Ja een paar Posts terug beschreef ik het als pingpongen tussen de lijnen, het is alsof hij niet bezig is om in het midden te rijden maar enkel reageert wanneer de zijkant van het rijvak te dichtbij komt.EB W schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:20:
Inmiddels hebben we 6000 gereden met de EV9 en, naast de nog steeds trillende banden, ben ik nog niet heel erg te spreken over de highway drive assistant (HDA), hij corrigeert erg veel en gedraagt zich nogal ‘zenuwachtig’ tussen de lijnen door veel stuur correcties te maken.
Hoe ervaren anderen dit?
Persoonlijk ervaar ik dat niet. Ik heb best al wat auto's met HDA gereden en de EV9 is één van de betere op dat vlak. Ik heb er alleen last van als ik ben vergeten op het stuurwieltje op het stuur te drukken 😅EB W schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:20:
Inmiddels hebben we 6000 gereden met de EV9 en, naast de nog steeds trillende banden, ben ik nog niet heel erg te spreken over de highway drive assistant (HDA), hij corrigeert erg veel en gedraagt zich nogal ‘zenuwachtig’ tussen de lijnen door veel stuur correcties te maken.
Hoe ervaren anderen dit?
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
De HDA kan zenuwachtig zijn ja, maar dat komt dan omdat je teveel zelf wil sturen. Hij gaat dan een soort van tegenwerken en wordt dan dus wat nerveus. Dus zoals @mfellman zegt, je moet het stuur echt helemaal zijn eigen gang laten zijn, je merkt dan gelijk dat hij veel rustiger wordt.
Wat een jetser zeg ... moet je nou twee campingplekken reserveren om dat huis te mogen neerzetten? Vergeleken met deze enorme caravan ziet de EV9 eruit als een EV3.A lex schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:57:
Vandaag zijn we aangekomen op onze eindbestemming in de Dordogne.
Heb je toevallig ook een 0-100km testje gedaan met die caravan? Wel benieuwd in hoeverre het je acceleratie beïnvloedt.
RespectA lex schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:57:
Caravan is 2500kg beladen. 7 personen aan boord en ook nog eens een enorme dakkoffer.
Op vlak terrein met 90 km/u (met de vrachtwagens) haalden we gemiddeld 35-40 kWh/100 km.
Gevarieerd terrein met 95-100 km/u, gemiddeld 40-45.
Bij het klimmen was het ergens tussen de 50 en 60 kW.
Gemiddeld reden we zo'n 180 km tussen de oplaadbeurten. Dat was ongeveer twee uur rijden. Dat vonden wij prima, met 5 kinderen aan boord die moesten plassen etc.
Het afkoppelen van de caravan kost echt geen stress, ik doe het binnen 30 seconden. Ik beweer niet dat diesel of benzine niet makkelijker is, natuurlijk is dat wel zo.... Maar ook dit gaf geen stress, en man, wat trekt de EV9 de caravan goed!
[Afbeelding]
Ik vind dat afkoppelen en elders parkeren toch een gedoe. Kost toch makkelijk een extra 10 minuten incl aankoppelen.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind de HDA ook gigantisch prut, en dat vergelijk ik met een kodiaq. Die deed dit echt vele malen beter en minder zenuwachtig en overdreven.EB W schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:20:
Hoe ervaren anderen dit?
Bovendien vind ik dat de HDA de auto veel te veel aan de buitenkanten van de baan houdt. Vaker als ik op de linkerbaan rij, dan heb ik haast het gevoel alsof ik de spiegels raak van de auto rechts van mij.
[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijm op 29-07-2025 10:04 ]
Hoeveel km heb je in het totaal gereden, hoelang heb je erover gedaan en hoeveel keer laden als ik vragen mag?A lex schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:57:
Caravan is 2500kg beladen. 7 personen aan boord en ook nog eens een enorme dakkoffer.
Op vlak terrein met 90 km/u (met de vrachtwagens) haalden we gemiddeld 35-40 kWh/100 km.
Gevarieerd terrein met 95-100 km/u, gemiddeld 40-45.
Bij het klimmen was het ergens tussen de 50 en 60 kW.
Gemiddeld reden we zo'n 180 km tussen de oplaadbeurten. Dat was ongeveer twee uur rijden. Dat vonden wij prima, met 5 kinderen aan boord die moesten plassen etc.
Het afkoppelen van de caravan kost echt geen stress, ik doe het binnen 30 seconden. Ik beweer niet dat diesel of benzine niet makkelijker is, natuurlijk is dat wel zo.... Maar ook dit gaf geen stress, en man, wat trekt de EV9 de caravan goed!
[Afbeelding]
Ik heb met 104kmph en de 1800kg caravan het niet onder de 55kwh/100km gekregen.
Dat wil je niet doen volgas met de caravan, de ev9 trekt gewoon door met mogelijke schade tot gevolg. Mijn 1800kg caravan is alsof er niets achter hangt, laatste keer vergeten reed ik al 120…Nestorix schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:48:
[...]
Wat een jetser zeg ... moet je nou twee campingplekken reserveren om dat huis te mogen neerzetten? Vergeleken met deze enorme caravan ziet de EV9 eruit als een EV3.
Heb je toevallig ook een 0-100km testje gedaan met die caravan? Wel benieuwd in hoeverre het je acceleratie beïnvloedt.
Dat langzaam pingpongen tussen de lijnen doet de mijne ook. Om zeeziek van te worden. Ik gebruik HDA vrijwel nooit. Van rijstrook veranderen met de richtingaanwijzer slaat toch eigenlijk ook nergens op? Gaat ook vaak te laat, waardoor ie gaat remmen voor zijn voorligger. Ik begrijp het ook nooit als mensen zeggen dat ze "nooit meer zonder willen". Om die reden wil men ook geen trekhaakbagagebox, omdat die HDA uitschakelt.Dutchmaik schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:29:
De HDA kan zenuwachtig zijn ja, maar dat komt dan omdat je teveel zelf wil sturen. Hij gaat dan een soort van tegenwerken en wordt dan dus wat nerveus. Dus zoals @mfellman zegt, je moet het stuur echt helemaal zijn eigen gang laten zijn, je merkt dan gelijk dat hij veel rustiger wordt.
In de Tesla gebruikte ik Autopilot ook al nooit, hoewel die strakker tussen de lijnen bleef rijden. De adaptive cruise control op de EV9 bevalt me daarentegen wel heel goed.
Mij bevalt HDA prima. Zolang je niet zelf gaat “helpen” met sturen, rijdt het strak. Ook op B-wegen, mits voorzien van strepen, rijdt het strak.
Voor het gebruiken van automatische rijbaanwissel, moet je wel “heul veul” geduld en vooruitziende blik hebben.
Voor het gebruiken van automatische rijbaanwissel, moet je wel “heul veul” geduld en vooruitziende blik hebben.
Volgens mij is er wat verwarring tussen HDA en Lane Keeping Assist. HDA is alleen op snelwegen te gebruiken, maar Lane Keeping Assist (het stuurwiel knopje op je stuur), kan je bijna overal gebruiken. HDA gebruik ik idd ook nooit, maar Lane Keeping Assist heb ik juist heel vaak aan staan en werkt meestal heel goed.
Voor mij is een van de standaard acties als ik wegga: het stuurtje aanzetten.Andre24 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:27:
Volgens mij is er wat verwarring tussen HDA en Lane Keeping Assist. HDA is alleen op snelwegen te gebruiken, maar Lane Keeping Assist (het stuurwiel knopje op je stuur), kan je bijna overal gebruiken. HDA gebruik ik idd ook nooit, maar Lane Keeping Assist heb ik juist heel vaak aan staan en werkt meestal heel goed.
Ik ben het eens met de reactie hierboven. Ik vind het echt heerlijk. Overal.
HDA en het stuurtje zijn voor mij hetzelfde, beide irritant en subpar systeem. Al een paar keer gehad als je op de spitsstrook rijd dat de auto ineens naar links wilt, zonder ingrijpen direct een ongeluk.
Idem als de auto ineens bedenkt, zonder waarschuwing, dat hij de bocht niet kan halen met 120kmph met het stuurtje en het maar gewoon opgeeft en uitzet.
Idem als de auto ineens bedenkt, zonder waarschuwing, dat hij de bocht niet kan halen met 120kmph met het stuurtje en het maar gewoon opgeeft en uitzet.
Nou ik rij dus veel met een fietsendrager en mis de meeste functies niet, maar gebrek aan BSM is wel irritant. Vooral als je het gewend bent… lijkt eigenlijk alsof het altijd ‘clear’ is.Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:25:
[...]
Ik begrijp het ook nooit als mensen zeggen dat ze "nooit meer zonder willen". Om die reden wil men ook geen trekhaakbagagebox, omdat die HDA uitschakelt.
Dat pingpongen tussen de lijnen komt door LKA oftewel Lane Keeping Assist. Komt rechts over de lijn dan stuurt hij naar links, komt je links over de lijn dan stuurt hij naar rechts. Je plek op de rijbaan maalt dit systeem niet om, puur bedoeld om er voor te zorgen dat je op rijbaan blijft en niet ik de berm of op de baan van de tegenliggers. In en uitschakelen kan door de knop met het stuurtje ingedrukt te houden. Overigens schakelt dit systeem weer automatisch in als je dramatisch over de lijn gaat rijden.
Het actief sturen doet LFA oftewel Lane Following Assist, dit is dat icoon met dat stuurtje en schakel automatisch in bij het gebruik van HDA (Highway drive Assist) maar is ook prima bruikbaar op 80 of 100km wegen.
HDA is ook niet meer dan een combinatie van LFA en adaptive cruise control gecombineerd met de data van de kaarten, maximum snelheid, scherpe bochten etc.
Spitsstroken en slechte belijningen zijn een drama maar eigenlijk is er voor zover ik weet nog geen enkele auto dit daar mee om kan gaan.
Het actief sturen doet LFA oftewel Lane Following Assist, dit is dat icoon met dat stuurtje en schakel automatisch in bij het gebruik van HDA (Highway drive Assist) maar is ook prima bruikbaar op 80 of 100km wegen.
HDA is ook niet meer dan een combinatie van LFA en adaptive cruise control gecombineerd met de data van de kaarten, maximum snelheid, scherpe bochten etc.
Spitsstroken en slechte belijningen zijn een drama maar eigenlijk is er voor zover ik weet nog geen enkele auto dit daar mee om kan gaan.
Dat irritante pingpongen tussen de lijnen is toch echt tijdens LFA, dus met het groene suurtje actief.Freezhost schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:18:
Dat pingpongen tussen de lijnen komt door LKA oftewel Lane Keeping Assist. Komt rechts over de lijn dan stuurt hij naar links, komt je links over de lijn dan stuurt hij naar rechts. Je plek op de rijbaan maalt dit systeem niet om, puur bedoeld om er voor te zorgen dat je op rijbaan blijft en niet ik de berm of op de baan van de tegenliggers. In en uitschakelen kan door de knop met het stuurtje ingedrukt te houden. Overigens schakelt dit systeem weer automatisch in als je dramatisch over de lijn gaat rijden.
Je komt dus tijdens het pingpongen niet óp de lijn. Daar is LKA voor, die dan het stuur laat trillen en terug in de baan stuurt.
Mogelijk is het pingpongen niet een probleem op alle EV9's. Zou een slechte camera calibratie kunnen zijn.
Maar zelfs als het goed werkt zie ik het voordeel van LFA niet. En al helemaal niet van het sukkelige rijbaan wisselen met de richtingaanwijzer.
LKA vind ik nog wel nuttig als veiligheidsvoorziening, hoewel het levensgevaarlijk is op wegen zonder middenbelijning.
Dit laatste ben ik het niet mee eens, mijn oude kodiaq kon dit prima. Heb ik nooit last van gehad, en werkte uitstekendFreezhost schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:18:
Ik herken het verhaal over pingpongen met LFA helemaal niet. Vind dit juist superfijn en schakel het bijna overal in. Alleen rondom wegwerkzaamheden en in scherpe bochten moet je opletten. Daarbuiten werkt het heel goed en geen last dat hij steeds corrigeert. Ik gebruik het systeem voor lane changing niet. Dat werkt echt heel matig.
Zit hier tussen beide kampen, ik gebruik het erg veel en zou het missen als het er niet meer was maar mijn inziens leek het in het begin beter te werken. Nu stel ik soms ook iets meer ping pong vast met groene stuurtje waarna ik het uitzet. Geen idee of het kalibratie van iets is, een instelling, wind, vuil op sensoren of wat dan ook.Gasoline1234 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:56:
[...]
Mogelijk is het pingpongen niet een probleem op alle EV9's. Zou een slechte camera calibratie kunnen zijn.
Ik laat zoals hierboven gezegd ook steeds het stuur zijn gang doen en raak het gewoon genoeg aan zodat het capacitief alarm niet afgaat en zodat ik kan ingrijpen indien nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door ty5500 op 30-07-2025 08:20 ]
Ik denk echt dat het aan het stuurgedrag ligt. De EV9 is best gevoelig over hoeveel kracht je zelf blijft geven, dat is even wennen (en best een minpunt als je het zo zou willen noemen). Ik ben laatst met mijn EV9 naar Oostenrijk gereden met een maat van mij en hij had ook last van het pingpongen toen hij ging rijden. Na 2 aanwijzingen van mij kon hij ook zonder pingpongen met de lane keep assist (voor de goede orde: dus met het groene stuurtje) overweg.Ro-Maniak2 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:47:
Ik ook geen ping Pong. Misschien is die van jou kapot.
1. Je moet je bewust zijn dat de EV9 inderdaad best een beetje aan de rechterkant van de baan wil rijden (zoals hier al eerder genoemd door anderen), maar extreem is het niet. Verzet je daar niet tegen en probeer dus niet te “leunen” op het stuur de andere kant op. Hierdoor kan het pingpongen beginnen.
2. Laat tijdens het pingpongen het stuur eens in 1 keer helemaal los. Je zal merken dat de auto in 1-2 seconde zich herpakt en dan gelijk snaarstrak rechtdoor gaat. Dit laat je dus ook zien dat je zelf geen kracht (hoe klein ook) op het stuur moet zetten om het goed te laten werken.
Het is even wennen, maar dan rijdt het ook helemaal prima. Beter dan mijn bmw G31 540i die ik hiervoor had bv. Het oude model kodiaq die ik daarvoor had deed het eigenlijk ook wel goed (beter dan de bmw gek genoeg), maar was minder trefzeker en maakte meer onverwachte zwiepers. Hij was wel minder pietluttig over hoe je zelf stuurde, maar ik denk dat dat kwam omdat het LKA systeem bij die auto niet werkte met een capacitief stuur zoals de EV9 wel heeft. Daardoor had ik bij de kodiaq ook best vaak dat hij ging mekkeren dat ik het stuur weer vast moest houden terwijl ik dat wel had, maar hij voelde geen tegenkracht. Misschien ook dat daarom het EV9 systeem mij beter ligt omdat die geen tegendruk nodig heeft om te controleren of je het stuur wel vasthoudt.
Echt heel gaaf dat je dit doet en leuk dat je ons op de hoogte houdt over je ervaringen met deze combinatie.A lex schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:57:
….
[Afbeelding]
Krijg je veel reacties van anderen hierover?
Ik wil binnenkort eens met het tegenovergestelde van zo’n lerp van een caravan op pad gaan, ik moet alleen mijn vriendin nog zover krijgen
Ik heb nog wat foto’tjes en verhalen van jouw combinatie op mijn huis-auto forum gedeeld (gummen.org), ze zijn daar gemiddeld gezien nog echte pertrolheads maar het begint langzaam een klein beetje draaien. Ze werden wel het meest enthousiast van je foto met de Suburban!
Dit kunnen best wel goede aanwijzingen zijn. Ik raak mijn stuur namelijk helemaal niet aan, behalve als hij klaagt om me even gerust te stellen, dus hij rijdt helemaal zelf.Dutchmaik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Ik denk echt dat het aan het stuurgedrag ligt. De EV9 is best gevoelig over hoeveel kracht je zelf blijft geven, dat is even wennen (en best een minpunt als je het zo zou willen noemen). Ik ben laatst met mijn EV9 naar Oostenrijk gereden met een maat van mij en hij had ook last van het pingpongen toen hij ging rijden. Na 2 aanwijzingen van mij kon hij ook zonder pingpongen met de lane keep assist (voor de goede orde: dus met het groene stuurtje) overweg.
1. Je moet je bewust zijn dat de EV9 inderdaad best een beetje aan de rechterkant van de baan wil rijden (zoals hier al eerder genoemd door anderen), maar extreem is het niet. Verzet je daar niet tegen en probeer dus niet te “leunen” op het stuur de andere kant op. Hierdoor kan het pingpongen beginnen.
2. Laat tijdens het pingpongen het stuur eens in 1 keer helemaal los. Je zal merken dat de auto in 1-2 seconde zich herpakt en dan gelijk snaarstrak rechtdoor gaat. Dit laat je dus ook zien dat je zelf geen kracht (hoe klein ook) op het stuur moet zetten om het goed te laten werken.
Het is even wennen, maar dan rijdt het ook helemaal prima. Beter dan mijn bmw G31 540i die ik hiervoor had bv. Het oude model kodiaq die ik daarvoor had deed het eigenlijk ook wel goed (beter dan de bmw gek genoeg), maar was minder trefzeker en maakte meer onverwachte zwiepers. Hij was wel minder pietluttig over hoe zelf stuurde, maar ik denk dat dat kwam omdat het LKA systeem bij die auto niet werkte met een capacitief stuur zoals de EV9 wel heeft. Daardoor had ik bij de kodiaq ook best vaak dat hij ging mekkeren dat ik het stuur weer vast moest houden terwijl ik dat wel had, maar hij voelde geen tegenkracht. Misschien ook dat daarom het EV9 systeem mij beter ligt omdat die geen tegendruk nodig heeft om te controleren of je het stuur wel vasthoudt.
Klopt alleen vind ik het af en toe ronduit gevaarlijk als de Kia ineens naar links trekt door de spitsstrook. Of laatst toen ik 124 op de a9 bij Schiphol reed (bocht naar rechts richting Alkmaar), en er zonder waarschuwing mee op hield. LevensgevaarlijkRo-Maniak2 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Dit kunnen best wel goede aanwijzingen zijn. Ik raak mijn stuur namelijk helemaal niet aan, behalve als hij klaagt om me even gerust te stellen, dus hij rijdt helemaal zelf.
Dat dus. Maar het is een hulpsysteem, geen FSD. Bij bijzondere belijning wil de auto nog wel eens de verkeerde lijntjes volgen. Ook bij grote slingerende zwarte reparaties van scheuren in het wegdek (o.a op de A59) heeft de auto duidelijk andere plannen dan ik. Stuur dus toch maar altijd vasthouden.Boudewijm schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Klopt alleen vind ik het af en toe ronduit gevaarlijk als de Kia ineens naar links trekt door de spitsstrook. Of laatst toen ik 124 op de a9 bij Schiphol reed (bocht naar rechts richting Alkmaar), en er zonder waarschuwing mee op hield. Levensgevaarlijk
Deze week voor de lol de auto zelf laten inparkeren. Wat trage en angstige ervaring, maar parkeert perfect in het midden van het vak. Dus de calibratie van de camera’s is in orde.
Je moet idd een klein beetje anticiperen door de weg wat te lezen. Soms kom je wat belijning tegen waar het mogelijk mis gaat, handje even iets serieuzer aan het stuur ipv niet. Vind ik nog steeds enorm fijn. Ik rijd bijna niet, dat doet de auto. Jeej.Twiek-San schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Dat dus. Maar het is een hulpsysteem, geen FSD. Bij bijzondere belijning wil de auto nog wel eens de verkeerde lijntjes volgen. Ook bij grote slingerende zwarte reparaties van scheuren in het wegdek (o.a op de A59) heeft de auto duidelijk andere plannen dan ik. Stuur dus toch maar altijd vasthouden.
Deze week voor de lol de auto zelf laten inparkeren. Wat trage en angstige ervaring, maar parkeert perfect in het midden van het vak. Dus de calibratie van de camera’s is in orde.
Goedemiddag,
Ik heb nu een 2tal weken een Kia EV9 Earth 99,8kWh RWD als firmawagen.
Momenteel alles aan het ontdekken en (nog) geen problemen tegengekomen :-)
Volgende week rijden we met 6 naar het zuiden van Frankrijk en is natuurlijk wel een beetje spannend want is mijn eerste EV. Als ik de verhalen hier lees zal het wel meevallen.
Toch een eerste gemis. Ik kom van een Peugeot 5008 die ook een voorste parkeercamera had. Dit heeft het Earth model niet en moet zeggen dat ik dit wel mis: voor parkeren, borduren,...
Is het op 1 of andere manier mogelijk om dit te laten plaatsen in het huidige systeem?
Ik zie ook volledig onafhankelijke systemen zoals Auto-vox Solar 3A Plus, dat draadloos werkt (met batterij), maar elegant is anders...
Volgende week rijden we met 6 naar het zuiden van Frankrijk en is natuurlijk wel een beetje spannend want is mijn eerste EV. Als ik de verhalen hier lees zal het wel meevallen.
Toch een eerste gemis. Ik kom van een Peugeot 5008 die ook een voorste parkeercamera had. Dit heeft het Earth model niet en moet zeggen dat ik dit wel mis: voor parkeren, borduren,...
Is het op 1 of andere manier mogelijk om dit te laten plaatsen in het huidige systeem?
Ik zie ook volledig onafhankelijke systemen zoals Auto-vox Solar 3A Plus, dat draadloos werkt (met batterij), maar elegant is anders...
Je hebt gelijk, net even geprobeerd om het stuur zo min mogelijk aan te raken en dan rijd het een stuk prettiger.Dutchmaik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Vraag mij soms ook af of het gepingpong ook niet sneller gebeurd bij de intelligente adapatieve cruise control met de blauwe streep (die je aanzet door de toets voor de afstandsregeling ingedrukt te houden). Het occasionele gepingpong leek meer voor te komen sinds ik deze gebruik. Heb vandaag weeral eens de gewone geprobeerd en dan werkte het perfect (heb wel gren autosnelweg kunnen proberen).
Net weer een leuke rit gehad in het zuiden van frankrijk. Kwam een Belgische ev9 tegen van de tegenovergestelde richting en toen ik het goed en wel doorhad zag ik dat deze enthousiast aan het wuiven was naar mij. Was nog net op tijd om terug te wuiven.
En toen ik toekwam aan de laadplaats in een klein lokaal dorpje stond er een exacte kloon van men auto ook op te laden.
Net weer een leuke rit gehad in het zuiden van frankrijk. Kwam een Belgische ev9 tegen van de tegenovergestelde richting en toen ik het goed en wel doorhad zag ik dat deze enthousiast aan het wuiven was naar mij. Was nog net op tijd om terug te wuiven.
En toen ik toekwam aan de laadplaats in een klein lokaal dorpje stond er een exacte kloon van men auto ook op te laden.
:strip_exif()/f/image/IyAcKm87DlmurxdWGn8hXKay.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door ty5500 op 31-07-2025 07:07 ]
Wij hebben ons al dikwijls afgevraagd waar de horrorverhalen van komen. Gisteren stond er een weer een heel artikel in de lokale krant over laadfiles tot een half uur. En hadden kennissen die zeiden dat we nog wel zouden twijfelen over elektrisch na een trip naar het zuiden. Wij hebben in de heenrit geen enkele keer moeten aanschuiven (zijn wel om 3 uur s nachts reeds vertrokken). Laden gaat supersnel, je hebt amper de tijd voor een sanitaire stop en een koffie na 2 a 3 uur rijden. Aan de meeste attracties en dorpjes vind je 22 kw ac laders en hebben eigelijk nog niet gehad dat er geen vrij waren. En heb terjuist ook de eerste supermarkt tegengekomen met 180kw dc snellader. Een mede landgenoot die stond op te laden had ook niks file gehad (had overdag op vrijdag gereden). Heenrit gedaan met abrp en gefilterd op laadstops met minstens 4 laadplaatsen. En dan altijd wat in het oog gehouden met android auto app van abrp of er nog steeds laadplaatsen vrij waren bij de volgende stop (staat met groen en rood rechtsboven aangeduid) maar dit was steeds het geval. En lokaal kan je makkelijk laders vinden via chargemap (of sommige zweren bij plugshare). Maar ik zou elektrisch nu wel niet overdag op een zwarte zaterdag vertrekken (zou ik met een ice ook niet doen want we hadden het stukje overdag rond lyon ook gewoon al best veel file). Ohja, het kan je wat zoekwerk besparen maar in zuid frankrijk heb je dikwijls antieke laadpalen met laadkleps ipv laadkabelvergrendeling. Op het scherm komt er op dat je je auto moet aansluiten. Maar pas nadat je de gigantische klep over je laadkabel sluit, herkent deze de auto en start deze met laden.ters schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:41:
Goedemiddag,
[ Voor 13% gewijzigd door ty5500 op 30-07-2025 15:23 ]
Stuur hou ik dus ook altijd vast, tenzij ik even een flesje drinken openmaak op een overzichtelijk stuk weg met nette lijntjes. Maar zorg dat je gewoon geen kracht zet op je stuur. Je bent dan ook makkelijk op tijd om een eventuele onverwachte beweging tegen te gaan, maar dan praat ik over mijzelf, ik ben nog nooit (ook niet bij mijn vorige auto’s) in een gevaarlijke situatie terecht gekomen. Als je wat minder gevoel hebt voor autorijden kan ik mij voorstellen dat je het wat angstiger vind.Twiek-San schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Dat dus. Maar het is een hulpsysteem, geen FSD. Bij bijzondere belijning wil de auto nog wel eens de verkeerde lijntjes volgen. Ook bij grote slingerende zwarte reparaties van scheuren in het wegdek (o.a op de A59) heeft de auto duidelijk andere plannen dan ik. Stuur dus toch maar altijd vasthouden.
…
We krijgen hier en daar wel wat reacties, maar het is vooral nieuwsgierigheid. Niks onaardigs.
Wij reserveren altijd grote plekken (100m2+) en hebben nog nooit een probleem ondervonden dat we werden geweigerd.
Deze keer kregen we zelfs 3 dagen voor vertrek een mail gekregen dat onze gereserveerde plaats (100m2+) was veranderd naar 85m2.... en we passen er nog steeds zonder problemen in.
De kampeerwereld is een vreemde eend in de bijt. Veel mensen denken dat als je het niet doet zoals zij dat zouden doen (d.w.z. een superkleine caravan zonder faciliteiten of luxe), je het verkeerd doet...En dat is op de een of andere manier niet oké.
Wij zijn een gezin van in totaal zeven en willen gewoon wat mooie herinneringen maken met de kinderen. Een caravan is de meest praktische en voordelige manier om dat te doen.

Wij reserveren altijd grote plekken (100m2+) en hebben nog nooit een probleem ondervonden dat we werden geweigerd.
Deze keer kregen we zelfs 3 dagen voor vertrek een mail gekregen dat onze gereserveerde plaats (100m2+) was veranderd naar 85m2.... en we passen er nog steeds zonder problemen in.
De kampeerwereld is een vreemde eend in de bijt. Veel mensen denken dat als je het niet doet zoals zij dat zouden doen (d.w.z. een superkleine caravan zonder faciliteiten of luxe), je het verkeerd doet...En dat is op de een of andere manier niet oké.
Wij zijn een gezin van in totaal zeven en willen gewoon wat mooie herinneringen maken met de kinderen. Een caravan is de meest praktische en voordelige manier om dat te doen.
:strip_exif()/f/image/EvcmyeuxAX4KbDaoFJjf29Tf.jpg?f=fotoalbum_large)
De login van de nieuwe Kia app is wel enorm irritant zeg, blijft maar iets van 1 uur ingelogd?? En dan ook de help slides wanneer je naar control of EV bladert… geen manier om dit uit te schakelen.
Ow en het lijkt erop dat er ook aan de api kant een update is geweest, de HA integratie heeft nu een login error.
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo/issues/1209
Ow en het lijkt erop dat er ook aan de api kant een update is geweest, de HA integratie heeft nu een login error.
[ Voor 63% gewijzigd door Koptelefoontje op 30-07-2025 21:47 ]
Vreemd, ik gebruik volgende (wel via iobroker) en zie dat hij nog steeds alles doorkrijgtKoptelefoontje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:48:
https://github.com/Newan/ioBroker.bluelink
Maar goed, waarschijnlijk hebben ze snel een update voor de adapter.
[ Voor 7% gewijzigd door ty5500 op 30-07-2025 19:09 ]
Ben het helemaal met je eens!A lex schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:16:
We krijgen hier en daar wel wat reacties, maar het is vooral nieuwsgierigheid. Niks onaardigs.
[Afbeelding]
Ziet er fantastisch uit zo met zicht op de rivier. Welke camping is dat?
Hoeveel laad stops heb je nu gehad en hoeveel km was het ongeveer?
Ik stel jouw toelichting op prijs, maar dat pingpongen gebeurt zonder enige kracht op het stuur uit te oefenen.Dutchmaik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Ik denk echt dat het aan het stuurgedrag ligt. De EV9 is best gevoelig over hoeveel kracht je zelf blijft geven, dat is even wennen (en best een minpunt als je het zo zou willen noemen). Ik ben laatst met mijn EV9 naar Oostenrijk gereden met een maat van mij en hij had ook last van het pingpongen toen hij ging rijden. Na 2 aanwijzingen van mij kon hij ook zonder pingpongen met de lane keep assist (voor de goede orde: dus met het groene stuurtje) overweg.
Het is even wennen, maar dan rijdt het ook helemaal prima. Beter dan mijn bmw G31 540i die ik hiervoor had bv. Het oude model kodiaq die ik daarvoor had deed het eigenlijk ook wel goed (beter dan de bmw gek genoeg), maar was minder trefzeker en maakte meer onverwachte zwiepers. Hij was wel minder pietluttig over hoe je zelf stuurde, maar ik denk dat dat kwam omdat het LKA systeem bij die auto niet werkte met een capacitief stuur zoals de EV9 wel heeft. Daardoor had ik bij de kodiaq ook best vaak dat hij ging mekkeren dat ik het stuur weer vast moest houden terwijl ik dat wel had, maar hij voelde geen tegenkracht. Misschien ook dat daarom het EV9 systeem mij beter ligt omdat die geen tegendruk nodig heeft om te controleren of je het stuur wel vasthoudt.
Het pingpongen gaat heel rustig, maar als je het eenmaal gemerkt hebt kun je het niet meer negeren. Mogelijk is er iets mis met mijn EV9, en enkele andere van hier. Mogelijk merken sommige bestuurders het niet eens op. Ik heb er zelf het eerste jaar ook niks van gemerkt, ook al heb ik LFA niet vaak gebruikt.
Het gedrag is wel consequent. Ik zal eens erop letten of het pingpongen op een winderige dag misschien erger is.
Ik ken de uitvoering Earth niet maar in NL heeft zelfs de basisuitvoering 360graden camera.ters schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:41:
Goedemiddag,
Misschien dat je een settings in het menu moet aanpassen.
Ik weg naar Zuid Spanje overal fluitend kunnen laden. Zeker in Frankrijk zijn er flinke stappen gezet. Spanje loopt duidelijk nog achter....en sommige Nederlanders trouwens ook.ty5500 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:01:
[...]
Wij hebben ons al dikwijls afgevraagd waar de horrorverhalen van komen. Gisteren stond er een weer een heel artikel in de lokale krant over laadfiles tot een half uur. En hadden kennissen die zeiden dat we nog wel zouden twijfelen over elektrisch na een trip naar het zuiden. Wij hebben in de heenrit geen enkele keer moeten aanschuiven (zijn wel om 3 uur s nachts reeds vertrokken). Laden gaat supersnel, je hebt amper de tijd voor een sanitaire stop en een koffie na 2 a 3 uur rijden. Aan de meeste attracties en dorpjes vind je 22 kw ac laders en hebben eigelijk nog niet gehad dat er geen vrij waren. En heb terjuist ook de eerste supermarkt tegengekomen met 180kw dc snellader. Een mede landgenoot die stond op te laden had ook niks file gehad (had overdag op vrijdag gereden). Heenrit gedaan met abrp en gefilterd op laadstops met minstens 4 laadplaatsen. En dan altijd wat in het oog gehouden met android auto app van abrp of er nog steeds laadplaatsen vrij waren bij de volgende stop (staat met groen en rood rechtsboven aangeduid) maar dit was steeds het geval. En lokaal kan je makkelijk laders vinden via chargemap (of sommige zweren bij plugshare). Maar ik zou elektrisch nu wel niet overdag op een zwarte zaterdag vertrekken (zou ik met een ice ook niet doen want we hadden het stukje overdag rond lyon ook gewoon al best veel file). Ohja, het kan je wat zoekwerk besparen maar in zuid frankrijk heb je dikwijls antieke laadpalen met laadkleps ipv laadkabelvergrendeling. Op het scherm komt er op dat je je auto moet aansluiten. Maar pas nadat je de gigantische klep over je laadkabel sluit, herkent deze de auto en start deze met laden.
Op de laatste stop kwam ik helaas in een laadfile terecht omdat meerdere sukkelaars het nodig vonden om aan de snellader tot 100% te laden. Ze gingen ook echt niet eerder weg.
Degene voor mij moest namelijk persee 400km met zn ID4 rijden. Nou ik wens te succes. Volgens trekt die auto dat niet maar dat terzijde.
Snellader zijn er niet om tot 100% te staan tenzij er meerdere palen vrij zijn.
Het is dan denk ik de Nederlandse ‘first edition’, de versie met 76kwh en nog meer beperkingen (volgens mij ook niet dezelfde cupholders, geen dodehoek camera, geen 360 etc etc). Ik had het idee dat deze enkel bestond om de ‘vanaf’ prijs te kunnen communiceren.Loepoog schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:34:
[...]
Ik ken de uitvoering Earth niet maar in NL heeft zelfs de basisuitvoering 360graden camera.
Misschien dat je een settings in het menu moet aanpassen.
Tijdens de terugreis van vakantie bleek mijn Kia Charge laadpas plotseling niet meer te functioneren. Ik had nog wel een andere laadpas, daarmee heb ik daardoor 2x zo duur moeten laden.
Thuisgekomen bleek dat mijn 2.000 euro gratis laadtegoed op was (volgens verwachting). Kia Charge had blijkbaar meteen de laadpas geblokkeerd. Volgens de Support Desk van Kia Charge had de gekoppelde betaalmethode (PayPal) een pre-autorisatie geweigerd. Heel vreemd, want daar had ik geen e-mail van PayPal over gehad, en ook in mijn PayPal account is daar niets over te vinden.
Waarschijnlijk krijgt een betaalmethode die ruim 1,5 jaar geleden is toegevoegd, en vervolgens nooit gebruikt is, automatisch een blokkade.
Afijn, door een credit card als 2e betaalmethode toe te voegen was het snel opgelost.
Maar ben wel 50 euro extra kwijt door het dure laden, inclusief gepruts aan de laadpaal, want aanvankelijk dacht ik dat er iets mis was met de laadpaal.
Misschien helpt dit bericht anderen die binnenkort door hun 2.000 euro laadtegoed heen zijn.
Thuisgekomen bleek dat mijn 2.000 euro gratis laadtegoed op was (volgens verwachting). Kia Charge had blijkbaar meteen de laadpas geblokkeerd. Volgens de Support Desk van Kia Charge had de gekoppelde betaalmethode (PayPal) een pre-autorisatie geweigerd. Heel vreemd, want daar had ik geen e-mail van PayPal over gehad, en ook in mijn PayPal account is daar niets over te vinden.
Waarschijnlijk krijgt een betaalmethode die ruim 1,5 jaar geleden is toegevoegd, en vervolgens nooit gebruikt is, automatisch een blokkade.
Afijn, door een credit card als 2e betaalmethode toe te voegen was het snel opgelost.
Maar ben wel 50 euro extra kwijt door het dure laden, inclusief gepruts aan de laadpaal, want aanvankelijk dacht ik dat er iets mis was met de laadpaal.
Misschien helpt dit bericht anderen die binnenkort door hun 2.000 euro laadtegoed heen zijn.
360 graden camera is toch echt wel een must op dit formaat auto.Koptelefoontje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:50:
[...]
Het is dan denk ik de Nederlandse ‘first edition’, de versie met 76kwh en nog meer beperkingen (volgens mij ook niet dezelfde cupholders, geen dodehoek camera, geen 360 etc etc). Ik had het idee dat deze enkel bestond om de ‘vanaf’ prijs te kunnen communiceren.
Parkeersensoren rondom is prima maar echt zicht hebben is net het verschil tussen "boem is ho".
Strak langs de weg parkeren, je auto maximaal in het vak krijgen, de auto snel uitlijnen in het parkeervak, etc.
Vooral de meerdere camerastandpunten zijn ideaal.
Ps die First Edition lijkt me geen feestnummer. Ik zit nu met volle bepakking op 380km range en als er dan nog 25% vanaf gaat. Tel daar het gebrek aan must haves bij op (getinte ramen, 360camera, goede vering)....nee sorry.
Haha, nice! De Suburban is wel heel leuk idd.Dutchmaik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:11:
[...]
Ik heb nog wat foto’tjes en verhalen van jouw combinatie op mijn huis-auto forum gedeeld (gummen.org), ze zijn daar gemiddeld gezien nog echte pertrolheads maar het begint langzaam een klein beetje draaien. Ze werden wel het meest enthousiast van je foto met de Suburban!
Misschien vinden ze mijn andere dagelijkse auto ook wel leuk... 780 pk, handgeschakelde Mustang met supercharger. In mijn bezit sinds nieuw en nu 155d km.
:strip_exif()/f/image/VZiWhH3EA569XmJlZv6aOzt1.jpg?f=fotoalbum_large)
Lightning McQueen!
Wauw, gaaf. Daar trek je wel bekijks mee.A lex schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:07:
[...]
Misschien vinden ze mijn andere dagelijkse auto ook wel leuk... 780 pk, handgeschakelde Mustang met supercharger. In mijn bezit sinds nieuw en nu 155d km.
Je hebt niet ook nog een Doc Hudson? Dat zou qua auto wel bij je verzameling passen denk ik.
Waarom zou je dat willen?
De meeste mensen vinden andere mensen die graag bekijks willen best wel vervelend.
Ga weg met je gebedel.
Wat een bijzondere reactie.ASW1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
De meeste mensen vinden andere mensen die graag bekijks willen best wel vervelend.
Ga weg met je gebedel.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Met je verkeerde been uit bed gestapt?ASW1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
Ga weg met je gebedel.
Man man man wat een zure reactie.
Alex, even nog een vraagje hoeveel laadstops heb je nu nodig gehad naar de Dordogne? Gemiddeld verbruik enig idee?
Dat denk ik niet want ik gebruik dat pas zeer recent na tip hier en voor en na is zelfde ervaring voor mij.ty5500 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:55:
Vraag mij soms ook af of het gepingpong ook niet sneller gebeurd bij de intelligente adapatieve cruise control met de blauwe streep (die je aanzet door de toets voor de afstandsregeling ingedrukt te houden). Het occasionele gepingpong leek meer voor te komen sinds ik deze gebruik. Heb vandaag weeral eens de gewone geprobeerd en dan werkte het perfect (heb wel gren autosnelweg kunnen proberen).
[Afbeelding]
Ja meh, eens met mensen hierboven. Hou het even leuk. -1.ASW1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
Ga weg met je gebedel.
[ Voor 8% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 02-08-2025 11:53 ]
Goh, hier ook al bij al wel een heel tevreden gebruiker ervan hoor. Heb gisteren 12 uur gereden waarvan opnieuw het grootste deel met het "groene stuurtje". En quasi de meeste tijd deed hij het erg goed. Enkel pal na de eerste laadpauze had hij het zwalpen heel erg. Zelfs mijn vrouw die semi aan het slapen was vroeg of er zo veel wind was omdat ik zo aan het zwalpen was. We hebben het dan vlug opgezocht maar er was quasi geen wind.Daarna een half uur afgezet en daarna werkte het opnieuw perfect zonder zwalpen, zelfs in de gietende regen en midden in de nacht op onverlichte autosnelwegen.Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
Dat denk ik niet want ik gebruik dat pas zeer recent na tip hier en voor en na is zelfde ervaring voor mij.
Ik let er zoals hierboven gezegd op dat ik het stuur maar juist genoeg aanraak dat hij het hand herkent maar zonder het te hinderen in zijn bewegingen.
Zou niet meer zonder willen. Herinner mij van de voorgaande vakanties dat ik toen veel vermoeider was na een dergelijke lange rit.
HahaASW1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
Ga weg met je gebedel.
Ik deed het voor mijn autistische zoon van 5, die helemaal geobsedeerd is door Cars... nu heeft hij zijn eigen Bliksem McQueen.
4 of 5 keer per jaar rij ik voor goede doelen/stichtingen...zoals Make A Wish, dat soort dingen.
Het is gewoon een beetje lol... maar bedankt voor de positieve aanmoediging 😂
Wie o wie is er in colmar met zijn zwarte GT line?
Ik, maar dan met een iceberg groene GTL, ben al 11 dagen in die omgeving, en toevallig staan we nu bij een burger king in Colmar 😉Boudewijm schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:24:
Wie o wie is er in colmar met zijn zwarte GT line?
Hahahah dan hebben we elkaar net misgelopenDutchmaik schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Ik, maar dan met een iceberg groene GTL, ben al 11 dagen in die omgeving, en toevallig staan we nu bij een burger king in Colmar 😉
Dit was een zwarte GT line, sta zelf nu op de citykamp bij colmar.
Zwalpen?ty5500 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Goh, hier ook al bij al wel een heel tevreden gebruiker ervan hoor. Heb gisteren 12 uur gereden waarvan opnieuw het grootste deel met het "groene stuurtje". En quasi de meeste tijd deed hij het erg goed. Enkel pal na de eerste laadpauze had hij het zwalpen heel erg. Zelfs mijn vrouw die semi aan het slapen was vroeg of er zo veel wind was omdat ik zo aan het zwalpen was. We hebben het dan vlug opgezocht maar er was quasi geen wind.Daarna een half uur afgezet en daarna werkte het opnieuw perfect zonder zwalpen, zelfs in de gietende regen en midden in de nacht op onverlichte autosnelwegen.
Ik let er zoals hierboven gezegd op dat ik het stuur maar juist genoeg aanraak dat hij het hand herkent maar zonder het te hinderen in zijn bewegingen.
Zou niet meer zonder willen. Herinner mij van de voorgaande vakanties dat ik toen veel vermoeider was na een dergelijke lange rit.
Of zwalken?
Interessant dat het weg kan gaan als je het groene stuurtje een tijdje uit hebt gezet.
Ben ik blij dat ik niet bij 'de meeste mensen' hoor. Ik vind dit soort tributes juist super leuk. Net zoals bijvoorbeeld die GMC's die in de kleuren van de A-Team zijn gespoten, DeLoreans of KITT Pontiac Transams .ASW1 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:42:
[...]
Ga weg met je gebedel.
Er zijn genoeg mensen die de "uitslovers in hun grote EV9 met hun profileringsdrang en compensatiegedrag" best wel vervelend vinden...
Volgens mij is dit vooral een erg jaloers persoon, hij heeft ook geen ev9. Ik denk dat de meeste een ongevraagde negatieve mening in een topic waar je niet thuis hoort heel vervelend vinden.Ketser schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:58:
[...]
Ben ik blij dat ik niet bij 'de meeste mensen' hoor. Ik vind dit soort tributes juist super leuk. Net zoals bijvoorbeeld die GMC's die in de kleuren van de A-Team zijn gespoten, DeLoreans of KITT Pontiac Transams .
Er zijn genoeg mensen die de "uitslovers in hun grote EV9 met hun profileringsdrang en compensatiegedrag" best wel vervelend vinden...
Helemaal eens over de tribute auto’s! Geweldig, mijn kinderen zouden helemaal wild worden van die Lightning McQueen
…zwalpen?? 🥲ty5500 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Goh, hier ook al bij al wel een heel tevreden gebruiker ervan hoor. Heb gisteren 12 uur gereden waarvan opnieuw het grootste deel met het "groene stuurtje". En quasi de meeste tijd deed hij het erg goed. Enkel pal na de eerste laadpauze had hij het zwalpen heel erg. Zelfs mijn vrouw die semi aan het slapen was vroeg of er zo veel wind was omdat ik zo aan het zwalpen was. We hebben het dan vlug opgezocht maar er was quasi geen wind.Daarna een half uur afgezet en daarna werkte het opnieuw perfect zonder zwalpen, zelfs in de gietende regen en midden in de nacht op onverlichte autosnelwegen.
Volgens mij verrijk je het Nederlands dan met een nieuwe uitdrukking 😉 en doet mij als rechtgeaard zeiler een beetje pijn aan de ogen.
https://nl.wiktionary.org/wiki/zwalken
Niet als flame bedoeld hoor! Grappig alleen.
Hoop ik ook. Ik heb het gewoon uit HACS opgehaald en die heeft de error nu ook.ty5500 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:03:
[...]
Vreemd, ik gebruik volgende (wel via iobroker) en zie dat hij nog steeds alles doorkrijgt
https://github.com/Newan/ioBroker.bluelink
Maar goed, waarschijnlijk hebben ze snel een update voor de adapter.
Haha, denk dat het gewoon een regiokloof is, ben Belg en wordt hier o.a. ook geregeld gebruikt voor dronken rijders die over de weg "zwalpen", ook door de grotere kranten:Ro-Maniak2 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:01:
[...]
…zwalpen?? 🥲
Volgens mij verrijk je het Nederlands dan met een nieuwe uitdrukking 😉 en doet mij als rechtgeaard zeiler een beetje pijn aan de ogen.
https://nl.wiktionary.org/wiki/zwalken
Niet als flame bedoeld hoor! Grappig alleen.
https://www.nieuwsblad.be...ewijs-kwijt/80285633.html
https://www.vrt.be/vrtnws...zwalpt-aan-de-kant-gezet/
https://www.hln.be/menen/...lometer-per-uur~a66cbb00/
Toch grappig hoe er in dezelfde taal toch zo'n verschillende woorden worden gebruikt.
De Kia Uvo / Hyundai Bluelink in HA heeft wel een paar updates gehad, community heeft het gefixed.Ro-Maniak2 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:02:
[...]
Hoop ik ook. Ik heb het gewoon uit HACS opgehaald en die heeft de error nu ook.
Heeft trouwens ook de continue logout op mijn Kia app gefixed, dat kwam dus door een login fout in de HA integratie.
[ Voor 16% gewijzigd door Koptelefoontje op 03-08-2025 20:48 ]
Ahhh dus daarom moest ik elke dag zes keer opnieuw in de app inloggen… Zeker nu op zomervakantiereis met de auto beetje vervelend.Koptelefoontje schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
De Kia Uvo / Hyundai Bluelink in HA heeft wel een paar updates gehad, community heeft het gefixed.
Heeft trouwens ook de continue logout op mijn Kia app gefixed, dat kwam dus door een login fout in de HA integratie.
Ja hier ook zwaar irritant maar vooral omdat je dan weer die intro kreegRo-Maniak2 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
Ahhh dus daarom moest ik elke dag zes keer opnieuw in de app inloggen… Zeker nu op zomervakantiereis met de auto beetje vervelend.
Bij mij ververst de app niet meer ‘laatste update: 1 dag geleden’. Hebben meer mensen daar last van? Want de auto lijkt nog wel connectie te hebben.Ro-Maniak2 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
Ahhh dus daarom moest ik elke dag zes keer opnieuw in de app inloggen… Zeker nu op zomervakantiereis met de auto beetje vervelend.
Lijkt hier goed te gaan (Slovenië). Laatste update in de app een uur geleden.SooK schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:37:
[...]
Bij mij ververst de app niet meer ‘laatste update: 1 dag geleden’. Hebben meer mensen daar last van? Want de auto lijkt nog wel connectie te hebben.
Ha, grappig. Dus zwalpen is correct vlaams. Briljant. Ik zal maar niet vragen wat een soeplepel volgens jou is.ty5500 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:07:
[...]
Haha, denk dat het gewoon een regiokloof is, ben Belg en wordt hier o.a. ook geregeld gebruikt voor dronken rijders die over de weg "zwalpen", ook door de grotere kranten:
https://www.nieuwsblad.be...ewijs-kwijt/80285633.html
https://www.vrt.be/vrtnws...zwalpt-aan-de-kant-gezet/
https://www.hln.be/menen/...lometer-per-uur~a66cbb00/
Toch grappig hoe er in dezelfde taal toch zo'n verschillende woorden worden gebruikt.
On topic: Mijn linkerbuitenspiegel wil niet meer elektrisch inklappen. In de autowasstraat is hij ver naar buiten geduwd. Handmatig kan ik hem wel naar binnen duwen en ik hoor dat het motortje nog wel werkt. Iemand tips om dit weer in orde te krijgen?
Had ik zelf ook na een bezoek aan de wasstraat, maar dan met de rechterbuitenspiegel. Is een bekend probleem bij KIA, dus een kwestie van even een afspraak maken en ze hebben het dezelfde dag gefixed onder garantie. Doet het bij mij in ieder geval weer perfect.Gasoline1234 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
On topic: Mijn linkerbuitenspiegel wil niet meer elektrisch inklappen. In de autowasstraat is hij ver naar buiten geduwd. Handmatig kan ik hem wel naar binnen duwen en ik hoor dat het motortje nog wel werkt. Iemand tips om dit weer in orde te krijgen?
Tja, ik was dus toevallig vrijdag bij de Kia garage. Voor de vervanging van de middenconsolerubbertjes.Ketser schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Had ik zelf ook na een bezoek aan de wasstraat, maar dan met de rechterbuitenspiegel. Is een bekend probleem bij KIA, dus een kwestie van even een afspraak maken en ze hebben het dezelfde dag gefixed onder garantie. Doet het bij mij in ieder geval weer perfect.
Dus meteen gevraagd of ze ook het spiegel inklapmechanisme konden repareren. Bij het ophalen van de auto zei de baliemedewerker "dat het waarschijnlijk wel opgelost is". Nou, niet dus. En geen monteur meer aanwezig. Nieuwe afspraak maken duurt lang en kost me weer tijd, etc. Dus ik hoop eigenlijk dat ik het zelf kan oplossen met wat bruikbare tips.
Dank. Lag dus toch aan mijn auto en een modem reset (in dealer modus) heeft het probleempje verholpen.Ro-Maniak2 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Lijkt hier goed te gaan (Slovenië). Laatste update in de app een uur geleden.
:strip_exif()/f/image/TUNAiRhp0oypkX5i2GrrL1R4.png?f=user_large)
Een buurman is met z'n bus tegen de voorkant gekomen.
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dit weer gefixed is.
Gelukkig lijkt de schade wel mee te vallen (de lichten enzo lijken amper te zijn geraakt) en valt deze door het zwart nog niet superhard op. Kan je toch even verder tot de onderdelen binnen zijn.madpilot0 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:05:
[Afbeelding]
Een buurman is met z'n bus tegen de voorkant gekomen.![]()
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat dit weer gefixed is.
het zijn 2 panelen die geraakt zijn. diepe kras op t plastic deel tussen de koplampen en een paar plekjes op t paneel eronder. Die onderste plekjes zijn wel over te spuiten ja.theHoff schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:24:
Lijkt me toch alleen de bumper overspuiten?
@madpilot0 enorm balen joh, gelukkig valt het mee maar leuk is het niet
Na ruim een maand komt misschien het moment dat ik de EV9 heb weer dichterbij. Iets met een subframe en een beugeltje dat mogelijk deze week binnenkomt.
Al een hele tijd een fervente mee-lezer op dit forum en sinds 2 weken aan het genieten van m'n EV9 GT Line. Super tevreden en geen last van de bekende kwaaltjes tot nu toe. Eind volgende week vertrek ik naar het zuiden van Spanje, 2000km die ik met mijn vorige (diesel)wagen op +-18u reed, en nu iets trager zal afleggen vermoed ik.
Praktisch vraagje: ik zou een fiets willen meenemen die op een trekhaakdrager zal staan die 3 fietsen zou kunnen dragen. Bij veel laders zou ik achteruit richting de snellader moeten rijden en zal ik door het fietsenrek ongeveer een meter van de snellader af moeten parkeren. Zijn de kabels aan de snelladers lang genoeg om vlot tot aan de laadpoort van de Kia te geraken wanneer je een meter verder staat?
Uiteraard zal ik in abrp aangeven de voorkeur te geven aan laadstations die geschikt zijn voor aanhangwagens maar ik merk dat het niet overal mogelijk zal zijn om naast de snellader te staan ipv er voor wanneer ik de route simuleer.
Praktisch vraagje: ik zou een fiets willen meenemen die op een trekhaakdrager zal staan die 3 fietsen zou kunnen dragen. Bij veel laders zou ik achteruit richting de snellader moeten rijden en zal ik door het fietsenrek ongeveer een meter van de snellader af moeten parkeren. Zijn de kabels aan de snelladers lang genoeg om vlot tot aan de laadpoort van de Kia te geraken wanneer je een meter verder staat?
Uiteraard zal ik in abrp aangeven de voorkeur te geven aan laadstations die geschikt zijn voor aanhangwagens maar ik merk dat het niet overal mogelijk zal zijn om naast de snellader te staan ipv er voor wanneer ik de route simuleer.
@Michoost Wij zijn net terug van onze vakantie en ik rij ook bewust niet overal helemaal naar achteren omdat de hond er tijdens het laden vaak ook even uit gaat. Kan prima, nergens problemen gehad met te korte kabels maar, ik was niet in Spanje, maar in Denemarken en Duitsland, dus over de route richting Spanje kan ik niets zeggen.
Dat zal afhangen van de laadpaal.Michoost schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:54:
Al een hele tijd een fervente mee-lezer op dit forum en sinds 2 weken aan het genieten van m'n EV9 GT Line. Super tevreden en geen last van de bekende kwaaltjes tot nu toe. Eind volgende week vertrek ik naar het zuiden van Spanje, 2000km die ik met mijn vorige (diesel)wagen op +-18u reed, en nu iets trager zal afleggen vermoed ik.
Wij zijn vorige maand naar Frankrijk geweest met een towbox.
Een maandje een power-abo van ionity genomen en zoveel mogelijk hiernaar gepland.
nergens hadden we last van te korte kabels.
:strip_exif()/f/image/CpiJchzckvwGdGE1nx8fWENe.jpg?f=fotoalbum_large)
je steekt er alleen wel eens uit met de snuit. (al kon ik zoals het voorbeeld hieronder wel nog een stuk achteruit)
:strip_exif()/f/image/RoJkT4BIzeGkGm9UTGhn6RM8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet ook even vermelden dat een aantal rijhulp-systemen worden uitgeschakeld wanneer er een aanhanger wordt ingeplugd. vooral op de lange afstand vond ik dit wel spijtig.
met de trekhaakkoffer heb ik nooit last gehad van te korte kabel, wel altijd iemand laten uitstappen om zo dicht mogelijk naar achter te parkeren, maar ook niet te ver natuurlijk...Michoost schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:54:

Want is niet altijd goed zichtbaar op de achteruitrijcamera gezien het zicht belemmerd is.
Eens met de voorgangers, doorgaans heb je wel echt genoeg ruimte in de kabel om een stukje vanaf te staan
Knip
[ Voor 100% gewijzigd door Notna op 06-08-2025 21:09 . Reden: Dit is niet de bedoeling op GoT ]
Uit benieuwenis…: kun je kort ev9 met i7 vergelijken en waarom die laatste dan toch toffer is…?
En een persoonlijk vraagje: welke banden hebben je trillingen opgelost? Bij mij de bridgestones nog steeds niet helemaal.
[ Voor 74% gewijzigd door Notna op 06-08-2025 21:09 . Reden: Quote knip ]
Het zijn uiteraard totaal verschillende auto's. Maar waarom de i7 voor mij toch interessanter is, is dat ie van binnen een tandje of twee luxer is met bijv. echt leer, nog betere stoelen, veel betere massage, Bowers en Wilkins stereo, software matig uitgebreidere instellingen en bijv augmented reality navi en ook meer bereik door iets zuiniger maar vooral grotere accu ook al laadt ie wel langzamer DC. En ik had hiervoor ook een 7 serie (G11) dus niet onbekend 🙃 Maar de EV9 is oprecht een hele fijne wagen waar niks op aan te merken is, tenzij je 'm (in mijn persoonlijke geval dan) afzet tegen een wagen die nieuw 2x zo duur was 😉Ro-Maniak2 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:10:
[...]
Uit benieuwenis…: kun je kort ev9 met i7 vergelijken en waarom die laatste dan toch toffer is…?
En een persoonlijk vraagje: welke banden hebben je trillingen opgelost? Bij mij de bridgestones nog steeds niet helemaal.
Oja de HDA variant van de i7 (Driving Assistant Professional) is wél foolproof en haalt ook veel sneller zelfstandig een auto in nadat je het knipperlicht aan zet. Dus ook dat stukje techniek is verder ontwikkeld.
En bij mij was het trillen na montage van de Bridgestones echt helemaal weg🤷
[ Voor 9% gewijzigd door Andre24 op 05-08-2025 22:05 ]
Heb je linkje naar de nieuwe bolide? Altijd geïnteresseerd:)Andre24 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:00:
[...]
Het zijn uiteraard totaal verschillende auto's. Maar waarom de i7 voor mij toch interessanter is, is dat ie van binnen een tandje of twee luxer is met bijv. echt leer, nog betere stoelen, veel betere massage, Bowers en Wilkins stereo, software matig uitgebreidere instellingen en bijv augmented reality navi en ook meer bereik door iets zuiniger maar vooral grotere accu ook al laadt ie wel langzamer DC. En ik had hiervoor ook een 7 serie (G11) dus niet onbekend 🙃 Maar de EV9 is oprecht een hele fijne wagen waar niks op aan te merken is, tenzij je 'm (in mijn persoonlijke geval dan) afzet tegen een wagen die nieuw 2x zo duur was 😉
Oja de HDA variant van de i7 (Driving Assistant Professional) is wél foolproof en haalt ook veel sneller zelfstandig een auto in nadat je het knipperlicht aan zet. Dus ook dat stukje techniek is verder ontwikkeld.
BMW is gewoon top!Andre24 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:00:
[...]
Het zijn uiteraard totaal verschillende auto's. Maar waarom de i7 voor mij toch interessanter is, is dat ie van binnen een tandje of twee luxer is met bijv. echt leer, nog betere stoelen, veel betere massage, Bowers en Wilkins stereo, software matig uitgebreidere instellingen en bijv augmented reality navi en ook meer bereik door iets zuiniger maar vooral grotere accu ook al laadt ie wel langzamer DC. En ik had hiervoor ook een 7 serie (G11) dus niet onbekend 🙃 Maar de EV9 is oprecht een hele fijne wagen waar niks op aan te merken is, tenzij je 'm (in mijn persoonlijke geval dan) afzet tegen een wagen die nieuw 2x zo duur was 😉
Die i7 is nog eens 38cm langer dan de ev9! Wat een slagschip.
Idem en volgens mijn is de vanafprijs rond de 145.000 euro? Totaal andere klasse als KiaKoptelefoontje schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
BMW is gewoon top!
Die i7 is nog eens 38cm langer dan de ev9! Wat een slagschip.
[ Voor 5% gewijzigd door Freezhost op 06-08-2025 11:26 ]
Kom ik op terug als de deal rond is 😉 Hier een plaatje ervan.Boudewijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:58:
[...]
Heb je linkje naar de nieuwe bolide? Altijd geïnteresseerd:)
:strip_exif()/f/image/5Jv7sUEy83xf6nr1E86uQPuj.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, giga duur. Maar na 1 jaar zijn ze al afgeschreven tot rond de 80K.... Koop je een nieuwe EV9 voor, maar dus ook een 1 jaar oude i7🤷Freezhost schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Idem en volgens mijn is de vanafprijs rond de 145.000 euro? Totaal andere klasse als Kia
Wat een tenenkrommende afschrijving zeg, ongelofelijk.Andre24 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Kom ik op terug als de deal rond is 😉 Hier een plaatje ervan. [Afbeelding]
65 tot 70 afschrijven in een jaar, zijn ze dan zo slecht of gewoon te duur?
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijm op 06-08-2025 15:20 ]
Klopt, het onderstreept wel weer wat voor een aantrekking de ev9 had als het een ex bmw 7 rijder kan overtuigen om bij Kia binnen te stappen.Freezhost schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Idem en volgens mijn is de vanafprijs rond de 145.000 euro? Totaal andere klasse als Kia
Had een gelijkaardige opmerking gehoord van een bevriende verkoper bij BMW, dat de ev9 echt wel een gat in de markt had opgevuld. Een ix3 is echt wel redelijk wat kleiner en vermoed dat hij ook bedoelde op combinatie met 800v. Idem met men vader, heeft 3 generaties nieuwe BMW 5-series gehad. Maar ik merk toch dat hij ook een enorme fan is. Krijg geregeld de vraag om er nog eens mee te mogen rijden of de heel enthousiaste bemerking dat hij er weer 1 was tegengekomen. Maar goed, vind het dashboard van de EV9 soms wel erg plastiekerig, dat alleen al zal een BMW zeker wel een stuk beter doen.
Lastig aangeven waar het 'm nou precies in zit, maar slecht zijn ze in ieder geval niet. Alle reviews zijn lyrisch.Boudewijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
Wat een tenenkrommende afschrijving zeg, ongelofelijk.
Ik denk vooral het zwalkende/niet meer zo EV stimulerende overheidsbeleid wat effect heeft op de afschrijving van alle EV's (probeer je EV9 maar eens te verkopen en wat je dan geboden krijgt 😉). Zoals de dreiging van hoge motorrijtuigenbelasting, wegvallen fiscale voordelen, stijging elektra prijzen bij niet thuisladen en het hard roepende sentiment van anti-EV'ers (vooral accudegradatie en beperkte range blabla) wat op z'n minst voor uitstel van echt massaal overgaan naar EV's zorgt.
Maar in het geval van de BMW i7 ook een nogal uitgesproken voorkant én hij is gewoon te groot voor de gemiddelde bmw koper in Europa aldus mijn dealer waardoor hij in sws slecht wordt verkocht. De nieuwe 5 serie is net zo groot als de vorige 7 gaf m'n dealer aan.
Over een jaar of wat (geen idee wanneer) gaat 't allemaal wel goed komen, maar ondertussen profiteer ik maar even van die afschrijving en duim dat de grootste klap voor de i7 die ik op 't oog heb, voor de vorige eigenaar was😅
[ Voor 4% gewijzigd door Andre24 op 06-08-2025 16:09 ]
Duur zijn ze sowieso, je betaald niet alleen voor de afwerking/luxe maar ook voor het merk. Auto's schrijven sowieso extreem hard af, een nieuwe auto is eigenlijk nooit slim financieel gezien.Boudewijm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
Wat een tenenkrommende afschrijving zeg, ongelofelijk.
Maar BMW en alle andere merken krijgen het steeds moeilijker, kijk maar eens naar de afwerking van de opkomende Chinese auto's dat is echt niet allemaal bagger. Of we het moeten willen is wat anders maar uiteindelijk draait het toch om geld en zullen de meeste mensen overstag gaan.
Mee eens, het zwabberend beleid is een drama voor de EV verkopen.Andre24 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:07:
[...]
Lastig aangeven waar het 'm nou precies in zit, maar slecht zijn ze in ieder geval niet. Alle reviews zijn lyrisch.
Ik denk vooral het zwalkende/niet meer zo EV stimulerende overheidsbeleid wat effect heeft op de afschrijving van alle EV's (probeer je EV9 maar eens te verkopen en wat je dan geboden krijgt 😉). Zoals de dreiging van hoge motorrijtuigenbelasting, wegvallen fiscale voordelen, stijging elektra prijzen bij niet thuisladen en het hard roepende sentiment van anti-EV'ers (vooral accudegradatie en beperkte range blabla) wat op z'n minst voor uitstel van echt massaal overgaan naar EV's zorgt.
Maar in het geval van de BMW i7 ook een nogal uitgesproken voorkant én hij is gewoon te groot voor de gemiddelde bmw koper in Europa aldus mijn dealer waardoor hij in sws slecht wordt verkocht. De nieuwe 5 serie is net zo groot als de vorige 7 gaf m'n dealer aan.
Over een jaar of wat (geen idee wanneer) gaat 't allemaal wel goed komen, maar ondertussen profiteer ik maar even van die afschrijving en duim dat de grootste klap voor de i7 die ik op 't oog heb, voor de vorige eigenaar was😅
En jij profiteert nu van die afschrijving en dus ook indirect van alle EV haat
True, maar ik heb aan de andere kant ook 30% afschrijving op de EV9 nu in 1,5 jaar. Das wel een stuk minder dan de vorige eigenaar van de i7, maar toch😅Freezhost schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
Mee eens, het zwabberend beleid is een drama voor de EV verkopen.
En jij profiteert nu van die afschrijving en dus ook indirect van alle EV haat
Voor het geval iemand zich afvraagt waarom de laatste berichten over een BMW i7 gaan: Ik sta op het punt m'n EV9 daarop in te ruilen en had een bericht gepost waarin ik dat aangaf en m'n EV9 ook aanbood. Dat laatste mag blijkbaar niet en 't bericht is daarom volledig verwijderd ipv mij de kans te geven 'm even aan te passen zodat het illegale deel eruit kon. Maar dan snap je in ieder geval waarom 't opeens off topic over een i7 gaat🙃
Achja, gelukkig is de Kia voor mij een leaseauto. Privé zou ik nooit iets dergelijks kopen ivm de afschrijving. Ook de hele reden om er nu een uit te kiezen, nu het nog kanAndre24 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:43:
Voor het geval iemand zich afvraagt waarom de laatste berichten over een BMW i7 gaan: Ik sta op het punt m'n EV9 daarop in te ruilen en had een bericht gepost waarin ik dat aangaf en m'n EV9 ook aanbood. Dat laatste mag blijkbaar niet en 't bericht is daarom volledig verwijderd ipv mij de kans te geven 'm even aan te passen zodat het illegale deel eruit kon. Maar dan snap je in ieder geval waarom 't opeens off topic over een i7 gaat🙃
Mijn hemel wat is mijn vakantie auto (een Volvo v60) toch een klap achteruit tov de Kia.
De enorme afschrijving van EV's zit hem ook in de snelle veroudering van EV techniek. De vooruitgang gaat daar zeer snel, met name de battery-packs en de algehele efficiency.
Brandstofauto's boeken nog nauwelijks vooruitgang. Die techniek is eigenlijk end-of-life. Daar is de afgelopen 100 jaar al zo'n beetje alles wat beter kon al aangepakt.
Laadsnelheden en range van EV's nemen nog ieder jaar sterk toe. Waardoor een EV van een paar jaar oud al sterk verouderd is t.o.v. een nieuwe. En de techniek wordt steeds goedkoper.
We zien sinds kort laadsnelheden van meer dan 400 kW (Zeekr) en er komen er binnenkort nog meer aan. Ook van Mercedes en BMW.
Een BMW i7 van 1 jaar oud, die met maximaal 195 kW kan laden is dus nu al aanzienlijk verouderd. 101 kWh accu's zijn voor een auto uit die klasse ook aan de kleine kant.
Dit verklaart een snellere daling van de waarde dan van een brandstofauto. Die laatste hebben na 3 jaar eigenlijk nog dezelfde specs als een nieuwe.
Ik denk wel dat er ooit een kantelpunt komt. Dat iedereen een EV gaat willen en bijna niemand het risico meer wil lopen met een brandstofauto te blijven zitten. Dan zal die waarde sneller gaan dalen dan van een EV.
Brandstofauto's boeken nog nauwelijks vooruitgang. Die techniek is eigenlijk end-of-life. Daar is de afgelopen 100 jaar al zo'n beetje alles wat beter kon al aangepakt.
Laadsnelheden en range van EV's nemen nog ieder jaar sterk toe. Waardoor een EV van een paar jaar oud al sterk verouderd is t.o.v. een nieuwe. En de techniek wordt steeds goedkoper.
We zien sinds kort laadsnelheden van meer dan 400 kW (Zeekr) en er komen er binnenkort nog meer aan. Ook van Mercedes en BMW.
Een BMW i7 van 1 jaar oud, die met maximaal 195 kW kan laden is dus nu al aanzienlijk verouderd. 101 kWh accu's zijn voor een auto uit die klasse ook aan de kleine kant.
Dit verklaart een snellere daling van de waarde dan van een brandstofauto. Die laatste hebben na 3 jaar eigenlijk nog dezelfde specs als een nieuwe.
Ik denk wel dat er ooit een kantelpunt komt. Dat iedereen een EV gaat willen en bijna niemand het risico meer wil lopen met een brandstofauto te blijven zitten. Dan zal die waarde sneller gaan dalen dan van een EV.
@Andre24 140K nieuw. 80K na een jaar en wat geschuif tussen auto(verhuur/lease)bedrijven. Dan schrijf je de komende 2 jaar (denk ik) nog wel wat meer af dan op de EV9. Maar mooi en heel groot is het wel.
Vraag: je komt uit een 7, gaat dan naar een EV9 en dan naar een i7. Heb je de ruimte van de EV9 niet nodig? Of heb je er nog een X7 naast?
Verder met @Gasoline1234 : De techniek schrijft heel hard af, maar ik denk dat de enige sprong voorwaarts voor EV’s de accutechniek kan zijn. Als ik nu de EV 9 bekijk, is die al helemaal prima qua range en laadsnelheid.
Vraag: je komt uit een 7, gaat dan naar een EV9 en dan naar een i7. Heb je de ruimte van de EV9 niet nodig? Of heb je er nog een X7 naast?
Verder met @Gasoline1234 : De techniek schrijft heel hard af, maar ik denk dat de enige sprong voorwaarts voor EV’s de accutechniek kan zijn. Als ik nu de EV 9 bekijk, is die al helemaal prima qua range en laadsnelheid.
Heb de BMW advertentie ook even bekeken, maar 59k afschrijving (gerekend vanaf de vermelde nieuwprijs), is absurd hoog voor 31000 km's.Twiek-San schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
@Andre24 140K nieuw. 80K na een jaar en wat geschuif tussen auto(verhuur/lease)bedrijven. Dan schrijf je de komende 2 jaar (denk ik) nog wel wat meer af dan op de EV9. Maar mooi en heel groot is het wel.![]()
Toegegeven dat ik niet weet wat normaal is bij dit soort auto's, maar het voelt als een stomp in de maag als je dat te horen zou krijgen.
10-20% in het eerste jaar is gebruikelijk en na een jaar of 4 zit je op 50-60% afschrijving. Deze BMW zit nu al boven de 40%.
Is het niet te mooi om waar te zijn?
Anyways een totaal andere auto als de EV9 en zeker mooi.
Succes met de verdere afhandeling. Hoop dat je slaagt.
Voor jou wel. Voor mij ook. Voor alle early-adopters wel.[b]Twiek-San schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39: Als ik nu de EV 9 bekijk, is die al helemaal prima qua range en laadsnelheid.
Bij de meeste mensen zit hardnekkig in hun hoofd dat "tanken" niet langer dan 10 minuutjes mag duren en dat 350km bereik véél te weinig is. Met 400kW piek-snelladen gaan we inderdaad toe naar laadstops van 10 minuten of minder.
Dat wordt snel de standaard voor premium automerken /-modellen. Alle EV's die daar niet aan voldoen worden als "verouderd" of "budget" beschouwd. Ook Tesla heeft daar nu al last van. Verouderde 400v techniek.