Auto stond op leveren 1 december, dat moest naar 6 december, want er werden geen kentekens meer in november vrijgegeven. Dit i.v.m. het feit dat de KIA NL targets die zijn afgesproken met KIA Europe al voor november waren gehaald. En dan wordt het moeilijker om volgend jaar november weer je target te verbeteren... Paar dagen later leveren prima hoor, maar de reden vind ik niet zo best. Had gewoon gezegd dat transport vanaf Antwerpen ivm Sinterklaas drukte minder snel ging dan verwacht. 😆
@EVJB herkenbaar
mijn EV9 wordt daarom ook pas in januari uitgeleverd.
Zou het lukken om met een RWD versie 350 km te halen met de accu rond de 80% bij aanvang? Uitgaande van gezin van 5 met bagage en rijden op de snelweg met 100 tot 110 km/u. Wij doen niet heel veel lange tochten, maar voor wintersport of trip naar Frankrijk zou het wel fijn zijn als je die afstand haalt tussen de laadmomenten door, waarbij laden tot 80% het meest efficient lijkt qua duur.
Als je aanneemt dat er een bruikbare capaciteit is van 95 kwh heb je met 80% dus 76 kwh. Als je 350km wilt halen moet je onder 21,7 kwh/100km blijven. Zal erg van de omstandigheden (temperatuur, snelheid, optrekken etc) afhangen of je dat haalt.AgeOfPanic schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
Zou het lukken om met een RWD versie 350 km te halen met de accu rond de 80% bij aanvang? Uitgaande van gezin van 5 met bagage en rijden op de snelweg met 100 tot 110 km/u. Wij doen niet heel veel lange tochten, maar voor wintersport of trip naar Frankrijk zou het wel fijn zijn als je die afstand haalt tussen de laadmomenten door, waarbij laden tot 80% het meest efficient lijkt qua duur.
Ik zou eens starten met de eerste etappe en zien hoe dat uitpakt, ik denk dat 300 km realistischer is, maar probeer het gewoon en stel je plan bij indien nodig. Komt er hooguit een extra stop bij, wie doet je wat.
Bij mij is de grootste etappe in ABRP 256 km, dan ben ik van 100% naar 20% gegaan, dat is de theorie, ik ga het beleven. 😊
Daarna volgen etappes van tussen de 136 en 200 km, maar kennelijk is het sneller om na 136 km opnieuw te laden, dan door te rijden en vanaf 15%(heb ik nu als ondergrens ingevoerd) naar 90-100% te laden om 280 km te kunnen rijden. Allemaal theorie, wil het in de praktijk graag zien.
Niemand houd een manual override op het plan tegen, rij nog iets verder en pak de volgende laadpaal, of je pakt er eentje eerder.
Bij mij is de grootste etappe in ABRP 256 km, dan ben ik van 100% naar 20% gegaan, dat is de theorie, ik ga het beleven. 😊
Daarna volgen etappes van tussen de 136 en 200 km, maar kennelijk is het sneller om na 136 km opnieuw te laden, dan door te rijden en vanaf 15%(heb ik nu als ondergrens ingevoerd) naar 90-100% te laden om 280 km te kunnen rijden. Allemaal theorie, wil het in de praktijk graag zien.
Niemand houd een manual override op het plan tegen, rij nog iets verder en pak de volgende laadpaal, of je pakt er eentje eerder.
Maar zeg jij nu dat je door de november target naar januari bent doorgeschoven of door de december target? Dat eerste zou helemaal scharrig zijn.Freezhost schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:51:
@EVJB herkenbaarmijn EV9 wordt daarom ook pas in januari uitgeleverd.
Als je met 5 personen even de auto uitgaat tijdens laden voor plassen etc zal je al snel boven de 80 weer wegrijden is mijn (vakantie) ervaring. Wel met een model Y dus kleinere accu maar praktisch waren wij de vertragende factor bij meeste laadstops!AgeOfPanic schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:00:
Dat durf ik niet te zeggen, ik gok December. Maar ik ga er niet moeilijk over doen, januari komt mij wel goed uit.EVJB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:03:
[...]
Maar zeg jij nu dat je door de november target naar januari bent doorgeschoven of door de december target? Dat eerste zou helemaal scharrig zijn.
Ja, je verandert er toch weinig aan. Maar heb het wel in de enquête genoemd, zal voor jou en mij niets veranderen. Maar als er meer mensen melding maken, dan wordt het punt in ieder geval gemaakt, verandering is dan de vraag en mogelijk stap 2.
Dat verwacht ik ook hoor en ik hoef ook niet beslist in 1 ruk 500 km te rijden, maar ik vind 136 km tussen twee stops wel erg weinig. Dan hoeft niemand alweer naar het toilet. Wltp zegt dan ook niks, want die geven 560 km. Ik had eigenlijk gehoopt dat daarvan 400 zouden overblijven, maar nu lijkt 300 misschien wel teveel gevraagd.Sander schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:15:
[...]
Als je met 5 personen even de auto uitgaat tijdens laden voor plassen etc zal je al snel boven de 80 weer wegrijden is mijn (vakantie) ervaring. Wel met een model Y dus kleinere accu maar praktisch waren wij de vertragende factor bij meeste laadstops!
Het punt is dat niemand het hier exact weet, iemand met exact dezelfde auto heeft andere belading en rijstijl. Vlak ook weer en verkeer niet uit. Ik denk dat je dus vooral moet gaan rijden en ervaren hoever je komt. 😊
Gister ook apple kaarten geprobeerd. Het is dus aan apple om info naar de hud door te geven… zal
Google maps wel niet door laten dan 😞
Google maps wel niet door laten dan 😞
Kan het niet zijn dat die rijstroken aanduiding de volgende stappen in de navigatie zijn? Ik heb zelf geen Apple dus ik kan het niet testen.jongf7 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:39:
Vandaag die apple kaarten getest in CarPlay, werkt inderdaad in de HUD en instrumenten cluster. Maar hij doet wel erg vreemd bij afslagen, hij doet altijd alsof er 8 rijbanen zijn..
[Afbeelding]
Wel jammer zijn als het bij Android Auto niet werkt maar ik gebruik tot nu toe eigenlijk altijd de ingebouwde navigatie.
/f/image/6c3eGvJUs2FAXS9MCdtfoAMU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Freezhost op 20-12-2023 08:57 ]
In de praktijk wil je niet telkens etappes van 80% naar 0% rijden, want richting de 0% wordt het billenknijpen "of je het wel haalt". 1x een afslag missen, of meer dan tegenwind dan verwacht, en je zit voortdurend met kromme tenen naar je SoC% percentage te kijken.KrullenO schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:10:
[...]
Als je aanneemt dat er een bruikbare capaciteit is van 95 kwh heb je met 80% dus 76 kwh. Als je 350km wilt halen moet je onder 21,7 kwh/100km blijven. Zal erg van de omstandigheden (temperatuur, snelheid, optrekken etc) afhangen of je dat haalt.
Dus de rekensom zou zijn:
- Van 80% naar 10% = 70%
- 5% wordt gebruikt door climate control en electronica
- Resulteert 65%
- 65% van 99,8 kWh bruikbaar (niet 95 kWh bruikbaar) = 64,87 kWh
- 64,87 kWh 350 km = 18,5 kWh / 100km
Dus dat ga je niet halen. Ook niet met een RWD.
Etappes van 3,5 - 4 uur uur vind ik overigens in de praktijk wel erg lang met een gezin van 5. Er is er altijd wel eentje die al eerder naar het toilet moet.
Tip3?: je kunt de auto sluiten door op de klink te drukken als alle deuren dicht zijn.
Nog niet zo handig als automatisch sluiten bij weglopen. Maar toch al iets… 😀
Over de voucher heb ik onderstaande info verkregen (NL):Freezhost schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:38:
Het leek er in eerste instantie op dat je die voucher ook mocht inzetten als webshop tegoed om accessoires te kopen maar dat is dus niet het geval. [...]
- De Kia EV9 cheque ter waarde van 2000 euro is een digitale voucher welke alleen wordt uitgereikt aan particulieren en ZZP-ers/MKB-ers.
- Als gebruik wordt gemaakt van KIA financiering wordt geen voucher uitgegeven omdat er dan een extra rentekorting van toepassing is.
- Voucher kan worden gebruikt om verschillende producten te kopen in de webshop, ook accessoires.
- Als er een product tussen zit waarvoor montage nodig is, kunnen daarvoor montagevouchers worden aangevraagd. Die kosten 10 euro per stuk. De waarde van de montagevoucher(s) wordt dan afgetrokken van het tegoed van de 2000 euro voucher.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Als Nederlander krijg je dus 500 euro meer cadeau dan de Belgen.Remco45 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:37:
[...]
Over de voucher heb ik onderstaande info verkregen (NL):Het toegepaste systeem en de opties verschillen per land, net als de garantie overigens.
- De Kia EV9 cheque ter waarde van 2000 euro is een digitale voucher welke alleen wordt uitgereikt aan particulieren en ZZP-ers/MKB-ers.
- Als gebruik wordt gemaakt van KIA financiering wordt geen voucher uitgegeven omdat er dan een extra rentekorting van toepassing is.
- Voucher kan worden gebruikt om verschillende producten te kopen in de webshop, ook accessoires.
- Als er een product tussen zit waarvoor montage nodig is, kunnen daarvoor montagevouchers worden aangevraagd. Die kosten 10 euro per stuk. De waarde van de montagevoucher(s) wordt dan afgetrokken van het tegoed van de 2000 euro voucher.
en meer mogelijkheden om vb accessoires aan te kopen.
bizar dat ze dit niet gelijk trekken....
Bedankt voor jullie input. Ik heb gisteren eens wat routes ingevoerd in ABRP en dat viel me mee. Wintersport in 1 keer met 4 laadstops lijkt me alleszins acceptabel en een dergelijke trip doe je misschien 2 keer per jaar.
Is de voucher ook geldig in geval van private lease?
Niet als je gebruik maakt van de actie met een rente percentage van 3.99% procent. Die actie loopt volgens mij tot en met 31-12. Overigens is die korting op rente voordeliger dan die voucherAgeOfPanic schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:45:
Bedankt voor jullie input. Ik heb gisteren eens wat routes ingevoerd in ABRP en dat viel me mee. Wintersport in 1 keer met 4 laadstops lijkt me alleszins acceptabel en een dergelijke trip doe je misschien 2 keer per jaar.
Dat ziet er inderdaad heel vreemd uit. Moet ik toch maar even wachten met de wireless carplayjongf7 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:10:
Nou die koppeling van CarPlay met de auto slaat nergens op. In de navigatie moet ik naar rechts en in de hud naar links. En dat was bij zo’n 50% van de afslagen zo.
Nu maar juist geen Apple kaarten meer gebruiken want heb dan liever niets in de hud.
[Afbeelding]

Hier ook net de cheque mail binnengekregen van KIA met een code.
wel grappig, ik weet nog niet eens wanneer ik mn EV9 kan halen, zou ergens januari worden.
Hoe maak ik gebruik van Mijn Kia EV9 cheque t.w.v. €2000,- in de Kia webshop?
(1) Ga naar de webshop EV9 actiepagina https://webshop.kia.nl/ev9/
(2) Vul in het kentekenveld bovenin jouw chequecode in: XXXXXXXXXX
(3) Er verschijnt een zwarte banner, klik op 'gebruik shoptegoed'
(4) Bij de vraag om de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, vul deze code van 4 tekens in: XXXX
(5) Jouw shoptegoed is toegevoegd
(6) Voeg het item (of de items) die je wil bestellen toe aan je winkelwagen
(7) Heeft jouw product montage nodig? Bereken dan het verschil tussen de inclusief en exclusief montageprijs (bedragen staan in de productomschrijving) én voeg het verschilbedrag toe in montagevouchers (los product op de webshop, gaat per €10,-)
( 8 ) Volg de bestelprocedure
(9) Geniet van jouw gekozen product(en)!
wel grappig, ik weet nog niet eens wanneer ik mn EV9 kan halen, zou ergens januari worden.
Hoe maak ik gebruik van Mijn Kia EV9 cheque t.w.v. €2000,- in de Kia webshop?
(1) Ga naar de webshop EV9 actiepagina https://webshop.kia.nl/ev9/
(2) Vul in het kentekenveld bovenin jouw chequecode in: XXXXXXXXXX
(3) Er verschijnt een zwarte banner, klik op 'gebruik shoptegoed'
(4) Bij de vraag om de laatste 4 cijfers van het chassisnummer, vul deze code van 4 tekens in: XXXX
(5) Jouw shoptegoed is toegevoegd
(6) Voeg het item (of de items) die je wil bestellen toe aan je winkelwagen
(7) Heeft jouw product montage nodig? Bereken dan het verschil tussen de inclusief en exclusief montageprijs (bedragen staan in de productomschrijving) én voeg het verschilbedrag toe in montagevouchers (los product op de webshop, gaat per €10,-)
( 8 ) Volg de bestelprocedure
(9) Geniet van jouw gekozen product(en)!
[ Voor 73% gewijzigd door tvdoc op 20-12-2023 16:17 ]
Ik heb de cheque ook ontvangen en meteen de Laadvoucher besteld.
Deze bestelling heeft nu de status "gereserveerd" en wordt via mijn dealer "uitgeleverd".
Wel super, zeg, zo'n actie van Kia. Een waarde van 2.000 euro is niet niks. En dat ook de EV9 rijders die hun auto afgelopen maand al hebben ontvangen er voor in aanmerking komen. Top!
Deze bestelling heeft nu de status "gereserveerd" en wordt via mijn dealer "uitgeleverd".
Wel super, zeg, zo'n actie van Kia. Een waarde van 2.000 euro is niet niks. En dat ook de EV9 rijders die hun auto afgelopen maand al hebben ontvangen er voor in aanmerking komen. Top!
Maar.... hoe lang blijft de laadvoucher geldig? 1, 2, 3 jaar?
[ Voor 3% gewijzigd door Gies123 op 20-12-2023 16:29 ]
Ja, dat is mij ook nergens duidelijk geworden. Ik hoop wel minimaal 3 jaar, want anders krijg ik het laadtegoed niet op tijd op. Ik wil het namelijk alleen voor snelladen onderweg gebruiken.Gies123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:28:
Maar.... hoe lang blijft de voucher geldig? 1, 2, 3 jaar?
[ Voor 9% gewijzigd door Gasoline1234 op 20-12-2023 16:30 ]
Wat is het voordeel van Waze ten opzichte van bijvoorbeeld ABRP? (Ik zal ook zelf even op zoek gaan
)
ABRP ken ik niet maar Waze geeft goede waarschuwingen voor controles, camera's en aanrijdingen. En dus de werkelijke snelheid die je rijdt. Ik zie dat je ook laadstations op je route kunt selecteren maar dat heb ik nog niet gedaan op lange ritten. Voor vakanties ga ik de navigatie van Kia gebruiken denk ik ivm het automatisch conditioneren van de batterijen.Gies123 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:11:
Wat is het voordeel van Waze ten opzichte van bijvoorbeeld ABRP? (Ik zal ook zelf even op zoek gaan)
Helder, thanks!Floris Schnee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:38:
[...]
ABRP ken ik niet maar Waze geeft goede waarschuwingen voor controles, camera's en aanrijdingen. En dus de werkelijke snelheid die je rijdt. Ik zie dat je ook laadstations op je route kunt selecteren maar dat heb ik nog niet gedaan op lange ritten. Voor vakanties ga ik de navigatie van Kia gebruiken denk ik ivm het automatisch conditioneren van de batterijen.
Huh? Wat is dat nu weer voor onzin... Je mag maar een max aantal keer per dag checken?!EVJB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:29:
[Afbeelding]
Was mn vrouw die op pad is met de auto aan het coachen vandaag en vanavond met rijden en laden. Ze staat er nu alleen voor. 😂
Klopt o.a. om je 12 volt accu te sparen en overmatig API gebruik te voorkomen.KrullenO schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:53:
[...]
Huh? Wat is dat nu weer voor onzin... Je mag maar een max aantal keer per dag checken?!
Let dus goed op als home assistant of en ander domotica gebruikt dat je die niet te vaak laat verversen anders krijg je zelfs een server ban voor een bepaalde tijd
Ik vermoed dat dat bij de 21 inch wielen ook ongeveer 5 km/h is i.v.m. de wettelijke verplichting dat de auto onder geen beding te weinig mag aangeven.Floris Schnee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:53:
De werkelijke snelheid is bij mij 5 km lager dan de Kia aangeeft. Zal wel komen door mijn 19" velgen met winterbanden.
Volgens de bandencalculator is de snelheidsafwijking van de door KIA aangegeven winterband (255/60 R19) maximaal 0,25 km/h bij 150 km/h.
:strip_exif()/f/image/Shbavc0cBdoqok06bPYOaDhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke bandenmaat gebruik je?
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Via usb-c je telefoon verbinden?Floris Schnee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:53:
Carplay met Android werkt perfect bij mij. Zowel met Google maps als met Waze op scherm en in de HUD.
Ook wel benieuwdreistier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:04:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Via usb-c je telefoon verbinden?
Hoe is dit verhaal afgelopen?juakali schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:04:
Heb er zelfs geen vertrouwen in dat ze dit proper gaan oplossen na het probleem en schade met de deur
Heb je nog nieuws van de dealer over de vlekken en de schade aan de deur?
Vandaag voor het eerst in de wasstraat geweest. Wasstraatmodus gebruikt! Dus aangezet en na het wassen weer uitgezet. Even de auto gestofzuigd en zo en daarna weer verder. Blijkt dat ineens geen vingerafdruk gevraagd wordt en Apple CarPlay is niet meer verbonden.
Bij een volgende start van het systeem wordt wel de vingerafdruk gevraagd, maar Apple CarPlay werkt niet meer. Dat zou nu bedraad aangesloten moeten worden… Dus de verbinding via BT verbroken (vergeten) en opnieuw verbinden. Wat ik ook probeer, draadloos of bedraad: Apple CarPlay wordt niet meer verbonden.
De dealer heeft het bekeken en ook vastgesteld dat er iets niet meer goed werkt. Het wordt teruggekoppeld.
Bij een volgende start van het systeem wordt wel de vingerafdruk gevraagd, maar Apple CarPlay werkt niet meer. Dat zou nu bedraad aangesloten moeten worden… Dus de verbinding via BT verbroken (vergeten) en opnieuw verbinden. Wat ik ook probeer, draadloos of bedraad: Apple CarPlay wordt niet meer verbonden.
De dealer heeft het bekeken en ook vastgesteld dat er iets niet meer goed werkt. Het wordt teruggekoppeld.
Inderdaad, en nadat je het via de kabel hebt ingesteld kan het ook draadloos.reistier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:04:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Via usb-c je telefoon verbinden?
Hi,Bobbydc schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:39:
[Afbeelding]
Iemand die niet ver van Hulst woont (ik ben zelf van Stekene België).
De webshop is in België nog niet actief en je kan hier nog geen accessoires bestellen in België.
Zou dus graag bestellen via iemand uit NL en dit ophalen.
Thanks!
ik heb deze besteld in Kortrijk (Novoto), was op voorraad daar.
P.
Had ze al eerder besteld in NL, kwamen uit België. Maar daar zit volgens mij de Europese overslag. Ik woon in het noorden van NL, had graag geholpen, maar denk dat je beter af bent bij iemand uit het zuiden van NL.
Ik denk dat je Android Auto bedoelt, i.p.v. Carplay van Apple?Floris Schnee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:53:
Carplay met Android werkt perfect bij mij.
Met welke Android telefoon is dit jou wireless gelukt? @Floris Schnee
Schade aan de deur aan speaker boven paneel gaan ze vervangen op hun kosten. Heb wel wat moeten dreigen met escalatie naar kennis bij Kia België.Bobbydc schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:33:
[...]
Hoe is dit verhaal afgelopen?
Heb je nog nieuws van de dealer over de vlekken en de schade aan de deur?
Vlekken is standaard check en procedure volgens hen maar is niet uitgevoerd voor levering. Ook de updates, heb nog geen Connect app, zijn niet uitgevoerd voor levering.
Heb een afspraak op 4 januari voor updates en plekken fix. Tussen kerst en nieuw zijn de techniekers met verlof.
Trilling is gekend bij continental en zou binnen 3000 km moeten beter zijn. Maar ze gingen ook de wielen uitbalanceren bij bezoek.
Dus op 4 januari detail fotoshoot van de wagen voor ik hem binnnen breng.
Twee uur later: de auto aangezet en ineens werkt CarPlay weer. Rara.Skieur schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:41:
Vandaag voor het eerst in de wasstraat geweest. Wasstraatmodus gebruikt! Dus aangezet en na het wassen weer uitgezet. Even de auto gestofzuigd en zo en daarna weer verder. Blijkt dat ineens geen vingerafdruk gevraagd wordt en Apple CarPlay is niet meer verbonden.
Ik heb een AWD maar zie dat het verbruik (na 4000 km) gemiddeld rond de 3,4 km/KWH blijft steken. RWD misschien wel zuiniger maar belangrijker is dat je zoekt naar de juiste SNELLADER want hij laat als een malle, met een strakke lijn van 200 KW tot 80%, dan zakt het naar 80-100kw maar nog altijd snel genoeg om je burger snel te moeten opeten en niet te lang te moeten blijven staan bij het plassen…KrullenO schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:10:
[...]
Als je aanneemt dat er een bruikbare capaciteit is van 95 kwh heb je met 80% dus 76 kwh. Als je 350km wilt halen moet je onder 21,7 kwh/100km blijven. Zal erg van de omstandigheden (temperatuur, snelheid, optrekken etc) afhangen of je dat haalt.
Ja die 200 kw heb ik ook al voorbij zien komen, maar daar blijft het wel hangen ook op een 300 kw lader, heb nog geen ervaring met "snellere" laders. Iemand hier al hoger dan 200 kw gezien? Was het naïef te denken dat een 350 kw lader de auto met 350 kw per uur oplaadt?
Gisteren de batterij laten voorbereiden/opwarmen en aan snellader 300Kw. Het was wel van 60% tot 80% en ik haalde max 120Kw.EVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:29:
Ja die 200 kw heb ik ook al voorbij zien komen, maar daar blijft het wel hangen ook op een 300 kw lader, heb nog geen ervaring met "snellere" laders. Iemand hier al hoger dan 200 kw gezien? Was het naïef te denken dat een 350 kw lader de auto met 350 kw per uur oplaadt?
Ja dat is wat naïefEVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:29:
Edit: ook al is "maar" 210 kW besef wel dat die waarde erg netjes is in vergelijking met andere auto's.
[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 21-12-2023 13:41 ]
Diverse malen automatisch de conditionering aan zien gaan nadat een HPC lader was geselecteerd als tussen bestemming.EVJB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:08:
Heb alleen preconditioning gedaan via de remote in KIA connect, dit was binnen 20 minuten gereed. Ik weet niet zeker of het net als bij Tesla werkt, preconditioning wordt geactiveerd als er op de route gekozen is voor een snellader. Maar mocht dat zo werken, dan zul je de ingebouwde routeplanner moeten gebruiken. Ik ga ook op ABRP rijden, baal ervan dat ze de OBD nog niet hebben geactiveerd.
En mijn ervaring is dat het ook meestal wel lang en constant op dat niveau aanhoudt.Freezhost schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:32:
[...]
Ja dat is wat naïefDe EV9 laad maximaal met 210 kW, de EV6 maximaal 230kW ongeacht of de laadpaal meer aan kan. Pak wel altijd een laadpaal die 200kW kan leveren, bij een 100kW laad hij natuurlijk maar met maximaal 100kW...
Edit: ook al is "maar" 210 kW besef wel dat die waarde erg netjes is in vergelijking met andere auto's.
Soms wordt de laadpaal zelf te warm en dan zakt het daarom iets in.
Ik zie ook dat bij 150kW palen soms de 100kW niet wordt bereikt. Dat lijkt dan toch ook wel eerder iets met de paal van dienst te maken te hebben en niet met de auto… Beetje experimenteren…
Klopt, sommige palen halen de maximale snelheid niet. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren doordat er nog een auto aan deze paal staat of zoals @FlyingDutchMike hierboven al genoemd heeft de temperatuur van de laadpaal.
Die verrekte EV6's ook... 😆
Okay, toch jammer dat een nieuwe auto niet het optimale uit de laders weet te halen. Maar 200 kw is natuurlijk ook al erg snel. Heb even nagerekend maar 210 kw sluit indd aan op de in 15 minuten 219 km (AWD).
Automatisch conditioneren werkt dus zoals bij een Tesla? Dat is geweldig. Enige nadeel is dat natuurlijk wel afhankelijk is van het gebruik van de interne navigatie. Vind die navigatie helaas niet erg intuïtief. Zal voor mij dus handmatig starten blijven op de lange ritten.
Okay, toch jammer dat een nieuwe auto niet het optimale uit de laders weet te halen. Maar 200 kw is natuurlijk ook al erg snel. Heb even nagerekend maar 210 kw sluit indd aan op de in 15 minuten 219 km (AWD).
Automatisch conditioneren werkt dus zoals bij een Tesla? Dat is geweldig. Enige nadeel is dat natuurlijk wel afhankelijk is van het gebruik van de interne navigatie. Vind die navigatie helaas niet erg intuïtief. Zal voor mij dus handmatig starten blijven op de lange ritten.
Moet hij wel goed “uitgezet” zijn middels de EV knop op de boomstam, anders gebeurt er niets…Crupa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:33:
Tip3?: je kunt de auto sluiten door op de klink te drukken als alle deuren dicht zijn.
Ben iets te verwend vanuit TESLA denk ik…
Ja, maar je kunt inderdaad snel via het EV menu de activatie zelf ook controleren of veranderen.EVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:52:
In de batterij-% indicator op het hoofd scherm komen er verwarmingssymbolen in het midden te staan. Niet gemakkelijk te zien, wit op cyaan maar toch…
Na wat merkwaardige route-voorstellen doe ik tegenwoordig voor verdere bestemmingen wel even een Google Maps Sense-Check… De HERE database is naar mijn bescheiden mening niet zo actueel als de Google. En met file-info is hij veel langzamer en minder gedetailleerd dan Flitsmeister of Google. Dat zorgt er ook voor dat je soms op een traject staat waar je liever omheen was gereden.Floris Schnee schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:38:
[...]
Voor vakanties ga ik de navigatie van Kia gebruiken denk ik ivm het automatisch conditioneren van de batterijen.
KIA Laadkabel - kwaliteit issue stekkers:
Na diverse rare laadpaal storingen ben ik er sinds gisteren achter dat niet alleen de (pasvorm van de) aansluiting op de EV9 zelf te wensen over laat en ervoor zorgt dat de (zware DC-)kabel niet zonder ondersteunende hulp locked; ook de KIA kabel aan de laadpaalzijde zorgt er zo nu en dan dus voor dat een paal de vergrendeling niet tot stand kan brengen waarna hij in storing schiet.
Gisteren vertelde de helpdesk mij ‘live’ dat de paal een dergelijke lock-failure terugmelde.
Na gewisseld te hebben naar mijn blauwe vertrouwde 8 mrt Mennekes kabel was het probleem weg en startte het laden meteen…
DUS…. Veel van de issues rondom laden kunnen ook deels aan de KIA kabel pasvorm liggen.
Na diverse rare laadpaal storingen ben ik er sinds gisteren achter dat niet alleen de (pasvorm van de) aansluiting op de EV9 zelf te wensen over laat en ervoor zorgt dat de (zware DC-)kabel niet zonder ondersteunende hulp locked; ook de KIA kabel aan de laadpaalzijde zorgt er zo nu en dan dus voor dat een paal de vergrendeling niet tot stand kan brengen waarna hij in storing schiet.
Gisteren vertelde de helpdesk mij ‘live’ dat de paal een dergelijke lock-failure terugmelde.
Na gewisseld te hebben naar mijn blauwe vertrouwde 8 mrt Mennekes kabel was het probleem weg en startte het laden meteen…
DUS…. Veel van de issues rondom laden kunnen ook deels aan de KIA kabel pasvorm liggen.
HOME, dan rechter vakje met het blad-boom-tak icoontje…EVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:11:
Hoe kom je in dit scherm? Die zocht ik al even. 😊
Of ergens in het voertuig-menu staat dit icoontje ook volgens mij.
Okay thanks! 😊
Ik word knettergek van het thuisladen, soms pas na 8 maal opnieuw aan/afkoppelen en starten/stoppen pas op 10,5 kw(11 nog niet gezien) ipv 3,5kw. Maar als ik het bovenstaande lees, ga ik even een andere kabel vragen om te kijken of dat beter is, voordat ik stennis ga maken bij Zaptec.
Ik word knettergek van het thuisladen, soms pas na 8 maal opnieuw aan/afkoppelen en starten/stoppen pas op 10,5 kw(11 nog niet gezien) ipv 3,5kw. Maar als ik het bovenstaande lees, ga ik even een andere kabel vragen om te kijken of dat beter is, voordat ik stennis ga maken bij Zaptec.
Voor wat het waard is: Zelf heb ik een vaste kabel van Zappy aan men thuislader (dus gebruik ik de Kia kabel niet) en nog nooit het probleem gehadEVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:24:
Okay thanks! 😊
idem hier, ik heb een van de goedkoopste thuisladers (met 7 meter kabel) en probleemloosCrupa schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:14:
[...]
Voor wat het waard is: Zelf heb ik een vaste kabel van Zappy aan men thuislader (dus gebruik ik de Kia kabel niet) en nog nooit het probleem gehad
Volgens mij is piek oplaadsnelheid net zo weinig zeggend als aantal megapixel bij camera's. Van 10 tot 80% op 200 kWh is veel beter dan piek van 350 bij 10% die daarna snel instort. Dus de oplaadtijd van 10 tot 80% is veel belangrijker en die is erg goed voor de Kia. Zeker als je kijkt naar het formaat van de accu.EVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:52:
Goedenavond,
Ik volg al een aantal weken met interesse alle berichten. Zit zelf te denken aan EV9 GT line als vervanger van mijn Audi Etron. Zijn er toevallig mensen die gekozen hebben voor een EV9 komend vanuit Audi en wat zijn de ervaringen. Dank je wel.
Ik volg al een aantal weken met interesse alle berichten. Zit zelf te denken aan EV9 GT line als vervanger van mijn Audi Etron. Zijn er toevallig mensen die gekozen hebben voor een EV9 komend vanuit Audi en wat zijn de ervaringen. Dank je wel.
@SDal ik heb geen ervaring met Audi etron maar die ligt qua afwerking ws wel een stuk hoger denk ik? Meer premium? Waarom overweeg je de EV9 vanwege het aantal zitplaatsen?
Mijn overweging is dat de EV9 800v techniek heeft, ruimer als etron, voller uitgevoerd, grote batterij, lager in bijtelling. Verder zijn er weinig alternatieven voor circa 80k in Suv.Freezhost schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:03:
@SDal ik heb geen ervaring met Audi etron maar die ligt qua afwerking ws wel een stuk hoger denk ik? Meer premium? Waarom overweeg je de EV9 vanwege het aantal zitplaatsen?
Ik reed voorheen een Audi Q5, voordat ik de Tesla Model X, en nu de EV9, had.
Die Q5 was natuurlijk geen EV. Over het interieur kan ik wel zeggen dat de S-line edition die ik had qua materialen wel net iets boven het het niveau van de EV9 lag.
Maar de EV9 GT-Line geeft ook absoluut een premium ervaring. De stilte tijdens het rijden. De zware deuren vallen met een Duitse kwaliteit dicht. En voor mij betekent premium ook dat echt alle opties erop zitten. Bij de Audi wordt zo'n uitvoering onbetaalbaar, dus dan zit je eigenlijk op dat punt sub-premium.
In ieder geval is de ervaring in de EV9 meer van het niveau Audi dan dat de luidruchtige Tesla was.
Die Q5 was natuurlijk geen EV. Over het interieur kan ik wel zeggen dat de S-line edition die ik had qua materialen wel net iets boven het het niveau van de EV9 lag.
Maar de EV9 GT-Line geeft ook absoluut een premium ervaring. De stilte tijdens het rijden. De zware deuren vallen met een Duitse kwaliteit dicht. En voor mij betekent premium ook dat echt alle opties erop zitten. Bij de Audi wordt zo'n uitvoering onbetaalbaar, dus dan zit je eigenlijk op dat punt sub-premium.
In ieder geval is de ervaring in de EV9 meer van het niveau Audi dan dat de luidruchtige Tesla was.
Voordeel van de EV9 is dat alles er op zit, je krijgt veel waar voor je geld. Goede verhouding in prijs en kwaliteit en de EV9 stijgt echt boven alle andere Kia modellen uit.
Zelf vind ik dat hij zeker in de buurt van premium komt.
Wat ik ook waardeer is dat ik geen 1000 euro extra hoef te betalen voor bv. touch interieurverlichting of ambiant lighting. Bij premium merken is dat eerder regel dan uitzondering (zit gewoon in de auto maar wordt dan softwarematig uitgeschakeld?)
Zelf vind ik dat hij zeker in de buurt van premium komt.
Wat ik ook waardeer is dat ik geen 1000 euro extra hoef te betalen voor bv. touch interieurverlichting of ambiant lighting. Bij premium merken is dat eerder regel dan uitzondering (zit gewoon in de auto maar wordt dan softwarematig uitgeschakeld?)
Hallo,
Ik ben een XC90 driver (my 2004 en my 2015) en ben op zoek naar een elektrische opvolger.
De EX90 (net geen 100.000 EURO maar pas vanaf 2025 beschikbaar) en Xpeng G9 (helaas nog niet gekend wanneer beschikbaar hier in België) waren kandidaat (ik wil geen +100K betalen) tot ik 2 weken terug de EV9 ontdekte.
Na 2 testritten ben ik wel onder de indruk van de kwaliteiten, ruimte en afwerking van deze Kia, zeker afgezet tegen de prijs. Ik heb niet zo veel de 7-zitplaatsen nodig, maar eerder de grote kofferruimte.
Ik maak me wel zorgen over de grootte van de wagen en draaicirkel in steden en parkeergarages, én in de actieradius tegenover het hoge gewicht, zeker in de wintermaanden.
Volgens de 2 garages waar ik langs ben geweest, krijgen ze heel veel Audi/Mercedes/Range Rover rijders over de vloer die heel geïnteresseerd zijn, en hier is de EV9 pas gelanceerd. Dit wordt nog interessant...
Ik ben een XC90 driver (my 2004 en my 2015) en ben op zoek naar een elektrische opvolger.
De EX90 (net geen 100.000 EURO maar pas vanaf 2025 beschikbaar) en Xpeng G9 (helaas nog niet gekend wanneer beschikbaar hier in België) waren kandidaat (ik wil geen +100K betalen) tot ik 2 weken terug de EV9 ontdekte.
Na 2 testritten ben ik wel onder de indruk van de kwaliteiten, ruimte en afwerking van deze Kia, zeker afgezet tegen de prijs. Ik heb niet zo veel de 7-zitplaatsen nodig, maar eerder de grote kofferruimte.
Ik maak me wel zorgen over de grootte van de wagen en draaicirkel in steden en parkeergarages, én in de actieradius tegenover het hoge gewicht, zeker in de wintermaanden.
Volgens de 2 garages waar ik langs ben geweest, krijgen ze heel veel Audi/Mercedes/Range Rover rijders over de vloer die heel geïnteresseerd zijn, en hier is de EV9 pas gelanceerd. Dit wordt nog interessant...
EX90 pas vanaf 2025 beschikbaar, maar je vergeet voor het gemak nog even de onooglijke bult op het dak, die vervolgens op de NL wegen niet eens werkt. Is wellicht een auto voor de Rijkspolitie, maken we er een blauw lampje in. 😂
SPOILER ALERT voor iedereen die in 2023 een EV9 heeft gekocht, niet klikken, de rest wel 😆
YouTube: Wij wensen je een swinging Christmas | Kia Nederland
YouTube: Wij wensen je een swinging Christmas | Kia Nederland
Bijna iedereen hier komt van buiten KIA, een enkeling komt van een EV6 en wilde liever de grotere broer. Maar KIA geeft met EV9 gewoon more bang for your buck, de reden dat velen, waaronder ik, de stap hebben gezet.karel_vdv schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:37:
Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je keuze!
Als je al een XC90 gewend bent zou ik me geen zorgen maken over de afmetingen van de EV9.karel_vdv schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:37:
Hallo,
ev9 l x b = 501,5 x 1,98
turning circle 12,4 m
ex90 l x b = 503,7 x 1,96
turning circle 11,8 m
xc90 l x b = 495,3 x 2,01
Als je geen 7 zitplaatsen nodig hebt is de XPeng G9 ook een hele goede auto voor zijn geld. Mits je vertrouwen hebt in een bestendige toekomst van Chinese automerken in Europa.
Het gewicht van een EV heeft weinig invloed op de range. Aerodynamica is veel relevanter. De Volvo EX90 heeft een grotere batterij, dus hier scoort de Volvo het best, maar de Kia EV9 laadt veel sneller.
Ik zou zelf op dit moment geen 100.000 euro meer willen uitgeven aan een 400v platform. De toekomst is duidelijk 800v en alle nieuwe snellaadinfrastructuur richt zich daar op. De Volvo is bij introductie in 2025 al sterk verouderd.
Ik ervaar de wendbaarheid/draaicircel niet heel anders dan in de XC90 die ik hiervoor had. Ik vind dat ik er op heel veel punten op vooruit ben gegaan.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Ik heb woensdag de gratis Laadvoucher van Kia kunnen bestellen via de Kia Webshop, maar heb nog steeds niet de code ontvangen die ik uiteindelijk in de Kia Charge app moet toevoegen om het laadtegoed daadwerkelijk te ontvangen.
Is één van ons al wel zo ver gekomen?
Mijn dochter heeft een Etron waar ik af en toe in mag rijden. Haar ervaring met de Etron is dat het snelladen (te) langzaam gaat. Mijn ervaring met de Etron: het afwerkingsniveau is hoger. Verder vind ik het een minder fijne auto dan de EV9. De stoelen zijn minder goed. De Etron is minder ruim. De Etron rijdt een stuk minder relaxed. Ik vind het een nerveuze auto. Misschien dat een Audi-rijder dat juist prettig vindt.SDal schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:50:
Goedenavond,
Heb zelf ook even getwijfeld tussen de Xpeng G9 en EV9. De software staat nog niet op punt + het blijft nog altijd een chinees merk ( garantie, onderdelen, service etc ). Geen ondersteuning voor V2H.karel_vdv schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:37:
Hallo,
EX90 was geen optie toen ik leverdatum maart 2025 kreeg.
Audi Q6 bleef ook maar achteruit gezet worden en nadat we met buggys moesten sleuren had ik toch graag een grotere koffer.
Long range G9 +-68k vs EV9 GT line 75k
Zijn beide grote wagens. Zeker als je zoals ik komt van een Audi Q3.
Dus is het toch de Kia geworden
enkele minpuntjes
- die verrekte trillingen in de banden waarvoor de dealer nog wacht op antwoord van kia
- snelheid + oplettendheid altijd afzetten ( wordt standaard in elke auto ? )
- auto dim van de spiegels is te straf voor mij.
- automatisch parkeren is zeer traag maar nog geen weet van een systeem die het sneller doet dan de bestuurder zelf
- De massage stoel is eerder een gimmick

Zelf nog geen last gehad van het probleem met de oplaadstekkers.. ( 1k km op de teller )
Verbruik is momenteel iets van 20kwh op de gewone wegen en 25kwh op de snelwegen.
:strip_exif()/f/image/k5y6Wd3CnkZtWTlXqKUYx1Uw.jpg?f=fotoalbum_large)
Afmetingen vergelijken kun je makkelijk doen via https://www.carsized.com/en/
Mijn draaicirkel wordt een halve meter groter, vraag mij af of ik dat echt ga merken.
Automatisch parkeren is bij ieder merk traag , heb nog geen één auto gezien die het met zo snel als een bestuurder doet.
Edit: Weet iemand of je die automatisch dimmende spiegels kunt uitschakelen?
Mijn draaicirkel wordt een halve meter groter, vraag mij af of ik dat echt ga merken.
Automatisch parkeren is bij ieder merk traag , heb nog geen één auto gezien die het met zo snel als een bestuurder doet.
Edit: Weet iemand of je die automatisch dimmende spiegels kunt uitschakelen?
[ Voor 39% gewijzigd door Freezhost op 22-12-2023 09:08 ]
Na 4200 km kan ik zeggen dat deze variant, met z’n geweldige stoelen en andere spulletjes, mij vooral ook positief heeft verrast op het goede weggedrag. Hij rijdt vlot maar vooral strak, goed gedempt, en stil.SDal schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:50:
Goedenavond,
Even 209 km/h aangetikt in D en loopt dan nog als een cruiseschip zo rustig.
Uiteraard hebben de Financieën ook een rol gespeeld bij de keuze, value/space-for-money, High speed laden met een vlakke curve etc., maar alle positieve reviews over de EV9 van voordat hij in Europa was, hebben mij over de streep getrokken.
De materiaal keuze is prima voor elkaar. Leer vind je so wie so nergens meer standaard.
Ik kom privé uit de BMW stal maar rijdt nog wel eens een (AUDI) huurauto. Werkt ook prima natuurlijk, software misschien nog net iets beter, maar als je de prijs erbij neemt doet deze KIA echt mee.
En met een KIA werd de werkgever niet in verlegenheid gebracht, met een 530e Touring kennelijk wel (m’n Plan A, toen zelfde prijs). Wat iedereen in NL zich nog wel moet realiseren, vanaf 2025 komt er nog een klein prijs-componentje wegenbelasting bij… Dat hebben ze bij mij over het hoofd gezien denk ik, anders hadden ze wel snel akkoord gegeven op de 5 serie; die was al incl. uiteraard …
Hoop dat het je helpt, maar ga vooral proefrijden!
Goedemorgen,
Bedankt voor de reacties. Ik heb voor morgen een proefrit gepland. Hoop dat ik net zo positief ben als jullie.
Bedankt voor de reacties. Ik heb voor morgen een proefrit gepland. Hoop dat ik net zo positief ben als jullie.
heb er nog geen 1000 km op staan, dus kan niet zeggen dat de trillingen minder worden.
alhoewel ik er niet constant last van had (bij 105/135 km/h).
nu zijn de trillingen wel weg, maar toch iets meer geluid.
en windgevoelig met dit weer (maar zal niet aan de banden/wielen liggen)
ik heb gekozen voor set
19x8,5 Arbex velgen met 275/55 Michelin Cross Climate.
grote wang voor deze velg, maar mag wel vind ik bij een SU(E)V
Mocht iemand nog interesse hebben in een "standaard" KIA velgenset 21", let me know.
dan ga ik voor de zomerset ook voor een aftermarktet set.
:strip_exif()/f/image/I4oxyMyZyd4TKze6jtOGBx1O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Qdk6NfeEYCsuMCyKcy4YKkt.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb gekozen voor set
19x8,5 Arbex velgen met 275/55 Michelin Cross Climate.
grote wang voor deze velg, maar mag wel vind ik bij een SU(E)V
Mocht iemand nog interesse hebben in een "standaard" KIA velgenset 21", let me know.
dan ga ik voor de zomerset ook voor een aftermarktet set.
:strip_exif()/f/image/I4oxyMyZyd4TKze6jtOGBx1O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Qdk6NfeEYCsuMCyKcy4YKkt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ybmxtc0a8tzlL8EKSL5Jtdzk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door CBreedijk op 22-12-2023 10:40 ]
Vanaf 105 - 110 is het bij mij een shaky ritje.CBreedijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:39:
heb er nog geen 1000 km op staan, dus kan niet zeggen dat de trillingen minder worden.
Vermoed niet dat dit ooit vanzelf 100% opgelost geraakt, ik laat er nog gauw winterbanden op steken om dit voorlopig niet te hoeven hebben...
In het echt voelt het erger dan op video
Ps: Mooie velgen trouwens!
[ Voor 16% gewijzigd door Zero45 op 22-12-2023 11:35 ]
Ik ga een thuislaadpaal mét kabel laten installeren, dan moet je de kabel niet iedere keer uithalen.EVJB schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:24:
Okay thanks! 😊
Kan je 'the evil red eye' volledig uitschakelen (per rit dan)?Zero45 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:35:
[...]
enkele minpuntjes
- die verrekte trillingen in de banden waarvoor de dealer nog wacht op antwoord van kia
- snelheid + oplettendheid altijd afzetten ( wordt standaard in elke auto ? )
- auto dim van de spiegels is te straf voor mij.
- automatisch parkeren is zeer traag maar nog geen weet van een systeem die het sneller doet dan de bestuurder zelf
- De massage stoel is eerder een gimmick![]()
Zelf nog geen last gehad van het probleem met de oplaadstekkers.. ( 1k km op de teller )
Verbruik is momenteel iets van 20kwh op de gewone wegen en 25kwh op de snelwegen.
[Afbeelding]
Jep, gewoon 'oplettendheiswaarschuwing voor' af zetten.karel_vdv schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:59:
[...]
Kan je 'the evil red eye' volledig uitschakelen (per rit dan)?
:strip_exif()/f/image/Ae4wHcGDAAowttlIXp5yLAT2.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkel het 'koffiekopje' kan je niet uitschakelen volgens mij, heb de laatste update.
Nog maar 3x de melding gehad tot nu toe. Vanmorgend gegeeuwd in de auto waarna hij 15 sec lang een piepje gaf
Snap ik, maar heb het laadkastje aan de gevel en vind zo'n kabel niet fraai, dus ik haal hem met liefde een of twee maal per week uit de frunk. Ik ga wel even een andere kabel proberen om te zien of dat beter werkt. 😊karel_vdv schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:56:
[...]
Ik ga een thuislaadpaal mét kabel laten installeren, dan moet je de kabel niet iedere keer uithalen.
Winterset met velgen 19 inch 255/60/R19 met Goodyear bandenRemco45 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:26:
[...]
Ik vermoed dat dat bij de 21 inch wielen ook ongeveer 5 km/h is i.v.m. de wettelijke verplichting dat de auto onder geen beding te weinig mag aangeven.
Volgens de bandencalculator is de snelheidsafwijking van de door KIA aangegeven winterband (255/60 R19) maximaal 0,25 km/h bij 150 km/h.
[Afbeelding]
Welke bandenmaat gebruik je?
Klopt helemaal, Android Auto inderdaad met een HTC U23 Pro.Gasoline1234 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:07:
[...]
Ik denk dat je Android Auto bedoelt, i.p.v. Carplay van Apple?
Met welke Android telefoon is dit jou wireless gelukt? @Floris Schnee
Het uitzetten + het afplakken van de camera bovenop de stuurkolom samen zorgt er in elk geval voor dat de koffiekop alleen nog kortstondig komt bij het vaak raken van de rijbaanscheiding. Op zich prima en het gaat na even netjes rijden weer weg. Voorheen bleef hij pingen, totdat ik even stil ging staan.Zero45 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:12:
[...]
Jep, gewoon 'oplettendheiswaarschuwing voor' af zetten.
[Afbeelding]
Enkel het 'koffiekopje' kan je niet uitschakelen volgens mij, heb de laatste update.
Nog maar 3x de melding gehad tot nu toe. Vanmorgend gegeeuwd in de auto waarna hij 15 sec lang een piepje gaf
Ik kan nu in elk geval gewoon even een paar tellen goed op de Navi kijken tijdens een HDA-autopilot moment zonder meteen afgestraft te worden door de Koffiekop…
Vraagje 1: Weet iemand hoe ik makkelijk het klepje (met Kia logo) over de wielbouten kan wegnemen om mijn sneeuwkettingen te bevestigen (de 21' standaard Kia wielen)?
Vraagje 2: Via welk knopje activeer ik de HDA (hoe heet dat in het NL?) ?
thanks!
thanks!
Vraag 2: er zit links van het midden op je stuur een knopje met een stuur icoontje, die kun je een paar keer indrukken om door de modi heen te gaan, inhouden deactiveert/activeert HDA volledig
Vraag 1 zou ik ook wel zeker willen weten, al vermoed ik gewoon op 2 punten goed vastpakken en recht en stevig over de as van het wiel naar buiten trekken.Crupa schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:52:
Vraagje 1: Weet iemand hoe ik makkelijk het klepje (met Kia logo) over de wielbouten kan wegnemen om mijn sneeuwkettingen te bevestigen (de 21' standaard Kia wielen)?
thanks!
ah, had niet door dat er verschillende modi waren. Eén maal duwen zorgt voor het 'groene stuur' icoontje, maar dat is nog niet de HDA dacht ik... ?EVJB schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:54:
Vraag 2: er zit links van het midden op je stuur een knopje met een stuur icoontje, die kun je een paar keer indrukken om door de modi heen te gaan, inhouden deactiveert/activeert HDA volledig
Dus ingedrukt houden, zou het moeten doen :-)
Ik heb woensdag een mail van Kia Nederland ontvangen met de benodigde codes om de voucher te activeren. Ik heb dat nu eerst in de Kia webshop gedaan omdat ik in eerste instantie een paar nieuwe matten wilde bestellen. Ik ga later proberen om het restant van het tegoed op de laadpas te activeren.Gasoline1234 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:26:
Ik heb woensdag de gratis Laadvoucher van Kia kunnen bestellen via de Kia Webshop, maar heb nog steeds niet de code ontvangen die ik uiteindelijk in de Kia Charge app moet toevoegen om het laadtegoed daadwerkelijk te ontvangen.
Kan je de code dan voor meerdere dingen gebruiken? Ik had eigenlijk het idee dat je het in kon wisselen voor artikelen in de webshop, of een laadtegoed van 2000 euro. Er staat namelijk geen optie om minder laadtegoed te bestellen en dit dan te combineren met iets anders uit de shop.