Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-06 15:31
Anoniem: 1028301 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:45:
[...]

Er staat /e/os op en dat draait goed, Signal wordt niet ondersteund door Fdroid en App lounge,
Telegram, Whatsapp worden wel ondersteund.
Ben nog aan het zoeken, wat ik er allemaal mee kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHIEUuKwUwDxuuj1UYoDwlgveZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0boXHPIfL5dJn805wScrmWo.jpg?f=fotoalbum_large

Geen FP5, wel /e/os op mijn Android. Heb Signal gewoon draaiend. Gewoon vanuit de AppLounge....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1028301 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:45:
[...]

Er staat /e/os op en dat draait goed, Signal wordt niet ondersteund door Fdroid en App lounge,
Telegram, Whatsapp worden wel ondersteund.
Ben nog aan het zoeken, wat ik er allemaal mee kan.
Signal zelf is inderdaad niet beschikbaar via F-Droid, maar de fork Molly kun je wel met F-Droid installeren: https://molly.im/fdroid/

[ Voor 9% gewijzigd door RepareerDroid op 29-12-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06 12:07
Ik ben ondertussen ook in de markt voor een nieuwe telefoon. Mijn huidige toestel (Sony Xperia 10 II) begint langzaam aan steeds een slechtere batterij te krijgen, de camera is onwijs traag en maakt vaak onscherpe foto's. Daarnaast wordt het allemaal steeds trager qua responstijd.

In dit topic zag ik al wat voorbij komen, toch wil ik het alsnog vragen. Hoe is de batterij bij normaal gebruik? Op het moment laad ik mijn mobiel op en de volgende morgen is het toestel al op 40%. Daar zit dan wat reddit/browsing bij, maar dat hoort niet zo veel te gebruiken.

Ook ben ik benieuwd naar de camera, voor mijn sport is het handig als de camera redelijk scherpe plaatjes maakt en vooral ook snel reageert. Hoe gaat dat met de FP5?

Ik had ook al iets gelezen over de NFC chip, bij de Sony is dat ook behoorlijk wispelturig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 22:52
ItMeAedri schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:11:
Ik ben ondertussen ook in de markt voor een nieuwe telefoon. Mijn huidige toestel (Sony Xperia 10 II) begint langzaam aan steeds een slechtere batterij te krijgen, de camera is onwijs traag en maakt vaak onscherpe foto's. Daarnaast wordt het allemaal steeds trager qua responstijd.

In dit topic zag ik al wat voorbij komen, toch wil ik het alsnog vragen. Hoe is de batterij bij normaal gebruik? Op het moment laad ik mijn mobiel op en de volgende morgen is het toestel al op 40%. Daar zit dan wat reddit/browsing bij, maar dat hoort niet zo veel te gebruiken.

Ook ben ik benieuwd naar de camera, voor mijn sport is het handig als de camera redelijk scherpe plaatjes maakt en vooral ook snel reageert. Hoe gaat dat met de FP5?

Ik had ook al iets gelezen over de NFC chip, bij de Sony is dat ook behoorlijk wispelturig...
Mijn batterijverbruik is niet echt representatief (tweede telefoon), dus kunnen anderen wellicht beter beantwoorden.

Qua scherpe foto's van sport: onder welke omstandigheden is dat? Binnen/buiten, overdag/avond, snelle flitsende sport of meer statisch?

Echte actiefotografie is heel uitdagend voor een telefoon, zeker in de automatische stand. Als je bijvoorbeeld een rennende voetballer wilt 'bevriezen' heb je een heel korte sluitertijd nodig en dus een heel gevoelige sensor. Sommige telefoons maken er nog wat van dmv AI snufjes, bijvoorbeeld doordat ze voor het indrukken van de sluiterknop al beginnen met opnemen.

Hangt dus een beetje af wat je precies wilt fotograferen, maar ik denk dat voor de meeste sporten bijvoorbeeld een Pixel 8 Pro beter gaat voldoen (heb de Pixel 7 Pro als primaire camera). Dan heb je ook een redelijk goede zoom erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:40
ItMeAedri schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:11:

Ik heb de fairphone nu een kleine maand in mijn bezit en ten opzichte van de samsung s10e waar ik vandaan kom merk ik de volgende zaken:

- De selfiecamera is veeel beter. Die van de s10e maakte niet echt scherpe foto's
- De hoofdcamera lijkt slechter te zijn. Zelfs bij weinig beweging wordt de foto al snel wazig als je binnen bent. Dit deed mijn s10e echt beter. Nu hoop ik dat wanneer gcam ook voor de FP5 uit is dat dit beter wordt.
- De batterij heb ik ingesteld dat hij tot 80% laad. Nu doe ik vrij weinig met mijn telefoon (geen bluetooth, gps, nfc standaar aanstaan behalve wanneer ik het gebruik, geen pushhmeldingen van email etc, alle appmeldingen uitgezet omdat ik daar niet op zit de wachten etc, scherm op 60Hz (ik zie het verschil met 90 gewoon niet) en ik probeer hem bij te laden bij 20%. Ik red meestal ongeveer 1,5 dag. Dat is met max 3 uur schermtijd aan (browsen, whatsapp etc).
- De bijgeveverde camera app heeft moeite met QR codes. Mijn samsung s10e had dat bij de camera app inzitten en dat was toch wel erg praktisch
- Soms heb ik bij inlogmethodes met QR moeite om de QR code te scannen en moet ik nog wel eens terugvallen op handmatig invoeren.

Verder voldoet de telefoon mijn tot nu toe prima. En het idee van updates tot 2031 spreekt me erg aan. Dus ik hoop vooral dat de camera nog wat beter wordt. Verder zou ik ook tot 100% kunnen laden en de accu vervangen wanneer deze slechter wordt, maar daar ben ik nog niet over uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:58
Ik heb de mijne nu een maand of twee en laad de batterij ook op tot 80%. Bij mij red ik het daar krap een dag mee, afhankelijk van het gebruik. Nu heb ik vakantie en zit ik vaker op Tweakers en dan moet ik wel eens bijladen.

De camera is voor mij goed genoeg, maar ik doe niet aan actiefoto's en heb direct ren Gcam fork geïnstalleerd. Voor mij levert dat uitstekende foto's op die beter zijn dan van de OnePlus Nord die ik hiervoor had.

De NFC chip functioneert probleemloos, maar zit in het midden van het toestel. Dat was voor mij even wennen, want de Nord had hem bovenin zitten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Aziraphale schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:27:
Ik heb de mijne nu een maand of twee en laad de batterij ook op tot 80%. Bij mij red ik het daar krap een dag mee, afhankelijk van het gebruik. Nu heb ik vakantie en zit ik vaker op Tweakers en dan moet ik wel eens bijladen.

De camera is voor mij goed genoeg, maar ik doe niet aan actiefoto's en heb direct ren Gcam fork geïnstalleerd. Voor mij levert dat uitstekende foto's op die beter zijn dan van de OnePlus Nord die ik hiervoor had.

De NFC chip functioneert probleemloos, maar zit in het midden van het toestel. Dat was voor mij even wennen, want de Nord had hem bovenin zitten.
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik aan deze Gcam fork kom? Staat deze gewoon in de playstore of moet ik die sideloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Hetisweergezell schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen hoe ik aan deze Gcam fork kom? Staat deze gewoon in de playstore of moet ik die sideloaden?
Ik was al aan het zoeken. ;) Je kunt hem via onderstaand topic op XDA vinden.

https://xdaforums.com/t/working-gcam-port.4643559/

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Aziraphale schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Ik was al aan het zoeken. ;) Je kunt hem via onderstaand topic op XDA vinden.

https://xdaforums.com/t/working-gcam-port.4643559/
Super! Dank je wel!

Wel mooi dat er staat:

"Hi all

I just wanted to share that the following gcam port gets rid of most issues the original Camera app has (such as bad quality for low light conditions)."

Dat klinkt precies als (een van) de issues die ik nu ervaar. Ik had ook wel het gevoel dat die camera prima zou moeten zijn als hij beter wordt aangestuurd. Nu maar eens proberen of het ook zo is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Net weer een nieuwe update melding (A.131). 560MB vind ik wel fors voor alleen een beveiligingspatch.... Maargoed, lang leve de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Laatst online: 28-06 12:07
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Mijn batterijverbruik is niet echt representatief (tweede telefoon), dus kunnen anderen wellicht beter beantwoorden.

Qua scherpe foto's van sport: onder welke omstandigheden is dat? Binnen/buiten, overdag/avond, snelle flitsende sport of meer statisch?

Echte actiefotografie is heel uitdagend voor een telefoon, zeker in de automatische stand. Als je bijvoorbeeld een rennende voetballer wilt 'bevriezen' heb je een heel korte sluitertijd nodig en dus een heel gevoelige sensor. Sommige telefoons maken er nog wat van dmv AI snufjes, bijvoorbeeld doordat ze voor het indrukken van de sluiterknop al beginnen met opnemen.

Hangt dus een beetje af wat je precies wilt fotograferen, maar ik denk dat voor de meeste sporten bijvoorbeeld een Pixel 8 Pro beter gaat voldoen (heb de Pixel 7 Pro als primaire camera). Dan heb je ook een redelijk goede zoom erbij.
Gaat om de handboogsport. Dus 'statisch' qua plaats, maar de handelingen kunnen snel gaan. Gaat voornamelijk om filmpjes van mijn sporters om dingen uit te leggen, komt niet heel nauw :+ Met mijn huidige telefoon kan ik ook al filmpjes maken, maar kost gewoon 10+ seconden voordat de camera volledig gereed is.
Hetisweergezell schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Ik heb de fairphone nu een kleine maand in mijn bezit en ten opzichte van de samsung s10e waar ik vandaan kom merk ik de volgende zaken:

- De selfiecamera is veeel beter. Die van de s10e maakte niet echt scherpe foto's
- De hoofdcamera lijkt slechter te zijn. Zelfs bij weinig beweging wordt de foto al snel wazig als je binnen bent. Dit deed mijn s10e echt beter. Nu hoop ik dat wanneer gcam ook voor de FP5 uit is dat dit beter wordt.
- De batterij heb ik ingesteld dat hij tot 80% laad. Nu doe ik vrij weinig met mijn telefoon (geen bluetooth, gps, nfc standaar aanstaan behalve wanneer ik het gebruik, geen pushhmeldingen van email etc, alle appmeldingen uitgezet omdat ik daar niet op zit de wachten etc, scherm op 60Hz (ik zie het verschil met 90 gewoon niet) en ik probeer hem bij te laden bij 20%. Ik red meestal ongeveer 1,5 dag. Dat is met max 3 uur schermtijd aan (browsen, whatsapp etc).
- De bijgeveverde camera app heeft moeite met QR codes. Mijn samsung s10e had dat bij de camera app inzitten en dat was toch wel erg praktisch
- Soms heb ik bij inlogmethodes met QR moeite om de QR code te scannen en moet ik nog wel eens terugvallen op handmatig invoeren.

Verder voldoet de telefoon mijn tot nu toe prima. En het idee van updates tot 2031 spreekt me erg aan. Dus ik hoop vooral dat de camera nog wat beter wordt. Verder zou ik ook tot 100% kunnen laden en de accu vervangen wanneer deze slechter wordt, maar daar ben ik nog niet over uit...
toon volledige bericht
Ik zorg er nu meestal voor dat m'n telefoon voor het slapen gaan is opgeladen.
Vanzelfsprekend gaat dat nu wat minder nu de batterij leeg is... een goed vervangbare batterij spreekt mij dus ook enorm aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
  • Laatst online: 28-06 14:00
Hetisweergezell schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
Als het QR codes scannen is (bijvoorbeeld voor whats app web), dan moet ik soms de camera afsluiten en opnieuw opstarten (dit is mateloos irritant) en bij de tweede keer opstarten stelt die wel scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Hetisweergezell @Yamotek Ik ben al sinds jaar en dag gewend om een aparte barcode scan app te gebruiken. Dat gaat bij mij tot nog toe prima. Voor online bankieren moet ik ook barcodes scannen, dat moet wel met de app van de bank voor zover ik weet. Dat gaat eigenlijk ook altijd goed.

Ik vind wel de helderheid van het scherm vaag werken. Soms is die 's avonds heel fel en niet zachter te krijgen. Overdag is hij soms veel te donker en moet ik de instelling op zijn felst zetten om überhaupt iets te kunnen zien. Dat gaat dan soms na 5 minuten voorbij en kan hij weer zachter.
Dat is niet altijd, maar wel vaak genoeg dat het me een beetje irriteert.

Batterijduur is wel prima, maar ik gebruik overdag mijn telefoon meestal niet zo veel en onderweg in de auto wordt hij altijd opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
ItMeAedri schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Gaat om de handboogsport. Dus 'statisch' qua plaats, maar de handelingen kunnen snel gaan. Gaat voornamelijk om filmpjes van mijn sporters om dingen uit te leggen, komt niet heel nauw :+ Met mijn huidige telefoon kan ik ook al filmpjes maken, maar kost gewoon 10+ seconden voordat de camera volledig gereed is.
Aha. Als het om video gaat heb ik eigenlijk niet echt ervaring met de FP5. Ik neem aan dat het ook vaak 's avonds bij kunstlicht zal zijn. Misschien kun je bij reviews naar samples van Low Light Video zoeken om een beetje een beeld te krijgen.

Helaas heeft de Tweakers review geen video test. GSMArena doet dat meestal wel. Misschien vind je daar een sample die je verder helpt.

Maar in het algemeen zou ik meer verwachten van een aantal andere toestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:32
JeroenE schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:20:
Ik vind wel de helderheid van het scherm vaag werken. Soms is die 's avonds heel fel en niet zachter te krijgen. Overdag is hij soms veel te donker en moet ik de instelling op zijn felst zetten om überhaupt iets te kunnen zien. Dat gaat dan soms na 5 minuten voorbij en kan hij weer zachter.
Dat het scherm overdag soms te donker is terwijl de helderheid op maximaal staat heb ik ook heel af en toe. Vaak helpt het dan om de A even uit te zetten en de schuif voor de helderheid helemaal naar links te slepen, en dan weer naar rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-06 19:48
Gezien dit forum actiever is dan andere Fairphone fora hier, even een vraag hier stellen.

Ik heb even gekeken naar Fairphone Easy en dat lijkt best wel aantrekkelijk. Aangezien ik zuinig ben op mijn spullen blijft mijn telefoon eigenlijk altijd heel. De korting loopt flink op en na 5 jaar betaal je nog €2 per maand voor de telefoon. Ik verwacht een aanbieding om na loop van tijd te upgraden naar een FP5 en tot die tijd zal een FP4 voldoen voor mij. Ik gebruik eigenlijk weinig van de capaciteiten van een telefoon: bellen, simpele apps van de bank en om te communiceren, auto te laden, etc. Updates zijn dus de enige reden om te veranderen van telefoon, zolang deze heel blijft.

