Gisteren is er (op locatie) een LoJack peilzender en een LoJack connect geïnstalleerd. Werkt goed en de LoJack app is wat mij betreft ook prima. Het was maar een ritje van 5Km (verbruik 310kWh/100Km😊) maar is netjes geregistreerd waarbij ik achteraf kan aangeven of het privé of zakelijk was. Wat mij betreft een aanrader.jongf7 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:20:
De EV9 wordt mijn eerste prive auto in jaren die ik voor werk ga gebruiken. Ik moet dus kilometers registreren voor de kilometervergoeding. Heeft de EV9 dit ingebouwd of zijn hier mogelijkheden toe in de KiaConnect app dat jullie weten?
Gies schreef: "Als ik mijn best doe kom ik op 24,5 kWh/100Km, maar dan moet je echt wel opletten".EVJB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:43:
Hij geeft aan als ik op m'n rijgedrag let, 24,5. Dat sluit aan bij jouw gedrag om op 23,8 uit te komen. Maar dan nog zit er een hoge mate van subjectiviteit in en blijft het een beetje appels en peren.
Dat komt niet overeen met mijn rijgedrag. Ik heb gewoon lekker doorgereden, zonder kans op snelheidsboetes. Overigens ook vrijwel geen stadsverkeer (stadsverkeer is bij een EV zuiniger).
kun je ons nog eens laten weten waar je met 21" RWD op zit Stephanos? En of dat veel snelweg of stad is en of je graag 130+ rijdt of nietStephanos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:51:
[...]
Het gaat beter, vooral ipedaal op max zetten helpt enorm merk ik. Zit nu vanaf aankoop tot nu toe op 23.9/100km (1500km gereden) en haal regelmatig 20-21kwh per rit. Maar 500 km op een accu gaat niet lukken ben ik bang.
Bijzondere man, best druk. 😂reistier schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:16:
DougDeMuro heeft de EV9 ondertussen ook gereviewed:
YouTube: 2024 Kia EV9 Review: Finally, an Electric Three-Row Crossover!
TLDW: 'a very impressive vehicle'
Trouwens ik zie steeds ‘Batterij conditionering aanbevolen’ staan in de app. Waarom is dat? En moet ik dat doen terwijl de auto gewoon geparkeerd staat?
Bij mijn vorige auto werd de batterij op temp gebracht als je naar een snellader reed en dan snap ik dat het zinvol is. Maar waarom het zou moeten als de auto niet aan een laadpaal staat en stilstaat?
Of begrijp ik de melding niet goed?
Kom het een en ander tegen in bovenstaande forum dat niet gaat over EV9, maar wel dezelfde melding. Daar was het een bug die door update is verholpen. Wellicht even aankaarten bij Kia?
/f/image/9pdB7CeuGNwj3lJAZin25Wny.png?f=fotoalbum_large)
Vooruit lopend op de testen van Björn vast wat resultaten uit een Poolse YouTube video.
YouTube: Kia EV9 - TEST PL [2/2] - 384 KM | AWD | 99,8 kWh | 6-osobowy | 2024
[ Voor 12% gewijzigd door jongf7 op 22-11-2023 19:16 ]
rover12345 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:40:
[...]
kun je ons nog eens laten weten waar je met 21" RWD op zit Stephanos? En of dat veel snelweg of stad is en of je graag 130+ rijdt of niet
:strip_exif()/f/image/ZQ1RHoTg08McsvPRFSybiS6c.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is ong 70% snelweg en 30% stad en de wielen zijn 19”
Begin kilometers zaten hoger dan 24kwh. Veranderen van ipedaal naar max en opletten heeft geholpen. En ik hoop in de zomer meer km’s te rijden met een volle batterij 🤷♂️EVJB schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:17:
Die 23,8 heb ik eerder gezien! 😊
Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom 1-pedal minder energie bespaart/regenereert dan level 3. Overal wordt uitgelegd dat 1-pedal de hoogste regeneratie bewerkstelligd. Maar dat is dus kennelijk niet zo.
In mijn ervaring rijdt Level 3 meer als een Tesla met creep mode aan.
Helder, thanks! Wellicht dat een software update het systeem nog wat verbetert in de toekomst.Gasoline1234 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:17:
Level 3 brengt de auto niet helemaal tot stilstand, dat doet iPedal wel en vaak te vroeg / te veel. Ik merk dat ik bij iPedal te snel weer watts bij moet geven, wat nadelig is voor het verbruik.
In mijn ervaring rijdt Level 3 meer als een Tesla met creep mode aan.
hoe werkt dat in Nederland?EVJB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:17:
Worden deze maand geen nieuwe Kia kentekens meer afgegeven. Eerste mogelijkheid is pas weer 1 december. 😔
een maximum aantal inschrijvingen per merk per maand?
Kentekens zijn opCrupa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:18:
[...]
hoe werkt dat in Nederland?
een maximum aantal inschrijvingen per merk per maand?
dus eerder geen auto's die nog afgeleverd worden in november dan?EVJB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:20:
Nou wat ik ervan begrijp is dat Kia NL een target heeft vanuit Kia Europa en dat ze die nu al te pakken hebben. Als ze daar overheen gaan, moeten ze dat volgend jaar ook weer verbeteren.
In België regel je zelf het kenteken nr (of via verzekering of via leasing)
net nog gedaan voor mijn EV9
Tja die Belgen zijn zo nu en dan helemaal zo gek nog niet. 😂Crupa schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:22:
[...]
dus eerder geen auto's die nog afgeleverd worden in november dan?
In België regel je zelf het kenteken nr (of via verzekering of via leasing)
net nog gedaan voor mijn EV9
als je in België betaald hebt (of de leasingmaatschappij), dan krijg je van KIA het 'roze formulier' om de inschrijving in orde te brengen, dus dat heb je dan zelf in handen.EVJB schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:24:
Als de auto al wel bij de dealer staat, maar er is nog geen kenteken aangevraagd door de dealer, dan gaat dat nu niet meer tot 1 december.
Bijzonder weinig. Ik heb me ingeschreven als geïnteresseerde voor de Quasar 2 van Wallbox, maar tot nu toe alleen in oktober een enquête gekregen. Verdere geen nieuws, ook niet vanuit Kia. Ik hoop eigenlijk dat Kia ons van de juiste laadpalen gaat voorzienslijkie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:56:
Iemand al iets vernomen van de V2H/V2G laders en mogelijkheden?
in de US is Kia een samenwerking aangegaan met Wallbox (met focus op de Quasar 2). Verder helaas geen nieuws, ook niet wanneer die in de BENELUX gaat beschikbaar zijn. Sta ook als geïnteresseerde ingeschreven.Gies123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:38:
[...]
Bijzonder weinig. Ik heb me ingeschreven als geïnteresseerde voor de Quasar 2 van Wallbox, maar tot nu toe alleen in oktober een enquête gekregen. Verdere geen nieuws, ook niet vanuit Kia. Ik hoop eigenlijk dat Kia ons van de juiste laadpalen gaat voorzien
plug ka, net als bij de ev6, verticaal geplaatst zijn net achter het plastic cap.. Dus even omhoog kijken in dat gat.Gies123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:51:
Vraagje: weet iemand waar de OBD2 poort zit op de EV9? Ik had hem in het zekeringenkastje verwacht (links van de stuurkolom) maar ik herken hier geen OBD poort
[Afbeelding]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Alleen wordt de Kia EV9 nog niet door de OBDLink MX+ ondersteund. Ik dacht dat het redelijk universeel was. Maar wellicht moet ik nog iets installeren/downloaden ofzo.
Edit: ik denk dat ik gewoon een andere app moet gebruiken en niet die van OBDLink zelf
[ Voor 23% gewijzigd door Gies123 op 23-11-2023 16:33 ]
Klopt, CarScanner is aan te raden.Gies123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:25:
Inderdaad, zit gewoon aan de onderkant van het dashboard, links vd stuurkolom. Je hoeft dus niet in het zekeringenkastje te zijn. Thanks.
Alleen wordt de Kia EV9 nog niet door de OBDLink MX+ ondersteund. Ik dacht dat het redelijk universeel was. Maar wellicht moet ik nog iets installeren/downloaden ofzo.
Edit: ik denk dat ik gewoon een andere app moet gebruiken en niet die van OBDLink zelf
:strip_exif()/f/image/K1LMlB7Dm9Jh1huLpZmNJi7U.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaaf, het werkt!
Hoe gaaf zou het zijn om dit soort apps ook via Apple CarPlay op het dashboardscherm te krijgen. Zal eens kijken of dat kan.
[ Voor 23% gewijzigd door Gies123 op 23-11-2023 18:28 ]
Als de SOC 41% is hoe kan remaining energy dan 37.126 wh zijn. Dan kom ik op 90.551 bij 100%, terwijl ik daar 99.800 zou verwachten.
Kan niet, enige wat wel kan is een goedkope iphone kopen en die jailbreaken. Dan kan je een carplay hack uitvoeren waardoor alle apps werken op carplay. Dus ook Netflix etc tijdens het rijden. Niet echt de bedoeling. Maar het ‘kan’.Gies123 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:26:
[Afbeelding]
Gaaf, het werkt!
Hoe gaaf zou het zijn om dit soort apps ook via Apple CarPlay op het dashboardscherm te krijgen. Zal eens kijken of dat kan.
https://carbridge.app/
Dat is de enige ‘echte’. Geloof die andere sites dat het zonder jailbreak kan niet, krijg je alleen maar rommel op je toestel.
[ Voor 9% gewijzigd door slijkie op 23-11-2023 18:56 ]
https://apps.apple.com/nl...obd2-scanner/id6446315145
Echter zelf geen ervaring mee.
Ben erg benieuwd naar de banana box test! Gaat hij de model x verslaan?rednaxela84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
De lang verwachte review van Bjorn is er
YouTube: Kia EV9 test drive and range test
Edit: ah too bad, hij had hem maar voor uurtjes. Dus dat wordt nog even wachten op banana box en 1000km challenge...
[ Voor 15% gewijzigd door KrullenO op 24-11-2023 09:08 ]
Helaas heeft ie ‘m maar 2 uurtjes. Press car. Wel mooi dat het hier in Noorwegen is en niet zoals alle reviews nu in zuid spanje.rednaxela84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
Reuze beniewd naar z’n echte tests, de Geilo test, 1000km challenge, of misschien weer eens artic circle test?
Maar vlug even gekeken:rednaxela84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
Zie ik het goed dat hij de versie met digitale buitenspiegels heeft?
als hij afdraait dan komt er een camera beeld op het 'dashboard'...
Hij heeft normale spiegels. Zodra je de richtingaanwijzer gebruikt zie je in het dashboard het camerabeeld ter compensatie van de dode hoek. Zit volgens mij op alle EV9's?Crupa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:41:
[...]
Maar vlug even gekeken:
Zie ik het goed dat hij de versie met digitale buitenspiegels heeft?
als hij afdraait dan komt er een camera beeld op het 'dashboard'...
Bjorn is heel positief in de review en ik ben het met hem eens
[ Voor 7% gewijzigd door Gies123 op 24-11-2023 10:49 ]
ik zal het je morgen kunnen bevestigen, als ik mijn auto mee naar huis neemGies123 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:48:
[...]
Hij heeft normale spiegels. Zodra je de richtingaanwijzer gebruikt zie je in het dashboard het camerabeeld ter compensatie van de dode hoek. Zit volgens mij op alle EV9's?
@Crupa Dat zit volgens mij op iedere EV9 en ook op mijn EV6, als je richting aangeeft krijg je in het dashboard beeld van de dodehoekcamera. Is echt wel een prettig maar bij de EV6 gaat een groot gedeelte schuil achter je stuur waardoor het iets minder handig is.
Bedoeling is de Quasar 2 maar dat gaat nog wel even duren vrees ik.slijkie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:56:
Iemand al iets vernomen van de V2H/V2G laders en mogelijkheden?
In Duitsland wordt de EV9 daarom nu aangeboden met de Pulsar Plus als optie.
Zelf spaar ik mijn autoaccu liever: ben nu bezig met een zelfbouwlaadpaal gebaseerd op de SmartEV.
Die houdt rekening met mijn zonnepanelen en andere verbruikers: dat is voor mij voldoende.
Interior review ook net geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=SUWuVeSV9gErednaxela84 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
[ Voor 25% gewijzigd door Remco45 op 24-11-2023 12:02 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Contact uit- en aanzetten en auto verlaten had geen nut.
Uiteindelijk opgelost door een reset van het infotainmentsysteem uit te voeren door een pinnetje te drukken in het gaatje naast de grote volumebutton op het dashboard.
Vreemd, hopelijk een eenmalig iets.Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:48:
Vandaag bij het starten van mijn EV9 bleef het infotainment scherm zwart. De DAB Radio bleef wel spelen en kon ik ook niet uit zetten.
Uiteindelijk opgelost door een reset van het infotainmentsysteem uit te voeren door een pinnetje te drukken in het gaatje naast de grote volumebutton op het dashboard.
[ Voor 88% gewijzigd door The Legend op 24-11-2023 20:02 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
@Crupa De grote dag! Geniet ervan! 😃Crupa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:52:
[...]
ik zal het je morgen kunnen bevestigen, als ik mijn auto mee naar huis neem
Bij mij, na de USB-stick update, ook al diverse malen maar niet altijd geen infotainment bij starten. Het scherm lijkt wel aan maar er komt niets. Ergens gelezen dat na 5 min wat kwam maar daar kan ik niet op wachten…Gasoline1234 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:48:
Vandaag bij het starten van mijn EV9 bleef het infotainment scherm zwart. De DAB Radio bleef wel spelen en kon ik ook niet uit zetten.
RESET via het pinnetje werkt inderdaad wel en snel. Maar voor 78k is dat niet de bedoeling lijkt me… Moet al drie-vier handelingen verrichten bij vertrek om niet gek te worden van alle waarschuwingen.
Maar rijden doet hij super…
Ps. Al iemand vastzittende laadkabel gehad? Moest de noodontgrendeling al eens gebruiken.
Na achter te hebben volgeladen had de bagage tegen de knoppen voor de 3de zitrij gedrukt.
Die komen dan gewoon omhoog. De hele boel blokkeerde en ik moest ontruimen om ze helemaal naar de bovenste stand te laten komen voordat ze weer naar beneden wilden zakken…
Iets om voorzichtig mee te zijn. De hele bagage-berg wilde door het plafond naar buiten…
Iemand zou een 3D print van een plastic klepje moeten maken, die dan met lijm of 3M plakker vast zien te plakken. Zodat de knoppen een plastic klep hebben.FlyingDutchMike schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:08:
Nieuwe Tip:
Na achter te hebben volgeladen had de bagage tegen de knoppen voor de 3de zitrij gedrukt.
Die komen dan gewoon omhoog. De hele boel blokkeerde en ik moest ontruimen om ze helemaal naar de bovenste stand te laten komen voordat ze weer naar beneden wilden zakken…
Iets om voorzichtig mee te zijn. De hele bagage-berg wilde door het plafond naar buiten…
Zoiets als dit: https://www.thingiverse.com/thing:4980544
Maar dan in formaat van de 4 knoppen.
[ Voor 7% gewijzigd door slijkie op 25-11-2023 09:44 ]
Mooier zou zijn als je de knoppen vanaf de bestuurdersstoel uit zou kunnen zetten. Maar goede tip om dat in de gaten te houden en waar mogelijk maatregelen te nemen!slijkie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:38:
[...]
Iemand zou een 3D print van een plastic klepje moeten maken, die dan met lijm of 3M plakker vast zien te plakken. Zodat de knoppen een plastic klep hebben.
Zoiets als dit: https://www.thingiverse.com/thing:4980544
Maar dan in formaat van de 4 knoppen.
Tot gisteren. Koffiekopje pieper kwam, ik was net 5 minuten onderweg, en het ging niet meer weg. Na 10 minuten had ik er genoeg van en ben ik gestopt op een Parkeerplaats. Daarna bleef het weg. Hier moet snel een bugfix voor komen.
Gefeliciteerd!! Ik tel de dagen af voor mijn ophaal momentjeCrupa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Aangekomen!
Met veel nieuwe knopjes, beepjes en functies…
Jammergenoeg ook de trillingen bij >100km/u
Maar heel tevreden met de aankoop!
[Afbeelding]
...
Gefeliciteerd en geniet ervan!!Crupa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Aangekomen!
[Afbeelding]
Crupa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Aangekomen!
[Afbeelding]
Dat ziet er prachtig uit! 😃
Ja, ik heb sinds een week de software update.EVJB schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:10:
@Gasoline1234 Heb jij de nieuwe update ook al geïnstalleerd?
Tot gisteren nooit een zwart infotainment scherm gehad.
Vandaag wederom. Heb hem een kwartier aan laten staan, maar scherm bleef zwart. Met pinnetje-in-gaatje weer moeten resetten.
Nu even een rekensommetje maken hoe het financieel uitpakt. Overigens zijn er 4 al EV6en ingeruild voor een EV9 bij deze dealer wel opvallend.
En die kinderziektes gaan er vast nog wel uit, was in het begin bij de EV6 ook
Het witte interieur staat hem ook erg goed.Crupa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Aangekomen!
[Afbeelding]
Ben er zelf ook blij mee.
En op de donkere delen (zitting, rugleuning) zie je na verloop van tijd geen vuil / verkleuring. Heel slim design.
Later online een afspraak gemaakt voor een proefrit. Op het afgesproken tijdstip stonden we in de showroom. Er zat niemand achter de balie. Medewerkers waren met andere klanten bezig en we werden niet eens begroet. Uiteindelijk zelf maar gaan zoeken naar een medewerker. Toen kregen we te horen dat de EV9 er niet was omdat iemand anders een proefrit zou maken, maar hij kon elk moment terug zijn. Na 20 minuten wachten hadden we er genoeg van en zijn maar weer naar huis gegaan.
Hoewel het een mooie auto is, ga ik hem door deze slechte ervaring toch niet aanschaffen.
Ik heb ook wat mindere ervaring met mijn dealer, maar misschien moet je even kijken of er niet ergens anders een proefrit te maken is, want als deze wagen op je shortlist staat, ben je misschien verkocht als je er in rijdt… de wagen maakt namelijk erg veel goed ( in mijn geval-Paul- schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:50:
Slechte ervaring met de Kia-dealer hier. Eerste keer naar binnen om een afspraak te maken voor een proefrit. De dame achter de balie zei dat ze van de werkplaats was en ik moest wachten op iemand van de verkoop. Na een tijdje gewacht te hebben niemand meer gezien en onverrichterzake naar huis gegaan.
Later online een afspraak gemaakt voor een proefrit. Op het afgesproken tijdstip stonden we in de showroom. Er zat niemand achter de balie. Medewerkers waren met andere klanten bezig en we werden niet eens begroet. Uiteindelijk zelf maar gaan zoeken naar een medewerker. Toen kregen we te horen dat de EV9 er niet was omdat iemand anders een proefrit zou maken, maar hij kon elk moment terug zijn. Na 20 minuten wachten hadden we er genoeg van en zijn maar weer naar huis gegaan.
Hoewel het een mooie auto is, ga ik hem door deze slechte ervaring toch niet aanschaffen.
Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben geconstateerd?
Ik heb het al een keer of 6-8 gehad. Maar ook regelmatig gaat het goed.Gasoline1234 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:19:
[...]
Ja, ik heb sinds een week de software update.
Tot gisteren nooit een zwart infotainment scherm gehad.
Vandaag wederom. Heb hem een kwartier aan laten staan, maar scherm bleef zwart. Met pinnetje-in-gaatje weer moeten resetten.
Nog geen idee van een oorzaak…
Niet zozeer als ‘probleem’ ervaren maar nu je het zegt is het inderdaad anders dan de eerste dagen.Skieur schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:26:
Na het uitvoeren van de update heb ik een eigenaardigheid met het infotainmentscherm. Na het koppelen van mijn iPhone via CarPlay is er iets met het startscherm (Home). Dat is nu namelijk niet meer het startscherm maar het tweede scherm (als je naar rechts swiped). Het startscherm kan eenvoudig getoond worden door naar links te swipen, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb het al bij de dealer neergelegd om te escaleren naar Kia.
Zijn er meer mensen die dit probleem ook hebben geconstateerd?
Ik was het Home scherm al kwijt eigenlijk…

CarPlay staat ook altijd meteen AAN nu in de achtergrond.
Kan dat ook weer eenvoudig (tijdelijk) uit?
Onder 10 km/h laat het stoppen, lastig op de snelweg, en ik ben nog niet zeker maar een enkele keer leek het erop dat het uitzetten van de Cruisecontrol incl. Stuurhuis en even netjes rijden soms helpt het weg te laten gaan. Maar ik heb er ook al eens 30 min mee gereden (om te zien of het nog op zou houden). Dat was dan met alle systemen aan, en op de snelweg.Gasoline1234 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:21:
Laadkabel heeft bij mij nog nooit vastgezeten. Koffiekopje waarschuwing had ik ook alleen even op de 1e dag gezien.
Tot gisteren. Koffiekopje pieper kwam, ik was net 5 minuten onderweg, en het ging niet meer weg. Na 10 minuten had ik er genoeg van en ben ik gestopt op een Parkeerplaats. Daarna bleef het weg. Hier moet snel een bugfix voor komen.
Ik heb het bij Van Mossel gemeld maar kreeg niet de indruk dat men daar nu ineens naar KIA NL gaat ermee…
In de EV9 kun je de AC laadsnelheid op 60%, 90% en 100% van de maximale laadsnelheid van je laadpaal zetten (meestal max 11 kW). In de stand 60% laad je dus met ruim 6 kWxoortgiesen schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:30:
In mijn Tesla kon ik heel eenvoudig de laadsnelheid van 16A naar 15..14..13..10A etc zetten. Kan dit met de EV9 ook? Weet iemand dat?
Dus niet zo verfijnd als bij de Tesla, maar je hebt in ieder geval nog 3 standen.
Nederlandse versie is ook eerder gepost door @Maldonado .
https://drive.google.com/...FpOVQ/view?usp=drive_link
En staat er inderdaad niet in, had ook al gekeken voor je. Zoals je zelf aangeeft, alleen over de portable lader.
Maar aangezien hier een aantal de EV9 al hebben kan je ervan uitgaan dat wat deze users zeggen klopt.
Dank @Gasoline1234 .
Zou wel fijn zijn zoals tesla inderdaad, maar ik zie er niet een groot probleem in. Bij een publieke AC laadpaal mag die gewoon 100%, volgas. Geen idee waarom niet.
Thuis heb je een eigen lader, en die kan je in 99/100 gevallen zelf instellen op je gewenste maximum. Plus als je een dynamisch energiecontract hebt of panelen kan dit vaak door de wat slimmere laders gewoon meegenomen worden in de snelheidsafweging.
Mijn EV9 zal dus gewoon bij AC altijd op 100% blijven staan.
[ Voor 47% gewijzigd door slijkie op 26-11-2023 10:09 ]
Ziet er goed uit hè.Crupa schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:43:
[...]
Aangekomen!
[Afbeelding]
Ik ben op dezelfde aan het wachten.
Enig idee hoe lang je ongeveer moeten wachten hebt tussen aankomt in de haven en levering bij de dealer?
Met de Tesla wel eens gehad dat er een fase uit klapte toen de auto Max aan het laden was en er werd gekookt (denk oven en kookplaat tegelijk).Thuis heb je een eigen lader, en die kan je in 99/100 gevallen zelf instellen op je gewenste maximum. Plus als je een dynamisch energiecontract hebt of panelen kan dit vaak door de wat slimmere laders gewoon meegenomen worden in de snelheidsafweging.
Die paar keer dat ik echt rond die tijd wat moet bijladen is het dan wel lekker gewoon via de auto (telefoon app) wat trager te kunnen zetten want in de lader is het open schoeven en een wieltje verzetten om dit aan te passen 🙂
99% van de tijd gaat de auto pas in de nacht laden als alles verder uitstaat en mag die gewoon op 100%.
Wat voor lader heb je? Ik heb zelf Zaptec Go met met Zaptec Sense erbij, hierdoor kan ik kiezen om in lage tatief uren te laden, echter heb ik een prijsplafond van €0,04 per kwh, dus die functie boeit mij niet. Echter wel netbeheer kosten. Bij mij is het als ik per maand in 0-5 of 5-10 of 10-15 zit een groot verschil. Ik wil in de 5-10 zitten. (Piek) zegmaar. Nu gaat de EV lader gewoon mee wat er beschikbaar is tot 9,9 kw. Zet ik de inductieplaat aan geeft ie minder aan de auto.jongf7 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:38:
[...]
Met de Tesla wel eens gehad dat er een fase uit klapte toen de auto Max aan het laden was en er werd gekookt (denk oven en kookplaat tegelijk).
Die paar keer dat ik echt rond die tijd wat moet bijladen is het dan wel lekker gewoon via de auto (telefoon app) wat trager te kunnen zetten want in de lader is het open schoeven en een wieltje verzetten om dit aan te passen 🙂
99% van de tijd gaat de auto pas in de nacht laden als alles verder uitstaat en mag die gewoon op 100%.
Werkt perfect.
Boot is aangemeerd op 27/10 in Antwerpen.surfonce schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:15:
[...]
Ziet er goed uit hè.
Ik ben op dezelfde aan het wachten.
Enig idee hoe lang je ongeveer moeten wachten hebt tussen aankomt in de haven en levering bij de dealer?
20/11 aangekomen bij dealer.
25/11 opgehaald bij dealer.
Duurt wel even dus…
Ze hebben wel hun best gedaan, want ze wilden als eerste de Belgische EV9 afleveren 😬
[ Voor 9% gewijzigd door Crupa op 26-11-2023 11:39 ]
Heb morgen dezelfde opzet operationeel. Dan nog een auto. 😂slijkie schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:52:
[...]
Ik heb zelf Zaptec Go met met Zaptec Sense erbij.
Werkt perfect.
3x25A gezekerd? Installatie zelf gedaan of laten doen?
Laten doen, verplicht hier. Zit op een 3x60A zekering, binnenkant staat die op 3x32A op 400v. Dus zou 22kw kunnen halen als een auto dat uberhaupt neemt. Met de Tesla en EV9 zal het max 11kw zijn. Plus ik heb de sense maximaal op 9.9 kw staan.EVJB schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:39:
[...]
Heb morgen dezelfde opzet operationeel. Dan nog een auto. 😂
3x25A gezekerd? Installatie zelf gedaan of laten doen?
Maar wilde het wel gewoon goed hebben voor ‘als’ ik wel 22kw zou willen/kunnen laden.
Volvo c40 - Kia EV9 - Mini cooper SE
Had ik helaas ook verwacht, of als minst als optie, dual-onboard charger ofzo. Had er graag extra voor betaald. Vaak bij AC palen die 22kw zijn even een uur/anderhalf op meeting of bezoek en dan weer 22-33kwh erbij.EVJB schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:50:
Ik was in de veronderstelling dat de EV9 wel 22 kw zou pakken. Maar is mij geen 1000 euro per jaar extra waard aan leveringskosten voor een hogere afzekering. Dat zou dan om 3x32A gaan. 3x60A is helemaal heftig!
Maarja, helaas. Snap niet waarom in de EU de meeste palen 22kw zijn maar er nog barweinig auto’s hier ook gebruik van maken.
Overigens heb ik thuis in ruim 6,5 jaar thuisladen nooit behoefte gehad aan meer dan 11kW. In een nacht van 8 uur zit hij toch altijd weer vol als ik dat zou willen.
Thuis ook nog niet ‘nodig’ gehad. Maar op weg wel fijn. Hoe minder ik de DC lader hoef te gebruiken, en kan laden terwijl geparkeerd, is mij extra geld waard.Gasoline1234 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:13:
Vaak zitten er op een 22 kW laadpaal 2 aansluitingen. Als die gelijktijdig worden gebruikt is er slechts 11 kW per aansluiting.
Overigens heb ik thuis in ruim 6,5 jaar thuisladen nooit behoefte gehad aan meer dan 11kW. In een nacht van 8 uur zit hij toch altijd weer vol als ik dat zou willen.
In de app en in het EV gedeelte in de auto kan je de DC maar ook de AC laadlimieten instellen. De laadtarget dus (…,70%, 80-90 of 100%) maar voor AC kan je (in elk geval via de app) ook de stroomsterkte iets instellen: 60%-80%-100% van de max. 11 kWxoortgiesen schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:30:
In mijn Tesla kon ik heel eenvoudig de laadsnelheid van 16A naar 15..14..13..10A etc zetten. Kan dit met de EV9 ook? Weet iemand dat?
Let op: bij bijvoorbeeld een DC instelling voor snelladen van bv 80% stopt hij ook meteen bij 80%! De snellader slaat af. Wil je incidenteel verder wilt opladen dan de target setting (omdat de schnitzel nog niet op is) moet je dat op tijd veranderen.
Bij mij was met 80 Km/u bijladen tijdens een klantengesprek soms toch wel fijn… nu gaat dat maar met 40 km/u en wordt de afweging om de boel aan een paal te hangen toch heel anders…slijkie schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:15:
[...]
Thuis ook nog niet ‘nodig’ gehad. Maar op weg wel fijn. Hoe minder ik de DC lader hoef te gebruiken, en kan laden terwijl geparkeerd, is mij extra geld waard.
Lukt dit bij iemand op de EV9?sloddervos schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:50:
Bestaat er een auto waar de apple
Carplay navigatie in de hud te zien is? Bij mijn huidige volvo namelijk ook niet. Heb het vermoeden dat dat niet mogelijk gaat zijn.
(Bij bmw was dat standaard)
Hij rijdt echt heel prettig
Afwerkingsniveau binnen is hoog
Stoelen zitten goed
Zo enorm veel ruimte!
De negatieve dingen;
Veel teveel vervelende waarschuwingspiepjes en elke keer als je gaat rijden moet je veel weer opnieuw instellen. De vermoeidheidssensor slaat nergens op, als ik klaarwakker ben begint hij te piepen, als mijn ogen continue dichtvallen zegt hij niks…
Het reageren van de cruise control op veranderende maximale snelheid werkt heel slecht. Het werkt alleen als je exact de maximum snelheid ingesteld hebt, hij reageert veel te laat op wijzigingen, kan geen verkeersborden lezen, weet niet dat je na 19.00 uur 130 mag. Hier heb je niks aan op deze manier.
De deurgrepen… er zijn zoveel situaties waarbij ik eerst naar de bestuurdersstoel moet lopen om daar op de openknop te drukken zodat de handgrepen van de achterdeur eruit komen en ik de deur open kan maken. Waarom kan ik niet gewoon op de sleutel drukken om ze dan allemaal te openen? Of een standaard in te stellen optie dat als ik uit de auto stap alle handgrepen eruit komen? Ik heb mijn tas altijd op de achterbank staan en kan die nooit meteen pakken. Of als je hem in P zet en je stapt uit om spullen in de auto te zetten dan kun je er niet in…
De plastic kappen op de velgen schieten steeds los aan één kant.
Ik heb nog een beetje gemengde gevoelens over de auto. Maar met een paar software updates moet het goed komen want de basis (ruimte, bouwkwaliteit, rij-eigenschappen) is prima.
Heb dat ook niet ingesteld… gaat er maar 1 deurgreep uit bij jou @JacqTrev ?