Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:58
taker1987 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

in het begin kon dit ook standaard in Fs2024 voor zover ik weet , AI kon toch standaard communiceren met de torens en de hele vlucht inclusief taxien , kan me herrineren dat ik dit laatst op de XBOX ook gewoon aan had maar kan het nu ook niet meer vinden in fs2024
Dat klopt het hele communicatie ging ook via AI-PILOOT tijdens gehele vlucht in FS 2020. Hopelijk komt dit standaard terug in de volgende Microsoft Flight Simulator. Ik vind het leuk om handmatig te vliegen, maar het leukste blijft AI-PILOOT. Als passagier.

Ik heb alle stappen gevolgd om het mapje AI in FS2020 over te zetten naar FS2024. Vervolgens in het spel kan ik nergens dit terug vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2025 10:59 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 09:10
Van der Berg schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Dat klopt het hele communicatie ging ook via AI-PILOOT tijdens gehele vlucht in FS 2020. Hopelijk komt dit standaard terug in de volgende Microsoft Flight Simulator. Ik vind het leuk om handmatig te vliegen, maar het leukste blijft AI-PILOOT. Als passagier.

Ik heb alle stappen gevolgd om het mapje AI in FS2020 over te zetten naar FS2024. Vervolgens in het spel kan ik nergens dit terug vinden.
dit kon in het begin toch ook in 2024 ? weet zeker dat ik zo vloog op de xbox regelmatig en dat ik ook wel is vluchten op de PC zo gedaan heb

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Vraagje over v-speeds.

Als ik deze calculeer met SimBrief lijken ze me totaal onrealistisch.
Toestel: Boeing 737-800
Runway length: 7119ft
Gewicht: 77,5 ton.

De snelheden die ik krijg:
V1 142
Vr 143
V2 151

Wat ik ook probeer in de settings, de snelheden veranderen niet wezenlijk. Nu zullen Vr en V2 wel kloppen, maar V1 ligt veel te hoog.

Dit is de snelheid waarbij het toestel nog moet kunnen stoppen op de runway, Maar als ik die snelheid bereik heb ik zo'n 75% van de runway al gehad en is stoppen volstrekt onmogelijk.

Heb ook altijd - ongeacht de configuratie - dat V1 en Vr vrijwel gelijk zijn.

Dat is in de praktijk toch niet zo?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:03
alexbl69 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:33:
Vraagje over v-speeds.

Als ik deze calculeer met SimBrief lijken ze me totaal onrealistisch.
Toestel: Boeing 737-800
Runway length: 7119ft
Gewicht: 77,5 ton.

De snelheden die ik krijg:
V1 142
Vr 143
V2 151

Wat ik ook probeer in de settings, de snelheden veranderen niet wezenlijk. Nu zullen Vr en V2 wel kloppen, maar V1 ligt veel te hoog.

Dit is de snelheid waarbij het toestel nog moet kunnen stoppen op de runway, Maar als ik die snelheid bereik heb ik zo'n 75% van de runway al gehad en is stoppen volstrekt onmogelijk.

Heb ook altijd - ongeacht de configuratie - dat V1 en Vr vrijwel gelijk zijn.

Dat is in de praktijk toch niet zo?
ziet er wel goed uit hoor. je hebt 2 km aan baan.
en ligt ook even aan je flap config.
maar je hebt nog best veel marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44
Volgens mij rekent Simbrief met certificatie-aannames (max remmen + RTO, spoilers, géén reverse)
Dus je genoeg ruimte moeten hebben , de snelheid is voor een droge baan is niet hoog hoor.
Even van uitgaan dat je Flaps 5 setting gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 27-08-2025 11:00 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 08:54
Je kan het natuurlijk eens proberen. Als je autobrake RTO zet, terwijl je met deze load en specifieke runway nét voor V1 je throttle naar idle te trekt, daarna full reverse en speedbrake gebruikt.

Met RTO merk je pas hoe hard je écht kunt remmen, dit is veel harder dan je normaal mee zou maken na een landing, soms met schade aan banden of remmen tot gevolg.

