• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Zojuist heb ik een FP5 gekocht en ik ben nu op zoek naar een privacy-gericht OS. Ik had /e/OS als voorkeur, want daar heb ik ervaring mee, maar er zijn heel wat bugs op de FP5.

Verder is er nog CalyxOS, LineageOS, maar ik hoor graag advies/ervaring welke de beste keuze zijn voor een zo Google-loos mogelijke oplossing met een goede gebruikservaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:49
MADLAX schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:09:
@bilgy_no1 Deze niche gaat in de komende jaren opnieuw mainstream worden, zeken met de ontwikkelingen rondom accu's/batterijen en ergens in 2027 moeten de veel product een zelf vervangbare batterijen hebben hier in de EU.

Dat verwacht ik niet van 3.5 audio jack. :'(
Batterijen krijgen juist een steeds langere gebruiksduur (telefoons zuiniger, hogere energiedichtheid), dus de behoefte aan een tweede batterij voor dagelijks gebruik wordt steeds kleiner.

En ja, qua repareerbaarheid heel fijn dat je zelf makkelijk de batterij kunt wisselen, maar hot swapping is daarvoor niet echt noodzakelijk. Dan is een keer herstarten toch geen bezwaar.

Ik heb dan liever dat Fairphone meer tijd stopt in het efficiënter maken van de FP5 dan een hot swap mogelijkheid te ontwerpen voor de volgende telefoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vreemd genoeg wel. Met enkel wat minder RAM en minder opslag bespaar je geen 80-100 euro, dus het lijkt erop dat ze deze variant met verlies verkopen of met nul marge. Ook geeft de 2GB minder een probleem voor de lange duur. 8GB is tegenwoordig wel het minimum en 6GB gaat over 5+ jaar zeker een probleem worden. Minimale gebruikers zullen het misschien doorstaan, maar het is niet een goed signaal voor de gebruiksduur. Daarnaast is de prijs ook niet onder de 500 euro, wat toch een duidelijker mentaal verschil zou zijn geweest. Want hoeveel mensen kopen een Fairphone 5 van 549 euro omdat ze 650 euro teveel vonden?

Fairphone heeft zelfs een blog geschreven om hun RAM keuze goed te praten: https://www.fairphone.com...oes-your-smartphone-need/
Hierin beweren ze dat 2-4GB de norm is in budget toestellen, maar dat is tegenwoordig al 4 tot 8GB. Enkel een extreem budget model heeft nog wel eens 2 GB. De Motorola Moto G04 bijvoorbeeld heeft een 4GB en 8GB optie en de Samsung A05s een 4GB en 6GB optie. De Moto G54 heeft zelfs een 12GB optie voor 169 euro.
Boven de 200 euro vind je al bijna geen toestel meer met een 4GB optie. En boven de 350 euro zijn het enkel de Fairphone 4, 5 en Sony Xperia 10 V (van vorig jaar, de huidige VI heeft 8GB) die in Nederland nog een 6GB model hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:49
Ja, ik snap ook niet waarom ze op die hardware bezuinigd hebben.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een macbook air m1 met 8Gb ram, boven verwachting mijn langst gebruikte laptop. Soms is het een beperking al is dat meestal iets van dingen afsluiten ipv niet per se nodig open laten staan. Swap is nu bv 9Gb waarbij ik verschillende browsers en wat in Docker draaien en merk ik weinig van. Het kan zijn dat Android veel slechter met het geheugen omgaat maar dat is een ander probleem dan.
Op de Fairphone vind ik de cpu eerder een beperking voor intensief gebruik qua snelheid, warmte en stroomverbruik dan.
De 6Gb maakt 8Gb meer een upselling optie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1500348

Ik heb op mijn Fairphone 5 (die ik momenteel niet altijd als mijn hoofdtoestel gebruik) nog altijd geen Android 14 ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 23:40
Anoniem: 1500348 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:28:
Ik heb op mijn Fairphone 5 (die ik momenteel niet altijd als mijn hoofdtoestel gebruik) nog altijd geen Android 14 ontvangen.
Heb je al een handmatige update proberen te forceren (via instellingen -> systeem -> systeem update)?

Ik moet zeggen dat ik zelf nog steeds op de update met de beveiligingspatch van begin juli zit. Het lukt me niet om de meest recente update binnen te halen. Herkennen meer mensen dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1500348

Hetisweergezell schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:34:
[...]

Heb je al een handmatige update proberen te forceren (via instellingen -> systeem -> systeem update)?

Ik moet zeggen dat ik zelf nog steeds op de update met de beveiligingspatch van begin juli zit. Het lukt me niet om de meest recente update binnen te halen. Herkennen meer mensen dit?
Ja handmatige update geforceerd, geen nieuwe updates beschikbaar. Ik denk dat ik ook op de beveiliginspatch van begin juli zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Anoniem: 1500348 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:36:
[...]

Ja handmatige update geforceerd, geen nieuwe updates beschikbaar. Ik denk dat ik ook op de beveiliginspatch van begin juli zit.
Wel vreemd dat je dan ook nog geen Android 14 hebt. Want die heb ik dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
bite schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:06:
Ik heb een macbook air m1 met 8Gb ram, boven verwachting mijn langst gebruikte laptop. Soms is het een beperking al is dat meestal iets van dingen afsluiten ipv niet per se nodig open laten staan. Swap is nu bv 9Gb waarbij ik verschillende browsers en wat in Docker draaien en merk ik weinig van. Het kan zijn dat Android veel slechter met het geheugen omgaat maar dat is een ander probleem dan.
Op de Fairphone vind ik de cpu eerder een beperking voor intensief gebruik qua snelheid, warmte en stroomverbruik dan.
Zo oud is de M1 anders niet en een swap file van 9 GB vind ik heel veel. Ik had dan allang mijn computer opnieuw opgestart. Ik heb een iMac uit 2019 met 24 GB 'oud' RAM.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 14:34
Kunnen bezitters van de Fairphone 5 mij vertellen hoe vaak dat ding security updates ontvangt?

Ik word niet blij van de boodschap dat de laatste update van dit moment van begin juli was (twee maanden vind ik erg lang voor een toestel dat rond de 600 euro kost), maar aan de andere kant hoeft het er natuurlijk niet het hele jaar door zo aan toe te gaan. Vandaar dat ik deze vraag stel.

Ik heb nu een iPhone XR waar ik in mei 2021 tweedehands €260 voor betaald heb, maar de kans is heel erg klein dat die plaats gaat maken voor een andere iPhone. De iPhone 13 kost bijvoorbeeld tweedehands nu zo'n 400 euro en voor minder dan dat bedrag kan ik ook een nieuwe Samsung Galaxy A55 kopen die de eerste jaren maandelijks beveiligingsupdates krijgt en daarna driemaandelijks (ook niet erg veilig, lijkt mij).

Ik wil best meer geld neer tellen voor een uniek toestel als de Fairphone 5, maar ik wil er wel veilig mee kunnen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:00
Uruk-Hai schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:56:
Kunnen bezitters van de Fairphone 5 mij vertellen hoe vaak dat ding security updates ontvangt?

Ik word niet blij van de boodschap dat de laatste update van dit moment van begin juli was (twee maanden vind ik erg lang voor een toestel dat rond de 600 euro kost), maar aan de andere kant hoeft het er natuurlijk niet het hele jaar door zo aan toe te gaan. Vandaar dat ik deze vraag stel.
Voila :)
Best regelmatig dus, ik krijg ze meestal vroeg, vaak staan ze dan zelfs nog niet op deze lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bite schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:06:
8GB RAM kan ook nog prima in 2024 voor niet al te zwaar gebruik. Het gaat hier echter om 6GB RAM en dan specifiek in 2027 en voorbij(de ondersteuning is tot minstens 2031). De CPU van de Fairphone is ook nog best redelijk qua snelheid, maar de interne opslag is wel vrij traag.
Android is in principe niet slechter qua geheugen omgang. Problemen worden voornamelijk veroorzaakt door de Google Play Services en een aantal Android Skins zoals die van Samsung en Oppo/OnePlus die zwaarder zijn en ook nog wel eens apps op de achtergrond afsluiten.
Anoniem: 1500348 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:36:
Op Android 13 krijg je geen beveiligingsupdates meer. Als je de update naar Android 14 krijgt dan komen de nieuwste beveiligingsupdates ook meteen weer binnen. Het lijkt me goed eens contact op te nemen met Fairphone. Zij kunnen je probleem waarschijnlijk wel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb nog een vraag over het opladen van de Fairphone 5.

Ik laad mijn iPhone XR nu elke nacht op en ik let er niet op tot welk percentage dat gaat. Dat heeft nooit tot een slechter werkende accu geleid omdat iOS daar ingebouwde beveiling voor heeft.

Moet ik daar bij een Fairphone 5 wel op gaan letten of kan ik op zo'n ding ook instellingen toepassen die voorkomen dat de levensduur snel slinkt als ik er niet op let hoe lang hij al aan de lader hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Laatst online: 27-06 17:07
Uruk-Hai schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:15:
Ik heb nog een vraag over het opladen van de Fairphone 5.

Ik laad mijn iPhone XR nu elke nacht op en ik let er niet op tot welk percentage dat gaat. Dat heeft nooit tot een slechter werkende accu geleid omdat iOS daar ingebouwde beveiling voor heeft.

Moet ik daar bij een Fairphone 5 wel op gaan letten of kan ik op zo'n ding ook instellingen toepassen die voorkomen dat de levensduur snel slinkt als ik er niet op let hoe lang hij al aan de lader hangt?
Voor zover ik weet zijn moderne accu's omgeven met software die in de gaten houdt hoe de accu eraan toe is. Vaak opladen is voor zover ik weet geen probleem. Daarnaast kan je de Fairphone zo instellen dat hij langzaam laadt (met andere woorden: snelladen uitschakelt), en dat hij niet boven de 80% gaat, wat allebei bijdraagt aan een lange levensduur van de accu!

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Bedankt voor het snelle antwoord! _/-\o_

Kun je in een Fairphone 5 ook aflezen wat de maximum laadcapaciteit van de accu is zoals op een iPhone?

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 08-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HJTP
Uruk-Hai schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:19:
Bedankt voor het snelle antwoord! _/-\o_

Kun je in een Fairphone 5 ook aflezen wat de maximum laadcapaciteit van de accu is zoals op een iPhone?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpae_2zTQlCVgCuP0Kwr-Q3e9BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1e1gmZOIR2Ft35z9lqxk5Xy.jpg?f=fotoalbum_large

Beantwoordt dit je vraag? :)

(instellingen => battery)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Oh, cool :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Murena Fairphone 5 (256GB) is nu in de aanbieding voor 679,00€. De (zwarte en groene) 128GB versie is ook beschikbaar voor 599,00€.

https://murena.com/murena...e-and-new-storage-option/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb al besloten voor de transparante versie van €629 te gaan.

Als ik hem nu bij Coolblue koop en mijn iPhone XR inlever kan ik 70 euro korting krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Uruk-Hai op 08-09-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 08:21
HJTP schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:26:
[...]

[Afbeelding]

Beantwoordt dit je vraag? :)

(instellingen => battery)
Heb jij Android 14 al? Ik zie dit niet langer in mijn settings namelijk. Kan je een screenshot maken dat duidelijk maakt waar je dit vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

HJTP schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:17:
[...]
Daarnaast kan je de Fairphone zo instellen dat hij langzaam laadt (met andere woorden: snelladen uitschakelt), en dat hij niet boven de 80% gaat, wat allebei bijdraagt aan een lange levensduur van de accu!
Deze optie vind ik niet op /e/OS helaas :-( Ter info dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Phuncz schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:33:
[...]

Deze optie vind ik niet op /e/OS helaas :-( Ter info dit.
Mja, bij een Fairphone hoef je je ook niet zo druk te maken om de levensduur van de accu. Je klikt er gewoon een nieuw in voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:40
Hetisweergezell schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:34:
Hier hetzelfde, al een tijd geen update meer gehad. Patch datum staat op 5 Juli onder System > System Update (zelfde als die van de Android 14 update.

Heb het ook al bij support gemeldt maar ik heb daar door mijn andere issues de hoop al een beetje verloren, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Dryhte schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:06:
[...]

Heb jij Android 14 al? Ik zie dit niet langer in mijn settings namelijk. Kan je een screenshot maken dat duidelijk maakt waar je dit vindt?
Dit is idd Android 14! En ik vind dit in de gewone instellingen en dan klikken op battery. Daar staat het gewoon direct, niet in verdere menu's of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Bij ook geen Battery Health-weergave; ik kan me herinneren dat ik het wel een keer gezien heb, maar dat was nog met Android 13. Kan het samenhangen met het feit dat ik Battery Protect (en Eco Charge) aan heb staan? Als de batterij nooit tot 100% geladen wordt kan hij zich natuurlijk niet kalibreren..

Is het ook sowieso niet beter om de batterij af en toe helemaal vol te gooien?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
HTT-Thalan schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:51:
[...]

Mja, bij een Fairphone hoef je je ook niet zo druk te maken om de levensduur van de accu. Je klikt er gewoon een nieuw in voor een paar tientjes.
Dit vind ik dan juist weer minder duurzaam klinken. Je accu negeren omdat je 'm toch makkelijk kunt vervangen. Het mag dan 'slechts' 20 euro zijn, het zijn wel grondstoffen.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

whahas schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:29:
[...]

Dit vind ik dan juist weer minder duurzaam klinken. Je accu negeren omdat je 'm toch makkelijk kunt vervangen. Het mag dan 'slechts' 20 euro zijn, het zijn wel grondstoffen.
Klopt, alleen deze (en andere) accu's kunnen tegenwoordig via de blender technologie voor <95% gerecycled worden. Dat is het probleem niet meer zo. Het is vooral de groei van het totale aantal accu's die nieuwe grondstoffen vergt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:40
Dryhte schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:06:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Battery Health uit je menu verdwijnt zodra je je batterij een keer uit de telefoon haalt na ingebruikname. Bij mij is het ook niet meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
Denoiser schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:38:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Battery Health uit je menu verdwijnt zodra je je batterij een keer uit de telefoon haalt na ingebruikname. Bij mij is het ook niet meer zichtbaar.
Dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
[...]

Ik heb de batterij vaker uit mijn telefoon gehaald om mensen het nostalgische gevoel te geven. Ik kan overigens gewoon mijn Battery Health zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
HTT-Thalan schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
[...]

Klopt, alleen deze (en andere) accu's kunnen tegenwoordig via de blender technologie voor <95% gerecycled worden. Dat is het probleem niet meer zo. Het is vooral de groei van het totale aantal accu's die nieuwe grondstoffen vergt denk ik.
Reuse > recycle?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tja voor mij is het heel simpel, E/OS heeft de functie niet. En ik laadt sowieso niet vaak/veel tot 100%, ben meer van de kleine laadbeurten tussendoor. Dus dat het af en toe voorkomt neem ik op dit moment voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Aha, fijn om te weten. Ik zou dat echt gemist hebben. Ik ben dol op de functie.

Daarnaast had ik het verkeerd. Het moest 'Reduce' zijn, niet 'Reuse'.

Hoeveel R's hebben we ook alweer?

Reduce
Reuse
Repurpose
Recycle

Of vergeet ik nog een R?

Hoe dan ook, af en toe tussendoor laden kan best goed werken!

Keuzes maken de Mens

• Uruk-Hai
Kan iemand mij vertellen hoe goed een Fairphone 5 inmiddels functioneert op het gebied van de kinderziektes die er van meet af aan in zaten? In hoeverre zijn die met bugfixes verholpen als je hem helemaal up-to-date hebt qua software?

Dan bedoel ik zaken als ghost touch (ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het scherm soms uit zichzelf reageert alsof je er op getikt hebt), beroerde bluetooth verbinding en beroerde standaard camera app (ik heb over het installatieproces voor gcam gelezen en ik gruw er van).

Dat ding is al sinds 2023 op de markt en daarna zijn er maandelijks software updates voor uit gekomen, dan ga ik er vanuit dat er inmiddels toch de nodige bugjes geplet zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Ik heb nooit problemen gehad met ghost touches, bluetooth werkt prima (samsung buds, Ikea en Veho luidsprekertjes), de camera-app schijnt verbeterd te zijn in de laatste update maar daar heb ik eerlijk gezegd geen referentiekader; ik vind de fotokwalteit prima voor een smartphone.

Ik ben geen power user; ik vind het gewoon een prima telefoon en kijk er naar uit 8 jaar niet van telefoon hoeven te wisselen.

• Uruk-Hai
Duidelijk, dank. Dan is het voor mij een no-brainer om er in oktober zelf eentje te gaan kopen.

Ik ben begin oktober namelijk jarig, dus het geld dat ik dan voor mijn verjaardag krijg kan ik mooi gebruiken voor de in beginsel meest dure smartphone die ik ooit heb gekocht. Tot nu toe ging ik altijd tot 300/350 voor een smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Dan snap ik nu nog beter waarom ze een goedkoper model willen maken.

@Tarin, ik vind van telefoon overstappen ook enorm stressvol en begin me niet over het veranderen van computer.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
[...]

Ah. Dan zal het er bij mij niet lang gestaan hebben, als Fairphone Angel gooi ik de telefoon regelmatig open om te testen of een andere telefoon met een vervangonderdeel geholpen zou zijn.

Als er hier andere tweakers zouden zijn die vrijblijvend andere Fairphone users willen helpen met eventuele problemen troubleshooting: https://forum.fairphone.c...ffers-and-questions/73340
Uruk-Hai schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:03:
Kan iemand mij vertellen hoe goed een Fairphone 5 inmiddels functioneert op het gebied van de kinderziektes die er van meet af aan in zaten? In hoeverre zijn die met bugfixes verholpen als je hem helemaal up-to-date hebt qua software?

Dan bedoel ik zaken als ghost touch (ik neem aan dat daarmee bedoeld wordt dat het scherm soms uit zichzelf reageert alsof je er op getikt hebt), beroerde bluetooth verbinding en beroerde standaard camera app (ik heb over het installatieproces voor gcam gelezen en ik gruw er van).

Dat ding is al sinds 2023 op de markt en daarna zijn er maandelijks software updates voor uit gekomen, dan ga ik er vanuit dat er inmiddels toch de nodige bugjes geplet zouden moeten zijn.
Voor mij doet de telefoon het al sinds het begin prima. Nooit ghost touch gehad (dat was een FP4 dingetje en ik ken persoonlijk niemand die er last van gehad heeft), BT doet het prima sinds dag 1, de camera app is prima voor mijn doeleinden (non-poweruser).

Ik ben enkel een beetje teleurgesteld over de 'always on display' functionaliteit (ze hebben de notificatie LED weggehaald omdat we nu een AMOLED display hadden waar we altijd info op het scherm konden displayen - maar nu is die Always On Display functionaliteit verwijderd omdat deze teveel stroom verbruikte waardoor ze klachten kregen. Ik wil mijn notificatieLED terug ;)

Maar dat is één kleine issue met de hele telefoon, die overigens (en niet onlogisch) de beste is die ik ooit had. Niet onlogisch omdat het ook de recentste is ;) Ik ga ervan uit dat ik FP6 maar even skip, en we zien wel wat FP7 wordt (vermoedelijk houd ik FP5 dan nog wel even, maar het zou kunnen dat ik 'm doorgeef aan een puberzoon).

[ Voor 54% gewijzigd door Dryhte op 12-09-2024 10:59 . Reden: Antwoord ]

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Dryhte schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:29:
[...]

Ah. Dan zal het er bij mij niet lang gestaan hebben, als Fairphone Angel gooi ik de telefoon regelmatig open om te testen of een andere telefoon met een vervangonderdeel geholpen zou zijn.

Als er hier andere tweakers zouden zijn die vrijblijvend andere Fairphone users willen helpen met eventuele problemen troubleshooting: https://forum.fairphone.c...ffers-and-questions/73340
Wat een gaaf concept! Ik ben als niet-echt-expert die zijn telefoon vooral gewoon wil kunnen gebruiken (en die al een paar vrijwilligerswerk-taken heeft) niet echt iemand om mee te doen maar tof dat dit bestaat :).
[...]

Ik ben enkel een beetje teleurgesteld over de 'always on display' functionaliteit (ze hebben de notificatie LED weggehaald omdat we nu een AMOLED display hadden waar we altijd info op het scherm konden displayen - maar nu is die Always On Display functionaliteit verwijderd omdat deze teveel stroom verbruikte waardoor ze klachten kregen. Ik wil mijn notificatieLED terug ;)
[...]
Daarvoor heb ik sinds 2019 een smart band/watch.. eerst een Mi Band 4 (want lekker goedkoop) en nu een Galaxy Watch5 (want getest/gekregen), vooral omdat mijn bij elke vervanging qua afmetingen escalerende telefoon afmetingen van mijn broekzak naar mijn tas verhuisde en ik geen zin had het ding geluid te laten maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
whahas schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:00:
Aha, fijn om te weten. Ik zou dat echt gemist hebben. Ik ben dol op de functie.

Daarnaast had ik het verkeerd. Het moest 'Reduce' zijn, niet 'Reuse'.

Hoeveel R's hebben we ook alweer?

Reduce
Reuse
Repurpose
Recycle

Of vergeet ik nog een R?

Hoe dan ook, af en toe tussendoor laden kan best goed werken!
Repair!
Uruk-Hai schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:03:(ik heb over het installatieproces voor gcam gelezen en ik gruw er van).
Stap 1: Downloaden. Stap 2: Eventueel app toegang geven om apps te installeren. Stap 3: Installeren. Stap 4: Twee maanden rust om bij te komen. :+
Dryhte schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:29:Ik ben enkel een beetje teleurgesteld over de 'always on display' functionaliteit (ze hebben de notificatie LED weggehaald omdat we nu een AMOLED display hadden waar we altijd info op het scherm konden displayen - maar nu is die Always On Display functionaliteit verwijderd omdat deze teveel stroom verbruikte waardoor ze klachten kregen. Ik wil mijn notificatieLED terug ;)
Je kunt nog altijd een AOD app van een derde partij downloaden uit de store. Enkel de ingebouwde app is verwijderd, de functionaliteit blijft gewoon altijd bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
RepareerDroid schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:55:
Stap 1: Downloaden. Stap 2: Eventueel app toegang geven om apps te installeren. Stap 3: Installeren. Stap 4: Twee maanden rust om bij te komen. :+
Jij stelt het wel heel simpel voor...

Ik lees hier het volgende stappenplan:

Stap 1: zoek uit of je smartphone Camera2API ondersteund. D.w.z.: download Camera2 API Probe uit de Google Play Store en controleer hiermee Camera ID en Hardware Support Level.
Stap 2: root indien nodig je telefoon om de api te activeren.
Stap 3: Installeer de app BuildProp Editor en pas het build.prop-bestand aan door helemaal onderaan het volgende zinnetje toe te voegen: persist.camera.HAL3.enabled=1
Stap 4: raadpleeg op deze website of er een port van het gcam apk bestand beschikbaar is voor jouw smartphone.
Stap 5: installeer gcam.
Stap 6: mocht je instellingen missen, dan kan het een goed idee zijn om dus een xml-bestand te downloaden en te importeren.

Dat is dus een stappenplan waar ik van gruw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uruk-Hai schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:27:
[...]

Jij stelt het wel heel simpel voor...

Ik lees hier het volgende stappenplan:

Stap 1: zoek uit of je smartphone Camera2API ondersteund. D.w.z.: download Camera2 API Probe uit de Google Play Store en controleer hiermee Camera ID en Hardware Support Level.
Stap 2: root indien nodig je telefoon om de api te activeren.
Stap 3: Installeer de app BuildProp Editor en pas het build.prop-bestand aan door helemaal onderaan het volgende zinnetje toe te voegen: persist.camera.HAL3.enabled=1
Stap 4: raadpleeg op deze website of er een port van het gcam apk bestand beschikbaar is voor jouw smartphone.
Stap 5: installeer gcam.
Stap 6: mocht je instellingen missen, dan kan het een goed idee zijn om dus een xml-bestand te downloaden en te importeren.

Dat is dus een stappenplan waar ik van gruw :(
Camera2 wordt door alle moderne Android toestellen ondersteund en daardoor vervallen stappen 1-3. Stap 6 is eigenlijk zelden tot nooit meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik zie hier een vergelijking tussen foto's met de standaard camera app en foto's gemaakt met gcam.

Ik snap op basis van die foto's eerlijk gezegd niet waar die voorliefde voor gcam op gebaseerd is. Ik vind de foto's er allemaal goed uit zien, ongeacht met welke app ze zijn gemaakt. Die met gcam zijn gemaakt zijn over het algemeen wat donkerder.

[ Voor 16% gewijzigd door Uruk-Hai op 13-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uruk-Hai schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:45:
Ik zie hier een vergelijking tussen foto's met de standaard camera app en foto's gemaakt met gcam.

Ik snap op basis van die foto's eerlijk gezegd niet waar die voorliefde voor gcam op gebaseerd is. Ik vind de foto's er allemaal goed uit zien, ongeacht met welke app ze zijn gemaakt. Die met gcam zijn gemaakt zijn over het algemeen wat donkerder.
Zo slecht is de Fairphone 5 camera software ook niet. Gcam doet het vaak beter bij moeilijke omstandigheden (slecht licht), zeker bij de ultragroothoeklens(ultrawide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 12:55
Na 3 jaar met mn Poco X3 Pro gedaan te hebben heb ik zojuist een Fairphone 5 besteld bij Murena. De Poco kocht ik destijds al om /e/ er op te zetten. Maar je moest eerst minimaal 1 week je Xiaomi account actief gebruiken voor je een unlock-code voor de bootloader zou krijgen. Na 1 week gebruik had ik zoveel op mn mobiel staan dat ik dacht... dat komt wel een keer. Ik dacht dat ik meer om m'n privacy dacht dan deze houding, want 3 jaar later... juist nog steeds de stock rom.

Maar nu begint de USB-poort steeds slechter te worden. Na wat verdiepen in welk merk/type ik dan zou willen lijkt de Fairphone mij perfect vanwege de duurzaamheid en repareerbaarheid en mn eigen privacy. Zelf flashen had ik niet zoveel zin in, dus dan maar iets meer betalen en Murena steunen in de ontwikkeling.

Fijn gevoel om straks een degoogled telefoon te hebben, en de sync met Murena ga ik ook niet gebruiken want ik heb alles self-hosted.

Wel 2 vragen:
- Deze maand loopt er ook een actie waarbij je een gratis extra accu krijgt. Wat is het gevolg als je die 2 jaar in een la gooit voor je hem nodig hebt? Lijkt mij niet goed voor de levensduur toch? Is het beter om bijvoorbeeld elke maand even van batterij te wisselen?
- Ik ben op zoek naar een hoesje. ING stop met draadloos betalen dus ik moet weer een pas bij mij hebben. Maar zo'n portemonnee-hoesje moet je steeds openklappen als je je mobiel wilt gebruiken en is zo dik in je broekzak. Vroeger wel een tijd gebruikt maar ben al een tijd tevreden met een simpele case, waar ik dan mn rijbewijs bij in heb gedrukt als id, maar een bankpas gaat niet meer passen. Weten jullie alternatieven? Volgens mij heb ik ooit hoesjes gezien waar je aan de achterkant 1 of 2 pasjes kan inschuiven maar de voorkant van je telefoon vrij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
prutsger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:40:

- Deze maand loopt er ook een actie waarbij je een gratis extra accu krijgt. Wat is het gevolg als je die 2 jaar in een la gooit voor je hem nodig hebt? Lijkt mij niet goed voor de levensduur toch? Is het beter om bijvoorbeeld elke maand even van batterij te wisselen?
Wanneer je de accu ergens tussen de 20% en de 80% stopt (qua huidige accucapaciteit), idealiter rond de 50%, dan kan dat weinig tot geen kwaad. Elk half jaar even kijken hoeveel capaciteit de accu nog heeft.
Ik weet niet of steeds van accu wisselen zo handig is. Ik heb liever een goede reserve accu. Alleen het blijft een voorkeur natuurlijk.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prutsger schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:40:
Wel 2 vragen:
- Ik ben op zoek naar een hoesje. ING stop met draadloos betalen dus ik moet weer een pas bij mij hebben. Maar zo'n portemonnee-hoesje moet je steeds openklappen als je je mobiel wilt gebruiken en is zo dik in je broekzak. Vroeger wel een tijd gebruikt maar ben al een tijd tevreden met een simpele case, waar ik dan mn rijbewijs bij in heb gedrukt als id, maar een bankpas gaat niet meer passen. Weten jullie alternatieven? Volgens mij heb ik ooit hoesjes gezien waar je aan de achterkant 1 of 2 pasjes kan inschuiven maar de voorkant van je telefoon vrij blijft.
Er zijn niet bijzonder veel Fairphone 5 hoesjes. Dergelijke hoesjes zijn er vooral voor de populaire(wereldwijd aangeboden) telefoons: https://amazon.nl/dp/B09R1R7MPJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
Uruk-Hai schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:45:

Mocht het je nog verder helpen, ik citeer uit mijn productreview

De camera
Ik gebruik de standaard foto-app, ik heb nog niet naar GCam gekeken. De foto's zijn meestal prima, hij heeft wel veel moeite met weinig licht en foto's komen er soms bewogen uit. Hij heeft een nachtmodus maar daar komen echt rare beelden uit. Er zijn wel ook wat foto's geweest met tegenlicht waarin hij ook de lichtbalans heel raar trekt, dus dat zijn wel pijnlijke uitglijders.

Dat zijn echter wel de details, want in goed licht maakt hij gewoon prima foto's. Een beetje fletser dan de Samsung S10 die ik hiervoor had, maar ook die sloeg de plank ook echt wel eens mis. Ik twijfelde vooraf nogal vanwege de camera dus wellicht ben ik ook gewoon kritischer. Al met al denk ik dat de S10 en deze Fairphone elkaar qua camera niet veel ontlopen.

De selfie-camera is ook prima, de groothoeklens gebruik ik eigenlijk nooit.
Update: inmiddels GCam geïnstalleerd
Ik moest toch eerlijk zijn tegen mezelf: die standaard camera-app liet echt steken vallen. Dus ik heb toch GCam geïnstalleerd via een apk van internet. En wat een verschil! De foto's die in de standaard-app bewogen waren, zijn nu gewoon scherp. Geen gekke uitglijders met kleuren, betere foto's in weinig licht, en een nachtmodus die gewoon redelijke plaatjes produceert in plaats van praktisch onbruikbare foto's. Dit kritiekpunt kan nu echt de prullenbak in!

En het installeren was echt een fluitje van een cent... apk downloaden, "goedkeuren", en klaar. Werkte meteen. Niks rooten, niks APIs, niks XMLs.

[ Voor 3% gewijzigd door HJTP op 13-09-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Nou, dat is dan een hele opluchting voor mij. Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 12:24

Prx

Er zijn alleen heel veel smaken van de GCam app, welke heb je precies gebruikt @HJTP ?

[ Voor 5% gewijzigd door Prx op 13-09-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
HJTP schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:04:
Mocht het je nog verder helpen, ik citeer uit mijn productreview
Hier staat het volgende:
List of Android 14 releases
Fairphone OS version B.059

Release date: 27th August 2024
Android version: 14
Software Version: FP5.UT27.B.059
Security Patch Level: 5th August 2024

Changes
Security patch level: 5th of August, 2024
Camera improvements
Op basis van dat bericht ga ik net als jij toch eerst proberen met alleen de standaard camera app te gebruiken en pas als dat niet werkt te kijken naar een alternatief.

Moet dat trouwens persé gcam zijn? Staan er geen andere camera apps in de Play Store die net zo goed presteren als gcam?

• HJTP
Prx schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:17:
Er zijn alleen heel veel smaken van de GCam app, welke heb je precies gebruikt @HJTP ?
Ja helaas kan ik je dat niet meer vertellen. Ik heb hem gedownload in een private tab en ik kan noch de download noch de website terugvinden... In die periode heb ik op allerlei fora gekeken en gelezen en uiteindelijk een linkje ergens aangeklikt. Mocht het enigszins helpen: het is app-versie 8.7.250.494820638.44
Uruk-Hai schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:22:
[...]

Hier staat het volgende:

[...]

Op basis van dat bericht ga ik net als jij toch eerst proberen met alleen de standaard camera app te gebruiken en pas als dat niet werkt te kijken naar een alternatief.

Moet dat trouwens persé gcam zijn? Staan er geen andere camera apps in de Play Store die net zo goed presteren als gcam?
Wellicht. Maar ik las op internet goede verhalen over gcam, dus die heb ik als eerste geprobeerd. Je ziet wel hieraan dat het de software is die het verschil maakt, niet de hardware, dus de kans dat een willekeurige andere camera-app dat net zo goed doet als gcam is (denk ik) klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HJTP schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:13:
Wellicht. Maar ik las op internet goede verhalen over gcam, dus die heb ik als eerste geprobeerd. Je ziet wel hieraan dat het de software is die het verschil maakt, niet de hardware, dus de kans dat een willekeurige andere camera-app dat net zo goed doet als gcam is (denk ik) klein.
Er zijn wel andere goede camera apps, maar die richten specifiek op een aantal niches of toestellen. Gcam is juist zo populair omdat het werkt als point and shoot camera met relatief betrouwbare resultaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Interview met AndroidWorld:

Voor wie hoopte op een Fairphone smartwatch is er slecht nieuws: :-(
https://androidworld.nl/n...-voor-een-fairphone-watch

Ook ligt Fairphone op koers om dit jaar financieel positief af te sluiten en ze geven toe dat de prijs van de Fairphones aan de hoge kant is en willen dit door groei aanpakken:
https://androidworld.nl/a...an-het-nieuwste-te-hebben
”Groei gaat helpen om de prijs van een Fairphone naar beneden te kunnen krijgen. Hoe meer we pakken van de markt, des te beter kunnen we de kostprijs naar beneden krijgen. Dat is het eerlijke verhaal: de Fairphone is nu best stevig geprijsd, maar tegelijkertijd krijg je er ook wel wat voor terug. Ik vind dat we daar echter nog wel stappen in kunnen maken als we gaan groeien.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ik hoop niet dat Fairphone hetzelfde lot gaat krijgen als de De Dolorean. Of hoe die auto uit Back to the Future ook alweer heet.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +1 Henk 'm!
whahas schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:13:
Ik hoop niet dat Fairphone hetzelfde lot gaat krijgen als de De Dolorean. Of hoe die auto uit Back to the Future ook alweer heet.
Er is maar 1 DeLorean en al 5 Fairphones en meerdere accessoires. Fairphone doet het sowieso al beter. Focussen op smartphones en niet op nog meer accessoires is waarschijnlijk ook een goed plan voor de stabiliteit van het bedrijf. Nu nog zorgen dat de Fairphone 5 (of 6) de telefoon wordt van James Bond in de volgende 007 film. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
RepareerDroid schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:43:
[...]
Er is maar 1 DeLorean en al 5 Fairphones en meerdere accessoires. Fairphone doet het sowieso al beter. Focussen op smartphones en niet op nog meer accessoires is waarschijnlijk ook een goed plan voor de stabiliteit van het bedrijf. Nu nog zorgen dat de Fairphone 5 (of 6) de telefoon wordt van James Bond in de volgende 007 film. :P
Ik zie het zo voor me, in no time schroeft Bond zelf zijn telefoon open om er de geupgrade lasercamera die Q hem had gegeven eigenhandig in te monteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sinds kort ook trotse eigenaar van een Fairphone 5, nadat de USB poort op mijn Oneplus 6T van vijf jaar oud (nota bene op vakantie) het begaf.

Ik heb hem van de officiële website en nu ik alles geregistreerd heb (extra garantie, keep club) heeft Fairphone een vrienden-referal actie, waarbij de koper 50 euro korting krijgt op een nieuwe Fairphone (de referrer krijgt punten in de keep club).

Als ik dat geweten had, had ik even iemand om een linkje gevraagd, is toch weer vijftig piekies.

Ik mag geen referal links plaatsen, maar als je van plan bent een Fairphone of Fairbuds XL te kopen op de officiele website, PB even een tweaker (bijvoorbeeld mij) voor 50 euro korting.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:31
lees net het bericht dat bij mijn werkgever de fairphone inmiddels ook wordt aangeboden als duurzaam alternatief naast de iphone en samsung. Dit na een lang traject van lobbyen om als overheid over te gaan op een duurzaam alternatief.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:40
Voor de gebruikers hier die (net als ik) veel problemen hebben met de app-switcher, er is mogelijk een oplossing.

Check even of "Desktop Mode" onder "Display" is aangevinkt in de instellingen van je telefoon. Mocht die aan staan, dan moet je die dus uit zetten. Bij mij verdwenen de problemen direct!

Bron: https://forum.fairphone.c...ltitasking-pane/105558/56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:21:
Voor de gebruikers hier die (net als ik) veel problemen hebben met de app-switcher, er is mogelijk een oplossing.

Check even of "Desktop Mode" onder "Display" is aangevinkt in de instellingen van je telefoon. Mocht die aan staan, dan moet je die dus uit zetten. Bij mij verdwenen de problemen direct!

Super! Thanks! Ik ga het meteen proberen. Want dit was het enige issue waar ik me af en toe nog aan stoorde....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De nieuwe update is er met de september beveiligingsupdate:

"Release date: 14th October 2024
Android version: 14
Software Version: FP5.UT2B.B.072
Security Patch Level: 5th September 2024
Resolved issues
Fixed an issue that was causing the 'Show Device Controls' on the lockscreen to reappear after a reboot even if disabled.
Fixed an issue that was causing the boot animation to slow down under certain circumstances.
Fixed an issue that was causing the accessibility menu to sometimes disappear.
Fixed an issue that was causing the external speakers' stereo channels not to properly adapt to the device orientation.

Other improvements
Minor UI changes and translation improvements."

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx

Prx

Meer mensen die opeens problemen hebben met mobiele data op de FP5 met KPN? Het is echt zo enorm traag sinds vorige week (0,07Mbit/0,02Mbit). Alsof ik weer in zit te bellen ofzo.

Ik lees meer verhalen bij KPN, maar dan allemaal met bepaalde typen iPhones, nog niet met de FP5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Prx schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:43:
Meer mensen die opeens problemen hebben met mobiele data op de FP5 met KPN? Het is echt zo enorm traag sinds vorige week (0,07Mbit/0,02Mbit). Alsof ik weer in zit te bellen ofzo.

Ik lees meer verhalen bij KPN, maar dan allemaal met bepaalde typen iPhones, nog niet met de FP5.
Ik heb zelf de FP5 met Youfone dat ook via het KPN netwerk gaat maar ik heb nergens last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
harrewarre schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:21:

Update: sinds ik deze setting heb omgezet heb ik nog steeds geen last meer gehad dat de app-switcher op hol sloeg. Deze oplossing heeft voor mij dus het probleem volledig verholpen! Nogmaals dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Prx schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:43:

Hier op KPN ook geen last van. Kan het zijn dat je door je databundel / daglimiet bent en gecapt wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx

Prx

iklucas schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:22:
[...]

Hier op KPN ook geen last van. Kan het zijn dat je door je databundel / daglimiet bent en gecapt wordt?
Kijk, dit was zoeken in de goede richting. We delen de bundel in het gezin en daar was deze maand iets gefaald volgens de KPN app. ;( Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 20:00
Ik heb de Fairphone 5 sinds maart, maar de USB-C port is erg los. Op mijn oude telefoon blijven de kabels zitten maar bij de Fairphone vallen ze er gewoon uit. Heb ik iets verkeerd gedaan? Of is die altijd een beetje losjes? Is makkelijk te vervangen maar als de volgende net zo los word binnen een half jaar wacht ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Shikon schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:15:
Ik heb de Fairphone 5 sinds maart, maar de USB-C port is erg los. Op mijn oude telefoon blijven de kabels zitten maar bij de Fairphone vallen ze er gewoon uit. Heb ik iets verkeerd gedaan? Of is die altijd een beetje losjes? Is makkelijk te vervangen maar als de volgende net zo los word binnen een half jaar wacht ik nog even.
Bij mij gebeurt dat altijd na een sessie houtbewerken in de werkplaats. Ik heb de telefoon altijd ondersteboven in een broekzak zitten en die poort verzamelt dan stof en fluff. Met een naald of tandenstoker peur ik dat eruit en dan voel ik dat de stekker weer 'klikt' bij het inpluggen. Maar dat gebeurde met mijn S21 en S23 ook altijd al.

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-12-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Shikon schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:15:
Je zou bijna denken dat je een 'maandagmorgen usb c poort' hebt. Ik heb daar bij mij in ieder geval geen last van. Heb je toevallig ook al een andere usb c kabel geprobeerd om dat uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikon
Hetisweergezell schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:23:
[...]

Je zou bijna denken dat je een 'maandagmorgen usb c poort' hebt. Ik heb daar bij mij in ieder geval geen last van. Heb je toevallig ook al een andere usb c kabel geprobeerd om dat uit te sluiten?
Ja heb nu een gloednieuwe kabel en die werkt goed, maar al me andere kabels werken ook goed genoeg op andere apparatuur, dus ben bang als deze een beetje slijt van gebruik dat die ook los komt te zitten.
Ik ga nog wel een keer goed schoonmaken proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:22:
[...]

Bij mij gebeurt dat altijd na een sessie houtbewerken in de werkplaats. Ik heb de telefoon altijd ondersteboven in een broekzak zitten en die poort verzamelt dan stof en fluff. Met een naald of tandenstoker peur ik dat eruit en dan voel ik dat de stekker weer 'klikt' bij het inpluggen. Maar dat gebeurde met mijn S21 en S23 ook altijd al.
Ik maakte de USB-C connector van mijn oude telefoon altijd schoon met een nagelschaartje, maar na een tijdje bleek dat dat toch niet de bedoeling was.

Houten tandenstokertje werkt prima en is denk ik beter voor je apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJTP
Houten tandenstoker werkt inderdaad prima. Pas wel op dat je niet een stukje afbreekt, dan ben je juist verder van huis. Als je het echt goed wilt doen: perslucht. Let wel goed op, perslucht kan vloeistof creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikon
Ben met een tierip bezig geweest is wel schoon maar nog steeds zitten stekkers losjes. Dankje voor de adviezen, ik ga even kijken of ik het vervang of er mee blijven leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whahas
Opsturen voor garantie kan ook nog, alleen dan ben je je telefoon meer dan een week kwijt, vermoed ik.

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De laatste update van eind november kwam helaas met de beveiligingsupdate van oktober i.p.v. november(de Fairphone 4 kreeg wel de november update).

https://support.fairphone...rphone-5-OS-Release-Notes

Verbeteringen:
" Implementation for French Parental Control
Fixed an issue causing failures connecting to the B2B Zero Touch Portal
Fixed an issue that was causing the Automatic network selection not to work correctly under certain circumstances.
Fixed an issue that was causing some user interface components to not scale properly when the text size was changed.
Fixed an issue that was causing the apps icons to be partially cut off when searching in the app drawer."

En nog wat nieuws: Fairphone verkoopt inmiddels ook zelf de Fairphone 5 met /e/OS: https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-5-e-operating-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whahas
Ja, ik vind vooral dat laatste erg gaaf.

Ik snap alleen de lopende actie niet zo goed. Een tegoedbon voor onderdelen van je telefoon. Gaan onderdelen zo snel kapot dan? Nee, vast niet, maar dan heb je dus ook weinig aan die tegoedbon.
Tenzij je heel snel door je accu heen gaat.

Zijn er hier trouwens mensen met de Fairphone Fairbuds XL?

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik heb de FP5 nu een jaar en ik moet zeggen dat met de updates die door het jaar heen verschenen zijn dat het echt een hele fijne telefoon is geworden. Voor mij zijn alle minpunten opgelost (camera is sterk verbeterd en ook het probleem met het switchen tussen apps is opgelost door de desktop mode uit te zetten).

Hoop dus dat het toestel nog een jaartje of 8 uithoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:40
Idem! Heb de FP5 nu ook een jaar en ben heel tevreden. Minpunten zijn de matige audiokwaliteit bij het opnemen van video's of voice memo's en het lage tempo waarop updates uitkomen (momenteel Android security patch level van 5 oktober...), maar verder is het een hele fijne telefoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shikon
Ik kan gelukkig zeggen dat ik beetje een sukkel ben. 8)7 Heb er even goed voor gezeten en met een heel dun pincet bezig geweest en er kwam nog een heel groot stuk stof uit de USB-C port, en werkt weer zoals het moet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Shikon schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:37:
Ik kan gelukkig zeggen dat ik beetje een sukkel ben. 8)7 Heb er even goed voor gezeten en met een heel dun pincet bezig geweest en er kwam nog een heel groot stuk stof uit de USB-C port, en werkt weer zoals het moet!
Kan gebeuren. Fijn dat het weer werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 28-06 21:55
Ik gebruik nu een maand of 4 een Samsung A52 (eigen toestel) en FP5 (zakelijk) naast elkaar. Als ik de toestellen met elkaar vergelijk, dan kom ik tot de volgende verschillen:
- De FP5 is echt lekker snel in vergelijking met de A52. Hij heeft een veel betere, snellere respons
- De vingerafdrukscanner in de FP5 werkt uitstekend en zeer snel. De A52 is echt veel trager
- Autofocus van de camera is echt een zwak punt van de FP5. Het toestel is dichtgetimmerd en kan dus zelf geen andere camera app installeren. Het gebeurt regelmatig dat het de FP5 niet lukt te focussen. Dat er erg beroerd bij het scannen van bijv. QR-codes.

Zeker de prijs van FP5 was is gedaald, vind ik het een prima toestel voor een prima prijs als je de duurzaamheidsaspecten meeweegt. Alleen jammer dat men voor de autofocus-problematiek nog steeds geen volledige oplossing heeft.
Omdat de A52 binnenkort z'n laatste update krijgt, ben ik me aan het oriënteren op een nieuw toestel. De keus zal gaan tussen de FP5 en de A56 die vermoedelijk in maart wordt gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
Cranberry schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:34:
- Autofocus van de camera is echt een zwak punt van de FP5. Het toestel is dichtgetimmerd en kan dus zelf geen andere camera app installeren. Het gebeurt regelmatig dat het de FP5 niet lukt te focussen. Dat er erg beroerd bij het scannen van bijv. QR-codes.
Ik heb een losse QR app van SECUSO en die kan ik ook toevoegen als tile in mijn swipedown menu.
Maar als ik hem dan launch vanuit dat menu werkt autofocus idd niet. Als ik de Google QR app zo launch is het geen probleem.

Erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
ah, dus daarom lukt het scannen van de QR-code via de tennis-app niet om een baan te reserveren op de club. Ik ben echt aan het rommelen steeds, dacht dat het aan mij lag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Loggedinasroot Dat is dan een idd een goede workaround. Helaas heb je daar niets bij bijv. het registreren van een account in de MS Authenticator.
Idd erg irritant :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik gebruik nu een maand of 4 een Samsung A52 (eigen toestel) en FP5 (zakelijk) naast elkaar. Als ik de toestellen met elkaar vergelijk, dan kom ik tot de volgende verschillen:
- De FP5 is echt lekker snel in vergelijking met de A52. Hij heeft een veel betere, snellere respons
- De vingerafdrukscanner in de FP5 werkt uitstekend en zeer snel. De A52 is echt veel trager

Zeker de prijs van FP5 was is gedaald, vind ik het een prima toestel voor een prima prijs als je de duurzaamheidsaspecten meeweegt. Alleen jammer dat men voor de autofocus-problematiek nog steeds geen volledige oplossing heeft.
Omdat de A52 binnenkort z'n laatste update krijgt, ben ik me aan het oriënteren op een nieuw toestel. De keus zal gaan tussen de FP5 en de A56 die vermoedelijk in maart wordt gelanceerd.
Je kunt op de FP5 ook Murena (E/OS) draaien, en dan heb je wel de vrijheid om te bepalen welke apps je waarvoor gebruikt. Ook camera, maar ook launcher b.v.. Het is wel een anti-google dingetje en alhoewel ze hard aan de ontwikkeling werken is er altijd wel ergens een bug te vinden :P. Het is dus zeker niet foutloos maar zou nooit meer terug willen naar google android eigelijk. Ik heb zo'n ding, geef maar een gil als je een forward naar hun fora o.i.d. wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:28
Of Lineage. Ik heb nu sinds een week Lineage OS 22.1 draaien en dat werkt heerlijk.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@HTT-Thalan Dank! 'k Zit er inderdaad - zeker met het nieuws van de laatste dagen over lekken van verzamelde data - weleens aan te denken om enigszins te 'ont-googlen'. 'k Ben echter nog wat huiverachtig qua bankieren-apps. GPay gebruik ik 1 of 2x per jaar als ik m'n bankpas niet bij me heb.
'k Heb nog nog een paar maanden om even goed over na te denken ;)

@Aziraphale LineageOS vind ik op zich een mooi initiatief, maar ik ben er tegelijk wat terughoudend voor qua veiligheid (unlock bootloader bijv.)

#keuzestress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Cranberry schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:38:
@HTT-Thalan Dank! 'k Zit er inderdaad - zeker met het nieuws van de laatste dagen over lekken van verzamelde data - weleens aan te denken om enigszins te 'ont-googlen'. 'k Ben echter nog wat huiverachtig qua bankieren-apps. GPay gebruik ik 1 of 2x per jaar als ik m'n bankpas niet bij me heb.
'k Heb nog nog een paar maanden om even goed over na te denken ;)

@Aziraphale LineageOS vind ik op zich een mooi initiatief, maar ik ben er tegelijk wat terughoudend voor qua veiligheid

#keuzestress...
Mijn DigiD en ABN app enzo werken prima. Al mijn apps werken zoals vanouds. Ook QR codes scannen vanuit de bank app. Je kunt wel (via micro-g) Google services gebruiken op een degoogled FP5 en hij heeft ook nfc, maar is wat mij betreft een beetje niet the point en ik gebruik dus ook nul Google op dit ding, heb het dan ook niet getest.

Alternatief voor je bankpas: steek je pas gewoon in je portemonnee en steek een extra pas of cc in je telefoonhoes voor als je 1 van beide kwijt / vergeten bent. Steek er een opgevouwen vijftigje in en ook in je auto. Er zijn zoveel oplossingen behalve met Google in zee gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Zit je op de laatste update van de FP5? Ik had namelijk in het begin wel last van die autofocus maar later niet meer. Heb nu nooit meer problemen met het scannen van qr codes ed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Hetisweergezell ja, draai de beveiligingsupdate van 5 november 2024. Ook na installatie van deze laatste update kon de telefoon in ieder geval een keer de QR-code om een account aan MS Authenticator toe te voegen, niet scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:28
@Cranberry Heb je al eens geprobeerd om Gcam te installeren? Daarmee kon ik probleemloos codes scannen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Aziraphale Nee, het is een Intune-managed device waar ik als gebruiker niet zoveel mee kan wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je ook geprobeerd de telefoon in een andere hoek (bijv. landschap in plaats van portret) te houden tijdens het scannen van een QR-code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@RepareerDroid ja, en ook de QR-code vergroot enz. Maar het lukte niet te focussen op de QR-code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Met een FP5 heb ik ook issues met QR-codes scannen, het helpt als je ze verder af neemt dan logischerwijs zo groot mogelijk op het display. Dus eerder formaat postzegel op het scherm in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik hier alleen in het begin last van had, en met recentere updates nooit meer last van heb gehad. Daarvoor hielp het nog wel eens om eerst in de camera app de camera op de goede afstand scherp te stellen, en dan te switchen naar de app waarin je die QR code wil scannen, bv digid.

Hopelijk helpt dit bij jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me wel af waarom het voor een aantal opgelost is en voor anderen totaal niet. Iedereen heeft dezelfde hardware en software dat er voor verantwoordelijk is.

-

Nieuws:
Fairphone heeft een nieuw logo: https://www.fairphone.com...-next-chapter-starts-now/
Het moest blijkbaar nog generieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

RepareerDroid schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:11:
Ik vraag me wel af waarom het voor een aantal opgelost is en voor anderen totaal niet. Iedereen heeft dezelfde hardware en software dat er voor verantwoordelijk is.
Er zijn een deel mensen die Android gebruiken, maar ook LineageOS en /e/OS onder andere. Het kan ook een fout in een bepaalde API zijn waar sommige apps gebruik van maken en andere niet.
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste