In het begin wou android auto ook soms niet connecteren. Ik dacht toen altijd dat de fix was om android auto weg te doen en opnieuw toe te voegen want niets anders leek te werken. Maar nadien ontdekt dat je ook in het telefoonmenu kan gaan in de ev9, dan het scherm kan oproepen waar je het overzicht krijgt van alle gekende telefoons (met 1 van die koppelingen links) . Normaal ga je dan je telefoon zien met 1 van de eerste logo's gekleurd. En als je dan het laatste logo aanklikte maakte hij gewoon probleemloos connectie met android auto, ook al ging het niet via het android auto menu. Dit probleem heeft zich maar heel kort voorgedaan maar misschien werkt dit ook wel voor jeDarkShadow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:03:
Nu naar de Weissensee met de ev9. Maar heb ineens geen CarPlay. Heb ik vaker last van, als ik de auto aan laat en wegloop terwijl m’n telefoon nog verbonden is, dan kan het zijn dat CarPlay dan niet meer wil verbinden. Daarna werkt niks meer, verwijderen en opnieuw toevoegen niet. Bluetooth werkt gewoon wel, maar krijg voor CarPlay de melding dat hij berichten en contacten niet kan downloaden. Andere telefoon toevoegen werkt ook niet.
Tot nu toe werkt het na een dag gewoon weer wel, maar nu met een lange reis is de timing erg ongelukkig. Kent iemand dit probleem en is er nog een snellere fix?
Als ik rondom mijn woonplaats rij red ik net 350 km op een 80% lading (kom je ook op 420 km op een hele lading). Het is echt je rechtervoet en anticiperen denk ik.. als ik alleen rij, rij ik altijd in Sport stand.. met de kids rustiger en minder her-genereren tegen de misselijkheid.
Dat is omgerekend 19.61 kwh/100km.
Klopt het dat je hiermee in de war was?
Klopt het dat je hiermee in de war was?
Ook als ik denk van "ik doe het vandaag lekker rustig, geen haast" dan nog, zelfs als ik voor mijn gevoel rustig weg rij bij het stoplicht, ben ik nog ver vooruit de andere auto's als ik even later in mijn spiegels kijk.Ruvetuve schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Als ik rondom mijn woonplaats rij red ik net 350 km op een 80% lading (kom je ook op 420 km op een hele lading). Het is echt je rechtervoet en anticiperen denk ik.. als ik alleen rij, rij ik altijd in Sport stand.. met de kids rustiger en minder her-genereren tegen de misselijkheid.
Je raakt ook zo gewend aan het snelle en geruisloze optrekken dat het ook gewoon bij "normaal" nog veel sneller is dan vroeger. Dan hoorde je de motor grommen, moest je misschien zelfs nog wel schakelen ... nu niets van dat ...
Beetje als een achtbaan. Vroeger vond je de Python in Efteling snel en eng, maar als je daarna went aan snellere en spannende achterbanen, is die Python gewoon slaapverwekkend geworden.
Vrijdag mijn nieuwe EV9 gaan ophalen.
Leasing bedrijfswagen nu ik in dienst ben. De vorige ev9 overgelaten aan de garage.
Heb nu gekozen voor identiek dezelfde maar 7 zit ipv relaxation seats. Niemand zit ooit op de tweede rij en de bank is gemakkelijker voor de koffer dan kan het gerief niet naar voor vliegen.
Heb ik nu de indruk dat er delen in de auto donkerder zijn dan van het model van 2 jaar geleden? De spelers vooraan naast het raam heeft nu zwarte plastic i.p.v. grijs en de speakers zijn ook donkerder.
Denk dat de plastic onderaan het dashboard ook donkerder is.
Leasing bedrijfswagen nu ik in dienst ben. De vorige ev9 overgelaten aan de garage.
Heb nu gekozen voor identiek dezelfde maar 7 zit ipv relaxation seats. Niemand zit ooit op de tweede rij en de bank is gemakkelijker voor de koffer dan kan het gerief niet naar voor vliegen.
Heb ik nu de indruk dat er delen in de auto donkerder zijn dan van het model van 2 jaar geleden? De spelers vooraan naast het raam heeft nu zwarte plastic i.p.v. grijs en de speakers zijn ook donkerder.
Denk dat de plastic onderaan het dashboard ook donkerder is.
Net in het bezit van de EV9, vandaag een wat langer ritje gemaakt.
Nu had ik genoeg range om thuis te komen (waar ik kan laden) maar toch wilde de EV9 tussendoor laden via de Kia navi app. (preheating staat aangevinkt in de EV navi setting)
Zelfs met beide instellingen op 10% (restant charge bij bestemming en restant charge bij laadpaal) bleef hij mij naar een tussentijds laadpunt sturen en de batterij alvast verwarmen.
De batterij verwarming uitgezet en met 11% batterij thuisgekomen.
Vreemd dat met de setting 10% op aankomst hij mij alsnog via een lader wilde sturen en meer ging verbruiken om de batterij te verwarmen... (bij 20% stopt de preheating functie ook vanzelf maar toch met 4.4KWh gaat het totale verbruik toch weer aardig omhoog)
Iemand hier ervaring mee of tips?
Nu had ik genoeg range om thuis te komen (waar ik kan laden) maar toch wilde de EV9 tussendoor laden via de Kia navi app. (preheating staat aangevinkt in de EV navi setting)
Zelfs met beide instellingen op 10% (restant charge bij bestemming en restant charge bij laadpaal) bleef hij mij naar een tussentijds laadpunt sturen en de batterij alvast verwarmen.
Vreemd dat met de setting 10% op aankomst hij mij alsnog via een lader wilde sturen en meer ging verbruiken om de batterij te verwarmen... (bij 20% stopt de preheating functie ook vanzelf maar toch met 4.4KWh gaat het totale verbruik toch weer aardig omhoog)
Proficiat, veel plezier ermeeZoertje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:26:
Excuus, helaas geen antwoord op je. Ik heb het zelf ook. Het is jammer dat je niet kan aangeven dat je thuis een laadpunt hebt, soms gaat hij preheaten om letterlijk 1km van mijn huis te gaan snelladen…Zoertje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:26:
Stond afgelopen weekend naast een ev9 gt- (line?) met een dun metalen (chrome?) sierlijstje over de achterklep, is dit een subtiele redesign geweest of een aftermarket toevoeging van de eigenaar?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets schreef over mijn problemen met de EV9. Sinds augustus vorig jaar werk ik samen met een jurist om een oplossing te vinden voor de trillingen, de uitlijning en diverse andere problemen.
Het gedrag van de leasemaatschappij is ronduit walgelijk geweest - we moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen om een brief te bezorgen, omdat ze weigerden de (aangetekend post) brief in ontvangst te nemen. We zijn genegeerd, voorgelogen, noem maar op. Uiteindelijk hebben we ze gedwongen tot een onafhankelijke inspectie van de auto - die heeft net plaatsgevonden, maar is een totale tijdverspilling gebleken.
- De inspecteur weigerde harder dan 100 km/u te rijden, dus de trillingen zijn niet geregistreerd... maar de auto is wel 'in orde' verklaard.
- De uitlijning is (opnieuw) gecontroleerd, maar ik heb de auto teruggekregen met het stuur niet gecentreerd en hij trekt nog steeds naar rechts.
- De inspecteur kon geen problemen vinden met de bestuurdersstoel - terwijl deze bij mij al na 100 meter rijden naar links en rechts wiebelde.
-De spiegel en de middenconsole zijn gerepareerd.
Ik heb deze twee video's vanochtend gemaakt. Hoe durft iemand te beweren dat dit probleem niet bestaat...?
YouTube: KIA EV9 vibrations 25.01.26
YouTube: EV9 vibrations 2026 part 2
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik ga vanmiddag verder met de jurist. Mijn eerste reactie is dat de onafhankelijke inspecteur (gekozen door de leasemaatschappij) allesbehalve onafhankelijk was.
Het gedrag van de leasemaatschappij is ronduit walgelijk geweest - we moesten zelfs deurwaarders naar het hoofdkantoor sturen om een brief te bezorgen, omdat ze weigerden de (aangetekend post) brief in ontvangst te nemen. We zijn genegeerd, voorgelogen, noem maar op. Uiteindelijk hebben we ze gedwongen tot een onafhankelijke inspectie van de auto - die heeft net plaatsgevonden, maar is een totale tijdverspilling gebleken.
- De inspecteur weigerde harder dan 100 km/u te rijden, dus de trillingen zijn niet geregistreerd... maar de auto is wel 'in orde' verklaard.
- De uitlijning is (opnieuw) gecontroleerd, maar ik heb de auto teruggekregen met het stuur niet gecentreerd en hij trekt nog steeds naar rechts.
- De inspecteur kon geen problemen vinden met de bestuurdersstoel - terwijl deze bij mij al na 100 meter rijden naar links en rechts wiebelde.
Ik heb deze twee video's vanochtend gemaakt. Hoe durft iemand te beweren dat dit probleem niet bestaat...?
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik ga vanmiddag verder met de jurist. Mijn eerste reactie is dat de onafhankelijke inspecteur (gekozen door de leasemaatschappij) allesbehalve onafhankelijk was.
Dit is heel bijzonder, en niet acceptabel lijkt me. Hij wilde niet harder dan 100 ivm snelheidslimiet? Stoelen issue is bij ons gewoon netjes verholpen. Schijnt inmiddels ook makkelijk te reproduceren te zijn.A lex schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:25:
Is het trillen net zo erg al je op 4 wielen rijdt?
Heeft hier iemand ervaring met het direct vervangen van de af-fabriek Nexen banden door All Seasons CrossClimate? Of is dat een slecht idee ivm verhoogde slijtage, trillingen en range?
Betreft wintergebruik in NL en zomervakantie in warmere zuid Europese landen.
Ik heb de Michelin CrossClimate 2 banden sinds een half jaar op mijn GT-Line liggen.inforeq schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
Heeft hier iemand ervaring met het direct vervangen van de af-fabriek Nexen banden door All Seasons CrossClimate? Of is dat een slecht idee ivm verhoogde slijtage, trillingen en range?
Geen/nauwelijks trillingen bij mij. En range ook hetzelfde als mijn vorige Falken banden. Of ze sneller slijten: daarvoor rijd ik er nog niet lang genoeg mee. Op mijn Tesla had ik ze ook en toen vond ik ze vrij gevoelig voor cuppen, wat veel bandenlawaai geeft. Vooralsnog geen last van op de EV9.
Heeft er nog iemand de laatste tijd het probleem de de HUD blijft 'hangen' op de status berekenen als je Android Auto gebruikt? Uiteindelijk geeft de HUD het op en toont het geen richtingaanwijzingen meer.
@Stijn_Gallet , geen problemen hier met mijn HUD icm android auto, maar wat bedoel je precies met “status berekenen?”
ivm het vervangen van logo's motorkap en achterklep ben ik op zoek naar hoe de positioneer gaten van het logo op de frunk eruit zien en op welke afstand deze zitten.
Iemand deze al eens eraf gehaald?
Heb een zwarte dus daar gaan ook zwarte logo's op. Echter zijn deze net iets anders van maat en het zou mooi zijn als ze op de frunk wel de positioneer gaatjes afdekken vandaar.
Heb een zwarte dus daar gaan ook zwarte logo's op. Echter zijn deze net iets anders van maat en het zou mooi zijn als ze op de frunk wel de positioneer gaatjes afdekken vandaar.
Heb je al eens geprobeerd hoe het rijdt zonder de plastic wieldoppen? Met een beetje pech zit daar gewoon de rammel in. Dan kan je blijven balanceren wat je wilt, zijn de velgen en banden braaf en netjes maar verpesten die plastic kappen alles...A lex schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:25:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets schreef over mijn problemen met de EV9. Sinds augustus vorig jaar werk ik samen met een jurist om een oplossing te vinden voor de trillingen, de uitlijning en diverse andere problemen.
Onze vorige wagen (Tesla model S 2015) deed alleen voorverwarmen als je naar een super charger reed. Maar je kon rustig met 1-3% thuis komen zonder dat hij je nog even snel naar een laadstation stuurde, en dus ook niet ging voorverwarmen. Misschien was Tesla wel dom om ervan uit te gaan dat je altijd op bestemming kan laden.....Koptelefoontje schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Excuus, helaas geen antwoord op je. Ik heb het zelf ook. Het is jammer dat je niet kan aangeven dat je thuis een laadpunt hebt, soms gaat hij preheaten om letterlijk 1km van mijn huis te gaan snelladen…
Over dom gesproken: Wat zijn de keyfobs dom. Of beter gezegd: wat is de software van Kia dom!
En ook niet meer van deze tijd. Mijn vrouw zit dichter op het stuur, gebruikt wel easy entry setting, maar de auto onthoud de laatste bestuurder. Dus als ik instijg wordt ik eerst geplet voordat ik "mijn" profiel kan aanklikken op het display. (Want trage opstart).
Dan hebben ze per bestuurdersprofiel twee stoelprofielen (why????)
De workaround nu is dus: Bestuurders profiel van mijn vrouw met Stoel profiel 1 van mijn vrouw, dan stoel profiel twee van mijn vrouw verder naar achteren. Met als resultaat: Vrouw heeft gereden, uitgestapt met easy entry, ik wil instappen en selecteer op deur knop stoel profiel 2, start de auto en selecteer mijn eigen bestuurdersprofiel met bij behorende stoelinstellingen..... Pffffff wat een geneuzel.
Al mijn vorige wagens hadden gewoon keyfob herkenning en stelde het stuur en de zitting gewoon in op het profiel van de keyfob... Zo moeilijk is dat niet.
Ook het automatisch op slot doen van de wagen bij weglopen met keyfob op zak, zijn ze vergeten te programmeren in de Kia software.
Met andere woorden, ik weet nu waar de budget kant van Kia zit....
Zitten zeker wat gekke keuzes in, ook het ontbreken van de mogelijkheid om laden te stoppen met een simpele toets in het menu en/of app. Je vraagt je af of ze er zelf weleens in gereden hebben tijdens de ontwikkeling van de autoZoertje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:46:
[...]
Onze vorige wagen (Tesla model S 2015) deed alleen voorverwarmen als je naar een super charger reed. Maar je kon rustig met 1-3% thuis komen zonder dat hij je nog even snel naar een laadstation stuurde, en dus ook niet ging voorverwarmen. Misschien was Tesla wel dom om ervan uit te gaan dat je altijd op bestemming kan laden.....
Over dom gesproken: Wat zijn de keyfobs dom. Of beter gezegd: wat is de software van Kia dom!
En ook niet meer van deze tijd. Mijn vrouw zit dichter op het stuur, gebruikt wel easy entry setting, maar de auto onthoud de laatste bestuurder. Dus als ik instijg wordt ik eerst geplet voordat ik "mijn" profiel kan aanklikken op het display. (Want trage opstart).
Dan hebben ze per bestuurdersprofiel twee stoelprofielen (why????)
De workaround nu is dus: Bestuurders profiel van mijn vrouw met Stoel profiel 1 van mijn vrouw, dan stoel profiel twee van mijn vrouw verder naar achteren. Met als resultaat: Vrouw heeft gereden, uitgestapt met easy entry, ik wil instappen en selecteer op deur knop stoel profiel 2, start de auto en selecteer mijn eigen bestuurdersprofiel met bij behorende stoelinstellingen..... Pffffff wat een geneuzel.
Al mijn vorige wagens hadden gewoon keyfob herkenning en stelde het stuur en de zitting gewoon in op het profiel van de keyfob... Zo moeilijk is dat niet.
Ook het automatisch op slot doen van de wagen bij weglopen met keyfob op zak, zijn ze vergeten te programmeren in de Kia software.
Met andere woorden, ik weet nu waar de budget kant van Kia zit....
Wel op de HUB zelf blijft de status een minuut of 2 staan op 'Berekenen' en dan uiteindlijk komt er geen aanwijzing. Ik zal er een foto van maken bij gelegenheid. Ligt misschien aan m'n 'oude' Android telefoon.Dutchmaik schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:29:
@Stijn_Gallet , geen problemen hier met mijn HUD icm android auto, maar wat bedoel je precies met “status berekenen?”
Die functie zit toch wel in de app?
Gisteren nog gebruikt…
Gisteren nog gebruikt…
Bever! schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:29:
[...]
Zitten zeker wat gekke keuzes in, ook het ontbreken van de mogelijkheid om laden te stoppen met een simpele toets in het menu en/of app. Je vraagt je af of ze er zelf weleens in gereden hebben tijdens de ontwikkeling van de auto
Oh top, heb het in de app nooit bekeken nadat de nieuwe gelanceerd is.thanksCrupa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:46:
Die functie zit toch wel in de app?
Gisteren nog gebruikt…
[...]
Gewoon dezelfde logo's bestellen en zwart laten spuiten? Was 150 euro via de dealer.Zoertje schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:37:
ivm het vervangen van logo's motorkap en achterklep ben ik op zoek naar hoe de positioneer gaten van het logo op de frunk eruit zien en op welke afstand deze zitten.
IS dat deze?Bever! schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:11:
Stond afgelopen weekend naast een ev9 gt- (line?) met een dun metalen (chrome?) sierlijstje over de achterklep, is dit een subtiele redesign geweest of een aftermarket toevoeging van de eigenaar?
https://webshop.kia.nl/pr...look-3-delig/DO491ADE00CL
Hier een goed voorbeeld van de aanhouder wint!!
Bij het ontvangst van de auto in Mei constateerde we trillingen in de auto, het gevolg was een 8 maanden lange discussie met de Dealer en Kia nederland. Kooijman heeft eea geprobeerd middels balanceren en Roadforce maar zij liepen ook tegen een dood eind aan en konden naar hun zeggen niks meer betekenen.
Ik ben uiteindlijk zelf maar Kumho in Duitsland gaan contacten en verrempel, na een half haar werd ik teruggebeld door Kumho Nederland met de conclusie (na het opvragen van de rapporten) dat het inderdaad aan de banden ligt en ze een nieuwe set opsturen naar de dealer!! Al met al heeft me dit 8 maanden geduurt!
Het blijft alleen wel inbegrijpelijk dat ik als koper zelf achter de garantie aan moest gaan van de banden die gemonteerd waren bij levering, ik zou zeggen dat dat meer een taak/service van de dealer zou moeten zijn.
De werkplaats van Kooijman is zeker top en ze staan altijd klaar om te helpen, maar de aftersales is bar slecht.
Bij het ontvangst van de auto in Mei constateerde we trillingen in de auto, het gevolg was een 8 maanden lange discussie met de Dealer en Kia nederland. Kooijman heeft eea geprobeerd middels balanceren en Roadforce maar zij liepen ook tegen een dood eind aan en konden naar hun zeggen niks meer betekenen.
Ik ben uiteindlijk zelf maar Kumho in Duitsland gaan contacten en verrempel, na een half haar werd ik teruggebeld door Kumho Nederland met de conclusie (na het opvragen van de rapporten) dat het inderdaad aan de banden ligt en ze een nieuwe set opsturen naar de dealer!! Al met al heeft me dit 8 maanden geduurt!
Het blijft alleen wel inbegrijpelijk dat ik als koper zelf achter de garantie aan moest gaan van de banden die gemonteerd waren bij levering, ik zou zeggen dat dat meer een taak/service van de dealer zou moeten zijn.
De werkplaats van Kooijman is zeker top en ze staan altijd klaar om te helpen, maar de aftersales is bar slecht.
Degene die de Fitcamx dadhcam hebben besteld, waar hebben jullie deze besteld? En heeft er iemand zelf de achter camera geinstalleerd en de bedrading weggewerkt?
Bij FitcamX zelf. Inderdaad zelf geinstalleerd inclusief de gepolariseerde lenzen en fusebox cable. Alles ook zelf weggewerkt. Met name zaak om de bedrading achter de airbags langs te krijgen. Weet niet meer hoe lang ik precies ben bezig geweest, maar volgens mij niet meer dan 2h. Ook de klantenservice van FitcamX reageert echt bizar snel, dus een vraag was in no-time beantwoord.Maarten VDP schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:31:
Degene die de Fitcamx dadhcam hebben besteld, waar hebben jullie deze besteld? En heeft er iemand zelf de achter camera geinstalleerd en de bedrading weggewerkt?
Is het geld overigens waard. Heeft me onlangs bij (inmiddels) aanrijding nr 2 bewijsmateriaal opgeleverd waar de leasemaatschappij de schade mee kon verhalen.
Dank! Waar ik tegenaan loop is dat de maat 255/60/19 amper of (nog steeds) niet te krijgen is. In ieder geval niet voor de Michelin CrossClimate, Conti AllSeasonContact 2 of de Goodyear Vector.Gasoline1234 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Ik heb de Michelin CrossClimate 2 banden sinds een half jaar op mijn GT-Line liggen.
Geen/nauwelijks trillingen bij mij. En range ook hetzelfde als mijn vorige Falken banden. Of ze sneller slijten: daarvoor rijd ik er nog niet lang genoeg mee. Op mijn Tesla had ik ze ook en toen vond ik ze vrij gevoelig voor cuppen, wat veel bandenlawaai geeft. Vooralsnog geen last van op de EV9.
Ik heb het dan over de standaard EV9 19” velgen. De stap naar 255/55/19 lijkt op het randje en is vragen om problemen? (ABS/ESP?) En minder comfort?
Past 265/55/19 op de velg kwa breedte? zit kwa diameter dichter op origineel en ook meer keuze in 4 seasonsinforeq schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Dank! Waar ik tegenaan loop is dat de maat 255/60/19 amper of (nog steeds) niet te krijgen is. In ieder geval niet voor de Michelin CrossClimate, Conti AllSeasonContact 2 of de Goodyear Vector.
Ik heb het dan over de standaard EV9 19” velgen. De stap naar 255/55/19 lijkt op het randje en is vragen om problemen? (ABS/ESP?) En minder comfort?
Minder comfort zal wel heel erg meevallen.inforeq schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Dank! Waar ik tegenaan loop is dat de maat 255/60/19 amper of (nog steeds) niet te krijgen is. In ieder geval niet voor de Michelin CrossClimate, Conti AllSeasonContact 2 of de Goodyear Vector.
285/45/21 die ik heb is een minder dikke wang dan 255/55/19 en nog steeds comfortabel. Vind ik. Ik hoor ook geen andere GT-Line rijders klagen over het comfort van deze bandenmaat.
En had die gt-line ook niet nog een iets strakker afgesteld onderstel er boven op? Idd, qua comfort zou ik mij zeker geen zorgen maken.Gasoline1234 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:15:
[...]
Minder comfort zal wel heel erg meevallen.
285/45/21 die ik heb is een minder dikke wang dan 255/55/19 en nog steeds comfortabel. Vind ik. Ik hoor ook geen andere GT-Line rijders klagen over het comfort van deze bandenmaat.
Andere vraag hier nog maar welke backoffice provider gebruiken jullie voor je privé laadpaal? En bevalt deze?
Moet er een gaan kiezen namelijk!
Thanks gr Boudewijn
Moet er een gaan kiezen namelijk!
Thanks gr Boudewijn
Volgens dealer net buiten de marge. Ook de 255/55/19 mag niet op de standaard 19” ev9 velg heb ik recent begrepen.Bever! schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:51:
[...]
Past 265/55/19 op de velg kwa breedte? zit kwa diameter dichter op origineel en ook meer keuze in 4 seasons
Begrijp niet dat Kia van die tropische bandenmaten heeft bedacht. 4 seizoens banden zijn er praktisch niet in deze maten of een enkeling extreem duur dan wel een niet gangbaar merk. Je zit dus snel vast aan (dure!) winterbanden als je van je orginele velgen gebruik wilt maken.
Denk dat je issues zoekt…inforeq schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Ik heb een GT line met 21 inch 55, geen comfort problemen. Je weet van te voren dat deze auto duur is en daarmee de banden ook…
Pirelli winterbanden zijn prima, rammend duur, dat wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijm op 01-02-2026 18:37 ]
We zijn inmidels weer een paar maanden verder en tot op heden is het me nog niet gelukt om de EV9 middels DC te ontladen 
Ik heb 'Kia Charge customer service' op 7 Jan nog benaderd en zij vertelden dat ze er op de achtergond mee bezig zijn en de V2X optie elk moment gelanceerd kan worden.....maar dat hoor ik al een jaar
Op een youtube kanaal zag ik onlangs dat het in Belgie wel is gelukt (met een zelfde Signenergy opstelling als dat ik heb thuis): V2H V2G test Kia EV9
Iemand anders nog iets gehoord?
Ik heb 'Kia Charge customer service' op 7 Jan nog benaderd en zij vertelden dat ze er op de achtergond mee bezig zijn en de V2X optie elk moment gelanceerd kan worden.....maar dat hoor ik al een jaar
Op een youtube kanaal zag ik onlangs dat het in Belgie wel is gelukt (met een zelfde Signenergy opstelling als dat ik heb thuis): V2H V2G test Kia EV9
Op de site van watt's next wordt aangegeven dat je een afspraak kan maken om je wagen te testen op v2g. Mogelijks willen ze je wel verder helpen (eventueel tegen een kleine vergoeding). Ze hebben het toch reeds werkend gekregen. Het is immers voor hun toch ook reclame op een bekend ev9 forum. Maar mogelijks heeft kia het op die ev9 enkel (tijdelijk) geactiveerd als testopstelling.EB W schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:54:
We zijn inmidels weer een paar maanden verder en tot op heden is het me nog niet gelukt om de EV9 middels DC te ontladen
Ik had ze inderdaad gevraagd, maar blijkbaar hebben ze niks hoeven aan te passen:ty5500 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Op de site van watt's next wordt aangegeven dat je een afspraak kan maken om je wagen te testen op v2g. Mogelijks willen ze je wel verder helpen (eventueel tegen een kleine vergoeding). Ze hebben het toch reeds werkend gekregen. Het is immers voor hun toch ook reclame op een bekend ev9 forum. Maar mogelijks heeft kia het op die ev9 enkel (tijdelijk) geactiveerd als testopstelling.
''Dag Eric, goede vraag. Bij mijn weten hebben we niets bijzonders aangepast. Wat eventueel wel zou kunnen is dat de geofencing in BE reeds actief staat op V2H en in NL nog niet. Deze EV9 was alleszins wel de full-potion, dus met ook het V2H-pakket aan boord. Dat kan ook spelen.''
Is het V2H heel anders dan wanneer je de V2X adapter gebruikt? Want dat laatste werkt wel gewoon neem ik aan?
De adapter kan maar 16A aan (wat nog steeds best veel is) maar dan moet je een ‘normale’ stekker inpluggen, is meer handig voor op reis. Wat ik wil bereiken is dat ik middels de CCS stekker de auto batterij kan gebruiken die gekoppeld is aan mijn eigen omvormer. Hierdoor hoef je er verder niet meer naar om te kijken en kan je de auto gebruiken als extra batterij, voor met name zonnestroom opslaan en gebruiken of als je off-grid gaat. Het is dus met name V2H.Koptelefoontje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:22:
Is het V2H heel anders dan wanneer je de V2X adapter gebruikt? Want dat laatste werkt wel gewoon neem ik aan?
Ik bedoelde eigenlijk wat er anders is voor de auto, maar denk dat het hier vooral gaat om AC vs DC ontladen.EB W schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:38:
[...]
De adapter kan maar 16A aan (wat nog steeds best veel is) maar dan moet je een ‘normale’ stekker inpluggen, is meer handig voor op reis. Wat ik wil bereiken is dat ik middels de CCS stekker de auto batterij kan gebruiken die gekoppeld is aan mijn eigen omvormer. Hierdoor hoef je er verder niet meer naar om te kijken en kan je de auto gebruiken als extra batterij, voor met name zonnestroom opslaan en gebruiken of als je off-grid gaat. Het is dus met name V2H.
Ja klopt 😌 dit gaat om DCKoptelefoontje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk wat er anders is voor de auto, maar denk dat het hier vooral gaat om AC vs DC ontladen.
Ik zie nu in de connect store dat ik voor 99,- de OTA updates kan kopen:
/f/image/TtPXQftQCr92sExCMvDor36d.png?f=fotoalbum_large)
Both OTA components - for maps and infotainment - remain active during your free 7‑year Kia Connect period. After this complimentary period ends, you’ll have several options to continue using the OTA services.
Was dit er altijd al of komt dit nu naar boven omdat ik mijn twee gratis updates al heb gehad?
Opzich is de prijs niet heel verkeerd, zeker omdat het 7 jaar lang de updates blijft ontvangen.
Enkel vind ik het wel raar dat je na het kopen van zo’n dure auto na 3 maanden al door de gratis OTA updates heen bent. En dan nu 99,- betalen, wat dan weer een schijntje is bij de totale kosten van de auto, waarom niet gewoon inclusief.
/f/image/TtPXQftQCr92sExCMvDor36d.png?f=fotoalbum_large)
Both OTA components - for maps and infotainment - remain active during your free 7‑year Kia Connect period. After this complimentary period ends, you’ll have several options to continue using the OTA services.
Was dit er altijd al of komt dit nu naar boven omdat ik mijn twee gratis updates al heb gehad?
Opzich is de prijs niet heel verkeerd, zeker omdat het 7 jaar lang de updates blijft ontvangen.
Enkel vind ik het wel raar dat je na het kopen van zo’n dure auto na 3 maanden al door de gratis OTA updates heen bent. En dan nu 99,- betalen, wat dan weer een schijntje is bij de totale kosten van de auto, waarom niet gewoon inclusief.
Ik heb nooit iets extras aangeschaft, maar vandaag wel weer een OTA update gekregen. Deze beloofde ook nog eens dat het interne navigatiesysteem nu on demand de kaarten gaat updaten via de verbinding van de auto.
Ik heb de tel niet bijgehouden, maar ik heb inmiddels > 2 OTA updates ontvangen. Gisteren ook weer één. Betaal nergens voor.
Wat moeten we verstaan onder 'on demand' kaartupdate?AgeOfPanic schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:41:
Ik heb nooit iets extras aangeschaft, maar vandaag wel weer een OTA update gekregen. Deze beloofde ook nog eens dat het interne navigatiesysteem nu on demand de kaarten gaat updaten via de verbinding van de auto.
ter info: ik heb mijn EV9 bij de eerste batch gekocht (11/2023) en de 2 jaar gratis Kia charge en Ionity is afgelopen.
Ik laad zelf heel weinig 'snel' dus ik heb die betalende functies nu afgezet.
Misschien gebruik je die ook niet en kun je dit best afzetten (kost samen €+-15/maand)...
Ik laad zelf heel weinig 'snel' dus ik heb die betalende functies nu afgezet.
Misschien gebruik je die ook niet en kun je dit best afzetten (kost samen €+-15/maand)...
Ik heb de optie nu ook in de store, die was er daarvoor niet.Koptelefoontje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 00:03:
Ik zie nu in de connect store dat ik voor 99,- de OTA updates kan kopen:
[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp zijn er nu twee soorten OTA updates: algemene (auto?) updates en map/infotainment updates. Die laatste zou nu extra betalend zijn.
Wat beide juist omvatten weet ik niet. Of je die laatste ook via USB update kan doorvoeren (gratis) weet ik ook niet.
Ik haal mijn informatie hier vandaan: https://www.youtube.com/@evodessey - ook in de comments staat veel informatie. Maar het is voor iedereen nog wat uitzoeken wat, wat nu juist betekend.
Zoals ik het begreep betekent dat als je de navigatie gebruikt, het systeem automatisch de meest up to date kaarten download in plaats van een opgeslagen kaart. Ik denk analoog aan Google Maps.Stijn_Gallet schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]
Wat moeten we verstaan onder 'on demand' kaartupdate?
In de auto staat bij mij nu ook dat OTA niet geactiveerd is.jrn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:31:
[...]
Ik heb de optie nu ook in de store, die was er daarvoor niet.
Als ik het goed begrijp zijn er nu twee soorten OTA updates: algemene (auto?) updates en map/infotainment updates. Die laatste zou nu extra betalend zijn.
Wat beide juist omvatten weet ik niet. Of je die laatste ook via USB update kan doorvoeren (gratis) weet ik ook niet.
Ik haal mijn informatie hier vandaan: https://www.youtube.com/@evodessey - ook in de comments staat veel informatie. Maar het is voor iedereen nog wat uitzoeken wat, wat nu juist betekend.
Wat ik eerder al zei, best bizar voor een auto van deze prijs, hij is net 6 maanden oud en nu al geen gratis OTA updates.
Nu maar de 99,- betaald, dan ook meteen 7 jaar lang geen omkijken meer aan.
Stuk goedkoper dan bij bmw, volgens mij was connect daar 99,- en de map updates ook 99,-. Dat was 200,- per jaar!
[ Voor 10% gewijzigd door Koptelefoontje op 04-02-2026 19:46 ]
Ha interessant, heb je de updates dan ook onmiddellijk gekregen én zat er bij de updates ook iets rond de bluetooth/carplay connectiviteit? Of enkel puur rond navigation/maps updates?Koptelefoontje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:20:
[...]
In de auto staat bij mij nu ook dat OTA niet geactiveerd is.
Wat ik eerder al zei, best bizar voor een auto van deze prijs, hij is net 6 maanden oud en nu al geen gratis OTA updates.
Nu maar de 99,- betaald, dan ook meteen 7 jaar lang geen omkijken meer aan.
Stuk goedkoper dan bij bmw, volgens mij was connect daar 99,- en de map updates ook 99,-. Dat was 200,- per jaar!
Ik zag wel direct na het toevoegen dat OTA geactiveerd is, maar geen update gezien… er is ook geen functie om te zien of je de laatste versie hebt, best wel weer jammer. Maar neem aan dat wanneer er iets is, deze nu tevoorschijn komt.jrn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Ha interessant, heb je de updates dan ook onmiddellijk gekregen én zat er bij de updates ook iets rond de bluetooth/carplay connectiviteit? Of enkel puur rond navigation/maps updates?
Qua Bluetooth/carplay: Valt daar nog iets te verbeteren? Heb nog geen glitches gezien.
Ik heb, net als @Koptelefoontje , maar de €99 betaald en kreeg 2 dagen later een update. Ik heb niet gelezen wat het allemaal bevatte helaas.jrn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Ha interessant, heb je de updates dan ook onmiddellijk gekregen én zat er bij de updates ook iets rond de bluetooth/carplay connectiviteit? Of enkel puur rond navigation/maps updates?
Ik heb de update nu:jrn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:16:
[...]
Als het voertuig tijdens de update wordt uitgeschakeld, wordt de update bij de volgende start van het voertuig voortgezet.
Infotainment System
Softwareversie:
MV1.EUR.ccNC.
001.002.251118
Verbeterde draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto
We hebben de verbinding verbeterd en betrouwbaarder gemaåkt. Zo navigeert u nóg makkelijker van A naar B.
Maak sneller opnieuw verbinding - Reageert uw telefoon niet? Even tikken en u bent weer helemaal terug.
Ga verder waar u gebleven was - CarPlay of Android Auto schakelt automatisch weer in wanneer u opnieuw start.
Automatisch wisselen tussen schermen - U hoeft niet her en der te tikken, maar komt meteen in CarPlay of AndroidAuto terecht.
Deze functie is beschikbaar voor alle voertuigen met het ccNC-infotainmentsysteem.
'Online navigatie' is er:
slimmer, sneller en altijd up-to-date!
'Online navigatie' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.
Dit is er verbeterd:
Altijd actuele kaarten - Het systeem downloadt onderweg in realtime de meest recente kaartgegevens..
Efficiënt - Eerder gedownloade kaarten worden in het cachegeheugen opgeslagen en opnieuw gebruikt om gegevensruimte te besparen en het proces te versnellen.
Betrouwbaar, zelfs offline - Als er geen netwerk beschikbaar is, werkt de navigatie nog steeds dankzij de offline kaart die in het voertuig is opgeslagen.
Geniet van een slimmere rijervaring met 'Online navigatie'.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiender en betrouwbaarder ervaring.
De connectiviteit is verbeterd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, zodat u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast werden er tal van optimalisaties geintroduceerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en bekende problemen op te lossen.
En komt deze update nu enkel als je de subscription neemt (van 99€), of voor elke eigenaar?Koptelefoontje schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Ik heb de update nu:
Als het voertuig tijdens de update wordt uitgeschakeld, wordt de update bij de volgende start van het voertuig voortgezet.
Infotainment System
Softwareversie:
MV1.EUR.ccNC.
001.002.251118
Verbeterde draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto
We hebben de verbinding verbeterd en betrouwbaarder gemaåkt. Zo navigeert u nóg makkelijker van A naar B.
Maak sneller opnieuw verbinding - Reageert uw telefoon niet? Even tikken en u bent weer helemaal terug.
Ga verder waar u gebleven was - CarPlay of Android Auto schakelt automatisch weer in wanneer u opnieuw start.
Automatisch wisselen tussen schermen - U hoeft niet her en der te tikken, maar komt meteen in CarPlay of AndroidAuto terecht.
Deze functie is beschikbaar voor alle voertuigen met het ccNC-infotainmentsysteem.
'Online navigatie' is er:
slimmer, sneller en altijd up-to-date!
'Online navigatie' werkt uw kaart voortaan automatisch bij zodra u een route start. Zo beschikt u altijd over de meest recente informatie.
Dit is er verbeterd:
Altijd actuele kaarten - Het systeem downloadt onderweg in realtime de meest recente kaartgegevens..
Efficiënt - Eerder gedownloade kaarten worden in het cachegeheugen opgeslagen en opnieuw gebruikt om gegevensruimte te besparen en het proces te versnellen.
Betrouwbaar, zelfs offline - Als er geen netwerk beschikbaar is, werkt de navigatie nog steeds dankzij de offline kaart die in het voertuig is opgeslagen.
Geniet van een slimmere rijervaring met 'Online navigatie'.
Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidsupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiender en betrouwbaarder ervaring.
De connectiviteit is verbeterd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, zodat u over betrouwbaardere informatie beschikt en uw reis beter kunt plannen. Daarnaast werden er tal van optimalisaties geintroduceerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren en bekende problemen op te lossen.
Volgens mij enkel wanneer je OTA aan hebt staan, bij mij kwam hij een dag nadat ik de 99,- af had getikt.Stijn_Gallet schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:40:
[...]
En komt deze update nu enkel als je de subscription neemt (van 99€), of voor elke eigenaar?
kan ook zo zijn dat de usb update pas veel later komt - wanneer alle componenten klaar zijn. OTA komt wel in stukjes dus zonder moet je langer wachten.
Als ik naar de software versie kijk is dit trouwens al van november 18. (251118)
Die stond dus al even te wachten.
Ik heb die OTA update ook gehad zonder ook maar iets extra's aan te schaffen. Ik zie ook heel de optie om iets aan te kopen niet in de Kia Connect store (alleen music streaming).
[edit] zit wel in België, misschien nuttige toevoeging.
[ Voor 14% gewijzigd door soap op 05-02-2026 14:18 ]
.
ik heb de februari software via navigation-updater gedowload...
morgen er eens opzetten. (ipv via OTA)
morgen er eens opzetten. (ipv via OTA)
Dat is niet wat ik precies bedoelde. Dat beetje comfort geloof ik wel. Het is meer het randje van: niet officieel toegestaan/passend. Ik heb inmiddels geleerd dat alles anders dan de voorgeschreven bandenmaat, loadindex en snelheidsindex ervoor zorgt dat je geen garantie aanspraken rondom de banden/velgen kunt maken. En gezien de verhalen hier over trillingen lijkt me dat onwenselijk…Boudewijm schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:35:
[...]
Denk dat je issues zoekt…
Ik heb een GT line met 21 inch 55, geen comfort problemen. Je weet van te voren dat deze auto duur is en daarmee de banden ook…
Pirelli winterbanden zijn prima, rammend duur, dat wel.
Tel daarbij op dat er geen 4 seizoen banden bestaan voor 255/60/19 in codering 113V..
Betekend: Winterbanden/zomerbanden en dus 2x wisselen per jaar OF uitwijken naar de 21” velg die wél meer keus heeft in 4 seizoens banden.
(Uitgangspunt is de originele EV9 velg).
Weet iemand of je aan de wieldoppen van de 21” velg kunt zien of je de variant hebt die makkelijk los schiet of de verbeterende versie?
Wist niet dat er verschillende wieldoppen in omloop zijn, maar volgens mij kunnen de wieldoppen van de standaard 21 inch gt line wielen er überhaupt niet af....alleen als je de bouten eruit hebt gehaald dacht ik.inforeq schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Dat is niet wat ik precies bedoelde. Dat beetje comfort geloof ik wel. Het is meer het randje van: niet officieel toegestaan/passend. Ik heb inmiddels geleerd dat alles anders dan de voorgeschreven bandenmaat, loadindex en snelheidsindex ervoor zorgt dat je geen garantie aanspraken rondom de banden/velgen kunt maken. En gezien de verhalen hier over trillingen lijkt me dat onwenselijk…
Tel daarbij op dat er geen 4 seizoen banden bestaan voor 255/60/19 in codering 113V..
Betekend: Winterbanden/zomerbanden en dus 2x wisselen per jaar OF uitwijken naar de 21” velg die wél meer keus heeft in 4 seizoens banden.
Weet iemand of je aan de wieldoppen van de 21” velg kunt zien of je de variant hebt die makkelijk los schiet of de verbeterende versie?
Ik niet, die van mij flikkerden er vrij snel af en zijn toen vervangen.inforeq schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Dat is niet wat ik precies bedoelde. Dat beetje comfort geloof ik wel. Het is meer het randje van: niet officieel toegestaan/passend. Ik heb inmiddels geleerd dat alles anders dan de voorgeschreven bandenmaat, loadindex en snelheidsindex ervoor zorgt dat je geen garantie aanspraken rondom de banden/velgen kunt maken. En gezien de verhalen hier over trillingen lijkt me dat onwenselijk…
Mbt je rest verhaal, ik ben dus iig uitgekomen op 2 sets wielen, winter pirelli op originele velg en org zomerbanden op andere velg. Die trillen trouwens nog steeds; moet ik weer mee verder zodra e er weer op zitten.
Bij de eerste EV9's klikten de 21' GT-line wieldoppen geregeld zomaar los en de klipjes braken soms af als je het al kon terugduwen.Stefzone schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:38:
[...]
Wist niet dat er verschillende wieldoppen in omloop zijn, maar volgens mij kunnen de wieldoppen van de standaard 21 inch gt line wielen er überhaupt niet af....alleen als je de bouten eruit hebt gehaald dacht ik.
Dit werd onder garantie vervangen door zelfde model maar zonder die 'fout'. (sindsdien nooit meer voor gehad)
Maar ik zie zelf geen verschil, dus weet niet hoe je kan zien of 2ehands GT-line velgen de slechte of goed versie hebben...
Top, dank!Crupa schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:41:
[...]
Bij de eerste EV9's klikten de 21' GT-line wieldoppen geregeld zomaar los en de klipjes braken soms af als je het al kon terugduwen.
Dit werd onder garantie vervangen door zelfde model maar zonder die 'fout'. (sindsdien nooit meer voor gehad)
Maar ik zie zelf geen verschil, dus weet niet hoe je kan zien of 2ehands GT-line velgen de slechte of goed versie hebben...
Zijn er mensen die de GT-line velgen onder de Air of Plus hebben of is dat niet “OK”.
als ik het goed voor heb, staan op je gelijkvormigheidsattest / Certificaat van Overeenstemming welke velgen/banden gebruikt mogen worden?inforeq schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Top, dank!
Zijn er mensen die de GT-line velgen onder de Air of Plus hebben of is dat niet “OK”.
Hebben er nog deze week een update gehad? Enig idee wat er gewijzigd is? Ik ben beginnen rijden en heb het niet meer kunnen lezen.
Nvm: het staat een paar posts er boven.. had er percies over gekeken.
Nvm: het staat een paar posts er boven.. had er percies over gekeken.
[ Voor 23% gewijzigd door ty5500 op 06-02-2026 20:32 ]
Hier de plus RWD met gt line wielen, eerste wel last van trillingen gehad maar inmiddels niet meer waarneembaar. Bij winterbanden geen last , zomerbanden zijn er gevoeliger voorinforeq schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Top, dank!
Hier ook gewoon update vandaag binnen. Niks aangeschaft (zie hem wel in de store staan) , OTA staat gewoon aan.soap schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:18:
Ik heb die OTA update ook gehad zonder ook maar iets extra's aan te schaffen. Ik zie ook heel de optie om iets aan te kopen niet in de Kia Connect store (alleen music streaming).
Edit: in NL en al meerdere OTA’s gehad (+2 iig)
[ Voor 3% gewijzigd door tjiddeakse op 07-02-2026 09:23 ]
Ook in België?tjiddeakse schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:44:
[...]
Hier ook gewoon update vandaag binnen. Niks aangeschaft (zie hem wel in de store staan) , OTA staat gewoon aan.[Afbeelding]
Of nog geen 2 OTA’s?
Ah excuus! Nee, woon in NL en al 2+ OTA’s gehadKoptelefoontje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:56:
[...]
Ook in België?
Of nog geen 2 OTA’s?
Zoals ik de voorwaarden lees krijg je maximaal 2 x per jaar een ota update. Ik ben benieuwd of als je deze mooi naar de dealer brengt jaarlijks of je dan gewoon dezelfde update krijgt.
Het is een leaseauto, ik vind het debiel dat ik nu al 99€ moet betalen terwijl de auto nog geen jaar oud is. Zeker in deze klasse, dat promoot auto’s “half” afleveren qua software om vervolgens geld te vragen voor het op te lossen.
Ik gebruik toch alleen maar Google maps / Apple car play
Het is een leaseauto, ik vind het debiel dat ik nu al 99€ moet betalen terwijl de auto nog geen jaar oud is. Zeker in deze klasse, dat promoot auto’s “half” afleveren qua software om vervolgens geld te vragen voor het op te lossen.
Maar deze update maakt CarPlay beterBoudewijm schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:43:
Zoals ik de voorwaarden lees krijg je maximaal 2 x per jaar een ota update. Ik ben benieuwd of als je deze mooi naar de dealer brengt jaarlijks of je dan gewoon dezelfde update krijgt.
ik vind er ook wel wat van, eerste twee jaar gratis zou toch wel minimaal verwacht mogen worden.
Toch de 99,- betaald en nu 7 jaar lang updates..
Betekent dit dan dat ik 7 jaar OTA’s heb? Heb niks extra’s betaald, de datum van ingang is afleverdatum van de auto.
[ Voor 117% gewijzigd door tjiddeakse op 07-02-2026 11:13 ]
Geen idee, maar Kia connect is wel gratis. Dat is de app bediening etc.tjiddeakse schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:10:
Betekent dit dan dat ik 7 jaar OTA’s heb? Heb niks extra’s betaald, de datum van ingang is afleverdatum van de auto.
[Afbeelding]
Het is echt goed weggestopt, maar ik zie het in de Kia connect store, hamburger menu en dan bovenste optie ‘management’.
Daar zie ik nu:
Full term access (until end of Kia Connect free period)
Online maps- and software over-the-air (OTA) updates
Ow de connect is sowieso inclusief? Enige dat mij boeit eigenlijk. App bediening. Upgrade kopen kan altijd nog als er interessante opties bijkomen/aangepast worden.
Klopt maar ik rij de auto nog maar 3 jaar, en als het niet meer werkt ga ik ermee naar de dealerKoptelefoontje schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:44:
[...]
Maar deze update maakt CarPlay beter![]()
ik vind er ook wel wat van, eerste twee jaar gratis zou toch wel minimaal verwacht mogen worden.
Toch de 99,- betaald en nu 7 jaar lang updates..
Boudewijm schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Klopt maar ik rij de auto nog maar 3 jaar, en als het niet meer werkt ga ik ermee naar de dealer
:strip_exif()/f/image/IOM31jaOcfcAGRHXtwClCUkB.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is overigens wel erg cheaky, ik had dit aanstaan en was werkend. Ze hebben dus erna de TOS aangepast en het uitgezet om er 99 euro voor te vragen.
Ik kan dit nu ook downloaden op m’n pc, principe kwestie nu. Wat een gierigheid.
Om anderen te beantwoorden; ja je krijgt pas de OTA update nadat je hebt betaald.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijm op 07-02-2026 20:43 ]
Hier een navigatie app vraagje: ik gebruik nu een jaar ABRP en sluit een Ionity power abo af als ik op vakantie ga en dat werkt op zich allemaal prima.
Nu kwam ik er achter dat je op de Kia navigatie zelf ook aan kan geven dat je bijv alleen Ionity en Fastned wilt gebruiken, met het voordeel dat hij bijv zelf al gaat voorverwarmen.
Echter een jaar geleden was de Kia navigatie niet echt om over naar huis te schrijven, maar vroeg me af hoe dat nu is na alle updates.
Ik kan het zelf gaan ondervinden als we weer terug naar huis rijden vanuit Oostenrijk maar was benieuwd hoe de ervaringen inmiddels zijn.
Nu kwam ik er achter dat je op de Kia navigatie zelf ook aan kan geven dat je bijv alleen Ionity en Fastned wilt gebruiken, met het voordeel dat hij bijv zelf al gaat voorverwarmen.
Echter een jaar geleden was de Kia navigatie niet echt om over naar huis te schrijven, maar vroeg me af hoe dat nu is na alle updates.
Ik kan het zelf gaan ondervinden als we weer terug naar huis rijden vanuit Oostenrijk maar was benieuwd hoe de ervaringen inmiddels zijn.
Ik krijg bij de widget in de app sinds ongeveer 2 weken regelmatig de melding dat er geen verbinding is.
In de app zelf kan ik met remote alleen die doen::strip_exif()/f/image/JNQ3ZO1yeDAW0TueroD3iavz.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan hem unlock of locker is er verbinding en kan ik alsnog de voorverwarmen aanzetten.
Iemand ervaring met dit issue en/of een oplossing wellicht?
In de app zelf kan ik met remote alleen die doen:
:strip_exif()/f/image/JNQ3ZO1yeDAW0TueroD3iavz.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dan hem unlock of locker is er verbinding en kan ik alsnog de voorverwarmen aanzetten.
Hallo allen - ik was even benieuwd hoe de ervaringen zijn met de digitale achteruitkijkspiegel. Hier geen problemen in het eerste jaar (GT line begin 2024), maar daarna viel de spiegel regelmatig uit of begon het beeld te knipperen. De spiegel, camera, bijbehorende computer en een deel van de bekabeling door het plafond zijn vervangen, maar nog steeds problemen (allemaal super geregeld via Wensink). Aanvankelijk was het plan om het tweede deel van de bekabeling te vervangen, dit was de laatste strohalm. Echter heeft Kia NL recentelijk laten weten dat het probleem veroorzaakt wordt door teveel invallend licht en een te hoge helderheidsinstelling.. die kabels zijn het probleem niet. Spiegel staat hier inmiddels op de laagste helderheid maar heb dus nog steeds het probleem. Zal binnenkort verder overleggen met de garage maar was dus even benieuwd of dit een vaker voorkomend probleem is. (Kan zo 123 niks vinden hier op dit forum)
Ik heb hetzelfde. GT-line van maart 2024. Sinds zomer 2025 gedoe met de digitale spiegel. Ook flikkerend beeld of geheel niet werkend. Wensink heeft het geprobeerd te verhelpen met reset en daarna vervanging. Leek aanvankelijk te helpen, maar kwam snel weer terug. Moet eerlijk zeggen dat ik gestopt ben het te gebruiken. Zal deze week weer eens inschakelen en kijken hoe het nu is…JJL schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
Hallo allen - ik was even benieuwd hoe de ervaringen zijn met de digitale achteruitkijkspiegel. Hier geen problemen in het eerste jaar (GT line begin 2024), maar daarna viel de spiegel regelmatig uit of begon het beeld te knipperen. De spiegel, camera, bijbehorende computer en een deel van de bekabeling door het plafond zijn vervangen, maar nog steeds problemen (allemaal super geregeld via Wensink). Aanvankelijk was het plan om het tweede deel van de bekabeling te vervangen, dit was de laatste strohalm. Echter heeft Kia NL recentelijk laten weten dat het probleem veroorzaakt wordt door teveel invallend licht en een te hoge helderheidsinstelling.. die kabels zijn het probleem niet. Spiegel staat hier inmiddels op de laagste helderheid maar heb dus nog steeds het probleem. Zal binnenkort verder overleggen met de garage maar was dus even benieuwd of dit een vaker voorkomend probleem is. (Kan zo 123 niks vinden hier op dit forum)
Gebruik hem nu al twee jaar vrijwel continu en geen problemen. Heb de RWD versie, maar verwacht niet dat die een andere versie heeft. Helderheid kom ik eigenlijk nooit aan.
De navigatie van Kia is al een tijdje best goed. Vorig jaar is Kia overgestapt op routeberekening door Google en dat werkt goed in combinatie met de Kia kaarten. De laadstationfilter stel ik altijd in op only Ionity en soms Fastned. Zoek laadstations langs route (niet huidige locatie, want dan krijg je laadstations die misschien dichterbij zijn, maar al 20km achter je liggen).EB W schreef op zondag 8 februari 2026 @ 07:22:
Hier een navigatie app vraagje: ik gebruik nu een jaar ABRP en sluit een Ionity power abo af als ik op vakantie ga en dat werkt op zich allemaal prima.
Dit bevalt goed. Je ziet hoeveel laadpalen er vrij zijn en voorverwarmen start automatisch.
Wat nog niet goed bevalt is over de kaart zelf inzoomen/uitzoomen bewegen. Dat werkt beter op Google Maps via Carplay en Android Auto.
Fileinformatie en flitsers wel "on par".
Ik heb dit ook sinds twee weken.DaWayne schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:13:
Ik krijg bij de widget in de app sinds ongeveer 2 weken regelmatig de melding dat er geen verbinding is.
In de app zelf kan ik met remote alleen die doen:[Afbeelding]
Zelf dacht ik dat het toevallig samenviel met installeren van een nieuwe router met adblock thuis.
Ik heb in de config enkele URL's voor KIA gewhitelist. Soms werkte het immers wel als ik wifi afzette en dan opnieuw de app starte op 5g.
Hier ook dezelfde ervaring sinds een paar weken, ik stop en start de app, dan werkt het weer, mar inderdaad de verbinding lijkt niet meer zoals ie was, heb niks veranderd aan mijn thuisnetwerksaikoboarder schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:06:
[...]
Ik heb dit ook sinds twee weken.
Zelf dacht ik dat het toevallig samenviel met installeren van een nieuwe router met adblock thuis.
Ik heb in de config enkele URL's voor KIA gewhitelist. Soms werkte het immers wel als ik wifi afzette en dan opnieuw de app starte op 5g.
We hebben deze problemen niet en vinden dit nog steeds een briljante feature. Ook de vrouw die er eerst niet aan wilde zou nooit meer zonder willen.JJL schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
Zelf gebruik ik de digitale spiegel niet maar een collega vertelde me wel dat mensen met een multi focale bril erg veel last hebben met een digitale spiegel omdat er geen dieptezicht mee kan gezien worden (in combinatie met een multi focale bril) en dat is voor sommige (potentiële) kopers een euvel.JJL schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:08:
On-topic, als ikzelf de spiegel dan toch gebruik, werkt die werkt steeds prima.
Ik vind het gebruik van digitale spiegels inderdaad ook vreselijk. Als je wat ouder wordt, duurt het focussen tussen ver weg en dichtbij (net een fractie) langer dan als je jonger bent, nog even los van dat je voor dichtbij misschien wel een leesbril nodig hebt.Stijn_Gallet schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
[...]
Zelf gebruik ik de digitale spiegel niet maar een collega vertelde me wel dat mensen met een multi focale bril erg veel last hebben met een digitale spiegel omdat er geen dieptezicht mee kan gezien worden (in combinatie met een multi focale bril) en dat is voor sommige (potentiële) kopers een euvel.
En als je dus ver vooruit kijkt en 'effe snel' in een fractie wil zien wat er achter je gebeurt dan moet je dus volledig refocussen van oneindig ver vooruit kijken naar "hoe krijg ik die draad door de naald heen" afstand en weer terug naar voren.
Met een echte spiegel heb je dat totaal niet en blijf je dus op "oneindig" gefocust als je naar achteren kijkt. Ik hoop dus dat we nog lange tijd (zolang we auto's zelf moeten/mogen besturen) auto's hebben met de optie van normale spiegels.
Ik gebruik het dus ook alleen maar als de achterbank vol zit met volwassenen.
Ik heb zelf het idee dat dit ook gewenning is, ik kijk immers zonder enkel probleem even op de andere displays in de auto. Wanneer ik de digitale spiegel iets langer gebruik merk ik dat het beter gaat.Nestorix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik vind het gebruik van digitale spiegels inderdaad ook vreselijk. Als je wat ouder wordt, duurt het focussen tussen ver weg en dichtbij (net een fractie) langer dan als je jonger bent, nog even los van dat je voor dichtbij misschien wel een leesbril nodig hebt.
En als je dus ver vooruit kijkt en 'effe snel' in een fractie wil zien wat er achter je gebeurt dan moet je dus volledig refocussen van oneindig ver vooruit kijken naar "hoe krijg ik die draad door de naald heen" afstand en weer terug naar voren.
Met een echte spiegel heb je dat totaal niet en blijf je dus op "oneindig" gefocust als je naar achteren kijkt. Ik hoop dus dat we nog lange tijd (zolang we auto's zelf moeten/mogen besturen) auto's hebben met de optie van normale spiegels.
Beide brildragers hier moesten ook erg wennen, het is de focus voornamelijk. Nu sta ik er nooit meer bij stil. Ik zie echt veel meer dan via de normale spiegel. Zou een "eis" zijn bij een volgende auto bijnaKoptelefoontje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Ik heb zelf het idee dat dit ook gewenning is, ik kijk immers zonder enkel probleem even op de andere displays in de auto. Wanneer ik de digitale spiegel iets langer gebruik merk ik dat het beter gaat.
Yep mijn vrouw moest ook wennen dus en daarna nooit meer terug.
Misschien met mijn 55 met slechte ogen te oud voor dit soort spiegels 😀Ro-Maniak2 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:17:
Yep mijn vrouw moest ook wennen dus en daarna nooit meer terug.
Nou,.... mijn lief is wat jonger maar aardig kippig.Nestorix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Misschien met mijn 55 met slechte ogen te oud voor dit soort spiegels 😀
Wel brildragend (maar niet varifocaal
): ik vind die digitale spiegel echt fantastisch. Je kunt de hele auto volstouwen en je hebt nog steeds 100% beeld. Enige probleem is dat deze camera best wel snel vies wordt bij regenachtig weer, dus waarom deze niet achter glas én bovenal ruitenwisser zit = jammer! Overigens kun je ook de spiegel omklappen tot een 'normale' spiegel, dus ik snap het probleem verder niet echt?
Het probleem was dat een aantal mensen last hadden dat de digitale binnenspiegel niet meer goed werkte.SooK schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:47:
Wel brildragend (maar niet varifocaal): ik vind die digitale spiegel echt fantastisch. Je kunt de hele auto volstouwen en je hebt nog steeds 100% beeld. Enige probleem is dat deze camera best wel snel vies wordt bij regenachtig weer, dus waarom deze niet achter glas én bovenal ruitenwisser zit = jammer! Overigens kun je ook de spiegel omklappen tot een 'normale' spiegel, dus ik snap het probleem verder niet echt?
Ik gebruik hem gewoon "normaal ouderwets" en vind dat prima. Ik gaf aan dat ik eigenlijk bang ben dat zometeen ook voor de laatste 1/10 % efficiëntie de buitenspiegels vervangen worden door digitale spiegels en dat ik daar niet zou blij mee zou zijn. Dus er is op dit moment nog geen probleem 😀
Ja, de KIA app widget op mijn IPhone meld de laatste weken regelmatig dat ik eerst in moet loggen. Als ik dan in de app ga werkt het wel weer gewoon.DaWayne schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:13:
In de app zelf kan ik met remote alleen die doen:[Afbeelding]
het herfocussen is erg vermoeiend voor je ogen, kan er er niet aan wennen. (40 jr)Stijn_Gallet schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:21:
[...]
Zelf gebruik ik de digitale spiegel niet maar een collega vertelde me wel dat mensen met een multi focale bril erg veel last hebben met een digitale spiegel omdat er geen dieptezicht mee kan gezien worden (in combinatie met een multi focale bril) en dat is voor sommige (potentiële) kopers een euvel.
On-topic, als ikzelf de spiegel dan toch gebruik, werkt die werkt steeds prima.
Hier ook hetzelfde (op Android telefoon), en dezelfde fix als hierboven: app even afsluiten en weer opnieuw openen en het euvel is weg. Ik hoop snel op een update van de app want dit is (een beetje) irritant.Stefzone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:39:
[...]
Hier ook dezelfde ervaring sinds een paar weken, ik stop en start de app, dan werkt het weer, mar inderdaad de verbinding lijkt niet meer zoals ie was, heb niks veranderd aan mijn thuisnetwerk
Ik heb dezelfde ervaring. Alleen als de auto afgetopt vol zit, dan wil ik het wel eens aanzetten, maar 99 vd 100 ritjes gaan gewoon via de normale spiegel. Mijn ogen kunnen niet meer zo snel focussen. Als het in de toekomst een aparte optie is, dan is dat het eerste vinkje wat uit gaat.Nestorix schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Ik vind het gebruik van digitale spiegels inderdaad ook vreselijk. Als je wat ouder wordt, duurt het focussen tussen ver weg en dichtbij (net een fractie) langer dan als je jonger bent, nog even los van dat je voor dichtbij misschien wel een leesbril nodig hebt.
Je zou maar een Polestar 4 zonder achterruit hebben...
Ik gebruik em ook nauwelijks, niet vanwege de focus van mijn ogen, maar vanwege het zicht, bij weinig licht/donker is de kwaliteit van de camera zeer matig en daarnaast is de camera vaak smerig zodat het zicht slecht is. Dat laatste is natuurlijk een engineering fout, de camera is op het achterraam bevestigd waardoor deze smerig wordt, daarnaast maakt de wisser de achterruit maar half schoon omdat de camera in de weg zit. Dat was bij mijn vorige wagen een rav4 beter opgelost, de camera zat achter de achteruit en de wisser hield het zicht van de camera en de volledige achterruit daardoor keurig schoon. Ben benieuwd of kia daar nog iets aan gaat verbeteren bij nieuwere ev9sLoepoog schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring. Alleen als de auto afgetopt vol zit, dan wil ik het wel eens aanzetten, maar 99 vd 100 ritjes gaan gewoon via de normale spiegel. Mijn ogen kunnen niet meer zo snel focussen. Als het in de toekomst een aparte optie is, dan is dat het eerste vinkje wat uit gaat.
Je zou maar een Polestar 4 zonder achterruit hebben...
Iemand anders al via usb gelukt?Boudewijm schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:17:
[...]
[Afbeelding]
Dit is overigens wel erg cheaky, ik had dit aanstaan en was werkend. Ze hebben dus erna de TOS aangepast en het uitgezet om er 99 euro voor te vragen.
Ik kan dit nu ook downloaden op m’n pc, principe kwestie nu. Wat een gierigheid.
Om anderen te beantwoorden; ja je krijgt pas de OTA update nadat je hebt betaald.
Bij mij doet die er erg lang over