Vragen waar ik nog geen antwoord op heb:
- Als de accu capaciteit afneemt, geldt dit dan als slijtage en hou ik de korting wanneer ik deze vervang? Is dit ook zo met de laadpoort en andere slijtage punten? Na 5 jaar zijn deze onderdelen ook bij zuinig gebruik op en kunnen kapot gaan lijkt me.
- Als ik de overeenkomst hou heb ik voor altijd een telefoon voor €2 per maand. Dat is mooi goedkoop. Kunnen ze vanuit hun zijde de overeenkomst beëindigen?

Mensen die ervaring hiermee hebben?
Anders mail ik Fairphone deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-06 15:15
Meestermaas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:17:
Ik heb even gekeken naar Fairphone Easy en dat lijkt best wel aantrekkelijk. Aangezien ik zuinig ben op mijn spullen blijft mijn telefoon eigenlijk altijd heel. De korting loopt flink op en na 5 jaar betaal je nog €2 per maand voor de telefoon.
Ik heb de algemene voorwaarden niet gelezen, maar ze adverteren voor 14 euro per maand met een loopjaar van 5 jaar. Een nieuwe Fairphone 4 kost 499 euro. Dat betekent dat je, tegen 14 euro per maand, je mobiel na drie jaar (35,6 maanden) afbetaald zou hebben. Als je daadwerkelijk vijf jaar 14 euro per maand moet betalen, dan ben je in totaal 840 euro kwijt.

Sowieso moet je wettelijk gezien in de abonnementsperiode de mobiel afbetaald hebben (zonder rente). Als jij dus zegt dat je er zuinig op bent, dan zou ik eerder kiezen om de mobiel nieuw te kopen dan in abonnementsvorm.

Met de specifieke vragen kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Je krijgt dus korting als je geen schade hebt. Na het eerste jaar €2, daarna €4 en derde jaar zelfs €8 per maand. Jaar 4 €10 en jaar 5 €12.

Hoe langer je met de telefoon doet, hoe goedkoper het wordt. In totaal betaal ik €576 verdeeld over de 6 jaar.
Met de mogelijkheid om gratis de batterij en het scherm 1x per jaar te vervangen kan dit al uit.

Lijkt bijna een te goede deal zo, maar misschien zie ik iets over hoofd?

Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om door te gaan na 6 jaar en die maximale korting te blijven benutten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Meestermaas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:11:
Je krijgt dus korting als je geen schade hebt. Na het eerste jaar €2, daarna €4 en derde jaar zelfs €8 per maand. Jaar 4 €10 en jaar 5 €12.

Hoe langer je met de telefoon doet, hoe goedkoper het wordt. In totaal betaal ik €576 verdeeld over de 6 jaar.
Met de mogelijkheid om gratis de batterij en het scherm 1x per jaar te vervangen kan dit al uit.

Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om door te gaan na 6 jaar en die maximale korting te blijven benutten…
Maar als je wel een keer batterij of scherm vervangt, vervalt je korting dan niet? En als het een contract is van 6 jaar, dan is er een dikke kans dat ze je daarna een contract willen aanbieden voor een nieuwer model.

Maar ik denk dat je best even Fairphone zelf kunt benaderen met de specifieke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

bilgy_no1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Maar als je wel een keer batterij of scherm vervangt, vervalt je korting dan niet? En als het een contract is van 6 jaar, dan is er een dikke kans dat ze je daarna een contract willen aanbieden voor een nieuwer model.

Maar ik denk dat je best even Fairphone zelf kunt benaderen met de specifieke vragen.
Onlangs zelf een vraag gesteld bij Fairphone, waar ik na lang wachten een in het engels opsteld, een antwoord kreeg, waar ik niks aan had.
Denk dat je hier beter af bent voor antwoorden, of op een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Maar die korting is beter dan eenmalig een nieuwe accu kopen. Dus dat zou beetje onlogisch zijn vind ik.

Probeerde te bellen, maar vandaag en morgen zijn ze onbereikbaar en normaal tussen 10 en 16 doordeweeks alleen. Is wel beetje beperkt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 08:21
Meestermaas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:11:

Ben je er zeker van dat je daar een FP5 voor krijgt? Op de foto's zie ik een fp4... En ik kan niet doorklikken want niet beschikbaar in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Fairphone easy is met een FP4.
https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dryhte schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Ben je er zeker van dat je daar een FP5 voor krijgt? Op de foto's zie ik een fp4... En ik kan niet doorklikken want niet beschikbaar in België.
Je krijgt inderdaad een FP4. Dat staat ook al in de eerdere post van Meestermaas:
Meestermaas schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:17:Ik verwacht een aanbieding om na loop van tijd te upgraden naar een FP5 en tot die tijd zal een FP4 voldoen voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
RepareerDroid schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Je krijgt inderdaad een FP4. Dat staat ook al in de eerdere post van Meestermaas:

[...]
Laat dit topic nu toch wel over FP5 gaan zeker... :X maar goed, daar had ik overheen gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dryhte op 19-01-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:40
Ik denk dat ik google pay onder de knie begin te krijgen haha.

Door de telefoon goed bij de onderkant vast te houden en te zorgen dat het midden van de telefoon goed bij de terminal zit gaat het betalen nu al een tijdje goed. Een beetje onpraktisch is het wel, gewoon de telefoon in in de buurt houden is niet voldoende.

Een enkele keer nog wel eens de "bied 1 pas aan" foutmelding dus ik laat mn pinpas nog even niet thuis, maar wel een stuk meer succes dan in het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
Het is inderdaad geen slechte deal, maar houd rekening met het volgende:
  1. Je betaalt € 90 borg. Die krijg je dus pas terug als je opzegt na die 60 maanden (of hoeveel maanden je kiest).
  2. Gaat er iets stuk, dan mag je het in principe niet zelf repareren, maar moet je je toestel omruilen. Wel is het zo dat je natuurlijk kunt vragen of ze bijv. een los scherm of accu opsturen. Vooral bij de accu lijkt me dat praktischer en zullen ze dat wel toestaan. Maar anders moet je dus je telefoon opnieuw in gebruik nemen (installeren van apps en instellingen e.d.). Voor sommigen misschien fijn, anderen doen reparaties liever zelf.
  3. Na het einde van de looptijd is het toestel niet je eigendom. Je kunt dan wel direct opzeggen, al is het dan waarschijnlijk interessanter om profijt te blijven houden van de lage abonnementsprijs van € 2 (bij vijf jaar). Of daarnaast iets meer te betalen voor een nieuw model (FP5 of FP6 of FP7 tegen die tijd). Als je dat elke zoveel jaar doet heb je regelmatig een nieuwe Fairphone voor een laag bedrag. Dit maakt het interessant voor de klant en voor Fairphone want ze houden je als trouwe klant.
  4. "Hoe langer je je telefoon schadevrij houdt, hoe meer korting je krijgt.", staat er op de website. Echter, de algemene voorwaarden zijn er niet zo duidelijk over. Artikel 7.2 rept er namelijk geen woord over wat "schadevrij" betekent. Als je daar vanuit gaat krijg je gewoon elk jaar 2 euro korting en in het derde jaar 4 (in principe tot het gratis is, maar dat is natuurlijk niet het geval). Als je strikt leest wat er staat krijg je die € 4 als bonus zelfs bovenop de € 2.
    Het is allemaal wat gebrekkig geformuleerd. Ik vermoed in ieder geval dat je voor de standaardreparaties (één keer per jaar vervanging van scherm of accu) nog steeds de jaarlijkse korting krijgt. Als dat zo is is het zeker een goede deal.
Verder gaat het inderdaad om de Fairphone 4. Voor een extra bedrag kun je wel upgraden naar de FP5, maar ik weet niet of ze dat nu al aanbieden. Ik vermoed dat dat later komt.

