De vraag is of dat een goed idee is.

De beschikbaarheid is ook op te lossen door zelf /e/OS te gaan installeren, maar ik begreep dat je dan de garantie kwijt bent?
Mijn moeder is geen digibeet, maar of ze helemaal uit de voeten kan met /e/OS weet ik dus ook niet. Het is ook moeilijk van te voren te voorspellen.

Zijn er nog telefoons van de laatste twee jaar die überhaupt in de buurt komen van wat Fairphone doet?
Heeft het zin om te wachten op de zesde versie? Van wat ik begreep wordt deze pas in augustus of iets verwacht.
Ondertussen heeft mijn moeder een telefoon die vrij vlot leeg is, ook al is de accu nog goed...

Ik ga eens een filmpje zoeken van een Fairphone 5 met Murena /e/OS, misschien ontdek ik dan wel iets.

Mijn e-mail adres achterlaten op mijn telefoon lukte overigens niet, ironisch genoeg. Elke keer als ik het veld selecteerde sprong de lay-out zo uit de hand dat ik het veld niet meer kon selecteren om het adres erin in te plakken.
Had ik al verteld dat die website behoorlijk traag is?

Aanpassing 1:
Net dit filmpje gekeken:

Ik krijg het idee dat het behoorlijk werkt en ik vind het persoonlijk ook mooier dan gewoon Android. Alleen ik ga het zelf niet gebruiken, dus tsja.

[ Voor 10% gewijzigd door whahas op 14-04-2025 18:37 . Reden: Filmpje toegevoegd. ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Misschien @whahas heb je nog een oude telefoon die je kunt gebruiken om /e/OS op te installeren? Kun je er zelf ervaring mee op doen en zien of het iets is voor je moeder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Als je met icoontjes om kan gaan komt het wel goed…ze zien er alleen anders uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
schraal schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:39:
Misschien @whahas heb je nog een oude telefoon die je kunt gebruiken om /e/OS op te installeren? Kun je er zelf ervaring mee op doen en zien of het iets is voor je moeder.
Nee, alleen een oude iPhone met een slechte accu. Daar kan ik geen /e/OS opzetten zelfs al kon ik dat zelf.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Hoe bevalt dat, een smartphone zonder email? @choogen
Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar zolang je nog over een desktop/laptop met internet beschikt valt er best mee te leven. De meeste emails hebben voor mij persoonlijk namelijk geen onmiddellijke urgentie, maar dat kan voor een ander natuurlijk anders liggen. Sowieso was de Lumia 950 mijn eerste smartphone waarvan ik de emailfunctie soepel aan de praat kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ligt het aan mij of is de klantenservice van Fairphone non-operationeel? Ik heb een defect en dit al een maand geleden gemeld. Eind vorige week uit frustratie maar een nieuw verzoek gemaakt en weer krijg ik exact dezelfde mail met daarna radiostilte.
Dear Room42,

Thank you for your message and for reaching out to us.
I'm sorry to hear you are experiencing issues with your accessory.

To proceed further with your case, kindly confirm the following details:

• Full name
• Shipping address
• Phone number (for questions during delivery)
• Attach a copy of your invoice and Fairphone order number (if available)
• Some pictures of the item in different angles in case a specific part is at fault

After receiving your reply, we will evaluate your case and let you know how we will proceed.

If you have any questions, let us know and I'll be happy to help you further.

Kind regards,
The Fairphone Support Team
Nog irritanter is dat ik exact die gegevens al in de post geplaatst had, omdat zij hier vorige keer al om gevraagd hebben.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ai, dat is wel ernstig @Room42...

Net op de dag dat ik een Fairphone 5 met /e/OS besteld heb voor mijn moeder...
Goede kans dat dit me er wellicht van weerhouden had. Ach ja.

Trouwens, wat is je defect aan je Fairphone 5, @Room42 ?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Room42 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:43:
Ligt het aan mij of is de klantenservice van Fairphone non-operationeel? Ik heb een defect en dit al een maand geleden gemeld. Eind vorige week uit frustratie maar een nieuw verzoek gemaakt en weer krijg ik exact dezelfde mail met daarna radiostilte.

[...]

Nog irritanter is dat ik exact die gegevens al in de post geplaatst had, omdat zij hier vorige keer al om gevraagd hebben.
Heb je ook de live chat geprobeerd of gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
whahas schreef op woensdag 23 april 2025 @ 18:51:
Ai, dat is wel ernstig @Room42...

Net op de dag dat ik een Fairphone 5 met /e/OS besteld heb voor mijn moeder...
Goede kans dat dit me er wellicht van weerhouden had. Ach ja.

Trouwens, wat is je defect aan je Fairphone 5, @Room42 ?
Normaal heel tevreden en blij met de telefoon. Ik denk alleen dat mijn accu niet lekker is. Zal een incident zijn, maar ik wil dat wel even overleggen met ze.
RepareerDroid schreef op woensdag 23 april 2025 @ 20:04:
[...]
Heb je ook de live chat geprobeerd of gebeld?
Bellen kan niet meer. Als je ze belt krijg je een bandje dat telefonische support gesloten is en dat je kunt mailen en chatten. De chat is echter enkel geopend tussen 9:00 en 12:00 uur. Maar dat zal ik vandaag of morgen ook even proberen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Room42 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:43:

[...]

Dat idee begin ik ook te krijgen ja. Ik heb bij Fairphone NL welteverstaan maanden terug een niet-dringende kleine issue gemeld en na een initiele melding dat e.e.a. wat langer zou duren is het volledige radiostilte, ook na een reminder van mijn kant onlangs.

- edit -

wtf.. ze publiceren geen telefoonnummer meer en nemen geen telefonische support meer aan. Alleen nog online formulieren - waar ze dus niet op reageren... volgens mij mag dat toch niet volgens EU regels?

https://www.thuiswinkel.o...-verplicht-op-je-website/

Ze zijn dus verplicht een nummer te vermelden waar je ze op kan bellen.

- edit -

De live chat functie is ook een front... wat voor opties je ook kiest, hij verwijst je gewoon weer door naar het contactformulier dus die chat is gewoon helemaal niet beschikbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-04-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Misschien moet er de ombudsman naar gestuurd worden ?

[ Voor 7% gewijzigd door Phuncz op 24-04-2025 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 13:06
Phuncz schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:43:
Misschien moet er de ombudsman naar gestuurd worden ?
Hoop niet dat het voortekenen zijn van een financieel zorgelijke situatie bij FP....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 14:19
Het lijkt te rommelen bij deze organisatie, wat erg zorgelijk is. Ik hoop juist dat ze blijven bestaan, want ze zijn wel echt anders dan anderen in de markt. Voor de zekerheid maar even onderdelen gekocht voor mijn FP4. Dan kan ik zeker de levensduur benutten die ik voor ogen heb. Dit ga ik ook met de onderdelen doen van de FP5 van mijn moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
We hebben inmiddels wel een reserveonderdeel binnen, dus dat deel van de organisatie functioneert nog.
Ik hoop ook echt dat ze het redden, ik vind het een belangrijk bedrijf! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 20:31
Er toch nog maar 1 besteld voor mijn vader.
Draai zelf /e/os dus de updates zullen er wel blijven komen denk ik.

Zelf toch ook maar even 2 batterijen kopen van het weekend bij ze.
Jammer dat de prijzen van het toestel zelf op de website zoveel hoger zijn dan van de webwinkels van bol/mobiel/coolblue etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Loggedinasroot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:19:
Er toch nog maar 1 besteld voor mijn vader.
Draai zelf /e/os dus de updates zullen er wel blijven komen denk ik.

Zelf toch ook maar even 2 batterijen kopen van het weekend bij ze.
Jammer dat de prijzen van het toestel zelf op de website zoveel hoger zijn dan van de webwinkels van bol/mobiel/coolblue etc.
Toch had ik besloten bij FP zelf te kopen en toen werd ik verrast met gratis oordopjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Haha had daar nog wel gekeken, heb er namelijk al een paar keer mails van hun over voorbij zien komen.
Maar die actie was helaas al afgelopen.
Achja, de wereld vergaat gelukkig nog niet.

Zit wel te twijfelen om gelijk /e/os te flashen of toch eerst de officiële FP rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ah ja ik heb gelijk de murena variant gekocht, accuduur bij heel weinig gebruik erg goed, zomaar meer dan 4 dagen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 24-04-2025 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 14:19
Kreeg een mail van Fairphone zelf waarin ze de resellers met die grote kortingen promoten. Er zal dus wel een goede deal gesloten zijn en mogelijk is dit een bewuste keuze om ze meer bekendheid te geven bij het grotere publiek. Ze zijn dan in verhouding en teruggerekend naar levensduur ook echt wel goedkoop te noemen. Ik zou ze nog steeds aanraden, zelfs met slechtere service. Heb de service namelijk helemaal niet nodig bij een toestel dat ik zelf kan onderhouden. Zou ook veel makkelijker een FP kopen op Marktplaats dan een ander toestel. Je weet nooit hoe deze gebruikt (en opgeladen), maar bij FP koop je gewoon onderdelen op voorraad en je kan zeker even door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smuldersbram
Nu bijna een week met mn FP5 rondgelopen. In eerste instantie alleen mn zakelijke nummer overgezet om de telefoon zakelijk te gebruiken. Maar na een paar dagen heb ik zo goed als elke app die ik prive gebruik op mn iPhone ook overgezet. De definitieve stap om het prive nummer over te zetten en de iPhone te wipen laat nog op zich wachten aangezien ik nog een aantal dingen mis.

Positieve punten:
  • Werk profiel icm Shelter app. Mn zakelijke en prive apps kan ik dupliceren en naast elkaar gebruiken. Ook fijn om mn zakelijke apps te kunnen disablen zodat er buiten werktijden geen notificaties binnenkomen. (ik zoek nog wel naar automatisering van dit proces a la focus profielen op iOS)
  • Vingerafdruk scanner, eindelijk niet meer 10 keer opnieuw op face-id wachten als ik mn bril niet op heb of in de zon kijk
  • Meer scherm tov mijn iPhone 13 mini
  • Inzicht in & actieve blokkade van trackers die in apps zitten (schrikbaren om te zien wat er allemaal naar 3e partijen gaat)
  • First-class PWA support, een hoop apps heb ik alleen als PWA geinstalleerd staan
  • Airplay naar mn HomePods werkt met de app AirMusic, iets omslachtiger, maar fijn dat ik gewoon kan blijven streamen
Negatieve punten/zaken om nog uit te zoeken:
  • Veel groter en zwaarder dan mn iPhone 13 mini
  • Standaard geen QR code scanner in de camera, na veel zoeken vond ik hem in het snelmenu terug als aparte optie
  • Ik zoek nog een alternatief voor Apple HealthKit/Fitness, ik wil geen Google health of Samsung Health gebruiken. Zijn hier alternatieven voor?
  • Ik kan nog geen afstand doen van mn Apple Watch Ultra 2, ik ben aan het kijken naar Europese alternatieven zoals Polar
  • Ik moet wennen dat ik geen naadloze integratie meer heb met mn andere Apple gear
  • Ik mis CarPlay. ik kan Android Auto installeren maar dan moet ik daarnaast ook minimaal 4 google services installeren en open zetten. Daar gaat mn privacy. Zijn hier werkbare alternatieven voor?
  • Contactloos betalen, ik wil geen Google Wallet gebruiken. Er is een alternatief met Curve, maar dan leg je alles weer bij een 3e partij neer. Scheelt wel dat e/OS alle trackers blokkeert. Misschien toch maar fysieke passen meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33
smuldersbram schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:59:
Nu bijna een week met mn FP5 rondgelopen. In eerste instantie alleeb mn zakelijke nummer overgezet om de telefoon zakelijk te gebruiken. Maar na een paar dagen heb ik zo goed als elke app die ik prive gebruik op mn iPhone ook overgezet. De definitieve stap om het prive nummer over te zetten en de iPhone te wipen laat nog op zich wachten aangezien ik nog een aantal dingen mis die ik op mn e/OS.

Positieve punten:
  • Werk profiel icm Shelter app. Mn zakelijke en prive apps kan ik dupliceren en naast elkaar gebruiken. Ook fijn om mn zakelijke apps te kunnen disablen zodat er buiten werktijden geen notificaties binnenkomen. (ik zoek nog wel naar automatisering van dit proces a la focus profielen op iOS)
  • Vingerafdruk scanner, eindelijk niet meer 10 keer opnieuw op face-id wachten als ik mn bril niet op heb of in de zon kijk
  • Inzicht in & actieve blokkade van trackers die in apps zitten (schrikbaren om te zien wat er allemaal naar 3e partijen gaat)
  • First-class PWA support, een hoop apps heb ik alleen als PWA geinstalleerd staan
  • Airplay naar mn HomePods werkt met de app AirMusic, iets omslachtiger, maar fijn dat ik gewoon kan blijven streamen
  • Standaard geen QR code scanner in de camera, na veel zoeken vond ik hem in het snelmenu terug als aparte optie
  • Ik zoek nog een alternatief voor Apple HealthKit/Fitness, ik wil geen Google health of Samsung Health gebruiken. Zijn hier alternatieven voor?
  • Ik kan nog geen afstand doen van mn Apple Watch Ultra 2, ik ben aan het kijken naar Europese alternatieven zoals Polar
  • Ik moet wennen dat ik geen naadloze integratie meer heb met mn anders Apple gear
  • Ik mis CarPlay. ik kan Android Auto installeren maar dan moet ik daarnaast ook minimaal 4 google services installeren en open zetten. Daar gaat mn privacy. Zijn hier werkbare alternatieven voor?
  • Contactloos betalen, ik wil geen Google Wallet gebruiken. Er is een alternatief met Curve, maar dan leg je alles weer bij een 3e partij neer. Scheelt wel dat e/OS alle trackers blokkeert. Misschien toch maar fysieke passen meenemen.
Heb je wellicht een link naar die Shelter app? Als ik daarop zoek in de playstore, dan vind ik vooral games en niet de juiste app.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smuldersbram
manusjevanalles schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:25:
[...]

Heb je wellicht een link naar die Shelter app? Als ik daarop zoek in de playstore, dan vind ik vooral games en niet de juiste app.
Het is een open source app die ik via app lounge geinstalleerd heb. Je kan hem in f-droid vinden via: Shelter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 15:01
smuldersbram schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:59:
Nu bijna een week met mn FP5 rondgelopen. In eerste instantie alleeb mn zakelijke nummer overgezet om de telefoon zakelijk te gebruiken. Maar na een paar dagen heb ik zo goed als elke app die ik prive gebruik op mn iPhone ook overgezet. De definitieve stap om het prive nummer over te zetten en de iPhone te wipen laat nog op zich wachten aangezien ik nog een aantal dingen mis die ik op mn e/OS.

Positieve punten:
  • Ik moet wennen dat ik geen naadloze integratie meer heb met mn anders Apple gear
QR code scanner kun je in de camera toggelen: foto -> video -> QR code -> foto etcetera, met het icoontje links naast je opnameknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Ik heb die optie ook niet, gebruik jij een andere camera app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-05 15:01
jaro431 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:26:
Ik heb die optie ook niet, gebruik jij een andere camera app?
De standaard /e/os camera:

- foundation.e.camera
- versie 1.53.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
voorstad schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:55:
[...]

De standaard /e/os camera:

- foundation.e.camera
- versie 1.53.1
Aha, ik zit op de gewone fp Android....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 17:37
jaro431 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:24:
[...]

Aha, ik zit op de gewone fp Android....
Volgens mij is deze camera app gewoon te downloaden in de play store

https://play.google.com/s...pp.grapheneos.camera.play

Ik ga hem eens uit proberen. Vind het inderdaad een gemis dat de standaard camera app geen qr scanner heeft. Je zit dan meteen met die gare qr scan apps met allemaal reclame erin waar je moet opletten om daar niet op te klikken. Als de gewone foto/videokwaliteit vergelijkbaar is met de standaard camera app dan switch ik helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Zijn er hier mensen die e/OS draaien en Microsoft Authenticator gebruiken? Ik moet die app gebruiken ivm mijn werk (pushnotificatie met actie, dus geen code overtypen zoals bij normale 2FA), dus dit moet wel werken icm e/OS. Een andere 2FA-app zoals Aegis (gebruik ik wel voor de overige accounts) werkt niet helaas, heb ik getest.

[ Voor 19% gewijzigd door manusjevanalles op 26-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
manusjevanalles schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:15:
Zijn er hier mensen die e/OS draaien en Microsoft Authenticator gebruiken? Ik moet die app gebruiken ivm mijn werk (pushnotificatie met actie, dus geen code overtypen zoals bij normale 2FA), dus dit moet wel werken icm e/OS.
Ik heb hem op Calyx OS, dus dat zal geen probleem zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Hetisweergezell schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:02:
[...]

Ik ga hem eens uit proberen. Vind het inderdaad een gemis dat de standaard camera app geen qr scanner heeft. Je zit dan meteen met die gare qr scan apps met allemaal reclame erin waar je moet opletten om daar niet op te klikken. Als de gewone foto/videokwaliteit vergelijkbaar is met de standaard camera app dan switch ik helemaal.
Er zijn ook veel QR scan apps zonder reclame, inclusief open source apps zoals BinaryEye:
https://f-droid.org/en/pa...sfisch.android.binaryeye/
https://play.google.com/s...usfisch.android.binaryeye

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zijn er hier mensen die e/OS draaien en Microsoft Authenticator gebruiken? Ik moet die app gebruiken ivm mijn werk (pushnotificatie met actie, dus geen code overtypen zoals bij normale 2FA), dus dit moet wel werken icm e/OS. Een andere 2FA-app zoals Aegis (gebruik ik wel voor de overige accounts) werkt niet helaas, heb ik getest.
Ik heb e/OS met MS Authenticator en dat werk correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Dank, Nu @Aziraphale CalyxOS heeft genoemd en ik daar even in heb verdiept, lijkt me dat ook wel een heel interessante rom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Laatst online: 11:49
manusjevanalles schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Dank, Nu @Aziraphale CalyxOS heeft genoemd en ik daar even in heb verdiept, lijkt me dat ook wel een heel interessante rom.
Waar loop je tegenaam dan, of niet geprobeerd? Draait hier ook zonder problemen op e/OS in Shelter. Krijg ook netjes de notificaties op mn Garmin VivoActive 3, moest daarvoor MS Authenticator wel ook in mainland installeren (niets instellen) anders ziet de Garmin app de notificaties uit het werkprofiel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
prutsger schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:23:
[...]

Waar loop je tegenaam dan, of niet geprobeerd? Draait hier ook zonder problemen op e/OS in Shelter. Krijg ook netjes de notificaties op mn Garmin VivoActive 3, moest daarvoor MS Authenticator wel ook in mainland installeren (niets instellen) anders ziet de Garmin app de notificaties uit het werkprofiel niet.
Nog niets geprobeerd, maar moet zeker weten dat MS authenticator gaat werken voordat ik een andere rom ga installeren. Las wat problemen op verschillende fora met die app bij e/OS maar wel oudere topics. Goed om te horen dat het gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
manusjevanalles schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:34:
[...]

Nog niets geprobeerd, maar moet zeker weten dat MS authenticator gaat werken voordat ik een andere rom ga installeren. Las wat problemen op verschillende fora met die app bij e/OS maar wel oudere topics. Goed om te horen dat het gewoon werkt.
Fyi, Je kan ook de, open source en los van Big Tech, Aegis authenticator gebruiken.

https://getaegis.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Falco schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:02:
[...]

Fyi, Je kan ook de, open source en los van Big Tech, Aegis authenticator gebruiken.

https://getaegis.app/
Niet voor Office365 werk accounts. Dat heeft MS zodanig dichtgetimmerd dat je alleen hun authenticator kunt gebruiken. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Die werkt hier gewoon op /e/os.
[...]

