Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:33
Ik heb voor gebruik met mijn gewone CV ketel de verwarmingsplaten zo ingesteld dat er een goed temperatuurverlies (20'c) is tussen in en uitgang en heb ook de pompsnelheid van de ketel op 2 staan i.p.v. 3.

Nu heb ik alle pagina's van dit forum doorgescand (140!!) en vraag me af of ik het nu goed begrijp dat met de warmtepomp er juist een goede/snelle flow met weinig temperatuurverlies moet zijn en dat dus de platen meer opengezet moeten worden?

Mijn Xtend is in bestelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09-09 20:33
@WillemD61 een temperatuurverlies (hier vaak delta-T genoemd) van 20 graden lijkt me heel veel. Weet je ook je aanvoertemperatuur je (op een gemiddeld koude dag) je nodig hebt? Als die bijvoorbeeld 50 graden is, dan is de gemiddelde temperatuur van je radiatoren 40 (bij een retourtemperatuur van 30 graden).

Een Xtend werkt efficiënter bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, dus bijvoorbeeld 42 graden (met een retourtemperatuur van 38), zou dan beter zijn. Dan moet je de boel zeker (weer) verder open zetten, en hopen dat je de benodigde flow kan bereiken, want die moet ook 5x zo hoog zijn als wat je nu hebt.

Weet je hoeveel vermogen je nodig heeft om op een 'gemiddekd' koude dag je huis op temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 20:22

WM1

Lecenten schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:38:
updaten van afstand kan ook en dat is best wel nuttig.

@WM1 probeer eens om in de instellingen van de TP-Link Omada de WPA versie in te stellen op WPA2 only.
@Lecenten Dank voor je suggestie. De WPA Mode staat al op WPA2-PSK, dus dat is het niet. Heb je zelf ook TP-Link Omada access points waarmee je de Xtend hebt verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:25
Ik gebruik TP-Link Deco X50 access points. Heb daarvoor ook andere access points gehad waarop de Xtend inlogde, nooit problemen gehad. Dit is volgens mij ook de eerste melding hier over in dit forum.

Je hebt zo te zien ook al 2,4 GHz only geprobeerd. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is. Dat is niet zo raar gedacht omdat de Xtend vaak op zolder of in een andere uithoek van de woning hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51
Ik heb een Fritzbox 6660 (met repeater) en heb ook problemen met het verbinden. Van alles geprobeerd, Mesh uitzetten, 1 netwerknaam op 2,4. Geen repeater aanzetten, WPA van alles geprobeerd, Intergas gevraagd, geen idee wat er speelt. Uiteindelijk sluit ik het zo af en toe aan op een lokale Mifi via 4G en dan kan ik updaten - als dat nodig is.
Is er iemand die het toevallig wel werkend heeft met de Fritz 6660?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Mijne hangt via wifi aan de FritzRepeater6000AX die ook op zolder staat. En die doet het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Ik heb een ander type (1200, via UTP), hangt in de buurt van de Xtend maar krijg m niet gekoppeld. Het modem zelf staat net te ver weg, te weinig signaal. Heb je iets speciaals ingesteld op het modem? Werk je met Mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ja, het is mesh met mijn Fritz!Box beneden, verbonden via 2 switches en gewoon via de telefoon ingesteld op het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 20:22

WM1

Lecenten schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:11:
Ik gebruik TP-Link Deco X50 access points. Heb daarvoor ook andere access points gehad waarop de Xtend inlogde, nooit problemen gehad. Dit is volgens mij ook de eerste melding hier over in dit forum.

Je hebt zo te zien ook al 2,4 GHz only geprobeerd. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat het signaal gewoon niet sterk genoeg is. Dat is niet zo raar gedacht omdat de Xtend vaak op zolder of in een andere uithoek van de woning hangt.
Ook dat is het probleem niet. Ik heb vier access points in huis, waarvan een op zolder in de buurt van de Xtend. Ik heb werkelijk alles al geprobeerd (Channel Width, Channel, Tx Power, RSSI Threshold, QoS, OFDMA, etc.). Niets lijkt te werken. Dit terwijl meer dan 15 andere apparaten aan ditzelfde SSID zijn verbonden zonder enige problemen. Zelfs een robotmaaier die in de tuin rijdt.

Zo te lezen ben ik niet de enige die problemen heeft met verbinden.

Kan iemand wellicht zijn/haar instellingen van een werkende verbinding delen (eventueel in een privé bericht). Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiesa
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:05
Ik heb dus de xtend in bestelling staan. Nu had ik gevraagd of er al iets bekend was over de nieuwe modellen. En krijg nu dus de nieuwere xtend cool grey. De oude xtends gaan er uit en deze komt ervoor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-09 19:55
Als ik google vind ik de kleur mooi, in het grijs.

Is het binnenwerk ook anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34

ewh

ewh schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:27:
probleem is opgelost, lag aan twee dingen. bij de montage van de 3-weg klep waren twee draadjes verkeerd om gemonteerd, maar ook de flow door het hele systeem was te laag. Bijna alle radiatoren stonden dicht, maar ook de vloerverwarming pompte zelf niets rond, omdat de pomp van die verdeler alleen draait als er warmteaanbod is vanuit de leidingen.
korte update: het heeft een week goed gedraaid, maar na de wekelijkse opwarme-ronde voor legionella bleef de ketel op vol vermogen branden, totdat ik 's avonds thuis kwam en de stekker er maar uittrok om de boel te resetten.
monteur al 2x geweest, maar krijgen probleem niet opgelost.
Nu komt Intergas zelf langs, hopelijk snel, want ketel blijft nu in f1 hangen. functioneert wel, maar de Xtend etc doet niets zinnigs.
Bummer, maar to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
Om je wat hoop te geven: wij hebben hier ook problemen gehad met de Xtend (geen Xtore hier) en zijn echt super goed geholpen door twee fijne monteurs van Intergas. Het enige wat het mij heeft gekost is een dagje thuiswerken en wat koffie brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
japiesa schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:10:
En krijg nu dus de nieuwere xtend cool grey. De oude xtends gaan er uit en deze komt ervoor in de plaats.
Voor de liefhebbers: https://www.intergas-verw...roducten/xtend-cool-grey/

Lijkt hetzelfde (correcties welkom) maar dan met een extra functie: "Daarnaast beschikt de warmtepomp over een koelfunctie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

heb ook zeker vertrouwen dat het goed komt, alleen heeft me nu al (te)veel tijd gekost, elke keer monteur langs, zelf dingen uitproberen met resetten, ontluchten, etc etc.
De HA connectie is daarbij heel handig, je ziet perfect wat hij wel en niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:11
Zou je de Xtend Cool Grey kunnen laten installeren als vervanging van de 'oude' Xtend en dan opnieuw ISDE subsidie aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
Thomasvt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Zou je de Xtend Cool Grey kunnen laten installeren als vervanging van de 'oude' Xtend en dan opnieuw ISDE subsidie aanvragen?
Alleen voor de kleur?
Spuitbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Vooral voor het koelen, tenzij dat natuurlijk ook komt naar de 'oude' Xtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Thomasvt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:46:
Vooral voor het koelen, tenzij dat natuurlijk ook komt naar de 'oude' Xtend
Vraag me af hoe dat koelen verloopt als je geen vloerverwarming hebt maar radiatoren. Je kunt de functie toch niet zomaar omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
Thomasvt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:43:
Dat wilde ik ook wel weten... Als ik op deze pagina van RVO de rekentool download en invul krijg ik te zien: "Let op: U kunt voor dezelfde isolatietechniek niet nogmaals subsidie aanvragen". Eigenlijk wel logisch natuurlijk..