Overigens is het vrij gangbaar bij een dry runway, dat je V1 en VR ongeveer hetzelfde zijn. Bij een wet runway zal je zien dat de verschillen al veel groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
@Dirtyrockers @ravw @mvbo
Dank voor jullie antwoorden.

Heb er nog eens mee zitten spelen, en zie dat ik met maximaal gewicht met flaps 25 op moet stijgen. Dacht dat takeoff flaps nooit zo hoog waren, maar blijkbaar wel.

De officiële tabellen ook nagekeken, en daar zitten V1 en Vr inderdaad ook heel dicht bij elkaar. Zal toch eens een rejected takeoff op V1 proberen. Gelukkig is het een sim :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
alexbl69 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:11:
@Dirtyrockers @ravw @mvbo
Dank voor jullie antwoorden.

Heb er nog eens mee zitten spelen, en zie dat ik met maximaal gewicht met flaps 25 op moet stijgen. Dacht dat takeoff flaps nooit zo hoog waren, maar blijkbaar wel.

De officiële tabellen ook nagekeken, en daar zitten V1 en Vr inderdaad ook heel dicht bij elkaar. Zal toch eens een rejected takeoff op V1 proberen. Gelukkig is het een sim :).
liefste voor v1 natuurlijk.. .want v1 is vaak tot einde van de baan berekend haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dirtyrockers schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:38:
[...]

liefste voor v1 natuurlijk.. .want v1 is vaak tot einde van de baan berekend haha.
Vlak voor of op V1 is dan ook het meest kritische punt. Gelukkig neemt de certificatie ook nog 1,5 seconde reactie tijd mee geloof ik. Succes alvast @alexbl69 , laat de uitkomst even weten.

• alexbl69
Propane schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Vlak voor of op V1 is dan ook het meest kritische punt. Gelukkig neemt de certificatie ook nog 1,5 seconde reactie tijd mee geloof ik. Succes alvast @alexbl69 , laat de uitkomst even weten.
Ben net bezig om m'n hele setup te veranderen, maar zal het tzt laten weten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:03
Zometeen met de Airbus A350 van Copenhagen naar Seattle! :)

SAS Premium Economy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD8PrDuQoJKweixodW9KkYI75Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/40rv9EwaHuPmk7TPF36WStrY.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:58
Hier ook gebruikers van Beyond ATC? Enige waar ik het eigenlijk voor wil gebruiken is om van de standaard waardeloze ATC en bijbehorende niet realistische piloot stemmen af te geraken. Waar ik naar op zoek ben is dus een betere ATC en sturing op de luchthavens. Worden alle vliegvelden ondersteund bijv. , is de AI traffic real time en gebruikt BATC de runways die ik via simbrief heb ingesteld?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
cbr600f4i schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:14:
Hier ook gebruikers van Beyond ATC? Enige waar ik het eigenlijk voor wil gebruiken is om van de standaard waardeloze ATC en bijbehorende niet realistische piloot stemmen af te geraken. Waar ik naar op zoek ben is dus een betere ATC en sturing op de luchthavens. Worden alle vliegvelden ondersteund bijv. , is de AI traffic real time en gebruikt BATC de runways die ik via simbrief heb ingesteld?
De vliegvelden worden uitgelezen uit de sim.
En ai traffic is niet realtime. Maar gebaseerd op een week.
Batc maakt ook gebruik van live weather en op basis daarvan krijg je je assignments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-09 08:21
Update van de Fokker 70/100 voor MSFS: https://www.justflight.co...rofessional#entry20250829

Weer een stap dichterbij release

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er!k
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
cbr600f4i schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:14:
Ik gebruik BATC. Erg tevreden over. Enige minpunt is voor mij de vaste week aan AI (een week in de winter), dus in bijv. Griekenland heb je dan vaak lege velden. De ontwikkelaar werkt wel aan een nieuwe week in de zomer, maar idealiter moet je kunnen kiezen tussen zomer en winter. Nog beter zou een integratie met AIG zijn, dan heb je zelf de controle over de airlines/vluchtplannen... Deze integratie staat gepland, maar met lage prio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
@Dirtyrockers @Er!k thanks, traffic was ik al een beetje bang voor alhoewel nu is het ook een zooitje met FSLTL, vooral op drukke velden weet de AI zich niet te gedragen en is all over the place, ziet er niet uit dus als dat met BATC niet het geval is dan is het al een verbetering.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gebanned ophet Microsoft FS forum. Blijkbaar mogen ze op zo’n beetje alle fronten te kort schieten bij ms/Asobo (kwaliteit van de sim, manier van (niet communiceren) maar als je daar constructieve kritiek op geeft.. oehh nee dat kan echt niet en een ban. Is voor mij voorlopig echt wel klaar dat hele fs24!

Rant over. Haha 😜

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Wilde schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:17:
Gebanned ophet Microsoft FS forum. Blijkbaar mogen ze op zo’n beetje alle fronten te kort schieten bij ms/Asobo (kwaliteit van de sim, manier van (niet communiceren) maar als je daar constructieve kritiek op geeft.. oehh nee dat kan echt niet en een ban. Is voor mij voorlopig echt wel klaar dat hele fs24!

Rant over. Haha 😜
Welkom op het huidige internet.
Zelfs wanneer je volledig onderbouwde feiten presenteert, kan het tegenwoordig voorkomen dat je tijdelijk wordt beperkt of geblokkeerd op platforms. Recent gebeurde dit nog op FoK, waar ik met gedegen bewijs kwam, maar een vrouwelijke moderator van mening verschilde over de interpretatie. Discussies over gevoelige onderwerpen, zoals grensoverschrijdend gedrag, ( Alle mannen zijn slecht mag wel , maar sommige dames kunnen er ook wat van, is ban.) worden soms eenzijdig gemodereerd om kwetsbaarheid en veiligheid te waarborgen of om mening door te drukken. Mijn eerste tijdelijke blokkade van één dag werd later verlengd naar twee dagen, nadat ik navraag deed over de reden waarom alle mannen zijn fout schrijven door dames wel bleven staan en waar om sommige dames zijn ... direct weggehaald.

Maar ik merk het overal .. OP MSFS forum zijn er heel wat die gebannen zijn, als je dan ziet waarover het, helemaal niets.
Zelfs een vraag waarom er nog steeds problemen zijn met MSFS2020 addons die van partner addons makers zijn die dus niet werken in MSFS 2024.
Dat dit gewoon niet de belofte was die gegeven werd .....
Neem Dubai Inibuilds en andere .. word nog steeds als probleem gegeven.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 14:42

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Welke EHAM scenery gebruiken jullie?

Ik heb de premium deluxe versie van FS, omdat daar een 'handcrafted' Schiphol bij zit.
Nu ik er wat beter naar kijk blijkt 'handcrafted' blijkbaar uit de losse pols te betekenen.
De Toren West (bij de polderbaan) ontbreekt, net als de radartoren daar vlakbij. De brandweerkazerne bij V3 is een generiek hokje.

De FS marketplace heeft een scenery van FeelThere, maar die ziet er nogal kaal uit, en krijgt ook maar een score 3 (van 5).
Alternatief is er FlyAmsterdam, van FlyTampa. Die ziet er mooi uit, maar is een 2020 scenery. Ik weet niet of dat in 2024 beperkingen geeft (ik zie plaatjes van platformen vol met boompjes).
Zijn er nog andere alternatieven?
Wat is de beste?

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
FlyTampa zou ik zelf aanraden en werkt prima in FS2024. De bomen op het platform en een grote glazen piramide zijn veroorzaakt door Microsoft in de laatste update. Hier heeft FS2020 overigens ook last van. Om dit op te lossen zijn er gratis mods te downloaden via flightsim.to.

Zie ook dit topic hierover.

[ Voor 20% gewijzigd door Dutchy88 op 07-09-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:39
Dutchy88 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:46:
FlyTampa zou ik zelf aanraden en werkt prima in FS2024. De bomen op het platform en een grote glazen piramide zijn veroorzaakt door Microsoft in de laatste update. Hier heeft FS2020 overigens ook last van. Om dit op te lossen zijn er gratis mods te downloaden via flightsim.to.

Zie ook dit topic hierover.
Thanks!

Overigens vind ik de luchthaven (van Fly tampa) wel erg verlaten. Het lijkt wel een spook airport.

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:43
appie35 schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:29:
[...]

Thanks!

Overigens vind ik de luchthaven (van Fly tampa) wel erg verlaten. Het lijkt wel een spook airport.
Maak je geen gebruik van AI-verkeer, bijvoorbeeld via een FSTL of AIG? Anders kan VATSIM natuurlijk ook gebruikt worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er!k
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:19
Er!k schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Ik gebruik BATC. Erg tevreden over. Enige minpunt is voor mij de vaste week aan AI (een week in de winter), dus in bijv. Griekenland heb je dan vaak lege velden. De ontwikkelaar werkt wel aan een nieuwe week in de zomer, maar idealiter moet je kunnen kiezen tussen zomer en winter. Nog beter zou een integratie met AIG zijn, dan heb je zelf de controle over de airlines/vluchtplannen... Deze integratie staat gepland, maar met lage prio.
De nieuwe AI data van BATC staat live, gekozen is voor een drukke week in juli. Er komt binnenkort een optie om zelf te kiezen welk schedule je wilt of dat dit automatisch aangepast wordt aan de hand van de datum :)

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 14:02
Welke (externe) tools raden jullie aan om te gebruiken als ik (als casual vlieger) wil leren vliegen?

- in VR te gebruiken
- checklist
- cold/dark start
- realistisch
- ik wil leren om een vlucht van a tot z te kunnen gebruiken, dus route aanmaken en in de AP zetten etc.
- meer interactie in de cockpit
- beginnend met de kleine kisten

[ Voor 5% gewijzigd door Soliest op 10-09-2025 12:42 ]

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

• Dirtyrockers
Soliest schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:41:
Welke (externe) tools raden jullie aan om te gebruiken als ik (als casual vlieger) wil leren vliegen?

- in VR te gebruiken
- checklist
- cold/dark start
- realistisch
- ik wil leren om een vlucht van a tot z te kunnen gebruiken, dus route aanmaken en in de AP zetten etc.
youtube :)

of samen met iemand. ik heb iemand ook wel eens van alles geleerd via discord bijv.

[ Voor 8% gewijzigd door Dirtyrockers op 10-09-2025 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy67
  • Laatst online: 20-09 20:35
...
Ik heb ooit de "fout" gemaakt om een paar lesjes te nemen bij een lokale vliegschool om de basics onder de knie te krijgen van opstijgen en landen. Was snel verknocht, brevet gehaald en sindsdien weinig meer met flight simulator gedaan. 😂

Planes, trains and automobiles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BassieB
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:51
Dirtyrockers schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:35:
[...]

youtube :)

of samen met iemand. ik heb iemand ook wel eens van alles geleerd via discord bijv.
Ik heb eigenlijk alles geleerd van de videos van a320simpilot. Je moet er even de tijd voor nemen, maar hij neemt je wel stap voor stap mee.

Windhoos Ryzen 7800x3d | rtx 5060 8 gb | 32gb & Macbook Air m3 8gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i

- in VR te gebruiken
- checklist
- cold/dark start
- realistisch
Begin met de Cessna 172, bij wijze van spreken niet veel meer dan de sleutel omdraaien en gaan met die banaan. Voor een uitgebreide checklist, zie link, maar je kan al met ongeveer 5 handelingen de lucht in.

Checklist 172: https://cpaviation.com/im.../CESSNA_172_CHECKLIST.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:41

djbarney

XBL: DeejayBarney

- in VR te gebruiken
- checklist
- cold/dark start
- realistisch
Als je nog niet eerder hebt gevlogen, dan zou ik inderdaad beginnen met de basics in de Cessna 172. MSFS heeft redelijke tutorial bits voor dit vliegtuig ingebouwd. De scripting van die tutorials is soms niet helemaal 100% compleet accuraat, maar ze leggen in ieder geval de basics wel redelijk goed uit, en zijn volgens mij ook gewoon in VR beschikbaar.

Vanuit de community manager hebben ze voor msfs 2020 destijds een serie twitch streams gedaan met een echte piloot die vanaf het eerste begin de theorie en praktijk doornam met Community manager Jayne: https://forums.flightsimu...lying-lessons-c152/335663 in een Cessna 152. Hierbij gaat het over elk onderdeel, inclusief communicatie met ATC, basic patterns etc. Vond het destijds best een leuke manier om de flightsim kennis weer n beetje op te frissen.

Daarna kan je met die basis kennis makkelijk de stap maken naar grotere of meer complexe vliegtuigen. Youtube staat inderdaad vol met allerlei tutorials voor zo'n beetje elk type vliegtuig in MSFS, de shoutout over 320simpilot sta ik ook volledig achter. Rustig, duidelijke uitleg met toelichting vanuit het perspectief van een echte airbus piloot (destijds, tegenwoordig vliegt hij boeing).

Checklists zitten bij de meeste vliegtuigen ingebouwd (en zijn dan via de EFB functie in de sim zelf te gebruiken), of zijn ook prima online te vinden. Realistisch kan je relatief makkelijk aanvinken in de settings: https://www.apollomaniacs...ionmenu_assist_en_000.png.

Als je de basics van het vliegen (dus nog zonder gps en autopilot) etc onder de knie hebt, dan kan je inderdaad ook makkelijk gebruik gaan maken van bijvoorbeeld de garmin g1000 of g3000 in de in msfs meegeleverde cessna 172 skyhawk of de cirrus sr22 of de cirrus vision jet bijvoorbeeld. De stap van een 172 skyhawk naar een cirrus vision jet is niet zo bijzonder groot, en van daar naar bijvoorbeeld een cj4 of een citation is ook nog wel te doen. als je eenmaal bij de business jets aangeland bent, is de stap naar een airbus ook weer niet meer zo groot, en zo kom je uiteindelijk met voldoende leergierigheid met elke kist wel weg.

tools die ik zelf niet meer wil missen:
- BeyondATC als vervanging van de toch nog steeds matige ingebouwde ATC in msfs.
- Simbrief voor het maken van je flightplans, ook hiervan zijn prima tutorials online te vinden.
- Navigraph voor de noodzakelijke charts, al kan je met de ingebouwde lido charts in msfs 2024 ook al een heel eind komen.

wat denk ik de belangrijkste eigenschap is om te hebben is in dit geval: gewoon veel gaan vliegen met die basiskennis in het achterhoofd, en te begrijpen of op te zoeken wat iets doet, waarom iets gebeurt etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw

- in VR te gebruiken
- checklist
- cold/dark start
- realistisch
Kijk hier ook eens naar, want daar gaat eigenlijk meer over jou vraag.
En daar kun je al heel veel info vinden.

(Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 14:02
Dank allen voor de uitleg.
Met die 172 heb ik inderdaad al meerdere vluchten gedaan en kan hem nu zelf starten en bedienen. Ook de AP lukt me al aardig. Wil nu alleen een beetje meer naar de "echte" kant van het vliegen met daarbij het aanmaken van een flightplan etc.. Ik zal op de door jullie aangegeven sites gaan rondneuzen en wat YT filmpjes starten ;)

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Soliest schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:44:
Dank allen voor de uitleg.
Met die 172 heb ik inderdaad al meerdere vluchten gedaan en kan hem nu zelf starten en bedienen. Ook de AP lukt me al aardig. Wil nu alleen een beetje meer naar de "echte" kant van het vliegen met daarbij het aanmaken van een flightplan etc.. Ik zal op de door jullie aangegeven sites gaan rondneuzen en wat YT filmpjes starten ;)
Top, enjoy en als er vragen zijn, het topic dat @ravw hierboven noemde, of hier als het specifiek een msfs 2024 ding betreft, zijn prima plekken om hulp te krijgen. Voor wat betreft de flightplanning: ik doe het zelf eigenlijk vrijwel altijd met simbrief, al is de gratis flightplanner die bij msfs 2024 zit ook best compleet ondertussen (die vind je op https://planner.flightsimulator.com/ ). voor simbrief is de uitleg van de makers er van, denk ik de beste start: YouTube: How to Make a Flight Plan in SimBrief naast ook de uitstekende userguide https://dispatch.simbrief.com/guide (de interactieve OFP is ook erg handig mocht je eens de tijd nemen om zo'n plan in detail door te nemen en te begrijpen wat al die afkortingen nou eigenlijk betekenen en welke impact ze hebben op je plan)

[ Voor 11% gewijzigd door djbarney op 12-09-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Zojuist instore een Crosscart gekocht echter is hij niet zichtbaar bij mijn vliegtuigen.

Iemand die ook aankopen mist?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_CfMjMVkFOcZgkRuGS6LKFrOS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dODsjeFE1y8sylCXo98U3ho.png?f=fotoalbum_large

Ohh het is een Livery :(

[ Voor 3% gewijzigd door appie35 op 15-09-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
appie35 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:47:
Zojuist instore een Crosscart gekocht echter is hij niet zichtbaar bij mijn vliegtuigen.

Iemand die ook aankopen mist?
[Afbeelding]

Ohh het is een Livery :(
Ach iets meer koffie...
Ik heb het ook wel eens gehad ... waarom kan ik dat vliegtuig niet vinden...
Kijk bij streamed ...aha alleen de livery's staan er in..... niet het vliegtuig.

Maar wat ik wel irritant vind..
Dat als ik een airport streamed ... heb gezet.
Dan kan hij de volgende de dag in eens unstreamed staan.
Dood ziek word je er van .....
heb al paar keer gehad dat ik een airport streamed en dan later op een route daar heen vliegt en geen airport te zien.

Kijk je bij het vliegveld zelf .... UNStreamed :(

En dingen die ik in MSFS2024 zijn niet meer te gebruiken in MSFS2024
Waaronder andere Inibuild airports en carenado vliegtuig ... die speciaal voor MSFS2024 was werkt niet meer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 14:42

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Een livery? Het is maar liefst 1.8 GB aan livery!
Je kunt er zo niets mee, maar tóch heb je waar voor je geld. ;)

Een tijdje terug heb ik die buggy gekocht. Leuk om scenery over een wat grotere afstand te verkennen.
Belangrijk nadeel: hetzelfde mechanisme dat ervoor zorgt dat je niet door bomen heen kunt vliegen, zorgt er ook voor dat je niet onder bomen door kunt rijden. Als de bomen wat dichter bij elkaar staan is er letterlijk geen doorkomen aan.

MSFS is géén GTA, maar voor die paar euro voor die kart kun je je ook geen buil vallen. Je hebt al die custom paint jobs al. :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:50
Welke VLJ’s zijn er eigenlijk allemaal? Ik vlieg tegenwoordig het meest met de Vision Jet en de HondaJet HA-420, fantastische toestellen. Maar verder kom ik eigenlijk niet zoveel andere VLJ’s tegen. Zijn er nog meer die jullie kennen?

• appie35
Uitvreter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:20:
[...]

Een livery? Het is maar liefst 1.8 GB aan livery!
Je kunt er zo niets mee, maar tóch heb je waar voor je geld. ;)

Een tijdje terug heb ik die buggy gekocht. Leuk om scenery over een wat grotere afstand te verkennen.
Belangrijk nadeel: hetzelfde mechanisme dat ervoor zorgt dat je niet door bomen heen kunt vliegen, zorgt er ook voor dat je niet onder bomen door kunt rijden. Als de bomen wat dichter bij elkaar staan is er letterlijk geen doorkomen aan.

MSFS is géén GTA, maar voor die paar euro voor die kart kun je je ook geen buil vallen. Je hebt al die custom paint jobs al. :)
Ik ben nog niet echt onder de indruk(heb het bijbehorende wagentje gekocjht) . Maar zoals jij ook al zegt het ligt vaak aan de scenery. Ik ga maar weer eens vliegen :+

• djbarney

djbarney

DonRoger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:37:
Welke VLJ’s zijn er eigenlijk allemaal? Ik vlieg tegenwoordig het meest met de Vision Jet en de HondaJet HA-420, fantastische toestellen. Maar verder kom ik eigenlijk niet zoveel andere VLJ’s tegen. Zijn er nog meer die jullie kennen?
De enige die naast die 2 volgens mij nog actief gebruikt word is de Embraer Phenom 100, er schijnt een versie van te zijn voor msfs (https://msfsaddons.com/20...crosoft-flight-simulator/) maar ik heb m nog niet geprobeerd. Ben zelf ook wel fan van de visionjet, leuke afwisseling van de airliners.

Er is nog de cessna citation M2, die ook in de klasse VLJ valt geloof ik, maar daar heb ik nog geen msfs versie van gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door djbarney op 17-09-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Als je ene beetje van die VIP plane houd zou je ook naar deze kunnen kijken.

https://www.flightfx.io/portfolio/p180
Erg leuk ding om te vliegen en lekker snel ook.
En als je echt een old skool jet wil ...
de Learjet 25
https://msfsaddons.com/20...crosoft-flight-simulator/

• djbarney

djbarney

ravw schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:07:

de Learjet 25
had deze inderdaad ook in het achterhoofd, maar is geen jet dus valt niet helemaal onder de VLJ categorie. Wel een tof ding, al zou ik als ik zoveel geld had toch wat anders kiezen :D

• DonRoger
djbarney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:12:
[...]

De enige die naast die 2 volgens mij nog actief gebruikt word is de Embraer Phenom 100, er schijnt een versie van te zijn voor msfs (https://msfsaddons.com/20...crosoft-flight-simulator/) maar ik heb m nog niet geprobeerd. Ben zelf ook wel fan van de visionjet, leuke afwisseling van de airliners.

Er is nog de cessna citation M2, die ook in de klasse VLJ valt geloof ik, maar daar heb ik nog geen msfs versie van gevonden
Ziet er goed uit inderdaad! Daar ga ik zeker naar kijken, mooie aanvulling naast de Vision Jet en de HondaJet. Wellicht dat ik nog naar een wat grotere private jet ga kijken voor de langere afstanden (dan zijn die VLJ's toch wat te traag, wat logisch is natuurlijk) :9
ravw schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:07:

de Learjet 25
De P180, helemaal vergeten! Echt een mooi ding, en volgens mij ook best snel voor een turboprop. De Learjet ziet er inderdaad fantastisch uit, en is ook super gedetailleerd. Toch ben ik zelf meer van de “moderne jets” :P. Ik kijk momenteel naar de Cessna Citation X voor wat langere vluchten, dus dan kom ik inderdaad bij de grotere privévliegtuigen uit. Ik ben niet zo bekend met 3rd party websites en weet eigenlijk ook niet welke de beste is om zo’n vliegtuig te zoeken en eventueel te kopen.

Oja, misschien een beetje raar, maar ik word altijd enthousiast als zo’n (privé)vliegtuig er zeer luxe uitziet van binnen, vooral waar de passagiers zitten :$.

• ravw
djbarney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:13:
[...]

had deze inderdaad ook in het achterhoofd, maar is geen jet dus valt niet helemaal onder de VLJ categorie. Wel een tof ding, al zou ik als ik zoveel geld had toch wat anders kiezen :D
Klopt ..
de Piaggio P180 Avanti is geen VLJ, maar een turboprop vliegtuig met prestaties die vergelijkbaar zijn met lichte jets.
Hoewel sommige bronnen de Avanti in de VLJ-categorie plaatsen vanwege zijn prestaties, zoals een kruissnelheid van 402 knopen en een bereik van ongeveer 1.800 zeemijlen, is het belangrijk te benadrukken dat de Avanti technisch gezien een turboprop is. :9

• ravw
DonRoger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:26:
[...]

Ziet er goed uit inderdaad! Daar ga ik zeker naar kijken, mooie aanvulling naast de Vision Jet en de HondaJet. Wellicht dat ik nog naar een wat grotere private jet ga kijken voor de langere afstanden (dan zijn die VLJ's toch wat te traag, wat logisch is natuurlijk) :9

[...]

De P180, helemaal vergeten! Echt een mooi ding, en volgens mij ook best snel voor een turboprop. De Learjet ziet er inderdaad fantastisch uit, en is ook super gedetailleerd. Toch ben ik zelf meer van de “moderne jets” :P. Ik kijk momenteel naar de Cessna Citation X voor wat langere vluchten, dus dan kom ik inderdaad bij de grotere privévliegtuigen uit. Ik ben niet zo bekend met 3rd party websites en weet eigenlijk ook niet welke de beste is om zo’n vliegtuig te zoeken en eventueel te kopen.

Oja, misschien een beetje raar, maar ik word altijd enthousiast als zo’n (privé)vliegtuig er zeer luxe uitziet van binnen, vooral waar de passagiers zitten :$.
de zelfde makers hebben de Cessna Citation X ook.
Alleen die heb ik nog niet egvlogen die P180 wel.
https://www.flightfx.io/portfolio/c750

Ik hoop zelf dat ze met een mooie Dassault Falcon 50 uit gaan komen
(de Falcon 900EX mag ook wel maar is een heel stuk groter en nieuwer)

8) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvgEb6XkdJHzwilRTJgXMyIbi2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5NYOnqetNwmQMfj4mgQr6HGO.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 17-09-2025 12:45 ]

• djbarney

djbarney

DonRoger schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:26:
[...]

[...]

in msfs zelf zit overigens ook de Cessna citation CJ4, ietsje groter, maar scheelt niet heel bijzonder veel. Vond dat als opstap naar de airliners zelf een heel leuk ding om te vliegen, zeker toen working title hun updates er voor hadden uitgebracht (in msfs 2020 via hun mod, nu in msfs 2024 standaard aanwezig). Heb destijds veel gehad aan deze video voor de CJ4 (met een van de developers van working title, toen nog niet in dienst bij microsoft) YouTube: MSFS 2020 | TUTORIAL: How to fly the Working Title Cessna Citation C.... duidelijke uitleg over hoe het ding werkt van begin tot eind

• DonRoger
ravw schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:33:
[...]

de zelfde makers hebben de Cessna Citation X ook.
Alleen die heb ik nog niet egvlogen die P180 wel.
https://www.flightfx.io/portfolio/c750

Ik hoop zelf dat ze met een mooie Dassault Falcon 50 uit gaan komen
(de Falcon 900EX mag ook wel maar is een heel stuk groter en nieuwer)

8) [Afbeelding]
Mooi spul inderdaad, die gaat op mijn verlanglijstje, evenals de P180! Moet zeggen dat die Falcon er ook echt niet slecht uitziet hoor!
djbarney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:39:
[...]

in msfs zelf zit overigens ook de Cessna citation CJ4, ietsje groter, maar scheelt niet heel bijzonder veel. Vond dat als opstap naar de airliners zelf een heel leuk ding om te vliegen, zeker toen working title hun updates er voor hadden uitgebracht (in msfs 2020 via hun mod, nu in msfs 2024 standaard aanwezig). Heb destijds veel gehad aan deze video voor de CJ4 (met een van de developers van working title, toen nog niet in dienst bij microsoft) YouTube: MSFS 2020 | TUTORIAL: How to fly the Working Title Cessna Citation C.... duidelijke uitleg over hoe het ding werkt van begin tot eind
Heb een aantal keer met de CJ4 gevlogen, absoluut niets mis mee, en het kost niets. :*) Interessant filmpje trouwens, thanks!

Ik vind de interactie met het interieur in de Citation X en P180 mooi om te zien in filmpjes, ook al heb je er natuurlijk niets aan. :P Op een of ander manier geeft het toch wat extra's.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste