Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:56

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8lmfe_E99GYQqIv4cVjRYIYAk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HvFFI0HLEBoFpiZzsthKk8co.png?f=user_large

Warner Bros. gaat een nieuwe serie maken over Harry Potter, gebaseerd op de boeken over de tovenaar. De Harry Potter-serie zal in de toekomst te zien zijn op Max, de nieuwe streamingdienst van Warner en Discovery.

In de nieuwe serie zullen andere acteurs te zien zijn dan in de succesvolle filmreeks, elk seizoen zal één boek uit de reeks beslaan. Het is de bedoeling dat de Harry Potter-serie tien jaar lang gaat lopen op MAX, wanneer het eerste seizoen uitkomt op Max is nog onbekend.

Volgens schrijver J.K. Rowling zal de nieuwe bewerking van haar reeks "een mate van diepte en gedetailleerdheid brengen die alleen mogelijk is in een langlopende tv-serie".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/GfMcZfkLGxWtB1Nw9M70CMlN.png

Waarom een nieuwe serie?
De reden waarom er een nieuwe serie komt is eigenlijk heel logisch als er vanuit het verhaal gekeken wordt. De films bleven heel dicht bij de boeken, maar lieten sommige delen van het verhaal links liggen.

Een serie kan ongeveer hetzelfde opgebouwd worden zoals de hoofdstukken uit een boek. Hierdoor is er veel meer ruimte voor kleinere verhaallijnen die wel heel mooi of populair zijn. Het grote voordeel van een serie is dus dat er veel meer elementen uit de boeken gebruikt kunnen worden.

Teaser:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Harry Potter Max Original Series | Official Announcement | Max

[ Voor 61% gewijzigd door G_Dragon op 10-09-2024 14:38 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:21

snmght

imho dan he

Wellicht goed om te vermelden dat HBO Max kijkers geen nieuwe dienst hoeven aan te schaffen. Ik schrok even van "Max, de nieuwe streamingdienst van Warner en Discovery." maar het gaat dus om een naamswijziging. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
snmght schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:44:
Wellicht goed om te vermelden dat HBO Max kijkers geen nieuwe dienst hoeven aan te schaffen. Ik schrok even van "Max, de nieuwe streamingdienst van Warner en Discovery." maar het gaat dus om een naamswijziging. :)
Oh sorry ik dacht dat iedereen het nieuws wel mee had gekregen, maar heb je zinnetje in de TS verwerkt _/-\o_

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Zeven boeken. Eén boek per seizoen. Tien jaar lang. Dus nog geen boek per jaar? Goed, was met de films exact zo (nou ja, acht films dan), maar met de serie had ik wel een doorlopende productie verwacht.

Maar heb er zin in. Hopelijk wel dezelfde themamuziek, zoals de teaser suggereert. Brengt me toch snel in die sfeer. En beetje de look van de laatste films. Heerlijk duister.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:57
snmght schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:44:
Details over de kosten, inclusief eventuele aanbiedingen, zullen dichterbij de lancering worden onthuld
Ze hebben daar dus nog geen uitsluitsel over gegeven

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:09

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik ben bang dat dit op een teleurstelling gaat uitlopen.

Noem me pessimistisch, en hoewel ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, zijn er de afgelopen 10 jaar toch redelijk wat "wederopstandingen" omgebouwd naar een nauwelijks herkenbare naamsgenoot van het orgineel.

Bijvoorbeeld Star Trek, Star Wars, Lord of the Rings (Amazon-serie), de nieuwe Matrix-film, de Grease-reboot van vorige week... allemaal gewoon net-niet omdat er geen recht wordt gedaan aan het bronmateriaal en er een loopje wordt genomen met de fanbase.

(HBO) Max is daar zelf een van de schuldige aan met hun Velma-focussed Scooby Doo reboot.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Ik snap dit ook niet zo goed. De films zijn toch allemaal best enthousiast ontvangen door zowel de fans als de niet-fans? Wat gaan ze toevoegen wat zo belangrijk is? Ik ben zeer sceptisch, maar toch ook wel benieuwd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ah kan niet wachten hoe woke ze dit gaan maken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ferrywijn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:11:
Ik snap dit ook niet zo goed. De films zijn toch allemaal best enthousiast ontvangen door zowel de fans als de niet-fans? Wat gaan ze toevoegen wat zo belangrijk is? Ik ben zeer sceptisch, maar toch ook wel benieuwd.
Euro's / dollars aan de bankrekeningen van de betrokkenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
jeroenkb schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:59:
[...]

Euro's / dollars aan de bankrekeningen van de betrokkenen ;)
Hahahaha, dit is het eerlijke antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Cass Casey schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:25:
Zeven boeken. Eén boek per seizoen. Tien jaar lang. Dus nog geen boek per jaar? Goed, was met de films exact zo (nou ja, acht films dan), maar met de serie had ik wel een doorlopende productie verwacht.

Maar heb er zin in. Hopelijk wel dezelfde themamuziek, zoals de teaser suggereert. Brengt me toch snel in die sfeer. En beetje de look van de laatste films. Heerlijk duister.
Ik schrok ook een beetje van 10 jaar. Ik vind het altijd zo jammer dat een serie het heel goed doet, maar dat seizoen 1 uit is terwijl ze nog moeten beginnen met filmen van seizoen 2 bijvoorbeeld. Iedere keer zo enorm lang wachten op het volgende seizoen.

Misschien brengen ze seizoen 1 wel uit als seizoen 4 al aan het filmen is ofzo. Dan heb je niet telkens van die grote periodes tussen seizoenen. Was ook de reden dat ik The Big Bang Theory nooit afgekeken heb, dat ik uiteindelijk ben afgehaakt met Vikings, Game of Thrones, Star Trek: Picard etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:37:

Noem me pessimistisch, en hoewel ervaringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst, zijn er de afgelopen 10 jaar toch redelijk wat "wederopstandingen" omgebouwd naar een nauwelijks herkenbare naamsgenoot van het orgineel.

Bijvoorbeeld Star Trek, Star Wars, Lord of the Rings (Amazon-serie), de nieuwe Matrix-film, de Grease-reboot van vorige week... allemaal gewoon net-niet omdat er geen recht wordt gedaan aan het bronmateriaal en er een loopje wordt genomen met de fanbase.

(HBO) Max is daar zelf een van de schuldige aan met hun Velma-focussed Scooby Doo reboot.
JK Rowling doet mee als co-producer. Ik verwacht dan eigenlijk dat ze echt trouw blijven aan de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

defiant

Moderator General Chat
De HP films waren destijds populair omzet de hype rondom de boeken een bepaald momentum hadden gecreëerd. Het vervolg van de franchise is echter minder succesvol verlopen met o.a. minder goed ontvangen films over fantastic beasts. Dat laatste is tekenend, want dat betekend dat er niet genoeg creatief vermogen is geweest om een uitgebreider universum te maken.

Dat men nu teruggrijpt op originele boeken is in die zin te begrijpen. Maar ik vraag me af hoe men de serie aantrekkelijk kan maken ten opzichte van de content die al gemaakt is. En met name hoeveel mensen hebben nog belangstelling om het commercieel succesvol te maken voor meerdere seizoenen buiten de core fanbase om.

Want ik heb destijds de hype ook meegepakt, maar hoewel ik de boeken en films redelijk vond en me heb vermaakt, heb ik geen belangstelling om 7 seizoenen het nog een keer te zien.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:43
Soms is het goed om iets te laten rusten. Dit is een mooi voorbeeld. De films zijn al goed en magisch genoeg, dit opnieuw uitvoeren maar dan als serie zorgt alleen maar voor het vergelijken van. Plus dat de cast natuurlijk zo divers mogelijk moet zijn (want dat heurt), zorgt ervoor dat ik hier helemaal niet naar uitkijk. In iedere geval ben ik blij dat het niet door Disney geproduceerd wordt :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 23:47
Vanuit markting begrijp ik het volledig waarom ze de naam Harry Potter gebruiken om kijkers of streams aan te trekken. Helaas ben ik echter niet zo optimistisch over de originaliteit of vernieuwing van de afleveringen. Hoewel er wellicht een "James Bond" concept kan worden toegepast, geloof ik niet dat ze die richting zullen inslaan.

De wereld van Harry Potter is zo uitgebreid, dat het mij logisch lijkt dat Warner Brothers een nieuw verhaal in deze wereld zou willen creëren. Zo zouden ze bijvoorbeeld het verhaal van Harry Potter's ouders kunnen volgen tijdens hun schooltijd, of misschien zelfs de kinderen van Harry Potter op school kunnen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
FastFred schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:47:
[...]

JK Rowling doet mee als co-producer. Ik verwacht dan eigenlijk dat ze echt trouw blijven aan de boeken.
Rowling was ook betrokken bij die films over dumbledore. Kan niet zeggen dat dat nou zo'n succes was

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:37:

Ik kijk de films minimaal 1x per jaar, maar ook ik weet niet of dit een goede keus is, al hoop ik van wel natuurlijk. De fans kennen de film door en door en de acteurs van de film waren ook gewoon goed gekozen (ook al had een deel weinig acteerervaring). Ik twijfel of ze dit kunnen overtreffen. Daniel zal voor mij altijd de enige echte Harry Potter zijn.

Ik hoop stiekem toch nog op een serie van Tom Riddle / Voldemort, hoe hij de duistere tovenaar is geworden.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:10
Wat een zuurpruimen hier. Heerlijk toch dat er weer iets nieuws komt. De serie van Lord of the Rings is ook prima te pruimen en qua sfeer al helemaal.

Ze moeten schijt hebben aan die zogenaamde fanbase en gewoon iets moois maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
AMARONE schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 00:52:
Wat een zuurpruimen hier. Heerlijk toch dat er weer iets nieuws komt. De serie van Lord of the Rings is ook prima te pruimen en qua sfeer al helemaal.

Iedereen mag natuurlijk z'n mening hebben. Ik denk dat de meesten hopen dat het wat gaat worden, maar twijfelen of ze de films kunnen evenaren of kunnen overtreffen. Harry Potter heeft bij mij een speciaal plekje in m'n hart en het zou zonde zijn als dit op een flop zou uitlopen.

En echt hyped worden voor de serie kan ik pas met meer informatie :)

Ze hebben in ieder geval 4200 pagina's waar ze een verhaal op kunnen baseren :P

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

De eerste film is ook al meer dan 20 jaar oud, en de laatste al meer dan 10. Als je een bredere fanbase dan alleen boeklezers wil aanhouden zul je ook met nieuwe, of vernieuwde aanwas moeten komen. Hogwarts Legacy is een mooi voorbeeld, net als deze serie. Voor Dune is inmiddels de 3e/4e verfilming bezig, daar zit alleen maar een stijgende lijn in.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome

Dit topic laat perfect zien oude fanbase vs nieuwe ( nog te creëren) fanbase. Voor de oude garde zal de serie niet snel goed genoeg zijn omdat ze het onherroepelijk vergelijken met wat ze in de films hebben gezien. Of ze gaan het helemaal 'de moeder' vergelijken met de boeken want ja het moet wel een beetje met het bron materiaal overeen komen ( lees: 1:1 kopie zijn). De nieuwe fanbase zit daar tussen in en heeft niet dezelfde herinneringen aan de films en legt de lat dus lager/anders.

Maar het heeft beide niet veel met zuurpruimerij te maken. Het is vooral vanaf welk startpunt bekijk je deze ontwikkeling. Zoals menigeen ook zegt, soms moet je dingen laten rusten, de historie heeft aangetoond dat een reboot van bekende franchises over het algemeen mixed worden ontvangen.

Als de serie daadwerkelijk te zien is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen of het een top of flop is. En als jij er helemaal reikhalzend naar uitkijkt, niks mis mee toch :)

Mijn post was overigens alleen maar om aan te geven dat wanneer de schrijver van het bronmateriaal ergens aan mee werkt dit niet betekent dat het dan meteen een hit is. Ik ben zelf heel benieuwd want hoewel ik de films minimaal 1x per jaar opnieuw bekijk ben ik ook de luisterboeken gaan luisteren ( want ja lezen gaat zo lastig ) en wil toch meer van de situaties uit de boeken in de films terug zien. Maar we zullen zien waar ze mee aan komen.
FastFred schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:45:
[...]

Ik schrok ook een beetje van 10 jaar. Ik vind het altijd zo jammer dat een serie het heel goed doet, maar dat seizoen 1 uit is terwijl ze nog moeten beginnen met filmen van seizoen 2 bijvoorbeeld. Iedere keer zo enorm lang wachten op het volgende seizoen.
Dat heeft toch alles te maken met geld? Je gaat toch niet een hele serie alvast opnemen. Lees: miljoenen dollars uitgeven, voor iets waar je niet van weet of mensen er op zitten te wachten? 'Vroeger' was het overigens heel normaal dat je moest wachten tot het volgende seizoen. Of op de volgende aflevering. ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:59
FastFred schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:45:
[...]
Misschien brengen ze seizoen 1 wel uit als seizoen 4 al aan het filmen is ofzo. Dan heb je niet telkens van die grote periodes tussen seizoenen. Was ook de reden dat ik The Big Bang Theory nooit afgekeken heb, dat ik uiteindelijk ben afgehaakt met Vikings, Game of Thrones, Star Trek: Picard etc.
Ik kan niks over de andere series zeggen, maar The Big Bang Theory werd toch gewoon elk jaar uitgezonden van September tot Mei? Die serie heeft 12 seizoenen gelopen, van 2007 tot 2019. Het is vrij standaard dat er een paar maanden tussen de opnames van seizoenen zit, je kunt niet verwachten dat de acteurs en crew van netwerk zenders nooit vakantie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Het is mij persoonlijk te stil over deze serie, hoop toch echt dat we binnenkort weer iets horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
G_Dragon schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:53:
Het is mij persoonlijk te stil over deze serie, hoop toch echt dat we binnenkort weer iets horen.
Moeten we nu wat meer gaan horen? De serie komt pas ergens in 2026. Als we ergens in 2025 wat meer info krijgen, is dat toch ook goed? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 16:31
Wat een zuurpruimen hier. Heerlijk toch dat er weer iets nieuws komt.
Nou ja, dit "nieuw" noemen is dus nogal genereus, want ze gaan de boeken dunnetjes overdoen. Dat is op zichzelf geen probleem, want natuurlijk zal het vast wel iets toevoegen ten opzichte van de films, en het kan nog steeds goed vermaak opleveren, maar het is in de kern wel een cynische oefening. Het past in de moderne trend waar de remakes, reboots en "remaginings" je om de oren vliegen, alsmede vervolgen op dingen die al jaren op zichzelf stonden en afgerond waren -- of leken.

Onderaan de streep gaat het natuurlijk altijd om de pegels. Iemand bij marketing ziet dat er nog altijd miljoenen te slaan zijn uit Harry Potter dus waarom niet. We kunnen een risico nemen en proberen om nieuwe verhalen te vertellen, maar gegeven Fantastic Beasts en Cursed Child werkt dat niet zo soepel en waarschijnlijk heeft Rowling zelf er ook helemaal geen motivatie voor, dus vallen we terug op het origineel, want dat heeft zich in ieder geval bewezen en heeft lekker veel materiaal.

Als men dacht dat het commerciële potentie had zouden ze waarschijnlijk de films gewoon opnieuw uitbrengen als "anniversary editions" (want veel goedkoper), maar het zijn er teveel en de marges in de bioscoop worden er niet breder op -- dan toch maar budget voor een serie. :P

Laten we wel wezen, er is echt niet zoveel dat de films links lieten liggen of anders deden dat in een serie nou eens echt tot z'n recht zou komen. Zo "diep" was het bronmateriaal nou ook weer niet, Rowling ten spijt. Of nee wacht -- dit keer kunnen we het zo doen dat Dumbledore kalm dingen aan Harry vraagt. :P
Dat eerste is makkelijk zat en iets dat de grote studio's inmiddels perfect onder de knie hebben. Maar aan dat tweede wil het nogal eens vaak schorten. :+

Nou is de serie er natuurlijk nog niet. We kunnen geen (eerlijk) oordeel vellen over wat erin zit want dat weten we niet. En ik kan voor een herhaaloefening van Harry Potter op zich nog wel waardering opbrengen omdat het bij uitstek een verhaal is voor en met kinderen die opgroeien tot jongvolwassenen: er is een generatie kijkers én acteurs waarvoor deze serie de eerste kennismaking zal zijn. Dat er "maar" 15 jaar zit tussen dit en de laatste film (die nog over HP zelf ging dan) is dan ook vergeeflijk.

Uiteraard zal er met argusogen gekeken gaan worden naar wat deze serie doet ten opzichte van de films en boeken als het gaat om "modernisering". Krijgen we een zwarte Hermione omdat dat ook al eens op het toneel vertoond is? Krijgt Cho Chang een nieuwe naam wegens te stereotiep? Gaat Dumbledore een regenboogvlaggetje in z'n kloffie naaien om wat explicieter over te brengen dat hij homo is? :P Ik kan en wil me over dat soort dingen niet opwinden omdat ik het vooral vermoeiend vind; de mensen die zich er druk over willen maken (ongeacht aan welke "kant" ze staan) moeten dat vooral maar lekker zelf uitvechten. In die zin zou men "schijt moeten hebben aan de fanbase", maar dat is nou net wat ze niet kunnen, want daar is het damned if you do, damned if you don't.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Laatst online: 21:02
Grote Harry Potter fan hier, maar ook bijv. een fan van Lord of the Rings. Al is dat tweede niet zo diep als sommige mensen hier en daar fan zijn.
Als groot boek lezer van Harry Potter ( Ik denk dat ik bijvoorbeeld deel 5 tot 7 wel ongeveer 50x heb gelezen) zijn er sowieso al heel veel dingen weggelaten in de film of vervangen voor wat anders om de film compact te houden. Waardoor er voor de niet boek lezers toch een hoop informatie niet bekend is. Ik noem vaak t grote voorbeeld dat ik t zo ontzettend jammer vind/vond dat ze t laatste gevecht met Voldemort in de films buiten 1 tegen 1 hebben gedaan, terwijl in de boeken een heel verhaal/uitleg komt waar Harry alles vertelt aan Voldemort binnen, terwijl iedereen om hun heen staat. Zo zijn er voorbeelden zat, waar ik denk dat Rowling nu ook echt in de serie van gaat verwachten/eisen dat t erin komt.

Maar goed, zoiets moet natuurlijk in gang gezet worden, scripts geschreven, acteurs gezocht en helemaal uitgewerkt en gefilmd. En dan na uitbrengen kijken hoe het publiek reageert op de serie. Je hoeft/gaat natuurlijk niet 8 seizoenen op te nemen, om na 1 seizoen al te cancelen..

Ik vond de serie van Amazon gewoon echt prima te doen.. Maar ik snap wel dat je na 1 seizoen wel even reacties van iedereen wilde afwachten en of kijkcijfers. Denk dat voor t grote publiek de serie meer dan genoeg gescoord heb. En de echte Tolkien fans die diep in het verhaal zitten ( zie hier bijv. ook grote Lord of the Rings topic) Hier en daar toch een lichte afschuw hebben voor überhaupt vernieuwingen en heruitgave..

De originele Harry Potter reeks zal altijd het magische ding zijn voor fans, jong en of oud maakt echt niet veel uit. (in 20 jaar jubileum special is dat ook benoemd. De originele Harry Potter reeks is iets wat je over 40 jaar nog met je kinderen/kleinkinderen kan kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinNL
De zoektocht naar Harry Potter, Ron Weasley en Hermione Granger is begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3-Fip_TA1BI8_9GeZy4fCbY6yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRxLZef2oFonaqZYdMrKcNfN.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.instagram.com...e5/?igsh=Mm1uN3FneHdhMWpv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
En daarmee lijkt het dat ze april volgend jaar willen beginnen met filmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Oef dan moeten we nog flink wat geduld hebben, want had gehoopt dat deze serie volgend jaar begon met afleveringen maar als ze nog moeten gaan filmen dan duurt het nog wel een tijd voordat we er iets van gaan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
G_Dragon schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:06:
Oef dan moeten we nog flink wat geduld hebben, want had gehoopt dat deze serie volgend jaar begon met afleveringen maar als ze nog moeten gaan filmen dan duurt het nog wel een tijd voordat we er iets van gaan zien.
Al zou ik december, net voor kerst, ook niet raar vinden om zo'n serie uit te brengen. Gewoon nergens vanuit gaan wanneer het zou kunnen verschijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
RobinNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:22:
[...]

Al zou ik december, net voor kerst, ook niet raar vinden om zo'n serie uit te brengen. Gewoon nergens vanuit gaan wanneer het zou kunnen verschijnen ;)
Rond de kerst past inderdaad wel heel goed bij Harry Potter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
RobinNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:53:
De zoektocht naar Harry Potter, Ron Weasley en Hermione Granger is begonnen.

[Afbeelding]

Bron: https://www.instagram.com...e5/?igsh=Mm1uN3FneHdhMWpv
Met name dat onderste regeltje, "we are committed to inclusive, diverse casting. For every role, please submit qualified performers, without regard to ethnicity, disablility, race, sexual orientation, gender identity, or any other basis protected by law unless otherwise specifically indicated".

Anyways, ik ben huge fan, van de hele Harry Potter serie, films, boeken - als ze het maar niet verneuqen. :') dan vind ik het prima! Maar wil wel graag meer details en meer de diepte in! Zoveel uit de boeken wat gemist is in de films.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Tweakez schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:41:
[...]

Met name dat onderste regeltje, "we are committed to inclusive, diverse casting. For every role, please submit qualified performers, without regard to ethnicity, disablility, race, sexual orientation, gender identity, or any other basis protected by law unless otherwise specifically indicated".

Anyways, ik ben huge fan, van de hele Harry Potter serie, films, boeken - als ze het maar niet verneuqen. :') dan vind ik het prima! Maar wil wel graag meer details en meer de diepte in! Zoveel uit de boeken wat gemist is in de films.
Klinkt goed.
Een blinde transgender Aziatische ginger in een rolstoel die Harry gaat spelen.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Henvar schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:
Klinkt goed.
Harriet, bedoel je.

Tja, ermee spotten is makkelijk, maar je kunt niet ontkennen dat het het verhaal wel interessanter zou maken.

En tovenaars hebben dan natuurlijk geen rolstoel maar een hover chair of zo...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
MneoreJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:16:
[...]

Harriet, bedoel je.

Tja, ermee spotten is makkelijk, maar je kunt niet ontkennen dat het het verhaal wel interessanter zou maken.

En tovenaars hebben dan natuurlijk geen rolstoel maar een hover chair of zo...
Alsjeblieft niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
[...]

Klinkt goed.
Ik zie het ze doen, maar zoals ik al zei, alsjeblieft niet. Wat een gemeenschap.. |:( |:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Tja, hoe inclusiever we het willen maken, hoe minder inclusief het uiteindelijk is.
Dan voelt een groep zich altijd uitgesloten, want hoofdpersoon is kleur Y en niet A,B,C...Z, persoon is geslacht 1 en niet 2 of 0, de setting is in.... en niet in... etc etc.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40
Tweakez schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:41:
[...]
Maar alleen als je in de UK woont 8)7

Ik vind Harry Potter echt heel leuk maar ik denk dat deze serie het alleen maar slecht kan doen. Waarom dit concept en niet iets van voor of na de films. Overigens denk ik dat het met de rare poppenkast aan acteurs wel mee zal vallen als Rowling er iets over te zeggen heeft

[ Voor 46% gewijzigd door gielie op 10-09-2024 14:52 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
gielie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:49:
Ik vind Harry Potter echt heel leuk maar ik denk dat deze serie het alleen maar slecht kan doen. Waarom dit concept en niet iets van voor of na de films.
Doen ze ook wel, alleen dan niet als serie. Fantastic Beasts? Cursed Child? Als je spellen meerekent, Hogwarts: Legacy?

Ze doen dit wegens kassa. Het oorspronkelijke verhaal is in ieder geval bewezen een bestseller, dus waarom teveel risico nemen. Als je met iets geheel nieuws op de proppen komt is het maar afwachten of dit gaat aanslaan. Rowling zelf zal het iig niet willen schrijven, die is er volgens mij wel klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Klinkt goed.
*knip*
Dit voegt uiteindelijk niets toe.

[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 11-09-2024 09:55 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Intolerant als in?

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 11-09-2024 09:56 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dfbt
De Harry Potter serie belooft een getrouwe adaptatie van de originele boeken van J.K. Rowling. Elk seizoen verkent de avonturen van Harry Potter, Hermelien Granger en Ron Wemel in de magische wereld van Zweinstein en biedt een frisse interpretatie van de personages en verhaallijnen die lezers en kijkers al meer dan vijfentwintig jaar boeien. (aldus veel nieuwsites)

Als je trouw boeken volgt, dan blijven de personages wel hopelijk zoals omschreven.
Voor de disclaimer (ik vind alles en iedereen even lief) maar niet elke film of serie die gemaakt wordt, hoeft helemaal omgedraaid te worden in alledaagse maatschappij toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Nou ja, dat Hermione Hermelien werd in de Nederlandse vertaling kan natuurlijk ook echt niet. En Zweinstein, wat is dat? Getrouw, m'n achterste! Alles wordt aangepast voor de snowflake woke NL community! :+

En dat de personages moeten blijven "zoals omschreven", tja. Ik wil geen blik wormen opentrekken, maar: is Hermione "zoals omschreven" zwart? Volgens Rowling zelf kun je het namelijk prima zo lezen, maar zo is ze natuurlijk niet gespeeld in de films. Daar is een hele controverse om die je als doorsnee lezer van de boeken nooit mee krijgt. Op dit punt aangekomen kun je het dan ook niet meer goed doen: ongeacht hoe Hermione eruit gaat zien, er zullen mensen over klagen.

Een volwassen lezer/kijker zegt dan hopelijk: wat boeit het nou of de acteur een kleurtje heeft of niet, dat verandert het karakter toch niet wezenlijk. Maar helaas is niet iedereen er zo gelaten onder.

[ Voor 61% gewijzigd door MneoreJ op 10-09-2024 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Nee, lets not go there. Je weet best hoe Rowling in elkaar steekt, en als niet: educate yourself.
Laten we dit topic aub schoon houden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

Tegen .
Sorry @Deathchant je hebt gelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door Punkrocker op 10-09-2024 16:52 ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
MneoreJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:38:
Nou ja, dat Hermione Hermelien werd in de Nederlandse vertaling kan natuurlijk ook echt niet. En Zweinstein, wat is dat? Getrouw, m'n achterste! Alles wordt aangepast voor de snowflake woke NL community! :+

En dat de personages moeten blijven "zoals omschreven", tja. Ik wil geen blik wormen opentrekken, maar: is Hermione "zoals omschreven" zwart? Volgens Rowling zelf kun je het namelijk prima zo lezen, maar zo is ze natuurlijk niet gespeeld in de films. Daar is een hele controverse om die je als doorsnee lezer van de boeken nooit mee krijgt. Op dit punt aangekomen kun je het dan ook niet meer goed doen: ongeacht hoe Hermione eruit gaat zien, er zullen mensen over klagen.

Een volwassen lezer/kijker zegt dan hopelijk: wat boeit het nou of de acteur een kleurtje heeft of niet, dat verandert het karakter toch niet wezenlijk. Maar helaas is niet iedereen er zo gelaten onder.
Ik quote even snel een Nederlands nieuwsartikel. Maar Harry Potter in het Nederlands vind ik net zo afschuwelijk als jij dat vind. Dus daar kunnen we elkaar de handen schudden.

Ze hebben bij Ring of Power nu precies t zelfde aan de hand, en daar krijgen ze heel over hun heen.
Als dingen worden beschreven in een boek, omschreven met huidskleur, kenmerken, en daar wordt dan zo gigantisch van afgeweken of aan aangepast, dan moet je in mijn mening gewoon een eigen nieuwe serie verzinnen. Als je nu een nieuwe Harry Potter maakt, gebaseerd op de boeken ( dan zal Rowling wel meewerken) en dan krijgen we niet ineens een homofiele Ron, of Transgender Hermione te zien.
Want waarom zou je dat dan willen? En als Ron ineens als donker persoon daar staat, zonder rood haar is dat natuurlijk wel bijzonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
dfbt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:20:
Ik quote even snel een Nederlands nieuwsartikel. Maar Harry Potter in het Nederlands vind ik net zo afschuwelijk als jij dat vind. Dus daar kunnen we elkaar de handen schudden.
Nou ja, ik zet er natuurlijk niet voor niks een dikke smiley bij. Er zijn jeugdige lezers in Nederland gewoon opgegroeid met die namen en voor hun is dat het verhaal. Net zoals het voor sommige lezers Frodo Balings en Sam Gewissies is, en niet Frodo Baggins en Samwise Gamgee. Maakt natuurlijk niet uit, maar het illustreert wel hoezeer we gehecht zijn aan "ons" beeld van personages, ook al hebben wij daar niet persoonlijk "recht" op of zo.
Ze hebben bij Ring of Power nu precies t zelfde aan de hand, en daar krijgen ze heel over hun heen.
Als dingen worden beschreven in een boek, omschreven met huidskleur, kenmerken, en daar wordt dan zo gigantisch van afgeweken of aan aangepast, dan moet je in mijn mening gewoon een eigen nieuwe serie verzinnen.
Dat is, inderdaad, een mening. Maar op zich wel een rare. Want je moet echt ver gaan om te beweren dat het uiterlijk van een karakter zo belangrijk is dat het verhaal zelf er onder gaat lijden als je daar iets aan wijzigt. Het gros van die kenmerken boeit natuurlijk geen drol voor of een karakter dapper, vindingrijk, verraderlijk, sinister, een weeskind is. Hoe je ras en afkomst in een verhaal mengt kan een subtiel ding zijn, zeker als het werk daar expliciet over gaat, maar zeker in een fantasiewereld kan dat echt wel een stootje hebben.

Waar mensen dan tegen ageren is dat de makers het "recht" niet hebben om die aanpassingen te doen, want daarmee mengen ze hun eigen agenda/interpretaties in iemand anders z'n verhaal, en die agenda en motivaties zijn waar men een probleem mee heeft, niet zozeer de karakters zelf. Dat mag je vinden, maar bedenk wel dat ook dat nog steeds maar een interpretatie/versie is. Als je dat niet leuk vindt, dan niet, je bent niet verplicht te kijken. Ook als er een officieel stempeltje van goedkeuring op staat van iemand wil nog niet zeggen dat dat "het" verhaal is.
Als je nu een nieuwe Harry Potter maakt, gebaseerd op de boeken ( dan zal Rowling wel meewerken) en dan krijgen we niet ineens een homofiele Ron, of Transgender Hermione te zien.
Een homofiele Ron zou niet overeenkomen met het karakter in de boeken, nee. Dan moet je het verhaal zelf namelijk wezenlijk aan gaan passen: Ron en Hermione zijn dan uiteraard geen paar meer, dat soort dingen.

Transgender Hermione wordt al lastiger. Als Hermione ineens gespeeld wordt door een trans actrice, maar er wordt verder met geen woord over gerept en ze heeft dezelfde relaties als in het boek, wat dan? Is het iets vreselijks? Hadden ze maar zelf een nieuwe serie moeten maken met tovenaars en heksen want zo kan het echt niet? Tja. Ik ben niet zo iemand die dan zegt dat iedereen die dat roept een intolerante hork is die met hooivorken het land uit gejaagd moet worden en online gecanceld dient te wezen, maar ik kan er ook niet echt in mee gaan.
Want waarom zou je dat dan willen? En als Ron ineens als donker persoon daar staat, zonder rood haar is dat natuurlijk wel bijzonder.
Hier kom je op het kruispunt waar je het karakter zoals omschreven in ieder geval visueel duidelijk gaat wijzigen (en dan waarschijnlijk ook zijn hele familie). Dan heb je inderdaad een heel contingent mensen die zeggen: dat mag niet, zo is het karakter niet omschreven, ik wil dat niet, foei, je maakt maar lekker je eigen serie, en dan mag je het nooit Harry Potter noemen.

Voor mij komt dat toch neer op persoonlijke voorkeur. Als Ron verder precies overeenkomt met het karakter in de boeken behalve hoe hij eruit ziet, dan is het voor mij toch echt wel hetzelfde verhaal maar dan met een kleine variatie. Ik heb dan niet zoiets van "oh nee mijn jeugdsentiment!" De originele films zijn er tenslotte ook nog, bijvoorbeeld. En, uiteraard, de boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
MneoreJ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:39:
[...]

Nou ja, ik zet er natuurlijk niet voor niks een dikke smiley bij. Er zijn jeugdige lezers in Nederland gewoon opgegroeid met die namen en voor hun is dat het verhaal. Net zoals het voor sommige lezers Frodo Balings en Sam Gewissies is, en niet Frodo Baggins en Samwise Gamgee. Maakt natuurlijk niet uit, maar het illustreert wel hoezeer we gehecht zijn aan "ons" beeld van personages, ook al hebben wij daar niet persoonlijk "recht" op of zo.

[...]

Dat is, inderdaad, een mening. Maar op zich wel een rare. Want je moet echt ver gaan om te beweren dat het uiterlijk van een karakter zo belangrijk is dat het verhaal zelf er onder gaat lijden als je daar iets aan wijzigt. Het gros van die kenmerken boeit natuurlijk geen drol voor of een karakter dapper, vindingrijk, verraderlijk, sinister, een weeskind is. Hoe je ras en afkomst in een verhaal mengt kan een subtiel ding zijn, zeker als het werk daar expliciet over gaat, maar zeker in een fantasiewereld kan dat echt wel een stootje hebben.

Waar mensen dan tegen ageren is dat de makers het "recht" niet hebben om die aanpassingen te doen, want daarmee mengen ze hun eigen agenda/interpretaties in iemand anders z'n verhaal, en die agenda en motivaties zijn waar men een probleem mee heeft, niet zozeer de karakters zelf. Dat mag je vinden, maar bedenk wel dat ook dat nog steeds maar een interpretatie/versie is. Als je dat niet leuk vindt, dan niet, je bent niet verplicht te kijken. Ook als er een officieel stempeltje van goedkeuring op staat van iemand wil nog niet zeggen dat dat "het" verhaal is.

[...]

Een homofiele Ron zou niet overeenkomen met het karakter in de boeken, nee. Dan moet je het verhaal zelf namelijk wezenlijk aan gaan passen: Ron en Hermione zijn dan uiteraard geen paar meer, dat soort dingen.

Transgender Hermione wordt al lastiger. Als Hermione ineens gespeeld wordt door een trans actrice, maar er wordt verder met geen woord over gerept en ze heeft dezelfde relaties als in het boek, wat dan? Is het iets vreselijks? Hadden ze maar zelf een nieuwe serie moeten maken met tovenaars en heksen want zo kan het echt niet? Tja. Ik ben niet zo iemand die dan zegt dat iedereen die dat roept een intolerante hork is die met hooivorken het land uit gejaagd moet worden en online gecanceld dient te wezen, maar ik kan er ook niet echt in mee gaan.

[...]

Hier kom je op het kruispunt waar je het karakter zoals omschreven in ieder geval visueel duidelijk gaat wijzigen (en dan waarschijnlijk ook zijn hele familie). Dan heb je inderdaad een heel contingent mensen die zeggen: dat mag niet, zo is het karakter niet omschreven, ik wil dat niet, foei, je maakt maar lekker je eigen serie, en dan mag je het nooit Harry Potter noemen.

Voor mij komt dat toch neer op persoonlijke voorkeur. Als Ron verder precies overeenkomt met het karakter in de boeken behalve hoe hij eruit ziet, dan is het voor mij toch echt wel hetzelfde verhaal maar dan met een kleine variatie. Ik heb dan niet zoiets van "oh nee mijn jeugdsentiment!" De originele films zijn er tenslotte ook nog, bijvoorbeeld. En, uiteraard, de boeken.
toon volledige bericht
Heb er niks tegen als een trans persoon Hermione gaat spelen. Ik bedoelde meer dat t raar zou zijn als Hermione in de serie ineens moeite heeft met haar geslacht en het in de serie daar over gaat.

Ik heb echt helemaal niks tegen donker, licht, wit , bruin, zwart, rood, homo, lesbie, trans of alles wat tegenwoordig bestaat. Ik begin gewoon soms lichtelijk geïrriteerd te worden dat je tegenwoordig bijna geen film of serie meer kan kijken zonder die dingen in je gezicht geworpen te krijgen.
Of dat film/serie makers/bedrijven zich genoodzaakt voelen alles inclusive te maken, zodat ze die kleine groepen niet ''tegen hun'' krijgen.

Als je bij een Weasly de rode kenmerken weglaat, en je eigen invulling wilt geven om wat voor reden, waarom zou je dan een Harry Potter verhaal willen doorzetten met juist die karakters.

Ik zou een magische wereld, met een eigen invulling gebaseerd op Harry Potter misschien nog wel leuker vinden/lijken dan een revamp. Alles moet tegenwoordig een Remaster krijgen. En het zal alleen maar om geld draaien en ik snap t wel. Nostalgie werkt gewoon. Dat is al zoveel bewezen.

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 10-09-2024 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
dfbt schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:54:
Heb er niks tegen als een trans persoon Hermione gaat spelen. Ik bedoelde meer dat t raar zou zijn als Hermione in de serie ineens moeite heeft met haar geslacht en het in de serie daar over gaat.

Ik heb echt helemaal niks tegen donker, licht, wit , bruin, zwart, rood, homo, lesbie, trans of alles wat tegenwoordig bestaat. Ik begin gewoon soms lichtelijk geïrriteerd te worden dat je tegenwoordig bijna geen film of serie meer kan kijken zonder die dingen in je gezicht geworpen te krijgen.
Of dat film/serie makers/bedrijven zich genoodzaakt voelen alles inclusive te maken, zodat ze die kleine groepen niet ''tegen hun'' krijgen.
Tja. Bedenk wel dat "ik heb niks tegen die mensen, ik hoef ze alleen niet de hele tijd te zien" een moeilijke mening is om consistent te handhaven. Je komt dan toch al snel op het punt dat ieder karakter dat geen 100% roomblanke hetero is (en bij voorkeur man, afhankelijk van de context) een activistische uiting moet zijn, en dan neemt het vervelende vormen aan.

Maar op dit punt aangekomen dwalen we te ver van het hoofdonderwerp af, want dit soort discussies kun je niet houden op een forum zonder dat de gemoederen heel erg verhit raken, en dat wil ik graag in de kiem smoren door er zelf over op te houden. :P Ik ben zelf allesbehalve een activist en ik zit hier niet om mensen te overtuigen of beschuldigen van het een of ander. Enige wat ik maar wilde aanstippen is dat zelfs een kernpersonage als Hermione (of Hermelien, zo je wil) bepaald niet eenduidig omschreven is en dat er desondanks genoeg sterke meningen te vinden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04

odan

The dark side is within all!

gielie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:49:
[...]

Maar alleen als je in de UK woont 8)7
Het wordt gefilmd in de UK en speelt zich af in de UK, dus niet zo gek dat ze kinderen zoeken uit de UK (en ierland). Ook ivm kinderarbeids problemen die je gaat krijgen met kinderen uit andere landen halen om wat te filmen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
Gary Oldman (Sirius Black) staat open voor een rol in de nieuwe Harry Potter serie: die van Albus Dumbledore.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01
RobinNL schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:21:
Gary Oldman (Sirius Black) staat open voor een rol in de nieuwe Harry Potter serie: die van Albus Dumbledore.
Er zijn ook al foto’s opgedoken van John Cena waarin hij auditie doet voor de rol als Onzichtbaarheidsmantel:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/c6/13/47/c613472490a0217a225e261f64075490.jpg

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• xoniq
  • Laatst online: 28-04 16:30
Nieuwe Harry Potter serie, nieuwe serie over Stephen Kings 'IT', HBO zet wel flink in op oudere IP's.

Ik wou bijna zeggen uitmelken van oude IP's, maar met HBO heb ik stiekem wel een voldoende dosis vertrouwen erin.

• dfbt
xoniq schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:18:
Nieuwe Harry Potter serie, nieuwe serie over Stephen Kings 'IT', HBO zet wel flink in op oudere IP's.

Ik wou bijna zeggen uitmelken van oude IP's, maar met HBO heb ik stiekem wel een voldoende dosis vertrouwen erin.
Remasters van films in UHD uitbrengen, nieuwe bioscoop versie, Extended edities, Games vernieuwen, remasteren in HD versies, zelfs in bijvoorbeeld pokemon kaarten hebben ze een paar maanden geleden een orginele 151 pokemon kaarten editie weer uitgebracht, gaan ze in 2025 een nieuwe team rocket set maken gebaseerd op oude kaarten. ( en pokemon heeft natuurlijk al meerdere malen oude versies teruggebracht met een nieuw randje.)

En het verkoopt allemaal alsof t niet aan te slepen is. Nieuwe generatie maakt het niet veel uit, en zien mooie dingen (eventueel voor eerst) terwijl je allemaal oude generaties weer enthousiast maakt met iets wat hun kindertijd/jongere jaren heeft gemaakt. Lord of the Rings brengt nu weer een nieuwe 4k steelbook editie uit die in maart 2025 uitkomt..

Daarin tegen, lijkt t wel alsof het aanbod legendarische films/series flink wegblijft . Er komen genoeg nieuwe mooie dingen uit, maar wat wordt de nieuwe harry potter reeks, of lord of the rings? Ja we hebben een Game of Thrones en Breaking Bad gehad, maar dan blijft t ook wel daarbij?

• xoniq
  • Laatst online: 28-04 16:30
dfbt schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:58:
[...]

Remasters van films in UHD uitbrengen, nieuwe bioscoop versie, Extended edities, Games vernieuwen, remasteren in HD versies, zelfs in bijvoorbeeld pokemon kaarten hebben ze een paar maanden geleden een orginele 151 pokemon kaarten editie weer uitgebracht, gaan ze in 2025 een nieuwe team rocket set maken gebaseerd op oude kaarten. ( en pokemon heeft natuurlijk al meerdere malen oude versies teruggebracht met een nieuw randje.)

En het verkoopt allemaal alsof t niet aan te slepen is. Nieuwe generatie maakt het niet veel uit, en zien mooie dingen (eventueel voor eerst) terwijl je allemaal oude generaties weer enthousiast maakt met iets wat hun kindertijd/jongere jaren heeft gemaakt. Lord of the Rings brengt nu weer een nieuwe 4k steelbook editie uit die in maart 2025 uitkomt..

Daarin tegen, lijkt t wel alsof het aanbod legendarische films/series flink wegblijft . Er komen genoeg nieuwe mooie dingen uit, maar wat wordt de nieuwe harry potter reeks, of lord of the rings? Ja we hebben een Game of Thrones en Breaking Bad gehad, maar dan blijft t ook wel daarbij?
Eens. Toch ben ik nieuwschierig. Net als met IT, ik heb de mini series vroeger gezien met Tim Curry, het boek gelezen, en afgelopen jaren de nieuwe films gezien, en ben toch benieuwd naar de nieuwe serie. Maar daarbij geven ze wel aan dat dit een prequel is, over hoe die clown/monster is ontstaan, en wordt die ook gespeeld door dezelfde acteur als de nieuwere films. Dat maakt me benieuwd.

Dit van HP klinkt alsof ze de boeken opnieuw gaan nadoen, maar dan in een modernere setting ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
xoniq schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:01:
[...]

Eens. Toch ben ik nieuwschierig. Net als met IT, ik heb de mini series vroeger gezien met Tim Curry, het boek gelezen, en afgelopen jaren de nieuwe films gezien, en ben toch benieuwd naar de nieuwe serie. Maar daarbij geven ze wel aan dat dit een prequel is, over hoe die clown/monster is ontstaan, en wordt die ook gespeeld door dezelfde acteur als de nieuwere films. Dat maakt me benieuwd.

Dit van HP klinkt alsof ze de boeken opnieuw gaan nadoen, maar dan in een modernere setting ofzo.
Volgens mij is het idee, om ipv 1,5/2 uur film per boek die we nu hebben, om een serie te maken, waarbij elk seizoen 1 boek moet zijn. ( dus hopelijk 6-8-10 afleveringen van 40-60 minuten)
We krijgen meer te zien, dingen die in de boeken staan, maar niet in een film paste, kleine details, maar hopelijk ook meer van het kasteel, omgeving, spreuken, lessen etc. Al zal er ook wel een hoop tienerdrama in zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door dfbt op 19-09-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 20:54
https://www.hollywoodrepo...severus-snape-1236076389/

*knip* Dit soort commentaar is nergens voor nodig

[ Voor 34% gewijzigd door Touchdomex op 05-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
We willen dichter bij de boeken blijven, zelfs meer dan de films. En dan dit weer lol

Vanuit de boeken:
Snape is described as a thin man with sallow skin, a large, hooked nose, and yellow, uneven teeth. He has shoulder-length, greasy black hair which frames his face, and cold, black eyes. He wears black, flowing robes which give him the appearance of "an overgrown bat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ik ben niet lastig, zolang ze dichtbij het orgineel blijven en niet afwijken van de orginele omschrijving en karakters uit de boeken want je moet het orginele wel respecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinNL
De productie van de serie begint in de zomer van 2025.

https://www.instagram.com...igsh=MXhqdnJidnNnZG54dA==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Laatst online: 09:15
Sorry hoor maar de serie wordt nu al "woke".
Ik hoop nog steeds dat het gewoon een goeie serie gaat worden. Maar als dit de eerste signalen al zijn heb ik weinig hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04

odan

The dark side is within all!

Hoe kunnen ze dit nu zeggen
The series is described as “a faithful adaptation of the beloved Harry Potter book series by author and executive producer J.K. Rowling.
En dan dit beloven....
If Essiedu lands the role, it will also be an example of HBO following through on its promise that the series would have a diverse cast (the films were sometimes criticized for having an entirely white core cast) and will presumably lead to a rather fresh take on the character.
8)7

Voor mij gaat het vertrouwen in een goede serie die verbeteringen ten opzichte van de verfilming gaat brengen alleen maar naar beneden met elk nieuws bericht sinds de bekendmaking.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
odan schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:07:
Hoe kunnen ze dit nu zeggen

[...]

En dan dit beloven....

[...]

8)7

Voor mij gaat het vertrouwen in een goede serie die verbeteringen ten opzichte van de verfilming gaat brengen alleen maar naar beneden met elk nieuws bericht sinds de bekendmaking.
Ik weet niet waardoor je zo getriggered wordt door die tekst.
Faithful adaptation refers to the process of transforming a source material, such as a novel or play, into a film or another medium while maintaining the core elements and themes of the original work.
Faithful adaptations strive to keep key plot points, character arcs, and thematic elements intact while transitioning from one medium to another.
Maakt dan verder niets uit of een acteur dik, dun, lang haar heeft of kaal is. Ophef daarover zegt alleen maar wat of het karakter van de persoon die er ophef over maakt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Niet online
Henvar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:26:
Ah kan niet wachten hoe woke ze dit gaan maken
Iets meer dan 1,5 jaar moeten wachten maar dan heb je ook wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:22
Tja. We leven in een periode waarin er ons bewust zijn van de waarde van diversiteit in films en series en daarom begrijp ik ook dat daar rekening mee wordt gehouden bij de casting. Daar heb ik bij scripts gebaseerd op bronmateriaal met weinig specifieke beschrijvingen ook geen enkele moeite mee.

In dit geval is dat toch anders. De main characters van Harry Potter zijn in de boeken redelijk gedetailleerd beschreven. Daar hoort dan ook dito casting bij. Hoewel ik de kritiek op het gebrek aan diversiteit van de cast van de films best begrijp, is dat ook in lijn met het gebrek aan diversiteit in de boeken. Ik vind het niet logisch om van de specifieke beschrijvingen af te wijken. Zoek de diversiteit dan elders in de casting.

Dat gezegd hebbende, lukt het mij ook prima om het ook weer los te laten. Toen ik de boeken in het Engels als tiener en begin twintiger las, had ik ook een bepaald beeld in mijn hoofd van de personages. In de films zagen ze er toen toch ook anders uit. Dan blijf ik er ook niet in hangen dat het afwijkt van wat ik in mijn hoofd had zitten. Mijn hersenen zijn flexibel genoeg om daarmee om te gaan.

offtopic:
Dat het "woke" wordt genoemd heb ik ook niet zoveel mee. Dat is pure framing. De tijdsgeest is al in lengte van dagen terug te zien in scripts en casting van boeken, films en series. Niks nieuws.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MneoreJ
bazzemans schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:52:
Dat gezegd hebbende, lukt het mij ook prima om het ook weer los te laten. Toen ik de boeken in het Engels als tiener en begin twintiger las, had ik ook een bepaald beeld in mijn hoofd van de personages. In de films zagen ze er toen toch ook anders uit.
Ja, ik denk niet dat veel mensen die eerst de boeken gelezen hebben de beschrijving van Severus Snape lazen en dachten "goh, dat is Alan Rickman". :P Nadat hij door Rickman vertolkt is is Snape ook ineens een stuk populairder geworden, want zo gaat dat.

Sowieso wordt iedereen op het grote scherm altijd ineens 3x mooier dan hoe ze in het boek zijn. Harry Potter is nog niet eens zo extreem in dezen (al is Emma Watson te knap voor hoe Hermione beschreven wordt en heeft Rowling dit in de boeken wat bijgestuurd aan de hand daarvan), maar als je bijvoorbeeld een Game of Thrones erbij pakt... Peter Dinklage is ontegenzeggelijk een "handsome devil", waar Tyrion dat absoluut niet is -- en dat maakt toch wel een klein beetje uit voor het verhaal omtrent zijn relaties.

Ook Paapa Essiedu ziet er absoluut niet uit als Snape zoals beschreven, en dan heb ik het dus nadrukkelijk niet over z'n huidskleur maar z'n uitstraling. Die zal echt goed moeten spelen om over te komen als onaardige, onaantrekkelijke man. :P
Dan blijf ik er ook niet in hangen dat het afwijkt van wat ik in mijn hoofd had zitten. Mijn hersenen zijn flexibel genoeg om daarmee om te gaan.
Dat is natuurlijk ook niet echt waar mensen een probleem van maken. Was meneer Snape opnieuw gespeeld door een blanke man, om het even welke blanke man, dan was het OK geweest. OK, men gaat hem uiteraard vergelijken met Rickman, maar op acteerprestaties. Maar als ze van de beschrijving afwijken door hem een ander kleurtje te geven is de boot aan, want dan doen ze het erom, en dan is het een persoonlijke aanval op (bepaalde groepen) kijkers danwel politiek.Tja. Die discussie is verder ook niet neutraal te voeren, want als je het "erg" vindt zit daar automatisch een hoop emotie bij.
offtopic:
Dat het "woke" wordt genoemd heb ik ook niet zoveel mee. Dat is pure framing. De tijdsgeest is al in lengte van dagen terug te zien in scripts en casting van boeken, films en series. Niks nieuws.
Het is dan ook vooral de huidige, specifieke tijdsgeest waar mensen moeilijk over doen, en dan vooral wat die zou moeten zijn. Ik denk niet dat je ze gehoord zou hebben in de tijd van, zeg, Shakespeare, waarin men in een toneelstuk over Julius Caesar de tijd weet omdat men een klok hoort slaan. Een klok in de Romeinse Republiek? Tuurlijk joh, en Caesar & co liepen ook echt niet allemaal in toga over het toneel. Dat werd allemaal niet zo belangrijk gevonden als het verhaal overbrengen.

Maar in de huidige tijdsgeest zijn deze beslissingen allemaal verweven met politieke en maatschappelijke stromingen, en in zekere zin kun je het sowieso nooit goed doen. Als je van de hele cast een homogene pap maakt staan de mensen die diversiteit prediken op hun achterste poten, en als je het een beetje op probeert te leuken door juist een bont gezelschap bij elkaar te zetten heb je de mensen tegen je die juist geen diversiteit willen (of alleen "een beetje", volgens specifieke regels die volgens hun correct zijn).

Ik kan me er persoonlijk niet druk over maken, voornamelijk omdat ik me er niet druk over wil maken, want dat soort discussies zijn een gebed zonder einde. En ik gebruik de term "discussies" hier nogal genereus, want het komt neer op niet meer dan meningen peilen, en die meningen zijn dan niet gestoeld op het verhaal of de acteerprestaties maar hoe het "aanvoelt" en wat de politieke achtergrond is. Ik heb zulke dingen nog nooit een zinvolle discussie zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:59
Hahaha, hierdoor haak ik al af. Wat een woke-onzin. Wanneer zijn we daar een keer vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@MneoreJ Hoewel er inhoudelijk weinig mis is met je reactie, cherry pick je wel uit mijn post. In de laatste alinea beschrijf ik hoe IK dit ervaar. Dat anderen dat anders ervaren en er meer moeite mee hebben, is aan hen.

offtopic:
Wat betreft de gedachte dat beslissingen in de huidige tijdsgeest meer of minder verweven zijn met politieke en maatschappelijke stromingen, dat durf ik te bestrijden. Dat is van alle tijden. Het grootste verschil is dat nu (nagenoeg) iedereen zijn stem kan laten horen. Dat maakt een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
bazzemans schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:56:
@MneoreJ Hoewel er inhoudelijk weinig mis is met je reactie, cherry pick je wel uit mijn post. In de laatste alinea beschrijf ik hoe IK dit ervaar. Dat anderen dat anders ervaren en er meer moeite mee hebben, is aan hen.
Ja? Het was dan ook niet mijn bedoeling om met mijn reactie specifiek jouw mening aan te kaarten, maar meer de issue in het algemeen. Aan de hand van jouw reactie dan, dat wel.

Dit is niet de eerste keer dat ik erop aangesproken word dat ik iemand woorden in de mond zou leggen of een mening toe zou dichten. Dat is voor mij een beetje een blinde vlek, waarvoor excuses. Ik bedoel het namelijk nooit zo, maar kan dankzij dat ook slecht zien hoe het overkomt op de lezers.
offtopic:
Wat betreft de gedachte dat beslissingen in de huidige tijdsgeest meer of minder verweven zijn met politieke en maatschappelijke stromingen, dat durf ik te bestrijden. Dat is van alle tijden. Het grootste verschil is dat nu (nagenoeg) iedereen zijn stem kan laten horen. Dat maakt een groot verschil.
Dit is precies waarom ik het voorbeeld van Shakespeare aanhaalde. Zijn stukken worden algemeen geaccepteerd als meesterwerken, maar waren niet vies van wat we nu anachronistische en culturele onzin zouden noemen, waarbij alles vertaald werd naar de Engelse maatstaven van de tijd. Ik heb echter nog nergens gelezen dat het publiek daar in zijn tijd juist een probleem van maakte.

Sociale/online media speelt ongetwijfeld een grote rol bij het versterken van die dingen, ja, waar dat vroeger veel minder een issue zou zijn geweest. Misschien viel er wel iemand over de klok of de aankleding in Julius Caesar, maar die had dan noch de tijd noch de middelen om een protestgroep op te richten. :P Echter, dat we nu online echokamers hebben die de boel versterken, ophitsen, aanjagen en veroorzaken is ook zelf weer onderdeel van de tijdsgeest, die wordt immers door alles gevormd.

[ Voor 7% gewijzigd door MneoreJ op 06-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

MneoreJ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:38:
[...]

Peter Dinklage is ontegenzeggelijk een "handsome devil", waar Tyrion dat absoluut niet is -- en dat maakt toch wel een klein beetje uit voor het verhaal omtrent zijn relaties.
Zolang het wel of niet wit zijn van een karakter geen significant onderdeel is van hun karakter zal het mij ook vrij worst zijn welke "kleur" de acteur heeft. Dus daar zitten we denk ik op hetzelfde treintje

Maar je bent met toch echt kwijt als je Peter Dinklage "handsome" noemt....................

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
heuveltje schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:11:
Maar je bent met toch echt kwijt als je Peter Dinklage "handsome" noemt....................
Tja, dat is natuurlijk geheel subjectief. :P In ieder geval denk ik niet dat het omstreden als ik zeg dat hij aantrekkelijker is dan Tyrion Lannister, als je puur afgaat op hoe die in de boeken omschreven wordt (praktisch mismaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MneoreJ schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:38:
[...]

Maar in de huidige tijdsgeest zijn deze beslissingen allemaal verweven met politieke en maatschappelijke stromingen, en in zekere zin kun je het sowieso nooit goed doen. Als je van de hele cast een homogene pap maakt staan de mensen die diversiteit prediken op hun achterste poten, en als je het een beetje op probeert te leuken door juist een bont gezelschap bij elkaar te zetten heb je de mensen tegen je die juist geen diversiteit willen (of alleen "een beetje", volgens specifieke regels die volgens hun correct zijn).
[...]
En daar (dikgedrukte regel) kan ik me dan weer druk om maken. If you're not with us, then you're against us. Dat is een hele gevaarlijke stelling die in het verleden tot grote ellende heeft geleid op andere vlakken. Die kant wil je dus niet op - je wil de polarisering niet voeden. En dat doen we nu wel.

Als je tegen de casting van Paapa bent, dan ben niet per definitie tegen diversiteit! Sterker nog, ik ben all for diversiteit. Maar ik kan er erg slecht tegen dat een personage, verhaallijn of subplot van een bestaand verhaal opzettelijk en ingrijpend wordt veranderd zodat er diversiteit in verwerkt kan worden.

Daarmee schop je de fans van de IP flink tegen hun benen. En dat komt dan dus niet door de inclusiviteit, of diversiteit, maar door het veranderen van waar men van houdt. Er wordt vaak overheen gestapt, maar voor sommige mensen is een boek of een film meer dan een boek of een film. Het is een wereld waar men verliefd op is, men zich in vertrouwd voelt. Als je aan die wereld komt, dan kom je aan de ziel van die mensen. Die mensen 'fans' noemen, gaat in feite niet eens ver genoeg - die mensen zijn veel meer dan fans.

Spreek je je daarover uit, dan ben je toxic en is de discussie meteen afgedaan. Sterker nog, jij als fan hebt meteen afgedaan. Dat betekernt dus dat je niet mag opkomen voor hetgeen je lief hebt, waar je een dermate sterke band mee hebt dat je s'nachts wakker ligt van dergelijk nieuws, omdat je dan meteen buiten de maatschappij geplaatst wordt.

Ik heb het al eerder gezegd: waarom bestaande IP ombouwen zodat het diverser is, waarmee je hardcore fans tegen het been schopt (voor de duidelijkheid: ook die zijn niet tegen diversiteit in media, maar wel tegen het ombouwen van hun object of affection).

Maak dan een nieuwe serie, die zich buiten het tijdframe van de Harry Potter-boeken afspeelt maar wel in hetzelfde universum. Dan kun je helemaal los met je personages en ze zo divers maken als nodig is.

En als dat niet wenselijk is, ook prima, dan doe je het zoals men het met Battlestar Galactica heeft gedaan: een reimagination - een nieuw verhaal dat losstaat van het origineel maar wel elementen overneemt en het geheel in een modern jasje steekt. Daarmee spreek je je vooraf duidelijk uit over de afstand tot het bronmateriaal door te stellen dat je het verhaal gaat aanpassen. Ook dan kun je personages aanpassen, en de casting heel divers maken, maar dan is wel vooraf duidelijk dat de fans niet een 1-op-1 vertaling van de boeken (of een remake van de films) gaan zien, maar iets nieuws dat erop is gebaseerd.

Iedereen blij (nou ja, meer mensen blij dan nu).

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-12-2024 09:13 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:09:
[...]

En daar (dikgedrukte regel) kan ik me dan weer druk om maken. If you're not with us, then you're against us. Dat is een hele gevaarlijke stelling die in het verleden tot grote ellende heeft geleid op andere vlakken. Die kant wil je dus niet op - je wil de polarisering niet voeden. En dat doen we nu wel.

Als je tegen de casting van Paapa bent, dan ben niet per definitie tegen diversiteit! Sterker nog, ik ben all for diversiteit. Maar ik kan er erg slecht tegen dat een personage, verhaallijn of subplot van een bestaand verhaal opzettelijk en ingrijpend wordt veranderd zodat er diversiteit in verwerkt kan worden.

Daarmee schop je de fans van de IP flink tegen hun benen. En dat komt dan dus niet door de inclusiviteit, of diversiteit, maar door het veranderen van waar men van houdt. Er wordt vaak overheen gestapt, maar voor sommige mensen is een boek of een film meer dan een boek of een film. Het is een wereld waar men verliefd op is, men zich in vertrouwd voelt. Als je aan die wereld komt, dan kom je aan de ziel van die mensen. Die mensen 'fans' noemen, gaat in feite niet eens ver genoeg - die mensen zijn veel meer dan fans.

Spreek je je daarover uit, dan ben je toxic en is de discussie meteen afgedaan. Sterker nog, jij als fan hebt meteen afgedaan. Dat betekernt dus dat je niet mag opkomen voor hetgeen je lief hebt, waar je een dermate sterke band mee hebt dat je s'nachts wakker ligt van dergelijk nieuws, omdat je dan meteen buiten de maatschappij geplaatst wordt.

Ik heb het al eerder gezegd: waarom bestaande IP ombouwen zodat het diverser is, waarmee je hardcore fans tegen het been schopt (voor de duidelijkheid: ook die zijn niet tegen diversiteit in media, maar wel tegen het ombouwen van hun object of affection).

Maak dan een nieuwe serie, die zich buiten het tijdframe van de Harry Potter-boeken afspeelt maar wel in hetzelfde universum. Dan kun je helemaal los met je personages en ze zo divers maken als nodig is.

En als dat niet wenselijk is, ook prima, dan doe je het zoals men het met Battlestar Galactica heeft gedaan: een reimagination - een nieuw verhaal dat losstaat van het origineel maar wel elementen overneemt en het geheel in een modern jasje steekt. Daarmee spreek je je vooraf duidelijk uit over de afstand tot het bronmateriaal door te stellen dat je het verhaal gaat aanpassen. Ook dan kun je personages aanpassen, en de casting heel divers maken, maar dan is wel vooraf duidelijk dat de fans niet een 1-op-1 vertaling van de boeken (of een remake van de films) gaan zien, maar iets nieuws dat erop is gebaseerd.

Iedereen blij (nou ja, meer mensen blij dan nu).
toon volledige bericht
Heel eerlijk gezegd denk ik dat maar een zeer kleine groep zo outspoken tegen is. Alleen wel erg mondig.

Zien we natuurlijk bij elk onderwerp. Aan de randjes de 'schreeuwers' en het midden de rest van de mensen die vrolijk doorleeft en dadelijk gaat genieten van deze serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

jeroenkb schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:21:
[...]

Heel eerlijk gezegd denk ik dat maar een zeer kleine groep zo outspoken tegen is. Alleen wel erg mondig.

Zien we natuurlijk bij elk onderwerp. Aan de randjes de 'schreeuwers' en het midden de rest van de mensen die vrolijk doorleeft en dadelijk gaat genieten van deze serie.
Het is moeilijk in te schatten hoe groot die groep is, maar we kunnen een poging doen natuurlijk.

Als ik afga op wat ik aan Harry Potter cosplay, props, fanart en merchandise zie op Comic Con, dan is de fanbase van Harry Potter groter dan Star Trek en Lord of the Rings, om maar eens een pijlstok te pakken. Ik denk dat (op Comic Con) alleen Star Wars beter vertegenwoordigd is dan Harry Potter. Dus Harry Potter heeft een enorme fanbase, en een klein percentage van die fanbase zijn al veel mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat er een serie komt bijna 25 jaar na de films is niet zo vreemd. Die trend teruggrijpen op populaire IP's zie je overal. Vind ik het nodig omdat ik als 10 jarige uk boek 1 las, daarna elke opvolgende boek / film release niet oversloeg? Nee. Alleen film 1/2 zijn dicht bij het boek gebleven, maar dan ben je nog niet verplicht de gaps vullen met een remake in een serie. Met de oudere originele cast die ons al ontvallen zijn is dat hun werk ongedaan maken.

Wel kun je prima een serie maken over de origin story van de Marauders hun schooltijd. Want dat is ook in trek bij andere reeksen. Je kunt ook nog een Hogwarts Founders serie maken. Een Hogwarts a history reeks: de strijd tussen de wizarding world en de muggle world. Of juist een Quidditch reeks als uitstapje. Waarbij je kunt aanknopen bij het WK Quidditch uit boek 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Joosie200 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:33:
Dat er een serie komt bijna 25 jaar na de films is niet zo vreemd. Die trend teruggrijpen op populaire IP's zie je overal. Vind ik het nodig omdat ik als 10 jarige uk boek 1 las, daarna elke opvolgende boek / film release niet oversloeg? Nee. Alleen film 1/2 zijn dicht bij het boek gebleven, maar dan ben je nog niet verplicht de gaps vullen met een remake in een serie. Met de oudere originele cast die ons al ontvallen zijn is dat hun werk ongedaan maken.

Wel kun je prima een serie maken over de origin story van de Marauders hun schooltijd. Want dat is ook in trek bij andere reeksen. Je kunt ook nog een Hogwarts Founders serie maken. Een Hogwarts a history reeks: de strijd tussen de wizarding world en de muggle world. Of juist een Quidditch reeks als uitstapje. Waarbij je kunt aanknopen bij het WK Quidditch uit boek 4.
Precies, dan laat je de passie van de fans rusten en stoot je niemand tegen het been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
@Heroic_Nonsense Wat jij beschrijft is ook wat ik in mijn post bedoelde. Niks tegen diversiteit, wat mij betreft wel onnodig om bestaande karakters uit origineel bronmateriaal anders weer te geven om aan een diversiteitsmeetlat te voldoen. Dat doet niets af aan hoe belangrijk ik diversiteit in de meeste andere gevallen vind.

Ondanks dat zal het mij er niet van weerhouden om ernaar te kijken. Ik kan het los van elkaar zien en de serie uiteindelijk op zijn merites beoordelen. Begrijp ook dat dit niet voor iedereen geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:09:
Ik kan het woord "polarisatie" (woord van het jaar!) niet meer zien of luchten. Niet alleen is alles polariserend, alles is zelf ook polarisatie. We mogen vooral van niemand's mening zeggen dat we die slecht of stom vinden of gewoon dat we het er zelf volstrekt niet mee eens zijn, want voor je het weet breekt de Derde Wereldoorlog uit! Wil je dat op je geweten hebben?! Nee toch?!

Voor het geval ik het zonder omhaal moet stellen: nee, ik vind niet dat iedereen die een probleem heeft met een zwarte Snape een verfoeilijke racist is die in het verkeerde kamp zit, en ik ben best bereid toe te geven dat er ook redelijke mensen zijn met redelijke meningen die dat vinden.

Maar helaas zijn er wel verfoeilijke racisten van het slag "alles met een (nieuw) kleurtje is fout", en die zijn erg mondig, en als die een discussie binnenstampen met niks meer dan "woke" is het lastig om vast te stellen dat ze er misschien toch genuanceerder over denken. Het staat ze ook vrij om het zelf genuanceerder te brengen.
Dat mag, dat valt voor mij onder subjectiviteit. Het gaat er namelijk om of je inderdaad vindt dat een personage "ingrijpend wordt veranderd" als die van etniciteit/afkomst/uiterlijk wisselt, nadruk op "ingrijpend". Letterlijk afgaand op de tekst is het uiteraard anders, en opzettelijk (Snape is duidelijk geen zwart heerschap in de boeken, laten we daar geen doekjes om winden), maar tegelijk kun je moeiljk argumenteren dat Snape's huidskleur of afkomst relevant zijn in het verhaal en niet gewijzigd zouden kunnen worden zonder dat het verhaal er slechter op wordt. Als iemand dat wel vind kan ik niet anders dan zeggen "OK, ter kennisgeving, maar daar scheiden onze wegen".

De motivatie van de auteurs (of adapteurs) doet er voor mij ook niet toe, maar voor anderen wel. Als je zegt dat je een aanpassing doet om het diverser te maken zijn er mensen die mordicus tegen zijn vanwege dat en niets anders. Hoe goed of slecht de aanpassing uitpakt is irrelevant, het gaat om je motivatie, die is verkeerd. Je hebt namelijk een politiek doel of bent onderdeel van een stroming waar de lezer/kijker het niet mee eens is, en wat er dan uiteindelijk van het werk geworden is doet er niet eens meer toe. Of het werk compleet nieuw is overigens ook niet, dat zorgt er alleen voor dat je minder publiek trekt dat aanstoot gaat nemen, maar je krijgt alsnog wel mensen over je heen. Ik zeg niet: de motivatie is altijd onbelangrijk en niemand mag zich druk maken. Wel: ik kan en wil me er zelf niet over opwinden, sorry. Ik snap het, alles is politiek, maar ik word er vooral moe van.
Ook daar denk ik weer: prima, die mensen mogen zich zo voelen. Ik ervaar dat zelf niet zo (zoals misschien al duidelijk was :P) maar ik ga ook niet zeggen dat zoiets niet kan. Maar ik zal "je komt aan mijn ziel" nooit accepteren als een rechtvaardiging voor iets. Het is alleen maar een verklaring waarom iemand ergens sterke gevoelens over heeft, maar hou me ten goede, zo'n verklaring heb ik niet nodig, dat geloof ik wel, ook al sta ik er zelf niet zo in. Ik heb genoeg voetbalsupporters gezien om te weten hoe dat werkt. :P
Kijk, en als je het op deze manier doortrekt dan wordt het voor mij pathetisch. Als in, inspelen op verontwaardiging over het wrede lot van mensen die buiten de maatschappij geplaatst worden zelfs, omdat ze van een boek hielden. De woke activisten hebben opnieuw toegeslagen! Je mag tegenwoordig ook niks meer zeggen! Nou ja, mag blijkbaar wel hoor, want het wordt nog steeds gezegd. Niet alles wordt door iedereen in dank afgenomen nee, dat niet. Als je baas je de wacht zou aanzeggen omdat je iets gezegd hebt over de nieuwste Harry Potter waaruit moet blijken dat je een racist bent die niet past bij de werkcultuur dan vind ik dat zelf ook te ver gaan, maar sorry, ik ga me er ook niet persoonlijk verantwoordelijk voor voelen omdat ik mensen die blijkbaar wakker liggen van tovenaars niet met fluwelen handschoentjes heb aangepakt.

Vervang in het bovenstaande "Harry Potter" met de Bijbel en dan vind ik het slecht te pruimen dat we als maatschappij inmiddels afgestapt zijn van het idee dat gelovige mensen een speciaal recht moeten hebben om niet gekwetst te worden als iemand met de Heilige Schrift aan de haal gaat, maar als die Heilige Schrift de Harry Potter boeken zijn moet dat ineens wel relevant zijn. Alhoewel: ook het idee dat gelovigen dat recht wel hebben doet tegenwoordig weer gestaag opmars, dus wat weet ik ervan.

Het klopt inderdaad dat, in zekere zin, de discussie afgedaan is (en moet zijn) als we vastgesteld hebben dat iemand wel vindt dat het moet kunnen, en iemand anders niet. Je kunt lullen als Brugman, maar daar zal zelden uitrollen dat iemand vindt dat Snape niet per se blank hoeft te zijn als die er (lettelijk) heilig van overtuigd is dat dat wel zo is.

"Toxic" neem ik overigens zelf ook echt niet in de mond, net als "woke" (anders dan puur ironisch, wat hopelijk overkomt). Dat zijn gewoon sjibbolets geworden om "ik ben het er niet mee eens/ik vind dit niet leuk" te kunnen zeggen maar dan met een soort ondertoon van "en dat is niet zomaar mijn mening hoor, maar objectief".

Ja, dat kan. Maar als dat eens niet gebeurt, dan heb je daar maar mee te dealen, net zoals een vertelling waarin Jezus ineens een zwarte vrouw is door gelovigen waarschijnlijk als godslastering zal worden bestempeld, maar dat nog niet betekent dat het verhaal alleen als metafoor, parabel of "reimagining" verteld mag worden, en niet als het karakter Jezus heet en de dochter van God wordt genoemd. Kun je een heel vervelende aanpassing vinden, maar dat is net zo goed een verhaal dat verteld mag worden. Je mag het uiteraard zelf niks vinden, en dat mag je ook gewoon zeggen, zolang je zelf ook maar snapt waarom, en dat ofwel netjes onder woorden kunt brengen, ofwel beter niet als je alleen maar nare dingen kan zeggen over echte mensen.

Waar mensen zich niet over heen kunnen zetten als het niet geadverteerd wordt als "nieuw" is dat het het stempel "officieel" krijgt, als in, je moet dit als fan leuk vinden en je kunt er niet omheen, en als je het niet leuk vindt ben je verkeerd bezig. Ik snap dat wel: wat als "officieel" geadverteerd wordt is waar je continu tegenaan zal lopen en wat tegen je eigen identiteit gaat schuren. Als je het over polarisatie wil hebben komt dit er waarschijnlijk nog het dichtste bij: je vindt dit leuk of niet. Je zit in mijn kamp of niet. Ook dat is wat mij betreft nog steeds geen probleem, als je er maar netjes over bent. Ik kan een heel boek opendoen over de vreselijke dingen die "officiële" schrijvers mijn favoriete personages aangedaan hebben, maar dat ga ik hier niet doen. :P Zoals het naar mijn mening een echte fan betaamt zet ik me erover heen en focus ik me op de dingen die ik wel leuk vind.

Waar alles uiteindelijk mee staat of valt is dit: wat is het resultaat? Er waren bij Battlestar Galactica ook echt wel fans van het eerste uur die de nieuwe serie niks vonden en het specifiek een belediging vonden van het bronmateriaal. Die zijn echter zwaar in de minderheid en worden door de meeste mensen niet heel serieus genomen omdat de nieuwe serie gewoon heel goed was. En niet alleen goed, maar (oh jee) een stuk beter en volwassener dan het origineel, ook nog.

Als de cast van de nieuwe serie de sterren van de hemel gaat spelen zal het kamp dat roept dat Snape niet zwart mag zijn ook gereduceerd worden tot die mensen die gewoon vinden "dat het niet kan" en "woke" is, en daar kan de rest dan niet veel anders mee dan de schouders ophalen en "OK" tegen zeggen. Dan heb je nog een klein kamp dat nog veel verder gaat en er het einde van de beschaving in ziet en/of sinistere complotten en onderdrukkingen, en die zijn het luidst van allemaal. Dat die mensen er dus eerder uit springen in een discussie is helaas onvermijdelijk.

Zo, toch weer heel wat tekst over een verfilming van een verhaal met tovenaars en elfen en een jongetje (althans, in de oorspronkelijke versie O-)) dat opgroeit in een kast onder de trap -- dat nog niet eens te zien is. :P

[ Voor 100% gewijzigd door MneoreJ op 07-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
https://deadline.com/2024...n-mark-strong-1236196667/

De casting director daar lijkt een beetje te werken met de vinger in de lucht methode.
Ik had liever
Albus Dumbledore - Hugh Laurie
Snape - Benedict Cumberbatch
Minerva McGonagall - Lesley Manville
Hagrid - David Harbour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Laurie als Dumbledore zou ik wel willen zien, maar Cumberbatch als Snape zou volgens mij dan veel te hard op de melodramatische toer gaan. Cumberbatch is erg fan van ACTEREN en is dol op slechterikken spelen, maar Snape moet je subtieler brengen. Uiteraard kan niemand zo subtiel sneren als Rickman dat kon, maar zo subtiel hoeft het dan ook weer niet.

Wat Mark Strong zou moeten doen als Dumbledore vind ik erg moeilijk te peilen. Die wordt vooral getypecast als slechterik, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het enige is wat hij kan. Desondanks, ik kan me hem slecht voorstellen als aimabele oude (gespeelde) excentriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

rejer schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:28:
https://deadline.com/2024...n-mark-strong-1236196667/

De casting director daar lijkt een beetje te werken met de vinger in de lucht methode.
Het zijn alleen maar geruchten, geen mededelingen van de casting director.
Ik had liever
Albus Dumbledore - Hugh Laurie
Snape - Benedict Cumberbatch
Minerva McGonagall - Lesley Manville
Hagrid - David Harbour
Dit is ook wel heel erg de nattevingermethode hoor :o

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
FirePuma142 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:43:
[...]

Het zijn alleen maar geruchten, geen mededelingen van de casting director.

[...]

Dit is ook wel heel erg de nattevingermethode hoor :o
YouTube: Benedict Cumberbatch Impersonating Alan Rickman

Afbeeldingslocatie: https://assets.mycast.io/actor_images/actor-hugh-laurie-944988_large.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door rejer op 07-12-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Ja duh, dat is uiteraard niet wat hij zou doen als hij gecast zou worden als Snape. Niet alleen zou dat behoorlijk respectloos zijn maar het zou hem ook geen gelegenheid geven de rol zelf in te vullen, en dat is wat acteurs doorgaans toch wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MneoreJ schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:41:
[...]

Ik kan het woord "polarisatie" (woord van het jaar!) niet meer zien of luchten. Niet alleen is alles polariserend, alles is zelf ook polarisatie. We mogen vooral van niemand's mening zeggen dat we die slecht of stom vinden of gewoon dat we het er zelf volstrekt niet mee eens zijn, want voor je het weet breekt de Derde Wereldoorlog uit! Wil je dat op je geweten hebben?! Nee toch?!
Ik ook niet - maar dat is wel wat er gebeurt.
Voor het geval ik het zonder omhaal moet stellen: nee, ik vind niet dat iedereen die een probleem heeft met een zwarte Snape een verfoeilijke racist is die in het verkeerde kamp zit, en ik ben best bereid toe te geven dat er ook redelijke mensen zijn met redelijke meningen die dat vinden.

Maar helaas zijn er wel verfoeilijke racisten van het slag "alles met een (nieuw) kleurtje is fout", en die zijn erg mondig, en als die een discussie binnenstampen met niks meer dan "woke" is het lastig om vast te stellen dat ze er misschien toch genuanceerder over denken. Het staat ze ook vrij om het zelf genuanceerder te brengen.
Ik sluit niet uit dat een deel van de schreeuwers geen hardcore fans zijn, maar inderdaad een racistische ondertoon hebben in hun mening. Dit is echter niet de doelgroep waar ik op doel. Voor mijn gevoel (granted - ik kan dat niet onderbouwen) zijn die racisten in specifiek de Harry Potter-discussie wel in de minderheid hoor, en is het toch vooral de groep mensen die ageren tegen de behandeling van het bronmateriaal. Als men Snape ineens een roodharige Ier had gemaakt in plaats van een andere pigmentverhouding in de huid, was de discussie op dezelfde manier losgebarsten schat ik zo in.
[...]

Dat mag, dat valt voor mij onder subjectiviteit. Het gaat er namelijk om of je inderdaad vindt dat een personage "ingrijpend wordt veranderd" als die van etniciteit/afkomst/uiterlijk wisselt, nadruk op "ingrijpend". Letterlijk afgaand op de tekst is het uiteraard anders, en opzettelijk (Snape is duidelijk geen zwart heerschap in de boeken, laten we daar geen doekjes om winden), maar tegelijk kun je moeiljk argumenteren dat Snape's huidskleur of afkomst relevant zijn in het verhaal en niet gewijzigd zouden kunnen worden zonder dat het verhaal er slechter op wordt. Als iemand dat wel vind kan ik niet anders dan zeggen "OK, ter kennisgeving, maar daar scheiden onze wegen".
Wat "ingrijpend" is, is in dit kader subjectief. Blijkbaar is de etniciteit van Snape toch wel ingrijpend, anders was de discussie niet echt losgebarsten.

Ik lees in een andere post hier een voorstel dat Benedict Cumberbatch Snape zou kunnen spelen, en even los van of het nu wel of niet de geschikte acteur is: ik denk dat de discussie daarover minder groot zou zijn geweest. Ik denk niet dat je dit racistisch kunt noemen, ik vind dat er een gebied is waarbinnen je als fan een voorkeur moet mogen hebben waar niet gelijk eenracismestempel op gedrukt mag worden.

Immers zijn er genoeg gekleurde personages in de Harry Potter-wereld, en worden vrouwen als evenwaardig neergezet (Ginny is zo'n beetje de meest krachtige van het hele stel, ook als speelt ze slechts een bijrol). Dus zo erg is het niet gesteld met de fanbase of het bronmateriaal, toch?
De motivatie van de auteurs (of adapteurs) doet er voor mij ook niet toe, maar voor anderen wel. Als je zegt dat je een aanpassing doet om het diverser te maken zijn er mensen die mordicus tegen zijn vanwege dat en niets anders. Hoe goed of slecht de aanpassing uitpakt is irrelevant, het gaat om je motivatie, die is verkeerd. Je hebt namelijk een politiek doel of bent onderdeel van een stroming waar de lezer/kijker het niet mee eens is, en wat er dan uiteindelijk van het werk geworden is doet er niet eens meer toe. Of het werk compleet nieuw is overigens ook niet, dat zorgt er alleen voor dat je minder publiek trekt dat aanstoot gaat nemen, maar je krijgt alsnog wel mensen over je heen. Ik zeg niet: de motivatie is altijd onbelangrijk en niemand mag zich druk maken. Wel: ik kan en wil me er zelf niet over opwinden, sorry. Ik snap het, alles is politiek, maar ik word er vooral moe van.

[...]

Ook daar denk ik weer: prima, die mensen mogen zich zo voelen. Ik ervaar dat zelf niet zo (zoals misschien al duidelijk was :P) maar ik ga ook niet zeggen dat zoiets niet kan. Maar ik zal "je komt aan mijn ziel" nooit accepteren als een rechtvaardiging voor iets. Het is alleen maar een verklaring waarom iemand ergens sterke gevoelens over heeft, maar hou me ten goede, zo'n verklaring heb ik niet nodig, dat geloof ik wel, ook al sta ik er zelf niet zo in. Ik heb genoeg voetbalsupporters gezien om te weten hoe dat werkt. :P
Hier gaat het verkeerd in de wereld. "Je komt aan mijn ziel" is wellicht wat melodramatisch, maar de boodschap is toch duidelijk? Je kwetst iemand. Onnodig ook. Ik zou ook nooit iemand kwetsen om zijn geloof - wat ik daar ook van vind, ik hou het voor me uit respect voor die persoon.

Nederlanders staan internationaal bekend als "hard" en "direct" (of "onbeschoft" ook wel), en ik denk dat dit soort stellingen bijdragen aan dat beeld.
[...]

"Toxic" neem ik overigens zelf ook echt niet in de mond, net als "woke" (anders dan puur ironisch, wat hopelijk overkomt). Dat zijn gewoon sjibbolets geworden om "ik ben het er niet mee eens/ik vind dit niet leuk" te kunnen zeggen maar dan met een soort ondertoon van "en dat is niet zomaar mijn mening hoor, maar objectief".
Jij niet, dat klopt. Maar zoek eens op andere fora waar over dit onderwerp gesproken wordt en je schrikt al snel van hoe snel toxiciteit op tafel wordt gegooid. Je wordt dan genegeerd, of erger: geband. En niet omdat je een racistische rant afsteekt, maar alleen omdat je zegt dat het geen eer doet aan het bronmateriaal.
[quote]

Met het overige van je post ben ik het eens hoor - alhoewel er dus wel fans zijn die zich er niet zo makkelijk overheen zetten.

Ik ben een redelijk grote HP-fan, maar een nog veel grotere Star Wars-fan dus weet hoe het is om te zien wat er gebeurt als een groot bedrijf aan de haal gaat met je favoriete universum, en daar op basis van focustests diverse sausjes overheen gooit (want laten we eerlijk zijn: het gaat om de pegels bij deze bedrijven). Als uit die focustests zou blijken dat HP meer geld zou opleveren als alle rollen door getrainde labradors vervuld werden, dan zaten we nu naar Air Bud and the Half Blood Pup te kijken met z'n allen.

Dat is een heel groot deel van de verontwaardiging - megabedrijven die maar gewoon wat omgooien. Los van huidskleuren en seksuele oriëntatie. En slik het maar, want anders hoor je er blijkbaar niet meer bij.

Just to be clear - met mijn post wilde ik vooral een lans breken voor de hardcore fans die het moeilijk vinden om open te zijn in deze discussie (niet zozeer in dit topic misschien, maar ik voelde de behoefte om het eens neer te pennen). Ik voel me niet verplicht om de nieuwe serie te kijken, en ben ook van het princiepe "stem met je portemonnee als iets je niet aanstaat".

TL;DR:
Ik ben het met een groot deel van je post eens, maar op bepaald punten niet. Ik kom misschien wat fanatiek over, maar eigenlijk ben ik een heel redelijk persoon hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinNL
Volgens mij heb ik na het snel scannen van de laatste berichten het nieuwtje nog niet voorbij zien komen...

De release van de Harry Potter serie is verschoven naar 2027.
https://www.serietotaal.n...-potter-serie-van-hbo-max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
Grotendeels eens met je reactie. Ik pik deze er toch nog even uit:
Heroic_Nonsense schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:57:
Hier gaat het verkeerd in de wereld. "Je komt aan mijn ziel" is wellicht wat melodramatisch, maar de boodschap is toch duidelijk? Je kwetst iemand. Onnodig ook. Ik zou ook nooit iemand kwetsen om zijn geloof - wat ik daar ook van vind, ik hou het voor me uit respect voor die persoon.
Er is natuurlijk een verschil tussen iemand kwetsen omwille van het kwetsen, en iemand kwetsen omdat je een uiting doet waardoor die persoon zich gekwetst voelt waarbij dat niet het (primaire) doel is, in ieder geval zeker niet op de individuele persoon. En ik denk dat je een zwarte acteur voor een blank personage met geen mogelijkheid als zuiver kwetsende uiting uit kunt leggen. Wel als je iemand zonder meer voor racist uitmaakt als die bezwaar maakt, maar dat is net even anders.

Je kunt het alsnog hartgrondig oneens zijn met de drijfveren achter een zwarte Snape (het is vuige commercie, het is meegaan met een stroming, het is een politiek statement, vul het maar in) en het overbodig vinden, maar "het is kwetsend voor bepaalde mensen die zich innig verbonden voelen met het bronmateriaal" mag wat mij betreft geen factor zijn, dan is het einde echt zoek. We hebben het hier nog altijd over fictie, over een kunstzinnige uiting (ja, ook als er groot geld mee gemoeid is), over een verhaal dat verteld mag worden, ook als het een andere versie van een eerder verhaal is. (Want ook dat is trouwens niet iets waar het echt om gaat: toen Harry Potter and the Cursed Child het bestond om een zwarte actrice te casten voor Hermione was de boot ook aan, ondanks dat het een nieuw verhaal was, want het was immers nog steeds wel hetzelfde karakter.)

Het is naar voor fans, maar fan zijn geeft je niet een of ander speciaal recht over je favoriete fandom. Je hebt hetzelfde recht als de rest van de wereld, namelijk dat je bah mag roepen en er vooral geen geld aan uit geeft. Daar moet je het maar mee doen. Sowieso, als we het over onnodig kwetsen hebben: je hebt altijd de harde kern mafklappers die het daar niet mee doet, maar de makers persoonlijk gaat beledigen of zelfs bedreigen omdat er iets gebeurt dat ze niet zint. Dat vind ik eerder een probleem dan dat er fictie gemaakt wordt die ik niet leuk vind.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 09-12-2024 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanze
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:34
-

[ Voor 100% gewijzigd door Kanze op 17-12-2024 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaiden
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
https://screenrant.com/ha...ledore-casting-confirmed/

John Lithgow gecast als Dumbledore

• Webgnome
Dat is toch die acteur van 3rth rock from the sun ?

Strava | AP | IP | AW

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:50
Webgnome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:50:
Dat kan je heel makkelijk en snel opzoeken he :P

https://www.imdb.com/name...2_in_0_q_John%2520Lithgow

En schijnbaar ja het klopt haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ik herkende hem vandaar de retorische vraag.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09
Webgnome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:50:
Hij heeft wel een heel hoop meer gedaan,
maar op de een of andere manier blijft die rol toch goed aan hem kleven. Voor mij was het inderdaad ook de eerste associatie. (daarna Dexter).

Ik zie het wel voor me, als goofy/ quircky oude wijze man.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Webgnome schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:29:
Ik herkende hem vandaar de retorische vraag.
kunnen we de tag [rethorical] [/rethorical] niet invoeren? O-) ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
https://www.forbes.com/si...rry-potter-controversies/

"In the Harry Potter books, Severus Snape is described as having a sallow skin tone. One passage mentions his skin turning the color of sour milk "

Nou, tot zover dat ik deze topic hoef te volgen, want die serie ga ik toch niet meer zien. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:50
Dit zal toch wel een beetje jammer zijn, dat het er niet helemaal op lijkt tuurlijk. maar dit gaat wel een beetje ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
rejer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:26:
https://www.forbes.com/si...rry-potter-controversies/

"In the Harry Potter books, Severus Snape is described as having a sallow skin tone. One passage mentions his skin turning the color of sour milk "

Nou, tot zover dat ik deze topic hoef te volgen, want die serie ga ik toch niet meer zien. Helaas.
Ja dit is voor mij ook wel een reden om de serie in ieder geval niet te gaan kijken, wederom blijft een ontwikkelaar niet trouw aan het bron materiaal. Echt zo zonde en jammer om telkens weer te zien gebeuren |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Vooral mij zal het geen reden zijn om niet te kijken. In basis heb ik geen enkele moeite met het toevoegen van culturele diversiteit aan film- en tv-producties. Ik begrijp de waarde daarvan op macro niveau en hoe dit bij kan dragen aan een meer gelijkheid onder mensen (en met name vanuit het perspectief waarin we opgroeien en dat onbewust ons beeld beïnvloed). Dat gezegd hebbende heb ik wel moeite met daar waar bronmateriaal heel expliciet een bepaalde beschrijving geeft, daar omwille van (bij gebrek aan het te binnen schieten van een beter woord) woke zijn vanaf te wijken. Daar is in dit geval sprake van. Dat geeft mij dus wel een mweh gevoel, waardoor ik er toch met andere (meer kritisch waarschijnlijk) ogen naar zal kijken. De serie bewijst zichzelf hiermee m.i. dan ook geen dienst. Meer mensen zullen hierdoor de serie kritischer bekijken of zelfs links laten liggen. Maar goed. Dat is hun eigen afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28

Dennis1812

Amateur prutser

G_Dragon schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Ja dit is voor mij ook wel een reden om de serie in ieder geval niet te gaan kijken, wederom blijft een ontwikkelaar niet trouw aan het bron materiaal. Echt zo zonde en jammer om telkens weer te zien gebeuren |:(
Ach, een serie zonder gekleurde hoofdrollen of trans of aangepast aan homoseksualiteit bestaat bijna niet meer. Zolang het niet de boventoon gaat voeren en Harry ineens een Indiase acteur wordt o.i.d. al zullen ze dat niet doen omdat hij de eerste jaren van zn leven opgesloten is in een bezemkast.

Ben benieuwd wie Harry gaat spelen en vooral hoe die acteur door de jaren gaat groeien.
Ten tijde van film 1 kende ook niemand Daniel Radcliffe. Inmiddels kent de hele wereld hem.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Dennis1812 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:41:
[...]

Ach, een serie zonder gekleurde hoofdrollen of trans of aangepast aan homoseksualiteit bestaat bijna niet meer. Zolang het niet de boventoon gaat voeren en Harry ineens een Indiase acteur wordt o.i.d. al zullen ze dat niet doen omdat hij de eerste jaren van zn leven opgesloten is in een bezemkast.

Ben benieuwd wie Harry gaat spelen en vooral hoe die acteur door de jaren gaat groeien.
Ten tijde van film 1 kende ook niemand Daniel Radcliffe. Inmiddels kent de hele wereld hem.
Daar gaat het bij mij ook echt niet om, het gaat er bij mij vooral om dat je een basis en omschrijving hebt van een personage vanuit de boeken een omschrijving. Dat ze dan compleet een tegenovergesteld iemand pakken (terwijl er al een paar acteurs door de fans zijn aangewezen als de perfecte Professor Sneep, passend bij de omschrijving), vind ik een grote fout en is voor mij persoon een reden om ze geen kans te gaan geven.

Ik ben nu wel heel benieuwd wat ze nu nog meer gaan verpesten van het orginele verhaal uit de boeken, welke acteurs gaan er nog meer niet uitzien zoals ze omschreven staan in de boeken.

Ik hoopte echt op een ijzersterke serie vanuit Hbo Max, aangezien hun ook The Game Of Thrones, Westworld, House Of Dragons en nog zoveel meer moois hebben gemaakt

Pagina: 1 2 Laatste