Edit: ik zie trouwens op dit moment nog geen ISDE code voor de nieuwe Xtend Cool Grey.

[ Voor 7% gewijzigd door RuudMb op 24-05-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
Ik durf met enig vertrouwen te zeggen dat je niet opnieuw subsidie kunt aanvragen. Dit kan alleen voor de eerste warmtepomp op het(zelfde) adres. Als je later toch een grotere nodig hebt moet je gewoon dokken.

@Fullpower werkt die nieuwe buitenunit ook met de oude binnenunit (zonder sneeuwvlokje)?
Kun je misschien ook andere verschillen in specs delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:22
DaanTriple7 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:40:
Ik durf met enig vertrouwen te zeggen dat je niet opnieuw subsidie kunt aanvragen. Dit kan alleen voor de eerste warmtepomp op het(zelfde) adres. Als je later toch een grotere nodig hebt moet je gewoon dokken.

@Fullpower werkt die nieuwe buitenunit ook met de oude binnenunit (zonder sneeuwvlokje)?
Kun je misschien ook andere verschillen in specs delen?
Of de Cool Grey (softwarematig) ondersteund gaat worden op oudere binnenunits zou ik moeten navragen. Het zal in niet altijd zondermeer gaan werken; er is dan een aanpassing van de configuratie nodig door Intergas.

Voor de specificaties kan ik verwijzen naar de webpagina:
https://www.intergas-verw...roducten/xtend-cool-grey/

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
Volgens Intergas website wordt het ondersteund met bestaande binnenunit

"De Xtend Cool Grey vervangt de huidige Xtend Split 5 kW buitenunit (artikelnummer 050614). Om de overstap naar de Xtend Cool Grey zo soepel mogelijk te maken, is de huidige Xtend indoor unit (artikelnummer 050604) al voorzien van nieuwe software. Hiermee is de bestaande indoor unit te gebruiken met de Xtend Cool Grey."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
RuudMb schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:32:
[...]

Dat wilde ik ook wel weten... Als ik op deze pagina van RVO de rekentool download en invul krijg ik te zien: "Let op: U kunt voor dezelfde isolatietechniek niet nogmaals subsidie aanvragen". Eigenlijk wel logisch natuurlijk..

Edit: ik zie trouwens op dit moment nog geen ISDE code voor de nieuwe Xtend Cool Grey.
Dat betwijfel ik dus, want bij bijvoorbeeld Quatt een Duo neemt (2 Quatts) dan wordt de subsidie ook verdubbeld. Terwijl dat twee keer dezelfde warmtepomp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
En dit vond ik over meerdere warmtepomp subsidies.
Vanaf 1 januari 2022 is het mogelijk om voor meerdere warmtepompen op hetzelfde adres subsidie aan te vragen. Het is mogelijk om in één aanvraag voor meerdere warmtepompen subsidie aan te vragen door de warmtepomp te selecteren en meerdere keren op toevoegen te klikken. Zijn er omstandigheden waardoor je na een jaar weer een nieuwe warmtepomp moet aanschaffen dan heb je de mogelijkheid om een jaar nadat je de eerste subsidie hebt ontvangen opnieuw subsidie aan te vragen voor de vervangende warmtepomp.
https://www.eigenhuis.nl/...die-voor-duurzame-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Thomasvt schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:52:
Volgens Intergas website wordt het ondersteund met bestaande binnenunit

"De Xtend Cool Grey vervangt de huidige Xtend Split 5 kW buitenunit (artikelnummer 050614). Om de overstap naar de Xtend Cool Grey zo soepel mogelijk te maken, is de huidige Xtend indoor unit (artikelnummer 050604) al voorzien van nieuwe software. Hiermee is de bestaande indoor unit te gebruiken met de Xtend Cool Grey."

Juist! Dus als je een oudere binnenunit hebt, dan is die hoogstwaarschijnlijk nog niet voorzien van de juiste firmware én configuratie. Dan moet er (op afstand) nog wat aangepast worden.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Miglow schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Vraag me af hoe dat koelen verloopt als je geen vloerverwarming hebt maar radiatoren. Je kunt de functie toch niet zomaar omdraaien?
Koelen met radiatoren gaat eigenlijk niet. Dat wordt een teleurstelling. Je kunt bij watertemperaturen boven het dauwpunt niet genoeg warmte opnemen uit de ruimte. Zodra de compressor start, duikt de watertemperatuur snel omlaag, en stopt compressor al snel weer.

Koelmodus is daarom geblokkeerd voor afgifte systemen met radiatoren; het werkt alleen met vloerverwarming of convectoren met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 00:47
Mijn HA server verliest sinds kort de verbinding met de Xrend. Is dit een euvel waar meer mensen last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Fullpower schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Koelen met radiatoren gaat eigenlijk niet. Dat wordt een teleurstelling. Je kunt bij watertemperaturen boven het dauwpunt niet genoeg warmte opnemen uit de ruimte. Zodra de compressor start, duikt de watertemperatuur snel omlaag, en stopt compressor al snel weer.

Koelmodus is daarom geblokkeerd voor afgifte systemen met radiatoren; het werkt alleen met vloerverwarming of convectoren met ventilatoren.
Ik heb dat een keer geprobeerd met mij Midea: alleen de eerste 10cm van de radiatoren werd echt koud, de rest koelde totaal niet af. Maar snel weer uit gezet. Dus inderdaad, koelen met radiatoren werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
@Fullpower puur uit nieuwsgierigheid: wat is technisch (fysiek) anders/nodig aan een buitenunit om te kunnen koelen?

En is iedere vloerverwarminginstallatie geschikt om te koelen? Condensvorming leek mij wel een issue...

Nou heb ik radiatoren, dus koelen gaat hem sowieso niet worden, al vind ik dat grijs wel minder lelijk dan wit. En misschien is 'ie kwalitatief ook iets beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR333
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 10:58
Sliener schreef op zondag 25 mei 2025 @ 06:40:
Mijn HA server verliest sinds kort de verbinding met de Xrend. Is dit een euvel waar meer mensen last van hebben?
Bij mij is de verbinding ook weg, na herstart HA ook niet gelukt, ik kom met de smartphone wel in de wifi van de Xtend.
Morgen maar eens kijken naar HA.

Gr. Martin

[ Voor 3% gewijzigd door MBR333 op 25-05-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Het probleem dat de HA server de wifi verbinding met de Xtend verliest heb ik ook gehad, dat was bij de update naar HA OS 15. Oorzaak was de kernel versie in de update die mijn wifi adapter niet meer goed ondersteunde. Opgelost door een andere adapter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:48
Wij hebben sinds kort ook de Xtend+Xtore.
Sinds 2014 zonnepanelen (3000Wp Oost).
Vraag: Hoe hebben mede-tweakers met Xtore en zonnepanelen hun settings staan? (P-waardes en tijdvakken) Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 17:15
Wat doen jullie als je van huis bent tijdens vakantie, dus meerdere weken afwezig? Stekker uit de Xtend trekken? Hij verbruikt niet veel, maar toch continu 8 watt. De gebruiksaanwijzing geeft aan dat je hem niet helemaal uit moet zetten maar dat vind ik toch zonde, zeker omdat we ruim 2 maanden weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik ben de hele week van huis op het weekend na en laat hem gewoon pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:01
rekel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:03:
Wat doen jullie als je van huis bent tijdens vakantie, dus meerdere weken afwezig? Stekker uit de Xtend trekken? Hij verbruikt niet veel, maar toch continu 8 watt. De gebruiksaanwijzing geeft aan dat je hem niet helemaal uit moet zetten maar dat vind ik toch zonde, zeker omdat we ruim 2 maanden weg zijn.
Nooit lang zonder stroom zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
rekel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 00:03:
Is de 3 euro die je potentieel bespaard het je waard dat er iets stuk gaat omdat de Xtend niet op het juiste moment een pomp cyclus kan starten of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Ook ik vind het relatief hoge verbruik als 'ie 'uit' staat een van de imperfecties van de Xtend, maar er zit weinig anders op dan accepteren, denk ik.

Je zou hem (met een smart socket) 23 uur per dag van de stroom kunnen halen, maar ik vrees dat de Xtend daar alleen maar van in de war raakt, en bij opstarten zie ik hem ook wel eens een tijdje extra verbruiken, dus het is de vraag hoeveel van die 6kWh per maand je écht gaat uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Je koopt een apparaat wat in een wintermaand makkelijk richting de 700 kWh per maand gebruikt, en maakt je dan druk over het feit dat je de paar zomermaanden 6kWh per maand gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Dank voor de reacties. Die paar kWh in de maand valt natuurlijk in het niet bij het totale verbruik in een jaar. Ik vind het gewoon zonde dat de Xtend stroom verbruikt en niets hoeft te doen, tot oktober is er geen warmtevraag en dan zijn we ook nog weg. Maar heel duidelijk, niet uitzetten dus en dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

Voor dat gebrek aan warmtevraag heb ik dus een Xtore laten plaatsen (lijkt nu helemaal goed te werken na laatste bezoek installateur). Hiermee werkt de Xtend voor warm water als ie het huis niet hoeft te verwarmen, en kan daar meteen mijn overtallige zonnestroom heen als de saldering helemaal eraf is. Hoe de rekensom voor de investering uitkomt kan ik je over een aantal jaar vertellen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ewh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:38:
Hoe de rekensom voor de investering uitkomt kan ik je over een aantal jaar vertellen ....
Hoor graag van je hoe het na een flinke tijd uitpakt. Zit af en toe alvast na te denken over de tijd na de saldering. Een Xtore of thuisbatterijen zouden er hier wel in kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oinken
rekel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:03:
[...]

Hoor graag van je hoe het na een flinke tijd uitpakt. Zit af en toe alvast na te denken over de tijd na de saldering. Een Xtore of thuisbatterijen zouden er hier wel in kunnen komen.
Hier hetzelfde, ben heel benieuwd naar de werking van Xtore. Zou bij ons denk ik ook nog een mooie aanvulling zijn. Niet alleen qua rekensommetje financieel, maar ook vanuit het belang om gas te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBR333
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-08 10:58
Lecenten schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:45:
Het probleem dat de HA server de wifi verbinding met de Xtend verliest heb ik ook gehad, dat was bij de update naar HA OS 15. Oorzaak was de kernel versie in de update die mijn wifi adapter niet meer goed ondersteunde. Opgelost door een andere adapter te gebruiken.
Het was simpel bij mij gelukkig, de WiFi adapter was er wel maar met 1 vd updates is blijkbaar het wachtwoord vd Xtend verdwenen. Deze dus weer handmatig toegevoegd en de yaml's herstart. Het draait weer 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewh

ewh

ik ben ook heel benieuwd ;-). krijg nu ook het gasverbruik uitgelezen in mijn HA (nodig wegens geen slimme meter). schijnt niet 100% accuraat te zijn, maar zal een goed beeld geven. De Xtreme is het enige apparaat in huis wat gas verbruikt, dus de tellerstand kan ik mooi met waarde in HA vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Ik heb (bijna) besloten mijn tuinhuis (55m2, geisoleerd, vloerverwarming) met een xtend te gaan verwarmen, en SWW via een doorstromer te doen.

De xtend moet dus in standalone modus gaan werken. Aangezien het tuinhuis nu in aanbouw is, heb ik de mogelijkheid om de WP en leidingwerk tijdens de bouw te laten plaatsen. Het inbedrijfstellen moet daarna door een STEK monteur gebeuren neem ik aan?

Zijn er verder nog tips die ik moet meenemen tijdens de bouw? (mijn aannemer heeft niet heel veel verstand van warmtepompen dus wil hem goed 'aansturen')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikkoo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-09 12:21
studiostevus schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:44:
Zijn er verder nog tips die ik moet meenemen tijdens de bouw? (mijn aannemer heeft niet heel veel verstand van warmtepompen dus wil hem goed 'aansturen')
Ik zou meenemen dat bij zeer lage temperaturen (onder -5) of bij hoge luchtvochtigheid rond het vriespunt de efficientie van de Xtend onder de 3.0 COP zal zakken. Dit betekent dan een verwarmingsvermogen van rond de 3kW of lager terwijl het buiten koud is. De Xtend heeft geen electrische backup voor zover ik weet.

Als je schuur supergoed geisoleerd is, of als je het niet erg vindt dat het een paar dagen per jaar niet warm wordt is dat natuurlijk niet erg, anders zul je daar op een of andere manier rekening mee moeten houden denk ik. Kan eventueel de doorstromer als backup voor de Xtend dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Dank hiervoor. Ik heb in huis een hybride Elga (Toshiba oud model uit 2015) van 5kW. Die trekt het inderdaad niet meer onder de 2 graden om het huis op 19 graden te houden en schakelt dan de ketel bij (COP rond de 3.x dan inderdaad).

Maar het huis is -zeg- 180m2, en het tuinhuis maar 55m2... ik heb toch wel wat hoop dat je met 3kW effectieve warmte-energie het toch enigszins warm houdt.. Maar misschien ben ik te optimistisch...

In het tuinhuis komt ook nog een gashaard waarmee ik zou kunnen bijverwarmen. Mijn gedachte was dat de WP het tuinhuis op bijv 15 graden permanent houdt, en als ik daar ga zitten de gashaard aan te zetten. En op heel koude dagen inderdaad niet daar zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veendammer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Het is mogelijk om zelf een firmware update aan te vragen van de Xtend via de website https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/
Dit is al een poosje mogelijk maar ik heb dit vanochtend gedaan. Even een uurtje geduld hebben en mijn firmware is bijgewerkt na de laatste versie, Firmware versie: V0.86-, web-app versie: v0.5.1.
Zo zijn de statistieken nu rechtstreeks opvraagbaar als apart item in het menu en zit dit niet meer in het service menu.

Nu zou het mooi zijn als je via de Incomfort Internet Gateway ook de mogelijkheid krijgt om de statistieken uit te kunnen lezen. En helemaal als daarin een script gaat komen waarmee de gegevens ingeladen kunnen worden in bv Domoticz. Hopelijk gaat dat nog een keer komen.

Weet iemand ook waar ik op de intergas site kan checken wat de laatste firmware versies zijn van de Xtend en de Internet Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 20:19
ThermoVolt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Update: kreeg een bericht van mijn installateur dat er een probleem is met een onderdeel van de Xtend. De fabrikant (Intergas) zal contact opnemen voor het inplannen van een service bezoek.

@GroundBreaking Jij lijkt hetzelfde probleem te hebben, misschien even contact opnemen met je installateur.
Sinds 2 weken heb ik nu ook de N070 melding gekregen en naderhand de N11 (of N011) melding, zonder extra foutcode in de melding zelf.
De installateur heeft ook bij mij aangegeven de kwestie door te zetten naar Intergas en die nemen nog contact met mij op.

Heb jij ondertussen al een bezoek van intergas gehad, en weet je wat het probleem was?

edit: ik lees dat bij Groundbreaking de EEV was die vervangen moest worden. Benieuwd of dit structureel is...

[ Voor 6% gewijzigd door Boozie op 04-06-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Veendammer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:53:
Nu zou het mooi zijn als je via de Incomfort Internet Gateway ook de mogelijkheid krijgt om de statistieken uit te kunnen lezen. En helemaal als daarin een script gaat komen waarmee de gegevens ingeladen kunnen worden in bv Domoticz. Hopelijk gaat dat nog een keer komen.
Je kunt alles van de Xtend uitlezen via Home Assistant:
https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendammer
Bedankt, ik gebruik Domoticz al een aantal jaren maar moet toch maar eens denken aan een overstap naar Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
Hebben hier mensen de xtend draaien samen met een andere type tapwaterboiler dan de “Xtore”

Zit er aan te denken om mijn tapwater boiler met spiraal aan te sluiten op de manier van de xtore.

[ Voor 38% gewijzigd door Krissiejj op 04-06-2025 20:38 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendammer
Ik heb Home Assistant getest als VM op mijn PC maar wordt daar niet gelukkig van. O.a. geen correcte envoy total energy weergave, en ik mis de domoticz grafieken. Overigens log ik vanuit Domoticz ook naar een influxDB die ik dan met grafana kan benaderen.
Heeft iemand ervaring om de Xtend data in Domoticz te krijgen? Ik lees ook iets van nodered, heb daar geen ervaring mee en moet dit leren. Heeft iemand een importflow van xtend naar domoticz van nodered?
Ik kan weinig tot niets vinden, kan ook aan mijn gebrekkige kennis liggen over dit onderwerp. Ik heb wel de Intergas Inconfort aan de praat in Domoticz maar dat stelt niet zo veel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Veendammer schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:01:
Ik heb Home Assistant getest als VM op mijn PC maar wordt daar niet gelukkig van. O.a. geen correcte envoy total energy weergave, en ik mis de domoticz grafieken. Overigens log ik vanuit Domoticz ook naar een influxDB die ik dan met grafana kan benaderen.
Heeft iemand ervaring om de Xtend data in Domoticz te krijgen? Ik lees ook iets van nodered, heb daar geen ervaring mee en moet dit leren. Heeft iemand een importflow van xtend naar domoticz van nodered?
Ik kan weinig tot niets vinden, kan ook aan mijn gebrekkige kennis liggen over dit onderwerp. Ik heb wel de Intergas Inconfort aan de praat in Domoticz maar dat stelt niet zo veel voor.
Hier ben ik ook benieuwd naar! Afgelopen maandag is bij ons een Xtend geplaatst en ik gebruik ook Domoticz.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
Ik heb Home Assistant getest als VM op mijn PC maar wordt daar niet gelukkig van. O.a. geen correcte envoy total energy weergave, en ik mis de domoticz grafieken.
Om deze reden gebruik ik ook Domoticz. Ik heb de koppeling aan de praat gekregen, maar de manier waarop ik dit gedaan heb vraagt wel programmeer kennis. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt doen.

Ik ben begonnen met 2 ESP's nadat @Thomasvt met dit idee was gekomen. Hij heeft 1 ESP die je verbindt met de Xtend, en programmeert zodat deze de web interface uitleest van de Xtend. De 2 ESP's zijn serieel met elkaar verbonden en de 2e ESP stuurt de ontvangen data over je eigen wifi netwerk naar een Node-RED server die de data naar HomeAssist stuurt.

Ik heb de 2e ESP geprogrammeerd zodat deze de data naar een MQTT server stuurt, waarna Domoticz dit uitleest. Dit vraagt om de sensors handmatig in Domoticz aan te maken, en de ID's van de aangemaakte sensors in het programma op de ESP op te nemen zodat de juiste data via MQTT naar Domoticz gestuurd wordt.

Ik heb nu een Raspberry PI in gebruik. Deze is met wifi verbonden met de Xtend en via kabel met het LAN. Met een firewall regel stuurt deze verkeer wat op een specifieke poort binnenkomt door naar de Xtend.
Voordelen hiervan:
- Ik kan op mijn telefoon via mijn huisnetwerk bij de Xtend komen als ik iets wil wijzigen
- HA kan direct de Xtend uitlezen via de code van @DSchoutsen
- Met een Python programma die ik hetzelfde wat de beide ESP's eerst deden: Lees de data uit en push deze via MQTT naar Domoticz. Maar dit vraagt nog steeds programmeerkennis in Python.

Ik kan helaas niet een kant en klare oplossing aanleveren. Er zijn ook nog veel meer oplossingen te bedenken, zoals bijvoorbeeld:

- Zet op een Rapberry pi die je aan beide netwerken koppelt ook Domoticz. Via de interne programmeertaal van Domoticz (DzVentz) lees je de Xtend uit en je koppelt deze Domoticz server met de Domoticz server die je al had.
- Gebruik de Raspberry pi als bridge, en lees de Xtend rechtstreeks uit in DzVentz. Dit is de meest nette oplossing die ik zou kiezen als ik opnieuw zou beginnen.

Ik hoop jullie hiermee op weg geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Chielp schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:52:
[...]
Ik heb nu een Raspberry PI in gebruik. Deze is met wifi verbonden met de Xtend en via kabel met het LAN. Met een firewall regel stuurt deze verkeer wat op een specifieke poort binnenkomt door naar de Xtend.
Voordelen hiervan:
- Ik kan op mijn telefoon via mijn huisnetwerk bij de Xtend komen als ik iets wil wijzigen
De Xtend benaderen via het huisnetwerk of eventueel ook van buitenaf kan heel simpel met HA door de Firefox add-on te installeren in HA.

Ik weet niet precies wat het probleem is met de envoy total energy weergave (W integreren tot Wh?), maar dat lijkt me met enige kennis van HA redelijk simpel op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Chielp schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:52:
[...]

Om deze reden gebruik ik ook Domoticz. Ik heb de koppeling aan de praat gekregen, maar de manier waarop ik dit gedaan heb vraagt wel programmeer kennis. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt doen.

...

Voordelen hiervan:
- HA kan direct de Xtend uitlezen via de code van @DSchoutsen
- Met een Python programma die ik hetzelfde wat de beide ESP's eerst deden: Lees de data uit en push deze via MQTT naar Domoticz. Maar dit vraagt nog steeds programmeerkennis in Python.
..
Dit klinkt wel als een geschikte oplossing, dank. Ik heb nog een ongebruikte Pi en een wifi dongle liggen. Zou je je Pythoncode kunnen delen?
Hoe werkt de wifi verbinding met de Xtend eigenlijk? Speelt die knop op de voorkant daar nog een rol in? Om in het installateursmenu te komen moet ik die indrukken en vervolgens de QR code scannen. Is dit niets meer dan een wifi verbinding opzetten met een verborgen wifi netwerk van de Xtend?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendammer
- Gebruik de Raspberry pi als bridge, en lees de Xtend rechtstreeks uit in DzVentz. Dit is de meest nette oplossing die ik zou kiezen als ik opnieuw zou beginnen.

Ik hoop jullie hiermee op weg geholpen te hebben.
[/quote]

Hallo Chielp,
Bedankt voor je reactie.
Het bridgen is ook mijn idee. Ik heb de raspbery pi beneden en het signaal van de xtend op zolder is niet zo sterk, Nu heb ik nog een goedkope Lab31 wifi extender van de action die ook werkt, die zou ik dan kunnen inzetten als dat signaal sterker is. Dan kan ik het 10.20.30.0 lan afvangen via de wifi van de raspbery pi. Ik ben dat nu aan het testen op mijn PC en dat werkt.
Wat DzVents betreft heb ik geen ervaring, uitzoeken dus. Mocht je een DzVents xtend voorbeeld hebben en kunnen delen dan graag. Zo niet dan ga ik me inleren in DzVents. Ik was al aan het kijken naar codered maar dzvents is directer lijkt me vanuit domoticz. De wiki van DzVents is overweldigend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel S
  • Laatst online: 11-09 17:13
Wij hebben bezoek gehad van Intergas en er is buiten een sensor en EEV klep vervangen en alles draait weer zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik krijg vandaag een Xtend geinstalleerd en vraag me ook af wat de makkelijkste manier is om deze uit te lezen met Domoticz. Ik wil ook beperkte aansturing kunnen doen, bijvoorbeeld in de modus kunnen zetten waarbij de warmtepomp uitgezet wordt en de gasketel aangaat, zodat de volledige netaansluting beschikbaar is om mijn EV op te laden.

Ik lees over communiceren met de Xtend maar zou je ook kunnen communiceren met de Intergas Gateway? Ik zie in de Domoticz hardware lijst een optie "Intergas InComfort LAN2RF Gateway".

Ook heb ik al een bestaande Opentherm Gateway en ben benieuwd of die nog weer nieuwe zaken gaat oppakken na installatie.

Ik zal mijn ervaringen wel gaan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
WillemD61 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Ik krijg vandaag een Xtend geinstalleerd en vraag me ook af wat de makkelijkste manier is om deze uit te lezen met Domoticz. Ik wil ook beperkte aansturing kunnen doen, bijvoorbeeld in de modus kunnen zetten waarbij de warmtepomp uitgezet wordt en de gasketel aangaat, zodat de volledige netaansluting beschikbaar is om mijn EV op te laden.

Ik lees over communiceren met de Xtend maar zou je ook kunnen communiceren met de Intergas Gateway? Ik zie in de Domoticz hardware lijst een optie "Intergas InComfort LAN2RF Gateway".
De gateway blijkt vrij dom in de zin wat die kan uitlezen. Dus denk niet dat je daar veel aan gaat hebben.

Het aansturen van wanneer de Xtend of wanneer de Ketel gebruikt word word nog wel een leuke, ik geloof niet dat daar standaard iets voor is voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Het aansturen van wanneer de Xtend of wanneer de Ketel gebruikt word word nog wel een leuke, ik geloof niet dat daar standaard iets voor is voorzien.
Ik lees in de handleiding van de Xtend dat er met behulp van een speciaal dagprogramma een "warmtepomp blokkade" ingesteld kan worden. Dan wordt de warmtevraag doorgestuurd naar de ketel.

Normaal zal ik dat niet gebruiken. Onze laadpaal doet loadbalancing (dus het laden gaat minder snel als er een ander zwaar apparaat actief is waardoor de 3x25A netaansluiting overschreden zou worden) en meestal is het niet erg als het laden iets langzamer gaat omdat de warmtepomp actief is. Maar ik kan me voorstellen dat er soms situaties zijn waarin je perse zo snel mogelijk wilt laden en daarvoor zou dan die warmtepomp blokkade gebruikt kunnen worden.

Het is waarschijnlijk iets wat je niet via een interface instelt maar normaal gesproken rechtstreeks via de wifi verbinding op de xtend doet.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 10-06-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Je kan het wel of niet gebruiken van de warmtepomp ook (direct) beïnvloeden met parameter P100. Die kan je (tijdelijk) op ketel-only zetten, óf je zou ervoor kunnen kiezen om even helemaal niet te verwarmen, er van uit gaande dat de situatie dat je je auto zo snel mogelijk wil laden niet heel lang duurt (je had immers haast).

Overigens vraagt de Xtend maximaal 1,5kW, dus als je verder niet alle grootverbruikers tegelijk aanzet dan zou ik denken dat dat moet 'passen' naast het laden van je auto met 11kW. En als je auto hader dan dat kan laden, dan is de winst van die 1,5kW extra ook maar relatief beperkt.

Misschien dat je ook nog met je OpenTherm Gateway kan spelen met de warmtevraag. Ik ga ervan uit dat die tussen de thermostaat en de Xtend komt te staan (en niet tussen de Xtend en de gasketel); wat je kan verwachten is in ieder geval wat extra data, zoals de actuele buitentemperatuur, die de Xtend teruggeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
a2aan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:43:
Je kan het wel of niet gebruiken van de warmtepomp ook (direct) beïnvloeden met parameter P100. Die kan je (tijdelijk) op ketel-only zetten, óf je zou ervoor kunnen kiezen om even helemaal niet te verwarmen, er van uit gaande dat de situatie dat je je auto zo snel mogelijk wil laden niet heel lang duurt (je had immers haast).

Overigens vraagt de Xtend maximaal 1,5kW, dus als je verder niet alle grootverbruikers tegelijk aanzet dan zou ik denken dat dat moet 'passen' naast het laden van je auto met 11kW. En als je auto hader dan dat kan laden, dan is de winst van die 1,5kW extra ook maar relatief beperkt.

Misschien dat je ook nog met je OpenTherm Gateway kan spelen met de warmtevraag. Ik ga ervan uit dat die tussen de thermostaat en de Xtend komt te staan (en niet tussen de Xtend en de gasketel); wat je kan verwachten is in ieder geval wat extra data, zoals de actuele buitentemperatuur, die de Xtend teruggeeft.
1.5kW valt inderdaad nogal mee en aangezien ik de warmtepomp op fase 3 geïnstalleerd krijg terwijl de rest van het huis op fase 1 en 2 staat zal dit inderdaad met 11kW laden niet boven de 25A op fase 3 uitkomen.

Weer een "probleem" opgelost :) Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veendammer
Ik ben mij momenteel aan het inleren in DzVents, de scripttaal van Domoticz. Dit met hulp van ChatGPT. Als test heb ik een nieuwe dummy hardware aangemaakt voor de buitentemperatuur met een sensor. Via een script kan ik een vaste waarde naar deze sensor sturen wat dan ook in de grafieken komt. ChatGPT heeft ook een script voor me gemaakt waarmee ik via een api call de buitentemperatuur kan ophalen. Wel moest ik o.a. de juiste api url invoeren, en nog overbodige ballast eruit halen. Dat ga ik morgen testen. Zo probeer ik beetje bij beetje de xtend waarden over te halen. Dat gaat denk ik wel even duren. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 17:11
WillemD61 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:45:
[...]

Ook heb ik al een bestaande Opentherm Gateway en ben benieuwd of die nog weer nieuwe zaken gaat oppakken na installatie.

Ik zal mijn ervaringen wel gaan delen.
Ja, zo dacht ik dus ook....Kreeg een nieuwe Intergas ketel met Xtend geïnstalleerd en dacht dat het wel handig zou zijn om dan ook een Intergas thermostaat en Intergas Gateway te installeren.

Normaal gezien is dat een kwestie van: apparatuur installeren, communicatiehub op alle (in dit geval) Intergas apparatuur aansluiten, communicatiehub aan je home automation (Homey in mijn geval) knopen en je kunt alles uitlezen en bedienen via je home automation. Bij Intergas werken ze nét iets anders!
Daar dient de Intergas gateway enkel om je Touch Comfort thermostaat van buitenshuis te kunnen bedienen. Om je ketel en Xtend te kunnen uitlezen en bedienen moet je nog steeds telkens de WiFi op de Xtend in de lucht gooien en daar rechtstreeks mee verbinden. Dat geldt echter niet voor de mensen van Intergas. Die kunnen wél van buitenaf bij JOUW Xtend en ketel.

Best frustrerend, maar het is op het moment niet anders. Technisch gezien zijn de opties er wel om het in te richten zoals het bij andere apparaten en merken ook gaat. Ik hoop dat dat ook nog een keer gaat komen. Het mooie is wel, dat je enkel met de Xtend hoeft te verbinden en daarmee ook de ketel kunt uitlezen en bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Om je ketel en Xtend te kunnen uitlezen en bedienen moet je nog steeds telkens de WiFi op de Xtend in de lucht gooien en daar rechtstreeks mee verbinden.
Als ik het goed begrijp houden de twee bestaande interfaces die eerder in dit forum genoemd worden de WIFI verbinding naar de Xtend open door regelmatig data te pollen. Dat betekent dan wel dat als er een storing is waardoor dit pollen wordt onderbroken, je handmatig dit weer moet opstarten. Zeker niet ideaal.

Je zou eigenlijk de Xtend permanent willen verbinden met je router en dan gewoon via wifi de data uitlezen. Dan heb je ook niet 2 LAN verbindingen nodig vanaf je server. Of alle data via de Intergas gateway publiceren. Of de cloud kunnen uitlezen. Jammer dat Intergas nog niet verder is. Helaas moet mijn testen nog een weekje wachten, de installatie van de Xtend is nog niet helemaal klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

Ik heb een Raspberry Pi draaien, met daarop een extra WiFi dongle. Met HomeAssistant op die Pi lees ik dan via methode van Dschoutsen de Extend uit, en heb ik continue data.
Ideaal? nee, kan zeker handiger. Maar je hebt wel mooi overzicht etc, incl terugkijken in je logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
WillemD61 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Als ik het goed begrijp houden de twee bestaande interfaces die eerder in dit forum genoemd worden de WIFI verbinding naar de Xtend open door regelmatig data te pollen. Dat betekent dan wel dat als er een storing is waardoor dit pollen wordt onderbroken, je handmatig dit weer moet opstarten. Zeker niet ideaal.

Je zou eigenlijk de Xtend permanent willen verbinden met je router en dan gewoon via wifi de data uitlezen. Dan heb je ook niet 2 LAN verbindingen nodig vanaf je server. Of alle data via de Intergas gateway publiceren. Of de cloud kunnen uitlezen. Jammer dat Intergas nog niet verder is. Helaas moet mijn testen nog een weekje wachten, de installatie van de Xtend is nog niet helemaal klaar.
Je wil gewoon dat op het moment dat je de Xtend met WiFi verbonden hebt, je de webpagina voor het beheer gewoon via zijn eigen IP adres op je lokale netwerk kunt benaderen. Als daar de Gateway voor nodig is: so be it.
En dat je voor de eerste verbinding en configuratie rechtstreeks met de Xtend verbinding kunt maken is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diekli
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 20:37
Veendammer schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:53:
Het is mogelijk om zelf een firmware update aan te vragen van de Xtend via de website https://www.intergas-verw.../download-xtend-software/
Dit is al een poosje mogelijk maar ik heb dit vanochtend gedaan. Even een uurtje geduld hebben en mijn firmware is bijgewerkt na de laatste versie, Firmware versie: V0.86-, web-app versie: v0.5.1.
Weet iemand of de id's met gegevens veranderen na de firmware update?
(ik lees de gegevens via een Raspberry pi uit dmv een python script om ze via Node Red in Domoticz te zetten. Heb geen zin om data hele proces opnieuw uit te vogelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewh

ewh

diekli schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:19:
[...]

Weet iemand of de id's met gegevens veranderen na de firmware update?
(ik lees de gegevens via een Raspberry pi uit dmv een python script om ze via Node Red in Domoticz te zetten. Heb geen zin om data hele proces opnieuw uit te vogelen)
in basis blijft het gelijk, soms eentje erbij of eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-09 09:50
Nvm. Domme vraag

[ Voor 15% gewijzigd door GoTHaan op 13-06-2025 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veendammer
Bij deze een voorbeeldscript voor Domiticz om data uit de Xtend te halen. Alle API velden zijn te vinden in de github van DSchoutsen HA_connection_Xtend (https://github.com/DSchoutsen/HA_connection_Xtend) waarvoor dank! Daar vind je ook de api url terug (http://10.20.30.1/api/stats/values?fields=7e7a,etc,etc).
Mijn testopzet is een PC met wifi en met Windows 11 of Ubuntu desktop (laatste versie), en een Lab31 wifi extender die connect naar het 10.20.30.0 lan van de Xtend. De extender ga ik gebruiken om de afstand van de ketel op zolder naar beneden, waar mijn Raspberry Pi in de meterkast zit (P1 kabel), te overbruggen. Het blijft een omslachtige manier om de Xtend uit te lezen, dat moet eigenlijk gebeuren via de Intergas Internet Gateway. Ik ga nog wel eens navragen bij Intergas of dat niet anders kan.
Ook niet vergeten om de netwerkaanpassingen door te voeren ivm het gebruiken van 2 LAN mocht dat nodig zijn, moet ik nog uitzoeken voor de Raspberry Pi (ik ben niet zo'n netwerk specialist...)
Het script hieronder haalt alleen de buitentemperatuur uit de Xtend op als test, dat is waarde 6573. Ik heb ChatGPT gebruikt om het script te maken omdat ik onbekend ben met DzVents. Ik heb problemen gehad zowel onder windows als linux om de http request van DzVents te gebruiken, kreeg daar nill waarden terug. ChatGPT heeft een alternatief aangeboden n.a.v teruggeven debug logging op basis van curl en dat werkt prima.

Voordat je begint moet je eerst handmatig een hardware device aanmaken met type dummy, die heb ik Intergas Xtend+HR Hybrid genoemd. Vervolgens moet je 1 (en later meerdere) virtual sensor(s) daarin aanmaken. Die van mij heet Xtend Buitentemperatuur.

Het script hieronder bevat de nodige debug en logging, die moet je dan zelf even verwijderen. Je kan hierop voortborduren door meerdere codes mee te geven en die weer af te vangen. Het script in Domoticz toevoegen in Events (setup -> more options -> events) type DzVents en proberen maar. Succes!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

return {
on = {
timer = { 'every 1 minutes' }
},

logging = {
level = domoticz.LOG_INFO,
marker = "API Temperatuur"
},

execute = function(domoticz)
local curlCommand = [[curl -s http://10.20.30.1/api/stats/values?fields=6573]] -- dit is de api url, 6573 voor buitentemperatuur waarde
local handle = io.popen(curlCommand)
local result = handle:read("*a")
handle:close()

domoticz.log('Response van API: ' .. result, domoticz.LOG_INFO)

-- JSON decoderen (vereist domoticz.json)
local json = domoticz.utils.fromJSON(result)

if json and json.stats and json.stats["6573"] then
local rawValue = tonumber(json.stats["6573"])
local temperatuur = rawValue / 100.0 -- De waarde 2050 wordt omgezet naar 20.5 graad

domoticz.log('Temperatuur gevonden: ' .. temperatuur .. ' °C', domoticz.LOG_INFO)

-- Pas de naam van de virtuele sensor aan
local virtueleSensor = domoticz.devices('Xtend Buitentemperatuur') -- Dit is de sensor naam

if virtueleSensor then
virtueleSensor.updateTemperature(temperatuur)
domoticz.log('Sensor bijgewerkt naar ' .. temperatuur .. ' °C', domoticz.LOG_INFO)
else
domoticz.log('Virtuele sensor niet gevonden.', domoticz.LOG_ERROR)
end
else
domoticz.log('Kan temperatuur niet lezen uit JSON.', domoticz.LOG_ERROR)
end
end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Ik ben goed thuis in DzVents. DZvents kent ook een manier om asynchrone http calls te maken. Je moet dan een script maken met twee triggers. (uitgelegd in de Domoticz wiki)

De eerste trigger is tijd, bijvoorbeeld om de 2 minuten. Dit deel van het script lanceert de http call, soortgelijk aan de curl in jouw script en gebruik hierbij een zelfverzonnen responscode bijvoorbeeld "xtend-antwoord".

De tweede trigger is "xtend-antwoord". Dus het script wordt nog eens geactiveerd als het antwoord wordt ontvangen en dan kan je dus de verwerking doen van het antwoord. (je kan dit deel ook in een apart script doen, hoeft niet hetzelfde script te zijn)

Voordeel is dat dit niet blijft hangen als er geen antwoord komt. Mogelijk blijft jouw script wel wachten op antwoord van de curl.

Je kan de structuur van zo'n HTTP script krijgen door een nieuw DZvents script te maken en dan "HTTP request" uit de drop down list te kiezen.

Nog een andere manier zou zijn om de "http poller" (in de hardware lijst) van Domoticz te gebruiken. Ik gebruik dat bijvoorbeeld om homewizard api data binnen te halen. Dan heb je geen Dzvents nodig.

Teveel off-topic misschien? Er is ook een domoticz forum op de domoticz site (en ook hier op tweakers).

[ Voor 8% gewijzigd door WillemD61 op 14-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veendammer
Hallo Willem D61, bedankt voor je reactie en tips.
Wat betreft het blijven wachten van mijn script, dat heb ik getest door te draaien zonder connectie naar de Xtend en na 20 seconden wordt er gelogd, Virtuele sensor niet gevonden.
Ik post voorlopig geen code meer in dit draadje om het niet oftopic te maken. Of anders wel via een verwijzing. Ik denk dat mensen nu wel een richting hebben hoe het kan. En Chatgpt is wel heel handig als hulpmiddel :)

[ Voor 29% gewijzigd door Veendammer op 16-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
Even een update van mijn kant m.b.t. communicatie vanuit Domoticz met de Xtend.

Ten eerste kan je communiceren met de Intergas Gateway vanuit Domoticz. Hiervoor moet je via het Domoticz menu nieuwe Hardware toevoegen en de Intergas Gateway kiezen. De bijbehorende devices voor het opslaan van gegevens worden automatisch aangemaakt. Dit geeft je echter beperkte info, alleen tien parameters die beschikbaar zijn via het OpenTherm protocol. Voor meer info over deze optie zie het Domoticz forum en zoek op "Intergas Incomfort heater control".

Je kan ook rechtstreeks met de Xtend communiceren net zoals de integraties voor Home Assistant die in dit forum genoemd zijn. Ik heb mijn Raspberry Pi nu met een netwerkkabel aan mijn router gekoppeld en gebruik dan de wifi verbinding om met de Xtend te communiceren. Je moet de Xtend wifi verbinding met de knop op de Xtend actief maken (gaat paars knipperen) en deze actief houden door regelmatig gegevens binnen te halen. Ik gebruik de asynchrone HTTP communicatie in Dzvents om dit te doen. Je moet zelf bepalen welke gegevens je wilt hebben en de benodigde devices aanmaken om deze gegevens op te slaan. Zie de Home Assistant documentatie van DSchoutsen voor een lijst met beschikbare gegevens. Hieronder een voorbeeld script met asynchrone HTTP call om de buitentemperatuur binnen te halen en in de log te printen.

Misschien dat er ooit iemand een Domoticz plugin ontwikkelt die de opzet volledig automatisch doet. Tot die tijd is het een handmatige opzet zoals beschreven. Eerder in dit forum is ook al een opzet met Python beschreven en aan iets andere DZvents benadering.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
return {
    on = {
        timer = {
            'every 2 minutes' -- frequency of data request
        },
        httpResponses = {
            'XTENDdata' -- must match with the callback passed to the openURL command
        }
    },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
        marker = 'XTEND data request',
    },
    execute = function(domoticz, item)
        if (item.isTimer) then
            domoticz.openURL({
                url = 'http://10.20.30.1/api/stats/values?fields=6573',
                method = 'GET',
                callback = 'XTENDdata', -- see httpResponses above.
            })
        end
        if (item.isHTTPResponse) then
            if (item.ok) then
                if (item.isJSON) then
                    domoticz.log("ambient temperature "..item.json["stats"]["6573"]/100,domoticz.LOG_INFO)
                    -- add statements here to update relevant devices in Domoticz.
                end
            else
                domoticz.log('There was a problem handling the request', domoticz.LOG_ERROR)
                domoticz.log(item, domoticz.LOG_ERROR)
            end
        end
    end
}

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 19-06-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Mijn Xtend is opgeleverd, ziet er zeer netjes uit. Bij het doornemen van de settings zag ik P200 op de default staan, zijnde vloerverwarming. Die heb ik dus nu op radiatoren gezet.

Ook zie ik dat P192 op 0.86 staat terwijl de default volgens de tekst 1.1 lijkt te zijn. En P194 op 55 terwijl default 75 is volgens de tekst eronder. Zijn die defaults gewijzigd en is de tekst niet aangepast?

Zijn er nog andere parameters die ik moet controleren en eventueel nu al aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroundBreaking
@WillemD61 ik denk dat die waarden aangepast zijn door het doorlopen van de wizard bij initiële start-up. En het lijkt alsof je installateur daar om een reden toch gekozen heeft voor de vloer verwarmings instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
GroundBreaking schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:06:
@WillemD61 ik denk dat die waarden aangepast zijn door het doorlopen van de wizard bij initiële start-up. En het lijkt alsof je installateur daar om een reden toch gekozen heeft voor de vloer verwarmings instellingen.
Wat zou een reden kunnen zijn? Het huis heeft alleen radiatoren, geen vloerverwarming.

Misschien om de maximum watertemperatuur laag te houden? Maar dat is sowieso een aparte setting en die lijkt op 55 gezet te zijn ipv 75.

Het lijkt me eerder een vergissing. Gewoon de default niet gewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroundBreaking
Ze moeten de installatie wizard doorlopen. Dus daar is waarschijnlijk dus vloerverwarming gekozen. Al dan niet intentioneel.
Als je dus vind dat die instellingen onjuist zijn zou ik de installatie wizard opnieuw doen, dan worden die parameters gezet naar het advies van Intergas voor jou type afgifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
Ter info, ik ben een plugin voor Domoticz aan het ontwikkelen om de Xtend data in Domoticz te laden. De basis werkt al, nu nog uitbreiden met alle gewenste sensoren en juiste afhandeling van alle types. Deze zal ongeveer dezelfde data laten zien die je kan zien als je je PC direct aan de Xtend koppelt en dan de browser opent. De plugin zal alle nodige Domoticz Devices automatisch aanmaken en de data laden. Ik verwacht dit zeker binnen een week of twee beschikbaar te hebben op Github.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WillemD61
De eerste verie van de Domoticz plugin voor Xtend is nu beschikbaar op Github hier:
Xtend plugin voor Domoticz

De plugin maakt 52 Domoticz devices aan en haalt de bijbehorende waardes vanuit de Xtend over en plaatst deze op de Domoticz devices. Voor verdere uitleg, zie de link op github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
WillemD61 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:00:
De eerste verie van de Domoticz plugin voor Xtend is nu beschikbaar op Github hier:
Xtend plugin voor Domoticz

De plugin maakt 52 Domoticz devices aan en haalt de bijbehorende waardes vanuit de Xtend over en plaatst deze op de Domoticz devices. Voor verdere uitleg, zie de link op github.
Goed bezig WillemD61 ;) _/-\o_
Heb al een wifi versterker gekocht is nog niet binnen , eens kijken als ik het werkend krijg op mijn PI 3B met domoticz draaiend in een snap container
Ik zag dat je ook op het domoticz forum zit https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?t=43746

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outback2001
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-08 20:16
New kid on the block. Zie hier een foto met het stroomverbruik van de extend. Is er iemand die een verklaring heeft voor de “spikes” die optreden? Thermostaat staat laag en de temperatuur is hoog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q6C6vrRykgfEgVlA2R2yRrjGtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dN91yMJRsVRxQqTDLiyaPEXf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door outback2001 op 27-06-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Soort comfort stand misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
outback2001 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:33:
New kid on the block. Zie hier een foto met het stroomverbruik van de extend. Is er iemand die een verklaring heeft voor de “spikes” die optreden? Thermostaat staat laag en de temperatuur is hoog.
Die spikes zijn iets van 30 Watt? Ik zou me daar niet druk om maken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPEAJGjojxwY7ZaNbJoTJwyrdwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNqaFZwECoMbrMfAd88H5m2B.png?f=fotoalbum_large
Die van mij gebruikt in basis 30 Watt met af en toe een piek naar rond de 40 Watt

[ Voor 34% gewijzigd door Plantje1978 op 27-06-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Mijn nieuwe Xtend gebruikt 7 watt continu en als deze in standby stand staat is er om de 6 uur gedurende 20 minuten activiteit van 30 watt vanwege sensortest. Als ik hem uit zet (dus niet standby, niet reageren op warmtevraag) is het 7 watt continu.

[ Voor 22% gewijzigd door WillemD61 op 28-06-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Zijn er mensen die de Xtend hebben uitgebreid met een ‘Xtore’ maar dan een externe boiler van een andere merk?

Heb deze thuis op de 300L inventum boiler met spiraal aangesloten en mijn gemiddelde COP is 4.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare installatie?

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Krissiejj schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:34:
Zijn er mensen die de Xtend hebben uitgebreid met een ‘Xtore’ maar dan een externe boiler van een andere merk?

Heb deze thuis op de 300L inventum boiler met spiraal aangesloten en mijn gemiddelde COP is 4.

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare installatie?
Dat is wel netjes! Heb je hem net als een Xtore aangesloten, dus een ketel als naverwarmer? Zodat je tapwater uit het vat alsnog door de ketel gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krissiejj
ErnstvV schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Dat is wel netjes! Heb je hem net als een Xtore aangesloten, dus een ketel als naverwarmer? Zodat je tapwater uit het vat alsnog door de ketel gaat?
Ja hij is het als de Xtore aangesloten. en gaat idd ook door de ketel heen bij warmtevraag tapwater. Alleen heb ik de ketel Solo ingesteld vanaf 1 Juni zodat hij geen gas verbruikt. (dat is het mooie van intergas met deze instelling)

Ik had eerst mijn 300L boiler incl 2kw Element geschakeld met veel zonverbruik. Dit koste toch wel 5/8kW om hem naar 65 graden te krijgen. In principe is dit maar de zon maar toch wel wat;)
Nu ik de Xtend hierbij op heb gezet kost mij dit gemiddeld 2kW om hem tot 54/55 graden te krijgen, en dan draait hij ongeveer een uur. tot max. 62 graden circuit.

Zo nu en dan schakel ik de Element in voor de 'Legionella run' Dit heb ik expres zo gedaan omdat de legionella run van de xtend wel gas zou gebruiken en dit wil ik voorkomen.

Ik wil in de toekomst van het gas af en ben van plan aankomend winter de Xtend full electric in te stellen. Als het dan ook goed gaat met tapwater, dan denk ik dat het zo maar snel kan gaan. ( en het ligt een beetje aan wat het kabinet nog allemaal gaat doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36
teo1966 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Goed bezig WillemD61 ;) _/-\o_
Heb al een wifi versterker gekocht is nog niet binnen , eens kijken als ik het werkend krijg op mijn PI 3B met domoticz draaiend in een snap container
Ik zag dat je ook op het domoticz forum zit https://forum.domoticz.com/viewtopic.php?t=43746
de wifi versterker van ali is binnen krijg hem niet geconnect met de xtend komt door een % teken in het wachtwoord van de xtend moet effe een andere regelen word vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
teo1966 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:29:
[...]

de wifi versterker van ali is binnen krijg hem niet geconnect met de xtend komt door een % teken in het wachtwoord van de xtend moet effe een andere regelen word vervolgd
Nu net een nieuwe versie van de Domoticz plugin voor Xtend op Github geplaatst. De plugin maakt nu ook een Dashticz dashboard aan met alle 52 datapoints op 1 scherm. De layout kan je zelf verder verfraaien als je dat wil. Release notes staan in de readme file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
Mijn Xtend heeft ruim 5 dagen de WIFI aan kunnen houden middels de polling van mn HomeAssistant.
Het lijkt erop dat hij nu toch de wifi uitschakeld wordt na een x-tijd.

Heeft iemand in deze setup dit ook? (Xtend + Homeassistant op RPI5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-08 15:33
GoTHaan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:44:
Mijn Xtend heeft ruim 5 dagen de WIFI aan kunnen houden middels de polling van mn HomeAssistant.
Het lijkt erop dat hij nu toch de wifi uitschakeld wordt na een x-tijd.

Heeft iemand in deze setup dit ook? (Xtend + Homeassistant op RPI5)
Bij mij blijft de verbinding in stand, Wifi staat al maanden op, alleen na een power faillure moet ik het weer aanzetten.
ik heb twee clients aan de Xtend hangen, een RPI3 en een gevirtualiseerde NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
sirtm schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Bij mij blijft de verbinding in stand, Wifi staat al maanden op, alleen na een power faillure moet ik het weer aanzetten.
ik heb twee clients aan de Xtend hangen, een RPI3 en een gevirtualiseerde NUC
Het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is. WiFi netwerk blijft beschikbaar maar het lijkt erop dat hij de fields (of iig een aantal ervan) niet meer op kan halen. Moet er helaasch dieper induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielp
GoTHaan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:29:
[...]

Het lijkt erop dat er iets anders aan de hand is. WiFi netwerk blijft beschikbaar maar het lijkt erop dat hij de fields (of iig een aantal ervan) niet meer op kan halen. Moet er helaasch dieper induiken.
Ook dat heb ik nog niet meegemaakt. Mijn Xtend hangt al 1.5 jaar aan de Wifi, eerst via een ESP en het laatste jaar via een RP. Ik vraag de API elke 10 sec en alleen als de Xtend een reset heeft gehad of van de stroom af is geweest is het nodig om de verbinding opnieuw op te zetten. Ik reboot de RP ook af en toe voor updates en ook dat gaat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTHaan
Chielp schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Ook dat heb ik nog niet meegemaakt. Mijn Xtend hangt al 1.5 jaar aan de Wifi, eerst via een ESP en het laatste jaar via een RP. Ik vraag de API elke 10 sec en alleen als de Xtend een reset heeft gehad of van de stroom af is geweest is het nodig om de verbinding opnieuw op te zetten. Ik reboot de RP ook af en toe voor updates en ook dat gaat gewoon goed.
Hmm ik gebruik de interne Wlan adapter voor de verbinding met de xtend en de ethernet adapter voor de rest van de RPI5

De wifi verbinding blijft idd bestaan alleen geeft HA dat Restful niets kan ophalen.

Vreemde is dat ik de xtend wel kan bereiken en de api kan aanroepen en waardes zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Ik heb wel gemerkt dat de verbinding onmiddelijk verbroken wordt als je een niet beschikbaar field opvraagt, dus dat is zeker goed om te controleren. De HA integraties die ik gezien heb bevatten velden die in versie 0.6 niet beschikbaar zijn (maar ik weet niet meer welke, ik heb ze niet genoteerd). Proberen met browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMb
GoTHaan schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:44:
Mijn Xtend heeft ruim 5 dagen de WIFI aan kunnen houden
Bij een update van ESPhome (als je die gebruikt) of een andere update via Homeassistant installeert kan het voorkomen dat je de wifi op de Xtend weer moet activeren. Zo heel af en toe komt dat bij mij ook voor.
Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste