Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
Bedankt @Donkeychote

De berichten komen nu binnen via MQTT; zie onderstaand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwz0G0qkoDjFMQLjoD2FJQp0LAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/no2t4uFdOatuHOL2kXj31GN3.png?f=fotoalbum_large

Nu nog uitzoeken wat eea precies betekent!
Wat bedoel je precies met "Om ervoor te zorgen dat mijn apparaten gescand worden, heb ik een lokale kopie gemaakt van de ebusd configuration repo. "

[ Voor 13% gewijzigd door etmnidj1 op 08-10-2023 09:25 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donkeychote
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-03 15:00
Wat bedoel je precies met "Om ervoor te zorgen dat mijn apparaten gescand worden, heb ik een lokale kopie gemaakt van de ebusd configuration repo. "
ebusd heeft configuratie bestanden nodig om de berichten op de ebus te interpreteren. Als alles goed loopt, dan worden deze automatisch afgehaald van https://github.com/john30/ebusd-configuration.
Dit was bij mij niet het geval, dus ik heb heel die repository gekopiëerd naar mijn toestel, en dit toegevoegd aan de command voor mijn container op te starten:
code:
1
--configpath=/config/ebusd-configuration/ebusd-2.1.x/en

Pas dan kreeg ik alle toestellen via mqtt in ha.

Maar zo te zien krijg jij wel de nodige configuratie bestandjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
Ik vermoed dat de meesten hier een Vaillant warmtepomp hebben? Wij deze zomer in onze nieuwbouw woning met Vaillant warmtepomp getrokken. Binnenkort gaan we terug verwarmen en ik vroeg me als er iemand van jullie al bezig geweest is met de warmtepomp zo optimaal mogelijk sturen om het zelfverbruik van de zonnepanelen te maximaliseren en ook het comfort. We wonen in België waar we niet meer salderen.

Onze woning is houtskelet die door de zon goed opwarmt, maar door de weinige massa ook sneller zijn warmte verliest.
Dit heb ik in de lente opgemerkt toen ik af en toe in de woning kwam werken. Op een mooie lentedag slaat de thermostaat rond de middag af en de woning blijft mooi op temperatuur tot de zon onder gaat. Eenmaal de zon onder is, moet de warmtepomp de koude vloer gaan opstoken voordat het terug warm kan worden. Dat resulteert dat het rond 18-19h kouder aanvoelt in huis. Eigenlijk zou je al moeten beginnen met de vloer warm stoken voor zonsondergang.

Ik heb de ebus module gekoppeld met Home Assistant en ik kan wel wat dingen sturen van hier uit. Ik speel met deze gedachten, maar andere ideeën zijn ook welkom.

Voor de herfst/lente
- 3 uur voor zonsondergang WAR activeren (evt. standje actief) om zo de vloer te beginnen opwarmen als de woning nog op temperatuur is door de zon. Hiermee buffer ik ook alvast de laatste zonne uurtjes in de vloer.
- Na zonsonderdag terug de thermostaat activeren op 22°C tot 23h. 's avonds comfortabel en hopelijk kunnen we dan tot de volgende ochtend overbruggen zonder dat de warmtepomp moet aanslaan.
- Om 23h nachtverlaging naar 21°C tot 10h.
- Om 10h terug op 22°C draaien om zo terug de zonne energie mee te nemen. Wellicht zal rond de middag de thermostaat terug afslaan.

In het diepste van de winter, zal de PV opbrengst minimaal zijn en ook de zonne instraling in huis. Dan misschien best gewoon op standje uitgebreid blijven draaien met 22°C en evt. 0.5 of 1°C nachtverlaging?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster het hangt een beetje af van de tijdconstante van je huis en hoeveel overshoot je acceptabel vindt, maar bovenstaand zal wel een goed begin zijn. Ook 's winters trouwens.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:22
Proton_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:34:
@Broodro0ster het hangt een beetje af van de tijdconstante van je huis en hoeveel overshoot je acceptabel vindt, maar bovenstaand zal wel een goed begin zijn. Ook 's winters trouwens.
Ja, inderdaad het zal wel nog wat spelen met de tijden, temperaturen etc. De bedoeling is liefst zoveel mogelijk energie overdag verbruiken en 's avonds geen dip te hebben nadat de zon ondergaat en de vloer nog koud is. Maar natuurlijk wil ook wel vermijden dat het 25°C wordt omdat we overdag teveel verwarmen bovenop de zonneinstraling.

Volgende week geven ze 4°C 's nachts, dus ik denk dat we dan de verwarming gaan mogen opstarten en kan ik mijn automatisatie beginnen testen. Ik laat dan even weten wat wel/niet werkt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouwi
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:15
Weten jullie trouwens of het mogelijk is de tarieven voor de triVAI regeling aan te passen met ebusd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 14:03
@Broodro0ster wat ik doe met mijn VVW is smorgens rond een uur of 4 de weersvoorspelling via API (https://www.meteosource.com) binnenhalen, op basis daarvan kies ik of om 6 de VVW aangaat (slecht weer de hele dag) ofwel 3u voordat de zon verdwijnen zal achter de wolken en/of het buiten <20° is. Het is aftasten welke waarden je nemen kan/mag/moet, want wij hebben bv veel glas op zuid.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wouwi ik zie wel iets van timertariff in de csv maar verder niets.
Als je het ebus-bericht te pakken kunt krijgen (bijvoorbeeld uit een stuk log tijdens dat je met de app het tarief instelt, als dat kan) dan is het waarschijnlijk wel te reverse engineeren.

In Nederland is het nut beperkt want met vloerverwarming is de warmtepomp altijd goedkoper en op hogere temperaturen zeker tot het vriespunt. Break-even COP is afhankelijk van je prijzen ongeveer 2.2, bij 45 graden is de warmtepomp dus goedkoper tot -7 ( data: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen")
Met dynamische prijzen zal dat niet veel anders zijn.
Je kunt met bovenstaande data trouwens zelf een triVAI in je domotica bouwen :)

[ Voor 50% gewijzigd door Proton_ op 11-10-2023 09:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Minitrooper schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:26:
@Broodro0ster wat ik doe met mijn VVW is smorgens rond een uur of 4 de weersvoorspelling via API (https://www.meteosource.com) binnenhalen, op basis daarvan kies ik of om 6 de VVW aangaat (slecht weer de hele dag) ofwel 3u voordat de zon verdwijnen zal achter de wolken en/of het buiten <20° is. Het is aftasten welke waarden je nemen kan/mag/moet, want wij hebben bv veel glas op zuid.

Succes!
Pas je dan dagelijks de tijdsplanning aan (en laat je dus verder de thermostaat alles regelen), of doe je letterlijk zelf de on/off via ebus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minitrooper
Wim Leers schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Pas je dan dagelijks de tijdsplanning aan (en laat je dus verder de thermostaat alles regelen), of doe je letterlijk zelf de on/off via ebus?
Voor nu staat de VVW kei hard op "uit" stand en staat dat cronjobje nog af. Pas als vrouwlief klaagt dat de vloer "koud" begint te worden leg ik die cronjob terug aan. En die doet dus iedere dag om 4u hetzelfde: check weersvoorspelling, en dump de parameters in een file (eg verwachte temperatuur, wanneer geen zon etc), en een zeer chaotisch bash scriptje (dat opnieuw via cron iedere 10' wordt opgeroepen) kijkt naar hoe laat het is, welke parameter gezet moet worden, zet die spullen juist en verdwijnt terug.

Die raspberry pi wordt helemaal misbruikt hiervoor, waarschijnlijk zijn hier 100-en-1 betere manieren voor, maar ik vond het tof 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
PeterJones schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:45:
[...]

Je zou deze eens kunnen proberen, samengesteld uit allerlei pull requests en issue reports. Heb zelf een split systeem met een VWZ00, maar wellicht dat dat voldoende vergelijkbaar is:

https://github.com/jonesPD/ebusd-configuration

Hoor graag je ervaringen en suggesties.
Toch even feedback geven, dit werkt geweldig! Ik ben al dagen aan het knutselen om dit goed aan de praat te krijgen en tot nu toe kreeg ik alleen de hmu herkend.

Misschien ook een leerpuntje voor anderen die dit in HA aan de praat proberen te krijgen: de read-only mode zorgt er bij mij voor dat de scans geen resultaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifalars
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-05-2024
nbalcaen schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

@fluppie007 Ik ben ook naarstig op zoek naar goede custom csv-files voor mijn Vaillant flexocompact VWF 88/4 230V. Ik krijg al best veel datapunten uit de ebus, maar ik ben nog op zoek naar de brontemperaturen, COP, elektrische vermogens. bij jou al gelukt? Kan je mogelijks de csv-files delen in PM?
Hier ook dezelfde warmtepomp. Heb je al vooruitgang gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Ik ben op zoek naar de parameter voor de CTLV2 om de luchtvochtigheid uit te lezen. Heeft iemand een manier om hier achter te komen? Ik heb geen gateway of zo. Dus ik verwacht dat het bericht niet vanzelf op de bus verschijnt of opgevraagd wordt door de warmtepomp of regelunit..... Is deze waarde zichtbaar in een vaillant app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07
Toevallig kwam er iemand op het bekende github draadje een paar dagen terug met de adressen voor de luchtvochtigheid voor de CTLV2 aanzetten.

https://github.com/john30...0#issuecomment-1758975585

Edit:
Als iemand anders ze tegen komt voor de vrc700 dan hoor ik dat ook graag

[ Voor 15% gewijzigd door xarow op 15-10-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
xarow schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:03:
Toevallig kwam er iemand op het bekende github draadje een paar dagen terug met de adressen voor de luchtvochtigheid voor de CTLV2 aanzetten.

https://github.com/john30...0#issuecomment-1758975585

Edit:
Als iemand anders ze tegen komt voor de vrc700 dan hoor ik dat ook graag
Ik kan bevestigen dat het voorgestelde werkt voor de VRC720
*r,,,,,,B524,02000300,,,IGN:4,,,
r,,z1RoomHumidity,,,,,2800,,,EXP,,%,room humidity zone1

Toen ik zelf aan het experimenteren was, heb ik uit andere bronnen de onderstaande gevist. Deze zou kunnen werken voor de VRC700.
r,,z1Humidity,Humidity Zone 1,,,,0700,,,UIN,,,humidity for zone 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Is het ook mogelijk om temperatuur sensor te simuleren ? Ofwel een temp sensor via HA koppelen aan VRC720 ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 11:37
aj_vdw schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Toen ik zelf aan het experimenteren was, heb ik uit andere bronnen de onderstaande gevist. Deze zou kunnen werken voor de VRC700.
r,,z1Humidity,Humidity Zone 1,,,,0700,,,UIN,,,humidity for zone 1
Is een duplicate van z1DayTemp, dat zal hem helaas niet worden op de VRC700 :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:08
Is het mogelijk om een Vaillant boiler via home assistant oid aan te zetten? Mijn use case is de boiler vol aan te zetten bij teveel zonne energie maar ook om volledig de.legionella stand in controle te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 09:34
edsub schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:35:
Nabrander: Een erg handig scriptje dat met ebusd wordt meegeleverd is "readall.sh" in de folder ebusd/contrib/scripts

Dat script loopt door alle velden die zijn gedefinieerd in de geindentificeerde csv files heen en leest de actuele waarden uit.
Toch best veel uit dat systeem te halen (en dan heb ik met mijn simpele all-electric opzet maar 3 ebus componenten):

[...]
Je leest een aantal parameters uit waar ik geen waarde op krijg uit mijn systeem. Zou je je CLTV2 en HMU ook willen delen aub? Of misschien je hele directorystructuur, misschien dat er in onderliggende files een stukje configuratie zit wat ik mis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcAero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-10-2024
Infernoken schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Als je door de tread gaat gebruiken de meeste mensen de EBUSD integratie uit github:
https://github.com/LukasGrebe/ha-addons

Deze connecteert de EBUSD adapter en vertaalt deze naar MQTT messages...

De configuratiefiles hiervoor nodig kan je dan lokaal kopiëren hieruit:
https://github.com/john30/ebusd/wiki
ik heb een klein beetje hulp nodig, ik heb bovengenoemde add-on icm een VR720 en VR70 en 105/6, ik krijg wel een en ander binnen in HA de VR70 bv, maar een hoop niet. ik vermoed dus dat ik de andere config files nodig heb. Hoe koper ik die lokaal in HA en hoe krijg ik ze vervolgens aan de praat?
NU ben ik zn noop dat ik niet exact weet hoe ik dat moet doen in HA. zou iemand dat kunnen beschrijven?

alvast grote dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
MarcAero schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:23:
[...]

ik heb een klein beetje hulp nodig, ik heb bovengenoemde add-on icm een VR720 en VR70 en 105/6, ik krijg wel een en ander binnen in HA de VR70 bv, maar een hoop niet. ik vermoed dus dat ik de andere config files nodig heb. Hoe koper ik die lokaal in HA en hoe krijg ik ze vervolgens aan de praat?
NU ben ik zn noop dat ik niet exact weet hoe ik dat moet doen in HA. zou iemand dat kunnen beschrijven?

alvast grote dank!
Vele wegen die naar Rome leiden, maar je kunt in HA de terminal activeren als add-on en dan kun je commando's invoeren. Daarmee kun je bijvoorbeeld een online repository lokaal klonen met het commando:

Git clone https://github.com/john30/ebusd-configuration.git

Navigeer wel eerst naar de juiste plek (root/config/ of root/config/ebusd-configuration/) zodat de files meteen op de goede plek landen. Als je niet weet hoe dat moet dan kun je het beste even kijken bij bijvoorbeeld https://www.guru99.com/linux-commands-cheat-sheet.html

Bovenstaande gaat er wel vanuit dat je de Ebusd add-on aan de praat hebt gekregen en je ebusd adapter dus goed werkt.

Laatste tip, kijk even naar de andere repository die ik gebruikt heb, gaf out of de box veel meer waarden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcAero
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

Vele wegen die naar Rome leiden, maar je kunt in HA de terminal activeren als add-on en dan kun je commando's invoeren. Daarmee kun je bijvoorbeeld een online repository lokaal klonen met het commando:

Navigeer wel eerst naar de juiste plek (root/config/ of root/config/ebusd-configuration/) zodat de files meteen op de goede plek landen. Als je niet weet hoe dat moet dan kun je het beste even kijken bij bijvoorbeeld https://www.guru99.com/linux-commands-cheat-sheet.html

Bovenstaande gaat er wel vanuit dat je de Ebusd add-on aan de praat hebt gekregen en je ebusd adapter dus goed werkt.

Laatste tip, kijk even naar de andere repository die ik gebruikt heb, gaf out of de box veel meer waarden terug.
heel fijn Kevin, hiermee kan ik verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Kriss0r schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Je leest een aantal parameters uit waar ik geen waarde op krijg uit mijn systeem. Zou je je CLTV2 en HMU ook willen delen aub? Of misschien je hele directorystructuur, misschien dat er in onderliggende files een stukje configuratie zit wat ik mis..
Edit: latency was te laag voor ebus adapter via wifi, deze opgehoogd en krijg nu nagenoeg alles gesynct.

Er zijn een paar topics die wel voorbij komen in MQTT explorer maar waarvan geen sensor wordt aangemaakt in m'n Home Assistant. Iemand een idee waarom Waterpressure (pressv) bv niet automatisch een sensor wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcAero
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

ik heb in root/config de git-clone gedaan. en de ebusd add-on de weg gewezen naar /config/ebusd-configuration/latest/
wat doe ik fout?

krijg nu deze logs;

2023-10-23 19:55:27.840 [main notice] ebusd 23.2.p20230716 started on device: 192.168.178.253:9999, enhanced
2023-10-23 19:55:27.846 [main error] error reading templates in en/vaillant: ERR: element not found, last error: en/vaillant/_templates.csv:46: ERR: element not found, field type TEMP in field 0
2023-10-23 19:55:27.847 [main error] error reading config files from /config/ebusd-configuration/latest/: ERR: element not found, last error: en/vaillant/35.rcc.1.csv:7: ERR: element not found, field type TEMPSENSOR in field 0
2023-10-23 19:55:27.917 [bus notice] device status: resetting
2023-10-23 19:55:27.918 [bus notice] bus started with own address 31/36
2023-10-23 19:55:27.918 [mqtt info] mosquitto version 2.0.18 (compiled with 2.0.15)
2023-10-23 19:55:27.925 [mqtt debug] connection requested
2023-10-23 19:55:27.940 [bus notice] signal acquired
2023-10-23 19:55:28.730 [bus notice] device status: reset, supports info
2023-10-23 19:55:28.798 [bus notice] device status: extra info: firmware 1.1[3a0f].1[3a0f], jumpers 0x0f
2023-10-23 19:55:28.877 [mqtt notice] connection established
2023-10-23 19:55:28.877 [mqtt debug] publish ebusd/global/version "ebusd 23.2.p20230716"
2023-10-23 19:55:28.877 [mqtt debug] publish ebusd/global/running true
2023-10-23 19:55:29.725 [bus notice] new master 71, master count 2
2023-10-23 19:55:29.785 [bus notice] new master 03, master count 3
2023-10-23 19:55:29.785 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a0aa40081082d00000000
2023-10-23 19:55:30.607 [bus notice] new master 10, master count 4
2023-10-23 19:55:30.665 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110101 / 095b510080ffff0100ff
2023-10-23 19:55:30.930 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 095bff400bff660000ff
2023-10-23 19:55:31.191 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0001 / 07300300d8020fff
2023-10-23 19:55:31.480 [update notice] received unknown MS cmd: 1052b5230103 / 0f00800080008000809b020080c87d04
2023-10-23 19:55:31.745 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5100900005affffff060000 / 0101
2023-10-23 19:55:32.000 [bus notice] max. symbols per second: 101
2023-10-23 19:55:32.010 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b51009000000ffffff010000 / 0101
2023-10-23 19:55:32.271 [update notice] received unknown MS cmd: 1052b523080114000000000000 / 0101
2023-10-23 19:55:33.240 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a0aa40081082d00000000
2023-10-23 19:55:35.910 [update notice] received unknown MS cmd: 0376b5120613000f220500 / 0202ff
2023-10-23 19:55:36.705 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a0aa40081082d00000000
2023-10-23 19:55:37.927 [main notice] found messages: 11 (0 conditional on 0 conditions, 0 poll, 4 update)
2023-10-23 19:55:37.927 [mqtt debug] publish ebusd/global/scan "finished"
2023-10-23 19:55:40.140 [update notice] received unknown MS cmd: 7108b5110107 / 0a0aa40081082d00000000
2023-10-23 19:55:40.706 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110101 / 095b510080ffff0100ff
2023-10-23 19:55:40.970 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b5110101 / 095bff400bff660000ff
2023-10-23 19:55:41.233 [update notice] received unknown MS cmd: 1076b512030f0001 / 07300300d9020fff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik zou hem niet naar latest laten verwijzen maar naar 2.1.x en dus niet die repo gebruiken maar die ik een paar Posts terug aanhaalde (van peterjones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcAero
Ik zie nu met die van peterjonas inderdaad een hele hoop.
Is het ook mogelijk om bepaalde waardes te schrijven?
Dus bv de wens temperatuur verhogen?
In neem aan dat ik dan in de csv files iets moet aanpassen? Zodat die sensors ook kunnen schrijven?
Of hoe gaat dat in z’n werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
MarcAero schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:51:
Ik zie nu met die van peterjonas inderdaad een hele hoop.
Is het ook mogelijk om bepaalde waardes te schrijven?
Dus bv de wens temperatuur verhogen?
In neem aan dat ik dan in de csv files iets moet aanpassen? Zodat die sensors ook kunnen schrijven?
Of hoe gaat dat in z’n werk?
Als je naar de eerste characters kijkt in die csv's: zie je enkel een r, dan is dat ... readonly. Een W is write en een u ... update ;-) Tot hier is het wel spannend!

Als je bv verschillende zones hebt, kan je bv deze (niet gevaarlijke) update doen en kijken op je thermostaat of de waarde veranderde:
code:
1
ebusctl write -c 700 z1DayTemp 18.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:48
Kriss0r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Edit: latency was te laag voor ebus adapter via wifi, deze opgehoogd en krijg nu nagenoeg alles gesynct.

Er zijn een paar topics die wel voorbij komen in MQTT explorer maar waarvan geen sensor wordt aangemaakt in m'n Home Assistant. Iemand een idee waarom Waterpressure (pressv) bv niet automatisch een sensor wordt?
Latency ophogen -> hoe deed je in de ebusd adapter. Via web portal? Of juist met een ebusctl command in Raspberry Pi?

Ik bedoel de resolutie verhogen van 15 minuten naar 1 minuut. Zie het plaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHZNOdBx3nTWDMdmJj7tD6CwqCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ohGETv1IMJptRzjEzUVRW9fL.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Eriko op 27-10-2023 16:05 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:44
Eriko schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Latency ophogen -> hoe deed je in de ebusd adapter. Via web portal? Of juist met een ebusctl command in Raspberry Pi?

Ik bedoel de resolutie verhogen van 15 minuten naar 1 minuut. Zie het plaatje.[Afbeelding]
Ik stuur via MQTT iedere 5 seconden een GET request uit voor de meest interessante sensoren. Dan volgt er meteen een update. Als je dit voor alle sensoren doet wordt het traag maar bij mijn 9 gaat het nog goed. De rest mag wel iedere 5 minuten oid.

Voorbeeld voor de automatisering met de aanvoertemp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Ebusd MQTT update (5 sec)
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    enabled: true
    seconds: /5
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: ebusd/bai/FlowTemp/get
      payload_template: "?1"
mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wibs
Kriss0r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:41:
[...]
Ik heb het idee dat ebus geen standaardsensoren heeft en dat de HA integratie dus niet weet wat er precies binnen zal komen. Daarom is er een generieke vertaling gemaakt (/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg) die de binnenkomende data omzet tot MQTT sensoren. Bij sommigen gaat de interpretatie mis.

Bij mijn Vaillant systeem moest ik ook zelf een sensor aanmaken voor
code:
1
2
3
4
ebusd/bai/WaterPressure
ebusd/bai/PartloadHcKW
ebusd/bai/HwcDemand
ebusd/bai/Flame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Met commando mosquitto_sub -d -u <user> -P <password> -t 'ebusd/hmu/#' > ebusd.log heb ik 20 minuten laten uitvoeren

De log file geeft aan dat de data voor CompressorOutlet maar 2 keer voorkomt. Andere data zoals Status01 komt heel vaak voor. Ik geloof dat de rate van een sensor door de warmtepomp HMU heeft bepaald.

Heb ik soms mis?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Eriko schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Ik bedoel de resolutie verhogen van 15 minuten naar 1 minuut. Zie het plaatje.[Afbeelding]
Latency met --latency=120 in commandline van ebusd (met RPi edit je dan configfile van service denk ik?)
120ms omdat dat 95% van alle pings omvatte tussen adapter en HA :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kriss0r op 27-10-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
Wibs schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb het idee dat ebus geen standaardsensoren heeft en dat de HA integratie dus niet weet wat er precies binnen zal komen. Daarom is er een generieke vertaling gemaakt (/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg) die de binnenkomende data omzet tot MQTT sensoren. Bij sommigen gaat de interpretatie mis.

code:
1
2
3
4
ebusd/bai/WaterPressure
ebusd/bai/PartloadHcKW
ebusd/bai/HwcDemand
ebusd/bai/Flame
Goeie tip! mqtt-hassio.cfg aangepast en sensor is nu (automatisch) aangemaakt:

Bestaande config in .csv:
code:
1
r1,,WaterPressure,water pressure,,,,3900,,,pressv,,,water pressure

In mqtt-hassio.cfg "press|" tussengevoegd (waarden in filter zijn altijd wildcard):
code:
1
filter-name = status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|press|^load$|^party$|sensor|timer

onder type_switch-number = toegevoegd:
code:
1
sensor,pressure,measurement = press$

[ Voor 6% gewijzigd door Kriss0r op 27-10-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
Kriss0r schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Goeie tip! mqtt-hassio.cfg aangepast en sensor is nu (automatisch) aangemaakt:

Bestaande config in .csv:
code:
1
r1,,WaterPressure,water pressure,,,,3900,,,pressv,,,water pressure

In mqtt-hassio.cfg "press|" tussengevoegd (waarden in filter zijn altijd wildcard):
code:
1
filter-name = status|temp|yield|count|energy|power|runtime|hours|starts|mode|curve|press|^load$|^party$|sensor|timer

onder type_switch-number = toegevoegd:
code:
1
sensor,pressure,measurement = press$
Ah nice, ja dit is de nette oplossing! d:)b
Eigenlijk zou dit doorgegeven moeten worden aan de makers van ebusd, die geven die mqtt-hassio.cfg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 14:21
Hallo, ik ben bezig met mijn Vaillent CV en home assitant

Ik heb eeb versie 4.1 van deze ebus wifi module (https://github.com/danielkucera/esp8266-arduino-ebus) lopen. Netjes firmware kunnen updaten en daarna beschikbaar om mijn website.

Nu wil ik het met HA koppelen. Ik heb HA in een docker lopen op mijn qnap nas. Dus kan de add-on niet gebruiken, daarom probeer ik ebusd in een docker te laten lopen. Volgen mij lukt dat. Ik gebruik dit:

code:
1
docker run --rm --name=ebusd -it -p 8888 -e EBUSD_DEVICE=192.168.2.117:3333 -e EBUSD_LATENCY=20 -e EBUSD_SCANCONFIG -e EBUSD_MQTTPORT=1883 -e EBUSD_MQTTHOST=192.168.2.22 -e EBUSD_MQTTCLIENTID=ebusd -e EBUSD_MQTTUSER=xxxx -e EBUSD_MQTTJSON= -e EBUSD_MQTTPASS=xxxxx -e EBUSD_MQTTTOPIC=ebusd john30/ebusd:latest

Ik kan ebusd via mqtt explorere uitlezen, maar ik krijg in mijn mqt intergratie in HA er geen eniteiten bij. Doe ik iets verkeerd. In zie dit in het log van mijn ebusd docker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
3-10-28 21:02:17.522 [main notice] ebusd 23.2.23.2 started with auto scan on device: 192.168.2.117:3333
2023-10-28 21:02:18.645 [bus notice] bus started with own address 31/36
2023-10-28 21:02:18.660 [mqtt notice] connection established
2023-10-28 21:02:18.678 [bus notice] signal acquired
2023-10-28 21:02:19.548 [bus notice] new master 10, master count 2
2023-10-28 21:02:19.612 [bus notice] new master 03, master count 3
2023-10-28 21:02:19.612 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110102 / 06033c82468278
2023-10-28 21:02:20.595 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d4a00 / 00
2023-10-28 21:02:21.604 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d5500 / 020000
2023-10-28 21:02:22.600 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2800 / 021104
2023-10-28 21:02:23.558 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2200 / 026f00
2023-10-28 21:02:24.562 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2900 / 022a00
2023-10-28 21:02:25.568 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2300 / 021400
2023-10-28 21:02:26.563 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d7b00 / 0100
2023-10-28 21:02:27.563 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d7300 / 0100
2023-10-28 21:02:28.561 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030dbb00 / 01f0
2023-10-28 21:02:28.867 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:28.867 [update notice] store 08 ident: done
2023-10-28 21:02:28.868 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:28.868 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:29.527 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2023-10-28 21:02:29.569 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d3900 / 020000
2023-10-28 21:02:29.704 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2023-10-28 21:02:29.875 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2023-10-28 21:02:30.048 [main notice] read scan config file vaillant/08.bai.csv for ID "bai00", SW0807, HW7603
2023-10-28 21:02:30.249 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:
2023-10-28 21:02:30.437 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:
2023-10-28 21:02:31.180 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:

Klopt dit? Wat doe ik fout? Ik zie dit in mqtt explorere staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTwPYYw-NND4LgjIhpkSw1teBa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fom80fyce2JxILlyrmreR3oL.png?f=fotoalbum_large

Wat moet ik nog anders doen om de mqtt berichten in HA te krijgen? Moet ik b.v. de ebusd intergratie in HA nog instellen (https://www.home-assistant.io/integrations/ebusd).

Alle hulp ik meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donkeychote
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-03 15:00
Ethidium890 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:20:
Hallo, ik ben bezig met mijn Vaillent CV en home assitant

Ik heb eeb versie 4.1 van deze ebus wifi module (https://github.com/danielkucera/esp8266-arduino-ebus) lopen. Netjes firmware kunnen updaten en daarna beschikbaar om mijn website.

Nu wil ik het met HA koppelen. Ik heb HA in een docker lopen op mijn qnap nas. Dus kan de add-on niet gebruiken, daarom probeer ik ebusd in een docker te laten lopen. Volgen mij lukt dat. Ik gebruik dit:

code:
1
docker run --rm --name=ebusd -it -p 8888 -e EBUSD_DEVICE=192.168.2.117:3333 -e EBUSD_LATENCY=20 -e EBUSD_SCANCONFIG -e EBUSD_MQTTPORT=1883 -e EBUSD_MQTTHOST=192.168.2.22 -e EBUSD_MQTTCLIENTID=ebusd -e EBUSD_MQTTUSER=xxxx -e EBUSD_MQTTJSON= -e EBUSD_MQTTPASS=xxxxx -e EBUSD_MQTTTOPIC=ebusd john30/ebusd:latest

Ik kan ebusd via mqtt explorere uitlezen, maar ik krijg in mijn mqt intergratie in HA er geen eniteiten bij. Doe ik iets verkeerd. In zie dit in het log van mijn ebusd docker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
3-10-28 21:02:17.522 [main notice] ebusd 23.2.23.2 started with auto scan on device: 192.168.2.117:3333
2023-10-28 21:02:18.645 [bus notice] bus started with own address 31/36
2023-10-28 21:02:18.660 [mqtt notice] connection established
2023-10-28 21:02:18.678 [bus notice] signal acquired
2023-10-28 21:02:19.548 [bus notice] new master 10, master count 2
2023-10-28 21:02:19.612 [bus notice] new master 03, master count 3
2023-10-28 21:02:19.612 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b5110102 / 06033c82468278
2023-10-28 21:02:20.595 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d4a00 / 00
2023-10-28 21:02:21.604 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d5500 / 020000
2023-10-28 21:02:22.600 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2800 / 021104
2023-10-28 21:02:23.558 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2200 / 026f00
2023-10-28 21:02:24.562 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2900 / 022a00
2023-10-28 21:02:25.568 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2300 / 021400
2023-10-28 21:02:26.563 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d7b00 / 0100
2023-10-28 21:02:27.563 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d7300 / 0100
2023-10-28 21:02:28.561 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030dbb00 / 01f0
2023-10-28 21:02:28.867 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:28.867 [update notice] store 08 ident: done
2023-10-28 21:02:28.868 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:28.868 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-10-28 21:02:29.527 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2023-10-28 21:02:29.569 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d3900 / 020000
2023-10-28 21:02:29.704 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2023-10-28 21:02:29.875 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2023-10-28 21:02:30.048 [main notice] read scan config file vaillant/08.bai.csv for ID "bai00", SW0807, HW7603
2023-10-28 21:02:30.249 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:
2023-10-28 21:02:30.437 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:
2023-10-28 21:02:31.180 [update notice] sent scan-read scan.08 id QQ=31:

Klopt dit? Wat doe ik fout? Ik zie dit in mqtt explorere staan:

[Afbeelding]

Wat moet ik nog anders doen om de mqtt berichten in HA te krijgen? Moet ik b.v. de ebusd intergratie in HA nog instellen (https://www.home-assistant.io/integrations/ebusd).

Alle hulp ik meer dan welkom!
Ik denk dat je de "mqttint" nog moet doen verwijzen naar mqtt-hassio.cfg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 20:23
Normaliter zijn de ebusd-entiteiten in HASS "onbeschikbaar", totdat de data over de ebus is gegaan van/naar de CV/thermostaat. Ik vond dat niet prettig. Hierom heb ik een automatisering gemaakt die een leeg bericht publiceert naar het "ebusd/list" topic. Dit bericht zorgt ervoor dat ebusd alle ontvangen en lege waarden zal publiceren. Dit zorgt ervoor dat de entiteiten in HASS een waarde krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
  - platform: mqtt
    topic: ebusd/global/scan
    payload: finished
  - platform: homeassistant
    event: start
action:
  - delay:
      seconds: 5
    data:
      topic: ebusd/list
      retain: true
      qos: "2"

Tevens wil ik zeker zijn dat de thermostaat entiteiten een up-to-date waarde hebben. Dit doe ik door aan bovenstaande automatisering het volgende toe te voegen. Hierbij is de array van "topics" specifiek voor mijn fysieke thermostaat, die ik aan wil sturen vanuit HASS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- variables:
      topics: ['350/DisplayedHc1RoomTempDesired','350/DisplayedRoomTemp','350/HwcOPMode','350/hc1daytemp','350/hc1holidayroomtemp','350/hc1nighttemp']
  - repeat:
      count: '{{ topics | count }}'
      sequence:
      - variables:
          topic: 'ebusd/{{ topics[repeat.index - 1] }}/get'
        data:
          topic: '{{topic}}'

Ik gebruik HAOS met de ebusd-addin. Voorheen maakte ik handmatig alle mqtt-entiteiten (sensors/switches/etc) aan in HASS, maar de mqtt-auto-discovery scheelt veel werk. Ik gebruik nu de auto-discovery met een paar configuratie-tweaks.
In de ebusd-addon-configuratie heb ik in het veld "Add variable(s) to the read MQTT integration settings." (optionele velden) ingevuld:
code:
1
area=CV-Hok,filter-direction=r|u|^w,filter-name=
. Deze string geeft 3 variabelen een niet-standaard waarde:
* Bij auto-discovery in HASS de entiteiten in de ruimte "CV-Hok" plaatsen.
* In HASS ook schrijfbare entiteiten (selectors, switches, buttons, etc) beschikbaar laten komen, waarmee je daadwerkelijk waarden van je ebus-apparaten aan kan passen.
* Dat alle velden van je ebusd-configuratie beschikbaar komen als entiteiten in HASS.
Initieel kreeg ik alleen maar schrijfbare entiteiten voor m'n ebus-thermostaat (350) te zien en niet voor m'n CV-ketel (bai). Dit heeft te maken met de veld-definitie in de "ebusd-configuration" van mijn apparaten. Bij velden werd de schrijf-permissie geregistreerd als "ws" en "wi". Door deze definities aan te passen naar "w", kwamen deze entiteiten ook beschikbaar als schrijfbaar. Op GitHub staat hiervoor nog een issue open.

Wellicht dat jullie hier ook iets aan hebben...

[ Voor 69% gewijzigd door Shorty24 op 30-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Donkeychote schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

Ik denk dat je de "mqttint" nog moet doen verwijzen naar mqtt-hassio.cfg
Dank je voor je reactie. Maar geen idee wat ik dan in mqtt-hassio.cfg moet zetten. Ik kijk op https://github.com/john30...etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg maar ik kom er niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorty24
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-07 20:23
@Ethidium890
Hi Minke,
Je hebt NIET de ebusd-integration nodig in Home Assistant. Je hebt WEL de MQTT-integration nodig in Home Assistant. Mijn vermoeden is dat je dit nu wel ingericht hebt, maar je maar weinig entiteiten aangemaakt ziet worden in Home Assistant bij de MQTT-integration. Om dit te regelen moet je in ebusd ervoor zorgen dat je de mqtt-auto-discovery actief krijgt. Door het activeren van mqtt-auto-discovery in ebusd, gaat deze topics publiceren die beginnen met "HomeAssistant". In deze topics worden berichten door ebusd gepubliceerd met informatie die Home Assistant gebruikt voor het aanmaken van entiteiten (sensors, etc).

De "mqttint" die door DonkeyChote noemt is een command-line parameter die je mee kan geven bij het opstarten van ebusd. Dit is de standaard waarde "--mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Shorty24 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:32:
@Ethidium890
Hi Minke,
Je hebt NIET de ebusd-integration nodig in Home Assistant. Je hebt WEL de MQTT-integration nodig in Home Assistant. Mijn vermoeden is dat je dit nu wel ingericht hebt, maar je maar weinig entiteiten aangemaakt ziet worden in Home Assistant bij de MQTT-integration. Om dit te regelen moet je in ebusd ervoor zorgen dat je de mqtt-auto-discovery actief krijgt. Door het activeren van mqtt-auto-discovery in ebusd, gaat deze topics publiceren die beginnen met "HomeAssistant". In deze topics worden berichten door ebusd gepubliceerd met informatie die Home Assistant gebruikt voor het aanmaken van entiteiten (sensors, etc).

De "mqttint" die door DonkeyChote noemt is een command-line parameter die je mee kan geven bij het opstarten van ebusd. Dit is de standaard waarde "--mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg".
Dank je, ik begin nu inderdaad beter te begrijpen hoe het werkt. Alleen -mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg werkt bij mij niet in de docker. Ik wil EBUSD_MQTTINT=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg gebruiken maar ik weet nog niet hoe kan verwijzen naar mijn locatie van deze docker, bij mij /share/Container/ebusd/

Ik heb EBUSD_MQTTINT=/share/Container/ebusd/:/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg geprobeerd en EBUSD_MQTTINT=/share/Container/ebusd/mqtt-hassio.cfg maar het bestand wordt niet gevonden. Volgens mij mis ik kennis in het mappen naar een andere folder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethidium890
Nou ik ben verder gekomen! Gelukt met:

code:
1
docker run --rm --name=ebusd -it -p 8888 -v /share/Container/ebusd:/etc/ebusd/ -e EBUSD_DEVICE=192.168.2.117:3333 -e EBUSD_LATENCY=20 -e EBUSD_SCANCONFIG -e EBUSD_MQTTINT=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg -e EBUSD_MQTTPORT=1883 -e EBUSD_MQTTHOST=192.168.2.22 -e EBUSD_MQTTCLIENTID=ebusd -e EBUSD_MQTTUSER=**** -e EBUSD_MQTTPASS=****** -e EBUSD_MQTTTOPIC=ebusd john30/ebusd:latest

Nu nog soep maken van de mqtt berichten in HA. Veel staat op unknown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Heeft nog iemand gemerkt dat ebusd/hmu/YieldHcDay niet updatet tussen 03:20 en 07:00 ‘s ochtends en dan plots weer geüpdatet wordt? 🤪

Resulteert in absurde grafiekjes. Ik poll het elke cycle (r1,…).

Gelijkaardig ook gedrag voor CurrentYieldPower trouwens.

Dit is met een 75/5 split.

[ Voor 23% gewijzigd door Wim Leers op 31-10-2023 16:19 . Reden: Code → Mono ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G K
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-12-2023

G K

Hallo allemaal
Sinds maart heb ik een AroTherm 65/5 plus gekoppeld aan de cv-ketel in gebruik. Ik wil graag meer inzicht in de werking en heb een tijdje op de wachtlijst gestaan maar in mei een Lectronz Wifi module kunnen krijgen
https://lectronz.com/products/ebus-to-wifi-adapter-module

Ik krijg alleen met geen mogelijkheid dit aan het werk :( . De module werkt wel goed, connectie met het netwerk is gemaakt en als ik met Telnet verbinding maak krijg ik dat bijzondere scherm met allemaal ascii tekens.

In mijn Raspberry wilde ik dit in Domoticz laten uitlezen. Ik kreeg het voor elkaar om de ebusd te installeren, maar loop dan vast. De instelling in Domoticz krijg ik niet rond.

Vervolgens ingezet op Home Assistant. Via een VM box loopt die. Ook Ebusd kunnen installeren. Start ook op, maar dan krijg ik de volgende fout in de het logboek:

2023-11-01 18:36:43.719 [bus error] device status: unexpected enhanced byte 2
2023-11-01 18:36:43.723 [bus notice] signal acquired
2023-11-01 18:36:43.732 [bus error] device status: unexpected enhanced byte 2
2023-11-01 18:36:43.757 [bus error] device status: unexpected enhanced byte 2

Ik heb alle handleidingen van voor tot achter doorgenomen maar kom er niet uit. |:( Ik heb het idee dat ergens de verbinding niet goed wordt gemaakt tussen de module en HA.

Wie kan mij verder helpen? :? Alvast erg bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@G K ik heb geen ervaring met die adapter, maar het zou kunnen dat je een verkeerde poort gebruikt. Wat is de commandline van ebusd?

De eerste stap bij troubleshooten van een wireless adapter lijkt verder te zijn om aparte voeding te regelen zodat de bus niet onnodig belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
@G K deel anders even je configuratie instellingen van de ebusd addon. Dat helpt voor ons om iets zinnigs te kunnen zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

Hoi Proton en Xarow.
ik ben eerst bezig geweest een aparte voeding erop te zetten. Is gedaan, maar geeft geen verandering.
Ik dacht even in HA de ebus goed werkend te hebben, maar was waarschijnlijk toch niet het geval.
Had een probleem dat ebusd via Raspberry was opgestart, ik dan comminicatie met de P1 meter kwijt was. Als ik Ebusd service uitzet is dat weer opgelost. Zal een instellingsprobleem zijn.

Voordat ik verder ga. Wat is het makkelijkste om de ebus uit te lezen: Domoticz met Raspberry of HA via mijn PC?
Welke gegevens hebben jullie dan nodig?

[ Voor 20% gewijzigd door G K op 01-11-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
@G K ik heb het zelf draaien met HomeAssistant op een odroid, vergelijkbaar met een Raspberry Pi. Volgens mij is dat ook wel een van de meest populaire opties onder de gebruikers op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

xarow schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:50:
@G K ik heb het zelf draaien met HomeAssistant op een odroid, vergelijkbaar met een Raspberry Pi. Volgens mij is dat ook wel een van de meest populaire opties onder de gebruikers op dit forum.
Ik heb nog een extra Raspberry liggen. Ik zal die een schone installatie geven en dan alleen dit (proberen te) installeren.
Ik laat even weten hoe het gaat.
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Wibs schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

code:
1
2
3
4
ebusd/bai/WaterPressure
ebusd/bai/PartloadHcKW
ebusd/bai/HwcDemand
ebusd/bai/Flame
Waar precies in the mqtt-hassio.cfg? Moet ik het toevoegen in een parameter eindigt met '='?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wibs
Eriko schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:11:
[...]

Waar precies in the mqtt-hassio.cfg? Moet ik het toevoegen in een parameter eindigt met '='?
Je kan twee dingen doen om een sensor te krijgen in HA

Optie A: Maak zelf een MQTT sensor aan in de configuration.yaml van HA. Bijvoorbeeld zoals:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
  sensor:
    - name: Central Heating Pressure
      unique_id: ebusd_central_heating_pressure
      device:
        identifiers: "ebusd_bai"
        via_device: "ebusd"
      state_topic: "ebusd/bai/WaterPressure"
      value_template: "{{ value_json['press'].value }}"
      unit_of_measurement: bar

Optie B: Doe de aanpassingen zoals beschreven door Kriss0r in Kriss0r in "Verwarming uitlezen met ebusd". Dan pikt HA hem vanzelf op.

Laatste optie is het mooist, want automagisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

xarow schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:50:
intussen wat stappen kunnen maken, maar als ik het forum zo doorlees dan ben ik een echte beginner. De inhoud van de meeste discussies gaat mij volledig de pet te boven. O-)

Ik heb nu het volgende gedaan en bereikt:

- HA op schone Raspberry 4 draaien
- add-ons Ebusd, Mosquitto Broker en Grafana geinstalleerd

- connectie Ebusd met Wifi module lijkt tot stand te zijn gekomen. (krijg nog wel foutmelding arbitration lost op 8, 15 en 76. Andere foutmeldingen zijn verdwenen)

- MQTT connectie in Grafana werkt (alleen nog geen zichtbare data)

Volgens mij heb ik alleen de csv's nog niet goed te pakken. In Ebusd scan config path http://ebusd.eu/config/ ingegeven. in logboek komt dit alleen niet terug.

Wat moet ik hier (en mogelijk verder) nog doen om de data in Grafana te kunnen zien? Gaat mij vooral om de AroTherm 65/6 temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
G K schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:54:
[...]

intussen wat stappen kunnen maken, maar als ik het forum zo doorlees dan ben ik een echte beginner. De inhoud van de meeste discussies gaat mij volledig de pet te boven. O-)

Ik heb nu het volgende gedaan en bereikt:

- HA op schone Raspberry 4 draaien
- add-ons Ebusd, Mosquitto Broker en Grafana geinstalleerd

- connectie Ebusd met Wifi module lijkt tot stand te zijn gekomen. (krijg nog wel foutmelding arbitration lost op 8, 15 en 76. Andere foutmeldingen zijn verdwenen)

- MQTT connectie in Grafana werkt (alleen nog geen zichtbare data)

Volgens mij heb ik alleen de csv's nog niet goed te pakken. In Ebusd scan config path http://ebusd.eu/config/ ingegeven. in logboek komt dit alleen niet terug.

Wat moet ik hier (en mogelijk verder) nog doen om de data in Grafana te kunnen zien? Gaat mij vooral om de AroTherm 65/6 temperaturen.
Grafana is niet perse nodig en kan je dus in eerste instantie buiten beschouwing laten.

Lees deze (SoulShot in "Verwarming uitlezen met ebusd") post eens door voor de setup in HomeAssistant met de CSV bestanden lokaal. De online CSV bestanden missen nog veel waardes. Neem dan de volgende github repo (https://github.com/jonesP...ree/master/ebusd-2.1.x/en) voor de meest uitgebreide csv bestanden van de arotherm :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Ik heb na (weken) prutsen sinds gisteren eindelijk alles aan de praat.

Heb een Ebusd V5 met wifi https://www.lectronz.com/...us-to-wifi-adapter-module

Veel gelezen hier en uiteindelijk is het gelukt. De CSV bestanden heb ik lokaal gekopieerd via de hier geadviseerde link.

Wat bij mij fout ging was dat het MQTT-hassio.cfg bestand niet de juiste hoeveelheid spaties had - toen ik dat eenmaal door had en deze had toegevoegd (heeeeel veeeeel spaties) verschenen de entiteiten (808 op dit moment). Wellicht dat iemand daar wat aan heeft.

Nu verder leren de 55/6 te begrijpen.

Voor de geïnteresseerde: ik heb een extra Ebusd met wifi (zonder antenne) over. Daniel had deze los in een envelop verzonden, en een van de elco's vond dat niet leuk - ik heb er een nieuwe (niet smd) elco op gesoldeerd. Als iemand interesse heeft, tegen verzendkosten mag hij weg. stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ik heb mijn map met csv files bijgewerkt naar laatste versie uit de github (https://github.com/jonesP...ree/master/ebusd-2.1.x/en). Daarnaast een copy van 15.700.csv naar 15.ctlv2.csv gemaakt zodat het herkend wordt.

Het is al een tijd nooit gelukt om een koppeling met een csv te krijgen voor de volgende:
address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZIO;SW=0901;HW=5103"
Waar ligt het dan aan?

Mijn systeem is VWL125/6, MEH97/6 en VRC720:

address 03: master #11
address 08: slave #11, scanned "MF=Vaillant;ID=HMU00;SW=0901;HW=5103", loaded "vaillant/08.hmu.csv"
address 10: master #2
address 15: slave #2, scanned "MF=Vaillant;ID=CTLV2;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/15.ctlv2.csv"
address 31: master #8, ebusd
address 36: slave #8, ebusd, scanning
address 71: master #9
address ec: slave, scanned "MF=Vaillant;ID=SOL00;SW=0514;HW=1104", loaded "vaillant/ec.sol.sc.csv"

En wat voor device hoort 'ec' thuis? Ik zie geen nuttige data:

ebusctl find -V ec
...
sc EnableScProtection = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc FrostProtectionEnabled = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc FrostProtectionLimit = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc RuntimeCollPump = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc RuntimeCollPumpSeconds = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc ScProtectionHysteresis = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc ScProtectionLimit = no data stored [ZZ=ec, active read]
sc ScProtectionTime = no data stored [ZZ=ec, active read]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Eriko schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:20:
Ik heb mijn map met csv files bijgewerkt naar laatste versie uit de github (https://github.com/jonesP...ree/master/ebusd-2.1.x/en). Daarnaast een copy van 15.700.csv naar 15.ctlv2.csv gemaakt zodat het herkend wordt.
Het is al een tijd nooit gelukt om een koppeling met een csv te krijgen voor de volgende:
Waar ligt het dan aan?
Mis je https://github.com/jonesP....x/en/vaillant/76.vwz.csv misschien nog? Of zou die hernoemd / gelinkt moeten worden naar 76.vwzio.csv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Inderdaad was deze file niet aanwezig, Ik voerde de commando uit: git clone https://github.com/john30/ebusd-configuration.git Blijkbaar zijn alle wijzigingen nog niet gemerged.

2023-11-03 09:39:36.292 [bus notice] scan 76: ;21;23;09;0010023609;3110;007903;N7
2023-11-03 09:39:36.294 [main error] unable to load scan config 76: no file from vaillant with prefix 76 matches ID "vwzio", SW0901, HW5103
2023-11-03 09:39:36.294 [main error] scan config 76: ERR: element not found
2

Het laden van deze file is dan mislukt. Waar ligt het dan aan?

Stomme fout van mij: de naam moet zijn: 76.vwzio.csv in plaats van 76.vwz.csv.

Het werkt nu wel:

address 76: slave #9, scanned "MF=Vaillant;ID=VWZIO;SW=0901;HW=5103", loaded "vaillant/76.vwzio.csv"

[ Voor 101% gewijzigd door Eriko op 03-11-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
G K schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:54:
[...]

Ik zou eerst hier op focussen... Arbitration lost duidt op een communicatie issue. Hebben die wifi ebusd dingen een potentiometer om mee af te stellen? Dacht van niet, maar op mijn USB ding moest ik eerst:

code:
1
ebusd -f -c /tmp --logareas bus --loglevel info --lograwdata=bytes -d /dev/ttyUSB0

doen tot er allemaal "aa"tjes kwamen. Als die er niet kwamen kreeg ook ik op random momenten arbitration lost errors. Eens mooi afgesteld, kan je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Eriko schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:37:
Inderdaad was deze file niet aanwezig, Ik voerde de commando uit: git clone https://github.com/john30/ebusd-configuration.git Blijkbaar zijn alle wijzigingen nog niet gemerged.
inderdaad, john30 lijkt het een beetje opgegeven te hebben zonder het stokje door te geven.
Stomme fout van mij: de naam moet zijn: 76.vwzio.csv in plaats van 76.vwz.csv.
@PeterJones 76.vwz -> /5 serie, 76.vwzio -> /6 serie? Of was het al een typo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:17:
[...]

inderdaad, john30 lijkt het een beetje opgegeven te hebben zonder het stokje door te geven.
Dat weet ik niet hoor. Hij commit nog naar de ebusd repo zelf, gewoon bijna niet naar ebusd-configuration. Dat lijkt wat hem betreft slechts een implementatiedetail (is mijn indruk).

In principe heeft ie gelijk, ware het niet dat je al een behoorlijk hoog niveau expertise (en geduld) moet hebben om de binaire blobs van Vaillant te ontcijferen (wat nog enigszins te begrijpen valt: zij willen hun systeem gesloten houden om meer te verkopen). Maar daarna wordt je helaas dus dan nog eens tegengewerkt door de bíjna nog complexere configuratie om ebusd te leren hoe het de blobs van jóuw toestellen moet interpreteren.

Je zou bijna denken dat hij Vaillant de loef wilt afsteken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Misschien is wel een goed idee om een AI implementeren en dan alle data verzamelen bij gebruikers. Zo ontcijfer je de blobs veel sneller. Wie waagt deze implementatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
Proton_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

@PeterJones 76.vwz -> /5 serie, 76.vwzio -> /6 serie? Of was het al een typo?
Voor @Franciesco heb ik een symbolic link gemaakt van 76.vwz naar 76.vwzio en dat lijkt tot nu toe prima te werken. Ik zal dit weekend dit even publiceren in mijn GitHub repository.
Welke typo had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als het voor /5 ook vwzio had moeten zijn, dan was het een typo :)
Een link is de meest elegante oplossing inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K

G K

!kk3 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:22:
Ik heb na (weken) prutsen sinds gisteren eindelijk alles aan de praat.

Heb een Ebusd V5 met wifi https://www.lectronz.com/...us-to-wifi-adapter-module

Veel gelezen hier en uiteindelijk is het gelukt. De CSV bestanden heb ik lokaal gekopieerd via de hier geadviseerde link.

Wat bij mij fout ging was dat het MQTT-hassio.cfg bestand niet de juiste hoeveelheid spaties had - toen ik dat eenmaal door had en deze had toegevoegd (heeeeel veeeeel spaties) verschenen de entiteiten (808 op dit moment). Wellicht dat iemand daar wat aan heeft.

Nu verder leren de 55/6 te begrijpen.

Voor de geïnteresseerde: ik heb een extra Ebusd met wifi (zonder antenne) over. Daniel had deze los in een envelop verzonden, en een van de elco's vond dat niet leuk - ik heb er een nieuwe (niet smd) elco op gesoldeerd. Als iemand interesse heeft, tegen verzendkosten mag hij weg. stuur maar een PB.
Volgens mij hebben we dezelfde Ebusd module. Ik ben enorm aan het worstelen om dit werkend te krijgen. Intussen de CSV bestanden gedownload en wilde die op de RPI zetten. Kom erachter dat ik helemaal geen /ebusd directory heb. Ik kan dan ook het bestand mqtt-hassio.cfg niet aanpassen of inzien. Ook geen locatie om de CSV bestanden neer te zetten. Lijkt me sterk dat ik zelf de directory's moet aanmaken.
Hoe heb jij dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
Je moet wel zelf de directories aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-03 07:50
Dag, ik krijg met de automatische config niet alle .csv bestanden die ik nodig ben dus voer ik handmatig een pad in, krijg ik geen 1 csv werkend.

Met het ebusd --scanconfig --configpath=/etc/ebusd/de/ --checkconfig
krijg deze error:
[main error] error reading config files from /etc/ebusd/de/: ERR: element not found, last error: vaillant/76.vwz.csv:16: ERR: element not found, field type TEMPS2 in field 1

Map structuur is als volgt:
/etc/ebusd/de/
Hier staan scan.csv, broadcast.csv, memory.csv en _templates.csv
in /etc/ebusd/de/vaillant staat:
76.vwz.csv
maakt niet uit welke csv ik erin plaats, pak ik 08.hmu00.csv komt deze:
[main error] error reading config files from /etc/ebusd/de/: ERR: element not found, last error: vaillant/08.hmu00.csv:5: ERR: element not found, field type ONOFF in field 1

Ik heb de csv files van de jonesPD repository afgehaald.
Poging gedaan om die van john30 te nemen, hele repository gecloned blijft fouten geven.

Iemand enig idee waar deze fout vandaan komt en hoe te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
@PeterJones

Heb je 76.vwz naar 76.vwzio uit Github genomen, maar krijg nog steeds volgende error:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2023-11-04 20:45:03.353 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0202;0103
2023-11-04 20:45:03.353 [update notice] store 76 ident: done
2023-11-04 20:45:03.353 [update notice] sent scan-read scan.76  QQ=31: Vaillant;VWZIO;0202;0103
2023-11-04 20:45:03.353 [bus notice] scan 76: ;Vaillant;VWZIO;0202;0103
2023-11-04 20:45:03.603 [update notice] sent unknown MS cmd: 3176b5090124 / 09003231323234373030
2023-11-04 20:45:03.830 [update notice] sent scan-read scan.76 id QQ=31: 
2023-11-04 20:45:04.103 [update notice] sent scan-read scan.76 id QQ=31: 
2023-11-04 20:45:04.360 [update notice] sent scan-read scan.76 id QQ=31: 21;22;47;0010031643;0082;009591;N8
2023-11-04 20:45:04.360 [bus notice] scan 76: ;21;22;47;0010031643;0082;009591;N8
2023-11-04 20:45:04.360 [main error] error reading scan config file vaillant/76.vwzio.csv for ID "vwzio", SW0202, HW0103: ERR: end of input reached, vaillant/76.vwzio.csv:1: ERR: end of input reached, missing message type/name/pbsb
2023-11-04 20:45:04.360 [main error] scan config 76: ERR: end of input reached

Enig idee iemand ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Daarnaast nog een vraag...

Ik heb momenteel mijn ebus setup goed draaiende met een VRC720 thermostaat (cvtl2) en een aroTHERM Plus VWL 75/6 (hmu)

Dit draait met een eBUSd V5 adaptor naar een Home Assistant OS met EBUSD als add-on draaiende.

Echter zijn er heel wat parameters die voor mij niet interessant zijn en lees mijn setup naar mijn gevoel de bus nogal traag...
Kan ik door het weghalen van parameters dit sneller maken ???

Momenteel disable ik die MQTT entities gewoon in home assistant, maar kan ik niet beter de csv files aanpassen?
Als ik echter in de csv's een lijn uitcommentarieer met #, dan komen de daarop volgende lijnen met parameters ook niet meer door ???

Iemand ervaring mee???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Infernoken bovenaan de csv staan wat verwijzingen naar andere bestanden, wellicht zit daar de fout? Heb je alle .inc bestanden wel mee?
Verder Proton_ in "Verwarming uitlezen met ebusd" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !kk3
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
G K schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:41:
[...]

Volgens mij hebben we dezelfde Ebusd module. Ik ben enorm aan het worstelen om dit werkend te krijgen. Intussen de CSV bestanden gedownload en wilde die op de RPI zetten. Kom erachter dat ik helemaal geen /ebusd directory heb. Ik kan dan ook het bestand mqtt-hassio.cfg niet aanpassen of inzien. Ook geen locatie om de CSV bestanden neer te zetten. Lijkt me sterk dat ik zelf de directory's moet aanmaken.
Hoe heb jij dit gedaan?
Je moet wel de directory’s maken en de bestanden er zelf neerzetten.
Aanpassen doe ik via de studio code server addon. Dan zie je ook welke spaties missen in mqtt-hassio.cfg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infernoken
Proton_ schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:04:
[...]

De 'toeren' zijn daadwerkelijk de draaisnelheid van de compressor.
Het bovenste lijntje is dus altijd 100%, maar dat is bij lage buitentemperaturen dus een ander toerental dan bij hoge.
Enig idee of je de draaisnelheid van de compressor kan uitlezen met EBUSD?
Ik heb ebusd draaiende met een WVL 75/6, maar daar vind ik enkel de pompsnelheid terug, niet de compressor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Infernoken die zit in hmu CompressorSpeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Thanks, echter krijg ik die parameter niet binnen via MQTT, niet met de 08.hmu.csv file van JonesPD of van John...?

Ik zie enkel CompressorHours 143 hours, CompressorInletTemp temps2 8.7 °C, CompressorOutletTemp temps2 41.7 °C, CompressorStarts 90
Niets van CompressorSpeed...

Ik zie het echter wel staan in de 08.hmu.csv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Infernoken schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:14:
[...]

Thanks, echter krijg ik die parameter niet binnen via MQTT, niet met de 08.hmu.csv file van JonesPD of van John...?

Ik zie enkel CompressorHours 143 hours, CompressorInletTemp temps2 8.7 °C, CompressorOutletTemp temps2 41.7 °C, CompressorStarts 90
Niets van CompressorSpeed...

Ik zie het echter wel staan in de 08.hmu.csv?
Voor mijn /6 werkt dit:

code:
1
2
3
*r,,,,,,B514,05,,,IGN:2,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

r1,,CompressorSpeed,T.0.93 Compressor speed,,,,5D03FFFF,,,UIN,10,Hz,Compressor speed (rps),,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Infernoken De bus is te langzaam om alle data altijd op te vragen (2400 baud is 0,0024 megabit) dus default wordt de meeste data niet gevraagd en niet gepublished.
Je kunt de config aanpassen zoals hierboven, volgens mij kon je ook iets in de mqtt config aangeven en als laatste kun je ook een read forceren door naar een bepaald topic te publishen, een request te doen naar http://[ip:port]/data/hmu/compressorspeed?maxage=1 of een ebusctl commandline.
Opties genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethidium890
Ethidium890 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:38:
Nou ik ben verder gekomen! Gelukt met:

code:
1
docker run --rm --name=ebusd -it -p 8888 -v /share/Container/ebusd:/etc/ebusd/ -e EBUSD_DEVICE=192.168.2.117:3333 -e EBUSD_LATENCY=20 -e EBUSD_SCANCONFIG -e EBUSD_MQTTINT=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg -e EBUSD_MQTTPORT=1883 -e EBUSD_MQTTHOST=192.168.2.22 -e EBUSD_MQTTCLIENTID=ebusd -e EBUSD_MQTTUSER=**** -e EBUSD_MQTTPASS=****** -e EBUSD_MQTTTOPIC=ebusd john30/ebusd:latest

Nu nog soep maken van de mqtt berichten in HA. Veel staat op unknown.
Toch nog even hier op terugkomen, Ik zie heel veel mqtt sensoren in HA verschijnen, maar bijna alles staat op 'unknown'. In mqtt explorere zie ik mqtt topics/berichten komen die niet gevuld worden in HA. Sowieso staat er in HA heel veel entiteiten op unknown, veel meer entiteiten dan in HA explorerer.

In mijn log van ebusd zie ik staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
023-11-05 21:07:03.044 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.044 [update notice] store 08 ident: done
2023-11-05 21:07:03.044 [update notice] sent scan-read scan.08  QQ=31: Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.044 [bus notice] scan 08: ;Vaillant;BAI00;0807;7603
2023-11-05 21:07:03.215 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2200 / 027200
2023-11-05 21:07:03.730 [main notice] read common config file vaillant/broadcast.csv
2023-11-05 21:07:03.899 [main notice] read common config file vaillant/scan.csv
2023-11-05 21:07:04.068 [main notice] read common config file vaillant/general.csv
2023-11-05 21:07:04.218 [update notice] received unknown MS cmd: 1008b509030d2900 / 022c00
2023-11-05 21:07:04.247 [main notice] read scan config file vaillant/08.bai.csv for ID "bai00", SW0807, HW7603

Dus volgens mij haalt ie wel de correcte csv file op. Ik heb een ecotec plus. Hoe krijg ik de sensore/entiteiten die ik in mqtt explorer zie goed in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Heb langere tijd ebusd werkend gehad met daarnaast HA draaidend. Via de mqtt optie kon ik data in HA wel gebruiken.

na een crash opnieuw begonnen en de werkwijze van deze post gevolgd:
https://gathering.tweaker...message/74856214#74856214

Ik krijg alleen geen USB signaal binnen HA en daarmee ook deze foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
5
> ebusd --foreground --mqtthost=core-mosquitto --mqttport=1883 --mqttuser=addons --mqttpass=Ein8xeemae4mee6ciequ8bar6Eephoo5beas8cooshut4beiju6ahch0zu3axohz --scanconfig --mqttjson --mqttint=/etc/ebusd/mqtt-hassio.cfg --mqtttopic=ebusd --device=/dev/ttyS3 --log=all:notice
2023-11-05 23:42:56.257 [main notice] ebusd 23.2.p20230716 started with auto scan on device: /dev/ttyS3
2023-11-05 23:42:57.337 [bus error] unable to open /dev/ttyS3: ERR: generic device error
2023-11-05 23:42:57.340 [bus notice] bus started with own address 31/36
2023-11-05 23:42:57.342 [bus notice] device invalid

heb met een usbfilter wel de usb gekoppeld aan HA, maar ebusd add-on will de USB maar niet zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Currently Attached USB Devices:

UUID:                        98059ef3-6c3b-439e-b07d-da7f89fc14d5
VendorId:                    0x8087 (8087)
ProductId:                   0x07dc (07DC)
Revision:                    0.1 (0001)

Address:                     sysfs:/sys/devices/pci0000:00/0000:00:14.0/usb1/1-5//device:/dev/vboxusb/001/003

Hulp is welkom want na 5 uur knoeien zit in nu vast.. :-(
Heb Ubuntu server 22.04 als host met virtualbox headless als Virtual machine. Afgezien van het gebrek aan USB poorten draait HA prima

[ Voor 16% gewijzigd door Kird03 op 05-11-2023 23:44 ]

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Voor mijn /6 werkt dit:

code:
1
2
3

r1,,CompressorSpeed,T.0.93 Compressor speed,,,,5D03FFFF,,,UIN,10,Hz,Compressor speed (rps),,,,,,,,,,,,,,,,,,

[/quote]

Ik heb het toegevoegd en zie ook een waarde 0.0. Vanmiddag zal de pomp wel draaien zodat deze waarde gaat veranderen.

Ik zag ook een bestaande regel:

r,,WaterThroughput,,,,,2B03FFFF,,,UIN,,l/h,current heating water flow rate in liters per hour,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Deze is nooit zichtbaar voor mijn WP VWL125/6 / MEH97/6. Waar zou het aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Speedfight schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:19:
[...]

Voor mijn /6 werkt dit:

code:
1
2
3

Enig idee waarom er r1 staat ipv r ???
Forceert dit een read of zo??? Alle andere parameters staan enkel met r?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-03 16:08
Hallo, ik gebruik al een tijdje ebusd-integration met HA, en ik heb nog steeds geen idee over de functie/betekenis van de volgende velden. Kan iemand antwoorden?

- Wat betekent EEV? (Hoe moet ik PositionEEV en EEVOutletTemp interpreteren)
- Wat is ThreeWayValve en 4PortValve?
- Wat is de functie van ctlv2 Hc1ExcessTemp?
- Wat betekent QuickVeto?
- Wat is FrostOverRideTime en wat gebeurt er als ik deze verhoog tot boven de huidige waarde (4)?
- Wat doet ctlv2 MaxRoomHumidity? (Huidige waarde is 40)
- Wat doet ctlv2 PumpAdditionalTime? (Huidige waarde is 10)
- Wat doet ctlv2 MultiRelaySetting? (Huidige waarde is altijd 4)
- Is er een manier om onmiddellijk een Legionella-run te veroorzaken?

Ik vraag dit omdat ik geen relevante informatie kon vinden op de VRC720 of in de gebruikershandleidingen. Alle informatie wordt zeer op prijs gesteld!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Infernoken schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:06:
[...]

Enig idee waarom er r1 staat ipv r ???
Forceert dit een read of zo??? Alle andere parameters staan enkel met r?
De waarde [1-9] is om prioriteit te geven aan het pollen van deze parameter, d.w.z. vaker pollen voor 1 en minder voor 9. Maar in mijn ervaring werkt dat niet goed en als je rX en r's hebt gemengd, zijn degenen zonder nummer nooit ondervraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
bilalhp schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:43:
[...]

De waarde [1-9] is om prioriteit te geven aan het pollen van deze parameter, d.w.z. vaker pollen voor 1 en minder voor 9. Maar in mijn ervaring werkt dat niet goed en als je rX en r's hebt gemengd, zijn degenen zonder nummer nooit ondervraagd.
Bedankt! Lijkt me toch interessant om eens mee te experimenteren... Er zijn waardes die ik sowieso vaker wil en andere bijna nooit tot nooit...
Ga eens in mijn setup een nieuwe file maken en ik kom met de resultaten terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Broodro0ster schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:42:
Ik vermoed dat de meesten hier een Vaillant warmtepomp hebben? Wij deze zomer in onze nieuwbouw woning met Vaillant warmtepomp getrokken. Binnenkort gaan we terug verwarmen en ik vroeg me als er iemand van jullie al bezig geweest is met de warmtepomp zo optimaal mogelijk sturen om het zelfverbruik van de zonnepanelen te maximaliseren en ook het comfort. We wonen in België waar we niet meer salderen.

Onze woning is houtskelet die door de zon goed opwarmt, maar door de weinige massa ook sneller zijn warmte verliest.
Dit heb ik in de lente opgemerkt toen ik af en toe in de woning kwam werken. Op een mooie lentedag slaat de thermostaat rond de middag af en de woning blijft mooi op temperatuur tot de zon onder gaat. Eenmaal de zon onder is, moet de warmtepomp de koude vloer gaan opstoken voordat het terug warm kan worden. Dat resulteert dat het rond 18-19h kouder aanvoelt in huis. Eigenlijk zou je al moeten beginnen met de vloer warm stoken voor zonsondergang.

Ik heb de ebus module gekoppeld met Home Assistant en ik kan wel wat dingen sturen van hier uit. Ik speel met deze gedachten, maar andere ideeën zijn ook welkom.

Voor de herfst/lente
- 3 uur voor zonsondergang WAR activeren (evt. standje actief) om zo de vloer te beginnen opwarmen als de woning nog op temperatuur is door de zon. Hiermee buffer ik ook alvast de laatste zonne uurtjes in de vloer.
- Na zonsonderdag terug de thermostaat activeren op 22°C tot 23h. 's avonds comfortabel en hopelijk kunnen we dan tot de volgende ochtend overbruggen zonder dat de warmtepomp moet aanslaan.
- Om 23h nachtverlaging naar 21°C tot 10h.
- Om 10h terug op 22°C draaien om zo terug de zonne energie mee te nemen. Wellicht zal rond de middag de thermostaat terug afslaan.

In het diepste van de winter, zal de PV opbrengst minimaal zijn en ook de zonne instraling in huis. Dan misschien best gewoon op standje uitgebreid blijven draaien met 22°C en evt. 0.5 of 1°C nachtverlaging?
Ik heb een soortgelijke opstelling met droogbouw VVW en een zwaar geïsoleerde woning. Het grootste probleem waar ik vooral in de herfst mee te maken heb, is dat de WP vaak aan en uit gaat, omdat de retourtemperatuur gemakkelijk de beoogde aanvoertemperatuur bereikt (die ik tegenwoordig op 30C houd) voordat het huis de thermostaattemperatuur bereikt of op zijn minst wat warmte absorbeert. Vervolgens wordt het uitgeschakeld en over 30 minuten opnieuw gestart. Dit is niet efficiënt.

Om dit te ondervangen heb ik de volgende acties ondernomen:

- Geluidsreductiemodus altijd ingeschakeld. Ik probeer de WP zoveel mogelijk op minimaal gebruik te laten draaien (ik weet niet of dit effect heeft trouwens).
- Handmatige automatiseringen gemaakt om wat hysteresis te bewerkstelligen: schakel de verwarming uit wanneer de thermostaattemperatuur is bereikt en schakel deze pas weer in nadat de kamertemperatuur lager is dan de gewenste temperatuur - 0,5 (vloer warmt sowieso snel op).
- Ik zet de verwarming uit om 22u en zet hem rond 7u weer aan. Als de kamertemperatuur lager is dan 18C, zet ik hem eerder aan, b.v. om 6u30.

Aanvullend,

- Ik verwarm het DHW slechts één keer op 14u tot 50C, met behulp van een goede "HwcChargeOffset" om de WP ongeveer 1 uur te laten werken om de tank op te laden. Afhankelijk van het geval kan dit 3-5K zijn.
- Ik raad je ook aan om je thermostaat op 21C te houden, omdat ik een enorm verschil in verbruik merkte tussen 21C en 22C. Ik doe alleen 22C als de zonneproductie hoog is.

Dit zijn in een notendop de basisprincipes.

Ik probeer meer geavanceerde manieren te vinden om WP met een minimaal gebruik te laten werken en te experimenteren met veel gegevens.

Wat ik tot nu toe heb bereikt, is dat ik, afhankelijk van het geval, de WP 1 tot 2 uur op minimaal gebruik kan laten draaien voordat hij wordt uitgeschakeld, wat normaal gesproken voldoende is om op te warmen tot de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
bilalhp schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:39:
Hallo, ik gebruik al een tijdje ebusd-integration met HA, en ik heb nog steeds geen idee over de functie/betekenis van de volgende velden. Kan iemand antwoorden?

- Wat betekent EEV? (Hoe moet ik PositionEEV en EEVOutletTemp interpreteren)
- Wat is ThreeWayValve en 4PortValve?
- Wat is de functie van ctlv2 Hc1ExcessTemp?
- Wat betekent QuickVeto?
EEV is het elektronische expansieventiel en is deel van de koudemiddelcircuit-regeliing. Daar moet je niets mee (of inlezen in de warmtepomptechniek).
De driewegklep schakelt het verwarmingswater tussen SWW of verwarmingsbedrijf.
De vierwegklep schakelt het koudemiddel tussen verwarmingsbedrijf of koel/defrostbedrijf.
QuickVeto is een tijdelijke override van het kamertemperatuur-setpoint.
- Wat is FrostOverRideTime en wat gebeurt er als ik deze verhoog tot boven de huidige waarde (4)?
- Wat doet ctlv2 MaxRoomHumidity? (Huidige waarde is 40)
- Wat doet ctlv2 PumpAdditionalTime? (Huidige waarde is 10)
- Wat doet ctlv2 MultiRelaySetting? (Huidige waarde is altijd 4)
- Is er een manier om onmiddellijk een Legionella-run te veroorzaken?
Geen idee, MaxHumidity kan met een ontvochtiger te maken hebben? PumpAdditionalTime zal een pompnaloop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
bilalhp schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:07:
[...]
Ik heb een soortgelijke opstelling met droogbouw VVW en een zwaar geïsoleerde woning. Het grootste probleem waar ik vooral in de herfst mee te maken heb, is dat de WP vaak aan en uit gaat, omdat de retourtemperatuur gemakkelijk de beoogde aanvoertemperatuur bereikt (die ik tegenwoordig op 30C houd) voordat het huis de thermostaattemperatuur bereikt of op zijn minst wat warmte absorbeert. Vervolgens wordt het uitgeschakeld en over 30 minuten opnieuw gestart. Dit is niet efficiënt.
Je zou de aanvoertemperatuur kunnen op laten lopen aan de hand van de graadminuten. Dan moduleert hij eerder terug dan met een vaste, vrij hoge aanvoertemperatuur van 30 graden en heb je dus een langere run en hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Wat doet het moduleren precies? Is dat een compressor speed zoals hieronder?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ8BeL-kdlh1uX4lX3-vsjr2f28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HSeraLn02yuQbxZq0Iszh7sg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Eriko klik hier eens rond:
https://snapshots.raintan...z5ASKwMSrgUu9hOkGi1f7uto6

Je ziet bij mij eergisteren de Ta langzaam oplopen naarmate de vloer opwarmt, de modulatie naar nul gaan en dan verhoogt domotica de minimum-Ta een stapje en toert hij weer wat op.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 06-11-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:43:
@Eriko klik hier eens rond:
https://snapshots.raintan...gwVoWHPASiawl4T0IrGyyyLUb

Je ziet bij mij eergisteren de Ta langzaam oplopen naarmate de vloer opwarmt, de modulatie naar nul gaan en dan verhoogt domotica de minimum-Ta een stapje en toert hij weer wat op.
Is dit snapshot hoe een goede installatie zou moeten werken?

Ik zie dat de aanvoertemperatuur gedurende een lange tijd constant blijft. Heel interessant (voor mij :) ). Hoeveel watt verbruikt de WP tijdens deze run?

Mijn WP kan zo laag gaan als 600W en niet lager. In dit geval kan de flowtemp niet constant blijven (hij neemt toe) en ik zou ook niet willen dat deze constant blijft, omdat dit veel energie zou verbruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:33:
[...]

Je zou de aanvoertemperatuur kunnen op laten lopen aan de hand van de graadminuten. Dan moduleert hij eerder terug dan met een vaste, vrij hoge aanvoertemperatuur van 30 graden en heb je dus een langere run en hogere COP.
Dat wordt leuk morgenochtend :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.ebusd_hmu_status01_flowtemp
    above: number.ebusd_ctls2_hc1minheatingflowtempdesired_tempv
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.ebusd_ctls2_z1opmodeheating_opmode2
    state: manual
  - condition: numeric_state
    entity_id: number.ebusd_ctls2_hc1minheatingflowtempdesired_tempv
    below: 30
action:
    data:
      qos: '0'
      retain: false
      topic: ebusd/ctls2/Hc1MinHeatingFlowTempDesired/set
      payload: >-
        "{{ states('number.ebusd_ctls2_hc1minheatingflowtempdesired_tempv') | float + 0.1 }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp nouja, hoe de mijne werkt in ieder geval ;)
Ik heb het snapshot vervangen voor eentje waar ook de vermogens in staan - mijn 65/6 zou vergelijkbaar moeten zijn met de 75/6.

Minimumtemperatuur is instelbaar op 0.5 graden, minder vindt hij wel goed maar doet hij niks mee.

Ik zou opplussen op basis van de EnergyIntegral, want dat gebruikt de warmtepomp zelf ook voor pendelen.
Dus hmu.EnergyIntegral > -5 (ofzo) betekent Hc1MinHeatingFlowTempDesired += 0.5 en hmu.SetMode.flowtempdesired = 0 betekent een reset van Hc1MinHeatingFlowTempDesired naar iets van 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Proton_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:36:
@bilalhp nouja, hoe de mijne werkt in ieder geval ;)
Ik heb het snapshot vervangen voor eentje waar ook de vermogens in staan - mijn 65/6 zou vergelijkbaar moeten zijn met de 75/6.

Minimumtemperatuur is instelbaar op 0.5 graden, minder vindt hij wel goed maar doet hij niks mee.

Ik zou opplussen op basis van de EnergyIntegral, want dat gebruikt de warmtepomp zelf ook voor pendelen.
Dus hmu.EnergyIntegral > -5 (ofzo) betekent Hc1MinHeatingFlowTempDesired += 0.5 en hmu.SetMode.flowtempdesired = 0 betekent een reset van Hc1MinHeatingFlowTempDesired naar iets van 24.
Je kan zeer nauwkeurige waarden krijgen voor elektrisch vermogen en thermisch vermogen. Zijn ze van hmu CurrentConsumedPower en hmu CurrentYieldPower? De mijne rapporteert alleen grove waarden in 100W. Dat maakt het ook lastig om de COP te berekenen, maar ok. Mijn unit blijft tijdens het verwarmen meestal rond de 4,5 tot 5 COP. DHW is helaas iets minder dan 3 :( Trouwens, onze gewenste aanlooptruc voor debiettemperatuur zou interessanter zijn voor de DHW-run. Ik zal het proberen.

Helaas rapporteert mijn unit geen EnergyIntegral.

Ik probeer ook de uitgeschakelde toestand volledig te begrijpen. Volgens mijn ervaring wordt WP precies uitgeschakeld wanneer de retourtemperatuur de flowtempdesired + 1K bereikt. Ik zou die "1K" ook graag willen aanpassen.

Trouwens, jouw druk lijkt minder te zijn dan de mijne. Is 1,5 bar echt voldoende? Het is ook interessant dat je druk daalt als de pomp draait. In mijn geval: stilstanddruk 2 bar, loopdruk loopt op tot 2,5 bar. Ik dacht erover om het in de winter verder te verhogen om meer water in het systeem te persen :) Moet ik daar ook iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
En Minimumtemperatuur lijkt een geheel getal te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp vermogens komen uit losse meters inderdaad.
Energyintegral vind je in een nieuwe CSV die niet op de officiële repo staat, zoek in dit topic op PeterJones.
Althans, als jouw Bulex unit compatible genoeg is.
Ik heb ook eea aan settings voor hysterese die bij mij niets lijken te doen, misschien doen die bij jou wel iets.

Mijn expansievat hangt op zolder (waar de gasketel hing), niet ideaal met de pomp twee verdiepingen lager in de tuin :) Ik denk dat dat de drukverschillen veroorzaakt.
Minimumdruk volgens datasheet is 0.5 bar dus daar zit ik nog ruim boven.

Druk verder verhogen heeft weinig zin, zeker als je de voordruk van je expansievat niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilalhp
Ik kon niet wachten tot de ochtend om de proefrit te maken :)

Inmiddels gaat het iets beter, maar WP schakelt weer uit voordat de gewenste kamertemperatuur is bereikt. De hoofdoorzaak van het probleem is duidelijk dat mijn huidige installatie de warmte die door de HP wordt geproduceerd niet kan distribueren wanneer deze op de laagste stand draait. Idealiter heb ik grotere leidingen of grotere radiatoren nodig, die ik boven wil installeren. Dan valt het hopelijk mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim Leers
Zijn er hier al mensen die proberen om optimaal van dynamische tarieven te genieten? Dat kan namelijk nogal flink schelen. Vereiste: flinke wamtebuffer (dus traag opwarmen en traag afkoelen van je vloer/wand) want dan kan het uren uitstaan.

Hier in Vlaanderen lijkt me dat misschien wel vandáág al het meest ideale, in Nederland misschien pas over enkele jaren, want:
  • elektriciteitsprijzen liggen in Vlaanderen hoog relatief gezien: elektriciteit is 3–4 keer duurder dan gas, dus hoge COP is absoluut vereist om financieel voordeel te doen
  • significant duurdere momenten: 06:00–09:00 en 17:00–20:00 ← als je een dynamisch tarief neemt en deze mijdt betekent dat veel € verschil tov een variabel tarief (waarbij uitgegaan wordt van gebruiksprofielen en dus enkel dal vs piek telt, ipv werkelijke verbruiksmoment), toch zeker als het grootste deel van je verbruik de WP is
  • bovendien: het capaciteitstarief betekent dat je best kan vermijden om te koken terwijl je WP aanstaat
Ik heb nu een dikke week geëxperimenteerd met het "aansturen" van de WP om die dure uren te vermijden. Gewenste binnentemperatuur is nu 24/7 20ºC, maar sommige momenten 20,5ºC en sommige zelfs 21ºC, om warmte te bufferen om de dure momenten over te slaan. Die momenten zijn strategisch gekozen om de volgende facetten te balanceren versus de eis van een constante comfortabele binnentemperatuur:
  1. kWh-prijs (in dat uur)
  2. SWW-run (éénmaal per dag, duurt typisch zo'n halfuur)
  3. PV-beschikbaarheid
  4. voordeel halen uit hoogste buitentemperatuur
  5. captar
Pleased to say: het is binnen netjes 20ºC gebleven, met slechts 3 runs per dag! 😊 (En voorlopig nog … zonder ebus :+, simpelweg tijdplanning blijkt voorlopig voldoende zowaar!)

Indirect gevolg: pendelen geëlimineerd, alleszins met de huidige buitentemperaturen.

/cc @Proton_ @bilalhp

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 07-11-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@bilalhp ik ben erg benieuwd naar grafieken van het verloop van Ta/Tr, modulatie en EnergyIntegral.

@Wim Leers KISS is altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Eriko schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:30:
Wat doet het moduleren precies? Is dat een compressor speed zoals hieronder?[Afbeelding]
Ik blijf persoonlijk problemen hebben om de CompressorSpeed in HA te laten verschijnen.

De CSV bestanden aangepast, en ik zie via MQTT Explorer de CompressorSpeed ook mooi binnenkomen.

Maar! De MQTT broker neemt deze gewoon niet mee ?!?!?

Heb al de volledig systeem herstart, de HMU MQTT volledig weggegooid, ebusd heropgestart, zodat alle entiteiten opnieuw aangemaakt worden en nog komt CompressorSpeed niet beschikbaar... Om gek van te worden.
Help ?!?!

De andere entiteiten werken wel naar behoren.

En, de r1 parameter bij bepaalde waardes zorgt inderdaad mooi voor een regelmatige update. Dat is weer iets bijgeleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Interessante Grafana plaatjes!

Gezien dat er wat sensoren hier en daar zijn gemist, vind ik vervelend dat er geen duidelijke csv bestanden zijn. Daar wil ik graag een paar sensoren toevoegen in bijbehorende csv bestanden. Wie kan de rows hier in dit forum gooien voor de volgende sensoren:
- humidity van de thermostaat VRC720
- modulatie
- flow (l/h)
voor de VWL125/6 / MEH97/6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
Eriko schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:53:
Interessante Grafana plaatjes!

Gezien dat er wat sensoren hier en daar zijn gemist, vind ik vervelend dat er geen duidelijke csv bestanden zijn. Daar wil ik graag een paar sensoren toevoegen in bijbehorende csv bestanden. Wie kan de rows hier in dit forum gooien voor de volgende sensoren:
- humidity van de thermostaat VRC720
- modulatie
- flow (l/h)
voor de VWL125/6 / MEH97/6.
Modulatie en flow staan ook in de 08.HMU.CSV
Maar ook deze krijg ik niet uitgelezen. Ga deze avond eens kijken of ik die parameters kan zien in de MQTT explorer en dan geef ik wat feedback.
(Zelfde probleem die ik nu heb met de CompressorSpeed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Eriko
https://github.com/koen-l.../vaillant/15.700.csv#L172
code:
1
r,,z1RoomHumidity,room humidity zone 1,,,,2800,,,EXP,,%,room humidity zone1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 07:14
Wim Leers schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:06:
Zijn er hier al mensen die proberen om optimaal van dynamische tarieven te genieten? Dat kan namelijk nogal flink schelen. Vereiste: flinke wamtebuffer (dus traag opwarmen en traag afkoelen van je vloer/wand) want dan kan het uren uitstaan.

Hier in Vlaanderen lijkt me dat misschien wel vandáág al het meest ideale, in Nederland misschien pas over enkele jaren, want:
  • elektriciteitsprijzen liggen in Vlaanderen hoog relatief gezien: elektriciteit is 3–4 keer duurder dan gas, dus hoge COP is absoluut vereist om financieel voordeel te doen
  • significant duurdere momenten: 06:00–09:00 en 17:00–20:00 ← als je een dynamisch tarief neemt en deze mijdt betekent dat veel € verschil tov een variabel tarief (waarbij uitgegaan wordt van gebruiksprofielen en dus enkel dal vs piek telt, ipv werkelijke verbruiksmoment), toch zeker als het grootste deel van je verbruik de WP is
  • bovendien: het capaciteitstarief betekent dat je best kan vermijden om te koken terwijl je WP aanstaat
Ik heb nu een dikke week geëxperimenteerd met het "aansturen" van de WP om die dure uren te vermijden. Gewenste binnentemperatuur is nu 24/7 20ºC, maar sommige momenten 20,5ºC en sommige zelfs 21ºC, om warmte te bufferen om de dure momenten over te slaan. Die momenten zijn strategisch gekozen om de volgende facetten te balanceren versus de eis van een constante comfortabele binnentemperatuur:
  1. kWh-prijs (in dat uur)
  2. SWW-run (éénmaal per dag, duurt typisch zo'n halfuur)
  3. PV-beschikbaarheid
  4. voordeel halen uit hoogste buitentemperatuur
  5. captar
Pleased to say: het is binnen netjes 20ºC gebleven, met slechts 3 runs per dag! 😊 (En voorlopig nog … zonder ebus :+, simpelweg tijdplanning blijkt voorlopig voldoende zowaar!)

Indirect gevolg: pendelen geëlimineerd, alleszins met de huidige buitentemperaturen.

/cc @Proton_ @bilalhp
Hier (nog) geen optimalisatie per dynamisch profiel, maar WP gaat wel 's nachts voor een groot deel uit om zo goed mogelijk de zonnestroom te gebruiken. Ik kijk echter wel met interesse naar dynamische contracten. We hebben naast een WP immers ook een EV. Wat ik hier mis is een manier om adhv mijn effectief gebruik het finacieel verschil op te maken met mijn huidig vast contract. In principe zou je adhv de kwartierwaarde van mijn.fluvius.be en de historische prijzen dit perfect kunnen berekenen. Ik heb echter nog niet gevonden waar deze tarieven gemakkelijk beschikbaar zijn om dit te simuleren. Hoe weet jij dat voor jouw een dynamisch contract beter is? (sorry we gaan misschien wel een beetje offtopic...)
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste