Het grote Kia EV9 Topic

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:53

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Loepoog schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Heb de BMW advertentie ook even bekeken, maar 59k afschrijving (gerekend vanaf de vermelde nieuwprijs), is absurd hoog voor 31000 km's.
Toegegeven dat ik niet weet wat normaal is bij dit soort auto's, maar het voelt als een stomp in de maag als je dat te horen zou krijgen.
10-20% in het eerste jaar is gebruikelijk en na een jaar of 4 zit je op 50-60% afschrijving. Deze BMW zit nu al boven de 40%.
Is het niet te mooi om waar te zijn?

Anyways een totaal andere auto als de EV9 en zeker mooi.
Succes met de verdere afhandeling. Hoop dat je slaagt.
Die BMW's zijn nieuw niet voor de catalogusprijs verkocht. Vaak 10-15% daaronder. Leasemaatschappijen hebben altijd dit soort kortingen. Als particulier kun je ook ver komen in de onderhandeling.
Desalniettemin een ernome afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:51
Andre24 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:08:
[...]

Kom ik op terug als de deal rond is 😉 Hier een plaatje ervan. [Afbeelding]
‘t is wel smaak zeg… ben zelf bepaald geen BMW man (eigenlijk al geen auto man), maar sommige kan ik wel mooi of erg mooi vinden, alleen dit… Vind ik zelf wel echt een wanstaltig beest. Maar smaak is persoonlijk dus geniet ervan!

Wat meer objectief: laatst reden we met vrienden mee naar een concert in hun gloednieuwe ik denk dat het was iX3 (?) toen schrokken mijn vrouw en ik wel van hoe krakkemikkig en beperkt en tegenvallend qua interieur en infotainment etc dat overkwam ten opzichte van de EV9. Dus blijkbaar moet je dan bij de klassieke/Duitse merken echt premium premium gaan om iets vergelijkbaars of beters te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:13
Ik vind het met name interessant om te zien dat er altijd mensen zijn die een dergelijke afschrijving in 1 jaar accepteren in plaats van het uit te smeren over een jaar of 5. Zie je ook vaak op YouTube. Mensen die een auto na een jaar weer inleveren en rustig 20.000 euro afschrijven.
Ik ben heel benieuwd wat mijn EV9 na 5 jaar leasen en verwachte KM stand rond de 150.000 km nog moet opbrengen.

[ Voor 16% gewijzigd door AgeOfPanic op 07-08-2025 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfellman
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-08 10:05
Gasoline1234 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Voor jou wel. Voor mij ook. Voor alle early-adopters wel.
Bij de meeste mensen zit hardnekkig in hun hoofd dat "tanken" niet langer dan 10 minuutjes mag duren en dat 350km bereik véél te weinig is. Met 400kW piek-snelladen gaan we inderdaad toe naar laadstops van 10 minuten of minder.
Dat wordt snel de standaard voor premium automerken /-modellen. Alle EV's die daar niet aan voldoen worden als "verouderd" of "budget" beschouwd. Ook Tesla heeft daar nu al last van. Verouderde 400v techniek.
Ik vindt het ook een prima combinatie met even pauze nemen op langere ritten (ooit was het 2 uur rijden en een kwartier rust). Op vakantie is de EV9 al dusdanig snel dat je met een kopje koffie drinken en plas pauze alweer af kunt koppelen. Ben zelf niet zo van het 8 uur doorknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:31

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Twiek-San schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
@Andre24 140K nieuw. 80K na een jaar en wat geschuif tussen auto(verhuur/lease)bedrijven. Dan schrijf je de komende 2 jaar (denk ik) nog wel wat meer af dan op de EV9. Maar mooi en heel groot is het wel. _/-\o_
Vraag: je komt uit een 7, gaat dan naar een EV9 en dan naar een i7. Heb je de ruimte van de EV9 niet nodig? Of heb je er nog een X7 naast? :+

Verder met @Gasoline1234 : De techniek schrijft heel hard af, maar ik denk dat de enige sprong voorwaarts voor EV’s de accutechniek kan zijn. Als ik nu de EV 9 bekijk, is die al helemaal prima qua range en laadsnelheid.
@Twiek-San : voorzover ik kan zien, is dit een ex dealer demo, wat een deel van de afschrijving kan verklaren omdat de dealer nooit de volledige prijs zal hebben betaald. En hoeveel hij de komende jaren nog zal afschrijven staat in de sterren geschreven 😎. De EV9 is ook al 30% afgeschreven met inruil. Ik heb 'm de Kia dealer nog even voorgelegd om los in te kopen, dan kreeg ik er 50K voor... . Dus die zitten er ook niet op te wachten. Mijn conclusie is dat alle duurdere EV's in ieder geval hard afschrijven.

@Gasoline1234 het is een feit dat de ontwikkeling van de techniek razend snel gaat. De nieuwe iX3 gaat 400kw op 800v kunnen laden en heeft een verwachtte wltp van 800 km op ook circa 100kwh accu en zal waarschijnlijk onder de 100K gaan kosten. Now where talking🥳
Maar dat doen de Chinese merken nu al (behalve dan die 800 km range) en toch koopt ook die bijna niemand nog. Ik heb nu wel overwogen om voor een nieuwe Xpeng G9 of Zeekr 7x te gaan. Maar die ruilen niet zelf in en de financiering is veel duurder. Samen met de mega luxe van de i7, trekt me richting de bmw dealer.

Ik denk daarom dat het niet alleen techniek is (ik vind ruim 450 km real world range en van 10-80% laden met gemiddeld 138kw tegenover de 400km en 168kw van de Kia (kost me een uur extra reistijd naar de Dordogne bijvoorbeeld) wel meevallen hoor), maar ook gewoon het onbekende van EV rijden incl de spookverhalen, plus het gemak van 5 minuten tanken en weer door. Ook omdat lang niet iedereen thuis (laat staan met zonnepanelen) goedkoop kan laden, wat een EV toch meer gedoe maakt.

Als de brandstof accijnzen straks weer verder omhoog gaan, en als mocht blijken dat de mrb van EV's minder erg wordt dan nu gedacht, zal het vast weer wat om slaan. Maar wanneer dat zal gebeuren, uiteraard geen idee.

Ondertussen profiteer ik maar van de hoge i7 afschrijving en slik (zakelijke auto) de afschrijving op de Kia maar. Auto's zijn bij mij ook hobby. Heb sinds kort ook een mooie SL 500 uit 2004 met V8 in nieuwstaat. Die zal ook niet in waarde stijgen, maar ik geniet er niet minder van 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Twiek-San schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
@Andre24 140K nieuw. 80K na een jaar en wat geschuif tussen auto(verhuur/lease)bedrijven. Dan schrijf je de komende 2 jaar (denk ik) nog wel wat meer af dan op de EV9. Maar mooi en heel groot is het wel. _/-\o_
Vraag: je komt uit een 7, gaat dan naar een EV9 en dan naar een i7. Heb je de ruimte van de EV9 niet nodig? Of heb je er nog een X7 naast? :+

Verder met @Gasoline1234 : De techniek schrijft heel hard af, maar ik denk dat de enige sprong voorwaarts voor EV’s de accutechniek kan zijn. Als ik nu de EV 9 bekijk, is die al helemaal prima qua range en laadsnelheid.
Ik heb de EV9 niet nodig voor de ruimte al is 7 zitplaatsen heeel af en toe (toevallig dit weekend weer) wel handig want dat scheelt een extra auto. Ik heb 'm gekocht voor de 2500kg trekkracht (ik had een boot, nu niet meer), de range plus laadsnelheid en z'n looks in combinatie met de prijs. Ik ben een auto liefhebber en rij best gevarieerd. Voor de vorige 7 serie had ik 2x een Dodge Ram (oude en daarna nieuwe type) bijvoorbeeld. Een beetje lengte is mij dus niet vreemd 😎 Meestal haal ik hooguit 2 jaar met een auto voor het weer begint te jeuken, hoe tevreden ik ook ben🤷

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Ro-Maniak2 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

‘t is wel smaak zeg… ben zelf bepaald geen BMW man (eigenlijk al geen auto man), maar sommige kan ik wel mooi of erg mooi vinden, alleen dit… Vind ik zelf wel echt een wanstaltig beest. Maar smaak is persoonlijk dus geniet ervan!

Wat meer objectief: laatst reden we met vrienden mee naar een concert in hun gloednieuwe ik denk dat het was iX3 (?) toen schrokken mijn vrouw en ik wel van hoe krakkemikkig en beperkt en tegenvallend qua interieur en infotainment etc dat overkwam ten opzichte van de EV9. Dus blijkbaar moet je dan bij de klassieke/Duitse merken echt premium premium gaan om iets vergelijkbaars of beters te krijgen.
Met jouw mening over de i7 sta je bepaalt niet alleen hoor. Hij wordt niet voor niets zo weinig verkocht 😁 Ik vind de neus ook "ingewikkeld", zeker als er Chrome in zit of die verlichting aan staat. Maar ben van de neus van de EV9 ook niet wild. Verder is de i7 los van z'n lengte, door het feit dat het accupakket onder de vloer ligt ook gewoon een enorm bakbeest, maar redelijk in proportie en in de juiste kleur (deze is carbon zwart) echt sportief chique, althans das mijn mening 🙃.

En ik ben het met je eens dat alleen de premium premium varianten echt aantrekkelijker zijn dan de EV9. De i5 trekt mij bijvoorbeeld niet uit de EV9. De iX (toch net zo duur als de i7) ook niet, want de beleving daarvan haalt 't bij lange na niet bij de i7. Al is de iX M60 waar ik van de week in reed wel rete snel (mij veel te snel zelfs). De EV9 zit gewoon goed in elkaar, al vind ik het grijze plastic op veel plaatsen toch wat minder.

Ach ja, er is niet voor niets zoveel diversiteit in auto's: voor elk wat wils 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hebben meer mensen last van het feit dat de nieuwe app van Kia aangeeft dat de functionaliteit beperkt is door een instabiele verbinding met de auto? Je hebt dan bij de remote alleen maar twee opties van vergrendelen en ontgrendelen. Ik heb al split tunneling ingesteld voor de app bij mijn tailscale verbinding, maar toch krijg ik regelmatig deze melding. Had ik met de oude app ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Boudewijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Heb je linkje naar de nieuwe bolide? Altijd geïnteresseerd:)
Bij deze 😉https://www.ekris.nl/bmw/p/45907451/bmw-i7-sedan-edrive50-45907451 hij is inmiddels verkocht 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

AgeOfPanic schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:48:
Hebben meer mensen last van het feit dat de nieuwe app van Kia aangeeft dat de functionaliteit beperkt is door een instabiele verbinding met de auto? Je hebt dan bij de remote alleen maar twee opties van vergrendelen en ontgrendelen. Ik heb al split tunneling ingesteld voor de app bij mijn tailscale verbinding, maar toch krijg ik regelmatig deze melding. Had ik met de oude app ook nooit.
Nee, persoonlijk geen last van. Wel dat ie na een paar dagen automatisch uitlogt en je weer helemaal opnieuw moet 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:30
Nou de kogel is door de kerk bij Kooijman Zeist voor wat betreft het verhelpen van de trillingen: ze hebben naar hun mening alles gedaan en kunnen me niet verder helpen.

Ik had toch nog wel op z’n minst een voorstel verwacht om de aanschaf van nieuwe banden te splitten…

Diep, diep teleurgesteld en enorm boos!

Ik heb toch maar Kia NL gebeld en zij gaven aan het hele dossier te mailen zodat zij naar een oplossing gaan zoeken, dus nu maar hopen dat dat lukt….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
EB W schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:45:
Nou de kogel is door de kerk bij Kooijman Zeist voor wat betreft het verhelpen van de trillingen: ze hebben naar hun mening alles gedaan en kunnen me niet verder helpen.

Ik had toch nog wel op z’n minst een voorstel verwacht om de aanschaf van nieuwe banden te splitten…

Diep, diep teleurgesteld en enorm boos!

Ik heb toch maar Kia NL gebeld en zij gaven aan het hele dossier te mailen zodat zij naar een oplossing gaan zoeken, dus nu maar hopen dat dat lukt….
Ik denk dat ik dat punt ook nader want na de vakantie ga ik ook aan de dealer aangeven dat we er nog niet zijn- dus laten we contact houden…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:18
EB W schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:45:
Herkenbaar, ik ben er ook niet uitgekomen met Kooijman ( wel ander filiaal). Kreeg wel een voorstel met wat korting op andere banden, maar die waren dan alsnog een stuk duurder dan elders. Uiteindelijk wel een gedeelte compensatie gehad en banden ergens anders aangeschaft.
Overigens begin ik zo langzamerhand te twijfelen of het wel echt de banden zelf zijn en niet een ontwerpfout in de aandrijving. Ik heb inmiddels 4 verschillende sets banden er onder gehad, verschillende keren laten balanceren maar alleen de winterbanden waren zo goed als trillingsvrij.
Rij op dit moment met goodyear zomerbanden, die zijn inmiddels al 3 x opnieuw gebalanceerd. De eerste dag denk je: he, trillingen zijn weg, maar de volgende dag trilt het weer. Het kan toch niet zo zijn dat al die banden slecht zijn? Nog nooit meegemaakt met een andere auto.
Verwacht ook niet veel van Kia. Die sturen je gewoon terug naar de dealer :(

[ Voor 3% gewijzigd door tvdoc op 07-08-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:33
Andre24 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

Bij deze 😉https://www.ekris.nl/bmw/p/45907451/bmw-i7-sedan-edrive50-45907451 hij is inmiddels verkocht 🙃
Gefeliciteerd met de aankoop! Dik ding, blijft een mooie kleur en zeer mooie lederen bekleding! Mag ik vragen hoeveel korting je nog kan bedwingen hierop, of heb je alsnog je ev9 ingeruild?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
tvdoc schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Herkenbaar, ik ben er ook niet uitgekomen met Kooijman ( wel ander filiaal). Kreeg wel een voorstel met wat korting op andere banden, maar die waren dan alsnog een stuk duurder dan elders. Uiteindelijk wel een gedeelte compensatie gehad en banden ergens anders aangeschaft.
Overigens begin ik zo langzamerhand te twijfelen of het wel echt de banden zelf zijn en niet een ontwerpfout in de aandrijving. Ik heb inmiddels 4 verschillende sets banden er onder gehad, verschillende keren laten balanceren maar alleen de winterbanden waren zo goed als trillingsvrij.
Rij op dit moment met goodyear zomerbanden, die zijn inmiddels al 3 x opnieuw gebalanceerd. De eerste dag denk je: he, trillingen zijn weg, maar de volgende dag trilt het weer. Het kan toch niet zo zijn dat al die banden slecht zijn? Nog nooit meegemaakt met een andere auto.
Ik heb het maar opgegeven, mijn auto was bij levering trillingvrij. Alleen kreeg ik na 1500km een lekke voorband en sindsdien is het klaar en heb ik trillingen.

Ik heb mij voorgenomen maar 115 of 130 te gaan rijden ipv 124. Dan heb ik geen last van trillingen, alleen bij 120-127.

Elke keer als je denkt nou dit is k*t en ik wil een andere auto… dan rij je nu in een v60 en ik denk elke dag mag ik aub weer mijn Kia terug? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijm op 07-08-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruutbrandsma
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik heb zelf een scriptje geschreven dat dagelijks alle prijzen ophaalt van alle ev's. Ik wil er uiteindelijk een soort price watch met price alerts van maken, maar ben voorlopig alleen nog maar de database aan het vullen. Sinds gister zag ik dat de EV9 AWD de laagste prijs in 6 maanden heeft bereikt: https://www.zeeuwenzeeuw....al&utm_campaign=gaspedaal dus misschien interessant voor iemand op dit forum. Ik zelf ben erg tevreden met mijn EV9 AWD launch edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
ruutbrandsma schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:36:
Ik heb zelf een scriptje geschreven dat dagelijks alle prijzen ophaalt van alle ev's. Ik wil er uiteindelijk een soort price watch met price alerts van maken, maar ben voorlopig alleen nog maar de database aan het vullen. Sinds gister zag ik dat de EV9 AWD de laagste prijs in 6 maanden heeft bereikt: https://www.zeeuwenzeeuw....al&utm_campaign=gaspedaal dus misschien interessant voor iemand op dit forum. Ik zelf ben erg tevreden met mijn EV9 AWD launch edition
Voor die prijs kan je beter die van André kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Boudewijm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop! Dik ding, blijft een mooie kleur en zeer mooie lederen bekleding! Mag ik vragen hoeveel korting je nog kan bedwingen hierop, of heb je alsnog je ev9 ingeruild?
Dank je, ik heb de EV9 ingeruild. Dat is toch het minste gedoe altijd. Nog 2K korting gekregen op de bmw (die dus al flink is afgeschreven) plus de volgende beurt en 2 jaar garantie plus inruil Kia 55K. Of ik er heel veel meer uit had kunnen halen denk ik niet (maar weet je nooit helemaal zeker natuurlijk). Elders kreeg ik ook 55K voor de Kia en bij Kia zelf inkoop zonder inruil 50. En bmw biedt 2,99% financiering op alle EV's incl 2e hands, wat uiteraard super voordelig is. Dus ik ben tevreden 😁

Volgende week mag de Kia nog 2 weken mee naar Zuid Frankrijk, dus ik kan nog even genieten van het snellere DC laden (scheelt vlgs abrp 1 uur op 1.200km rijden dus zoveel is 't niet), maar daarna heb ik bij de i7 zo'n 50 km meer range op een volle accu schat ik in (misschien wel wat meer), wat voor mijn gebruik inhoudt dat ik in NL bijna nooit meer onderweg ergens hoef te laden, wat voor mij 1 vd belangrijke eisen was. Dan maakt iets minder snel DC laden niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Boudewijm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Voor die prijs kan je beter die van André kopen ;)
Dan kan nog steeds hoor. Ik weet redelijk zeker dat de bmw dealer 't prima vind als ie z'n inruiler toch niet krijgt. Scheelt 'm weer wat gedoe 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:58
Wie gebruikt hier Kia Charge... man, wat een complexe manier van factureren.

Ik betaal per maandelijkse incasso, maar in juli hebben ze na het laden direct het bedrag afgeschreven omdat na enkele minuten weer terug te storten. In augustus hebben ze dat ook gedaan, maar die hebben ze niet teruggestort. Vervolgens betaal ik vandaag een bedrag wat overeen komt met één van de facturen van juli, je krijgt per land een factuur en ze worden ook los gefactureerd, maar dat moet je allemaal zelf uitvogelen. Een factuurnummer opnemen in de omschrijving is te ingewikkeld :?

Meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skieur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-08 21:32
Ik had ook zoiets. Voldoende tegoed op mijn kaart en ineens een reservering op mijn credit card van één van de laadsessies. Contact opgenomen met de telefonische support. Antwoord: Dat is normaal.

Toen maar een mail gestuurd. De eerste reactie ook een ‘Dat is normaal’ antwoord. Toen nog maar een keer een mail eroverheen. Toen werd geantwoord dat het een nieuwe procedure was omdat ik recentelijk mijn betaalmethode gewijzigd zou hebben (is niet waar). Gekloot dus.

De Kia charge app is wel oké. Die facturen zijn zeer onoverzichtelijk.

Ik ben er klaar mee. Ik zeg mijn (gratis) doorlopende abonnementen (Plus en Ionity) op aan het einde van de looptijd en zodra mijn saldo op is zeg ik het helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Skieur schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:35:

De Kia charge app is wel oké. Die facturen zijn zeer onoverzichtelijk.

Ik ben er klaar mee. Ik zeg mijn (gratis) doorlopende abonnementen (Plus en Ionity) op aan het einde van de looptijd en zodra mijn saldo op is zeg ik het helemaal op.
Ja ik dus ook, neem wel een Ionity abonnement. Helaas zijn die minder goed vertegenwoordigd in Scandinavië maar dat zoek ik t.z.t. wel even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
Ik heb een creditcard gekoppeld aan de KIA laadpas, dat zal misschien schelen met incasseren. Meestal met laadsessies in het buitenland wordt er idd gelijk een bedrag gereserveerd op de creditcard. Had van de week per ongeluk via de app een laadsessie gestart en gelijk weer gestopt van een paal in NL waar ik niet eens in de buurt van was maar even de prijs wilde bekijken, en gelijk weer 20 euro reservering op mijn cc.
Het saldo tegoed wordt maandelijks apart verrekend met de factuur ( "kosten betaald door een derde partij" staat er bij), dus dat ze daar niet naar kijken bij de laadsessies klopt wel.
Dat per land apart gefactureerd wordt doet niet alleen KA Charge. In ieder geval Shell doet dat bij mij ook, heeft te maken met btw verrekening dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skieur
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-08 21:32
Als ik ga reizen dan neem ik ook een Ionity abonnement voor een maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvdoc
In Nederland is Ionity sws niet echt interessant, zijn maar weinig locaties. Tenzij er eentje op je route ligt als je lange ritten maakt. Maar voor het buitenland kan je idd beter een los maandabo nemen, als het gratis abo via KIA afgelopen is en het laadtegoed op. Heb je betere tarieven dan via KIA charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:09
Skieur schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:52:
Als ik ga reizen dan neem ik ook een Ionity abonnement voor een maand.
Heb het Power abbonement voor een maand genomen voor de vakantie naar Spanje. Super eenvoudig en goedkoop. Betaal 33 cent in Frankrijk en 37 in Spanje. Spanje helaas maar beperkt aantal stations waardoor ik 2x vreemd ben gegaan a 80cent (verdomme).
Morgen de weg terug. Heen via bekende kustroute langs Barcelona en Valencia. Ging prima
Morgen over San Sebastian. Eens kijken of ik daar ook gelukkig van wordt. De Ionity stations die daar in de regio staan hebben geen denderende reviews. We gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik had ook Power abonnement genomen voor vakantie naar Noorwegen/Zweden, maar dat zou ik achteraf niet weer doen. Ten eerste omdat de prijs daar al niet heel hoog ligt (meestal rond de 50 cent per kWh bij andere aanbieders) en ten tweede omdat ik het vervelend vond om met de planning rekening te houden met locaties van Ionity in plaats van te laden als het ons uitkwam. Toen hadden we ook nog 2 keer de pech dat bij aankomst van een Ionity station alle laders bezet waren. Al met al heb ik het abonnement er nauwelijks uitgehaald. Weet niet of andere landen beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Uhm, wat is het nut van dit haakje als je niet eens de rand van de achterklep opening haalt? 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzWiDVJQsYSJnWww7wH-F3iMKK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TckYLMVbOlMOPVxlntcX9gqy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

OMX2000

By any means necessary...

EB W schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:07:
Uhm, wat is het nut van dit haakje als je niet eens de rand van de achterklep opening haalt? 🤔

[Afbeelding]
Ik gebruik hem door hem aan de hoofdsteun van de 3e zitrij te hangen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
[...]

Dit is exact mijn ervaring en ik heb dus ook vermoedens dat het helemaal niet te banden zijn. Combinaties van verschillende banden en zelfs verschillende velgen geven het resultaat dat je het beschrijft, het kan toch niet dat al die banden aan hun “slecht” zijn??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
OMX2000 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Ik gebruik hem door hem aan de hoofdsteun van de 3e zitrij te hangen.
Ja hij is bedoeld om aan je derde zitrij te haken om die plank omhoog te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Dit is exact mijn ervaring en ik heb dus ook vermoedens dat het helemaal niet te banden zijn. Combinaties van verschillende banden en zelfs verschillende velgen geven het resultaat dat je het beschrijft, het kan toch niet dat al die banden aan hun “slecht” zijn??
En toch lijkt het exemplarisch. Ik had het ook. Kreeg van de dealer nieuwe Conti's Sportcontact waarna het nog niet 100% weg was maar stukken minder. Omdat ik vind dat een hele sportieve (C label verbruik) band niet onder een niet sportieve auto hoort, maar juist een zo zuinig mogelijke, heb ik ze op eigen kosten ingeruild voor Bridgestone Turanza 6 banden en nooit meer last gehad van trillingen. Wel trilt de middenconsole af en toe wat, maar dat wijdt ik aan het feit dat ie los in de auto staat en een weg nooit helemaal vlak is. Ik ben dus wel gewoon tevreden over die trillingen 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Andre24 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

En toch lijkt het exemplarisch. Ik had het ook. Kreeg van de dealer nieuwe Conti's Sportcontact waarna het nog niet 100% weg was maar stukken minder. Omdat ik vind dat een hele sportieve (C label verbruik) band niet onder een niet sportieve auto hoort, maar juist een zo zuinig mogelijke, heb ik ze op eigen kosten ingeruild voor Bridgestone Turanza 6 banden en nooit meer last gehad van trillingen. Wel trilt de middenconsole af en toe wat, maar dat wijdt ik aan het feit dat ie los in de auto staat en een weg nooit helemaal vlak is. Ik ben dus wel gewoon tevreden over die trillingen 🤷
Ok even doorvragen dan: bij mij nu met diezelfde Bridgestones op basis van dezelfde afwegingen. De middenconsole herken ik, maar dat is bij mij niet het enige. Bij de bekende snelheden voel en zie ik ook nog steeds het stuur.

Nu is het wel minder dan ooit, je zou het nu “vibreren” kunnen noemen. Boven 130 neemt de frequentie toe zodat het bijna weg lijkt, maar is het niet.

Heb jij dit helemaal niet? Stuur is compleet stil, alleen middenconsole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Ok even doorvragen dan: bij mij nu met diezelfde Bridgestones op basis van dezelfde afwegingen. De middenconsole herken ik, maar dat is bij mij niet het enige. Bij de bekende snelheden voel en zie ik ook nog steeds het stuur.

Nu is het wel minder dan ooit, je zou het nu “vibreren” kunnen noemen. Boven 130 neemt de frequentie toe zodat het bijna weg lijkt, maar is het niet.

Ik weet vrij zeker van niet, maar 't zou ook gewenning kunnen zijn als het nog minimaal zou zijn (al ben ik best een miepert als het gaat om trillingen en bijgeluiden in auto's 😅).

Toevallig vandaag 500 km voor de boeg en zal er even extra goed op letten voor je, ook bij 130 plus vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:56

Bever!

3

Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Hier ook nog niet opgelost en kastje muur bij dealer. Ik heb van lease ook een raar antwoord gekregen: bestuurder kan natuurlijk een nieuwe set banden laten monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Andre24 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Ik weet vrij zeker van niet, maar 't zou ook gewenning kunnen zijn als het nog minimaal zou zijn (al ben ik best een miepert als het gaat om trillingen en bijgeluiden in auto's 😅).

Toevallig vandaag 500 km voor de boeg en zal er even extra goed op letten voor je, ook bij 130 plus vanavond.
Ok, thanks! Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre24

Andre24

Kia EV9 GT-line 2024

Inmiddels weer thuis, maar ik heb echt geen last meer. Bij welke snelheid ook. Heeeel licht voel je op sommige wegdekken soms wat. Maar dat is met onze andere auto ook en kan er ook aan liggen dat ik de banden koud altijd op 2,9 bar heb staan waardoor ze warm naar de 3.1/3.2 gaan. Dan voel je ook iets meer wat er onder gebeurt. Maar bij mij dus niks meer waarvan je zegt, dat hoort niet.

Als ie de dag nadat we terugkomen van onze vakantie niet ingeruild zou zijn voor de i7 had je met alle plezier mogen komen proberen (provincie Groningen /randje Drenthe), maar ik vrees dat dat dus niet meer gaat lukken. We vertrekken a.s. maandag naar de Dordogne

[ Voor 19% gewijzigd door Andre24 op 09-08-2025 23:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
Inmiddels een goede rit naar Oostenrijk gehad. IONITY abonnement (perfect voor Duitsland en Oostenrijk). Altijd volledige snelheid laden en voorspelbare kosten.

Zelfs op krappe plekken met de trekhaak koffer met paaltjes kan ik opladen. Al zijn er altijd wel plekken waar je kan overhangen zoals hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9lQomSoCjJhzggQ8kPo5M7-WmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV07TQ9qVtPnOYdXFhE9sVHJ.jpg?f=fotoalbum_large

ℹ️
Voor ons vertrek werkte de bank van de middenrij niet zoals bedoeld: na het indrukken van de knop om de kinderen op de derde rij te laten plaatsnemen, klapte de rugleuning wel in, maar schoof de bank niet automatisch naar voren (handmatig wel).

Na inspectie bleek een staalkabel te zijn gebroken. Nieuwe onderdelen zijn besteld en worden na de vakantie gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:09
Andre24 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:33:
[...]

Inmiddels weer thuis, maar ik heb echt geen last meer. Bij welke snelheid ook. Heeeel licht voel je op sommige wegdekken soms wat. Maar dat is met onze andere auto ook en kan er ook aan liggen dat ik de banden koud altijd op 2,9 bar heb staan waardoor ze warm naar de 3.1/3.2 gaan. Dan voel je ook iets meer wat er onder gebeurt. Maar bij mij dus niks meer waarvan je zegt, dat hoort niet.

Als ie de dag nadat we terugkomen van onze vakantie niet ingeruild zou zijn voor de i7 had je met alle plezier mogen komen proberen (provincie Groningen /randje Drenthe), maar ik vrees dat dat dus niet meer gaat lukken. We vertrekken a.s. maandag naar de Dordogne
Heb er dik 4000km naar Spanje en terug op zitten en ervaar eigenlijk niks geks. De banden op minimaal 3.0 bar en langdurig snelheden van 50, 100, 120 en vooral 130 gereden. Beetje feedback vd auto maar dat mag geen naam hebben. Dat van de middenconsole is gewoon een ontwerpfout.

Ps. Ook de route van Xabia via Zaragoza, San Sebastian, Bordeaux weer terug naar Brabant, is prima te doen met een grote EV. In Spanje wat minder voorzieningen maar te doen. Frankrijk heeft mijn inziens inmiddels een goede landelijke dekking.
Ionity alleen nu onder de lijn Zaragoza- Valencia niet beschikbaar. Daarboven tot aan NL, geen centje pijn.

Ps op de terugweg de truc van het vasthouden van de laadkabel gedaan en hierdoor geen enkele mislukte sessie gehad. Op de heenweg nog 7 fouten. Dus de kabel blijven vasthouden tot de lader en auto actief zijn, daarna kun je uiteraard je ding gaan doen.

Zodra de auto's met een real life range van 500km en strakke laadcurve van 350kwh tot 20-80% er zijn, dan zijn we net zo snel als een ICE.
Ik haalde nu max 380km uit de auto. Deels door de bepakking maar ook het snelle rijden. Dan sta je toch iedere 2uur weer aan de lader. Dat mag van mij naar de 3uur.
Het laden duurde gemiddeld 20min. Voor mij prima, maar als de helft eraf kan, dan zijn de laadfiles ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
Ruvetuve schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:25:
Inmiddels een goede rit naar Oostenrijk gehad. IONITY abonnement (perfect voor Duitsland en Oostenrijk). Altijd volledige snelheid laden en voorspelbare kosten.

Zelfs op krappe plekken met de trekhaak koffer met paaltjes kan ik opladen. Al zijn er altijd wel plekken waar je kan overhangen zoals hieronder

[Afbeelding]

ℹ️
Voor ons vertrek werkte de bank van de middenrij niet zoals bedoeld: na het indrukken van de knop om de kinderen op de derde rij te laten plaatsnemen, klapte de rugleuning wel in, maar schoof de bank niet automatisch naar voren (handmatig wel).

Na inspectie bleek een staalkabel te zijn gebroken. Nieuwe onderdelen zijn besteld en worden na de vakantie gemonteerd.
Tussenstop gemaakt in colmar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Laatst online: 22:54
Boudewijm schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Tussenstop gemaakt in colmar? :D
Ha nee we zijn nog/alleen in Oostenrijk 🇦🇹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
[...]

Inmiddels reactie terug van Kia, en inderdaad, terugverwijzing naar de dealer OF de bandenfebrikant (Kumho).

Knip

Vandaag merkte ik overigens dat ik het nu pas bij een hogere snelheid heb (130). Vorige week was de auto natuurlijk vol beladen (met trekhaakkoffer) en voelde het toen al bij de 110 km/h opkomen.

Ik zou nog Kumho kunnen aanschrijven, maar eigenlijk begin ik het nu zat te worden en gaat het me alleen maar tijd kosten (wetende (@tvdoc dat het bij een nieuwe band ook kan zijn).

Nu maar hopen dat de winterbanden wissel wat positiviteit bied, ik ga dan wel voor Michelin denk ik want lees daar de 'minste' problemen mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 12-08-2025 08:50 . Reden: Persoonsgegevens in een screenshot zijn niet echt OK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
En zo probeert KIA iedereen af te wimpelen. Zoek het maar uit met je dealer of de bandenleverancier. Is natuurlijk ergens absurd. Je koopt een KIA, zij voorzien die auto van een set banden, en als er problemen mee zijn mag je gaan klagen bij de bandenleverancier, waar je helemaal geen connecties mee hebt.
Als er een ander onderdeel stuk gaat wat ze bij een andere fabrikant betrokken hebben, kunnen we zeker ook naar die fabrikant toe voor garantie.
Maar goed, ze komen er mee weg, want de meeste zijn het op een gegeven moment zat en laten het er maar bij ztten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
tvdoc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:03:
En zo probeert KIA iedereen af te wimpelen. Zoek het maar uit met je dealer of de bandenleverancier. Is natuurlijk ergens absurd. Je koopt een KIA, zij voorzien die auto van een set banden, en als er problemen mee zijn mag je gaan klagen bij de bandenleverancier, waar je helemaal geen connecties mee hebt.
Als er een ander onderdeel stuk gaat wat ze bij een andere fabrikant betrokken hebben, kunnen we zeker ook naar die fabrikant toe voor garantie.
Maar goed, ze komen er mee weg, want de meeste zijn het op een gegeven moment zat en laten het er maar bij ztten.
We moeten allemaal niet in de fuik lopen/ons in die fuik laten drijven dat het de banden zijn. Dat zeggen zij.

Ik heb een auto geleverd gekregen die trilt. Dat moeten zij oplossen totdat ik een auto heb die niet trilt. Of dat komt door de banden of door iets anders is niet aan mij.

Die positie heb ik consequent ingenomen, ook schriftelijk. Ik heb niet om nieuwe banden gevraagd. Ik heb ermee ingestemd dat we nieuwe banden proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
Tja, tot nu toe is er geen oplossing, of het nu de banden zijn of een probleem met de auto. Ik ben inmiddels al 1,5 jaar ermee bezig zonder dat KIA het probleem oplost. Zolang ze zo'n houding aannemen en zeggen dat het probleem aan de banden ligt waar ze geen verantwoordelijkheid voor nemen, blijft het resultaat hetzelfde.
Ik ga binnenkort wel weer in gesprek met de dealer, maar denk niet dat we veel verder komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
tvdoc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:35:
Tja, tot nu toe is er geen oplossing, of het nu de banden zijn of een probleem met de auto. Ik ben inmiddels al 1,5 jaar ermee bezig zonder dat KIA het probleem oplost. Zolang ze zo'n houding aannemen en zeggen dat het probleem aan de banden ligt waar ze geen verantwoordelijkheid voor nemen, blijft het resultaat hetzelfde.
Ik ga binnenkort wel weer in gesprek met de dealer, maar denk niet dat we veel verder komen.
Dan wordt het tijd voor de juridische weg maar is mijn punt wel belangrijk.

- aanspreken op non-conformiteit: het geleverde product voldoet niet aan de daaraan te stellen eisen
- dat zit hem er in dat de auto trilt (etc.)
- laatste kans geven de trillingen op te lossen: in gebreke stellen stellen
- als ze zeggen dat het aan de banden ligt, geldt in ieder geval in mijn geval dat zij (al!!) die banden hebben geleverd en verder is het aan hen om aan te tonen dat het aan de banden ligt en niet aan de auto. Dat zal in mijn geval lastig zijn nu we al vier sets banden hebben geprobeerd. Er is maar een constante en dat is de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeenIdee84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-08 23:06
Ik weet van heel lang geleden (bijbaantje) in de auto’s dat we toen ook centreerringen gebruikten. Dit was om eventueel verschil tussen de naaf en het naafdiameter minimaal was… Dit om trillingen te voorkomen. Misschien vergezocht en neem aan dat Kia hier zelf ook over nadenkt, maar kwam ineens bij me op… Iemand de ervaring dat hier al eens mee geëxperimenteerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Laatst online: 23:04
tvdoc schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:35:
Ik heb een paar maanden na aflevering (januari 2024) met een trillende auto gereden en las toen al op het forum dat men van het kastje naar de muur gestuurd werd. Heb nog een poging gedaan het minder te laten worden door 3D te laten balanceren maar heb al gauw op kosten van de BV nieuwe banden en velgen laten monteren. Of het nu de banden of velgen waren: sindsdien geen trillingen meer.
Ben nu toe aan nieuwe banden, de Pirelli’s Zero runflat op de achterwielen gaan hoogstens 10K km mee terwijl die op de voorwielen nog bijna nieuw zijn…..Achter heb ik al een keer vervangen met dezelfde banden maar ik wil nu overstappen op Goodyears asymmetric 5 of 6. De laatste (6) zijn nieuwer dan 5 maar wel dubbel zo duur??
De keuze voor Goodyear maak ik omdat ze onder mijn IPace van 2018 liggen, heerlijk stil zijn en zomaar 50K km meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Karel de Grote schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Ik heb een paar maanden na aflevering (januari 2024) met een trillende auto gereden en las toen al op het forum dat men van het kastje naar de muur gestuurd werd. Heb nog een poging gedaan het minder te laten worden door 3D te laten balanceren maar heb al gauw op kosten van de BV nieuwe banden en velgen laten monteren. Of het nu de banden of velgen waren: sindsdien geen trillingen meer.
Ben nu toe aan nieuwe banden, de Pirelli’s Zero runflat op de achterwielen gaan hoogstens 10K km mee terwijl die op de voorwielen nog bijna nieuw zijn…..Achter heb ik al een keer vervangen met dezelfde banden maar ik wil nu overstappen op Goodyears asymmetric 5 of 6. De laatste (6) zijn nieuwer dan 5 maar wel dubbel zo duur??
De keuze voor Goodyear maak ik omdat ze onder mijn IPace van 2018 liggen, heerlijk stil zijn en zomaar 50K km meegaan.
Op de achteras ben ik ook al toe aan mijn 3e set banden. De Falken Euroallseason banden zijn na 30.000 - 35.000 km versleten. Op de vooras zijn ze na 65.000 km nog wel goed.

10.000km met de Pirelli's is wel erg weinig. Dat wordt een enorme kostenpost, als je uitrekent wat dan de banden per kilometer kosten. Ik vind 30.000km al te weinig. Het zal deels ook van rijstijl afhangen. Maar de EV9 AWD maakt gewoon teveel gebruik van de achterwielaandrijving. Dit zou met name bij wegrijden beter verdeeld moeten worden. Maar dat doet Kia niet, want een goed WLTP verbruik is belangrijker. Daar worden bandenkosten niet in meegenomen.

Ik wil overigens geen asymmetrische band meer. Dat is op gladde wegen zeer slecht bevallen met de EV9, die in die situatie "diagonaal rechtdoor" reed.
Maar er is heel weinig keuze in all season banden van 21". Vredestein kan geloof ik ook, maar is ook niet mijn favoriete bandenmerk. Misschien dan toch maar weer een winter- en zomerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc

..Achter heb ik al een keer vervangen met dezelfde banden maar ik wil nu overstappen op Goodyears asymmetric 5 of 6. De laatste (6) zijn nieuwer dan 5 maar wel dubbel zo duur??
De eerste velgen die er op zaten waren de originele 21 inch met de Continental contact c banden met hobbels en trillingen. Vervolgens zo'n zelfde set van een andere EV 9 er onder gehad, zelfde probleem. Daarna op eigen kosten Vredestein winterbanden er onder laten zetten op de 21 inch KIA velgen, trillingsprobleem voor 95% weg. Vandaar dat ik er toen vanuit ging dat het echt aan die conti's lag.
Nu heb ik een set originele 19 inch velgen met de Goodyear Asymetric 6, en nu zijn de trillingen dus weer terug. Gelukkig lang niet zo erg als met de continentals.
Dat de Goodyears heerlijk stil zijn, kan ik niet zeggen, ik hoor ze meer dan de Vredesteins.
Dus ben benieuwd wat ze bij jou gaan doen als je Goodyears er onder laat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijm
[...]

Wat voor velgen heb je eronder laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Laatst online: 15:56
Is er iemand van jullie nog bezig met V2G i.c.m. de EV9? Ik ben geïnteresseerd maar het blijft erg stil ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
reistier schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:37:
Is er iemand van jullie nog bezig met V2G i.c.m. de EV9? Ik ben geïnteresseerd maar het blijft erg stil ...
Verwacht dat het nooit komt en dan valt het altijd mee.
Het heeft een reden dat dit nog niet live is, bij alle auto’s. Belangen zijn te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 09:11
Ik zie het nut niet van een autobatterij te verkwisten aan dat soort zaken. Als je denkt dat batterijen rendabel zijn kan je ook een appart systeem kopen dat altijd aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
blinded schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Ik zie het nut niet van een autobatterij te verkwisten aan dat soort zaken. Als je denkt dat batterijen rendabel zijn kan je ook een appart systeem kopen dat altijd aangesloten is.
Ja ik denk ook dat dit slimmer is, heb er al een paar op de lijst staan. Als ik na de verbouwing nog geld over heb komt er waarschijnlijk wel èèn. Hoewel de kans dat je geld over houdt na een verbouwing is heel klein :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:16
In Amerika zijn er software updates geweest voor v2g/v2h voor de ev9 en wordt de quasar 2 laadpaal officieel uitgerold en gepromoot door Kia.

Hier lijkt de wetgeving/goedkeuringen nog de grootste limiterende factor. Denk niet dat je dergelijke toepassingen voor 2026/2027 moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Grote
  • Laatst online: 23:04
Boudewijm schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Wat voor velgen heb je eronder laten zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaDgn2cJh-avgEzM8jxpqy_v8N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOrJMky3gBkyQklDcZunuZ7k.jpg?f=fotoalbum_large

Brock velgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:29
ty5500 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

In Amerika zijn er software updates geweest voor v2g/v2h voor de ev9 en wordt de quasar 2 laadpaal officieel uitgerold en gepromoot door Kia.

Hier lijkt de wetgeving/goedkeuringen nog de grootste limiterende factor. Denk niet dat je dergelijke toepassingen voor 2026/2027 moet verwachten.
Zal vast al lang en breed besproken zijn ergens; maar ik snap daar nog steeds zo weinig van, dat je wel gewoon een thuisbatterij mag hebben maar dat het gebruik van je auto als thuisbatterij geblokkeerd word.

Overigens nog wel benieuwd hoe dat zou werken met een auto, ik kan mij zo voorstellen dat een batterij die vaak overdag onderweg is niet optimaal benut kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Gasoline1234 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Op de achteras ben ik ook al toe aan mijn 3e set banden. De Falken Euroallseason banden zijn na 30.000 - 35.000 km versleten. Op de vooras zijn ze na 65.000 km nog wel goed.

10.000km met de Pirelli's is wel erg weinig. Dat wordt een enorme kostenpost, als je uitrekent wat dan de banden per kilometer kosten. Ik vind 30.000km al te weinig. Het zal deels ook van rijstijl afhangen. Maar de EV9 AWD maakt gewoon teveel gebruik van de achterwielaandrijving. Dit zou met name bij wegrijden beter verdeeld moeten worden. Maar dat doet Kia niet, want een goed WLTP verbruik is belangrijker. Daar worden bandenkosten niet in meegenomen.

Ik wil overigens geen asymmetrische band meer. Dat is op gladde wegen zeer slecht bevallen met de EV9, die in die situatie "diagonaal rechtdoor" reed.
Maar er is heel weinig keuze in all season banden van 21". Vredestein kan geloof ik ook, maar is ook niet mijn favoriete bandenmerk. Misschien dan toch maar weer een winter- en zomerset.
Hoe verhoudt de assymetrie van het profiel zich tot het driften wat je beschrijft? Heb dat nooit eerder gehoord of gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Bever! schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

Hoe verhoudt de assymetrie van het profiel zich tot het driften wat je beschrijft? Heb dat nooit eerder gehoord of gelezen
Tot afgelopen winter had ik dat ook nog nooit meegemaakt.
Maar ik reed in het verleden ook nooit op banden met asymmetrisch profiel.
Misschien is het een combinatie van zo'n band en de EV9 Torque Vectoring, maar dat diagonaal rechtdoor driften voelde bijzonder onveilig aan. Het trad op op een 80 km/u weg met rijsporen-in-de-sneeuw.

Alsof het gedeeltelijke winterprofiel van deze band wel grip op de weg had, en het andere deel of de banden aan de andere zijde van de auto niet. De EV9 ESP/4WD/TorqueVectoring bleek daar compleet van in de war te raken en het rechtdoor driften zelfs nog te verergeren.
Dit maakte ik mee gedurende meerdere kilometers, dus niet op een kort glad stukje weg. Ook bij lage snelheid, bij 30 - 40 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
Gasoline1234 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Misschien is het een combinatie van zo'n band en de EV9 Torque Vectoring, maar dat diagonaal rechtdoor driften voelde bijzonder onveilig aan. Het trad op op een 80 km/u weg met rijsporen-in-de-sneeuw.

Alsof het gedeeltelijke winterprofiel van deze band wel grip op de weg had, en het andere deel of de banden aan de andere zijde van de auto niet. De EV9 ESP/4WD/TorqueVectoring bleek daar compleet van in de war te raken en het rechtdoor driften zelfs nog te verergeren.
Dit maakte ik mee gedurende meerdere kilometers, dus niet op een kort glad stukje weg. Ook bij lage snelheid, bij 30 - 40 km/u.
Herkenbaar, ook ik heb dit meegemaakt op de Duitse snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

Gasoline1234 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ah nu snap ik je, je doelt op een zijde wel en andere zijde geen winterpofiel op een vier seizoenen band. Ik las het als een asymetrisch zomer profiel, wat praktisch alle banden hebben tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EB W
Dit weekend installeer ik de EV DC lader en heb een EV9 dus laat het zsm weten of het werkt…

En mocht het (nog)niet werken, dan kan ik iig wel de EV9 en e-Up met 12,5kW laden ☺️ de up is dan in 3 uur vol.

[ Voor 15% gewijzigd door EB W op 13-08-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
EB W schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Dit weekend installeer ik de EV DC lader en heb een EV9 dus laat het zsm weten of het werkt…

En mocht het (nog)niet werken, dan kan ik iig wel de EV9 en e-Up met 12,5kW laden ☺️ de up is dan in 3 uur vol.
Is dat niet veel duurder dan een AC lader? Wat is het voordeel?

Ik heb trouwens de Peblar Business en deze is hardware matig ook klaar voor bi-directioneel laden. Net als de EV9 wacht de activatie van de software of regelgeving…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EB W
Koptelefoontje schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Is dat niet veel duurder dan een AC lader? Wat is het voordeel?
Klopt, maar soms kan de on board charger het niet van de auto en moet het extern gebeuren. Daarnaast is soms de aansturing van de charger op de externe slimmer, beter ontwikkeld dan diegene in de auto.

Voor de e-up geeft het mij het voordeel dat deze Max 7kW AC kan laden en 35 DC, dus nu kan ik op 12,5 laden als de stroom het goedkoopst is of de meeste zon opbrengst heb.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• A lex
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:42
Ik heb een paar dingen om over te schrijven.

Dus, vakantie met de (geleende) EV9. Fantastisch, over het algemeen echt een goede ervaring.

Het verbruik was voornamelijk 40-50 kWh/100 km. Ik had een of twee keer zo'n 35 kWh, en soms meer dan 50 in de heuvels.

Dat betekende een actieradius van ongeveer 220 km, maar in de praktijk, bij opladen van 15-85%, een actieradius van ongeveer 180-190 km tussen stops. Dat was ongeveer 1u45m-2u rijden voor ons, wat eigenlijk helemaal geen straf was - want minstens één van de kinderen moest plassen, enz.

Het grootste deel van de rit werd gereden met 100 km/u op de gps (103 op het dashboard).

Veruit de beste laadpunten waren FastNed, omdat je aangekoppeld kon blijven. Als ik moest ontkoppelen, had ik het tot een kunst verheven... het kostte me een paar minuten aan het begin en einde... geen probleem. Laadtijden zijn meestal 20-25 minuten. De totale laadkosten bedragen ongeveer € 500 voor de hele vakantie van 2500 km.

De EV9 is een fantastische trekauto. Ik heb nog nooit iets beters meegemaakt. Het vermogen en koppel zijn superhandig om mee te nemen op de snelweg of om hellingen te beklimmen. Ik denk dat je met vol gas de caravan flink zou beschadigen. LOL.

Dus voor mij een over het algemeen positieve ervaring. Niet zonder problemen. Ik zou graag een actieradius van 400 km hebben in plaats van 200 km, en ik zou graag altijd aangekoppeld willen blijven tijdens het laden.

Het ergste aan de ervaring waren de apps. ABRP net zo goed als de ingebouwde KIA navigatie. Constant vreemde beslissingen nemen over welke laadstations ik moet gebruiken. Kiezen voor een 100 kW-lader bij een McDonalds bijvoorbeeld, terwijl er 5 km verderop een snellaadstation met 8 300 kW-laders beschikbaar is. Dat werd soms frustrerend.

Nadat we wat vertrouwen hadden gekregen in de actieradius van de auto, begonnen we ABRP te gebruiken in combinatie met de KIA Nav, maar namen daarna zelf beslissingen over wanneer we stopten... vaak sloegen we 1 of 2 aanbevolen laadstops over.

In die 2 weken zagen we maar 2 andere EV9's. 1x zwarte GT Line met Britse kentekenplaten in Vitrac, en nog een identieke Nederlandse EV9 met een caravan, die oplaadde bij een FastNed vlakbij Metz. Dat leverde een grappige foto op. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxb0OYw_hnA6V22VkgTcQMaZPrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXM8pgzftrdeeluZprl4COYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caHLTrhpYwmytaRA1j5GqwKSZQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDtn6YnlnHm23hlbWxViswQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7PfCGHWhuLm9URCodJ8BErJHvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3jGXXVq58EERMYvkWClv9KG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKLvTfeoU694jhc75V4pPlPKkw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXFjMjFJHUxruVUhTnD7BiPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhg_k9AUQC-zGUTJLMU9A9o4m9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5QCEABlIJKe8whfea1U4pWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Je9ljo1tt90oTNfBegsGphuuQmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HERC06IRdxwVj3j6bfCZApA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Tc-1uRlSEvti8nAkUfF1yBkkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtcREVWH1M09XwZY3k9FDQxX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIcqHQZWxQ23INOn_h4uVrk4zD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEd1lslrm37VC2FHZbaWEP13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6RXmjL5clrmCm2De1VMQslg2aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rlHBKx7n9oqJZSHhuFFKKtx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc5Uj4ZP5hX7nz7qlLIxge3sFB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYvrtHJN2n48Bv8V3R7P58Od.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A lex
Toen we terugkwamen van vakantie, kon ik eindelijk mijn eigen GT Line ophalen na de reparaties (in totaal 6 weken).

De auto trilde al sinds nieuw op de snelweg. Ik heb waarschijnlijk 5 afspraken bij de dealer gehad om het te laten verhelpen, en zo'n 2 maanden geleden heeft de leasemaatschappij eindelijk de banden (gratis) vervangen door Michelin.

Ik heb hier gepost dat het probleem volledig was opgelost, maar helaas begon ik na ongeveer een week rijden te merken dat het probleem nog niet helemaal was verholpen :( Ik heb meteen zowel KIA als de leasemaatschappij gemaild. Van KIA werd mij (beleefd) gevraagd om hen niet meer lastig te vallen en van de leasemaatschappij..... geen reactie.

Toen ontstond het 12V-probleem, toen de schade, en nu zijn we bij.

Gisteren heb ik de auto opgehaald, de snelweg op en..... 80-120 km/u véél ergere trillingen dan voorheen. Ook trekt de auto naar rechts (bij 100+ op de snelweg binnen ongeveer 200 meter wisselt hij volledig van rijstrook als je het stuur niet naar links houdt)....

Dus vanochtend terug naar de dealer. Proefrit gemaakt met een monteur, die beide problemen meteen bevestigde. De auto is terug geboekt op 25-08 voor twee weken ter onderzoek.

Ik begin de levenslust te verliezen als het hierop aankomt.

De geleende EV9 is vandaag opgehaald. Bittersweet, want hij reed perfect... absoluut geen spoor van trillingen, ongeacht de snelheid.

We hebben in 4 weken 3000 km gereden met de leenauto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWbUrEqeDqA1obecXBOPWGxVw8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBQvIUrwbJ2QMBNMo1iAVm24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BKGVPvjjt6ZOs1n1cwATxsx1KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9xHBuhBDjbAijysOglfHA5V.jpg?f=fotoalbum_large

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Mooi verslag, @A lex .
En wat vervelend dat het trillende-banden-verhaal alleen maar erger lijkt te worden.
Ik besef mij dat het eigenlijk beter is om een jonge tweedehandse of een auto uit voorraad te kopen, die je uitgebreid kunt proefrijden voor aanschaf, dan een nieuwe.

Bij bestellen van een gloednieuwe auto, heb je eigenlijk meer kans op langdurig gedoe. 5x terug naar de dealer en alleen maar van de regen in de drup raken....
Maar goed, bij auto-van-de-werkgever / lease is de keuze tussen nieuwe / 2e hands natuurlijk meestal niet aan jezelf. Sterkte met de afwikkeling!

• Koptelefoontje
A lex schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:23:
Toen we terugkwamen van vakantie, kon ik eindelijk mijn eigen GT Line ophalen na de reparaties (in totaal 6 weken).

De auto trilde al sinds nieuw op de snelweg. Ik heb waarschijnlijk 5 afspraken bij de dealer gehad om het te laten verhelpen, en zo'n 2 maanden geleden heeft de leasemaatschappij eindelijk de banden (gratis) vervangen door Michelin.

Ik heb hier gepost dat het probleem volledig was opgelost, maar helaas begon ik na ongeveer een week rijden te merken dat het probleem nog niet helemaal was verholpen :( Ik heb meteen zowel KIA als de leasemaatschappij gemaild. Van KIA werd mij (beleefd) gevraagd om hen niet meer lastig te vallen en van de leasemaatschappij..... geen reactie.

Toen ontstond het 12V-probleem, toen de schade, en nu zijn we bij.

Gisteren heb ik de auto opgehaald, de snelweg op en..... 80-120 km/u véél ergere trillingen dan voorheen. Ook trekt de auto naar rechts (bij 100+ op de snelweg binnen ongeveer 200 meter wisselt hij volledig van rijstrook als je het stuur niet naar links houdt)....

Dus vanochtend terug naar de dealer. Proefrit gemaakt met een monteur, die beide problemen meteen bevestigde. De auto is terug geboekt op 25-08 voor twee weken ter onderzoek.

Ik begin de levenslust te verliezen als het hierop aankomt.

De geleende EV9 is vandaag opgehaald. Bittersweet, want hij reed perfect... absoluut geen spoor van trillingen, ongeacht de snelheid.

We hebben in 4 weken 3000 km gereden met de leenauto :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Frustrerend zeg, als ik het mij goed herinner had je het 12v probleem en werd de auto weggesleept en hebben ze je wielophanging krom getrokken. Dit lijkt mij dan nog iets wat toch nog krom is? Hebben ze die hele ophanging vervangen?
Bizar ook dat jij dit deze en de vorige keer al in een korte rit kon voelen, je mag toch wel iets van een validatie verwachten vanuit de dealer bij zo’n grote repetitie.

• A lex
Koptelefoontje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Frustrerend zeg, als ik het mij goed herinner had je het 12v probleem en werd de auto weggesleept en hebben ze je wielophanging krom getrokken. Dit lijkt mij dan nog iets wat toch nog krom is? Hebben ze die hele ophanging vervangen?
Bizar ook dat jij dit deze en de vorige keer al in een korte rit kon voelen, je mag toch wel iets van een validatie verwachten vanuit de dealer bij zo’n grote repetitie.
Klopt.

Voor zover ik weet heeft de dealer beide keren geen proefrit gemaakt. Want als ze dat wel hadden gedaan, waren beide problemen direct opgevallen. Niet bepaald een goede reclame voor ze.

• ty5500
EB W schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:08:
[...]

Vrees er wat voor. Denk ook niet dat v2h al vrijgegeven is op de laadpalen in Europa omdat de regelgeving nog niet af is en denk dat het ook nog geblokkeerd is op de ev9. hier kan je nog wat meer informatie vinden over o.a. de update die mijn inziens vermoedelijk v2g/v2h unlockt in Amerika op de ev9 maar lijkt enkel over the air.
https://www.reddit.com/r/...did_anyone_update_yet_or/
Wel nog veel verwarrende informatie. Er is een kia portaal waarop je het (in amerika) nadien zou moeten activeren.
https://owners.kia.com/co...tStore/vehicleToHome.html

Las onlangs wel van een test dat een duits bedrijf van laadpalen had gedaan met een ev9. Vraag mij dan af hoe zij dit deden want ze beweren dat de test niet ondersteund was door Kia en ik denk niet dat het automatisch geactiveerd is in Europa. https://www.linkedin.com/...-7212940493075206144-5q_Y In Nederland was er ook zo'n test maar dit was blijkbaar met Kia ingenieurs.

[ Voor 10% gewijzigd door ty5500 op 14-08-2025 16:08 ]

• mfellman
Ik heb vandaag na bijna 2 maanden de auto weer terug. Subframe voor enzo waren het probleem.

• Bever!

Bever!

3

mfellman schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:28:
Ik heb vandaag na bijna 2 maanden de auto weer terug. Subframe voor enzo waren het probleem.
Wat waren de klachten?

• Bever!

Bever!

3

A lex schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:28:
[...]

Klopt.

Voor zover ik weet heeft de dealer beide keren geen proefrit gemaakt. Want als ze dat wel hadden gedaan, waren beide problemen direct opgevallen. Niet bepaald een goede reclame voor ze.
Helaas standaard in mijn ervaringen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mfellman
Iets te korte carrosserie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jIHNhwk85194h2HD23PDDVmy2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JoHTfos51RTATxZQfrTjak0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijm
A lex schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:13:
Ik heb een paar dingen om over te schrijven.

Dus, vakantie met de (geleende) EV9. Fantastisch, over het algemeen echt een goede ervaring.

Het verbruik was voornamelijk 40-50 kWh/100 km. Ik had een of twee keer zo'n 35 kWh, en soms meer dan 50 in de heuvels.

Dat betekende een actieradius van ongeveer 220 km, maar in de praktijk, bij opladen van 15-85%, een actieradius van ongeveer 180-190 km tussen stops. Dat was ongeveer 1u45m-2u rijden voor ons, wat eigenlijk helemaal geen straf was - want minstens één van de kinderen moest plassen, enz.

Het grootste deel van de rit werd gereden met 100 km/u op de gps (103 op het dashboard).

Veruit de beste laadpunten waren FastNed, omdat je aangekoppeld kon blijven. Als ik moest ontkoppelen, had ik het tot een kunst verheven... het kostte me een paar minuten aan het begin en einde... geen probleem. Laadtijden zijn meestal 20-25 minuten. De totale laadkosten bedragen ongeveer € 500 voor de hele vakantie van 2500 km.

De EV9 is een fantastische trekauto. Ik heb nog nooit iets beters meegemaakt. Het vermogen en koppel zijn superhandig om mee te nemen op de snelweg of om hellingen te beklimmen. Ik denk dat je met vol gas de caravan flink zou beschadigen. LOL.

Dus voor mij een over het algemeen positieve ervaring. Niet zonder problemen. Ik zou graag een actieradius van 400 km hebben in plaats van 200 km, en ik zou graag altijd aangekoppeld willen blijven tijdens het laden.

Het ergste aan de ervaring waren de apps. ABRP net zo goed als de ingebouwde KIA navigatie. Constant vreemde beslissingen nemen over welke laadstations ik moet gebruiken. Kiezen voor een 100 kW-lader bij een McDonalds bijvoorbeeld, terwijl er 5 km verderop een snellaadstation met 8 300 kW-laders beschikbaar is. Dat werd soms frustrerend.

Nadat we wat vertrouwen hadden gekregen in de actieradius van de auto, begonnen we ABRP te gebruiken in combinatie met de KIA Nav, maar namen daarna zelf beslissingen over wanneer we stopten... vaak sloegen we 1 of 2 aanbevolen laadstops over.

In die 2 weken zagen we maar 2 andere EV9's. 1x zwarte GT Line met Britse kentekenplaten in Vitrac, en nog een identieke Nederlandse EV9 met een caravan, die oplaadde bij een FastNed vlakbij Metz. Dat leverde een grappige foto op. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fantastisch verslag!
Bedankt voor de moeite!
Jammer om te horen dat de auto nog steeds niet gefixt is, twee keer geen proefrit, is het dan niet tijd voor een andere dealer?

Welke dealer is het als ik vragen mag?

Heb je nog een tussenstop gemaakt (overnachting) met de caravan? Of ben je in 1 x 1000km gaan rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EB W
@reistier ik heb de Sigenergy EV DC Bidirectionele lader inmiddels geïnstalleerd en helaas, hij doet het een paar seconden en dan geeft de EV9 een foutmelding van de lader en stopt hij.

Ik denk toch dat we moeten wachten tot je via Kia Connect de V2X service kan activeren…

[ Voor 6% gewijzigd door EB W op 15-08-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
EB W schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:08:
@reistier ik heb de Sigenergy EV DC Bidirectionele lader inmiddels geïnstalleerd en helaas, hij doet het een paar seconden en dan geeft de EV9 een foutmelding van de lader en stopt hij.

Ik denk toch dat we moeten wachten tot je via Kia Connect de V2X service kan activeren…
Ik begrijp echt niet wat het verschil tussen terugleveren door een zonnepaneel of door een EV is? En voor mij gaat het eigenlijk ook alleen om V2H en niet om V2H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ty5500
AgeOfPanic schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:46:
[...]

Ik begrijp echt niet wat het verschil tussen terugleveren door een zonnepaneel of door een EV is?
Als ik een gokje mag doen, zonnepanelen zijn redelijk voorspelbaar met weersdata. Opbouw en afbouw is geleidelijk. Met v2g heb je deze voorspelbaarheid veel minder. Als massa's mensen of zelfs bedrijven allemaal tegelijk hun wagenpark laten terugleveren op een piekuur krijg je plots een gigantische spanningsstijging op het net. Komt hierbij dat personeel op het werk dikwijls kan laden. Als ze vervolgens thuis hun huishouden hierop laten draaien of nog beter, energieleverancier gaan spelen s avonds, dan heb je weer een bijkomend voordeel.

Het komt er wel. In de andere grote markten is het allemaal ook nog heel heel pril.
Pagina: 1 ... 89 90 Laatste