...
Vind het inderdaad een gemis dat de standaard camera app geen qr scanner heeft. Je zit dan meteen met die gare qr scan apps met allemaal reclame erin waar je moet opletten om daar niet op te klikken.
Secuso(Security Usability Society) is een programma van de Kalrsruhe universiteit welke Privacy Friendly Apps ontwikkelt. Dit zijn apps zonder enige vorm van tracking/advertenties.
Summary: All Privacy Friendly Apps:

are Open Source (GPLv3) and their source code can be viewed an Github by anybody
used minimal permissions
do not neither tracking mechanisms nor advertisement
Een QR scanner ontwikkelen ze ook, zie deze link. En hier is de Github repo.

Hier heb je een overzicht van alle app's die ze ontwikkelen en/of hebben ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

In de meeste browsers kan je QR codes openen. Ik gebruik zelf firefox: daar zit het in de navigatie balk, als je er op klikt om een adres in te typen is er ook een QR icoontje. Zelfde voor google chrome volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Aziraphale schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:06:
[...]

Niet voor Office365 werk accounts. Dat heeft MS zodanig dichtgetimmerd dat je alleen hun authenticator kunt gebruiken. :(
Dat is raar, op mijn werk werkt Aegis prima met Office365....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loggedinasroot
manusjevanalles schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Inderdaad, ga die nu ook even flashen. Vond het jammer dat ik van Android 14 naar 13 ging toen ik /e/os installeerde.

Calyx zit op 15 als ik het zo goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 17:37
Bedankt voor alle tips over de QR scanners. Er gaat weer een wereld voor mij open. Ik ga een en ander eens uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Aziraphale schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:06:
[...]

Falco schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:17:
[...]

Dat is raar, op mijn werk werkt Aegis prima met Office365....
De admins kunnen dit instellen op het Office365 admin center of TOTP (dus 6-cijferige code) ook werkt of enkel de MS Authenticator app. De MS app heeft biometrie voorzien waardoor het gezien wordt als een veiligere oplossing, wat bij een TOTP oplossing niet verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 07:43
Loggedinasroot schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:24:
[...]

Inderdaad, ga die nu ook even flashen. Vond het jammer dat ik van Android 14 naar 13 ging toen ik /e/os installeerde.

Calyx zit op 15 als ik het zo goed lees.
Ben benieuwd naar je ervaringen met CalyxOS. Ik overweeg ook om deze te installeren, vooral omdat de updates vanuit Fairphone steeds rijkelijk laat komen en vanaf september sowieso nog maar eens in de twee maanden. Heb wel een aantal gekochte apps en abonnementen (bijv. TomTom Go) waarvan ik hoop dat die gaan werken met microG...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Denoiser schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:33:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen met CalyxOS. Ik overweeg ook om deze te installeren, vooral omdat de updates vanuit Fairphone steeds rijkelijk laat komen en vanaf september sowieso nog maar eens in de twee maanden. Heb wel een aantal gekochte apps en abonnementen (bijv. TomTom Go) waarvan ik hoop dat die gaan werken met microG...
Ik heb het nu een paar maanden en het bevalt goed. Sommige apps hebben wel eens een bugje, maar MicroG is natuurlijk ook niet 100% Gapps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
Aziraphale schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:04:
[...]

Ik heb het nu een paar maanden en het bevalt goed. Sommige apps hebben wel eens een bugje, maar MicroG is natuurlijk ook niet 100% Gapps.
Goed om te horen! Vraagje: ik ben zelf erg blij met de Eco Charge optie in FPOS, waarmee de batterij langzaam wordt opgeladen. Schijnbaar is dat veel beter voor de levensduur van de batterij. Heeft CalyxOS ook zoiets? (Dit is een andere functie dan laden tot 80%.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Hier ook sinds een paar dagen Calyx OS, en tot nu toe bevalt het erg goed. Gebruik nog wel de agenda en play boeken van Google, maar verder geen googlefuncties meer. Wel lijkt de locatiebepaling minder binnen (wsl alleen gps, waar eerder allerlei functies via Google werden gebruikt voor binnen).

En ik mis een swipefunctie bij het toetsenbord (van letter naar letter swipen), dat typt veel sneller.

[ Voor 15% gewijzigd door manusjevanalles op 29-04-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
manusjevanalles schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:38:
[...]

En ik mis een swipefunctie bij het toetsenbord (van letter naar letter swipen), dat typt veel sneller.
Je kunt elk toetsenbord installeren dat je wilt. Ik gebruik die van FUTO omdat die 0 connecties naar buiten heeft en zelfs (redelijk goede) Voice-to-Text heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Denoiser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:40:
[...]

Goed om te horen! Vraagje: ik ben zelf erg blij met de Eco Charge optie in FPOS, waarmee de batterij langzaam wordt opgeladen. Schijnbaar is dat veel beter voor de levensduur van de batterij. Heeft CalyxOS ook zoiets? (Dit is een andere functie dan laden tot 80%.)
Ik heb het nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
Ik ben bezig om mijn oude iPhone te registreren voor een korting op de Fairphone 5. Maar in het laatste scherm moet ik betreffende mijn identiteitskaart "issued by:" invoeren. Iemand enig idee wat ik daar moet invullen? Het is een vereiste om in te vullen...

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
StopEcocide schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:59:
Ik ben bezig om mijn oude iPhone te registreren voor een korting op de Fairphone 5. Maar in het laatste scherm moet ik betreffende mijn identiteitskaart "issued by:" invoeren. Iemand enig idee wat ik daar moet invullen? Het is een vereiste om in te vullen...
Gemeente……..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Wow, bedankt voor het snelle antwoord! :)

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
StopEcocide schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Wow, bedankt voor het snelle antwoord! :)
Ik ken deze kortingsactie niet, maar het klinkt wel alsof ze veel privé informatie van je willen weten. Is jou dat de korting waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
StopEcocide schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:59:
Waar doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
manusjevanalles schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Ik ken deze kortingsactie niet, maar het klinkt wel alsof ze veel privé informatie van je willen weten. Is jou dat de korting waard?
Het is een actie via Fariphone site zelf... Niet echt goed bij nagedacht nu je het zegt. Ik heb het al gedaan. |:(

Bedankt voor de waakzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
https://shop.fairphone.com/nl/recycle

Ik ben nu bezig met het aankoopproces van de telefoon zelf. Heb ik daar dit onderdeel ook voor nodig, of krijg ik een oplaadmogelijkheid bij het standaardpakket bijgeleverd?

Bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUPRUnt-5390p2mnjeJbialz67c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64LFkPI7XzPygahMIuwsqHxs.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door StopEcocide op 01-05-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
StopEcocide schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:18:
[...]

https://shop.fairphone.com/nl/recycle

Ik ben nu bezig met het aankoopproces van de telefoon zelf. Heb ik daar dit onderdeel ook voor nodig, of krijg ik een oplaadmogelijkheid bij het standaardpakket bijgeleverd?

Bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Standaard zit er geen kabel of oplader bij. Mocht je zelf nog een oude oplader hebben liggen, dan zou je die kunnen gebruiken (als die een USB-C aansluiting heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loggedinasroot
De opties voor laden in CalyxOS zijn zover ik kan zien inderdaad laden tot 80%, of een tijd invoeren wanneer de telefoon vol moet zijn of dit automatisch te doen op basis van je ingestelde wekker.

Weet niet hoe snel die oplaadt als je hem om bijv 06:00 vol wilt hebben. Kan zijn dat ie dan langzaam vol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Mijn moeder heeft haar Fairphone 5 met /e/OS getest, maar nog niet in gebruik.
Ik heb nog geen manier gezien om bestanden, contacten, foto's en dergelijke over te zetten van iOS naar /e/OS zonder gebruik te maken van een cloud dienst. Dat is jammer, want mijn moeder is geen voorstander van de cloud. Ach ja, het is tijdelijk of eenmalig, zal ik dan maar denken.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:52
whahas schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:50:
Mijn moeder heeft haar Fairphone 5 met /e/OS getest, maar nog niet in gebruik.
Ik heb nog geen manier gezien om bestanden, contacten, foto's en dergelijke over te zetten van iOS naar /e/OS zonder gebruik te maken van een cloud dienst. Dat is jammer, want mijn moeder is geen voorstander van de cloud. Ach ja, het is tijdelijk of eenmalig, zal ik dan maar denken.
bestanden en foto's kan natuurlijk via usb kabel
contacten via caldav, dit vond ik op google: link
of via vcards link

[ Voor 7% gewijzigd door kevi-n1 op 04-05-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, maar dat gaat dus ook via de cloud.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Zijn er hier mensen die Calyx of e/OS gebruiken icm Home Assistant? Ik krijg location tracking in HA niet aan de praat. Volgens mij maakt HA gebruik van de Google API, maar ik hoop dat er een andere manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

manusjevanalles schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:10:
Zijn er hier mensen die Calyx of e/OS gebruiken icm Home Assistant? Ik krijg location tracking in HA niet aan de praat. Volgens mij maakt HA gebruik van de Google API, maar ik hoop dat er een andere manier is.
Yep, daar heb ik ook een tijd mee in de knoop gelegen. Het gaat wel met e/OS maar er zijn een paar zaken die goed moeten staan. Mijn probleem was dat ik niet van de juiste store de app had geïnstalleerd, ik had de juiste APK nodig (io.homeassistant.companion.android).

Verder is het ook belangrijk dat de nodige notificaties enabled zijn zodat het altijd kan blijven updaten. Ik heb aan staan: Sensor updates, Persistent connection, Beacon monitoring scanning, General.

Check ook dat App Battery Usage op Unrestricted staat in e/OS settings. Er zijn dan nog wat aanpassingen in de Home Assistant app te doen (onder Companion Settings), maar het is al een half jaar geleden dat ik daar nog het probleem mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klinkt wel alsof je /e/OS half onklaar moet maken voordat je die functionaliteit hebt...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Phuncz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Yep, daar heb ik ook een tijd mee in de knoop gelegen. Het gaat wel met e/OS maar er zijn een paar zaken die goed moeten staan. Mijn probleem was dat ik niet van de juiste store de app had geïnstalleerd, ik had de juiste APK nodig (io.homeassistant.companion.android).

Verder is het ook belangrijk dat de nodige notificaties enabled zijn zodat het altijd kan blijven updaten. Ik heb aan staan: Sensor updates, Persistent connection, Beacon monitoring scanning, General.

Check ook dat App Battery Usage op Unrestricted staat in e/OS settings. Er zijn dan nog wat aanpassingen in de Home Assistant app te doen (onder Companion Settings), maar het is al een half jaar geleden dat ik daar nog het probleem mee had.
Deze settings heb ik allemaal al ingesteld, desondanks doet hij het nog niet. Heb je toevallig toch Google Maps geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
manusjevanalles schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Deze settings heb ik allemaal al ingesteld, desondanks doet hij het nog niet. Heb je toevallig toch Google Maps geïnstalleerd?
/e/OS heeft MicroG waardoor de locatie functionaliteit zou moeten werken.

"GmsCore: The main framework providing Google Play Services functionalities. GmsCore includes the Unified Network Location Provider module (UnifiedNlp) which handles application calls to Google’s network location provider."
https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
RepareerDroid schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:42:
[...]
/e/OS heeft MicroG waardoor de locatie functionaliteit zou moeten werken.

"GmsCore: The main framework providing Google Play Services functionalities. GmsCore includes the Unified Network Location Provider module (UnifiedNlp) which handles application calls to Google’s network location provider."
https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g
Ik heb ook MicroG op CalyxOS, maar desondanks krijg ik het niet aan de praat. Jammer dat Home Assistant afhankelijk is van Google Play Services, dank stuur je toch weer steeds de locatie naar Google. Ik gebruik nu Owntracks, en dat werkt ook. Maar minder goed dan locatietracking via de app van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

manusjevanalles schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Nee ik heb geen Google services geïnstalleerd.
Staat de Home Assistant app in Settings --> System --> microG --> Location onder de "Recent access" lijst ? Ook onder Settings --> Location, daar heb ik "Allow all the time" en "use precise location" beide aan.
Verder onder Settings --> Advanced Privacy --> Geolocation heb ik op "Custom" staan, want verschillende services moeten wel weten waar je bent om correct te werken (bank/weer/navigatie-apps, maar ook Home Assistant). Je kan hier koppig in zijn maar hou rekening dat sommige apps bizar locatiegedrag als verdacht gaan zien en toegang blokkeren, zoals Microsoft Authenticator.
Je "Real IP address" niet exposen kan ook voor problemen zorgen en ik gebruik Wireguard VPN voor een deel uit te sluiten en zeer weinig social media of verdachte apps op mijn telefoon,

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 10-05-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejanvries
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 21:44
Goedemiddag,

Ik probeer calyx te installeren voor mijn fairphone 5

De telefoon heeft de bootloader unlocked. Dit geeft hij ook kort aan als ik hem aanzet.

Als ik in de flash drive zit blijft hij nu wel hangen op ''5.1. Please use the volume and power keys on the device to unlock the bootloader (critical)''

Wat moet ik nu doen?

[ Voor 162% gewijzigd door dejanvries op 10-05-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Laatst online: 11:49
manusjevanalles schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Ik heb ook MicroG op CalyxOS, maar desondanks krijg ik het niet aan de praat. Jammer dat Home Assistant afhankelijk is van Google Play Services, dank stuur je toch weer steeds de locatie naar Google. Ik gebruik nu Owntracks, en dat werkt ook. Maar minder goed dan locatietracking via de app van HA.
Ik heb onder e/OS Home Assistant uit F-droid geinstalleerd. Presence detection doe ik adhv fixed ip adres voor de Fairphone en mobiel van mn vrouw. Zo hoef ik ook alleen gps aan te zetten als ik moet navigeren, heel zelden dus. Ik doe ook vaak 2 dagen op 1x laden.
Ik zou alleen nog wel willen detecteren dat ik op werk ben, of ergens anders, alhoewel ik nog niet echt weet wat ik er functioneel mee zou willen. Dat lukt dan alleen met gps of zijn er alternatieven? Op basis van wifi-ap die de app doorgeeft? Die is dan weer hetzelfde op 8 werklocaties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Er wordt hier en daar gespeculeerd dat er op 25 juni a.s. wellicht een nieuwe Fairphone 6 aangekondigd zou kunnen gaan worden. De Fairphone 5 kwam uit in in 2023 en de Fairphone 4 weer twee jaar daarvóór, dus het ligt enigszins in de lijn der verwachting dat er een nieuw model uitkomt in 2025. https://forum.fairphone.c...the-fairphone-6/116707/20

Fairphone zelf liet onlangs ook iets van een teaser achter in de commentaarsectie van een YouTube reviewer: https://mas.to/@Techaltar/114467103850904686: "If you hang in there for a bit, we might give you a reason to do a follow-up".

[ Voor 23% gewijzigd door choogen op 15-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, ik ben vooralsnog niet heel erg te spreken over de aftersales.

Ik schreef eerder al dat ik reeds maanden op een antwoord op een ticket aan het wachten was, maar pas kwamen ze in de lucht. Gaat dus over mijn powerbutton die regelmatig 'dubbel' aanslaat. Ik klik erop op het scherm uit te schakelen, maar in plaats daarvan registreert hij een dubbelklik en start dan de camera op. Eenmaal heeft hij zelfs 5 keer geregistreerd op één klik en startte toen de noodgeval modus op en begon 112 te bellen... kon het nog net op tijd annuleren.

Maar na 2+ maanden komen ze terug met 'tja, hij moet naar een servicecenter'. En dat is in frankrijk, je kan er niet 'even' langs voor een fix. En niet alleen dat, hij schrijft dat ze uberhaupt onder garantie geen eigen swaps toestaan... dat was een heel ander verhaal toen ik ze voor de aanschaf daarover bevroeg.

Nou zit ik klem, want er is een hoop 2FA spul aan die telefoon gekoppeld die ik bijna dagelijks nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:11:
Nou zit ik klem, want er is een hoop 2FA spul aan die telefoon gekoppeld die ik bijna dagelijks nodig heb.
Misschien sowieso een goed idee om hier een backup-strategie voor te hebben. Ik gebruik zelf 2 Yubikeys, maar er zijn vast ook nog andere mogelijkheden.

Maar vervelend natuurlijk dat jouw telefoon kuren heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik vind een aan/uit schakelaar die het niet doet wel meer dan 'een apparaat met kuren'. Dat is basale functionaliteit die het niet doet. Enorm schraal.

Ik ben bezig de Fairphone 5 met /e/OS in te stellen voor mijn moeder. Alleen bij het exporteren van de contacten vanaf de iPhone SE 1 gaat het mis. Niet alle contacten komen in zo'n 'contact-kaart' terecht en Phonecopy kan niet overweg met de contacten app van /e/OS, dus nu mogen we handmatig de andere helft van de contacten in de Fairphone 5 gaan zetten.

Waarom heb ik niet gekozen voor gewone Android, vraag ik me nu af.
Ach, ik ben allang blij dat er nog niets groters misgegaan is. Dit is tenslotte tijdelijk.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
De nieuwste Fairphone 5 update heeft weer wat verbeteringen naast de nieuwste beveilgingsupdate:
FP5.UT2P.B.122

Release date: 12 May 2025
Android version: 14
Security patch level: May 2025

Changes:
- Fixed an issue that was causing Hearing Aids to not connect properly.
- Gemini will be the default assistant on your Fairphone. Instructions are provided how to use it on first boot setup.
- Implementation of Real Time Text (RTT).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Fairphone heeft de problemen met de customer support erkend en werkt aan verbetering:

"“Why is customer support taking so long?”

We know this one has been especially frustrating, and we’re sorry for the long wait times many of you have faced. The truth is, we have been dealing with very limited capacity, which had slowed our response times. We’re not okay with that, and we’re working hard to turn it around. That includes expanding the support team asap, bringing in outside help to speed things up, and improving our internal processes to help respond faster in the long run. Work is on to build a more stable support system even as we speak, and we’re confident that you’ll start seeing real improvements very soon. In the meantime, if you are looking for immediate help with your product, we urge you to check out our troubleshooting tool and going through our in-depth support articles on phones, audio products and accessories if you haven’t already. Reaching out on to fellow Fairphoners on this forum with your particular problem might also be helpful, with lots of solutions and workarounds regularly posted by our amazing community here. Again, thank you for bearing with us while we work through this."

https://forum.fairphone.c...rphone-community/118760/1

Ook slaan ze de Android 14 update voor de Fairphone 4 over en willen ze de FP4 van Android 13 naar Android 15 gaan updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door RepareerDroid op 23-05-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klinkt alsof het lastig is om aan geschikte mensen voor ondersteuning te komen, als je het mij vraagt.

Mijn ervaring met de Fairphone 5 is dat ik 'm vooral groot en zwaar vind.

[ Voor 27% gewijzigd door whahas op 23-05-2025 15:40 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RepareerDroid schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:57:
Fairphone heeft de problemen met de customer support erkend en werkt aan verbetering [...]
Ze pakken het wel direct met beiden handen aan. Ik heb zojuist een update op mijn ticket gekregen en ze sturen direct een vervangend onderdeel op, zonder verdere vragen. Blij mee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 22:02
Room42 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ze pakken het wel direct met beiden handen aan. Ik heb zojuist een update op mijn ticket gekregen en ze sturen direct een vervangend onderdeel op, zonder verdere vragen. Blij mee! _/-\o_
Hoe lang duurde het bij jou voordat je reactie kreeg van de support?

Ik heb bijna 2 weken geleden contact met ze opgenomen i.v.m. een defecte vingerafdruksensor. Tot op heden geen reactie gekregen.
Het toestel is van Oktober 2023 dus zou in principe in de garantieperiode zitten.

Baal ergens wel, omdat ik voorzie dat het toestel opgestuurd moet worden voor een reparatie. Om dan voor een langere periode een vervangend toestel te moeten regelen is verre van ideaal :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dnbo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Hoe lang duurde het bij jou voordat je reactie kreeg van de support?
75 dagen :X
[...]

Baal ergens wel, omdat ik voorzie dat het toestel opgestuurd moet worden voor een reparatie. Om dan voor een langere periode een vervangend toestel te moeten regelen is verre van ideaal :/
Met een beetje geluk krijg je gewoon een vervangend onderdeel opgestuurd en kun je hem zelf repareren. Dat kun je eventueel ook nog voorstellen in je ticket.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste