Toon posts:

Garage maakt probleem bij garantie motor

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 15:06
Hi allen,

Misschien lijkt het of ik een beetje vanalles aanhaal, maar uiteindelijk wordt het allemaal duidelijk. Wat ik vooral hoop is wat inzicht te verschaffen wat betreft mijn probleem en of er iemand eerder ervaring mee heeft. Ik plaats het wel even in membersonly tag.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:40
Denk dat toch echt eerst de diagnose moet komen.

Teveel olie kan problemen geven, en je zegt dat je er niet meer dan 3 liter in kreeg.
Als het daar aan ligt dan word het een heel erg vervelend "wellus/nietus" spelletje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
Rmg schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:07:
Denk dat toch echt eerst de diagnose moet komen.

Teveel olie kan problemen geven, en je zegt dat je er niet meer dan 3 liter in kreeg.
Als het daar aan ligt dan word het een heel erg vervelend "wellus/nietus" spelletje.
Kleine nuance dan, ik heb hem natuurlijk niet gevuld totdat het eruit liep. Maar op meerdere momenten even het peil gemeten en na drie liter was het peil binnen de peilstok maar wel op hoog. Volgende ochtend stond deze op dezelfde stand, maar ik snap je zeker!

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom wacht je niet af wat er werkelijk speelt, en open je nu een speculatie topic ?

Denk dit, dat, misschien, mogelijk...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 15:03

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

De kans bestaat dat er te veel olie in het blok heeft gezeten wat de schade heeft veroorzaakt. Mogelijk heb je niet de juiste procedure gevolgt toen je de oliebeurt gaf. Ze zullen de olie moeten aftappen en kijken hoeveel er uit komt.

AMD Ryzen 7 5800X • AMD Radeon RX 6700 XT • ASUS TUF Gaming B550-PLUS • Arctic Liquid Freezer II 280 • G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK • be quiet! Straight Power 11 550W • Antgamer M34G5Q • 34" • 3440x1440 • Phanteks Eclipse P400S

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Indien het een 'groot motorisch probleem' betreft wat losstaat van jouw werkzaamheden, dan zou je het wellicht op non-conformiteit kunnen gooien (staat los van de garantie die zij zeggen te leveren). Maar idd, wacht even af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:01
Als je het bekijkt vanuit juridisch oogpunt sta je vrij zwak:

- Amateur die gaat sleutelen aan zijn motor en mogelijk cruciale fouten heeft gemaakt.
- Olie die niet is voorgeschreven door de fabrikant (technisch gezien is dat niet echt een probleem denk ik maar je volgt niet de voorschriften).
- Te weinig olie bijgevuld niet volgens voorschriften.
- Oliefilter wel ok gemonteerd?

Met als gevolg motorschade op korte termijn na je werkzaamheden. Als ik de verkoper zou zijn, zou ik je gewoon laten betalen. Hopelijk zijn ze een beetje coulant. Dure les denk ik zo maar. Ik weet niet wat voor motor het is maar als je je blok moet laten reviseren / vervangen door een 2e hands exemplaar is vaak minimaal wel 5000 euro incl. montage tot xx.xxx bedrag als je een leuk exclusief blok heb.

[Voor 16% gewijzigd door wm1234 op 05-05-2023 14:32]

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 18:13
Tbh ik snap de garage prima. Als je niet eens in staat bent om de juiste olie te kiezen, wat heb je dan nog meer fout gedaan?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

De oliekeuze zal echt geen kapotte motor opleveren na een dag rijden, dat is natuurlijk onzin.

Te weinig olie zal ook niet het probleem zijn geweest aangezien de ts aangeeft er 3 liter in te hebben gegooid.

AMD Ryzen 7 5800X • AMD Radeon RX 6700 XT • ASUS TUF Gaming B550-PLUS • Arctic Liquid Freezer II 280 • G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK • be quiet! Straight Power 11 550W • Antgamer M34G5Q • 34" • 3440x1440 • Phanteks Eclipse P400S

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-05 17:01
Je hebt de olie dus niet volgens het boekje ververst. Er zit immers een andere olie in. Wat is precies het 'groot motorisch intern probleem'?

De combinatie zelf klussen aan de motor, niet de voorschreven olie verbruiken en direct de volgende dag grote problemen werken niet bepaald in je voordeel. Causaal verband tussen jouw klusje en de schade is dan vrij snel aan te nemen.

Dat gezegd hebbende, je hebt de motor in februari dit jaar gekocht. Ik neem aan in Nederland. De motor moet conform zijn. Nu de motor een 'groot motorisch intern probleem' heeft lijkt deze non-conform (zie 7:17BW). Hoofdregel is dat jij, als persoon die stelt dat de motor non-conform is, dat dient aan te tonen. Echter, gedurende het eerste jaar geldt een bewijsvermoeden: de verkoper moet aantonen dat de motor wél conform was en dat enkel en alleen jouw olieklusje de schade heeft veroorzaakt. https://www.maakadvocaten...nsumenten-1-januari-2022/

Als de staat van de olie niet juist bleek (te veel, te weinig, verkeerde olie) kan dat uiteraard gevolgen hebben voor de motor, maar dat moet de verkoper aantonen/aannemelijk maken. Lastige is dat je normaal gesproken goed druk kunt zetten op een verkoper doordat het consumentrecht je behoorlijk beschermt, maar hier heb je geen 'waterdichte' casus omdat je er zelf aan hebt geklust en het boekje niet volledig hebt gevolgd (weet verkoper van de verkeerde olie?).

Met 7:17BW en de begrippen 'non-conform' en 'bewijsvermoeden' kun je ook zelf jurisprudentie opzoeken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:24:
Waarom wacht je niet af wat er werkelijk speelt, en open je nu een speculatie topic ?

Denk dit, dat, misschien, mogelijk...
Omdat vooraf onderzoek doen en daarmee goed beslagen ten ijs komen altijd een goed idee is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:52

LankHoar

Langharig tuig

@Muismat1991 je zegt dat
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is natuurlijk flauwekul. Waarom zou je niet aan je eigen motor mogen sleutelen? Laat ze maar aantonen wat je hebt gesleuteld, en hoe dat precies de oorzaak van het probleem is. Kunnen ze dat niet aantonen, dan hebben ze geen poot om op te staan.

Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen, dus goed dat je alvast info inwint. Als ze al met dit soort opmerkingen beginnen, dan heb je grote kans dat ze moeilijk gaan doen. Dit is ongetwijfeld een duur probleem, en dan verdampt hun winst. Maar ja, ze kozen er zelf voor om 12 maanden garantie te geven op een motor van 17 jaar oud met 55K km op de teller, dus dan kun je verwachten dat er soms wat vervelende dingen naar voren kunnen komen. Hopelijk gaan ze dat niet op de consument afschuiven.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:49:
Je hebt de olie dus niet volgens het boekje ververst. Er zit immers een andere olie in. Wat is precies het 'groot motorisch intern probleem'?

De combinatie zelf klussen aan de motor, niet de voorschreven olie verbruiken en direct de volgende dag grote problemen werken niet bepaald in je voordeel. Causal verband tussen jouw klusje en de schade is dan vrij snel aan te nemen.

Dat gezegd hebbende, je hebt de motor in februari dit jaar gekocht. Ik neem aan in Nederland. De motor moet conform zijn. Nu de motor een 'groot motorisch intern probleem' heeft lijkt deze non-conform (zie 7:17BW). Hoofdregel is dat jij, als persoon die stelt dat de motor non-conform is, dat dient aan te tonen. Echter, gedurende het eerste jaar geldt een bewijsvermoeden: de verkoper moet aantonen dat de motor wél conform was en dat enkel en alleen jouw olieklusje de schade heeft veroorzaakt. https://www.maakadvocaten...nsumenten-1-januari-2022/

Als de staat van de olie niet juist bleek (te veel, te weinig, verkeerde olie) kan dat uiteraard gevolgen hebben voor de motor, maar dat moet de verkoper aantonen/aannemelijk maken. Lastige is dat je normaal gesproken goed druk kunt zetten op een verkoper doordat het consumentrecht je behoorlijk beschermt, maar hier heb je geen 'waterdichte' casus omdat je er zelf aan hebt geklust en het boekje niet volledig hebt gevolgd (weet verkoper van de verkeerde olie?).

Met 7:17BW en de begrippen 'non-conform' en 'bewijsvermoeden' kun je ook zelf jurisprudentie opzoeken.
Bedankt voor de laatste tip! Verder heb ik net nog contact gehad met de verkoper en heb hem ook tevens netjes op de hoogte gehouden van alles.

Hij geeft aan dat het motorblok vast gelopen is vanwege drie redenen:
- slechte kwaliteit oliefilter geplaatst (Ik heb hetzelfde model oliefilter geplaatst als waar de motor mee geleverd is. Ik heb zelfs de oude oliefilter nog uit de kliko gevist gisteren)
- slechte kwaliteit olie (Deze snap ik niet helemaal, ik heb gewoon olie met alle relevante kwaliteitscontroles gekocht die gemiddeld geprijsd was, hij weet welke olie het is. Het is niet de duurste olie, niet de goedkoopste, zit ergens midden in.)
- verkeerde olie erin gedaan (Dit is naar mijn mening zijn enige standpunt, echter kan de motor 10w40 en 15w50 hebben, waarbij de getallen voor de w duiden op viscositeit in koud weer. Daar heb ik dus 10w50 erin gedaan, wat natuurlijk mijn fout is. Echter is het enige mogelijke effect dat de viscositeit minder is bij wintertemperaturen (Denk -10/20) die natuurlijk niet in April in Nederland voorkomen. Zelfs zou het effect hebben, zou dat na een lange verloop van tijd zijn wat ruim buiten de garantieperiode ligt. Dan had ik deze discussie ook niet.

Verkoper geeft nu aan dus dat alles buiten garantie valt en ik maar zelf mag betalen. Hoeveelheid olie was kennelijk geen probleem. Kanttekening erbij dat olie verversen bij een motor en bij een auto wat anders zijn. Motor rechtop zetten, dop eruit, leeg lopen, dop erin, vullen en meten zijn redelijk foolproof. Oliefilter losschroeven en vastschroeven ben je ook klaar. Dat valt onder normaal onderhoud bij de meeste motorrijders.

Daar ben ik het natuurlijk niet mee eens dat hij de kosten op mij afschuift, dus dat gaan we nog even uitvechten. Ik lees trouwens alle reacties. Dus sommige dingen waren onhandig van mij, sommige van hem. Dat snap ik ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:06
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:04:
@Muismat1991 je zegt dat
***members only***

Dat is natuurlijk flauwekul. Waarom zou je niet aan je eigen motor mogen sleutelen? Laat ze maar aantonen wat je hebt gesleuteld, en hoe dat precies de oorzaak van het probleem is. Kunnen ze dat niet aantonen, dan hebben ze geen poot om op te staan.

Gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen, dus goed dat je alvast info inwint. Als ze al met dit soort opmerkingen beginnen, dan heb je grote kans dat ze moeilijk gaan doen. Dit is ongetwijfeld een duur probleem, en dan verdampt hun winst. Maar ja, ze kozen er zelf voor om 12 maanden garantie te geven op een motor van 17 jaar oud met 55K km op de teller, dus dan kun je verwachten dat er soms wat vervelende dingen naar voren kunnen komen. Hopelijk gaan ze dat niet op de consument afschuiven.
Lastige is dat TS wel precies aan het onderdeel heeft gesleuteld en daarbij de olie voorschriften van de de fabrikant genegeerd.
Dat maakt dit standpunt heel erg sterk. Er is onderuit uitgevoerd die de fabrikant niet niet adviseert en daarna is het fout gegaan. Iets waarin de garage een sterk punt heeft.

Ik durf nog niet te zeggen of TS wel heel erg sterk staat in zijn claim, immers hij heeft de onderhoudsvoorschriften genegeerd en daarna is het probleem ontstaan.

Ik denk dat TS beter direct zijn rechtsbijstand kan inschakelen, want dit gaat TS niet zomaar winnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
De verkoper zal moeten bewijzen dat het defect ontstaan is door de aangedragen redenen. Aanwijzen als oorzaak is iets anders dan bewijzen. Dit geldt voor het eerste jaar na aankoop in geval van een consumentenkoop. Dan zal er een deskundige, onpartijdige analyse plaats moeten vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
ocdaan schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:56:
De oliekeuze zal echt geen kapotte motor opleveren na een dag rijden, dat is natuurlijk onzin.

Te weinig olie zal ook niet het probleem zijn geweest aangezien de ts aangeeft er 3 liter in te hebben gegooid.
Lastige is dat deze olie niet voorgeschreven is door de fabrikant, dus waarom is dit onzin? Dit kunnen wij hier wel vinden, maar de fabrikant zal goede redenen hebben om dat type olie te adviseren.

Nog afgezien het probleem precies voordoet nadat TS heeft gesleuteld aan het onderdeel wat nu vastloopt, met niet geadviseerde olie. De garage heeft hier een heel sterk punt.

Dit maakt het verhaal van TS niet heel erg sterk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Omdat vooraf onderzoek doen en daarmee goed beslagen ten ijs komen altijd een goed idee is.
Vecht dit lekker in een DM uit

@Muismat1991 als je zelf schade hebt veroorzaakt door teveel olie te vullen heb je geen garantieaanspraak.
Maar de monteur zegt je dat het niet daardoor kan komen, dus wacht je af en heb je mogelijk wel recht op garantie

[Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2023 12:47]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
Rolfie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:23:
[...]
Lastige is dat TS wel precies aan het onderdeel heeft gesleuteld en daarbij de olie voorschriften van de de fabrikant genegeerd.
Dat maakt dit standpunt heel erg sterk. Er is onderuit uitgevoerd die de fabrikant niet niet adviseert en daarna is het fout gegaan. Iets waarin de garage een sterk punt heeft.

Ik durf nog niet te zeggen of TS wel heel erg sterk staat in zijn claim, immers hij heeft de onderhoudsvoorschriften genegeerd en daarna is het probleem ontstaan.

Ik denk dat TS beter direct zijn rechtsbijstand kan inschakelen, want dit gaat TS niet zomaar winnen.
Dat maakt natuurlijk deze casus zo interessant. Natuurlijk denk ik zelf dat ik gelijk heb en natuurlijk denkt de verkoper dat hij gelijk heeft, anders waren we zo klaar. Dus ben ik oprecht benieuwd naar de meningen van de tweakers hier, gezien de redelijk onderbouwde reacties die ik vaker in andere topics voorbij zie komen. Ik heb hierboven nog een andere comment geplaatst met wat de verkoper aangeeft.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hopelijk bedoel je niet je eigen grijze kliko.
“ - slechte kwaliteit oliefilter geplaatst (Ik heb hetzelfde model oliefilter geplaatst als waar de motor mee geleverd is. Ik heb zelfs de oude oliefilter nog uit de kliko gevist gisteren) “

Want dan heb je echt lopen beunhazen. Dit mag niet bij het gewone afval maar bij chemische afval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Leuk dat de garage de redenen geeft die jij zelf hebt aangedragen, maar wat er precies mis is .. dat staat nog niet helder op het vizier zo te zien. Dan kan er ook geen oorzaak worden aangewezen. Dit noemen we redeneren naar een gewenst resultaat.

[Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 05-05-2023 12:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:55
Het was wel gewoon olie voor motorfietsen? Welk merk was het oliefilter? En wat is daar nou precies mee gebeurt? Ingestort oid?

[Voor 50% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 12:32]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Lastige is dat deze olie niet voorgeschreven is door de fabrikant, dus waarom is dit onzin? Dit kunnen wij hier wel vinden, maar de fabrikant zal goede redenen hebben om dat type olie te adviseren.
Omdat het in praktische zin niet heel veel uitmaakt, die viscositeit:

[Voor 31% gewijzigd door FirePuma142 op 05-05-2023 12:33]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:00
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:04:
Dat is natuurlijk flauwekul. Waarom zou je niet aan je eigen motor mogen sleutelen?
Dat mag wel, maar dan accepteer je in veel gevallen dat garantie vervalt. Ligt vooral aan wat er in de voorwaarden staat. Bij BMW staat er bijvoorbeeld dat de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd volgens fabriek specificatie door een gecertificeerd bedrijf. Als er bij de TS iets soortgelijks in staat, dan gaan beide niet op. Andere olie is dus niet volgens fabriek specificaties en TS is waarschijnlijk niet gecertificeerd. Zelfs bij coderen kan garantie vervallen, ookal codeer je alleen iets met de verlichting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Prima materiaal om een DM met elkaar te hebben

[Voor 57% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2023 12:47]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-05 15:12
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:56:
Enige punt is dat ik 10w50 erin gegooid heb in plaats van 10w40 of 15w50 wat volgens het boekje moet.
Hoe ik het heb geleerd is dus hoe hoger het getal, hoe hoger de viscositeit, dus dikkere olie.

Getal VOOR de W is de olie viscositeit onder koude temperatuur.
Getal NA de W is de olie viscositeit onder warme temperatuur.

Fabrikant van de motor schrijft dus een range van 10w40 tot 15w55.

De olie bevat nog steeds dezelfde viscositeit bij lage temperaturen als wat de fabrikant schrijft. (y)
De olie die je geplaatst heb zit tussen de 10/15w40/55 in. Dus is ook gewoon prima. (y)

Verhaal van de verkoper klinkt mij als een broodje aap. Maar goed, ga je gelijk maar eens krijgen.

@FirePuma142 bevestigd mijn theorie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Dat mag wel, maar dan accepteer je in veel gevallen dat garantie vervalt. Ligt vooral aan wat er in de voorwaarden staat. Bij BMW staat er bijvoorbeeld dat de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd volgens fabriek specificatie door een gecertificeerd bedrijf. Als er bij de TS iets soortgelijks in staat, dan gaan beide niet op. Andere olie is dus niet volgens fabriek specificaties en TS is waarschijnlijk niet gecertificeerd. Zelfs bij coderen kan garantie vervallen, ookal codeer je alleen iets met de verlichting.
De voorwaarden zijn relevant maar niet 100% leidend aangezien er één jaar wettelijke garantie is op tweedehands motoren. De voorwaarden van de garantie mogen dus niet ingaan tegen wat er wettelijk bepaald is.

Het belangrijkste hierin lijkt mij dat de verkoper moet bewijzen dat het probleem niet onder de garantie valt. Dit kan in de praktijk best wel moeilijk zijn maar kan ook moeilijk buiten de rechtbank af te dwingen zijn als de verkoper niet wil meewerken.

Tenslotte is de wettelijke garantie niet onbeperkt voor tweedehands motoren. Veel hangt af van de leeftijd, staat, kilometerstand en wat er meegedeeld is tijdens de verkoop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26
Belangrijker dan viscositeit: wat zijn de gevraagde specificaties van de olie en wat heb je er precies in gedaan?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 09:13

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hij is nog niet voorbij gekomen, maar: rechtsbijstand?

Die kunnen netjes en duidelijk communiceren dat zelf olie verversen geen enkele reden is om als verkoper de garantie niet na te leven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]
waarom adviseert de fabrikant dan niet de olie die TS gebruikt heeft?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
radium6969 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Verhaal van de verkoper klinkt mij als een broodje aap. Maar goed, ga je gelijk maar eens krijgen.
Een motor is prima, daar heeft een klant aan gewerkt, en is heel snel stuk. Dat is wat er gebeurt is. Ik zou als garage er ook heel snel mijn handen vanaf trekken.

Is hij kapot door toedoen van de TS? Wie weet. Maar dat is het probleem ook, je weet het niet. Maar eigenlijk is de meest logische verklaring toch dat TS iets verkeerd heeft gedaan. (of er een probleem is met de gebruikte spullen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:31:
Het was wel gewoon olie voor motorfietsen? Welk merk was het oliefilter? En wat is daar nou precies mee gebeurt? Ingestort oid?
Gewone 4t motor olie, niks spannends aan. Zover het qua oliefilter betreft was het een K&N Oliefilter. Op de oude stond een modelnummer, heb daar weer eentje van besteld. De oude oliefilter was ook niks mis mee, maar ik wist niet hoelang die erin zat en bij het verversen is het handig de oliefilter meteen mee te nemen.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:38:
[...]

De voorwaarden zijn relevant maar niet 100% leidend aangezien er één jaar wettelijke garantie is op tweedehands motoren. De voorwaarden van de garantie mogen dus niet ingaan tegen wat er wettelijk bepaald is.

Het belangrijkste hierin lijkt mij dat de verkoper moet bewijzen dat het probleem niet onder de garantie valt. Dit kan in de praktijk best wel moeilijk zijn maar kan ook moeilijk buiten de rechtbank af te dwingen zijn als de verkoper niet wil meewerken.

Tenslotte is de wettelijke garantie niet onbeperkt voor tweedehands motoren. Veel hangt af van de leeftijd, staat, kilometerstand en wat er meegedeeld is tijdens de verkoop.
Tijdens de verkoop had de verkoper me nog medegedeeld dat de olie een keer vervangen moest worden. Heeft ie verder niks over gezegd over wie dat mag/mocht doen wat betreft garantie. Kijk, dat er iets elektrisch kapot gaat, of dat er ergens een schroefje lost zit dat snap ik allemaal wel, dat valt er gewoon buiten en heb je met een oudere motor, maar dat het motorblok binnen 2000km vastloopt lijkt mij toch redelijk binnen de garantie te horen. Zat/zit 57k km op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:40:
[...]

waarom adviseert de fabrikant dan niet de olie die TS gebruikt heeft?
Goede vraag voor de fabrikant. Punt is, alleen de viscositeit gaat hier geen belangrijke rol spelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 12:41

DataGhost

iPL dev

_JGC_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:39:
Belangrijker dan viscositeit: wat zijn de gevraagde specificaties van de olie en wat heb je er precies in gedaan?
En dan liefst ook merk/type olie. Je kan niet zomaar "olie" voor auto's erin gooien. Tenminste, dat zal waarschijnlijk wel min of meer goed gaan en niet direct voor een vastgelopen motor zorgen, maar zal voor andere problemen zorgen.

edit:
verplaatst naar andere post

[Voor 85% gewijzigd door DataGhost op 05-05-2023 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Gewone 4t motor olie, niks spannends aan. Zover het qua oliefilter betreft was het een K&N Oliefilter. Op de oude stond een modelnummer, heb daar weer eentje van besteld. De oude oliefilter was ook niks mis mee, maar ik wist niet hoelang die erin zat en bij het verversen is het handig de oliefilter meteen mee te nemen.

[...]
Motorolie specifiek voor motorfietsen, of heb je er motorolie voor auto's in gedaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
DataGhost schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
[...]

En dan liefst ook merk/type olie. Je kan niet zomaar "olie" voor auto's erin gooien. Tenminste, dat zal waarschijnlijk wel min of meer goed gaan en niet direct voor een vastgelopen motor zorgen, maar zal voor andere problemen zorgen.
Had al gereageerd op een ander comment, maar was JMC 4t synthetische motor olie, voor een 4t motor. Daar kun je lastig mee misgaan. (Ik bedoel trouwens motor olie voor een motor motor, niet een auto motor, om het zo maar te zeggen)

[Voor 9% gewijzigd door Muismat1991 op 05-05-2023 12:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat porren is vervelend, zie de andere knipjes en pak je DM

Viscositeit zegt ook weinig, het is niet zo dat de oliepomp dan vastloopt.@Masvic
In warme landen heb je weer andere olie dan ik koude landen. 10w50 v 15w50 geeft alleen de dikte aan, waar 15w40 weer dunner is wat ook mag volgens OP.
oa dikte bij lage temperatuur (10W40 of 15W40)

[Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 05-05-2023 12:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Goede vraag voor de fabrikant. Punt is, alleen de viscositeit gaat hier geen belangrijke rol spelen.
Behalve dat de gebruikte specificatie niet vanuit de fabrikant komt en daarmee je dus negeert wat de fabrikant getest heeft tijdens de ontwikkeling.

Ik denk dat TS dus nu zal moeten bewijzen dat deze afwijking in olie niet de oorzaak heeft veroorzaakt. Zomaar een plaatje gebruiken is denk ik niet voldoende.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

edit:
verplaatst vanaf eerdere post

Verder ben ik wel geneigd om deels de kant van de verkoper te kiezen. Ik doe ook zelf het onderhoud aan mijn motor en dat gaat prima, maar de gemaakte fouten in het topic gecombineerd met een prima rijdende motor en na de oliewissel vrijwel direct kapotte motor suggereren dat er toch iets niet goed is gegaan bij het onderhoud. De timing is eigenlijk net te toevallig voor een gebrek wat >1500km eerder al aanwezig had moeten zijn. Maar dan vind ik wel dat de verkoper met een wat beter verhaal moet komen want gewoon een kwalitatief slecht filter en slechte olie zorgen doorgaans niet zo snel al voor een vastgelopen motor. Dan moeten ze ook kunnen uitleggen wat dat dan precies veroorzaakt heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:42:
Kijk, dat er iets elektrisch kapot gaat, of dat er ergens een schroefje lost zit dat snap ik allemaal wel, dat valt er gewoon buiten en heb je met een oudere motor, maar dat het motorblok binnen 2000km vastloopt lijkt mij toch redelijk binnen de garantie te horen. Zat/zit 57k km op.
Ik denk dat de 2000km niet het probleem gaat zijn. Maar dat jij net aan het onderdeel hebt gesleuteld, met olie die je door de fabrikant niet mag gebruiken, de dag erna kapot is gegaan.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• _JGC_
DataGhost schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Wat misschien erger is: er kwam zwarte schenkstroop uit, motor was dus goed vervuild. Vervolgens knal je er volsynthetische olie voor terug. Het hoeft maar een paar vlokjes van die oude troep los te weken en ergens af te zetten waar het een verstopping oplevert en je motor loopt in de soep.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

_JGC_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Wat misschien erger is: er kwam zwarte schenkstroop uit, motor was dus goed vervuild. Vervolgens knal je er volsynthetische olie voor terug. Het hoeft maar een paar vlokjes van die oude troep los te weken en ergens af te zetten waar het een verstopping oplevert en je motor loopt in de soep.
Ja dat bedacht ik me net ook ja. @Muismat1991 heb je de oude olie nog? Kan je eens met een lamp kijken of die niet gewoon "pikzwart" is of misschien ook een beetje glinstert of zelfs stukjes bevat? Misschien dat het oude oliefilter daar ook nog wat over kan vertellen.

[Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 05-05-2023 12:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
Wat @_JGC_ zegt als er al zwarte prut uitkomt, waarom dan niet al bij aankoop/verkoop de olie vervangen? Nu lijkt het alsof met vervangen van de olie een ouder slijtage probleem plots zichtbaar en fataal geworden is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Behalve dat de gebruikte specificatie niet vanuit de fabrikant komt en daarmee je dus negeert wat de fabrikant getest heeft tijdens de ontwikkeling.
Is dat zo? Dat haal ik nergens uit tot nu toe.
Ik denk dat TS dus nu zal moeten bewijzen dat deze afwijking in olie niet de oorzaak heeft veroorzaakt. Zomaar een plaatje gebruiken is denk ik niet voldoende.
Nee, de verkoper zal moeten bewijzen dat de olie de boosdoener is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Muismat1991
DataGhost schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Ja dat bedacht ik me net ook ja. @Muismat1991 heb je de oude olie nog? Kan je eens met een lamp kijken of die niet gewoon "pikzwart" is of misschien ook een beetje glinstert?
Kijk, dat is een hele goede. Ik heb de oude olie nog staan, was aan het uitzoeken hoe daar het beste vanaf te komen op een milieuvriendelijke manier. Zal vanavond eens kijken, maar hij was in ieder geval echt goed zwart. Was ook van plan om er met een magneetje doorheen te gaan.
Zijn de glinsteringen dan tekenen van metaal schaafsel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Een hoop reacties hier over inschakelen rechtsbijstand. Ik zou dat dus niet doen. Mijn ervaringen met rechtsbijstandsverzekeringen zijn dat je vd regen in de drup wordt geholpen en het kost een hoop tijd en negatieve energie.

Ik zou proberen om enigszins te schikken en elkaar in het midden proberen te vinden en dus een beetje verlies te nemen. Volgende keer een andere garage uitzoeken. Scheelt tijd, negatieve energie en tenenkrommende moeizame communicatie met een rechtsbijstandverzekering. Eventuele relatie met die garage is dan ook sowieso naar de knoppen.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Kijk, dat is een hele goede. Ik heb de oude olie nog staan, was aan het uitzoeken hoe daar het beste vanaf te komen op een milieuvriendelijke manier.
Gewoon naar de milieustraat, waar je oliefilter ook heen moet.
Zal vanavond eens kijken, maar hij was in ieder geval echt goed zwart. Was ook van plan om er met een magneetje doorheen te gaan.
Zijn de glinsteringen dan tekenen van metaal schaafsel?
O.a. ja. En helemaal als er stukjes metaal in je olie zitten dus :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
DataGhost schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Gewoon naar de milieustraat, waar je oliefilter ook heen moet.

[...]

O.a. ja. En helemaal als er stukjes metaal in je olie zitten dus :+
Nja, de oliefilter zeg ik dan "mea culpa" voor, uit reflex in de kliko gegooid zonder erbij stil te staan, maar die filter bewaar ik nu nog even en die gaat uiteindelijk richting de milieustraat.
Ik hou je op de hoogte of die glinstert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:41

4x2

lộn xộn quá

Wat voor motor is het precies, welke olie (merk / type) heb je er in gegooid en wat is het merk en typenummer van je oliefilter?

leeg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
DoubleTweak schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:52:
Een hoop reacties hier over inschakelen rechtsbijstand. Ik zou dat dus niet doen. Mijn ervaringen met rechtsbijstandsverzekeringen zijn dat je vd regen in de drup wordt geholpen en het kost een hoop tijd en negatieve energie.

Ik zou proberen om enigszins te schikken en elkaar in het midden proberen te vinden en dus een beetje verlies te nemen. Volgende keer een andere garage uitzoeken. Scheelt tijd, negatieve energie en tenenkrommende moeizame communicatie met een rechtsbijstandverzekering. Eventuele relatie met die garage is dan ook sowieso naar de knoppen.
Je kunt je RB ook inschakelen voor advies wat je nu het beste kunt doen. Het hoeft niet direct een juridische strijd te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 12:08
De motor is binnen 3 maanden kapot. Afgezien van de extra garantie van de garage, is dat een dusdanig korte periode dat je als consument niet hoeft te verwachten dat je nu al een dergelijk probleem ervaart aangezien er (naar ik vanuit ga) niks over is vermeld bij de verkoop.

Dan is het aan de garage om aan te tonen dat de motor niet al met een gebrek is verkocht door hen. De bewijslast ligt dus op de garage.

Dit staat dus los van de aanvullende garantie welke de garage geeft van 12 maanden. Misschien dat daar wel een voorwaarde in staat dat je niet zelf onderhoud mag uitvoeren, maar dit door een garage moet laten doen. Zoek even op non-conformiteit. Specifiek situaties van non-conformiteit met een tweedehands auto, dat komt redelijk overeen met een tweedehands motor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-05 17:01
Dank voor de updates.

Qua reparatie en schade: over welk bedrag hebben we het? Gezien zowel jij als verkoper een redelijk te verdedigen standpunt heeft, kunnen jullie elkaar ergens tegemoet komen? Met honing vang je meer vliegen dan met azijn.

Je kunt even met het oude filter en olie langs de dealer gaan en samen kijken. Wellicht kun je e.e.a. nog oplossen met een goed gesprek.

Anders breng je de motor naar een andere garage en laat je een second opinion uitvoeren: was jouw olie de oorzaak? Is de garage aangesloten bij BOVAG (daar kun je ook een klacht indienen en vragen om bemiddeling)?

[Voor 21% gewijzigd door Mr. Stom op 05-05-2023 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
Waarom beantwoord je niet wat voor olie je er in gegooid hebt?

Was dat olie specifiek voor motorfietsen? Je zegt dat er niet veel mis kan gaan, (met "normale" 4t olie) dat is gewoon onzin, daar kan het makkelijk mis gaan.. Een motor heeft een natte koppeling. Als je daar de verkeerde olie in gooit, kan het heel snel over zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:21:

Was dat olie specifiek voor motorfietsen? Je zegt dat er niet veel mis kan gaan, (met "normale" 4t olie) dat is gewoon onzin, daar kan het makkelijk mis gaan.. Een motor heeft een natte koppeling. Als je daar de verkeerde olie in gooit, kan het heel snel over zijn.
Is wel al min of meer vermeld. Motorolie voor auto's wordt niet aangeduid met "4t", tenminste, dat heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:29:
[...]

Dat maakt natuurlijk deze casus zo interessant. Natuurlijk denk ik zelf dat ik gelijk heb en natuurlijk denkt de verkoper dat hij gelijk heeft, anders waren we zo klaar. Dus ben ik oprecht benieuwd naar de meningen van de tweakers hier, gezien de redelijk onderbouwde reacties die ik vaker in andere topics voorbij zie komen. Ik heb hierboven nog een andere comment geplaatst met wat de verkoper aangeeft.
Er is nog geen bewijs geleverd waarom de motor schade heeft opgelopen.

De hele discussie over welke olie gebruikt is lijkt me niet relevant.

Jij denkt de oliebeurt goed te hebben uitgevoerd maar dat weet je niet 100% zeker lijkt me. De verkoper probeerd zich gewoon in te dekken door te zeggen dat garantie vervalt doordat jij er aan gesleuteld hebt. De vraag is of de verkoper hier een valide punt heeft. Het komt er gewoon op neer dat aangetoont moet worden wat de schade heeft veroorzaakt. Als geconstateerd wordt dat er te veel olie in het blok heeft gezeten zal de verkoper veel sterker staan om de schult in jou schoenen te schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pierw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:55

Was al gedaan
"maar was JMC 4t synthetische motor olie, voor een 4t motor. "

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:57
FirePuma142 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:32:
[...]

[Afbeelding]
Qua viscositeit zal 10W50 inderdaad echt geen probleem geven als 10W40 en 15W50 voorgeschreven zijn. 10W50 valt precies in het voorgeschreven bereik.

Kan het zijn dat TS per ongeluk een fout heeft gemaakt met mineraal/halfsynthetisch/volsynthetisch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Misschien komt het wel doordat de olieplug niet op moment is vastgezet 8)7 :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Muismat1991
Joris748 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Qua viscositeit zal 10W50 inderdaad echt geen probleem geven als 10W40 en 15W50 voorgeschreven zijn. 10W50 valt precies in het voorgeschreven bereik.

Kan het zijn dat TS per ongeluk een fout heeft gemaakt met mineraal/halfsynthetisch/volsynthetisch?

Ik zal even voor iedereen dan wat duidelijkheid scheppen, de olie is als volgt:
Merk: JMC
Viscositeit: 10W50
Kwaliteit: Synthetisch
API: SL
JASO: MA2

Beschrijving van de fabrikant is dat deze speciaal is ontwikkeld voor motorfietsen die hoog in de toeren kunnen, dus dat lijkt me allemaal in orde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rolfie
ZXRY schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:12:
De motor is binnen 3 maanden kapot. Afgezien van de extra garantie van de garage, is dat een dusdanig korte periode dat je als consument niet hoeft te verwachten dat je nu al een dergelijk probleem ervaart aangezien er (naar ik vanuit ga) niks over is vermeld bij de verkoop.

Dan is het aan de garage om aan te tonen dat de motor niet al met een gebrek is verkocht door hen. De bewijslast ligt dus op de garage.

Dit staat dus los van de aanvullende garantie welke de garage geeft van 12 maanden. Misschien dat daar wel een voorwaarde in staat dat je niet zelf onderhoud mag uitvoeren, maar dit door een garage moet laten doen. Zoek even op non-conformiteit. Specifiek situaties van non-conformiteit met een tweedehands auto, dat komt redelijk overeen met een tweedehands motor.
Tenzij je net zelf aan het gesneuvelde onderdeel de dag er voor hebt hebt zitten sleutelen, daarbij olie hebt gebruikt wat niet door de leverancier is geadviseerd.

Dat maakt het de discussie nu wel even net iets complexer allemaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Dit klinkt het meest waarschijnlijk.

In dat geval lijkt me een goede vraag of een motor waar een dergelijke bagger in zit wel conform is. Immers, simpelweg volgens het boekje verversen had dezelfde problemen opgeleverd. En olie verversen valt onder normaal gebruik.

Ik zou het filter en de pomp wel eens willen zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Een motor heeft een natte koppeling. Als je daar de verkeerde olie in gooit, kan het heel snel over zijn.
Klopt, alleen loopt hij dan niet vast. Eerder integendeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
Yucon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Klopt, alleen loopt hij dan niet vast. Eerder integendeel.
Als de koppeling bij wijze van spreken oplost in de olie, of ontzettend gaat slippen, gaat het blok ook niet blij zijn met de vervuiling die daar dan af komt.

Maar goed, dat is dus niet van toepassing.

Ik ben ook heel benieuwd wat er nou precies met dat filter gebeurt is. K&N is gewoon een goed merk, maar een foutje kan natuurlijk altijd.

[Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 14:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:24
Pfoe lastig,

Stel jij had je motor voor oliewissel naar een garage gebracht en de motor was 500km later in de soep gelopen, had je dan ook niet de schuld bij die garage neergelegd?
Wie weet is er iets als metaal/ringetje in de motor
gevallen, misschien zelf niet eens in de gaten gehad?

De echte oorzaak vinden gaat denk ik lastig zijn maar ik ben bang dat je niet sterk staat.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

laurens0619 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:16:
De echte oorzaak vinden gaat denk ik lastig zijn maar ik ben bang dat je niet sterk staat.
Er zit vrijwel zeker iets in de pomp of het filter. Het is geen hocus pocus, als hij vastgelopen is dan moet de olietoevoer onderbroken of ernstig beperkt zijn. Zonder dat blijft het giswerk en aangezien de garage partij is die de garantie afwijst en tevens degene is die over pomp/filter meer duidelijkheid kan verschaffen lijkt het me geen onredelijke eis dat dan ook te doen.

edit: een motorzaak die een motor met zwarte bagger erin verkoopt moet zich trouwens ernstig schamen, maar dat terzijde.

[Voor 9% gewijzigd door Yucon op 05-05-2023 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Yucon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Er zit vrijwel zeker iets in de pomp of het filter. Het is geen hocus pocus, als hij vastgelopen is dan moet de olietoevoer onderbroken of ernstig beperkt zijn. Zonder dat blijft het giswerk en aangezien de garage partij is die de garantie afwijst en tevens degene is die over pomp/filter meer duidelijkheid kan verschaffen lijkt het me geen onredelijke eis dat dan ook te doen.
Of een verstopt oliekanaal oid. Zoals iemand anders volgens mij al zei, misschien iets los gekomen door de reinigende werking van de nieuwe olie.

Wij kunnen eigenlijk ook alleen maar gokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 14:24
In dat geval lijkt het mij iig goed om de motor door een onafhankelijke garage te laten onderzoeken en niet de verkopende partij waar je een garantie discussie mee hebt.

En dat dan zsm als er dus potentieel bewijsmateriaal aanwezig kan zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Yucon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Dit klinkt het meest waarschijnlijk.

In dat geval lijkt me een goede vraag of een motor waar een dergelijke bagger in zit wel conform is. Immers, simpelweg volgens het boekje verversen had dezelfde problemen opgeleverd. En olie verversen valt onder normaal gebruik.

Ik zou het filter en de pomp wel eens willen zien.
Als het ding als dergelijke te koop staat en klant zegt "hoeft niet, ik ververs 'm zelf wel" is een carter vol zwarte schenkstroop gewoon conform met wat verkocht is.

Ik kocht een auto waar de display op 20.000km stond te knipperen. Dat is 30.000 service interval met 20.000km extra, op dezelfde olie. Die heb ik een paar dagen daarna ververst met 5W40 halfsynthetische olie. 5 maand en 10.000km later heb ik er 0W30 synthetische olie in gedaan. Juist om te voorkomen dat die 0W30 met oude olieresten aan de haal zou gaan en de aanvoer naar de turbo zou blokkeren. Overigens vreet mijn auto alles van 10W40 halfsynthetisch tot 0W30 volsynthetisch.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:54
Een olievervanging kan je toch niet scharen onder de term 'sleutelen'?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23

DaWaN

'r you wicked ??

Sowieso je oude olie en oliefilter bewaren.
Als het kan je oude oliefilter opmaken/knippen en kijken of er metaaldeeltjes inzitten.
Zelfde met de oude olie: met een lamp in schijnen om te kijken of er metaal in zit (kan ook alu/koper/brons zijn, dus magneet zegt niet alles).

Als de oude olie geen metaal bevat dan verwacht ik toch dat er iets mis is gegaan met het verwisselen van de olie. Anders loopt een motor niet binnen 2000 km in elkaar.

Het feit dat de TS ook niet het merk en type motor wil vermelden en überhaupt zelf al een andere viscositeit kiest werkt niet in zijn voordeel. Die andere viscositeit is in de praktijk geen probleem, maar nu wel een makkelijke manier voor de garage om onder de garantieclaim uit te komen.
Als de ontstane schade veroorzaakt is door gebrek aan oliedruk is het waarschijnlijk ook niet meer mogelijk om de oorzaak te achterhalen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

_JGC_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Als het ding als dergelijke te koop staat en klant zegt "hoeft niet, ik ververs 'm zelf wel" is een carter vol zwarte schenkstroop gewoon conform met wat verkocht is.

Ik kocht een auto waar de display op 20.000km stond te knipperen. Dat is 30.000 service interval met 20.000km extra, op dezelfde olie. Die heb ik een paar dagen daarna ververst met 5W40 halfsynthetische olie. 5 maand en 10.000km later heb ik er 0W30 synthetische olie in gedaan. Juist om te voorkomen dat die 0W30 met oude olieresten aan de haal zou gaan en de aanvoer naar de turbo zou blokkeren. Overigens vreet mijn auto alles van 10W40 halfsynthetisch tot 0W30 volsynthetisch.
Dat ben ik op zich wel met je eens, maar bij 'aankoop bij een motorzaak' had ik bij het schrijven een iets ander beeld in gedachten. De meeste mensen die een sleutelmotor of iets dat daarop lijkt kopen doen dat niet in een motorzaak.

Maar je kunt idd gelijk hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Volgens mij ook nog niet genoemd, wat voor motor hebben we het eigenlijk over?

Ik zit meer in de auto's, maar ik weet dat er (auto) motoren zijn die ook heel kritisch zijn op het type olie. Niet per se viscositeit, (al speelt dat ook mee) maar ook omdat de voorgeschreven olie bepaalde toevoegingen heeft.

[Voor 59% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 14:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
Yucon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:19:
[...]

edit: een motorzaak die een motor met zwarte bagger erin verkoopt moet zich trouwens ernstig schamen, maar dat terzijde.
Er zal wel ergens een lager drooggelopen zijn. Vooral glijlagers leggen dan snel het loodje. Het is dus belangrijk om te weten waar de schade zit. Wat is er precies kapot? En is dat te verklaren door de oliewissel?

Als het is veroorzaakt door een onvakkundige oliewissel, staat TS niet heel sterk. @Muismat1991 wat heb je met de motorzaak afgesproken over het uitvoeren van die beurt?

Ik zou kijken of ik het met de motorzaak op kon lossen. Allebei een beetje van de pijn. In ieder geval onderdelen tegen kostprijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
DaWaN schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:30:
Sowieso je oude olie en oliefilter bewaren.
Als het kan je oude oliefilter opmaken/knippen en kijken of er metaaldeeltjes inzitten.
Zelfde met de oude olie: met een lamp in schijnen om te kijken of er metaal in zit (kan ook alu/koper/brons zijn, dus magneet zegt niet alles).

Als de oude olie geen metaal bevat dan verwacht ik toch dat er iets mis is gegaan met het verwisselen van de olie. Anders loopt een motor niet binnen 2000 km in elkaar.

Het feit dat de TS ook niet het merk en type wil vermelden en überhaupt zelf al een andere viscositeit kiest werkt niet in zijn voordeel. Die andere viscositeit is in de praktijk geen probleem, maar nu wel een makkelijke manier voor de garage om onder de garantieclaim uit te komen.
Als de ontstane schade veroorzaakt is door gebrek aan oliedruk is het waarschijnlijk ook niet meer mogelijk om de oorzaak te achterhalen.
Wacht, ik heb wel eerder in het topic genoemd wat het merk en type van de olie is, ik wil best de rest erbij gooien:

Merk: JMC
Viscositeit: 10W50
Kwaliteit: Synthetisch
API: SL
JASO: MA2

(10w40/15w50 aangeraden)

Oliefilter was een KN-204-1 (Zelfde model als erop zat).
Motor is een Triumph Daytona 675 uit 2006.
Yucon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:32:
[...]

Dat ben ik op zich wel met je eens, maar bij 'aankoop bij een motorzaak' had ik bij het schrijven een iets ander beeld in gedachten. De meeste mensen die een sleutelmotor of iets dat daarop lijkt kopen doen dat niet in een motorzaak.

Maar je kunt idd gelijk hebben.
Commentaar bij aankoop was dat een olie verversing wel langzamerhand eens een keertje aan de orde zou zijn voordat ik een paar dagen zou toeren eind deze maand, maar dat de motor gewoon helemaal in orde is. Dat vind ik toch degelijk wat anders dan dat er momenteel slurrie in zit die echt helemaal op is.
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:33:
Volgens mij ook nog niet genoemd, wat voor motor hebben we het eigenlijk over?

Ik zit meer in de auto's, maar ik weet dat er (auto) motoren zijn die ook heel kritisch zijn op het type olie. Niet per se viscositeit, (al speelt dat ook mee) maar ook omdat de voorgeschreven olie bepaalde toevoegingen heeft.
Triumph Daytona 675, 2006

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
2006-2010 Early models known for voltage regulator issues. Most of that was sorted by 2008, there was a recall. Make sure it's not applicable to your VIN.
2006+ Don't over-rev them. Floating valves leading to valve/piston contact isn't HUGELY uncommon, especially if you're using over-rev all the time.
2006-2012 "common" problem was oil/water heat exchanger failure causing mixed coolant/oil. A lot of people replace them with dedicated oil cooling circuitry only, eliminating possible cross contamination. https://www.ukracesupport...12-ukrs-billet-oil-cooler
2006-2008* One race kit part that was available for these was an underdrive oil pump gear. This was made available because the stock oil pump drive gear would spin the pump too quickly for high RPM use causing oil frothing. I *THINK* this was remedied by the 2009 update.
2006-2012 I've heard paranoia over cam chain tensioners and people wanting manual ones....not sure how I feel about that. Never personally seen a failure
2006-2012? There was a TSB for oil dipsticks to move to a shorter dipstick, creating a higher oil level in the sump. I'm not exactly sure when they started coming with the shorter stick. Here's a picture and measurements of the two. Make sure yours is the shorter one, get the shorter one or cut yours down.

https://forums.13x.com/in...675-common-issues.363798/

Toch ook wel wat bekende olie problemen zo te zien. Olieverbruik kunnen ze zo te zien ook last van hebben. Heb je achteraf het peil toevallig nog gecontroleerd?

[Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 14:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
Joris748 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Er zal wel ergens een lager drooggelopen zijn. Vooral glijlagers leggen dan snel het loodje. Het is dus belangrijk om te weten waar de schade zit. Wat is er precies kapot? En is dat te verklaren door de oliewissel?

Als het is veroorzaakt door een onvakkundige oliewissel, staat TS niet heel sterk. @Muismat1991 wat heb je met de motorzaak afgesproken over het uitvoeren van die beurt?

Ik zou kijken of ik het met de motorzaak op kon lossen. Allebei een beetje van de pijn. In ieder geval onderdelen tegen kostprijs.
De garage geeft aan dat de schade komt vanwege drie zaken (Let op, dit zegt de garage, ik heb dit niet aangedragen):
Kwaliteit oliefilter
Kwaliteit olie
10w50 ipv 10w40/15w55

De hoeveelheid olie, oliedop etc was allemaal goed gedaan en verder geen probleem. Dus even de vakkundigheid staat niet ter discussie vanuit hun. De eerste twee redenen zijn al vrij makkelijk te verwerpen, de olie voldoet aan alle normen en de oliefilter is dezelfde als waar deze mee verkocht was. Dat laatste is dan nog ter discussie. Qua onderhoudsbeurt is verder niks afgesproken. Staat op de factuur dat zelf reparaties uitvoeren zorgt dat de motor buiten garantie komt, maar niks over onderhoud.

Ik zou enigszins bereid zijn een duit in eigen zak te doen, maar de garage lijkt het gewoon te willen gooien op dat het door bovengenoemde drie zaken komt. Dat ik de oude olie heb, de oude luchtfilter etc interesseert ze vrij weinig. Op het moment dat ik aandraag dat ik best wil controleren of er restanten in zitten of dat ze dat desnoods zelf mogen komen doen wordt ik weggewuifd....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
Die 3 redenen lijken me dikke bullshit. Wat @_JGC_ aanhaalt lijkt me aannemelijker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 11:21

CaDje

Framedrops for life

Het belangrijkst voor motorolie is dat deze voldoet aan de eisen van de, in jouw geval, motor fabrikant. Bij de olie die jij gekocht hebt is dat API: SL / JASO: MA2. Dit moet overeenkomen met wat de motor fabrikant opgeeft, het kleine verschil in viscositeit maakt dan niet zoveel uit.

Je kunt ook de oude olie naar een lab sturen voor onderzoek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23

DaWaN

'r you wicked ??

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:37:
[...]
Triumph Daytona 675, 2006
Oh dat zijn over het algemeen dacht ik vrij probleemloze motoren.
Hebben ook een wet sump die niet heel moeilijk te peilen is :)
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Ik zou enigszins bereid zijn een duit in eigen zak te doen, maar de garage lijkt het gewoon te willen gooien op dat het door bovengenoemde drie zaken komt. Dat ik de oude olie heb, de oude luchtfilter etc interesseert ze vrij weinig. Op het moment dat ik aandraag dat ik best wil controleren of er restanten in zitten of dat ze dat desnoods zelf mogen komen doen wordt ik weggewuifd....
Sowieso altijd zelf onderzoek doen, als ik de garage zo hoor vertrouw ik hun conclusies totaal niet.

Om dan ook maar weer even terug te komen op het probleem: heb je ook enig idee wat het exacte probleem is? Een drijfstanglager eruit gelopen?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
Die redenen vind ik ook gewoon onzin. Een oliefilter is een oliefilter, daar zit echt niet zo veel verschil in. Bovendien is K&N gewoon een goed merk. Als ze claimen dat K&N rommel maakt hebben ze echt geen idee.

Olie? Mwa. Slechtere kwaliteit en andere viscositeit kan voor problemen zorgen, maar dan heb je het eerder over na 100.000 km oid.

Je hebt het trouwens ook over een ratel, en ik zie ketting (spanner) problemen ook langs komen, is de ketting niet gewoon versprongen oid?

Als de hydraulische spanner geen oliedruk krijgt, gaat het ook mis.

[Voor 37% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 15:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 18:45
Compleet buiten de rest van de discussie om, heeft de garage wellicht een keurmerk (denk aan BOVAG bij auto garages) waar je hulp van in kan roepen? En zo nodig rechtsbijstand?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
Als ik die motor opzoek bij Eurol geven ze 6 adviezen af:
- Sportbike volsynthetisch in 5W40, 5W50, 10W40 en 15W50 (2, 3, 4, 6e keus)
- Motorcycle halfsynthetisch 10W40 (1e keus)
- Sport Touring mineraal 10W40 (5e keus)

Die motor lijkt dus alles te vreten van mineraal tot volsyntheet, dus kans bestaat ook nog dat de oude olie mineraal was. Die had ik zelf zeker met een halfsyntheet gevuld ipv een volsyntheet.
10W50 staat niet in het lijstje, maar omdat synthetische 5W50 en 15W50 wel in de lijst staan mag 10W50 ertussenin ook. Ik vermoed dat Eurol geen 10W50 heeft of afkapt op 6 adviezen.

Wat de kwaliteit betreft: bullshit. Filter is hetzelfde als wat erop zat, olie van JMC staat gewoon bekend als "goed". Er is betere, maar zelfs met matige olie ga je een motor niet vast laten lopen in 2000km. Dat resulteert eerder in geleidelijke slijtage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
DaWaN schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Oh dat zijn over het algemeen dacht ik vrij probleemloze motoren.
Hebben ook een wet sump die niet heel moeilijk te peilen is :)

[...]

Sowieso altijd zelf onderzoek doen, als ik de garage zo hoor vertrouw ik hun conclusies totaal niet.

Om dan ook maar weer even terug te komen op het probleem: heb je ook enig idee wat het exacte probleem is? Een drijfstanglager eruit gelopen?
Volgens de garage, die hebben ernaar gekeken, is het blok vastgelopen. Meer precies dan dat heb ik het nu ook even niet. Ik zal wel tzt nog even om wat extra bewijsstukken vragen. Maar inderdaad, ik vertrouw hun conclusies ook niet helemaal.
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:58:
Die redenen vind ik ook gewoon onzin. Een luchtfilter is een luchtfilter. Daar zit echt niet zo veel verschil in. (in standaard inleg filters)

Je hebt het trouwens ook over een ratel, en ik zie ketting (spanner) problemen ook langs komen, is de ketting niet gewoon versprongen oid?
Sorry, ik bedoel oliefilter. In mijn hoofd haal ik die twee woorden continu door elkaar. Ketting was niet een probleem maar eerder dat deze een beetje meer speling had dan de fabrikant voorschrijft, dus heb ik deze minimaal strakker gesteld. Die is niet versprongen, probleem is echt volgens de garage dat het blok is vastgelopen.
Suicyder schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:02:
Compleet buiten de rest van de discussie om, heeft de garage wellicht een keurmerk (denk aan BOVAG bij auto garages) waar je hulp van in kan roepen? En zo nodig rechtsbijstand?
Niet bij BOVAG aangesloten. Dat model motor staat niet al te vaak te koop, dus keuze in garages is ook vrij beperkt. Rechtsbijstand ook niet, maar ik ben wel vindingrijk genoeg om dat desnoods zelf naar de rechtbank te slepen of ook wel bereid juridische hulp in te huren als nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
Geen probleem, ;) ik zag de wijziging, had die van mij ondertussen ook al gewijzigd. Maar lucht of olie filter, zelfde idee eigenlijk.

Ik heb het over de distributieketting, in het blok. ;) want een ratel met verlies van vermogen is eigenlijk helemaal geen vastlopen. Dat klinkt meer als een versprongen ketting, of een ander soort schade. Vast lopen is... Vast lopen. :+

[Voor 32% gewijzigd door WEBGAMING op 05-05-2023 15:10]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Muismat1991
WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:08:
Geen probleem, ;) ik zag de wijziging, had die van mij ondertussen ook al gewijzigd. Maar lucht of olie filter, zelfde idee eigenlijk.

Ik heb het over de distributieketting, in het blok. ;) want een ratel met verlies van vermogen is eigenlijk helemaal geen vastlopen. Vast lopen is... Vast lopen. :+
Precies, filter zal niet uitmaken zolang je niet iets compleet verkeerd erop zet.
Qua distributie ketting heb ik zelf niet gekeken, dat valt naar mijn mening toch onder groter onderhoud dan je zelf kan doen en zou volgens mij meer dan 2000km mee moeten gaan met een motor die volledig is nagekeken (Volgens de garage).

Ik denk dat ik ook het advies ga opvolgen van menigeen tweaker en kijk of we hem door een onpartijdige monteur na kunnen laten kijken, want ik begin ook wel mijn twijfels te krijgen van deze garage.

Ik waardeer wel in ieder geval iedereen zijn reactie en meedenkwerk (en natuurlijk de kritische vragen, een stukje zelfreflectie over je eigen handelen kan geen kwaad).

Zelf zat ik vooral een beetje in een: "Wat nu" modus, maar ik denk dat ik wel degelijk wat houvast heb om me te verweren. Ik blijf wel natuurlijk updates plaatsen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:45:
[...]

De garage geeft aan dat de schade komt vanwege drie zaken (Let op, dit zegt de garage, ik heb dit niet aangedragen):
Kwaliteit oliefilter
Kwaliteit olie
10w50 ipv 10w40/15w55

De hoeveelheid olie, oliedop etc was allemaal goed gedaan en verder geen probleem. Dus even de vakkundigheid staat niet ter discussie vanuit hun. De eerste twee redenen zijn al vrij makkelijk te verwerpen, de olie voldoet aan alle normen en de oliefilter is dezelfde als waar deze mee verkocht was. Dat laatste is dan nog ter discussie. Qua onderhoudsbeurt is verder niks afgesproken. Staat op de factuur dat zelf reparaties uitvoeren zorgt dat de motor buiten garantie komt, maar niks over onderhoud.

Hoe weet die garage dat er 10w50 in zat? gemiddelde garage heeft niet de kennis/apparatuur om dat uit te zoeken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001

4x2

lộn xộn quá

WEBGAMING schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:58:
Die redenen vind ik ook gewoon onzin. Een oliefilter is een oliefilter, daar zit echt niet zo veel verschil in. Bovendien is K&N gewoon een goed merk. Als ze claimen dat K&N rommel maakt hebben ze echt geen idee.
Zoek maar eens op die K&N oliefilters :+

Maar afgezien daarvan: mee eens dat de factoren die de garage aanhaalt totale onzin zijn, om de redenen die hiervoor al genoemd zijn.

Het gaat geen makkelijk verhaal worden, het voornaamste waar je op kan hopen is dat het oude filter en de oude olie al redelijk wat slijtagemateriaal er in hebben zitten.

leeg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 27-05 10:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

Waarom heeft de garage niet de motor geleverd met schone nieuwe olie, als ze weten dat het eraan zit te komen en je toch 12 maanden garantie wil geven? Dat verbaast mij het meest. Als ze aangeven dat de olie ververst moet worden binnenkort en je mocht dat niet zelf doen, dan lijkt me dat je zorgt dat dit klaar is voor aflevering of je maakt meteen een afspraak om dit binnenkort alsnog te doen of, op zijn minst, geef je aan dat dit zelf doen de garantie zou doen vervallen.

Even buiten of het nu de juiste olie is of niet, vind ik bovenstaande eigenlijk heel vreemd. Dan zou mij doen vermoeden dat ze mogelijk wisten dat er iets met de motor mis zou kunnen zijn en nu op jou willen verhalen, nu het daadwerkelijk mis is gegaan. In bovenstaande antwoorden wordt al aangehaald dat de nieuwe olie mogelijk ergens ouwe zooi heeft losgeweekt en dat dat een mogelijke oorzaak van het probleem is. Dan was misschien een spoeling beter geweest voor de nieuwe olie erop te doen, maar ook dat had de garage in mijn ogen mogen doen, voor de machine te verkopen.

Maarja gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zaken. Zou eerst gewoon in gesprek gaan met de garage en pas als ze voet bij stuk houden, gaan kijken wat mogelijk is via rechtspraak en rechtsbijstand. Want als ze niet buigen en je voor de schade gaat opdraaien, dan heb je ook niets meer te verliezen, tenzij je geen rechtsbijstand hebt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
4x2 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Zoek maar eens op die K&N oliefilters :+

Maar afgezien daarvan: mee eens dat de factoren die de garage aanhaalt totale onzin zijn, om de redenen die hiervoor al genoemd zijn.

Het gaat geen makkelijk verhaal worden, het voornaamste waar je op kan hopen is dat het oude filter en de oude olie al redelijk wat slijtagemateriaal er in hebben zitten.
K&N zijn qua werking geen slechte filters.

Waar K&N bekend om is geworden is dat ze sinds 2016 problemen hebben met lekkende filters en daar pas in 2021 wat mee gedaan hebben. Daardoor is K&N verboden in de racesport.
Die lekkende filters zijn gevolg van die handige moer bovenop waarmee je het filter los en vast kunt draaien met een sleutel. Bij het vastdraaien aan die moer veroorzaak je scheurtjes in de las en daardoor gaan ze lekken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:52

LankHoar

Langharig tuig

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:16:
[...]
Ik denk dat ik ook het advies ga opvolgen van menigeen tweaker en kijk of we hem door een onpartijdige monteur na kunnen laten kijken, want ik begin ook wel mijn twijfels te krijgen van deze garage.
Zou ik niet gelijk doen. Ik zou ze eerst in gebreke stellen. Heb je alles zwart op wit, dat ze zeggen dat het door de olie/filter etc. komt? Ik zou dat met een kort bericht beantwoorden dat je dit betwist, en dat ze zich aan hun gegeven garantie houden en binnen 7 dagen laten weten dat ze de motor gaan repareren binnen een redelijke termijn.

Wijzen ze dat wederom af, dan kun je ze in gebreke stellen. En daarna eventueel pas praten over een keuring bij een andere monteur e.d. Straks zit je onnodig met kosten, of stellen zij dat de schade erger geworden is door de derde partij, ik noem maar wat.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Zou ik niet gelijk doen. Ik zou ze eerst in gebreke stellen. Heb je alles zwart op wit, dat ze zeggen dat het door de olie/filter etc. komt? Ik zou dat met een kort bericht beantwoorden dat je dit betwist, en dat ze zich aan hun gegeven garantie houden en binnen 7 dagen laten weten dat ze de motor gaan repareren binnen een redelijke termijn.

Wijzen ze dat wederom af, dan kun je ze in gebreke stellen. En daarna eventueel pas praten over een keuring bij een andere monteur e.d. Straks zit je onnodig met kosten, of stellen zij dat de schade erger geworden is door de derde partij, ik noem maar wat.
Helemaal met deze post eens.
Ik heb me eens flink in de vingers gesneden om na een mondelinge afwijzing van een garantieclaim een specialist in te schakelen.
Doordat deze monteur de kop heeft moeten lichten tijdens onderzoek en tot de conclusie kwam dat het wel degelijk een terechte garantieclaim was.
Echter toen gaf de garage aan dat ze niet de kans hadden gehad om het te repareren en dat daardoor de garantie verviel omdat hij open geweest was door derden.....
Mondeling is waardeloos als een van de partijen het gesprek ontkent.
Cowboys.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Muismat1991
LankHoar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Dorus12 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Helemaal met deze post eens.
Ik heb me eens flink in de vingers gesneden om na een mondelinge afwijzing van een garantieclaim een specialist in te schakelen.
Doordat deze monteur de kop heeft moeten lichten tijdens onderzoek en tot de conclusie kwam dat het wel degelijk een terechte garantieclaim was.
Echter toen gaf de garage aan dat ze niet de kans hadden gehad om het te repareren en dat daardoor de garantie verviel omdat hij open geweest was door derden.....
Mondeling is waardeloos als een van de partijen het gesprek ontkent.
Cowboys.
Ik heb in ieder geval nu zwart op wit dat ze zeggen dat het door de olie komt. Verder heb ik ook nog een korte opsomming gemaild van ons gesprek vanochtend (waar die drie punten; filter, oliekwaliteit en viscositeit) naar voren kwamen met de vraag of dit correct is en of de garage hier nog iets aan toe wil voegen.

Ik ga inderdaad kijken voor een ingebreke stelling en zal van daaruit verder werken. Geweldige tip om dat eerst te doen, dankjewel!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56
thunder8 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:05:
Even buiten of het nu de juiste olie is of niet, vind ik bovenstaande eigenlijk heel vreemd. Dan zou mij doen vermoeden dat ze mogelijk wisten dat er iets met de motor mis zou kunnen zijn en nu op jou willen verhalen, nu het daadwerkelijk mis is gegaan.
Inderdaad vreemd, stel dat de motor vastgelopen was voordat ts de olie had vervangen, dan hadden ze het er waarschijnlijk op gegooid dat ts nalatig was doordat de olie nog niet vervangen was terwijl ze hiervoor gewaarschuwd hadden. Zo kun je het altijd op de klant schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Ik ga inderdaad kijken voor een ingebreke stelling en zal van daaruit verder werken. Geweldige tip om dat eerst te doen, dankjewel!
Als je het in die volgorde doet geef je ze wel een aardige reden om nog even aan de motor verder te werken en een en ander, tja, 'een beetje schoon te maken'.

Op zich wil ik niet direct uitgaan van kwade bedoelingen. Maar je brengt jezelf wel in een heel kwetsbare situatie aangezien zij het bewijs op dat moment nog in handen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 18:13
Wat is jouw definitie van "hij zat vol" eigenlijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Muismat1991
Masvic schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:23:
Wat is jouw definitie van "hij zat vol" eigenlijk?
Peilstok gaf aan dat deze op max zat (als in, max van wat mag). Daarna de motor nog even laten staan en even laten draaien, opnieuw gemeten en nog steeds op goed niveau. Ochtend erna weer gemeten en weer op max van wat mag.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:51

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Zit niet in de motoren, maar als ik een 2e hand auto zou kopen en de verkoper zegt, ja olie zou vervangen moeten worden. Dan gaat die auto niet mee zonder dat dat gebeurt is.

Maar ik ben volgens mij de eerste die hier een opmerking over maakt, dus is dit "normaal" in motoren land? Of is dit zo'n deals als meeneem prijs ofzo? Bij zo'n dealer die ook in 2e hands bankstellen doet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 08:31
@Muismat1991

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt met een auto. 2 verschillen:
- ik had geen garantie
- het onderhoud had ik door mijn eigen garage laten doen

Doordat ik geen garantie had deed rechtsbijstand niks.

Lang verhaal kort: in een kort geding tot een schikking gekomen: de verkoper nam de auto terug voor ruim 2k minder dan wat ik er voor heb betaald.

Het alternatief was een bodemprocedure, met alle bijkomende kosten en een doorlooptijd van makkelijk 2 jaar (terwijl de auto al ruim een maand onbruikbaar voor de deur stond).

Als je rechtsbijstand hebt, schakel ze in. En ga voor de snelle oplossing want je wil rijden.
Muismat1991 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Doe dit als onderdeel van een rechtzaak of in ieder geval in samenspraak met de verkoper. Anders heb je alsnog kans dat het wordt verworpen als "onpartijdig".

Dit zeg ik uit de ervaring die ik met de auto heb opgedaan.

[Voor 28% gewijzigd door M14 op 06-05-2023 00:30]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Lijkt mij vrijwel zeker door de combinatie van de oude zwarte (minerale?) olie en de nieuwe dunne vol syntheet.
Echter heb jij binnen de specs gehandeld, niks aan de hand. Heel onhandig van verkopende partij op deze manier. Olie is binnen spec, dus toepasbaar. Filter is prima en heeft niet gelekt als er nog genoeg in zat.

Verkoper zal aan garantievoorwaarden moeten voldoen. Dus juridische juiste stappen hier volgen. Zorg dat je alles zwart op wit hebt voor dossiervorming.

Verkoper zal moeten bewijzen dat schade is veroorzaakt door jou om garantie te weerleggen.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 27-05 10:40

thunder8

Het gedonder begint weer.

Barrycade schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:21:
Zit niet in de motoren, maar als ik een 2e hand auto zou kopen en de verkoper zegt, ja olie zou vervangen moeten worden. Dan gaat die auto niet mee zonder dat dat gebeurt is.

Maar ik ben volgens mij de eerste die hier een opmerking over maakt, dus is dit "normaal" in motoren land? Of is dit zo'n deals als meeneem prijs ofzo? Bij zo'n dealer die ook in 2e hands bankstellen doet?
Misschien beter lezen, dit vond ik ook al vreemd en had ik al aangehaald. ;) Zeker als je als garage ook nog eens 12 maanden garantie aanbiedt. Als het 1 of andere louche handelaar is zonder werkplaats, dan kan je dit soort meldingen verwachten, maar die geven dan weer geen 12 maanden garantie.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:00
De motor heeft 57k gereden zonder problemen..

Vervolgens sleutel jij eraan en binnen een paar km valt hij stil met motorschade.

En dan wil je garantie?

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee