Omdat er opeens twee vragen over geheugen waren heb ik vanmorgen even lopen knutselen.
De vraag is: maakt geheugensnelheid wat uit en maakt geheugenhoeveelheid wat uit.
Ter leering ende vermaeck.
In theorie kan DDR5 geheugen bijna twee keer zo snel data leveren dan DDR4. Dat komt gedeeltelijk omdat het een hogere klokfrekwentie aan kan, maar ook omdat het technisch iets anders opgebouwd is.
Flight Simulator leude altijd al zwaar op de grafische kaart, en vooral op de processor. Bij versie 2024 zijn de CPU-honger en de GPU-honger ongeveer in evenwicht: van beide kun je niet genoeg hebben.
Over geheugen ben ik weinig tegen gekomen. Daarom een paar testjes gedaan.
Ik heb voor verschillende geheugenconfiguraties de frame rate in MSFS gemeten. Ik heb telkens een Cessna 172 cold&dark op Schiphol-Oost geparkeerd, clear skies en geen traffic.
Standaard zit er 64 GB geheugen in mijn PC, geheugenklok 2400 MHz (4800 MT/s). Ik heb de geheugenklok in het BIOS aangepast, en bij verschillende snelheden de resulterende frame rate gemeten.
2400 MHz --> 67 fps
1700 MHz --> 66 fps
1200 MHz --> 65 fps
Conclusie:
de snelheid van het geheugen heeft niet of nauwelijks invloed op je frame rate.
Daarna heb ik een van de twee dimms eruit gehaald, en getest met 32 GB op 2400 MHz (4800 MT/s). De resulterende frame rate was 67-68 fps.
Conclusie:
32 GB geeft geen lagere frame rate dan 64 GB.
Waarom dan wel 64 GB kiezen? Met 32 GB begint het fysieke geheugen behoorlijk vol te raken. De framecounter van MSFS geeft als geheugengebruik 25 GB, HWiNFO geeft 22.5 GB. Het verschil is mij niet duidelijk.
Wel heb ik mensen gehoord die tijdens een vlucht meer dan 30 GB geheugengebruik zagen.
Ik neem aan dat ik niet uit hoef te leggen wat swappen is, en waarom je het niet wilt hebben op het moment dat je met 25 knopen crosswind net je meesterlijke landing flare wilt laten zien.
Met 64 GB heb je (subjectief) minder vaak de micro stutters die het swappen zo irritant maken. Helemaal weg is het bij 64 GB niet, omdat Windows ook als het geheugen niet vol is dingen naar disk schrijft of leest.
64 GB is dus aan te raden boven 32 GB maar ik zou niet veel geld uitgeven voor sneller geheugen.