Mr. Stom schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:49:
Je hebt de olie dus
niet volgens het boekje ververst. Er zit immers een andere olie in. Wat is precies het 'groot motorisch intern probleem'?
De combinatie zelf klussen aan de motor, niet de voorschreven olie verbruiken en direct de volgende dag grote problemen werken niet bepaald in je voordeel. Causal verband tussen jouw klusje en de schade is dan vrij snel aan te nemen.
Dat gezegd hebbende, je hebt de motor in februari dit jaar gekocht. Ik neem aan in Nederland. De motor moet
conform zijn. Nu de motor een 'groot motorisch intern probleem' heeft lijkt deze
non-conform (zie 7:17BW). Hoofdregel is dat jij, als persoon die stelt dat de motor non-conform is, dat dient aan te tonen. Echter, gedurende het eerste jaar geldt een bewijsvermoeden: de verkoper moet aantonen dat de motor wél conform was en dat enkel en alleen jouw olieklusje de schade heeft veroorzaakt.
https://www.maakadvocaten...nsumenten-1-januari-2022/
Als de staat van de olie niet juist bleek (te veel, te weinig, verkeerde olie) kan dat uiteraard gevolgen hebben voor de motor, maar dat moet de verkoper aantonen/aannemelijk maken. Lastige is dat je normaal gesproken goed druk kunt zetten op een verkoper doordat het consumentrecht je behoorlijk beschermt, maar hier heb je geen 'waterdichte' casus omdat je er zelf aan hebt geklust en het boekje niet volledig hebt gevolgd (weet verkoper van de verkeerde olie?).
Met 7:17BW en de begrippen 'non-conform' en 'bewijsvermoeden' kun je ook zelf jurisprudentie opzoeken.
Bedankt voor de laatste tip! Verder heb ik net nog contact gehad met de verkoper en heb hem ook tevens netjes op de hoogte gehouden van alles.
Hij geeft aan dat het motorblok vast gelopen is vanwege drie redenen:
- slechte kwaliteit oliefilter geplaatst (Ik heb hetzelfde model oliefilter geplaatst als waar de motor mee geleverd is. Ik heb zelfs de oude oliefilter nog uit de kliko gevist gisteren)
- slechte kwaliteit olie (Deze snap ik niet helemaal, ik heb gewoon olie met alle relevante kwaliteitscontroles gekocht die gemiddeld geprijsd was, hij weet welke olie het is. Het is niet de duurste olie, niet de goedkoopste, zit ergens midden in.)
- verkeerde olie erin gedaan (Dit is naar mijn mening zijn enige standpunt, echter kan de motor 10w40 en 15w50 hebben, waarbij de getallen voor de w duiden op viscositeit in koud weer. Daar heb ik dus 10w50 erin gedaan, wat natuurlijk mijn fout is. Echter is het enige mogelijke effect dat de viscositeit minder is bij wintertemperaturen (Denk -10/20) die natuurlijk niet in April in Nederland voorkomen. Zelfs zou het effect hebben, zou dat na een lange verloop van tijd zijn wat ruim buiten de garantieperiode ligt. Dan had ik deze discussie ook niet.
Verkoper geeft nu aan dus dat alles buiten garantie valt en ik maar zelf mag betalen. Hoeveelheid olie was kennelijk geen probleem. Kanttekening erbij dat olie verversen bij een motor en bij een auto wat anders zijn. Motor rechtop zetten, dop eruit, leeg lopen, dop erin, vullen en meten zijn redelijk foolproof. Oliefilter losschroeven en vastschroeven ben je ook klaar. Dat valt onder normaal onderhoud bij de meeste motorrijders.
Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens dat hij de kosten op mij afschuift, dus dat gaan we nog even uitvechten. Ik lees trouwens alle reacties. Dus sommige dingen waren onhandig van mij, sommige van hem. Dat snap ik ook.