Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• j_h_1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-04 12:18
Heeft iemand nog ergens iets gelezen over de laatste terugroepactie? Het blijft helaas wederom erg lang stil vanuit Ford. Helaas extra pech met max 80% laden met deze benzineprijzen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

j_h_1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:49:
Heeft iemand nog ergens iets gelezen over de laatste terugroepactie?
Ik was vorige week bij de Ford garage en toen vroeg ik of er al iets bekend was over 25SC4.
Men mompelde iets van "dat wordt wel juli/augustus van dit jaar...". :|
Maar volgens mij weten ze het daar ook niet. :N

Mooie Plaatjes   

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 22:46
Vanmorgen de brief van Ford ontvangen mbt onze Kuga uit 2024. Staat in “naar verwachting oplossing midden 2026”, dus juli / augustus zou het zomaar eens kunnen worden inderdaad 🫣

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:26
Ik ben toevallig vandaag bij de dealer geweest om een kuga te bekijken. En daar kreeg ik te horen dat er vermoedelijk rond mei een nieuwe software update aan zit te komen m.b.t. het 80% laden verhaal.

Ik had eigenlijk de kuga bovenaan de shortlist staan maar heb nog niet echt dé auto gevonden. Kleur, bouwjaar, uitvoering etc. Ik vind de ST line mooi ogen, maar iets trekt mij ook juist wel aan een vignale. Het is een mooie ruime auto en het interieur is 'gewoon', wat natuurlijk goed is.

Echter hadden en ik en mijn wederhelft daarvoor een proefritje gemaakt in een lynk en co. Gewoon om eens even te kijken.. En ik moet eerlijk bekennen dat die wel heel erg goed beviel. Reed fijn, en een stuk groter dan ik hem op voorhand gegeven had. Interieur ook lekker van deze tijd. Helaas zou ik eigenlijk willen zeggen , want ik had eigenlijk gehoopt dat het zou tegenvallen en de keus een stuk makkelijker zou maken. Het elektrische bereik van de lynk is groter, zeker met dit 80% laden verhaal en de algemene indruk was eigenlijk wel verrassend goed..

Nu neig ik nog steeds wel naar de kuga omdat het vertrouwd voelt o.a. maar het heeft de keus wel (onbedoeld) wat lastiger gemaakt.

Ik hoop de meeste ritjes elektrisch te kunnen gaan maken en hoewel ik een gigantisch overschot aan zonne-energie heb zie ik full electric nog niet zitten. We hebben een vouwwagen, en maken ook nog geregeld lange ritten, vooralsnog lijkt de PHEV de betere keus voor ons.

Keuzes.. love-hate haha.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Houd er met de L&C rekening mee dat als de accu leeg is dat hij aanzienlijk meer benzine verbruikt dan de Kuga. Zelfs als laadt je de Kuga niet op dan is 1 op 17 zonder rare fratsen gewoon haalbaar.

Dat kan je in de L&C wel vergeten.

Overigens heb ik zelf wel spijt dat ik niet full electric gegaan ben 2,5 jaar geleden. Maar ik heb dan ook geen vouwwagen. En lange ritten kan tegenwoordig prima elektrisch..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou nu ook eerder kiezen voor full electric als je een oprit hebt. Een paar jaar geleden waren de prijzen nog behoorlijk hoog maar tegenwoordig maakt het niet zoveel meer uit. Zelfs de premium merken zijn best betaalbaar geworden.

Zorg dan wel voor een goede range , we hebben een ID3 met een range van 300km en daar heb je niks aan op vakantie.. (gaan dus gewoon met de Vignale naar Frankrijk ondanks de brandstofkosten).

Over 2 jaar mogen we een nieuwe leaseauto uitkiezen en dan nemen we degene met de grootste range, Kuga wordt dan de 2e auto.

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2026 09:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tip voor de op- en voorverwarmers onder de Kuga PHEV rijders:

Check de (SYNC3) klokinstelling IN je auto!
imho gaat 'ie niet automagisch over naar zomertijd. Dus als je voor morgenochtend vroeg een lekker warme auto hebt geprogrammeerd... kom je van een koude kermis thuis. ;)
(had ik vorig jaar ook)

Mooie Plaatjes   

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-04 21:33
Glashelder schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:42:
Houd er met de L&C rekening mee dat als de accu leeg is dat hij aanzienlijk meer benzine verbruikt dan de Kuga. Zelfs als laadt je de Kuga niet op dan is 1 op 17 zonder rare fratsen gewoon haalbaar.

Overigens heb ik zelf wel spijt dat ik niet full electric gegaan ben 2,5 jaar geleden. Maar ik heb dan ook geen vouwwagen. En lange ritten kan tegenwoordig prima elektrisch..
Ik ben inmiddels wel overgestapt naar volledig elektrische, een kia ev3 gt-line met een elektrische berijk van meer dan 500 kilometers, wij hebben absoluut niet het gevoel dat we hebben ingeleverd. Een keer in de twee weken opladen. Verbruik ca. 6 a 7 kilometers per kw. 1000 kilometers trekkracht.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een EV bereik van 500km? En dat haal je ook daadwerkelijk bij de huidige buitentemperaturen?

1 x per twee weken opladen, dan rijd je dus amper 12kkm/jaar? Da's niet heel veel.
En een verbruik van 14-16 kWh/100km; netjes. Ook bij snelwegsnelheden?
Maar wat bedoel je met 1000 kilometers trekkracht? :?

Mooie Plaatjes   

• De Eik
ehtweak schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:41:
Een EV bereik van 500km? En dat haal je ook daadwerkelijk bij de huidige buitentemperaturen?

1 x per twee weken opladen, dan rijd je dus amper 12kkm/jaar? Da's niet heel veel.
En een verbruik van 14-16 kWh/100km; netjes. Ook bij snelwegsnelheden?
Maar wat bedoel je met 1000 kilometers trekkracht? :?
WTPL van 573 kilometers. Als we lange stukken rijden laden we vooraf, zo komen we op ca.15000 kilometers per jaar. Trekkracht 1000 kilo.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-04 12:44
Gloeiende potver…(laat ik het netjes houden)

Gister ruim 400 km gereden, auto vannacht niet opgeladen want oprit bezet.
Vanmiddag wilde mijn vrouw weg, komt binnen 300 meter een melding op het scherm met rood accu simbool.
Storing oplaadsysteem. Service spoed.
Even later volgt een andere melding, iets over Hoogspanningsaccu en Stop nu !
Tegelijk begint de auto heel raar geluid te maken en alsof hij ‘op 3 cylinders’ loopt. Bijna stotend en stotterend 2 straten terug naar huis gereden.
Heel bizar !
Nog maar een keer de brief van Ford er bij gepakt… tja, de Max 80% laden deed ik al enkele weken, daar ligt het niet aan. Kuga is van februari 2025.

Iemand soortgelijke ervaring?
Morgen direct maar bellen…. :(

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:12
EricEB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:05:

Vanmiddag wilde mijn vrouw weg, komt binnen 300 meter een melding op het scherm met rood accu simbool.
Tegelijk begint de auto heel raar geluid te maken en alsof hij ‘op 3 cylinders’ loopt. Bijna stotend en stotterend 2 straten terug naar huis gereden.
Heel bizar !
Nog maar een keer de brief van Ford er bij gepakt… tja, de Max 80% laden deed ik al enkele weken, daar ligt het niet aan. Kuga is van februari 2025.

Nieuwe accu van Ford?

• NileZ_
Glashelder schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:42:

Ik weet de exacte cijfers niet precies maar wat ik tot nu toe gevonden heb is een brandstofverbruik wat weliswaar hoger ligt dan bij de kuga maar echt een schokkend verschil kan ik het niet noemen. Volgens mij is 1 op 14 a 15 prima te halen.

En ik ben het met je eens dat langere ritten tegenwoordig prima elektrisch kunnen. Echter denk ik dat de meeste dagelijkse ritjes sowieso elektrisch gereden kunnen worden in onze situatie. En met de L&C op papier meer gezien het grotere bereik. En met de vouwwagen wil ik gewoon geen laadstress. Kan best zijn dat ik daar over 2 jaar anders over denk maar op dit moment denk ik dat PHEV het beste past bij ons gebruik.

Ik vind beide wagens erg fijn en ik denk dat voor beide genoeg valt te zeggen. Het is ook wel een verschillende beleving in beide auto's.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Heel bizar !

Geen last van marters die aan de bekabeling hebben zitten knagen?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@EricEB Mooi klote zo'n storing.

Maar als de HV-accu eigenlijk al leeg is (zeker na 400km rijden), dan is dit waarschijnlijk een ander probleem.
Nog steeds niet leuk, maar wel wat anders dan de uitstaande recall.

Alle tot nu toe gedocumenteerde gevallen betrof het Kuga's die aan de laadkabel hingen. (voor zover ik heb gelezen).

Mooie Plaatjes   

• PimZ
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-04 22:53

Heel bizar !

Het lijkt op de problemen van de hoogspanningsaccu, zoals beschreven in de brief van Ford over de terugroepactie 25SC4.

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 14:23

Heel bizar !

Je weet zeker dat je nog steeds op 80% laadt? Bij meerdere mensen (waaronder ik) springt de laadinstelling in de Ford app bij tijd en wijle terug naar de default waarde van 100%. Ik heb dit nu al meermaals moeten aanpassen.

• EricEB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-04 12:44
Afgesleept naar garage…
Blijkt toch marter geweest, heeft aan kabels naar cylinders/bobine 1 en 3 geknabbeld. En daardoor ook foutmelding aan laadsysteem..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brNQ5j05jLOthzpEHozUKOhUo1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCjmVSzCiVi3GvY20AbhVEwc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osE0NTJ1genjwylgD8s2SJJ38J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXcglKxlsiMK4fymLPRzzuBd.jpg?f=fotoalbum_large

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-04 12:45
EricEB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
Afgesleept naar garage…
Blijkt toch marter geweest, heeft aan kabels naar cylinders/bobine 1 en 3 geknabbeld. En daardoor ook foutmelding aan laadsysteem..[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat k*t.. :-( Bij mij is alleen wat isolatie materiaal gesneuveld.
Ik heb tegenwoordig wc blokje erin hangen sinds we er ook eentje op bezoek hadden. Sindsdien geen last meer gehad.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 15:32
ehtweak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Ik was vorige week bij de Ford garage en toen vroeg ik of er al iets bekend was over 25SC4.
Men mompelde iets van "dat wordt wel juli/augustus van dit jaar...". :|
Maar volgens mij weten ze het daar ook niet. :N
Mijn Kuga heeft afgelopen woensdag een beurt gehad bij de dealer in Apeldoorn, daar werd eind juni genoemd als wanneer de update beschikbaar zou kunnen komen. Dan zou juli/augustus voor de uitrol best plausibel klinken.

Desktop | Server | Laptop

• Draakje5
Hier een dode mol onder de motorkap gehad door een marter , gelukkig geen kabels doorgebeten.
Sindsdien ook een toiletblokje en hondenhaar onder de motorkap gelegd.

• Safari87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04 14:23
Same here, bij onze vorige auto een dode vogel aangetroffen onder kap.
Goedkoopste WC blokjes van de Appie met lavendelgeur (haten ze) eronder gehangen.
Lijkt goed te gaan tot nu toe.

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 20:27

Reflow

Bleb

Ik hoor zojuist van de terugroep actie dat deze ook geld op kuga's van 2025? Ik heb geen brief gehad en volgens ovi.rdw.nl staat er voor mijn kuga geen terugroepactie open. Heb ik toevallig andere cellen in mijn batterij? Iemand een idee?

Heb zojuist ook via ford https://www.ford.nl/ondersteuning/terugroepingen chassisnummer ingevoerd, en ook dan is er niks bekend. Vindt het vreemd dat ik mensen om me heen met een kuga uit 2025 hoor over hun terugroepactie. Ik kan dus gewoon tot 100% laden neem ik aan :D

[ Voor 36% gewijzigd door Reflow op 31-03-2026 16:43 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Reflow Lees de meldingen maar eens terug.

Het gaat specifiek om accucellen die in bepaalde accupakketten zitten.
Typenummers zijn terug te vinden. Voornamelijk geproduceerd door Samsung SDI.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2026/RCLRPT-26V091-2283.pdf

En de betroffen auto's zijn niet in VIN# volgorde geproduceerd.
Dus ja, goed mogelijk dat een recente Kuga PHEV geen problemen, wat dit betreft (tot nu toe), heeft.

Mooie Plaatjes   

• Reflow
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 20:27

Reflow

Bleb

ehtweak schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:01:
@Reflow Lees de meldingen maar eens terug.

Het gaat specifiek om accucellen die in bepaalde accupakketten zitten.
Typenummers zijn terug te vinden. Voornamelijk geproduceerd door Samsung SDI.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2026/RCLRPT-26V091-2283.pdf

En de betroffen auto's zijn niet in VIN# volgorde geproduceerd.
Dus ja, goed mogelijk dat een recente Kuga PHEV geen problemen, wat dit betreft (tot nu toe), heeft.
Ah super, bedankt voor het document! Nu nog uitzoeken waar ik kan vinden welke accu cell ik heb haha

• phdw63
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-04 20:13
Heeft er iemand een Ford Kuga plug-in bouwjaar november 2024 en was die ook geimpacteerd door de vorige terugroepactie 24s79?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoezo @phdw63 ?

Op b.v. https://www.fordzona.sk kun je zien met je VIN# of de vorige recall is uitgevoerd en derhalve 24N19 (extendend warranty) actief is, en of 25SC4 nog gedaan moet worden...

Mooie Plaatjes   

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-04 11:04
vorige week vrijdag en vrijdag daarvoor gemaild met Ford Nederland voor compensatie, niks gehoord telefonisch contact gehad en ze liepen achter, Ze hebben net tot eind januari de mails afgerond....

FYI voor mensen die eveneens nog zitten te wachten.
Status laatste terugroep aktie was ook nog geen nieuws voor.

• FS_Stefan
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
Net even gekeken en verhip; compensatie staat op de rekening. Bevestiging hiervan was in de spam terecht gekomen. 30 januari aangevraagd hier.

Inmiddels tegen een fantastische BMW 3 serie aangelopen, dus de Kuga gaat er uit. Garage gaf aan dat de Kuga’s nu veel aangeboden worden en dat was te merken aan de inruilwaarde (maar gunstig voor een volgende koper).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FS_Stefan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:11:
Garage gaf aan dat de Kuga’s nu veel aangeboden worden en dat was te merken aan de inruilwaarde (maar gunstig voor een volgende koper).
Op zich verklaarbaar vanwege alle negatieve emotie rond de recalls.
Aan de andere kant, er zijn tegenwoordig talloze recalls bij tig merken. Wat dat betreft is het af en toe letterlijk de waan van de dag. ;)

Tot nu toe heb ik maar liefst 10 jaar/240kkm extra garantie gekregen op de HV-accu (24N19).
Dus zolang Ford nog bestaat... O-)

Mooie Plaatjes   

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 11:59

conhen

Anti-Wappie

NileZ_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:55:
[...]En met de vouwwagen wil ik gewoon geen laadstress.
Een vouwwagen vergroot nauwelijks het frontaaloppervlak van een auto. Ik denk daarom niet dat een substantieel hoger verbruik ten gevolg heeft. Voor een caravan is dat uiteraard heel anders (veel hoger gewicht en veel groter frontaaloppervlak achter de auto). Toen ik voor de keuze stond, hybride of Full-EV, heb ik ook wel overwogen om de caravan in te ruilen voor een vouwwagen, maar dat uiteindelijk niet gedaan en voor een Kuga gekozen. Voor een vouwagen zijn véél meer EV's geschikt dan voor een caravan.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Draakje5 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:10:
Hier een dode mol onder de motorkap gehad door een marter , gelukkig geen kabels doorgebeten.
Sindsdien ook een toiletblokje en hondenhaar onder de motorkap gelegd.
Ik vraag me altijd af waar mensen dat aan ophangen.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

FS_Stefan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:11:
Inmiddels tegen een fantastische BMW 3 serie aangelopen, dus de Kuga gaat er uit.
Ik wil niet flauw doen, maaruhm:
https://www.autoweek.nl/a...-5500-autos-in-nederland/

[ Voor 5% gewijzigd door conhen op 03-04-2026 10:56 ]

• Mang0w
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-04 09:00
Eind deze maand wordt onze nieuwe Kuga geleverd (Sound Edition) als vervanging van onze huidige 2021 ST Line. Ik wil graag nieuwe rubberen vloermatten kopen met hoog opstaande rand (want veel onderweg met paard en hond met dito inloop in de auto). Heeft iemand ervaring met een dergelijk product? Er is veel te koop en de meerderheid ziet er nogal "el cheapo" uit.

Edit:
Oh en als ik toch bezig ben: dit zelfde geldt voor kofferbakbescherming(hoeft niet per sé van rubber maar wel volledig bedekt)

Alvast dank!

[ Voor 15% gewijzigd door Mang0w op 03-04-2026 11:28 ]

Twente: 10,4 kWp (33x 315Wp QCells, SE17KSE Solaredge op Z45), Alpha Innotec Alira 9kW + 300l

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mang0w schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:24:
Edit:
Oh en als ik toch bezig ben: dit zelfde geldt voor kofferbakbescherming(hoeft niet per sé van rubber maar wel volledig bedekt)
Is dit wat voor je:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Mooie Plaatjes   

• FS_Stefan
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:50
Zo zie je maar, bij iedere auto is tegenwoordig wel iets. Nieuws was bekend inderdaad. Nieuwe auto is jonger en valt hier gelukkig (vooralsnog) buiten. Kuga is ook niet de deur uitgegaan uit onvrede, was tijd voor iets nieuws 😊

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-04 12:45
Eind deze maand wordt onze nieuwe Kuga geleverd (Sound Edition) als vervanging van onze huidige 2021 ST Line. Ik wil graag nieuwe rubberen vloermatten kopen met hoog opstaande rand (want veel onderweg met paard en hond met dito inloop in de auto). Heeft iemand ervaring met een dergelijk product? Er is veel te koop en de meerderheid ziet er nogal "el cheapo" uit.

Edit:

Alvast dank!
Ik heb deze:
https://automatten.nl/pro...iel-2020-heden-guardliner

is prima :)

• NileZ_
conhen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:48:
[...]

Een vouwwagen vergroot nauwelijks het frontaaloppervlak van een auto. Ik denk daarom niet dat een substantieel hoger verbruik ten gevolg heeft. Voor een caravan is dat uiteraard heel anders (veel hoger gewicht en veel groter frontaaloppervlak achter de auto). Toen ik voor de keuze stond, hybride of Full-EV, heb ik ook wel overwogen om de caravan in te ruilen voor een vouwwagen, maar dat uiteindelijk niet gedaan en voor een Kuga gekozen. Voor een vouwagen zijn véél meer EV's geschikt dan voor een caravan.
Mee eens dat er veel meer auto's geschikt voor zijn maar voor zover ik af gaan op gebruikerservaringen verhoogt het alsnog het verbruik behoorlijk. Of misschien beter gezegd, zakt het bereik behoorlijk in.

Hoeft niet perse een dealbreaker te zijn maar genoeg plekken waar je eerst moet afkoppelen om te kunnen laden. Maar die discussie hoeft hier natuurlijk niet haha.. Die is al groot genoeg in het PHEV vs EV topic..

Vooralsnog gaat de keus tussen twee modellen. Hoewel ik wel met het idee speel heb ik voor een mogelijke EV nog geen flauw idee.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgende aflevering van dit relaas:

Hedenochtend vroeg ging de achterklep wel open, maar niet elektrisch dicht.
En zojuist: doet 'ie het weer wel! Zowel open als dicht. 8)7

Het lijkt wel alsof het met de buitentemperatuur heeft te maken. :?
Afijn, de afspraak bij de Ford garage laat ik wel staan voor over enige tijd, want ze hebben zelf geconstateerd dat 'ie het niet deed.

[update]
Helaas, het ging drie keer goed. En daarna alleen weer elektrisch openen en met de hand sluiten... :-(

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 04-04-2026 21:23 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

EricEB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:36:
Afgesleept naar garage…
Blijkt toch marter geweest, heeft aan kabels naar cylinders/bobine 1 en 3 geknabbeld.
En? Is het al gerepareerd?
Duur grapje, of viel het mee?

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sinds de huidige terugroepactie bekend is gemaakt laadt ik nog maar naar 80% en dat is sindsdien eigenlijk altijd goed gegaan, op een enkele keer na.

Geen idee wat er veranderd is door Ford maar hij gaat de afgelopen 3 dagen hier gewoon consequent weer naar 100%.. :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-04 17:44
Glashelder schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:50:
Sinds de huidige terugroepactie bekend is gemaakt laadt ik nog maar naar 80% en dat is sindsdien eigenlijk altijd goed gegaan, op een enkele keer na.

Geen idee wat er veranderd is door Ford maar hij gaat de afgelopen 3 dagen hier gewoon consequent weer naar 100%.. :?
Niet door Ford maar wellicht door dé Ford. Check je laadinstellingen eens opnieuw. Ik heb het ook 2 keer meegemaakt dat dé Ford op eigen houtje de instelling had veranderd. Geen idee waarom overigens maar wel weer terug gezet naar max 80%.

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:58
phdw63 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 06:56:
Heeft er iemand een Ford Kuga plug-in bouwjaar november 2024 en was die ook geimpacteerd door de vorige terugroepactie 24s79?
Die van mij is van 24 oktober 2024 en onlangs ook de brief ontvangen, maar was alleen de meest recente recall.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mijn rechter spiegel klapt niet meer in en ook niet meer uit.Het motortje loopt wel gewoon, dus ik denk dat de aanslagen afgebroken of versleten zijn. Is dat los vervangbaar, weet iemand dan precies wat ik moet bestellen? Het gaat om een MK3 uit 2021.

