Nou, mijn eerste 2 uur met de Murena FP5

.
Ik heb 1 crash gehad die gelijk de telefoon onbruikbaar maakte, een 'blisslauncher' en dat was ook met een reboot niet te verhelpen, maar na een snel kijkje op het E/OS forum vond ik de tip 'cache legen' voor die launcher en dat fixte het inderdaad.
Het eerste wat
negatief opvalt is dat het scrollen tussen meerdere homescreens echt sluggish is, dus ik heb alles in mapjes gedrukt zodat ik maar 1 homescreen heb. Ook het moven van apps tussen mappen en de launcher is echt sloom/hakkelend, maar andere dingen lopen dan weer volstrekt vloeiend, dus ik gok vooralsnog dat dit met een UI update te verhelpen is en niet aan de CPU ligt. Apps werken ook prima.
En daar gelijk een grote verrassing danwel opsteker: Géén google account nodig gehad, 100% van mijn apps over kunnen zetten inclusief de Bank, Digid en zaken zoals Steam Guard. Alles werkte out of the box, maar voor telegram geeft de originele app je geen launch icon, dus daarna de FOSS versie (F-Droid) erbij gezet en die werkt naar behoren. Ook mijn apps voor muziek, netflix, fastned, etc etc, de 'bijzaken' werken allemaal prima en ook locatietoegang e.d. gaat gewoon goed.
Kleine onhebbelijkheid vind ik dat apps gewoon altijd je homescreen bezetten tenzij je mapjes gebruikt, apple-stijl dus. Je kan niet de apps verbergen en een homescreen instellen zoals ik van Samsung al 10 jaar gewend ben. Je hebt ook geen back/home buttons... en ik zoek me ook nog rot naar de optie om alle apps hard te closen (die op de achtergrond draaien).
Speakergeluid kan ermee door - het is geen Samsung Ultra sound, maar dat had ik ook niet verwacht en daar moet ik het ook niet mee vergelijken. Muziek is prima aan te horen, al klinken de beltonen echt wel schel.
Scherm - prima, niks op aan te merken. Ik draaide mijn Ultra sowieso altijd al op de laagste resolutie op 60hz om stroom te sparen dus daar mis ik niks aan.
Vingerafdrukscanner: Mega goed. Ik was zo 100% klaar met die in-screen scanner van Samsung die nooit echt lekker/goed werkt en al 3 jaar een grote ergernis is. Nu eentje in de zijknop en dat werkt zoveel sneller/betrouwbaarder.
Ik heb de originele FP screenprotector en case gebruikt, we zullen zien hoe lang die het volhouden. eSim van Odido erop gezet, werkt ook helemaal prima, inclusief de Odido app.
Accuduur kan ik uiteraard nog niks zinnigs over zeggen. Ik haalde hem met 25% uit de verpakking en hij ligt nu na 2 uur pielen met 15% aan de (snel)lader.
Leuk extraatje is dat je links van het homescreen een widgetscherm hebt dat o.a. de optie bied om je IP adres en Geolocatie te faken + trackers te blocken. Het is echt wel op privacy gericht!
Nu nog even uitvogelen hoe ik eenvoudiger contacten omzet dan alles rotweg intypen...
- edit -
Dag 2

.
Contacten weten over te zetten door een VCF te exporteren, via email doorsturen en importeren. Email opzetten was nog vervelend vanwege die nieuwe oAuth van Microsoft... K9mail wilde écht niet, dus voor nu Outlook Lite uit de App Lounge gebruikt zodat ik toch email heb.
Whatsapp overzetten blijft een dingetje, draait ook een topic over. Whatsapp werkt prima, maar ik krijg mijn historie niet mee overgezet.
Ik heb Aegis geinstalleerd en daarmee de toestel-verificatie vanuit Microsoft kunnen vervangen zodat ik niet meer via mijn S23U hoef te authenticeren als ik in mijn MS account moet komen. Datzelfde hoop ik te gaan doen voor Google maar ik trek eerst nog even alle foto's van het toestel voordat ik het ding lostrek.
Telegram gaat iets minder: Ik moet de FOSS version draaien die blijkbaar geen app-permissies heeft om notifications te sturen. Ik krijg dus een blanket statement notification bovenin van Telegram die linkt naar een pagina die uitlegt waarom. Ik heb er dus voor nu voor gekozen notifications daarvan uit te zetten.
Wat betreft accuduur: Het opladen gaat sneller dan de indicatie van de telefoon aangeeft. Het leeglopen gaat echter ook vrij hard. Deels is het wennen omdat ik van een powersaver toestel kom, maar het rare is dat tijdens on-screen use het verbruik lager is dan ik zou verwachten, maar standby hoger. M.a.w. hij komt niet in deep sleep of iets dergelijks. Overnacht raakte ik relatief veel kwijt, maar een half uur pielen om settings te vinden verbruik dan naar verhouding weer heel weinig. Weird.
Ik heb gevonden dat het ontbreken van back- en homebuttons een default setting van E/OS is (was). Ik heb dit aangepast en heb nu gewoon button controls. Je hebt ook de optie om ze om te draaien (back button naar rechts dus).
Swipe keyboard default niet aanwezig, dus Gboard erop gezet, die heeft geen trackers zegt de App lounge dus dat vertrouw ik nog.
Ik heb momenteel 4 mappen met apps op mijn homescreen. 3 openen vloeiend, de 4 hakkelt bij het openen. Geen idee waarom, het gebeurt alleen bij die ene map.
Gisteren voor het eerst een belletje moeten plegen (helpdesk voor een encryptievraag op mijn laptop) en dat ging prima, speakerphone is wel schel maar prima bruikbaar.
Android Auto werkt niet (was ook verwacht) - je krijgt een foutmelding op het display van de telefoon die verwijst naar de functionaliteiten van Android 14. Bluetooth connectie met de auto werkt wel prima, inclusief spotify bediening (maar dus geen bladeren door library vanwege het ontbreken van de kabelverbinding). Valt mee te leven voor nu.
- edit 2 -
Net de warranty verlengd, ben nu voor 5 jaar veilig

.
[
Voor 63% gewijzigd door
HTT-Thalan op 01-05-2024 10:43
]