Was de 300km aan 120km/u op de snelweg met winterbanden?Stephanos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Ik heb inmiddels 11k km op de RWD zitten, incl. trip naar Zweden.
Verbruik valt me tegen, maar dan dit is mijn eerste elektrische wagen. Met een WLTP van 560 had ik ook in temperaturen rond 0 een bereik van ong 400km verwacht maar ik haal max 300-320km.
Qua optrekken en rijden is prima. Maximale snelheid is 186km (getest op de duitse snelweg)
Auto rijdt super, maar daarin verschillen AWD en RWD niet verwacht ik.
Laat maar weten als je meer wil weten.
winterbanden en mix van snelweg en stad. Zelfs als ik 100km per uur rij op snelweg kom ik niet veel hoger uit
Misschien ter aanvulling ik begon mijn trip naar Zweden in NL met 100% accu en temperatuur rond 8C. Heel rustig gereden (rond 100km/h, wel 6 personen en volle bagage en frunk) toen wel rond 420km gehaald op de snelweg. 200km in NL gereden en pas na 150km in Duitsland hoeven te laden. Daarna ging het verbriuk behoorlijk omhoog.
Combinatie van type asfalt, banden en gewicht kan ook erg veel uitmaken voor de rolweerstand is mijn ervaring met andere auto's. Zeker asfalt verschilt erg van land tot land, en uiteraard hoogteverschil versus geen hoogte verschil. Zelfs in een relatief mooi glooiend landschap kan je verbruik aardig omhoog gaan, je wint onderweg naar beneden nooit terug wat je onderweg omhoog bent kwijt geraakt. Dan helpt het als je de auto naar beneden van de cruise haalt en laat uitrollen in plaats van regenereren.Stephanos schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:15:
Misschien ter aanvulling ik begon mijn trip naar Zweden in NL met 100% accu en temperatuur rond 8C. Heel rustig gereden (rond 100km/h, wel 6 personen en volle bagage en frunk) toen wel rond 420km gehaald op de snelweg. 200km in NL gereden en pas na 150km in Duitsland hoeven te laden. Daarna ging het verbriuk behoorlijk omhoog.
Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.Tuuan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Was me vorige week ook opgevallen, ik kon het toen echter met een trekkertje weghalen, was bij mij aan de buitenkant.
Achterruit verwarming al geprobeerd?
Laatst met sneeuw in D dacht ik dat de camera voorop zichzelf van sneeuw ontdaan had.. niet helemaal zeker en geen tijd om het onderzoeken maar zou wel tof zijn, een camera met verwarming in het huisje.
Iemand dit nog opgemerkt met de sneeuw onlangs?
Andre24 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:57:
[Afbeelding]
Iemand al iets officieels/schriftelijk over gehoord/ontvangen misschien? Dit is in België begrijp ik.

Morgen even bij dealer horen naar deze patch/update.
Hoe loopt het met de koffie bieper bij jullie? Is dit nu volledig weg? Ik blijf het hebben ook al is de auto volledig up to date.
Het piepje is niet weg, maar er zat echt een bug in.
Het is nog steeds best vervelend af en toe. Maar voor de updates begon die bij mij binnen 5 minuten en ging door tot ik de auto stil zette, dus met woon werk verkeer kon die rustig een klein uur non-stop piepen.
Het is nog steeds best vervelend af en toe. Maar voor de updates begon die bij mij binnen 5 minuten en ging door tot ik de auto stil zette, dus met woon werk verkeer kon die rustig een klein uur non-stop piepen.
Inmiddels de aanbevolen Transcend SSD stick aangeschaft maar als ik de update heb gedownload en ik hem vanuit het progamma Kia Navigation Updater op de stick wil zetten krijg ik de melding Plaats het USB apparaat terwijl deze erin zit...iemand ook dit probleem gehad? Kan ik hem vanuit de verkenner overzetten en zo ja hoe? De hele map of alleen de bestanden?
Je kunt gewoon de inhoud van die map via de verkenner kopiëren. Heb ik ook gedaan en werkt prima. Die Transcend wordt niet gezien ala USB stick maar als schijfSpoedpleeg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:42:
Inmiddels de aanbevolen Transcend SSD stick aangeschaft maar als ik de update heb gedownload en ik hem vanuit het progamma Kia Navigation Updater op de stick wil zetten krijg ik de melding Plaats het USB apparaat terwijl deze erin zit...iemand ook dit probleem gehad? Kan ik hem vanuit de verkenner overzetten en zo ja hoe? De hele map of alleen de bestanden?
Heb je hem niet heel toevallig in de usb poort voorin gestoken, terwijl die staat ingesteld op alleen stroom leveren? De linker usb poort voorin kun je instellen op stroom of op stroom met data. Als hij staat ingesteld op alleen stroom zal hij de usb stick niet lezen als je die er ik steekt.Spoedpleeg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:42:
Antwoord was al gegeven… had eerst even alles moeten lezen.Spoedpleeg schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:42:
[ Voor 21% gewijzigd door FlyingDutchMike op 26-01-2024 09:20 . Reden: Antwoord was al gegeven ]
Waarom maak je geen gebruikt van de updater software? Die regelt het allemaal voor jeSpoedpleeg schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:56:
Dank voor de reacties, ik had hem idd op de USB stand staan en niet op de stroom stand staan. Je kunt de inhoud van het bestand downloaden naar de USB stick. Moet je dan de hele map overzetten of alleen de inhoud? En moet de inhoud nog worden uitgepakt? Staat nu in zipp bestanden zag ik. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank!
...
