Garage maakt probleem bij garantie motor

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Is een ander donorblok er in hangen niet goedkoper? Nu heb je net een beetje de pech een motor te hebben waar er niet zo heel veel van zijn, maar ik veracht dat een Street Triple hetzelfde blok heeft?
Boonsma (tegenwoordig Baboon.eu) heeft verschillende Street Triple blokken liggen voor nog geen 1000 euro

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-05 15:59
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:51:
Is een ander donorblok er in hangen niet goedkoper? Nu heb je net een beetje de pech een motor te hebben waar er niet zo heel veel van zijn, maar ik veracht dat een Street Triple hetzelfde blok heeft?
Boonsma (tegenwoordig Baboon.eu) heeft verschillende Street Triple blokken liggen voor nog geen 1000 euro
Oh absoluut, maar de garage wil zich liever ingraven en bewijzen dat het mijn schuld is. Is ook hun initiatief om de motor verder te onderzoeken. Dus laat ze maar voorlopig even aankloten.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22

4x2

lộn xộn quá

Muismat1991 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:47:
- misschien heeft de motor tussendoor met te weinig olie gereden. (oftewel, ik heb te weinig olie erin gehad maar heb wel de motor naar hem laten afslepen met wel genoeg olie erin. Hoe dit werkt snap ik nog steeds niet helemaal. )
Simpel; ding vast laten lopen, ontdekken dat er te weinig olie in het blok zit en dan snel de olie aanvullen zodat het niet opvalt dat er te weinig in zat.
Mits de drijfstang niet dwars door het carter heen is gevlogen en de olie er net zo hard uit loopt als je die dr in kan duwen :+

Maar ja, die mensen zijn er ook...

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Oh absoluut, maar de garage wil zich liever ingraven en bewijzen dat het mijn schuld is. Is ook hun initiatief om de motor verder te onderzoeken. Dus laat ze maar voorlopig even aankloten.......
Ja, het zou alleen jammer zijn als ze allerlei onnodige onderzoeks/arbeidsuren doorfactureren richting jou :P
Nu zijn drijfstanglagers denk ik vrij vlot te checken, afhankelijk van hoe makkelijk de carterpan er onderuit kan bij die motor

Edit:
Een kleine google search levert trouwens op dat een Street Triple blok wel zou passen, alleen zijn deze blokken wel iets tammer (andere nokkenas, en zo te lezen ook gegoten zuigers i.p.v. gesmede, wat opzich geen probleem is natuurlijk), en natuurlijk de ECU-mapping

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 15-05-2023 10:14 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Edit:
Een kleine google search levert trouwens op dat een Street Triple blok wel zou passen, alleen zijn deze blokken wel iets tammer (andere nokkenas, en zo te lezen ook gegoten zuigers i.p.v. gesmede, wat opzich geen probleem is natuurlijk), en natuurlijk de ECU-mapping
Ik zat al te denken, dat scheelt pk's en toeren.

[ Voor 30% gewijzigd door pennywiser op 15-05-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
4x2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Simpel; ding vast laten lopen, ontdekken dat er te weinig olie in het blok zit en dan snel de olie aanvullen zodat het niet opvalt dat er te weinig in zat.
Mits de drijfstang niet dwars door het carter heen is gevlogen en de olie er net zo hard uit loopt als je die dr in kan duwen :+

Maar ja, die mensen zijn er ook...
Hehe, zou je zeggen ja. Alleen is de motor vanaf de plaats van pech meteen naar de garage gesleept, dus dat argument houdt geen stand tenzij ze willen aanvoeren dat ik ten alle tijde een halve liter olie bij me heb in de broekzak, just in case....
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Ja, het zou alleen jammer zijn als ze allerlei onnodige onderzoeks/arbeidsuren doorfactureren richting jou :P
Nu zijn drijfstanglagers denk ik vrij vlot te checken, afhankelijk van hoe makkelijk de carterpan er onderuit kan bij die motor
Ooh, mogen ze doorfactureren als ze willen. Alleen heeft de garage op de mail gezet dat ze zelf de opdracht hebben gegeven de motor te onderzoeken, dus ik ga daar geen factuur voor betalen. Mogen ze gerust aan de rechter voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:25:
[...]

[...]

Ooh, mogen ze doorfactureren als ze willen. Alleen heeft de garage op de mail gezet dat ze zelf de opdracht hebben gegeven de motor te onderzoeken, dus ik ga daar geen factuur voor betalen. Mogen ze gerust aan de rechter voorleggen.
Carterpan is niet voldoende, dan kun je er nog niet bij. Dat blok moet echt helemaal doormidden. En dan moet de cilinderkop er eigenlijk ook even af, want deze zit dan vervolgens eigenlijk in de weg. Dat blok kan je nmm helemaal afschrijven.

Mogelijk is de krukas nog gaaf, dan hoef je alleen lagerschalen te vernieuwen. Maar je komt er pas bij na een dag sleutelen.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 15-05-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 15:50
Barrycade schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:21:
Zit niet in de motoren, maar als ik een 2e hand auto zou kopen en de verkoper zegt, ja olie zou vervangen moeten worden. Dan gaat die auto niet mee zonder dat dat gebeurt is.

Maar ik ben volgens mij de eerste die hier een opmerking over maakt, dus is dit "normaal" in motoren land? Of is dit zo'n deals als meeneem prijs ofzo? Bij zo'n dealer die ook in 2e hands bankstellen doet?
Ik moet je gelijk geven, kleine beurt hoort er eigenlijk wel bij en olie+filter kost je de kop niet.
Ik heb zelf slechte ervaringen met kopen en kort erna ellende hebben dus ik wil nu altijd met garantie erbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik heb vol verbazing dit topic door gelezen....

Ik zie een heleboel mogelijke schades aan het blok met mogelijke oorzaken.

Als het een goede verkoper is heeft hij 2 opties of de boel repareren of uitsluitsel geven doormiddel van de schade laten bepalen door een revisie toko en de olie voor onderzoek opsturen.

Olie is echt niet zo cruciaal als sommige mensen denken.
Tenzij je een hypermoderne turbo aangedreven motor hebt maakt het met moderne olie soorten allemaal niet zoveel meer uit omdat olie tegenwoordig van dusdanig hoge kwaliteit is dat het wel goed blijft.

Verschil tussen mineraal/synthetische olie is natuurlijk wel gigantische en deze vermengen kan drastische gevolgen hebben.

Persoonlijk zou ik bij een oliewissel bij een onbekende geschiedenis altijd flushen/spoelen met action olie en daarna afvullen met castrol/motul/mobil1/shell welke online voor redelijke prijzen te koop zijn.

Wat je zelf al aangeeft de oude olie was behoorlijk zwart het kan zijn dat de olie vervuiling heeft losgeweekt en hiermee het oliefilter/kanalen zijn dichtgeslibt met als gevolg te weinig smering.

Ik hoop echt voor je dat je hier uit gaat komen all ben ik persoonlijk bang dat dit een wellus nietus strijd gaat worden welke alleen maar tijd geld en energie gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:52:

Tenzij je een hypermoderne turbo aangedreven motor hebt maakt het met moderne olie soorten allemaal niet zoveel meer uit omdat olie tegenwoordig van dusdanig hoge kwaliteit is dat het wel goed blijft.
Volledig mee eens, onpopulaire mening helaas. Van de aanwezigheid van welke olie ook in het blok gaan lagerschalen niet kapot. Er was naar mijn mening al wat anders, voorafgaand mis.

Losweken van vuil geloof ik ook niet zo in. Ik denk dat deze motor een keer eerder te weinig oliedruk heeft gehad. En de reden dat hij zwarte olie had, ik weet niet iets in mij zegt dat de verkoper wel van de geschiedenis afwist. Zo min mogelijk aanzitten heeft ie gedacht.

[ Voor 19% gewijzigd door pennywiser op 15-05-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
pennywiser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Volledig mee eens, onpopulaire mening helaas. Van de aanwezigheid van welke olie ook in het blok gaan lagerschalen niet kapot. Er was naar mijn mening al wat anders, voorafgaand mis.

Losweken van vuil geloof ik ook niet zo in. Ik denk dat deze motor een keer eerder te weinig oliedruk heeft gehad. En de reden dat hij zwarte olie had, ik weet niet iets in mij zegt dat de verkoper wel van de geschiedenis afwist.
De kleur van olie zegt niet zoveel vooral bij oudere motoreren waar het niet ongebruikelijk is dat er leakdown is via de zuigers.

Ik ken deze blokken niet dus zou geen uitspraken durven doen verder.

Misschien kan ts een forum zoeken met liefhebbers van deze motoren deze hebben vaak meer kennis ervan dan welke willekeurige monteur.

Uiteindelijk kan het ook een oliepomp zijn die weigert of verstopt is.
Maar simpelweg een oliewissel als reden geven is in mijn opinie te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bushie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:30:
[...]

dat is wel een hele gekke aanname als je het blok niet open hebt liggen,
en dat is ook niet iets dat wordt veroorzaakt in die paar km die jij hebt gereden.
Jij doet net zo goed een aanname......die lagerschaal kan al ver "on the way out" zijn geweest en nét kapotlopen in de eerste kilometer die TS rijdt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
[...]

De kleur van olie zegt niet zoveel vooral bij oudere motoreren waar het niet ongebruikelijk is dat er leakdown is via de zuigers.

Ik ken deze blokken niet dus zou geen uitspraken durven doen verder.

Misschien kan ts een forum zoeken met liefhebbers van deze motoren deze hebben vaak meer kennis ervan dan welke willekeurige monteur.

Uiteindelijk kan het ook een oliepomp zijn die weigert of verstopt is.
Maar simpelweg een oliewissel als reden geven is in mijn opinie te kort door de bocht.
Dit is relatief een modern blok, afgeleide van de T300, welke op zijn beurt weer van Kawa afkomstig is. Maar deze heeft al brandstofinjectie. De Japanners die Triumph kapot gemaakt hebben, hebben ze ook weer geholpen met blok ontwerpen begin jaren 90. In mijn T300 werd de olie nooit echt donker, dus hoe lang deze olie er al in zit?. Op triumphrat.net hing ik zelf altijd vaak rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Fraggert schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Jij doet net zo goed een aanname......die lagerschaal kan al ver "on the way out" zijn geweest en nét kapotlopen in de eerste kilometer die TS rijdt.
Precies wat ik ook denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991

Als het een goede verkoper is heeft hij 2 opties of de boel repareren of uitsluitsel geven doormiddel van de schade laten bepalen door een revisie toko en de olie voor onderzoek opsturen.

Verschil tussen mineraal/synthetische olie is natuurlijk wel gigantische en deze vermengen kan drastische gevolgen hebben.

Persoonlijk zou ik bij een oliewissel bij een onbekende geschiedenis altijd flushen/spoelen met action olie en daarna afvullen met castrol/motul/mobil1/shell welke online voor redelijke prijzen te koop zijn.

Wat je zelf al aangeeft de oude olie was behoorlijk zwart het kan zijn dat de olie vervuiling heeft losgeweekt en hiermee het oliefilter/kanalen zijn dichtgeslibt met als gevolg te weinig smering.

Ik hoop echt voor je dat je hier uit gaat komen all ben ik persoonlijk bang dat dit een wellus nietus strijd gaat worden welke alleen maar tijd geld en energie gaat kosten.
Dankjewel voor je inzicht. Ik ben zelf ook van mening dat de olie niet tot zoiets als dit mag/kan leiden. Maar goed, mensen op tweakers zijn meestal detail georienteerd, dan geven we ze dat ook.

Verder is de garage momenteel wat rond aan het spartelen met meningen en dingen waar het mogelijk aan kan liggen, maar vrij weinig concreets. Dit ben ik wel allemaal vast aan het leggen in e-mail verkeer etc. Ik ben ook bang dat het een lange weg gaat worden, alhoewel het wellus/nietus spelletje best wel mee valt. Tot nu toe heb ik alle gevraagde informatie gedeeld met de garage, ook al was dat niet altijd in mijn voordeel. Alleen heeft de garage dit allemaal geaccepteerd als waarheid (Wat het ook was natuurlijk) en is daar verder op ingehaakt. Dus dat scheelt wel weer.
Ik heb de garage nu ook een redelijke termijn van 14 dagen gegeven als deadline om met een definitieve reden te komen, gezien dit nu de tweede keer is dat ze een reden zoeken. Hierna ga ik verder met juridische stappen. Op zich heb ik de tijd wel en het geduld, dus we zullen zien waar het uitkomt.

Kleine edit: Motor zou geen minerale olie mogen hebben, dus dat vermengen ga ik even niet vanuit. But you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Dankjewel voor je inzicht. Ik ben zelf ook van mening dat de olie niet tot zoiets als dit mag/kan leiden. Maar goed, mensen op tweakers zijn meestal detail georienteerd, dan geven we ze dat ook.

Verder is de garage momenteel wat rond aan het spartelen met meningen en dingen waar het mogelijk aan kan liggen, maar vrij weinig concreets. Dit ben ik wel allemaal vast aan het leggen in e-mail verkeer etc. Ik ben ook bang dat het een lange weg gaat worden, alhoewel het wellus/nietus spelletje best wel mee valt. Tot nu toe heb ik alle gevraagde informatie gedeeld met de garage, ook al was dat niet altijd in mijn voordeel. Alleen heeft de garage dit allemaal geaccepteerd als waarheid (Wat het ook was natuurlijk) en is daar verder op ingehaakt. Dus dat scheelt wel weer.
Ik heb de garage nu ook een redelijke termijn van 14 dagen gegeven als deadline om met een definitieve reden te komen, gezien dit nu de tweede keer is dat ze een reden zoeken. Hierna ga ik verder met juridische stappen. Op zich heb ik de tijd wel en het geduld, dus we zullen zien waar het uitkomt.

Kleine edit: Motor zou geen minerale olie mogen hebben, dus dat vermengen ga ik even niet vanuit. But you never know.
Meningen heb je niets aan, constateringen en feiten heb je nodig.

Als hij ervan overtuigd is dat de olie onvoldoende smering heeft gehad laat hij het testen dit kost een paar knaken maar dan heb je uitsluitsel.

Je kan het voorstel eventueel voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Meningen heb je niets aan, constateringen en feiten heb je nodig.

Als hij ervan overtuigd is dat de olie onvoldoende smering heeft gehad laat hij het testen dit kost een paar knaken maar dan heb je uitsluitsel.

Je kan het voorstel eventueel voorleggen.
Ik weet precies wat je bedoelt. Echter is de garagehouder eigenlijk vanaf het eerste moment bezig mij de schuld in de schoenen te schuiven ondanks dat ik probeer mee te werken. Als ie dadelijk na twee pogingen in 4 weken nog steeds niet duidelijk kan articuleren waarom de motor kapot is, dan is dat maar pech en ga ik flink de druk opvoeren. Ik wil best met hem meewerken, maar ik ga niet voor hem denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-05 11:51
Ik zou die garage eigenlijk hoe dan ook niet vertrouwen. Het komt al niet zo goed over in het forum, maar het belangrijkste, die garage is natuurlijk gewoon compleet partijdig. Ik kan me niet voorstellen dat die hand in eigen boezem gaan steken. Het zal altijd jou schuld zijn.

Ze moeten er eigenlijk gewoon helemaal niet meer aan komen, want zoals iemand eerder volgens mij ook al zei, kunnen ze nu ook de boel saboteren. (of het in ieder geval proberen)
Straks ligt er een hoopje zand in je carter, en ligt het daar aan. (ik zeg maar iets) Beetje overdreven misschien, maar het is niet onmogelijk.

Die motor moet daar weg. De diagnose moet gedaan worden door een onpartijdige garage.
Een goede diagnose is ook veel makkelijker als die persoon het zelf uit elkaar haalt. As het straks helemaal uit elkaar ligt, en er moet iemand anders naar kijken, word het veel lastiger, en is de kans veel groter dat er dingen gemist worden.

Dat zal wat geld kosten, maar anders ben ik bang dat het heel erg lastig word, mocht het een rechtszaak worden. Ik denk dat je er met die garage niet uit gaat komen.

Nog even een kleine aanvulling, dat verhaal van hierboven, over de olie ben ik het in principe wel mee eens, maar ik heb ook wel eens mensen olie voor auto's in de motorfiets zien gooien, dat kan natuurlijk wel rare effecten hebben.
Vandaar dat ik het zo specifiek vroeg. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 15-05-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
WEBGAMING schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:38:
Ik zou die garage eigenlijk hoe dan ook niet vertrouwen. Het komt al niet zo goed over in het forum, maar het belangrijkste, die garage is natuurlijk gewoon compleet partijdig. Ik kan me niet voorstellen dat die hand in eigen boezem gaan steken. Het zal altijd jou schuld zijn.

Ze moeten er eigenlijk gewoon helemaal niet meer aan komen, want zoals iemand eerder volgens mij ook al zei, kunnen ze nu ook de boel saboteren. (of het in ieder geval proberen)
Straks ligt er een hoopje zand in je carter, en ligt het daar aan. (ik zeg maar iets) Beetje overdreven misschien, maar het is niet onmogelijk.

Die motor moet daar weg. De diagnose moet gedaan worden door een onpartijdige garage.
Een goede diagnose is ook veel makkelijker als die persoon het zelf uit elkaar haalt. As het straks helemaal uit elkaar ligt, en er moet iemand anders naar kijken, word het veel lastiger, en is de kans veel groter dat er dingen gemist worden.

Dat zal wat geld kosten, maar anders ben ik bang dat het heel erg lastig word, mocht het een rechtszaak worden. Ik denk dat je er met die garage niet uit gaat komen.

Nog even een kleine aanvulling, dat verhaal van hierboven, over de olie ben ik het in principe wel mee eens, maar ik heb ook wel eens mensen olie voor auto's in de motorfiets zien gooien, dat kan natuurlijk wel rare effecten hebben.
Vandaar dat ik het zo specifiek vroeg. ;)
Goede punten allemaal! Wat wel redelijk in mijn voordeel speelt is dat de garage waar ik de motor heb gekocht geen eigen werkplaats heeft, dus dit gebeurt bij een garage waar hij volgens mij redelijk mee samenwerkt, maar nog wel uurtje factuurtje moet betalen. Ik betwijfel dus dat de garage die aan de motor werkt hun eigen naam op het spel gaat zetten voor iemand anders. Het kan altijd en ik zeg niet dat waar die nu staat onpartijdig is, maar de kans dat er echt gesaboteerd wordt is wel wat kleiner. Ik laat het nog even zijn beloop gaan, want tot nu toe heb ik eigenlijk alles schriftelijk bevestigd staan.

En wat betreft het specifiek vragen, ik ging er al vanuit dat mensen alles gedetailleerd gingen vragen en commentaar zouden hebben. Over het algemeen geen probleem mee, behalve een comment die zei dat ik een beunhaas was omdat ik per ongeluk de oliefilter in de kliko had gegooid. Die vond ik wel wat kort door de bocht. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023

Met de advocaten als lachende derden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muismat1991
Nou, ik zal nog een korte update geven.
Er zijn namelijk drie partijen:
Verkoper
Garage (Hier staat de motor ter onderzoek)
Ikzelf :)

Verkoper is nu dus terug gekomen met de resultaat van zijn " onderzoek" wat de garage heeft uitgevoerd:
- mogelijk was er een issue met de oude olie en had een monteur dat opgemerkt. Dit kan een probleem leveren bij nieuwe olie.
-In de garage gebruiken ze olie die een stap in kwaliteit hoger is
- mogelijk heb ik iets verkeerd gedaan tijdens de oliewissel

- verder heb ik mij niet aan de aflevervoorwaarden gehouden door zelf aan de motor te "sleutelen".

Nouja, goed, de motor is dus verkocht als zijnde helemaal nagekeken (volgens mij door de garage waar die nu staat). Dus ze hebben de olie die erin zat gewoon niet gecheckt en verkocht als zijnde goed. Punt twee en drie is volgens mij in dit topic al lang doodgeslagen. Punt 4 zegt de verkoper dat reparaties genoeg zijn om garantie uit te sluiten, onderhoud wordt geen woord over gerept in zijn voorwaarden. Ik snap ook niet helemaal wat bedoeld wordt met de term " sleutelen". Maar goed, het zal wel weer een eigenaardigheidje van de verkoper zijn.

Ik heb nu voor komende donderdag een afspraak met de advocaat staan, dan gaat er een blafbrief uit waarna we weer verder gaan.
(Natuurlijk verdient de advocaat er geld op, maar daar mag hij ook wat voor doen. Als het mijn probleem oplost, dan betaal ik dat met alle liefde en vorder ik het uiteindelijk terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 10:30
heb het hele topic doorgelezen en kom nergens tegen hoe de exacte staat was van de oude olie op de vermelding dat hij pikzwart was na.... nog gekeken of er metaal in te zien was? oude filter zou ik open knippen tijdens dat je gefilmd wordt als bewijs als daar metaal in is te zien..... dit gaat je alles vertellen wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tvdl2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 02:39:
heb het hele topic doorgelezen en kom nergens tegen hoe de exacte staat was van de oude olie op de vermelding dat hij pikzwart was na.... nog gekeken of er metaal in te zien was? oude filter zou ik open knippen tijdens dat je gefilmd wordt als bewijs als daar metaal in is te zien..... dit gaat je alles vertellen wat je nodig hebt.
Dit gaat je alles vertellen wat je nodig hebt? Zoals?

Jij gaat er maar gewoon vanuit dat er metaal in het filter zit. En zo niet? En al zit er metaal in, wat zegt dat dan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:20:
(Natuurlijk verdient de advocaat er geld op, maar daar mag hij ook wat voor doen. Als het mijn probleem oplost, dan betaal ik dat met alle liefde en vorder ik het uiteindelijk terug.)
De mogelijkheden om dat te doen zijn héél beperkt. Hou er rekening mee dat je die advocaat grotendeels (of zelfs helemaal) uit eigen zak moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
Tom-Z schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:13:
[...]

De mogelijkheden om dat te doen zijn héél beperkt. Hou er rekening mee dat je die advocaat grotendeels (of zelfs helemaal) uit eigen zak moet betalen.
Valt wel mee, griffiekosten etc zijn allemaal terug te vorderen. Zover het advocaat kosten aangaat wordt een standaard liquidatietarief aangehouden (als ik dat goed schrijf). Als eerste laat ik de advocaat een blafbrief schrijven, kijken wat de verkoper daarop zegt. Die kosten eet ik gerust zelf wel op. Mocht hij daar verder niet op ingaan dan wordt het vrij direct een gang naar de rechter. Al het heen en weer gesteggel is al gedaan, dat scheelt weer in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-05 11:15

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:20:

Verkoper is nu dus terug gekomen met de resultaat van zijn " onderzoek" wat de garage heeft uitgevoerd:
- mogelijk was er een issue met de oude olie en had een monteur dat opgemerkt. Dit kan een probleem leveren bij nieuwe olie.
-In de garage gebruiken ze olie die een stap in kwaliteit hoger is
- mogelijk heb ik iets verkeerd gedaan tijdens de oliewissel
Kan je niet zelf die garage bellen en vragen hoe het nu zit?
de "resultaten" zijn namelijk lachwekkend om eerlijk te zijn, snap niet dat die vent je dit serieus toestuurt.

Vreemd verder, het hele 10w50 zal normaliter nul problemen leveren, k&n (hiflo maakt de filters) zijn meer dan prima, dus dat argument vanuit verkoper is imo zwak.

Weet je verder wel wat er exact kapot is?

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:28
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Zover het advocaat kosten aangaat wordt een standaard liquidatietarief aangehouden (als ik dat goed schrijf).
Je had het tot nu toe alleen over een blafbrief, en niet over een procedure. Maar het liquidatietarief is meestal verre van kostendekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
Tvdl2000 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 02:39:
Misschien wel, misschien niet. Echter heb ik de motor in februari gekocht van een dealer die deze had nagekeken met 12 maanden garantie op bewegende onderdelen/motorblok. Verder weet de verkoper dat ik de olie(filter) nog had en ligt de bewijslast bij hem.

Als de olie bij verkoop goed was, dan had ie dat geweten en had hij dat nu aan kunnen geven. Echter zegt hij zelf dat de oude olie mogelijk in slechte staat was. Dat betekent dat hij garantie op een motorblok heeft gegeven wat hij niet heeft nagekeken. Dat kan, maar dan moet je ook je garantie nakomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
Tom-Z schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Je had het tot nu toe alleen over een blafbrief, en niet over een procedure. Maar het liquidatietarief is meestal verre van kostendekkend.
Blafbrief is natuurlijk de eerste stap, dat betaal ik gewoon zelf. De hoop is natuurlijk dat de verkoper daarmee inbind, dan is het verder klaar. Mocht dat niet werken, dan gaan we natuurlijk over tot de volgende stappen, maar daar zal ik dan tzt wel over updaten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je zelf het onderhoud hebt gedaan dan is dit meestal de reactie van de garage. Mijn vader heeft zo ook wel eens een auto afgeschreven. Er zijn wel uitzonderingen van dealers die het wel toelaten (waarschijnlijk omdat ze mijn vader kennen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Misschien wel, misschien niet. Echter heb ik de motor in februari gekocht van een dealer die deze had nagekeken met 12 maanden garantie op bewegende onderdelen/motorblok. Verder weet de verkoper dat ik de olie(filter) nog had en ligt de bewijslast bij hem.

Als de olie bij verkoop goed was, dan had ie dat geweten en had hij dat nu aan kunnen geven. Echter zegt hij zelf dat de oude olie mogelijk in slechte staat was. Dat betekent dat hij garantie op een motorblok heeft gegeven wat hij niet heeft nagekeken. Dat kan, maar dan moet je ook je garantie nakomen.
Mijn ervaring in dergelijke verkoop is dat "helemaal nagekeken" betekent dat er een proefritje op is gereden en een poetsdoek overheen gehaald, en al helemaal als de verkoper zelf geen werkplaats heeft.

Vwb garantie probeert hij nu zijn schuldige nalatigheid te verdoezellen door jouw de schuld in de schoenen te schuiven. Ik weet bijna zeker dat je metaal gaat vinden in de olie en olie filter van jouw thuiswissel. 1500 km met olie die gewoon binnen fabrikant specs valt en nog juiste hoeveelheid aanwezig na afslepen. Dit riekt gewoon... bah wat een lelijk geval van moedwillige dwarsliggerij van die verkoper.

Als ik jouw was een kleine hoeveelheid van die oliewissel olie naar zo'n lab sturen.... dan heb je ook al bewijs bovenop de instructie van die filter die ik hiervoor al gaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muismat1991
Intergalactic schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Kan je niet zelf die garage bellen en vragen hoe het nu zit?
de "resultaten" zijn namelijk lachwekkend om eerlijk te zijn, snap niet dat die vent je dit serieus toestuurt.

Vreemd verder, het hele 10w50 zal normaliter nul problemen leveren, k&n (hiflo maakt de filters) zijn meer dan prima, dus dat argument vanuit verkoper is imo zwak.

Weet je verder wel wat er exact kapot is?
De middelste drijfstanglager was kapot, waardoor de klep de zuiger heeft kunnen raken. Dus het blok is wel goed kapot.

En zover het de verkoper aangaat, deze gast is vanaf dag een alleen maar bezig zichzelf in te dekken en wil niet bepaald meewerken. Ik moet ook zeggen dat zijn communicatie vrij beschamend is. Zijn "aanbod" om mij tegemoet te komen in het begin was wat korting op de hele factuur, wat gewoon eigenlijk voor hem betekent dat hij geen verlies maakt en ik mag dokken. Verder heeft ie trouwens ook nergens een ander aanbod gedaan om mee te werken. Daarom ben ik ook een beetje klaar met hem om eerlijk te zijn. Blafbrief gaat eruit, en als ie daar niks mee doet daag ik hem direct voor de rechter in een klein geschil, ik heb hem nu lang genoeg gegeven.

Ik heb hem elke stap van de weg aangegeven dat als hij de garantie afwijst dat hij dat moet onderbouwen, maar heb ook bij elke stap aangegeven dat als hij mij een aanbod wilt doen, ik graag naar hem luister. Enfin, als iemand daar niet op in wil gaan, dan doen we het maar zo hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@Muismat1991 maar heb je nu al met een lamp de oude olie bekeken?

En ben je nu al lamgs geweest wat hij voorstelde, om een oplossing te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-05 20:36
Maar je hebt een motor met 55.000 km gekocht, die is ''nagekeken'' , wanneer heeft die motor een grote beurt gekregen voor het laatst ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:38:
[...]aangezien er één jaar wettelijke garantie is op tweedehands motoren.
Absoluut niet, er geldt slechts een periode van 12 maanden waar de bewijslast bij een non-conformiteit bij de verkoper ligt. Verder geldt volgens Europese wetgeving dat je onderhoud bij een 'merkonafhankelijk garagebedrijf mag laten doen met behoud van garantie MITS het voertuig wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant'.

Feit is dat er olie is gebruikt die niet expliciet wordt voorgeschreven door de fabrikant, dat een olie merk aangeeft dat het kan, en dat tegenwoordig de kwaliteit zo goed is dat allemaal niet zo kritisch meer is, neemt niet weg dat het simpelweg niet de voorgeschreven olie is. Dan komt het punt 'merkonafhankelijk garagebedrijf', die kun je ook wegstrepen aangezien je het zelf hebt gedaan.

Ik hoop dat je advocaat een flink enge brief schrijft die ervoor zorgt dat verkoper eieren voor zijn geld kiest, maar juridisch is het in mijn ogen een wankele zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
ouweklimgeit schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

. Verder geldt volgens Europese wetgeving dat je onderhoud bij een 'merkonafhankelijk garagebedrijf mag laten doen met behoud van garantie MITS het voertuig wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant'.
Ik ben wel even oprecht benieuwd waar je die vandaan haalt? Alle extra informatie kan geen kwaad.

Verder, zover onderhoud betreft, Triumph zelf schrijft in zijn eigen owners manual hoe je een oliewissel uitvoert. Het lijkt mij dat dit voor de fabrikant zelf onder gewoon dagelijks onderhoud valt, niet onder onderhoud wat in een garage moet gebeuren. Dat je zelf de kleppen niet gaat afstellen of nieuwe banden op de velg gaat leggen, maar bij een garage laat doen snap ik helemaal. Echter als de fabrikant zelf voorschrijft dat eigenaars dat gewoon kunnen, lijkt dat mij wel een vrij steekhoudend argument.

Zover het de olie zelf betreft, die discussie heb ik nu al honderd keer gehad en denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat niet de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
ouweklimgeit schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Absoluut niet, er geldt slechts een periode van 12 maanden waar de bewijslast bij een non-conformiteit bij de verkoper ligt. Verder geldt volgens Europese wetgeving dat je onderhoud bij een 'merkonafhankelijk garagebedrijf mag laten doen met behoud van garantie MITS het voertuig wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant'.

Feit is dat er olie is gebruikt die niet expliciet wordt voorgeschreven door de fabrikant, dat een olie merk aangeeft dat het kan, en dat tegenwoordig de kwaliteit zo goed is dat allemaal niet zo kritisch meer is, neemt niet weg dat het simpelweg niet de voorgeschreven olie is. Dan komt het punt 'merkonafhankelijk garagebedrijf', die kun je ook wegstrepen aangezien je het zelf hebt gedaan.

Ik hoop dat je advocaat een flink enge brief schrijft die ervoor zorgt dat verkoper eieren voor zijn geld kiest, maar juridisch is het in mijn ogen een wankele zaak.
Ook als het verversen van olie in de gebruikershandleiding staat omschreven? Dat maakt het naar mijn mening iets wat de eindgebruiker zelf zou moeten kunnen doen.

Bij auto's werkt dat anders, daar staan dat soort onderhoud dingen in de werkplaatsdocumentatie, vaak achter een login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
En ben je nu al lamgs geweest wat hij voorstelde, om een oplossing te vinden?
Ik maakte op dat de verkoper niet bepaald om de hoek zit. Bovendien snap ik wel dat @Muismat1991 dingen liever per e-mail doet, vanwege de papertrail. Zeker omdat de verkoper vooral het typen "zegt maar wat" lijkt te zijn.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Makkelijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ik maakte op dat de verkoper niet bepaald om de hoek zit. Bovendien snap ik wel dat @Muismat1991 dingen liever per e-mail doet, vanwege de papertrail. Zeker omdat de verkoper vooral het typen "zegt maar wat" lijkt te zijn.
Tja, @Muismat1991 kiest ervoor om op een flink afstand een aankoop te doen. Dit leest alsof het allemaal veel moeilijker gemaakt wordt dan nodig, door maar te blijven mailen en brieven sturen waar een kop koffie waarschijnlijk alles oplost. Alleen door al het juridische gesteggel heb je nu een verkoper die zijn hakken in het zand heeft zitten.

Of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Ik ben wel even oprecht benieuwd waar je die vandaan haalt? Alle extra informatie kan geen kwaad.
wet monti BER 2013
Verder, zover onderhoud betreft, Triumph zelf schrijft in zijn eigen owners manual hoe je een oliewissel uitvoert. Het lijkt mij dat dit voor de fabrikant zelf onder gewoon dagelijks onderhoud valt, niet onder onderhoud wat in een garage moet gebeuren.
Helemaal mee eens, lijkt me een steekhoudend argument
Zover het de olie zelf betreft, die discussie heb ik nu al honderd keer gehad en denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat niet de oorzaak is.
Gaat niet om de discussie, gaat erom dat verkoper hiermee iets heeft om mee te slaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Dit leest alsof het allemaal veel moeilijker gemaakt wordt dan nodig, door maar te blijven mailen en brieven sturen waar een kop koffie waarschijnlijk alles oplost. Alleen door al het juridische gesteggel heb je nu een verkoper die zijn hakken in het zand heeft zitten.
Dat lijkt me sterk. Er is nog geen eens juridisch gesteggel, dat komt volgende week pas.

Ik ben echt van het onderling oplossen maar alle red flags van onkunde en gehossel gaan hier af en dan zou dat erg naïef zijn.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Tja, @Muismat1991 kiest ervoor om op een flink afstand een aankoop te doen. Dit leest alsof het allemaal veel moeilijker gemaakt wordt dan nodig, door maar te blijven mailen en brieven sturen waar een kop koffie waarschijnlijk alles oplost. Alleen door al het juridische gesteggel heb je nu een verkoper die zijn hakken in het zand heeft zitten.

Of
Er gaat wel natuurlijk een hoop nuance verloren als je de zaak samenvat. Maar in het begin was ik ook heel ontvankelijk en hebben we vaak genoeg over de telefoon gesproken. Alleen begon op een gegeven moment het hele verhaal te rammelen en wilde ik wel alles op papier hebben. Toen werd de verkoper nogal nerveus en begon die zijn hakken in het zand te zetten.

Op een gegeven moment hadden we een telefoon gesprek waarin hij aangaf de garantie te weigeren en of ik even €2k voor een reparatie wilde neerleggen voor een motor waar hijzelf ongevraagd 12 maanden garantie op heeft gegeven. Ik gaf aan dat het absoluut zijn recht was de garantie te weigeren, maar dat hij dat dan wel even op papier naar mij mag zetten. Dan krijg je te horen: "ik ben geen monteur" "ik weet het allemaal niet zeker" "pin me er niet aan vast als ik iets op papier zet". Nja, dan gaan de alarmbellen rinkelen bij mij.

En dat de garage verder weg ligt, dat is verder prima. Ik heb ook aangegeven dat als hij wilt praten en een aanbod doen dat allemaal kan, mag en ik voor open sta. We kunnen bellen, videobellen, mailen etc, noem maar op. Maar ik ga niet zomaar het halve land afkruisen zonder eerst iets concreets te hebben.

Dus helaas is het hierop aangekomen. Rode draad is een beetje dat hij zich bij elke stap heeft ingegraven en niet echt mee wilt werken. Dan houdt het ook op een gegeven moment op.

Maar ik snap heel goed dat die nuance een beetje verloren gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-05 21:01
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:47:
[...]

En dat de garage verder weg ligt, dat is verder prima. Ik heb ook aangegeven dat als hij wilt praten en een aanbod doen dat allemaal kan, mag en ik voor open sta. We kunnen bellen, videobellen, mailen etc, noem maar op. Maar ik ga niet zomaar het halve land afkruisen zonder eerst iets concreets te hebben.

Dus helaas is het hierop aangekomen. Rode draad is een beetje dat hij zich bij elke stap heeft ingegraven en niet echt mee wilt werken. Dan houdt het ook op een gegeven moment op.

Maar ik snap heel goed dat die nuance een beetje verloren gaat ;)
Een gesprek via telefoon of mail verloopt toch vaak anders van toon dan wanneer je iemand gewoon face to face spreekt. Als je iemand gewoon in het echt spreekt dan is er vaak veel meer mogelijk, en zijn mensen vaak wat toeschietelijker. ik zou gewoon eens contact opnemen, en zeggen dat je even langs wil komen om het te bespreken. Denk dat het anders een kant opgaat waarmee niemand echt gelukkig wordt, behalve dan de advocaten.
Dat jij dan een eind moet reizen is de consequentie van je motor een eind weg kopen. Daar kan de verkoper natuurlijk niets aan doen, daar heb je zelf bewust voor gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
Twardt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Een gesprek via telefoon of mail verloopt toch vaak anders van toon dan wanneer je iemand gewoon face to face spreekt. Als je iemand gewoon in het echt spreekt dan is er vaak veel meer mogelijk, en zijn mensen vaak wat toeschietelijker. ik zou gewoon eens contact opnemen, en zeggen dat je even langs wil komen om het te bespreken. Denk dat het anders een kant opgaat waarmee niemand echt gelukkig wordt, behalve dan de advocaten.
Dat jij dan een eind moet reizen is de consequentie van je motor een eind weg kopen. Daar kan de verkoper natuurlijk niets aan doen, daar heb je zelf bewust voor gekozen.
Dat station zijn we helaas allang gepasseerd. Ik heb met een reden bij een garage gekocht en niet een particulier. Hij mag alles vinden wat hij wilt, hij moet het wel alleen onderbouwen. Hij is de professional, ik niet. Ik ben ook niet in discussie gegaan over zijn bevindingen, alleen op het feit dat ik een onderbouwing verwacht.

Ik ga zijn handje niet vasthouden als het hem zelf niet lukt om aan zijn eigen voorwaarden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Tja, als zij vragen langs te komen om er samen uit te komen, en jij doet dat niet... In persoon gaan dingen gewoon vaak makkelijker namelijk. Ja, dan eindig je met advocaten die meer gaan kosten dan de reparatiekosten straks...

[ Voor 4% gewijzigd door 42erik op 09-06-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Tja, als zij vragen langs te komen om er samen uit te komen, en jij doet dat niet... In persoon gaan dingen gewoon vaak makkelijker namelijk. Ja, dan eindig je met advocaten die meer gaan kosten dan de reparatiekosten straks...
Als het hele verweer is dat een kant niks kan aanbieden zonder dat dat in persoon gebeurt, dan denk ik dat die partij niet heel sterk in hun schoenen staat.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:31:
[...]

In persoon zijn dingen veel meer in het voordeel van brutalere mensen, als je er heen gaat sta je op 1-0 achter, dit is juist het punt om alles te documenteren, als het niet op papier staat is het niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Dat station zijn we helaas allang gepasseerd. Ik heb met een reden bij een garage gekocht en niet een particulier. Hij mag alles vinden wat hij wilt, hij moet het wel alleen onderbouwen. Hij is de professional, ik niet. Ik ben ook niet in discussie gegaan over zijn bevindingen, alleen op het feit dat ik een onderbouwing verwacht.

Ik ga zijn handje niet vasthouden als het hem zelf niet lukt om aan zijn eigen voorwaarden te houden.
ok, dan wordt het dus een rechtsgang als iedereen zijn hakken zo in het zand gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
@Muismat1991 maar heb je nu al met een lamp de oude olie bekeken?
Voor de compleetheid van dit topic zou ik deze vraag nog wel even beantwoord willen zien @Muismat1991 :) (en met een magneet)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Twardt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:02:
[...]

ok, dan wordt het dus een rechtsgang als iedereen zijn hakken zo in het zand gaat zetten.
Dat vind ik nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. Er zijn kansen genoeg geweest om alles in der minne te schikken, ook op afstand. Als er dan spijkers met koppen geslagen moeten worden, lees: er moeten afspraken op papier worden gezet, geeft de verkoper niet thuis. Waarom zou de verkoper wel thuis geven als je hem in persoon spreekt?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik vind het altijd zo lollig dat er altijd Tweakers zijn die bij grote geschillen dingen zeggen als "gewoon even kopje koffie gaan drinken".

Nee... je hebt een geschil met een commerciele partij en dat moet officieel opgelost worden. We zijn geen vrienden van elkaar die een meningsverschil oplossen, we zijn klant en leverancier die een geschil op moeten lossen. Leuk dat "kopje koffie gevoel aan de keukentafel", maar dat is juist de reden dat veel commerciele partijen zulke ongelooflijke lage kwaliteit after-sales bieden. Het kost namelijk ongelooflijk veel moeite als particulier om dit allemaal te regelen en de meeste bedrijven gokken er gewoon op dat je je interesse verliest. Zij zijn er alles aan gelegen om het lekker met een kopje koffie op te lossen, want dan staat er niks zwart op wit.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit is wel een lastige hoor en persoonlijk denk ik dat je niet heel sterk staat doordat je zelf hebt "gesleuteld" aan de motor waarop je nu garantie op probeert te claimen.
Ook nog eens doordat je blijkbaar "verkeerde" olie en filter hebt gebruikt naar mening van de verweerder.

Zelf zou ik gedurende de garantieperiode het onderhoud ook uit laten voeren bij de partij die de garantie geeft. Nu begrijp ik dat er best veel afstand tussen de TS en de verkoper zit.
Als dat niet praktisch is zou ik aan die partij vooraf hebben gevraagd of het onderhoud zelf of door een lokale dealer mag gebeuren om garantie te behouden bij de verkoper.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 09-06-2023 15:26 . Reden: typo ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-05 09:57
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:25:
Ik vind het altijd zo lollig dat er altijd Tweakers zijn die bij grote geschillen dingen zeggen als "gewoon even kopje koffie gaan drinken".
[...]
Ja, dat kopje koffie - of eventueel een kratje bier als het om een buurman gaat - is echt een wondermiddel als je sommige tweakers mag geloven :*)

Maar dat werkt natuurlijk alleen als het conflict door beide partijen als een klein akkefietje wordt gezien en beide partijen een bepaalde mate van jovialiteit en iets van een klik met elkaar hebben. In alle andere gevallen werkt het niet of zelfs averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
FirePuma142 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Dat vind ik nogal kort door de bocht eerlijk gezegd. Er zijn kansen genoeg geweest om alles in der minne te schikken, ook op afstand. Als er dan spijkers met koppen geslagen moeten worden, lees: er moeten afspraken op papier worden gezet, geeft de verkoper niet thuis. Waarom zou de verkoper wel thuis geven als je hem in persoon spreekt?
De koper is ook niet erg toeschietelijk. die stelt ook eisen aan de verkoper terwijl (even zwart wit gezegd) de motor het prima deed totdat de koper er zelf mee ging sleutelen.

Draai de situatie eens om, TS heeft een motor waarmee hij jarenlang probleemloos rondrijdt. Hij brengt de motor naar een garage voor een olie wissel, en vervolgens draait de motor na 1500km in de soep. Bij navraag bij de garage blijkt dat ze niet de voorgeschreven olie en filter hebben gebruikt, maar daar ligt het volgens de garage niet aan. Ook het feit dat de oliewissel door een stagaire is gedaan en niet door een ervaren monteur, heeft er niets mee te maken.
Tsja dan denk je toch ook dat degene die die oliewissel heeft gedaan de boel gewoon verkloot heeft en het nu probeert af te schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Twardt schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:01:
[...]

De koper is ook niet erg toeschietelijk. die stelt ook eisen aan de verkoper terwijl (even zwart wit gezegd) de motor het prima deed totdat de koper er zelf mee ging sleutelen.
Ik heb geen onredelijke eis van de koper gezien? Alleen in persoon onderhandelen over de afhandeling vind ik wel een onredelijke eis.
Draai de situatie eens om, TS heeft een motor waarmee hij jarenlang probleemloos rondrijdt. Hij brengt de motor naar een garage voor een olie wissel, en vervolgens draait de motor na 1500km in de soep. Bij navraag bij de garage blijkt dat ze niet de voorgeschreven olie en filter hebben gebruikt, maar daar ligt het volgens de garage niet aan. Ook het feit dat de oliewissel door een stagaire is gedaan en niet door een ervaren monteur, heeft er niets mee te maken.
Tsja dan denk je toch ook dat degene die die oliewissel heeft gedaan de boel gewoon verkloot heeft en het nu probeert af te schuiven?
Correlatie maakt nog geen causaliteit. De verkoper draagt hier de bewijslast, niet de koper omdat de motor in februari is aangeschaft en dat nog ruim binnen het jaar van omgekeerde bewijslast valt. Als de verkoper daar geen trek in heeft, en daar lijkt het sterk op gezien de weigerachtige houding, dan zie ik het somber voor hem in.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muismat1991
Jeetje, ik waardeer iedereen zijn/haar input, maar die olie discussie is wel een beetje loos op het moment. Om te beginnen was er met de oliefilter niks mis. Ik heb hem vervangen met hetzelfde model wat erop zat, deze is ook de juiste als het om flow etc gaat. De verkoper had alleen een probleem met het merk totdat ik hem attendeerde dat het hetzelfde merk was waar hij de motor mee verkocht had. Toen was het opeens geen probleem meer.

Dan wbt de olie. Daar zegt iedereen weer wat anders over. De ene oliefabrikant praat over 5w50/10w40/15w50 half/volsyntethisch, de andere zegt alleen 10w40 volsyntethisch, de ander zegt 10w40/15w50 vol/half synthetisch etc etc. Daarbij zegt de ene garage API SM of hoger, de ander zegt API SL of hoger, de fabrikant zegt API SH of hoger (M of N is het hoogste). Dan is er weer JASO MA1 of MA2. Lang verhaal kort, ze kunnen allemaal. Het zal op de lange duur vast een effect hebben, maar niet na een paar honderd kilometer.

Dan komt er de oliewissel. De instructies zijn letterlijk: zet de motor rechtop, laat de oude eruit lopen onder en laat de nieuwe erin lopen boven. Kan het bij een garage? Zeker. Maar waar trek je de grens? Valt remvloeistof bijvullen daar ook onder? De ketting heeft speling, moet je daarvoor ook naar een garage of kan dat zelf? Motoren hebben veel meer onderhoud dan autos nodig, maar zijn ook gemaakt om veel zelf te doen. Als de verkoper niet wilde dat ik zelf überhaupt dat ding aanraakt, dan had ie dat in zijn voorwaarden mogen zetten. Ik kan niet aan hem ruiken wat hij wel en niet acceptabel vind qua onderhoud.

Maar goed, hopelijk snapt iedereen waarom ik liever dingen op papier zet nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Falcon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Voor de compleetheid van dit topic zou ik deze vraag nog wel even beantwoord willen zien @Muismat1991 :) (en met een magneet)
Begint wel op te vallen dat @Muismat1991 deze vraag, al door meerdere gesteld, maar blijft ontwijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En waarom zou hij dat moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
de hele zaak hangt op de bevindingen mbt de olie die in de motor zat bij aanschaf...... zonder dat @Muismat1991 de bevindingen daaromtrent kenbaar maakt blijft het toch gissen.....

zit er metaal in de olie... zo nee toch iets mis geweest of gegaan met de olie wissel (denk dan ook aan fabricagefout van oliefilter bijvorbeeld)

zit er wel metaal in de olie, dan is het de vraag welke metalen.... en (voor zover ik dit exact system begrijp) loopt de koppelling mee in de motor olie? zo ja welke metalen zitten daar in..... en dan gaat het onderzoek rustig aan verder..... maar alles gaat en staat op metaal in die olie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
42erik schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:20:
[...]

Begint wel op te vallen dat @Muismat1991 deze vraag, al door meerdere gesteld, maar blijft ontwijken...
Valt wel mee hoor ;)

Ik krijg veel vragen hier op dit forum en ik probeer ze ook allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar ik heb zelf niet heel veel ruimte in de achtertuin, dus werken aan de motors doe ik bij mijn ouders, daar staat de olie ook. Alleen ben ik net net terug van vakantie en nu ben ik daar niet, dus ik kan die vraag even niet zo 1,2,3 beantwoorden. Volgende keer dat ik er ben zal ik even kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
Muismat1991 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:58:
[...]

Valt wel mee hoor ;)

Ik krijg veel vragen hier op dit forum en ik probeer ze ook allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden. Maar ik heb zelf niet heel veel ruimte in de achtertuin, dus werken aan de motors doe ik bij mijn ouders, daar staat de olie ook. Alleen ben ik net net terug van vakantie en nu ben ik daar niet, dus ik kan die vraag even niet zo 1,2,3 beantwoorden. Volgende keer dat ik er ben zal ik even kijken!
mooi.. dan heb je nog mooi ff tijd om het flesje enzo te bestellen....
https://www.dekra.nl/nl/olie-analyse/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
bijna 2 weken verder. had toch wel iets van een update verwacht eerlijk gezegd.

Acties:
  • +81 Henk 'm!

• Muismat1991
Nou, voor de geintereseerde mensen zal ik nog een korte update plaatsen.

We hebben met de garage nog geprobeerd te praten en te onderhandelen, maar de garagehouder was nogal ... star.... in zijn meningen en wilde niet bepaald meewerken. Uiteindelijk heeft mijn advocaat aangegeven dat ze een gang naar de rechter is begonnen, gezien je moeilijk kan onderhandelen als een partij niet mee wilt werken.

Komt verder nog bij kijken dat ik contact met de fabrikant van de motor heb opgenomen, zij geven aan dat de olie die ik gebruikt heb gewoon voldoet aan hun eisen, ze gaven zelfs tips over hoe je als consument zelf een oliewissel kan doen.

Goed, lang verhaal kort, morgen is de rechtszaak. Ik ga vandaag even nergens anders op in, just in case. Je weet nooit wie meeleest :)

Maar, ik zal na morgen nog eventueel vragen beantwoorden en updates geven, mocht iemand geinteresseerd zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21

Aganim

I have a cunning plan..

Succes @Muismat1991, hopelijk pakt de zaak gunstig voor je uit! Ik ben persoonlijk zeker benieuwd naar de update tzt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Muismat1991 bedankt voor de update, en succes vandaag!

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 11:47
Success bij de rechtzaak vandaag.
Je staat qua de olie zeker sterk met het antwoord van de fabrikant dat die olie voldoet aan hun eisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:20

ViezeVis

Sample Text

TS laat in ieder geval goed van zich horen is mijn afdronk van dit topic. Heel erg benieuwd naar de vervolgupdates.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:07
Vraag mij af wat uitkomst is inderdaad, bij een nieuwe auto vervalt ook direct de garantie als je onderhoudt bij een ander/universeel laat uitvoeren. als je zelf aan het beunen gaat al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Over wat voor motor hebben we het hier, nogal een verschil of we het hebben over een Kawasaki die praktisch onverwoestbaar is of een Ducati die al stuk gaan als je er naar kijkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:21
flaskk schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:17:
Vraag mij af wat uitkomst is inderdaad, bij een nieuwe auto vervalt ook direct de garantie als je onderhoudt bij een ander/universeel laat uitvoeren. als je zelf aan het beunen gaat al helemaal.
Dat is dus pertinent niet waar.
https://www.anwb.nl/exper...bij-niet-dealer-onderhoud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:21
Anoniem: 361276 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:20:
Over wat voor motor hebben we het hier, nogal een verschil of we het hebben over een Kawasaki die praktisch onverwoestbaar is of een Ducati die al stuk gaan als je er naar kijkt.
Triumph Daytona 675, 2006
Pagina 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bushie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:22:
[...]

Triumph Daytona 675, 2006
Pagina 3
Bedankt ik heb 10 jaar geleden precies hetzelfde probleem gehad met mijn Dayona, zal vanavond wel even wat neerzetten, het probleem is niet de olie.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Muismat1991
Iedereen bedankt voor de steun!

Ik hou het nu even kort, want ik zit nog op werk. Zal vanavond nog verder uitweiden. Maar ben net terug van de rechtbank.

De tegenpartij had veel geroepen over onderhoud, olie, kwaliteit, van alles en nog wat. Daar is de rechter ook helemaal niet in mee gegaan. De grootste aandeelhouder van de garage was wel een paar keer op zijn plek gezet door de rechter en had wat tegengas nodig, maar was daarna wel bereid te onderhandelen. Had even nodig ;)

Maarrrrr...... Waar natuurlijk iedereen op wacht. We zijn er uiteindelijk uit gekomen. De motor wordt volledig kosteloos gerepareerd dmv een compleet motorblok vervanging. Daar komt wel een beurt bij die mij €400 kost, inclusief kleppen afstellen, bougies vervangen etc. Eigenlijk alle belangrijke zaken. Garantie is weer 12 maanden. En ze leveren hem thuis af.

Uiteindelijk mee akkoord gegaan omdat ik toch stiekem een beetje op die motor verliefd ben en hiermee de kous nu af is.

Qua totale kosten voor mij kom ik goedkoper uit dan wat zij hadden voorgesteld, maar het scheelt niet heel veel. Al in al was het wel een heel interessant proces, waar ik toch aardig wat van geleerd heb om in de toekomst mee te nemen. De tegenpartij heeft dat volgens mij ook, zo heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Muismat1991 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:36:
Iedereen bedankt voor de steun!

Ik hou het nu even kort, want ik zit nog op werk. Zal vanavond nog verder uitweiden. Maar ben net terug van de rechtbank.

De tegenpartij had veel geroepen over onderhoud, olie, kwaliteit, van alles en nog wat. Daar is de rechter ook helemaal niet in mee gegaan. De grootste aandeelhouder van de garage was wel een paar keer op zijn plek gezet door de rechter en had wat tegengas nodig, maar was daarna wel bereid te onderhandelen. Had even nodig ;)

Maarrrrr...... Waar natuurlijk iedereen op wacht. We zijn er uiteindelijk uit gekomen. De motor wordt volledig kosteloos gerepareerd dmv een compleet motorblok vervanging. Daar komt wel een beurt bij die mij €400 kost, inclusief kleppen afstellen, bougies vervangen etc. Eigenlijk alle belangrijke zaken. Garantie is weer 12 maanden. En ze leveren hem thuis af.

Uiteindelijk mee akkoord gegaan omdat ik toch stiekem een beetje op die motor verliefd ben en hiermee de kous nu af is.

Qua totale kosten voor mij kom ik goedkoper uit dan wat zij hadden voorgesteld, maar het scheelt niet heel veel. Al in al was het wel een heel interessant proces, waar ik toch aardig wat van geleerd heb om in de toekomst mee te nemen. De tegenpartij heeft dat volgens mij ook, zo heb ik het gevoel.
"Qua totale kosten voor mij kom ik goedkoper uit dan wat zij hadden voorgesteld, maar het scheelt niet heel veel."

Mooie uitslag! :) Ik neem aan dat er nog proceskosten bovenop komen? Of zijn die voor de tegenpartij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Uiteraard spijtig dat het je zo veel tijd en moeite heeft moeten kosten, en ook spijtig van het geld natuurlijk. Maar wel tevreden dat de garage, die heel de tijd moeilijk heeft gedaan, op zijn plaats is gezet natuurlijk.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:50

fxs81

Julianadorp

Gefeliciteerd met de overwinning, kleine tip van mijn kant, neem een goede rechtsbijstand verzekering, je hoopt hem nooit nodig te hebben maar is wel heel erg fijn als het weer eens ooit zover komt.
Veel rijplezier met de "nieuwe bike" en rij voorzichtig d:)b

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:21

Aganim

I have a cunning plan..

Jammer dat je toch nog 400 euro moet betalen, maar desondanks toch gefeliciteerd. In ieder geval straks wel een volledig nieuw motorblok, dat scheelt weer. Veel veilige kilometers gewenst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muismat1991
ViezeVis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:54:
[...]

"Qua totale kosten voor mij kom ik goedkoper uit dan wat zij hadden voorgesteld, maar het scheelt niet heel veel."

Mooie uitslag! :) Ik neem aan dat er nog proceskosten bovenop komen? Of zijn die voor de tegenpartij?
Totale kosten tel ik onder andere de proceskosten in. Ik stond een beetje voor het volgende:

- akkoord met het voorstel
- niet akkoord en de rechter een vonnis laten doen. Heel waarschijnlijk had de rechter mij in het gelijk gesteld, koop ontbonden en een paar honderd euro proceskosten, maar dan had ik wel weer een andere motor moeten zoeken met alle eventuele bijkomstigheden.

Nu met dit voorstel kom ik nog redelijk makkelijk uit, gezien ik de motor kan houden, van 12 maanden garantie kan genieten en de kleppen afgesteld worden, betekent dat ik een hele tijd ermee door kan.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:59:
[...]

Uiteraard spijtig dat het je zo veel tijd en moeite heeft moeten kosten, en ook spijtig van het geld natuurlijk. Maar wel tevreden dat de garage, die heel de tijd moeilijk heeft gedaan, op zijn plaats is gezet natuurlijk.
Dat laatste is me ook wel wat waard hoor ;)
Aganim schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:26:
Jammer dat je toch nog 400 euro moet betalen, maar desondanks toch gefeliciteerd. In ieder geval straks wel een volledig nieuw motorblok, dat scheelt weer. Veel veilige kilometers gewenst!
tweede hands motorblok technisch gezien, maar wel in hele goede staat, dus ik ben er tevreden mee. Mede omdat een heel nieuw motorblok onmogelijk is. But we're happy!
fxs81 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:24:
Gefeliciteerd met de overwinning, kleine tip van mijn kant, neem een goede rechtsbijstand verzekering, je hoopt hem nooit nodig te hebben maar is wel heel erg fijn als het weer eens ooit zover komt.
Veel rijplezier met de "nieuwe bike" en rij voorzichtig d:)b
Ligt eraan, als ik de komende tien jaar geen advocaat nodig heb dan heb ik het geld er wel uit. Maar het is het overwegen waard. Aan de andere kant heb ik nu wel een goed idee van hoe deze zaken gaan, hoef ik volgende keer minder advocaatkosten te maken. Ik moet wel kudos aan mijn advocaat geven, heel aardig, professioneel en heeft me heel goed ondersteund. Plus we konden heel gezellig babbelen, voelde allemaal niet zo zwaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Muismat1991 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:47:
[...]

Totale kosten tel ik onder andere de proceskosten in. Ik stond een beetje voor het volgende:

- akkoord met het voorstel
- niet akkoord en de rechter een vonnis laten doen. Heel waarschijnlijk had de rechter mij in het gelijk gesteld, koop ontbonden en een paar honderd euro proceskosten, maar dan had ik wel weer een andere motor moeten zoeken met alle eventuele bijkomstigheden.

Nu met dit voorstel kom ik nog redelijk makkelijk uit, gezien ik de motor kan houden, van 12 maanden garantie kan genieten en de kleppen afgesteld worden, betekent dat ik een hele tijd ermee door kan.

[...]

Dat laatste is me ook wel wat waard hoor ;)

[...]

tweede hands motorblok technisch gezien, maar wel in hele goede staat, dus ik ben er tevreden mee. Mede omdat een heel nieuw motorblok onmogelijk is. But we're happy!

[...]

Ligt eraan, als ik de komende tien jaar geen advocaat nodig heb dan heb ik het geld er wel uit. Maar het is het overwegen waard. Aan de andere kant heb ik nu wel een goed idee van hoe deze zaken gaan, hoef ik volgende keer minder advocaatkosten te maken. Ik moet wel kudos aan mijn advocaat geven, heel aardig, professioneel en heeft me heel goed ondersteund. Plus we konden heel gezellig babbelen, voelde allemaal niet zo zwaar aan.
en het DIY onderhoud (zo als de fabrikant vertelt...) de komende 12 maanden ook maar bij de garage laten doen ? :-) of kom je daar niet meer aan de komende 12 mnd? :)

404 Signature not found

Acties:
  • +10 Henk 'm!

In 2009 had ik een hagelnieuwe Daytona 675 gekocht en nog geen jaar later reed ik rond en ontplofte de motor gewoon compleet onder het rijden, drijfstang kwam gewoon door het blok heen gezet en de motor liep gelijk muurvast (zuiger 2 zit voor de rest van zijn leven in de cilinderwand vast) en ik heb onwijs geluk gehad dat ik niet onderuit vloog.

Ook een hele discussie gehad want zelf in onderhoud gehad dus alles was moeilijk moeilijk en waarschijnlijk te wild te gereden enz. Ook gewonnen en toen hagelnieuw motorblok gekregen.

Een van de kleppen is afgebroken en in de motor gevallen om compleet in conflict te raken met de zuiger, de drijfstang kon dat niet aan en heeft toen besloten om via de zijkant de motor te verlaten wat direct redelijk wat motorschade opleverde.

Ik zie een hele lange discussie over viscositeit en aldus sommige is dat echt in steen gebeiteld maar dat is niet zo, zelfs fabrikanten geven per regio's verschillend advies, een Volvo in Sweden rijd waarschijnlijk met andere olie dan eentje in midden Afrika. Ik heb ook een tijdje op het circuit met motoren gereden en daar gebruikte ik dikkere olie dan standaard voorgeschreven omdat de motoren op hoge belasting constant erg warm worden en daardoor de olie te dun.

Terug naar de motor, hieronder het originele motorblok nadat de dealer het nieuwe blok had ingebouwd heb ik het defecte blok overgenomen als herinnering:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGuiU0MdfM_Phg2EAzjE4OQ9GmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydCIhoikIFPklKSjJHl83eyn.jpg?f=fotoalbum_large

En waar het extra gat zit kan je de krukas nog zien zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kFWFvyBsz-tyhwOHjL8UAL91qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BctmVoSG6R9S0kPcLsjDUvl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
SMSfreakie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:37:
[...]

en het DIY onderhoud (zo als de fabrikant vertelt...) de komende 12 maanden ook maar bij de garage laten doen ? :-) of kom je daar niet meer aan de komende 12 mnd? :)
Haha, daar is dus afgesproken dat de motor in principe dus de grote beurt met alles erop/eraan krijgt waardoor die 6000km/12 maanden mee moet gaan zonder echt iets te mogen hebben op olie bijvullen na (geloof me, dat gaan we wel checken !). Die termijn/afstand is nu ook door de rechter vastgelegd op papier, dus ze komen er niet onderuit.

Dus.... Al in al een redelijk compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Jammer dat je de oude olie nog niet nagekeken hebt op metaaldeeltjes. Als daar veel metaaldeeltjes in zitten lijkt mij het toch duidelijk dat het proces al aan de gang was. ( maar ik ben geen motor deskundige ) . Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je in de oude olie vind. Magneetje is snel gekocht ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

teunijff schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:04:
Jammer dat je de oude olie nog niet nagekeken hebt op metaaldeeltjes. Als daar veel metaaldeeltjes in zitten lijkt mij het toch duidelijk dat het proces al aan de gang was. ( maar ik ben geen motor deskundige ) . Ik ben wel nieuwsgierig naar wat je in de oude olie vind. Magneetje is snel gekocht ?
TS moet in ieder geval niet na de rechtsgang nog een keer daarmee om de oren slaan en dat vooral voor eigen genoegdoening uit laten voeren :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muismat1991
ViezeVis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:23:
[...]

TS moet in ieder geval niet na de rechtsgang nog een keer daarmee om de oren slaan en dat vooral voor eigen genoegdoening uit laten voeren :P
Ik kan nog eens kijken of ik de oude olie heb staan. Maar ik zal wel even inhaken op waarom ik daar niet al te veel tijd aan heb besteedt. Mijn advocaat heeft eigenlijk aangegeven dat de bewijslast bij de garage ligt, zij weten dat ik de oude olie nog heb en zijn vrij om daar een verzoek voor te doen. Echter, gezien het gedrag van de garagehouder gingen wij hem niet ondersteunen in zijn proces. Als hij er zelf met de pet naar gooit, waarom zou ik zelf daar nog moeite voor doen?

Klinkt heel cru, maar in principe heb ik het juridisch advies gekregen gewoon af te wachten. Alles wat ik zelf aanleverde werdt toch gezien als "fout" of "bewijs van mijn onkunde".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Muismat1991 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:29:
[...]

Ik kan nog eens kijken of ik de oude olie heb staan. Maar ik zal wel even inhaken op waarom ik daar niet al te veel tijd aan heb besteedt. Mijn advocaat heeft eigenlijk aangegeven dat de bewijslast bij de garage ligt, zij weten dat ik de oude olie nog heb en zijn vrij om daar een verzoek voor te doen. Echter, gezien het gedrag van de garagehouder gingen wij hem niet ondersteunen in zijn proces. Als hij er zelf met de pet naar gooit, waarom zou ik zelf daar nog moeite voor doen?

Klinkt heel cru, maar in principe heb ik het juridisch advies gekregen gewoon af te wachten. Alles wat ik zelf aanleverde werdt toch gezien als "fout" of "bewijs van mijn onkunde".
Juist. En daarom dus vooral voor je eigen genoegdoening. Je kunt dan hoogstens tegen jezelf zeggen: 'de olie bevat metaal, dus motorschade was al ter sprake!'. Niet dat je daar heel veel mee bereikt. Je kunt er nog op kicken ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:18
Toch triest dat dit tot een rechtzaak moet komen... Als je een voertuig koopt met garantie dan houd je hem gewoon lekker in onderhoud bij de garage waar je hem koopt zolang deze loopt. Wat je daarna doet moet je zelf weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RMvanDijk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 13:24
MiguelXL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:46:
Toch triest dat dit tot een rechtzaak moet komen... Als je een voertuig koopt met garantie dan houd je hem gewoon lekker in onderhoud bij de garage waar je hem koopt zolang deze loopt. Wat je daarna doet moet je zelf weten.
Ik rij geen motor, maar volgens mij valt olie-vervangen bij motoren onder dagelijks onderhoud, wat je gewoon zelf doet. Een (olie)filter vervangen is ook kinderspel (al kan ik er bij mijn auto niet bij, dus laat ik het daar doen). Sowieso heeft een motor als voordeel dat er geen chassis aan alle kanten in de weg zit, dus kun je meer kleine dingen zelf doen. Het is echt onzin om olie vervangen bij de garage te laten doen als die A) ver weg zit en b) het een kwestie van een tweetal dopjes losdraaien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:18
RMvanDijk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:58:
[...]

Ik rij geen motor, maar volgens mij valt olie-vervangen bij motoren onder dagelijks onderhoud, wat je gewoon zelf doet. Een (olie)filter vervangen is ook kinderspel (al kan ik er bij mijn auto niet bij, dus laat ik het daar doen). Sowieso heeft een motor als voordeel dat er geen chassis aan alle kanten in de weg zit, dus kun je meer kleine dingen zelf doen. Het is echt onzin om olie vervangen bij de garage te laten doen als die A) ver weg zit en b) het een kwestie van een tweetal dopjes losdraaien is.
Ik rij wel motor, en als ik een nieuwe motor koop dan houd ik hem de eerste drie jaar (garantieperiode) in onderhoud bij de dealer waar ik hem gekocht heb. Daarna doe het zelf. TS heeft ook bewezen dat hij niet in staat is om voorschriften te volgen. Het zegt voor mij meer dan genoeg dat hij van zijn advocaat beter kon zwijgen dan de feiten op tafel te leggen.

In mijn optiek is het dan jammer dat zoiets tot voor de rechter wordt getrokken, je laat dan de garage eigenaar boeten voor je eigen onkunde.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
MiguelXL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:10:
[...]

Ik rij wel motor, en als ik een nieuwe motor koop dan houd ik hem de eerste drie jaar (garantieperiode) in onderhoud bij de dealer waar ik hem gekocht heb. Daarna doe het zelf. TS heeft ook bewezen dat hij niet in staat is om voorschriften te volgen. Het zegt voor mij meer dan genoeg dat hij van zijn advocaat beter kon zwijgen dan de feiten op tafel te leggen.

In mijn optiek is het dan jammer dat zoiets tot voor de rechter wordt getrokken, je laat dan de garage eigenaar boeten voor je eigen onkunde.
De door TS gebruikte olie voldeed gewoon aan de specificaties. Is later ook bevestigd door fabrikant.

En waarom TS niet op details in mocht gaan: de garagehouder is de specialist, die wijst de garantie af en moet bewijzen dat het aan de olieverversing lag. Garagehouder heeft de motor, kan daarmee aantonen wat de oorzaak is, maar komt niet met bewijs. Als je dan zelf allerlei dingen gaat beweren waar je onvoldoende kennis over hebt geef je zo'n garagehouder een stok om mee te slaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

MiguelXL schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:46:
Het is triest dat Triumph/dealer geen verandwoordelijkheid neemt. Ik had de motor nieuw gekocht en direct in eigen beheer onderhouden wat gewoon kan en mag. Bij mij kwamen ze ook met dit soort onzin, tja we weten de onderhouds geschiedenis niet, we weten niet hoe de motor gebruikt wordt, rijd je de motor eigenlijk wel warm? Heb er een rechtzaak van gemaakt en een specialist heeft een heel rapport opgesteld over wat er met de motor is gebeurd en ze kunnen prima zien of er een olie probleem was als bijvoorbeeld de lagerschalen verbrand zijn of onderdelen blauw verkleurd zijn door de hitte, niks van dit was het geval was gewoon ondeugelijk materiaal en werd ook 100% in gelijk gesteld.

Sowieso is Triumph erg lastig met garantie, in tegenstelling tot Kawasaki die me zelfs gratis een nieuwe steekas stuurde nadat ik bij de mijne het stoefdraaf kapot draaide door mijn eigen schuld (circuit haast even snel met met de rokketok :+ ).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Muismat1991
Anoniem: 361276 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:27:
[...]

Het is triest dat Triumph/dealer geen verandwoordelijkheid neemt. Ik had de motor nieuw gekocht en direct in eigen beheer onderhouden wat gewoon kan en mag. Bij mij kwamen ze ook met dit soort onzin, tja we weten de onderhouds geschiedenis niet, we weten niet hoe de motor gebruikt wordt, rijd je de motor eigenlijk wel warm? Heb er een rechtzaak van gemaakt en een specialist heeft een heel rapport opgesteld over wat er met de motor is gebeurd en ze kunnen prima zien of er een olie probleem was als bijvoorbeeld de lagerschalen verbrand zijn of onderdelen blauw verkleurd zijn door de hitte, niks van dit was het geval was gewoon ondeugelijk materiaal en werd ook 100% in gelijk gesteld.

Sowieso is Triumph erg lastig met garantie, in tegenstelling tot Kawasaki die me zelfs gratis een nieuwe steekas stuurde nadat ik bij de mijne het stoefdraaf kapot draaide door mijn eigen schuld (circuit haast even snel met met de rokketok :+ ).
Aah, ik wilde inderdaad nog reageren op je eerdere comment. Wel frappant dat je hetzelde hebt mogen meemaken! Gelukkig dat het nog allemaal goed is afgelopen voor je. Heb je daarna nog meer problemen met de Daytona gehad of is het grotendeels daarbij gebleven?

Ik ga ook niet te veel aandacht aan MiguelXL besteden, die maakt vrij duidelijk dat hij vrij weinig kaas van de situatie heeft gegeten. Maar goed, een random tweaker die zegt dat ik niks kan tegenover een rechter die me wel gelijk geeft zegt al genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muismat1991 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:35:
[...]

Aah, ik wilde inderdaad nog reageren op je eerdere comment. Wel frappant dat je hetzelde hebt mogen meemaken! Gelukkig dat het nog allemaal goed is afgelopen voor je. Heb je daarna nog meer problemen met de Daytona gehad of is het grotendeels daarbij gebleven?

Ik ga ook niet te veel aandacht aan MiguelXL besteden, die maakt vrij duidelijk dat hij vrij weinig kaas van de situatie heeft gegeten. Maar goed, een random tweaker die zegt dat ik niks kan tegenover een rechter die me wel gelijk geeft zegt al genoeg ;)
Dit topic zag ik behoorlijk laat totdat ik vroeg om wat voor motor het ging (had niet alles gelezen) en iemand zei een 675 en toen dacht ik hoe is het mogelijk, toen moest ik wel even mijn verhaal kwijt!

Het probleem van een forum is een beetje dat de helft een 675 niet eens kan herkennen als ze er naast staan maar iedereen is opeens mechanisch specialist en expert op het gebied van smeermiddelen zoals olie :+

Ik ben blij om te lezen dat je ook in het gelijk bent gesteld ik kan me de stress en ergernis nog goed herinneren de motor heeft maanden defect stilgestaan en ik ben eigenlijk een motorjaar verloren door dit probleem. Ik had voor dit incident geen problemen met de motor en na vervangen heb ik 3 jaar zonder problemen kunnen doorrijden, daarna verkocht en overgestapt op de hoogtoerige 4 cilinders. Het geluid herken ik uit duizenden heel apart zo drie cilinder, en de wegligging is ook geweldig. Ik wens je nog veel mooie snelle kilometers als alles weer in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
Anoniem: 361276 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:02:
[...]

Dit topic zag ik behoorlijk laat totdat ik vroeg om wat voor motor het ging (had niet alles gelezen) en iemand zei een 675 en toen dacht ik hoe is het mogelijk, toen moest ik wel even mijn verhaal kwijt!

Het probleem van een forum is een beetje dat de helft een 675 niet eens kan herkennen als ze er naast staan maar iedereen is opeens mechanisch specialist en expert op het gebied van smeermiddelen zoals olie :+

Ik ben blij om te lezen dat je ook in het gelijk bent gesteld ik kan me de stress en ergernis nog goed herinneren de motor heeft maanden defect stilgestaan en ik ben eigenlijk een motorjaar verloren door dit probleem. Ik had voor dit incident geen problemen met de motor en na vervangen heb ik 3 jaar zonder problemen kunnen doorrijden, daarna verkocht en overgestapt op de hoogtoerige 4 cilinders. Het geluid herken ik uit duizenden heel apart zo drie cilinder, en de wegligging is ook geweldig. Ik wens je nog veel mooie snelle kilometers als alles weer in elkaar zit.
Super om te horen dat hij verder goed heeft gereden! Ik moet je ook eerlijk zeggen dat de drie cilinder 675 blokken echt gewoon zo goed in elkaar zitten, is vrij weinig mee te vergelijken. Goede vriend van me heeft een street triple gehaald en zegt nog steeds dat het blok gewoon het beste is wat hij heeft gereden. Maar goed, ieder heeft zijn eigen mening.

En dat stukje spontane expertise is ook echt een dingetje ja. Ik weet dat vele mede tweakers een redelijk uitgesproken mening hebben, maar jeetje wat ben ik veel " experts" tegengekomen. Maar goed, ik heb ook zelf besloten op tweakers om hulp te vragen. ;)

Mag ik trouwens vragen hoe/wie/wat/waar je aan motorracen doet? Ik zou graag nog eens een circuit dag willen doen om toch wat meer ervaring op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zelf ooit een T300 900cc blok opnieuw opgebouwd nadat deze stukgelopen was, (ook) bigend lagers en niet te verklaren. Wel al heel tijdje terug. Aan de foto's is er aan het ontwerp alleen wat evolutie toegepast sindsdien. Ik hoor vaker in afgelopen decennia dat Triumphs nog weleens stuklopen in het blok. Nog afgezien van het sprag starterkoppeling probleem van eerste series waar ook het blok voor gesplitst moest worden. Olie type kan het blok niet zomaar stuk laten lopen, dan is er al een voorliggend probleem welke op dat moment optreedt.
Wat ik ervan weet is dat dit ontwerp een afgeleide is van een Kawa dohc blok uit jaren 80, welke ze over konden beschikken na de herstart na het faillissement. In die zin is de vergelijking hier hoe coulant deze twee zijn dan wel grappig. Even fotootjes opgedoken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AfrbgUbPyHu9VDDIHbixgYZ4zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kAPcZMrn6JQSQH8AHZm2g1J5.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2y0U6-BtZuLvDAKm4nAR2kiCFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OI5UkjcYE4DA4Hvdv7j4N2QV.png?f=fotoalbum_large

Happy motoring !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 11:58

M14

Muismat1991 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]

Mag ik trouwens vragen hoe/wie/wat/waar je aan motorracen doet? Ik zou graag nog eens een circuit dag willen doen om toch wat meer ervaring op te bouwen.
Er zijn best wel wat organisaties in NL en BE die circuitdagen organiseren. Om er een paar te noemen:
2 The Experience
Racecracks
Trackdays4all
Inter-Track
Motorsport school Holland
Motorsport lifestyle
Motorsportschool Zolder

Vooral met de eerste 4 heb ik goede ervaringen. Alle organisaties bieden dagen aan op diverse circuits (Assen, Zandvoort, Zolder, Mettet, Spa, Croix & Ternois, Dijon, enzovoort) op verschillende niveaus. Bijna alle organisaties bieden instructie aan en dit is als beginner wel aan te bevelen :). Als beginner wordt je evengoed om je oren gereden in de groep 'minder snel' ;). Bij een instructiegroep rij je achter een instructeur en krijg je tussen de sessies door ook uitleg.

Wil je een keer zien hoe races er aan toe gaan, boek dan bij 2 The Experience. Zij rijden vaak op dezelfde dag met RSZ Motorsport, welke wedstrijden organiseert.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
pennywiser schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:35:
Zelf ooit een T300 900cc blok opnieuw opgebouwd nadat deze stukgelopen was, (ook) bigend lagers en niet te verklaren. Wel al heel tijdje terug. Aan de foto's is er aan het ontwerp alleen wat evolutie toegepast sindsdien. Ik hoor vaker in afgelopen decennia dat Triumphs nog weleens stuklopen in het blok. Nog afgezien van het sprag starterkoppeling probleem van eerste series waar ook het blok voor gesplitst moest worden. Olie type kan het blok niet zomaar stuk laten lopen, dan is er al een voorliggend probleem welke op dat moment optreedt.
Wat ik ervan weet is dat dit ontwerp een afgeleide is van een Kawa dohc blok uit jaren 80, welke ze over konden beschikken na de herstart na het faillissement. In die zin is de vergelijking hier hoe coulant deze twee zijn dan wel grappig. Even fotootjes opgedoken:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Happy motoring !
Niet echt heel veel verstand van deze motoren specifiek. Maar van wat ik gehoord heb is het grootste probleem van deze motoren dat bij hoge toeren en belasting de oliedruk eigenlijk te laag word om alle lagerschalen goed te voorzien van olie. Helemaal de schalen het verste weg van de oliepomp. (hadden volgens mij de vroege Kawa motoren ook problemen mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Muismat1991 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]

Super om te horen dat hij verder goed heeft gereden! Ik moet je ook eerlijk zeggen dat de drie cilinder 675 blokken echt gewoon zo goed in elkaar zitten, is vrij weinig mee te vergelijken. Goede vriend van me heeft een street triple gehaald en zegt nog steeds dat het blok gewoon het beste is wat hij heeft gereden. Maar goed, ieder heeft zijn eigen mening.

En dat stukje spontane expertise is ook echt een dingetje ja. Ik weet dat vele mede tweakers een redelijk uitgesproken mening hebben, maar jeetje wat ben ik veel " experts" tegengekomen. Maar goed, ik heb ook zelf besloten op tweakers om hulp te vragen. ;)

Ik ben begonnen op Zolder zoals hierboven ook aangegeven was wel 15 jaar terug maar toch, begin bij de amateurs rijd je leuk achter een instructeur aan maar het niveau gaat rap omhoog, erg leerzaam. Ik ben al jaren uit het circuit rijden maar op motor forum is genoeg informatie en rijders die je graag verwelkomen (voordeel is dat het daar ook wat gemoedelijker is en mensen met echte ervaring).

Als extraatje check ook team Bleuk reden vroeger met Kawa nu met Suzuki is een stuntteam en die geven wheelie lessen erg leuk om te leren en goed voor je motor beheersing, en mooi voor wat actie fotos (en om een artikel 5 snel te scoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:25
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:18:
[...]

Ik ben begonnen op Zolder zoals hierboven ook aangegeven was wel 15 jaar terug maar toch, begin bij de amateurs rijd je leuk achter een instructeur aan maar het niveau gaat rap omhoog, erg leerzaam. Ik ben al jaren uit het circuit rijden maar op motor forum is genoeg informatie en rijders die je graag verwelkomen (voordeel is dat het daar ook wat gemoedelijker is en mensen met echte ervaring).

Als extraatje check ook team Bleuk reden vroeger met Kawa nu met Suzuki is een stuntteam en die geven wheelie lessen erg leuk om te leren en goed voor je motor beheersing, en mooi voor wat actie fotos (en om een artikel 5 snel te scoren).
Ik heb ook echte ervaring met circuitrijden en ZAC, telt dat ook? ;) Misschien nog wel samen met jou op Zolder gereden :) Maar ben er net als jij wel al een tijdje uit. Ik denk dat wij TS al van hele goede tips kunnen voorzien. Daarnaast zijn er in het grote motortopic nog een aantal mensen te vinden die nog regelmatig circuitrijden en serieuze staat van dienst hebben (oa. @Tylen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
Anoniem: 361276 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:18:
[...]

Ik heb die Bleuk eens opgezocht, daar ga ik toch eens een lesje van afnemen! Heb altijd wel een kleine wheelie willen leren doen.

Super bedankt voor de tips, denk dat ik ook eens voor een circuitdag op Zolder ga kijken, ligt niet zo ver van mij vandaan :)
Pagina: 1 2 3 Laatste