Ach, krijgt Snape toch een kleurtje? Jemig. Nou nog hopen dat iedereen die roept dat ze niet gaan kijken het ook echt doet, en niet alsnog toch wel kijkt zodat ze hun gal kunnen spuwen bij gebrek aan beter vermaak... maar ik denk dat dat ijdele hoop is.

Maar die hele discussie ga ik niet weer oprakelen, want ik heb alles al gezegd wat ik wilde zeggen.
Om het toch maar over de casting te hebben: als ik naar de films kijk zijn er maar weinig acteurs waarvan ik dacht: ja, die is zo van de pagina's van het boek gestapt. Eigenlijk kan ik maar drie bedenken: Alan Rickman als Snape, Maggie Smith als Minerva McGonagall en Evanna Lynch als Luna Lovegood. Nou zijn de personages buiten de hoofdpersonen om ook nogal breed aangezet door Rowling, dus er is genoeg speling.
Niet dat de rest slecht acteerde of zo, maar ik kan me makkelijk voorstelllen dat er andere acteurs zijn die een leukere/interessantere Dumbledore, Harry, Hermione of Ron neer kunnen zetten, om maar eens wat hoofdpersonen te noemen. Lithgow als Dumbledore bijvoorbeeld -- die man heeft een enorme range en kan zowel de olijke als de minder florissante kanten van Dumbledore neerzetten, als hij er werk van maakt.
Paapa Essiedu... Grote onbekende voor mij. Als hij Snape moet spelen heeft hij zijn uiterlijk inderdaad niet mee (veel te charismatisch

) maar de beste man is een gelauwerd theateracteur, dus qua invulling hoeft het geen probleem te zijn. Voor mij en naar ik aanneem veel anderen is hij een grote onbekende.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".