Oxigeon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:56:
Afgelopen week is FS2024 uitgekomen voor de ps5. Zijn er Tweakers die de game daarop spelen? Zoja, speel je dan op de ps5 pro of de gewone en hoe zijn de bevindingen. Ik ben voornemens deze aan te schaffen indien deze eens in de aanbieding is of zeer goed bevalt bij anderen.
Wat ik eigenlijk nergens fatsoenlijk vind is hoe de multiplayer werkt. Zit je dan met 100en lui in een server en zie je ze vliegen? Gaat het dan een beetje in zijn werk als Ivao?
Ik speel hem zowel op de steam als op de ps5 pro sinds 3 december (ik heb op beide de premium deluxe versies).
Het werkt bizar goed en stabiel op de ps5 pro. De graphics zijn erg goed en framedrops zijn er niet (ook niet boven new york of london). Wel merk je heel af en toe wat pop-in heel erg in de verte als er met name in bosrijke omgevingen gevlogen wordt. Maar over het algemeen is het een zeer soepele ervaring die voor het grootste gedeelte gelijk is aan de steam versie.
Ik heb hem met name ook gekocht op de ps5 pro om hem in de woonkamer op de tv te kunnen spelen en op de ipad via remote play. Remote play werkt geweldig met nauwelijks lag en graphics verlies, je kunt gewoon je dualshock controller verbinden via bluetooth met de ipad in remote play.
Dan de verschillen:
- een microsoft account is niet nodig, het werkt gewoon op je ps account, maar dat houdt ook in dat je niet samen kunt spelen met pc of xbox spelers.
- De rand apparatuur wordt niet ondersteund, bijvoorbeeld mijn thrustmaster t16000m met rudder setup werkt alleen op de pc, die werkt niet op de ps5, alleen de hotas 4 wordt daar op dit moment ondersteunt.
- de store is niet te vergelijken met de pc versie, deze bevat maar heel weinig (zeker als je de premium deluxe upgrade hebt, dan heb je eigenlijk wel alle addon vliegtuigen of airports op dit moment in de store).
Dingen die ik beter vind werken op de ps5:
- In eerste instantie vond ik het jammer dat alleen de ps5 controller er op werkte, maar nu na zo'n 40 uur vliegen heb ik daar een andere mening over, de controller werkt heel erg goed, alle hoofdfuncties heb je tot je beschikking op de controller en je kunt via een knop schakelen tussen de gyroscope (dus dan vlieg je op je beweging met je controller) en de control sticks.
- Wel heb ik een muis aangesloten op de ps5, dat vond ik toch handiger werken met de bediening van de knoppen en navigatie systemen.
- Daarnaast is het gaaf dat je de instructies en ATC door de luidspreker hoort in je controller, en natuurlijk de force feedback support voegt ook wel veel toe.
Ik denk ook wel dat het belangrijk is dat je leert vliegen met de controller, zeker als je een PS VR2 hebt, aangezien je straks deze PS VR2 support gaat krijgen in de game (een belangrijke reden voor mij waarom ik hem ook op de ps5 pro heb gekocht).
Dus samenvattend:
Ik vind het een zeer goede port van de Steam versie. Het is jammer dat je niet met PC gamers kunt samen vliegen, maar voor de rest werkt het allemaal erg goed, ziet het er fantastisch uit en is het heel goed speelbaar met een controller (plus muis als je dat fijn vindt, alhoewel dat niet noodzakelijk is).