Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal nog in de haven staan te wachten. Mijn bestelde EV 9 ga ik morgen halen, stond al een paar weken bij de dealer, kenteken was al aangevraagd voor de kerst (nog niet tenaamgesteld), maar ze hadden niet eerder tijd in de werkplaats om hem klaar te maken.
Zit waarschijnlijk 1 decimaal verder lager dan de rest. Doet de mijne ook. Pomp er iets extra's bij met je fietspomp thuis.surfonce schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]
iemand deze melding al gehad.
eind vorige week winterbanden laten monteren. ik gok doordat het winterbanden zijn dat er minder druk (bar) in zit. vind het vooral raar dat de sensoren overal dezelfde bandendruk aangeven maar slechts voor 1 band een zogezegde alert.
zal wel door de koude komen maar bij het rijden schommelt de bandendruk van alle banden tussen de 2.4 en de 2.5 bar.
ter info: rij met de EV9 GT line met 21 inch velgen (285 45 R 21 banden).
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Zou ze allemaal een beetje meer geven, die van mij staan allemaal op 2.9 , maar kan fabrikant afhankelijk zijn.
Het is uiteraard niet zeker dat ze allemaal daar nog staan, maar de kenteken range is doorlopend en ze zijn allemaal nog niet op naam gesteld en allemaal op 29-12-2023 ingeschreven in het kenteken register (ik verveelde me even vanmiddag 😉).tvdoc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:09:
Het is natuurlijk niet gezegd dat ze allemaal nog in de haven staan te wachten. Mijn bestelde EV 9 ga ik morgen halen, stond al een paar weken bij de dealer, kenteken was al aangevraagd voor de kerst (nog niet tenaamgesteld), maar ze hadden niet eerder tijd in de werkplaats om hem klaar te maken.
Das wel apart inderdaad. Die van mij begint wel met X-4 maar valt niet in die range en datum inschrijving voertuig in Nederland was 22-12-2023Het is uiteraard niet zeker dat ze allemaal daar nog staan, maar de kenteken range is doorlopend en ze zijn allemaal nog niet op naam gesteld en allemaal op 29-12-2023 ingeschreven in het kenteken register (ik verveelde me even vanmiddag 😉).
Zijn dat geen zomerbanden dan? Volgens mij is 2,9 voor een winterband erg hard.EVJB schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:18:
Zou ze allemaal een beetje meer geven, die van mij staan allemaal op 2.9 , maar kan fabrikant afhankelijk zijn.
sorry off ttopic verder.
Ik heb in de ev9 gezeten en het is echt een BEEST. Wij kijken verder naar de ev6.
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Nee, zijn winterbanden. Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling dan zomerbanden. Daardoor hebben winterbanden vaak een wat hogere bandenspanning nodig.
Duurt inderdaad lang, die van mij zou er vorige week zijn dat is nu uiterlijk zaterdag. Denk niet dat het lukt, verwacht dat het door de feestdagen ook wel langer heeft geduurt dan normaal. En als hij eenmaal bij de dealer staat kan ook zo een week of twee duren...Andre24 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:02:
Ik blijf het bijzonder vinden... Sinds vóór de kerst staat mijn EV9 klaar in de haven van Antwerpen om opgehaald te worden. Ik ontdekte net dat er nog zeker 36 andere voor NL bestemde EV9's staan te wachten en ook nog eens 53(!) EV6'n (leidt ik af aan de reeds aangemaakte kentekens allemaal in de range X-443-RF tm X-532-RF die nog niet tenaamgesteld zijn).
Die staan daar dus maar terwijl ze allemaal al verkocht zijn en de berijders maar (niet kunnen 🙃) wachten en de dealers die hun geld dus ook nog niet krijgen. Mijn dealer heeft geen enkele invloed op de datum waarop ze op transport gezet gaan worden en er is ook nog niets bekend wanneer dat zal gebeuren. Schiet mij maar lek 🤷
Dat is de feedback dat ik ook meestal krijg van collega's en vrienden.Dinictus208 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:34:
[...]
Zijn dat geen zomerbanden dan? Volgens mij is 2,9 voor een winterband erg hard.
sorry off ttopic verder.
Ik heb in de ev9 gezeten en het is echt een BEEST. Wij kijken verder naar de ev6.
Meesten zeggen dat het hun doet denken aan CIA of FBI SUVs die ze gebruiken in films :-)
Ik rijd hier ook mee maar met 2.6/2.7 Bar. Geen meldingen gehad nog van de banden maar wat niet is kan nog komen bij deze KIA…surfonce schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]
iemand deze melding al gehad.
eind vorige week winterbanden laten monteren. ik gok doordat het winterbanden zijn dat er minder druk (bar) in zit. vind het vooral raar dat de sensoren overal dezelfde bandendruk aangeven maar slechts voor 1 band een zogezegde alert.
zal wel door de koude komen maar bij het rijden schommelt de bandendruk van alle banden tussen de 2.4 en de 2.5 bar.
ter info: rij met de EV9 GT line met 21 inch velgen (285 45 R 21 banden).
Over het verbruik: wat is jouw gemiddelde met deze configuratie? Ik kom moeilijk voorbij 3,4 km/kWh
Mijn gemiddeld verbruik is gelijk aan dat van jou. Heb de auto nu een kleine maand en ongeveer 1200 km gereden. Heb altijd in stand normaal gereden en af en toe is in sport om te testen. De eco stand nog niet gereden en gezien ik over het algemeen korte afstanden rij ook nog niets gedaan/ingesteld om energie te sparen.FlyingDutchMike schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Ik rijd hier ook mee maar met 2.6/2.7 Bar. Geen meldingen gehad nog van de banden maar wat niet is kan nog komen bij deze KIA…![]()
Over het verbruik: wat is jouw gemiddelde met deze configuratie? Ik kom moeilijk voorbij 3,4 km/kWh
Wat me wel opvalt is dat er 30 a 35 procent van de verbruikte energie nr de klimaatregeling gaat. Dat het maar snel lente/zomer wordt.
Dit is mijn eerste elektrische auto dus kan niet vergelijken.
We weten natuurlijk dat we met de ev9 gezien zijn grootte en gewicht niet de meest zuinige auto zullen aangeschaft hebben.
Het voelt wel goed om op zonnige dagen zoals de afgelopen dagen de auto op te laden met de opgewekte energie van de zonnepanelen thuis
Rij ook de combinatie autostrade aan 120 a 125 km per uur (per n België) en gewone wegen. Zal ook 50/50 verhouding zijn ongeveer.surfonce schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:47:
[...]
Mijn gemiddeld verbruik is gelijk aan dat van jou. Heb de auto nu een kleine maand en ongeveer 1200 km gereden. Heb altijd in stand normaal gereden en af en toe is in sport om te testen. De eco stand nog niet gereden en gezien ik over het algemeen korte afstanden rij ook nog niets gedaan/ingesteld om energie te sparen.
Wat me wel opvalt is dat er 30 a 35 procent van de verbruikte energie nr de klimaatregeling gaat. Dat het maar snel lente/zomer wordt.
Dit is mijn eerste elektrische auto dus kan niet vergelijken.
We weten natuurlijk dat we met de ev9 gezien zijn grootte en gewicht niet de meest zuinige auto zullen aangeschaft hebben.
Het voelt wel goed om op zonnige dagen zoals de afgelopen dagen de auto op te laden met de opgewekte energie van de zonnepanelen thuis
Files heb ik gelukkig niet vaak.
Hoop ik de zomer toch een 400 a 450 km over de snelweg te kunnen afleggen zonder al te veel op de km-teller te moeten kijken om zo zuinig mogelijk te rijden .
Mijn AWD GT-Line zit na ruim 2 maanden op 26.0 kWh / 100km.
Hier zitten wel twee ijskoude weken bij (begin december, en huidige week), en ook veel natte, winderige weken, dus het vebruik valt mij niet tegen.
Maar echte duidelijkheid heb je pas na een jaar, waarin alle 4 seizoenen voorbij zijn gekomen.
Hier zitten wel twee ijskoude weken bij (begin december, en huidige week), en ook veel natte, winderige weken, dus het vebruik valt mij niet tegen.
Maar echte duidelijkheid heb je pas na een jaar, waarin alle 4 seizoenen voorbij zijn gekomen.
ben de banden deze ochtend bij de benzinepomp (gaat wat sneller dan een fietspomp) allemaal gaan bijblazen tot 2,6 bar. Auto geeft ook voor alle banden 2,6 bar aan maar de alert op de linker achterband blijft staan.... zal het even in de gaten houden of de melding automatisch weg gaat.FlyingDutchMike schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Ik rijd hier ook mee maar met 2.6/2.7 Bar. Geen meldingen gehad nog van de banden maar wat niet is kan nog komen bij deze KIA…![]()
Als je de melding op het dashboard bevestigd met OK gaat deze ook niet weg.
Ik ken de Kia nog niet, maar bij BMW moet je als je de bandenspanning aanpast na een melding van te lage spanning dan altijd een reset op het meetsysteem uitvoeren ergens in de infotainment. Zou het kunnen dat dat bij Kia ook moet? Of heb je pech en is het een storing....?surfonce schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
[...]
ben de banden deze ochtend bij de benzinepomp (gaat wat sneller dan een fietspomp) allemaal gaan bijblazen tot 2,6 bar. Auto geeft ook voor alle banden 2,6 bar aan maar de alert op de linker achterband blijft staan.... zal het even in de gaten houden of de melding automatisch weg gaat.
Als je de melding op het dashboard bevestigd met OK gaat deze ook niet weg.
Ja dat principe ken ik van de BMW, maar daar kun je volgens mij ook een waarde vastleggen(ondergrens). Ben ik in de KIA nog niet tegengekomen.
De mijne staat daar blijkbaar al 2 maanden, gevalletje dat mijn huidige leasecontract nog niet is afgelopen maar wel mijn order al is gekoppeld aan een vin nummer..Andre24 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:02:
Ik blijf het bijzonder vinden... Sinds vóór de kerst staat mijn EV9 klaar in de haven van Antwerpen om opgehaald te worden. Ik ontdekte net dat er nog zeker 36 andere voor NL bestemde EV9's staan te wachten en ook nog eens 53(!) EV6'n (leidt ik af aan de reeds aangemaakte kentekens allemaal in de range X-443-RF tm X-532-RF die nog niet tenaamgesteld zijn).
Die staan daar dus maar terwijl ze allemaal al verkocht zijn en de berijders maar (niet kunnen 🙃) wachten en de dealers die hun geld dus ook nog niet krijgen. Mijn dealer heeft geen enkele invloed op de datum waarop ze op transport gezet gaan worden en er is ook nog niets bekend wanneer dat zal gebeuren. Schiet mij maar lek 🤷
Ben benieuwd of dit ten goede komt aan de trillingen..
Al iemand geprobeerd op het home scherm en dan de kleine kaart, daar heb je shortcuts naar huis en kantoor om deze te gebruiken na de update?
Ik krijg de melding dat ik eerst via KIA connect moet activeren om dit te gebruiken, met de knappen JA, NEE en niet meer weergeven.
Als ik op Ja klik doet het systeem niks en ook niet navigeren naar huis of kantoor.
Ik zie precies ook de groene, oranje en rode lijnen meer op de kaart van de KIA navigatie.
Ik krijg de melding dat ik eerst via KIA connect moet activeren om dit te gebruiken, met de knappen JA, NEE en niet meer weergeven.
Als ik op Ja klik doet het systeem niks en ook niet navigeren naar huis of kantoor.
Ik zie precies ook de groene, oranje en rode lijnen meer op de kaart van de KIA navigatie.
Ter info:EVJB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:03:
Ja dat principe ken ik van de BMW, maar daar kun je volgens mij ook een waarde vastleggen(ondergrens). Ben ik in de KIA nog niet tegengekomen.
De bandenspanning melding is automatisch verdwenen bij mijn 2e ritje na het oppompen tot 2.6 bar dus t is maar kwestie van geduld hebben.
Toch blijft het vreemd, bij mij heb ik weleens een tiende verschil geconstateerd op 1 of 2 banden ten opzichte van de andere banden, maar alle getallen bleven wit.
Iemand nog gevonden of je zelf een ondergrens kunt invullen?
Iemand nog gevonden of je zelf een ondergrens kunt invullen?
[ Voor 24% gewijzigd door EVJB op 12-01-2024 07:32 ]
Ik ga even navragen of mijn ev9 al in NL is. Ik ga hem pas eind Maart rijden (dan loopt het contract voor de model 3 af) dus dacht dan kan ik mooi de dealer vragen om even wat dingen te checken. Op basis van wat ik hier gelezen heb kom ik tot het volgende lijstje:
- Trilling in banden, vragen of ze al een oplossing hebben en anders de banden wisselen.
- Checken op vochtplekken bij wielkasten bij verwijderen van plastic.
- Meest recente updates installeren (en ook checken bij uitleveren).
- Vragen of er al zicht is op een oplossing voor de slecht passende laadpoort (terugroepactie?) en anders zelf tijdelijk oplossen met de viltjes.
Mis ik dan nog iets?
- Trilling in banden, vragen of ze al een oplossing hebben en anders de banden wisselen.
- Vragen of er al zicht is op een oplossing voor de slecht passende laadpoort (terugroepactie?) en anders zelf tijdelijk oplossen met de viltjes.
Mis ik dan nog iets?
De problemen met de 12V batterij...KrullenO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Ik ga even navragen of mijn ev9 al in NL is. Ik ga hem pas eind Maart rijden (dan loopt het contract voor de model 3 af) dus dacht dan kan ik mooi de dealer vragen om even wat dingen te checken. Op basis van wat ik hier gelezen heb kom ik tot het volgende lijstje:
Mis ik dan nog iets?
Ohja goed punt. Waar moet ik daar precies naar vragen? Gaat het om een slechte serie batterijen? Of is het een instelling/software dingetje?
Banden verwacht ik dat ze niets mee gaan doen, de officiële communicatie is dat de trillingen vanzelf verdwijnen na een bepaald aantal km’s. Daar naast is het nog de vraag of de auto wordt geleverd met de banden waarop hij verscheep is. Wellicht zijn dat de zomerbanden en wordt hij nu netjes op winterbanden geleverd (indien besteld).KrullenO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Mis ik dan nog iets?
Ik denk dat ik de fleet manager dan maar eens een beetje stampij laat maken bij leaseplan, wellicht dat dat de dealer kan overtuigen 😉voog schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:54:
[...]
Banden verwacht ik dat ze niets mee gaan doen, de officiële communicatie is dat de trillingen vanzelf verdwijnen na een bepaald aantal km’s. Daar naast is het nog de vraag of de auto wordt geleverd met de banden waarop hij verscheep is. Wellicht zijn dat de zomerbanden en wordt hij nu netjes op winterbanden geleverd (indien besteld).
Zeker alle knoppen testen of ze werken, relaxation, verwarming, koeling, achteraan om neer te klappen, ramen, echt maar ook echt elke knop en elektronische functionaliteitKrullenO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Mis ik dan nog iets?
Als een knop niet werkt, dan wordt dit dankzij de garantie zonder discussie voor je in orde gemaakt.juakali schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:19:
[...]
Zeker alle knoppen testen of ze werken, relaxation, verwarming, koeling, achteraan om neer te klappen, ramen, echt maar ook echt elke knop en elektronische functionaliteit
Belangrijk is om bij de aflevering te checken op schade (krassen) aan carrosserie en interieur.
Als je die schade pas een dag later ziet, dan zal de dealer kunnen zeggen dat je dat zelf hebt gedaan.
Ja dan maken ze knoppen onder garantie en beschadigen ze deur paneel en zeggen ze dat het al was. Pech meneer 😞Gasoline1234 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Als een knop niet werkt, dan wordt dit dankzij de garantie zonder discussie voor je in orde gemaakt.
Belangrijk is om bij de aflevering te checken op schade (krassen) aan carrosserie en interieur.
Als je die schade pas een dag later ziet, dan zal de dealer kunnen zeggen dat je dat zelf hebt gedaan.
De side-steps staan weer in de webshop
(iig in de NL versie)
(iig in de NL versie)
Helaas nog niets gehoord dus het lijkt er op dat het deze week niet meer gaat lukkenFreezhost schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:07:
[...]
Helaas, net te horen gekregen dat hij uiterlijk eind volgende week wordt verwacht. Beetje jammer, alles lijkt gewoon twee weken stil te hebben gelegenNou is het maar een week maar onbewust tel je toch af, aan de andere kant komt het wel goed uit want ik heb momenteel toch last van een griepje.
Ik ben mijn dealer een beetje aan het pushen of hij zelf geen actie kan ondernemen richting de importeur. Vind het erg bijzonder dat de auto's al weken id haven van Antwerpen staan (zoals ik eerder deze week al postte zo'n 90 EV9 en EV6-en staan daar met al geregistreerd NL kenteken) en de dealer maar blijft aangeven er geen invloed te hebben.Freezhost schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:27:
[...]
Helaas nog niets gehoord dus het lijkt er op dat het deze week niet meer gaat lukken
Ze zijn volgens mij toch echt zelfstandig ondernemers die dealers en zouden dus ook actief zelf achter hun geld (wat ze dus niet krijgen zolang wij de auto niet hebben) aan moeten kunnen gaan en daarnaast ook service aan hun (in mijn geval ongeduldige😉) klanten moeten willen verlenen door zo snel mogelijk te leveren en daar alles voor in het werk te stellen.
Op de Kia website staat nog steeds "leverbaar binnen 2-3 weken" (met disclaimer dat ze dat bij bijzondere omstandigheden niet kunnen garanderen, maar een auto die klaar staat id haven lijkt me weinig bijzonder) als je nu een EV9 besteld. Dat stond er half december ook al toen ik die van mij bestelde 🤷
Maar ik geloof inmiddels dat ik een beetje verwend ben in mn auto verleden en de wereld wat is veranderd 🙃
Als je een Audi etron had gekocht moest je 1,5 jaar wachten 😱Andre24 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:28:
[...]
Ik ben mijn dealer een beetje aan het pushen of hij zelf geen actie kan ondernemen richting de importeur. Vind het erg bijzonder dat de auto's al weken id haven van Antwerpen staan (zoals ik eerder deze week al postte zo'n 90 EV9 en EV6-en staan daar met al geregistreerd NL kenteken) en de dealer maar blijft aangeven er geen invloed te hebben.
Ze zijn volgens mij toch echt zelfstandig ondernemers die dealers en zouden dus ook actief zelf achter hun geld (wat ze dus niet krijgen zolang wij de auto niet hebben) aan moeten kunnen gaan en daarnaast ook service aan hun (in mijn geval ongeduldige😉) klanten moeten willen verlenen door zo snel mogelijk te leveren en daar alles voor in het werk te stellen.
Op de Kia website staat nog steeds "leverbaar binnen 2-3 weken" (met disclaimer dat ze dat bij bijzondere omstandigheden niet kunnen garanderen, maar een auto die klaar staat id haven lijkt me weinig bijzonder) als je nu een EV9 besteld. Dat stond er half december ook al toen ik die van mij bestelde 🤷
Maar ik geloof inmiddels dat ik een beetje verwend ben in mn auto verleden en de wereld wat is veranderd 🙃
@Andre24 ik twijfel er aan of dealers wel invloed hebben bij Kia NL. En de marge is ook niet bijzonder veel en dealers hebben toch werk zat.
Ik heb van mijn dealer begrepen dat er wel meer later geleverd werden dan afgesproken. Mogelijk zijn er niet genoeg transporteurs om alles te verplaatsen, zal ook wel wat achterstand zijn vanwege de feestdagen.
De mijne zou uiterlijk morgen arriveren, geen idee of dat transport op zaterdag ook doorgaat. Ik wacht het af en anders informeer ik maandag wel even als ik nog niets heb gehoord.
Geen idee of die van mij ook uit Antwerpen komt, zijn ze niet in Nederland gelost?
Ik heb van mijn dealer begrepen dat er wel meer later geleverd werden dan afgesproken. Mogelijk zijn er niet genoeg transporteurs om alles te verplaatsen, zal ook wel wat achterstand zijn vanwege de feestdagen.
De mijne zou uiterlijk morgen arriveren, geen idee of dat transport op zaterdag ook doorgaat. Ik wacht het af en anders informeer ik maandag wel even als ik nog niets heb gehoord.
Geen idee of die van mij ook uit Antwerpen komt, zijn ze niet in Nederland gelost?
[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 12-01-2024 18:03 ]
Maar dan neem ik aan dat me dat bij het bestellen ook zo verteld zou zijn. Dat is nu ook zo bij het bestellen van een blauwe EV9, 24-26 weken wachten.juakali schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:54:
[...]
Als je een Audi etron had gekocht moest je 1,5 jaar wachten 😱
Bij het bestellen van mijn EV9 is 2 a 3 weken beloofd (die zijn al even voorbij) . En dat moet ook lukken als de auto al weken klaar staat in Antwerpen zou je zeggen....
Maar dan hadden ze je sowieso al een poot uitgedraaidjuakali schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:54:
[...]
Als je een Audi etron had gekocht moest je 1,5 jaar wachten 😱
Als ik dealer was ging ik mn best doen voor mn klanten en hield ik ze in ieder geval op de hoogte van de voortgang. Ik communiceer met mijn klanten ook meteen als ik mn belofte niet kan houden en doe dan mn stinkende best die alsnog te halen. Als er te weinig transporteurs zijn, zou ik dat aan mn klant dus uitleggen en ondertussen bij Kia NL blijven pushen. Als de dealers maar gewoon afwachten, gebeurd er idd weinig. Zal morgen mn dealer even met een bezoekje vereren om eens na te gaan hoe "na aankomst in Antwerpen worden de auto's altijd zsm naar de dealer gebracht" in Kia taal werkt 😁. Live heb je toch ander contact dan in mails.Freezhost schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:03:
@Andre24 ik twijfel er aan of dealers wel invloed hebben bij Kia NL. En de marge is ook niet bijzonder veel en dealers hebben toch werk zat.
Maar het zal idd vast zo zijn dat ze het druk genoeg hebben en het wel prima vinden als de planning wat opschuift 🙃
Die van mij staat (of hopelijk ondertussen stond) in Antwerpen id haven. Lossen in Nederland gebeurt meen ik niet.
@Andre24 mijn EV6 werd in Rozenburg/Rotterdam gelost maar best kans dat de EV9 via Antwerpen komt... hopelijk zijn ze inmiddels onderweg of wie staan ze er al maar hebben ze nog niet gebeld
Nieuwe interessante charge test: YouTube: Lower Voltage Than Expected - EV9 Full Charging Test and Analysis
Niet slecht, hoewel ik op nog net iets sneller had gehoopt. Maar wellicht dat de T ook meespeelt (test was in Noorwegen)
Niet slecht, hoewel ik op nog net iets sneller had gehoopt. Maar wellicht dat de T ook meespeelt (test was in Noorwegen)
VAB: elektrisch autorijden nu al fors duurder dan benzine
https://www.auto55.be/nie...x4_4BZ5gXYA9Ktsi_SJSBfVwQ
[ Voor 16% gewijzigd door karel_vdv op 13-01-2024 13:51 ]
Mooie linkdump zonder onderbouwing Karel...karel_vdv schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:50:
VAB: elektrisch autorijden nu al fors duurder dan benzine
"Er werd uitgegaan van een gemiddelde kostprijs aan een publieke laadpaal."
Daar ga je al... Misschien relevant voor mensen zonder eigen lader. Maar de som valt volledig anders uit (in het voordeel van de EV) als je een eigen lader hebt, en nog beter als je zonnepanelen hebt.
Het zegt ook al genoeg dat het een nogal pro ICE website is en ze niet linken naar het 'onderzoek' die ze quoten. Maar goed ze moeten ergens de clicks uitlokken natuurlijk.
Maar goed, hier verder op ingaan is nogal off topic voor een EV9 topic. Gooi die link lekker ergens anders neer als je wilt trollen of een oprechte discussie erover wilt voeren.
...
@Rav Inderdaad wellicht off-topic...Rav schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Mooie linkdump zonder onderbouwing Karel...
komt
"Er werd uitgegaan van een gemiddelde kostprijs aan een publieke laadpaal."
Daar ga je al... Misschien relevant voor mensen zonder eigen lader. Maar de som valt volledig anders uit (in het voordeel van de EV) als je een eigen lader hebt, en nog beter als je zonnepanelen hebt.
Het zegt ook al genoeg dat het een nogal pro ICE website is en ze niet linken naar het 'onderzoek' die ze quoten. Maar goed ze moeten ergens de clicks uitlokken natuurlijk.
Maar goed, hier verder op ingaan is nogal off topic voor een EV9 topic. Gooi die link lekker ergens anders neer als je wilt trollen of een oprechte discussie erover wilt voeren.
Mijn EV9 komt vanaf eind januari beschikbaar, maar een laadpaal thuis zal er dan nog niet zijn, dus zal in t begin toch publiek laden zijn... Wellicht moet er nog meer aanbod komen om meer competitieve prijzen te zien.
Zijn er eigenlijk betrouwbare installateurs in Vlaanderen, ik lees en hoor vooral veel horrorverhalen over niet nagekomen afspraken, slechte installaties en non-communicatie bij problemenn na plaatsing.
Net even bij de dealer langs geweest om me nog een keer uit te laten leggen waarom het zo lang duurt om een auto uit Antwerpen hierheen te vervoeren. Krijg nog steeds alleen maar uitleg dat ze er als dealer (zelfs 1 met 6 vestigingen zoals mijn dealer) geen invloed op hebben wanneer transport geregeld wordt. Mijn auto staat nu voor de 20e gepland om of afgeleverd te worden bij de dealer of op transport gezet te worden vanuit Antwerpen. Dit laatste hoort mn dealer aanstaande maandag 🤷Freezhost schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:44:
@Andre24 mijn EV6 werd in Rozenburg/Rotterdam gelost maar best kans dat de EV9 via Antwerpen komt... hopelijk zijn ze inmiddels onderweg of wie staan ze er al maar hebben ze nog niet gebeld
Je zou er bijna een dagje Antwerpen van maken en 'm daarna mee terug nemen...
[ Voor 23% gewijzigd door Parody op 13-01-2024 16:22 ]
@Andre24 ik heb niets meer gehoord, ga er maandag even achteraan... beetje jammer dat er niet proactief gecommuniceerd wordt. Die van mij stond op vandaag net als die van jouw op een zaterdag maar dat is een uiterlijke leverdatum en blijkbaar wordt daar gewoon ik geschoven...
En dat terwijl mijn chassisnummer al bekend was bij het het bestellen
En dat terwijl mijn chassisnummer al bekend was bij het het bestellen
Even tussendoor voor de mensen die het Kia logo willen verwijderen: het logo op de achterklep kan eraf, op de frunk niet. Die zit met 2 pennetjes door de motorkap 😊
Deze Youtuber zit te kijken naar de verkeerde temperatuur op zijn OBD scanner. Hij kijkt naar de warmste cel, maar de koudste cel bepaalt de laadsnelheid. En die is 17 °C, wat te koud is voor een echt goede laadsnelheid. In de praktijk, met de juiste temperatuur, kun je gewoon 210 kW en hoger verwachten. Die snelheden zie ik dan ook in mijn eigen ervaringen.KrullenO schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:42:
Nieuwe interessante charge test: YouTube: Lower Voltage Than Expected - EV9 Full Charging Test and Analysis
Veel “bij poets” werk als de logo’s achter er af zijn?Gies123 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:35:
Even tussendoor voor de mensen die het Kia logo willen verwijderen: het logo op de achterklep kan eraf, op de frunk niet. Die zit met 2 pennetjes door de motorkap 😊
Ik wil de logo’s nog steeds t liefst zwart.
En de rest (ev9 en GT line) er af.
Maar wacht ook sws nog ff op de side-steps om te zien of die een beetje passend zijn bij de alu-brushed onderzijde van de portieren. Of dat ze gelijk gewrapped moeten worden.
En t logo voor is dus wel “demontabel)?
Heb je een foto van koffer zonder logo?Gies123 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:35:
Dacht beide te wrappen in glossy black
Met enige vertraging gaan bij mij woensdag de logo’s eraf ( samen met een snufje wrap voor de grijze kunstufdelen). Bedankt voor de tip @Gies123 ik ga het doorgeven, hoop dat ze iets bedenken voor de motorkap.
Geen poetswerk alleen de lijmresten eraf halen en klaar.CBreedijk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:03:
[...]
Veel “bij poets” werk als de logo’s achter er af zijn?
Maar wacht ook sws nog ff op de side-steps om te zien of die een beetje passend zijn bij de alu-brushed onderzijde van de portieren. Of dat ze gelijk gewrapped moeten worden.
En t logo voor is dus wel “demontabel)?
Ik zal later nog wel een fotootje delen.
Ik mag volgende week zaterdagmorgen de auto ophalen. Kia EV9 Launch Edition GT-Line Iceberg Green. Iemand enig idee of je de cheque van 2000,00 euro in één keer moet opmaken aan accessoires of een deel van het bedrag nog even kan laten staan. Het is nogal een uitdaging als je geen dak dragers / dakkoffer of trekhaak wil om de 2000,00 euro aan te tikken
Ik zit te wachten op wat mooier (droog en niet zo koud ) weer om met mijn plastidip glossy zwart aan de gang te gaan. Zal tegen die tijd (als nog niemand me voor is) wel een fotootje plaatsen.CBreedijk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:03:
[...]
Veel “bij poets” werk als de logo’s achter er af zijn?
...
Hoe zit het met een cheque?Spoedpleeg schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:16:
Ik mag volgende week zaterdagmorgen de auto ophalen. Kia EV9 Launch Edition GT-Line Iceberg Green. Iemand enig idee of je de cheque van 2000,00 euro in één keer moet opmaken aan accessoires of een deel van het bedrag nog even kan laten staan. Het is nogal een uitdaging als je geen dak dragers / dakkoffer of trekhaak wil om de 2000,00 euro aan te tikken
Ik heb de Ivory Silver besteld, launch edition. Vind het een beetje jammer dat ik nu geen dakraam heb, maar het zij zo. Wel lekker langere range, vind ik belangrijker. Plus de GT plus werd ook wel een beetje duur.
Ik heb een operational lease van 1125 voor 40k km per jaar (5 jaar lang). Benieuwd naar jullie aanbiedingen.
Zin in!
[ Voor 25% gewijzigd door DarkShadow op 14-01-2024 20:11 ]
Als je geen haast hebt, zou je voor de plus variant kunnen gaan. Dan heb je wel een dakraam als optie, maar ook langere range. Alleen de HUD is dan niet mogelijk.DarkShadow schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:55:
[...]
Hoe zit het met een cheque?
Ik heb de Ivory Silver besteld, launch edition. Vind het een beetje jammer dat ik nu geen dakraam heb, maar het zij zo. Wel lekker langere range, vind ik belangrijker. Plus de GT plus werd ook wel een beetje duur.
Ik heb een operational lease van 1125 voor 40k km per jaar (5 jaar lang). Benieuwd naar jullie aanbiedingen.
Zin in!
Wij gaan voor private lease met 30k per jaar voor vergelijkbaar bedrag. Zit bij operational lease onderhoud enz in?
Goedenavond Forummers,
Ik heb mijn EV9 op 4 januari opgehaald en voor mij 1e keer Kia: prijs en (hopelijk) kwaliteit gaven de doorslag.
Vergelijkbaars bij Mercedes kost minimaal 30K meer en dat heb ik er qua bijtelling niet meer voor over.
Heb pas 500km. op de teller en ervaar ook de trilling van de banden/velgen.
Ergenissen: Na 15min. onderweg krijg je het advies een bakkie te doen… en van het gepiep links- en rechts wordt je ook niet vrolijk want snelheidsborden leest hij regelmatig verkeerd en bij wisseling rijstrook ziet hij een auto die je al 20meter voorbij bent als gevaar en hij kan ook geen onderscheid maken wanneer er een auto 2 banen links van je rijdt.
Elke keer dat ik nu vertrek zet ik eerst de DAW, ISLA en lane assist uit en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Vreemd dat dan nog na verloop van tijd de melding en het gepiep van een kopje koffie komt.
Heeft Mercedes toch veel beter voor elkaar.
Het automatisch uitparkeren via de sleutel werkt soms wel en niet, geen peil op te trekken.
Maar goed verder toch redelijk tevreden met de auto; hij rijdt goed en makkelijk en wat een berg aan ruimte!
Verbruik tot nu 26kwh/100km en dat valt mij mee want Auto Motor en Sport heeft de EV9 getest in nummer 2/24 met een praktijkverbruik van 35kwh ofwel een zuipschuit.
We gaan het de komende maanden meemaken en hopelijk updates om ergenissen op te lossen.
:strip_exif()/f/image/t1X2b97grt6ahSzChfnLw0Hb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn EV9 op 4 januari opgehaald en voor mij 1e keer Kia: prijs en (hopelijk) kwaliteit gaven de doorslag.
Vergelijkbaars bij Mercedes kost minimaal 30K meer en dat heb ik er qua bijtelling niet meer voor over.
Ergenissen: Na 15min. onderweg krijg je het advies een bakkie te doen… en van het gepiep links- en rechts wordt je ook niet vrolijk want snelheidsborden leest hij regelmatig verkeerd en bij wisseling rijstrook ziet hij een auto die je al 20meter voorbij bent als gevaar en hij kan ook geen onderscheid maken wanneer er een auto 2 banen links van je rijdt.
Elke keer dat ik nu vertrek zet ik eerst de DAW, ISLA en lane assist uit en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Vreemd dat dan nog na verloop van tijd de melding en het gepiep van een kopje koffie komt.
Het automatisch uitparkeren via de sleutel werkt soms wel en niet, geen peil op te trekken.
Maar goed verder toch redelijk tevreden met de auto; hij rijdt goed en makkelijk en wat een berg aan ruimte!
Verbruik tot nu 26kwh/100km en dat valt mij mee want Auto Motor en Sport heeft de EV9 getest in nummer 2/24 met een praktijkverbruik van 35kwh ofwel een zuipschuit.
We gaan het de komende maanden meemaken en hopelijk updates om ergenissen op te lossen.
:strip_exif()/f/image/t1X2b97grt6ahSzChfnLw0Hb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qkcbsMRmT8fIspHDwdCVLlCC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo dat klinkt wel als heel irritant. Ik had in mijn Volvo ook een paar van die niet functionerende hulpmiddelen, maar als ik dat had uitgeschakeld, bleef dat uitgeschakeld. Mijn ervaring is dat hulpmiddelen soms verbazingwekkend goed hun werk doen, maar dat er teveel uitzonderingen zijn, waardoor het toch gaat irriteren.Karel de Grote schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:34:
Goedenavond Forummers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn grootste irritatie bij de XC40 was het gepiep als ik het stuur volgens de Volvo niet goed vast had en hij op assisted cruise control stond. Ik stuur zegeaar vrij lichtjes en meestal met een hand, en op een gegeven moment ontwikkelde ik maar een tik door iedere minuut eventjes met mn handen wat te draaien of te trillen.
Benieuwd naar de fotos. Ik vind het beste een mooie auto, maar niet enorm fan van KIA logos.sloddervos schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:09:
Met enige vertraging gaan bij mij woensdag de logo’s eraf ( samen met een snufje wrap voor de grijze kunstufdelen). Bedankt voor de tip @Gies123 ik ga het doorgeven, hoop dat ze iets bedenken voor de motorkap.
Ja, onderhoud zit er bij in. Ik rij nu een XC40 p8, maar wel met 4 kinderen, en die op een achterbank proppen zorgt voor vrij veel irritatiesAgeOfPanic schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Als je geen haast hebt, zou je voor de plus variant kunnen gaan. Dan heb je wel een dakraam als optie, maar ook langere range. Alleen de HUD is dan niet mogelijk.
Wij gaan voor private lease met 30k per jaar voor vergelijkbaar bedrag. Zit bij operational lease onderhoud enz in?
De autopilot van kia is relaxter dan die van de volvo want daar hoef je het stuur alleen aan te raken, niet te bewegen…
Ik heb geen last van de piepjes bij lane assist, blijkbaar hou ik genoeg afstand bij inhalen… maar de snelheid waarschuwing en attention control moet ik iedere keer uitzetten.
Weet iemand of we bij Kia een petitie kunnen starten of zo? Heb al feedback na de verkoop gegeven maar het blijft irritant dat het niet aan mijn gebruiksprofiel gekoppeld kan worden
Ik heb geen last van de piepjes bij lane assist, blijkbaar hou ik genoeg afstand bij inhalen… maar de snelheid waarschuwing en attention control moet ik iedere keer uitzetten.
Weet iemand of we bij Kia een petitie kunnen starten of zo? Heb al feedback na de verkoop gegeven maar het blijft irritant dat het niet aan mijn gebruiksprofiel gekoppeld kan worden
Dat de piepjes standaard aan staan, heeft niets met Kia te maken helaas. Dat is nieuwe Europese wetgeving voor waarschuwingssystemen die standaard aan moeten staan bij elke rit. Dat zou gelden voor alle nu nieuw afgeleverde auto's.sloddervos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:04:
De autopilot van kia is relaxter dan die van de volvo want daar hoef je het stuur alleen aan te raken, niet te bewegen…
Wat Kia wel aan te rekenen is, is dat die kofiiekopjes waarschuwing bij veel auto's niet goed is afgesteld waardoor mensen hem af gaan plakken. Maar als ik het goed heb begrepen, zou dat opgelost moeten zijn met de laatste updates. Zie eerdere berichten hier.
Hi all,Andre24 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:12:
[...]
Dat de piepjes standaard aan staan, heeft niets met Kia te maken helaas. Dat is nieuwe Europese wetgeving voor waarschuwingssystemen die standaard aan moeten staan bij elke rit. Dat zou gelden voor alle nu nieuw afgeleverde auto's.
Wat Kia wel aan te rekenen is, is dat die kofiiekopjes waarschuwing bij veel auto's niet goed is afgesteld waardoor mensen hem af gaan plakken. Maar als ik het goed heb begrepen, zou dat opgelost moeten zijn met de laatste updates. Zie eerdere berichten hier.
Mijn auto is volledig up- to date maar de koffie piepjes blijven. Voorlopig is afplakken en de monitoring afzetten in het menu de enige oplossing, daarna rijdt de auto echt goed :-) Ronde banden en een volle 12V batterij helpen ook
Hopelijk heeft Kia snel een blijvende oplossing.
P.
net nog ff gegoogled, wel iets gevonden, maar niet goedkoopTuuan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Ik zit te wachten op wat mooier (droog en niet zo koud ) weer om met mijn plastidip glossy zwart aan de gang te gaan. Zal tegen die tijd (als nog niemand me voor is) wel een fotootje plaatsen.
https://www.ebay.com/itm/176130367463?var=475579850413
Dat is zeker de bedoeling volgens Europa en EuroNCAP. Systemen mogen niet met 1 snelkoppeling uit te schakelen zijn. Dus een nieuwe mercedes zal er ook last van dit onnozele handeling ondervinden.Karel de Grote schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:34:
DAW Verplicht per 2024[nieuwe type]/2026 [nieuwe auto] maar in 2023 een testpunt bij EuroNCAP.
ISLA verplicht per 2022[nieuwe type]/2024 [nieuwe auto]
LA verplicht per 2022 op alle autos, testpunt sinds 2018 bij euroncap
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Kan je die niet verbinden aan je "ster" knop? Die knop waarvan je zelf kan definiëren wat de functie is? Dan is het iig nog 1 keer drukken uit.sloddervos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:04:
Ik zou nog even verder zoeken, moet goedkoper kunnen!CBreedijk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:57:
[...]
net nog ff gegoogled, wel iets gevonden, maar niet goedkoop
https://www.ebay.com/itm/176130367463?var=475579850413
[ Voor 19% gewijzigd door EVJB op 15-01-2024 13:29 ]
Net de afspraak gemaakt met de dealer en donderdag kan ik mijn EV9 ophalen
Auto is wel vorige week afgeleverd bij de dealer maar vanwege ziekte van een medewerker kon hij niet eerder afgeleverd worden dus in dit geval was de vertraging legitiem.
Auto is wel vorige week afgeleverd bij de dealer maar vanwege ziekte van een medewerker kon hij niet eerder afgeleverd worden dus in dit geval was de vertraging legitiem.
Vandaag wordt een handmatig afneembare trekhaak gemonteerd door Kooijman Utrecht in mijn AWD GT-line. Als er belangstelling voor is, kan ik er morgen wel wat foto's van posten.
Misschien een onbenullige vraag maar hoe /waar kan ik de instellingen van de audio (volume achterin, balance, bass etc) bedienen?
En heeft iemand een tip voor mij voor een mobiele laadkabel van 7 meter lengte voor een gewoon stopcontact?
Misschien een onbenullige vraag maar hoe /waar kan ik de instellingen van de audio (volume achterin, balance, bass etc) bedienen?
En heeft iemand een tip voor mij voor een mobiele laadkabel van 7 meter lengte voor een gewoon stopcontact?
Je kan het scherm waarin je alles uit kan drukken met de ster verbinden, wat ik ook gedaan heb. Maar in dat scherm moet ik 3 keer drukken om 2 dingen uit te zetten. Je kan niet je voorkeur aan de sterknop verbinden, wat ook een beetje mijn punt was, maar dan aan je gebruikersprofiel\vingerafdruk.Roper schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Kan je die niet verbinden aan je "ster" knop? Die knop waarvan je zelf kan definiëren wat de functie is? Dan is het iig nog 1 keer drukken uit.
Geen groot probleem natuurlijk. 1st world problems
Zeker belangstelling voor wat foto's, alvast dank!Floris Schnee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:53:
Vandaag wordt een handmatig afneembare trekhaak gemonteerd door Kooijman Utrecht in mijn AWD GT-line. Als er belangstelling voor is, kan ik er morgen wel wat foto's van posten.
Graag, benieuwd.Floris Schnee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:53:
Komt de auto eigenlijk standaard met een laadkabel extra?
ik ga kijken of ik 2 originele (afhank van prijs) logo's kan bestellen bij/via dealerEVJB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:46:
[...]
Ik zou nog even verder zoeken, moet goedkoper kunnen!
en dan zelf spuiten.
geen fan van plastidip, hoor er toch te veel mindere verhalen over, zeker met de "scherpe" randen van t KIA logo
Bij mij blijft dan nog regelmatig het moeten hard-resetten van de infotainment (rechterscherm) bij starten. Blijft vaak zwart als hij een nachtje staat. Misschien vragen of daar iets van een update voor is? Misschien is het iets in mijn systeem specifiek hoewel er al meer rijders zijn die dit voorbij hebben zien komen. De Paperclip-club…KrullenO schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:04:
Mis ik dan nog iets?
Nee, alleen standaard met een kabel voor snel/openbaarladen. De kabel voor mobiel/thuislanden moet je apart aanschaffen.DarkShadow schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:09:
[...]
Graag, benieuwd.
Komt de auto eigenlijk standaard met een laadkabel extra?
ik heb een mobiel laadstation van NRGKick gekocht - ineens met 10m kabel.. Die gebruik ik voorlopig om thuis op te laden in een gewoon stopcontact. lukt aardig want doe niet zoveel km-ers.Floris Schnee schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:52:
[...]
Nee, alleen standaard met een kabel voor snel/openbaarladen. De kabel voor mobiel/thuislanden moet je apart aanschaffen.
aan 2,8 a 3 KW is hij 's nachts makkelijk 20% bijgeladen (99,9 akku hier op de GT line).
voordeel van deze set is dat je hem ook mee kan nemen (voor op de camping of wherever je bent even bij te laten wanneer de nood hoog is). daarmee ook ineens eentje van 10m gekocht voor extra flexibiliteit.
ga binnenkort een 32a stopcontact thuis laten plaatsen, dan kan ik indien gewenst tot 22 kw opladen (maar dat gaan we in België niet teveel doen thuis ivm het extra tarief dat je hier betaald als je 15 min zeer veel stroom van het net afneemt).
ik heb er ook de photovoltaische licentie bijgekocht (zelf thuis een SMA hybride omvormer) en ik moet zeggen dat werkt zeer goed.
mijn laadschema voor 's nachts:
van 21u 's avonds tot 6u 's morgens (dan hebben we hier thuis nachttarief voor electriciteit - lees wat goedkopere prijs per kwh dan overdag.)
en vervolgens wanneer ze mooi weer voorspellen stel ik de lader in dat de auto overdag kan opladen als de zonnepanelen voldoende stroom produceren (nu ingesteld op 100% zonnepanelen zodat het laden automatisch start als de zonnepanelen 3000 wp of meer produceren).
eens ik dan over een 16 of 32a stekker beschik kan ik bij hoge opbrengst van de zonnepanelen nog sneller laden.
definitieve laadpaal ga ik installeren als de bidirectionele laadpalen op punt staan (in afwachting van de Wallbox Quasar 2 die eerste helft van dit jaar zou uitkomen).
de link: https://www.nrgkick.com/en/nrgkick-sets-shop/surfonce schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:10:
[...]
ik heb een mobiel laadstation van NRGKick gekocht - ineens met 10m kabel.. Die gebruik ik voorlopig om thuis op te laden in een gewoon stopcontact. lukt aardig want doe niet zoveel km-ers.
aan 2,8 a 3 KW is hij 's nachts makkelijk 20% bijgeladen (99,9 akku hier op de GT line).
voordeel van deze set is dat je hem ook mee kan nemen (voor op de camping of wherever je bent even bij te laten wanneer de nood hoog is). daarmee ook ineens eentje van 10m gekocht voor extra flexibiliteit.
ga binnenkort een 32a stopcontact thuis laten plaatsen, dan kan ik indien gewenst tot 22 kw opladen (maar dat gaan we in België niet teveel doen thuis ivm het extra tarief dat je hier betaald als je 15 min zeer veel stroom van het net afneemt).
ik heb er ook de photovoltaische licentie bijgekocht (zelf thuis een SMA hybride omvormer) en ik moet zeggen dat werkt zeer goed.
mijn laadschema voor 's nachts:
van 21u 's avonds tot 6u 's morgens (dan hebben we hier thuis nachttarief voor electriciteit - lees wat goedkopere prijs per kwh dan overdag.)
en vervolgens wanneer ze mooi weer voorspellen stel ik de lader in dat de auto overdag kan opladen als de zonnepanelen voldoende stroom produceren (nu ingesteld op 100% zonnepanelen zodat het laden automatisch start als de zonnepanelen 3000 wp of meer produceren).
eens ik dan over een 16 of 32a stekker beschik kan ik bij hoge opbrengst van de zonnepanelen nog sneller laden.
definitieve laadpaal ga ik installeren als de bidirectionele laadpalen op punt staan (in afwachting van de Wallbox Quasar 2 die eerste helft van dit jaar zou uitkomen).
Rij je op 21’ (winter)banden? Of 19”.jongf7 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:57:
Ik zit gemiddeld maar op 21.8 / 100km.
Gt-line en veel snelweg.
Heb wel de klimaat maar op 19 graden (heb toch al een jas aan) misschien dat dat uitmaakt.
Staat altijd op normaal en zo snel mogelijk hda erop op 110km/u.
[Afbeelding]
Ben benieuwd of dat veel uitmaakt…
Bij de nieuwe Tesla model 3 is de snelheidswaarschuwingsysteem eenvoudig uit te schakelen door op het max snelheid icoon te drukken welke ten alle tijde in beeld is. Dat is een nette oplossing.Simply1337 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:04:
[...]
Dat is zeker de bedoeling volgens Europa en EuroNCAP. Systemen mogen niet met 1 snelkoppeling uit te schakelen zijn.Dus een nieuwe mercedes zal er ook last van dit onnozele handeling ondervinden.
DAW Verplicht per 2024[nieuwe type]/2026 [nieuwe auto] maar in 2023 een testpunt bij EuroNCAP.
ISLA verplicht per 2022[nieuwe type]/2024 [nieuwe auto]
LA verplicht per 2022 op alle autos, testpunt sinds 2018 bij euroncap
@schumi1986 Ja Tesla heeft de software beter voor elkaar dan Kia... bij Kia ligt de focus meer op de auto en bij Kia denk meer op de software.
kan kloppen, volgens mij is het alleen verplicht bij DAW om er geen snelkoppeling eraan te hangen. andere twee zijn opties waarbij bestuurder nog volledige controle kan overnamen van het voertuig mits.. nodig...of voor gemak.schumi1986 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:11:
[...]
Bij de nieuwe Tesla model 3 is de snelheidswaarschuwingsysteem eenvoudig uit te schakelen door op het max snelheid icoon te drukken welke ten alle tijde in beeld is. Dat is een nette oplossing.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
De standaard 21’ (zomer)banden.FlyingDutchMike schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:10:
[...]
Rij je op 21’ (winter)banden? Of 19”.
Ben benieuwd of dat veel uitmaakt…
Vandaag mijn EV9 een volledige tinyhouse laten voorzien van stroom.
Maximum ingesteld op nog 40% overhouden van V2L en de tiny house kon nog 30u van stroom voorzien worden. Echt gek!
Koffiezet, 2 elektrische vuurtjes, lichten, geen enkel probleem.
Leuk experiment!
[ Voor 9% gewijzigd door Bobbydc op 15-01-2024 16:58 ]
Ik zat zelf naar een van deze laadkabels voor een gewoon stopcontact te kijken: https://evplug.eu/collections/kia-ev9-type-2-16A-3-fase
Het enige opvallende is dat deze alleen gecertificeerd zijn voor lichte regen. Ik zou eventueel kunnen kijken of ik het kastje met lcd scherm bij het stopcontact binnen zou kunnen houden en dan alleen de kabel naar buiten.
Het enige opvallende is dat deze alleen gecertificeerd zijn voor lichte regen. Ik zou eventueel kunnen kijken of ik het kastje met lcd scherm bij het stopcontact binnen zou kunnen houden en dan alleen de kabel naar buiten.
Hoe rijdt de EV9 in de sneeuw zonder winterbanden? Net lag hier een laagje verse sneeuw nog geen centimeter en met de EV6 zeil ik door de bocht... breekt iedere keer uit die achterkant
Twijfel of ik er toch nog winterbanden of all seasons onder moet leggen
[ Voor 16% gewijzigd door Freezhost op 15-01-2024 19:57 ]
Rwd of Awd? Maakt nog wat verschilFreezhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:47:
Hoe rijdt de EV9 in de sneeuw zonder winterbanden? Net lag hier een laagje verse sneeuw nog geen centimeter en met de EV6 zeil ik door de bocht... breekt iedere keer uit die achterkant
Van die brede zomersloffen werkt niet zo lekker in de sneeuw, en als je gaat glijden met zo'n bakbeest stopt hij ook niet zoFreezhost schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:47:
Dat zal een wereld van verschil maken, daar naast heeft de EV9 een sneeuw mode die de traction control aanpast. Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen bij diegenen die al in het bezit zijn!
Er is een test van een Youtuber in sneeuw op een helling waarin de eco mode veel beter werkt dan de snow mode.voog schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Dat zal een wereld van verschil maken, daar naast heeft de EV9 een sneeuw mode die de traction control aanpast. Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen bij diegenen die al in het bezit zijn!
Zie YouTube: KIA EV9 GT-Line - Wie sicher bewegen sich 2.8t auf SCHNEE und EIS? E... vanaf 10:35.
In het Hageland (Vlaams-Brabant dus) deze avond vlot bovengeraakt met de gt-line (awd dus) met winterbanden. Daar waar ik een half uurtje later enkele voorwiel aangedreven wagens zag doorslippen en uiteindelijk terugdraaien (vermoedelijk ook geen winterbanden)voog schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Benieuwd hoe de wegen er morgen en zeker woensdag gaan bijliggen.
Tot nu toe een zeer veilig gevoel.
Oh ja ik had hem ook een sneeuw modus gezet
Stijgingspercentage van de heuvel waar we wonen: 600m tussen de 5 en 10% met enkele bochten erin ter referentie.surfonce schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:14:
[...]
In het Hageland (Vlaams-Brabant dus) deze avond vlot bovengeraakt met de gt-line (awd dus) met winterbanden. Daar waar ik een half uurtje later enkele voorwiel aangedreven wagens zag doorslippen en uiteindelijk terugdraaien (vermoedelijk ook geen winterbanden)
Benieuwd hoe de wegen er morgen en zeker woensdag gaan bijliggen.
Tot nu toe een zeer veilig gevoel.
Oh ja ik had hem ook een sneeuw modus gezet
Toen we een auto die vast stond wilden verderduwen vielen we zelf bijna omver dus het was wel degelijk glad.
Nog ter info: als je de snow modus aanzet heb met minder mogelijkheden met de regeneratie knoppen (de flippers aan het stuur) je kan enkel lvl 0 of 1 kiezen Ipedal vb niet, logisch ook wel ergens…
Heeft de Ev6 ook en met regeneratie uit is het te doen maar wel heel langzaamaan.voog schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:50:
[...]
Voor donderdag krijg ik er sowieso geen winterbanden meer onder denk ik... zal morgen eens informeren bij de dealer.
Ik heb een klein stukje door de wijk gereden vanmiddag op de zomerbanden. Voelde wel ok.
Maar ben wel lekker thuis blijven werken, volgende winter wel gewoon winterbanden halen, maar vond het nu zonde voor die korte tijd.
Maar ben wel lekker thuis blijven werken, volgende winter wel gewoon winterbanden halen, maar vond het nu zonde voor die korte tijd.
Weet er iemand als je een KIA enquête invuld of de dealer deze ziet van wie die komt en ook de commentaar?
Ben na een maand en al de problemen en stress niet echt positief geweest over de dealer maar wel eerlijk en fair.
Nu heb ik nog twee openstaande problemen onder garantie bij de dealer: de relaxation seat links achter die niet werkt en neerklapt en nog steeds de plekken op de wielkasten.
Natuurlijk als de dealer de enquête ziet zal die nu niet tevreden zijn en misschien meer kwaad dan goed doen aan de wagen. Ik vertrouwde hem nu al niet.
Misschien had ik moeten wachten tot de problemen opgelost waren maar de zetel stoorde mij terug dit weekend en ik hoor al terug 14 dagen niks van de dealer over zo'n dom probleem.
Ben na een maand en al de problemen en stress niet echt positief geweest over de dealer maar wel eerlijk en fair.
Nu heb ik nog twee openstaande problemen onder garantie bij de dealer: de relaxation seat links achter die niet werkt en neerklapt en nog steeds de plekken op de wielkasten.
Natuurlijk als de dealer de enquête ziet zal die nu niet tevreden zijn en misschien meer kwaad dan goed doen aan de wagen. Ik vertrouwde hem nu al niet.
Misschien had ik moeten wachten tot de problemen opgelost waren maar de zetel stoorde mij terug dit weekend en ik hoor al terug 14 dagen niks van de dealer over zo'n dom probleem.
Zonder logo:Gies123 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:35:
:strip_exif()/f/image/aFRojNI1LUnbCiHUCOQjtYof.jpg?f=fotoalbum_large)