Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 16:30
RepareerDroid schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:28:
[...]
Ik zie dat de /e/OS App Lounge de Google Play API gebruikt waardoor dit mogelijk is (zie https://doc.e.foundation/support-topics/app_lounge ). Niet helemaal degoogled dus. Aurora Store gebruikt deze niet en heeft dus geen ondersteuning voor betaalde apps.
De App Lounge geeft je de mogelijkheid om alle apps uit de Playstore te installeren. Anoniem of, zo gewenst, met je google account. Ik vermoed dat die API er juist is voor de betaalde apps.

Uiteraard kun je je ook beperken tot de Aurora Store en/of F-droid. /e/os geeft je de keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-07 20:43
Jammer. Ik vond het vernieuwend en interessant, dat had van mij best mogen slagen (maar ik geef toe dat ik zelf ook liever de FP5 wou dan de FP4)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voorstad schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:31:
[...]

De App Lounge geeft je de mogelijkheid om alle apps uit de Playstore te installeren. Anoniem of, zo gewenst, met je google account. Ik vermoed dat die API er juist is voor de betaalde apps.

Uiteraard kun je je ook beperken tot de Aurora Store en/of F-droid. /e/os geeft je de keus.
Dat zei ik. De API is er om betaalde apps mogelijk te maken.

Je kunt je op een gewone Android installatie ook beperken tot alternatieve stores. Google geeft je net zo goed de keus. Het is enkel enigzins vreemd (maar begrijpelijk voor maximale app ondersteuning) dat de standaard store van een degoogled en privacy gericht OS een Google API gebruikt...
Dryhte schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:05:
[...]Jammer. Ik vond het vernieuwend en interessant, dat had van mij best mogen slagen (maar ik geef toe dat ik zelf ook liever de FP5 wou dan de FP4)...
Het is niet het definitieve einde. Ze stoppen voorlopig. Het lijkt nog altijd het plan om uiteindelijk weer met een abo te komen. Ze kunnen het met de Fairphone 6 nog eens proberen en dan zo kort mogelijk na de release meteen een abo met de Fairphone 6 aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:58
Wordt de Fairphone 6 ook vlak voor de iPhone 16 verwacht?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:38
De laatste 4 Fairphones zijn in september uitgekomen (3, 3+, 4 en 5). Ik verwacht alleen niet dat er dit jaar weer een nieuwe Fairphone uitkomt, misschien een 5+ maar een 6 verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauke1994 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:01:
De laatste 4 Fairphones zijn in september uitgekomen (3, 3+, 4 en 5). Ik verwacht alleen niet dat er dit jaar weer een nieuwe Fairphone uitkomt, misschien een 5+ maar een 6 verwacht ik niet.
Tussen de Fairphone 3, 4 en 5 zaten steeds 2 jaar dus dan zou de Fairphone 6 ongeveer gelijktijdig met de iPhone 17 (en Pixel 10) verschijnen. Een 5+ lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. Er is enkel een Fairphone 3+ geweest, en er lijkt gezien de specs van de Fairphone 5 geen reden om een tussentoestel uit te brengen. Ze kunnen beter met een dikkere batterij met passende achterkant komen voor de zwaargebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:05
RepareerDroid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Tussen de Fairphone 3, 4 en 5 zaten steeds 2 jaar dus dan zou de Fairphone 6 ongeveer gelijktijdig met de iPhone 17 (en Pixel 10) verschijnen. Een 5+ lijkt me ook niet heel waarschijnlijk. Er is enkel een Fairphone 3+ geweest, en er lijkt gezien de specs van de Fairphone 5 geen reden om een tussentoestel uit te brengen. Ze kunnen beter met een dikkere batterij met passende achterkant komen voor de zwaargebruikers.
Dat laatste zou wel heel fijn zijn. Tot nu toe bevalt de Fairphone 5 mij vrij goed maar ik heb het idee dat de batterij beter zou kunnen. Hij gaat nooit naar deep sleep mode bij mij. Volgens mij is dat de reden waarom hij ondanks zijn redelijke batterij toch echt elke dag moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24
RepareerDroid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:27:
[...]
Een aparte hardware oplossing met een extra batterij vond ik niet passen bij het Fairphone concept... Liever maken ze de software en aansturing in orde om het verbruik (vooral standby) te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Accuduur schijnt beter te zijn onder /e/OS, alleen dat dien je er zelf op te zetten of je moet de voorgeïnstalleerde variant bij Murena kopen.
Toen ik nog Fairphone overwoog heb ik ook dat overwogen, alhoewel ik wel iemand ken die het voor mij zou kunnen installeren.

Ik heb wel sinds een tijdje een 'EerlijkePartner' of te wel een Fairbuds XL. Heeft Tweakers daar toevallig een onderwerp op het forum over?
Of kan ik mijn ervaringen daarmee ook hier plaatsen?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05:21
Heel erg jammer dat het stopt. Ben benieuwd wat ze met de bestaande easy klanten gaan doen. Misschien een afkoop voorstel? Of gewoon door laten lopen? Heb nog geen communicatie hierover ontvangen, maar dat zal vast volgen.

Gezien ik een contract van 5 jaar aangegaan ben, loopt dat nog wel even door. In tegenstelling tot andere mensen ben ik ook zuinig met spullen van een ander, dus aan mij geen extreme kosten. Hoogstens een keer een nieuwe batterij. Jammer dat de klant nog niet klaar is voor een product als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bilgy_no1 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Een aparte hardware oplossing met een extra batterij vond ik niet passen bij het Fairphone concept... Liever maken ze de software en aansturing in orde om het verbruik (vooral standby) te beperken.
Dat laatste moeten ze sowieso doen, maar ik bedoelde het ook niet als oplossing voor de huidige problemen met de accuduur. Ik zie het als extra optie voor zwaargebruikers die nu moeten uitwijken naar Chinese merken voor een telefoon met een 6000+mAh accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
whahas schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:31:
Accuduur schijnt beter te zijn onder /e/OS, alleen dat dien je er zelf op te zetten of je moet de voorgeïnstalleerde variant bij Murena kopen.
Toen ik nog Fairphone overwoog heb ik ook dat overwogen, alhoewel ik wel iemand ken die het voor mij zou kunnen installeren.

Ik heb wel sinds een tijdje een 'EerlijkePartner' of te wel een Fairbuds XL. Heeft Tweakers daar toevallig een onderwerp op het forum over?
Of kan ik mijn ervaringen daarmee ook hier plaatsen?
De beste plaats is het Headphones topic: maniac2003 in "Het grote Headphones topic - Deel 2"
En je kunt je ervaringen natuurlijk ook in een review delen: tweakers.net/pricewatch/1930838/fairphone-fairbuds-xl-zwart/reviews/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Versie A.144 is uit sinds 11 Maart

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes
https://support.fairphone...o-the-Latest-Fairphone-OS

Release date: 11th March 2024
Android version: 13
Software Version: FP5.TT46.A.144
Security Patch Level: 5th Feb 2024

Changes

- Security patch level: 5th of February, 2024.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Meestermaas schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 07:21:
Heel erg jammer dat het stopt. Ben benieuwd wat ze met de bestaande easy klanten gaan doen. Misschien een afkoop voorstel? Of gewoon door laten lopen? Heb nog geen communicatie hierover ontvangen, maar dat zal vast volgen.

Gezien ik een contract van 5 jaar aangegaan ben, loopt dat nog wel even door. In tegenstelling tot andere mensen ben ik ook zuinig met spullen van een ander, dus aan mij geen extreme kosten. Hoogstens een keer een nieuwe batterij. Jammer dat de klant nog niet klaar is voor een product als dit.
En heb een afkoop voorstel in de mail. In mijn geval zeer gunstig: voor de borg en reeds betaalde termijnen (totaal €118) mag ik de FP4 houden met 5 jaar garantie.

Andere optie is inleveren en dan €100 korting op een FP5. Dit vind ik een stuk minder aantrekkelijk en passend bij de visie om zo lang mogelijk te doen met mijn mobiel.

Ik denk dat als ik al 2 jaar klant zou zijn dat ik dit voorstel niet zo fijn zou vinden, maar gelukkig is dat niet het geval.

Hiermee komt mijn easy abonnement al weer snel ten einde en mijn toevoeging in dit topic ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Meestermaas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:56:
[...]

En heb een afkoop voorstel in de mail. In mijn geval zeer gunstig: voor de borg en reeds betaalde termijnen (totaal €118) mag ik de FP4 houden met 5 jaar garantie.

Andere optie is inleveren en dan €100 korting op een FP5. Dit vind ik een stuk minder aantrekkelijk en passend bij de visie om zo lang mogelijk te doen met mijn mobiel.

Ik denk dat als ik al 2 jaar klant zou zijn dat ik dit voorstel niet zo fijn zou vinden, maar gelukkig is dat niet het geval.

Hiermee komt mijn easy abonnement al weer snel ten einde en mijn toevoeging in dit topic ook.
Dan heb je toch wel een extreem goede prijs voor dit toestel betaald uiteindelijk... En dan nog 5 jaar garantie ook... Heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Meestermaas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Je kunt nog steeds vertellen over je ervaringen, alleen dat voegt waarschijnlijk niet iets ‘extra’s’ toe, als je dat bedoelt.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Ja, €118 voor een FP4 met hoesje en screenprotector is echt heel goed, maar ook toeval.

Als iemand al 2 jaar een Easy abonnement heeft en hetzelfde aanbod krijgt dan betaalt die persoon €402 voor een FP4 van 2 jaar oud of €100 korting op een FP5. Dit is een stuk minder aantrekkelijk en ik zou dan nog mijn oude batterij hebben ook denk ik die dan wel snel aan vervanging toe is.

Ik weet natuurlijk niet of iedereen een gelijk aanbod heeft gehad, dus dit is geen waarde oordeel naar FP.

Ondanks mijn voordeel vind ik nog steeds dat het stoppen van het easy abonnement een verlies is voor het milieu. Ik ga het geld nu reserveren voor vervanging en met ongeveer €10 per maand kom ik goed uit schat ik zo in. Echter had ik met het abonnement voor veel minder geld veel meer zekerheid en service.

Ik snap dus ook echt niet dat niet veel meer mensen dit hebben gedaan. Maar ja, wat weet ik er nu van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Meestermaas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:34:
Ja, €118 voor een FP4 met hoesje en screenprotector is echt heel goed, maar ook toeval.

Als iemand al 2 jaar een Easy abonnement heeft en hetzelfde aanbod krijgt dan betaalt die persoon €402 voor een FP4 van 2 jaar oud of €100 korting op een FP5. Dit is een stuk minder aantrekkelijk en ik zou dan nog mijn oude batterij hebben ook denk ik die dan wel snel aan vervanging toe is.

Ik weet natuurlijk niet of iedereen een gelijk aanbod heeft gehad, dus dit is geen waarde oordeel naar FP.

Ondanks mijn voordeel vind ik nog steeds dat het stoppen van het easy abonnement een verlies is voor het milieu. Ik ga het geld nu reserveren voor vervanging en met ongeveer €10 per maand kom ik goed uit schat ik zo in. Echter had ik met het abonnement voor veel minder geld veel meer zekerheid en service.

Ik snap dus ook echt niet dat niet veel meer mensen dit hebben gedaan. Maar ja, wat weet ik er nu van...
Tja, die persoon krijgt dan geen koopje, maar mag dat gewoon weigeren en de telefoon terug sturen lijkt me.

Die persoon heeft ook gewoon twee jaar lang de dienst gebruikt waarvoor het abonnement geldt. Enige is dat het abonnement eerder afloopt dan waar die persoon misschien op had gerekend.

En als ik het goed begrijp heb je nog steeds 5 jaar garantie, dus qua zekerheid zit je ook gewoon goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Meestermaas schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:34:

Mensen zijn nog niet klaar voor dat soort abonnementen. Gek genoeg is gespreid betalen, wat vaak juist duurder is, wel populair.

Vroeger betaalde je bij een abonnement ook meer voor je toestel dan wanneer je het los kocht. Die ervaringen in het achterhoofd helpen ook niet.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja het rendement op het Easy abonnement zat vooral in de laatste jaren, zowel economisch als -logisch. Als je 2 jaar lang het hogere bedrag betaalt dan is het net zo duur als gespreid betalen met veel rente.

Het is zoals het is en ik leg me erbij neer, maar het bewijst mij maar weer eens hoe onlogisch mensen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Fairphone heeft nu een actie waarbij je na aankoop van een FP4 of FP5 een waardebon meekrijgt voor reserveonderdelen t.w.v. €100 die vijf jaar geldig is: https://shop.fairphone.com/nl/promotions#fp_js_learn_more

Acties:
  • 0 Henk 'm!
choogen schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:21:
Fairphone heeft nu een actie waarbij je na aankoop van een FP4 of FP5 een waardebon meekrijgt voor reserveonderdelen t.w.v. €100 die vijf jaar geldig is: https://shop.fairphone.com/nl/promotions#fp_js_learn_more
Geldig tot 31 maart en op de gratis onderdelen die je binnen die 100 euro bestelt moet je wel verzendkosten betalen.

Leuke actie alleen jammer dat de waardebon niet 8 tot 10 jaar geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
RepareerDroid schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:33:
[...]
Geldig tot 31 maart en op de gratis onderdelen die je binnen die 100 euro bestelt moet je wel verzendkosten betalen.

Leuke actie alleen jammer dat de waardebon niet 8 tot 10 jaar geldig is.
Wanneer komen ze met de optie om ook de Fairphone 5 met /e/os aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

voorstad schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:01:
[...]
Wanneer komen ze met de optie om ook de Fairphone 5 met /e/os aan te schaffen?
Dat kan al een tijdje: https://murena.com/shop/s...d-new/murena-fairphone-5/

Maar wellicht bedoel je dat je via de Nederlandse Fairphone site wilt bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
choogen schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Dat kan al een tijdje: https://murena.com/shop/s...d-new/murena-fairphone-5/

Maar wellicht bedoel je dat je via de Nederlandse Fairphone site wilt bestellen?
Yup. Bij Murena kan dat. Maar ze verkopen bij Fairphone wel de 4 met /e/os. Dus waarom nu niet ook de 5? Om bijvoorbeeld ook zo'n waardebon te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voorstad schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:11:
[...]

Yup. Bij Murena kan dat. Maar ze verkopen bij Fairphone wel de 4 met /e/os. Dus waarom nu niet ook de 5? Om bijvoorbeeld ook zo'n waardebon te ontvangen?
Dat hangt mogelijk af van wat voor soort deal ze hebben met Murena. En het kan natuurlijk ook een proefballon zijn. Dat ze pas overwegen de Fairphone 5 met /E/OS beschikbaar te maken als de /E/OS Fairphone 4 populair genoeg gebleken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

JT

VETAK y0

Ik ben echt hard toe aan een ander toestel. Als ex-hobbyfotograaf hecht ik veel waarde aan de camera. Het hoeft ook weer niet hetzelfde te zijn als de huidige vlaggenschippen maar ik loop nu rond met een Galaxy S20. En alhoewel betere prestaties in het donker fijn zijn valt het me lang niet tegen. Tele zou ik wel wat beter beeld willen, maar zeker de hoofdcamera bevalt prima. Is er hier iemand die met de Galaxy S20 heeft rondgelopen en nu een Fairphone 5 heeft die hier iets nuttigs over kan roepen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:11
Anderen ook last van deze multitasking bug? (zie link)

https://forum.fairphone.c...ltitasking-pane/105558/32

Echt MEGA irritant. Lijkt vooral voor te komen als je een andere launcher dan quickstep gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
JT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:53:
Ik ben echt hard toe aan een ander toestel. Als ex-hobbyfotograaf hecht ik veel waarde aan de camera. Het hoeft ook weer niet hetzelfde te zijn als de huidige vlaggenschippen maar ik loop nu rond met een Galaxy S20. En alhoewel betere prestaties in het donker fijn zijn valt het me lang niet tegen. Tele zou ik wel wat beter beeld willen, maar zeker de hoofdcamera bevalt prima. Is er hier iemand die met de Galaxy S20 heeft rondgelopen en nu een Fairphone 5 heeft die hier iets nuttigs over kan roepen?
niet precies maar ik heb nu een Fairphone 5 en kom van een Samsung Galaxy S10e (die waarschijnlijk minder is dan de S20) en de hoofdcamera is beduidend slechter bij wat minder licht of beweging. Een telelens zit er ook niet op..

Dus voor de camera zou ik hem niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:28:

Echt MEGA irritant. Lijkt vooral voor te komen als je een andere launcher dan quickstep gebruikt.
Ik gebruik de standaard launcher en heb er een paar keer last van gehad. Even rebooten loste het weer op maar er zal vast ergens een bug zijn waardoor dit getriggerd wordt. Alleen dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

JT

VETAK y0

Hetisweergezell schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:32:
[...]

niet precies maar ik heb nu een Fairphone 5 en kom van een Samsung Galaxy S10e (die waarschijnlijk minder is dan de S20) en de hoofdcamera is beduidend slechter bij wat minder licht of beweging. Een telelens zit er ook niet op..

Dus voor de camera zou ik hem niet aanraden.
Dan had ik het verkeerd in mijn hoofd wat betreft de tele, dacht dat die erop zat. En jouw opmerking over de camera gaat over de FP5 toch (wat je schrijft is op beide manieren te interpreteren)?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Laatst online: 08:05

Ja en best vaak ook. Ik gebruik alles stock en ik heb dit denk ik wel een paar keer per week.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
JT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Dan had ik het verkeerd in mijn hoofd wat betreft de tele, dacht dat die erop zat. En jouw opmerking over de camera gaat over de FP5 toch (wat je schrijft is op beide manieren te interpreteren)?
O sorry dat mijn comment niet helemaal duidelijk is. Mijn opmerking van de camera gaat inderdaad over de Fairphone 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Geen last van en ik gebruik nova launcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:11
nietorigineel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Hmm, ik heb het hier meerdere keren per dag (met oa Nova, maar ook andere launchers), als ik de default gebruik lijkt het minder vaak voor te komen maar is het niet helemaal weg.

Ook precies zoals op de gelinkte video waarbij de app-switcher helemaal klem zit aan de linker kant. Wat soms helpt is de cache van Quickstep wissen en dan geforceerd stoppen, maar echt weg gaat het probleem dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
nietorigineel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Ditto, ook geen last van met nova launcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Via de Fairphone-nieuwsbrief krijg ik net het bericht binnen dat het bedrijf op 9 april a.s. iets nieuws gaat presenteren:

The wait is (almost) over: Unlocking a whole new category
You asked, we listened!

It's been a long time coming, but we're almost ready to reveal another game-changer.

We're introducing long-lasting, repairable design to a whole new category.

Get ready to turn up the volume on April 9, and stay tuned for the big reveal -
trust us, you won't want to miss this!

Wat zou het zijn? Een tablet, een smartwatch, een nieuw soort hoofdtelefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:48
Ik denk oordoppen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:18
Denk ik ook, iets van een repareerbare hoofdtelefoon, wellicht icm abo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Als het iets met audio is, is het toch geen geheel nieuwe categorie? Ze hebben al de Fairbuds XL.
Dat er nu 'gewone' Fairbuds gaan komen, zou die gekke naam van die headset overigens wel verklaren.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!
choogen schreef op donderdag 4 april 2024 @ 17:57:
Via de Fairphone-nieuwsbrief krijg ik net het bericht binnen dat het bedrijf op 9 april a.s. iets nieuws gaat presenteren:

The wait is (almost) over: Unlocking a whole new category
You asked, we listened!

It's been a long time coming, but we're almost ready to reveal another game-changer.

We're introducing long-lasting, repairable design to a whole new category.

Get ready to turn up the volume on April 9, and stay tuned for the big reveal -
trust us, you won't want to miss this!

Wat zou het zijn? Een tablet, een smartwatch, een nieuw soort hoofdtelefoon?
Het gaat over nieuw oordoppen. Zie mijn post van 9 februari over een opmerking uit de Fairphone blog:
RepareerDroid schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:31:
En (nieuws van een maand geleden) Fairphone lijkt ook te werken aan nieuwe in-ears:
https://www.fairphone.com...ssons-we-learned-in-2023/
"Over-the-ear headphones can be sustainable from the ground up. Have you checked out the Fairbuds XL which we released in early 2023? It was our first foray into the personal audio space that prioritized sustainable design from the get go. Now to see if we can extend our learning to a pair of truly wireless earbuds. 2024 is going to sound amazing!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:18
Toch wel gek als het over oordoppen zou gaan, zoals @whahas ook al zei, die categorie is niet echt nieuw.

Maar ik denk zelf ook dat het toch iets headset achtigs is.

Dacht gelijk aan deze.

https://repeat.audio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falco schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:45:
Toch wel gek als het over oordoppen zou gaan, zoals @whahas ook al zei, die categorie is niet echt nieuw.

Maar ik denk zelf ook dat het toch iets headset achtigs is.

Dacht gelijk aan deze.

https://repeat.audio/
De catogorie repareerbare oordopjes is juist wel nieuw. Ik kijk in ieder geval uit naar oordopjes met vervangbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 21:50
Zijn er hier gebruikers die de Fairphone in een enterprise omgeving gebruiken? Dus bijvoorbeeld in combinatie met InTune?

En ik lees veel over de batterijduur: is die door verbeteringen in de software al toegenomen of is hij nog steeds relatief snel leeg? Kun je er een volle (werk)dag intensief gebruik van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

Dennis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:58:

En ik lees veel over de batterijduur: is die door verbeteringen in de software al toegenomen of is hij nog steeds relatief snel leeg? Kun je er een volle (werk)dag intensief gebruik van maken?
heb de FF5 in gebruik met /e/os en kan er een volle dag mee doen, bellen, surfen, foto's.
Ben nooit zover gegaan om de accu nagenoeg leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dennis schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:58:
Zijn er hier gebruikers die de Fairphone in een enterprise omgeving gebruiken? Dus bijvoorbeeld in combinatie met InTune?

Ik heb wel een FP5 en ook met Intune erop (dat was juist de reden om een tweede telefoon ernaast te nemen, omdat ik het niet op mijn telefoon met privé zaken wil hebben draaien).

Het werkt, maar hoe handig hangt ook af van wat de systeembeheerder instelt. Ik vind bijv een grote Calendar widget van Outlook op het Home Screen erg handig, maar mijn beheerder heeft die mogelijkheid uitgeschakeld. Door dit soort dingen vind ik de hele mobiele toegang tot mail etc niet prettig werken, maar dat staat uiteraard helemaal los van de Fairphone. Ligt gewoon aan het gedrocht van Intune...

Ik gebruik hem dan ook echt niet intensief, alleen voor werk en wanneer ik onderweg echt bij mijn mail moet. Voor batterij gebruik dus niet echt representatief voor wanneer je het als enige toestel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 21:50
Dank voor jullie reacties. Meer ervaringen zijn welkom. Voor de use case is het echt belangrijk dat batterijgebruik goed is, gaat om bijvoorbeeld handhavers die een toestel de hele dag moeten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennis schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:29:
Dank voor jullie reacties. Meer ervaringen zijn welkom. Voor de use case is het echt belangrijk dat batterijgebruik goed is, gaat om bijvoorbeeld handhavers die een toestel de hele dag moeten gebruiken.
Ik geloof dat nog niet alle batterij problemen zijn opgelost, dus als batterijduur het belangrijkst is zijn de Sony Xperia 10 V en Samsung Galaxy A55 betere opties.

[ Voor 3% gewijzigd door RepareerDroid op 07-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Het is mij opgevallen dat de batterij van mijn FP5 ineens een stukje langer meegaat. Ik had de app 'AccuBattery' geinstalleerd en zag eerst dan hij nooit de 'deep sleep' modus inging. Maar tegenwoordig doet hij dat wel zodat de standby tijd een stuk beter is geworden.

Hebben jullie dit ook gemerkt? Je zou denken dat het of door een update is gekomen of doordat bepaalde machtigingen automatisch zijn ingetrokken zoals geloof ik wel gebeurd als apps lang genoeg niet gebruikt worden?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Het waren inderdaad in-ear oordoppen: https://www.bright.nl/nie...n-nog-betaalbaar-ook.html

Edit: Tweakersreview vd oordoppen toegevoegd: review: Fairphone Fairbuds - In-ears met vervangbare accu's

[ Voor 40% gewijzigd door choogen op 11-04-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 03-07 15:52
whahas schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:11:
Als het iets met audio is, is het toch geen geheel nieuwe categorie? Ze hebben al de Fairbuds XL.
Dat er nu 'gewone' Fairbuds gaan komen, zou die gekke naam van die headset overigens wel verklaren.
Daar lijkt het wel op, sinds vandaag:
https://shop.fairphone.com/nl/fairbuds

Vraag mij af hoe ze blijven zitten tijdens hardlopen.

EDIT Staat nu ook op de frontpage :*)
nieuws: Fairphone introduceert repareerbare Fairbuds-oordopjes

[ Voor 26% gewijzigd door walterworld op 09-04-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 21:32

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

Codec: SBC & AAC

Jammer dit, was in staat om gelijk te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik volg dit nog steeds met interesse, maar heb mijn zorgen nog niet helemaal de wereld uit. Hoe is op dit moment b.v. de ondersteuning voor 'officiele' zaken zoals DigiD en banking apps (ABN AMRO, Paypal etc) en andere zaken wanneer je de Murena variant (E/OS) gebruikt? Ik snap dat je de app zelf via een proxy binnen kunt halen en ik heb mijn eigen spotify abo b.v. om gewoon in te loggen op zo'n app, maar voor een bank-app moet het echt native goed werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:09:
Ik volg dit nog steeds met interesse, maar heb mijn zorgen nog niet helemaal de wereld uit. Hoe is op dit moment b.v. de ondersteuning voor 'officiele' zaken zoals DigiD en banking apps (ABN AMRO, Paypal etc) en andere zaken wanneer je de Murena variant (E/OS) gebruikt? Ik snap dat je de app zelf via een proxy binnen kunt halen en ik heb mijn eigen spotify abo b.v. om gewoon in te loggen op zo'n app, maar voor een bank-app moet het echt native goed werken.
Mijn ervaring met Murena/e.os is dat op dit moment de problemen met de QR-scanner zijn opgelost, bij mij werkt Digid nu. Paypall, Rabo en ING werken gewoon. Triodos werkt, ook, alleen vereist de installatie van de app nog een omweg. Triodos is op de hoogte en werkt aan een oplossing voor Murena/e.os.

Wat niet werkt is de ASN bank (en waarschijnlijk SNS en Volksbank). ASN is op de hoogte, maar wil er niets aan doen onder het mom van zogenaamde veiligheid.

https://community.e.found...p-crasht-bij-stap-4/54381

https://community.e.found...ogle-play-services/48657/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik ben net even bij een winkel binnengelopen die de FF5 heeft liggen om even te "voelen". Ik moet zeggen, wellicht komt het omdat ik mijn verwachting onderbewust (zwaar) naar beneden bij heb gesteld, maar ik vind het ding niet cheap aanvoelen. Het voornaamste wat ik niet echt kon testen is performance, want er stonden helemaal geen apps op en hij had geen wifi. Stock ui is best snappy maar geen idee hoe erg het worden E/OS plus een paar grote apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik blijf dit ook volgen, ook al ben ik niet meer van plan om een Fairphone te nemen.
Het is gewoon een heel interessant apparaat, Nederlands en omvat veel van mijn normen en waardes. Het is puur dat ik zelden te maken heb met een apparaat dat stuk gaat en mijn telefoons na mij ook nog gebruikt worden, anders zou ik de overstap wellicht wel maken.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb mijn verwachtingen zeker niet naar beneden bij hoeven te stellen om nog altijd blij te zijn met mijn FP5. Ik had een OP Nord en vergeleken daarbij is dit absoluut een vooruitgang. Nee, hij is niet zo hip en trendy als de S24 van mijn collega, maar ik heb er bijzonder veel plezier van en gebruik hem best intensief. Met /e/os heb ik geen ervaring, helaas. Ont-googlen zou ik graag willen, maar Google Pay gebruik ik daarvoor toch te vaak.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Heb afgelopen weekend voor het eerst een FP5 in mijn handen gehad, en ik vond 'm er erg goed uitzien. Het toestel is een slagje dikker dan mijn huidige telefoon, maar voor de rest: top toestel.

Het wordt zeker mijn volgende toestel, een FP5 met e.os. Het is dat mijn huidige OP7T pro nog voldoet en met e.os nog steeds de laatste updates krijgt. Batterij gaat wel hard achteruit, dus wie weet hoe lang nog....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Helaas vergelijkt Tweakers de Fairbuds enkel met duurdere en ongeveer evendure in-ears, waardoor de review een verkeerd beeld geeft.

Androidplanet heeft ook een review geplaatst en die is ook vooral negatief.
https://www.androidplanet...airphone-fairbuds-review/

Bij de guardian zijn ze wat realistischer:
https://www.theguardian.c...ith-replaceable-batteries
"As with other Fairphone products, you are paying a bit over the odds to be more sustainable and ethical. The Fairbuds have the sound and noise cancelling of lower mid-range buds costing in the £90 to 100 range, meaning you are paying about £30 more for the replaceable batteries and fairer manufacturing."

iFixit is in ieder geval wel positief over de repareerbaarheid. Wederom een 10/10:
YouTube: Fairbuds Teardown: Our Highest Scoring Earbuds Ever!
voorstad schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:58:
Heb afgelopen weekend voor het eerst een FP5 in mijn handen gehad, en ik vond 'm er erg goed uitzien. Het toestel is een slagje dikker dan mijn huidige telefoon, maar voor de rest: top toestel.

Het wordt zeker mijn volgende toestel, een FP5 met e.os. Het is dat mijn huidige OP7T pro nog voldoet en met e.os nog steeds de laatste updates krijgt. Batterij gaat wel hard achteruit, dus wie weet hoe lang nog....
Voor de OP7T Pro zijn nog wel batterijen verkrijgbaar: https://www.ifixit.com/products/oneplus-7t-pro-battery. Je kunt eventueel dus nog door tot in ieder geval de Fairphone 6. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Aziraphale schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:52:
Ik heb mijn verwachtingen zeker niet naar beneden bij hoeven te stellen om nog altijd blij te zijn met mijn FP5. Ik had een OP Nord en vergeleken daarbij is dit absoluut een vooruitgang. Nee, hij is niet zo hip en trendy als de S24 van mijn collega, maar ik heb er bijzonder veel plezier van en gebruik hem best intensief. Met /e/os heb ik geen ervaring, helaas. Ont-googlen zou ik graag willen, maar Google Pay gebruik ik daarvoor toch te vaak.
Mij gaat het om het milieu-aspect en het ont-googlen inderdaad. Niet dat ik verwacht dat we nou allemaal de wereld redden omdat er wat loony's met een gerecyclede telefoon rondlopen, maar meer om 1) een punt te maken en 2) in ieder geval niet verder bij te dragen aan het probleem.

Een uitspraak die mij vaak voorbij komt is 'principes moet je je kunnen veroorloven' en dat is meestal waar, dus aangezien ik in de positie verkeer een fairphone te kunnen betalen vind ik dat ik ook meer reden heb om mijn steentje bij te dragen ook in deze hoek.

Google pay... ik héb het wel en gebruik het af en toe, maar ben nog nooit in een situatie geweest waarik ik niet op andere wijze kon betalen aangezien ik mijn pinpas e.d. gewoon letterlijk altijd bij heb. Helaas is de ABN gestopt met zelf een draadloos betalen-optie aan te bieden.

Heb op dit moment een S23 ultra en mijn voornaamste 'angst' is 1) batterijduur (maar dat is goedkoop af te vangen omdat je met de FF gewoon een spare mee kan nemen, bovendien startte het ding bij een test in de winkel véél sneller op dan ik gewend ben) en 2) longevity. Die alternatieve SOC is niet de vlotste, dus hoe gaat die zich houden 4 OS updates in de toekomst met de apps van dan? Ik hoef me dan niet meer druk te maken om Android bloat gelukkig...

Enkele jaren terug had ik er nog weinig aandacht voor / zorgen om, Google. Ik had de meeste diensten altijd wel uit staan en gebruik het alleen waar nodig, maar gebruik b.v. wel photo's backup, family link en gebruik google om bij enkele diensten (uit gemak) in te loggen. Dat ben ik dus nu systematisch allemaal aan het aanpassen met het doel om uiteindelijk helemaal van google weg te stappen. Het is gewoon eng hoeveel macht ze hebben - de scholen verstrekken nu zelfs gewoon gratis laptops aan alle leerlingen bij ons (bruikleen wel) wat echt ongehoord is voor een school (publiek geld en al) maar financieel mogelijk omdat google dat allemaal sponsort, net zoals microsoft al die jaren deed met edu licensing. Mijn kinderen worstelen met het gebruik van windows, mac of linux en denken dat alles via chrome loopt (wat niet zo gek is natuurlijk gezien de chromebooks op school).

Alhoewel ik vind dat ze hierin totaal hun eigen keuzes moeten maken (ik leg ze niks op) trek ik hier de streep en heb ik de eerste stappen richting een google-loos leven al gezet, de FF (in mijn geval de Murena variant dus) moet hier een groot onderdeel van gaan worden.

------------------

Ik heb nog wel heel veel vragen die ik eigenlijk niet echt online kan vinden en waarvoor ik iemand zoek die op dit moment een device gebruikt met E/OS erop, en dan specifiek ook de app lounge. Mocht iemand zich willen melden.... :).

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-04-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

HTT-Thalan schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:00:
[...]

Ik heb nog wel heel veel vragen die ik eigenlijk niet echt online kan vinden en waarvoor ik iemand zoek die op dit moment een device gebruikt met E/OS erop, en dan specifiek ook de app lounge. Mocht iemand zich willen melden.... :).
Heb de FF5 met E/OS/ in gebruik,
stel je vragen ik zal proberen je te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Anoniem: 1028301 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:24:
[...]

Heb de FF5 met E/OS/ in gebruik,
stel je vragen ik zal proberen je te helpen.
Ik heb ondertussen 1 antwoord al gevonden via een ander forum, en dat is dat ik dus inderdaad wel betaalde apps via E/OS zónder Google kan gebruiken mits je het abo buiten de playstore om kan regelen (dus spotify en dergelijke).

Maar: Hoe is de ervaring met zwaardere apps qua 'snappiness' van E/OS op de toch wel beperkte chip/soc? En hoe lang kun je gemiddeld met een accu doen bij gemiddelde settings/gebruik + wanneer je extreem zuinig doet? Is de maps applicatie geschikt voor navigatie? Werkt Digid er goed/betrouwbaar op en kun je die ook gewoon via de App lounge krijgen? Heb je 2FA apps via deze lounge die te gebruiken zijn als alternatief voor b.v. die van Google? En, last but not least, heb je zaken die je echt niet kunt via E/OS en waar Google in jouw visie toch wel een USP heeft?

Ik hoop te vinden dat ik met een beetje wil en moeite toch wel over kan stappen, maar bepaalde zaken kun je bijna niet meer zonder mobiel regelen tegenwoordig en ik wil b.v. nog wel kunnen fastchargen aan de snelweg met mijn auto :P. Dat ik geen google pay zal hebben vind ik niet boeiend want die gebruik ik toch al bijna nooit.

- edit - (enkele dagen later...)

ik bedenk me net nog een belangrijke kwestie waar ik nog niet eerder bij stil stond.. De murena versie komt met E/OS er al op en voor die extra tijdsbesparing betaal je dan ±70 euro, wat ik prima en redelijk vind. Echter! De garantie moet dan, volgens Fairphones's voorwaarden, ook daar geclaimed worden als er wat mocht zijn. Dat is wel een goeie reden om wellicht toch te overwegen een Nederlandse FF5 te kopen en dan zelf E/OS erop te zetten, maar ik vraag me af hoe lastig dit is, ik heb geen zin in 2 dagen prutsen.

- edit 2 -

ik heb de guides er eens op nagelezen, het zelf installeren ziet er vrij technisch uit, niet iets waar ik zin in heb en waarin ook nog een hoop mis kan gaan lijkt me.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-04-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Nobele intenties, @HTT-Thalan.
Jammer dat je tegen zoiets aanloopt. Ik heb ook een Fairphone 5 overwogen. Ik wilde er dan ook /e/OS op zetten, omdat ik geen Google fan ben. Ik vind het al jammer dat ik van mezelf vind dat ik nog niet zonder Youtube en Gmail kan.

Ik heb begrepen dat de lage accuduur van de Fairphone 5 verholpen wordt indien je /e/OS er op zet. Alleen dan heb je nog steeds een gigantische telefoon met een OS waarvan ik niet weet of ik daar alles mee kan wat ik nu ook met mijn telefoon kan. Tel daarbij op dat ik waarschijnlijk maanden aan het wennen ben, omdat ik qua smartphone OS alleen bekend ben met iOS en dan begrijp je wellicht waarom ik het ook opgegeven heb.

Ik ben benieuwd of de goedkope Fairphone ook een kleiner model wordt. Dat zou al schelen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

whahas schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
Nobele intenties, @HTT-Thalan.
Jammer dat je tegen zoiets aanloopt. Ik heb ook een Fairphone 5 overwogen. Ik wilde er dan ook /e/OS op zetten, omdat ik geen Google fan ben. Ik vind het al jammer dat ik van mezelf vind dat ik nog niet zonder Youtube en Gmail kan.

Ik heb begrepen dat de lage accuduur van de Fairphone 5 verholpen wordt indien je /e/OS er op zet. Alleen dan heb je nog steeds een gigantische telefoon met een OS waarvan ik niet weet of ik daar alles mee kan wat ik nu ook met mijn telefoon kan. Tel daarbij op dat ik waarschijnlijk maanden aan het wennen ben, omdat ik qua smartphone OS alleen bekend ben met iOS en dan begrijp je wellicht waarom ik het ook opgegeven heb.

Ik ben benieuwd of de goedkope Fairphone ook een kleiner model wordt. Dat zou al schelen.
Komend vanaf een Ultra (die ik altijd al te lomp heb gevonden) is de FF5 ietsje compacter. En qua OS: Ik heb ze allemaal altijd al brak gevonden. Ik was een groot symbian fan maar dat is geen optie meer helaas. Op de PC heb ik jaren met zowel Windows, Linux als Mac gewerkt en voor mij is uiteindelijk allemaal 'gewoon' een OS, daarbij verwacht ik niet dat er zo'n grote schok zal zijn van Google Android naar stock Android. Ik heb wel voorkeuren, maar in deze ook tegelijkertijd weinig keuze, er zijn weinig combo's te koop van een 'groene' telefoon icm een 'vrij' en google-loos OS.

De accuduur zal minder zijn maar een nieuwe erin klikken is 5sec werk voor langere reizen of kamperen en de camera zal ik moeten gaan ervaren. De S23 heeft een retegoeie camera maar ik ben een waardeloze fotograaf (ook nul interesse in) en gebruik hem vooral voor kiekjes van de kids + werkplaatsprojecten en 's nachts kiekjes schieten doe ik ook niet.

Ik besef me dat het een rare overstap is, maar nu brengt de S23U + de Buds2Pro nog genoeg op om het een makkelijke overstap te maken, die ben ik vast en zeker zo kwijt. Ik koop wel eerste de FF zodat ik op het gemakje over kan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klinkt best logisch.
Succes en veel plezier alvast.
Laat vooral ook weten wat je er van vindt hier (inclusief het OS erop zetten)!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Okay, Murena laat weten (via email) dat de enige garantie-optie die zij bieden reparatie in Frankrijk is. Ze lijken daartoe een collect optie te bieden (geen idee of dat gratis is onder garantie) maar inclusief de factory reset kost het wel tijd en moeite + je zit een tijd (weken?) zonder toestel. Ze bieden niet de optie om zelf parts te swappen.

Zelf E/OS erop zetten ziet er ook niet echt aantrekkelijk uit... teveel factoren waarop het mis kan gaan. Dit ziet er niet echt uit als een hele prettige switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Jammer. Klinkt alsof het behoorlijk behelpen is. Ik word daar al niet vrolijk van als het om telefoonhoezen gaat, laat staan om de telefoon zelf.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Ik heb 4 telefoons naar e.os omgezet, sommige met de Easy Installer, andere handmatig. Ging vlotjes. Gewoon even goed voor gaan zitten. Prima te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 18-04-2024 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Komend van een Motorola Edge Zwart (model uit 2020, € 339 voor betaald medio 2021) en nu een paar dagen een Fairphone 5 in m'n handen kan ik niets dan aansluiten bij de ervaringen die ik heb gelezen:
  • De speakers leveren belabberd, blikkerig geluid. Een filmpje kijken met spraak is afzien, muziek afspelen is niet om aan te horen.
  • Camera, met name de front-facing, is echt bizar slecht bij minder licht.
  • Toestel is loeizwaar.
  • Ik mis m'n gestures! "Double-chop" om de zaklamp aan te zetten, volumeknoppen ingedrukt houden om te skippen naar vorige/volgende nummer.
  • Camera is niet te starten vanaf het lockscherm.
  • Niet te verwijderen zoekbalk op het homescreen.
  • Android 13 (komend van 11): glitches bij sommige schermovergangen, misselijkmakende (letterlijk!) stretch-animatie bij overscrolling (enige oplossing: álle animaties uitschakelen).
Verder nog weinig te zeiken, maar echt zo'n beetje alles was beter aan m'n vier jaar oudere, half zo goedkope telefoon. Maar goed, die liet ik om de dag vallen, en een nieuw scherm dat ik na de laatste val nodig had, zou € 229 kosten.

Yay greenwashing/principes? Sure, sommige ergernissen van me zijn op te lossen met een andere launcher, maar waarom is de Out-Of-Box Experience zo bedroevend?

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 17-04-2024 19:48 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Sjeempie, ik wist niet dat het zo erg was. Als je dit zo bij elkaar zet...

Kudos voor je handtekening, ik moest erg lachen!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
CodeCaster schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:40:
  • De speakers leveren belabberd, blikkerig geluid. Een filmpje kijken met spraak is afzien, muziek afspelen is niet om aan te horen.
  • - Kwestie van gevoelig gehoor, ik heb er totaal geen last van.
  • - Even een Gcam port installeren lost dat oo
  • Toestel is loeizwaar.
  • - Scheelt weer sportschool. :+ Ik vind hem zelf zeker niet te zwaar
  • Ik mis m'n gestures! "Double-chop" om de zaklamp aan te zetten, volumeknoppen ingedrukt houden om te skippen naar vorige/volgende nummer.
  • - Gravity Gestures schijnt dat te kunnen.
  • - Dubbelklikken op de aan/uit knop
  • - Zit in Google, dus Nova oid pakken.
  • Android 13 (komend van 11): glitches bij sommige schermovergangen, misselijkmakende (letterlijk!) stretch-animatie bij overscrolling (enige oplossing: álle animaties uitschakelen).
  • - Tja, that's Android 13 for you...
Yay greenwashing/principes? Sure, sommige ergernissen van me zijn op te lossen met een andere launcher, maar waarom is de Out-Of-Box Experience zo bedroevend?
Ik kom zelf van een OP Nord en vond hem out-of-the-box prima. Maar ja, hij is uiteraard anders dan je Moto. Heb in je lijst wat oplossingen genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Aziraphale schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:37:
[...]

Ik kom zelf van een OP Nord en vond hem out-of-the-box prima. Maar ja, hij is uiteraard anders dan je Moto. Heb in je lijst wat oplossingen genoemd.
Uiteraard is 'ie anders, dat is m'n probleem ook niet, dat is dat een toestel van drie jaar nieuwer en twee keer duurder het op verschillende vlakken objectief slechter doet. Principes mogen geld kosten, daar niet van, maar dan ook nog eens diverse stappen achteruit gaan, is even slikken.

Bedankt voor de alternatieven die je noemt, ik zal eens gaan kijken.

Ander issue dat ik nog vergat te vermelden: de omgevingslichtsensor laat m'n scherm soms ineens een stuk donkerder worden. Niet subtiel, maar abrupt een paar stappen. Meer mensen last van?

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30
CodeCaster schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:03:
[...]

Uiteraard is 'ie anders, dat is m'n probleem ook niet, dat is dat een toestel van drie jaar nieuwer en twee keer duurder het op verschillende vlakken objectief slechter doet. Principes mogen geld kosten, daar niet van, maar dan ook nog eens diverse stappen achteruit gaan, is even slikken.

Bedankt voor de alternatieven die je noemt, ik zal eens gaan kijken.

Ander issue dat ik nog vergat te vermelden: de omgevingslichtsensor laat m'n scherm soms ineens een stuk donkerder worden. Niet subtiel, maar abrupt een paar stappen. Meer mensen last van?
Yup, subtiel het scherm automatisch dimmen is nog niet uitgevonden bij Fairphone. Heb het gevoel dat ze een grof getrapte regeling er in hebben gezet.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@CodeCaster Voor mij was het gelijk/vooruit in vergelijking met de Nord. Maar ik hou ook wel van een wat 'steviger' telefoon.

Die omgevingslichtsensor is inderdaad bekend. Ik zet auto dimmen ook vaak uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-07 11:12
Komend van een Motorola Edge Zwart (model uit 2020, € 339 voor betaald medio 2021) en nu een paar dagen een Fairphone 5 in m'n handen kan ik niets dan aansluiten bij de ervaringen die ik heb gelezen:
(...)
Ieder z'n eigen ervaringen natuurlijk, maar ik heb eigenlijk geen last van de dingen die je opnoemt. Vind het apparaat alleen wat groot.

Nu je die zoekbalk noemt: die is bij mij al een tijdje verdwenen en daar heb ik niets voor gedaan, geen idee eigenlijk hoe dat gebeurd is. Ik gebruik de standaard launcher en geen Nova. Afijn, toen de balk er nog wel was had ik gewoon pagina 2 van het homescreen als hoofdpagina ingericht. De telefoon unlockt toch steeds naar de laatste pagina waar je op zat, dus dan zie je die zoekbalk eigenlijk alleen eenmalig na een restart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Aziraphale schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor de nuances. Alleen je dient wel veel aan te passen dan. Gelukkig zou ik toch iets van /e/OS nemen indien ik toch nog een Fairphone 5 zou halen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
whahas schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor de nuances. Alleen je dient wel veel aan te passen dan. Gelukkig zou ik toch iets van /e/OS nemen indien ik toch nog een Fairphone 5 zou halen.
Tja, of je dingen wilt aanpassen is natuurlijk vooral afhankelijk van wat je wilt. Ik heb graag de interface van Gcam en heb al jaren Nova, dus dat was voor mij een no-brainer om er op te zetten. Zelf heb ik een grote voorkeur voor Lineage, maar helaas is dat er nog niet voor de FP en de huidige software is voor mij schoon genoeg om goed mee te kunnen werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
RepareerDroid schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:10:

[...]
Voor de OP7T Pro zijn nog wel batterijen verkrijgbaar: https://www.ifixit.com/products/oneplus-7t-pro-battery. Je kunt eventueel dus nog door tot in ieder geval de Fairphone 6. :P
[off-topic]
Ik heb een OP7T pro batterij besteld, eens kijken of het gaat lukken en ik doorkan tot de Fairphone 6 er is ;-)
[on-topic]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
  • Toestel is loeizwaar.
Het toestel is wel zwaar, maar niet ongewoon zwaar. Zo is de nieuwe Samsung Galaxy A55 bijvoorbeeld een gram zwaarder.
De camera niet kunnen starten vanaf het vergrendelscherm wordt vanaf Android 14 opgelost. Die introduceert namelijk de mogelijkheid om zelf de apps te kiezen die je kunt starten vanaf het vergrendelscherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:40

Prx

Die kun je voor nu nog oplossen door de gesture in te schakelen om met 2 x power knop indrukken de camera te starten. Dat werkt ook gewoon vanuit het vergrendelscherm.

Settings > System > Gestures > Quickly open camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een link toegevoegd aan de eerste post naar de iodéOS beta.

Info over iodéOS : https://iode.tech/iodeos-en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
RepareerDroid schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:44:
Ik heb een link toegevoegd aan de eerste post naar de iodéOS beta.

Info over iodéOS : https://iode.tech/iodeos-en/
Waarin onderscheid iodeos zich van e.os e.foundation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voorstad schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:55:
[...]

Waarin onderscheid iodeos zich van e.os e.foundation?
iodéOS heeft een simpelere inrichting met voornamelijk standaard f-droid apps(die je allemaal tijdens installatie van het OS kunt weigeren) en heeft een ingebouwde ad-blocker en ouderlijk toezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Versie A.154 is uit sinds 15 April

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes
https://support.fairphone...o-the-Latest-Fairphone-OS

Release date: 15th April 2024
Android version: 13
Software Version: FP5.TT4C.A.154
Security Patch Level: 5th March 2024

Resolved issues

- An issue that was causing the microphone not to be accessible to third-party apps has been solved.
- An issue that was causing the icon of the Calendar app not to update correctly and show the current date has been solved.
- An issue that was causing the Settings to become unresponsive upon exiting from Guest mode has been solved.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik heb wat nuttige info opgedaan net die ik even ter info deel mocht het niet al bekend zijn.

Als je via Murena een FF5 koopt kun je voor garantie gewoon bij FF in NL aankloppen. Indien het een reparatie betreft die met een modulair onderdeel uitgevoerd kan worden, zullen ze indien je daarom verzoekt gewoon, net zoals met een in NL gekochte FF, het onderdeel opsturen zodat je dit zelf kunt vervangen.

Een bij Murena gekochte FF5 komt óók in aanmerking voor de gratis verlengde garantie en daarvoor kun je ook weer op de NL FF website aankloppen.

Last but not least, mocht je een Nederlandse FF5 kopen en die bricken door een mislukte E/OS installatie, kun je een buiten-garantie software reparatie aanvragen (dan moet hij wel naar frankrijk met de post) en die kosten zijn óngeveer 50 euro, maar dat is niet gegarandeerd, dit gaf hij me als indicatie uit andere reparaties.

Ik moet zeggen, het feit dat ik 1) direct iemand aan de lijn had en 2) op 100% van mijn vragen een precies antwoord kreeg wat ook nog eens 100% in lijn is met waar ik op hoopte gezien hun filosofie, stemt me heel positief over dit bedrijf.

Ik denk dat ik dan ook zometeen zal overgaan tot het bestellen van de Murena Fairphone 5 :).

- edit -

/done :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
HTT-Thalan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:03:
Ik heb wat nuttige info opgedaan net die ik even ter info deel mocht het niet al bekend zijn.

Als je via Murena een FF5 koopt kun je voor garantie gewoon bij FF in NL aankloppen. Indien het een reparatie betreft die met een modulair onderdeel uitgevoerd kan worden, zullen ze indien je daarom verzoekt gewoon, net zoals met een in NL gekochte FF, het onderdeel opsturen zodat je dit zelf kunt vervangen.

Een bij Murena gekochte FF5 komt óók in aanmerking voor de gratis verlengde garantie en daarvoor kun je ook weer op de NL FF website aankloppen.

Last but not least, mocht je een Nederlandse FF5 kopen en die bricken door een mislukte E/OS installatie, kun je een buiten-garantie software reparatie aanvragen (dan moet hij wel naar frankrijk met de post) en die kosten zijn óngeveer 50 euro, maar dat is niet gegarandeerd, dit gaf hij me als indicatie uit andere reparaties.

Ik moet zeggen, het feit dat ik 1) direct iemand aan de lijn had en 2) op 100% van mijn vragen een precies antwoord kreeg wat ook nog eens 100% in lijn is met waar ik op hoopte gezien hun filosofie, stemt me heel positief over dit bedrijf.

Ik denk dat ik dan ook zometeen zal overgaan tot het bestellen van de Murena Fairphone 5 :).

- edit -

/done :9.
Ben je in staat om mij en anderen / ons van een jaarlijkse update te voorzien? Ik ben heel benieuwd hoeveel jaar jij je Fairphone tot volle tevredenheid zult blijven gebruiken. Lijkt je dit wat?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

whahas schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:49:
[...]

Ben je in staat om mij en anderen / ons van een jaarlijkse update te voorzien? Ik ben heel benieuwd hoeveel jaar jij je Fairphone tot volle tevredenheid zult blijven gebruiken. Lijkt je dit wat?
Ik zit al 20+ jaar op Tweakers, zal wel lukken denk ik, maar ik kan het af en toe vergeten en dan moet je er maar naar vragen :P.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, mijn eerste 2 uur met de Murena FP5 :P.

Ik heb 1 crash gehad die gelijk de telefoon onbruikbaar maakte, een 'blisslauncher' en dat was ook met een reboot niet te verhelpen, maar na een snel kijkje op het E/OS forum vond ik de tip 'cache legen' voor die launcher en dat fixte het inderdaad.

Het eerste wat negatief opvalt is dat het scrollen tussen meerdere homescreens echt sluggish is, dus ik heb alles in mapjes gedrukt zodat ik maar 1 homescreen heb. Ook het moven van apps tussen mappen en de launcher is echt sloom/hakkelend, maar andere dingen lopen dan weer volstrekt vloeiend, dus ik gok vooralsnog dat dit met een UI update te verhelpen is en niet aan de CPU ligt. Apps werken ook prima.

En daar gelijk een grote verrassing danwel opsteker: Géén google account nodig gehad, 100% van mijn apps over kunnen zetten inclusief de Bank, Digid en zaken zoals Steam Guard. Alles werkte out of the box, maar voor telegram geeft de originele app je geen launch icon, dus daarna de FOSS versie (F-Droid) erbij gezet en die werkt naar behoren. Ook mijn apps voor muziek, netflix, fastned, etc etc, de 'bijzaken' werken allemaal prima en ook locatietoegang e.d. gaat gewoon goed.

Kleine onhebbelijkheid vind ik dat apps gewoon altijd je homescreen bezetten tenzij je mapjes gebruikt, apple-stijl dus. Je kan niet de apps verbergen en een homescreen instellen zoals ik van Samsung al 10 jaar gewend ben. Je hebt ook geen back/home buttons... en ik zoek me ook nog rot naar de optie om alle apps hard te closen (die op de achtergrond draaien).

Speakergeluid kan ermee door - het is geen Samsung Ultra sound, maar dat had ik ook niet verwacht en daar moet ik het ook niet mee vergelijken. Muziek is prima aan te horen, al klinken de beltonen echt wel schel.

Scherm - prima, niks op aan te merken. Ik draaide mijn Ultra sowieso altijd al op de laagste resolutie op 60hz om stroom te sparen dus daar mis ik niks aan.

Vingerafdrukscanner: Mega goed. Ik was zo 100% klaar met die in-screen scanner van Samsung die nooit echt lekker/goed werkt en al 3 jaar een grote ergernis is. Nu eentje in de zijknop en dat werkt zoveel sneller/betrouwbaarder.

Ik heb de originele FP screenprotector en case gebruikt, we zullen zien hoe lang die het volhouden. eSim van Odido erop gezet, werkt ook helemaal prima, inclusief de Odido app.

Accuduur kan ik uiteraard nog niks zinnigs over zeggen. Ik haalde hem met 25% uit de verpakking en hij ligt nu na 2 uur pielen met 15% aan de (snel)lader.

Leuk extraatje is dat je links van het homescreen een widgetscherm hebt dat o.a. de optie bied om je IP adres en Geolocatie te faken + trackers te blocken. Het is echt wel op privacy gericht!

Nu nog even uitvogelen hoe ik eenvoudiger contacten omzet dan alles rotweg intypen...

- edit -

Dag 2 :).

Contacten weten over te zetten door een VCF te exporteren, via email doorsturen en importeren. Email opzetten was nog vervelend vanwege die nieuwe oAuth van Microsoft... K9mail wilde écht niet, dus voor nu Outlook Lite uit de App Lounge gebruikt zodat ik toch email heb.

Whatsapp overzetten blijft een dingetje, draait ook een topic over. Whatsapp werkt prima, maar ik krijg mijn historie niet mee overgezet.

Ik heb Aegis geinstalleerd en daarmee de toestel-verificatie vanuit Microsoft kunnen vervangen zodat ik niet meer via mijn S23U hoef te authenticeren als ik in mijn MS account moet komen. Datzelfde hoop ik te gaan doen voor Google maar ik trek eerst nog even alle foto's van het toestel voordat ik het ding lostrek.

Telegram gaat iets minder: Ik moet de FOSS version draaien die blijkbaar geen app-permissies heeft om notifications te sturen. Ik krijg dus een blanket statement notification bovenin van Telegram die linkt naar een pagina die uitlegt waarom. Ik heb er dus voor nu voor gekozen notifications daarvan uit te zetten.

Wat betreft accuduur: Het opladen gaat sneller dan de indicatie van de telefoon aangeeft. Het leeglopen gaat echter ook vrij hard. Deels is het wennen omdat ik van een powersaver toestel kom, maar het rare is dat tijdens on-screen use het verbruik lager is dan ik zou verwachten, maar standby hoger. M.a.w. hij komt niet in deep sleep of iets dergelijks. Overnacht raakte ik relatief veel kwijt, maar een half uur pielen om settings te vinden verbruik dan naar verhouding weer heel weinig. Weird.

Ik heb gevonden dat het ontbreken van back- en homebuttons een default setting van E/OS is (was). Ik heb dit aangepast en heb nu gewoon button controls. Je hebt ook de optie om ze om te draaien (back button naar rechts dus).

Swipe keyboard default niet aanwezig, dus Gboard erop gezet, die heeft geen trackers zegt de App lounge dus dat vertrouw ik nog.

Ik heb momenteel 4 mappen met apps op mijn homescreen. 3 openen vloeiend, de 4 hakkelt bij het openen. Geen idee waarom, het gebeurt alleen bij die ene map.

Gisteren voor het eerst een belletje moeten plegen (helpdesk voor een encryptievraag op mijn laptop) en dat ging prima, speakerphone is wel schel maar prima bruikbaar.

Android Auto werkt niet (was ook verwacht) - je krijgt een foutmelding op het display van de telefoon die verwijst naar de functionaliteiten van Android 14. Bluetooth connectie met de auto werkt wel prima, inclusief spotify bediening (maar dus geen bladeren door library vanwege het ontbreken van de kabelverbinding). Valt mee te leven voor nu.

- edit 2 -

Net de warranty verlengd, ben nu voor 5 jaar veilig :P.

[ Voor 63% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-05-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Dank je @HTT-Thalan, houd je ons verder op de hoogte van je ervaringen?

Misschien een goed idee dat @RepareerDroid naar je post linkt in de TS, het lijkt me dat Murena FP5 voorlopig weliswaar een zeldzaamheid is, maar zeker interessant voor Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Dryhte schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:18:
Dank je @HTT-Thalan, houd je ons verder op de hoogte van je ervaringen?

Misschien een goed idee dat @RepareerDroid naar je post linkt in de TS, het lijkt me dat Murena FP5 voorlopig weliswaar een zeldzaamheid is, maar zeker interessant voor Tweakers.
Vandaag eerste dagje weg met de telefoon. Gewoon prima 5g dekking en scherm is nog goed leesbaar uit de directe zon. Ontdekt dat er 1 app was die ervoor zorgde dat die ene map sloom was, de app van Slam FM. Die ligt er dus nu af en alles loopt weer soepel. Games getest, o.a. Bloons TD6 loopt super vlot, maar ik ga er verder niet op gamen dus weer weg gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dit probleem ook: Pixelated thumbnails in gallery viewer.

Als ik in WhatsApp of in Firefox foto's kan kiezen om te uploaden, dan zijn de thumbnails erg pixelated.

Iemand toevallig ook ervaren en een fix gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
CodeCaster schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:20:
Ik heb dit probleem ook: Pixelated thumbnails in gallery viewer.

Als ik in WhatsApp of in Firefox foto's kan kiezen om te uploaden, dan zijn de thumbnails erg pixelated.

Iemand toevallig ook ervaren en een fix gevonden?
Ik zie dit ook, en geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:23:
Het eerste wat negatief opvalt is dat het scrollen tussen meerdere homescreens echt sluggish is, dus ik heb alles in mapjes gedrukt zodat ik maar 1 homescreen heb. Ook het moven van apps tussen mappen en de launcher is echt sloom/hakkelend, maar andere dingen lopen dan weer volstrekt vloeiend, dus ik gok vooralsnog dat dit met een UI update te verhelpen is en niet aan de CPU ligt. Apps werken ook prima.
Dat ligt sowieso aan de software, niet de CPU. Launchers kunnen zelfs op goedkope budget toestellen vlot wisslelen tussen die schermen.
HTT-Thalan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:23:
Swipe keyboard default niet aanwezig, dus Gboard erop gezet, die heeft geen trackers zegt de App lounge dus dat vertrouw ik nog.
Zowel GBoard als de App Lounge sturen standaard veel gegevens naar google. Heliboard is het beste open source alternatief (https://f-droid.org/packages/helium314.keyboard/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

RepareerDroid schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:24:
[...]
Dat ligt sowieso aan de software, niet de CPU. Launchers kunnen zelfs op goedkope budget toestellen vlot wisslelen tussen die schermen.

[...]
Zowel GBoard als de App Lounge sturen standaard veel gegevens naar google. Heliboard is het beste open source alternatief (https://f-droid.org/packages/helium314.keyboard/).
Fairphone 5 Transparant review door HTT-Thalan

hm, de app lounge claimt dat gboard niks stuurt en geeft hem 10/10 op privacy... dat klopt dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Fairphone 5 Transparant review door HTT-Thalan

hm, de app lounge claimt dat gboard niks stuurt en geeft hem 10/10 op privacy... dat klopt dus niet?
Die score komt duur omdat er geen bekende trackers ontdekt zijn. Het betekent echter niet dat er uberhaupt geen data (naar Google) verstuurd wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

RepareerDroid schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:46:
[...]
Die score komt duur omdat er geen bekende trackers ontdekt zijn. Het betekent echter niet dat er uberhaupt geen data (naar Google) verstuurd wordt. ;)
Gelukkig heb ik app trackers blokkeren ook aan staan :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Gelukkig heb ik app trackers blokkeren ook aan staan :P.
Trackers blokkeren blokkeert ook alleen bekende trackers, en die zitten dus niet in GBoard. Zelfs als je de internet toegang van Gboard blokkeert kan het normaal gesproken nog data naar het internet sturen via de Google Play Services. Maar ik neem aan dat dat met MicroG niet gebeurt. Zolang je Google apps gebruikt is je privacy in ieder geval altijd in gevaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HJTP
  • Laatst online: 08:05
Dit topic was (en is) een fijne plek om vragen te stellen over de Fairphone, dus om wat terug te doen heb ik mijn ervaringen in een review opgeschreven! Hoor graag feedback of reacties als jullie ze hebben :)

Fairphone 5 Transparant review door HJTP

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste