Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 9 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[klepje update]
Na een paar uur stilstaan, in de zon, op het parkeerterrein bij mijn werk, werkt de vergrendeling van het klepje weer.
Nu maar hopen dat het morgenochtend weer niet voor ergernis gaat zorgen...

BTW: de bereikbaarheid van de garages is ook weer KMP. :-(

Ik belde eerst de garage in mijn woonplaats (waar ik overigens de Kuga niet gekocht heb) om te vragen of ze dat afdekplaatje op voorraad hebben. Zodat ik 't vanmiddag ff kan komen ophalen.
Afijn, na 2 x doorverbinden, eindelijk het magazijn aan de lijn. "nee, die motten we bestellen, hebben we niet. trouwens, u bent al de tweede die daar vandaag naar vraagt..."

Vervolgens de Ford vestiging gebeld waar de auto gekocht is. Krijg ik zo'n dame aan de lijn van het klanten contactcentrum (whatever dat ook moge betekenen). Ehhh, wat bedoelt u? Ik zal een terugbelverzoek aanmaken, dan wordt er nog wel contact met u opgenomen"
Maar ik wil alleen maar ff weten of jullie dat afdekplaatje op voorraad hebben, of dat ik 'm zelf maar online moet bestellen"

Nou, dat is blijkbaar een impertinente vraag, want een antwoord geven was niet mogelijk. :X

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 10-01-2024 14:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 06:26
Hallo allemaal, vandaag de Kuga opgehaald. De vraag is of het mogelijk is om de kleur van de digitale cockpit te veranderen in de zwarte mode (sport stand) maar dan in de normale stand.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits002
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-01 11:38
ehtweak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:56:
[...]

Maar hebben ze bij de garage er wat aan gedaan, vraag ik me dan af?

Of ze keken er naar, knikten ach & wee en stuurden je weer op weg? :+
Tja, ik was er niet bij. Beetje friemelen, en toen zat hij weer dicht. Maar, heb inmiddels wat tips gezien die gaan we maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReneAP schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:52:
Hallo allemaal, vandaag de Kuga opgehaald. De vraag is of het mogelijk is om de kleur van de digitale cockpit te veranderen in de zwarte mode (sport stand) maar dan in de normale stand.
Bedankt voor het meedenken.
Helaas niet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
ehtweak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Maar verder rijden met dat klepje wagenwijd open vond ik geen goed idee. ;)

Want hij blijft namelijk niet op een kiertje staan, maar gaat gelijk helemaal open.
Kan je überhaupt rijden met het klepje open?

Hier ging het klepje vanmorgen ook niet dicht. Uiteindelijk wat met dat rubbertje gekloot en toen ging ie dicht, maar ben ergens bang dat ie straks openschiet terwijl mijn vriendin ergens voor een stoplicht staat…

Irritant dit, ook niet eerder gehad. Iemand al antwoord van ford gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vanochtend bij mijn Kuga ook weer hetzelfde probleem; klepje blijft niet dicht zitten.
Goed dat ik het stuk tape nog gereed had liggen en er maar weer overheen geplakt. Vanmiddag zal het probleem wel weer als-sneeuw-voor-de-zon verdwenen zijn.
Ondanks dat ik gisterenmiddag, na de WD-40 behandeling en temperatuur net boven nul, nog extra wat siliconenspray erin/erop heb gesproeid en het kleine rubberen hoesjes nog ff met wat dunne vaseline heb ingevet. Het mocht allemaal niet baten. :(
ZieMaar! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:00:
[...]

Kan je überhaupt rijden met het klepje open?
Ja, dat kan, maar dan gaat de Kuga je spammen dat het klepje open staat. ;)
Irritant dit, ook niet eerder gehad. Iemand al antwoord van ford gehad?
Idd behoorlijk KMP. En blijkbaar bij de productontwikkeling van het laadklepjevergrendelnokjeafdichtingsmechanisme (leuk scrabble woord) niet goed genoeg getest tijdens de praktijktests. :-(

Het Ford klantencontactcentrum zou me terugbellen gisteren:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"
niet dus. :N

Ik lees trouwens bij meerdere typen (PH)EV auto's eenzelfde probleem de afgelopen dagen.
En op het Duitse Kuga forum wordt dit probleem ook besproken. :|

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 11-01-2024 08:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De slotspray truc: werkt ie bij iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55
Ik weet het antwoord van Ford al.

Producteigenschap.

Gisteravond (rond -2 graden) geen probleem gehad en ging het klepje goed dicht. Nog niet in de ochtend getest na het insmeren met die rubberstick.

[ Voor 57% gewijzigd door Draakje5 op 11-01-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wonen jullie allemaal in Siberisch Nederland (het oosten dus :P ) ?

Hier in het westen tot op heden geen problemen gehad met het laadklepje..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:44:
Ik weet het antwoord van Ford al.

Producteigenschap.
Pon (importeur van VAG producten) heeft toch patent op die opmerking? O-) :+
Gisteravond (rond -2 graden) geen probleem gehad en ging het klepje goed dicht. Nog niet in de ochtend getest na het insmeren met die rubberstick.
Gisteravond, toen was het toch ook al -4 bij ons, ook geen problemen.
Maar vanochtend dus wel. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Glashelder schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:31:
Wonen jullie allemaal in Siberisch Nederland (het oosten dus :P ) ?

Hier in het westen tot op heden geen problemen gehad met het laadklepje..
Ja, het was hier -8 vanochtend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:55
Sinds de eerste dag dat het vriest is mijn klepje niet functioneel na het laden waardeloos.

Man man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 19:07
Spuit is wat WD40 in het mechanisme, aangezien je daarmee het vocht weghoudt waardoor het in theorie niet zou kunnen bevriezen.

Hello darkness my old friend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-09 17:15
ZieMaar! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:22:
De slotspray truc: werkt ie bij iedereen?
Bij mij, na het eenmaal inspuiten, geen probleem meer mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KugaLeon
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qbh1Wys6PAILa-dVSltKTYnjSkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jduNiariKP2XKOnfK4zI8hS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand deze al vervangen?

[ Voor 91% gewijzigd door KugaLeon op 11-01-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

isene schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:14:
Spuit is wat WD40 in het mechanisme, aangezien je daarmee het vocht weghoudt waardoor het in theorie niet zou kunnen bevriezen.
De theorie klinkt goed (heb ik namelijk ook gedaan).
Maar in de praktijk werkte het niet. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Hallo allemaal,

Zaterdag is het dan zover en kan ik mijn nieuwe auto afhalen bij Ford. Ik ben me aan het orienteren bij verzekeringsmaatschappijen, met name bij centraal beheer. Wat ik echter niet weet is elke beveiligingsklasse de Ford kuga heeft, er staat namelijk dat bij diefstal de nieuwwaarde alleen vergoed wordt wanneer de auto aan een bepaalde beveiliging voldoet.

Hebben jullie tips? Advies welke all-risk verzekering het beste is?

Ik ben op zoek naar een die bijvoorbeeld bij total loss of diefstal de eerste 3 jaar de aanschafwaarde uitkeert.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
Hallo, weer een vraag. Toen ik vanmiddag eens beter onder motorkap ging kijken kwam ik aan de bestuurderskant een gescheurd zakje met isolatie materiaal tegen. Hoort dat er te zitten want nu ligt een gedeelte op de bodemplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ReneAP schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:58:
Hallo, weer een vraag. Toen ik vanmiddag eens beter onder motorkap ging kijken kwam ik aan de bestuurderskant een gescheurd zakje met isolatie materiaal tegen. Hoort dat er te zitten want nu ligt een gedeelte op de bodemplaat?
Ja, die hoort er te liggen. Als opvulling/geluidsreductie.
Als die gescheurd is dan zal er wellicht een dier aan geknaagd hebben.

Ik verbaasde me ook over dat zakje voordat we de auto kochten.. maar blijkbaar dus normaal en (indien nog heel) laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
Bedankt, las ergens ook zoiets maar blijkbaar hebben ze het niet allemaal. Morgen de stofzuiger maar eens gebruiken om dat losse isolatiemateriaal te verwijderen en bij de dealer eens informeren over een nieuwe zakje of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:34
Ik zag binnen een fb groep, over de Kuga phev, voorbijkomen dat enkele eigenaren last hebben van geratel als de auto in P of in N staat. Vroeg mij af hoe groot het probleem is, daar ik me aan het oriënteren voor een nieuwe auto en de Kuga een kanshebber is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:46:
Ik zag binnen een fb groep, over de Kuga phev, voorbijkomen dat enkele eigenaren last hebben van geratel als de auto in P of in N staat. Vroeg mij af hoe groot het probleem is, daar ik me aan het oriënteren voor een nieuwe auto en de Kuga een kanshebber is.
Er is een soort van ratelgeluidje bij je uitlaat inderdaad wanneer je de auto start en de motor gebruikt wordt ( hete zomer of koude winter, vrijwel altijd bij lege baterij. Dit stopt na grofweg 15 seconden.
Ik weet niet zeker of je dit bedoeld, maar dat is het enige ratelgeluid dat ik herken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Draakje5 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Er is een soort van ratelgeluidje bij je uitlaat inderdaad wanneer je de auto start en de motor gebruikt wordt ( hete zomer of koude winter, vrijwel altijd bij lege baterij. Dit stopt na grofweg 15 seconden.
Ik weet niet zeker of je dit bedoeld, maar dat is het enige ratelgeluid dat ik herken.
Volgens mij komt het van voor. Hieronder een filmpje van het geluid;

YouTube: escape kuga noise

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Nee dat is zeker niet het geluid dat ik bedoel. Dit heb ik nog nooit gehoord.
Is dit wel een PHEV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isene
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Ik herken het geluid niet, lijkt iets van metaal op metaal, mogelijk rod knock? Klinkt in ieder geval niet goed... kunnen beter even naar de dealer gaan in plaats van de youtube monteurs :+
Als ik hem start met dit weer is hij de eerste 10 seconden lekker aan het pruttelen, waarna hij bijna fluisterstil wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door isene op 12-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Draakje5 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Nee dat is zeker niet het geluid dat ik bedoel. Dit heb ik nog nooit gehoord.
Is dit wel een PHEV?
Ja, is een PHEV. Fijn dat jij dit niet ervaart. Welk bouwjaar heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Ja, is een PHEV. Fijn dat jij dit niet ervaart. Welk bouwjaar heb je?
Maart 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrReallySerious
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:09
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:46:
Volgens mij komt het bij alle PHEV Kuga's voor als de motor loopt in P of N. In het Duitse forum wordt er uitgebreid over gesproken. Het lijkt een synchronisatie-issue te zijn tussen de benzinemotoraandrijving en de elektrische aandrijving (alsof de motor niet gesynchroniseerd koppelt):

https://www.kuga-forum.de...nner-l%C3%A4uft/?pageNo=1

Maar Ford lijkt het af te doen als "producteigenschap".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
MrReallySerious schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:06:
[...]

Volgens mij komt het bij alle PHEV Kuga's voor als de motor loopt in P of N. In het Duitse forum wordt er uitgebreid over gesproken. Het lijkt een synchronisatie-issue te zijn tussen de benzinemotoraandrijving en de elektrische aandrijving (alsof de motor niet gesynchroniseerd koppelt):

https://www.kuga-forum.de...nner-l%C3%A4uft/?pageNo=1

Maar Ford lijkt het af te doen als "producteigenschap".
Ik ga me inlezen, dankjewel! Klinkt toch als een serieus probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
ReneAP schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:10:
Bedankt, las ergens ook zoiets maar blijkbaar hebben ze het niet allemaal. Morgen de stofzuiger maar eens gebruiken om dat losse isolatiemateriaal te verwijderen en bij de dealer eens informeren over een nieuwe zakje of iets anders.
Vanmorgen de auto aangemeld bij de Ford dealer, dat zakje is extra geluidsisolatie bij de voorwielen, het is nu weg en het maakt geen enkel verschil. Het is in de Kuga bijzonder stil zowel op elektrisch als met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
Hallo, het zal ongetwijfeld wel eens voorbij gekomen zijn maar blijkbaar heb ik geen LED dimlicht 😡 nu is dat natuurlijk te veranderen in LED maar heeft iemand daar ervaring mee. Zag bij Ledperf.nl een set voorbij komen speciaal voor de Kuga 2020-2023 voor 110,72 euro is dat duur of zijn er andere merken die het goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Methorst
  • Laatst online: 20-04-2024
Gistermiddag 11-01 een telefoontje gehad van mijn dealer/agentschap.
Morgen dus op 13-01 zou ik mijn nieuwe Kuga kunnen ophalen bij de dealer.
Deze afspraak is al gemaakt op 22-12-2023.

De beste man vertelde mij dat de Kuga die voor mij bestemd zou zijn voor iemand anders is bedoeld. Deze is gisteren dus op transport gegaan naar de persoon voor wie deze was bedoeld. Met andere woorden "mijn" Kuga staat nog in Spanje volgens hem.

Mijn eigen auto aan het begin van de week verkocht, en je raad het al, gisterochtend laten overschrijven. Half uur later belde de dealer.....

Iemand tips hoe ik morgen het gesprek kan aangaan? Het betreft wel een private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat wil je? Tijdelijk een auto? Gewoon vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:53
ReneAP schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:49:
Hallo, het zal ongetwijfeld wel eens voorbij gekomen zijn maar blijkbaar heb ik geen LED dimlicht 😡 nu is dat natuurlijk te veranderen in LED maar heeft iemand daar ervaring mee. Zag bij Ledperf.nl een set voorbij komen speciaal voor de Kuga 2020-2023 voor 110,72 euro is dat duur of zijn er andere merken die het goed doen.
Osram Night Breaker Led H7 zijn de eerste goedgekeurde lampen voor de openbare weg, je hebt er waarschijnlijk nog een adapter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimZ
@Eric Methorst
Ik kwam je verhaal al op FB tegen, heel vervelend allemaal. Het blijft heel vreemd dat er 22 dec een afspraak voor levering wordt gemaakt en bijna 3 weken later wordt gecanceld.
Ik zou voor mezelf bedenken wat voor compensatie je wilt hebben en dan de dealer eerst laten praten met welk voorstel ze komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isene
ReneAP schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:49:
Ik heb zelf de Osram Nightbreakers H7 Led, en ze werken perfect met behoud van het juiste lichtbeeld. Binnen 10-20 minuten te installeren in je auto :)

De lampen: https://www.amazon.nl/OSR...goedgekeurd/dp/B08DNZMC11

De benodigde adapter: https://www.amazon.nl/dp/B071VLQ8ST

Houdt er wel rekening mee dat deze nog niet "officieel" zijn goedgekeurd voor de Kuga MK3, wel de MK2. Het inbouwen hiervan is dus wel op eigen risico!
Maar omdat je voor dimlicht gebruik maakt van een projector, in plaats van een reflector blijft het lichtbeeld identiek aan die van een halogeen (na laten meten bij een garage). De kans dat je gezeur krijgt is dus vrij klein.

Ga alsjeblieft niet voor goedkope lampen, in dit geval is goedkoop ook duurkoop. Daarnaast kan het zijn dat je met goedkopere LED-lampen je medeweggebruikers gaat verblinden omdat ze niet voldoen aan de juiste specificaties.

Mogelijk goedkoper alternatief (niet getest), waar ik wel vertrouwen in heb: https://www.amazon.nl/dp/B09XVMS766/

Weet alleen niet of deze in de unit past.

Een ander alternatief is om voor BlueVision/whitevision halogeen te gaan, mocht je leds toch te spannend vinden. Alleen hebben deze een zeer korte levensduur (sommige gaan nog geen jaar mee).

[ Voor 39% gewijzigd door isene op 12-01-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Methorst
@PimZ Sws wil ik een auto, aangezien ik er nu geen heb. EN kijken voor een goede compensatie wat dit is natuurlijk geen stijl hoe ze dit hebben gedaan.
Nu ben ik ook benieuwd als ik hem eerder had opgehaald wat er dan zou zijn gebeurd. Helaas lukte dat niet ivm mijn werk.
Achteraf veel spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
isene schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Ik heb zelf de Osram Nightbreakers H7 Led, en ze werken perfect met behoud van het juiste lichtbeeld. Binnen 10-20 minuten te te installeren in je auto :)

De lampen: https://www.amazon.nl/OSR...goedgekeurd/dp/B08DNZMC11

De benodigde adapter: https://www.amazon.nl/dp/B071VLQ8ST

Houdt er wel rekening mee dat deze nog niet "officieel" zijn goedgekeurd voor de Kuga MK3, wel de MK2. Het inbouwen hiervan is dus wel op eigen risico!
Maar omdat je voor dimlicht gebruik maakt van een projector, in plaats van een reflector blijft het lichtbeeld identiek aan die van een halogeen (na laten meten bij een garage). De kans dat je gezeur krijgt is dus vrij klein.

Ga alsjeblieft niet voor goedkope lampen, in dit geval is goedkoop ook duurkoop. Daarnaast kan het zijn dat je met goedkopere LED-lampen je medeweggebruikers gaat verblinden omdat ze niet voldoen aan de juiste specificaties.

Mogelijk goedkoper alternatief (niet getest), waar ik wel vertrouwen in heb: https://www.amazon.nl/dp/B09XVMS766/

Weet alleen niet of deze in de unit past.

Een ander alternatief is om voor BlueVision/whitevision halogeen te gaan, mocht je leds toch te spannend vinden. Alleen hebben deze een zeer korte levensduur (sommige gaan nog geen jaar mee).
Bedankt voor de reactie, ik ga eerst het lichtbeeld in het donker beoordelen en dan besluit ik wat ik ga doen. In ieder geval weet ik waar ik naar moet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icor
  • Laatst online: 16-06 10:10
Gisteren eindelijk mijn Kuga Vignale mogen in ontvangst nemen.

Nu vroeg ik mij af hoe en waar jullie jullie publieke laadkabel opbergen als je hem niet gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Icor schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:14:
Gisteren eindelijk mijn Kuga Vignale mogen in ontvangst nemen.

Nu vroeg ik mij af hoe en waar jullie jullie publieke laadkabel opbergen als je hem niet gebruikt?
In de kofferbak pleuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een losse kabel voor onderweg en heb de granny met een slotje aan de muur, met een nette houder. Kan dan evt mee op vakantie, maar hangt verder gewoon altijd buiten.

De losse kabel ligt onder de bodem van de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nu is het al weer een paar dagen boven nul. En zijn de laadklepjes problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. ;)

Maar als het volgende week nou wel weer gaat vriezen/sneeuwen/ijzelen. Heeft iemand al ervaring met dat kunststof flapje van Ford?
https://www.ford-accessoi...r-laadaansluiting/2630163

En iemand enig idee wat de levertijd van dit ding is?
Want ik heb al twee Ford garages gebeld, maar geen van beiden had het op voorraad.
Ik dacht ff, in al mijn onschuld, dat haal ik gewoon op bij een Ford garage... niet dus. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-01 08:45
Heeft iemand inmiddels ervaring met sneeuwkettingen voor 225/60r18 banden? In het instructieboekje staat een beperking voor de schakelgrote van 10mm, mijn dealer geeft aan dat het allemaal niks uitmaakt, de dealer van m’n schoonzoon adviseert Weissenfels SUV Clack & GO rts110 met 13mm schakels. Niet alleen behoorlijk aan de prijs maar dus ook meer dan 10mm schakels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isene
Rob de Jongh schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:33:
Heeft iemand inmiddels ervaring met sneeuwkettingen voor 225/60r18 banden? In het instructieboekje staat een beperking voor de schakelgrote van 10mm, mijn dealer geeft aan dat het allemaal niks uitmaakt, de dealer van m’n schoonzoon adviseert Weissenfels SUV Clack & GO rts110 met 13mm schakels. Niet alleen behoorlijk aan de prijs maar dus ook meer dan 10mm schakels.
Ik zou is op marktplaats kijken, zelf heb ik de Pewag RS9 79. 150-180 Euro nieuw, 75 euro voor een ongebruikt paar op marktplaats.
Zijn 9mm schakels, dus voldoen ook aan de eisen :)
Passen perfect, en zijn met een keer oefenen binnen 5 minuten er om te leggen zonder dat je ze na moet spannen.

Vorige auto had ook Pewag RS9's, zijn volgensmij ook als beste getest door de ANWB.

Nieuwe kettingen zie ik zelf als geld weggooien, aangezien ze direct in waarde verminderen.

[ Voor 16% gewijzigd door isene op 16-01-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobberjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 15:13
Ik heb vorige week de Husky Butzi 140 gekocht. Nieuw voor ongeveer 60EUR te vinden in verschillende webshops. Nog niet gepast, maar volgens etiket moet deze ook passen op 225/60r18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Ik las in mijn gebruiksaanwijzing dat je geen normale kettingen mag gebruiken maar loopvlak kettingen. Dit vanwege de beperkte ruimte in de wielkasten. Ik heb ze van RUD gekocht, speciaal voor een SUV. Eenmaal afgesteld leggen ze wel super makkelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
rekel schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:39:
[...]

Ik las in mijn gebruiksaanwijzing dat je geen normale kettingen mag gebruiken maar loopvlak kettingen. Dit vanwege de beperkte ruimte in de wielkasten. Ik heb ze van RUD gekocht, speciaal voor een SUV. Eenmaal afgesteld leggen ze wel super makkelijk om.
Dat las ik ook voor 19inch velgen, voor 18inch is 10mm schakels volgens het instructieboekje het maximum (versie april 2023). Dus als ik het goed lees geen noodzaak voor loopvlak kettingen. Gezien de verschillende reacties hierboven en de adviezen van de dealers is er qua duidelijkheid nog ruimte voor verbetering…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PimZ
Vandaag eindelijk mijn Kuga ST-line in ontvangst genomen, met opties Lucid Red, Driver Assistance Pack, Winterpack, reservewiel en Wegklapbare trekhaak (elektrisch).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s6Z_wLF4whvcLKvSGCARBNbi8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bbx4H5G4mNEYSucNHaLYr87Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik lees net dat je vanaf vandaag de nieuwe Kuga kan bestellen in Nederland. Benieuwd wanneer hier de eerste Tweakers de nieuwe krijgen :p

https://fordmediacenter.n...-suv-naar-nog-hoger-plan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
Glashelder schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:08:
Ik lees net dat je vanaf vandaag de nieuwe Kuga kan bestellen in Nederland. Benieuwd wanneer hier de eerste Tweakers de nieuwe krijgen :p

https://fordmediacenter.n...-suv-naar-nog-hoger-plan/
2100kg trekgewicht is wel echt fors! Vermogen en acceleratie is ook opgekrikt:
https://www.autoweek.nl/a...-sneller/#comments-894014

Erg benieuwd wat ze aan de aandrijflijn aangepast hebben, gezien de sterk verbeterde acceleratie is hij in ieder geval een stuk minder geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:55
nooberke schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:02:
[...]

2100kg trekgewicht is wel echt fors! Vermogen en acceleratie is ook opgekrikt:
https://www.autoweek.nl/a...-sneller/#comments-894014

Erg benieuwd wat ze aan de aandrijflijn aangepast hebben, gezien de sterk verbeterde acceleratie is hij in ieder geval een stuk minder geknepen.
Zit Wel een andere automaat onder.
Wellicht geen CVT meer??

Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
EdvanAl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Wellicht geen CVT meer??

Weet iemand dat?
Waar lees je dat over de automaat? Afstappen van de eCVT resulteert in een volledig andere aandrijflijn.. Gezien bereik en accu capaciteit gelijk zijn gebleven vermoed ik dat daar weinig aan veranderd is.

Zou er niet raar van op kijken dat 't totaal piekvermogen hoger is maar er feitelijk niks veranderd aan de motoren. Alhoewel ik 2100kg trekgewicht erg heftig vind op enkel de 2.5L Atkinson motor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eric Methorst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmYfE2j-_pNlaUnM3k0344yfDOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2yKYTkP1yWz8nevZhRdjyd6.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren eindelijk mijn Kuga opgehaald. Wat een fantastische auto!
ST Line X met AGR stoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Klinkt het volgende iemand bekend?
Wij merken een soort van knispering/trilling in de dakbekleding wanneer we over hobbelige stukken rijden.

Als ik plat met mijn hand op de dakbekleding druk dan lijkt het ook alsof het met lijm vast zit ofzo en of dat ik het weer een beetje kan aandrukken. Tijdens het aandrukken knispert het ook een beetje.

Ik heb nog een paar maanden bovag garantie op de auto zitten. Alleen de garage zit ook niet in de buurt. Ben benieuwd of dat iemand anders dit herkent?

Kan trouwens melden dat met vorst en sneeuw de rubberstick van de ANWB prima zijn werk doet met het oplaadklepje. Klepje ging vanochtend prima dicht. Vanochtend bij aankomst op werk moest ik wel 2x drukken om hem weer open te krijgen, maar het schijnt toch wel wat te helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 19-01-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-05 18:01
Eric Methorst schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 04:48:
[Afbeelding]

ds

Mooie auto hoor !!
Hoop binnenkort mijn ST-Line X ook te mogen verwelkomen, dan in Chrome Blue met alle pakketten er bij !
Benieuwd hoe de AGR stoelen bevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook problemen nu om vanochtend de laadklep dicht te krijgen. Paar keer knijpen in dat rubber ding en toen ging ie wel dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

André66 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Ik kan je vast verklappen; 't is ff uitvogelen hoe/welke instelling het beste/pretigste zit. Maar die zitten uitstekend.
Enige minpuntje; ondanks de elektrische verstelbaarheid geen geheugenstand. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Eric Methorst schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 04:48:

Goh; het lijkt onze Kuga wel. ;)
Ook een zwarte ST-X met alle mogelijke opties. En nog steeds, iedere dag, rijd ik er met een grote grijns in.

Vanochtend ook weer; deze bolide stond keurig verwarmd en ontdooid voor me klaar. 8) En rijden maar, voldoende grip met de Michelin CC2's banden eronder, ondanks de flinke sneeuwval.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ehtweak schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Vanochtend ook weer; deze bolide stond keurig verwarmd en ontdooid voor me klaar. 8) En rijden maar, voldoende grip met de Michelin CC2's banden eronder, ondanks de flinke sneeuwval.
Het gewicht aan de voorkant in combinatie met voorwielaandrijving helpt daar wel mee ja :X

Ding ploeft heerlijk door de sneeuw. In tegenstelling tot genoeg BMW's en Mercedessen met achterwielaandrijving :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EdvanAl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:22:
[...]

Hoezo? Waar lees je dat dan?

Want imho zit er nog steeds een e-CVT in...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André66
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-05 18:01
[quote]André66 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:59:
[...]

ds

Mooie auto hoor !!
Hoop binnenkort mijn ST-Line X ook te mogen verwelkomen, dan in Chrome Blue met alle pakketten er bij !

Even langs dealer geweest...
Zal ws eind februari/begin maart worden !!
Dus nog maar even in onze S-max blijven rijden wat uiteraard zéker geen straf is.
S-max 2.0 aut .
Eigenlijk de ideale auto : Zeer ruim, luxe en rete snel !!
Maar ja, keuzes maken : ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yaFTnrgHjl7_QgWMEuGbHiEUMM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hamA9269xnDNMO5MiBZdEM86.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
Hallo allemaal,

Ik heb de ford kuga nu een paar dagen in mijn bezit maar vandaag viel mij voor het eerst op (omdat de radio uit stond) dat de auto een vrij vreemd geluid maakt wanneer ik em in de achteruit zet.
Mogelijk hoort het zo maar ik zal het proberen te omschrijven. Het is net het geluid dat een vrachtwagen maakt wanneer die em in de achteruit zet, maar dan volledig vervormd en een stuk zachter, hoort dit zo? Heeft dit met veiligheid te maken? Of moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvB163
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 15:32
Dat schurende geluid hoort zo. Is bedoeld om voetgangers te waarschuwen. Overigens als je zachter dan 30km/h rijd hoor je ook een geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
MvB163 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:53:
Dat schurende geluid hoort zo. Is bedoeld om voetgangers te waarschuwen. Overigens als je zachter dan 30km/h rijd hoor je ook een geluid.
Ja ik meende ook al wat te horen idd bij gewoon vooruit rijden onder lage snelheid. was wel de eerste keer dat ik op benzine reed, dacht dat het daar aan lag, voorheen alleen op accu gereden.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's het nadeel van dat geluidswerende glas... je hoort niet wat anderen, buiten de auto, wel horen... :)

Het staat notabene in de handleiding:

WAT IS HET SYSTEEM VOOR
VOETGANGERSWAARSCHUWING
Omwille van de stille werking van hybride
en elektrische voertuigen bij lage
snelheden creëert het systeem een subtiel
geluid om voetgangers te waarschuwen.
Het systeem is ingeschakeld wanneer de
motor draait en niet in de parkeerstand (P)
staat. In het interieur kan enig geluid
hoorbaar zijn.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-08 09:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JMU_NWb6KvH7c3CUgefA1lpRUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVOGg63baKKyOuaFQ1cnKTer.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend eindelijk op kunnen halen; medio augustus besteld, st line x met winterpack, heerlijke wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
Crawl NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:00:
[...]

Ook een interessante vraag. Is dit nog nodig/beter voor een PHEV om de eerste paar duizend kilometer de benzine motor te laten draaien? Of is dit op basis van een onderbuikgevoel?

Mbt het remmen, bij beide mogelijkheden, L of gewoon remmen zie ik op het dashboard hetzelfde resultaat. Het enige verschil wat ik merk dat als ik de L gebruik de auto wat meer ‘inhoudt’. Ik bedoel dat op het moment als ik rij en de L stand activeer voel ik al wat weerstand.

Meer mensen deze ervaring of zit het tussen m’n oren? ;)
Dat gevoel herken ik, ik vermoed dat in de L stand de generator functie standaard geactiveerd wordt. Of hij dan ook oplaadt tijdens het rijden heb ik nog niet kunnen checken, maar zou dan wel logisch zijn. Overigens gebruikte ik de stand laatst in Hoog Sauerland, veel bochtige en geaccidenteerde wegen. Kon vrijwel alles zonder bijremmen afleggen. Het vereist wel enige oefening om het gaspedaal te doseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob de Jongh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjoDc3lqTZotdNh8t3HIXEe3C38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKDcw8JR9HJoZcgvTeFJKKCu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is onze auto in april 2023, inmiddels 11.000km op de teller waarvan ca 6.500km met caravan en wat minder schoon. Met caravan rijdt hij ca 1:11, waar de Tiguan beef steken op 1:8.

Wat toe nu toe opvalt:
Het is een plezier om in te rijden, vooral bochten kan je “sportief” nemen;
Rechtuit moet je wel je aandacht erbij houden, ik vermoed dat dit komt door de directe sturing en het toch sportieve karakter van het onderstel;
Ik rijdt normaal in de “normal” stand ca 1:16, ik kwam erachter dat de “eco” stand een stuk zuiniger rijdt, tot ca 1:20;
In de “sport” stand gaat hij sneller dan mijn vroegere Audi A4 met supersnelle TFSI motor, wat een power!
De AGR stoelen (die had ik als een van de eersten) zitten uitstekend;
Het open dak is vooral mooi, maar voorin heb je er weinig aan en het kan maar beperkt open;
De “lane assist” werkt veel minder dan m’n vorige auto (Tiguan), en lijkt zelfs rechts helemaal niet tegen te sturen, voor de één een plus, ik was er aan gewend en vond het wel prettig van de VW;
Ik was wat huiverig voor de eCVT, geheel onterecht, dat werkt super en de interactie tussen benzine/ electrisch vs eCVT is ongekend soepel;

Nu nog op zoek naar weer nieuwe dakdragers en passende sneeuwkettingen 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik mis in dat lijstje van je de ACC. Ik heb niks met VW maar vind hun ACC fijner omdat die niet rechts inhaalt. Ford’s doen dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
Glashelder schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:22:
Ik mis in dat lijstje van je de ACC. Ik heb niks met VW maar vind hun ACC fijner omdat die niet rechts inhaalt. Ford’s doen dat wel.
Tja ik weet niet zo goed wat ik van de ACC’s moet vinden. Met de caravan werkt het perfect, ik merk ook dat het zuiniger rijdt (lager toerental), maar bij inhalen gebeuren er vaak onverwachte dingen als plotselinge rem ingrepen. Vooral voor passagiers achterin niet heel erg fijn. Ik heb de indruk nu je het zegt dat de ACC van de VW fijner werkte, maar een echte analyse waar het verschil in zit had ik nog niet gemaakt. Overigens over van dat rechts inhalen wist ik niet, dat is wel een tekortkoming inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dallie
  • Laatst online: 21-03-2024
Iemand goede tips m.b.t. elektrisch/zuinig rijden bij een naderende wintersport in Oostenrijk? Tot dusver rijden we vooral werk afstandjes en dat goed, behalve bij vorst want dan is de auto net klaar voor EV-rijden als we er al bijna zijn. Ik las hier wel eens iemand schrijven hoge percentages EV te rijden tijdens verre vakanties. Dat verbaast me, want bij langere routes binnen NL (wel allemaal vlakke A-wegen) kom ik niet verder dan de normale gemiddeld 40km elektrisch. Of heeft dat te maken met die L-modus, wat ik nog nooit aangeraakt heb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rekel
Wij zijn net gisteravond terug gekomen van wintersport in Frankrijk. Totale afstand was 2214 km waarvan we 345 km elektrisch hebben gereden. Thuis vertrokken met een volle accu en niet meer geladen daarna. Met 4 volwassenen en een baby in de auto, op het dak een grote maar brede en platte Thule dakkoffer en achterop een Thule trekhaakkoffer. We zaten lekker vol, dus denk wel aan het maximum gewicht.
Verbruik over de totale rit was 7,9 liter per 100 km = 1 op 12,6. Heenweg met een overnachting, terugweg in 1 keer. Ik reed in de eco-stand, mijn schoonzoon in de normale stand, hij houdt meer van het fellere optrekken.
Omdat we de heenweg in 2 keer reden wat rustiger aan gedaan, op de tolweg zo’n 110 à 120 km/u. Verder de maximum snelheid. Terug wat sneller maar niet harder dan 130 en meest nog 125 km/u.
Op de snelweg met 120 tot 130 rij je vrijwel niet volledig elektrisch, dan zie je wel af en toe een aandeel elektrisch bij versnellen. Maar bij 100 à 110 schakelt de motor toch nog wel geregeld uit.
We vertrokken op de berg met een lege accu en beneden had ik weer 20 km rijbereik. Dit stuk in de L mode gereden. Grappig, alle anderen zie je continu remmen en ik hoefde alleen maar wat bij te regelen met het gaspedaal.
Ik vind het verbruik heel netjes, maar we hebben dus niet heel hard gereden.

Nog even over het rijden zelf, gewoon super, ook zo vol beladen. De auto voelde heel stabiel en natuurlijk voel je vooral die volle dakkoffer wel. Maar minder overhellen dan vorige auto’s.
En heel mooi, in de rijstand “sneeuw en ijs” kon ik vanuit stilstand zo wegrijden op de steile besneeuwde helling terwijl een busje en een Touran met spinnende wielen niet wegkwamen en kettingen om moesten leggen.

Beetje lang antwoord Dallie, maar dat komt denk ik omdat ik erg enthousiast ben over hoe het ging deze eerste wintersport met de Kuga.

Groet, René

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob de Jongh
Dallie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:53:
Iemand goede tips m.b.t. elektrisch/zuinig rijden bij een naderende wintersport in Oostenrijk? Tot dusver rijden we vooral werk afstandjes en dat goed, behalve bij vorst want dan is de auto net klaar voor EV-rijden als we er al bijna zijn. Ik las hier wel eens iemand schrijven hoge percentages EV te rijden tijdens verre vakanties. Dat verbaast me, want bij langere routes binnen NL (wel allemaal vlakke A-wegen) kom ik niet verder dan de normale gemiddeld 40km elektrisch. Of heeft dat te maken met die L-modus, wat ik nog nooit aangeraakt heb?
De hoeveelheid elektrische km’s wordt vooral beïnvloed door snelheidswisselingen. Immers bij remmen en gas loslaten laadt de accu op (regeneratie). De L stand maakt dat niet anders, die helpt alleen om het rempedaal minder te hoeven gebruiken. Ik gebruik het in de bergen, op bochtige wegen en regelmatig om snelheid te minderen bij stoplichten. Een beetje gewenning maar erg handig.
Of de accu ook oplaadt in de L stand bij constante snelheid weet ik niet zeker maar heb ik nooit teruggezien in het aantal beschikbare E kilometers. Het kost dan ook energie om op te laden dus kwa verbruik overall schiet je er sowieso niks mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik rij altijd door Duitsland en merk dat bij wat meer doorrijden (boven de 150) het hard achteruit gaat qua verbruik, maar daaronder is het best ok volgens mij. Ik rij meestal niet harder dan dat, vaak zat iets rustiger.

Ik heb bijna altijd (zowel in Italië als in Oostenrijk) accomodaties waar ik gratis kan laden (we skiën per dag ergens anders over t algemeen) en dat scheelt flink. Maar met doorrijden en een lege accu is het vooral een zware en grote auto, dan denk ik dat t net iets onder de 1:14 ofzo zit?

En scheelt het starten van de auto terwijl hij nog aan t stopcontact ook niet enorm in het verbruik?

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 21-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob de Jongh
ZieMaar! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:40:
Ik rij altijd door Duitsland en merk dat bij wat meer doorrijden (boven de 150) het hard achteruit gaat qua verbruik, maar daaronder is het best ok volgens mij. Ik rij meestal niet harder dan dat, vaak zat iets rustiger.

Ik heb bijna altijd (zowel in Italië als in Oostenrijk) accomodaties waar ik gratis kan laden (we skiën per dag ergens anders over t algemeen) en dat scheelt flink. Maar met doorrijden en een lege accu is het vooral een zware en grote auto, dan denk ik dat t net iets onder de 1:14 ofzo zit?

En scheelt het starten van de auto terwijl hij nog aan t stopcontact ook niet enorm in het verbruik?
Dat laatste zal wel meevallen. En gewicht is niet het meest relevante voor het verbruik, wel de stroomlijn, de grootte, de efficiëntie van de aandrijving en het rijgedrag. De ACC gebruiken en anticiperen helpt het verbruik laag te houden. Een verbruik van 1:16 zou haalbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[update qua ev-bereik]

Dat is goed te merken, dat de buitentemperaturen weer ruim boven het vriespunt zijn.
Bereik EV-only is weer 50km geworden. En idd, gisteren kon ik al 2 x 24km rijden (woon-werk verkeer) volledig elektrisch. En nog een paar kilometer EV-bereik over bij thuiskomst. d:)b

Blijft wel raar en onverklaarbaar dat soms, voor amper een paar seconden (!) en amper honderd meter, de ICE motor aangaat?!? Geen idee waarom. Terwijl ik gewoon op ACC een constant tempo van 54km/h rijd, door de bebouwde kom.
Iemand enig idee waarom de Kuga dat doet?

En dan zie je ook bij aankomst op je bestemming dat je 23,8 km totaal gereden hebt, waarvan 23,6 km elektrisch. :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ehtweak schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:53:
[update qua ev-bereik]

Blijft wel raar en onverklaarbaar dat soms, voor amper een paar seconden (!) en amper honderd meter, de ICE motor aangaat?!? Geen idee waarom. Terwijl ik gewoon op ACC een constant tempo van 54km/h rijd, door de bebouwde kom.
Iemand enig idee waarom de Kuga dat doet?
Als je accu echt vol-vol is kan het zijn dat hij de motor activeert om op de motor te remmen omdat hij niet regeneratief kan remmen. Heb je de Grade Assist al uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Remmen? Als ik op een vlakke polderweg met constante snelheid op de ACC rijd?
Hoe dan?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hier laatst met 6km bereik ging de motor ook direct aan toen ik de auto aanzette. Geen idee waarom.. Soms een beetje frustrerend, want dat doet die niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 19:37
Ik zoek mij suf naar een antwoord op het volgende:

Ik heb een Wallbox Pulsar Plus waar de Kuga aan hangt en het laden gaat altijd goed en zonder problemen. Echter als ik na volledig opladen de auto aan de kabel laat hangen krijg ik random (soms een paar uur en soms een dag later) in de app en op het dashboard de volgende melding:

Storing in oplaadstation, zie handleiding.

Nou aan de handleiding heb je dus helemaal niets want daar staat: Er is een oplaadstoring gedetecteerd. Controleer de laadkabel en het oplaadstation of de stroomvoorziening.

Als daar al wat mee mis zou zijn dan had hij sowieso nooit opgeladen. Sterker nog als ik de stekker eruit haal, even een blokje om ga en weer aansluit gaat het laden gewoon weer en duurt het weer enige tijd voordat de melding ontstaat.

Ook gebeurt dit nooit tijdens het laden altijd pas uren nadat het laden voltooid is. Zelfs als de Load Balancer de stroom onderbreekt omdat het huis wat vraagt (alles elektrisch thuis) dan ontstaat de melding ook niet.

Aan de Wallbox zelf zal het niet liggen want daar kan ik nergens iets constateren. Ook via Home Assistant zie ik geen rare spikes, dips of wat dan ook.

Het werkt allemaal gewoon dus er is geen paniek maar ik ben wel eens benieuwd of iemand dit herkent of een idee heeft waar ik het kan zoeken. Of is het gewoon terug naar de dealer (auto is pas 6 maanden oud) en laten uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:24
Cruisix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:46:

Ik heb een Wallbox Pulsar Plus waar de Kuga aan hangt en het laden gaat altijd goed en zonder problemen. Echter als ik na volledig opladen de auto aan de kabel laat hangen krijg ik random (soms een paar uur en soms een dag later) in de app en op het dashboard de volgende melding:

...
Ik kan mijn 2 maanden oude Kuga op het werk gratis aan de paal hangen. Zodra hij (of is het een zij?) opgeladen is, krijg ik ook deze foutmelding. Misschien dat het komt doordat ik met een gewone laadpas (E-flux) de sessie moet starten, en dat daar iets niet helemaal lekker mee loopt. Ik weet het niet.

Ik maak er geen probleem van, want gratis en zo... 8)

Voorheen heb ik een Focus Automaat gehad uit 2019, en die "strooide" ook steeds met vaudth-meldingen die nergens op sloegen. Als die klopten had ik de aandrijflijn(?) al 3 keer moeten laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isene
Cruisix schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:46:

Nou aan de handleiding heb je dus helemaal niets want daar staat: Er is een oplaadstoring gedetecteerd. Controleer de laadkabel en het oplaadstation of de stroomvoorziening.

Als daar al wat mee mis zou zijn dan had hij sowieso nooit opgeladen. Sterker nog als ik de stekker eruit haal, even een blokje om ga en weer aansluit gaat het laden gewoon weer en duurt het weer enige tijd voordat de melding ontstaat.

Ook gebeurt dit nooit tijdens het laden altijd pas uren nadat het laden voltooid is. Zelfs als de Load Balancer de stroom onderbreekt omdat het huis wat vraagt (alles elektrisch thuis) dan ontstaat de melding ook niet.

Aan de Wallbox zelf zal het niet liggen want daar kan ik nergens iets constateren. Ook via Home Assistant zie ik geen rare spikes, dips of wat dan ook.

Het werkt allemaal gewoon dus er is geen paniek maar ik ben wel eens benieuwd of iemand dit herkent of een idee heeft waar ik het kan zoeken. Of is het gewoon terug naar de dealer (auto is pas 6 maanden oud) en laten uitlezen?
Krijg hier dezelfde melding bij het gebruiken van een laadpaal bij een klant. Steeds wanneer de lading 100% is krijg ik de melding dat de doellading is behaald en dat de laadpaal in storing is gevallen. Lijkt mij aan de type laadpaal te liggen. Op kantoor geen problemen.

Maak me er niet zo druk over, pas wanneer hij niet meer oplaadt wordt het een licht probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die melding krijg ik ook met enige regelmaat aan openbare laadpalen.

Denk dat het aan de windrichting ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruisix
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 19:37
Bedankt voor de reacties. Blij dat ik niet de enige ben.

Ik ga eens een balletje opgooien bij Wallbox zelf. Mogelijk, gezien jullie ervaringen bij publieke/openbare palen heeft het iets met authenticatie te maken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mijn privé laadpaal is gewoon 'dom'. De Kuga ziet 'm ook niet als een bepaald merk/type.
En die doet het gewoon altijd, zonder mekkeren. Wel zo prettig. :)

ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 23-01-2024 21:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

nooberke schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Als je accu echt vol-vol is kan het zijn dat hij de motor activeert om op de motor te remmen omdat hij niet regeneratief kan remmen. Heb je de Grade Assist al uit staan?
Heb het expliciet geprobeerd, een paar ritjes, over hetzelfde traject, met/zonder Grade Assist; het maakt niks uit. :?

Soms gaat de ICE motor trouwens niet aan. Maar meestal wel. En ik kan er geen logica achter ontdekken waarom wel/niet.

En ik heb laatst nog een poging gewaagd om dit soort specifieke vragen bij de Ford garage te stellen. Maar daar word ik ook niet wijzer van. In de meeste gevallen zitten ze je niet begrijpend aan te kijken, waarom je überhaupt die vraag stelt. Of het antwoord is, is dat het een producteigenschap is. :F

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:39
Wat ik gemerkt heb, bij volle accu en je rijdt dan bijvoorbeeld een viaduct af waarbij je gas los laat, dat dan de motor aanstaat. Dit verdwijnt als Grade Assist uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isene
Vind het zelf helemaal prima als de motor meedraait, is de auto een stuk vloeiender. Rijd hem daarom ook voornamelijk in Sport modus, behalve in files... dan is dat net iets te agressief. Moet wel zeggen dat wanneer de batterij "volledig" leeg is Sport modus ook wat minder vlot is. Ben wat minder bezig met "hoe kan ik zo zuinig mogelijk rijden".

Wat is trouwens jullie mening over de stop en go, ik vind soms dat de auto wel heel abrupt op de rem trapt bij files. Een stuk later dan dat ik zelf zou doen. Had op het begin het gevoel "remt ie wel?"

[ Voor 10% gewijzigd door isene op 25-01-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:12
iemand ervaring met de kaart update. Ik heb hem gedownload, 22gb en de tekst erbij zegt plan een rit van 2 uur in.... Is dat in de praktijk ook echt zo?

De update van de auto zelf duurde een kwartiertje, dus dat viel me mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jerh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:10:
iemand ervaring met de kaart update.
Ik heb afgelopen september zowel een sync alsmede kaartupdate uitgevoerd.
(3.4.23188)

Gewoon met een USB stick erin, voor de deur. Duurde zoiets van een half uur.
En toen kreeg ik een meldig dat na een stop/start actie de update voltooid zou worden. En dat ging ook goed.

Hier vind je ook veel info m.b.t. de s/w updates:
https://my-ford-focus.de/en/snyc-maps-download/

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 25-01-2024 15:57 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
jerh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:10:
iemand ervaring met de kaart update. Ik heb hem gedownload, 22gb en de tekst erbij zegt plan een rit van 2 uur in.... Is dat in de praktijk ook echt zo?

De update van de auto zelf duurde een kwartiertje, dus dat viel me mee
Ik heb toevallig afgelopen dinsdag maps geupdate naar F12, duurde iets meer dan een uur. Je kan de update aanzetten en als deze nog niet klaar is de volgende rit weer verder gaan (USB-stick laten zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
isene schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:50:
Vind het zelf helemaal prima als de motor meedraait, is de auto een stuk vloeiender. Rijd hem daarom ook voornamelijk in Sport modus, behalve in files... dan is dat net iets te agressief. Moet wel zeggen dat wanneer de batterij "volledig" leeg is Sport modus ook wat minder vlot is. Ben wat minder bezig met "hoe kan ik zo zuinig mogelijk rijden".

Wat is trouwens jullie mening over de stop en go, ik vind soms dat de auto wel heel abrupt op de rem trapt bij files. Een stuk later dan dat ik zelf zou doen. Had op het begin het gevoel "remt ie wel?"
Doe ik precies zo sinds ik hem heb :-)
Hij remt laat zat, dat klopt. Maar had ik voorheen bij de focus ook. Sprak vandaag een collega die BMW rijdt en hij heeft soms ook het gevoel dat hij in moet grijpen omdat ie best laat remt. Schijnt dus bij meerdere merken zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toevallig vandaag een hele andere ervaring met de intelligente ACC. En dat was eigenlijk best wel top. :Y

Een wat langere rit van Lelystad - Arnhem - Lelystad.
En op de terugweg kwam ik in de file op de A1, net voorbij Apeldoorn.

Ik dacht, laat ik het eens proberen, ik laat de ACC gewoon aanstaan op 106km/h. En idd, keurig bracht de Kuga de snelheid terug tot stapvoets en bleef op beschaafde afstand, de auto voor me, volgen. Tot aan stilstand toe; hoefde ik zelf niks voor te doen.
En als ik slechts heel even stil stond en de auto voor me weer ging rijden (stapvoets), dan reed mijn auto daar braaf stapvoets achteraan. 8)
Pas als het stilstaan langer dan ca. 5 seconden duurde, dan kreeg ik een melding in het display dat ik zelf op RES(ume) moest drukken om de auto weer in beweging te laten komen.

Ik heb alleen geen idee of nou iedere keer wel/niet de remlichten achter, aangaan. Want zelf het rempedaal bedienen deed/hoefde ik niet. En het afremmen gebeurde telkens zeer geleidelijk en vloeiend.
Terwijl bij de auto's om me heen, je continu de remlichten ziet oplichten van dat stop&go gebeuren in de file.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 27-01-2024 10:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
@ehtweak ik zie dat je onder de indruk bent, maar wat je omschrijft is toch de bedoeling van ACC of niet? Of bedoel je dat het beter/betrouwbaarder werkt dan bij andere merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; ik had niet verwacht dat het zo fraai en soepeltjes zou functioneren.
, maar wat je omschrijft is toch de bedoeling van ACC of niet? Of bedoel je dat het beter/betrouwbaarder werkt dan bij andere merken?
Geen idee of dat bij andere typen/merken net zo werkt. Geen ervaring mee.
Mijn vorige auto (een Skoda uit 2010) had een eenvoudige cc; dat werkte ook verder prima. Maar niet zo geavanceerd als dit bij de Kuga.

BTW: ik zie vele nieuwe auto's om mij heen, zowel EV's alsmede ICE of PHEV's die imho dit soort systemen ook hebben. Maar naar mijn idee gebruiken maar weinigen dit. Het zou een veel rustiger verkeersbeeld opleveren als iedereen niet altijd maar bij het minste of geringste op de rem trapt. Dat levert een onrustig verkeersbeeld op en vaak van die harmonica-files.
Ook bij onze Oosterburen zie je dat veel; er staat een snelheidslimiet langs de Autobahn en hoppa, vol in de ankers! :-( Terwijl als je een beetje anticipeert, zie je dat bord ruim van tevoren en zou je ook gewoon je gas los kunnen laten...
Maar ja, dat vereist inzicht en vooruitdenken en rekening houden met het andere wegverkeer. Dat schijnt steeds meer een zeldzaamheid te worden. O-) ;w

Ben ik blij dat ik tegenwoordig nog maar zelden hele stukken over Neerlands snelwegen hoef af te leggen. De verdraagzaamheid en anticiperende houding van menig automobilist is er niet beter op geworden, de laatste jaren. :X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
henry84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Doe ik precies zo sinds ik hem heb :-)
Hij remt laat zat, dat klopt. Maar had ik voorheen bij de focus ook. Sprak vandaag een collega die BMW rijdt en hij heeft soms ook het gevoel dat hij in moet grijpen omdat ie best laat remt. Schijnt dus bij meerdere merken zo te zijn.
Mijn Volkswagen is ook vrij lomp, feitelijk kijkt hij waarschijnlijk niet verder vooruit dan de auto voor je. Zelfs zal je wat verder vooruit kijken. Bij file verhoog ik altijd de volgafstand en zet ik de auto in eco, dan gaat het wat gemoedelijker.

De Kuga trekt ook behoorlijk vlot op op de ACC, mogelijk dat Eco in de file ook een wat rustiger beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Snap ik, ik rij dagelijks op de snelweg en ben er helemaal weg van. Automaat in combinatie met acc is gewoon perfect.

En inderdaad gaat ie dan op eco en hoef je alleen nog een beetje te sturen. Ik heb hem standaard op afstand “2 streepjes” staan want 1 vond ik toch wat te gevaarlijk ivm laat remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

henry84 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:20:
Ik heb hem standaard op afstand “2 streepjes” staan want 1 vond ik toch wat te gevaarlijk ivm laat remmen.
Help me ff op weg; wat/waar heb je op "2 streepjes staan"?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
Afstand tot de auto voor jou bedoel ik, kan je van 1 tot 4 streepjes instellen. Waarbij 1 streepje het dichtst bij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

henry84 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:30:
Afstand tot de auto voor jou bedoel ik, kan je van 1 tot 4 streepjes instellen. Waarbij 1 streepje het dichtst bij is.
Nou word ik wel heel nieuwsgierig; waar zit die instelling dan?
Want in het setup menu (via het grote scherm in het midden) heb ik niet zoiets kunnen vinden.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 9 ... 48 Laatste