Nee niet altijd, in het geval van een portable SSD dan ziet de updater tool hem niet omdat hij dan als lokale schijf wordt gezien en niet als USB apparaat. In dat geval moet je dus handmatig de inhoud van die map kopiëren naar de stick.Tuuan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:27:
[...]
Waarom maak je geen gebruikt van de updater software? Die regelt het allemaal voor je
Kon je het initieel bedrag zien voor uw eerste laadbeurt?Bobbydc schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:20:
Update over het kia charge laadkrediet:
Zodra je geladen hebt ergens gaat het bedrag van de rekening en kan je altijd zien hoeveel krediet je nog hebt. Hier wel pluspunten voor kia 👏🏻
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ja, staat als 'orginal value' en zolang je niet geladen hebt, ook €1.700 bij 'Value:'mrmatti schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:11:
[...]
Kon je het initieel bedrag zien voor uw eerste laadbeurt?
Ik zag het niet, maar moest blijkbaar nod de unieke code die ik ontvangen had ingeven.Crupa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:24:
[...]
ja, staat als 'orginal value' en zolang je niet geladen hebt, ook €1.700 bij 'Value:'
inderdaad, de informatie komt alleen maar bij de allerlaatste stap (ingeven van de unieke voucher code in de app)mrmatti schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:41:
[...]
Ik zag het niet, maar moest blijkbaar nod de unieke code die ik ontvangen had ingeven.
Efkes een update rond het 12V probleem.
12V Batterij lijkt helemaal defect en auto kan enkel rijden wanneer 12V booster gekoppeld is aan de auto. Auto wordt straks afgetakeld naar de garage.
Garage blijft erbij dat er geen updates of 12V vervangprogramma's actief zijn.
In de laatste 4000 km meer naar de garage gemoeten dan in de laatste 4 jaar.
12V Batterij lijkt helemaal defect en auto kan enkel rijden wanneer 12V booster gekoppeld is aan de auto. Auto wordt straks afgetakeld naar de garage.
Garage blijft erbij dat er geen updates of 12V vervangprogramma's actief zijn.

In de EV9 facebook groep is er spraken van 2 updates voor dit probleem (in de VS):pepperke schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:15:
Efkes een update rond het 12V probleem.
Garage blijft erbij dat er geen updates of 12V vervangprogramma's actief zijn.![]()
ik quote even:
"Just got the call from the dealership - they stated that Tech Line advised that there will be 2 updates to address the 12 volt issues. Unfortunately, these are not updates that can be installed by the owner - as the over the air updates only impact the 'head unit'. These updates need to be installed by the service center.
The first update is supposed to come out today - and a 2nd update is supposed to come out early next week. According to my dealers/service dept - Kia is going to have to issue a recall to address these issues - so that the service center can actually apply the update to the vehicle..."
Dat is niet best @pepperke, vind dit zeer vervelend voor je en hoop dan ook dat KIA dit voor je gaat oplossen.pepperke schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:15:
Zelf ben ik nog altijd in afwachting van een oplossing voor 3-fase laden, maar tot die tijd laad ik op 1-fase en dat is peanuts vergeleken met de ellende die jou treft.
Thanks.Crupa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:27:
[...]
In de EV9 facebook groep is er spraken van 2 updates voor dit probleem (in de VS):
ik quote even:
"Just got the call from the dealership - they stated that Tech Line advised that there will be 2 updates to address the 12 volt issues. Unfortunately, these are not updates that can be installed by the owner - as the over the air updates only impact the 'head unit'. These updates need to be installed by the service center.
The first update is supposed to come out today - and a 2nd update is supposed to come out early next week. According to my dealers/service dept - Kia is going to have to issue a recall to address these issues - so that the service center can actually apply the update to the vehicle..."
In de garage kreeg ik de opmerking om niet teveel naar de forum's te kijken, Kia Belgie laat weten als er een update is...

Die van mij zei dat ook om dan 3 weken later te vertellen wat ik hem had verteld van op het forum. 😂pepperke schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Thanks.
In de garage kreeg ik de opmerking om niet teveel naar de forum's te kijken, Kia Belgie laat weten als er een update is...Hopelijk maandag terug een werkende auto.
Dealers zijn helaas nog steeds olieverwisselaars. Stroom en updates blijven nog abracadabra voor ze.
Vandaag proefgereden in een EV9 waar nog niet 1 dealer-update op zat. Geen tijd voor, geen zin in enz. Als je een auto van 80K wilt verkopen, vind ik zoiets toch wel beschamend.
Vandaag proefgereden in een EV9 waar nog niet 1 dealer-update op zat. Geen tijd voor, geen zin in enz. Als je een auto van 80K wilt verkopen, vind ik zoiets toch wel beschamend.
Inderdaad en de techniekers ook. Die werken aan de wagen alsof het een benzine is. Het zijn meer pc’s dan auto’sTwiek-San schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:10:
Dealers zijn helaas nog steeds olieverwisselaars. Stroom en updates blijven nog abracadabra voor ze.
De nieuwe EV’s zijn rijdende computers. Daar valt als “ouderwetse” monteur ook niet meer veel aan te doen. Foutcode uitlezen, alles resetten en klant uitzwaaien. Dat is het wel.
Als ik lees wat @pepperke overkomt…. Daar wordt je niet vrolijk van. De dealer wil je max 2 keer per jaar zien bij een reguliere servicebeurt. Van iedere keer meer wordt je (ik zeker) sikkeneurig.
Als ik lees wat @pepperke overkomt…. Daar wordt je niet vrolijk van. De dealer wil je max 2 keer per jaar zien bij een reguliere servicebeurt. Van iedere keer meer wordt je (ik zeker) sikkeneurig.
[ Voor 35% gewijzigd door Twiek-San op 26-01-2024 19:21 . Reden: aanvulling ]
Er is zonet een update van ondersteunende auto’s verschenen bij ABRP.
Kia EV9 modellen staan erbij maar er staat nog wel (alpha) achter vermeld.
Geen idee wat dat betekend, heb de vraag gesteld op hun Facebook post
https://l.facebook.com/l....ZP5Zc3C_dvZOjWWMVmKqF&s=1
Een vraagje voor de mensen met wat meer ervaring met ABRP: wil dat zeggen dat je de EV9 via ABRP nu ook kan uitlezen met een OBD dongle? Of is het daarvoor nog te vroeg?surfonce schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:09:
Even een check bij jullie mbt de trillende banden. Ik heb dit weekend de demo EV9 van mijn dealer mee omdat mijn eigen net niet helemaal klaar is en mijn huidige al weg is. Deze demo heeft nu 3.700 km gereden en de banden trillen nog net zoals bij km 1.500 toen ik er een proefrit in heb gereden.
Herkennen degenen die er al 1 hebben? Ik had me ingesteld op circa 1.500 km even afzien en dan geen last meer. Maar dit is belachelijk. Hopelijk is het exemplarisch voor alleen deze demo, maar hoor het graag van jullie 😅
Herkennen degenen die er al 1 hebben? Ik had me ingesteld op circa 1.500 km even afzien en dan geen last meer. Maar dit is belachelijk. Hopelijk is het exemplarisch voor alleen deze demo, maar hoor het graag van jullie 😅
Is er een begenadigd photoshopper onder ons die de accessoire velgen van kia eronder kan plakken? Zo vervelend dat de "totale" velgen nergens gemonteerd te vinden zijn.. overigens zijn het velgen van gmp italia die Kia zelf levert
Een alpha versie is de eerste versie en naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt om nu al een lange rit mee te doen. Na alpha versies komen de beta versies wat uiteindelijk een "echte" release wordtsurfonce schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:09:
Van mijn dealer begrepen dat ze vanaf 1500km er pas was mee mogen doen van Kia NL dus bij 3000km zouden er allang nieuwe banden onder kunnen zitten. Eind volgende week kom ik wel in de buurt van die 1500km dus ben benieuwdAndre24 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:08:
Even een check bij jullie mbt de trillende banden. Ik heb dit weekend de demo EV9 van mijn dealer mee omdat mijn eigen net niet helemaal klaar is en mijn huidige al weg is. Deze demo heeft nu 3.700 km gereden en de banden trillen nog net zoals bij km 1.500 toen ik er een proefrit in heb gereden.
[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 26-01-2024 22:31 ]
Bij 3200km heb ik de originele banden gewisseld voor all-season banden. De trillingen waren bij die kilometerstand nog duidelijk aanwezig, maar wel minder erg dan in het begin en het verschil met de nieuwe banden is duidelijk waarneembaar.
juakali schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:24:
Weet er iemand of er een netje bestaat om achter de 2 seats te hangen van de 2de zitrij zoals in de afbeelding.
Om te voorkomen dat er materiaal van uit de koffer naar voor kan vliegen tussen de zetels of zelfs eventueel de leuning te beschadigen.
Groen in de afbeelding zou velcro zijn en rood het net :-)
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/krZY1URiyJBOEf89wDhmzXJB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets? 😊
Ja, af en toe hoor ik ook "water" klotsen of iets wat er op lijkt. Heb de oorzaak nog niet kunnen achterhalen.Gies123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Nee, ik heb daar geen last van. Wel van het geluid van klotsend water achterin de auto in de eerste bochten van een rit als het daarvoor flink geregend heeftIemand anders dit ook opgevallen? Onze Bjorn hoorde dat ook toen hij voor het eerst in de EV9 reed...
Kia “schenkt” particulieren €2000. Zijn er zakelijke kopers (geen lease) die €2000 teruggezien hebben in de vorm van betere inruil en/of korting op de auto?
Ik heb 'm zakelijk aangeschaft (geen lease) en kreeg €2500 ex btw 'introductiekorting'Twiek-San schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:47:
Kia “schenkt” particulieren €2000. Zijn er zakelijke kopers (geen lease) die €2000 teruggezien hebben in de vorm van betere inruil en/of korting op de auto?
In de leasetarieven zie ik het nog niet terug in ieder geval, een volvo ex90 is goedkoper..Twiek-San schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:47:
:strip_exif()/f/image/2FHbL7TzuEzDBMskpAYnvj3s.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen donderdag mijn EV9 mogen ophalen bij de dealer, gekozen voor de mat blauwe GT Line uitvoering. Wat een wagen! Een tank op wielen, een hele soepele wel te verstaan. Ben er heel erg blij mee.
Ik heb het geluk/voordeel gehad dat ik de afgelopen jaren in meerdere elektrische auto's zakelijk heb gereden (XC40, Model Y, BMW IX3) en de EV9 overtreft deze auto's op veel punten. Het is ook leuk de reacties te zien van voorbijgangers, ik ben de 'eerste' in het dorp en boodschappen doen duurt een stuk langer door de praatjes die men komt maken.
Heb er pas 200km mee gereden maar wat eerste indrukken:
Goed overzicht ondanks de enorme afmetingen, camera's doen goed hun werk, rijdt heel soepel ondanks zijn gewicht, de enorme ruimte (met 2 volwassenen en 5 kinderen naar de hockey fluitje van een cent) en nog veel meer.
Wat ik vooralsnog iets minder vindt is het niet onthouden van de i-pedal stand, maar ik had hier al iets over voorbij zien komen en ik krijg de software update nog niet aan de praat. Vandaag maar eens mee stoeien. Het Meridian systeem vind ik ook niet super geweldig, ik heb alle instellingen op maximaal moeten zetten wil er een beetje bass uit komen. Dat was in onder andere de BMW wel een stuk beter.
Maar afgezien daarvan, wat een topwagen en dank voor al jullie reacties, heb me goed kunnen inlezen de afgelopen weken.
@timster Kan het zijn dat je het Meridian systeem hebt proberen in te stellen terwijl je muziek via Android Auto (Apple Carplay heb ik niet dus kan daar niets over zeggen) aan het luisteren was? Ik ontdekte gisteren dat als je muziek via DAB of de ingebouwde Amazon Music luistert, je ook surround sound en de Custom modus zelf kunt instellen. En dat was tien keer beter geluid dan Spotify via AA.timster schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:13:
[Afbeelding]
Afgelopen donderdag mijn EV9 mogen ophalen bij de dealer, gekozen voor de mat blauwe GT Line uitvoering. Wat een wagen! Een tank op wielen, een hele soepele wel te verstaan. Ben er heel erg blij mee.
Ik heb het geluk/voordeel gehad dat ik de afgelopen jaren in meerdere elektrische auto's zakelijk heb gereden (XC40, Model Y, BMW IX3) en de EV9 overtreft deze auto's op veel punten. Het is ook leuk de reacties te zien van voorbijgangers, ik ben de 'eerste' in het dorp en boodschappen doen duurt een stuk langer door de praatjes die men komt maken.
Heb er pas 200km mee gereden maar wat eerste indrukken:
Goed overzicht ondanks de enorme afmetingen, camera's doen goed hun werk, rijdt heel soepel ondanks zijn gewicht, de enorme ruimte (met 2 volwassenen en 5 kinderen naar de hockey fluitje van een cent) en nog veel meer.
Wat ik vooralsnog iets minder vindt is het niet onthouden van de i-pedal stand, maar ik had hier al iets over voorbij zien komen en ik krijg de software update nog niet aan de praat. Vandaag maar eens mee stoeien. Het Meridian systeem vind ik ook niet super geweldig, ik heb alle instellingen op maximaal moeten zetten wil er een beetje bass uit komen. Dat was in onder andere de BMW wel een stuk beter.
Maar afgezien daarvan, wat een topwagen en dank voor al jullie reacties, heb me goed kunnen inlezen de afgelopen weken.
Gisteren overigens ook geleerd dat de kwaliteit van Amazon Music ook veel beter is dan Spotify voor hetzelfde geld (Google maar es). Dus ik heb nu Amazon Music 😎
Heb je het dan over financial of operationele lease?Bever! schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:08:
[...]
In de leasetarieven zie ik het nog niet terug in ieder geval, een volvo ex90 is goedkoper..
Welke tarieven, ik ging er vanuit dat een ex90 toch wel een stuk duurder was. Betaal nu 1125 voor operationeel lease.
Goede vraag, zou zo maar kunnen. Ga ik later vandaag even uitzoekenAndre24 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:28:
[...]
@timster Kan het zijn dat je het Meridian systeem hebt proberen in te stellen terwijl je muziek via Android Auto (Apple Carplay heb ik niet dus kan daar niets over zeggen) aan het luisteren was? Ik ontdekte gisteren dat als je muziek via DAB of de ingebouwde Amazon Music luistert, je ook surround sound en de Custom modus zelf kunt instellen. En dat was tien keer beter geluid dan Spotify via AA.
Gisteren overigens ook geleerd dat de kwaliteit van Amazon Music ook veel beter is dan Spotify voor hetzelfde geld (Google maar es). Dus ik heb nu Amazon Music 😎
Ik heb mijn eerste echte lange vakantieritten achter de rug (Oostenrijk heen- en terug).
Fijne reisauto, 2x laden onderweg en ruim 300km per laadsessie gereden.
Het gepruts met de laadstekker blijft wel een ergenis, maar uiteindelijk lukte het wel. Ook zag ik in de app dat Ionity stations vol waren, maar ik kon tijdig uitwijken naar Fastned. Samenvattend kan ik zeggen dat het onbezorgde Tesla supercharger gevoel er niet was.
Nog iets anders, de zitting blijkt op lange ritten wel erg hard te zijn. Onprettig. Bekend? Ik heb de massagestoelen.
Het gepruts met de laadstekker blijft wel een ergenis, maar uiteindelijk lukte het wel. Ook zag ik in de app dat Ionity stations vol waren, maar ik kon tijdig uitwijken naar Fastned. Samenvattend kan ik zeggen dat het onbezorgde Tesla supercharger gevoel er niet was.
Nog iets anders, de zitting blijkt op lange ritten wel erg hard te zijn. Onprettig. Bekend? Ik heb de massagestoelen.
Ik heb pas 500 km ervaring dus nog niet hetzelfde als jij, maar mbt de stekker helpt het vasthouden tot je hem hoort/voelt vastklikken en "altijd vast". Ik heb nu meerdere keren thuis aangesloten (niet de Kia kabel trouwens, die heb ik nog niet gebruikt) en 1x snelladen. Beide na dat "vasthouden tot ie vastklikt" geen problemen en er zitten ook geen meubel filtjes in.Gasoline1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:11:
Ik heb mijn eerste echte lange vakantieritten achter de rug (Oostenrijk heen- en terug).
Mbt de stoel hardheid: had je al ontdekt dat als je het knopje waarmee je de voetensteun uit kunt klappen naar beneden drukt ipv naar voren of achter, dan de hardheid van de zitting dan minder wordt (en naar boven uiteraard harder)? Als je m naar beneden doet zak je wat meer in de stoel. Bevalt mij prima.
Dat wist ik niet, supertip! Had niet gedacht dat een voetenbank-knopje iets met de hardheid van de zitting zou kunnen doen.Andre24 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Ik heb pas 500 km ervaring dus nog niet hetzelfde als jij, maar mbt de stekker helpt het vasthouden tot je hem hoort/voelt vastklikken en "altijd vast". Ik heb nu meerdere keren thuis aangesloten (niet de Kia kabel trouwens, die heb ik nog niet gebruikt) en 1x snelladen. Beide na dat "vasthouden tot ie vastklikt" geen problemen en er zitten ook geen meubel filtjes in.
Mbt de stoel hardheid: had je al ontdekt dat als je het knopje waarmee je de voetensteun uit kunt klappen naar beneden drukt ipv naar voren of achter, dan de hardheid van de zitting dan minder wordt (en naar boven uiteraard harder)? Als je m naar beneden doet zak je wat meer in de stoel. Bevalt mij prima.
De laadstekker omhoog houden totdat je een klik hoort is al een tijdje mijn werkwijze. Dat werkt inderdaad. Maar: Als je in de auto stapt en de deur dichtgooit kan de laadsessie al stoppen. Omdat de auto dan beweegt.
O dat los gaan bij deur dichtgooien is wel stom zeg. Is dat met de Kia laadkabel of met alle? En heb je de instelling op "altijd vast" staan? Bij de kleine 10x dat ik de deur open en dicht heb gedaan bij zowel AC als DC laden (maar dus nog niet met de Kia laadkabel) is dit bij mij nog niet gebeurd.Gasoline1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:53:
[...]
Dat wist ik niet, supertip! Had niet gedacht dat een voetenbank-knopje iets met de hardheid van de zitting zou kunnen doen.
De laadstekker omhoog houden totdat je een klik hoort is al een tijdje mijn werkwijze. Dat werkt inderdaad. Maar: Als je in de auto stapt en de deur dichtgooit kan de laadsessie al stoppen. Omdat de auto dan beweegt.
Ik probeerde vandaag te laden bij een fastned station maar dat lukte niet. Fastned ziet de auto niet als de stekker er in zit. Heb meerdere stations geprobeerd. Hebben meer mensen dit gehad?
Het is me een paar keer overkomen met de zware CCS laadstekker/gekoelde laadkabel bij snellaadstations. Thuis nog niet (lichtere kabel van Kia).Andre24 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:34:
[...]
O dat los gaan bij deur dichtgooien is wel stom zeg. Is dat met de Kia laadkabel of met alle? En heb je de instelling op "altijd vast" staan? Bij de kleine 10x dat ik de deur open en dicht heb gedaan bij zowel AC als DC laden (maar dus nog niet met de Kia laadkabel) is dit bij mij nog niet gebeurd.
Nee nog nooit problemen gehad met fatsned.xoortgiesen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:57:
Ik probeerde vandaag te laden bij een fastned station maar dat lukte niet. Fastned ziet de auto niet als de stekker er in zit. Heb meerdere stations geprobeerd. Hebben meer mensen dit gehad?
Eerst pass swipen en dan pas koppelen als ik mij goed herinner
Ja, maar dan bij Ionity in frankrijk zie ergens in bladzijde 50xoortgiesen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 13:57:
Stekker goed vasthouden tot hij “locked” en in de laadinstellingen van de auto instellen dat hij altijd locked, niet alleen bij laden
Dat was de truc bij mij.
Operationele lease, opgave van Arval voor gt line lunch editionDarkShadow schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:40:
[...]
Heb je het dan over financial of operationele lease?
Welke tarieven, ik ging er vanuit dat een ex90 toch wel een stuk duurder was. Betaal nu 1125 voor operationeel lease.
[ Voor 3% gewijzigd door Bever! op 28-01-2024 18:10 ]
En dat met de instelling van de laadkabel "Altijd locked"? Dat is dan inderdaad wel erg vervelend. Misschien dan toch maar de meubel viltjes in de laadpoort plakken? Of dat ook al gedaan?Gasoline1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Het is me een paar keer overkomen met de zware CCS laadstekker/gekoelde laadkabel bij snellaadstations. Thuis nog niet (lichtere kabel van Kia).
Lap deze week juist die van Amazon gekochtEVJB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:15:
Voor degenen die nog het aanschaffen van een jumpstarter overwegen. Bij de Lidl in het schap:
[Afbeelding]
Deze heb ik, gebruikt bij mijn zwager met het beruchte probleem( maar wel nadat zijn alarm de hele nacht had staan loeien). Had hem een paar weken daarvoor maximaal opgeladen en nu was hij voor de helft vol.EVJB schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:15:
Voor degenen die nog het aanschaffen van een jumpstarter overwegen. Bij de Lidl in het schap:
[Afbeelding]
Kreeg de auto niet aan, wel het alarm….
Vervolgens eentje gehaald van 1000A. Die knalde hem in een keer aan. Die van de lidl is “ ongeveer” 500A
Heb dus maar een nieuwe besteld met 1000A
Die van de lidl is nu voor de e-soul van mijn vrouw
Ik heb geen meubelviltjes erin geplakt. Ik denk dat ik "altijd locked" wel aan heb staan, maar dat moet ik controleren. Misschien een keer uitgezet toen ik de stekker er niet uit kreeg.Andre24 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:41:
[...]
En dat met de instelling van de laadkabel "Altijd locked"? Dat is dan inderdaad wel erg vervelend. Misschien dan toch maar de meubel viltjes in de laadpoort plakken? Of dat ook al gedaan?
Heb ook de altijd lock opstaan en nog nooit problemen gehad. Ik wacht ook wel bij de stekker tot hij locked.Gasoline1234 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:17:
[...]
Ik heb geen meubelviltjes erin geplakt. Ik denk dat ik "altijd locked" wel aan heb staan, maar dat moet ik controleren. Misschien een keer uitgezet toen ik de stekker er niet uit kreeg.
Het enige wat ik soms moet doen is de auto locken en unlocken om de stekker er uit te kunnen halen.
Zijn er mensen die ook problemen hebben met de bestuurdersstoel? Ik heb het idee dat ik scheef zit en ik krijg naar een tijdje last van mij rechterzij. Nu ben ik bekend met rugklachten maar mijn vrouw geeft exact hetzelfde aan. Het lijkt er op dat de zitting of de hele stoel scheef staat
Kan het zijn dat een kussen in de zitting onbedoeld is opgeblazen na een massage-beurt?Gasoline1234 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:11:
Wellicht kan een nieuwe beurt de boel even ontluchten...
Ik heb regelmatig lange ritten al gemaakt maar geen houten kont ervaren.
Wel een persoonlijk gevoel natuurlijk; ik heb een dikke(re) bips misschien...

Massage stoelen?Freezhost schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:18:
Zijn er mensen die ook problemen hebben met de bestuurdersstoel? Ik heb het idee dat ik scheef zit en ik krijg naar een tijdje last van mij rechterzij. Nu ben ik bekend met rugklachten maar mijn vrouw geeft exact hetzelfde aan. Het lijkt er op dat de zitting of de hele stoel scheef staat
Dan kan de zitting zichzelf links / rechts apart van elkaar opblazen om je houding te helpen veranderen.
Misschien blijft een kussentje opgeblazen na een sessie?
Loopt bij mij voelbaar langzaam leeg als ik de massage afzet.
Hi all,EVJB schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:35:
[...]
Toch goed aan gedaan dus, lees net dat die van Lidl niet sterk genoeg is.
vorige week even getest met deze:
https://www.amazon.com.be...dt_b_product_details&th=1
maar was niet krachtig genoeg, voelde ook een beetje aan als speelgoed
Hopelijk is het 12V probleem verholpen door de dealer.
Ik heb deze gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005511853248.html
Ik hoop maar dat die wel krachtig genoeg is
Vandaag staat de auto bij de dealer voor een nieuwe voorruit (barst in het glas vanwege opspattend steentje war vervolgens bij het harsen uitliep tot een grote scheur) en monteren van een afneembare trekhaak. De trekhaak en nog wat andere spulletjes (zoals een losse 220V lader) heb ik via de Kia voucher gekocht, dus 1600 euro is al opgemaakt
https://nl.aliexpress.com/item/1005005511853248.html
Ik hoop maar dat die wel krachtig genoeg is
Vandaag staat de auto bij de dealer voor een nieuwe voorruit (barst in het glas vanwege opspattend steentje war vervolgens bij het harsen uitliep tot een grote scheur) en monteren van een afneembare trekhaak. De trekhaak en nog wat andere spulletjes (zoals een losse 220V lader) heb ik via de Kia voucher gekocht, dus 1600 euro is al opgemaakt
ik heb deze gekocht begin dit jaar. voorlopig nog geen platte 12v batterij gehad maar gezien alle berichten hier mijn voorzorgen genomen.
heb er mijn overbuurman al mee uit de nood geholpen toen zijn VW busje (diesel) een platte batterij had.
aangesloten en hij kon onmiddellijk starten.
https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
zelf 95 euro betaald en een goede review gegeven waardoor ik nog een cadeaucheque van 30 euro kreeg.
dit toestel kan ook als draagbare batterij dienen voor usb en usb-c apparaten (je kan er ook een laptop mee opladen) en heeft ook nog een ingebouwde lamp. komt ook met een degelijk hoesje. overall kwaliteit lijkt me dik in orde en dit voor 1/3e van de prijs van een Noco.
heb er mijn overbuurman al mee uit de nood geholpen toen zijn VW busje (diesel) een platte batterij had.
aangesloten en hij kon onmiddellijk starten.
https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
zelf 95 euro betaald en een goede review gegeven waardoor ik nog een cadeaucheque van 30 euro kreeg.
dit toestel kan ook als draagbare batterij dienen voor usb en usb-c apparaten (je kan er ook een laptop mee opladen) en heeft ook nog een ingebouwde lamp. komt ook met een degelijk hoesje. overall kwaliteit lijkt me dik in orde en dit voor 1/3e van de prijs van een Noco.
Ja massage stoel, je ziet links inderdaad een flinke bobbel op de zitting. Als ik de zitting laat leeg lopen gaat die bobbel weg maar toch blijf ik het idee hebben dat ik scheef zit. De dealer heeft in ieder geval alvast een melding gemaakt bij Kia, ben bang dat dit gewoon domme pech is.FlyingDutchMike schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:56:
[...]
Massage stoelen?
Dan kan de zitting zichzelf links / rechts apart van elkaar opblazen om je houding te helpen veranderen.
Misschien blijft een kussentje opgeblazen na een sessie?
Loopt bij mij voelbaar langzaam leeg als ik de massage afzet.
@pepperke: hoe kan je dit testen eigenlijk? Ik wil die van mij ook wel eens proberen voordat het echt nodig is.pepperke schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:05:
[...]
Hi all,
vorige week even getest met deze:
https://www.amazon.com.be...dt_b_product_details&th=1
maar was niet krachtig genoeg, voelde ook een beetje aan als speelgoed![]()
Hopelijk is het 12V probleem verholpen door de dealer.
Kwestie van 12V accu losmaken en daarna de jumpstarter erop?
:-) mijn auto is er donderdag en vrijdag 3 keer mee gestopt(12V dood) en toen werkt het niet en de pechhulp zei ook dat de het toestel niet krachtig genoeg was.Gies123 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:49:
[...]
@pepperke: hoe kan je dit testen eigenlijk? Ik wil die van mij ook wel eens proberen voordat het echt nodig is.
Kwestie van 12V accu losmaken en daarna de jumpstarter erop?
Mss niet beste manier om te testen.
ai, maar ik denk dat er redelijk wat deze 1500A lader gekocht hebbenpepperke schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:33:
[...]
:-) mijn auto is er donderdag en vrijdag 3 keer mee gestopt(12V dood) en toen werkt het niet en de pechhulp zei ook dat de het toestel niet krachtig genoeg was.
Mss niet beste manier om te testen.

Hoe zwaar zou de jumpstarter dan moeten zijn?
Het lijkt mij dat als je de jumpstarter een tijdje aangesloten laat ook al is hij misschien te zwak de 12volt accu uiteindelijk wel genoeg stroom krijgt om te starten? Er hoeft tenslotte geen startmotor te gaan draaien ofzo
Dat lijkt me ook idd, en zodra de auto (/het instrumentcluster) weer aan is, gaat de grote accu de 12V accu weer opladen, begreep ik. Dan is het een kwestie van de auto een tijdje (30-45 minuten) aan laten staan en de 12V is weer vol genoeg (mits niet kapot vanwege te diepe ontlading). Wat een gedoemet die onderbemeten 12V accu mensen...Freezhost schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:29:
Het lijkt mij dat als je de jumpstarter een tijdje aangesloten laat ook al is hij misschien te zwak de 12volt accu uiteindelijk wel genoeg stroom krijgt om te starten? Er hoeft tenslotte geen startmotor te gaan draaien ofzo
Ik zag op een Kereaanse demo video een koelkast in de midden console. Is deze ook een Nederland beschikbaar?
Nee helaas, net als die luxe stoelen met display die worden hier ook niet geleverdhjmw schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:02:
Ik zag op een Kereaanse demo video een koelkast in de midden console. Is deze ook een Nederland beschikbaar?
Wel zeer matig, lijkt me onderhand toch wel terugroep actie waardig, maar dan lees ik ook weer dat het bij Hyundai en de kia Ev6 ook al een probleem is...Gies123 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:38:
[...]
Dat lijkt me ook idd, en zodra de auto (/het instrumentcluster) weer aan is, gaat de grote accu de 12V accu weer opladen, begreep ik. Dan is het een kwestie van de auto een tijdje (30-45 minuten) aan laten staan en de 12V is weer vol genoeg (mits niet kapot vanwege te diepe ontlading). Wat een gedoemet die onderbemeten 12V accu mensen...
Ja bij de EV6 heb ik dit ook gehad, op de dag van aflevering. Veel zitten spelen met contact uit gevolg was een platte 12volt. Daarna nooit meer gehad, capaciteit lijkt dus niet het probleem maar die lange bootreis doet ze geen goed alsof te ver ontladen zijn geweest en het weer even duurt voor weer volledige capaciteit hebben.
Volgens mij kunnen ze een hoop problemen voorkomen door ze even aan de acculader te hangen en 3 keer een opladen ontladen cyclus te doen. En als dat teveel werk is gewoon vervangen, net als die platte banden. Dat voorkom klagende klanten want dat is nooit goed
Volgens mij kunnen ze een hoop problemen voorkomen door ze even aan de acculader te hangen en 3 keer een opladen ontladen cyclus te doen. En als dat teveel werk is gewoon vervangen, net als die platte banden. Dat voorkom klagende klanten want dat is nooit goed
Ik las ook nog een goeie tip om oven op afstande de verwarming in te schakelen, dan wordt de omvormer naar 12v ook actief. Ik heb mijn auto net terug met een nieuwe batterij en 12 update. Ik ben benieuwd.DarkShadow schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Wel zeer matig, lijkt me onderhand toch wel terugroep actie waardig, maar dan lees ik ook weer dat het bij Hyundai en de kia Ev6 ook al een probleem is...
Idd je hebt geen nood aan de amerage maar eerder aan de hoge voltage (+12v). Heb net een Noco toestel ontvangen en met dezelfde specs weegt deze 2 keer zoveel als de Amazon versie. Deze heeft ook een kortsluitingsbeveiliging tegen vonken.Freezhost schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:29:
Hopelijk even niet nodig.
PS: na een weekendje E-niro besef je wel hoe goed en stil de EV9 rijdt.
Heb ergens in een filmpje gezien dat als de 12v plat is je ook de v2L stekker kan insteken want dan laat de 12v ook op. Zou niet weten hoe je het deurtje open krijgt maar swat 😊
Heu? Die van Amazon is ook niet genoeg?Crupa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:59:
[...]
ai, maar ik denk dat er redelijk wat deze 1500A lader gekocht hebben![]()
Die deed het niet bij mij in ieder geval. 4 sec auto aan en direct weer uitvallen. 12V batterij was ook helemaal plat/defect mss daarmee.
Een Noco met dezelfde waardes en capaciteit kost 2 keer zoveel en weegt ook 2 keer zoveel
Nu afwachten tot de volgende persoon met het 12V die het kan testen
Ik raad wel iedereen aan om de handeling van de deur te openen eens te oefenen, dan zit het al wat in de vinger als je het in het donker en de regen moet doen.
Hoe komen de deurhendels uit de deur als de 12v plat is? Of werken die niet op 12v?pepperke schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Die deed het niet bij mij in ieder geval. 4 sec auto aan en direct weer uitvallen. 12V batterij was ook helemaal plat/defect mss daarmee.
Een Noco met dezelfde waardes en capaciteit kost 2 keer zoveel en weegt ook 2 keer zoveel![]()
Nu afwachten tot de volgende persoon met het 12V die het kan testen.
Ik raad wel iedereen aan om de handeling van de deur te openen eens te oefenen, dan zit het al wat in de vinger als je het in het donker en de regen moet doen.
Ja een e-Niro is prima maar de EV9 is wel even een paar levels hoger hépepperke schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:24:
[...]
PS: na een weekendje E-niro besef je wel hoe goed en stil de EV9 rijdt.
Meerdere mensen hebben in dit topic melding gemaakt dat de Zappi lader maar met 10kW oplaad, dat is bij mij ook het geval. Is er een Zappi eigenaar die dit heeft onderzocht? Niet z'n heel groot probleem natuurlijk maar de EV6 pakte wel altijd 11kW
Volgens mij laad mijn Tesla lader ook maar rond de 10kW, waar mijn model 3 altijd netjes 11kW deed.
Hoe kan ik dat goed zien? Ik probeer nu gewoon de auto in te kijken, maar kun je het ook in de app zien ofzo?
Hoe kan ik dat goed zien? Ik probeer nu gewoon de auto in te kijken, maar kun je het ook in de app zien ofzo?
Ik heb de Utrai JS5 van Amazon:Crupa schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:59:
[...]
ai, maar ik denk dat er redelijk wat deze 1500A lader gekocht hebben![]()
/f/image/M2GGZcchw2IQzwuW5kP8ZnSl.webp?f=fotoalbum_large)
Zou 3500 A zijn, en je kan er ook je banden mee oppompen, heeft ook een LED licht en werkt als powerbank.
€ 84,99 met de korting en BTW verlegd.
Ik zie het op de Zappi zelf en in de app van Zappi, mogelijk zie je het in de auto ook daar heb ik niet opgelet. In de Kia app is het helaas niet te zien.jongf7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:53:
Volgens mij laad mijn Tesla lader ook maar rond de 10kW, waar mijn model 3 altijd netjes 11kW deed.
@-seagull- Dat is mooi apparaat, zeker handig vanwege die pomp. Ik denk dat ik die ook gaan aanschaffen.
Ah ok, dat kan mijn lader allemaal niet 🙂Freezhost schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:10:
[...]
Ik zie het op de Zappi zelf en in de app van Zappi, mogelijk zie je het in de auto ook daar heb ik niet opgelet. In de Kia app is het helaas niet te zien.
Bij de Tesla zag ik het in de app, bij de Kia zag ik het op het scherm, maar niet blijven kijken of het nog veranderde.
Hier staat het "gewoon" op het display van de lader.jongf7 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Ah ok, dat kan mijn lader allemaal niet 🙂
Bij de Tesla zag ik het in de app, bij de Kia zag ik het op het scherm, maar niet blijven kijken of het nog veranderde.
Waar de auto tot dusver niet boven de 9,4 kW uit kwam laad ik nu op 10,2 Kw.. geen wijzigingen/updates of iets dergelijks doorgevoerd.
Ik heb een ticket gelogged bij Zappi, de volgende stap wordt dat ze live mee gaan kijken terwijl ik aan het laden ben.. dit is er nog niet van gekomen.Freezhost schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:12:
[...]
Ja een e-Niro is prima maar de EV9 is wel even een paar levels hoger hé![]()
Meerdere mensen hebben in dit topic melding gemaakt dat de Zappi lader maar met 10kW oplaad, dat is bij mij ook het geval. Is er een Zappi eigenaar die dit heeft onderzocht? Niet z'n heel groot probleem natuurlijk maar de EV6 pakte wel altijd 11kW
Nu laad de auto "spontaan" op met 10,2 ipv de beklaagde 9,4 kW.. geen idee waardoor dit komt.
hier laadt de 1-fase zappi ook niet aan volle kracht.henkie32 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Ik heb een ticket gelogged bij Zappi, de volgende stap wordt dat ze live mee gaan kijken terwijl ik aan het laden ben.. dit is er nog niet van gekomen.
Nu laad de auto "spontaan" op met 10,2 ipv de beklaagde 9,4 kW.. geen idee waardoor dit komt.
Zou moeten laden aan 1x32A : 7,4 kW
echter blijft ie altijd op +- 6,2 kW
waar heb jij je ticket aangemaakt?
Staat de compabiliteitsmodus aan op de Zappi? Deze moet af staan voor een EV9 anders spreekt de Zappi niet goed met de auto.henkie32 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Ik heb een ticket gelogged bij Zappi, de volgende stap wordt dat ze live mee gaan kijken terwijl ik aan het laden ben.. dit is er nog niet van gekomen.
waar vind ik die instelling in de Zappi?pepperke schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Staat de compabiliteitsmodus aan op de Zappi? Deze moet af staan voor een EV9 anders spreekt de Zappi niet goed met de auto.
Onder Advanced - Compatibility Mode, ik ga het straks even checken
https://www.myenergi.com/nl/supportaanvraag/Crupa schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:13:
[...]
hier laadt de 1-fase zappi ook niet aan volle kracht.
Zou moeten laden aan 1x32A : 7,4 kW
echter blijft ie altijd op +- 6,2 kW
waar heb jij je ticket aangemaakt?