Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:51
https://shop.fairphone.com/nl/recycle

Ik ben nu bezig met het aankoopproces van de telefoon zelf. Heb ik daar dit onderdeel ook voor nodig, of krijg ik een oplaadmogelijkheid bij het standaardpakket bijgeleverd?

Bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUPRUnt-5390p2mnjeJbialz67c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64LFkPI7XzPygahMIuwsqHxs.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door StopEcocide op 01-05-2025 15:22 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-06 22:32
StopEcocide schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:18:
[...]

https://shop.fairphone.com/nl/recycle

Ik ben nu bezig met het aankoopproces van de telefoon zelf. Heb ik daar dit onderdeel ook voor nodig, of krijg ik een oplaadmogelijkheid bij het standaardpakket bijgeleverd?

Bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Standaard zit er geen kabel of oplader bij. Mocht je zelf nog een oude oplader hebben liggen, dan zou je die kunnen gebruiken (als die een USB-C aansluiting heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
De opties voor laden in CalyxOS zijn zover ik kan zien inderdaad laden tot 80%, of een tijd invoeren wanneer de telefoon vol moet zijn of dit automatisch te doen op basis van je ingestelde wekker.

Weet niet hoe snel die oplaadt als je hem om bijv 06:00 vol wilt hebben. Kan zijn dat ie dan langzaam vol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
Mijn moeder heeft haar Fairphone 5 met /e/OS getest, maar nog niet in gebruik.
Ik heb nog geen manier gezien om bestanden, contacten, foto's en dergelijke over te zetten van iOS naar /e/OS zonder gebruik te maken van een cloud dienst. Dat is jammer, want mijn moeder is geen voorstander van de cloud. Ach ja, het is tijdelijk of eenmalig, zal ik dan maar denken.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:57
whahas schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:50:
Mijn moeder heeft haar Fairphone 5 met /e/OS getest, maar nog niet in gebruik.
Ik heb nog geen manier gezien om bestanden, contacten, foto's en dergelijke over te zetten van iOS naar /e/OS zonder gebruik te maken van een cloud dienst. Dat is jammer, want mijn moeder is geen voorstander van de cloud. Ach ja, het is tijdelijk of eenmalig, zal ik dan maar denken.
bestanden en foto's kan natuurlijk via usb kabel
contacten via caldav, dit vond ik op google: link
of via vcards link

[ Voor 7% gewijzigd door kevi-n1 op 04-05-2025 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, maar dat gaat dus ook via de cloud.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:54
Zijn er hier mensen die Calyx of e/OS gebruiken icm Home Assistant? Ik krijg location tracking in HA niet aan de praat. Volgens mij maakt HA gebruik van de Google API, maar ik hoop dat er een andere manier is.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

manusjevanalles schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:10:
Zijn er hier mensen die Calyx of e/OS gebruiken icm Home Assistant? Ik krijg location tracking in HA niet aan de praat. Volgens mij maakt HA gebruik van de Google API, maar ik hoop dat er een andere manier is.
Yep, daar heb ik ook een tijd mee in de knoop gelegen. Het gaat wel met e/OS maar er zijn een paar zaken die goed moeten staan. Mijn probleem was dat ik niet van de juiste store de app had geïnstalleerd, ik had de juiste APK nodig (io.homeassistant.companion.android).

Verder is het ook belangrijk dat de nodige notificaties enabled zijn zodat het altijd kan blijven updaten. Ik heb aan staan: Sensor updates, Persistent connection, Beacon monitoring scanning, General.

Check ook dat App Battery Usage op Unrestricted staat in e/OS settings. Er zijn dan nog wat aanpassingen in de Home Assistant app te doen (onder Companion Settings), maar het is al een half jaar geleden dat ik daar nog het probleem mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klinkt wel alsof je /e/OS half onklaar moet maken voordat je die functionaliteit hebt...

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Phuncz schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:09:
[...]

Yep, daar heb ik ook een tijd mee in de knoop gelegen. Het gaat wel met e/OS maar er zijn een paar zaken die goed moeten staan. Mijn probleem was dat ik niet van de juiste store de app had geïnstalleerd, ik had de juiste APK nodig (io.homeassistant.companion.android).

Verder is het ook belangrijk dat de nodige notificaties enabled zijn zodat het altijd kan blijven updaten. Ik heb aan staan: Sensor updates, Persistent connection, Beacon monitoring scanning, General.

Check ook dat App Battery Usage op Unrestricted staat in e/OS settings. Er zijn dan nog wat aanpassingen in de Home Assistant app te doen (onder Companion Settings), maar het is al een half jaar geleden dat ik daar nog het probleem mee had.
Deze settings heb ik allemaal al ingesteld, desondanks doet hij het nog niet. Heb je toevallig toch Google Maps geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Deze settings heb ik allemaal al ingesteld, desondanks doet hij het nog niet. Heb je toevallig toch Google Maps geïnstalleerd?
/e/OS heeft MicroG waardoor de locatie functionaliteit zou moeten werken.

"GmsCore: The main framework providing Google Play Services functionalities. GmsCore includes the Unified Network Location Provider module (UnifiedNlp) which handles application calls to Google’s network location provider."
https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
RepareerDroid schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:42:
[...]
/e/OS heeft MicroG waardoor de locatie functionaliteit zou moeten werken.

"GmsCore: The main framework providing Google Play Services functionalities. GmsCore includes the Unified Network Location Provider module (UnifiedNlp) which handles application calls to Google’s network location provider."
https://doc.e.foundation/support-topics/guide-micro-g
Ik heb ook MicroG op CalyxOS, maar desondanks krijg ik het niet aan de praat. Jammer dat Home Assistant afhankelijk is van Google Play Services, dank stuur je toch weer steeds de locatie naar Google. Ik gebruik nu Owntracks, en dat werkt ook. Maar minder goed dan locatietracking via de app van HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

manusjevanalles schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Nee ik heb geen Google services geïnstalleerd.
Staat de Home Assistant app in Settings --> System --> microG --> Location onder de "Recent access" lijst ? Ook onder Settings --> Location, daar heb ik "Allow all the time" en "use precise location" beide aan.
Verder onder Settings --> Advanced Privacy --> Geolocation heb ik op "Custom" staan, want verschillende services moeten wel weten waar je bent om correct te werken (bank/weer/navigatie-apps, maar ook Home Assistant). Je kan hier koppig in zijn maar hou rekening dat sommige apps bizar locatiegedrag als verdacht gaan zien en toegang blokkeren, zoals Microsoft Authenticator.
Je "Real IP address" niet exposen kan ook voor problemen zorgen en ik gebruik Wireguard VPN voor een deel uit te sluiten en zeer weinig social media of verdachte apps op mijn telefoon,

[ Voor 9% gewijzigd door Phuncz op 10-05-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejanvries
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 21:44
Goedemiddag,

Ik probeer calyx te installeren voor mijn fairphone 5

De telefoon heeft de bootloader unlocked. Dit geeft hij ook kort aan als ik hem aanzet.

Als ik in de flash drive zit blijft hij nu wel hangen op ''5.1. Please use the volume and power keys on the device to unlock the bootloader (critical)''

Wat moet ik nu doen?

[ Voor 162% gewijzigd door dejanvries op 10-05-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
manusjevanalles schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:15:
[...]

Ik heb ook MicroG op CalyxOS, maar desondanks krijg ik het niet aan de praat. Jammer dat Home Assistant afhankelijk is van Google Play Services, dank stuur je toch weer steeds de locatie naar Google. Ik gebruik nu Owntracks, en dat werkt ook. Maar minder goed dan locatietracking via de app van HA.
Ik heb onder e/OS Home Assistant uit F-droid geinstalleerd. Presence detection doe ik adhv fixed ip adres voor de Fairphone en mobiel van mn vrouw. Zo hoef ik ook alleen gps aan te zetten als ik moet navigeren, heel zelden dus. Ik doe ook vaak 2 dagen op 1x laden.
Ik zou alleen nog wel willen detecteren dat ik op werk ben, of ergens anders, alhoewel ik nog niet echt weet wat ik er functioneel mee zou willen. Dat lukt dan alleen met gps of zijn er alternatieven? Op basis van wifi-ap die de app doorgeeft? Die is dan weer hetzelfde op 8 werklocaties...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Er wordt hier en daar gespeculeerd dat er op 25 juni a.s. wellicht een nieuwe Fairphone 6 aangekondigd zou kunnen gaan worden. De Fairphone 5 kwam uit in in 2023 en de Fairphone 4 weer twee jaar daarvóór, dus het ligt enigszins in de lijn der verwachting dat er een nieuw model uitkomt in 2025. https://forum.fairphone.c...the-fairphone-6/116707/20

Fairphone zelf liet onlangs ook iets van een teaser achter in de commentaarsectie van een YouTube reviewer: https://mas.to/@Techaltar/114467103850904686: "If you hang in there for a bit, we might give you a reason to do a follow-up".

[ Voor 23% gewijzigd door choogen op 15-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, ik ben vooralsnog niet heel erg te spreken over de aftersales.

Ik schreef eerder al dat ik reeds maanden op een antwoord op een ticket aan het wachten was, maar pas kwamen ze in de lucht. Gaat dus over mijn powerbutton die regelmatig 'dubbel' aanslaat. Ik klik erop op het scherm uit te schakelen, maar in plaats daarvan registreert hij een dubbelklik en start dan de camera op. Eenmaal heeft hij zelfs 5 keer geregistreerd op één klik en startte toen de noodgeval modus op en begon 112 te bellen... kon het nog net op tijd annuleren.

Maar na 2+ maanden komen ze terug met 'tja, hij moet naar een servicecenter'. En dat is in frankrijk, je kan er niet 'even' langs voor een fix. En niet alleen dat, hij schrijft dat ze uberhaupt onder garantie geen eigen swaps toestaan... dat was een heel ander verhaal toen ik ze voor de aanschaf daarover bevroeg.

Nou zit ik klem, want er is een hoop 2FA spul aan die telefoon gekoppeld die ik bijna dagelijks nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:54
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:11:
Nou zit ik klem, want er is een hoop 2FA spul aan die telefoon gekoppeld die ik bijna dagelijks nodig heb.
Misschien sowieso een goed idee om hier een backup-strategie voor te hebben. Ik gebruik zelf 2 Yubikeys, maar er zijn vast ook nog andere mogelijkheden.

Maar vervelend natuurlijk dat jouw telefoon kuren heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik vind een aan/uit schakelaar die het niet doet wel meer dan 'een apparaat met kuren'. Dat is basale functionaliteit die het niet doet. Enorm schraal.

Ik ben bezig de Fairphone 5 met /e/OS in te stellen voor mijn moeder. Alleen bij het exporteren van de contacten vanaf de iPhone SE 1 gaat het mis. Niet alle contacten komen in zo'n 'contact-kaart' terecht en Phonecopy kan niet overweg met de contacten app van /e/OS, dus nu mogen we handmatig de andere helft van de contacten in de Fairphone 5 gaan zetten.

Waarom heb ik niet gekozen voor gewone Android, vraag ik me nu af.
Ach, ik ben allang blij dat er nog niets groters misgegaan is. Dit is tenslotte tijdelijk.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De nieuwste Fairphone 5 update heeft weer wat verbeteringen naast de nieuwste beveilgingsupdate:
FP5.UT2P.B.122

Release date: 12 May 2025
Android version: 14
Security patch level: May 2025

Changes:
- Fixed an issue that was causing Hearing Aids to not connect properly.
- Gemini will be the default assistant on your Fairphone. Instructions are provided how to use it on first boot setup.
- Implementation of Real Time Text (RTT).

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Fairphone heeft de problemen met de customer support erkend en werkt aan verbetering:

"“Why is customer support taking so long?”

We know this one has been especially frustrating, and we’re sorry for the long wait times many of you have faced. The truth is, we have been dealing with very limited capacity, which had slowed our response times. We’re not okay with that, and we’re working hard to turn it around. That includes expanding the support team asap, bringing in outside help to speed things up, and improving our internal processes to help respond faster in the long run. Work is on to build a more stable support system even as we speak, and we’re confident that you’ll start seeing real improvements very soon. In the meantime, if you are looking for immediate help with your product, we urge you to check out our troubleshooting tool and going through our in-depth support articles on phones, audio products and accessories if you haven’t already. Reaching out on to fellow Fairphoners on this forum with your particular problem might also be helpful, with lots of solutions and workarounds regularly posted by our amazing community here. Again, thank you for bearing with us while we work through this."

https://forum.fairphone.c...rphone-community/118760/1

Ook slaan ze de Android 14 update voor de Fairphone 4 over en willen ze de FP4 van Android 13 naar Android 15 gaan updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door RepareerDroid op 23-05-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klinkt alsof het lastig is om aan geschikte mensen voor ondersteuning te komen, als je het mij vraagt.

Mijn ervaring met de Fairphone 5 is dat ik 'm vooral groot en zwaar vind.

[ Voor 27% gewijzigd door whahas op 23-05-2025 15:40 ]

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RepareerDroid schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:57:
Fairphone heeft de problemen met de customer support erkend en werkt aan verbetering [...]
Ze pakken het wel direct met beiden handen aan. Ik heb zojuist een update op mijn ticket gekregen en ze sturen direct een vervangend onderdeel op, zonder verdere vragen. Blij mee! _/-\o_

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 18:23
Room42 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ze pakken het wel direct met beiden handen aan. Ik heb zojuist een update op mijn ticket gekregen en ze sturen direct een vervangend onderdeel op, zonder verdere vragen. Blij mee! _/-\o_
Hoe lang duurde het bij jou voordat je reactie kreeg van de support?

Ik heb bijna 2 weken geleden contact met ze opgenomen i.v.m. een defecte vingerafdruksensor. Tot op heden geen reactie gekregen.
Het toestel is van Oktober 2023 dus zou in principe in de garantieperiode zitten.

Baal ergens wel, omdat ik voorzie dat het toestel opgestuurd moet worden voor een reparatie. Om dan voor een langere periode een vervangend toestel te moeten regelen is verre van ideaal :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
dnbo schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Hoe lang duurde het bij jou voordat je reactie kreeg van de support?
75 dagen :X
[...]

Baal ergens wel, omdat ik voorzie dat het toestel opgestuurd moet worden voor een reparatie. Om dan voor een langere periode een vervangend toestel te moeten regelen is verre van ideaal :/
Met een beetje geluk krijg je gewoon een vervangend onderdeel opgestuurd en kun je hem zelf repareren. Dat kun je eventueel ook nog voorstellen in je ticket.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:40
Even een vraagje. Gebruiken jullie de FP5 ook in combinatie met Android Auto? Met mijn FP5 heb ik regelmatig last dat de telefoon ineens disconnect en daarna weer gaat connecten. Dat kan af en toe echt irritant zijn vooral wanneer je aan het navigeren bent in de stad. Dan wil je niet dat de verbinding even een halve minuut weg is. De Samsung s24 van mijn vrouw heeft hier geen last van.

Herkennen jullie dit probleem en/of heeft er iemand een oplossing?

Aanvulling: ik heb dit probleem zowel draadloos als aangesloten via een kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Hetisweergezell op 04-06-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hetisweergezell schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:03:
Even een vraagje. Gebruiken jullie de FP5 ook in combinatie met Android Auto? Met mijn FP5 heb ik regelmatig last dat de telefoon ineens disconnect en daarna weer gaat connecten. Dat kan af en toe echt irritant zijn vooral wanneer je aan het navigeren bent in de stad. Dan wil je niet dat de verbinding even een halve minuut weg is. De Samsung s24 van mijn vrouw heeft hier geen last van.

Herkennen jullie dit probleem en/of heeft er iemand een oplossing?

Aanvulling: ik heb dit probleem zowel draadloos als aangesloten via een kabel.
Ik heb hier ook last van. Ik connect tot nu toe via bluetooth altijd. Soms een kleine/korte hic-up, waardoor alleen spotify op pauze schiet, maar de navi wel doorgaat. Soms even helemaal verbinding kwijt, waar je dus zonder navigatie zit, hij gaat niet vanzelf weer door als de verbinding er weer is.

Geen oplossing helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
Hetisweergezell schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:03:
Even een vraagje. Gebruiken jullie de FP5 ook in combinatie met Android Auto? Met mijn FP5 heb ik regelmatig last dat de telefoon ineens disconnect en daarna weer gaat connecten.
Ik gebruik de FP5 regelmatig met Android Auto en bij mij werkt het probleemloos, in verschillende auto's. Ik verbind altijd met kabel (de duurdere van Fairphone zelf). In het verleden had ik met een andere kabel wel problemen, maar dan kon ik in het geheel niet verbinden (vermoedelijk omdat het dan alleen een oplaadkabel was en geen datakabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Denoiser schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Ik gebruik de FP5 regelmatig met Android Auto en bij mij werkt het probleemloos, in verschillende auto's. Ik verbind altijd met kabel (de duurdere van Fairphone zelf). In het verleden had ik met een andere kabel wel problemen, maar dan kon ik in het geheel niet verbinden (vermoedelijk omdat het dan alleen een oplaadkabel was en geen datakabel).
Misschien dat een deel van mijn probleem is dat hij nogal graag draadloos wil connecten. Als ik hem de auto weer laat vergeten stelt hij op een of andere manier alles weer draadloos internet zodra ik de telefoon weer met de kabel aansluit. Misschien eens kijken of hij gedwongen kan worden alleen met de kabel te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Het lijkt er inderdaad op dat Fairphone binnenkort de FP6 aankondigt: nieuws: Gerucht: Fairphone kondigt op 25 juni nieuwe smartphone aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Heeft iemand al postmarketOS of Ubports op de FP5 geprobeerd? Ik zag dat UBports hem nu volledig ondersteunt en ben eigenlijk wel geinteresseerd.

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiigamer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:18
Als je zo'n beetje dit draadje van de Fairphone 5 doorleest denk ik... wat een problemen allemaal met dit apparaat. Matige camera, batterij snel leeg, Android Auto die niet werkt, updates die uitblijven, klantenservice die niet actief genoeg is, updates die zorgen dat dingen niet meer werken, onderdelen die snel stuk zijn en ik kan nog wel even doorgaan als ik een rondje Reddit of Tweakers doe.

Lang getwijfeld over een Fairphone, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb... Zolang dit bedrijf de kwaliteit niet op orde heeft, gaat het ook niks worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
wiigamer schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:42:
Als je zo'n beetje dit draadje van de Fairphone 5 doorleest denk ik... wat een problemen allemaal met dit apparaat. Matige camera, batterij snel leeg, Android Auto die niet werkt, updates die uitblijven, klantenservice die niet actief genoeg is, updates die zorgen dat dingen niet meer werken, onderdelen die snel stuk zijn en ik kan nog wel even doorgaan als ik een rondje Reddit of Tweakers doe.

Lang getwijfeld over een Fairphone, maar ik ben blij dat ik het niet gedaan heb... Zolang dit bedrijf de kwaliteit niet op orde heeft, gaat het ook niks worden.
En wat is je doel met deze post? Je hebt er geen, dus je gaat alleen af op de negatieve geluiden die je overal over kunt vinden.

Ik heb mijn FP5 sinds november '23 en de camera is prima, batterij houdt het lang genoeg uit, AA werkt uitstekend, updates heb ik geen problemen mee gehad, er is nog geen onderdeel stuk en omdat het een prima apparaat is heb ik ook nog niet met de klantenservice te maken gehad. Ik ben heel blij met mijn FP5 en mijn vrouw ook met die van haar.

Over het algemeen lees je op internet enkel de negatieve verhalen, want die mensen vinden het nodig om hun gal online te spuwen. Mijn ervaring is echter dat het een prima toestel is, de enige issues die ik heb komen omdat ik zo eigenwijs ben dat ik er CalyxOS op heb gezet en MicroG loopt niet altijd net zo soepel als Google. Maar dat ligt niet aan het toestel, dat is gewoon prima.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser

Zoals @Aziraphale al schrijft komt dat waarschijnlijk omdat mensen vooral iets posten wanneer er een probleem is. Zelf vind ik de camera erg goed, de batterijduur is prima en Android Auto werkt probleemloos, net als de rest van de telefoon. Wel ben ik inderdaad kritisch over de updates die vaak wat aan de late kant zijn (al was de mei-update er heel snel). Maar in het dagelijks gebruik ben ik heel erg tevreden over de FP5.

(Toevoeging: heb 'm nu anderhalf jaar.)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Groverp08
  • Laatst online: 27-06 15:45

Groverp08

Vergeet niet te genieten!

Bij deze: Sorry. _/-\o_

Sorry dat ik niet eerder heb gepost hoe tevreden ik ben met mijn Fairphone 5 van meer dan een jaar oud.
Sorry dat ik niet elke week een update geef over hoe soepel alles werkt.
Sorry dat mijn batterij sinds de speciale update daarvoor gewoon een volle dag meegaat zonder drama.
Sorry dat Android Auto bij mij in élke auto (eigen, lease, huur, met of zonder airco) gewoon werkt alsof het 2025 is.
Sorry dat ik geen klachten heb over de camera, want die doet precies wat ik nodig heb (en ja, zelfs in het donker).
Sorry dat ik geen kapotte onderdelen heb gehad.
En sorry dat ik zelfs overweeg een FP6 te kopen — niet omdat de 5 stuk is, maar omdat mijn vrouw er ook eentje wil. En ik haar dat van harte gun.

Dus ja, heel erg sorry dat je mijn ervaring nu pas leest.
En mocht je nu gaan twijfelen aan je beslissing om géén Fairphone te nemen… sorry daarvoor ook.
Want dan gaat het misschien twee keer mis: geen Fairphone én geen forumplezier.

Ik hou het maar gewoon bij: sorry. _/-\o_
Voor mijn tevredenheid. Voor mijn werkende toestel. En voor het verstoren van de negatieve vibe. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 08:21

Ik schaar me achter de positieve reacties hier voor mij en na jou... Totaal geen issues met de Fp5, batterij gaat gemakkelijk een dag mee en de camera is prima (ik heb nooit een telefoon van 1000€ gehad en kan daar dus ook niet mee vergelijken, maar de camera is de beste die ik ooit op een telefoon had). Ik kan hem iedereen aanraden, voelt voor mij niet als een compromis in tegenstelling tot FP3 indertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het grootste probleem met de Fairphone 5 die ik heb is /e/OS dat door de afhankelijkheid van community en low budget ontwikkelingen bugs lang(er) bestaan. Maar dat is dus niet een probleem die de doorsnee FP5 koper heeft want die heeft mogelijk een ander OS of zelfs het standaard Android OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je cherry-picked van fora dan klinkt de meeste elektronica dramatisch. Je hoort het meestal pas als er een (vaak exemplarisch) probleem is.

Ik heb een half jaar geleden de FP5 gekocht en nog geen dag spijt. Accu gaat prima lang mee met mijn gebruik, minimaal 1 dag. En dat terwijl ik laad hem tot 80% om de accu goed te houden.

Android auto werkt perfect. Ik ben net een weekje terug van 3500km gereden met mijn EV naar Rome en terug, alles met Android auto en Google maps. Geen moment een probleem gehad. Geen idee waar dat vandaan komt.

Ik heb al een aantal updates voorbij zien komen afgelopen half jaar :?

Camera is prima goed. Enige issue dat ik heb zijn QR codes scannen in sommige apps gaat soms wat lastiger met autofocus. Eigenlijk lukt het altijd wel, maar kan beter.

Ook is het fijn datje een schone Android zonder enige bloatware erop krijgt (i.t.t. mijn vorige Samsung S10 :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Bartjuh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:15:
[...]

Als je cherry-picked van fora dan klinkt de meeste elektronica dramatisch. Je hoort het meestal pas als er een (vaak exemplarisch) probleem is.

Ik heb een half jaar geleden de FP5 gekocht en nog geen dag spijt. Accu gaat prima lang mee met mijn gebruik, minimaal 1 dag. En dat terwijl ik laad hem tot 80% om de accu goed te houden.

Android auto werkt perfect. Ik ben net een weekje terug van 3500km gereden met mijn EV naar Rome en terug, alles met Android auto en Google maps. Geen moment een probleem gehad. Geen idee waar dat vandaan komt.

Ik heb al een aantal updates voorbij zien komen afgelopen half jaar :?

Camera is prima goed. Enige issue dat ik heb zijn QR codes scannen in sommige apps gaat soms wat lastiger met autofocus. Eigenlijk lukt het altijd wel, maar kan beter.

Ook is het fijn datje een schone Android zonder enige bloatware erop krijgt (i.t.t. mijn vorige Samsung S10 :X ).
Heb jij de 'normale' versie met Android? Alles werkt bij mij prima behalve Android auto. Daar heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt.

Maargoed verder ben ik ook heel tevreden. Ik rij niet heel vaak auto en meestal zijn het bekende ritten waar ik de weg wel weet en ik rij altijd buiten de spits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:59
Maupertus schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:34:
Heeft iemand al postmarketOS of Ubports op de FP5 geprobeerd? Ik zag dat UBports hem nu volledig ondersteunt en ben eigenlijk wel geinteresseerd.
Op het T-Dose event afgelopen weekend was er een standje van UBports waar op een heel aantal apparaten UBports draaide, waaronder een FP5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hetisweergezell schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:54:
[...]
Heb jij de 'normale' versie met Android? Alles werkt bij mij prima behalve Android auto. Daar heb ik regelmatig last dat de verbinding wegvalt.

Maargoed verder ben ik ook heel tevreden. Ik rij niet heel vaak auto en meestal zijn het bekende ritten waar ik de weg wel weet en ik rij altijd buiten de spits.
Ja, Android 14 staat erop.

Ik merk wel, maar dat was ook zo met de Samsung S10, dat je een kwalitatief goed USB kabeltje moet gebruiken in de auto, anders kan de verbinding weleens aan en uit gaan. Met mijn huidige kabel heb ik dat nooit meer. Werkt echt prima, en ik heb er echt al vele uren opzitten op Android auto met mijn FP5.

Zou het anders te maken kunnen hebben met software van het entertainment systeem in sommige auto's die niet lekker werkt met de FP5? En andere auto's weer wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Phuncz schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:00:
Het grootste probleem met de Fairphone 5 die ik heb is /e/OS dat door de afhankelijkheid van community en low budget ontwikkelingen bugs lang(er) bestaan. Maar dat is dus niet een probleem die de doorsnee FP5 koper heeft want die heeft mogelijk een ander OS of zelfs het standaard Android OS.
Die mening deel ik, maar ik draai nu al een tijdje tot volle tevredenheid 2.7T zonder bugs. Ik heb nog steeds wel een side/power button die af en toe dubbel activeert waardoor je de camera onbedoeld start, maar volgens Fairphone (die na 2.5 maand eindelijk op een ticket reageerden) een issue zie ze eigenlijk nooit zien en waarvoor hij dus ingestuurd moet worden voor reparatie (geen zelf vervangbaar onderdeel).

Dat is dus echt geen optie voor me, ik wil naar een repair centre kunnen gaan maar ze hebben dat in Frankrijk staan :(. Dus voorlopig hinkel ik zo maar door. Ik ga nog eens met Murena kletsen kijken of die wel een andere oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Sterkte, @HTT-Thalan !

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim De Winter
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-06 06:13
Heeft er iemand ervaring met ubuntu touch op de fp5 in dagdagelijks gebruik in België? Ik vraag dit omdat het enige wat (nog) niet lijkt te werken onder ubuntu touch volte is (bellen met 4g)? Is dit een groot gemis (ook bvb op reis in Nederland of Frankrijk) in dagdagelijks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Hetisweergezell schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Update over mijn Android Auto probleem. Het lijkt bij mij toch aan de kabel te liggen. Als ik mijn telefoon draadloos aansluit gaat het nu wel goed. Dus ik vermoed een kabelbreukje in mijn kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Kan een van de /e/OS gebruikers me ook vertellen hoe snel de security updates daarbij aangeboden worden?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:59
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:51:
Kan een van de /e/OS gebruikers me ook vertellen hoe snel de security updates daarbij aangeboden worden?
Ik ontvang al jaren ongeveer elke maand een securityupdate op de communityversie. Alleen rond een versiewissel (bijv. 2.x -> 3.x) kan het ietsjes meer zijn. Overigens op een ander toestel. Maar volgens mij is het voor ieder toestel hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door voorstad op 17-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:51:
Naar gevoel langzamer dan bij CalyxOS.
Wat vooral tegenviel is dat Android 2 versies achterliep op CalyxOS en 1 op de FP rom.
Nu zit ik niet diep genoeg in Android om te zeggen of dit veiliger is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Loggedinasroot schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:06:
[...]

Naar gevoel langzamer dan bij CalyxOS.
Wat vooral tegenviel is dat Android 2 versies achterliep op CalyxOS en 1 op de FP rom.
Nu zit ik niet diep genoeg in Android om te zeggen of dit veiliger is of niet.
Hoe draait Calyx nu bij jou? Ik heb wat gedoe met de DigiD app die hij ineens niet meer kan vinden en de Rabo app kan ik vanuit de Aurora store ook niet updaten. Daardoor denk ik nu aan e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Hoe draait Calyx nu bij jou? Ik heb wat gedoe met de DigiD app die hij ineens niet meer kan vinden en de Rabo app kan ik vanuit de Aurora store ook niet updaten. Daardoor denk ik nu aan e.
Dit is inderdaad ontzettend irritant. Dit had ik ook met /e/os maar veel minder.
Wat vaak helpt is in de Aurora store uitloggen en weer opnieuw. Ik gebruik een "anoniem" account en dit werkt vaak.
De Garmin Connect app kon hij helemaal niet installeren. Toen via de spoofing manager van Aurora mijn telefoon op volgens mij de Pixel gezet en kon de app toen wel installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:50:
[...]

Voor mij hielp het om de taal in Aurora op NL te zetten, maar inderdaad ook niet voor alle apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Room42 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:41:
[...]

Voor mij hielp het om de taal in Aurora op NL te zetten, maar inderdaad ook niet voor alle apps.
Dat staat hij voor mij al, maar toch is de Rabo app (volgens Aurora) niet compatibel met mijn apparaat. }:| Daarom overweeg ik nu /e/OS of desnoods terug naar Lineage met MindTheGaps. Dat laatste word ik niet blij van omdat ik juist naar Calyx ben gegaan om van Google af te komen, maar ik vind een up-to-date bank app en DigiD wel noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Dat staat hij voor mij al, maar toch is de Rabo app (volgens Aurora) niet compatibel met mijn apparaat. }:| Daarom overweeg ik nu /e/OS of desnoods terug naar Lineage met MindTheGaps. Dat laatste word ik niet blij van omdat ik juist naar Calyx ben gegaan om van Google af te komen, maar ik vind een up-to-date bank app en DigiD wel noodzakelijk.
Ik heb het overigens op een stock Pixel 6, maar dan geroot, zonder Google-account met Aurora Store ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Aziraphale schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:44:
[...]

Rabobank app werkt hier zonder problemen. Ik heb trouwens in Aurora store in de spoof manager hem staan op S24 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Is er al een onderwerp voor de #Fairphone 6?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:12
whahas schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 04:10:
Is er al een onderwerp voor de #Fairphone 6?
Is er al een fairphone 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Adam1980 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Is er al een fairphone 6?
Nog niet officieel.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:05
Vandaag om 11u zouden we meer weten..
https://shop.fairphone.com/nl/switch-to-something-new

[ Voor 42% gewijzigd door MiAnVaSa op 25-06-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Fairphone 6 Launch Event, hier live te volgen, over drie minuten: YouTube: Switch Day | Launch Event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davefox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:06
De product pagina staat ook online. Design ziet er mooi, en modern uit
https://shop.fairphone.com/nl/the-fairphone-gen-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De specificaties zijn niet zo schokkend veel anders dan die van de 5. Ik zou zeggen dat het vanuit een groen perspectief misschien niet eens nodig was geweest een nieuwe te releasen. Je krijgt 5 jaar garantie op een model 5 en ik denk eerlijk gezegd dat je daar qua specs ook prima 5 jaar mee kunt doen (wat ik zeker van plan ben). Zelfs de IP rating is hetzelfde gebleven.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2025 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik vind de modulariteit van die achterkant wel gaaf. En die schroefjes zijn een verbetering... ik vind dat klikmechanisme van de 5 wel wat goedkoop. Dit geeft wel een meer premium gevoel bij de 6.

Het is geen revolutionaire verandering, maar een prima evolutionaire stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:25
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:12:
De specificaties zijn niet zo schokkend veel anders dan die van de 5. Ik zou zeggen dat het vanuit een groen perspectief misschien niet eens nodig was geweest een nieuwe te releasen. Je krijgt 5 jaar garantie op een model 5 en ik denk eerlijk gezegd dat je daar qua specs ook prima 5 jaar mee kunt doen (wat ik zeker van plan ben). Zelfs de IP rating is hetzelfde gebleven.
Misschien is het primaire doel voor de Fairphone 6 niet de huidige Fairphone 5 gebruikers, maar eerder gebruikers van andere smartphones die overwegen over te stappen. Met de Fairphone 6 is er komende e of 2 jaar een recent en competitief alternatief beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:12:
Voor mij wel een overweging om de overstap te maken, een nieuw model. Een model van 3 jaar (?) terug kopen vind ik toch wat moeilijk in mijn hoofd (in een markt waar voor elk model elk jaar weer een nieuw model uitkomt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:04
ziet er op het eerste gezicht netjes uit, volgend jaar wellicht een goede vervanger voor mijn Samsung S21 FE...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adam1980 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Voor mij wel een overweging om de overstap te maken, een nieuw model. Een model van 3 jaar (?) terug kopen vind ik toch wat moeilijk in mijn hoofd (in een markt waar voor elk model elk jaar weer een nieuw model uitkomt...)
De Fairphone 5 is nog geen 2 jaar oud(september 2023). Fairphone komt iedere 2 jaar met een nieuwe telefoon.

Er is inmiddels een Fairphone (Gen. 6) topic: [Fairphone (Gen. 6)] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sinds vorige week ook aan de slag met de FP5. Ik had hem al bijna een jaar op de plank liggen, maar ik zat nog te klooien met het kunnen opslaan van signal backups op mijn vorige (SailfishOS) telefoon. Maar toen deze onverwacht permanent vergrendeld raakte werd mijn hand geforceerd. Nu dus met CalyxOS aan de slag. Dat lijkt me voorlopig de meest privacy-vriendelijke vorm van Android. Wel jammer dat SFOS niet op de FP5 draait met de X-suite. Vooralsnog een redelijke ervaring. Waar ik soms wel last van heb is dat het terugspelen van muziek soms onverwacht stopt als er een melding op mijn scherm verschijnt terwijl de telefoon in mijn broekzak zit. Meer een CalyxOS dingetje dan een FP5 dingetje natuurlijk, maar wel storend. Het formaat is ook wel enigszins lomp in vergelijking met de Xperia telefoons die ik hiervoor had. (en de FP2 die ik ca. 6 jaar geleden in gebruik had)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mkmi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:47:
[...]

Misschien is het primaire doel voor de Fairphone 6 niet de huidige Fairphone 5 gebruikers, maar eerder gebruikers van andere smartphones die overwegen over te stappen. Met de Fairphone 6 is er komende e of 2 jaar een recent en competitief alternatief beschikbaar.
Recent zeker, maar competitief is een ander verhaal. Eerlijk gezegd geloof ik niet echt in die missie van Fairphone. Ik zie Fairphone telefoons vooral als interessant omdat door de repareerbaarheid de TCO een stukje lager ligt dan wat ik bij andere telefoons in de klasse die vergelijkbare hardware aan boord heeft. De gemiddelde Xperia 10 houdt het bij mij ca 2 jaar uit. De FP2 heb ik ca 4½ jaar kunnen gebruiken voordat deze functioneel te verouderd raakte. Door reparaties kon ik zo ongeveer de kosten van een halve telefoon besparen als ik de Xperia telefoons had gebruikt. Ik was voorheen van de Xperia compact telefoons.
Met een prijspunt van €600 is de prijs nu zo hoog gestegen dat dit wellicht niet meer op gaat. Die moet onder de ca. €525 liggen bij aanschaf om de TCO-vergelijking levensvatbaar te maken. Bij mijn FP5 zat een tegoedbon ter waarde van €100 voor reserveonderdelen waardoor de aankoop uit kon, anders had ik die ook niet gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 26-06-2025 01:51 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
ocf81 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:43:
[...]

Recent zeker, maar competitief is een ander verhaal. Eerlijk gezegd geloof ik niet echt in die missie van Fairphone. Ik zie Fairphone telefoons vooral als interessant omdat door de repareerbaarheid de TCO een stukje lager ligt dan wat ik bij andere telefoons in de klasse die vergelijkbare hardware aan boord heeft. De gemiddelde Xperia 10 houdt het bij mij ca 2 jaar uit. De FP2 heb ik ca 4½ jaar kunnen gebruiken voordat deze functioneel te verouderd raakte. Door reparaties kon ik zo ongeveer de kosten van een halve telefoon besparen als ik de Xperia telefoons had gebruikt. Ik was voorheen van de Xperia compact telefoons.
Met een prijspunt van €600 is de prijs nu zo hoog gestegen dat dit wellicht niet meer op gaat. Die moet onder de ca. €525 liggen bij aanschaf om de TCO-vergelijking levensvatbaar te maken. Bij mijn FP5 zat een tegoedbon ter waarde van €100 voor reserveonderdelen waardoor de aankoop uit kon, anders had ik die ook niet gekocht.
Ik ben wel benieuwd naar de berekening hoe je op dat bedrag uitkomt?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ramon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de berekening hoe je op dat bedrag uitkomt?
Een een nieuwe Sony Xperia 10-serie telefoon is ca €300 à €330 en je zou daar dan twee van nodig hebben in de vier jaar dat je met een Fairphone nog een bruikbare telefoon hebt. TCO van die optie is dus max €660.
Om de prijs van de Fairphone te bepalen neem je de kosten van de telefoon en de onderdelen die je dan nodig hebt in die tijd. Dat is in mijn geval minimaal één USB-poort, één scherm en 3,5mm aansluiting, in het geval van de FP5 dus een USB DAC. De kosten daarvoor zijn totaal ca €135 in het geval van een FP5. Dat betekent dus dat je om die twee telefoons eruit te halen de kosten van de onderdelen verdisconteert en daar volgt dan de maximumprijs van €525 uit. Als je uit gaat van twee poortwisselingen wordt de maximumprijs €495.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 27-06-2025 10:56 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
ocf81 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:43:
[...]

Recent zeker, maar competitief is een ander verhaal.
Dat hangt er vanaf hoe je competitief omschrijft. Als je alleen naar het eindproduct kijkt, dan twijfel ik er niet aan en zou ik nooit enige FP kopen omdat die op alle (technische/hardware) fronten achterblijft.

Maar ik weeg in het competitieve deel meer zaken mee, waarbij ten eerste de duurzaamheid in de productieketen, de 'fairness' in die keten en de repareerbaarheid.

Dan is het ineens een ander verhaal en dan denk ik dat ik nu wél de overstap ga maken naar fairphone. Omdat het, voor mij, meer waar voor mijn geld biedt dan samsung (bijvoorbeeld).

Maar goed, als je jezelf omschrijft als een politiek incorrecte klootzak, dan vraag ik me af wat je überhaupt met een fairphone wilt beginnen. Controle over je telefoon kan op meerdere manieren, dat hoeft niet per se met fairphone. (Je zou fairphone zelfs 'woke', wat dat ook mogen betekenen, kunnen noemen. Je lijkt jezelf dan wel tegen te spreken door dat ding aan te schaffen).

[ Voor 19% gewijzigd door Adam1980 op 27-06-2025 11:13 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:40
ocf81 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Een een nieuwe Sony Xperia 10-serie telefoon is ca €300 à €330 en je zou daar dan twee van nodig hebben in de vier jaar dat je met een Fairphone nog een bruikbare telefoon hebt. TCO van die optie is dus max €660.
Om de prijs van de Fairphone te bepalen neem je de kosten van de telefoon en de onderdelen die je dan nodig hebt in die tijd. Dat is in mijn geval minimaal één USB-poort, één scherm en 3,5mm aansluiting, in het geval van de FP5 dus een USB DAC. De kosten daarvoor zijn totaal ca €135 in het geval van een FP5. Dat betekent dus dat je om die twee telefoons eruit te halen de kosten van de onderdelen verdisconteert en daar volgt dan de maximumprijs van €525 uit. Als je uit gaat van twee poortwisselingen wordt de maximumprijs €495.
Maar waarom zou je zoveel onderdelen moeten vervangen? En eerlijk gezegd moet die Sony toch ook langer mee kunnen gaan.

Het idee is dat je een Fairphone minstens 7 jaar kunt gebruiken door lange software ondersteuning. En dat als er onverhoopt iets kapot gaat, je het dan kunt herstellen tegen relatief geringe kosten.

Het is een andere filosofie: iets zo lang mogelijk gebruiken om een zo klein mogelijke footprint te hebben ipv steeds het nieuwste of het goedkoopste te willen hebben. Ik denk niet dat zo'n hoog-over TCO de beste meetlat is om daartussen te kiezen. Zeker niet als het verschil een paar tientjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Adam1980 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe je competitief omschrijft. Als je alleen naar het eindproduct kijkt, dan twijfel ik er niet aan en zou ik nooit enige FP kopen omdat die op alle (technische/hardware) fronten achterblijft.

Maar ik weeg in het competitieve deel meer zaken mee, waarbij ten eerste de duurzaamheid in de productieketen, de 'fairness' in die keten en de repareerbaarheid.

Dan is het ineens een ander verhaal en dan denk ik dat ik nu wél de overstap ga maken naar fairphone. Omdat het, voor mij, meer waar voor mijn geld biedt dan samsung (bijvoorbeeld).
Nou, dat mooie verhaal van Fairphone is denk ik voor een aanzienlijk deel een sprookje. Alleen de repareerbaarheid blijft daarvan overeind, wat mij betreft. En dat is dan ook precies waarom ik een Fairphone wel interessant vindt, mits de prijs dat toelaat. Het OS moet veilig zijn en de applicaties moeten het gewoon blijven doen, maar OS-upgrades om nieuwe functionaliteiten zijn dus niet per se interessant.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:10:
[...]

Maar waarom zou je zoveel onderdelen moeten vervangen?
Nee, een poort heeft bij mij een gemiddelde levensduur van ergens rond de 1¾ jaar. Een scherm gaat ca 2 à 3 jaar mee voordat het stuk gaat bij mij
bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:10:En eerlijk gezegd moet die Sony toch ook langer mee kunnen gaan.
Nee, een Xperia 10, en de Z3C ervoor gingen allemaal ca 2 jaar mee.
Het idee is dat je een Fairphone minstens 7 jaar kunt gebruiken door lange software ondersteuning. En dat als er onverhoopt iets kapot gaat, je het dan kunt herstellen tegen relatief geringe kosten.
Leuk dat men dat roept, maar mijn FP2 was na 3 jaar al zo sloom als poep en na 4 jaar echt onbruikbaar langzaam, mede omdat het ding uit zijn geheugen ging lopen. Ditto voor mijn Xperia XA2 die ik relatief lang heb gebruikt met SFOS (ca 3½ jaar). Een telefoon is functioneel gewoon klaar na 4 jaar omdat deze is ingehaald door de tijd. Ik ben geen power user, maar het moet wel gewoon vlot genoeg werken om niet te hoeven wachten.
Het is een andere filosofie: iets zo lang mogelijk gebruiken om een zo klein mogelijke footprint te hebben ipv steeds het nieuwste of het goedkoopste te willen hebben. Ik denk niet dat zo'n hoog-over TCO de beste meetlat is om daartussen te kiezen. Zeker niet als het verschil een paar tientjes is.
Ik heb dus nul gevoel bij dat sprookje van Fairphone en TCO is voor mij toch wel de doorslaggevende factor. Het is dezelfde reden om brogues in plaats van gympen te kopen: die repareer je een aantal keer en dan heb je uiteindelijk goedkopere schoenen. (en in het geval van broques ook meer stijl)

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 27-06-2025 11:23 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Adam1980 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:13:
[...]
Maar goed, als je jezelf omschrijft als een politiek incorrecte klootzak, dan vraag ik me af wat je überhaupt met een fairphone wilt beginnen. Controle over je telefoon kan op meerdere manieren, dat hoeft niet per se met fairphone. (Je zou fairphone zelfs 'woke', wat dat ook mogen betekenen, kunnen noemen. Je lijkt jezelf dan wel tegen te spreken door dat ding aan te schaffen).
Waarom zou TCO geen goede reden zijn?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
TCO lijkt me zeker een goede reden. Maar ik kan me niet voorstellen dat FP daarin de enige goedkope partij is.

En ik heb het idee dat je dan je handtekening tegenspreekt. Maar beter dat je geld naar FP gaat dan naar Sony of Samsung (apple, godbetert), alle beetjes helpen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Adam1980 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:52:
TCO lijkt me zeker een goede reden. Maar ik kan me niet voorstellen dat FP daarin de enige goedkope partij is.
Net aan wel of niet, maar daar komt dan ook het gemak van langer dezelfde telefoon gebruiken bij. (tot ie zijn effectieve levensduur bereikt heeft) Verder hebben Fairphone telefoons relatief goede ondersteuning voor aangepaste ROMs, dus dat is ook nog een factor.
Adam1980 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:52:
En ik heb het idee dat je dan je handtekening tegenspreekt. Maar beter dat je geld naar FP gaat dan naar Sony of Samsung (apple, godbetert), alle beetjes helpen (y)
Politieke incorrectheid betekent voor mij vooral dat ik niet klakkeloos alles van iedereen aanneem en dat ik gewoon zeg wat ik denk, ongeacht wat iemand daar van zou kunnen vinden. In dit geval wordt het product op zijn merites beoordeeld. de "politieke" discussie is hier offtopic, dus weg.

[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 27-06-2025 22:49 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
@ocf81 Misschien is Sony of Fairphone dan gewoon niet het juiste voor jou. :p Ik heb hier een Samsung S21 en die werkt nog helemaal soepel. Ik zie dat eigenlijk ook niet veranderen in de nabije toekomst. Mijn vriendin heeft mijn oude S10e (uit 2019), en ook die werkt helemaal soepel nog. Geen kapotte schermen, connectoren oid. Als Sony's bij jou 2 jaar meegaan dan is of Sony heel slecht of jij heel ruig met je spullen...

Ik hoop eigenlijk toch wel dat als ik besluit toch voor de Fairphone 6 te gaan, hij wel 8 tot 10 jaar mee gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 27-06-2025 22:49 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste