Dacht ik eerst ook maar gezien alle openingen en kieren die er al in de plastic bodem afdekking zitten, lijkt me dit niet zo'n probleem.Gasoline1234 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Bedankt voor die duidelijke foto's en instructie!
Ik was benieuwd of er in de bodemplaat gezaagd moet worden, en dat blijkt inderdaad zo te zijn. Ik zou liever zien dat er netjes een klep het gat afdicht, zodat nattigheid en strooizout daar niet binnendringt.
Bij mii klapt het 1/3 deel van de tweede zitrij niet naar voren bij het indrukken van de knop. Maakt wel geluid maar gaat niet naar voren en als ik hem optil kan hij wel naar voren maar de rugleuning klapt niet om.
Iemand dit ook gehad? Wordt denk een bezoekje aan de dealer maar ik moet toch nog ff een mat ophalen.
Iemand dit ook gehad? Wordt denk een bezoekje aan de dealer maar ik moet toch nog ff een mat ophalen.
2/3 deel gaat wel dan?Freezhost schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:36:
Bij mii klapt het 1/3 deel van de tweede zitrij niet naar voren bij het indrukken van de knop. Maakt wel geluid maar gaat niet naar voren en als ik hem optil kan hij wel naar voren maar de rugleuning klapt niet om.
Gebeurt bij mij soms als ik op een helling sta… maar niet bij gewoon parkeren
@Crupa ja dat gaat wel open, sta gewoon op de oprit met de gebruikelijke afschot naar de straat dus zeker geen helling. Als ik de stoel help komt hij helemaal omhoog zodat je bij de connectoren en kabels onder de stoel kan, het lijkt wel een soort onderhoudsmodus.
Vandaag weer onderweg naar Frankrijk. Het is een stuk kouder en dat is ook te merken aan het verbruik en de afstand die gereden kan worden op een lading. Voor het eerst in een laadfile gestaan. Wat laden de meeste auto’s traag. Je zou wensen dat alle auto’s net zo snel laden als de EV9, dan hoef je niet zo lang te wachten.
Na de ellende van gisteren en het garagebedrijf dacht ik dat ik alles wel gehad zou hebben. Niet dus. Na vertrek onophoudelijk de koffiepieper. Om gek van te worden. Dus afgeplakt met een Post-it briefje. Later bij een volgende start geen koffiepieper meer (zonder de Post-it). Misschien iets met AI?
Na de ellende van gisteren en het garagebedrijf dacht ik dat ik alles wel gehad zou hebben. Niet dus. Na vertrek onophoudelijk de koffiepieper. Om gek van te worden. Dus afgeplakt met een Post-it briefje. Later bij een volgende start geen koffiepieper meer (zonder de Post-it). Misschien iets met AI?
Goedemiddag iedereen,
Aankomende vrijdag kan ik mijn EV9 GT-Line Iceberg Green ophalen nadat ik deze in december heb gekocht, vrij snel dus al 😊
Wilde voor zwart gaan maar zag toen dit monster in de showroom en was verkocht, erg mooie aparte chique kleur.
Mijn Tesla model Y LR van net 10 maanden oud wordt deze week verkocht, heerlijke auto om te rijden maar de bouw, lak, en service kwaliteit is naar mijn mening erg ondermaats.
Heb veel al teruggelezen op het forum maar 109 pagina’s is erg veel dus excuus als mijn vragen al een keer gesteld zijn.
- De draadloos carplay update, hoort de dealer dit te doen?
- Zag iemand die de logos had verwijderd of gewrapt, zijn er al meer opties of mogelijkheden om de auto nog mooier/leuker te maken.
- Al het overige wat handig is om op te letten/vragen aan de dealer bij aflevering
Dank jullie wel sowieso voor dit leuke en handige forum,
Groeten,
Taara
Aankomende vrijdag kan ik mijn EV9 GT-Line Iceberg Green ophalen nadat ik deze in december heb gekocht, vrij snel dus al 😊
Wilde voor zwart gaan maar zag toen dit monster in de showroom en was verkocht, erg mooie aparte chique kleur.
Mijn Tesla model Y LR van net 10 maanden oud wordt deze week verkocht, heerlijke auto om te rijden maar de bouw, lak, en service kwaliteit is naar mijn mening erg ondermaats.
Heb veel al teruggelezen op het forum maar 109 pagina’s is erg veel dus excuus als mijn vragen al een keer gesteld zijn.
- Zag iemand die de logos had verwijderd of gewrapt, zijn er al meer opties of mogelijkheden om de auto nog mooier/leuker te maken.
- Al het overige wat handig is om op te letten/vragen aan de dealer bij aflevering
Groeten,
Taara
:strip_exif()/f/image/S4LhnqJ2KjU65YJ8KblzoYor.jpg?f=fotoalbum_large)
Onthoudt deze de laatst gekozen instelling? Dus als je hem op 10a instelt en je plugt de keer daarna in, dat hij dan verder gaat op 10A?juakali schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Ik heb deze gekocht en is vandaag aangekomen. Op het toestel staat zelfs IP67 dus je zou hem zelfs het kastje kunnen onderdompelen.
Ziet er deftig uit en gemakkelijk in te stellen. Momenteel aan het laden op de zon aan 10A![]()
https://www.accu-machine....l?id=245450704&quantity=1
Ja dat doet hij inderdaadAgeOfPanic schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Onthoudt deze de laatst gekozen instelling? Dus als je hem op 10a instelt en je plugt de keer daarna in, dat hij dan verder gaat op 10A?
Mijn ervaring met Frankijk en de EV9: zoek een snellader bij de grote shoppings, vlak aan de snelweg. Veel minder volk!Skieur schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:48:
Vandaag weer onderweg naar Frankrijk. Het is een stuk kouder en dat is ook te merken aan het verbruik en de afstand die gereden kan worden op een lading. Voor het eerst in een laadfile gestaan. Wat laden de meeste auto’s traag. Je zou wensen dat alle auto’s net zo snel laden als de EV9, dan hoef je niet zo lang te wachten.
Maar inderdaad confronterend voor de andere wagens hoe traag die gaan als je met de EV9 aan een 800v snellader staat 😝
Ik had op de terugweg van Spanje veel last van de koffiepieper toen de zon laag in de sensor scheen, dus inde ochtend en in de avond. Maakte niet uit of ik
Met zonnebril reed of mijn gezicht de weg op keek. Moest er voor stoppen…
In Nederland nooit last want dan rijd ik de zon juist tegemoet.
Met zonnebril reed of mijn gezicht de weg op keek. Moest er voor stoppen…
In Nederland nooit last want dan rijd ik de zon juist tegemoet.
Bij mij heeft de zoekfunctie in dit forum (‘dit topic’ als beperking) al een paar keer goed geholpen… Er zijn al een paar mooie opsommingen gemaakt in vorige pagina’s.Taara schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:02:
Goedemiddag iedereen,
Groeten,
Taara
[Afbeelding]
De meesten hebben een eerste NAVI / INFOTAINMENT update gedaan per USB, gedownload via de applicatie op Windows of Apple computer en het Kia account wat de dealer voor je opzet. 40-50 Gb of zo.
Daar kwam de draadloze Car Play ook mee erin.
Ik zou zeker drukken op de nodige updates, hier met code in enkele posts genoemd.
Bij mij zegt de dealer nu, bij navraag naar deze probleem-oplossende updates die een aantal anderen al hebben ontvangen, dat er voor mijn chassis nr. (Uit de eerste lading, eind OKT) ‘geen updates klaar staan/beschikbaar zijn’.
Ik geloof dat niet en heb aangegeven exact dezelfde KoffieKop problemen te hebben etc. maar tot nog toe houden ze zich een beetje van de domme.. Eind feb gaan we ze twee dagen laten rommelen aan de EV9. Mis ook nog een trekhaak… in back order.
Iemand nog last van het dagelijks moeten RESETTEN van het infotainment systeem vanwege een zwart scherm?
En een oplossing gekregen van de dealer?
Ja, resetten vanwege zwart scherm moest ik vrijwel dagelijks doen. Na de software updates, die uitsluitend de dealer kan doen, nooit meer hoeven resetten met het pinnetje. Ook de koffiepieper houdt zich sindsdien koest.
Oops, het E-GMP platform heeft blijkbaar het probleem nog niet opgelost met de 12 volt accu.
Kia EV9 12V-batterijen zijn binnen enkele dagen na ontvangst leeg!
Uit een Autoweek test van de AWD afgelopen november: “ Om de verliezen tot een absoluut minimum te beperken, werkt de auto in de Eco-modus alleen als achterwielaandrijver en wordt de voorste motor ook fysiek losgekoppeld.”
Ik kan dit verder nergens terugvinden. Is er iemand die dit met zekerheid kan bevestigen?
Ik kan dit verder nergens terugvinden. Is er iemand die dit met zekerheid kan bevestigen?
[ Voor 1% gewijzigd door Twiek-San op 21-01-2024 01:17 . Reden: typo ]
Iemand geïnteresseerd in een zo goed als nieuwe EV9 GT, Pebble grey?
Ik ben helemaal klaar met alle piepjes, rood geknipper bij 130 na 19.00 uur, de matige lane control en de matige dynamic cruise control, enz. Hij mag eruit wat mij betreft.
Ik ben helemaal klaar met alle piepjes, rood geknipper bij 130 na 19.00 uur, de matige lane control en de matige dynamic cruise control, enz. Hij mag eruit wat mij betreft.
Inderdaad dit is wat ik opgemerkt heb.Twiek-San schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:47:
Uit een Autoweek test van de AWD afgelopen november: “ Om de verliezen tot een absoluut minimum te beperken, werkt de auto in de Eco-modus alleen als achterwielaandrijver en wordt de voorste motor ook fysiek losgekoppeld.”
De regeneratie wel met de 2 motoren
Mooi zeg!Taara schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:02:
Goedemiddag iedereen,
Groeten,
Taara
[Afbeelding]
Heb ook een Model Y van nu 5 maanden oud die ik wil verkopen. Ook ik ben helemaal klaar met de ongekend slechte service van Tesla. Na 2 service bezoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn Model Y zsm de deur uit gaat en er nooit een Tesla meer op de oprit komt te staan
Alleen een goede vervanger vinden blijkt lastig.. waarschijnlijk een Mercedes maar een EV9 ziet er zo gaaf uit dat ik binnenkort maar eens een proefrit ga plannen.. alleen met een gezin van 2 zonder kinderwens is de auto nogal aan de grote kant
Heel benieuwd hoe je dit oplost. Ik heb met de xc40 nooit gedoe gehad met thuisladen (misschien 1% van de gevallen een keer dat hij niet start, onderweg juist wel heel veel (gaat altijd goed, maar soms pas bij derde of vierde poging en ik moet de kabel flink aandrukken), baal behoorlijk van deze verhalen, keek er naar uit dat die troubles met een nieuwe auto verleden tijd zouden zijn.slic101 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Heb het zojuist geprobeerd, helaas geen effect. De kabel locked wel, maar nog steeds dezelfde foutmelding. Het is waarschijnlijk de wallbox, want bij Kia met met kabel doet hij het wel.
Het lijkt dat die man zijn enige EV9 referentie de posts van een facebook groep zijn?ZuinigeRijder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:45:
Oops, het E-GMP platform heeft blijkbaar het probleem nog niet opgelost met de 12 volt accu.
[YouTube: Kia EV9 12V Batteries are Dying within Days of Taking Delivery!]
In die zelfde groep een poll waar de overgrote meerderheid geen issue heeft met de 12v…
/f/image/jhmoDUNx7BYOY9O85Ti8ZoJI.png?f=fotoalbum_large)
Dit gezegd, als je de issue hebt, suckt het en uit voorzorg heb ik me ook een jumpstarter gekocht
Heb je de hier al eens geposte oplossing van de meubelfiltjes in de laadpoort plakken al eens geprobeerd of dat helpt?DarkShadow schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:29:
[...]
Heel benieuwd hoe je dit oplost. Ik heb met de xc40 nooit gedoe gehad met thuisladen (misschien 1% van de gevallen een keer dat hij niet start, onderweg juist wel heel veel (gaat altijd goed, maar meestal pas bij derde of vierde poging en ik moet de kabel flink aandrukken), baal behoorlijk van deze verhalen, keek er naar uit dat die troubles met een nieuwe auto verleden tijd zouden zijn.
Het blijft uiteraard belachelijk dat je dit soort trucjes uit moet halen, maar vooral veel klagen bij je dealer zodat deze klachten hoger de Kia boom in gaan en er een recall hierop gaat komen. Idem uiteraard alle andere issues...
Het schijnt idd zo te zijn, dat is ook te zien op YT filmpjes. Maar ik heb in diezelfde filmpjes ook gezien dat als je teveel "gas" geeft of het glad is de voorste motor toch mee gaat doen.Twiek-San schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:47:
Ik kan dan ook nog niet helemaal volgen dat de motor helemaal losgekoppeld wordt tenzij het herkoppelen razendsnel gaat natuurlijk.
De Eco stand schijnt (ik moet nog een week geduld hebben voor ik het zelf mag gaan ervaren in mijn EV9) wel aardig wat te schelen in verbruik. Mooi voor lange ritten!
Voor degenen die een beetje ontmoedigd beginnen te raken hier een, best eerlijke, review van iemand die er 1.700 km in heeft gereden en super enthousiast is (de dtem/stijl van presenteren moet je even doorheen luisteren 😅) :
YouTube: 1700 KM in de Kia EV9 AWD | mini-duurtest door sneeuw en ijs
YouTube: 1700 KM in de Kia EV9 AWD | mini-duurtest door sneeuw en ijs
Zou je in de dealer modus eens een fotootje kunnen maken van het “system version” scherm? Ik twijfel of bij mij alles up to date is bij aflevering vorige week. Moest bijv zelf nog de wireless CarPlay update doen.Gasoline1234 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:18:
Ja, resetten vanwege zwart scherm moest ik vrijwel dagelijks doen. Na de software updates, die uitsluitend de dealer kan doen, nooit meer hoeven resetten met het pinnetje. Ook de koffiepieper houdt zich sindsdien koest.
Bij mij ziet hij er zo uit;
:strip_exif()/f/image/YeyhKph6wb7poPGyy15HU3vL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de antwoorden. Als de voorste motor echt fysiek losgekoppeld wordt, zou je op lange ritten op CC met de AWD op 19” velgen bijna net zo zuinig moeten kunnen rijden als met de RWD. Uiteraard bijna net zo zuinig, want de voorste motor + aandrijving maken de AWD zwaarder dan de RWD.Twiek-San schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:47:
Als de voorste motor niet losgekoppeld wordt maar stroomloos meedraait, ga je dat nooit redden.
Uit Hyundai info:
The RN22e utilizes the front-wheel EV transmission disconnector technology, one of the E-GMP-specific technologies that allows power distribution on the front/rear. This power distribution technology is further developed with the know-hows from WRC, where four-wheel drive rally cars get to drive on harsh conditions. As a result, this technology quickly switches between four-wheel drive and rear-wheel drive by disconnecting the front-wheel motor according to the driving situation, enabling driving thrill.
Dan lijkt mij een AWD GT toch een leukere keus dan een RWD
Daarjuist test gedaan en gezien dat van stilstaand tot een iets wat snelheid zodat de auto aan het rollen is beide motoren in gebruik zijn op eco. Eens in beweging zie je idd de voorste motor uitgeschakeld. Kan je zien in de display waar je ook de bandenspanning ziet.Twiek-San schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:47:
Uitschakelen en loskoppelen zijn 2 verschillende dingen. Voor zover ik het nu lees bij info over het e-gmp platform wordt de motor echt losgekoppeld van de aandrijving. En dat is de zuinigste oplossing. Mooie tech dus.
Iemand al geprobeerd om via de app het laden te stoppen en na een tijd weer te starten? Ik krijg een foutmelding dat ik de status van het voertuig moet controleren. Ik denk dat het de er eerste keer wel lukt maar daarna niet meer
Thuisladen of publiek?juakali schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:43:
Iemand al geprobeerd om via de app het laden te stoppen en na een tijd weer te starten? Ik krijg een foutmelding dat ik de status van het voertuig moet controleren. Ik denk dat het de er eerste keer wel lukt maar daarna niet meer
Thuis laden. Wel voorlopig met granny lader tot de paal er is. Dus die kabel staat constant onder stroom
Vandaag tijdens de tweede reisdag naar Val Thorens geen koffiepieperproblemen!
Ander punt dat bijzonder is: ik laad bij dezelfde snelladers als in december. Dus dacht ik dat het handig zou zijn om die in de navigatie op te zoeken bij voorgaande bestemmingen en te gebruiken. Dat moet je dus niet doen want dan wordt het als gewoon navigatiepunt gezien en niet als snellader. De accu wordt dan niet geconditioneerd. Je moet dus telkens aangeven dat je naar een laadstation wil navigeren.
Ander punt dat bijzonder is: ik laad bij dezelfde snelladers als in december. Dus dacht ik dat het handig zou zijn om die in de navigatie op te zoeken bij voorgaande bestemmingen en te gebruiken. Dat moet je dus niet doen want dan wordt het als gewoon navigatiepunt gezien en niet als snellader. De accu wordt dan niet geconditioneerd. Je moet dus telkens aangeven dat je naar een laadstation wil navigeren.
Nieuwe update aanstaande 4Screen gepersonaliseerde diensten komt eraan :
https://nieuws.kia.nl/kia...rde-diensten-via-4screen/
Nice en via over the air update.Andre24 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:56:
Ik moet het nog zien natuurlijk, maar dat lijkt me nu niet echt iets waar ik zit op te wachten.Andre24 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:56:
Bedrijven die sponsoren zullen goed zichtbaar zijn. Met zogezegde kortingen nog altijd veel duurder dan ls je zelf een klein beetje zoekt…
Ik hoop/ga er vanuit dat je hiermee ook je eigen favoriete (merk) laadstations bijv kunt laten uitlichten.Crupa schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:04:
[...]
Ik moet het nog zien natuurlijk, maar dat lijkt me nu niet echt iets waar ik zit op te wachten.
Bedrijven die sponsoren zullen goed zichtbaar zijn. Met zogezegde kortingen nog altijd veel duurder dan ls je zelf een klein beetje zoekt…
Maakt het zeker een interessante optie, ik ben voor de rwd gegaan ivm range. Ik rij nu een xc40 en die heeft een range van ong 350 (real world), zomers wat meer, in de winter wat minder.Twiek-San schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Dank voor de antwoorden. Als de voorste motor echt fysiek losgekoppeld wordt, zou je op lange ritten op CC met de AWD op 19” velgen bijna net zo zuinig moeten kunnen rijden als met de RWD. Uiteraard bijna net zo zuinig, want de voorste motor + aandrijving maken de AWD zwaarder dan de RWD.
Als de voorste motor niet losgekoppeld wordt maar stroomloos meedraait, ga je dat nooit redden.
Uit Hyundai info:
The RN22e utilizes the front-wheel EV transmission disconnector technology, one of the E-GMP-specific technologies that allows power distribution on the front/rear. This power distribution technology is further developed with the know-hows from WRC, where four-wheel drive rally cars get to drive on harsh conditions. As a result, this technology quickly switches between four-wheel drive and rear-wheel drive by disconnecting the front-wheel motor according to the driving situation, enabling driving thrill.
Dan lijkt mij een AWD GT toch een leukere keus dan een RWD
De gt lijkt ong hetzelfde te doen.
Maar als het in een eco modus toch zuiniger is, dan was dat wat mij betreft een interessante optie. Want het vermogen wat ik nu met mijn p8 heb is erg verslavend, en Awd ook fijn.
Of binnenkort navigeer je automatisch naar het restaurant of het laadpunt dat aan Kia het meeste geld betaaldAndre24 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Ik hoop/ga er vanuit dat je hiermee ook je eigen favoriete (merk) laadstations bijv kunt laten uitlichten.
Verkijk je niet op het verschil in range. In praktijk ligt het verschil in de zomer waarschijnlijk op iets van 35km. Qua beleving ga je de P8 denk ik sowieso missen met 300kW op 2200kg.DarkShadow schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Maakt het zeker een interessante optie, ik ben voor de rwd gegaan ivm range. Ik rij nu een xc40 en die heeft een range van ong 350 (real world), zomers wat meer, in de winter wat minder.
De gt lijkt ong hetzelfde te doen.
Maar als het in een eco modus toch zuiniger is, dan was dat wat mij betreft een interessante optie. Want het vermogen wat ik nu met mijn p8 heb is erg verslavend, en Awd ook fijn.
EV9 RWD 150kW op 2400kg.
EV9 AWD 283kW op 2500kg.
Ik ben er ook nog niet uit wat het moet worden, maar met een beheerste rechtervoet, rijden op ECO en CC moet je qua verbruik (letterlijk
Ik rijd nu een Kona 2019 en die is op sport bijna te vinnig en zenuwachtig. Het koppel is te hoog voor 2 voorwielen. Maar op ECO is het nog steeds een vlot autootje. En dat is dan 150kW op 1700kg.
Keuzes, keuzes…
Korte update: Wij zijn uiteindelijk toch maar overstag gegaan voor hetgeen onze dealer aanbood van Moving Intelligence voor 650 euro plus maandelijks abonnement van iets van een tientje. Premiestelling Kia verzekering lijkt beter (t.o.v. Unive). kreeg wat korting bij de aankoop als ik de Kia verzekering nam, dealer kan het inbouwen, en dus geen extra sleutel (!)Freezhost schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:07:
@JJL Klopt, ik sta ook niet om te springen maar de abonnementskosten van een terugvindsysteem lopen toch ook aardig op als je uitgaat van 5 jaar. Kost ongeveer 11 euro per maand dus dat valt mee maar over 5 jaar gezien is dat ~650 euro, na 5 jaar is het bij diverse verzekeraars niet meer verplicht en zou het kunnen opzeggen. Installatie is maar 459 euro ten opzicht van 799 voor een klasse 3 alarm maar dat is eenmalig.
Als het goed is kunnen we de auto op 2 feb ophalen - ben benieuwd!
Toch gek dat de dealer volhoudt dat er voor mijn chassis nr geen updates klaar zouden staan.Gasoline1234 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:18:
Ik heb hem uit november, één van de eerste ladingen denk ik, net als jij vermoed ik?
Met dezelfde ‘problemen’…
Of even zelf conditionering aanzetten.Skieur schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:56:
Vandaag tijdens de tweede reisdag naar Val Thorens geen koffiepieperproblemen!
Het zijn verschillende systemen die geupgrade kunnen worden. Mijn dealer zag in eerste instantie ook geen upgrade voor de auto zelf, maar mailde een dag later dat er een update was voor het infotainment denk ik. Die loste alles op.FlyingDutchMike schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Toch gek dat de dealer volhoudt dat er voor mijn chassis nr geen updates klaar zouden staan.
Ik heb hem uit november, één van de eerste ladingen denk ik, net als jij vermoed ik?
Met dezelfde ‘problemen’…
Hoi @JacqTrev, laat je niet teveel gek maken door de piepjes, die zijn op te lossen met een aantal software updates of een stukje tape op de DAW sensor op de stuurkolom (de tape kan je trouwens ook aan de binnenkant van de sensor plakken zodat je het niet ziet!). De hinderlijke lane assist kan je uitschakelen door het scroll-wieltje links op het stuur ongeveer 3 seconden in te drukken. Ik moest er ook aan wennen (kom vanuit een Tesla), maar na een paar maanden gebruik heb ik eigenlijk nog maar 2 hinderlijke dingen:JacqTrev schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:03:
Iemand geïnteresseerd in een zo goed als nieuwe EV9 GT, Pebble grey?
1. Piepje bij 'snelheidsovertreding', die zet ik nu steeds handmatig uit, maar in de EV6 is er een optie dat je kunt instellen dat hij pas afgaat als je 5 of 10Km/u te hard gaat. Ik zie deze optie ook wel naar de EV9 komen.
2. Auto-Lock feature ontbreekt. Wanneer ik de auto verlaat, moeten de deuren automatisch op slot gaan. Nu moet ik bij de auto blijven wachten (in de regen!) tot iedereen is uitgestapt en wanneer alle deuren dicht zijn, moet ik op de deurhendel drukken om de boel op slot te doen. Maar ook dat is een puntje in de software, dus ik hoop dat Kia luistert naar haar klanten. Fingers crossed.
Mijn ervaring is dat Kia's HDA minstens 200% beter is dan de Autopilot van Tesla. Anticipeert veel beter, je kunt gewoon stuurcorrecties toepassen waarna HDA het gewoon weer van je overneemt. Geen 'phantom breaks' meer gehad. Echt top. Geef het een eerlijke kans, zou ik zeggen
Inderdaad, en dat is ook gelijk het enige zinvolle van deze update. Ik zit er persoonlijk helemaal niet op te wachten, dus ik ben blij met de optie dat dit commerciële 4screen-scherm uitgezet kan wordenAndre24 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Ik hoop/ga er vanuit dat je hiermee ook je eigen favoriete (merk) laadstations bijv kunt laten uitlichten.
Helaas zelfde situatie hier bij mij. Heb een afneembare trekhaak besteld tegelijk bij bestellen van auto, echter krijg ik elke keer te horen dat Kia Nederland nog geen trekhaken beschikbaar heeft. Ook heb ik een keer te horen gekregen dat de specifieke kabelboom niet beschikbaar is. Vind het schandalig. Ook zeer trage of geen communicatie vanuit de dealer. Nog nooit zo erg meegemaakt.FlyingDutchMike schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Zelfde ervaring hier tov BMW: wordt niet teruggebeld, de hele tent 'met pauze', andere dealers, in de buurt van mijn vakantieadres hebben geen interesse om een storing helpen op te lossen, dealers 'vol' tot eind volgende maand... dat komt bij BMW toch echt niet voor zo...
Heb mn trekhaak ook nog niet. Is daar al beweging in bij jullie?
Als ik er aan denk zal ik het vanavond eens simuleren...juakali schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:36:
[...]
Thuis laden. Wel voorlopig met granny lader tot de paal er is. Dus die kabel staat constant onder stroom
Ik dacht gespaard te zijn van een slechte 12v batterij, maar helaas was het vandaag na 1 maand met m’n EV9 en 3000km verder hier ook prijs. Helemaal dood…
Dealer wist me al te zeggen dat het de eerste ‘hotline case’ is heel België is. Ik maak daar dus van ‘nog niet genoeg problemen vastgesteld voor een snelle oplossing’ - niet de woorden van de dealer. Die vond het ook erg vervelend.
Vab langsgeweest en onmiddellijk zo een mobiele starter besteld op Amazon.
Heel benieuwd of dit vaker gaat voorvallen want is echt niet aanvaardbaar voor zo’ dure auto
Dealer wist me al te zeggen dat het de eerste ‘hotline case’ is heel België is. Ik maak daar dus van ‘nog niet genoeg problemen vastgesteld voor een snelle oplossing’ - niet de woorden van de dealer. Die vond het ook erg vervelend.
Heel benieuwd of dit vaker gaat voorvallen want is echt niet aanvaardbaar voor zo’ dure auto
Heeft iemand al ervaring met het 230volt stopcontact in de kofferbak?
Ik wilde de auto stofzuigen en hier eens gebruik van maken. Het lampje is blauw en als ik er een stekker in steek wordt deze rood en er gebeurd niets.
Het blijkt dat je de kampeermodus moet inschakelen bij EV Settings ? Maar als ik dat probeer staat er 'kampeermodus niet beschikbaar'
Ik wilde de auto stofzuigen en hier eens gebruik van maken. Het lampje is blauw en als ik er een stekker in steek wordt deze rood en er gebeurd niets.
Het blijkt dat je de kampeermodus moet inschakelen bij EV Settings ? Maar als ik dat probeer staat er 'kampeermodus niet beschikbaar'
Als je de tussentstuk in de laadplek stop en die zet je aan dan kan je de stopcontact binnen gebruiken, en de tussenstuk dient ook als een stopcontactmichiel-123 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:44:
Heeft iemand al ervaring met het 230volt stopcontact in de kofferbak?
Dat is wel stom eigenlijk 🧐Stephanos schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:25:
[...]
Als je de tussentstuk in de laadplek stop en die zet je aan dan kan je de stopcontact binnen gebruiken, en de tussenstuk dient ook als een stopcontact
Moet je een tussenstuk gebruiken om binnen het stopcontact te gebruiken
vind ik ook, want ik wil de binnen stopcontact ook gebruiken terwijl ik rijjuakali schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Dat is wel stom eigenlijk 🧐
Moet je een tussenstuk gebruiken om binnen het stopcontact te gebruiken
Ik check net even de manual en daarin staat dat de auto op "On" moet staan. Had je dat wellicht niet @michiel-123?Stephanos schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:38:
[...]
vind ik ook, want ik wil de binnen stopcontact ook gebruiken terwijl ik rij
Wat ook nog zou kunnen is dat je HV accu leger was dan het ingestelde minimum voor V2L. Je kunt een maximum accu niveau instellen waaronder de V2L automatisch uitschakelt of dus niet inschakelt.
[ Voor 23% gewijzigd door Andre24 op 22-01-2024 18:10 ]
Bedankt voor jullie antwoorden.
In deze video zie ik niets over het tussenstuk (adapter) als je het stopcontact voor binnen wilt gebruiken. YouTube: How to use the Vehicle to Load (V2L) power outlet inside the vehicle...
Auto stond inderdaad ‘on’ en was boven het ingestelde v2l percentage.
Vandaag opweg naar huis heb ik voor het eerst de accu laten opwarmen. Thuis kon ik de campeermodus wel inschakelen. Maar toen was de accu onder de 20% en kon ik alsnog het stopcontact niet testen. Morgen nog eens proberen.
Mijn aanname nu is dus dat je v2l met een te koude accu niet kan gebruiken. Wel opmerkelijk dat ze dat niet bij de melding ( kampeer modus niet beschikbaar) aangeven als reden.
Kunnen jullie de kampeermodus nu wel inschakelen?
In deze video zie ik niets over het tussenstuk (adapter) als je het stopcontact voor binnen wilt gebruiken. YouTube: How to use the Vehicle to Load (V2L) power outlet inside the vehicle...
Vandaag opweg naar huis heb ik voor het eerst de accu laten opwarmen. Thuis kon ik de campeermodus wel inschakelen. Maar toen was de accu onder de 20% en kon ik alsnog het stopcontact niet testen. Morgen nog eens proberen.
Mijn aanname nu is dus dat je v2l met een te koude accu niet kan gebruiken. Wel opmerkelijk dat ze dat niet bij de melding ( kampeer modus niet beschikbaar) aangeven als reden.
[ Voor 14% gewijzigd door michiel-123 op 22-01-2024 20:12 ]
Bij mij wordt er morgen een TV01 terugvindsysteem gemonteerd voor 399 inclusief btw, daar komt nog bij 30 euro eenmalige aansluitkosten en 130 euro meldkamerkosten per jaar.JJL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Korte update: Wij zijn uiteindelijk toch maar overstag gegaan voor hetgeen onze dealer aanbood van Moving Intelligence voor 650 euro plus maandelijks abonnement van iets van een tientje. Premiestelling Kia verzekering lijkt beter (t.o.v. Unive). kreeg wat korting bij de aankoop als ik de Kia verzekering nam, dealer kan het inbouwen, en dus geen extra sleutel (!)
Als het goed is kunnen we de auto op 2 feb ophalen - ben benieuwd!
Als verzekering heb ik de Bovag gekozen met 5 jaar nieuwwaarde
@michiel-123 dat stopcontact binnen werkt als de auto aan staat heb je die adapter niet voor nodig als het goed is
Ik heb 2x kunnen starten en stoppen.juakali schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:43:
Bij de 3x opstarten kwam de melding ook.
(Zappi lader)
@Freezhost dat klinkt niet gek. Mag ik vragen welk TV01 systeem je genomen hebt en waar je deze hebt laten inbouwen? Gefeliciteerd nog met de wagen, neem aan dat ie goed bevalt!
Bedankt voor het testen.Crupa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Ik heb 2x kunnen starten en stoppen.
Bij de 3x opstarten kwam de melding ook.
(Zappi lader)
Vraag me af hoe dit zal lopen als je een zonnepaneel afhankelijk laadpaal hebt.
Dankjewel! Ben er heel blij mee, en ook super blij met de kleur Iceberg GreenJJL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:54:
@Freezhost dat klinkt niet gek. Mag ik vragen welk TV01 systeem je genomen hebt en waar je deze hebt laten inbouwen? Gefeliciteerd nog met de wagen, neem aan dat ie goed bevalt!
Hij wordt vandaag ingebouwd door Autotec in Made welk systeem het precies is durf ik niet te zeggen maar het systeem is SCM / CCV / VbV goedgekeurd met certificaat en gekoppeld aan een alarmcentrale.
Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen zodra het systeem er in zit.
inderdaad, goeie opmerking, dat is hier nog niet het geval.juakali schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:48:
[...]
Bedankt voor het testen.
ik gebruik wel een tijdslot (in de kia instellingen) om enkel met daltarief te laden (22u-7u) en dat werkt goed.
Nice,Freezhost schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:47:
[...]
Bij mij wordt er morgen een TV01 terugvindsysteem gemonteerd voor 399 inclusief btw, daar komt nog bij 30 euro eenmalige aansluitkosten en 130 euro meldkamerkosten per jaar.
Als verzekering heb ik de Bovag gekozen met 5 jaar nieuwwaarde
Ik heb zelf een afspraak staan voor aankomende donderdag. Dan wordt een LoJack Maximaal ingebouwd (met live volgen). Met 5 jaar recovery abonnement kwam dat uit op 849 euro incl. BTW.
Ter info voor mogelijk geintresseerde
...
ik heb laden met loadbalancing. Die gaat nu met weinig zon soms op stop als er veel aanstaat in huis. De ev9 gaat dan vanzelf weer laden als de load naar beneden gaat. Dus dat lijkt me met echte zonnepaneel afhankelijk laden ook zo te werkenjuakali schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 06:48:
[...]
Bedankt voor het testen.
Goedemorgen,
Vrijdag kan ik mijn EV9 ophalen, ik vroeg me af of mensen al eventuele lastige situaties hebben gemaakt met parkeren of parkeergarages.
Groeten,
Taara
Vrijdag kan ik mijn EV9 ophalen, ik vroeg me af of mensen al eventuele lastige situaties hebben gemaakt met parkeren of parkeergarages.
Groeten,
Taara
Bij ons op het werk een bovengrondse garage en is toch wel small in het naar boven rijden.Taara schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:31:
Goedemorgen,
Groeten,
Taara
Met de X5 draaide ik gemakkelijker in en bij de EV9 is het toch eens vooruit en achteruit.
Is misschien ook gewoonte met die camera's. X5 had enkel sensoren.
Ook kijkt de EV9 naar de plaats links en rechts van de auto dat je geen muur raakt en begint te piepen.
De sensoren zijn wel iets trager dan bij BMW. Dus zou niet te vlot naar een muur rijden met de sensoren.
Parkeerplaatsen waar ik vroeger met een Outlander makkelijk in stond lijken nu wel stuk krapper. Ga bij de supermarkt ook liever wat verder weg staan nu, waar het rustig isTaara schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:31:
Goedemorgen,
Groeten,
Taara

Ben nog niet zo asociaal geweest om hem in het midden van 2 vakken te parkeren, hoewel ik verrassend genoeg best vaak zie eigenlijk.
En alvast gefeliciteerd !!!
...
Heb nu Tesla Y en dat Vision met parkeren is dramatisch niveau. Dus blij straks weer met de camera, vooral aan de voorkant.
Woon in Purmerend maar moet vaak in Amsterdam Noord zijn en daar zijn sommige straatjes in het oude gedeelte wel heel smal😅
Zal even wennen zijn maar komt goed😀
Woon in Purmerend maar moet vaak in Amsterdam Noord zijn en daar zijn sommige straatjes in het oude gedeelte wel heel smal😅
Is het een bewuste keuze om dit te laten installeren? Of eis leasemaatschappij?Tuuan schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Nice,
Ik heb zelf een afspraak staan voor aankomende donderdag. Dan wordt een LoJack Maximaal ingebouwd (met live volgen). Met 5 jaar recovery abonnement kwam dat uit op 849 euro incl. BTW.
Ter info voor mogelijk geintresseerde
Er zijn immers meerdere verzekeraars (in Nederland in ieder geval) waar dit niet nodig is. Dat scheelt een behoorlijk bedrag en in de Kia app kan je de ritten en locatie van de auto ook uitlezen voorzover ik heb begrepen. Dit laatste zal bij diefstal ongetwijfeld meteen uitgezet worden door de boefjes, maar tot dat moment kan je dit in ieder geval uitlezen.
Het betreft de Mi01 Peilzender van Moving Intelligence, installatie was zo voor elkaar. Je krijgt een email met activatiecode en na betalen van het abonnement en aansluitkosten is het systeem actief.Freezhost schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Dankjewel! Ben er heel blij mee, en ook super blij met de kleur Iceberg Green![]()
Hij wordt vandaag ingebouwd door Autotec in Made welk systeem het precies is durf ik niet te zeggen maar het systeem is SCM / CCV / VbV goedgekeurd met certificaat en gekoppeld aan een alarmcentrale.
Ik zal mijn bevindingen hier plaatsen zodra het systeem er in zit.
Ik vind het aanbod in verzekeraars beperkt waarbij die verplichting niet geld. Of ze zijn een stuk duurder of ze bieden geen 5 jaar nieuwwaarde aan.Andre24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Is het een bewuste keuze om dit te laten installeren? Of eis leasemaatschappij?
Er zijn immers meerdere verzekeraars (in Nederland in ieder geval) waar dit niet nodig is. Dat scheelt een behoorlijk bedrag en in de Kia app kan je de ritten en locatie van de auto ook uitlezen voorzover ik heb begrepen. Dit laatste zal bij diefstal ongetwijfeld meteen uitgezet worden door de boefjes, maar tot dat moment kan je dit in ieder geval uitlezen.
Klopt, de boefjes zetten dat meteen uit, gebruiken een stoorzender/jammer of de auto gaat een container in waar het signaal niet meer uit kan. Ik heb ook de LoJack (eigen, bewuste keus) en dat device wordt na diefstal geactiveerd zodat de auto toch te traceren is, zelfs al staat hij bijvoorbeeld in een zeecontainer. Het LoJack (radio) signaal gaat daar wel doorheen.Andre24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Bij deze.gustavson schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:03:
[...]
Zou je in de dealer modus eens een fotootje kunnen maken van het “system version” scherm? Ik twijfel of bij mij alles up to date is bij aflevering vorige week. Moest bijv zelf nog de wireless CarPlay update doen.
Bij mij ziet hij er zo uit; [Afbeelding]
Identiek.
:strip_exif()/f/image/kCeKhrJPQwLhN0E7SKuFmwIk.jpg?f=fotoalbum_large)
Was niet noodzakelijk voor mijn verzekering (af fabriek klasse 1 is al voldoende), maar scheelt wel beetje in de premie straks. En ook (vooral) voor mijn eigen rustAndre24 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:53:
[...]
...
Mijn dealer (Kortrijk) had vorige week ook nog geen weet van issues met 12v-batterij.Bobbydc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:02:
Ik dacht gespaard te zijn van een slechte 12v batterij, maar helaas was het vandaag na 1 maand met m’n EV9 en 3000km verder hier ook prijs. Helemaal dood…
vooral een beetje spelen met je verschillende camera perspectieven bij het parkeren of binnenrijden van een parkeergarage.Taara schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:49:
Heb nu Tesla Y en dat Vision met parkeren is dramatisch niveau. Dus blij straks weer met de camera, vooral aan de voorkant.
op de middenconsole druk je op het camera symbool bij het inrijden van vb een ondergrondse garage, dan komt het camerabeeld vanzelf in beeld, afhankelijk of je vooruit of achteruit rijdt krijg je een bepaald camera perspectief op het beeld te zien, maar dat perspectief kan je dus nog aanpassen door de verschillende vieuws via je scherm te selecteren (dat had ik eerst niet door).
bij het de eerste keer de parkeergarage inrijden moet ik toegeven dat ik even een collega gebeld had om te kijken :-).
ik werk zelf in het centrum van een stad en als ik met de auto ga werken betekend dit een smalle op -2 niveau gelegen parkeergarage binnenrijden.
Camera's werken goed en weet dat er ook een perspectief bestaat dat je op je scherm de wielen/velgen en omgeving kan zien, zo kan je bij het binnenrijden en parkeren makkelijk zien of je geen borduur raakt.
had de tip gekregen van een collega met een EV6 en dat werkt goed.
't is vooral bij het parkeren je niet opjagen en desnoods een keer meer voor- en achteruit rijden.
Parkeren ervaar ik voorlopig als enige "minpuntje" van de wagen. Hij is groot, en dat merk je uiteraard ook bij het parkeren, maar weegt voor mij nietop tegen de ruimte die je ervoor in de plaats krijgt.
succes.
mochten er nog mensen zijn die handige tips-weetjes hebben.
hierboven gaf ik al zelf wat tips voor parkeren (en de verschillende camera perspectieven).
een andere tip die ik kreeg (eveneens van de collega met zijn ev6) is voor de I-pedal settings, deze springt automatisch terug naar LVL3 elke keer je start, als je in de I-pedal stand wil rijden moet je dus telkens op de + "flipper" aan je stuur trekken bij het starten.
echter als je de rechterflipper ingedrukt houdt (de - flipper dus) zet hij die in automatische stand, en deze stand onthoudt de wagen ook wanneer je de volgende keer start. Dan past hij afhankelijk van je rijgedrag de regeneratiesettings toe.
voor mij mochten de settings altijd op I-pedal staan maar dat vraagt dus telkens een manuele handeling bij het starten (tenzij iemand al gevonden heeft hoe je deze standaard kan aanpassen).
die auto setting is dus een gulden middenweg.
nog iemand tips & tricks ? ik zou zeggen share ze even nudat de community van EV9 rijders in BE/NL toch aan het groeien is :-).
hierboven gaf ik al zelf wat tips voor parkeren (en de verschillende camera perspectieven).
een andere tip die ik kreeg (eveneens van de collega met zijn ev6) is voor de I-pedal settings, deze springt automatisch terug naar LVL3 elke keer je start, als je in de I-pedal stand wil rijden moet je dus telkens op de + "flipper" aan je stuur trekken bij het starten.
echter als je de rechterflipper ingedrukt houdt (de - flipper dus) zet hij die in automatische stand, en deze stand onthoudt de wagen ook wanneer je de volgende keer start. Dan past hij afhankelijk van je rijgedrag de regeneratiesettings toe.
voor mij mochten de settings altijd op I-pedal staan maar dat vraagt dus telkens een manuele handeling bij het starten (tenzij iemand al gevonden heeft hoe je deze standaard kan aanpassen).
nog iemand tips & tricks ? ik zou zeggen share ze even nudat de community van EV9 rijders in BE/NL toch aan het groeien is :-).
Ook hier krijg ik de melding "Kampeermodus niet beschikbaar". Bijzonder, accu is ruim 80% vol, V2L-bodemlimiet is 20% en na 1000km rijden en met 2x voorverwarmde batterij snelladen met 210 kW zal de batterij toch niet heel koud zijn.michiel-123 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:11:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het stopcontact aan de binnenzijde doet het wel als ik "de auto start". Dan pas kan ik koffie zetten met de Nespresso.
Weet er iemand of er een netje bestaat om achter de 2 seats te hangen van de 2de zitrij zoals in de afbeelding.
Om te voorkomen dat er materiaal van uit de koffer naar voor kan vliegen tussen de zetels of zelfs eventueel de leuning te beschadigen.
Groen in de afbeelding zou velcro zijn en rood het net :-)
Om te voorkomen dat er materiaal van uit de koffer naar voor kan vliegen tussen de zetels of zelfs eventueel de leuning te beschadigen.
Groen in de afbeelding zou velcro zijn en rood het net :-)
/f/image/anatnZo2AEPaRNA1wbLznfax.png?f=fotoalbum_large)
Gaaf, deze kende ik nog niet!surfonce schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:44:
mochten er nog mensen zijn die handige tips-weetjes hebben.
Het is geen Kleintje natuurlijk maar eigenlijk niet groter dan de Model S.Taara schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:31:
Goedemorgen,
Groeten,
Taara
Hij ziet er gewoon veel groter uit.
De camara's rondom helpen goed. even spelen met welke versie van het beeld het beste voor je werkt, zowel voor als achter. Er is veel te kiezen.
Verder ben ik er achter dat het aan de voorkant goed in te schatten is omdat hij zo vierkant is.
De hoogte is / zou 178 cm zijn dus voor een 1,90mtr garage ook OK.
en, "BOEM is Ho" dan klein stukje terug...

Die auto setting remt af op basis van een eventuele voorganger afhankelijk van het ingestelde level regeneratie, dat kan best handig zijn maar hij komt dan niet volledig tot stilstand.
Je kun ook ten alle tijde tot stilstand komen door de linker flipper vast te houden, heb je een soort handrem. Uiteraard alleen bij lage snelheid.
Je kun ook ten alle tijde tot stilstand komen door de linker flipper vast te houden, heb je een soort handrem. Uiteraard alleen bij lage snelheid.
Ik heb het probleem 2 weken terug gehad en de dealer in Kortrijk op de hoogte gebrachtkarel_vdv schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Mijn dealer (Kortrijk) had vorige week ook nog geen weet van issues met 12v-batterij.
Top, dank. Zo te zien dus alles door dealer netjes geupdate. Heb, fingers crossed, idd nog geen last gehad van zwarte schermen of onstopbare koffiekopjes. Het achteruit inparkeren op de oprit is vooralsnog de grootste uitdaging
Pfff achteruitrijden met regendruppels op de camera achter is drama
Wel 6x soort van noodstop met achteruit inparkeren.
Camera afvegen. En voila, geen probleem meer.
En vorige week vrijdag had ik een eigenwijze HDA die me iedere keer over de streep naar de vangrail “leidde”.
Tegensturen leverde een nog harder sturende auto op.
Alle systemen maar uitgezet.
Rit ‘s middags geen probleem meer
Wel 6x soort van noodstop met achteruit inparkeren.
Camera afvegen. En voila, geen probleem meer.
En vorige week vrijdag had ik een eigenwijze HDA die me iedere keer over de streep naar de vangrail “leidde”.
Tegensturen leverde een nog harder sturende auto op.
Alle systemen maar uitgezet.
Rit ‘s middags geen probleem meer
Mijn dealer is er nog eens achter aan gegaan, en er bleek een foutmelding te komen bij mij.surfonce schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:02:
[...]
Oeps, te vroeg aan het klagen geweest. Het mailtje zat in de ongewenste mail vandaag.
De afzender is no-reply@kiaev9launch.be
Dus ik vermoed dat Kia BE wakker geschud is
Ik heb nu de code door de dealer doorgestuurd gekregen en in de App kunnen opladen.
€1.700 zal hier vooral op vakantie gebruikt worden, want meestal laad ik thuis
Heb jij ze al geactiveerd ?Crupa schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:50:
[...]
Mijn dealer is er nog eens achter aan gegaan, en er bleek een foutmelding te komen bij mij.
Ik heb nu de code door de dealer doorgestuurd gekregen en in de App kunnen opladen.
€1.700 zal hier vooral op vakantie gebruikt worden, want meestal laad ik thuis
zag op de screenshot hier eerder gepost dat ze, ik dacht 3 jaar geldig is vanaf de dag van activatie.... evt aan het overwegen hier om ze pas later te activeren om zo nog een voorjaarsvakantie in 2027 te kunnen overbruggen :-) Dus pas activatie in april-mei dit jaar ofzo. vermoed dat je niet voor een bepaalde datum zal moeten activeren. (wil het bedrag natuurlijk ook niet kwijtspelen).
heb de auto nog anderhalve maand en voorlopig nog niet publiek gaan laden :-) altijd thuis geladen met nachttarief of overdag met de zonnepanelen.
ga dat publiek laden een van deze wel eens testen gezien het onze eerste elektrische wagen is toch is testen hoe dat in zijn werk gaat. Al wel in het bezit van de kia charge kaart dus en nog een resem andere om zoveel mogelijk coverage te hebben in geval van dat publiek laden zou nodig zijn in België of het buitenland.
kheb geactiveerd op dag dat ik de code kreeg, dus weet niet welke datum als startdatum geldt...surfonce schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Heb jij ze al geactiveerd ?
zag op de screenshot hier eerder gepost dat ze, ik dacht 3 jaar geldig is vanaf de dag van activatie.... evt aan het overwegen hier om ze pas later te activeren om zo nog een voorjaarsvakantie in 2027 te kunnen overbruggen :-) Dus pas activatie in april-mei dit jaar ofzo. vermoed dat je niet voor een bepaalde datum zal moeten activeren. (wil het bedrag natuurlijk ook niet kwijtspelen).
heb de auto nog anderhalve maand en voorlopig nog niet publiek gaan laden :-) altijd thuis geladen met nachttarief of overdag met de zonnepanelen.
ga dat publiek laden een van deze wel eens testen gezien het onze eerste elektrische wagen is toch is testen hoe dat in zijn werk gaat. Al wel in het bezit van de kia charge kaart dus en nog een resem andere om zoveel mogelijk coverage te hebben in geval van dat publiek laden zou nodig zijn in België of het buitenland.
op vakantie zal ik er al veel van gebruiken en eind 2026 zal ik dan wel opdoen wat er nog over is :-)
"Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect" ondersteunt nu ook Kia EV9.
ZuinigeRijder in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect"
ZuinigeRijder in "Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect"
Blijkbaar heeft Kia ook door dat we dit filmpje nodig hebben 😂
YouTube: 12 V jump-starting|The Kia EV9
YouTube: 12 V jump-starting|The Kia EV9
Vandaag bij de dealer geweest voor de updates.
Er is blijkbaar een service actie voor de portier handvaten want ik mag een keer terugkomen als de onderdelen binnen zijn. Ze gaan iets aan alle vier portieren vervangen.
Er is blijkbaar een service actie voor de portier handvaten want ik mag een keer terugkomen als de onderdelen binnen zijn. Ze gaan iets aan alle vier portieren vervangen.
Vandaag zappi 2.1 geinstalleerd. Laadt op "fast" met een steady 10.5kW de EV9. Bij jou al opgelost?henkie32 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Thanks voor de testen al ben ik al overtuigd dat onze Zappi de 10.8 kW kan leveren.. onze e-Niro gaat vrijwel continu op die snelheid aan de Zappi.
De EV9 blijft steken tussen de 9,4 en 9,6 kW, erg vreemd.
Gisteren even bij de Ikea ingeplugd en daar haalde de EV9 netjes 10,8 kW.. ik begin te vermoeden dat het een software dingetje is in de auto en/of de zappi.
Iemand die thuis laad op een Zappi en wel de ~11 kW haalt met de EV9?
Evt telefoontje naar de helpdesk. Vandaag ook even aan de lijn gehad om te checken of alles goed was aangesloten en echt bijzonder goed geholpen. Ze kunnen je hele zappi, de aansluitingen, de CT klemmen, je zonneopbrengst etc op afstand lezen en ook aanpassingen maken.
Ja dat is echt wel een leuk klusje. Ik heb dat toen ook gedaanAndre24 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:46:
Net zelf alle stickers mogen verwijderen, #blijalseenkind😎
Iemand anders last van een trilling/ratel rechts voor? Vooral bij hogere snelheden of als het hard waait. Dealer heeft er al naar gekeken maar nog niets kunnen vinden. Binnenkort lever ik hem een dag in zodat ze goed kunnen zoeken. Het is niet vreselijk hard, maar wel vreselijk irritant. Het gaat hier niet om vierkante banden 😅
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Nee, ik heb daar geen last van. Wel van het geluid van klotsend water achterin de auto in de eerste bochten van een rit als het daarvoor flink geregend heeftPierke S. schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:32:
Iemand anders last van een trilling/ratel rechts voor? Vooral bij hogere snelheden of als het hard waait. Dealer heeft er al naar gekeken maar nog niets kunnen vinden. Binnenkort lever ik hem een dag in zodat ze goed kunnen zoeken. Het is niet vreselijk hard, maar wel vreselijk irritant. Het gaat hier niet om vierkante banden 😅

Maar had die niet iets achterin liggen?Gies123 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Nee, ik heb daar geen last van. Wel van het geluid van klotsend water achterin de auto in de eerste bochten van een rit als het daarvoor flink geregend heeftIemand anders dit ook opgevallen? Onze Bjorn hoorde dat ook toen hij voor het eerst in de EV9 reed...
Was me vorige week ook opgevallen, ik kon het toen echter met een trekkertje weghalen, was bij mij aan de buitenkant.jongf7 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:50:
Klopt het dat dit deel van hem raam niet zelf ontwazemt ?
Lijkt me dat juist dit deel dat moet doen voor alle veiligheid systemen.
Foto is na kwartier voorverwarmen en paar minuten rijden.
Kan geregeld eerste kwartier hulp systemen niet gebruiken.
...
Gisteren 2 x 115 km gedaan en met de iets warmere temperaturen makkelijk rond 22/23 kwh/100km.
Met 100 percent vertrokken en na 115 km aangekomen met 76 percent, geen Tesla Model Y cijfers maar wel goeie cijfers. Laat de lente maar komen
Met 100 percent vertrokken en na 115 km aangekomen met 76 percent, geen Tesla Model Y cijfers maar wel goeie cijfers. Laat de lente maar komen
Ik zie heel weinig ervaringen met de rwd hier, iedereen voor de gt line gegaan? Meeste reviews ook, wil wel weten hoe de rwd bevalt en rijd, verbruik etc
Ik heb inmiddels 11k km op de RWD zitten, incl. trip naar Zweden.DarkShadow schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:06:
Ik zie heel weinig ervaringen met de rwd hier, iedereen voor de gt line gegaan? Meeste reviews ook, wil wel weten hoe de rwd bevalt en rijd, verbruik etc
Verbruik valt me tegen, maar dan dit is mijn eerste elektrische wagen. Met een WLTP van 560 had ik ook in temperaturen rond 0 een bereik van ong 400km verwacht maar ik haal max 300-320km.
Qua optrekken en rijden is prima. Maximale snelheid is 186km (getest op de duitse snelweg)
Auto rijdt super, maar daarin verschillen AWD en RWD niet verwacht ik.
Laat maar weten als je meer wil weten.