Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-10 18:07
Ben voorzichtig optimistisch en ben eigenlijk wel weer klaar voor meer Harry Potter. En mocht het tegen vallen hebben we de originele films en boeken altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:54
Ja precies ik ga nu niet volgas ineens alle boeken lezen, en de films kijken.
Ik laat het effe voor wat het is, dan kan je alleen maar met lage verwachtingen de serie in gaan.

Mocht het niet zo leuk zijn, kan ik altijd nog eens de films ofzo kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Carlos0_0 op 22-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:36
Eggthud schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:31:
Ben voorzichtig optimistisch en ben eigenlijk wel weer klaar voor meer Harry Potter. En mocht het tegen vallen hebben we de originele films en boeken altijd nog.
Ik kijk er ook enorm naar uit. Al blijf ik de casting van Sneep zo vreemd vinden om hier een zwarte man te casten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:58
Nieuwe gezichten! En een oude bekende.
As we return Back to Hogwarts, HBO's Harry Potter series reveals its newest faces.

​We are charmed to announce the return of Warwick Davis as Professor Flitwick, and also welcome Elijah Oshin as Dean Thomas, Finn Stephens as Vincent Crabbe, William Nash as Gregory Goyle, Sirine Saba as Professor Pomona Sprout, Richard Durden as Professor Cuthbert Binns, Bríd Brennan as Madam Poppy Pomfrey, and Leigh Gill as Griphook.
https://www.instagram.com...3p/?igsh=Y3pvanBybmJtYWk0

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
Waarom niet gewoon bij het boek houden? Het hele Tom Asmodon Riddle (I am Lord Voldemort) werkt dan niet meer.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

RobinNL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:29:
Waarom niet gewoon bij het boek houden? Het hele Tom Asmodon Riddle (I am Lord Voldemort) werkt dan niet meer.
[X]
Het personage kan toch gewoon een man zijn? Voldemort is nou niet echt de meest mannelijke dude bro.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:38
Het is gewoon een man. Klaar. Als
Voldy nou ineens een vrouw wordt dan blijven ze lekker bij de boeken lol. Wat een idioten zijn ze tegenwoordig. Bang om gecanceld te worden als je geen gay/donker persoon/trans in je serie/film heb zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Donker is al binnen met Sneep.
Dan is Voldemort vast de onbegrepen trans waardoor hij slecht geworden is.

Een homo en lesbische koppeltje krijgen ze er ook wel in. En een ander deel van het spectrum vast ook wel

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
(jarig!)
Ik hoop gewoon op een man als Voldemort. Maar als ze voor een vrouw kiezen, dan hopelijk zoals Tilda Swinton in Constatine.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Huidskleur van Snape doet er niet toe, dat Voldemort een man is is wel een beetje relevanter voor het verhaal -- de hele parallel met Hitler en dat zijn hele inner circle man is, op Bellatrix na (die een klap van de molen heeft), zijn wel dingen waarbij je de dynamiek overhoop gooit als het ineens Lady Voldemort zou zijn. Maar zoals gezegd is Snakeface een behoorlijk seksloos karakter na z'n transformatie en kan het met een vrouwelijke/androgyne acteur die een man speelt ook.
RobinNL schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:29:
Oh ja het anagram, dat is het belangrijkste. :P Daarmee hebben ze in vertalingen anders ook genoeg moeten worstelen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinNL
MneoreJ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:27:
Huidskleur van Snape doet er niet toe, dat Voldemort een man is is wel een beetje relevanter voor het verhaal -- de hele parallel met Hitler en dat zijn hele inner circle man is, op Bellatrix na (die een klap van de molen heeft), zijn wel dingen waarbij je de dynamiek overhoop gooit als het ineens Lady Voldemort zou zijn. Maar zoals gezegd is Snakeface een behoorlijk seksloos karakter na z'n transformatie en kan het met een vrouwelijke/androgyne acteur die een man speelt ook.

[...]

Oh ja het anagram, dat is het belangrijkste. :P Daarmee hebben ze in vertalingen anders ook genoeg moeten worstelen.
Ik was op vakantie en ik had niet echt heel veel zin om een lang bericht te typen 😅 Maar ik vind zelf een mannelijke Voldemort gevaarlijker en intimiderender overkomen dan een vrouwelijke variant.

Voldemort uit de films was gevaarlijk, maar hij had ook iets waardoor hij minder gevaarlijk overkwam. Misschien iets met onzekerheid van hem, hoe het op mij overkwam.

We mogen tot 2037 zoet zijn met de serie:
New Harry Potter Series Will Run for 10 Years on HBO Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
RobinNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:46:
Ik was op vakantie en ik had niet echt heel veel zin om een lang bericht te typen 😅 Maar ik vind zelf een mannelijke Voldemort gevaarlijker en intimiderender overkomen dan een vrouwelijke variant.
Tja, da's je eigen bias/voorkeur. Voldemort is gevaarlijk vanwege magie (en meedogenloosheid) en daarvoor maakt het in het universum van HP in ieder geval niet uit of je een slurfje hebt, of spieren als kabeltouwen. 8)

Dat hij man is in de boeken even daargelaten -- ik vind een mannelijke Voldemort iets logischer puur omdat in de wereld van tovenaars de "adellijke" families ook behoorlijk conservatief zijn (vandaar ook de obsessie met "puur" bloed e.d.) en vanwege de parallellen met de echte wereld, maar een vrouwelijke Voldemort zou ook prima haar autoriteit kunnen laten gelden na de eerste paar crucio's.

Ik denk dat het een academische kwestie is omdat ik niet geloof dat ze dusdanig ver af zouden wijken van de boeken om Voldy ineens een vrouw te maken. Een vrouwelijke acteur, dat zie ik wel, maar het karakter zelf? "Non-binary" zou nog logischer zijn. :P
Voldemort uit de films was gevaarlijk, maar hij had ook iets waardoor hij minder gevaarlijk overkwam. Misschien iets met onzekerheid van hem, hoe het op mij overkwam.
Ralph Fiennes speelde Voldemort kalm en verfijnd en allesbehalve als macho figuur die fysiek intimiderend is -- zoals het m.i. ook hoort. Voldemort is intimiderend omdat hij je met een handbeweging om zeep zou kunnen helpen als hij dat wil, en daar ook niet voor terugdeinst.

Verder is hij een a-sexueel monster met een dito verschijning, ook niet echt "mannelijk".
Eerst maar eens de kijkcijfers afwachten. :P Men plant/investeert tegenwoordig al dingen per decennium uit, maar het loopt niet altijd zoals gehoopt.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Voldemort heeft een kind met Bellatrix Van Detta: Delphini Vilijn
Zou om deze reden ook al raar zijn moesten ze een vrouw castte.
In de geheime kamer zien we ook de jonge versie van een jonge man als Voldemort.

Sowieso moeten ze het gewoon bij een man houden, hier een vrouw voor casten zorgt weer voor onnodige controverse imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Chelseamarre123 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:49:
Cursed Child, nobody cares. Die was ook fout volgens sommigen vanwege dat een zwarte actrice Hermione speelde. Het is altijd wat. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Chelseamarre123 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:49:
Zou om deze reden ook al raar zijn moesten ze een vrouw castte.
In de geheime kamer zien we ook de jonge versie van een jonge man als Voldemort.

Sowieso moeten ze het gewoon bij een man houden, hier een vrouw voor casten zorgt weer voor onnodige controverse imo...
Of.. Bellatrix wordt een man.
Of het kind is een magisch kind verwekt door magie?

Jezus is ook geboren uit een maagd. In fantasieverhalen kan alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Dennis1812 schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:33:
[...]

Of.. Bellatrix wordt een man.
Of het kind is een magisch kind verwekt door magie?

Jezus is ook geboren uit een maagd. In fantasieverhalen kan alles.
Maar waarom? Nergens voor nodig dit allemaal? Hou het gewoon bij een mannelijk acteur en er is geen controverse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Eens. Maar helaas leven we ook in 2025 waar per definitie in elke grote productie het hele LHBTI alfabet vertegenwoordigd moet zijn en ook de vrouwen minimaal X procent van de hoofdrollen moeten hebben. Anders wordt je gecanceld.

Dus eerlijk schrik ik er niet meer zo van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:22
Je kan elke wijziging wel aan een woke-agenda hangen maar het feit is dat we naar een vertaling van een jaren 90 kinderboek naar een televisieserie anno 2026 gaan kijken. Hoe dan ook gaan daar keuzes in gemaakt worden om een goede serie neer te zetten.
Goede kans dat men bijvoorbeeld tov het eerste boek al bepaalde aspecten (ministerie van Magie oid) die in latere boeken veel meer spelen in het eerste seizoen al wel verder uitgewerkt worden.
Da's dan ook een verschil tov het boek, maar dan zal niemand zeuren dat dan om 'woke'-agenda gebeurt maar gewoon een logisch gevolg dat men de serie nu maakt met alle kennis van nu.

Ik ben gewoon benieuwd naar deze 'hertaling' van de boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Jovatov schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
Je kan elke wijziging wel aan een woke-agenda hangen maar het feit is dat we naar een vertaling van een jaren 90 kinderboek naar een televisieserie anno 2026 gaan kijken. Hoe dan ook gaan daar keuzes in gemaakt worden om een goede serie neer te zetten.
Goede kans dat men bijvoorbeeld tov het eerste boek al bepaalde aspecten (ministerie van Magie oid) die in latere boeken veel meer spelen in het eerste seizoen al wel verder uitgewerkt worden.
Da's dan ook een verschil tov het boek, maar dan zal niemand zeuren dat dan om 'woke'-agenda gebeurt maar gewoon een logisch gevolg dat men de serie nu maakt met alle kennis van nu.

Ik ben gewoon benieuwd naar deze 'hertaling' van de boeken.
Dingen die zijn weggelaten ivm tijdsdruk etc, is natuurlijk heel anders dan characters die uitgeschreven staan qua uiterlijk of man/vrouw te gaan aanpassen omdat je quota man/vrouw verhouding of wit/zwart (scheef loopt )
ik hoop met film/serie/boeken dat ze bijv nu wel scene van Harry/Hermelien in de ene laatste kamer voor het einde van deel 1 erin stoppen ipv weglaten :) zulke dingen worden key en kan je lekker in je 8\10 uur durende serie per seizoen stoppen...

[ Voor 3% gewijzigd door dfbt op 29-09-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
dfbt schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:13:
[...]

Dingen die zijn weggelaten ivm tijdsdruk etc, is natuurlijk heel anders dan characters die uitgeschreven staan qua uiterlijk of man/vrouw te gaan aanpassen omdat je quota man/vrouw verhouding (scheef loopt omdat er ergens binnen) als ik al man/vrouw mag zeggen haha.
ik hoop met film/serie/boeken dat ze bijv nu wel scene van Harry/Hermelien in de ene laatste kamer voor het einde van deel 1 erin stoppen ipv weglaten :) zulke dingen worden key en kan je lekker in je 10 uur durende serie/aflevering per seizoen stoppen...
Beide zijn gewoon keuzes die gemaakt worden omdat je een kinderboek uit de jaren '90 vertaalt naar een televisieserie anno 2026.
Door het format televisieserie zal men ongetwijfeld zaken gaan weglaten of rekken en bijverzinnen, puur omdat je een flow hebt van afleveringen die een kop- en een staart nodig hebben.

Je kan naar mijn idee maar beter nu al accepteren dat het geen 1-op-1-kopie zal zijn en kijken wat ze met het geweldige bronmateriaal doen.
Als je er vanuitgaat dat ze boek als 1-op-1 script gebruiken weet je zeker dat de serie je zal teleurstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:04
Jovatov schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:25:
[...]

Beide zijn gewoon keuzes die gemaakt worden omdat je een kinderboek uit de jaren '90 vertaalt naar een televisieserie anno 2026.
Door het format televisieserie zal men ongetwijfeld zaken gaan weglaten of rekken en bijverzinnen, puur omdat je een flow hebt van afleveringen die een kop- en een staart nodig hebben.

Je kan naar mijn idee maar beter nu al accepteren dat het geen 1-op-1-kopie zal zijn en kijken wat ze met het geweldige bronmateriaal doen.
Als je er vanuitgaat dat ze boek als 1-op-1 script gebruiken weet je zeker dat de serie je zal teleurstellen.
Zoals hierboven ook al wordt aangegeven is dat heel wat anders dan karakters gaan zitten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Nopheros schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:27:
[...]

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven is dat heel wat anders dan karakters gaan zitten aanpassen.
Als je van een kinderboek een televisieserie maakt ga je onherroepelijk karakters aanpassen. De geschreven omschrijving pas je aan naar een acteur van vlees en bloed die voor een camera gaat staan met in meer of mindere mate special danwel practical effects.
Dat kan naar ieders gevoel als een grotere danwel een kleinere aanpassing voelen, maar dat je de vertaling maakt ontkom je niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Jovatov schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:40:
[...]

Als je van een kinderboek een televisieserie maakt ga je onherroepelijk karakters aanpassen. De geschreven omschrijving pas je aan naar een acteur van vlees en bloed die voor een camera gaat staan met in meer of mindere mate special danwel practical effects.
Dat kan naar ieders gevoel als een grotere danwel een kleinere aanpassing voelen, maar dat je de vertaling maakt ontkom je niet aan.
En dan moet een man opeens een vrouw worden? Vreemde gedachtegang.

Ik ken in ieder geval geen boek verfilming waar dat noodzakelijk was. Ik zal zo Dune voor de zekerheid nog eens opzetten 😉

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 29-09-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Nopheros schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:44:
[...]

En dan moet een man opeens een vrouw worden? Vreemde gedachtegang.

Ik ken in ieder geval geen boek verfilming waar dat noodzakelijk was. Ik zal zo Dune voor de zekerheid nog eens opzetten 😉
Let dan vooral even op dr. Liet Kynes, als je toch bezig bent (en de verfilming van Villeneuve opzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Jovatov schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:10:
[...]

Let dan vooral even op dr. Liet Kynes, als je toch bezig bent (en de verfilming van Villeneuve opzet).
Prima voorbeeld inderdaad. Zoals ik het begrijp is daar een vrouw met donkere huidkleur van gemaakt omdat dit te weinig in het verhaal zou zitten. Uitstekend voorbeeld van onnodig woke. In ieder geval niet noodzakelijk voor de flow zoals je het zelf beschrijft maar puur om de cijfertjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 29-09-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Jullie gaan er allemaal vanuit dat Voldemort een vrouw wordt als de acteur een vrouw is. Een vrouw kan toch prima een mannelijke Voldemort spelen? Voldemort is nou niet echt een muscle bro. Meer een slank, slangachtig wezen met menselijke trekjes. Ik zie echt niet in hoe dit mannelijke personage niet door een vrouw gespeeld zou kunnen worden.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
Jovatov schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:40:
[...]

Is toch helemaal niet waar dit?
Om van de boeken een serie te maken hebben ze net meer screen time om al die zaken in te steken die niet in de films zaten wegens tijdsgebrek. Toch niet om personages te veranderen 8)7

Heb net alle films teruggezien en ben ook aan de boeken bezig, er is gewoon zo ontzettend veel leuk materiaal nooit verfilmd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Chelseamarre123 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:34:
[...]

Is toch helemaal niet waar dit?
Om van de boeken een serie te maken hebben ze net meer screen time om al die zaken in te steken die niet in de films zaten wegens tijdsgebrek. Toch niet om personages te veranderen 8)7

Heb net alle films teruggezien en ben ook aan de boeken bezig, er is gewoon zo ontzettend veel leuk materiaal nooit verfilmd geweest.
Je hebt meer tijd in een serie tov een film, inderdaad. Maar ongeacht of je nu acht afleveringen maakt of een film zal je moeten kiezen hoe je de personages naar het scherm vertaalt.

Heeft Dumbledore wel of niet een strikje in zn baard? Dat is bijvoorbeeld een keuze van de filmmakers die verschilt tussen film 1/2 en vanaf film 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
Jovatov schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:05:
[...]

Je hebt meer tijd in een serie tov een film, inderdaad. Maar ongeacht of je nu acht afleveringen maakt of een film zal je moeten kiezen hoe je de personages naar het scherm vertaalt.

Heeft Dumbledore wel of niet een strikje in zn baard? Dat is bijvoorbeeld een keuze van de filmmakers die verschilt tussen film 1/2 en vanaf film 3.
Als er daadwerkelijk in elk boek staat beschreven dat hij een strikje in zijn baard heeft, zou ik het zelf onlogisch vinden om dat weg te laten. Maar goed, ik ga hier geen wel/niet spel spelen met een andere volwassen, die voer ik (liever :D )uit mijn kind van bijna 3.
Als er wordt uitgesproken dat ze de boeken opnieuw gaan filmen in een serie vorm en dan uitspreken nog meer aan boekmateriaal te gaan houden dan met de film, en de stukken die missen erin te gaan plakken, en dan daarna krijg je te horen dat een personage wat een man is, want geboren als jongen, beschreven als jongen, man, ineens gespeeld ''kan'' gaan worden als een vrouw dan heb je denk ik toch gewoon een verkeerde keus gemaakt. Waarom ook paniek zaaien en zoiets ''open' laten. zelfde geld voor het hele Snape fiasco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
dfbt schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:14:
[...]

Als er daadwerkelijk in elk boek staat beschreven dat hij een strikje in zijn baard heeft, zou ik het zelf onlogisch vinden om dat weg te laten. Maar goed, ik ga hier geen wel/niet spel spelen met een andere volwassen, die voer ik (liever :D )uit mijn kind van bijna 3.
Als er wordt uitgesproken dat ze de boeken opnieuw gaan filmen in een serie vorm en dan uitspreken nog meer aan boekmateriaal te gaan houden dan met de film, en de stukken die missen erin te gaan plakken, en dan daarna krijg je te horen dat een personage wat een man is, want geboren als jongen, beschreven als jongen, man, ineens gespeeld ''kan'' gaan worden als een vrouw dan heb je denk ik toch gewoon een verkeerde keus gemaakt. Waarom ook paniek zaaien en zoiets ''open' laten. zelfde geld voor het hele Snape fiasco.
Het punt met Dumbledore is dat men hetzelfde karakter (binnen dezelfde filmserie zelfs) op verschillende manieren vormgeeft. Dat hoeft geen 'paniek' op te leveren als je het neemt voor wat het is. Het is een vertaling van een kinderboek waarin onherroepelijk keuzes worden gemaakt hoe je de vertaling naar de film maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
Toch wel een beetje Harry Potter tijd weer, lekker donker al in de avond enzo.
Vind ik toch leuk dit weer eens te kijken dan, vorige week Film1 gezien, nu film 2 aan het kijken. heb toch ook ineens zin om bijna alle spellen te spelen haha.
Ik heb ze allemaal nog als ISO op een externe disk, aantal jaar geleden met Covid tijd eens gespeeld weer toen was echt leuk :D.

De serie duurt nog best wel lang, dus ja dan maar weer eens de films kijken haha.

[ Voor 11% gewijzigd door Carlos0_0 op 10-10-2025 20:44 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste