Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50
bilalhp schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:39:
- Wat betekent EEV? (Hoe moet ik PositionEEV en EEVOutletTemp interpreteren)
- Wat is ThreeWayValve en 4PortValve?
EEV - Elektronisch Expansie Ventiel. Deze bepaalt hoeveel/snel koudemiddel er van je condensor naar je verdamper mag stromen. Hiermee wordt je verdampingstemperatuur bepaalt. Je EEVOutletTemp zal hier ongeveer gelijk aan zijn.

ThreeWayValve slaat in dit geval denk ik op de 3 wegklep die bepaalt of je in SWW of CV bedrijf staat.

4PortValve zal de vierwegklep zijn. Hiermee kan je schakelen tussen verwarmen of koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
Eriko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:53:
Interessante Grafana plaatjes!

Gezien dat er wat sensoren hier en daar zijn gemist, vind ik vervelend dat er geen duidelijke csv bestanden zijn. Daar wil ik graag een paar sensoren toevoegen in bijbehorende csv bestanden. Wie kan de rows hier in dit forum gooien voor de volgende sensoren:
- humidity van de thermostaat VRC720
- modulatie
- flow (l/h)
voor de VWL125/6 / MEH97/6.
Modulatie en flow kan je in de 08.hmu.csv vinden (In Github bij JonesPD)

https://github.com/john30...ree/master/ebusd-2.1.x/en

Modulatie van de pomp:
code:
1
2
3
4
*r,,,,,,B51A,05,,,IGN:3,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
*w,,,,,,B51A,06,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

r1,,CompressorModulation,,,,,FF3225,,,UIN,10,%,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Flow:
code:
1
2
3
*r,,,,,,B514,05,,,IGN:2,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

r1,,BuildingCircuitFlow,,,,,2B03FFFF,,,UIN,,l/h,Current heating water flow rate (liter/hour),,,,,,,,,,,,,,,,,,

Mijn probleem met CompressorSpeed en dergelijke ook opgelost...
Zat hem in de mqtt-hassio.cfg waar ik volgende filter weggehaald heb... Nu veel meer info (te veel) beschikbaar...
Enkel nu de csv's opkuisen, maar ik ben er bijna...

Ik plaatste volgende regel in commentaar:

code:
1
# filter-name = status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|^load$|^party$|sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:48
@Infernoken bedankt voor deze info.

Echter

r1,,CompressorModulation,,,,,FF3225,,,UIN,10,%,,,,,,,,,,,,,,,,,,, geeft een foudcode aan:

2023-11-08 08:21:18.255 [update error] unable to parse poll-read hmu CompressorModulation from 3108b5140405ff3225 / 00: ERR: invalid position

Stel dat ik de filter-name regel wil behouden en dat ik de flow 'l/h' ga toevoegen in deze filter. Wat moet deze filter zijn?
filter-name = l/h|status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|^load$|^party$|sensor

Is dit dan goed?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Eriko schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:32:

Echter

r1,,CompressorModulation,,,,,FF3225,,,UIN,10,%,,,,,,,,,,,,,,,,,,, geeft een foudcode aan:

2023-11-08 08:21:18.255 [update error] unable to parse poll-read hmu CompressorModulation from 3108b5140405ff3225 / 00: ERR: invalid position

Stel dat ik de filter-name regel wil behouden en dat ik de flow 'l/h' ga toevoegen in deze filter. Wat moet deze filter zijn?
filter-name = l/h|status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|^load$|^party$|sensor

Is dit dan goed?
Voor de compressor modulation zou ik anders even de standaard csv uit JonesPD Github proberen en kijken of deze werkt?

Ook dan zal de filter moeten aanpassen zodat deze data door de MQTT komt, dus bv. volgende aan die regel toevoegen...

|compressor

Voor flow,... De naam voor de flow is "BuildingCircuitFlow" (tenzij je de CSV aanpast)
Dus ik zou filter regel zo aanpassen en |flow toevoegen...

Dus indien je beide neemt kom je aan:

code:
1
filter-name = status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|^load$|^party$|sensor|compressor|flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Ik zie bij mij heel veel op unknown staan maar als ik die vervolgens op in de logging dan zie ik wel data COP bijvoorbeeld.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Infernoken schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:18:
[...]

Voor de compressor modulation zou ik anders even de standaard csv uit JonesPD Github proberen en kijken of deze werkt?
Ik kon geen enkele woord 'CompressorModulation' vinden in de github :( :
https://github.com/search...essorModulation&type=code

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atimmerman
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-04 21:01
Eriko schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:30:
[...]

Ik kon geen enkele woord 'CompressorModulation' vinden in de github :( :
https://github.com/search...essorModulation&type=code
De modulatie wordt in hmu\state meegegeven.
- name: "WPmodulatie"
state_topic: "ebusd/hmu/State"
value_template: "{{ value_json['0']['value'] }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ik zie deze state wel.

Wat is juist de compressor modulatie? Is dat deze state of utilization?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReUKamlNdPJGN6l9Dy2WPSzih5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/he5D0nc2WoUC58gjHV8x7fGr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB6hZTXhXbOQI1YkzvlFgnIvkK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Da5hVGUxnuZkKWJKIe4GW0zJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atimmerman
  • Laatst online: 01-04 21:01
Eriko schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:47:
Ik zie deze state wel.

Wat is juist de compressor modulatie? Is dat deze state of utilization?

[Afbeelding]
Binnen HMU\State worden 4 velden weergegeven, ik weet niet welk veld jij hier weergeeft.
In mqtt explorer verschijnt:
{
"0": {"name": "energy", "value": 92},
"1": {"name": "energy", "value": 174},
"2": {"name": "onoff", "value": 193},
"3": {"name": "state", "value": 8}}
veld 0 is de modulatie diepte.

Bij mij levert dat valt voor de afgelopen 24 uur de volgende grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPzYDvepXSr5HpRzh8G8g8HNuT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WfH5K1HI1q8BbQveRX1kIeYX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Infernoken schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:00:
[...]

Ik blijf persoonlijk problemen hebben om de CompressorSpeed in HA te laten verschijnen.

De CSV bestanden aangepast, en ik zie via MQTT Explorer de CompressorSpeed ook mooi binnenkomen.

Maar! De MQTT broker neemt deze gewoon niet mee ?!?!?

Heb al de volledig systeem herstart, de HMU MQTT volledig weggegooid, ebusd heropgestart, zodat alle entiteiten opnieuw aangemaakt worden en nog komt CompressorSpeed niet beschikbaar... Om gek van te worden.
Help ?!?!

De andere entiteiten werken wel naar behoren.

En, de r1 parameter bij bepaalde waardes zorgt inderdaad mooi voor een regelmatige update. Dat is weer iets bijgeleerd...
Installeer de MQTT Explorer add-on die zeker kan helpen begrijpen waarom MQTT de invoer negeert. Waarschijnlijk zijn sommige velden misleidend.

@Wim Leers Een thuisbatterij helpt zeker :) Ik gebruik een dynamisch tarief en gebruik de goedkoopste elektriciteit die mogelijk is door de batterij op te laden tijdens de goedkoopste uren (als er niet genoeg zon is, nou ja, ik woon in België 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Eigenlijk is er niet veel merkbaar verschil. Ik ben nog steeds bezig met het optimaliseren van het ramp-up-algoritme en ben bezig met het leren van Grafana om mooie grafieken zoals die van jou te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp Grafieken geven makkelijker inzicht, dus dat is een goede eerste focus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Eriko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:53:
Interessante Grafana plaatjes!

Gezien dat er wat sensoren hier en daar zijn gemist, vind ik vervelend dat er geen duidelijke csv bestanden zijn. Daar wil ik graag een paar sensoren toevoegen in bijbehorende csv bestanden. Wie kan de rows hier in dit forum gooien voor de volgende sensoren:
- humidity van de thermostaat VRC720
- modulatie
- flow (l/h)
voor de VWL125/6 / MEH97/6.
Ik gebruik het volgende:

08.hmu.csv:
code:
1
2
3
r,,BuildingCircuitFlow,,,,,2B03FFFF,,,UIN,,l/h,Current heating water flow rate (liter/hour),,,,,,,,,,,,,,,,,,
r,,CompressorSpeed,,,,,5D03FFFF,,,UIN,10,rps,Compressor speed (rps),,,,,,,,,,,,,,,,,,
r,,CompressorModulation,,,,,FF3225,,,UIN,,%,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

15.xxxxx
code:
1
r,,z1RoomHumidity,,,,,2800,,,EXP,,%,room humidity zone 1

Basis: https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
SoulShot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:37:
[...]

Hier (nog) geen optimalisatie per dynamisch profiel, maar WP gaat wel 's nachts voor een groot deel uit om zo goed mogelijk de zonnestroom te gebruiken. Ik kijk echter wel met interesse naar dynamische contracten. We hebben naast een WP immers ook een EV. Wat ik hier mis is een manier om adhv mijn effectief gebruik het finacieel verschil op te maken met mijn huidig vast contract. In principe zou je adhv de kwartierwaarde van mijn.fluvius.be en de historische prijzen dit perfect kunnen berekenen. Ik heb echter nog niet gevonden waar deze tarieven gemakkelijk beschikbaar zijn om dit te simuleren. Hoe weet jij dat voor jouw een dynamisch contract beter is? (sorry we gaan misschien wel een beetje offtopic...)
Het is zeker niet gemakkelijk om te weten. Mijn motivatie om over te stappen op dynamische tarieven:

- Ik heb een thuisbatterij van 10 kWh, dat helpt zeker!
- Injectieprijs is veel beter dan een regulier contract

Als je een EV hebt, betaal je voor de energie, en heb je de mogelijkheid om thuis te blijven opladen tijdens de goedkoopste uren (soms in de middag), denk er niet eens over na!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Eriko schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:32:

Echter

Is dit dan goed?
Als er ERR: invalid position wordt weergegeven, geeft uw apparaat deze informatie niet op dit adres en heeft het niets te maken met de mqtt (filters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Is er een manier om het water in het verwarmingscircuit te laten circuleren, d.w.z. de pomp te laten draaien zonder verwarming? Met een command over ebus misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Via het testmenu op de vwz sowieso. Met welk doel?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
bilalhp schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:51:
[...]

@Wim Leers Een thuisbatterij helpt zeker :) Ik gebruik een dynamisch tarief en gebruik de goedkoopste elektriciteit die mogelijk is door de batterij op te laden tijdens de goedkoopste uren (als er niet genoeg zon is, nou ja, ik woon in België 8) )
Ik ben ook Belg hoor }:O Heb wel (nog) geen batterij. Voorlopig te duur voor mij.

RE: zon: ik weet van vorige winter (eerste winter met PV) dat m'n opbrengst dan echt de-pri-merend laag is — deels owv naburige huizen (ik woon in de stad), dus pas vanaf >20º boven de horizon begint er zonlicht op mijn panelen te vallen. December 2022 was gemiddeld 1,16 kWh/dag 😅 — 1/30ste van de beste dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Proton_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:07:
@bilalhp Grafieken geven makkelijker inzicht, dus dat is een goede eerste focus.
+1!

Maar het móet niet per se Grafana zijn he, @bilalhp. Ik kies er bewust voor om dat níet te doen. Ik wil het zo simpel mogelijk houden. Natuurlijk, als jij het leuk vindt om dat te leren (snap ik!), ga ervoor! :D

[ Voor 12% gewijzigd door Wim Leers op 08-11-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
bilalhp schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:30:
[...]

Mijn motivatie om over te stappen op dynamische tarieven:
[…]
- Injectieprijs is veel beter dan een regulier contract
Echt? Ik dacht net van niet.

Tenzij je bedoelt injectie door ontladen van batterij, niet injectie rechtstreeks van je zonnepanelen. Want dan kan je inderdaad enkel ontladen op de duurste momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:40:
Via het testmenu op de vwz sowieso. Met welk doel?
Ik wil het af en toe doen om mijn vloertemperatuur uit te lezen :) Omdat ik soms niet op de kamerthermostaat wil vertrouwen en voortijdig wil beginnen met verwarmen.

Als het in het testmenu bestaat, zou het dan ook via ebus mogelijk moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp
hmu SetMode is schrijfbaar en heeft remoteControlHcPump. Mogelijk doet dat wat je wil.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
   "SetMode": {
    "name": "SetMode",
    "passive": true,
    "write": true,
    "lastup": 1699474135,
    "zz": 8,
    "fields": {
     "hcmode": {"value": "auto"},
     "flowtempdesired": {"value": 0.0},
     "hwctempdesired": {"value": null},
     "hwcflowtempdesired": {"value": null},
     "disablehc": {"value": 1},
     "disablehwctapping": {"value": 1},
     "disablehwcload": {"value": 1},
     "remoteControlHcPump": {"value": 0},
     "releaseBackup": {"value": 0},
     "releaseCooling": {"value": 0}
    }
   }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Wim Leers Tot half oktober kon ik regelen wanneer ik de batterij moest opladen en wanneer ik het elektriciteitsnet moest injecteren. Daarna is de zonneproductie niet meer voldoende en kan ik er alleen maar van genieten om de batterij op de goedkoopste uren op te laden via het net als dat nodig is. Ik ben het echter met je eens dat het de investering niet zo veel waard is als de zonnepanelen, maar met de extra premie was het interessanter om er vorig jaar één te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:12:
@bilalhp
hmu SetMode is schrijfbaar en heeft remoteControlHcPump. Mogelijk doet dat wat je wil.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
   "SetMode": {
    "name": "SetMode",
    "passive": true,
    "write": true,
    "lastup": 1699474135,
    "zz": 8,
    "fields": {
     "hcmode": {"value": "auto"},
     "flowtempdesired": {"value": 0.0},
     "hwctempdesired": {"value": null},
     "hwcflowtempdesired": {"value": null},
     "disablehc": {"value": 1},
     "disablehwctapping": {"value": 1},
     "disablehwcload": {"value": 1},
     "remoteControlHcPump": {"value": 0},
     "releaseBackup": {"value": 0},
     "releaseCooling": {"value": 0}
    }
   }
Ik dacht meer aan z1ValveStatus? SetMode lijkt een samengestelde waarde te zijn, die mogelijk moeilijk te wijzigen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
UPDATE: z1ValveStatus lijkt alleen-lezen te zijn. Het gaat om de werkelijke status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Voorlopig normale grafieken van de HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHdgN82-YX8_tQH-kEIPyHvdCGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlnzxohuEhPcwDe5t1UsFCXk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6dKaiu91U_oJUyUdr-6tbMvg-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiSUZrfOg2X5K3KkQCujwpcJ.png?f=fotoalbum_large

Dit is een SWW-run die uitzonderlijk vanochtend plaatsvond (omdat de tanktemperatuur te laag was) met het "speciale" oploopalgoritme. Het punt is dat er meer fluctuaties in de compressor waren dan ik had verwacht, maar dat deze langer continu draaide dan zonder oploopalgoritme. Ik weet niet zeker of dit een echt voordeel oplevert in termen van energieverbruik.

Herinnering: Het oploopalgoritme verhoogt geleidelijk de gevraagde temperatuur door actief Tr te volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door bilalhp op 09-11-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ik denk niet veel, de COP grafieken tonen op hoge temperatuur geen voordeel van deellast.
Het scheelt het wel geluid natuurlijk, en je Ta loopt minder op wat een ietjse hogere COP rond 7:12 lijkt te laten zien... Je zou het kunnen vergelijken met een normale SWW run.
Wel een erg onrustig beeld zo.

Bij mij was het doel van de oploopfix om langer op lagere temperatuur te draaien en zo lagere stookkosten te realiseren. Bij SWW spelen andere overwegingen.

Ook het full power herstellen van een defrost hoeft van mij niet, maar daar hoop ik over een maand pas mee te knutselen.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Bij een normale SWW ligt de gemiddelde COP rond de 2,80. Verwarming van de tank tot 50C met een Ta van 55C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avKxJSG53BUZPk-mlV8eHOFRItA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kXdn3qTcoGZaJcjwAPiDKNLw.png?f=fotoalbum_large

Met het ramp-up-algo kon de COP in het begin worden verbeterd, maar daarna niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Ik realiseerde me zojuist een mogelijke fout in mijn oploopalgoritme in SWW, dat ik hwcstoragetemp volgde om hwctempdesired te verhogen, maar ik denk dat het ReturnTemp versus HwcFlowTempDesired zou moeten zijn. Het algoritme was dus te laat om het te vergroten.

Ik zal het veranderen en morgen de resultaten posten.

[ Voor 8% gewijzigd door bilalhp op 09-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Er is nog iets dat ik zou willen vermijden, namelijk dat ik me realiseerde dat wanneer de HP overschakelt van SWW naar Verwarming, de compressor stopt omdat de watertemperatuur in het circuit natuurlijk aanvankelijk hoger is dan gewenst Ta voor verwarming, en dat moest uiteraard gebeuren start de compressor 5 minuten later, maar ik zou liever hebben dat hij op minimaal vermogen blijft draaien. Wat is jouw ervaring met zo’n overstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjonasxv
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-01 20:43
Hey hey iedereen,

Wat een leuke topic! Ik ben een developer en zou graag de unitower met sensocomfort wat slimmer willen maken. Of toch meer data kunnen uitlezen en beheren.

Het lijkt me dat we steeds een ebus nodig hebben om de interne data te kunnen vrijgeven en beheren.

Maar hoe sluit ik dit aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azn1OSPXneNT-iUpKAuClL-ITdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKRHEQ27kZkdqI2j5iKbk0Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Vermoedelijk op de rode bus. Maar ik technisch weet ik het niet zo goed. Kan iemand hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Veranderen bij hoge temperaturen tijdens de warmwaterproductie lijkt geen goed idee. De juiste manier om de SWW-efficiëntie te verhogen ten koste van een langere duur lijkt het verlagen van de HwcChargeOffset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
xjonasxv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:48:

Vermoedelijk op de rode bus. Maar ik technisch weet ik het niet zo goed. Kan iemand hierbij helpen?
Ja dat is hem. Gewoon parallel aansluiten op jouw ebus adapter module.

[ Voor 10% gewijzigd door Eriko op 09-11-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
xjonasxv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:48:
Hey hey iedereen,

Wat een leuke topic! Ik ben een developer en zou graag de unitower met sensocomfort wat slimmer willen maken. Of toch meer data kunnen uitlezen en beheren.

Het lijkt me dat we steeds een ebus nodig hebben om de interne data te kunnen vrijgeven en beheren.

Maar hoe sluit ik dit aan?
[Afbeelding]

Alvast bedankt!

Mvg
Juist. Het moet de rode BUS zijn. Als u meer informatie nodig heeft, kunt u deze vinden in de documenten van Unitower, zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zXQ8YG6x89IDE42C2BDtykiM_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kvT7usbXaq5KhMRUHwpJjxqR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjonasxv
Eriko schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ja dat is hem. Gewoon parallel aansluiten op jouw ebus adapter module.
Alright! Dit wil zeggen 2 extra draden trekken van het externe ebus apparaat naar de unitower bus aansluiting?
Zo zitten er dan 2 kabels bij de plus en bij de min op de unitower zelf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwdAOrWoLg-4dE1D1-RnSu3LJqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fMH4rSScZxFvEPX9c6gqqAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csNnER567ftF2c6RNAObuU3NDoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqWRYwgLtjgWAFjHKl5myYgC.jpg?f=fotoalbum_large
bilalhp schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:28:
[...]

Juist. Het moet de rode BUS zijn. Als u meer informatie nodig heeft, kunt u deze vinden in de documenten van Unitower, zoals:

[Afbeelding]
Super! heb deze alleen niet meegekregen precies..

[ Voor 18% gewijzigd door xjonasxv op 09-11-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
xjonasxv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:21:
[...]

Alright! Dit wil zeggen 2 extra draden trekken van het externe ebus apparaat naar de unitower bus aansluiting?
Zo zitten er dan 2 kabels bij de plus en bij de min op de unitower zelf?
Het maakt niet uit of je ze "bijeenbrengt" in die rode aansluiting (je kan daar jouw 2 draadjes bij in schroeven), maar het kan voor jou ook praktischer zijn om aan de àndere kant van de draad (die nu vertrekt aan die rode bus) jouw ebus reader te hangen. Ebus heeft geen prioriteit (zoals een IDE kabel): waar je jouw device hangt maakt niet uit, zolang het maar "op" de bus meerijdt. Je kan dus ook perfect die mooie witte kabel ergens in't midden doorknippen, met wago klemmetjes een aftakking pitsen en klaar!

Dit is het makkelijkste stuk van het ebus verhaal >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mijn adapter heeft niet eens polariteit, helemaal makkelijk.
De meeste andere wel geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjonasxv
Minitrooper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:25:
[...]

Het maakt niet uit of je ze "bijeenbrengt" in die rode aansluiting (je kan daar jouw 2 draadjes bij in schroeven), maar het kan voor jou ook praktischer zijn om aan de àndere kant van de draad (die nu vertrekt aan die rode bus) jouw ebus reader te hangen. Ebus heeft geen prioriteit (zoals een IDE kabel): waar je jouw device hangt maakt niet uit, zolang het maar "op" de bus meerijdt. Je kan dus ook perfect die mooie witte kabel ergens in't midden doorknippen, met wago klemmetjes een aftakking pitsen en klaar!

Dit is het makkelijkste stuk van het ebus verhaal >:)
Thx!.

En,
Welke adapter zou je aanraden ( voor unitower + sensocomfort )? Zeker Wifi lijkt me handig.
Ik dacht deze: https://www.lectronz.com/...us-to-wifi-adapter-module

[ Voor 67% gewijzigd door xjonasxv op 09-11-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
xjonasxv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:01:
[...]
Welke adapter zou je aanraden ( voor unitower + sensocomfort )? Zeker Wifi lijkt me handig.
"It depends" :P

Zoals aangeven in de TS, ikzelf had in die tijd geen wifi ebusd lezers ter beschikking. Maar in het "technisch kot" waar mijn vaillant spul hangt, zit toch geen wifi. Ik zat dus opgescheept met een https://esera.de/en/Produkte/12001/eBus-Coupler-USB die rechtstreeks aan een rpi hangt die met ethernet zijn magische dingen doet (met ingebouwde database en grafana) - beetje homemade Home-Automation O+

Maar als jij wifi ter beschikking hebt, is 20€ een koopje! Maar denk verder wat je ermee doen wilt. Stel als het is om via wifi naar een rpi te connecteren die ernaast ligt, geeft dat enkel overhead/single point of failures toe.

Dus teken even uit wat je exact doen wilt, dan kunnen we gerichter advies geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Is de COP echt hoger bij een hoger compressorutilisatie of komt dit omdat dit het begin van de opwarming is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmdNE9Y-UuthUoZvm3s3NPN-sLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A4iMREkm1Ew8HWcLgJAStGT1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
xjonasxv schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:01:
[...]

Thx!.

En,
Ik heb er nog een liggen die elco schade had opgelopen tijdens verzending. Heb er een nieuwe elco opgezet. Moet nog een wifi antenne op. Tegen verzendkosten vergoeding stuur ik hem op .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp ik ben er niet helemaal uit; volgens de specsheets is de COP bij A7W35 graden het hoogst bij 35Hz en minimale modulatie is 30. Meestal draai ik tussen de 25 en 27 graden en daar zijn helemaal geen (publieke) specs van.

Zelf meten is notoir lastig om goed te doen, want de warmtemeting loopt altijd achter op de stroommeting: het is het gevolg van wat de compressor doet en elke thermometer heeft traagheid. Bij een dalende modulatie meet je dus altijd warmte die op een hogere modulatie seconden tot een minuut eerder was opgewekt en dat doet de COP hoger lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Proton_ schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:09:
@Eriko
https://github.com/koen-l.../vaillant/15.700.csv#L172
code:
1
r,,z1RoomHumidity,room humidity zone 1,,,,2800,,,EXP,,%,room humidity zone1
Ik heb ontdekt dat de humidy 2 regels nodig hebben:
*r,,,,,,B524,02000300,,,IGN:4,,,
r,,z1RoomHumidity,,,,,2800,,,EXP,,%,room humidity zone1

Dan werkt het pas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
NVM :+

[ Voor 114% gewijzigd door Batilan op 10-11-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:12:
@bilalhp ik ben er niet helemaal uit; volgens de specsheets is de COP bij A7W35 graden het hoogst bij 35Hz en minimale modulatie is 30. Meestal draai ik tussen de 25 en 27 graden en daar zijn helemaal geen (publieke) specs van.

Zelf meten is notoir lastig om goed te doen, want de warmtemeting loopt altijd achter op de stroommeting: het is het gevolg van wat de compressor doet en elke thermometer heeft traagheid. Bij een dalende modulatie meet je dus altijd warmte die op een hogere modulatie seconden tot een minuut eerder was opgewekt en dat doet de COP hoger lijken.
Mijn langzame ramp-up-algoritme werkt heel goed om veel langere runs mogelijk te maken. Maar ik realiseerde me ook dat de COP lager wordt naarmate de run langer duurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UbMC79XH3u6MZ2mk054S25oSvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cvSWLnxJOfylAZeVBSRi2biJ.png?f=fotoalbum_large

Dit kan ook worden veroorzaakt doordat WP de lucht zelf circuleert, maar ik heb meer gegevens nodig om dit te bevestigen. Ik weet niet welke van deze twee zinvoller is:

ebusd hmu Luchtinlaattemp. temps2
ebusd hmu Luchtinlaattemp
ebusd hmu CondensatieTemp temps2
ebusd hmu CompressorInlaatTemp temps2
ebusd hmu CompressorUitlaatTemp temps2
ebusd hmu BuitenTemp temps2

AirInletTemp en OutdoorTemp lijken tijdens de run behoorlijk constant te zijn. De rest neemt altijd toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM0Hejeuj4pwHaekYPJaqSnQGKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZECnjeh7wV4pPZ9PZdBQzie.png?f=fotoalbum_large

Nu de COP-gegevens afnemen, weet ik niet zeker hoeveel voordeel ik nog meer heb. Nu moet ik een run van twee uur vergelijken met twee runs van een uur. Dit laatste is ook comfortabeler omdat de droge vloerconstructie sowieso niet meer warmte van langdurig hardlopen kan opnemen. Ik geef de voorkeur aan meerdere runs van 1 uur op verschillende tijdstippen van de dag om de vloertemperatuur constant te houden.

Hoeveel elektriciteit gaat er ongeveer verloren tijdens elke compressorstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp luchtinlaattemp. De COP zal dalen omdat Ta hoger wordt naarmate de vloer opwarmt. Vuistregel is dat elke graad Ta erbij je 2% meer kost.

Ik denk niet dat er tijdens een start veel verloren gaat, binnen een minuut draait de boel stabiel. 1 start per uur wordt als vuistregel aangehouden voor wat wel OK is. Runs van een uur zijn dus al prima, dan mag je de vloer weer even laten afkoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Beetje offtopic maar ik heb nu een ebusd adapter - data in HA

Ik heb influx & grafana plugin geïnstalleerd maar ik zit nu vast. Is er ergens een script / stap voor stap hoe ik nu die mooie grafiekjes krijg ? Iets met bos / bomen nu.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjonasxv
Minitrooper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:
[...]

"It depends" :P

Zoals aangeven in de TS, ikzelf had in die tijd geen wifi ebusd lezers ter beschikking. Maar in het "technisch kot" waar mijn vaillant spul hangt, zit toch geen wifi. Ik zat dus opgescheept met een https://esera.de/en/Produkte/12001/eBus-Coupler-USB die rechtstreeks aan een rpi hangt die met ethernet zijn magische dingen doet (met ingebouwde database en grafana) - beetje homemade Home-Automation O+

Maar als jij wifi ter beschikking hebt, is 20€ een koopje! Maar denk verder wat je ermee doen wilt. Stel als het is om via wifi naar een rpi te connecteren die ernaast ligt, geeft dat enkel overhead/single point of failures toe.

Dus teken even uit wat je exact doen wilt, dan kunnen we gerichter advies geven!
Hey hey.

Ik wil graag:
  • meer inzicht krijgen in de installatie
  • de installatie koppelen aan een smart home platform ( homebridge en homekit )
  • automatiseringen toepassen adv zonne energie, sensoren, locatie, ...
Dat is het ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
xjonasxv schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:12:
[...]
Ik wil graag:
  • meer inzicht krijgen in de installatie
  • de installatie koppelen aan een smart home platform ( homebridge en homekit )
  • automatiseringen toepassen adv zonne energie, sensoren, locatie, ...
Dat is het ongeveer :)
Da's inderdaad een mooi lijstje van wat je bereiken wilt! Maar kan je nog uitleggen:
- of je al een homebridge hebt draaien? Zo ja: waar staat die (kan je daaraan met de wifi of moet dat bedraad?)
- idem homekit: ben je daar al mee gestart?
- welke inputs ga je gebruiken voor die zonne-energie/sensoren/locatie: is dit API gedreven of ga je (zoals mij :D 50+ DS18B20 temperatuur sensoren :D aan jouw homebridge hangen?

Niet om te overdrijven, maar zie dit als een klein IT projectje: wat wil je als input, wat moet het ding doen, wat zijn de outputs. Op basis daarvan ontdek je welke linken (met externe systemen, weather.com API, .. ) je connecteren wil, ebus is er maar 1tje van vermoed ik!

Dus beetje tekenen, beetje uitdenken, dan kan je beter inschatten welke toestellen je waar neerplaatsen kan en wat je configureren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-12-2023

G K

Hoi iedereen.
Met hulp van de beschrijving van SoulShot en de andere berichten, ben ik een stuk(je) verder gekomen met het koppelen van mijn Ebusd wifi module aan HA.
De csv files heb ik lokaal draaien. Gisteren zover dat de verschillende apparaten gevonden waren (geluksmomentje) en ook de eerste waarden hierin kwamen (niet allemaal goed)
Toch nog een hoop foutmeldingen en vandaag zijn alle waarden weg en staat alles op niet beschikbaar. Het is wel duidelijk dat ik er nog niet ben.

bij de opstart krijg ik het volgende log:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5jle11n-CBE1NeV94yEDaVQr_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQbukgi8yFKgnJ3XRDoen45F.png?f=fotoalbum_large

kunnen jullie zien waar het bij mij verkeerd gaat?

Ik had ook een post gelezen waarbij in de configuration file onder mqtt climate moet worden toegevoegd. Dit ging helemaal niet goed, toen startte HA in veilige modus op.

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:43:
@bilalhp luchtinlaattemp. De COP zal dalen omdat Ta hoger wordt naarmate de vloer opwarmt. Vuistregel is dat elke graad Ta erbij je 2% meer kost.

Ik denk niet dat er tijdens een start veel verloren gaat, binnen een minuut draait de boel stabiel. 1 start per uur wordt als vuistregel aangehouden voor wat wel OK is. Runs van een uur zijn dus al prima, dan mag je de vloer weer even laten afkoelen :)
Nogmaals bedankt voor de reactie. Zonder het ramp-up-algoritme kon ik al ~1 uur runs. Nu weet ik niet zeker hoeveel voordeel ik ermee krijg. Snel opwarmen heeft ook comfortvoordelen en bovendien hoef ik de verwarming 's nachts niet 1 uur eerder aan te zetten voor de ochtendverwarming. Theoretisch gezien is het enige voordeel van het opvoeren (hoewel er geen COP-voordeel lijkt te zijn) dat ik meer warmte in de vloer kan injecteren omdat dT vrijwel constant is bij alle temperaturen en dTime natuurlijk langer is.

Misschien is het beter om 's ochtends snel op te warmen als het verschil tussen de kamertemperatuur en de gewenste temperatuur hoog is, maar gebruik overdag een opwarming om de vloer lekker warm te houden.

Data is king :D Misschien kan ik twee vergelijkbare dagen vinden om het daadwerkelijk verbruikte vermogen voor beide gevallen te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door bilalhp op 10-11-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
G K schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:42:
Hoi iedereen.
Met hulp van de beschrijving van SoulShot en de andere berichten, ben ik een stuk(je) verder gekomen met het koppelen van mijn Ebusd wifi module aan HA.
De csv files heb ik lokaal draaien. Gisteren zover dat de verschillende apparaten gevonden waren (geluksmomentje) en ook de eerste waarden hierin kwamen (niet allemaal goed)
Toch nog een hoop foutmeldingen en vandaag zijn alle waarden weg en staat alles op niet beschikbaar. Het is wel duidelijk dat ik er nog niet ben.

bij de opstart krijg ik het volgende log:
[Afbeelding]

kunnen jullie zien waar het bij mij verkeerd gaat?

Ik had ook een post gelezen waarbij in de configuration file onder mqtt climate moet worden toegevoegd. Dit ging helemaal niet goed, toen startte HA in veilige modus op.

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen, dank!
Het lijkt erop dat jouw csv files niet in jouw "configpath" staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
bilalhp schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:29:
[...]

Het lijkt erop dat jouw csv files niet in jouw "configpath" staan?
/conf/ebusd is alvast niet het "standaard" pad (/etc/ebusd). Ik zou zeggen: probeer eerst eens zonder die --configpath, wie weet werken de online csv files voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Het juiste pad is:

\config\ebusd-configuration

En dan daaronder de files...

Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XCJVq4N9x5ha1OvXDpLsuV3-9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fCIK8pBK57jDsjrAWgD3OWK3.jpg?f=user_large

Of een ander path, afhankelijk wat je in de EBUSD configuration zette...

Dit heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ0cxtc1dwN5pMLtcMp7tOFZOew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e5wDUgKLmNfgQewG6G3lDhob.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Infernoken op 11-11-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Laatst online: 22:43
Even een stomme vraag maar ik zou dit graag netjes doen... de installateur heeft voor de ebus kabels consequent een rode signaalkabel gebruikt. Nu heb ik daar 30 cm extra van nodig, maar waar haal ik die vandaan? Bij een webshop die ze voor 40ct/m verkoopt betaal ik 5 euro verzendkosten en de bouwmarkt heeft alleen witte belkabel per 20m. Of moet ik gewoon een stukje 1,25mm² kabel uit een oude spot slopen en niet zo moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Compuchip87 Anything goes. Voor 30 cm werkt alles: oude usb kabel, cat5, luidsprekersnoer,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:39:
@Compuchip87 Anything goes. Voor 30 cm werkt alles: oude usb kabel, cat5, luidsprekersnoer,...
Het lijkt me toch handig om wel iets met een vaste kern te pakken en niet al te dik (huidige ebus kabels zijn denk ik 0,75mm², een stuk oude 2,5mm² stroomkabel is dan vast niet zo geweldig)? Of ben ik nu echt aan het mierenn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Oja, niet iedereen heeft adereindhulsjes op voorraad :)
Cat5 van rol is doorgaans vaste kern.
2.5 mm² is vooral erg stug, als je het onder de klemmen krijgt werkt het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Proton_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:52:
Oja, niet iedereen heeft adereindhulsjes op voorraad :)
Cat5 van rol is doorgaans vaste kern.
2.5 mm² is vooral erg stug, als je het onder de klemmen krijgt werkt het wel...
Dank je wel, ik ga vanmiddag als het weer regent wel even knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

Infernoken schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:40:
Het juiste pad is:

\config\ebusd-configuration

En dan daaronder de files...

Zie ook:
[Afbeelding]

Of een ander path, afhankelijk wat je in de EBUSD configuration zette...

Dit heb ik:
[Afbeelding]
Ik had in mijn config het pad aangepast. Voor de zekerheid even opnieuw begonnen en dit pad gebruikt. Resultaat blijft hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5GgxYViBNfrnbB-IkVIDB92jnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GMLktXlPuFEpOD36Vdc9hMwt.png?f=fotoalbum_large

Deze configuratie gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQHWqFkGcDPgQj2q1hegFDWkpn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdjsQktvrjAbvFIxQwAoLz6z.png?f=fotoalbum_large

resultaat is onder apparaten een grote lijst met allemaal niet beschikbaar erbij.
ik heb de volgende bestanden gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZMc-vMdTBcPNPw6Ym--pkl6Q30=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KNntoEWt3xWLBUSmX1sWT9N0.png?f=user_large
en:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkLuFPLGXJXypKoKxq1VSR32kJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4U8aQ6CnpwgYVNoiZlSMBIAP.png?f=user_large

De bestanden 15.720 en 15.ctlv2 hebben alleen een verwijzing naar 15.700.

Wijkt dit veel af van jouw bestanden en instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@G K je mist in ieder geval ook de include (.inc) bestanden. Wellicht nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
G K schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:11:
[...]

Ik had in mijn config het pad aangepast. Voor de zekerheid even opnieuw begonnen en dit pad gebruikt. Resultaat blijft hetzelfde:

[Afbeelding]

Deze configuratie gebruikt:
[Afbeelding]

resultaat is onder apparaten een grote lijst met allemaal niet beschikbaar erbij.
ik heb de volgende bestanden gebruikt:
[Afbeelding]
en:
[Afbeelding]

De bestanden 15.720 en 15.ctlv2 hebben alleen een verwijzing naar 15.700.

Wijkt dit veel af van jouw bestanden en instellingen?
Kijk nog eens goed naar mijn post en de configuratie...

Ik zie bij je niets staan van accesslevel of read-only: false

Zet dat eerst eens goed...

En de Vaillant directory alle files er in zetten. Er zijn veel onderlinge links.
Je kan dan nog steeds je files aanpassen, maar laat de rest eens staan...

[ Voor 5% gewijzigd door Infernoken op 12-11-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

Infernoken schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:36:
[...]

Kijk nog eens goed naar mijn post en de configuratie...

Ik zie bij je niets staan van accesslevel of read-only: false

Zet dat eerst eens goed...

En de Vaillant directory alle files er in zetten. Er zijn veel onderlinge links.
Je kan dan nog steeds je files aanpassen, maar laat de rest eens staan...
Hey,
dank! _/-\o_ ik heb alle files erbij gezet. Wordt iets beter (kom nu weer tot waar ik vorige week was gekomen). Paar waarden krijg ik door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDjBiGGDSypBi6yjSu7QV6w7X4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNJpGMQnM5SN1qVP6taAu6B6.png?f=user_large
Volgens mij herkent 'ie de thermostaat nog niet (ik heb de file 15.ctlv2,csv gemaakt obv de 720 (dus symlink naar 15.700). Is dat goed en klopt het dat ik alleen als apparaten HMU, Broadcast en Ebusd zie?
Om de rest van de waarden te kunnen vinden, moet ik dan de 08.hmu aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
@G K probeer de CSV bestanden uit mijn repository eens. De meeste krijgen het dan aardig aan de praat. Neem in gedachten dat je via MQTT alleen waardes ziet van registers die opgevraagd zijn. Actief opvragen van registers is nodig als je wilt zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

PeterJones schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:23:
@G K probeer de CSV bestanden uit mijn repository eens. De meeste krijgen het dan aardig aan de praat. Neem in gedachten dat je via MQTT alleen waardes ziet van registers die opgevraagd zijn. Actief opvragen van registers is nodig als je wilt zien wat er gebeurd.
Top! dat doet een hoop!!
de thermostaat doet ook mee ;)
Nu erachter komen wat alles betekent, maar het begin is er. Grote dank!

PS wat bedoel je met dat je alleen waardes ziet die opgevraagd zijn/actief opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Zow, eindelijk de ebusd adapter aan de praat op m'n RPi. :) Er wordt een hele lijst GPIO's geclaimed, wat voor nogal wat conflicten zorgde bij mij. Zo mat mijn verbruiksmeter ineens een load van 80 kW _O-

Gekke is dat ik ook gedoe had met GPIO22, terwijl die niet in de lijst stond. :?

Enfin, de hardware is in orde, en ik kan de bus lezen. Komende weken verder prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Aangezien mijn HMU geen EnergyIntegral rapporteert, is er een manier om dit zelf te berekenen uit Ta, Tr en BuildingCircuitFlow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
@bilalhp Ik heb het nog niet gevonden, wat ik wel geprobeerd heb, en dat lijkt op het eerste gezicht redelijk goed te werken, is dat ik de Ta niet 0.1oC boven de gemeten waarde zet, maar 0.2oC dan loopt de energy integral minder snel op, en blijft na het terug regelen van de opstart piek constant.

[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 13-11-2023 16:55 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
G K schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:18:
[...]
PS wat bedoel je met dat je alleen waardes ziet die opgevraagd zijn/actief opvragen?
Als je de log volgt (tail -f /var/log/ebusd.log), dan zie je dat het een en ander door het systeem zelf opgevraagd wordt, bijv. door communicatie tussen de thermostaat en de warmtepomp. Er zijn echter een heleboel registers die normaal gesproken niet geraadpleegd worden, maar die je wel relevant kunt vinden om te volgen wat er gebeurd. Of omdat je met een hogere frequentie wilt volgen wat er gebeurd. Er is echter alleen informatie beschikbaar van opgevraagde registers. Andere zullen 'no data' tonen.
Om inactieve registers te raadplegen zul je ze actief moeten opvragen. Dat kan op verschillende manieren:
  1. 'ebusctl read' commandos geven
  2. uitlezen via de HTTP interface
  3. frequentie verhogen door specifieke registers te markeren als r1...r9 (het getal bepaald hoe vaak ze gequeried worden).
  4. verzoek verzenden via MQTT
Je kunt detail informatie hierover vinden in de EBUSD handleiding.

NB Optie 3 heeft niet mijn voorkeur omdat het lastiger is updaten van de CSV configuratie files te integreren in je eigen systeem (je moet dan namelijk de registers in deze files weer aanpassen naar de gewenste r1...r9).

[ Voor 5% gewijzigd door PeterJones op 14-11-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ @PeterJones Weet iemand de betekenis van de volgende parameter:

r;w,,MainsBlocktimeMaxDuration,,,,,FF342D,,,UCH,,hours,Maximum block time duration (in hours),,,,,,,,,,,,,,,,,,

Staat ook vermeld in het boekje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFqUGFjLbKqWpJQS0MxLxJuWVrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FIlRDgTdumqOiVsZ7ZOGe0S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door bilalhp op 13-11-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp ik vermoed dat dat te maken heeft met de blokkering energiebedrijf (in BE en NL niet van toepassing denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
PeterJones schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:38:
[...]

Als je de log volgt (tail -f /var/log/ebusd.log), dan zie je dat het een en ander door het systeem zelf opgevraagd wordt, bijv. door communicatie tussen de thermostaat en de warmtepomp. Er zijn echter een heleboel registers die normaal gesproken niet geraadpleegd worden, maar die je wel relevant kunt vinden om te volgen wat er gebeurd. Of omdat je met een hogere frequentie wilt volgen wat er gebeurd. Er is echter alleen informatie beschikbaar van opgevraagde registers. Andere zullen 'no data' tonen.
Om inactieve registers te raadplegen zul je ze actief moeten opvragen. Dat kan op verschillende manieren:
  1. 'ebusctl read' commandos geven
  2. uitlezen via de HTTP interface
  3. frequentie verhogen door specifieke registers te markeren als r1...r9 (het getal bepaald hoe vaak ze gequeried worden).
Je kunt detail informatie hierover vinden in de EBUSD handleiding.

NB Optie 3 heeft niet mijn voorkeur omdat het lastiger is updaten van de CSV configuratie files te integreren in je eigen systeem (je moet dan namelijk de registers in deze files weer aanpassen naar de gewenste r1...r9).
4. Verzoek verzenden via MQTT:

code:
1
2
3
4
5
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: ebusd/hmu/State/get
      payload_template: "?1"
      qos: "0"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:07:
@bilalhp ik vermoed dat dat te maken heeft met de blokkering energiebedrijf (in BE en NL niet van toepassing denk ik)
Klinkt logisch.

Vandaag verminder ik mijn stroomsnelheid door het volgende te verminderen:

r;w,,BuildingCircuitMaxPressureDifference,,,,,FF341F,,,UIN,,mBar,Maximum pressure difference in building circuit (mBar),,,,,,,,,,,,,,,,,,

om een betere deltaT te krijgen. Mijn was rond de 2-2,5 graden in plaats van de "aanbevolen" 5 graden. Op deze manier bereikt Tr Ta veel langzamer, wat betekent dat er langere runs met minimaal vermogen worden geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het volledig uitlezen van alle registers duurt bij mij vijf minuten, dus er moeten keuzes gemaakt worden ;)
Uiteindelijk wil je ook ruimte voor het normale verkeer op de bus laten om het huis warm te houden...

@bilalhp als dat werkt, stond je stooklijn/Ta te hoog :)
Het scheelt wel een paar watt pompvermogen.
Vergeet hem niet omhoog te zetten als je meer vermogen nodig hebt. De 5K is aanbevolen op vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:15:
Het volledig uitlezen van alle registers duurt bij mij vijf minuten, dus er moeten keuzes gemaakt worden ;)
Uiteindelijk wil je ook ruimte voor het normale verkeer op de bus laten om het huis warm te houden...

@bilalhp als dat werkt, stond je stooklijn/Ta te hoog :)
Het scheelt wel een paar watt pompvermogen.
Vergeet hem niet omhoog te zetten als je meer vermogen nodig hebt. De 5K is aanbevolen op vollast.
Nee eigenlijk is het vermogen van mijn VVW om voldoende energie over te dragen te laag. Ik moet een oplossing zoeken totdat ik boven een aantal radiatoren installeer. Mijn stooklijn staat al op 0,1 (hoewel de adaptieve stooklijn hem nog hoger probeert te duwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Ethidium890 schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:13:
[...]

Toch nog even hier op terugkomen, Ik zie heel veel mqtt sensoren in HA verschijnen, maar bijna alles staat op 'unknown'. In mqtt explorere zie ik mqtt topics/berichten komen die niet gevuld worden in HA. Sowieso staat er in HA heel veel entiteiten op unknown, veel meer entiteiten dan in HA explorerer.

In mijn log van ebusd zie ik staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
023-11-05 21:07:03.044 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.044 [update notice] store 08 ident: done
2023-11-05 21:07:03.044 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.044 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.215 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2200 / 027200
2023-11-05 21:07:03.730 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2023-11-05 21:07:03.899 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2023-11-05 21:07:04.068 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2023-11-05 21:07:04.218 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2900 / 022c00
2023-11-05 21:07:04.247 [main notice] read scan config file vaillant/08.bai.csv for ID "bai00", SW0807, HW7603

Dus volgens mij haalt ie wel de correcte csv file op. Ik heb een ecotec plus. Hoe krijg ik de sensore/entiteiten die ik in mqtt explorer zie goed in HA?
Zelfde probleem hier! Ben je hier al iets verder mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Compuchip87 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:59:
[...]

Zelfde probleem hier! Ben je hier al iets verder mee toevallig?
@Ethidium890 bij mij werkt het nu. Ik draaide ebusd in een docker, en probeerde hem te configureren met environmentvariabelen. Ik dacht dat ik de command-line switch "--mqttjson" dan moest instellen als

code:
1
2
3
4
environment:
  - ....
  - EBUSD_MQTTJSON:
  - ....

Met behulp van de MQTT explorer kwam ik erachter dat ebusd toch geen JSON doorgaf, mijn statusveld bestond bijvoorbeeld uit door puntkomma's gescheiden waarden.

De oplossing: er moest een leeg paar quotes achter de variabele:

code:
1
2
3
4
environment:
  - ....
  - EBUSD_MQTTJSON: ""
  - ....

Nu zijn alle meetwaarden netjes JSON en kan HomeAssistant er data uit halen. Ik weet niet of dit bij jou ook het probleem is/was, maar misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Compuchip87 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:08:
[...]

@Ethidium890 bij mij werkt het nu. Ik draaide ebusd in een docker, en probeerde hem te configureren met environmentvariabelen. Ik dacht dat ik de command-line switch "--mqttjson" dan moest instellen als

code:
1
2
3
4
environment:
  - ....
  - EBUSD_MQTTJSON:
  - ....

Met behulp van de MQTT explorer kwam ik erachter dat ebusd toch geen JSON doorgaf, mijn statusveld bestond bijvoorbeeld uit door puntkomma's gescheiden waarden.

De oplossing: er moest een leeg paar quotes achter de variabele:

code:
1
2
3
4
environment:
  - ....
  - EBUSD_MQTTJSON: ""
  - ....

Nu zijn alle meetwaarden netjes JSON en kan HomeAssistant er data uit halen. Ik weet niet of dit bij jou ook het probleem is/was, maar misschien heb je er wat aan.
Thanks. Ik ga dit vanavond proberen als ik thuis ben. Kan er nu even niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Ethidium890 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:46:
[...]

Thanks. Ik ga dit vanavond proberen als ik thuis ben. Kan er nu even niet bij.
Yes, het werkt. Nog niet alle entiteiten hebben een waarde gekregen, maar het klopt nu wel met mqtt explorer. Ik denk dat de rest nog aangevuld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ @PentaClover Er is ongeveer 5 graden verschil tussen de CondensationTemp en FlowTemp. Wordt dit verwacht? Wat zijn in jouw geval de waarden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cN2WiaU48_34mlpTMJJilD7Vj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMyJ7X7pAchVLn1plPYeGC3Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
bilalhp schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:44:
@Proton_ @PentaClover Er is ongeveer 5 graden verschil tussen de CondensationTemp en FlowTemp. Wordt dit verwacht? Wat zijn in jouw geval de waarden?

[Afbeelding]
Hoe kom jij aan die mooie curve? Hier lijkt de waarde maar eens per uur ofzo te updaten, en dan ook nog eens niet tegelijk waardoor soms de retourtemp hoger geplot wordt dan de aanvoertemp.

Ik heb in de CSV files die twee waarden al hogere prioriteit gegeven (r1, de rest op r laten staan) maar dat lijkt nog niet echt effect te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ2VVks5O4VgYobOIlx4tb6yYwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D6wz1gzVU8HAsgJCRpkVY5th.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Compuchip87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe kom jij aan die mooie curve? Hier lijkt de waarde maar eens per uur ofzo te updaten, en dan ook nog eens niet tegelijk waardoor soms de retourtemp hoger geplot wordt dan de aanvoertemp.

Ik heb in de CSV files die twee waarden al hogere prioriteit gegeven (r1, de rest op r laten staan) maar dat lijkt nog niet echt effect te hebben:

[Afbeelding]
Check de query van je Grafana-grafiek, waarschijnlijk wordt het daar geaggregeerd per uur.

Update: iets beter naar je grafiek gekeken... Ik zie wel kleine variaties binnen het uur, dus dat zal het ook niet zijn gok ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 20-11-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Compuchip87 schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:16:
[...]

[Afbeelding]
Ten eerste heeft u een stabiele ebusd-adapter nodig. Ik moest de draaiknop aanpassen om de leesfouten te minimaliseren.

Ten tweede moet u het aantal entiteiten in de csv-bestanden verkleinen om de pollingduur te verkorten, waardoor de pollingfrequentie per item toeneemt. Ik heb commentaar gegeven op de meeste bulkstatistieken van het type Consumption*, Yield*. Op deze manier wordt alles ongeveer elke 5 minuten ondervraagd.

Ten derde heb ik een automatisering geschreven die alleen tijdens het verwarmen een aantal belangrijke parameters regelmatig opvraagt. Je moet ze minimaal houden omdat het veel busbandbreedte in beslag neemt. Als voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
alias: EBUSD POLL
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    enabled: true
    seconds: /40
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.ebusd_global_signal
    state: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
    entity_id: binary_sensor.ebusd_global_running
    state: "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: select.ebusd_ctls2_z1opmodeheating_opmode2
        state: manual
        entity_id: select.ebusd_ctls2_hwcopmode_opmode2
        state: manual
action:
    data:
      topic: ebusd/hmu/State/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/CompressorModulation/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/CompressorSpeed/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/CurrentConsumedPower/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/CurrentYieldPower/get
    data:
      topic: ebusd/ctls2/Hc1FlowTemp/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/FlowTemp/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/ReturnTemp/get
    data:
      topic: ebusd/hmu/Status01/get
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.ebusd_hmu_outdoortemp_temps2
        below: 3
    then:
        data:
          topic: ebusd/hmu/4PortValve/get
        data:
          topic: ebusd/hmu/PositionEEV/get
        data:
          topic: ebusd/hmu/EvaporationTemp/get
        data:
          topic: ebusd/hmu/HighPressure/get
        data:
          topic: ebusd/hmu/AirIntakeTemp/get
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover

[Afbeelding]
Dat is een van de weinige temperaturen die ik niet log, maar als ik hem even handmatig een paar keer uitlees zie ik dat hij op dit moment 3.3-4.1oC boven de Flow Temperatuur zit terwijl de WP aan het terug regelen is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 09:58
PentaClover schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:13:
[...]

Dat is een van de weinige temperaturen die ik niet log, maar als ik hem even handmatig een paar keer uitlees zie ik dat hij op dit moment 3.3-4.1oC boven de Flow Temperatuur zit terwijl de WP aan het terug regelen is.
Ik kom ongeveer op 3 graden uit inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYUAiwMLMjPT8vfVoG9zvuzdyhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wITolfPuloEmTyxM9nhZh6U5.png?f=fotoalbum_large

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover

[Afbeelding]
Ik heb hem gisteren toegevoegd aan de logging, vandaag een grafiekje gemaakt van alle temperaturen die ik log, bij een redelijk constante ta zie ik een verschil van ongeveer 4oC bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFkut1lboxF8OG_rKH4Nmezdadk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OpWmo0cZHpdAkBrGALb29Nu6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
@PentaClover

Bedankt. Die van mij is redelijk constant op 5 graden en ik weet niet wat dat voor mij betekent. Is er ergens een onverwacht warmteverlies?

Ik heb een relatief korte leiding tussen de buitenunit en de binnenunit (WP is monoblock), waarschijnlijk ongeveer 5-7 meter, en deze is goed geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svSa2xr-nQ5rwGbRGXhBJMeC8Rs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fzux6AJsv48LonlmQJisXR3k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp dat heeft denk ik vooral te maken met de efficiëntie van de R290/water warmtewisselaar (condensor). Is dit onder minimumbelasting?

Ik log het niet, dit is een momentopname tijdens een lopende run na twee uur op minimum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q30qnfrdRTov8KosoV1idmEQqeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ZwGtFLWxQfEMaouMnhJ22iD.png?f=fotoalbum_large
Dat zou op 2.6 K uitkomen (maarja, ongekalibreerde sensoren: condensor outlet onder returntemp is onwaarschijnlijk, hoewel ik dat bij @PentaClover ook zie, foutje in de csv?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Kennelijk heeft het waterdebiet hier invloed op. Heb zojuist wat experimenten gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1GK7rJrrcBWFve4AQKnjhb51Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pL96V1Sr5mRWoq8qpyhPfnde.png?f=fotoalbum_large
Is dit onder minimumbelasting?
Klopt.Ik zal nog een proef doen tijdens de DHW-run.

[ Voor 11% gewijzigd door bilalhp op 22-11-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:20:
Dat zou op 2.6 K uitkomen (maarja, ongekalibreerde sensoren: condensor outlet onder returntemp is onwaarschijnlijk, hoewel ik dat bij @PentaClover ook zie, foutje in de csv?)
Ook interessant.

We weten niet precies waar ze deze sensoren hebben geplaatst, maar in theorie:

CompressorOutlet = CondenserInlet
CondensationTemp ertussen
CondenserOutlet = EvaporatorInlet
EvaporationTemp ertussen
EvaporatorOutlet = CompressorInlet

juist?

En FlowTemp zou vergelijkbaar moeten zijn met CondenserOutlet?

(Jammer dat mijn unit alleen het volgende rapporteert: CompressorOutlet, CondensationTemp, EvaporationTemp, CompressorInlet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Om beter te begrijpen voor iedereen lijkt me een tekening met alle sensoren te maken. Ik neem aan dat het volgende plaatje de juiste is. Kan iemand de sensoren erbij tekenen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITp_NoP072DVrRzpEwW5O2JnZPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eriAbegPCT7MB3gfzTXl0lP9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilalhp
@Proton_ Kunt u de export van dit dashboard met mij delen?

https://snapshots.raintan...rgUu9hOkGi1f7uto6?orgId=2

Ik heb nu Grafana aan het werk, maar het zou veel tijd kosten om hetzelfde helemaal opnieuw te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Inmiddels ook aan het spelen geraakt met de ebusd :)

Waar ik nog naar op zoek ben, is een parameter die aangeeft of er wordt verwarmd, SWW wordt gedaan, of uit staat.

code: Uitgelezen fields
1
2
hmu State
hmu SetMode

code: SWW
1
2
0;584;225;128
3;-;-;120;1;1;1;1;0;0

code: SWW-cooling down
1
2
0;585;225;128
auto;0.0;-;-;1;1;1;0;0;0

code: CV
1
2
22;586;225;8
auto;31.0;-;-;0;1;1;0;0;0

code: Uit
1
2
0;585;224;0
auto;0.0;-;-;1;1;1;0;0;0

Het lijkt erop dat de laatste parameter van State 128 is voor SWW-modus, 8 voor CV, en 0 voor uit.

Maar in de State veranderen ook velden. Is ergens te vinden wat deze precies rapporteren?

En is dit (laatste parameter State) de meest logische manier om SWW/CV/uit te onderscheiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Zwartoog schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:02:
Inmiddels ook aan het spelen geraakt met de ebusd :)

Waar ik nog naar op zoek ben, is een parameter die aangeeft of er wordt verwarmd, SWW wordt gedaan, of uit staat.

...
En is dit (laatste parameter State) de meest logische manier om SWW/CV/uit te onderscheiden?
Ik gebruik Status01, het laatste veld geeft 'on', 'off' of 'hwc'. Nadeel, als de compressor even uit gaat, omdat de graadminuten bijvoorbeeld op zijn, of een defrost plaatsvind, lees je 'off' terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Zwartoog vaak staat in de csv zelf nog wat commentaar of toelichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Status01 staat in hcmode.inc, het laatste veld is van het type pumpstate:
r,,Status01,Vorlauftemperatur/Rücklauftemperatur/Aussentemperatur/WW Temperatur/Speichertemperatur/Pumpenstatus,,,,01,,,temp1;temp1;temp2;temp1;temp1;pumpstate,,,

pumpstate staat gedefinieerd in _templates.csv:
pumpstate,UCH,0=off;1=on;2=overrun;4=hwc,,pump state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjonasxv
Minitrooper schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:19:
[...]

Da's inderdaad een mooi lijstje van wat je bereiken wilt! Maar kan je nog uitleggen:
- of je al een homebridge hebt draaien? Zo ja: waar staat die (kan je daaraan met de wifi of moet dat bedraad?)
- idem homekit: ben je daar al mee gestart?
- welke inputs ga je gebruiken voor die zonne-energie/sensoren/locatie: is dit API gedreven of ga je (zoals mij :D 50+ DS18B20 temperatuur sensoren :D aan jouw homebridge hangen?

Niet om te overdrijven, maar zie dit als een klein IT projectje: wat wil je als input, wat moet het ding doen, wat zijn de outputs. Op basis daarvan ontdek je welke linken (met externe systemen, weather.com API, .. ) je connecteren wil, ebus is er maar 1tje van vermoed ik!

Dus beetje tekenen, beetje uitdenken, dan kan je beter inschatten welke toestellen je waar neerplaatsen kan en wat je configureren moet.
Ik ben momenteel voornamelijk geïnteresseerd in de ebus maar mqtt naar homebridge om daar de temperatuur van de vloerverwarming te kunnen bekijken en verhogen verlagen wanneer we niet thuis zijn.
Dan kan de verwarming bijvoorbeeld al lekker draaien want dat duurt wat langer bij vloerverwarming.

Heb reeds een homebridge draaien met z2m en een aantal smart apparaten.

Graag zou ik nu de vertaalslag van ebus willen toevoegen.

Hoe gaat dit het beste?
Ik kan reeds verbinding maken met de ebus via wifi op de PI.
Maar hoe kan ik het beste debuggen welke berichten de temp aansturen en hoe deze te manipuleren?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
PentaClover schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:52:
[...]

Ik gebruik Status01, het laatste veld geeft 'on', 'off' of 'hwc'. Nadeel, als de compressor even uit gaat, omdat de graadminuten bijvoorbeeld op zijn, of een defrost plaatsvind, lees je 'off' terug.
Thanks! Heb ze nu een dagje gelogd, en ga voor hmu State. De Status01 is een flipperkast van jewelste.

Ik wil de state gebruiken om via scripting de energieconsumptie en -opbrengst apart te loggen voor SWW en CV. Dan is het rondpompen/defrost van de CV-functie wel bepalend voor de uiteindelijke CV-statistieken.

Heb de fielddefs trouwens heel beschrijvend gevonden via de lokale http-interface van ebusd :)

Edit: sowieso de komende dagen kijken welke waarden er nog meer naar boven komen behalve 0, 8 en 128. Wellicht heeft een defrost een aparte status. We gaan het leren vanacht.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 27-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Zwartoog schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:08:

Edit: sowieso de komende dagen kijken welke waarden er nog meer naar boven komen behalve 0, 8 en 128. Wellicht heeft een defrost een aparte status. We gaan het leren vanacht.
Helaas heeft een defrost geen aparte status. De enige betrouwbare manier om een defrost te detecteren is door de status van ebusd_hmu_4portvalve te controleren.

Ik vraag me nog steeds af wat precies de defrost cycle veroorzaakt. Ik heb gevallen gezien waarbij er elke 40 minuten een ontdooiing plaatsvond bij een buitentemperatuur van 2 graden, en gevallen waarin bij onder 0 buiten urenlang geen enkele ontdooiing plaatsvond.

[ Voor 22% gewijzigd door bilalhp op 29-11-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
bilalhp schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:41:
[...]

Helaas heeft een defrost geen aparte status. De enige betrouwbare manier om een defrost te detecteren is door de status van ebusd_hmu_4portvalve te controleren.

Ik vraag me nog steeds af wat precies de defrost cycle veroorzaakt. Ik heb gevallen gezien waarbij er elke 40 minuten een ontdooiing plaatsvond bij een buitentemperatuur van 2 graden, en gevallen waarin bij onder 0 buiten urenlang geen enkele ontdooiing plaatsvond.
Defrost oftewel Deicing is zeker wel uit te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRfxAGU8Ho6WQcOGzrbFhapgDx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrHV9UOYuYEf0hfyUPgUgh8y.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste