Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 07:34
RepareerDroid schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]
De Fairphone 5 is anders even zwaar als de Pixel 7 Pro.

Jammer dat de case zo matig is. Ik kan me geen case herinneren die niet boven het scherm + screenprotector uitkwam, zelfs gratis meegeleverde niet. Hier is dus duidelijk wat misgegaan bij de QA.
Ik sta erg positief tegenover Fairphone, maar niet tegenover hun cases... ik had voor mijn FP3 de originele bumper, maar die zat gauw los. Toen mocht ik een originele case, die trouwens wel boven het scherm uit stak, en ook die was binnen enkele maanden zo los dat de telefoon er gewoon uitviel. Een vervangend hoesje (binnen garantie) was geen haar beter. Ik hoor precies dezelfde verhalen over de FP4 hoesje, en nu blijkt het FP5 hoesje in hetzelfde bedje ziek... nee dank je, ik wacht op een dergelijk 3rd party hoesje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RepareerDroid schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:21:
Dat is jammer, maar wel te verwachten tijdens zo'n drukke periode.
In de tussentijd is er een paar keer heen en weer gemaild tussen mij en de support (die zelf steeds een andere afdeling in moest schakelen). Dat heeft er in geresulteerd dat de pagina voor de unlockcode is aangepast. Dus nu krijg ik met de gegevens van mijn toestel wel een code en die werkt ook nog :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:48
RepareerDroid schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]
De Fairphone 5 is anders even zwaar als de Pixel 7 Pro.

Jammer dat de case zo matig is. Ik kan me geen case herinneren die niet boven het scherm + screenprotector uitkwam, zelfs gratis meegeleverde niet. Hier is dus duidelijk wat misgegaan bij de QA.
Net gewogen:
GP7P: 213 gr
FP5: 222 gr

Geen gigantisch verschil inderdaad, maar wel merkbaar als ik ze allebei naast elkaar in de hand heb.

• Dryhte
JeroenE schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:19:
[...]
In de tussentijd is er een paar keer heen en weer gemaild tussen mij en de support (die zelf steeds een andere afdeling in moest schakelen). Dat heeft er in geresulteerd dat de pagina voor de unlockcode is aangepast. Dus nu krijg ik met de gegevens van mijn toestel wel een code en die werkt ook nog :*)
Mooi, snelle bugfixes kan ik wel appreciëren. In het OS is Fairphone er zelf nog niet verantwoordelijk voor, maar de site natuurlijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:52:
[...]

Net gewogen:
GP7P: 213 gr
FP5: 222 gr

Geen gigantisch verschil inderdaad, maar wel merkbaar als ik ze allebei naast elkaar in de hand heb.
Volgens de officiele website zou de FP5 ook 212g zijn. 222gr is bijna even zwaar als de FP4 en dat valt dan wel tegen. 10 gram verschil merk je inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
RepareerDroid schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:41:
[...]
Volgens de officiele website zou de FP5 ook 212g zijn. 222gr is bijna even zwaar als de FP4 en dat valt dan wel tegen. 10 gram verschil merk je inderdaad wel.
Ik heb op beide een screensaver, dat verklaart mogelijk iets. Bij de Pixel is dat een folie, bij de FP5 een originele tempered glass versie. Bedenk ik me nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
En nog iets wat me opvalt na de review van de FP5 en gisteren de OnePlus Nord 3...

Bij Fairphone is de titel zoiets als "duurzaam, maar met compromissen".
Bij OnePlus is het "Middenklasser met maatje meer" en die krijgt een Great Value Award.

Eigenlijk vind ik die alles gewoon gek geformuleerd. Bij OnePlus niets over duurzaamheid en ook geen aandacht voor repareerbaarheid. Ook maar 3 OS updates en 4 jaar beveiliging (dus 4 jaar in totaal). Waarom wordt duurzaamheid niet standaard besproken? Dan gaat het pas een factor worden waar mensen op gaan kiezen. Ik vind dat een product met een slechte duurzaamheids inzet eigenlijk nooit "great value awards" zou moeten kunnen krijgen.

Zoekend naar OnePlus en Sustainability vond ik bijvoorbeeld een post van een OnePlus designer in hun forum:
Die claimt dat ze duurzaam ontwerpen, omdat metaal recyclebaarheid in gedachte houden... naast dat dit niets zegt is metaal sowieso meestal wel goed recyclebaar.

Ik vind dat Tweakers hier echt tekort schiet. Teveel op de tech en de specs, te weinig op de duurzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-04 14:43
Ik hou van de missie van Fairphone maar de camera is voor mij een van de meest belangrijke eigenschappen van een smartphone. Ik kom van een iphone (geen recente versie) en zou binnenkort willen upgraden voor betere camera kwaliteit. Hoe zit het met de camera’s van de FP5? Zijn er ergens foto’s die ik kan vergelijken? Idealiter tussen een FP5 en een iphone of ander recent android flagship. Ik zou graag weten hoeveel ik zou moeten inboeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Aardappelnoot schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:26:
Ik hou van de missie van Fairphone maar de camera is voor mij een van de meest belangrijke eigenschappen van een smartphone. Ik kom van een iphone (geen recente versie) en zou binnenkort willen upgraden voor betere camera kwaliteit. Hoe zit het met de camera’s van de FP5? Zijn er ergens foto’s die ik kan vergelijken? Idealiter tussen een FP5 en een iphone of ander recent android flagship. Ik zou graag weten hoeveel ik zou moeten inboeten.
Ik heb zelf geen ervaring met high-end modellen, maar de camera is sowieso veel beter dan die van de FP3 (die was dan ook niet veel beter dan een aardappel).

Hier is een topic: https://forum.fairphone.com/t/fp5-pictures-gallery/99882/9
en een review van de camera: https://www.dxomark.com/fairphone-5-camera-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25
Hmm...iemand anders met de FP5 die elke dag wel 1 of 2 spontane reboots heeft? Zelfs met minimale zaken draaiend hebben?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Joarie schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:58:
Hmm...iemand anders met de FP5 die elke dag wel 1 of 2 spontane reboots heeft? Zelfs met minimale zaken draaiend hebben?
Je bent kennelijk niet de enige: https://forum.fairphone.c...ch-von-alleine-aus/100354
Edit: Never mind, dit is toch een iets ander probleem, want bij deze persoon start de telefoon niet meer vanzelf op nadat hij spontaan uit is gegaan.

[ Voor 19% gewijzigd door choogen op 25-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-04 14:43
Dryhte schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:39:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met high-end modellen, maar de camera is sowieso veel beter dan die van de FP3 (die was dan ook niet veel beter dan een aardappel).

Hier is een topic: https://forum.fairphone.com/t/fp5-pictures-gallery/99882/9
en een review van de camera: https://www.dxomark.com/fairphone-5-camera-test/
Bedankt, die dxomark is zeer handig! De camera van de FP5 heeft toch verrassend (veel) lagere scores i.v.m. mijn 4 jaar oude iphone, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 14:55

Prx

bilgy_no1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:18:
[...]

