Heb je een directe link naar B? Dan ga ik die ook maar aanschaffen, heb hier net niks te vertellen, dus die honden gaan op termijn wel een keer mee. Thanks!
De Kia EV9 gaat deze middag binnen in de garage voor een controle van de banden op vraag van invoerder België. Ze gaan banden bekijken op een specifieke uitlijn machine en dan terugkomen met een oplossing.
Ik hou jullie op de hoogte.
hoe loopt het bij jullie? Zijn er mensen die al de 3000 km zonder trillingen hebben bereikt?
Ik denk dat er al veel de winterbanden in gebruik hebben.
Thanks!
hoe loopt het bij jullie? Zijn er mensen die al de 3000 km zonder trillingen hebben bereikt?
Thanks!
Ik heb nu 1200km met de originele banden en volgens mij zijn de trillingen al verbeterd.pepperke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:31:
De Kia EV9 gaat deze middag binnen in de garage voor een controle van de banden op vraag van invoerder België. Ze gaan banden bekijken op een specifieke uitlijn machine en dan terugkomen met een oplossing.
Thanks!
Ik stoor mij er in ieder geval al niet meer aan...

eind december schakel ik over op winterbanden en dan zal ik pas het verschil echt merken, alhoewel, tegen dan zou ik al +-3.000 km moeten hebben gereden...
Iemand al een dashcam geïnstalleerd? In mijn EV6 maak ik gebruik van z'n kabeltje van Dongar maar die is niet geschikt voor de EV9. Ben nu even aan het kijken wat handig is, erg jammer dat we niet gewoon de ingebouwde camera's kunnen gebruiken.
De vervanger heeft 2000 km en heeft het minder of niet zelfs. Ik post morgen het resultaat.Crupa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:47:
[...]
Ik heb nu 1200km met de originele banden en volgens mij zijn de trillingen al verbeterd.
Ik stoor mij er in ieder geval al niet meer aan...![]()
eind december schakel ik over op winterbanden en dan zal ik pas het verschil echt merken, alhoewel, tegen dan zou ik al +-3.000 km moeten hebben gereden...
Zonder trillingen is de ervaring in de auto helemaal top.
Welke winterbanden komen erop?
Zeg je nu dat je er andere banden onder hebt gekregen die al wat langer zijn gebruikt om te zien of de trillingen weg zijn?
Nee vervangauto met meer km.EVJB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:28:
Zeg je nu dat je er andere banden onder hebt gekregen die al wat langer zijn gebruikt om te zien of de trillingen weg zijn?
Continental XL WinterContact TS 850 P SUV AO TL 113V - 285/45-21pepperke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:25:
[...]
De vervanger heeft 2000 km en heeft het minder of niet zelfs. Ik post morgen het resultaat.
Zonder trillingen is de ervaring in de auto helemaal top.
Welke winterbanden komen erop?
Heeft iemand een tekening waar de krikpunten van de EV9 precies zitten?
Ik kan dit niet in het instructieboekje vinden.
Vandaag de grote dag voor jou, @EVJB . Veel plezier!
Ik kom er even zelf op terug, FitcamX is bezig met de ontwikkeling van een dashcam voor de EV9. Daarmee vervang je de kap die achter de spiegel zit door één met een ingebouwde dashcam en dat ziet er mooi strak uit.Freezhost schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:07:
Iemand al een dashcam geïnstalleerd? In mijn EV6 maak ik gebruik van z'n kabeltje van Dongar maar die is niet geschikt voor de EV9. Ben nu even aan het kijken wat handig is, erg jammer dat we niet gewoon de ingebouwde camera's kunnen gebruiken.
Erg jammer dat je niet de camera's van de auto zelf kan gebruiken. Bij Tesla is dat ideaal en volgens mij kan de Koreaanse EV9 dat ook gewoon.
Ter info:EVJB schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:09:
[...]
Je doet je naam eer aan! Of nog niet onderweg naar de piste? 😃
Gek verhaal met die koude benen. Ik zou even goed kijken of al het plastic is verwijderd, misschien zitten er wat roosters dicht.
Momenteel zijn de Michelins redelijk betaalbaar bij bandenleader.be (Pilot Alpin 5 21 inch suv)
https://www.bandenleader....v/285-45-r21-113v-1063021
377 euro per stuk incl btw.
Deze morgend stonden ze nog 10 euro goedkoper en na mijn bestelling ging de prijs omhoog.
Maar op andere websites kosten ze nog steeds 410 a 450 euro per band.
Net terug van de dealer na software update. Helaas zit er nog geen wireless carplay op..
Ik rij ondertussen 2 weken met de Kia EV9 en zeer tevreden. Ook geen last van de trillingen 
Kreeg vandaag volgende feedback van de verkoper (nog te bevestigen finaal):
Van de Actie, dat klopt. Hiervoor krijgen wij nog de juiste info van Kia door van zodra ik meer info heb laat ik u het weten
Je hebt recht op 3 zaken
- Laadpaal
- Laadpas met 10.000km tegoed
- Onderhoud voor 3 jaar
Kreeg vandaag volgende feedback van de verkoper (nog te bevestigen finaal):
Van de Actie, dat klopt. Hiervoor krijgen wij nog de juiste info van Kia door van zodra ik meer info heb laat ik u het weten
Je hebt recht op 3 zaken
- Laadpaal
- Laadpas met 10.000km tegoed
- Onderhoud voor 3 jaar
Dank je wel! 😊 15.00 uur, dus nog even geduld.Gies123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:44:
Vandaag de grote dag voor jou, @EVJB . Veel plezier!
is onder de auto het goede antwoord?Gasoline1234 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:34:
Heeft iemand een tekening waar de krikpunten van de EV9 precies zitten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/hB6kqXz6djH0LU3VzY8CciTT.png?f=user_large)
jaja het plaatje lijkt niet op een ev9, maar deze komt toch echt uit de handleiding van een ev9
persoonlijk, voor thuis gebruik koop een garage krik.
voor gebruik onder weg koop een klein potkrikje.
dit ''ding'' (ik druf het niet eens een krik te noemen)
zou bij wet verboden moeten worden, zelf met 900kilo zijn die kut apparaten, laatstaan met een auto die 3 keer zo zwaar is...
[ Voor 29% gewijzigd door jack zomer op 06-12-2023 14:11 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Bedankt, in het Nederlandstalige instructieboekje heb ik dit plaatje niet kunnen vinden.jack zomer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:05:
[...]
is onder de auto het goede antwoord?
[Afbeelding]
jaja het plaatje lijkt niet op een ev9, maar deze komt toch echt uit de handleiding van een ev9
persoonlijk, voor thuis gebruik koop een garage krik.
voor gebruik onder weg koop een klein potkrikje.
dit ''ding'' (ik druf het niet eens een krik te noemen)
zou bij wet verboden moeten worden, zelf met 900kilo zijn die kut apparaten, laatstaan met een auto die 3 keer zo zwaar is...
Het was me inmiddels wel duidelijk dat de gebruikelijke "inkepingen" in het staal als markeerpunten te zien zijn.
Ik wilde goed voorbereid zijn, omdat ik vandaag mijn nieuwe Falken All Season banden laat monteren bij een garage die niet veel ervaring heeft met zware EV's. Stel je voor, dat ze de auto opkrikken op het batterypack

Hi all,pepperke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:31:
Thanks!
mijn auto is gisteren en vandaag onderzocht geweest. De dealer moest op vraag van invoerder BE en Continental Benelux specifieke testen doen met mijn banden waaronder een specifieke bandentest machine in Oudenaarde. Resultaat is dat de trillingen er nog steeds zijn.
De verkoper van Kortrijk regelt 4 nieuwe banden voor mij. Top service bij Novoto!
Thanks,
P.
5 sterren in de Euro NCAP test
https://www.euroncap.com/en/results/kia/ev9/50191
Op naar veel veilige kilometers
https://www.euroncap.com/en/results/kia/ev9/50191
Op naar veel veilige kilometers
...
Die update kan je dus zelf doen met een usb stick en wat geduldStephanos schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:14:
Net terug van de dealer na software update. Helaas zit er nog geen wireless carplay op..
Ik las op de forum dat anderen na installatie hiervan wat problemen ondervonden, zou dat de reden kunnen zijn waarom de dealer deze update niet erop heeft gezet?Gies123 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:12:
[...]
Die update kan je dus zelf doen met een usb stick en wat geduld. Zie https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU
Ik heb m vandaag ook mogen ophalen
Als een kind zo blij (ook m’n eerste echte nieuwe ipv overname of import auto’s)
Trillingen zijn er wel maar nog niet storend.
Krijg alleen de digitale sleutel nog niet aan de gang.
Vrijdag de winterbanden (feitelijk all seasons) met andere velgen er onder. Dan een beter vergelijk qua Rijgedrag.
Als een kind zo blij (ook m’n eerste echte nieuwe ipv overname of import auto’s)
Trillingen zijn er wel maar nog niet storend.
Krijg alleen de digitale sleutel nog niet aan de gang.
Vrijdag de winterbanden (feitelijk all seasons) met andere velgen er onder. Dan een beter vergelijk qua Rijgedrag.
Zelfde ervaring, fantastisch! Heel blij. 😊
Iemand een idee waarom de AC lader op 3,6 kw blijft hangen ipv 11 kw wat de lader aankan en al eerder deed op andere auto. Is dit een instelling van de auto zelf?
Iemand een idee waarom de AC lader op 3,6 kw blijft hangen ipv 11 kw wat de lader aankan en al eerder deed op andere auto. Is dit een instelling van de auto zelf?
Btw. De dealer gaf aan dat in een afspraak kan/mag/moet maken voor de trekhaak.
Naar verluidt vanaf januari beschikbaar.
En over verzekering en alarm:
ASR eist klasse 3 EN 4.
Dus nog even in dubio wat ik ga doen.
Heb nl 2e auto camper en 2 motoren meelopen bij ASR.
Dat zorgt wel voor gunstige polis prijs/prijzen, maar een extr deactivatie is een NO-GO
En over verzekering en alarm:
ASR eist klasse 3 EN 4.
Dus nog even in dubio wat ik ga doen.
Heb nl 2e auto camper en 2 motoren meelopen bij ASR.
Dat zorgt wel voor gunstige polis prijs/prijzen, maar een extr deactivatie is een NO-GO
Opgelost! Zaptec Sense die bij mij geen contact met de P1 poort van de slimme krijgt (nog op te lossen) had ik uitgeschakeld, zowel fysiek als in de app. Maar kennelijk zorgt het dan nog voor problemen. Zaptec Sense apparaat verwijderd uit de app, laadsessie gestopt en daarna hervat en nu werkt het wel. 😊EVJB schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:21:
Zelfde ervaring, fantastisch! Heel blij. 😊
Wauw, dat is goed nieuws!EVJB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:49:
Kerst komt vroeg dit jaar! ABRP heeft EV9's toegevoegd!!! Bij deze wil ik een ieder bedanken die ge-upvote heeft! 👍🏼
Welke problemen zijn dat? Ik heb ze niet scherp op mijn netvlies. Het enige punt dat ik na de update heb is dat de Home-knop nu naar het hoofdmenu gaat ipv naar het homescreen. Dat issue weegt m.i. niet op tegen wireless Carplay/Android Auto.Stephanos schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:39:
[...]
Ik las op de forum dat anderen na installatie hiervan wat problemen ondervonden, zou dat de reden kunnen zijn waarom de dealer deze update niet erop heeft gezet?
Sinds de software update van het infotainmentsysteem:Gies123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:24:
[...]
Welke problemen zijn dat? Ik heb ze niet scherp op mijn netvlies. Het enige punt dat ik na de update heb is dat de Home-knop nu naar het hoofdmenu gaat ipv naar het homescreen. Dat issue weegt m.i. niet op tegen wireless Carplay/Android Auto.
- Infotainment systeem bij starten zwart. Pinnetje-in-gaatje nodig om te resetten (bijna dagelijks bij mij).
- Koffiekopje-pieper komt veel te snel en houdt tot stilstand nooit meer op
- Bij wegvallen dataverbinding wordt de rijbaanveiligheid weer aangezet, indien die uit stond
Sinds gisteren de Falken All-Season banden op de bestaande velgen: eindelijk van de trillingen af. Heerlijk comfortabel electrisch zweven over het asfalt nu.
Mijn KM-stand met de originele banden was 2400km. De trillingen waren minder geworden, maar zeker niet weg. Ik vind eigenlijk dat de Nederlandse dealers ook nieuwe banden moeten leveren.
Mijn KM-stand met de originele banden was 2400km. De trillingen waren minder geworden, maar zeker niet weg. Ik vind eigenlijk dat de Nederlandse dealers ook nieuwe banden moeten leveren.
Zoooo dat zijn wel irritante bijwerkingen van de update zeg!
Als tegenhanger heb ik nu 3 weken de update zonder problemen, behalve inderdaad homescreen niet op de 1e pagina met kaart.
Maar dat heeft het gast account weer wel… dus zit in mijn gebruikersprofiel gebakken
Als tegenhanger heb ik nu 3 weken de update zonder problemen, behalve inderdaad homescreen niet op de 1e pagina met kaart.
Maar dat heeft het gast account weer wel… dus zit in mijn gebruikersprofiel gebakken
Weer wat nieuws, na 3 dagen kan je de EV9 niet meer remote benaderen, winterslaap… dus ook niet voorverwarmen zonder er eerst in gereden te hebben… 🤬
Januari zou voor mij echt wel klote zijn, gezien we eind december op vakantie vertrekken.CBreedijk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:20:
Btw. De dealer gaf aan dat in een afspraak kan/mag/moet maken voor de trekhaak.
Dealer in NL veronderstel ik?
Dan moet ik hopen dat ze in BE uitzonderlijk sneller zijn...

FlyingDutchMike schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:16:
Weer wat nieuws, na 3 dagen kan je de EV9 niet meer remote benaderen, winterslaap… dus ook niet voorverwarmen zonder er eerst in gereden te hebben… 🤬

Is je auto aangesloten op een laadpaal?
Yes NL dealerCrupa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:17:
[...]
maar heb niet doorgevraagd, ik heb de trekhaak (nog) niet nodig.
miss al genoeg werk liggen voor december.
Soms zitten er echt van die onnozele figuren bij autofabrikanten. Een remote verbinding zal absoluut 100 kWh aan batterij compleet leegzuigen.

Dit is toch niet te geloven

Nog iets raars: wanneer ik de laadkabel uit de auto trek, vergeet ik altijd het klepje handmatig dicht te doen, dus krijg melding in de auto. Vervolgens rij ik gewoon weg en gaat het klepje alsnog automatisch dicht

Overigens heb ik na de update nog steeds geen last van het pennetje-gaatje issue (knock wood) of opdringerige kopjes koffie (heb dus wel de sensor old-school afgeplakt

Ik zie de EV9 nog niet in de ABRP app. Jij wel?EVJB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:49:
Kerst komt vroeg dit jaar! ABRP heeft EV9's toegevoegd!!! Bij deze wil ik een ieder bedanken die ge-upvote heeft! 👍🏼
Edit: ik moest de app nog even bijwerken en dan staan de modellen er keurig in
[ Voor 13% gewijzigd door Gies123 op 07-12-2023 11:38 ]
Dit speelt ook bij de EV6 en het probleem is dat de auto's de 12volt accu hiervoor gebruiken. Die lopen vrij snel leeg ook en in plaats van deze automatisch bij te laden vanuit de EV accu hebben ze gekozen om het heel simpel af te vangen door geen remote commando's meer te versturen naar de auto als deze x dagen niet heeft gereden.slijkie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:21:
[...]
Soms zitten er echt van die onnozele figuren bij autofabrikanten. Een remote verbinding zal absoluut 100 kWh aan batterij compleet leegzuigen.Wat zal dit gebruiken? 100-200 watt in een maand tijd?
Quick and dirty noem ik dat...

Ja die melding is onzin, EV6 heeft dit ook. Zodra je hem in de D zet gaat hij alsnog vanzelf dicht.Gies123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:31:
Nog iets raars: wanneer ik de laadkabel uit de auto trek, vergeet ik altijd het klepje handmatig dicht te doen, dus krijg melding in de auto. Vervolgens rij ik gewoon weg en gaat het klepje alsnog automatisch dicht
Sowieso kan het beter: stekker er uit is automatisch klep dicht, al dan niet instelbaar.
Mag de kia deze maand afhalen, heb ook de optie trekhaak maar zal echter ten vroegste voor Januari worden.Crupa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:17:
[...]
Januari zou voor mij echt wel klote zijn, gezien we eind december op vakantie vertrekken.
De dealer vermelde dat er nog geen voorraad of leverdatum bekent was voor de onderdelen.
@Zero45 Gaat het dan om de normale of elektrische trekhaak?
Die update kan je dus zelf doen met een usb stick en wat geduld
. Zie https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU
Ze zeiden tegen mij die update komt niet OTA, dus je moet wel met een usb stickje aan de slag maar waar gaat die in!? Er zijn alleen maar usb-c poorten
Ze zeiden tegen mij die update komt niet OTA, dus je moet wel met een usb stickje aan de slag maar waar gaat die in!? Er zijn alleen maar usb-c poorten
Ik heb de sensor niet afgeplakt. Daar wil ik nog steeds niet aan, ondanks de dagelijkse en langdurige ergenis van het koffiekopje. Ik hoop dat de software-update van morgen (in de werkplaats) het probleem oplost.Gies123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:31:
[...]
Overigens heb ik na de update nog steeds geen last van het pennetje-gaatje issue (knock wood) of opdringerige kopjes koffie (heb dus wel de sensor old-school afgeplakt)
Ik gebruik wel Android Auto (AA) (via kabel, wireless nooit gelukt met de Xiaomi).
Weet niet of dat een oorzaak voor het zwarte infotainmentscherm kan zijn. Lijkt me niet, want het probleem treedt niet op als AA actief is, maar altijd als ik de auto start en mijn telefoon nog niet eens ingeplugd is.
Wordt vermeld als 'Trekhaak afneembaar 13P' dus vermoed elektrisch 😉Freezhost schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:46:
@Zero45 Gaat het dan om de normale of elektrische trekhaak?
@Zero45 Ik denk dat het dan om de afneembare gaat en niet de elektrische. Ik zie nu ook in de brochure met accessoires dat deze helaas pas in Q2 van 2024 beschikbaar is,
Meeste huidige usb sticks zijn usb C. Of je moet een koppelstukje hebben van USB A naar C.Sjoerdeaux schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:08:
Die update kan je dus zelf doen met een usb stick en wat geduld. Zie https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/lG1GAU
Domme vraag wellicht, maar hoeveel Gb adviseren jullie als minimum. Ik ga er zo een bestellen namelijk.
Ik dacht dat kia 64 GB minimaal aanraadt, de update zelf is 24 GB groot.RobHop schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:42:
Domme vraag wellicht, maar hoeveel Gb adviseren jullie als minimum. Ik ga er zo een bestellen namelijk.
Ik ben aan het oriënteren voor de ev9, maar die wielen....ik begreep dat er wieldoppen op de 19 en 21 inch wielen zitten. Heeft iemand deze er al eens afgehaald? Wellicht komt er een nette alu velg tevoorschijn. Ben benieuwd of er fotos zijn van de launch en gt edition Zonder wieldoppen. Die kleine impact op actieradius neem ik graag voor lief.
Ik heb mijn 21" wielen eergisteren zonder wieldoppen gezien, bij het wisselen van de banden. Helaas geen foto gemaakt.Stefzone schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:48:
Ik ben aan het oriënteren voor de ev9, maar die wielen....ik begreep dat er wieldoppen op de 19 en 21 inch wielen zitten. Heeft iemand deze er al eens afgehaald? Wellicht komt er een nette alu velg tevoorschijn. Ben benieuwd of er fotos zijn van de launch en gt edition Zonder wieldoppen. Die kleine impact op actieradius neem ik graag voor lief.
Het ziet er uit als een eenvoudige zwarte stalen velg.
Met al het plastic erop ziet het er beter uit.
Kom net van de dealer en ik heb de knoop doorgehakt
Mijn EV6 GT-Line ruil ik in voor de EV9 GT-line, hij staat al in de haven maar wordt pas de eerste week van januari afgeleverd
Heb gekozen voor Iceberg Green, blauw ook even bekeken en is ook erg mooi maar mij iets te opvallend.
Trekhaak is voorlopig niet leverbaar, dealer wist over de elektrische traakhaak nog niets. Ik wacht nog even af heb hem toch niet direct nodig.
Het wachten kan beginnen
Mijn EV6 GT-Line ruil ik in voor de EV9 GT-line, hij staat al in de haven maar wordt pas de eerste week van januari afgeleverd
Heb gekozen voor Iceberg Green, blauw ook even bekeken en is ook erg mooi maar mij iets te opvallend.
Trekhaak is voorlopig niet leverbaar, dealer wist over de elektrische traakhaak nog niets. Ik wacht nog even af heb hem toch niet direct nodig.
Het wachten kan beginnen
Ik zie af en toe wat opmerkingen over ABRP langskomen, is een losse app echt nodig?
Hoe is de ervaring met laadpalen vinden in het buitenland, kan de EV9 dit zelf goed?
Kom van Tesla af, dat was het enige wat subliem werktte 😇
Hoe is de ervaring met laadpalen vinden in het buitenland, kan de EV9 dit zelf goed?
Ik heb de kleur niet gezien in het echt alleen van foto's maar door andere kleuren af te strepen heb ik toch gekozen voor deze kleur. Ik denk dat deze kleur heel sjiek oogt en niet al te opvallend.EVJB schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:21:
Gefeliciteerd! Mooie kleur! 😃
Heb er ook voor gekozen zonder in het echt te hebben gezien, maar ben er zeer blij mee. Erg fraaie kleur! 😃Freezhost schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:02:
[...]
Ik heb de kleur niet gezien in het echt alleen van foto's maar door andere kleuren af te strepen heb ik toch gekozen voor deze kleur. Ik denk dat deze kleur heel sjiek oogt en niet al te opvallend.
Heb de kleur in het echt gezien op een Air model.Freezhost schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:02:
[...]
Ik heb de kleur niet gezien in het echt alleen van foto's maar door andere kleuren af te strepen heb ik toch gekozen voor deze kleur. Ik denk dat deze kleur heel sjiek oogt en niet al te opvallend.
Heb het vooral gekozen omdat ik vind dat de zwarte plastic rond de wielen fel afsteekt op de auto.
Mooi om hem zo in het zwart te zien, da's namelijk ook dezelfde kleur als waarin ik hem heb besteld.juakali schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:05:
Hij is aangekomen in de garage :-)
Volgende week normaal gaan ophalen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Succes met wachten, het wordt er niet makkelijker op
Ik rij nu een weekje in de zwarte versie rond en heb om dezelfde reden deze kleur gekozen. Heb er absoluut geen spijt van! Het past voor mijn gevoel ook goed bij de omvang van de auto. Maar... het blijft iets persoonlijks natuurlijkjuakali schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:09:
[...]
Heb de kleur in het echt gezien op een Air model.
Heb het vooral gekozen omdat ik vind dat de zwarte plastic rond de wielen fel afsteekt op de auto.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Ja, zeker als je van Tesla komt.NHLGMD schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:14:
Ik zie af en toe wat opmerkingen over ABRP langskomen, is een losse app echt nodig?
Ik kreeg gisteren de indruk dat dit afhankelijk is van wel/geen Car Play actief: ik heb de wireless uitgeschakeld en dus alleen bekabeld Car Play. Als de kabel in de stroom poort en niet de stroom/data poort zit (en er dus geen CarPlay actief is) leek de knop weer naar het echte Homescreen te gaan. Bij CarPlay actief ging hij naar dat scherm links 'ernaast'.Gies123 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:24:
[...]
Welke problemen zijn dat? Ik heb ze niet scherp op mijn netvlies. Het enige punt dat ik na de update heb is dat de Home-knop nu naar het hoofdmenu gaat ipv naar het homescreen. Dat issue weegt m.i. niet op tegen wireless Carplay/Android Auto.
Moet het nog wel een keer goed checken. Alles loopt door elkaar nog...

Wat mij het plannen nog wat tegenwerkt in de standaard navi is dat hij maar een zeer beperkt aantal routepunten accepteert. Bij complexe ritten wil je vaak vanaf het einddoel terug laten rekenen en dan zijn, bij mij nochtans, meestal meerdere punten nodig voor een compleet overzicht. bijv. Kan ik eerst meteen naar de 1ste klant en erna laden of haal ik mijn tweede doel nog, met laden erna?NHLGMD schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:14:
Hierbij zou ABRP kunnen helpen.
Ik heb het vermoeden dat het met wel/geen CarPlay actief te maken heeft...sloddervos schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:02:
Zoooo dat zijn wel irritante bijwerkingen van de update zeg!
Laadkabel vergrendeling:
Hebben hier ook meer mensen last van AC laadproblemen omdat de laadkabel op de een of andere manier (even tijdelijk?) is ontgrendeld en dan meer vanzelf vergrendelen kan?
Het lijkt erop dat de zware kabel icm de pasvorm aan de autokant niet goed (genoeg) om de vergrendeling vast te laten bijten, zonder hulp (optillen vd stekker).
Ook bij het aansluiten is dat dus een ding, ook bij het snelladen.
Vannacht is er 'iets' gebeurd om half 5 waardoor de vergrendeling niet meer vast zat en niet meer vast kon klikken. De auto kan vanaf dan niet meer laden, voorverwarmen vanaf de laadpaal etc.
Erg irritant maar misschien iets te maken met de pasvorm/kwaliteit van de KIA kabel?
Hebben hier ook meer mensen last van AC laadproblemen omdat de laadkabel op de een of andere manier (even tijdelijk?) is ontgrendeld en dan meer vanzelf vergrendelen kan?
Het lijkt erop dat de zware kabel icm de pasvorm aan de autokant niet goed (genoeg) om de vergrendeling vast te laten bijten, zonder hulp (optillen vd stekker).
Vannacht is er 'iets' gebeurd om half 5 waardoor de vergrendeling niet meer vast zat en niet meer vast kon klikken. De auto kan vanaf dan niet meer laden, voorverwarmen vanaf de laadpaal etc.
Erg irritant maar misschien iets te maken met de pasvorm/kwaliteit van de KIA kabel?
werkt dit hier?EVJB schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:36:
Heb je een directe link naar B? Dan ga ik die ook maar aanschaffen, heb hier net niks te vertellen, dus die honden gaan op termijn wel een keer mee. Thanks!
https://www.bol.com/nl/nl...ng/9300000082886168/?s2a=
Zeker! Bedankt @FlyingDutchMike
ik gebruik momenteel de bekabelde Apple Carplay:
- indien aangesloten dan komt hij in menu waar ook de carplay knop staat bij druk home knop en moet je 1x swipen naar de Kia kaart
- indien niet aangesloten kom je op de kaart bij druk op home knop.
ik vind dat wel praktisch, omdat ik Carplay vooral gebruik voor de navigatie, dan wil ik niet bij de Kia kaart terecht komen.
(Ik vind die van Kia visueel niet echt top en geen idee of ie correcte files en zo meeneemt)
- indien aangesloten dan komt hij in menu waar ook de carplay knop staat bij druk home knop en moet je 1x swipen naar de Kia kaart
- indien niet aangesloten kom je op de kaart bij druk op home knop.
ik vind dat wel praktisch, omdat ik Carplay vooral gebruik voor de navigatie, dan wil ik niet bij de Kia kaart terecht komen.
(Ik vind die van Kia visueel niet echt top en geen idee of ie correcte files en zo meeneemt)
Iemand RSPA2 al geactiveerd en gebruikt? Vind de bediening die in de filmpjes wordt uitgelegd nogal omslachtig overkomen, dus twijfel om het te activeren. Weet ook niet ik het überhaupt veel zal gebruiken.
Is leuk als het vlekkeloos en snel werkt, maar als je daar staat naast de auto en het werkt niet, niet vlekkeloos of duurt een eeuwigheid dan denk ik dat ik me snel opgelaten voel richting medeweggebruikers.
Is leuk als het vlekkeloos en snel werkt, maar als je daar staat naast de auto en het werkt niet, niet vlekkeloos of duurt een eeuwigheid dan denk ik dat ik me snel opgelaten voel richting medeweggebruikers.
@EVJB op de EV6 werkt het maar wel wat omslachtig en zelf doe je het waarschijnlijk sneller. Ene keer gaat het vlotter en soms juist langer. Best kans dat de EV9 het beter doet, zou ik wel verwachten.
Ik heb het gewoon een paar keer voor de gein getest op een groot parkeerterrein en industrie gebied.
Heb deze video al gezien?
YouTube: Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2)|The Kia EV9
Ik heb het gewoon een paar keer voor de gein getest op een groot parkeerterrein en industrie gebied.
Heb deze video al gezien?
YouTube: Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2)|The Kia EV9
[ Voor 19% gewijzigd door Freezhost op 08-12-2023 19:46 ]
Ja, meerdere keren problemen gehad met de vergrendeling van de DC-snellaadstekker. Enkele weken geleden hier ook al eens gemeld dat de oplossing is om de stekker even op te tillen, totdat je hoort dat ie vergrendelt met een klik.FlyingDutchMike schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:53:
Laadkabel vergrendeling:
Heb ook meegemaakt dat het snelladen daarna nog 4x onderbroken werd, waarschijnlijk om dezelfde reden. Een te zware stekker/laadkabel.
Bij AC laden nog geen problemen ondervonden. Die stekkers en kabels zijn dan ook veel lichter.
@CBreedijk balen zeg, hopelijk snel opgelost
Dat is de tweede al.
Is zo te zien de 12v accu die niet meer opgeladen wordt.
Is zo te zien de 12v accu die niet meer opgeladen wordt.
Nee, is m.i. de interne lader van het accupakket waarop de auto rijdt. De laadpaal is niet de lader, maar slechts de stroomvoorziening voor de interne lader van de auto.
Heb ook even verder gezocht maar op de EV6 zit denk ik nog versie 1 en dit is RSPA2. Volgens mij heeft de Ioniq 6 dat ook die doet het best aardig.EVJB schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:28:
@Freezhost Ja, dat denk ik dus ook. Moet een beetje denken aan m'n ouders met een mover op de caravan. 😃
Ga het filmpje morgen even kijken, ben benieuwd
Binnenkort moeten we wel een speciaal rijbewijs halen
https://www.ad.nl/auto/au...lektrische-suvs~a57f66ca/
Heel logisch natuurlijk want ik ben in mijn EV6/9 veel gevaarlijker dan die opgeschoten petjesfiguren die hier in de bommelerwaard met 120km per uur over de 80km wegen rijden en dan bij de vleet inhalen ondanks de dubbel doorgetrokken strepen.
Heel logisch natuurlijk want ik ben in mijn EV6/9 veel gevaarlijker dan die opgeschoten petjesfiguren die hier in de bommelerwaard met 120km per uur over de 80km wegen rijden en dan bij de vleet inhalen ondanks de dubbel doorgetrokken strepen.
[ Voor 0% gewijzigd door Freezhost op 09-12-2023 11:25 . Reden: Typo ]
Zag het ook net ja, maar helemaal met je eens.
Door wegwerkzaamheden is ons kleine straatje zonder stoepen (normaal zo weinig verkeer dat je op de straat kan lopen) een doorgaande weg geworden.
Ben voor mijn kinderen echt minder bang voor de moderne suvs vol veiligheidssystemen dan voor de afgetrapte golfjes van 20 jaar oud die vol de hoek om racen zonder te kijken.
Door wegwerkzaamheden is ons kleine straatje zonder stoepen (normaal zo weinig verkeer dat je op de straat kan lopen) een doorgaande weg geworden.
Ben voor mijn kinderen echt minder bang voor de moderne suvs vol veiligheidssystemen dan voor de afgetrapte golfjes van 20 jaar oud die vol de hoek om racen zonder te kijken.
Ja, ik ook. Bij een Ionity lader moest ik de laadkop vasthouden anders stop het met laden na een aantal kliks. Na ong 10% laden ben ik weggereden naar een andere benzine station. Erg vervelend. Dit heb ik inmiddels best vaak meegemaaktGasoline1234 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:06:
[...]
Ja, meerdere keren problemen gehad met de vergrendeling van de DC-snellaadstekker. Enkele weken geleden hier ook al eens gemeld dat de oplossing is om de stekker even op te tillen, totdat je hoort dat ie vergrendelt met een klik.
Heb ook meegemaakt dat het snelladen daarna nog 4x onderbroken werd, waarschijnlijk om dezelfde reden. Een te zware stekker/laadkabel.
Bij AC laden nog geen problemen ondervonden. Die stekkers en kabels zijn dan ook veel lichter.
Als het de charger van het batterypack is, dan zou je niet afgesleept hoeven worden bij 70% SoC.EVJB schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:08:
Nee, is m.i. de interne lader van het accupakket waarop de auto rijdt. De laadpaal is niet de lader, maar slechts de stroomvoorziening voor de interne lader van de auto.
Die 12 volt is toch te jumpstarten? Maar goed, ik hoop dat @CBreedijk snel wat hoort en even laat weten wat het euvel was. Ik ga ervan uit dat het KIA er alles aan gelegen is om het snel en goed op te lossen.
Accu was idd no 70% vol,
Echter een rood lampje op t display en een auto “van 2 dagen oud”. Daarmee wilde ik geen risico lopen ivm garantie en verder gezeur.
Heb de 12v accu nog wel 1 minuut losgekoppeld gehad (las soort van reset) maar ook geen verschil.
Dus nu bij Kia dealer in Rotterdam.
Ik hoop jullie zsm positef te kunnen berichten
Dat zou betekenen dat ik weer rijd.
Echter een rood lampje op t display en een auto “van 2 dagen oud”. Daarmee wilde ik geen risico lopen ivm garantie en verder gezeur.
Heb de 12v accu nog wel 1 minuut losgekoppeld gehad (las soort van reset) maar ook geen verschil.
Dus nu bij Kia dealer in Rotterdam.
Ik hoop jullie zsm positef te kunnen berichten
Dat zou betekenen dat ik weer rijd.
Ik ben aan het kijken om en EV9 Earth RWD te leasen. Maar die versie heeft alleen voorbereiding RSPA 2.0. DWZ dat ik RSPA 2 moet kopen via de app. Ik heb de verkoper gevraagd wat de prijs is, maar hij kan het me niet zeggen, hij dacht €300, wat een acceptabele prijs is. Maar ik wil het natuurlijk zeker weten, €700 bv zou te veel zijn en de auto ver boven mijn budget brengen.
Kan een van de EV9 eigenaars hier mij mss vertellen wat het kost in de KIA Connect Store?
Kan een van de EV9 eigenaars hier mij mss vertellen wat het kost in de KIA Connect Store?
@MrSnowflake Mijn dealer wist het ook niet maar die vertelde mij dat het een abonnement is wat je maandelijks in en uit kan schakelen en geen eenmalige aankoop. Als ze het goed doen zouden ze beiden opties moeten aanbieden. Prijzen waren bij hem nog niet bekend.
Heel frustrerend wel. Als je de GT-Line neemt, dan heb je RSPA 2 standaard. Maar voor de Earth kan niemand iets zeggen en een abo zie ik al helemaal niet zitten.Freezhost schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:33:
@MrSnowflake Mijn dealer wist het ook niet maar die vertelde mij dat het een abonnement is wat je maandelijks in en uit kan schakelen en geen eenmalige aankoop. Als ze het goed doen zouden ze beiden opties moeten aanbieden. Prijzen waren bij hem nog niet bekend.
Is dat iets waar je zoveel gebruik van verwacht te maken ?
Ik krijg de gt, dus het zit erop, maar kan me niet voorstellen dat ik het zal gebruiken.
Ik krijg de gt, dus het zit erop, maar kan me niet voorstellen dat ik het zal gebruiken.
Ik heb het nu op mijn Superb en gebruik het bijna altijd om parallel te parkeren, vooral als er weinig marge is. Hij parkeert hem in plekken waar ik hem niet in krijg.jongf7 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:21:
Ik weet nog niet of het een deal breaker is. De grootste horde is de vrouw overtuigen
[ Voor 9% gewijzigd door MrSnowflake op 11-12-2023 10:39 ]
RSPA 2.0 staat voor een GT-line gratis in de KIA Connect Store, echter staat er ook heel duidelijk bij 12 maanden. Wat het daarna kost heb ik niet kunnen achterhalen in de Store.
inderdaad, ik zag dit weekend ook dat er momenteel 12maanden gratis staat...EVJB schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:48:
RSPA 2.0 staat voor een GT-line gratis in de KIA Connect Store, echter staat er ook heel duidelijk bij 12 maanden. Wat het daarna kost heb ik niet kunnen achterhalen in de Store.
Ik gebruik het soms om mijn EV6 op de oprit iets verder naar achter te rijden als er een andere auto voor moet staan. Best handig dat je dan niet hoeft in te stappen, zeker omdat de oprit vrij smal is. Verwacht dat ik het met de EV9 alleen maar vaker ga gebruiken. Automatisch parkeren gebruik ik niet, vond het bij de EV6 niet super werken het duurt te lang. Maar ik hoop en verwacht dat de EV9 het beter doet, en in dat geval is het bij file parkeren met auto's achter je best handig.jongf7 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:21:
Edit: sowieso kunnen de Ioniq 5 en EV6 alleen maar inparkeren als er andere auto's staan. Ze zien dus niet de vakken. Bij de Ioniq 6 en EV9 met RSPA 2 worden de camera's gebruikt om een plek te vinden. Dat is al een enorme vooruitgang.
Overigens vind ik de Intelligente parkeerassistentie voor, zij en achter (PCA) belangrijker, dan heb je ook bescherming aan de zijkant van de auto voor als je een keer een paaltje over het hoofd ziet. Naast mijn oprit zit een lage bloembak en die punt daarvan komt altijd akelig dichtbij de auto tijdens insturen. Was voor mij een reden om toch voor de GT-line te kiezen, zeker omdat we niet weten wat die prijzen doen in de Kia Store.
Volgens de prijslijst is RSPA 2.0 standaard op de GT-line dus ik ga er vanuit dat we niet over 12 maanden daarvoor gaan betalen. Ik denk dat die Kia Store nog niet helemaal af is...
[ Voor 7% gewijzigd door Freezhost op 11-12-2023 11:03 ]
Precies dat, was voor mij reden om toch voor de GT-Line te kiezen maar ik snap dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Beter jammer dat die Kia Store nog niet helemaal is uitgerold.MrSnowflake schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:57:
[...]
Heel frustrerend wel. Als je de GT-Line neemt, dan heb je RSPA 2 standaard. Maar voor de Earth kan niemand iets zeggen en een abo zie ik al helemaal niet zitten.
Daar zeg je zo iets, zou nog wel handig zijn om de auto naar achteren te rijden zodat de 2de er makkelijk bij kan. Maar dat gaat in de praktijk toch niet, want de EV9 zou insteken.Freezhost schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:59:
Ik gebruik het soms om mijn EV6 op de oprit iets verder naar achter te rijden als er een andere auto voor moet staan. Best handig dat je dan niet hoeft in te stappen, zeker omdat de oprit vrij smal is. Verwacht dat ik het met de EV9 alleen maar vaker ga gebruiken. Automatisch parkeren gebruik ik niet, vond het bij de EV6 niet super werken het duurt te lang. Maar ik hoop en verwacht dat de EV9 het beter doet, en in dat geval is het bij file parkeren met auto's achter je best handig.
Het maakt niet uit wat er in de KIA Connect Store staat: het gaat om de door u geaccepteerde offerte en daarin staat dat RSPA 2.0 bij de standaard uitrusting hoort.EVJB schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:48:
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)