Inventum Modul-AIR All-E verbruikt enorm veel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04-2024
Hallo allemaal,

Ik woon in een nieuwbouwwoning van een jaar oud en het is mij opgevallen dat, ook al zijn we enorm zuinig, onze warmtepompinstallatie enorm veel energie verbruikt. Normaal gesproken zou je denken dat een warmtepomp juist energie moet besparen, maar zodra ik de verwarming ook maar een beetje aanzet, is de eindrekening ontzettend hoog.

Ik ben zelf al op onderzoek gegaan en heb een aantal dingen gevonden waarvan ik me afvraag of ze wel goed zijn.

Om een duidelijk beeld te schetsen van de situatie zijn hier de volgende specificaties:
  • Huis: 97m² met vloerverwarming en kraan zonder bijverwarming op de begane grond en een douche met kraan op de 1e verdieping.
  • Warmtepomp: Inventum Modul-AIR All-Electric. Met ingebouwde doorstromer die je kunt zetten op:
    [1.5 kW, 3 kW en 4.5 kW]
    en door middel van een slider kan instellen op:
    [30°C tot 60°C]
  • Boiler: Inventum MAXTANK Modul-AIR, 180L met ingebouwd warmte-element van 2 kW
  • De boiler kun je alleen instellen vanuit het menu van de warmtepomp, waarbij de CV voorrang heeft en de 2 kW warmte-element aanstaat. Je kunt de boiler instellen op
    [ECO+ 45°C, ECO 55°C en COMFORT 65°C]
  • We hebben een draaiknop-thermostaat.
De dikgedrukte tekst is wat momenteel is ingesteld in het menu.

We wonen met 2 personen in huis en douchen 5 minuten per keer op max 40 graden. We gebruiken amper tot nooit de warme kraan en zetten de verwarming ivm de hoge kosten op 18 graden.

Zodra we de verwarming op 20 graden zetten, dan hebben we een bizar hoog verbruik aan het einde van de maand.

Nu ben ik zelf gaan testen en het eerste wat mij opviel, is de doorstromer. In de status van het menu zie ik dat zodra ik de verwarming aanzet, de doorstromer aangaat en ook aan blijft totdat de temperatuur is bereikt. Dit verbruikt dus 3.5 kW aan energie, wat ik ook terugzie als ik in de meterkast kijk naar het actuele verbruik.

Echter, wanneer ik de verwarming uitzet en de douche aanzet, blijft de doorstromer uit en wordt er gebruik gemaakt van de boiler. Als ik lang genoeg en warm genoeg douche, zie ik de temperatuurmeter van de boiler zakken.

Het gekke is dus dat de doorstromer niet eens aangaat als de boiler bijna leeg is van het douchen, maar wel meteen aangaat als de verwarming aanstaat. Dit zorgt in mijn ogen voor de hoge energiekosten.

Nu denk ik dat de doorstromer niet goed is aangesloten. Zoals ik het begrijp, werkt de doorstromer als een backup voor als de boiler en warmtepomp niet kunnen bijbenen en dan gaat de doorstromer aan om warm water te kunnen leveren, vooral voor de douche.

2 buren hebben dezelfde warmtepomp-combinatie met boiler, en bij allemaal gebeurt hetzelfde, alleen één daarvan heeft ook een hoge energierekening, en de andere niet. Alleen degene waarbij er geen hoog verbruik is, is de begane grond kleiner, namelijk 73m², dus is mijn vermoeden dat bij hun het verbruik minder merkbaar is omdat de vloer sneller op temperatuur is.

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het wel normaal dat de vloerverwarming wordt aangestuurd via de doorstromer? En ook dat de warmwaterkraan/douche alleen via de boiler werkt en geen doorstromer heeft als de boiler bijna leeg is? Ik zou haast denken dat de aansluitingen van douche en verwarming zijn omgedraaid.

Als ik in het menu de doorstromer helemaal uitzet, dan kan ik uren de verwarming aanzetten, maar dan stroomt er geen warm water naar beneden.

De monteur is al vaak bij de buren geweest om het hoge verbruik op te sporen maar die zegt niet te weten wat het probleem is. Daarom ben ik zelf gaan zoeken, en ik wil eerst zeker weten of ik wel gelijk heb, voordat ik de monteur bel.

Ik ben benieuwd of jullie misschien weten wat er aan de hand kan zijn of dat jullie misschien tips hebben om het energieverbruik te verminderen. Want ik vind het zo zonde om zoveel energie te verspillen, terwijl we juist een zuinigere woning wilden. Alvast bedankt voor jullie hulp en input!

Groeten,
Ferry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
Dat is al de derde topic over het zelfde onderwerp?!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Uitgebreide TS, maar je geeft geen getallen.
Grafiekjes met verbruik over de dag heen en evt met graaddagen benoemd zou al veel helpen.

Maar ik zou eerst idd de zoekfunctie gebruiken. Het is een bekend probleem waar al meerdere topics over lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:40

LopeZ

Too much is never enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
Was het niet een verkeerde thermostaat in één van die andere topics?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
natural colour schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:12:
Was het niet een verkeerde thermostaat in één van die andere topics?
Die had ik gezien, ik heb inderdaad de correcte thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:36
Hoe is die aangesloten? Buiten-Buiten of Binnen-Buiten (kanalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:06:
Uitgebreide TS, maar je geeft geen getallen.
Grafiekjes met verbruik over de dag heen en evt met graaddagen benoemd zou al veel helpen.

Maar ik zou eerst idd de zoekfunctie gebruiken. Het is een bekend probleem waar al meerdere topics over lopen.
Ik heb helaas geen directe stroomverbruik van de warmtepomp installatie, omdat ik er geen stekker op kan aansluiten om het verbruik te zien. Ik zit te overwegen om een P1 verbruiker te kopen om een beter overzicht te krijgen.

Hier is een voorbeeld van een dag dat de verwarming aanstaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xpc4ersjlcsVnhVBHY7QISwQW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOd8afoUTlsSB7iiYqBWNuuG.jpg?f=fotoalbum_large

Maar mijn vraag staat niet in de zoekfuncties. Ik ben namelijk heel benieuwd naar de doorstromer. Zoals ik het lees, is een doorstromer bedoeld als backup. Omdat dit de grootste verbruiker is, vooral voor zo'n grote 180 liter tank als deze, hoeft de doorstromer niet meteen gebruikt te worden.

Als ik dan kijk naar het actuele verbruik in de meterkast, zie ik bij de verwarming constant 3.5kW. Tijdens het douchen alleen ongeveer 300W als de warmtepomp het bij kan houden en als de boiler bijna leeg is, gaat het warmte-element in de boiler aan van 2kW.

Dus mijn grootste vraag is: klopt het dat mijn verwarming niet volledig door de doorstromer moet worden aangestuurd? En moet het niet andersom zijn dat de douche juist door de doorstromer wordt aangestuurd als de boiler bijna leeg is?

De rest heb ik al zoveel mogelijk proberen te zoeken, dus vandaar dit nieuwe topic. :)

[ Voor 15% gewijzigd door frits013 op 11-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:40:
Hoe is die aangesloten? Buiten-Buiten of Binnen-Buiten (kanalen).
Heb je hier genoeg aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/729svAUWQuncwtKFCno7JKu-mZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cZGVwW5P7tdZV0hCAJ7ynMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Nee andere kant, bovenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Nee andere kant, bovenzijde.
Excuses

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISFFiJT_bWtno0ZUdSyyqRKEYdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeu0YNfKKaW7E4MjpqdIrm3m.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Oke, jouw installateur denkt dat perpetuum mobile bestaan. En je verwarmt je huis nu dus 100% elektrisch met COP=1.
Warmte uit:
- Wanden/muren/dak/vloer en afvoer van warm water door het riool.
- Afzuigkap/rioolontspanner
Warmte in:
- Door doorstromer COP=1, SWW en warm CV water.
- Doordat Modul-AIR lucht verder afkoelt dan de buitenlucht, haal je extra energie in huis.

Nu geldt:
- Modul-AIR kan niet verder warmte uit de lucht halen totdat luchttemperatuur naar buiten 3C is.
- Is het buiten dus onder de 3 C gaat via de ventilatielucht geen energie naar binnen maar EXTRA naar buiten.

Conclusie:
- Onder de 3C wordt je huis volledig elektrisch verwarmd.
- Boven de 3C wordt het rendement van de Modul-AIR bepalend hoeveel verlies van warmte via onderkoelen van de ventilatielucht kan worden teruggewonnen.
- Als je weet dat je huis boven +/- 12C geen warmte meer nodig heeft, heb je dus alleen SWW.

Mijn idee:
Kan alleen werken in een bijna passief huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Zijkant links nog een leiding van lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Helaas, die inventum is niet verkeerd aangesloten, of defect. Die doet precies wat ie moet doen.
Die doorstroomverwarmer is dus niet bedoeld voor sanitair warm water, maar als elektrische verwarming. En die gaat vrij vaak aanslaan, omdat de rest van het systeem te klein is om je huis te verwarmen; 1700W. En die warmte maakt hij, door warme lucht uit je huis te zuigen...

De boiler warmt ook op via die 1700W. Zodra dat niet lukt schakelt het verwarmingselement van 2000W aan. Maar, je kan je boiler dus leegdouchen; er is geen onbeperkt warm water zoals bij een gasketel.

Je zou de doorstroomverwarmer een tandje terug kunnen zetten (door hem op 1 fase aan te sluiten) en je kan kijken wat er gebeurt als je hem helemaal loskoppelt.

Overigens, heb je gewoon de handleiding gelezen? https://www.warmteservice...zOWYyOTU3ODJjY2NkODM1NTBl

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 11-03-2023 10:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Zijkant links nog een leiding van lucht?
Zo te zien is dat een leiding voor de rioleringslucht, want op de buis zit een met opening waar de slang van de wasmachine in gaat. En gaat verder de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Zo te zien is dat een leiding voor de rioleringslucht, want op de buis zit een met opening waar de slang van de wasmachine in gaat. En gaat verder de grond in.
Op de modul-air zelf.
Je kunt links namelijk vanaf boven lucht aanvoeren (zit nu niks) of vanaf links,.
Dus foto van de linkerzijkant, als dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frits013
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Op de modul-air zelf.
Je kunt links namelijk vanaf boven lucht aanvoeren (zit nu niks) of vanaf links,.
Dus foto van de linkerzijkant, als dat kan.
Ow daar haha, zo te zien is dat de buis die door heel het huis gaat om te ventileren, er zitten 3 roosters beneden en 1 in de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnMldNYTKF_6NJTipJb2h94RAu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIQt3AN7xZWBzK5WSxIWPcBr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ow daar haha, zo te zien is dat de buis die door heel het huis gaat om te ventileren, er zitten 3 roosters beneden en 1 in de badkamer.

[Afbeelding]
Wat ik al dacht.
Ga maar een energiebalans tekenen. Met alle warmtestromen in en uit.
https://sankeymatic.com/build/

Bedenk daarna hoe je de in kan vergroten zodat die gelijk wordt aan uit.
Als dat je E-verbruik verklaart, weet je waaraan je moet gaan werken om dat te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 18:07
Een warmtepomp installatie is een langzaam systeem. Om zoals je omschrijft van 18 graden naar 20 graden te gaan is een te grote stap (zeker als het buiten zo koud is en er weinig extra warmte in de lucht aanwezig is). Een huis met warmtepomp moet je niet zo dynamisch proberen te verwarmen want hierdoor zal deze je je doorstromer altijd blijven aanspreken en je eigenlijk een elektrische CV creëert.

Neem hele kleine stappen van een 0.5 graad (begin bij voorkeur overdags met een hogere buitentemperatuur) en laat dit minimaal 24h tot 48h zo staan voordat je weer verder verhoogt. Laat je huis op een vaste comfortabele temperatuur staan en dan is de warmtepomp in staat om het op pijl te houden met zo min mogelijke energie.

Probeer niet je warmtepomp te gebruiken als een CV ketel want dan schiet de elektriciteit rekening door het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@frits013 Je meldt dat je de andere topics al gevonden hebt

21 kwh in 3,5 uur tijd vannacht, verwarming?!
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp

Waar de hulpverwarming (hetzij gas, hetzij elektrisch) en de energiebalans echt het hoofdthema is :)

Het ding werkt, zoals al opgemerkt, helemaal volgens het boekje.
Ook werkt hij, zoals al opgemerkt, erg duur in een Nederlands klimaat waar het best een hoop uur onder de vijf graden is.
Hij kan niet ontdooien zoals een echte lucht/water warmtepomp en zodoende heeft het onder de pakweg 5 graden buitentemperatuur geen zin om in warmtepompbedrijf te verwarmen, dus komt COP1 erbij, dus vreselijk duur en slecht voor het milieu etc.

Hieruit volgen grofweg je opties:
* Voeg een fatsoenlijke L/W warmtepomp toe die direct lucht van buiten gebruikt, bijvoorbeeld een Hewalex unit binnen of, beter nog, een monoblock in de tuin. Je houdt dan je vloerverwarming en als je die extra warmtepomp met aansluiting van de naverwarming schakelt, houd je ook de thermostaat etc.
Je hebt maar een paar kW nodig, dus "alles" voldoet. Vervolgens kun je (decentrale) balansventilatie toevoegen, dan tocht het niet meer en wordt de Inventum alleen voor SWW gebruikt en is je rekening 4x lager.
* Ga met een airco verwarmen (met alle voor- en nadelen van dien).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04
Ik ben even benieuwd naar de warmteverlies berekening die tegenwoordig bij nieuwbouw gemaakt wordt?

Hoe kan het dat er een woning wordt gebouwd met de-facto COP1 verwarming - want een nieuwbouw woning zou een lief lage stookgrens moeten hebben?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
teacher schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:17:
Helaas, die inventum is niet verkeerd aangesloten, of defect. Die doet precies wat ie moet doen.
Die doorstroomverwarmer is dus niet bedoeld voor sanitair warm water, maar als elektrische verwarming. En die gaat vrij vaak aanslaan, omdat de rest van het systeem te klein is om je huis te verwarmen; 1700W. En die warmte maakt hij, door warme lucht uit je huis te zuigen...

De boiler warmt ook op via die 1700W. Zodra dat niet lukt schakelt het verwarmingselement van 2000W aan. Maar, je kan je boiler dus leegdouchen; er is geen onbeperkt warm water zoals bij een gasketel.

Je zou de doorstroomverwarmer een tandje terug kunnen zetten (door hem op 1 fase aan te sluiten) en je kan kijken wat er gebeurt als je hem helemaal loskoppelt.

Overigens, heb je gewoon de handleiding gelezen? https://www.warmteservice...zOWYyOTU3ODJjY2NkODM1NTBl
Bedankt voor de informatie. Ik heb de handleidingen gelezen, maar moet erbij zeggen dat ik als IT'er bekend ben met techniek, maar niet met warmtepompen. De afgelopen weken heb ik alle handleidingen van dit merk en type doorgenomen, forums doorgespit en met ChatGPT gepraat om te begrijpen hoe het systeem werkt. De AI van ChatGPT gaf ook aan dat de doorstromer als laatste gebruikt moet worden met mijn configuratie en ik wilde dit dubbel checken op dit forum.

Ik begrijp dat je zegt dat het systeem niet genoeg capaciteit heeft voor de vraag van de vloerverwarming. Maar ik wil graag mijn logica uitleggen.

Als de verwarming bijvoorbeeld op 20 graden staat en het huis moet nog opgewarmd worden van 18 naar 20 graden, dan snap ik dat de doorstromer aangaat. Maar zodra het huis op temperatuur is en de temperatuur zakt naar 19,5 graden, kan de boiler, die helemaal vol is en 55 graden aan water bevat, de verwarming een halve graad omhoog stoken. Daarna heeft de boiler genoeg tijd om bij te vullen via de warmtepomp en het warmte-element van de boiler zelf. Als het niet kan, bijvoorbeeld doordat iemand aan het douchen is, dan gaat de doorstromer pas aan.

Wat zou een reden kunnen zijn dat de monteur ervoor heeft gekozen dat alleen de vloerverwarming werkt op de doorstromer? Waarom niet dezelfde logica die ik net aangaf? Bijvoorbeeld, het warme water gaat via de boiler naar de douche, de boiler wordt verwarmd via de warmtepomp en als de boiler laag is, verwarmt het warmte-element van de boiler de boiler bij. Als dit nog steeds niet genoeg is, kan de doorstromer worden ingeschakeld om warm water te produceren. Dit is hoe ik het zie, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen waarom wel of niet.

Je noemde ook iets over fase 1. Bedoel je dat de kabels
van de doorstromer anders aangesloten moet worden door de warmtepomp open te schroeven? Want ik zie niets over fase 1 in het menu. Ik heb dat nergens gezien.

En als ik de doorstromer helemaal uitzet in het menu, voel ik geen warm water naar beneden stromen, dus er komt dat moment helemaal niks uit de boiler, alleen als ik de douche of de kraan aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:33:
[...]

Als de verwarming bijvoorbeeld op 20 graden staat en het huis moet nog opgewarmd worden van 18 naar 20 graden, dan snap ik dat de doorstromer aangaat. Maar zodra het huis op temperatuur is en de temperatuur zakt naar 19,5 graden, kan de boiler, die helemaal vol is en 55 graden aan water bevat, de verwarming een halve graad omhoog stoken. Daarna heeft de boiler genoeg tijd om bij te vullen via de warmtepomp en het warmte-element van de boiler zelf. Als het niet kan, bijvoorbeeld doordat iemand aan het douchen is, dan gaat de doorstromer pas aan.
Het water van de boiler is vers water uit je waterleiding en het water voor de verwarming is een gesloten loop systeem. Dus het systeem is niet in staat om water uit de boiler te gebruiken voor je verwarming.

Je boiler is voor je sanitair water en de doorstromer is voor je verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
a.boogerd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Het water van de boiler is vers water uit je waterleiding en het water voor de verwarming is een gesloten loop systeem. Dus het systeem is niet in staat om water uit de boiler te gebruiken voor je verwarming.

Ah, dat is meteen heel duidelijk, ik snap em, ontzettend raar dan wel dat ze het verkopen als zeer zuinig. Dankjewel!

Dus dat is ook de reden waarom de doorstromer alleen werkt op de verwarming?

Komt het wel eens voor dat juist om die reden het systeem is omgewisseld? Dus de boiler voor de verwarming en de doorstromer voor de douche?
We douchen om de dag, 5 minuten en helemaal niet warm, hebben geen bad, maken alles schoon via de vaatwasser.
Ben gewoon benieuwd of dat überhaupt kan en energiezuiniger is.

En kun je mij uitleggen wat de Fase 1 doet?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Dus dat is ook de reden waarom de doorstromer alleen werkt op de verwarming?

Komt het wel eens voor dat juist om die reden het systeem is omgewisseld? Dus de boiler voor de verwarming en de doorstromer voor de douche?

We douchen om de dag, 5 minuten en helemaal niet warm, hebben geen bad, maken alles schoon via de vaatwasser.
Ben gewoon benieuwd of dat überhaupt kan en energiezuiniger is.
Nee (ieder geval niet dat ik weet). Zoals ik eerder aan heb gegeven moet je de thermostaat heel langzaam op een comfortabele temperatuur zetten en laten staan (zo is je huis/verwarming zijn eigen boiler).
En kun je mij uitleggen wat de Fase 1 doet?

Bedankt.
Lees inderdaad in de handleiding dat de doorstromer op 1, 2 of 3 fase aangesloten kan worden. Per fase 1500w aan vermogen. Sluit je de doorstromer op 1 fase aan dan verbruikt deze 1500w en warmt daarmee minder snel je verwarming op met elektriciteit.

[ Voor 14% gewijzigd door a.boogerd op 11-03-2023 12:31 . Reden: na lezen van 4.3.5 aansluitschema handleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
a.boogerd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Nog even hierop terugkomende, als ik in de handleiding kijk dan zie ik dat de Modul-AIR All-E een driewegklep heeft. Is dat dan niet bedoeld om warm water uit de boiler naar het gesloten systeem te pompen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA1CcYyn4meI3UhfXTuZTnmvIQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQTSbg4RjNtQTH6KdZdYsCYu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Nog even hierop terugkomende, als ik in de handleiding kijk dan zie ik dat de Modul-AIR All-E een driewegklep heeft. Is dat dan niet bedoeld om warm water uit de boiler naar het gesloten systeem te pompen?
Nee de driewegklep is bedoelt om warmte van je warmtepomp of naar je boiler of naar je CV te sturen. misschien helpt deze afbeelding. De koud water in en warm water uit van de boiler (bij de inlaatcombinatie) is gescheiden van de CV zijde van de boiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIAEyt-7UgeeUsQX0n_Qo53qGVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CWghSHoypEXthZtDx2lfy3pP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
a.boogerd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Nee de driewegklep is bedoelt om warmte van je warmtepomp of naar je boiler of naar je CV te sturen. misschien helpt deze afbeelding. De koud water in en warm water uit van de boiler (bij de inlaatcombinatie) is gescheiden van de CV zijde van de boiler.

[Afbeelding]
Dit is heel duidelijk, ik had de tekening al eerder gezien maar met jouw uitleg zie ik het goed. Dankjewel.

Dus dit sluit de boiler helemaal uit op de verwarming, dat is jammer.

Is het dan wel zo dat wanneer het buiten 2 graden is, dat de warmtepomp alle warmte die het kan opwekken doorstuurt naar de verwarming en de doorstromer de rest opvangt? Of is het gewoon zo dat de vloerverwarming volledig door de doorstromer wordt opgewarmd?

Zal dit het dan ook verklaren dat de buren die een vloer hebben van 76m² een minder grote stroomrekening hebben en wij met een vloer van 97m² wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Dit is afhankelijk van je thermostaat.

Is er vraag voor verwarming warmte en er is warmte beschikbaar van je warmtepomp zal dit door je warmtepomp worden aangeboden. Is er onvoldoende warmte dan schakelt je doorstromer bij.

Is er geen vraag voor warmte voor je verwarming gaat de warmte naar je boiler en kan je dat later gebruiken om te douchen.

Daarom is het beter om een comfortabele temperatuur in huis te kiezen. Je huis zou goed geïsoleerd moeten zijn om harde schommelingen tegen te gaan. En je warmtepomp voldoende om het op pijl te houden.

Ga je de thermostaat 2 graden verhogen dan springt de doorstromer bij. Dit is zoals ontworpen want je wil niet 2 dagen moeten wachten om je hele huis op 20 graden te krijgen.

Probeer eens 0.5 graad te verhogen (naar 18.5 graden) en laat dit eens 24h staan. Ik verwacht dat je doorstromer nu niet wordt aangesproken. Doe na 24h hetzelfde naar 19 graden.

Ik denk dat de buren minder agressief de temperatuur verhogen en verlagen. (Ja voor een warmtepomp is 2 graden agressief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
a.boogerd schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:59:
Dit is afhankelijk van je thermostaat.

Is er vraag voor verwarming warmte en er is warmte beschikbaar van je warmtepomp zal dit door je warmtepomp worden aangeboden. Is er onvoldoende warmte dan schakelt je doorstromer bij.

Is er geen vraag voor warmte voor je verwarming gaat de warmte naar je boiler en kan je dat later gebruiken om te douchen.

Daarom is het beter om een comfortabele temperatuur in huis te kiezen. Je huis zou goed geïsoleerd moeten zijn om harde schommelingen tegen te gaan. En je warmtepomp voldoende om het op pijl te houden.

Ga je de thermostaat 2 graden verhogen dan springt de doorstromer bij. Dit is zoals ontworpen want je wil niet 2 dagen moeten wachten om je hele huis op 20 graden te krijgen.

Probeer eens 0.5 graad te verhogen (naar 18.5 graden) en laat dit eens 24h staan. Ik verwacht dat je doorstromer nu niet wordt aangesproken. Doe na 24h hetzelfde naar 19 graden.

Ik denk dat de buren minder agressief de temperatuur verhogen en verlagen. (Ja voor een warmtepomp is 2 graden agressief)
toon volledige bericht
Beide de buren hebben de verwarming op 20 graden en veranderen nooit van temperatuur.

Ik heb zojuist de temperatuur een halve graad omhoog gezet, en zie dat de doorstromer de volle 1.5kW verbruikt. Het is buiten 7 graden. De vorige keer toen de verwarming een lange tijd aanstond en ik zag dat het vlammetje aanging bij de thermostaat ben ik gaan kijken en toen was het ook dat de doorstromer op volle capaciteit aan stond.

Dit is overigens de status van de temperaturen op het moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7BFUbsZ79kvpsHkwnyx1l5dq84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2QU0w29W0hqCSJ7i1DLu580x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obYIZKfb7aZt0-d86SIZqkbktMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hN8Pw6N3sJGvrLkZXgo2Ire.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Belangrijk bij dit soort systemen is dat je geen/weinig verlagingen instelt. Dus geen nachtverlaging van 2 graden, of als je in de ochtend weg bent, gewoon op temperatuur laten staan.

In principe kan je warmtepomp 1700W aan warmte maken; dat gaat je verwarmingssysteem in.
Bij geen warmtevraag gaat de driewegklep naar de boilerspiraal en warmte deze de boiler op.

Kan de warmtepomp je huis warmtevraag niet bijbenen, dan gaat de doorstroomverwarmer aan.
Kam de warmtepomp je boiler niet warmstoken, dan gaat het hitte element van de boiler aan.

Je kan zeker nog tweaken met de instellingen, in dit topic:
Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp en
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog. staan wat meer tips.

Belangrijk om te onthouden: dit systeem heeft zeer weinig eigen vermogen en zal dus snel de elektrische bijverwarming aanschakelen.

[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 11-03-2023 15:48 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frits013
teacher schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:30:
Belangrijk bij dit soort systemen is dat je geen/weinig verlagingen instelt. Dus geen nachtverlaging van 2 graden, of als je in de ochtend weg bent, gewoon op temperatuur laten staan.

In principe kan je warmtepomp 1700W aan warmte maken; dat gaat je verwarmingssysteem in.
Bij geen warmtevraag gaat de driewegklep naar de boilerspiraal en warmte deze de boiler op.

Kan de warmtepomp je huis warmtevraag niet bijbenen, dan gaat de doorstroomverwarmer aan.
Kam de warmtepomp je boiler niet warmstoken, dan gaat het hitte element van de boiler aan.

Je kan zeker nog tweaken met de instellingen, in dit topic:
Ervaringen en instellingen Inventum Modul-Air warmtepomp en
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog. staan wat meer tips.
Dankjewel voor je heldere uitleg, ik moet zeggen, dat ook al zet ik de verwarming op een constante temperatuur, zelfs op 18 graden, dat wanneer de temperatuur daalt, de doorstromer altijd aangaat. Er is nog nooit een situatie voorgekomen dat ik zag dat de verwarming aanslaat op een constante temperatuur zonder dat de doorstromer mee aan gaat.

Is dat niet een beetje merkwaardig?

Ik ga de rest zeker lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwarming retour op 16,5 graden is erg opmerkelijk. Bij vloerverwarming zou de retour een paar graden boven de ruimtetemperatuur moeten zijn (en bij opstarten ~ruimtetemperatuur).

Is het echt zo koud in huis of is daar iets geks aan de hand?

Het concept 'verwarming slaat aan' is wat mij betreft keteldenken; een warmtepomp mag in een week als deze gewoon 24/7 draaien. Je huis verliest immers continu warmte dat continu aangevuld mag worden.
(edit: er zijn warmtepompen die met een retour onder de 20 graden altijd de hulpverwarming inschakelen wegens een beperking van het koudemiddel/expansieventiel/compressor. Ik weet niet of dat ook voor de Ecolution geldt).

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2023 16:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Het lijkt er inderdaad op dat je huis erg koud is. 16,5 graden retour water van je vloer verwarming maar ook een lucht in (vanuit je huis) is slechts 17.6 graden.

De warmtepomp haalt nu 10.8 graden uit de lucht (17.6 in en 6.8 uit). Snap wel dat je doorstromer even goed bij moet springen. Probeer langzaam je huis op temperatuur te brengen. Hoe hoger je temperatuur in huis hoe meer warmte uit de lucht gehaald kan worden.

Je kan het snel doen maar dan zal dit veel stroom kosten.

Hier nog een instructie video wat het e.e.a. via het display uit te lezen is YouTube: Modul-AIR bedienen en instellen | Inventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@frits013 Vraag de CV-pomp snelheid eens op.
Welke thermostaat heb je?

21m2*50W/m2=1000W. Dit zou in houden dat je vloer 1000W meer aan kan dan de buren. Ja dat scheelt.

Zover ik de regelstrategie van de Modul-AIR kan doorgronden gelden de volgende (simpele) regels:
- Temperatuur 0C lager dan gewenst, zet compressor aan
- Temperatuur 0,9-1C hoger dan gewenst, zet compressor uit
- Reageert niet op gevraagde watertemperatuur of andere PID regeling van de thermostaat.

Notes:
- Compressor kan niet moduleren. Maakt warmte of niet.
- Compressor rent zo hard mogelijk, continue.
- CVpomp kan moduleren
- Flow kan moduleren.

Daarmee kan je op andere manier toch een beetje regelen, maar niet gestuurd vanuit thermostaat.
- Flow wordt bepaald door behoefte / instelling. 0-10V signaal via CO2 of RH meting of met de stand I-II-III.
Dit doet die binnen de grenzen die je aangeeft in het menu.
Als het minimum dus al overventileert moet die nog lager. Compressor gaat aan bij 125m3/hr.
Indirect bepaal je hiermee een maximaal de te onttrekken warmte.
Hoe meer lucht hoe meer energie (Q=flow*dT*c)
Gezien je uitgaande temperatuur niet naar 3C gaat, ventileer je best hard.
Dus pas als de buitentemperatuur boven de 12C zou je vandaag extra energie binnenhalen.
Anders gooi je energie naar buiten.
- CV pomp kan meer of minder water door je vloerverwarming sturen.
Afhankelijk van je max/min instellingen. Zou beginnen met 100%, mijn idee en daarna 50% en dan check.
Gezien je maar een paar graden verschil hebt, haalt die maximaal warmte eruit en stopt dat in de vloer.
Bij mij kan die een dT halen van 10C, vloertje van 5m2 met flow 125m3 lucht. Tin=20C, Tuit=3C. Flow=100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoV
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03-2023
frits013 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Beide de buren hebben de verwarming op 20 graden en veranderen nooit van temperatuur.

Ik heb zojuist de temperatuur een halve graad omhoog gezet, en zie dat de doorstromer de volle 1.5kW verbruikt. Het is buiten 7 graden. De vorige keer toen de verwarming een lange tijd aanstond en ik zag dat het vlammetje aanging bij de thermostaat ben ik gaan kijken en toen was het ook dat de doorstromer op volle capaciteit aan stond.

Dit is overigens de status van de temperaturen op het moment:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey Frits,

Ik heb dezelfde modul air unit als die jij hebt, maar dan inclusief een warmte terugwin Unit (Greencomfort) en een 150 ipv 180 liter boiler. Voor het praktijkverbruik zouden deze verschillen echter weinig moeten uitmaken naar mijn idee.

Ik heb me de afgelopen 2 maanden erg verdiept in dit systeem en er in totaal uren op een stoeltje voorgezeten om te kijken wat de modul air in welke situatie precies doet/verbruikt om vervolgens door instellingen te weizigen tot het beste resultaat te komen.

Hoewel ik het grotendeels eens ben met de vaakst voorkomende conclusie hier van tweakers in verschillende topics dat dit een slecht/onzinnig systeem is, heb ik in mijn eigen situatie de laatste maand een zeer positief resultaat behaald. Ik vraag me echter af of dit voor jouw grotere woning ooit haalbaar zal zijn.

Hoe dan ook een paar vragen en tips die willicht kunnen helpen.

Mijn situatie: Nieuw sociaal huurappartement begane grond met een totaal vloeroppervlak van 50 m2. vloerverwarming, E-label A+++, maar bij een andere bewoner in hetzelfde complex is er met dezelfde modul air instellingen ook een goed resultaat behaald terwijl hij 83 m2 vloeroppervlak heeft wat weer meer bij jou in de buurt komt.

* Ik woon hier nog niet volledig, maar het is binnen wel 24/7 minimaal 19° en meerdere keren per week wordt de boiler leeggetapt voor kwasten schoonmaken / douchen etc.

Een paar dingen in dit topic die mij opvielen:

* Volgens de foto van de temperaturen van jouw modul air is het verschil tussen in en uitblaas slechts rond de 10°... hoe komt het dat de lucht die je uitblaast nog zo warm is?

Is het luchtdebiet zeer hoog ingesteld? Indien ja, waarom? Het thermisch vermogen van het systeem is iets hoger bij meer luchtdebiet, maar dit weegt in geen geval op tegen de gigantisch hoeveelheid (zeer)koude lucht die je met de huidige temperaturen weer naar binnen zuigt.

Luchtdebiet niet hoog ingesteld? Is het een sensorfout en is de lucht die je systeem verlaat misschien wel kouder? Of werkt je modur air gewoon niet goed?

Ter vergelijking: mijn modul air blaast momenteel lucht uit van 1,5°. De lucht-in (afzuig uit huis) is 19,7. Een vershil van ruim 18 graden. Bij mij is dit verschil eigenlijk altijd wel minimaal 16 graden geweest met een debiet van 120m3. Nou weet ik natuurlijk niet of dit de werkelijke temperatuur is of dat inventum het op de display mooier maakt dan dat het is, maar gezien mijn resultaten geloof ik dit wel.

* ik heb puur om te onderzoeken waar het omslagpunt ligt waarbij het warmtepompvermogen zonder doorstromer niet voldoet de doorstromer een week geleden volledig uitschakelt in het menu.
Thermostaat op 24° zodat er sowieso 24/7 warmtevraag zou zijn.

-Zondagochtend: Doorstromer uit, begintemperatuur afgelezen van thermostaat 20° , lucht in 19,8.
Ma&Di: temperatuur thermostaat 19,5, lucht in 19,6 -19,3
Wo: thermostaat 19,5, lucht in 19,1
Do: thermostaat 19, lucht in 18,7
Vr: thermostaat 18,5 , lucht in 18,2 doorstromer aangezet en ingesteld op 1,5 KW. ( mijn systeem gaat tot 4,5 maar dit kun je makkelijk limiteren in het menu)
Zaterdagochtend: thermostaat 20°, lucht in 19,8. Tussen vrij en zaterdag heb ik doorstromer op 1,5KW 7,5 uur aan gehad. Extra verbruik doorstromer: 11 KW.
Temperatuur nu: thermostaat 20° , lucht in 19,7.

Totaalverbruik afgelopen week in KWH warmtepomp + WTW unit inventum + ventilatie + stilstandverlies boiler + ~200 liter water@55 graden:
Zo 7,9 KW
Di 7,4 kW
Wo 7,1 KW
Do 8,9 KW (boiler ging die dag tot 65°. Anti-legionella run?
Vr 19,2 KW
Za 6,9 KW
Schatting vandaag: 7 KW

Ik vind dit zeer nette cijfers aangezien het deze week behoorlijk koud was en de voordeur vrijdag tijdens het klussen soms lang open heeft gestaan.

Afgaande op de afgelopen maanden maak ik de volgende ruwe schatting:
Ingestelde temperatuur gehele huis: 19,5
- doorstromer springt vaak even aan als temperatuur buiten lang onder 0° is, bij -5 helemaal.
- Warmtepomp kan CV zelfstandig voorzien zonder doorstromer wanneer gemiddelde buitentemperatuur over 24 uur 5° of hoger is.
Bij 10+ buitentemperatuur is er +- 6 uur per dag lang geen warmtevraag CV waardoor de WP voldoende tijd heeft om de gehele boiler op te warmen.

Toen ik de sleutels kreeg was het verbruik van de maanden ervoor een stuk hoger. Dit komt naar mijn idee door een paar dingen:

Doorstromer was ingesteld op 4,5 KW. Deze ging te pas en te onpas aan, vooral snachts. Resultaat: snachts hoog verbruik, overdag geen warmtevraag omdat huis warmer werd dan ingestelde temperatuur door alle warmte die snachts in het huis werd gestopt. Warmtepomp ging uit terwijl dat juist niet is wat je wil. Je wil eigenlijk dat je WP 24/7 draait en de doorstromer alleen meehelpt als het echt niet meer lukt. Ik heb de doorstromer dus ingesteld op max 1,5 kw met een max aanvoertemp van 35°. Weet echter niet of dat bij jou haalbaas zou zijn.

Mijn "A+++ appartement" zat vol met plekken waar een gigantische hoeveelheid buitenlucht naar binnen lekte. Ik heb alles nagelopen en allemaal dichtgekit / gepurt. Ik weet niet in hoeverre dit bij jou zal helpen aangezien jij geen balansventilatie hebt. De lucht die je WP eruit blaast zal dus hoe dan ook terug moeten worden gezogen via andere plekken.

Wat me ook erg opvalt is de aan en retourtemp van jouw vloerverwarming behoorlijk laag is. Dit doet mij vrezen dat het systeem voor jouw situatie gewoon zeer onderbemeten is. Mijn gemiddelde aan en afvoer zonder gebruik van doorverwarmer is aanvoer tussen de 24-25,5 en retour tussen de 19,5 -20,50. De pompsnelheid is doorgaans 42-48%.

Maar om een heel lang verhaal kort te maken vind ik jouw verbruik alsnog wel schrikbarend hoog voor het opp van je woning. Als ik jou was zou ik het volgende uitzoeken:

* wat is het ingestelde debiet van je warmtepomp? Deze zou ik ( zeker met huidige lage buitentemperatuur zo laag mogelijk houden, dus het minimale van 120 m3. Dit kun je instellen in het menu.
- is het debiet al ingesteld op 120m3? Of iets daar dichtbij? Dan zou ik uitzoeken waarom de uitblaas naar buiten nog zo warm is. Want dit systeem zou toch minimaal een delta-t van 15-18 graden moeten halen. Dit doet de mijne immers ook zonder problemen.

Wat heeft voorrang op WP? de CV of Boiler? Ik zou hem deze tijd van het jaar altijd op CV zetten tenzij je echt een tekort aan warm water hebt.

Waarom is verschil tussen aan en afvoer cv bij jou maar 3 graden? Het beste volgens inventum is 5 graden.

Hoe kan het dat je zo veel energie in je nieuwbouwwoning moet stoppen om het aangenaam warm te krijgen? Urenlang 4,5 KW is nogal een smak aan warmte.

Als je wil kijken of het systeem zonder behulp van doorstromer voor jouw huis enigszins toereikend is
Kun je bijv de temperatuur in huis naar 21 graden brengen. Vervolgens zet je de doorstromer volledig uit en laat je alleen de Warmtepomp 24/7 draaien. (Debiet op het minimale van 120m3). En kijk je hoe lang het duurt voordat het afkoelt in huis.

0,5 of 1 graden in 24 uur? Dat zou redelijk zijn. 1 -2 graden? Warmtepomp onderbemeten of plekken waar koude lucht binnenkomt die wellicht makkelijk te isoleren zijn.
2-3 + graden in 24 uur? Dan is dit een waardeloos systeem voor jouw woning omdat je maar een fractie van de benodigde warmte efficiënt op kan wekken. De rest gaat electrisch en dus met COP=1. In dat geval was een oude CV ketel of een ander type warmtepomp (met buitenunit) veel beter geweest.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 19:28
Met grote interesse heb ik dit topic gelezen. De andere topics heb ik ook al doorgespit maar mijn vragen blijven.
Ik heb een gloednieuw A+++ appartement met vloerverwarming en helaas een Inventum Modul-Air icm de Green Comfort. Ook ik ervaar een hoog verbruik, de wp leeft een eigen leven. In de winter niet warm te krijgen en nu met de mooiere dagen loeit dat ding op de meest vreemde momenten. De cv aanvoer en retourtemperatuur is hoog. Regelmatig ruim boven de 60gr wat volgens Inventum niet kan. Installateur is er al 2x bij geweest en vind het allemaal normaal. Volgens de laatste is het gebruikelijk dat de doorstromer bij 7 of zelfs 10gr buitentemperatuur op vol vermogen bijspringt. Er zou dan warmtevraag zijn. Echter die is er niet, boiler is op temperatuur, cv aanvoer/retour te hoog en ook de green comfort heeft geen warmtevraag. Hoezo energiezuinig!
Thermostaat staat nu op 18gr, de koudere dagen op 19,5 (hoger geeft een verbruik van 10 tot 15 kWh in de nacht zonder comfortabele warmte).
Thermostaat geeft als ruimtetemperatuur tussen de 21,5 en 22,5 aan, dit schommelt in korte tijd en blijft met name in de vroege avond vanaf dan hoog.
Woonkamer is 35m2, slaapkamers staat de thermostaat op 7,5, ruimtetemperatuur is daar nooit onder de 19gr.
Iemand een idee hoe ik de aanvoertemperatuur naar beneden kan instellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLpGJP6bbTfRRXh-NY99Guqsi98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMYe6gD2ziwmfVhR9vLZT8Hs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CMSnlZDloDHKbZHhWa4zWM49xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5sYvGtYCEiwwVLZcDSk4ftU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Clqw1wVigfpM9R3-5QiXsL01HxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbmqqjfSFOrqfn92wwYWn9P7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzsxp44_g4kThk2pUxsJx8jJpEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUbIlR0YaLKktQA2iMELofVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCxrye8pAPC8p7RTfAw6rjYTouc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc43Dp7FYQI5pigYMe0qwEHq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Araik Ben je nu de boiler aan het opwarmen geweest?
Nu staat alles uit en heb je heel laag luchtdebiet.
Tijdens WP bedrijf staat die op 125m3, dan ventileer je 2x zo veel.
Aanvoer is niet lager in te stellen. Je moet door de afgifte te vergroten ervoor zorgen dat de temperatuur cv-retour zo laag is, dat de cv-aanvoer niet boven de maximale aanvoer temperatuur komt.
Staat er een bypass open?
Verkeerd aangesloten?
Is er wel waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Dapdodo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:38:
@Araik Ben je nu de boiler aan het opwarmen geweest?
Nu staat alles uit en heb je heel laag luchtdebiet.
Tijdens WP bedrijf staat die op 125m3, dan ventileer je 2x zo veel.
Aanvoer is niet lager in te stellen. Je moet door de afgifte te vergroten ervoor zorgen dat de temperatuur cv-retour zo laag is, dat de cv-aanvoer niet boven de maximale aanvoer temperatuur komt.
Staat er een bypass open?
Verkeerd aangesloten?
Is er wel waterzijdig ingeregeld?
Je zou denken de boiler opwarmen, maar te pas en te onpas gaat ie verwarmen tot de 63gr en klapt dan uit.
Geen idee of er een bypass openstaat, hoe kan ik dat zien?
Ik denk inderdaad dat eea verkeerd is aangesloten en evt waterzijdig niet goed ingeregeld is.
Helaas zegt de installateur dat alles naar behoren werkt. Tijdens dat opnamemoment zal dat wellicht zo zijn, mijn ervaring is dat er iets niet klopt. Net weer een cyclus van 3u, verwarmen tot 63gr en dan klapt ie uit. De ene keer gaat ie weer verwarmen wanneer de temperatuur 40gr is of soms pas bij 18 gr, maar evengoed een andere keer pas bij 55gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Araik Toch verbaasd het me niks wat er bij jouw gebeurd. Maar
1. Hoe maken we dit jouw duidelijk?
2. Hoe vinden we een gewenste situatie?
Stappenplan:
1 https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html denk je dat je zoiets werkend krijgt met wemos mini? Dan kan iedereen je logfiles volgen.
2 Welke thermostaat heb je en hoe is je totaal schema in je appartement.
3 Waterzijdig inregelen, Als je zelfregelende thermostaten hebt in de ruimte met thermostaat, zet die dan vol open. Regel de andere naar behoefte.
4 Leer zijn strategie begrijpen.
De compressor
a. Ga aan als er warmtevraag is en zorg voor een dT water tussen in en uit van 10 a 12C
b. Als het niet lukt om dT te handhaven voer dan de Taanvoer op tot 60 a 63C verder kan die niet.
c. Ga door tot de temperatuur 1C boven setpoint is en ga dan uit.
Ventilatie
a. Regel aan de hand van 0-10V de ventilator snelheid. Vocht of CO2 metingen in huis.
b. Als ventilatiesnelheid lager dan 125m3 en compressor draait, ga op 125m3 minimum draaien.
5 Ken de gevolgen van zijn regelstrategie
a, Als je thermostaat moduleert, schakelt die waarschijnlijk kort aan om temperatuur daling te remmen. Echter door 4. gaat die daarna direct door tot 1C boven setpoint thermostaat.
b. Als je afgifte te laag is, komt er te warm water terug Tretour. Dan haalt die dT van 10C niet en kan die Taanvoer verhogen. De compressor moduleert niet. Taanvoer stopt ergens rond de 60C.
c. Als normale ventilatie 60m3 is. Over ventileer je met 125m3. Dus waar komt die lucht vandaan? Is die koud en geeft die oncomfortabel gevoel.
d. wanneer die start is zuiver afhankelijk van je thermostaat.
e. Tlucht uit verlaagt die maximaal tot een minimum van 4C. Dat is x hoeveelheid lucht, zijn maximum vermogen.

Als je dit op je antwoorden toepast zul je zien dat het verklaarbaar is.
Echter hoe geraken we dan op een punt waar je naar toe wilt?
- Ten eerste er is geen stooklijn.
- Enige optie die ik nu zie, is een Isense thermostaat en de software op de wemos aanpassen. Ik doe dat nu zelf ook. Doordat die rechtstreeks op een vloerverdeler zonder pomp zit, mag de Tretour niet hoger dan 35C. Dus als die wordt bereikt dan wordt de Troom verlaagd naar 15C voor een half uur. En dan mag die weer een poging doen. Meestal betekent dit dat die 2x een run doet op een avond. Voor de badkamer mooi zat om een daar een lekkere temperatuur te hebben.
Tevens lees ik extra getallen uit, wat vermoedelijk het elektrische verbruik per dag is en de thermische opwekking. Je gaat dan de thermostaat overrulen, maar dat is dan niet anders.

Mogelijk is het nu te warm en zul je kouder weer moeten afwachten. Maar een logger helpt veel.

[ Voor 22% gewijzigd door Dapdodo op 20-05-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Oke, een heel technisch verhaal!
Hmmm op dit moment is er weer een piek. Begrijp ik goed dat de buitentemperatuur of de warmte in huis er niets mee te maken heeft?
Ik heb een Inventum Eva thermostaat, die staat op 17gr. Ruimtetemperatuur is nu 24gr. Slaapkamers (2) staan op 7,5gr. Daar is de ruimtetemperatuur rond de 22gr.

Cv aanvoer 48gr, cv retour 46,8gr. Luchtdebiet 120m3
Ventilator 38%, cv pomp 80%

Vloerverwarming is toch ltv? Waarom zou die dan zo hoog verwarmen. Ik begrijp dat zeker met deze temperaturen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Araik
Volg eens fysiek of je nu de boiler aan het verwarmen bent of je huis. Even voelen welke leiding warm is.
Hoe staat de driewegklep?
https://www.inventum.com/...g-Ecolution-Modul-AIR.pdf
Welke versie van 1.4 heb je?
Als je nu je huis aan het opstoken bent klopt er iets niet. Dan lijken de boiler en de CV verkeerd om te zitten.

Oh jee, een EVA thermostaat. Die had ik ook en heb hem na een half jaar sukkelen eraf gehaald. Hij ligt nu hier in de kast te verstoffen, totdat de software ervan een stuk beter is dan die was. De ontwikkeling was gaande maar zeker nog niet af. Mogelijk kan die zelf niet terug, als die zich niet laat overrulen door de OpenTherm Man in The Middle.
Heb je de app al gedownload? En hoe staat die daar ingesteld.
Een of ander schema, dat niet bij jouw leven past?
Zoek anders even zijn handleiding om die te installeren. Vond hem lastig te vinden in de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Fijn dat je mijn vragen wilt beantwoorden! Zo word ik heel wat wijzer. De driewegklep stond op boiler, dus conclusie is dat die werd opgewarmd? Is het normaal dat de boiler dan 2 tot 4 keer per dag met de ene keer 3u en de andere keer 1u opwarmt? Ik gebruik zeer weinig tapwater namelijk.
Ik heb de All-E met Green Comfort (WTW-D).
De Eva is erop geplaatst omdat de Honeywell conflicteerde en een andere warmtevraag/setpoint hanteerde dan de warmtepomp, 2 kapiteins op 1 schip.
Helaas is de app niet te installeren, alles al geprobeerd. Hmmm heb ik weer iets om in te duiken 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Araik Ja dat is normaal als je hem niet beperkt, cq de hysterese groter zet. Hoe groot is je boiler?
https://www.inventum.com/...g-Ecolution-Modul-AIR.pdf
blz 20 en 21. Als die op 65C comfort staat, is dat teveel. Als je alleen bent lijkt me afhankelijk van de grote van de maxtank 45C genoeg.

De greencomfort handleiding:
https://www.inventum.com/...atiehandleiding-v01.1.pdf
Dat ding kan dus warmte terugwinnen voor boiler verwarming (A-AB), maar kan ook de lucht verwarmen. Als die dat doet kan de radiator/vloerverwarming tandje lager. Als die op B-AB staat gaat die de lucht verwarmen.
En zal warmte uitwisselen tussen de inkomende lucht en de uitgaande lucht.

Als je dus alle temperaturen zou loggen die in en uit de installatie gaan (Modul-AIR en greencomfort en maxtank). Dan ga je hem wel leren begrijpen.

Wordt vervolgd...

[ Voor 28% gewijzigd door Dapdodo op 21-05-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
180liter boiler, staat op eco55. Als ik m op eco+45 zet is het energieverbruik zeker 2x lager. Maar dan komt het legionellaverhaal om de hoek kijken.

De inblaas heb ik op -5 gezet ipv -3. De lucht werd door de Green Comfort voorverwarmd en ook ingeblazen terwijl het warm genoeg is in huis. Scheelt ook weer behoorlijk wat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Araik Stuurt die EVA via OT, of aan/uit?
Kan je dat zien volgens handleiding?

Boiler op 45C kan wel mits je hem meerdere keren per week ververst door douchen. Dus na je vakantie wel even op 60C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Eva is OT
Oke dus 45gr is veilig? En dan 1x per week tot 60gr verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Araik schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:12:
Eva is OT
Oke dus 45gr is veilig? En dan 1x per week tot 60gr verwarmen?
Dat is wel het meest gebruikelijke voorschrift. Afhankelijk van je eigen gezondheid kun je veiliger kiezen of meer risico. Wat je hier wel in overweging moet nemen is waar het verwarmingselement zit en hoe die dat gebruikt. Want als dat halverwege zit is die niet van boven tot onder 60C, maar voor de helft. Bij veel boilers zit daar nog wel een designprobleempje.

Ik heb een vat dat ik via mijn collector van onder tot boven op 80C krijg met zon. Dus ik maak me niet druk vanaf april. In november zet ik de legionella cyclus van 1x per week weer aan. Dus kan niet voor jouw spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Klopt hier is die boven warmer dan onder. Meestal 3 tot 5 graden verschil. Ach ik maak mij niet zo overdreven bezorgd wat legionella betreft. Douchekop eerst in een emmer oid dan valt de nevel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Alles bij elkaar heb je nu denk ik wel de informatie die je nodig hebt om uit te zoeken waar dat die zoveel verbruikt.
Als je dan in je achterhoofd houdt dat die max ongeveer 600W verbruikt als de compressor draait
60W als die alleen ventileert
En meer dan 1 kW betekent elektrisch verwarmen (COP=1).
Dan moet je zijn gedrag en verbruik gaan snappen. En hopelijk ook waarom te hoog naar jouw mening.
De wens is dan de vader van de gedachte.
Anders een Isense erop met OTGW, dan kan je alles zelf regelen.

Maar wees je bewust, door je lage afgifte of de korte weg van B-AB in je greencomfort, komt er te heet water terug. En dus blijft de aanvoer stijgen, dus of je greencomfort knijpen of de rest verder open.

Tijd voor meten is weten.

[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 21-05-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Eventueel je boiler nog een extra jas van isolatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
Thnx voor de input tot zover. Je hebt mij een heel stuk op weg geholpen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-06 12:34
Topic is al wat maandjes geleden, maar wilde toch graag de vraag stellen:

Wat zijn de ervaringen of aanbevelingen omtrent de voorrang instelling. Overal lees en hoor ik dat voorrang: CV de voorkeur heeft en het beste is voor de constante ruimte temperatuur, maar toch is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met voorrang:Boiler als instelling. Inventum geeft hierover aan dat dit enkel van toepassing is wanneer "bewoners klagen over te weinig warm water".

Na een eerst jaar hebben wij een toren hoge energienota, maar dat is na een bouwperiode en kapotte warmtepomp wel verwacht. We hopen komende winter toch wat minder te verbruiken en wil daarom ook graag meer info over de voorrang instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Leezer14 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:46:
Topic is al wat maandjes geleden, maar wilde toch graag de vraag stellen:

Wat zijn de ervaringen of aanbevelingen omtrent de voorrang instelling. Overal lees en hoor ik dat voorrang: CV de voorkeur heeft en het beste is voor de constante ruimte temperatuur, maar toch is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met voorrang:Boiler als instelling. Inventum geeft hierover aan dat dit enkel van toepassing is wanneer "bewoners klagen over te weinig warm water".

Na een eerst jaar hebben wij een toren hoge energienota, maar dat is na een bouwperiode en kapotte warmtepomp wel verwacht. We hopen komende winter toch wat minder te verbruiken en wil daarom ook graag meer info over de voorrang instelling.
Also interested. There was no real cold but the consumption raised significantly. So really worried and wonder if can be adjusted via the settings. Are there any sort of recommended experience-based settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serry
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb ook de Inventum Modul-Air met Greencomfort. Ik heb echt een bizarre energieverbruik. Ik heb de foto's toegevoegd. Ik heb vorige week de thermostaat op 19.5 grC gezet, daarna niets meer aan gedaan en het ging goed tot en met woensdag (20 nov). Op donderdag begon een heel vreemd verbruik.
Ik merk al 2 dagen onderhand dat het verbruik steeds schommelt en om de 15 minuten een piek komt van een hogere energieverbruik. Ik heb gekeken wat er gebeurt, en zag dat bij iedere piek ook de doorstromer aan staat.
Het vlammetje op de thermostaat gaan aan wanneer de doorstromer aangaat en dus de piek komt, en gaat uit wanneer de piek voorbij is en de doorstromer dus ook uit staat.
Ik verbruik niet anders dan anders, het huishoudelijke verbruik is hetzelfde en ik heb geen nieuwe apparaten aangesloten.
Ik woon sinds maart in dit nieuwbouw A+++(+) appartement, 68m2, vloerverwarming middels de warmtepomp en dus het hele Modul-Air systeem.
Weet iemand hoe dit kan komen dat de verwarming telkens aan-uit-aan-uit gaat? De buitentemperatuur is deze week ook onder 4 graden, zou het daar aan kunnen liggen? Dat de verdamper te koud wordt en hij steeds moet stoken om te voorkomen dat iets bevriest (een hypothese..)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc2IZNGLVrjKn40MXh08jMOHDzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iv9i1o2qWVeTGzPZZPZrFuPU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ0oWqKOXru05QUnBjSkcU5MVGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQUuVb5JQRYki6MpvNgLEOF0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZs9WSW0oZRfxUR6wqFeLLsGunI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iGWP3iDsaDrOJxD0PtVpJQe2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIBoHsuq-lRUzOFzCWarQhRGWx0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/y4pIrSjzM1I8Ig4Eab11a5UJ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo_7zq5cTqiivXBPLvrIk-7mGdU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GmXPTc74RfJDunEYpkSlgIOg.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ_lASNRq1UB9A5a0RiMspbE6dE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SrIerrrreO6E4I44oelQfvcZ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtA9GTgQRFpEyZ1jKtONJNIl41E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XvrbI80YWepycShrXFSjt4et.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFhJ6MQuwkru6KE_kwpbergffDY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zZsvgoJm4Vmbd1TNt2K3onrc.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pa93nifOmHDkRCX91vk2U3-qiU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8GuKpPFvinSlPujyJS5uIeki.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAl2jnV4gMSMaWMVkyn9onxY3NY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fKLV9PX8I4ncL037QA2ZDuVd.gif?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
serry schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:19:
Hallo Allemaal,

Ik heb ook de Inventum Modul-Air met Greencomfort. Ik heb echt een bizarre energieverbruik. Ik heb de foto's toegevoegd. Ik heb vorige week de thermostaat op 19.5 grC gezet, daarna niets meer aan gedaan en het ging goed tot en met woensdag (20 nov). Op donderdag begon een heel vreemd verbruik.
Ik merk al 2 dagen onderhand dat het verbruik steeds schommelt en om de 15 minuten een piek komt van een hogere energieverbruik. Ik heb gekeken wat er gebeurt, en zag dat bij iedere piek ook de doorstromer aan staat.
Het vlammetje op de thermostaat gaan aan wanneer de doorstromer aangaat en dus de piek komt, en gaat uit wanneer de piek voorbij is en de doorstromer dus ook uit staat.
Ik verbruik niet anders dan anders, het huishoudelijke verbruik is hetzelfde en ik heb geen nieuwe apparaten aangesloten.
Ik woon sinds maart in dit nieuwbouw A+++(+) appartement, 68m2, vloerverwarming middels de warmtepomp en dus het hele Modul-Air systeem.
Weet iemand hoe dit kan komen dat de verwarming telkens aan-uit-aan-uit gaat? De buitentemperatuur is deze week ook onder 4 graden, zou het daar aan kunnen liggen? Dat de verdamper te koud wordt en hij steeds moet stoken om te voorkomen dat iets bevriest (een hypothese..)?
Je energiebalans zegt nu dat er meer dat je warmte moet toevoegen, dan je kan regenereren.
Works as designed

Je kan dan niet meer de hoeveelheid energie terugwinnen, dan je verliest.
Energiehoeveelheid die je door de muur verliest, kan je niet meer terughalen door de binnenlucht onder de buitenlucht te koelen. Want je kan niet lager dan 4C anders bevriest inderdaad de verdamper.
Dus gaat het Elektrisch element aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almar Lukas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02 15:09
Ik heb ook een geweldige ervaring in onze nieuwbouw woning met deze fantastische warmtepomp. (NOT)

Nadat ik klacht bleef houden dat de woning niet lekker op temperatuur kwam en inderdaad met hoge elektra kosten zat, heb ik er een extern bedrijf een onderzoek laten instellen op de installatie zoals deze in ons appartement is geplaatst.

De conclusie was dat gewoon simpelweg de flow van de vloerverwarming niet geregeld kan worden waardoor en geen juiste temperatuur in de vloer komt en de doorstromer hierdoor om de haverklap inkwam.

Volgens het vloerplan heeft de vloerverwarming 12 ltr/min nodig en heeft een vermogen nodig van 5,1 kW.

Ik heb nu halve vloer uit staan en de flow ingeregeld zoals het hoort te zijn, en de doorstromer is er nog geen 1 keer aan te pas geweest.

Advies is dan aan ons geweest om de vloerverwarmingsunit te wisselen naar 1 met een circulatiepomp in overleg met Inventum, omdat de pomp van de modul air gewoon weg niet genoeg capaciteit heeft om dit te circuleren waardoor de temperatuur van de vloer zo laag word dat deze niet opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1nay13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 01:13
Hello everyone,

I do not speak Dutch, can only read it fine.

After reading all the discussions regarding this heat pump, I understood one thing: the element should have had modulation.

I reckon what is happening now is that if the thermal requirement is, let's say 2kW, and heat pump is able to deliver 1.4kW, it is unable to just add additional 600W with the element, but it is modulating the heatpump to 500W output while the element is full-filling 1.5kW (on/off), which is basically a disaster!

Not sure if this makes sense. Could have made the product an excellent option for small apartments, or at least a more viable option.

[ Voor 6% gewijzigd door V1nay13 op 22-04-2025 19:27 ]

Pagina: 1