Ik heb op beide een screensaver, dat verklaart mogelijk iets. Bij de Pixel is dat een folie, bij de FP5 een originele tempered glass versie. Bedenk ik me nu.
Ik zie dat er alleen een blauw licht filter en privacy editie is. Heb jij toevallig een 'gewone' screen protector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Aardappelnoot schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:24:
[...]

Bedankt, die dxomark is zeer handig! De camera van de FP5 heeft toch verrassend (veel) lagere scores i.v.m. mijn 4 jaar oude iphone, jammer.
Ja, maar er is ook altijd wel wat kritiek op die site en hun methodiek. Het is niet de absolute waarheid.

Kijk bijv bij GSMArena voor gedetailleerde vergelijking. Ze nemen altijd dezelfde foto's (dus kun je vergelijken met je huidige telefoon) en ze hebben een comparison tool met Studio foto's onder gecontroleerde omstandigheden:
https://m.gsmarena.com/fairphone_5-review-2614p5.php

Het oordeel van deze site is overigens ook niet heel positief, maar je kunt in elk geval zelf kijken wat je van de foto's vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Prx schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:43:
[...]

Ik zie dat er alleen een blauw licht filter en privacy editie is. Heb jij toevallig een 'gewone' screen protector?
Het is inderdaad het blauw licht filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
Als de zwakste schakel van de camera de software is, dan kan elke update een verbetering zijn. Volgens de review van Tweakers was dat ook al het geval: aanzienlijke verbetering

Verder is het interessant of er een GCAM fork voor de Fairphone 5 verschijnt. Bij de Fairphone 4 maakte dat volgens Tweakers een groot verschil

Dat biedt hoop op betere prestaties.

Het is jammer dat die algoritmes van de fabrikanten niet openbaar zijn. Waren de meegeleverde camera-apps van alle merken open source geweest, dan hadden alle camera's op alle telefoons betere foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Jan121 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:44:
Als de zwakste schakel van de camera de software is, dan kan elke update een verbetering zijn. Volgens de review van Tweakers was dat ook al het geval: aanzienlijke verbetering

Verder is het interessant of er een GCAM fork voor de Fairphone 5 verschijnt. Bij de Fairphone 4 maakte dat volgens Tweakers een groot verschil

Dat biedt hoop op betere prestaties.

Het is jammer dat die algoritmes van de fabrikanten niet openbaar zijn. Waren de meegeleverde camera-apps van alle merken open source geweest, dan hadden alle camera's op alle telefoons betere foto's gemaakt.
De eerste link die ik hier gaf bevat foto's van twee verschillende GCAM apps.
Dryhte in "[Fairphone 5] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Inderdaad die link had ik gemist.

https://forum.fairphone.com/t/fp5-pictures-gallery/99882/9
In deze vergelijking lijkt een GCAM app zelfs mindere resultaten op te leveren.

Verrassend wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ja, ik ben geen professioneel wat foto's betreft, maar ik heb niets aan te merken op de camera. (ben dan ook niet verwend door high-end toestellen in het verleden, deze camera is veruit de beste die ik ooit in mijn handen had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Dat is goed om te horen.
En de secundaire groothoek camera, hoe bevalt die?
Is bijv. daar nog een beetje een macrofoto mee te maken van dichtbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Jan121 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:49:
Dat is goed om te horen.
En de secundaire groothoek camera, hoe bevalt die?
Is bijv. daar nog een beetje een macrofoto mee te maken van dichtbij?
Ik ben geen expert, maar deze foto is (snel even) van zo'n 4cm hoogte genomen (het pluimpje meet 4cm tot aan de wasspeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynOidg9g2HtqjRo5bU2f4MOTUtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlZ2GSLakKodOeX1s03fsM1o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Dryhte op 26-09-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Dank!

Camera's lijken inderdaad goed.

Blijft over de accuduur, gaat ie 2 dagen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Jan121 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:03:
Dank!

Camera's lijken inderdaad goed.

Blijft over de accuduur, gaat ie 2 dagen mee?
Met licht gebruik en zonder AoD wel. Er lijkt een bug te zijn IVM AoD die zorgt dat de telefoon redelijk vlot door de batterij heen gaat... maar we hebben het gemeld dus dat wordt wel opgelost denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-03 22:10
Beste Fairphoners, mijn interesse voor de Fairphone is groter geworden met de release van de Fairphone 5. Ik bezit nu een Samsung Galaxy S21 welke niet per se aan vervanging toe is, maar het scherm heeft wat beschadigingen welke het fijne gebruik in de weg zitten.

Het grotere scherm van de FP5 lijkt mij fijn. Het gewicht is wel een aardig verschil en verder lijkt me erg mee te vallen.

Ik ben met name benieuwd waar jullie als FP5 gebruikers vandaan komen qua telefoon en wat de verschillen zijn die jullie hebben gemerkt. Ik ben daarnaast ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld de speakers zijn qua helderheid en volume, maar ook de helderheid van het scherm aangezien dit een puntje van kritiek is (volgens reviews) maar wellicht valt dit in de praktijk mee.

Ik heb nog wat overtuiging nodig :)

Edit: Ik zag op Amazon dat er ondertussen al een aantal third-party cases voor de FP5 zijn. Deze komen uiteraard uit China. Op Aliexpress vond ik er ook al een paar.

[ Voor 18% gewijzigd door Wusser op 29-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:50
Zijn dat ook hoesjes die garantie bieden?
Ik vind dat tegenwoordig toch wel een vereiste voordat ik een hoes koop. Ik wil wel dat een bedrijf achter zijn producten staat.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Knoop doorgehakt en dit weekend ook de Fairphone 5 besteld, ter vervanging van mijn OnePlus Nord. Ik geef niet zoveel om een smartphone an sich en ook plaatjes schieten boeit me niet veel, dus alles wat ik zoek vind ik bij de Fairphone. Heb hem bij Bol besteld omdat de wachtlijst bij Fairphone zelf wel aardig is opgelopen. Heb wel een hoesje en screen protector besteld bij Fairphone, die komen met een paar dagen dus deze kant op.

Dinsdag komt de telefoon binnen, dan gewoon even inrichten zonder SIM, kan ik later omprikken en dan zou alles het gewoon goed moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ik zit er aan te denken om de Fairphone aan te schaffen. Ik heb nu een Realme GT 5G waar een Snapdragon 888 in zit. Toevallig iemand die een zelfde soort overstap heeft gemaakt? Ben een beetje bang dat de Fairphone traag gaat aanvoelen...

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:39
Ik heb 2 weken geleden de blauwe versie besteld bij BelSimpel. Uit eindelijk het toestel voor E600 kunnen krijgen (icm met verlenging van mijn abbo). Sindsdien begint mijn Oneplus 6 meerdere keren per dag spontaan uit te vallen. Ik vermoed dat het meerdere keren van mijn nachtkastje af te vallen (leuk, katten) hem nu de nek om draait. Uiterlijk nog perfect, maar intern wel een rammeltje... Ik verwacht de FP5 deze of volgende week binnen te krijgen.

Ik zat wel met een schuin oog naar dat e/os te kijken. Heeft iemand daar ervaringen mee? Tweakers staat niet bol van post met dat onderwerp.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Guumuus schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:16:
Ik zit er aan te denken om de Fairphone aan te schaffen. Ik heb nu een Realme GT 5G waar een Snapdragon 888 in zit. Toevallig iemand die een zelfde soort overstap heeft gemaakt? Ben een beetje bang dat de Fairphone traag gaat aanvoelen...
Zijn er geen benchmarks te vinden in de Fairphone reviews? Bijvoorbeeld in de review op Tweakers zelf:

review: Duurzaamheid gaat gepaard met offers - Fairphone 5

Presteert zo te zien gelijkwaardig/beter dan een Oppo Find X5 die ook een Snapdragon 888 heeft. Samsung Galaxy Flip met dezelfde chip presteert zo te zien wel beter.

Maar de reviewer zegt ook dat er geen haperingen e.d. zijn, alleen bij hele zware games gaat hij naar een lagere resolutie.

Ik heb de FP5 hier naast een Google Pixel 7 Pro liggen, maar deze zijn onvergelijkbaar ingericht. Op de FP5 heb ik alleen werkgerelateerde apps geinstalleerd en dat werkt allemaal wel prima. Ik denk dat je meer hebt aan de betere reviews met benchmarks dan aan subjectieve comments van andere gebruikers.

En het lijkt me dat voor het meeste alledaagse gebruik de Fairphone gewoon prima snel genoeg is. Alleen als je heel erg zware grafische games speelt is het misschien anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Ik heb de reviews gelezen en ook wat benchmarks van SoC's opgezocht, maar het leek me juist waardevol om wat gebruikerservaringen te horen aangezien benchmarks niet alles zeggen en Android fabrikanten er bekend om staan dat ze sjoemelen met hun apparaten om ze er goed uit te laten komen in benchmarks.

De meeste reviewers geven eigenlijk al aan dat ze twijfelen over de snelheid van de SoC over de gehele ondersteunde levensduur van de FP5, maar ik weet ook dat die gasten gewend zijn om flagship smartphones te reviewen.

Ik game nooit op mijn telefoon, maar ben op mijn huidige telefoon wel gewend dat alles vrijwel direct opent etc.

Andere optie is een Poco F5 waar ik dan een custom rom op zet om hem langer te gebruiken, maar dat voelt een beetje als een pleister op de wond...

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Guumuus schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:10:
Ik heb de reviews gelezen en ook wat benchmarks van SoC's opgezocht, maar het leek me juist waardevol om wat gebruikerservaringen te horen aangezien benchmarks niet alles zeggen en Android fabrikanten er bekend om staan dat ze sjoemelen met hun apparaten om ze er goed uit te laten komen in benchmarks.

De meeste reviewers geven eigenlijk al aan dat ze twijfelen over de snelheid van de SoC over de gehele ondersteunde levensduur van de FP5, maar ik weet ook dat die gasten gewend zijn om flagship smartphones te reviewen.

Ik game nooit op mijn telefoon, maar ben op mijn huidige telefoon wel gewend dat alles vrijwel direct opent etc.

Andere optie is een Poco F5 waar ik dan een custom rom op zet om hem langer te gebruiken, maar dat voelt een beetje als een pleister op de wond...
Als je geen games speelt zou ik me over die snelheid geen zorgen maken... Waar die reviewers op doelen is dat er mogelijk nieuwe toepassingen komen die meer vragen. Wie weet wat er over 10 jaar tot 'normaal gebruik' wordt gerekend, maar op dit moment kom ik nog geen beperkingen tegen (ik draai ook geen zware games). Office draait voor mijn gevoel niet anders dan op de Pixel 7 Pro. Maar goed, ik heb dus niet een heel uitgebreid repertoire aan apps dat ik kan vergelijken.

En uiteindelijk kan niemand hier het objectief vaststellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-04 08:39
Inmiddels het toestel binnen. Werk allemaal vlot en prima. Het hoesje dat ik er via de fairphone site bij heb besteld vind ik wel wat tegenvallen. Had de randen wat dikker verwacht, nu zijn camera en scherm amper beschermd.

Ik merk wel dat de user interface nog wat werk kan gebruiken. Icoontjes van de statusbalk overlappen met het plekje van de frontcam, tekst van de statusbalk zit wel heel dicht tegen de linkerschermrand aan, zoekvak op homescreen krijg ik niet verwijderd, en ik heb de optie om de accentkleur in menus te wijzigen nog niet gevonden. Maar goed, allemaal cosmetisch gedoe dat in updates vast wel gefixt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
Zoekvak op home screen zit ingebouwd in de launcher. Installeer gewoon een andere launcher (ik gebruik al jaar en dag Nova).
Wat het hoesje betreft, ik heb een doorzichtig hoesje van op Amazon gehaald (merk Cresee) en dat heeft wel een rand die het scherm beschermt. Nu nog de doorschijnende achterkant bijbestellen (de toestellen die de beta testers kregen hebben allemaal een zwarte achterkant) en dan zien we weer dat het een Fairphone is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
Gisteren voor het eerst ook bij weinig licht het scherm gebruikt, en dat valt wat tegen. Zelfs met de 'extra dim' mode aan blijft het scherm aan de lichte kant. Daarnaast valt me op dat bij erg donkere grijswaarden (bijna zwart), zoals in bijvoorbeeld de browser op dark mode, het scherm niet al te unifom is. Die eigenschap doet me een beetje aan het OLEDscherm van m'n oude Playstation Vita denken. Daarnaast fluctueert de kleurtemperatuur nogal als je het scherm kantelt. Ik ben wel benieuwd wat anderen hier van het scherm vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Dat valt mij niet op, maar natuurlijk kan ik niet met high end toestellen vergelijken. Scherm is in alle opzichten beter voor mij dan de FP3 en dan de Nokia die ik voordien had (5.3 geloof ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

Prx schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:06:
Knoop doorgehakt en dit weekend ook de Fairphone 5 besteld, ter vervanging van mijn OnePlus Nord. Ik geef niet zoveel om een smartphone an sich en ook plaatjes schieten boeit me niet veel, dus alles wat ik zoek vind ik bij de Fairphone. Heb hem bij Bol besteld omdat de wachtlijst bij Fairphone zelf wel aardig is opgelopen. Heb wel een hoesje en screen protector besteld bij Fairphone, die komen met een paar dagen dus deze kant op.

Dinsdag komt de telefoon binnen, dan gewoon even inrichten zonder SIM, kan ik later omprikken en dan zou alles het gewoon goed moeten doen. :)
Ondertussen het toestel dus een krappe week in gebruik. Qua snelheid heb ik weinig aan te merken op het toestel, alles gaat gewoon lekker vlotjes en geen rare dingen. Heb ook geen mega vooruitgang gemerkt t.o.v. mijn OnePlus Nord, maar dat had ik dus ook niet verwacht.

Ik gebruik ook al jaar en dag Nova, dus van die launcher perikelen had ik ook geen last. Wel merk ik dat ik niet lekker kan wennen aan die mega knoppen in het statusbar pulldown menu (notification menu), dat was wel even iets anders op mijn vorige toestel. Maar uiteindelijk gaat ook dat wel een plekje vinden.

De batterij gaat helemaal prima mee, zelfs op dagen dat ik die telefoon veel in mijn handen heb gehad lukt het me goed om het einde van de dag te halen. Wat dat betreft dus helemaal niet teleurstellend voor mijn use-case (zakelijk gebruik met hier en daar wat YouTube en 9gag) en geruststellend dat ik de batterij altijd eenvoudig kan verwisselen/vervangen als het toch allemaal net wat minder wordt.

De screenprotector (blue light filter) is prima en totaal niet storend. Het effect is een stuk minder dan het softwarematige, dus een volledige vervanging is het niet. Het is wel totaal onmogelijk om het scherm nog af te lezen met een zonnebril op :+ en dat heeft niets met de helderheid te maken, zal wel polarisatie zijn van het filter.

Enorm blij met deze overstap naar dit Nederlandse product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Vanmorgen een update gehad. Bijgewerkt naar de laatste beveiligingsdingen en iets met eco laden. Hier maak ik gebruik van, maar ik zie nog geen verschil.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Moby schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:05:
Vanmorgen een update gehad. Bijgewerkt naar de laatste beveiligingsdingen en iets met eco laden. Hier maak ik gebruik van, maar ik zie nog geen verschil.
Naar welke build number? (vind je onder About Phone > Android version, onderaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:36
Dryhte schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

Naar welke build number? (vind je onder About Phone > Android version, onderaan)
Ik heb vanochtend ook een update gehad met vergelijkbare patchnotes. Bij mij is het build nummer nu FP5.TT3L.A.106.20230918. Security update is van 5 september 2023.

[ Voor 6% gewijzigd door rescla op 10-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Aha, da's de beta versie die we onlangs kregen. Daar zat niet veel spannends in... (niets)

[ Voor 4% gewijzigd door Dryhte op 10-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-05 15:37
Ik kreeg vandaag mijn Fairphone 5 binnen. Ziet er mooi uit, na update dezelfde softwareversie als twee posts hierboven.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Klopt het dat de Fairphone jatgevoeliger is, omdat deze modulair is?
Een dief kan de onderdelen los verkopen, nietwaar?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00
whahas schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:15:
Klopt het dat de Fairphone jatgevoeliger is, omdat deze modulair is?
Een dief kan de onderdelen los verkopen, nietwaar?
Klopt. Dit is een heel groot probleem. Ikzelf heb een hoesje met een handboei eraan gekocht zodat hij altijd aan mijn pols vast zit.

Maar zonder grappen, dieven kennen Fairphone helemaal niet. En als ze er 1 jatten en uit elkaar halen kunnen ze de onderdelen amper verkopen omdat bijna niemand een Fairphone heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

GreatDictator schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:57:
Ik kreeg vandaag mijn Fairphone 5 binnen. Ziet er mooi uit, na update dezelfde softwareversie als twee posts hierboven.
En wanneer had je hem besteld?
Sinds ik de mijne heb besteld is de verwachtte leverdatum eens naar voor bijgesteld en daarna naar achter.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 02-05 15:37
Big Womly schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

En wanneer had je hem besteld?
Sinds ik de mijne heb besteld is de verwachtte leverdatum eens naar voor bijgesteld en daarna naar achter.
7 september. Mijn vorige telefoon was trouwens een LG G6 uit 2017, dus inmiddels wel aan vervanging toe :) iemand vroeg daar naar eerder in dit topic.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

GreatDictator schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

7 september. Mijn vorige telefoon was trouwens een LG G6 uit 2017, dus inmiddels wel aan vervanging toe :) iemand vroeg daar naar eerder in dit topic.
Ik heb hem 1 oktober besteld. Dan zal het wel eerder de late data zijn dat ik hem kan verwachten.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:12
Voronwë schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:11:

Ik zat wel met een schuin oog naar dat e/os te kijken. Heeft iemand daar ervaringen mee? Tweakers staat niet bol van post met dat onderwerp.
Ja! Alleen niet icm een Fairphone 5. Heb een jaar geleden mijn Oneplus 7pro van /e/os voorzien en ben eigenlijk super tevreden. Wanneer je echt wil ont-google-en, is dit een van de beste firmwares die je kunt gebruiken. De e.os App Lounge (Appstore) bevat alle apps uit de Playstore (via een anoniem account). Van alle apps kun je zien (middels een score) hoe privacy (on)vriendelijk ze zijn.

Daarnaast bevat e.os een paar murena cloud opties, om het eventuele gemis van de Google clouddiensten op te vangen.

Ook de "Advanced Privacy" geeft je volle controle over app permissions, je locatie (fake locatie, geweldig!) en verbergen van je ip-adres.

Als je echt gemotiveerd bent om van bigtech af te komen, is het zeker een aanrader.

Fairphone 5 met e.os wordt zeker mijn volgende telefoon (als de Oneplus het begeeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
voorstad schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:38:
Fairphone 5 met e.os wordt zeker mijn volgende telefoon (als de Oneplus het begeeft).
Geen Murena 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:12
Jawel, Murena is e.os.... De producten en cloudomgeving heet Murena, het Operating Systeem heet e.os of /e/ en linkt naar https://e.foundation.

*update
Oh wacht, je bedoelt de kickstarter telefoon. Nee, die is me iets teveel een instapmodel.

[ Voor 11% gewijzigd door voorstad op 20-10-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
voorstad schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Jawel, Murena is e.os.... De producten en cloudomgeving heet Murena, het Operating Systeem heet e.os of /e/ en linkt naar https://e.foundation.
Volg de link. Het gaat om een nieuwe telefoon van Murena. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Fairphone OS version A.113
Release date: 6th Nov 2023
Android version: 13
Software Version: FP5.TT3P.A.112
Security Patch Level: 5th Oct 2023

Changes
DC Dimming has been added as an option to the Display settings.
When enabled, this feature helps alleviate eye fatigue or headache for those that can see a flickering effect on the display while the brightness level is low.
Verse update

Hier een uitleg wat DC dimming is, want ik had geen idee. Ik had er wel last van maar kende de term niet.

https://www.androidpolice...phone-screens-getting-it/

[ Voor 20% gewijzigd door Moby op 07-11-2023 08:06 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
Moby schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:43:
[...]

Verse update

Hier een uitleg wat DC dimming is, want ik had geen idee. Ik had er wel last van maar kende de term niet.

https://www.androidpolice...phone-screens-getting-it/
Komt voor mij net te laat. Ik was tevreden over de FP5, met uitzondering van de slechte dimbaarheid en pijnlijke ogen bij ietsje langer dan een paar minuten op het scherm kijken, en heb 'm daarom recent geretourneerd (binnen de 'afkoelperiode' van 2 weken). Ik heb op het formulier netjes aangegeven wat mijn retourreden was, dus de servicedesk had natuurlijk nog even kunnen vragen of ik de update af wilde wachten...

Maar goede zaak dat dit wordt toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zojuist bestelling gedaan, mijn Poco F3 die (met LineageOS) verder prima bevalt heeft een issue waarbij de powerbutton (die tevens fingerprint-scanner is) bij het minste of geringste reageert. Heb al een paar keer bijna 112 gebeld :X omdat die dacht dat ik 10x achter elkaar op de knop drukte. Opgezocht hoe dit te repareren is, blijkbaar zou ik het scherm er af moeten föhnen (...) om uberhaupt in het toestel te komen, vond het concept van Fairphone altijd al bewonderenswaardig maar hierdoor ben ik definitief om.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38
Ik krijg mijn FP5 morgen binnen en voor het eerst sinds jaren heb ik weer de mogelijkheid voor een SD en die wil ik graag weer gaan gebruiken als opslag voor foto's etc. Zijn er hier mensen die dit ook doen en, zo ja, welke kaarten gebruiken jullie?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:57:
Ik krijg mijn FP5 morgen binnen en voor het eerst sinds jaren heb ik weer de mogelijkheid voor een SD en die wil ik graag weer gaan gebruiken als opslag voor foto's etc. Zijn er hier mensen die dit ook doen en, zo ja, welke kaarten gebruiken jullie?
Ik gebruik een Sandisk Extreme Pro. Die zijn snel en betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
RepareerDroid schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:06:
[...]
Ik gebruik een Sandisk Extreme Pro. Die zijn snel en betrouwbaar.
En welk formaat zou je nemen met die 50Mp camera? Is 256 genoeg?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Aziraphale schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:49:
[...]

En welk formaat zou je nemen met die 50Mp camera? Is 256 genoeg?
Dat hangt er vanaf wat je er nog meer op wilt zetten en of je veel in 4K filmt. Voor voornamelijk foto's is dat meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
RepareerDroid schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:48:
[...]
Dat hangt er vanaf wat je er nog meer op wilt zetten en of je veel in 4K filmt. Voor voornamelijk foto's is dat meer dan genoeg.
In 4K filmen doe ik überhaupt niet, dus dan is dat inderdaad zat. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
En hij is binnen! Fijn apparaat, maar wel glad (hoesje van Mobiel.nl is nog onderweg) en ik blijk er een vloeibare screenprotector bij besteld te hebben. 8)7 Er moeten dus even een tijdelijk hoesje en goede screenprotector komen. Zijn er hiervoor tips? Ik vind die van FP zelf namelijk wel heel erg prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Aziraphale schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:50:
En hij is binnen! Fijn apparaat, maar wel glad (hoesje van Mobiel.nl is nog onderweg) en ik blijk er een vloeibare screenprotector bij besteld te hebben. 8)7 Er moeten dus even een tijdelijk hoesje en goede screenprotector komen. Zijn er hiervoor tips? Ik vind die van FP zelf namelijk wel heel erg prijzig...
Screenprotector had ik meteen meebesteld, hoesje van Fairphone ook. Alleen is dat eigen merk hoesje een beetje slap (floept makkelijk los op een hoekje) en komt niet boven het scherm uit.

Heb het simpelste transparante hoesje van Jeff Bezos gekocht en die zit prima:

https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Leuke is dat ik de transparante FP5 heb, dus dat blijft gewoon zichtbaar in tegenstelling tot met die van Fairphone zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@bilgy_no1 En is die screenprotector die 30€ waard? Ik vind het bizar veel geld voor een screenprotector en ben nog niet overtuigd van dat blauwfilter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Aziraphale schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:37:
@bilgy_no1 En is die screenprotector die 30€ waard? Ik vind het bizar veel geld voor een screenprotector en ben nog niet overtuigd van dat blauwfilter.
Ik heb hem vorige week gekocht en ben er nog niet van overtuigd. De eerste kras zit er al van boven naar beneden in (géén idee hoe, al jaren telefoons in topconditie weten te houden zonder protector) en daar bovenop zorgt de blauwfilter ervoor dat je de kras alleen nog maar beter ziet. Gezien het feit dat het stukje plastic bijna de helft is van de nieuwprijs van een nieuw scherm en nauwelijks een verbetering geeft, is de economische waarde veel te hoog geprijst.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Aziraphale schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:37:
Mwah ik koop meestal wat goedkopers. Maar fair is fair... Deze screen protector doet tot nu toe wat ie moet doen. Blue filter geeft een wat rare gloed als het scherm uit staat, maar verder geen last van bij het gebruik.

Denk wel dat er nu wat meer opties zijn voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

Aziraphale schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:50:
Wellicht vind je hier wat van je keuze;
https://www.mediamarkt.de...15&ga_query=fairphone%205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daar zit zeker wel het een en ander tussen, maar helaas is het Mediamarkt.de en heeft de Nederlandse MM in het geheel niets voor de Fairphone. Wel weer bijzonder voor een Nederlands merk, maar goed.

• albert04
  • Laatst online: 30-04 22:47
Ik heb sinds deze week een Fairphone 5. Ik stap over van een iphone naar Android.

Ik ben daarom erg benieuwd naar leuke en handige tips & tricks. Wat zou ik moet configureren en installeren? hebben jullie tips voor mij, zoals een andere camera app en dergelijke?

Wat mij wel opviel is dat er bij gamen het geluid een aantal ms achterloopt. Heel vervelend als je CoD Mobile speelt :( Ik las ergens op het Internet dat dit probleem bekend is en dat ze er iets aan gaan doen, maar duurt nu al een aantal maanden. Dit geldt overigens ook voor Crash Royale helaas.

Ik ben benieuwd of jullie nog iets hebben zodat ik het uiterste uit het toestel haal.. Overigens gebruik ik nu de launcher van Microsoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
albert04 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:48:
Ik heb sinds deze week een Fairphone 5. Ik stap over van een iphone naar Android.

Ik ben daarom erg benieuwd naar leuke en handige tips & tricks. Wat zou ik moet configureren en installeren? hebben jullie tips voor mij, zoals een andere camera app en dergelijke?

Wat mij wel opviel is dat er bij gamen het geluid een aantal ms achterloopt. Heel vervelend als je CoD Mobile speelt :( Ik las ergens op het Internet dat dit probleem bekend is en dat ze er iets aan gaan doen, maar duurt nu al een aantal maanden. Dit geldt overigens ook voor Crash Royale helaas.

Ik ben benieuwd of jullie nog iets hebben zodat ik het uiterste uit het toestel haal.. Overigens gebruik ik nu de launcher van Microsoft.
Het is inderdaad een bekend probleem bij sommige games: https://forum.fairphone.c...-on-fairphone-5/100359/23
Dit is de eerste keer dat ik van een dergelijk probleem hoor met betrekking tot een smartphone. Ik ben benieuwd wat de oorzaak blijkt te zijn.

Als je een andere camera app wilt kun je het best gcam proberen: https://www.celsoazevedo....e-camera/dev-bsg/f/dl176/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Goed dat Tweakers het toch nog post. Ik wou hier al een link van een andere website posten.

De Fairphone 5 scoort een 10, de iPhone 15 modellen scoren een 4, en de Pixel 8 heeft helemaal geen score (iFixit levert wel officiele Google onderdelen, maar sindsdien geen scores meer voor de Pixel 7 en Pixel 8...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik lees bij de reacties net dat Fairphone ook een hele sloot persoonlijke informatie van je wil binnenhengelen voordat je als klant voor de verlengde garantie van 5 jaar in aanmerking komt:
Anoniem: 1028301 in 'iFixit geeft Fairphone 5 maximale score voor repareerbaarheid'

Dat is niet zo mooi, vooral ook omdat ze volgens hun eigen privacyhandvest data mogen delen met o.a. Google. Zou voor mij een reden zijn om ook de Fairphone links te laten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
Dat valt nog wel wat mee, hoor. Ze wilden van mij naam en adresgegevens, imei en de aankoopbon hebben. Ik heb niet mijn hele doopceel hoeven te lichten en niet meer in hoeven te vullen dan bij andere verlengde garanties of registraties van producten.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 10-12-2023 16:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
choogen schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:53:
Ik lees bij de reacties net dat Fairphone ook een hele sloot persoonlijke informatie van je wil binnenhengelen voordat je als klant voor de verlengde garantie van 5 jaar in aanmerking komt:
Anoniem: 1028301 in 'iFixit geeft Fairphone 5 maximale score voor repareerbaarheid'

Dat is niet zo mooi, vooral ook omdat ze volgens hun eigen privacyhandvest data mogen delen met o.a. Google. Zou voor mij een reden zijn om ook de Fairphone links te laten liggen.
Je hoeft ook geen gebruik te maken van de verlengde garantie... Maar als ik het me goed herinner gaat het alleen om de basics voor het registreren van de garantie en kun je alle mails en toestanden uitgevinkt laten.

Maar die "hele sloot aan persoonlijke informatie" klopt volgens mij ook al niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Versie A.127 is uit sinds 11 December

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes

Release date: 11th Dec 2023
Android version: 13
Software Version: FP5.TT3Y.A.127
Security Patch Level: 5th Nov 2023

Changes

Resolved issues

- An issue that was causing media content to be played in low resolution for certain media streaming services has been fixed.
- An issue that was causing the double-tap-to-wake function to reset its setting after a reboot has been solved.
- Some issues with the home screen functions have been solved.
- An issue causing an SMS not to be sent when using quick-answer has now been fixed.
- An issue that was causing the preview of the just-taken picture in the Camera app not to appear correctly when an SD card was set as primary storage has now been solved.
- An issue that was causing the double-tap-to-wake function not to work correctly when Always On Display was enabled has now been fixed.

Other improvements

- The auto-focus for Portrait mode in certain conditions has been improved.
- It is now possible to control the behavior of the fingerprint-unlocking feature in Settings → Security.

[ Voor 101% gewijzigd door MetalfanBlackness op 12-03-2024 16:00 ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik heb sinds vandaag mijn FP5 in gebruik genomen. Tot nu toe zijn de ervaringen goed. Zal met interesse dit topic volgen en ook mijn bevindingen delen wanneer ik deze tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Niet om een taalnazi te zijn, maar euh, hoe precies kun je bevindingen 'tegenkomen'? ;)

Ik durf zelf de overstap niet aan. Wisselen van OS is me een te grote stap.
Op desktop gebied ga ik zelfs dual setup doen.

Keuzes maken de Mens

• Hetisweergezell
whahas schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:56:
Niet om een taalnazi te zijn, maar euh, hoe precies kun je bevindingen 'tegenkomen'? ;)

Ik durf zelf de overstap niet aan. Wisselen van OS is me een te grote stap.
Op desktop gebied ga ik zelfs dual setup doen.
Dat was misschien inderdaad een beetje ongelukkig uitgedrukt. Ik vind het leuk dat er een forum speciaal voor de FP5 is opgericht waarin potentiele eigenaardigheden die opduiken besproken kunnen worden.

Welk OS heb je dan nu dat overstappen lastig is? Ik kom zelf van een Samsung Galaxy S10e waar android op stond. Dus die overstap was vrij klein (alleen zat hier de schil van samsung niet meer overheen)

Ik ben nu nog even op zoek naar een normale muziekspeler (zonder in app advertenties etc). Iemand daar nog tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04:43
Hetisweergezell schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:47:
[...]

Dat was misschien inderdaad een beetje ongelukkig uitgedrukt. Ik vind het leuk dat er een forum speciaal voor de FP5 is opgericht waarin potentiele eigenaardigheden die opduiken besproken kunnen worden.

Welk OS heb je dan nu dat overstappen lastig is? Ik kom zelf van een Samsung Galaxy S10e waar android op stond. Dus die overstap was vrij klein (alleen zat hier de schil van samsung niet meer overheen)

Ik ben nu nog even op zoek naar een normale muziekspeler (zonder in app advertenties etc). Iemand daar nog tips voor?
Misschien foobar2000 voor Android eens proberen?

https://play.google.com/s...com.foobar2000.foobar2000

• whahas
Ik ben nogal gewend aan iOS. Ik ben echt een gewoonte dier. Dus ik vind het nogal iets om Android, /e/OS of iets anders uit te proberen. Ik ben blij dat ik mijn telefoon 'ken'. @Hetisweergezell

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 13:18
Hetisweergezell schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:47:
Vroeger Foobar2000 gebruikt (wat een prima speler is), maar uiteindelijk ben ik Musicolet gaan gebruiken.

De Pro versie daarvan heb ik niet, maar naar mijn weten biedt deze alleen Cast support als extra, meer niet

[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 14-12-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Mizgala28 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:15:
[...]

Vroeger Foobar2000 gebruikt (wat een prima speler is), maar uiteindelijk ben ik Musicolet gaan gebruiken.

De Pro versie daarvan heb ik niet, maar naar mijn weten biedt deze alleen Cast support als extra, meer niet
Ik heb ze allebei geïnstalleerd en ze hebben allebei hun voordelen (voor mij) zo te zien. Met foobar2000 kan ik ook internetradio luisteren en deze vindt ook alle minder bekende stations die ik wel eens luister. Musicolet heeft de functie om automatisch bij te houden welke nummers er recent zijn toegevoegd en je kunt ook de meest afgespeelde nummers beluisteren (dat gebruikte ik op mijn oude S10e met Samsung Music ook vaak.

Dank voor de tips! Ik ga ze gewoon voorlopig naast elkaar gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gordian
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 21:25
Ik had de Fairphone 5 al een tijdje op het oog sinds de accu van mn Galaxy S10 het maar een paar uur vol houdt.

Ben erg tevreden met de snelheid, camera en schermkwaliteit. Alleen nog even wennen aan het formaat en gewicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
gordian schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:03:
Ik had de Fairphone 5 al een tijdje op het oog sinds de accu van mn Galaxy S10 het maar een paar uur vol houdt.

Ben erg tevreden met de snelheid, camera en schermkwaliteit. Alleen nog even wennen aan het formaat en gewicht :P
Ik kom van de Galaxy S10e (die wat kleiner was dan de gewone S10) en het is inderdaad wel een flinke koelkast. Verder ben ik inderdaad prima te spreken over de zaken die je noemt. Was eerst een beetje huiverig voor de camera omdat deze niet heel goed beoordeeld werd maar het wordt nergens duidelijk of de camera dan ook slechter is dan die van de S10e (waar ik gewoon prima tevreden mee was).

Er zou eigenlijk een soort ranglijst met ook oude toestellen moeten komen van camera prestaties. Dan weet je tenminste met hoeveel korrels zout je iets kunt nemen als je na 4 jaar (of ik hoop nu met deze FP5 na 8 jaar) er in ieder geval niet op achteruit wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik kom van de OnePlus Nord en de FP5 is zeker iets groter en zwaarder, maar ik vind dat op zich zelfs wel plezierig. Qua camera bevalt hij mij met GCam uitstekend en zijn de eerste foto's beter dan met de Nord.

Wat ik wel mis is zo'n vinyl skin van Ultimate Shield oid. Ik heb er nu een TPU hoesje omheen omdat ik de FP5 erg glad vind, maar dat voegt weer wat formaat toe en dat had nou ook weer niet gehoeven. Zo'n skin om hem anti-slip te maken zou wel heel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordian
Hetisweergezell schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:20:
[...]

Ik kom van de Galaxy S10e (die wat kleiner was dan de gewone S10) en het is inderdaad wel een flinke koelkast. Verder ben ik inderdaad prima te spreken over de zaken die je noemt. Was eerst een beetje huiverig voor de camera omdat deze niet heel goed beoordeeld werd maar het wordt nergens duidelijk of de camera dan ook slechter is dan die van de S10e (waar ik gewoon prima tevreden mee was).

Er zou eigenlijk een soort ranglijst met ook oude toestellen moeten komen van camera prestaties. Dan weet je tenminste met hoeveel korrels zout je iets kunt nemen als je na 4 jaar (of ik hoop nu met deze FP5 na 8 jaar) er in ieder geval niet op achteruit wil gaan.
Ik zou het zelf erg jammer hebben gevonden als de camerakwaliteit ten opzichte van m'n S10 achteruit zou zijn gegaan. Gelukkig is dat inderdaad niet zo.
Aziraphale schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:24:
Ik kom van de OnePlus Nord en de FP5 is zeker iets groter en zwaarder, maar ik vind dat op zich zelfs wel plezierig. Qua camera bevalt hij mij met GCam uitstekend en zijn de eerste foto's beter dan met de Nord.

Wat ik wel mis is zo'n vinyl skin van Ultimate Shield oid. Ik heb er nu een TPU hoesje omheen omdat ik de FP5 erg glad vind, maar dat voegt weer wat formaat toe en dat had nou ook weer niet gehoeven. Zo'n skin om hem anti-slip te maken zou wel heel fijn zijn.
Ik heb zelf ook zo'n TPU hoesje omdat dat makkelijk was, maar mooi is het niet.

Ik ben wel benieuwd naar hoe GCam bevalt. Ik heb zelf ook een versie erop gezet en het werkt aardig zolang je niet wisselt van camera. Bij wisselen duurt het namelijk erg lang voordat het nieuwe camerabeeld actief wordt. Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@gordian Hoe bedoel je wisselen van camera? Bij mij merk je het wel wanneer je van video naar foto gaat oid, maar dat is ongeveer een seconde. Ik gebruik trouwens de versie die op XDA in het FP5 forum geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidiox
  • Laatst online: 08-03 12:33
Al eerder aangegeven dat ik mijne in huis had, maar durfde nog niet de overstap aan (te veel gedoe vanaf mijn rooted OnePlus 5 met Lineage OS).

Heb hem nu een week in gebruik en moet zeggen dat ik toch bijzonder teleurgesteld ben in de telefoon. Softwarematig loop ik tegen veel issues aan, battery-life is slecht, scherm is heel slecht, ga zo maar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Dan blijkt maar weer hoe persoonlijk dit soort zaken zijn. Ik heb geen enkel probleem met de software, scherm is uitstekend en de batterij gaat met een begrenzing op 80% probleemloos een dag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delphium
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-05 14:09
Sidiox schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:43:
Al eerder aangegeven dat ik mijne in huis had, maar durfde nog niet de overstap aan (te veel gedoe vanaf mijn rooted OnePlus 5 met Lineage OS).

Heb hem nu een week in gebruik en moet zeggen dat ik toch bijzonder teleurgesteld ben in de telefoon. Softwarematig loop ik tegen veel issues aan, battery-life is slecht, scherm is heel slecht, ga zo maar door.
Een Fairphone koop je voor een specifieke reden. Dat je daarvoor concessies moet doen is algemeen bekend. Je bent je er van bewust dat je ook de Fairphone kunt voorzien van een custom rom en nog steeds ondersteuning hebt?

Het komt op mij een beetje over als een airfryer kopen en dan gaan klagen, dat het niet zo smaakt als echte frituur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gordian
Sidiox schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:43:

Tegen wat voor soort softwareproblemen loop je aan? Bepaalde instellingen die niet te vinden zijn of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sidiox
  • Laatst online: 08-03 12:33
delphium schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:40:
[...]

Een Fairphone koop je voor een specifieke reden. Dat je daarvoor concessies moet doen is algemeen bekend. Je bent je er van bewust dat je ook de Fairphone kunt voorzien van een custom rom en nog steeds ondersteuning hebt?

Het komt op mij een beetje over als een airfryer kopen en dan gaan klagen, dat het niet zo smaakt als echte frituur.
Ik was me er zeer van bewust dat ik bepaalde consessies zou moeten doen, en de repairability is een erg belangrijke reden voor de aanschaf (zeker voor de accu), dat neemt niet weg dat er kritiek mag zijn op de telefoon toch?
gordian schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:05:

[...]

Tegen wat voor soort softwareproblemen loop je aan? Bepaalde instellingen die niet te vinden zijn of iets anders?
Een interessante bug/driver (?) issue is de enorme disconnect tussen camera preview en daadwerkelijke fotos. Zelfs met de default camera app ben ik bijzonder tevreden over de camera kwaliteit, maarrrrr apps die gebruik maken van de preview inplaats van 'echt' een foto maken is minder.

Waar ik bijvoorbeeld tegen aan liep bij het over zetten van een aantal tweede factor token is dat de camera preview in die apps simpel weg niet focused op schermen en dan de QR codes niet kan scannen.

En een heel aantal apps gebruik camera preview als de 'foto' (bijv Teams en Whatsapp volgens mij? Nog wel meer) en de saturation is echt volledig weg. Dit is duidelijk een software issuetje want 'echte' fotos zijn top.

Klein voorbeeldje (los van de focus, dat is mijn schuld, gaat even puur om de kleur):
Gemaakt met whatsapp, frontcam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyyjU4w4e08dhpi7TXSqja6O9No=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/08rpcZTRGjd7m8ztNxgmv8tP.png?f=user_large
Gemaakt met de default camera app, frontcam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdPzSzhfCHJye1TYq2UGEEirNk0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oJbZ2nAipTj9N8Uxm3bQtFX7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Dat is wel een heel groot verschil inderdaad!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06-2024

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Een beetje een vreemde vraag wellicht, maar ik heb het idee dat hier de meeste kennis hiervan zit.

Het hele idee van de Fairphone staat me heel erg aan. En ik hoef niet perse het snelste te hebben.

Maar ik vond het onwijs moeilijk om verschillende telefoons te vergelijken in hun "kunnen".

Ik heb nu een Samsung S20 Ultra. Die heb ik zelf 2e hands gekocht. De camera heeft nu na een paar jaar moeite met scherp stellen. Ik zit nu met het idee om na al die jaren een andere telefoon te kopen. Alleen heb ik geen idee of ik met een Fairphone 5 nu vergelijkbare hardware heb als de S20 Ultra die al aardig wat jaartjes uit is. Of slechter of beter.

Ik snap dat het scherm kleiner is. Dat maakt me niet zoveel uit. Maar ga ik er in algemeen gebruik of achteruit en qua camera? Want specificaties zeggen niet alles.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Hukkel80 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:19:
Een beetje een vreemde vraag wellicht, maar ik heb het idee dat hier de meeste kennis hiervan zit.

Het hele idee van de Fairphone staat me heel erg aan. En ik hoef niet perse het snelste te hebben.

Maar ik vond het onwijs moeilijk om verschillende telefoons te vergelijken in hun "kunnen".

Ik heb nu een Samsung S20 Ultra. Die heb ik zelf 2e hands gekocht. De camera heeft nu na een paar jaar moeite met scherp stellen. Ik zit nu met het idee om na al die jaren een andere telefoon te kopen. Alleen heb ik geen idee of ik met een Fairphone 5 nu vergelijkbare hardware heb als de S20 Ultra die al aardig wat jaartjes uit is. Of slechter of beter.

Ik snap dat het scherm kleiner is. Dat maakt me niet zoveel uit. Maar ga ik er in algemeen gebruik of achteruit en qua camera? Want specificaties zeggen niet alles.
Ik kom zelf van de s10e en ik heb het idee dat ik er kwam snelheid wel iets op vooruit ben gegaan. De camera lijkt redelijk hetzelfde te presteren maar de echte test is als ik begin volgende maand de fotos weer over ga zetten naar mijn laptop. Dan kan ik zien of ze goed genoeg zijn voor het fotoboek (de fotos van de s10e waren dat wel).

Verder hoop ik dat gcam nog uit gaat komen voor deze telefoon. Want ik hoor daar positieve geluiden over dat er dan toch meer uit de camera gehaald wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 00:11
Ik heb de FP5 nu twee weken en ben er heel erg tevreden over. Voor mij is 'ie wel wat aan de grote kant, maar ik was dan ook een iPhone 8 gewend en die heeft wat mij betreft het perfecte formaat.

Los daarvan bevalt de FP5 uitstekend. Alles draait vlot en ook de accuduur is wat mij betreft goed genoeg. Ik laad 'm in de ochtend tot 80% en heb een dag later vaak nog zo'n 30% over, maar ik zit er dan ook niet urenlang op.

Belangrijkst voor mij is dat fabrieksarbeiders onder normale omstandigheden kunnen werken en een redelijk loon krijgen uitbetaald, iets dat bijvoorbeeld Apple nog steeds verzaakt. Daarnaast ben ik een groot voorstander van de ethischer gewonnen metalen, duurzamere productie en betere repareerbaarheid, ten opzichte van de gemiddelde smartphone op de markt.

Ik las op het Fairphone forum ook dat ze de Android-updates sneller willen gaan uitbrengen, iets wat ik zeker toejuich en waarvan ik hoop dat ze dit waar gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:56
Hier nog een nieuwe FP5 eigenaar.

M'n vorige toestel was een iPhone 12 mini en ik moet wel even wennen aan de afmetingen van de FP5 haha.

Ben tot nu toe (na ongeveer een week) dik tevreden over de algehele ervaring. Van de accu heb ik aan het einde van de dag meestal nog zo'n 40% over. De camera waar ik wat over gelezen had valt me alles mee. Foto's zijn voor mij goed genoeg maar misschien valt er met updates nog wat meer uit te halen.

Het enige dat ik maar niet goed aan de praat kan krijgen is betalen met Google Wallet. Ik kan zonder problemen mn (rabo) pas toevoegen, maar tijdens het betalen geeft de pin-terminal zo goed als altijd de foutmelding "Bied 1 pas aan" (het is me 2x gelukt een betaling te doen dus het kan wel werken). Iemand misschien een idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
harrewarre schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:59:
Hier nog een nieuwe FP5 eigenaar.

M'n vorige toestel was een iPhone 12 mini en ik moet wel even wennen aan de afmetingen van de FP5 haha.

Ben tot nu toe (na ongeveer een week) dik tevreden over de algehele ervaring. Van de accu heb ik aan het einde van de dag meestal nog zo'n 40% over. De camera waar ik wat over gelezen had valt me alles mee. Foto's zijn voor mij goed genoeg maar misschien valt er met updates nog wat meer uit te halen.

Het enige dat ik maar niet goed aan de praat kan krijgen is betalen met Google Wallet. Ik kan zonder problemen mn (rabo) pas toevoegen, maar tijdens het betalen geeft de pin-terminal zo goed als altijd de foutmelding "Bied 1 pas aan" (het is me 2x gelukt een betaling te doen dus het kan wel werken). Iemand misschien een idee waar dat aan kan liggen?
Dat laatste ook een keer gehad. Ook het uit- en aanzetten van de NFC chip leek niks uit te halen. Pas na een volledige reboot werkte het bij mij weer naar behoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@harrewarre Ik gebruik google wallet niet. Maar ik heb er wel aan moeten wennen dat de NFC in het midden van het toestel zit ipv aan de bovenkant. Bij de meeste betaalterminals maakt het niet zo veel uit, maar sommige zijn meer kieskeurig en moet ik hem er echt met het midden tegen aan houden.

Onlangs een FP 5 aangeschaft die ik laten voorzien van /e/os,
hoe maak ik een account aan voor bijv Signal, Telegram, ed?

• bilgy_no1
Anoniem: 1028301 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:10:
Onlangs een FP 5 aangeschaft die ik laten voorzien van /e/os,
hoe maak ik een account aan voor bijv Signal, Telegram, ed?
Uh... Vraagje voor Signal, Telegram? Of bedoel ja dat je/e/os wilt draaien en hoe je dan die apps aan de praat krijgt? Dat lijkt me dan meer een vraag voor een /e/os topic?

bilgy_no1 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:21:
[...]

Uh... Vraagje voor Signal, Telegram? Of bedoel ja dat je/e/os wilt draaien en hoe je dan die apps aan de praat krijgt? Dat lijkt me dan meer een vraag voor een /e/os topic?
Er staat /e/os op en dat draait goed, Signal wordt niet ondersteund door Fdroid en App lounge,
Telegram, Whatsapp worden wel ondersteund.
Ben nog aan het zoeken, wat ik er allemaal mee kan.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste