Eindelijk witte rook... afgelopen vrijdag is de EV9 gearriveerd bij de dealer... morgen mag ik 'm ophalen!
Ok , jammer genoeg heeft mijn EV9 een vibratie in het stuur boven de 100km/h...
Gebeld met de dealer en die adviseerd eerst er 1000km mee te rijden voor ze iets gaan ondernemen.
Ben benieuwd... wilde er een winterset op monteren, maar heb er nu eigenlijk al schrik voor.
Gebeld met de dealer en die adviseerd eerst er 1000km mee te rijden voor ze iets gaan ondernemen.
Ben benieuwd... wilde er een winterset op monteren, maar heb er nu eigenlijk al schrik voor.
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Welke banden/velgen?alexke1988 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:57:
Standaard Continental met de GT wielen
i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D
Met 21' winterbanden was het probleem bij mij van de baan.alexke1988 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:57:
de zomerbanden heeft het nog een paar 1.000 km geduurd, maar het is wel snel verbeterd.
Welke niet.alexke1988 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:57:
Onzin. Zeiden ze tegen mij ook. Is natuurlijk larie. Het was pas over toen ik op de KIA velgen winterbanden heb laten zetten, perfect gebalanceerd.
Hier ook, inmiddels meer dan 20k km's met trillende continental 21 inch banden. Paar maanden geleden zijn er na veel gezeur 2 banden vervangen onder garantie, maar probleem bleef en KIA wil er eigenlijk niets meer aan doen.
Afgelopen vrijdag zelf 4 nieuwe Vredestein winterbanden geregeld, en probleem is verhopen, rij nu eindelijk na 11 maanden met een zo goed als trillings/hobbelvrije auto. Heb nog geen hele stukken 120/130 gereden, dus dat is nog even afwachten, maar voorlopig rijdt dit een stuk comfortabeler.
Afgelopen vrijdag zelf 4 nieuwe Vredestein winterbanden geregeld, en probleem is verhopen, rij nu eindelijk na 11 maanden met een zo goed als trillings/hobbelvrije auto. Heb nog geen hele stukken 120/130 gereden, dus dat is nog even afwachten, maar voorlopig rijdt dit een stuk comfortabeler.
Vind ik echt het enige manco maar wel behoorlijk kansloos van Kia
Kutbanden leveren.
En er zoveel mogelijk niets aan willen doen.
Nadat ik de continentals met roadforce gebalanceerd had, had ik geen trillingen meer. Nota bene een hele printout als bewijs. Maar omdat ik niet hun uitstel campagne had gevolg willen ze de roadforce niet vergoeden….
Eerlijkheid: continentals op ander velgen en andere ( betere) dealer dan de dealer die de auto leverde. Maar toch, kutbanden.
Kutbanden leveren.
En er zoveel mogelijk niets aan willen doen.
Nadat ik de continentals met roadforce gebalanceerd had, had ik geen trillingen meer. Nota bene een hele printout als bewijs. Maar omdat ik niet hun uitstel campagne had gevolg willen ze de roadforce niet vergoeden….
Eerlijkheid: continentals op ander velgen en andere ( betere) dealer dan de dealer die de auto leverde. Maar toch, kutbanden.
Het zijn niet alleen die banden waar Kia moeilijk over doet, ik heb ook nog steeds een bestuurdersstoel met speling waar ze heel moeilijk over doen, beetje zelfde uitstel kastje-muur verhaal als de banden.
Ik had hiervoor een E-niro, en nooit problemen, maar zoals ze nu proberen onder de garantie uit te komen, valt me wel erg tegen. Op deze manier kan ik ook roepen dat ik 7 jaar garantie geef....
Overigens is het niet allemaal drama, vorige week gemeld dat mijn plastic wielkappen soms vanzelf een stukje los gingen, en de volgende dag werd ik gebeld dat er nieuwe kappen binnengekomen waren.
Ik had hiervoor een E-niro, en nooit problemen, maar zoals ze nu proberen onder de garantie uit te komen, valt me wel erg tegen. Op deze manier kan ik ook roepen dat ik 7 jaar garantie geef....
Overigens is het niet allemaal drama, vorige week gemeld dat mijn plastic wielkappen soms vanzelf een stukje los gingen, en de volgende dag werd ik gebeld dat er nieuwe kappen binnengekomen waren.
[ Voor 19% gewijzigd door tvdoc op 11-12-2024 20:16 ]
Ja herkenbaar, Kia NL doet heel moeilijk... Had ook problemen met de stoel. Stoel uit de demo gekregen maar nooit meer wat van gehoord...
Maûi! Laat even weten als je een hondenrek /bagagenet/bagagerek achter de 2e zitrij gevonden hebt.Wessidespijk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
Hey allemaal.
ben Kia EV9 eigenaar sinds 1 week geleden en 800km verder, gelukkig geen problemen. Alles werkt en rijdt perfect
Heb de Gt-line rood met navy interieur...
hierbij wat fotos, heb hem zelf nog niet veel gezien in deze kleur...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
285/45R21 113V PIRELLI scorpion winter 2 xl in bestelling en volgende week plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de ervaring na de continentals met twijfels over al dan niet het trillen veroorzaken in mijn armsteun console.
Ik ben benieuwd naar de ervaring na de continentals met twijfels over al dan niet het trillen veroorzaken in mijn armsteun console.
Bij mij ook nog steeds een losse stoel. Ze doen alsof het probleem niet bestaat en dat ze er nooit van gehoord hebbentvdoc schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:11:
Het zijn niet alleen die banden waar Kia moeilijk over doet, ik heb ook nog steeds een bestuurdersstoel met speling waar ze heel moeilijk over doen, beetje zelfde uitstel kastje-muur verhaal als de banden.
Zoek hier op het forum anders ook even naar het speciale attest wat KIA hiervoor heeft opgesteld.alexke1988 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:57:
Kan je helpen om niet na 1000 km nog een keer het bos in gestuurd te worden.
3D road Force balanceren / optimaliseren op de Hunter 9800 machine bij van der Wagt in Lisse kan ik overigens aanraden als het maar een klein beetje is.
Die kunnen er wellicht nog wel iets mee.
In elk geval verstand van zaken en liefde voor het bandenvak!
Hoe ver voor de levertijd geven ze een update erover. Verwachte levertijd is 31 januari, maar ik had de hoop dat ze nu inmiddels een nieuwe indicatie konden afgeven.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb ook een set met nieuw ontwerp op de zomerset en die blijven prima zitten.tvdoc schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:11:
....
Rijd nu met de winterset en kennelijk hebben ze de 'oude' doppen daar terug opgezet en het is gelijk weer hommeles, bij een stoeprandje op/af schiet er een kwart los. Gelukkig kan je ze niet kwijtraken...
Hier ook. Andere issues zijn voor mij irritanter maar het staat wel ook op de ToDo lijst...Janse schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:47:
[...]
Bij mij ook nog steeds een losse stoel. Ze doen alsof het probleem niet bestaat en dat ze er nooit van gehoord hebben
Hier lijken toch ook heel veel rijders mee te maken te hebben...
Zijn er die een nieuw frame o.i.d. hebben gekregen inmiddels en heeft dat geholpen?
oei dan moet ik 260 paginas gaan doorzoeken? Heeft iemand het toevallig hier bij de hand?FlyingDutchMike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:55:
[...]
Zoek hier op het forum anders ook even naar het speciale attest wat KIA hiervoor heeft opgesteld.
Kan je helpen om niet na 1000 km nog een keer het bos in gestuurd te worden.
3D road Force balanceren / optimaliseren op de Hunter 9800 machine bij van der Wagt in Lisse kan ik overigens aanraden als het maar een klein beetje is.
Die kunnen er wellicht nog wel iets mee.
In elk geval verstand van zaken en liefde voor het bandenvak!
Issues tot hier toe (dag 3)
1. Vibratie stuur
2.Sensor middenste zetel 2e zitrij kapot. deze denkt steeds dat er iets of iemand zit.
3.Lakschade sierlijst bestuurderskant achteraan.
4. deze ochtend was het kunstof clipje van de velours matten uiteen gesprongen.
Heb zelf de weerhaken opengezet met een heatgun en een schroevendraaier.
Nu gript hij goed ineen en blijft het zitten.
Achja mijn BMW was ook niet perfect de eerste 10k km... (deur rubbers, Led DRL stuk) enz enz...
1. Ga direct terug naar de dealer dat kan echt nietalexke1988 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
[...]
oei dan moet ik 260 paginas gaan doorzoeken? Heeft iemand het toevallig hier bij de hand?
1. Vibratie stuur
2.Sensor middenste zetel 2e zitrij kapot. deze denkt steeds dat er iets of iemand zit.
Achja mijn BMW was ook niet perfect de eerste 10k km... (deur rubbers, Led DRL stuk) enz enz...
2. dit is normaal, de middelste stoel heeft geen sensor dus die is even rood denk ik bij vertrek?
3. zie punt 1
zoek maar even met [ trillingen kia procedure ]alexke1988 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
[...]
oei dan moet ik 260 paginas gaan doorzoeken? Heeft iemand het toevallig hier bij de hand?
Doe hem maandag binnen , heb gelukkig te veel wagensblinded schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:43:
[...]
1. Ga direct terug naar de dealer dat kan echt niet
2. dit is normaal, de middelste stoel heeft geen sensor dus die is even rood denk ik bij vertrek?
3. zie punt 1
Hier ben ik ook mee teruggeweest. Volgens hen zit daar geen sensor/weegschaal onder en staat die na start altijd enige seconden aan. En gaat dan uit. Volgens mij is dat nu bij mij ook hoe het gaat (als er niemand zit, dus). Zal er straks nog weer eens even op letten.alexke1988 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
Vorige week all-seasons laten monteren en ze zouden ook naar eventuele updates kijken. Geen idee of er iets is geïnstalleerd maar nu heb ik ineens Koreaanse teksten bij het gebruik van mijn telefoon als sleutel en de auto verliest ook ineens 3,5% van de EV accu binnen 24 uur... Zou dit te maken kunnen hebben met de lagere temperaturen want ik heb dit voorheen niet eerder gezien?
Het viel mij ook al op dat de laadpaal iedere keer aan en uit ging omdat hij onder de 90% procent komt.
12 volt accu is nu 88% maar het lijkt er op dat hij daar iets mee doet. Stekker van de laadpaal zit wel in, het lijkt wel alsof hij de 12V naar 90% wil brengen omdat hij aan de paal staat?
Het viel mij ook al op dat de laadpaal iedere keer aan en uit ging omdat hij onder de 90% procent komt.
12 volt accu is nu 88% maar het lijkt er op dat hij daar iets mee doet. Stekker van de laadpaal zit wel in, het lijkt wel alsof hij de 12V naar 90% wil brengen omdat hij aan de paal staat?
:strip_exif()/f/image/rmXlrdhyBKUtYFYCcjDxlYIU.png?f=user_large)
Klopt, is standaard zo. Is hier op dit forum ook wel eens voorbij gekomen, maar het schijnt zo te zijn dat die middelste zitplaats geen sensor heeft en alleen reageert als de gordel gebruikt wordt.Ro-Maniak2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:59:
[...]
Hier ben ik ook mee teruggeweest. Volgens hen zit daar geen sensor/weegschaal onder en staat die na start altijd enige seconden aan. En gaat dan uit. Volgens mij is dat nu bij mij ook hoe het gaat (als er niemand zit, dus). Zal er straks nog weer eens even op letten.
Zit er niemand op die plek, en wordt de gordel dus ook niet vastgeklikt, dan gaat het rode lampje op je dashboard na ± 1/2 minuut uit. Eigenlijk een ontwerpfoutje, maar je raakt er wel aan gewend.
Zoiets gebeurde bij mij ook voordat de updates kwamen: door verbruik raakte ik 1% per dag kwijt, waarschijnlijk om de 12V op pijl te houden. Als hij aan de paal stond laadde hij (meestal) bij na enige tijd. Maar dat was niet altijd zo, en op een gegeven moment, tijdens aan de paal staan, was toch de 12V leeg.Freezhost schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:59:
Vorige week all-seasons laten monteren en ze zouden ook naar eventuele updates kijken. Geen idee of er iets is geïnstalleerd maar nu heb ik ineens Koreaanse teksten bij het gebruik van mijn telefoon als sleutel en de auto verliest ook ineens 3,5% van de EV accu binnen 24 uur... Zou dit te maken kunnen hebben met de lagere temperaturen want ik heb dit voorheen niet eerder gezien?
[Afbeelding]
Na alle updates die voor de 12v leegloop zijn gekomen is dat allemaal gestopt.
De 12V blijft sindsdien zo rond de 85% bij stilstaan. Kan iets afnemen als je vaak data opvraagt en dan zal hij vanuit de HVaccu bijladen of via de paal als je aangekoppeld staat. Maar 3,5% is wel een berg energie... om kwijt te raken dan.
Het enige wat ik me kan voorstellen is batterij conditionering. Heb je dat wellicht aan staan ergens en is dat met de lage temps geactiveerd wellicht?
Ik zie in de app regelmatig een oranje indicatie voor de HV accu met de tekst Batterij-conditionering aanbevolen. Onder STATUS / Opladen & Klimaatregeling.
Die batterij conditionering zie ik ook geregeld in de app en begrijp ik niet zo goed. Dacht altijd dat conditionering was voor snelladen maar zeker niet als de auto gewoon zo geparkeerd staat.FlyingDutchMike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:12:
[...]
Ik zie in de app regelmatig een oranje indicatie voor de HV accu met de tekst Batterij-conditionering aanbevolen. Onder STATUS / Opladen & Klimaatregeling.
Ook wat onduidelijk voor mij... Misschien toch die 1200 pagina dikke handleiding maar eens lezen... :-)ty5500 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:45:
[...]
Die batterij conditionering zie ik ook geregeld in de app en begrijp ik niet zo goed. Dacht altijd dat conditionering was voor snelladen maar zeker niet als de auto gewoon zo geparkeerd staat.
Het is zeker positief om bij (voor) het snelladen in te zetten als dat niet al vanzelf gebeurd maar misschien dat ook de range iets toeneemt als de buiten-temp laag is en via de laadpaal er wat temperatuur in de accu is gebracht voordat je gaat rijden. Maar dat laatste nog niet getest eerlijk gezegd.
Vorige week een software update gehad. Alles stond weer op fabrieksinstellingen, navigatie locaties eruit en was geen oranje ipv rood e.d. stap ik vanochtend in de auto staat alles weer op de oude stand inclusief navigatie. Voelt toch erg raar aan.
Conditioneren lijkt inderdaad alleen voor snelladen te zijn. Ik had de hoop dat je 's ochtends voor vertrek (nog aan de lader) de accu al zou kunnen opwarmen. Ik merk dat de eerste 30 kilometer bij een koude start toch wel aanzienlijk minder efficiënt verlopen ondanks dat het interieur van de auto is voorverwarmd. Misschien een gevalletje RTFM....FlyingDutchMike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:14:
[...]
Ook wat onduidelijk voor mij... Misschien toch die 1200 pagina dikke handleiding maar eens lezen... :-)
Het is zeker positief om bij (voor) het snelladen in te zetten als dat niet al vanzelf gebeurd maar misschien dat ook de range iets toeneemt als de buiten-temp laag is en via de laadpaal er wat temperatuur in de accu is gebracht voordat je gaat rijden. Maar dat laatste nog niet getest eerlijk gezegd.
Heeft iemand een manier gevonden om bij het starten van de auto ook geforceerd het DAB+ kanaal van de favoriete zender te laten kiezen? Naast de bekende opstartprocedure om alle "toeters en bellen" uit te schakelen moet ik ook elke rit het DAB+ station kiezen. Eenmaal gekozen blijft hij deze goed vast houden.
Hij is nu stabiel, lijkt erop dat het komt doordat de laadkabel verbonden blijft. Mogelijk blijft de auto de 12volt batterij dan bijladen zonder te kijken of er daadwerkelijk geladen wordt? Conditionering is voor het snelladen, dat is niet iets wat bij stilstand automatisch aan gaat.FlyingDutchMike schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:12:
[...]
Zoiets gebeurde bij mij ook voordat de updates kwamen: door verbruik raakte ik 1% per dag kwijt, waarschijnlijk om de 12V op pijl te houden. Als hij aan de paal stond laadde hij (meestal) bij na enige tijd. Maar dat was niet altijd zo, en op een gegeven moment, tijdens aan de paal staan, was toch de 12V leeg.
Na alle updates die voor de 12v leegloop zijn gekomen is dat allemaal gestopt.
De 12V blijft sindsdien zo rond de 85% bij stilstaan. Kan iets afnemen als je vaak data opvraagt en dan zal hij vanuit de HVaccu bijladen of via de paal als je aangekoppeld staat. Maar 3,5% is wel een berg energie... om kwijt te raken dan.
Het enige wat ik me kan voorstellen is batterij conditionering. Heb je dat wellicht aan staan ergens en is dat met de lage temps geactiveerd wellicht?
Wat software betreft: Vanaf 2026 wordt het Android Automotive, bronnen:
https://www.bright.nl/nie...e-google-maps-update.html
https://thekoreancarblog....-system-gv90-to-be-first/
Maar vast niet (helaas) met terugwerkende kracht
Ja ook wel eens ervaren, alsof je profiel even weg is.Janse schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
Vorige week een software update gehad. Alles stond weer op fabrieksinstellingen, navigatie locaties eruit en was geen oranje ipv rood e.d. stap ik vanochtend in de auto staat alles weer op de oude stand inclusief navigatie. Voelt toch erg raar aan.
Automatisch overschakelen naar FM uitzetten? Dan moet hij wel DAB+ kiezen?hjvdb schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:28:
Heeft iemand een manier gevonden om bij het starten van de auto ook geforceerd het DAB+ kanaal van de favoriete zender te laten kiezen? Naast de bekende opstartprocedure om alle "toeters en bellen" uit te schakelen moet ik ook elke rit het DAB+ station kiezen. Eenmaal gekozen blijft hij deze goed vast houden.
Vandaag weer eens gemerkt wat een heerlijk fijne auto de EV9 is. Moest familie afzetten en een twee uur wachten. Als je de tweede rij platlegt en op de derde rij zit heb je een platte 'bureau' voor je laptop en eventueel tweede draagbaar scherm. Vlak achter je een stopcontact, zonnewering voor de privacy in de zijramen. Dit is helemaal geen straf, doet al enorm limo aan (maar dan met een gigantisch groot werkblad).
Ik heb DAB+/FM als enige optie onder de 'mode' knop op het stuur staan. Nu schakel ik eenvoudig met 1 druk op de knop naar mijn favo zender op DAB+.hjvdb schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:28:
In te stellen via 'toetsen' in het setup menu.
Nice! Bij mij ook zwart. Alleen is het plaatje een gewone EV9 ipv een GT-line zoals bij jouDarkGodMaster schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:13:
Kia app update laat nu kleur van de auto zien in plaats van wit,
[Afbeelding]
Morgen winter banden erop… Ben benieuwd… trillingen vielen mee, echter misschien wordt het nu zoveel beter dat ik het pas ga merken…
Schade sierlijst achter heb ik ook bij aflevering geconstateerd. Wat doen ze toch. Echt een chipje uit. Ze hebben foto’s gemaakt en laten hun schade expert een oplossing zoeken.alexke1988 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
[...]
1. Vibratie stuur
Er kan altijd wat gebeuren, ik ben duidelijk geweest bij aanschaf dat het met name erom gaat hoe de dealer zaken oplost. Ik heb vooralsnog vertrouwen in een goede oplossing.
Na 800km nog geen trillingen op de standaard 21 inch zomerbanden, toch wel stukken 150+ gereden (puur voor test natuurlijk 🫣)
Je stuur trilt echt in je handen en zichtbaar voor de vrouw naast je (Ruvetuve schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:32:
Ik neem aan dat die trillingen problemen goed merkbaar zijn als ze voorkomen? Niet dat de overgang van benzine auto naar EV alles stil aanvoelt en dus de trillingen niet opvallen?

De accu van mijn EV9 blijft leeglopen, gisteren was het nog 82,5 nu nog maar 77 procent. De 12 volt accu gaat op en neer, zit nu op 90 procent. Heb de home assistant integratie even uit gezet zodat ik die kan uitsluiten.
Het lijkt wel alsof hij iedere keer die 12V wil boosten maar 5 procent in 24 uur is iets te gortig. Heb er geen goed gevoel bij, over twee weken op vakantie naar Denemarken...
Het lijkt wel alsof hij iedere keer die 12V wil boosten maar 5 procent in 24 uur is iets te gortig. Heb er geen goed gevoel bij, over twee weken op vakantie naar Denemarken...
Bij mij blijft de laadkabel ook altijd verbonden en laadt hij maar een paar uur op. Maar heb nog geen leeglopen van de hoofdbatterij opgemerkt. Hij staat wel binnen (voor moest het met preconditionering te maken hebben).Freezhost schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:49:
[...]
Hij is nu stabiel, lijkt erop dat het komt doordat de laadkabel verbonden blijft. Mogelijk blijft de auto de 12volt batterij dan bijladen zonder te kijken of er daadwerkelijk geladen wordt? Conditionering is voor het snelladen, dat is niet iets wat bij stilstand automatisch aan gaat.
Maar vast niet (helaas) met terugwerkende kracht
De 12v batterij schommelt bij mij ook tussen de 80 en 100%.
Wat me wel opvalt, heb de digitale sleutel niet gebruiktFreezhost schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:02:
De accu van mijn EV9 blijft leeglopen, gisteren was het nog 82,5 nu nog maar 77 procent. De 12 volt accu gaat op en neer, zit nu op 90 procent. Heb de home assistant integratie even uit gezet zodat ik die kan uitsluiten.
En heb ook de automatische ontgrendeling bij benadering en automatische zijspiegels uitgezet maar toch vind ik dat de auto nog veel lijkt te reageren als ik in de buurt ervan rondloop (je hoort dan iets van lawaai maar geen idee wat hij doet).
Dat lawaai hoor ik ook soms. Als de auto niet afgesloten is, loopt er af en toe ergens een ventilator. En de klepjes in de bumper gaan regelmatig open en dicht.
rant: niet constructief verder
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 16-12-2024 19:57 ]
Met dank aan Google: https://www.reddit.com/r/...ication_system/?rdt=41342DarkShadow schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:21:
Ik krijg sinds vandaag de melding ‘controleer gebruikers-authenticatiesysteem’. Vage melding, geen idee hoe ik dat moet doen en hoe ik de melding weg krijg.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk heeft de dealer geen idee, dus (harde) reset lost alles op. Computer uit, tot 10 tellen, computer weer aan. Dat werk.
[ Voor 0% gewijzigd door Twiek-San op 15-12-2024 15:40 . Reden: Aanvulling ]
snip, reactie op verwijderde reactie
[ Voor 94% gewijzigd door We Are Borg op 16-12-2024 19:58 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
rant: niet constructief verder
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 16-12-2024 19:58 ]
reactie op verwijderde reactie
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 16-12-2024 19:58 ]
Dat is nog 16 dagen geduld hebben dus.jollyjoker schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:34:
nu geven ze bij kia aan dat de laadpaal pas in 2025 geleverd kan worden
Iets meer dan 2 weken
Iets meer dan 12 werkdagen als je kerst en oud en nieuw als een werkdag ziet.
17k op banden vind ik kort. Maar aan de andere kant het is een zware auto met genoeg pk... Was de auto zo verkeerd nadat je hem heb laten uitlijnen? Heb je dat gedaan, anders sta je straks weer te roeptoeteren dat je banden schuin zijn afgesleten.
Wel goed om niet te horen dat je last had van trillingen. Dat probleem wil ook wel eens voorkomen.
Hoe kom jij bij 5k opgelicht? Hoe kom je bij opgelicht?
Miscommunicatie, geen communicatie? Onrealistische verwachtingen van Kia?
Banden hoef je natuurlijk niet bij Kia te kopen. Het is jou keuze om dat bij hun te doen, of bij een kwikfit.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Beste mensen heb 2.000.000 km erop zitten,mijn vorige auto was een kona electric 5jaar gereden 157000km 800.000 stops,
banden altijd 43000km meegereden,remmen nooit vernieuwd remschijven nog zo goed als nieuw dus alles bijna niet gebruikt
nu een kia ev9,auto af fabriek niet goed uitgelijnd,werd gezegd rijstijl,voorbanden perfect afgesleten,zitten er nog op 34000km,
mij verteld kan niet,hebben nieuwe banden achter opgezet,nu weer versleten,rijd nu 565km met zoveel stops,KIA is niet geschikt voor dit werk,en een waardeloze service,kia garage zegt wij kunnen er niets aan doen,dit doet kia nederland,waardeloos bedrijf,
kunt geen of zeer moeilijk contact maken,banden zijn niet vergoed door kia moest 750 euro betalen voor 2 banden achter en uitlijnen,heb nu zelf banden voor 270 euro all in.die 5k,als de laadpaal in juni 2024 geleverd was,had ik mijn eigen stroom elke nacht kunnen gebruiken,ik praat over 55000kwh oplevering voor mijn bedrijven,desinvestering dus,auto met leugens verkocht
dit zijn mijn bevindingen over kia,trouwens kia en hyundai zijn het zelfde bedrijf
banden altijd 43000km meegereden,remmen nooit vernieuwd remschijven nog zo goed als nieuw dus alles bijna niet gebruikt
nu een kia ev9,auto af fabriek niet goed uitgelijnd,werd gezegd rijstijl,voorbanden perfect afgesleten,zitten er nog op 34000km,
mij verteld kan niet,hebben nieuwe banden achter opgezet,nu weer versleten,rijd nu 565km met zoveel stops,KIA is niet geschikt voor dit werk,en een waardeloze service,kia garage zegt wij kunnen er niets aan doen,dit doet kia nederland,waardeloos bedrijf,
kunt geen of zeer moeilijk contact maken,banden zijn niet vergoed door kia moest 750 euro betalen voor 2 banden achter en uitlijnen,heb nu zelf banden voor 270 euro all in.die 5k,als de laadpaal in juni 2024 geleverd was,had ik mijn eigen stroom elke nacht kunnen gebruiken,ik praat over 55000kwh oplevering voor mijn bedrijven,desinvestering dus,auto met leugens verkocht
dit zijn mijn bevindingen over kia,trouwens kia en hyundai zijn het zelfde bedrijf
[ Voor 10% gewijzigd door jollyjoker op 15-12-2024 18:22 ]
Klinkt allemaal heel logisch
Maar is de auto nu opnieuw uitgelijnd?
Zat er volgens die getallen een groot verschil tussen oud en nieuw?
Ben je met het rapport terug gegaan?
Het is je goed recht ergens anders banden te bestellen.
Niemand verplicht je dat te doen bij Kia.
En je stroom, Tja als het er niet is en het nog niet mag heb je pech.
Sorry

Maar is de auto nu opnieuw uitgelijnd?
Zat er volgens die getallen een groot verschil tussen oud en nieuw?
Ben je met het rapport terug gegaan?
Het is je goed recht ergens anders banden te bestellen.
Niemand verplicht je dat te doen bij Kia.
En je stroom, Tja als het er niet is en het nog niet mag heb je pech.
Sorry
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Gast, relax een beetje, ik wordt gewoon zenuwachtig van dit te lezen. Met die interpunctie voelt het alsof een gefrustreerde halve voor je staat te spetteren. 😂jollyjoker schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:15:
Beste mensen heb 2.000.000 km erop zitten,mijn vorige auto was een kona electric 5jaar gereden 157000km 800.000 stops,
Welk werk? Hoezo veel stops?
Ik heb er nu bijna 40k opzitten na een jaar, die 12 volt was vervelend en soms konden dingen wat sneller. Maar over het algemeen een ontzettend comfortabele, zuinige EV met lange range. Service van de dealer ben ik eigenlijk ook wel heel tevreden over.
Vraag me af in welke mate het Kia zijn fout is dat de laadpaal met vertraging op de markt blijft komen. Er zijn ondertussen al enorm veel modellen van andere merken ook aangekondigd met V2H en V2G en steeds wordt het afgezwakt of wordt er geen woord meer over gesproken. Denk inderdaad dat eerder de regelgeving en distributiebeheerders nog niet helemaal mee zijn in het verhaal en er daar ook een groot deel spaak loopt, zie maar naar de pilootprojecten die nu pas lopen.jollyjoker schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:15:
Herinner me ook bv. in 2021 hoe VW met veel bombarderie aankondigde dat hun wagens V2G zouden ondersteunen.
https://www.autogids.be/a...sneller-laden-en-v2g.html
Nu 3 die jaar verder, denk ik dat je geen enkele VW zal kunnen gebruiken hiervoor. Ik vraag me zelfs af of je al een auto hiervoor kan gebruiken (buiten pilootprojecten).
Op het Duitse Kia ev9 forum zijn er die de wagen al gebruiken als V2G/V2H en best op een goed gevonden manier. Ze kopelen de V2L adapter van de Kia via een Meanwell CSP 3000-400 (wisselstroom/gelijkstroom converter) aan een vrije string op een zonnepanelenomvormer. Deze omvormer voorziet hiermee het huis van stroom en kan ook terugleveren aan het net. Verbruik je meer, dan komt het van het net.
Maar ik zou het persoonlijk allemaal niet willen riskeren en wacht liever op een volledig goedgekeurde oplossing.
Maar ik zou het persoonlijk allemaal niet willen riskeren en wacht liever op een volledig goedgekeurde oplossing.
[ Voor 22% gewijzigd door ty5500 op 15-12-2024 19:59 ]
@jollyjokerOk, het zit niet mee. En Kia is inderdaad niet de meest betrokken importeur en dealerorganisatie.
Maar die 55000kWh…. Dat is 550x de accu van helemaal leeg naar 100% vol. 550 keer ongeveer 400km komt op 220.000 km in een jaar. Hoe wil je dat doen? Of heb je bedrijfsmatig meerdere EV9’s rijden?
Maar die 55000kWh…. Dat is 550x de accu van helemaal leeg naar 100% vol. 550 keer ongeveer 400km komt op 220.000 km in een jaar. Hoe wil je dat doen? Of heb je bedrijfsmatig meerdere EV9’s rijden?
Dat is onzin. Je kunt op dit moment nog geen laadpaal thuis gebruiken voor V2G/H. Een pilot in Utrecht is precies dat, een pilot waar deelauto’s worden gebruikt aan speciale openbare laadpalen. Iets heel anders dan jij wilt. Zie bv. de recente test van The Green Guys YouTube: V2X test in de praktijk.jollyjoker schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:07:
dan ben je helemaal niet op de hoogte,heb vorig jaar met netbeheerder over gehad,liever gisteren als vandaag,en wat denk je
van UTRECHT met bidirectionele autos testen op het electriciteitsnet al meer dan een jaar,en dan het gaat over het NIET NAKOMEN VAN AFSPRAKEN je moet eerst nadenken en dan pas reageren
Maar goed, offtopic hier.
[ Voor 35% gewijzigd door The Legend op 15-12-2024 21:32 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Dag,
Inmiddels mijn tweede USB stick aangeschaft, de handleiding keurig gevolgd maar hij geeft de melding in de EV9 "controleer de USB stick". Ik download de update, hij herkent de USB stick, formatteert deze en zet de gegevens over maar in de EV9 lukt het niet. Iemand nog een suggestie?
Inmiddels mijn tweede USB stick aangeschaft, de handleiding keurig gevolgd maar hij geeft de melding in de EV9 "controleer de USB stick". Ik download de update, hij herkent de USB stick, formatteert deze en zet de gegevens over maar in de EV9 lukt het niet. Iemand nog een suggestie?
:strip_exif()/f/image/r53nJ7RbJlYadHFthnNLzyeK.png?f=user_large)
Wat lukt er niet? Geeft de ev9 een foutmelding?
Als dit je eerste update is kan het namelijk heel lang duren (>90min)
Als dit je eerste update is kan het namelijk heel lang duren (>90min)
Hi,
Bestandssysteem moet Ex-fat zijn en max 64GB.
Succes!
Bestandssysteem moet Ex-fat zijn en max 64GB.
Succes!
Crupa schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:20:
ik kreeg deze ochtend nog eens een melding voor OTA update
iemand idee wat er gaat veranderen?
:strip_exif()/f/image/qjkQ2miW72eQfPgqhpQ40fSk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben ik het of is dat een zeer vage omschrijving van hetgeen aangepast wordt aan de software?
V2g kan toch gewoon, zelfde als thuis batterij ontladen via het net.
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Die van mij is uit 2023, en kreeg vanmorgen ook de melding. Heb het na 4 x wegklikken uiteindelijk maar geaccepteerd. Heb nog niet gemerkt dat er iets veranderd is. Misschien dat ik morgen met een lege accu staGasoline1234 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:26:
[...]
Voor EV9's geproduceerd na 27 mei 2024.
@Crupa heeft hem al langer, niet?
Voor je de update accepteert, kun je de wijzigingen in het Nederlands lezen op het scherm in de auto.Stijn_Gallet schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:03:
[...]
Ben ik het of is dat een zeer vage omschrijving van hetgeen aangepast wordt aan de software?
Afgelopen weekend ontvangen, zal in de kerstvakantie kijken hoe het werkt en pastJanse schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:05:
[...]
Ben benieuwd hoe die past en bevalt. Wanneer verwacht je hem?
14.000 km op 4 maanden
nog altijd tevreden met de auto. Maar toch ook nog altijd een aantal dingen die blijven tegensteken.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen die XC90/X5/... gewend zijn hier moeilijk aan kunnen wennen.
ondertussen de winterbanden opliggen en ook al terug gegaan naar de bandencentrale.
Op de zomerbanden nooit last gehad van trillen, nu een lichte vibratie boven de 120/130.
Liggen 19" goodyears op. De man van de bandencentrale haalde direct de 'mouse' aan als probleem. Kregen ze steeds meer aan de hand bij zware EV SUV. Nu nog eens gebalanceerd als dit niet helpt gaat de mouse er mogelijk uit. Andere banden is moeilijk want er zijn er maar beperkt beschikbaar voor dit model.
Ik heb ook de FICS phoneholder gekocht voor linksboven. (rechtsboven zat er trouwens direct bij, maar die ga ik wss niet gebruiken)
Handig om battery stats van de OBD poort uit te lezen.
Morgen voor de eerste keer een echt lange afstand richting oostenrijk.
Als ik ABRP mag geloven zou een kruissnelheid van 150km/h de beste aankomsttijd geven.
nog altijd tevreden met de auto. Maar toch ook nog altijd een aantal dingen die blijven tegensteken.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen die XC90/X5/... gewend zijn hier moeilijk aan kunnen wennen.
ondertussen de winterbanden opliggen en ook al terug gegaan naar de bandencentrale.
Op de zomerbanden nooit last gehad van trillen, nu een lichte vibratie boven de 120/130.
Liggen 19" goodyears op. De man van de bandencentrale haalde direct de 'mouse' aan als probleem. Kregen ze steeds meer aan de hand bij zware EV SUV. Nu nog eens gebalanceerd als dit niet helpt gaat de mouse er mogelijk uit. Andere banden is moeilijk want er zijn er maar beperkt beschikbaar voor dit model.
Ik heb ook de FICS phoneholder gekocht voor linksboven. (rechtsboven zat er trouwens direct bij, maar die ga ik wss niet gebruiken)
Morgen voor de eerste keer een echt lange afstand richting oostenrijk.
Als ik ABRP mag geloven zou een kruissnelheid van 150km/h de beste aankomsttijd geven.
Inderdaad, maar is ook een US website denk ikGasoline1234 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:26:
[...]
Na de update kon ik nog deze screenshot maken
:strip_exif()/f/image/UaNuOCiiA03BjroOBSwvkxZq.jpg?f=fotoalbum_large)
Mag ik vragen of de telefoonhouder ook de grotere smartphones aan kan? Ik heb een Samsung S24 ultra met bumper. Zou je voor mij willen opmeten hoe breed de opening is in de maximale stand? Alvast bedankt!saikoboarder schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:51:
...
...
Even een update van het trillen.
maandag naar de garage, en ze hebben alle 4 banden opnieuw gebalanceerd.
Het is veel beter, maar toch lijk ik een trilling te voelen.
iemand tip voor een goede app voor iOS voor zo iets te loggen?
Voor de rest:
Raamlijst zit vast aan de zijruit. dus heb liever dat ze de schade noteren, spot repair doen en als het erger wordt het maar moeten vervangen.
Dan nog een nota
Bij al mijn vorige wagens was de koffer bekleed met tapijt. Ik merk nu al dat de 2 zijkanten al bekrast zijn van spullen te vervoeren.
ik overweeg deze oplossing te proberen iemand ervaring mee?
maandag naar de garage, en ze hebben alle 4 banden opnieuw gebalanceerd.
Het is veel beter, maar toch lijk ik een trilling te voelen.
iemand tip voor een goede app voor iOS voor zo iets te loggen?
Voor de rest:
Raamlijst zit vast aan de zijruit. dus heb liever dat ze de schade noteren, spot repair doen en als het erger wordt het maar moeten vervangen.
Dan nog een nota
Bij al mijn vorige wagens was de koffer bekleed met tapijt. Ik merk nu al dat de 2 zijkanten al bekrast zijn van spullen te vervoeren.
10.5cm, mijn pixel XL heeft nog 2cm over.Dutchmaik schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:26:
[...]
Mag ik vragen of de telefoonhouder ook de grotere smartphones aan kan? Ik heb een Samsung S24 ultra met bumper. Zou je voor mij willen opmeten hoe breed de opening is in de maximale stand? Alvast bedankt!
zelf gebruik ik een magsafe magneet ipv de houder. Vind ik veel sneller en stoort minder.
Geen ervaring mee maar ik heb de bescherming van Klein Metall en ben daar zeer tevreden over.alexke1988 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:31:
https://www.kleinmetall.d...built-since-2023-sl16180s
In onze andere auto hebben we er één van The Hatchbag Company, ook heel goede kwaliteit.
Ja, daar hoef je niet heel fijngevoelig voor te zijn volgens mij...Ruvetuve schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:32:
Ik neem aan dat die trillingen problemen goed merkbaar zijn als ze voorkomen? Niet dat de overgang van benzine auto naar EV alles stil aanvoelt en dus de trillingen niet opvallen?
Ik voel het in het stuur en in de stoel; ik zie het duidelijk als ik over de stuur-flipper naar de stilstaande achtergrond kijk, en vaak is het ook in de middenconsole te zien, te voelen en met behulp van een blikje Smintjes goed te horen.
Met de winterband, die wat zachter lijkt, is het effect (amplitude vd trillingen) bij mij minder dan met de harde Goodyear zomerband maar 'de bron', de frequentie en de snelheden waarbij het nog duidelijker merkbaar wordt, is totaal vergelijkbaar.
Ik heb hem ook uit 2023 maar kreeg gisteren ook wel een melding voor een OTA maar zonder details dus wellicht toch dan voor iets anders.Gasoline1234 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:26:
[...]
Heb het installeren nog even uitgesteld... en houd dit forum scherp in de gaten... :-)
Zoals crupa ook al liet zien, hierbij de details die ik vanmorgen kreeg nadat ik gisteren de update geactiveerd had. Dus als je toestemming geeft, wordt de update eerst gedownload, vervolgens krijg je de vraag of je wilt installeren en daarbij de details. Hij geeft aan dat de update 9 uur duurt, dus ik heb nog maar even gewacht met akkoord tot vanavond. Overigens wel apart dat ze nu een update doen voor de lampen. De laatste keer dat ie bij de dealer was kregen ze een update voor de lampen niet voor elkaar, of een af andere manier pakte ie die niet. Dus ben benieuwd of het nu wel gaat werken.Maar misschien is dit wel weer een andere update.FlyingDutchMike schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
[...]
Ik heb hem ook uit 2023 maar kreeg gisteren ook wel een melding voor een OTA maar zonder details dus wellicht toch dan voor iets anders.
Heb het installeren nog even uitgesteld... en houd dit forum scherp in de gaten... :-)
:strip_exif()/f/image/z7cuY4y9Ukrk1kVwyP5BXXyo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door tvdoc op 17-12-2024 12:21 ]
Afgelopen weekend getest door, tijdens aan de laadpaal aangesloten te zijn, bij 100% lading via de App batterijconditionering AAN te zetten kort voor vertrek.Freezhost schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:49:
[...]
Hij is nu stabiel, lijkt erop dat het komt doordat de laadkabel verbonden blijft. Mogelijk blijft de auto de 12volt batterij dan bijladen zonder te kijken of er daadwerkelijk geladen wordt? Conditionering is voor het snelladen, dat is niet iets wat bij stilstand automatisch aan gaat.
Let Op: ik heb het niet over voorverwarmen via AIRCO van de auto binnenin. Puur de andere optie Batterij conditioneren via de App.
De batterij was na enige tijd inderdaad 'Optimaal' voorverwarmd in de App maar daar was in korte tijd 3% acculading bij verloren gegaan; naar 97%.
Ook laadde hij niet meer vanzelf bij vanuit de paal tijdens het conditioneren en ook kon ik Laden niet geforceerd aanzetten via de App. Dan kwam er een foutmelding.
Dus of dit nu een range-verlengende actie is die enige zin heeft, trek ik sterk in twijfel...
Gisteren "LATER" gekozen en net gekeken waarbij hij zegt 'de update voor te bereiden'... sinds gistermiddag al dus... Gaat lekker allemaal... Verder niets te kiezen, niet te stoppen of te activeren. Wel weer 1kWh kwijt vannacht en 450Watt aan Electronica verbruik viel me op... Ik ben benieuwd waar dat heen gaat...tvdoc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:14:
[...]
Zoals crupa ook al liet zien, hierbij de details die ik vanmorgen kreeg nadat ik gisteren de update geactiveerd had. Dus als je toestemming geeft, wordt de update eerst gedownload, vervolgens krijg je de vraag of je wilt installeren en daarbij de details. Hij geeft aan dat de update 9 uur duurt, dus ik heb nog maar even gewacht met akkoord tot vanavond. Overigens wel apart dat ze nu een update doen voor de lampen. De laatste keer dat ie bij de dealer was kregen ze een update voor de lampen niet voor elkaar, of een af andere manier pakte ie die niet. Dus ben benieuwd of het nu wel gaat werken.Maar misschien is dit wel weer een andere update.
[Afbeelding]
Kan de auto wel gebruiken overigens.
Geen idee waar zie die uren altijd vandaan halen, bij mij heeft het maar 20min geduurd of zo (en geen 11h zoals aangegeven)tvdoc schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:14:
[...]
Zoals crupa ook al liet zien, hierbij de details die ik vanmorgen kreeg nadat ik gisteren de update geactiveerd had. Dus als je toestemming geeft, wordt de update eerst gedownload, vervolgens krijg je de vraag of je wilt installeren en daarbij de details. Hij geeft aan dat de update 9 uur duurt, dus ik heb nog maar even gewacht met akkoord tot vanavond. Overigens wel apart dat ze nu een update doen voor de lampen. De laatste keer dat ie bij de dealer was kregen ze een update voor de lampen niet voor elkaar, of een af andere manier pakte ie die niet. Dus ben benieuwd of het nu wel gaat werken.Maar misschien is dit wel weer een andere update.
[Afbeelding]
Leek me ook al bijzonder lang voor een update. Niet alsof er een mega lijst aan wijzigingen in zitten.
Maar bij mij staat ie in het software menu nu ook op "update voorbereiden" nadat ik op 'later' gedrukt had. Zal wel zo blijven totdat ik weer opnieuw de optie krijg om de update te starten.
Maar bij mij staat ie in het software menu nu ook op "update voorbereiden" nadat ik op 'later' gedrukt had. Zal wel zo blijven totdat ik weer opnieuw de optie krijg om de update te starten.
Oke, dat is een flinke houder dus, dat moet dus wel gaan passen. Eerst eens kijken of die houder bevalt, iets anders kopen kan altijd nog. Bedankt!saikoboarder schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:38:
[...]
10.5cm, mijn pixel XL heeft nog 2cm over.
zelf gebruik ik een magsafe magneet ipv de houder. Vind ik veel sneller en stoort minder.
Als het goed is gaat vandaag de bestelling eruit voor een gt line in pebble gray!
Iemand ervaring met Zeeuw en Zeeuw? Is dit een ‘’goede’’ Kia dealer?
Groeten Boudewijn
Groeten Boudewijn
Leuk! En dan het afwachten..Boudewijm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:23:
Als het goed is gaat vandaag de bestelling eruit voor een gt line in pebble gray!
Groeten Boudewijn
Zelf niet over ze te spreken.. gooide er een offerte uit in twee klikken van een “ouder” model.
Ik koos toch liever voor een echte Kia dealer.
Mijn EV9 biedt de OTA software update ook aan.
Ik heb echter geen enkele probleem met een bandenspanningswaarschuwingslampje en de grootlicht-assistent werkt ook prima. Ik kan die assistent ook instellen op een bepaalde minimale snelheid (ik geloof dat bij sommigen van ons die functie verloren is gegaan met een vorige software versie).
Met de EV9 ben ik ook van mening "Don't fix it if it ain't broken".
Ik heb nooit 12v problemen gehad. En ik vertrek zaterdag met vrouw en 4 kinderen naar Oostenrijk.
Dus ik ga die update maar niet doen. Misschien in januari uiteindelijk een keertje om van die er-staat-een-update-klaar melding af te zijn.
Ik heb echter geen enkele probleem met een bandenspanningswaarschuwingslampje en de grootlicht-assistent werkt ook prima. Ik kan die assistent ook instellen op een bepaalde minimale snelheid (ik geloof dat bij sommigen van ons die functie verloren is gegaan met een vorige software versie).
Met de EV9 ben ik ook van mening "Don't fix it if it ain't broken".
Ik heb nooit 12v problemen gehad. En ik vertrek zaterdag met vrouw en 4 kinderen naar Oostenrijk.
Dus ik ga die update maar niet doen. Misschien in januari uiteindelijk een keertje om van die er-staat-een-update-klaar melding af te zijn.
Wel heel verdacht: de digitale sleutel heb ik verwijderd en de eerstvolgende 24 uur daarna geen verlies gehad. Vanavond ga ik weer kijken of er verschil is met gisteren, ben benieuwd. Als dat er niet is dan is de digitale sleutel de boosdoener, dat zou toch wel heel slecht zijn.
Mogelijk komt dat doordat mijn de auto dichtbij staat. Passief heb ik ook uit moeten zetten omdat hij te pas en onpas aan het ontgrendelen was. Best kans dat hij daardoor constant aan het pollen is...
Mogelijk komt dat doordat mijn de auto dichtbij staat. Passief heb ik ook uit moeten zetten omdat hij te pas en onpas aan het ontgrendelen was. Best kans dat hij daardoor constant aan het pollen is...
Ja, in Leiderdorp. Kutdealer. Ben daar direct na aankoop weggegaanBoudewijm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:23:
Groeten Boudewijn
Zijn er mensen die op dit moment problemen ondervinden met CarPlay van Apple?
Mijn telefoon kan op dit moment geen verbinding meer maken met de EV9, wel bluetooth maar geen verbinding via wifi mogelijk.
Telefoon al keer verwijderd en opnieuw toegevoegd maar blijft alleen verbinding maken met bluetooth
Mijn telefoon kan op dit moment geen verbinding meer maken met de EV9, wel bluetooth maar geen verbinding via wifi mogelijk.
Telefoon al keer verwijderd en opnieuw toegevoegd maar blijft alleen verbinding maken met bluetooth
Is dit mét of zonder de OTA updatePKZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:38:
Verbinding via Wifi?PKZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:38:
Was dat überhaupt ooit mogelijk geweest?
Het KIA wifi kan ik wel zien maar niet benaderen, geen pw voor. Of heb ik wat gemist....?

Volgens mij maakt zowel bluetooth als wifi verbinding met de auto.FlyingDutchMike schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:46:
[...]
Verbinding via Wifi?
Was dat überhaupt ooit mogelijk geweest?
Het KIA wifi kan ik wel zien maar niet benaderen, geen pw voor. Of heb ik wat gemist....?
Als ik geen wifi verbinding heb werkt CarPlay ook niet
Ben nog op zoek in de regio.sloddervos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:37:
[...]
Ja, in Leiderdorp. Kutdealer. Ben daar direct na aankoop weggegaan
Leiderdorp valt af zie ik net...
Den Haag altijd erg druk, geen tijd, geen parkeermogelijkheden.
Zoetermeer was iets relaxter maar ook daar zaten ze niet echt op mijn EV (en de problemen) te wachten.
Er is ook nog een vestiging in Delft denk ik. Nog niet geweest.
Technisch specialist DEKRA, door de lease ingeschakeld, wil liever met de EV naar een/de dealer in R'dam om de problemen verder aan te pakken.
Ik heb mijn EV9 bij Vaneman Hoofddorp (nu tijdelijk in Lisse door brand in Hoofddorp) besteld. Levering staat nu op eind februari. Tot nu toe fijn contact met de verkoopafdeling gehad, maar dat zegt niets over de after sales service natuurlijk (hopelijk wel!). Leiderdorp (mijn woonplaats), viel bij mij snel af. Verkoopafdeling gaf al geen vertrouwen.
Heb ook zowel de digitale sleutel als ontgrendelen bij benadering uit. Vond dat de wagen veel reageerde in de garage als ik er rondliep (spiegels die in en uitklapten, vergrendelen en ontgrendelen).Freezhost schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:11:
Wel heel verdacht: de digitale sleutel heb ik verwijderd en de eerstvolgende 24 uur daarna geen verlies gehad. Vanavond ga ik weer kijken of er verschil is met gisteren, ben benieuwd. Als dat er niet is dan is de digitale sleutel de boosdoener, dat zou toch wel heel slecht zijn.
Ontgrendelen doe ik nu keyless door met de sleutel in de zak op de handgreep te tikken. Het is niet perfect want vind dat de keyless handgrepen soms iets minder vlot reageren als mijn vorige auto's maar is wel goed werkbaar. De vorige was steeds aan het ontgrendelen en vergrendelen als je in de carwash met een hogedruk op de handgrepen spoot en deze niet dus het heeft ook wel zijn voordelen.
[ Voor 12% gewijzigd door ty5500 op 18-12-2024 11:11 ]
Nog even ter verduidelijking van het CarPlay probleem:
Telefoon maakt wel verbinding via bluetooth dus kan gewoon bellen, alleen geen verbinding met CarPlay mogelijk. Heeft tot nog toe zonder problemen gefunctioneerd, bedraad werkt alles wel gewoon.
Telefoon maakt wel verbinding via bluetooth dus kan gewoon bellen, alleen geen verbinding met CarPlay mogelijk. Heeft tot nog toe zonder problemen gefunctioneerd, bedraad werkt alles wel gewoon.
Vaneman Ams ZO geef ik aan dikke “aardig”. Ze zijn vriendelijk en lossen tot nu toe alles op, maar niet super on the ball en ik was al vanaf aflevering meer op de hoogte van de ins en outs van de auto, dan zij….Dutchmaik schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:18:
Ik heb mijn EV9 bij Vaneman Hoofddorp (nu tijdelijk in Lisse door brand in Hoofddorp) besteld. Levering staat nu op eind februari. Tot nu toe fijn contact met de verkoopafdeling gehad, maar dat zegt niets over de after sales service natuurlijk (hopelijk wel!). Leiderdorp (mijn woonplaats), viel bij mij snel af. Verkoopafdeling gaf al geen vertrouwen.
Dat is helaas bij bijna iedere dealer het gevalRo-Maniak2 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:23:
[...]
... ik was al vanaf aflevering meer op de hoogte van de ins en outs van de auto, dan zij….