@RepareerDroid @Dryhte @nietorigineel @Anoniem: 1028301 @bilgy_no1 @Meestermaas @HappyPinguin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Heb de FP4 nu 2 dagen in bezit en draaiende. Bevalt tot zover erg goed. Ik ga maandag even bellen om opheldering te krijgen over deze punten, want ik lees ze ook zoals @Biodiv het formuleert. Lijkt me toch dat je een reparatie zelf moet mogen uitvoeren bij de FP. Dat is nu juist een USP van deze telefoon.

Je mag de telefoon binnen 14 dagen retourneren, dus mocht het niet zijn zoals wij het lezen, kan ik dat altijd nog doen.

Echter heb ik dan geen idee wat ik dan ga doen, ik denk dat ik een FP5 koop dan. Betere en ecologische alternatieven zijn er volgens mij niet.

Al met al lijkt het nog steeds een heel goede deal als je het mij vraagt.

[ Voor 17% gewijzigd door Meestermaas op 20-01-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Even een vraag aan de specialisten hier. Aangezien ik de telefoon niet meer aan de lader wil hebben liggen gedurende de nacht en niet meer tot 100% wil laden, heb ik een app gedownload om het laden te managen. Beetje proberen met verschillende laders en kabels die ik had liggen bereik ik een snelheid van 1600 mA bij 7,0W. Kan dit sneller of is dit de max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bij de FP5 kun je in de instellingen een maximale lading van 80% instellen. Verder denk ik dat de snelheid die je noemt wel de max is, want mijn FP5 is ook niet in no-time vol. Overigens is snelladen wel minder voor je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Dank voor je reactie. Helaas is die optie er niet voor de FP4. Ik zal het dus handmatig moeten regelen. Op zich is dat niet erg.

Hoe snel kan ik laden zonder dat dit nadelig is voor mijn batterij? Door gebruik te maken van andere kabels en adapters heb ik verschillende mogelijkheden en haast heb ik er niet persee mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Meestermaas schreef op zondag 21 januari 2024 @ 23:06:
Dank voor je reactie. Helaas is die optie er niet voor de FP4. Ik zal het dus handmatig moeten regelen. Op zich is dat niet erg.

Hoe snel kan ik laden zonder dat dit nadelig is voor mijn batterij? Door gebruik te maken van andere kabels en adapters heb ik verschillende mogelijkheden en haast heb ik er niet persee mee
Ik weet niet welke Android versie je hebt, maar bij mij zit het in 13 gewoon in de batterij instellingen. En voor batterijbehoud met je gewoon niet snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer dat Fairphone vaag blijft over het opladen,
ze bieden een lader aan, en dat is het dan.
Een antwoord over welke laadstroom de FP5 aan kan, of welke laadstroom de voorkeur heeft kan er niet vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Oke, dan ga ik dat niet meer doen. Blijft alleen de vraag: wat is snelladen dan precies? De grens is mij onduidelijk.

Ik heb ook Android 13, maar helaas geen beperking tot 80% mogelijk.

Hebben sommigen van jullie een draadloos laden ontvanger als accessoire geplaatst en hoe bevalt dit? Ik maak veel km's en heb Android Auto via een kabeltje. Echter is de batterij dan snel 100%. Het lijkt me handig om alles draadloos te maken met een Android Auto receiver en dus de ontvanger in de telefoon. De auto heeft al een draadloze lader.

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00
Anoniem: 1028301 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:48:
Jammer dat Fairphone vaag blijft over het opladen,
ze bieden een lader aan, en dat is het dan.
Een antwoord over welke laadstroom de FP5 aan kan, of welke laadstroom de voorkeur heeft kan er niet vanaf.
Ik heb zelf een keer een test gedaan met de 25W USB-C lader (PDO max 9V 2.77A, PPS max 11V 2.25A) van een Galaxy S20, daarmee laadde de FP5 binnen 15 minuten van 25% naar 65%, met max zo'n 22W (grafieken op
https://forum.fairphone.c...phone-5/102057/6?u=johanf)
Ik weet niet welke laadstandaard werd gebruikt, misschien PPS 11V op 2A. Fairphone lijkt in de specs te impliceren dat 30W de max is, dus wellicht zou dat dan 15V op 2A worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
Ik heb geen idee van de exacte voltages e.d. maar ben wel erg te spreken over de Eco Charge modus. Het opladen gaat dan een stuk langzamer, en i.c.m. Battery Protect (de eerdergenoemde begrenzer op 80%) hoop ik lang met de accu te kunnen doen. Op Fast Charge gebruikt mijn lader maximaal 9Vx2A=18W (maar deze is dan ook al wat ouder), op Eco zal dit de helft of nog iets minder zijn. Dus ik gok dat een verbruik van 8-10W vrij oké is voor de accu. En 'm niet te vaak onder de 20% laten zakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meestermaas
Zo even gebeld met Fairphone. Ben keurig geholpen. De medewerker sprak beperkt Nederlands, maar mijn Engels is prima dus dat kwam helemaal goed. Ik heb tevens na het gesprek de antwoorden op de mail gekregen. Alles perfect zwart op wit dus.

Als je een nieuw scherm of batterij (max 1x per jaar kosteloos) nodig hebt, gaat dit niet ten koste van de korting. In theorie zou je dus ieder jaar een nieuwe batterij kunnen krijgen. De korting vervalt alleen als je de gehele telefoon verliest of kapot maakt.

Omgerekend kan ik dus voor €576 de komende 6 jaar van deze telefoon genieten, ervan uitgaande dat ik zo lang updates krijg. Dit is naar mijn idee een uitstekende deal en komt neer op €96 per jaar voor gegarandeerd een goed werkende telefoon.

Mocht er ergens een aanbod gedaan worden om mijn FP4 te vervangen voor een FP5, dan ga ik dat hier natuurlijk melden en reken ik de gevolgen weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Ik zou die zwart op wit mail goed bewaren, want zo had ik het zelf toch niet geinterpreteerd van de website.

Weet je zeker dat ze niet bedoelen dat evt korting die je eerder hebt verdiend blijft staan, maar dat je een verdere korting het jaar daarna wel kan vergeten?

Als het echt is zoals jij meldt, hou ik de website in de gaten daar tot dit systeem ook voor de fp5 wordt aangeboden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik heb even de tekst uit de mail voor jullie:
As discussed on the phone please find information about Fairphone Easy below:

The monthly discount for not damaging the phone still applies if you request a replacement screen and/or battery. In contrast, if the whole phone needs to be replaced then the discount will not be offered.

Lijkt me zeer duidelijk nu.
Ik heb niet zelf om de mail gevraagd, dit werd actief aangeboden. Goede service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Dat lijkt me bovendien zeer acceptabel. Beter dan ik zelf vermoedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke app gebruiken jullie in FP5 met /e/os?
heb een aantal mp3 die graag wil importeren, wat mij niet lukt, in FP5 en Motorola met Lineageos.

In een Motorola G54 gaat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestermaas schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 04:26:
Ik heb even de tekst uit de mail voor jullie:
As discussed on the phone please find information about Fairphone Easy below:

The monthly discount for not damaging the phone still applies if you request a replacement screen and/or battery. In contrast, if the whole phone needs to be replaced then the discount will not be offered.

Lijkt me zeer duidelijk nu.
Ik heb niet zelf om de mail gevraagd, dit werd actief aangeboden. Goede service!
nietorigineel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:17:
Weet je zeker dat ze niet bedoelen dat evt korting die je eerder hebt verdiend blijft staan, maar dat je een verdere korting het jaar daarna wel kan vergeten?
De vraag van nietorigineel wordt niet duidelijk beantwoord in de mail. De korting die je hebt gaat niet weg, maar er staat niet dat je ook verdere korting blijft krijgen. Dat blijft dus onduidelijk.

@Anoniem: 1028301 wat voor soort app bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[/quote]

Een app waar de mp3 in opgeslagen worden,waarmee je ze kan afspelen.
Ik weet niet goed hoe dit moet omschrijven.
Als ik de map music kijk; geen items, klik ik op de verticale (3) puntjes, komt er een menu, het onderste "verborgen bestanden tonen", als ik daar op klik komt er het mapje .thumbnails, als ik daar op klik krijg ik .database_uuid, wat niet te openen is.

Bij de Motorola g54, krijg ik als klik op .thumbnails, een map Recorder.

Deze map recorder heb ik in de FP5 en Moto G5 niet.

Hoe krijg ik daar een map met Recorder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1028301 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:36:
[/quote]

Een app waar de mp3 in opgeslagen worden,waarmee je ze kan afspelen.
Ik weet niet goed hoe dit moet omschrijven.
Als ik de map music kijk; geen items, klik ik op de verticale (3) puntjes, komt er een menu, het onderste "verborgen bestanden tonen", als ik daar op klik komt er het mapje .thumbnails, als ik daar op klik krijg ik .database_uuid, wat niet te openen is.

Bij de Motorola g54, krijg ik als klik op .thumbnails, een map Recorder.

Deze map recorder heb ik in de FP5 en Moto G5 niet.

Hoe krijg ik daar een map met Recorder?
De map Recorder is voor opnames met de microfoon van je telefoon.
Muziek kun je in principe overal plaatsen, dat hoeft niet in een speciale map. Het kan eventueel ook gewoon in Downloads. Als muziekspeler/mediabeheer app zou je VLC kunnen proberen, die scant en vindt al je muziek en videos automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RepareerDroid schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:18:
[...]
De map Recorder is voor opnames met de microfoon van je telefoon.
Muziek kun je in principe overal plaatsen, dat hoeft niet in een speciale map. Het kan eventueel ook gewoon in Downloads. Als muziekspeler/mediabeheer app zou je VLC kunnen proberen, die scant en vindt al je muziek en videos automatisch.
Het is gelukt,
VLC player was al aanwezig op beide smartphones, na wat proberen, muziek overzetten was het klaar.
Dank je voor snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Tja, ik heb het toch echt duidelijk gevraagd en mijn intentie zo helder mogelijk gemaakt. Dan ga ik de testcase wel zijn voor jullie.

Eventueel koop ik dan wel een losse accu erbij en hou de korting. Met dit in het achterhoofd lijkt het me ook logisch dat het wel zo is.

Ik ga niet nog een keer bellen en mailen, dan dus maar ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 22:11

Tarin

Just plain weird.

Hebben jullie tips qua hoesjes? Die van Fairphone zelf schijn teleurstellend te zijn (zeker voor die prijs), maar om nou een goedkoop hoesje van Ali of ome Bezos te halen gaat weer tegen het idee van de Fairphone in.
Een lederen hoesje van 140 euro is dan ook weer het andere uiterste - hoewel, als die net zo lang mee gaat als de telefoon..

Qua afmetingen maakt het me niet zo heel veel uit; moderne telefoons passen sowieso niet comfortabel meer in mijn broekzak (wat zowel aan de afmetingen van de telefoon ligt, als aan het feit dat zo'n broek met van die zakken aan de zijkant niet meer zo in de mode is). Als de telefoon in mijn tas of in een hoek van de kamer ligt ga ik er ook niet zo snel mee zitten spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tarin op 07-02-2024 09:03 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Tarin schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:01:
Hebben jullie tips qua hoesjes? Die van Fairphone zelf schijn teleurstellend te zijn (zeker voor die prijs), maar om nou een goedkoop hoesje van Ali of ome Bezos te halen gaat weer tegen het idee van de Fairphone in.
Een lederen hoesje van 140 euro is dan ook weer het andere uiterste - hoewel, als die net zo lang mee gaat als de telefoon..

Qua afmetingen maakt het me niet zo heel veel uit; moderne telefoons passen sowieso niet comfortabel meer in mijn broekzak (wat zowel aan de afmetingen van de telefoon ligt, als aan het feit dat zo'n broek met van die zakken aan de zijkant niet meer zo in de mode is). Als de telefoon in mijn tas of in een hoek van de kamer ligt ga ik er ook niet zo snel mee zitten spelen.
Tja, ik vind het hoesje van Fairphone zelf niet erg duurzaam... Veel te slap en ligt daarom nodeloos geproduceerd in een la...

Het plastic clear bumper hoesje zal ook zo lang meegaan als de telefoon en kan overigens prima gerecycled worden via de plastic kliko. Ook kostte die nog geen €10, wat duurzamer is voor mijn portemonnee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke screenprotector gebruiken voor de Fairphone 5.
Ooit heb ik een screenprotector bij Mediamarkt laten maken voor een Motorola, deze werd op maat gemaakt, met een plotter.
Kwaliteit was zeer goed, beschemd het toetsel tegen valschade, toestel is vaak gevallen op keiharde ondergronden, scherm nooit kapot gehad.

Wie weet wat dit voor type screenbeschermer was?

Naar de Mediamarkt terug gaan is geen optie, ben er geweest, de enigste interesse die ze hadden was het verkopen van een toestel, of abonnement, service of advies kon ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Ik heb deze
https://www.phonelife.nl/...ti-bookcover-hoesje-zwart

Bevalt mij prima. Ik weet niet of er echt duurzame alternatieven voor zijn. Gebruik verder geen screenprotector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik heb nu de en paar keer gehad dat mijn scherm ineens zwart bleef. Als ik de aan/uit knop kort ingedrukt hield gaf hij wel een klein trilletje dus hij leek niet helemaal vastgelopen te zijn. Alleen moest ik hem opnieuw opstarten door de batterij even kort te verwijderen en daarna deednhijbhet weer (heb later wel gelezen dat je ook een herstart kunt forceren door de aanknop heel lang ingedrukt te houden dus dat probeer ik de volgende keer). Het komt gelukkig niet vaak voor maar is wel irritant. Zijn er meer mensen die dit euvel tegengekomen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ja, ook wel gehad en hopelijk opgelost met de update. De automatische helderheid had ik ook problemen mee en lijkt wel beter te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Versie A.141 is uit sinds 5 februari

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes (ik heb een ticket ingeschoten dat de link niet werkt)
https://forum.fairphone.c...t45-a-141-20240115/105444
https://support.fairphone...o-the-Latest-Fairphone-OS

Release date: 5th Feb 2024
Android version: 13
Software Version: FP5.TT45.A.141
Security Patch Level: 5th Jan 2024

Resolved issues

- An issue that was causing the phone to reboot when 5G was enabled on certain networks has been resolved.
- An issue that was causing the face recognition not to be correctly disabled when Lockdown Mode was selected has been resolved.

Other improvements

- A color picker for wallpapers on the home-screen has been introduced.
- A Pocket Mode, to protect you from accidental touches when the phone is in your pocket, has been introduced. You can find it in Settings > Display > Pocket Mode.
- Some typos and/or unclear wordings have been fixed or improved.

[ Voor 95% gewijzigd door MetalfanBlackness op 15-05-2024 08:52 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordian
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 14:31
Hetisweergezell schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:39:
Ik heb nu de en paar keer gehad dat mijn scherm ineens zwart bleef. Als ik de aan/uit knop kort ingedrukt hield gaf hij wel een klein trilletje dus hij leek niet helemaal vastgelopen te zijn. Alleen moest ik hem opnieuw opstarten door de batterij even kort te verwijderen en daarna deednhijbhet weer (heb later wel gelezen dat je ook een herstart kunt forceren door de aanknop heel lang ingedrukt te houden dus dat probeer ik de volgende keer). Het komt gelukkig niet vaak voor maar is wel irritant. Zijn er meer mensen die dit euvel tegengekomen zijn?
Heb ik zeker ook last van! Daarnaast loopt de camera ook nogal vaak vast, zeker als ik 'm met de dubbelklik op de aan/uit knop wil openen.

Even kijken wat de update doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verder in het Fairphone nieuws:

Nieuwe CEO:
nieuws: Fairphone neemt nieuwe ceo Reinier Hendriks aan

Fairphone reageert op software update uitspraken van OnePlus:
https://www.androidauthor...ong-term-updates-3411662/

En (nieuws van een maand geleden) Fairphone lijkt ook te werken aan nieuwe in-ears:
https://www.fairphone.com...ssons-we-learned-in-2023/
"Over-the-ear headphones can be sustainable from the ground up. Have you checked out the Fairbuds XL which we released in early 2023? It was our first foray into the personal audio space that prioritized sustainable design from the get go. Now to see if we can extend our learning to a pair of truly wireless earbuds. 2024 is going to sound amazing!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJTP
  • Laatst online: 27-06 17:07
@Hetisweergezell @gordian graag schrijf ik jullie even specifiek aan, omdat ik net als jullie van een S10(e) kom. Jullie laatste berichten over de camera zijn alweer even geleden, dus hopelijk hebben jullie wat meer ervaringen nu.

Ik vind bij Fairphone het verhaal over duurzaamheid, de lange ondersteuning, de modulariteit, echt sterk en aantrekkelijk, maar ik twijfel alleen of ik spijt krijg van de "concessies", met name de camera.

Ik maak graag foto's met m'n mobiel, en zo nu en dan druk ik die ook af. Maar wat ik lastig vind om te bepalen, is of de camera van de Fairphone:
1) niet zo goed is als recente (top)modellen, maar eigenlijk wel gewoon prima, vergelijkbaar met mijn huidige mobiel. Dat hij niet mee kan komen met de huidige top wordt duidelijk uit reviews, maar hoe is dat ten opzichte van vier jaar geleden?
2) echt niet goed is, en ik daar last en spijt van ga krijgen.

Ik lees in jullie berichten dat de hoofdcamera op sommige momenten inderdaad tegenvalt. Is er al een GCam beschikbaar? En hoeveel helpt dat?

Er zullen vast nog wel software-updates komen, dat kan ook nog wat helpen.

En dan de andere twee voornaamste kritieken zijn de accu en de schermhelderheid. Hoe pakt dat uit in de praktijk?

Ow en nog een laatste vraag. Samsung heeft zo'n app om je spulletjes over te zetten naar een nieuwe telefoon. Hoe (on)handig is dat als je naar stock Android gaat?

Dank alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door HJTP op 10-02-2024 09:27 ]

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Laatst online: 20:11
HJTP schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:10:
...
Ik maak graag foto's met m'n mobiel, en zo nu en dan druk ik die ook af. Maar wat ik lastig vind om te bepalen, is of de camera van de Fairphone:
1) niet zo goed is als recente (top)modellen, maar eigenlijk wel gewoon prima, vergelijkbaar met mijn huidige mobiel. Dat hij niet mee kan komen met de huidige top wordt duidelijk uit reviews, maar hoe is dat ten opzichte van vier jaar geleden?
...
Hier heb je nog een test van Marques Brownlee waarin de Fairphone 5 wordt meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lukt mij niet om foto's of andere bestanden over te zetten van mijn pc naar fairphone 5.
Lukt het jullie wel, hoe doen jullie dat?

Zou het kunnen dat Linux Mint het probleem is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Grappige uitkomst: gemiddeld scoort de Fairphone niet zo hoog in deze groep, maar voor de prijs dan weer wel. Nu is dit soort 'blind tests' niet heel erg relevant voor het bepalen van de echte beeldkwaliteit. Ook al is dat altijd subjectief.

@HJTP zoek online ook even naar reviews waar dit in wordt getest en kijk naar de voorbeeldfoto's. De mensen van gsmarena doen reviews en nemen daar ook standaardfoto's bij onder gecontroleerde studio-omstandigheden. Daar kun je huidige telefoon en de Fairphone 5 naast elkaar vergelijken op zaken als ruis, detail, kleurweergave etc.

Het hangt er ook van af wat je met je foto's doet. Alleen op je telefoon evt licht bewerken en dan naar social media, dan lukt dat al snel met de Fairphone. Wil je ook meer uitdagende zaken of dat je uit de camera meteen een HDR kunt toveren (zoals veel telefoons tegenwoordig een Night Mode doen), dan wordt het wellicht uitdagender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
Hebben jullie tips qua hoesjes?
Ik had zelf een doorzichtig hoesje van Amazon maar dat voelde erg vettig aan, onaangenaam... Dus zodra Bark Sweden een houten hoesje aanbood heb ik dat aangekocht. Ik ben er erg tevreden over, biedt goede bescherming en ligt lekker in de hand, maar recent zag ik dat Tudia Dualshield Grip hoesjes ook aanbevolen worden. Ik heb die even bekeken en vond die er ook erg geschikt uitzien. Als ik nu eentje zou moeten kopen zou het die vermoedelijk worden.

Edit: https://www.amazon.com.be...B0CNWWKVP7?language=nl_BE

[ Voor 9% gewijzigd door Dryhte op 10-02-2024 16:16 . Reden: Link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
HJTP schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:10:
@Hetisweergezell @gordian graag schrijf ik jullie even specifiek aan, omdat ik net als jullie van een S10(e) kom. Jullie laatste berichten over de camera zijn alweer even geleden, dus hopelijk hebben jullie wat meer ervaringen nu.

Ik vind bij Fairphone het verhaal over duurzaamheid, de lange ondersteuning, de modulariteit, echt sterk en aantrekkelijk, maar ik twijfel alleen of ik spijt krijg van de "concessies", met name de camera.

Ik lees in jullie berichten dat de hoofdcamera op sommige momenten inderdaad tegenvalt. Is er al een GCam beschikbaar? En hoeveel helpt dat?

Er zullen vast nog wel software-updates komen, dat kan ook nog wat helpen.

En dan de andere twee voornaamste kritieken zijn de accu en de schermhelderheid. Hoe pakt dat uit in de praktijk?

Ow en nog een laatste vraag. Samsung heeft zo'n app om je spulletjes over te zetten naar een nieuwe telefoon. Hoe (on)handig is dat als je naar stock Android gaat?

Dank alvast!
toon volledige bericht
Wat de camera betreft. De selfie camera is echt beter dan de s10e (wat ook niet heel moeilijk is want die was eigenlijk gewoon slecht). De hoofdcamera ben ik iets minder van overtuigd. Ik heb ondertussen gcam maar vooral bij beweging en wat minder goed licht zijn de beelden nogal snel 'bewogen' en niet echt scherp. Verder gaat het wel redelijk. Maar wanneer fotograferen echt je hobby is dan weet ik niet of deze telefoon echt aan te raden is. Dan kun je misschien beter voor een Samsung s24 gaan. Die krijgt als het goed is ook 7 jaar ondersteuning. Ik weet niet of de Fairphone ergens in een winkel uit te proberen is?

Op de camera na ben ik verder wel tevreden. Maar mijn vrouw gaat denk ik toch voor een s24 ivm de betere camera.

De overgang van 'samsung android' naar Android viel mij mee. Heel veel kan automatisch en ook apps kunnen meeverhuizen. Alleen de instellingen in de apps was ik wel kwijt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Ik heb geen idee van de camera van flagship telefoons zoals de S24. Maar de camera is voor mij echt prima, veel beter dan andere telefoons die ik al in handen had (kocht altijd mid range). Om even een ander perspectief mee te geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik gebruik Gcam en de foto's zijn prima, tot ik ga flitsen. Dan zit ik standaard met volledige overbelichting, maar dat zit hem vermoedelijk meer in de software dan in de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Hetisweergezell schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Wat de camera betreft. De selfie camera is echt beter dan de s10e (wat ook niet heel moeilijk is want die was eigenlijk gewoon slecht). De hoofdcamera ben ik iets minder van overtuigd. Ik heb ondertussen gcam maar vooral bij beweging en wat minder goed licht zijn de beelden nogal snel 'bewogen' en niet echt scherp. Verder gaat het wel redelijk. Maar wanneer fotograferen echt je hobby is dan weet ik niet of deze telefoon echt aan te raden is. Dan kun je misschien beter voor een Samsung s24 gaan. Die krijgt als het goed is ook 7 jaar ondersteuning. Ik weet niet of de Fairphone ergens in een winkel uit te proberen is?

Op de camera na ben ik verder wel tevreden. Maar mijn vrouw gaat denk ik toch voor een s24 ivm de betere camera.

De overgang van 'samsung android' naar Android viel mij mee. Heel veel kan automatisch en ook apps kunnen meeverhuizen. Alleen de instellingen in de apps was ik wel kwijt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
toon volledige bericht
Dankjewel! Fotograferen is niet m'n hobby maar ik gebruik wel alleen m'n smartphone, dus vakantiefoto's en zo moeten er wel goed (genoeg) uit komen op een auto-modus.

Nog een paar vervolgvragen over de dagelijkse praktijk:
1. Is het gewicht of formaat storend? Hij is toch wel 1/3 zwaarder dan de S10
2. Merk je iets van de minimale helderheid? Werd genoemd in de Tweakers-review, kan met weinig licht wel irritant zijn?
3. Hoe is de vingerafdrukscanner in de praktijk?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dryhte schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:15:
[...]

Ik had zelf een doorzichtig hoesje van Amazon maar dat voelde erg vettig aan, onaangenaam... Dus zodra Bark Sweden een houten hoesje aanbood heb ik dat aangekocht. Ik ben er erg tevreden over, biedt goede bescherming en ligt lekker in de hand, maar recent zag ik dat Tudia Dualshield Grip hoesjes ook aanbevolen worden. Ik heb die even bekeken en vond die er ook erg geschikt uitzien. Als ik nu eentje zou moeten kopen zou het die vermoedelijk worden.

Edit: https://www.amazon.com.be...B0CNWWKVP7?language=nl_BE
Zijn die Bark Sweden hoesjes ook bij webshops in de Benelux verkrijgbaar?
Ik zie dat ze in ieder geval nog beschikbaar zijn op de officiele website: https://www.barksweden.com/shop-1 (Fairphone hoesjes onderaan)

Ik ga eens de goed beoordeelde accessoires inventariseren, dan kan ik ze aan de eerste post toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
HJTP schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Dankjewel! Fotograferen is niet m'n hobby maar ik gebruik wel alleen m'n smartphone, dus vakantiefoto's en zo moeten er wel goed (genoeg) uit komen op een auto-modus.

Nog een paar vervolgvragen over de dagelijkse praktijk:
2. Merk je iets van de minimale helderheid? Werd genoemd in de Tweakers-review, kan met weinig licht wel irritant zijn?
Over het algemeen zijn de foto's prima voor in het Albelli fotoboek die mijn vrouw jaarlijks maakt. Alleen bij weinig licht en beweging is het wat minder.

Wat betreft de vragen:

1. Hij is inderdaad een stukje lomperd (zowel zwaarder als groter) maar ik was er na een week wel aan gewend en vind de s10e die mijn vrouw nog heeft nu klein aanvoelen. Ik heb er een flinke hoesje bijgekocht waar ik 5 pasjes plus nog wat extra zooi in kwijt kan. Voor mij ideaal.
2. Ik heb er zelf niet echt last (meer) van. Ik heb het idee dat dit ook wat beter is geworden na een paar updates. In het begin moest ik handmatig nog wel eens wat corrigeren maar de laatste tijd heb ik dat niet meer gedaan.
3. De vingerafdrukscanner is hetzelfde idee als op de s10e (op de knop op de zijkant). Deze werk naar mijn inzien zeker even goed (heb het idee dat hij zelfs net iets beter is als die op de s10e). Ik gebruik die altijd en heb weinig last van dat hij niet goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
RepareerDroid schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:51:
[...]
Ik zie dat ze in ieder geval nog beschikbaar zijn op de officiele website: https://www.barksweden.com/shop-1 (Fairphone hoesjes onderaan)

Ik ga eens de goed beoordeelde accessoires inventariseren, dan kan ik ze aan de eerste post toevoegen.
Ze maken ze op bestelling, geloof ik, dus enkel via de eigen webwinkel te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

RepareerDroid schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Ik heb er daar dit weekeinde eentje besteld, ze rekenen geen verzendkosten naar Duitsland. Ik vond wel een Duitse site die ze voor 60 euro aanbood, ik heb niet gezien of die voor de Fairphone erbij waren maar direct was iets goedkoper.
Ze geven aan dat verzending een week of twee gaat duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
HJTP schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:30:
Het gewicht is naar mijn mening niet vervelend, maar het formaat is wat aan de grote kant.
Minimale helderheid is geen issue, het scherm is behoorlijk donker op de laagste stand.
Werkt uitstekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Denoiser op 11-02-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Tarin schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Ik heb er daar dit weekeinde eentje besteld, ze rekenen geen verzendkosten naar Duitsland. Ik vond wel een Duitse site die ze voor 60 euro aanbood, ik heb niet gezien of die voor de Fairphone erbij waren maar direct was iets goedkoper.
Ze geven aan dat verzending een week of twee gaat duren.
Bark Sweden rekent gewoon geen verzendkosten. Geen enkele reden om de hoesjes ergens anders dan in de eigen webshop te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Over hoesjes gesproken, hij ligt door de camera's niet plat op z'n achterkant toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
HJTP schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:35:
Over hoesjes gesproken, hij ligt door de camera's niet plat op z'n achterkant toch?
Niet helemaal plat inderdaad. Maar de camera-uitstulping steekt niet veel uit. 2 mm of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

HJTP schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:35:
Dat is ook een van de redenen voor een hoesje voor mij, dat gewiebel op (het randje van) de cameralens vind ik niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:38
Op dit moment durf ik het niet aan, een Fairphone.
Te veel kleine veranderingen met betrekking tot wat ik nu heb. Tegelijkertijd past de Fairphone bij mijn normen en waarden, dus dat is jammer.

Misschien dat ik er over een paar maanden nog eens goed naar kijk, wanneer ik beter voor ogen heb wat het alternatief gaat worden / wat mijn eisen voor mijn volgende telefoon gaan zijn.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Linus heeft zin review ook online gezet YouTube: This Review is Going to Make Me Very Unpopular

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

@Dryhte Dank je voor de tip: mijn hoesje kwam vandaag aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TaZdHlrcgRwbaZ-Nnb0zvDPHGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AzL1yZ6Nar25wOmU0YdKqhNW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqmCKZPzefTL0hAOkpLqwp5A5Cg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lJQOapLIKJtO5cgEymvtIBYN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjkRBv9bFyjh0d667DbzLYPa5LI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AYrISoawoX3Bp7Z5qXGV0eqL.jpg?f=user_large

Klein beetje dikker dan een plastic hoesje maar wel mooier en -gemaakt van een stuk iep wat anders geshreddered of verbrand zou zijn- meer in lijn met de filosofie achter de Fairphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensiras
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-05 08:33
Ik heb sinds een week de Fairphone 5. Wat mij opvalt is dat het energieverbruik wel erg hoog is, ook (of juist) als de telefoon niets te doen heeft. Ik heb hem ‘s nachts niet aan de lader hangen en verlies dan ongeveer 20% van mijn batterij (in ongeveer 8 uur). Ik heb dit topic al bekeken en een aantal instellingen gewijzgd. AOD staat uit, tap to wake staat uit, bluetooth, wifi enz. staat uit. Het enige wat echt helpt is airplane mode, maar dan is het wel een heel dure wekker aan het worden. Hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
Ik verlies ongeveer 10% in de nacht, maar ik heb internet tijdens het slapen altijd helemaal uitstaan. Wil niet dat er van alles geupdate wordt en m'n wekker vervolgens niet afgaat omdat de batterij leeg is gelopen. Al is dat vooral een oude gewoonte uit de tijd dat ik een iPhone had met een batterij die niet meer helemaal betrouwbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-04 14:59
whahas schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:56:
Op dit moment durf ik het niet aan, een Fairphone.
Te veel kleine veranderingen met betrekking tot wat ik nu heb. Tegelijkertijd past de Fairphone bij mijn normen en waarden, dus dat is jammer.

Misschien dat ik er over een paar maanden nog eens goed naar kijk, wanneer ik beter voor ogen heb wat het alternatief gaat worden / wat mijn eisen voor mijn volgende telefoon gaan zijn.
Hier hetzelfde. Voornamelijk door de vrij matige battery life. Zijn er al updates geweest om deze te verbeteren, iemand die dat weet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Samengevat: Het is geen Samsung. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Niet online
Chris79 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Hier hetzelfde. Voornamelijk door de vrij matige battery life. Zijn er al updates geweest om deze te verbeteren, iemand die dat weet?
Battery life is vrij dramatisch. Ter illustratie, nu 48 procent over na 1 dag en 1 uur sinds laatste keer laden, met iets meer dan 1u schermtijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Vannacht is mijn FP5 4% ontladen tussen 23.00 en 8.30 uur,
waarbij ik moet opmerken dat het thuismodem uit het stopcontact is tijdens de nacht.

Mijn FP5 draait op /e/os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Indien ik een Fairphone neem, wil ik ook /e/os. Ik zie daar net weer een argument voor. 🙂

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zou ook graag /e/os willen, maar helaas gebruikt mijn bank Google Pay... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Aziraphale schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:52:
Je hoeft Google Pay toch niet te gebruiken?
Je kunt toch ook met een fysieke pas betalen?
Of mis ik iets?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
whahas schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Je hoeft Google Pay toch niet te gebruiken?
Je kunt toch ook met een fysieke pas betalen?
Of mis ik iets?
Klopt, maar ik vind betalen met mijn telefoon erg makkelijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Van bank wisselen? 😉

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:44
Waarom zou je een ont-googled os willen gebruiken, om vervolgens Google Pay te gebruiken. Klinkt een beetje tegenstrijdig... (maar ik snap ook wel dat de diensten van Google wel heel makkelijk in het gebruik zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aziraphale schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:52:
Is er überhaupt een alternatief voor mobiel betalen op Android?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:44
Er zijn ook wel apps van banken zelf waarmee je mobiel kunt betalen, bijvoorbeeld van ASN. Alleen geen idee of dat ook op /e/os/ werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, dat laatste houdt mij wel een beetje tegen om /e/OS te gaan gebruiken. Je beperkt je toch wel op bepaalde terreinen. Zo kun je ook niet voor applicaties betalen, geloof ik.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schraal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:56:
Waarom zou je een ont-googled os willen gebruiken, om vervolgens Google Pay te gebruiken. Klinkt een beetje tegenstrijdig... (maar ik snap ook wel dat de diensten van Google wel heel makkelijk in het gebruik zijn)
Je kunt eventueel ook de Google apps in een sandbox zetten. Dan kun je ze gebruiken wanneer nodig zonder dat ze actief blijven op de achtgrond en toegang tot de rest van je systeem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
schraal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:29:
Er zijn ook wel apps van banken zelf waarmee je mobiel kunt betalen, bijvoorbeeld van ASN. Alleen geen idee of dat ook op /e/os/ werkt.
Dat weet ik wel. ASN wil niet meewerken aan een goed werkende app zonder Google Playservice. Ik heb recent op meerdere manieren gepoogd contact met ze op te nemen hierover, maar ze staan er niet voor open. Ik heb nu de vraag uitstaan waar ik een klacht kan indienen.

https://community.e.found...rasht-bij-stap-4/54381/29
Saillant detail:. Rabobank en ING apps werken zonder problemen op e.os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensiras
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-05 08:33
Een update over mijn energieslurpende Fairphone tijdens de nacht.

Ik heb contact gehad met de support Fairphone. Van alles geprobeerd, maar het lijkt erop dat het er aan ligt dat het mobiele netwerk (voor bellen) niet al te sterk is bij mij.

Quote van de support:
If your network or Wi-Fi signal is weak, your battery might drain really fast. This is normal and the only way to fix it is to improve the signal strength, for example by moving the Wi-Fi router.
Ik had met andere telefoons al gemerkt dat het signaal soms niet al te goed was, al kunnen die er qua energiebehoefte er een stuk beter (zeg een factor 3) tegen. Ze zijn er blijkbaar wel mee bezig dit te verbeteren.

Voor nu is het airplane mode met bellen over wifi aan. Kom ik uit op een nette 3% in 8-9 uur. Dit is wel na een factory reset, dus het gaat waarschijnlijk nog wel wat oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zijn er hier mensen met recente ervaringen op E/OS? Kun je toegang tot diensten als Spotify en Telegram behouden bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Van wat ik begrepen heb, kun je geen abonnementen nemen via /e/OS.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Telegram kun je installeren, Spotify ook, al weet ik niet hoe het gaat als je daar een abonnement voor moet hebben.
Heb beiden niet, gebruik /e/os overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voorstad
Je kunt gewoon abonnementen nemen op apps in e.os, maar dat moet dan dus via een google account, waardoor je een stukje privacy weer opgeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpuxzzg9SUMFdmQlJvOb4w05x0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Dzgu9to7vqDd6f7d8JlWLcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
voorstad schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:41:
Je kunt gewoon abonnementen nemen op apps in e.os, maar dat moet dan dus via een google account, waardoor je een stukje privacy weer opgeeft:

[Afbeelding]
Ik zie dat de /e/OS App Lounge de Google Play API gebruikt waardoor dit mogelijk is (zie https://doc.e.foundation/support-topics/app_lounge ). Niet helemaal degoogled dus. Aurora Store gebruikt deze niet en heeft dus geen ondersteuning voor betaalde apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Maar die apps zijn gratis uit de store te installeren normalerwijs - het abonnement sluit je niet via de store af. Maakt dat nog uit?
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste