i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Heb je TDP ingesteld in het OS? In Bazzite/Chinera/Nobara kan je bv Decky gebruiken en is ook per game in te stellen.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:55:
Aan de mensen die Bazzite draaien, het valt me op dat mijn TDP profiel niet wordt opgepakt door de game. Als ik hem op 15w lock, blijft ie toch doodleuk 25w gebruiken, is dat normaal of mis ik iets?
Iets uitgebreidere opties heb je met HH Daemon, al heb ik daar geen ervaring mee.
Bazzite is nieuw voor me, ik heb de macro toets gebruikt, dan krijg ik een overlay met een TDP setting. Is dat niet de juiste?vlaaing peerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Heb je TDP ingesteld in het OS? In Bazzite/Chinera/Nobara kan je bv Decky gebruiken en is ook per game in te stellen.
Iets uitgebreidere opties heb je met HH Daemon, al heb ik daar geen ervaring mee.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Ik heb alleen wat geklooid met Chimera, maar dat was (toen nog) niet echt optimaal.Sp33dFr34k schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:18:
[...]
Bazzite is nieuw voor me, ik heb de macro toets gebruikt, dan krijg ik een overlay met een TDP setting. Is dat niet de juiste?
Je kan verschillende TDP tools installeren, de 2 hierboven, of bv Powercontrol, SimpleDeck. Wat de macrotoets bij je aanroept weet ik niet. Staat er geen naam bij?
Het is best mooi geïntegreerd, geen idee wat het onderhuids is...vlaaing peerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Ik heb alleen wat geklooid met Chimera, maar dat was (toen nog) niet echt optimaal.
Je kan verschillende TDP tools installeren, de 2 hierboven, of bv Powercontrol, SimpleDeck. Wat de macrotoets bij je aanroept weet ik niet. Staat er geen naam bij?
:strip_exif()/f/image/2kLKwrsY8NXkAwEZFA9CwvNn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kom er net achter via desktop mode dat het om die HH Daemon gaat. We komen al iets verdervlaaing peerd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Heb je TDP ingesteld in het OS? In Bazzite/Chinera/Nobara kan je bv Decky gebruiken en is ook per game in te stellen.
ah kijk. Ik ben er verder niet echt bekend met HHDeamon. In principe moet het met de ACPI driver in Bazzite in orde zijn, want bij anderen werkt de TDP capper wel goed. Op dit moment kan ik dus weinig anders aanraden dan een andere tool gebruiken zoals Decky en even kijken of ie op 15W blijft.Sp33dFr34k schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Ik kom er net achter via desktop mode dat het om die HH Daemon gaat. We komen al iets verder
Doel was eigenlijk de SteamDeck maar wil graag toch iets meer power uit de hardware kunnen krijgen.
Bijna de nieuwe Claw8 AI gekocht maar Intel durfde ik niet helemaal aan.
Voor nu vraag ik me af hebben jullie de ideale tip voor first startup als doorgewinterde gebruikers?
Heb op YT wat rond gekeken maar ze gaan een beetje tegen elkaar in vind ik met wat je wel/niet moet aanzetten en doen haha.
Wat is nu de ideale setup onder Windows om het werkende te krijgen en direct lekker te kunnen genieten van het apparaat?
Bazzite wil ik me nog apart in gaan verdiepen.
Zou ik zeker doen. Ik heb het er eergisteren op gezet en het is meteen exit Windows 11. Er zijn misschien best games die niet 100% op Proton werken, maar voor mij is het een warm bad vergeleken met Windows. Het scheelt dat ik goed thuis ben in Linux, maar eigenlijk heb je amper met Linux te maken. Je moet er alleen op letten dat je voor de installatie disk encryption in Windows uitzet en Fast Boot in het BIOS. Verder is de installatie van Bazzite erg simpel, en zodra het klaar is kom je bij het opstarten standaard in Steam terecht.xyonix schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:24:
Bazzite wil ik me nog apart in gaan verdiepen.
Twee kleine dingen:
- De blueMSX core voor RetroArch werk out-of-the-box niet op Linux, maar dat is handmatig snel opgelost.
- Ik krijg VRR niet werkend, maar dat schijnt bij meer mensen een issue te zijn. Het heeft wel gewerkt zegt men, dus wellicht komt er gewoon een fix voor.
Al met al geeft Bazzite een veel gepolijstere ervaring waarbij je zelf controle hebt. Windows is tegenwoordig een draak van een OS dat veel te veel in de weg zit en een eigen leven leidt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ben je nog steeds tevreden over bazzite op de rog ally? bij mij was het in het begin ook erg goed en ging ik het vergelijken met de ervaring in windows maar ik kwam nog wel kleine dingetjes tegen.Exirion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:33:
[...]
Zou ik zeker doen. Ik heb het er eergisteren op gezet en het is meteen exit Windows 11. Er zijn misschien best games die niet 100% op Proton werken, maar voor mij is het een warm bad vergeleken met Windows. Het scheelt dat ik goed thuis ben in Linux, maar eigenlijk heb je amper met Linux te maken. Je moet er alleen op letten dat je voor de installatie disk encryption in Windows uitzet en Fast Boot in het BIOS. Verder is de installatie van Bazzite erg simpel, en zodra het klaar is kom je bij het opstarten standaard in Steam terecht.
Twee kleine dingen:
- De blueMSX core voor RetroArch werk out-of-the-box niet op Linux, maar dat is handmatig snel opgelost.
- Ik krijg VRR niet werkend, maar dat schijnt bij meer mensen een issue te zijn. Het heeft wel gewerkt zegt men, dus wellicht komt er gewoon een fix voor.
Al met al geeft Bazzite een veel gepolijstere ervaring waarbij je zelf controle hebt. Windows is tegenwoordig een draak van een OS dat veel te veel in de weg zit en een eigen leven leidt.
Wat kwam je dan tegen?GranCanaria schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:23:
[...]
Ben je nog steeds tevreden over bazzite op de rog ally? bij mij was het in het begin ook erg goed en ging ik het vergelijken met de ervaring in windows maar ik kwam nog wel kleine dingetjes tegen.
Ik ben nog nieuw op het Ally X platform, speel nu nog met W11 en gaat op zich wel lekker eigenlijk.
Nu toevallig bezig met Indiana Jones wat boven verwachting vlot speelt onder W11.
Voornamelijk kleine dingetjes maar wel dingen die de ervaring konden verpesten. Er zullen in de tijd ook wel weer updates zijn geweest voor de rog ally dus misschien zijn ze er niet meer maar bij mij waren het probleempjes met de controllers en volgens mij ook iets met de wattage. Ik kreeg hem niet op 30 watt toen volgens mij.xyonix schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Wat kwam je dan tegen?
Ik ben nog nieuw op het Ally X platform, speel nu nog met W11 en gaat op zich wel lekker eigenlijk.
Nu toevallig bezig met Indiana Jones wat boven verwachting vlot speelt onder W11.
Het apparaatje werkt dan als een steam deck maar het is nog geen steam deck. Ik heb nu een steam deck oled en dat werkt echt perfect. Uiteraard als je de rog ally gewend bent dan mis je de extra performance wel. Daar loop ik nu een beetje tegenaan.
’Guess who’s back?’Yonix schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:40:
Na alle reviews die voorbijkomen, kriebelt het om toch (weer) een Ally te nemen.![]()
:strip_exif()/f/image/xt3TBPu9obDfAMrK3hWKckY8.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is de Ally voor casual gaming, vooral voor m’n vrouw eigenlijk. Daarvoor werkt alles met Bazzite feilloos, en een stuk praktischer in gebruik dan Windows. Ik heb er veel mee zitten testen maar game zelf vooral op PS5 en een PC met RTX4070.GranCanaria schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:23:
Ben je nog steeds tevreden over bazzite op de rog ally? bij mij was het in het begin ook erg goed en ging ik het vergelijken met de ervaring in windows maar ik kwam nog wel kleine dingetjes tegen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Games die ik, tot nu toe, heb getest:
• Midnight Fight Express;
• Wreckfest 1 en 2;
• Balatro;
• Slay the Spire;
• Dave the Diver;
• RoboCop: Rogue City;
• Dragon Ball: Sparking Zero;
• Mortal Kombat 1.
En RoboQuest.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/OSy7KxSL00fb9CL2CyZiViXu.gif?f=user_large)
AMD’s AFMF is een game changer, in sommige games en de langere batterijduur is goud!
Mijn zoontje vermaakt zich met Wreckfest 2.
:strip_exif()/f/image/saLqKyISAheYTokCoFOLGflR.jpg?f=fotoalbum_large)
Draait nog niet helemaal optimaal @900p en low / medium. Maar goed, spel is net uit (EA) en een locked 30 is zeker mogelijk.
- ASUS ROG Ally, Ryzen Z1 Extreme Wit ( https://nl.nbb.com/nl/p/r...019w/a1035415?nbbct=4111_
- ASUS ROG Ally, Ryzen Z1 Wit (https://nl.nbb.com/nl/p/a...h001w/a1028838?nbbct=4111)
Ik kan zo op het eerste gezicht geen verschillen zien, op de website van Asus zelf ook geen extra informatie rondom deze verschillen. Zijn er verschillen tussen deze twee modellen?
De Z1 Extreme heeft een snellere processor - met meer cores en gpu-rekenkracht.Blaauw87 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:14:
Ik heb het antwoord in deze thread niet kunnen vinden, hopelijk kunnen jullie verduidelijking geven. Ik zie in de Pricewatch twee verschillende Ally producten staan
- ASUS ROG Ally, Ryzen Z1 Extreme Wit ( https://nl.nbb.com/nl/p/r...019w/a1035415?nbbct=4111_
- ASUS ROG Ally, Ryzen Z1 Wit (https://nl.nbb.com/nl/p/a...h001w/a1028838?nbbct=4111)
Ik kan zo op het eerste gezicht geen verschillen zien, op de website van Asus zelf ook geen extra informatie rondom deze verschillen. Zijn er verschillen tussen deze twee modellen?
Dank, de Z1 Extreme inmiddels binnen!Yonix schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:57:
[...]
De Z1 Extreme heeft een snellere processor - met meer cores en gpu-rekenkracht.
Heb nog wat issues rondom de Xbox app, downloaden gaat niet en hij vraagt een andere map te selecteren. Bij het opnieuw instellen van een map los ik helaas niks op.
:strip_exif()/f/image/oXePpGsr1G6ygiUxcPkhX89A.jpg?f=fotoalbum_large)
En in hoeverre is Armory Crate nodig om elke keer op te starten? Vooralsnog kan ik games die ik via Steam heb gedownload prima via een snelkoppeling op het bureaublad opstarten..
Bij mij staat dat het ingeschakeld is en correct werkt.. Soms zie je staan onder de troggel VRR inactief o.i.d. en soms staat er actief. van 30 naar 50 FPS geen stutters dus ik DENK dat het werkt?Exirion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:33:
[...]
Zou ik zeker doen. Ik heb het er eergisteren op gezet en het is meteen exit Windows 11. Er zijn misschien best games die niet 100% op Proton werken, maar voor mij is het een warm bad vergeleken met Windows. Het scheelt dat ik goed thuis ben in Linux, maar eigenlijk heb je amper met Linux te maken. Je moet er alleen op letten dat je voor de installatie disk encryption in Windows uitzet en Fast Boot in het BIOS. Verder is de installatie van Bazzite erg simpel, en zodra het klaar is kom je bij het opstarten standaard in Steam terecht.
Twee kleine dingen:
Speelde het origineel tijdens launch, dus inmiddels wel weer vergeten hoe het ook alweer ging allemaal.
Ben nu op vakantie en speel hem hier op de Ally X.NLxAROSA schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:03:
Oblivion Remaster. Prima speelbaar op 720p, medium en FSR3 op balanced met framegeneration aan. Ondanks de melding over te weinig geheugen bij het opstarten.
Speelde het origineel tijdens launch, dus inmiddels wel weer vergeten hoe het ook alweer ging allemaal.
Speel op 1080p met een mix van Low, Medium en High settings, een fps-lock op 45 fps, en FSR ingesteld op ‘Quality’ met Frame Generation ingeschakeld. Ik durf te stellen dat ik in Turbo-modus (25-30W) tussen de 35 en 45 fps haal – en dat is meer dan prima speelbaar op een handheld.
Tijd voor screenshots en een video:
:strip_exif()/f/image/5t8c7RLa8xPMjpEwCr2tdD63.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OoQ4ZYofKHUt2zyelSGIdsMk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EnypFOjb3TctPhEFPvTDuqUG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RkWGbJOQeoNtviAA4MaxP5Dp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p5E2qiNiT6GMoVkPtGkEiLpZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OF6z72729DuCxCSi28qdElL8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eQLghJo8LnkFOimFfio7OSaT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ZTzHxq2RymURPifhC1xho5t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DeGabuHMN3XyC21LRkkitUSb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit te orienteren om een Rog Ally X te halen. Ik ben erg enthousiast. Ik lees wel veel dat de trigger knoppen gevoelig zijn voor kraakgeluiden. Komt best veel voor. Mijn vraag is: hebben jullie daar zelf ook wel eens last van gehad? Of nog steeds?
Dank jullie wel alvast!
Ik ben een Z1 Extreme speler van het eerste uur. En ja, de knarsende trigger geluiden komen en gaan. Na een tijdje spelen is het weg. Hoe vaker je de triggers moet gebruiken in een spel, des te eerder het weg is. Ik speel bijvoorbeeld graag een spel uit de RIDE-reeks (motorsport). Dat is continu gasgeven en remmen met de triggers, dus dan is het knarsen bij beide triggers heel snel weer weg. Kwestie van enkele minuten spelen. Speel je een shooter, dan kom je er bij de rechter trigger wel snel van af, maar de linker trigger knarst dan nog een tijdje door.hotymoty schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Goedemorgen,
Ik zit te orienteren om een Rog Ally X te halen. Ik ben erg enthousiast. Ik lees wel veel dat de trigger knoppen gevoelig zijn voor kraakgeluiden. Komt best veel voor. Mijn vraag is: hebben jullie daar zelf ook wel eens last van gehad? Of nog steeds?
Dank jullie wel alvast!
Het is - relatief - geen hard knarsend geluid en omdat het apparaat goed functioneert stoor ik mij er niet aan. Alleen de eerste paar keer vond ik het wel vervelend moet ik eerlijk zeggen. Knarsende knoppen net na aankoop op een relatief duur apparaat gaf wel te denken.
Dank voor je reactie. Volgens mij heeft de Ally X wel andere triggers dan de vorige handhelds.Wertha schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:16:
[...]
Ik ben een Z1 Extreme speler van het eerste uur. En ja, de knarsende trigger geluiden komen en gaan. Na een tijdje spelen is het weg. Hoe vaker je de triggers moet gebruiken in een spel, des te eerder het weg is. Ik speel bijvoorbeeld graag een spel uit de RIDE-reeks (motorsport). Dat is continu gasgeven en remmen met de triggers, dus dan is het knarsen bij beide triggers heel snel weer weg. Kwestie van enkele minuten spelen. Speel je een shooter, dan kom je er bij de rechter trigger wel snel van af, maar de linker trigger knarst dan nog een tijdje door.
Het is - relatief - geen hard knarsend geluid en omdat het apparaat goed functioneert stoor ik mij er niet aan. Alleen de eerste paar keer vond ik het wel vervelend moet ik eerlijk zeggen. Knarsende knoppen net na aankoop op een relatief duur apparaat gaf wel te denken.
Herkenbaar, maar dan in een ander tijdperkYonix schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:06:
Heb 'Oblivion: Remastered' maar weer verwijderd, want ik vond het na 8 uur spelen best een saaie bedoening.
Xbox app verwijderen en via Microsoft store proberen te downloaden. Armory crate vind ik zelf wel fijn, voor als ik wil switchen tussen rsr, ris of tdp en al je games komen er in. Kan uiteraard verwijderd worden als je dat wenst updates kun je ook met de asus app doen.Blaauw87 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:16:
[...]
Dank, de Z1 Extreme inmiddels binnen!
Heb nog wat issues rondom de Xbox app, downloaden gaat niet en hij vraagt een andere map te selecteren. Bij het opnieuw instellen van een map los ik helaas niks op.
[Afbeelding]
En in hoeverre is Armory Crate nodig om elke keer op te starten? Vooralsnog kan ik games die ik via Steam heb gedownload prima via een snelkoppeling op het bureaublad opstarten..
PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |
Iemand anders nog ervaring mee?hotymoty schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Goedemorgen,
Dank jullie wel alvast!
En wie gebruikt hier de extended accu pack al? https://jsaux.com/product...ca_ref=8854833.k3UCHaUgfG
Scheelt het veel?
Nou al een paar maanden ding in bezit en heb echt 0 last van krakende geluiden.
Had dat ook gelezen voordat ik hem kocht maar kan het nu zelf niet bevestigen met die van mij.
Ik ben hem aan het installeren.
Moet zeggen dat ik geen neiging heb gehad om toch maar Steam OS te installeren.GranCanaria schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:06:
Steam Os 3.7.8 heeft nu officieeel betere support voor de ROG Ally. https://store.steampowere...&emgid=820329049655084700
Ik ben hem aan het installeren.
Draai nu alles onder Windows met de launchers zoals Steam voor de games waarvoor het nodig is.
Draait voor mijn gevoel allemaal stabiel, geen crashes of zo gehad.
Ja Windows werkt verder helemaal goed maar steam os geeft het toch meer een console ervaring vind ik. Ik had Bazzite erop staan en dat werkt toch echt wel super voor steam games en de heroic launcher voor epic en gog games.xyonix schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:09:
[...]
Moet zeggen dat ik geen neiging heb gehad om toch maar Steam OS te installeren.
Draai nu alles onder Windows met de launchers zoals Steam voor de games waarvoor het nodig is.
Draait voor mijn gevoel allemaal stabiel, geen crashes of zo gehad.
En dit is dan de officieele image. Ik ben benieuwd hoe ik deze ga ervaren.
Ben benieuwd. Wat zijn de verschillen met Bazzite?GranCanaria schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:59:
Voor degene die het gaan proberen. Zeker doen. Het werkt goed zover. Vanavond zal ik wat games testen maar dat zou gewoon goed moeten werken.
Ik heb alvast een deel van mijn spellen erop geinstalleerd en ga vanavond en morgen even wat beter testen.
[ Voor 15% gewijzigd door GranCanaria op 23-05-2025 15:39 ]
Dat klinkt niet als een vooruitgang haha. Ben benieuwd naar de rest van je bevindingenGranCanaria schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:38:
Je mist sowieso het sidebar menuutje die je kreeg als je 2 keer op het rechter knopje drukte. Waarin je je led etc kon instellen. Je moet nu alles regelen in het decky menuutje als je die geinstalleerd hebt. Net zoals je zou doen op de steam deck.
Ik heb alvast een deel van mijn spellen erop geinstalleerd en ga vanavond en morgen even wat beter testen.
Ik vind het perfect werken. Ik had we wat probleempjes in desktop modus om mijn toestenbord in beeld te krijgen. Het lijkt erop dat steam dan standaard niet aan stond volgens mij.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:22:
[...]
Dat klinkt niet als een vooruitgang haha. Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen
Het apparaat loopt nu gewoon op 15w en daarom gaat ie lekker lang mee op de accu maar ik ga van de week decky weer installeren om hem hoger te kunnen laten lopen.
Voor mij zijn het voornamelijk games als Dave the Diver die belangrijk zijn en daarom is voor nu 15w meer dan voldoende.
Ik heb een usb c naar hdmi converter en die werkte standaard perfect. Een xbox controllertje aangesloten en lekker wat spellen op de televisie gespeeld.
Ik heb overigens nog wel erg aan het experimenteren met de instellingen echter wil ik niet teveel gaan tunen en hacken. Het moet out of the box goed werken vind ik. Zover ben ik erg tevreden.
Ik heb die via heroic op steam os gespeeld en het is inderdaad een leuke game. Ik moet eerst Death Stranding even uitspelen en dan kan ik weer beginnen aan wat nieuwe gamesYonix schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:47:
[Afbeelding]
‘Deliver At All Cost’ is een heerlijke game voor de ROG Ally - en nu gratis @Epic Store!
Heb het heel lichtjes als ik van een andere hoek indruk, wat je normaal niet doet. De meeste controllers hebben dit overigens.hotymoty schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Goedemorgen,
Dank jullie wel alvast!
Als dit je eerste windows handheld gaat worden zou ik persoonlijk eerst kiezen voor de eerste asus rog ally. Die is al krachtig genoeg voor de meeste dingen en die kun je misschien voor een aantrekkelijk bedrag overnemen van een mede tweaker.hotymoty schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:17:
Goedemorgen,
Dank jullie wel alvast!
Het voordeel is dat je het dan ervaren hebt en dan kun je daarna nog altijd kijken of het wat is voor je of niet.
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .