In 2009 had ik een hagelnieuwe Daytona 675 gekocht en nog geen jaar later reed ik rond en ontplofte de motor gewoon compleet onder het rijden, drijfstang kwam gewoon door het blok heen gezet en de motor liep gelijk muurvast (zuiger 2 zit voor de rest van zijn leven in de cilinderwand vast) en ik heb onwijs geluk gehad dat ik niet onderuit vloog.
Ook een hele discussie gehad want zelf in onderhoud gehad dus alles was moeilijk moeilijk en waarschijnlijk te wild te gereden enz. Ook gewonnen en toen hagelnieuw motorblok gekregen.
Een van de kleppen is afgebroken en in de motor gevallen om compleet in conflict te raken met de zuiger, de drijfstang kon dat niet aan en heeft toen besloten om via de zijkant de motor te verlaten wat direct redelijk wat motorschade opleverde.
Ik zie een hele lange discussie over viscositeit en aldus sommige is dat echt in steen gebeiteld maar dat is niet zo, zelfs fabrikanten geven per regio's verschillend advies, een Volvo in Sweden rijd waarschijnlijk met andere olie dan eentje in midden Afrika. Ik heb ook een tijdje op het circuit met motoren gereden en daar gebruikte ik dikkere olie dan standaard voorgeschreven omdat de motoren op hoge belasting constant erg warm worden en daardoor de olie te dun.
Terug naar de motor, hieronder het originele motorblok nadat de dealer het nieuwe blok had ingebouwd heb ik het defecte blok overgenomen als herinnering:
En waar het extra gat zit kan je de krukas nog zien zitten.