Toon posts:

Garage maakt probleem bij garantie motor

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:55

MLLL

Palm Treo 650

thunder8 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:40:
[...]

Misschien beter lezen, dit vond ik ook al vreemd en had ik al aangehaald. ;) Zeker als je als garage ook nog eens 12 maanden garantie aanbiedt. Als het 1 of andere louche handelaar is zonder werkplaats, dan kan je dit soort meldingen verwachten, maar die geven dan weer geen 12 maanden garantie.
Ik vind dat ook heel bijzonder ,temeer omdat een oliewissel een habbekrats kost en weinig tijd vergt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Maar ja, als ze al wisten dat het blok wat minder was kan je het daarna mooi afschuiven. Je zal vast geen dealer noemen maar niet toevallig gekocht ergens in Drenthe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:44
Wat staat er in het boekje vwb vervangen van de olie?
En dan niet het type e.d., maar staat er een procedure beschreven hoe je olie moet vervangen of staat er dat dit door gekwalificeerd personeel gedaan dient te worden?
Als het is de gebruikershandleiding staat dan is het IMHO een dermate simpele procedure welke door de gebruiker uitgevoerd zou moeten worden.
Helaas zal er in de handleiding ook vaak staan dat er alleen originele Triumph onderdelen gebruikt mogen worden.

V.w.b. de hoeveelheid: er blijft altijd olie achter in de motor bij het aftappen en de hoeveelheid die vermeld staat is altijd de hoeveelheid die er technisch in kan. Als je gaat vervangen zal je altijd tussen de 100-300cc niet eruit kunnen krijgen (naar gelang de condities).

[Voor 22% gewijzigd door SniperGuy op 06-05-2023 07:58]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

thunder8

Het gedonder begint weer.

Devian schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:52:
De motor heeft 57k gereden zonder problemen..

Vervolgens sleutel jij eraan en binnen een paar km valt hij stil met motorschade.

En dan wil je garantie?
Ja waarom niet? De grote vraag is wat de reden is waarom de motor motorschade heeft opgelopen. Is dat door toedoen van de nieuwe eigenaar, die een fout heeft gemaakt? Of door een vorige eigenaar die heeft bespaard op onderhoud en door de oliewissel problemen ontstaan? Dat laatste had de garage ook kunnen gebeuren, als zij zelf de oliewissel hadden gedaan.

Als de vorige eigenaar de goedkoopste van goedkoopste minerale olie heeft gebruikt en 1 of 2 oliewissel intervallen heeft overgeslagen, dan is het goed mogelijk dat een een oliewissel naar vol synthetische olie problemen veroorzaakt. Daar kan de nieuwe eigenaar niets aan doen, omdat hij niet weet wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt en welke olie er voorheen gebruikt was. Daarnaast kan je je ook afvragen waarom de garage niet zelf de oliewissel, eventueel met een spoeling, heeft uitgevoerd, juist omdat ze 12 maanden garantie bieden op het voertuig. Nu heb je een ontevreden klant met motorschade. En als die gelijk krijgt bij de rechter, zit je alsnog met de schade die vergoed moet worden, naast eventuele imagoschade die je sowieso oploopt.

Het hele verhaal kent nu alleen verliezers. En dat had mogelijk voorkomen kunnen worden door de garage die simpelweg de motor niet zo hun garage/werkplaats had moeten laten verlaten. Puur om een paar tientjes te besparen op een oliewissel. |:( Nu wordt het een juridisch welles/nietes steekspel, die veel meer kost en hoe dan ook een verliezers oplevert.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:55
thunder8 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:40:
[...]

Misschien beter lezen, dit vond ik ook al vreemd en had ik al aangehaald. ;) Zeker als je als garage ook nog eens 12 maanden garantie aanbiedt. Als het 1 of andere louche handelaar is zonder werkplaats, dan kan je dit soort meldingen verwachten, maar die geven dan weer geen 12 maanden garantie.
tja 12 maanden wettelijke garantie is toch anders dan 12 maanden BOVAG garantie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:36
Devian schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 06:52:
De motor heeft 57k gereden zonder problemen..

Vervolgens sleutel jij eraan en binnen een paar km valt hij stil met motorschade.

En dan wil je garantie?
Dit valt in dezelfde categorie als wat die computerboys geprobeerd hebben een 10-tal jaar geleden. Een sticker op de behuizing plakken, en als de sticker verbroken was, dan was de garantie vervallen. Daar maakte een rechter destijds gehakt van, want normale handelingen mag je gewoon uitvoeren, zonder dat dat invloed heeft op de garantie. Olie verversen in een motor zie ik als net zo'n normale handeling als geheugen bijprikken in een computer.
De veelgebruikte "alleen originele onderdelen gebruiken" is ook zo'n wassen neus. Triumph maakt geen motorolie (adviseren zelf ook Castrol), dus dat wordt al lastig, te vergelijken met ruitenwissers op een auto, die komen "allemaal" van Bosch.

Je hebt olie gebruikt binnen de aangegeven specs van de fabrikant, olie-level was ok en in het filter zie ik ook niet direct een probleem, ik zou er wel vertrouwen in hebben. Zal wel een lange weg worden overigens.

[Voor 13% gewijzigd door Bushie op 06-05-2023 08:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 15:06
Ik zal nog even voor iedereen een beetje duidelijkheid scheppen. De dealer (niet in Drenthe) had aangegeven dat er wel een oliewissel aan zat te komen maar dat de motor verder technisch in orde was. Olie hoort, ruwweg, elke 3000km gecontroleerd te worden en elke 10.000km vervangen te worden volgens het boekje. Ik heb, sinds aankoop, geen 3000km gereden maar zat er wel tegenaan te komen. Nu lijkt mij, dat als je een motor verkoopt die gecontroleerd is maar wel een oliewissel aan zit te komen, dat de olie op een vergelijkbaar niveau als een 7000km peil zit. Dus rond de 10.000 vervangen volgens het boekje.

Verder is de procedure voor het vervangen van de olie gewoon vlekkeloos verlopen (nouja, een paar olievlekken wel). Dit stelt de garage ook niet ter discussie dat er teveel of te weinig of iets anders in zit. Procedure in de Haynes handleiding is ook precies opgevolgd.

Wat mij dus ook lijkt is dat de motor gewoon echt ouwe troep erin had zitten, nieuwe olie heeft dat allemaal losgeweekt en dat heeft problemen veroorzaakt. Maar goed, achterstallig onderhoud is iets waar de garage voor verantwoordelijk is, niet de nieuwe koper.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Muismat1991 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:49:
Ik zal nog even voor iedereen een beetje duidelijkheid scheppen. De dealer (niet in Drenthe) had aangegeven dat er wel een oliewissel aan zat te komen maar dat de motor verder technisch in orde was. Olie hoort, ruwweg, elke 3000km gecontroleerd te worden en elke 10.000km vervangen te worden volgens het boekje. Ik heb, sinds aankoop, geen 3000km gereden maar zat er wel tegenaan te komen. Nu lijkt mij, dat als je een motor verkoopt die gecontroleerd is maar wel een oliewissel aan zit te komen, dat de olie op een vergelijkbaar niveau als een 7000km peil zit. Dus rond de 10.000 vervangen volgens het boekje.

Verder is de procedure voor het vervangen van de olie gewoon vlekkeloos verlopen (nouja, een paar olievlekken wel). Dit stelt de garage ook niet ter discussie dat er teveel of te weinig of iets anders in zit. Procedure in de Haynes handleiding is ook precies opgevolgd.

Wat mij dus ook lijkt is dat de motor gewoon echt ouwe troep erin had zitten, nieuwe olie heeft dat allemaal losgeweekt en dat heeft problemen veroorzaakt. Maar goed, achterstallig onderhoud is iets waar de garage voor verantwoordelijk is, niet de nieuwe koper.
Zat er geen onderhoudsboekje bij met de onderhoudsgeschiedenis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Zat er geen onderhoudsboekje bij met de onderhoudsgeschiedenis?
17 jaar oud.... ik gok net als met wat oudere auto's dat die uiteindelijk niet meer ingevuld wordt.

Maar dan nog, de motor was nagekeken en goed volgens de garage. Er wordt 1 jaar garantie gegeven maar bij aanspraak maken lullen ze zich eronderuit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:58:
[...]

17 jaar oud.... ik gok net als met wat oudere auto's dat die uiteindelijk niet meer ingevuld wordt.

Maar dan nog, de motor was nagekeken en goed volgens de garage. Er wordt 1 jaar garantie gegeven maar bij aanspraak maken lullen ze zich eronderuit.
Als die niet is ingevuld kan je ook de volgende aanname niet maken.
Nu lijkt mij, dat als je een motor verkoopt die gecontroleerd is maar wel een oliewissel aan zit te komen, dat de olie op een vergelijkbaar niveau als een 7000km peil zit. Dus rond de 10.000 vervangen volgens het boekje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Als die niet is ingevuld kan je ook de volgende aanname niet maken.

[...]
Nou, ingevuld boekje of niet, je kunt de oliekwaliteit gewoon nakijken als je de motor controleert. De dealer verkocht hem als zijnde "helemaal nagekeken". Dat zou mij zeggen dat je het soort basiszaken als olie hebt nagekeken.

Als de dealer hem verkocht "as is" zonder enig nakijkwerk dan was het een ander verhaal geweest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Muismat1991 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Nou, ingevuld boekje of niet, je kunt de oliekwaliteit gewoon nakijken als je de motor controleert. De dealer verkocht hem als zijnde "helemaal nagekeken". Dat zou mij zeggen dat je het soort basiszaken als olie hebt nagekeken.

Als de dealer hem verkocht "as is" zonder enig nakijkwerk dan was het een ander verhaal geweest.
Je zei zelf dat bij de verkoop werd aangeraden om de olie te vervangen. Jij hebt er, naar wat ik begreep, een ander soort olie ingegooid toch? Vol synthetisch ipv de minerale die erin zat?

Was het dan niet jouw verantwoordelijkheid om te controleren wat er voor olie in zat, zeker gezien je er geen documentatie van hebt, en hiernaar te handelen? Je kan wel zeggen “ja maar het boekje dit en dat” maar staat daar ook in dat de originele minerale olie toegestaan was? En als ik de reacties hier zo lees is het redelijk bekend dat je die niet zomaar kan verwisselen met synthetische olie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40
@Muismat1991 En had je de oude olie nog eens goed bekeken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Je zei zelf dat bij de verkoop werd aangeraden om de olie te vervangen. Jij hebt er, naar wat ik begreep, een ander soort olie ingegooid toch? Vol synthetisch ipv de minerale die erin zat?

Was het dan niet jouw verantwoordelijkheid om te controleren wat er voor olie in zat, zeker gezien je er geen documentatie van hebt, en hiernaar te handelen? Je kan wel zeggen “ja maar het boekje dit en dat” maar staat daar ook in dat de originele minerale olie toegestaan was? En als ik de reacties hier zo lees is het redelijk bekend dat je die niet zomaar kan verwisselen met synthetische olie.
In 2006 was minerale olie uitzondering. Meeste werd synthetisch, halfsynthetisch kwam je ook nog veel tegen in die tijd. Halfsynthetisch naar volsynthetisch is over het algemeen geen probleem.

Ik stond 2 jaar terug ook te kijken toen buurmeisje vroeg of ik een trechter had om die fles 15W40 minerale olie in haar Polo 1.0TSI kon doen. Die belde daarna naar haar ouders want ik zei dat het niet goed kwam. "ja dit doen we er altijd in". Opgezocht bij Eurol, 9e advies is 15W40 mineraal. Zou je het verwachten als je dat ding voor een oliebeurt in de werkplaats krijgt en er 5W30 in gooit?

Je ziet aan verbruikte olie niet of het mineraal of synthetisch is of wat de viscositeit is geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Je ziet aan verbruikte olie niet of het mineraal of synthetisch is of wat de viscositeit is geweest.
Juist daarom is het toch belangrijk dat je uitgaat van het ergste wat er in zou kunnen zitten? In dit geval zou half synthetisch altijd de veiligste keuze geweest zijn, correct?

En als je vol synthetisch zou willen dan is een spoelbeurt de aangewezen weg?

Dat lijken mij toch basale zaken die je bij een oliewissel zou moeten weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:30
Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Hoe wou jij dat precies controleren dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:21:
[...]

Hoe wou jij dat precies controleren dan?
Inmiddels begrepen dat dit achteraf niet te controleren is aan de hand van de olie. Je zou het dus kunnen navragen indien mogelijk bij de vorige persoon die de beurt heeft gedaan en anders voor een veiligere weg qua oliewissel kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
https://www.manualslib.co.../Triumph-Daytona-675.html

Is dit het juiste onderhoudsboekje voor bij deze motor? Of is dit van een nieuwere variant?

Minerale olie hoort er (volgens Triumph) dan niet in te zitten. De gebruikte olie zou prima moeten zijn:
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:48:
Merk: JMC
Viscositeit: 10W50
Kwaliteit: Synthetisch
API: SL
JASO: MA2

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bie100
_JGC_ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:58:
[...]

de auto heeft 55.000km gelopen er zal sowieso weinig onderhoud zijn geweest :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:38
Welke interval heeft deze triumph voor het controleren en eventueel stellen van de kleppen? Grote kans dat dit natuurlijk niet gebeurd is, maar bij deze km-stand nuttig om te weten.

Van een olie- en filter wissen loopt je motorblok niet in de soep i.i.g.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
ShininNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:35:
Welke interval heeft deze triumph voor het controleren en eventueel stellen van de kleppen? Grote kans dat dit natuurlijk niet gebeurd is, maar bij deze km-stand nuttig om te weten.

Van een olie- en filter wissen loopt je motorblok niet in de soep i.i.g.
Van klepspeling ook niet. (of het moet echt achterlijk ver buiten specificate zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
Heb vanmiddag nog contact gehad met de garage. Klinkt steeds meer en meer als een beunhaas.

Er is waarschijnlijk iets als een lagerschaal kapot, maar dat wist ie niet zeker. Want dan moest de motor open en dat ging mij geld kosten. Verder heb ik hem gisteren gemaild met een korte opsomming van ons gesprek waarin hij aanhaalde dat de problemen door de oliefilter/olie kwamen. Daar haalde hij aan dat hij zelf geen monteur is, maar de motor bij een garage heeft staan waar hij mee samenwerkt. Ik heb hem verder verteld dat als hij de garantie afwijst hij dat even op papier mag zetten en naar mij mag mailen. Daar kwam al een "uhmmmmm...." En "nou, Jaaa" op uit. Verder dat ik er zelf aan had gesleuteld weer als argument. Het komt allemaal redelijk amateuristisch over. Maar goed.

Eerst lekker dossiervorming. Elke keer dat hij belt stuur ik een opsomming van ons gesprek via mail naar hem toe met de vraag of er nog opmerkingen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Elkaar aanspreken op gedrag, kennis en kunde mag je per DM doen en niet in een topic. Er zijn wat berichten verwijderd, mocht je wat missen dan weet je waarom.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:34
Muismat1991 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:14:
Heb vanmiddag nog contact gehad met de garage. Klinkt steeds meer en meer als een beunhaas.

Er is waarschijnlijk iets als een lagerschaal kapot, maar dat wist ie niet zeker. Want dan moest de motor open en dat ging mij geld kosten. Verder heb ik hem gisteren gemaild met een korte opsomming van ons gesprek waarin hij aanhaalde dat de problemen door de oliefilter/olie kwamen. Daar haalde hij aan dat hij zelf geen monteur is, maar de motor bij een garage heeft staan waar hij mee samenwerkt. Ik heb hem verder verteld dat als hij de garantie afwijst hij dat even op papier mag zetten en naar mij mag mailen. Daar kwam al een "uhmmmmm...." En "nou, Jaaa" op uit. Verder dat ik er zelf aan had gesleuteld weer als argument. Het komt allemaal redelijk amateuristisch over. Maar goed.

Eerst lekker dossiervorming. Elke keer dat hij belt stuur ik een opsomming van ons gesprek via mail naar hem toe met de vraag of er nog opmerkingen zijn.
Ik zou proberen de verkoper maximaal te overtuigen de koop ongedaan te maken:
De win voor jou is dat je verder kunt.
De win voor hem is dat er geen reparatie onder garantie hoeft plaats te vinden, met mogelijk vervolg problemen onder garantie én dat er geen rechtzaak hoeft te worden gevoerd om de garantie af te dwingen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
Er is waarschijnlijk iets als een lagerschaal kapot,
dat is wel een hele gekke aanname als je het blok niet open hebt liggen,
en dat is ook niet iets dat wordt veroorzaakt in die paar km die jij hebt gereden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
M14 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:00:
[...]

Ik zou proberen de verkoper maximaal te overtuigen de koop ongedaan te maken:
De win voor jou is dat je verder kunt.
De win voor hem is dat er geen reparatie onder garantie hoeft plaats te vinden, met mogelijk vervolg problemen onder garantie én dat er geen rechtzaak hoeft te worden gevoerd om de garantie af te dwingen.
Denk dat ik ook voor zoiets ga ja, echter heeft hij volgens mij momenteel niet echt een besef van hoe consumenten recht in Nederland werkt. Daarom eerst alles op papier laten zetten voordat we verdere stappen ondernemen.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Muismat1991
Nou, ik heb ondertussen weer wat contact gehad met de garage. Waarschijnlijk is het de drijfstang lagers en krukas die beschadigd is. Dit gooit hij niet onder garantie vanwege het volgende:
-de kwaliteit van de olie (nouja, denk dat dit wel al lang en breed besproken is in dit topic.....)
- het feit dat ik zelf gesleuteld heb aan de motor (in zijn eigen voorwaarden staat dat reparaties een reden zijn om uitgesloten te worden van garantie, onderhoud wordt geen woord over gerept. Ik heb ook nog online het "owners handboek" gezocht, daar staat gewoon in hoe je de olie kan verversen, dus dat is niet iets wat bij een garage moet gebeuren).
- misschien heeft de motor tussendoor met te weinig olie gereden. (oftewel, ik heb te weinig olie erin gehad maar heb wel de motor naar hem laten afslepen met wel genoeg olie erin. Hoe dit werkt snap ik nog steeds niet helemaal. )

Gelukkig staat dit wel allemaal zwart op wit, dus nu kan de volgende stap gebeuren waar ik de garage in gebreke ga stellen. Iedereen in ieder geval hartstikke bedankt voor zijn/haar bijdrage, en mochten er geïnteresseerden zijn zal ik het topic blijven updaten. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
Muismat1991 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:47:

, en mochten er geïnteresseerden zijn zal ik het topic blijven updaten. ;)
ik wil wel weten hoe het afloopt ja :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vocalise
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:54
Nou, ik heb ondertussen weer wat contact gehad met de garage. Waarschijnlijk is het de drijfstang lagers en krukas die beschadigd is. Dit gooit hij niet onder garantie vanwege het volgende:
-de kwaliteit van de olie (nouja, denk dat dit wel al lang en breed besproken is in dit topic.....)
- het feit dat ik zelf gesleuteld heb aan de motor (in zijn eigen voorwaarden staat dat reparaties een reden zijn om uitgesloten te worden van garantie, onderhoud wordt geen woord over gerept. Ik heb ook nog online het "owners handboek" gezocht, daar staat gewoon in hoe je de olie kan verversen, dus dat is niet iets wat bij een garage moet gebeuren).
- misschien heeft de motor tussendoor met te weinig olie gereden. (oftewel, ik heb te weinig olie erin gehad maar heb wel de motor naar hem laten afslepen met wel genoeg olie erin. Hoe dit werkt snap ik nog steeds niet helemaal. )

Gelukkig staat dit wel allemaal zwart op wit, dus nu kan de volgende stap gebeuren waar ik de garage in gebreke ga stellen. Iedereen in ieder geval hartstikke bedankt voor zijn/haar bijdrage, en mochten er geïnteresseerden zijn zal ik het topic blijven updaten. ;)
Erik van Lent motorkeuringen, die kun je best even benaderen voor een onafhankelijk onderzoek.
Hij heeft mij al een paar keer beschermd voor een aankoop van een motor met onjuiste KM stand en mocht het toch een foutje zijn geweest tijdens de wissel, hij geeft ook sleutel cursussen ^.^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
Hi all,

Nog een korte update. Ondertussen heb ik ook contact gehad met een advocatenkantoor die me graag bij willen staan. Op hun advies heb ik eerst de garage aangegeven dat ik het eens ben met de reparatie maar oneens met de factuur. Nouja, daar komt nu dan uit dat ze eindelijk de motor gaan openmaken om eens te kijken wat ermee aan de hand is. Verder vroegen ze of ik even het halve land af wilde rijden om "er samen toch wel uit te kunnen komen". Heb ik aangegeven dat ik eerst op papier een voorstel wil zien. Of überhaupt eigenlijk iets concreets.....

Duurt allemaal lang, maar de advocaat gaf aan ze eerst deze stappen te laten doorlopen.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

-tom-562

Oliesjeik

Is een ander donorblok er in hangen niet goedkoper? Nu heb je net een beetje de pech een motor te hebben waar er niet zo heel veel van zijn, maar ik veracht dat een Street Triple hetzelfde blok heeft?
Boonsma (tegenwoordig Baboon.eu) heeft verschillende Street Triple blokken liggen voor nog geen 1000 euro

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:51:
Is een ander donorblok er in hangen niet goedkoper? Nu heb je net een beetje de pech een motor te hebben waar er niet zo heel veel van zijn, maar ik veracht dat een Street Triple hetzelfde blok heeft?
Boonsma (tegenwoordig Baboon.eu) heeft verschillende Street Triple blokken liggen voor nog geen 1000 euro
Oh absoluut, maar de garage wil zich liever ingraven en bewijzen dat het mijn schuld is. Is ook hun initiatief om de motor verder te onderzoeken. Dus laat ze maar voorlopig even aankloten.......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Simpel; ding vast laten lopen, ontdekken dat er te weinig olie in het blok zit en dan snel de olie aanvullen zodat het niet opvalt dat er te weinig in zat.
Mits de drijfstang niet dwars door het carter heen is gevlogen en de olie er net zo hard uit loopt als je die dr in kan duwen :+

Maar ja, die mensen zijn er ook...

leeg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

-tom-562

Oliesjeik

Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Oh absoluut, maar de garage wil zich liever ingraven en bewijzen dat het mijn schuld is. Is ook hun initiatief om de motor verder te onderzoeken. Dus laat ze maar voorlopig even aankloten.......
Ja, het zou alleen jammer zijn als ze allerlei onnodige onderzoeks/arbeidsuren doorfactureren richting jou :P
Nu zijn drijfstanglagers denk ik vrij vlot te checken, afhankelijk van hoe makkelijk de carterpan er onderuit kan bij die motor

Edit:
Een kleine google search levert trouwens op dat een Street Triple blok wel zou passen, alleen zijn deze blokken wel iets tammer (andere nokkenas, en zo te lezen ook gegoten zuigers i.p.v. gesmede, wat opzich geen probleem is natuurlijk), en natuurlijk de ECU-mapping

[Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 15-05-2023 10:14]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Edit:
Een kleine google search levert trouwens op dat een Street Triple blok wel zou passen, alleen zijn deze blokken wel iets tammer (andere nokkenas, en zo te lezen ook gegoten zuigers i.p.v. gesmede, wat opzich geen probleem is natuurlijk), en natuurlijk de ECU-mapping
Ik zat al te denken, dat scheelt pk's en toeren.

[Voor 30% gewijzigd door NimRod1337 op 15-05-2023 10:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
4x2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Simpel; ding vast laten lopen, ontdekken dat er te weinig olie in het blok zit en dan snel de olie aanvullen zodat het niet opvalt dat er te weinig in zat.
Mits de drijfstang niet dwars door het carter heen is gevlogen en de olie er net zo hard uit loopt als je die dr in kan duwen :+

Maar ja, die mensen zijn er ook...
Hehe, zou je zeggen ja. Alleen is de motor vanaf de plaats van pech meteen naar de garage gesleept, dus dat argument houdt geen stand tenzij ze willen aanvoeren dat ik ten alle tijde een halve liter olie bij me heb in de broekzak, just in case....
-tom-562 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Ja, het zou alleen jammer zijn als ze allerlei onnodige onderzoeks/arbeidsuren doorfactureren richting jou :P
Nu zijn drijfstanglagers denk ik vrij vlot te checken, afhankelijk van hoe makkelijk de carterpan er onderuit kan bij die motor
Ooh, mogen ze doorfactureren als ze willen. Alleen heeft de garage op de mail gezet dat ze zelf de opdracht hebben gegeven de motor te onderzoeken, dus ik ga daar geen factuur voor betalen. Mogen ze gerust aan de rechter voorleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:25:
[...]

[...]

Ooh, mogen ze doorfactureren als ze willen. Alleen heeft de garage op de mail gezet dat ze zelf de opdracht hebben gegeven de motor te onderzoeken, dus ik ga daar geen factuur voor betalen. Mogen ze gerust aan de rechter voorleggen.
Carterpan is niet voldoende, dan kun je er nog niet bij. Dat blok moet echt helemaal doormidden. En dan moet de cilinderkop er eigenlijk ook even af, want deze zit dan vervolgens eigenlijk in de weg. Dat blok kan je nmm helemaal afschrijven.

Mogelijk is de krukas nog gaaf, dan hoef je alleen lagerschalen te vernieuwen. Maar je komt er pas bij na een dag sleutelen.

[Voor 9% gewijzigd door NimRod1337 op 15-05-2023 10:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40
Barrycade schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:21:
Zit niet in de motoren, maar als ik een 2e hand auto zou kopen en de verkoper zegt, ja olie zou vervangen moeten worden. Dan gaat die auto niet mee zonder dat dat gebeurt is.

Maar ik ben volgens mij de eerste die hier een opmerking over maakt, dus is dit "normaal" in motoren land? Of is dit zo'n deals als meeneem prijs ofzo? Bij zo'n dealer die ook in 2e hands bankstellen doet?
Ik moet je gelijk geven, kleine beurt hoort er eigenlijk wel bij en olie+filter kost je de kop niet.
Ik heb zelf slechte ervaringen met kopen en kort erna ellende hebben dus ik wil nu altijd met garantie erbij.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TRAXION
  • Laatst online: 15:12
Ik heb vol verbazing dit topic door gelezen....

Ik zie een heleboel mogelijke schades aan het blok met mogelijke oorzaken.

Als het een goede verkoper is heeft hij 2 opties of de boel repareren of uitsluitsel geven doormiddel van de schade laten bepalen door een revisie toko en de olie voor onderzoek opsturen.

Olie is echt niet zo cruciaal als sommige mensen denken.
Tenzij je een hypermoderne turbo aangedreven motor hebt maakt het met moderne olie soorten allemaal niet zoveel meer uit omdat olie tegenwoordig van dusdanig hoge kwaliteit is dat het wel goed blijft.

Verschil tussen mineraal/synthetische olie is natuurlijk wel gigantische en deze vermengen kan drastische gevolgen hebben.

Persoonlijk zou ik bij een oliewissel bij een onbekende geschiedenis altijd flushen/spoelen met action olie en daarna afvullen met castrol/motul/mobil1/shell welke online voor redelijke prijzen te koop zijn.

Wat je zelf al aangeeft de oude olie was behoorlijk zwart het kan zijn dat de olie vervuiling heeft losgeweekt en hiermee het oliefilter/kanalen zijn dichtgeslibt met als gevolg te weinig smering.

Ik hoop echt voor je dat je hier uit gaat komen all ben ik persoonlijk bang dat dit een wellus nietus strijd gaat worden welke alleen maar tijd geld en energie gaat kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:52:

Tenzij je een hypermoderne turbo aangedreven motor hebt maakt het met moderne olie soorten allemaal niet zoveel meer uit omdat olie tegenwoordig van dusdanig hoge kwaliteit is dat het wel goed blijft.
Volledig mee eens, onpopulaire mening helaas. Van de aanwezigheid van welke olie ook in het blok gaan lagerschalen niet kapot. Er was naar mijn mening al wat anders, voorafgaand mis.

Losweken van vuil geloof ik ook niet zo in. Ik denk dat deze motor een keer eerder te weinig oliedruk heeft gehad. En de reden dat hij zwarte olie had, ik weet niet iets in mij zegt dat de verkoper wel van de geschiedenis afwist. Zo min mogelijk aanzitten heeft ie gedacht.

[Voor 19% gewijzigd door NimRod1337 op 15-05-2023 12:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
NimRod1337 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Volledig mee eens, onpopulaire mening helaas. Van de aanwezigheid van welke olie ook in het blok gaan lagerschalen niet kapot. Er was naar mijn mening al wat anders, voorafgaand mis.

Losweken van vuil geloof ik ook niet zo in. Ik denk dat deze motor een keer eerder te weinig oliedruk heeft gehad. En de reden dat hij zwarte olie had, ik weet niet iets in mij zegt dat de verkoper wel van de geschiedenis afwist.
De kleur van olie zegt niet zoveel vooral bij oudere motoreren waar het niet ongebruikelijk is dat er leakdown is via de zuigers.

Ik ken deze blokken niet dus zou geen uitspraken durven doen verder.

Misschien kan ts een forum zoeken met liefhebbers van deze motoren deze hebben vaak meer kennis ervan dan welke willekeurige monteur.

Uiteindelijk kan het ook een oliepomp zijn die weigert of verstopt is.
Maar simpelweg een oliewissel als reden geven is in mijn opinie te kort door de bocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bushie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:30:
[...]

dat is wel een hele gekke aanname als je het blok niet open hebt liggen,
en dat is ook niet iets dat wordt veroorzaakt in die paar km die jij hebt gereden.
Jij doet net zo goed een aanname......die lagerschaal kan al ver "on the way out" zijn geweest en nét kapotlopen in de eerste kilometer die TS rijdt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NimRod1337
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
[...]

De kleur van olie zegt niet zoveel vooral bij oudere motoreren waar het niet ongebruikelijk is dat er leakdown is via de zuigers.

Ik ken deze blokken niet dus zou geen uitspraken durven doen verder.

Misschien kan ts een forum zoeken met liefhebbers van deze motoren deze hebben vaak meer kennis ervan dan welke willekeurige monteur.

Uiteindelijk kan het ook een oliepomp zijn die weigert of verstopt is.
Maar simpelweg een oliewissel als reden geven is in mijn opinie te kort door de bocht.
Dit is relatief een modern blok, afgeleide van de T300, welke op zijn beurt weer van Kawa afkomstig is. Maar deze heeft al brandstofinjectie. De Japanners die Triumph kapot gemaakt hebben, hebben ze ook weer geholpen met blok ontwerpen begin jaren 90. In mijn T300 werd de olie nooit echt donker, dus hoe lang deze olie er al in zit?. Op triumphrat.net hing ik zelf altijd vaak rond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NimRod1337
Fraggert schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Jij doet net zo goed een aanname......die lagerschaal kan al ver "on the way out" zijn geweest en nét kapotlopen in de eerste kilometer die TS rijdt.
Precies wat ik ook denk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991

Als het een goede verkoper is heeft hij 2 opties of de boel repareren of uitsluitsel geven doormiddel van de schade laten bepalen door een revisie toko en de olie voor onderzoek opsturen.

Verschil tussen mineraal/synthetische olie is natuurlijk wel gigantische en deze vermengen kan drastische gevolgen hebben.

Persoonlijk zou ik bij een oliewissel bij een onbekende geschiedenis altijd flushen/spoelen met action olie en daarna afvullen met castrol/motul/mobil1/shell welke online voor redelijke prijzen te koop zijn.

Wat je zelf al aangeeft de oude olie was behoorlijk zwart het kan zijn dat de olie vervuiling heeft losgeweekt en hiermee het oliefilter/kanalen zijn dichtgeslibt met als gevolg te weinig smering.

Ik hoop echt voor je dat je hier uit gaat komen all ben ik persoonlijk bang dat dit een wellus nietus strijd gaat worden welke alleen maar tijd geld en energie gaat kosten.
Dankjewel voor je inzicht. Ik ben zelf ook van mening dat de olie niet tot zoiets als dit mag/kan leiden. Maar goed, mensen op tweakers zijn meestal detail georienteerd, dan geven we ze dat ook.

Verder is de garage momenteel wat rond aan het spartelen met meningen en dingen waar het mogelijk aan kan liggen, maar vrij weinig concreets. Dit ben ik wel allemaal vast aan het leggen in e-mail verkeer etc. Ik ben ook bang dat het een lange weg gaat worden, alhoewel het wellus/nietus spelletje best wel mee valt. Tot nu toe heb ik alle gevraagde informatie gedeeld met de garage, ook al was dat niet altijd in mijn voordeel. Alleen heeft de garage dit allemaal geaccepteerd als waarheid (Wat het ook was natuurlijk) en is daar verder op ingehaakt. Dus dat scheelt wel weer.
Ik heb de garage nu ook een redelijke termijn van 14 dagen gegeven als deadline om met een definitieve reden te komen, gezien dit nu de tweede keer is dat ze een reden zoeken. Hierna ga ik verder met juridische stappen. Op zich heb ik de tijd wel en het geduld, dus we zullen zien waar het uitkomt.

Kleine edit: Motor zou geen minerale olie mogen hebben, dus dat vermengen ga ik even niet vanuit. But you never know.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TRAXION
Muismat1991 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Dankjewel voor je inzicht. Ik ben zelf ook van mening dat de olie niet tot zoiets als dit mag/kan leiden. Maar goed, mensen op tweakers zijn meestal detail georienteerd, dan geven we ze dat ook.

Verder is de garage momenteel wat rond aan het spartelen met meningen en dingen waar het mogelijk aan kan liggen, maar vrij weinig concreets. Dit ben ik wel allemaal vast aan het leggen in e-mail verkeer etc. Ik ben ook bang dat het een lange weg gaat worden, alhoewel het wellus/nietus spelletje best wel mee valt. Tot nu toe heb ik alle gevraagde informatie gedeeld met de garage, ook al was dat niet altijd in mijn voordeel. Alleen heeft de garage dit allemaal geaccepteerd als waarheid (Wat het ook was natuurlijk) en is daar verder op ingehaakt. Dus dat scheelt wel weer.
Ik heb de garage nu ook een redelijke termijn van 14 dagen gegeven als deadline om met een definitieve reden te komen, gezien dit nu de tweede keer is dat ze een reden zoeken. Hierna ga ik verder met juridische stappen. Op zich heb ik de tijd wel en het geduld, dus we zullen zien waar het uitkomt.

Kleine edit: Motor zou geen minerale olie mogen hebben, dus dat vermengen ga ik even niet vanuit. But you never know.
Meningen heb je niets aan, constateringen en feiten heb je nodig.

Als hij ervan overtuigd is dat de olie onvoldoende smering heeft gehad laat hij het testen dit kost een paar knaken maar dan heb je uitsluitsel.

Je kan het voorstel eventueel voorleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:39:
[...]

Meningen heb je niets aan, constateringen en feiten heb je nodig.

Als hij ervan overtuigd is dat de olie onvoldoende smering heeft gehad laat hij het testen dit kost een paar knaken maar dan heb je uitsluitsel.

Je kan het voorstel eventueel voorleggen.
Ik weet precies wat je bedoelt. Echter is de garagehouder eigenlijk vanaf het eerste moment bezig mij de schuld in de schoenen te schuiven ondanks dat ik probeer mee te werken. Als ie dadelijk na twee pogingen in 4 weken nog steeds niet duidelijk kan articuleren waarom de motor kapot is, dan is dat maar pech en ga ik flink de druk opvoeren. Ik wil best met hem meewerken, maar ik ga niet voor hem denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik zou die garage eigenlijk hoe dan ook niet vertrouwen. Het komt al niet zo goed over in het forum, maar het belangrijkste, die garage is natuurlijk gewoon compleet partijdig. Ik kan me niet voorstellen dat die hand in eigen boezem gaan steken. Het zal altijd jou schuld zijn.

Ze moeten er eigenlijk gewoon helemaal niet meer aan komen, want zoals iemand eerder volgens mij ook al zei, kunnen ze nu ook de boel saboteren. (of het in ieder geval proberen)
Straks ligt er een hoopje zand in je carter, en ligt het daar aan. (ik zeg maar iets) Beetje overdreven misschien, maar het is niet onmogelijk.

Die motor moet daar weg. De diagnose moet gedaan worden door een onpartijdige garage.
Een goede diagnose is ook veel makkelijker als die persoon het zelf uit elkaar haalt. As het straks helemaal uit elkaar ligt, en er moet iemand anders naar kijken, word het veel lastiger, en is de kans veel groter dat er dingen gemist worden.

Dat zal wat geld kosten, maar anders ben ik bang dat het heel erg lastig word, mocht het een rechtszaak worden. Ik denk dat je er met die garage niet uit gaat komen.

Nog even een kleine aanvulling, dat verhaal van hierboven, over de olie ben ik het in principe wel mee eens, maar ik heb ook wel eens mensen olie voor auto's in de motorfiets zien gooien, dat kan natuurlijk wel rare effecten hebben.
Vandaar dat ik het zo specifiek vroeg. ;)

[Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 15-05-2023 14:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
WEBGAMING schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:38:
Ik zou die garage eigenlijk hoe dan ook niet vertrouwen. Het komt al niet zo goed over in het forum, maar het belangrijkste, die garage is natuurlijk gewoon compleet partijdig. Ik kan me niet voorstellen dat die hand in eigen boezem gaan steken. Het zal altijd jou schuld zijn.

Ze moeten er eigenlijk gewoon helemaal niet meer aan komen, want zoals iemand eerder volgens mij ook al zei, kunnen ze nu ook de boel saboteren. (of het in ieder geval proberen)
Straks ligt er een hoopje zand in je carter, en ligt het daar aan. (ik zeg maar iets) Beetje overdreven misschien, maar het is niet onmogelijk.

Die motor moet daar weg. De diagnose moet gedaan worden door een onpartijdige garage.
Een goede diagnose is ook veel makkelijker als die persoon het zelf uit elkaar haalt. As het straks helemaal uit elkaar ligt, en er moet iemand anders naar kijken, word het veel lastiger, en is de kans veel groter dat er dingen gemist worden.

Dat zal wat geld kosten, maar anders ben ik bang dat het heel erg lastig word, mocht het een rechtszaak worden. Ik denk dat je er met die garage niet uit gaat komen.

Nog even een kleine aanvulling, dat verhaal van hierboven, over de olie ben ik het in principe wel mee eens, maar ik heb ook wel eens mensen olie voor auto's in de motorfiets zien gooien, dat kan natuurlijk wel rare effecten hebben.
Vandaar dat ik het zo specifiek vroeg. ;)
Goede punten allemaal! Wat wel redelijk in mijn voordeel speelt is dat de garage waar ik de motor heb gekocht geen eigen werkplaats heeft, dus dit gebeurt bij een garage waar hij volgens mij redelijk mee samenwerkt, maar nog wel uurtje factuurtje moet betalen. Ik betwijfel dus dat de garage die aan de motor werkt hun eigen naam op het spel gaat zetten voor iemand anders. Het kan altijd en ik zeg niet dat waar die nu staat onpartijdig is, maar de kans dat er echt gesaboteerd wordt is wel wat kleiner. Ik laat het nog even zijn beloop gaan, want tot nu toe heb ik eigenlijk alles schriftelijk bevestigd staan.

En wat betreft het specifiek vragen, ik ging er al vanuit dat mensen alles gedetailleerd gingen vragen en commentaar zouden hebben. Over het algemeen geen probleem mee, behalve een comment die zei dat ik een beunhaas was omdat ik per ongeluk de oliefilter in de kliko had gegooid. Die vond ik wel wat kort door de bocht. :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39

Met de advocaten als lachende derden...
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee