Ik heb een paar dingen om over te schrijven.
Dus, vakantie met de (geleende) EV9. Fantastisch, over het algemeen echt een goede ervaring.
Het verbruik was voornamelijk 40-50 kWh/100 km. Ik had een of twee keer zo'n 35 kWh, en soms meer dan 50 in de heuvels.
Dat betekende een actieradius van ongeveer 220 km, maar in de praktijk, bij opladen van 15-85%, een actieradius van ongeveer 180-190 km tussen stops. Dat was ongeveer 1u45m-2u rijden voor ons, wat eigenlijk helemaal geen straf was - want minstens één van de kinderen moest plassen, enz.
Het grootste deel van de rit werd gereden met 100 km/u op de gps (103 op het dashboard).
Veruit de beste laadpunten waren FastNed, omdat je aangekoppeld kon blijven. Als ik moest ontkoppelen, had ik het tot een kunst verheven... het kostte me een paar minuten aan het begin en einde... geen probleem. Laadtijden zijn meestal 20-25 minuten. De totale laadkosten bedragen ongeveer € 500 voor de hele vakantie van 2500 km.
De EV9 is een fantastische trekauto. Ik heb nog nooit iets beters meegemaakt. Het vermogen en koppel zijn superhandig om mee te nemen op de snelweg of om hellingen te beklimmen. Ik denk dat je met vol gas de caravan flink zou beschadigen. LOL.
Dus voor mij een over het algemeen positieve ervaring. Niet zonder problemen. Ik zou graag een actieradius van 400 km hebben in plaats van 200 km, en ik zou graag altijd aangekoppeld willen blijven tijdens het laden.
Het ergste aan de ervaring waren de apps. ABRP net zo goed als de ingebouwde KIA navigatie. Constant vreemde beslissingen nemen over welke laadstations ik moet gebruiken. Kiezen voor een 100 kW-lader bij een McDonalds bijvoorbeeld, terwijl er 5 km verderop een snellaadstation met 8 300 kW-laders beschikbaar is. Dat werd soms frustrerend.
Nadat we wat vertrouwen hadden gekregen in de actieradius van de auto, begonnen we ABRP te gebruiken in combinatie met de KIA Nav, maar namen daarna zelf beslissingen over wanneer we stopten... vaak sloegen we 1 of 2 aanbevolen laadstops over.
In die 2 weken zagen we maar 2 andere EV9's. 1x zwarte GT Line met Britse kentekenplaten in Vitrac, en nog een identieke Nederlandse EV9 met een caravan, die oplaadde bij een FastNed vlakbij Metz. Dat leverde een grappige foto op.