• VS60ARM
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15-04 21:50
conhen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:53:
Mijn rechter spiegel klapt niet meer in en ook niet meer uit.Het motortje loopt wel gewoon, dus ik denk dat de aanslagen afgebroken of versleten zijn. Is dat los vervangbaar, weet iemand dan precies wat ik moet bestellen? Het gaat om een MK3 uit 2021.
Ik heb dit ook weleens gehad; goed vastgevroren en daarna 'eruit gesprongen' met openen v/d auto en dus uitklappen v/d spiegels.
Een oplossing is de spiegel helemaal naar achteren te klappen (dus verkeerde kant op, richting motorkap) en dan de spiegels uit/in te klappen met de elektronische bediening. Dan klikt hij terug in de aanslag. Kan wat pogingen nodig hebben.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

VS60ARM schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:15:
[...]
Een oplossing is de spiegel helemaal naar achteren te klappen (dus verkeerde kant op, richting motorkap) en dan de spiegels uit/in te klappen met de elektronische bediening. Dan klikt hij terug in de aanslag. Kan wat pogingen nodig hebben.
Oei, dat zal ik eens proberen. Ik moet zeggen dat ik daar wel al eens aan heb zitten duwen, maar de verkeerde kant opduwen geeft toch wel een stevige weerstand. Wat harder duwen dus, kapot is hij toch al ;-)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@VS60ARM Ben meteen even gaan proberen, hij doet het weer! Bedankt voor de tip!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 15:32
Glashelder schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:50:

Bij mij was laatst ineens mijn thuisadres ineens "spontaan" verdwenen uit mijn 'Beoogde oplaadlocaties'. Dat merkte ik omdat ik ineens weer meldingen kreeg dat de auto opgeladen was. En die meldingen krijg je blijkbaar alleen als hij daadwerkelijk de 100% aantikt, als hij op max 80% staat krijg je nooit een melding dat laden afgerond is valt mij op.

Desktop | Server | Laptop

• Draakje5
Rupie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:15:
[...]

Bij mij was laatst ineens mijn thuisadres ineens "spontaan" verdwenen uit mijn 'Beoogde oplaadlocaties'. Dat merkte ik omdat ik ineens weer meldingen kreeg dat de auto opgeladen was. En die meldingen krijg je blijkbaar alleen als hij daadwerkelijk de 100% aantikt, als hij op max 80% staat krijg je nooit een melding dat laden afgerond is valt mij op.
Hier krijg ik die melding bij 80% wel hoor.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[vervolg]

Vandaag heeft onze Kuga de hele dag bij de Ford garage gestaan.
Vanochtend vroeg ingeleverd en rond tien uur belden ze en vroegen wat ik allemaal al geprobeerd had.
Nogmaals (voor de tweede keer!) aangegeven hoe en wat. Hetgeen hun eigen (!) monteur een paar weken geleden ook al had geconstateerd.
Afijn, ze zouden gaan uitzoeken hoe of wat.
"wij bellen u vanmiddag op tijd dat u de auto weer kunt komen ophalen"

Even na vieren vanmiddag heb ik zelf maar gebeld. Duurde een half uur (!) voordat ik daadwerkelijk iemand aan de lijn kreeg.
"ja, u kunt de auto komen ophalen... maar er zit nog een verhaal bij..."
"dat zal ik u zometeen wel uitleggen"

40 minuten rijden naar de Ford garage, daar aangekomen konden ze de sleutel niet meer vinden van mijn auto. Zucht... tien minuten later toch nog gevonden.
Komt er een heel verhaal dat ze allerlei modules hadden geupdated om te kijken of het daar aan zou kunnen liggen. Want ze snapten het zelf ook niet. 8)7

Toen kwam de aap uit de Ford mouw: probleem is NIET opgelost!
Of ik volgende week een nieuwe afspraak wilde maken. Ze zouden nu wat hardware aanstuurmodules (?) die te maken hadden met de achterklep, uit een andere Kuga van hetzelfde modeljaar halen, en die in mijn auto monteren om te zien of dat probleem zou oplossen.
En daarna dan bekijken of ze die (gebruikte) module(s) laten zitten of nog een keer terugkomen om eventueel nieuw bestelde hardware te plaatsen.

"oh, en ik zie dat u 5 jaar verlengde garantie heeft" "dan hoeft u in ieder geval hiervoor niks te betalen"
Goh, je meent 't. :F

En als 'extraatje', kwam ik vanavond achter, hadden ze automatische deurvergrendelingsoptie weer ongedaan gemaakt. En ook het automatisch inschakelen van de achterlichten in combinatie met de DRL was weer foetsie.
Zucht... wat een specialisten. NOT. :(

Mooie Plaatjes   

• Draakje5
ehtweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:23:
[vervolg]

Vandaag heeft onze Kuga de hele dag bij de Ford garage gestaan.
Vanochtend vroeg ingeleverd en rond tien uur belden ze en vroegen wat ik allemaal al geprobeerd had.
Nogmaals (voor de tweede keer!) aangegeven hoe en wat. Hetgeen hun eigen (!) monteur een paar weken geleden ook al had geconstateerd.
Afijn, ze zouden gaan uitzoeken hoe of wat.
"wij bellen u vanmiddag op tijd dat u de auto weer kunt komen ophalen"

Even na vieren vanmiddag heb ik zelf maar gebeld. Duurde een half uur (!) voordat ik daadwerkelijk iemand aan de lijn kreeg.
"ja, u kunt de auto komen ophalen... maar er zit nog een verhaal bij..."
"dat zal ik u zometeen wel uitleggen"

40 minuten rijden naar de Ford garage, daar aangekomen konden ze de sleutel niet meer vinden van mijn auto. Zucht... tien minuten later toch nog gevonden.
Komt er een heel verhaal dat ze allerlei modules hadden geupdated om te kijken of het daar aan zou kunnen liggen. Want ze snapten het zelf ook niet. 8)7

Toen kwam de aap uit de Ford mouw: probleem is NIET opgelost!
Of ik volgende week een nieuwe afspraak wilde maken. Ze zouden nu wat hardware aanstuurmodules (?) die te maken hadden met de achterklep, uit een andere Kuga van hetzelfde modeljaar halen, en die in mijn auto monteren om te zien of dat probleem zou oplossen.
En daarna dan bekijken of ze die (gebruikte) module(s) laten zitten of nog een keer terugkomen om eventueel nieuw bestelde hardware te plaatsen.

"oh, en ik zie dat u 5 jaar verlengde garantie heeft" "dan hoeft u in ieder geval hiervoor niks te betalen"
Goh, je meent 't. :F

En als 'extraatje', kwam ik vanavond achter, hadden ze automatische deurvergrendelingsoptie weer ongedaan gemaakt. En ook het automatisch inschakelen van de achterlichten in combinatie met de DRL was weer foetsie.
Dit klinkt als een merkdealer met meerdere vestigingen. Toen ik 30 min in de wacht stond plus daarvoor een verkeerde diagnose gesteld kreeg voor een ratel in het ventilatie kanaal maar snel de Kuga bij een ford dealer met 1 vestiging ondergebracht. Werken alleen maar prutsers.

Maargoed, spijtig dat het niet opgelost is en je weer opnieuw tijd kwijt bent...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Draakje5 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:39:
[...]

Dit klinkt als een merkdealer met meerdere vestigingen. Toen ik 30 min in de wacht stond plus daarvoor een verkeerde diagnose gesteld kreeg voor een ratel in het ventilatie kanaal maar snel de Kuga bij een ford dealer met 1 vestiging ondergebracht. Werken alleen maar prutsers.
Moet ik die eerst nog vinden, op redelijke afstand...
Daarnaast is die extra garantie gekocht bij Broekhuis in Harderwijk. Vraag me af of dat overdraagbaar is naar een andere Ford garage(?).
Maargoed, spijtig dat het niet opgelost is en je weer opnieuw tijd kwijt bent...
Idd. :(
En dan koop je een nieuwe auto van 50k€. :|
Het begrip 'service' is niet meer wat het ooit geweest is...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 09-04-2026 21:47 ]

Mooie Plaatjes   

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:58
ehtweak schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:23:
[vervolg]

Dat is niet meer dan vanzelfsprekend als zij alle modules hebben geüpdatet. Je gaat weer naar de default waarden die horen bij jou auto.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Mad Wally Kan wel zijn.
Maar dan hadden ze dat minstens ff kunnen zeggen EN vervolgens herstellen!

Zij zijn zelf diegenen die het, op mijn verzoek, hebben ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 10-04-2026 10:25 ]

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een klein beetje begrip voor garagebedrijven mag wel als je het mij vraagt. Het is geen doen om op detailniveau bij te houden wat elke individuele klant precies heeft gevraagd.

Net zoals het oplossen van een dergelijk probleem: die auto's van tegenwoordig zijn rijdende computers. Het is gewoon heel lastig om even een dergelijk issue in een keer op te lossen. Juist van mensen die in de IT werken (ik ga ervanuit dat de meeste hier dat doen) zou ik verwachten dat men begrip heeft dat probleemoplossing bij auto's tegenwoordig een of meerdere troubleshoot sessies vereist.. zeker bij zoiets vaags.

Alsof we in de IT altijd in een keer kunnen aanwijzen waar er ergens iets mis is.. nee, wij zijn kampioen in trial and error.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waar ik het meeste moeite mee heb is de gebrekkige communicatie!
  • Ze beloven van alles, maar bellen niet terug.
  • Slecht bereikbaar.
  • Ze luisteren domweg niet. Moet zaken drie keer uitleggen.
  • Doen twee tot drie keer hetzelfde om iets niet op te lossen.
  • Ze claimen met allerlei marketing geneuzel dat zij de specialisten zijn.
Maar je maakt mij niet wijs dat er op die honderdduizenden Kuga's die er inmiddels gefabriceerd zijn, niet soortgelijke problemen zijn opgetreden.
Bovendien zou je moeten weten volgens welke stroomdiagrammen en workflows het mechanisme van de kofferbak zou moeten functioneren. En aan de hand daarvan ga je analyseren en fixen.
Maar niet lukraak hele andere modules resetten.
Of je laat er een CANBUS analyse tool op los om de interne dataflow te monitoren.
(analoog aan in de ICT wereld waar je b.v. een tool als wireshark inzet of aan port monitoring doet, etc.)

En dat geldt nu voor dit specifieke euvel, maar ook b.v. op grotere schaal zoals met de HV-accu recalls, de vage communicatie vanuit Ford wereldwijd.

En ja, ik heb zelf tientallen jaren in de ICT wereld(wijd) rondgelopen en continu problemen onderzocht en opgelost. Maar dat ging toch echt een stuk methodischer.

Mooie Plaatjes   

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-04 20:29
ehtweak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:30:
Waar ik het meeste moeite heb is de gebrekkige communicatie!
  • Ze beloven van alles, maar bellen niet terug.
  • Slecht bereikbaar.
  • Ze luisteren domweg niet. Moet zaken drie keer uitleggen.
  • Doen twee tot drie keer hetzelfde om iets niet op te lossen.
  • Ze claimen met allerlei marketing geneuzel dat zij de specialisten zijn.
Zo ben ik met mijn ‘25 kuga al vanaf vorig jaar september bezig.
Deze is inmiddels al 7x terug geweest omdat de gps het niet goed doet.
Steeds weer opnieuw modules resetten etc.
Laatste keer nog niet eens het parkeerterrein van de dealer af en de storing was alweer aanwezig.

Nu gaan ze op goed geluk maar onderdelen vervangen omdat ze ook niet weten wat ze ermee aan moeten..

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rmr1 En jij hebt zeker ook nog (een beetje?) begrip voor de dealer?

Of... :+

Mooie Plaatjes   

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik kan mij nu ook officieel in dit topic melden (in het bestel-topic is al te lang niet gereageerd)

Active-X in Magnetic, alle opties behalve reservewiel.

'Voorraad' model die de dealer al besteld had, alles wat ik wilde, behalve dus het reservewiel wat ik los ga bestellen. Scheelde toch wel wat in prijs.

Hele rits losse accessoires er bij besteld.
* Beschermkap laadaansluiting, handig als er veel sneeuw op de auto ligt
* Rubber vloermattenset
* Bumperfolie en portierfolie
* Spatlappen voor en achter, het is een Active-X met al wat meer zwart plastic, en ik vind het 'stoerder' staan, ook omdat hij hoger op de poten staat.
* Ionisator voor achter het luchtfilter, net wat schonere lucht in de auto. Zeker in verband met mijn hooikoorts leek dit mij prettig.

Ik ga ook nog zijwindschermen bestellen, zodat ik op hete dagen met dreiging van regen de ramen op een kier kan laten staan zodat de auto minder heet wordt.
En natuurlijk een marterverjager, maar dan van Amazon waar het een paar tientjes scheelt, naar aanleiding van een paar posts hoger :+

Zijn er nog meer dingen die specifiek voor de Kuga zijn die handig zijn om te bestellen?

(en ik heb een goede relatie met de dealer, maar mijn vader heeft er ook lang gewerkt. Ze gebruiken hem nog steeds als goed voorbeeld van een goede autoverkoper, en hij is al meer dan 10 jaar geleden met pensioen gegaan (en 3 jaar dood))

-edit-
Waarom Active-X en geen ST-X?
* Soepeler in de vering
* Mooier interieur, geen zwart gat waar je in stapt door de zwarte hemelbekleding en donker dashboard

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 11-04-2026 14:02 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-04 00:34
* Mooier interieur, geen zwart gat waar je in stapt door de zwarte hemelbekleding en donker dashboard
Bij een panorama dak valt dit reuze mee voor.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-04 22:46
Wanneer de Kuga zonder reservewiel geleverd wordt, is in de bak onderin de kofferbak geen beugel voor de bevestiging ervan. Heb ik ook, daar staat de 12 V accu. Volgens mij heeft forumlid ehtweak daar destijds iets voor gefabriceerd in zijn Kuga. Ik heb het maar zo gelaten, een lekke band komt statistisch toch maar 1 keer in de 100.000 km voor.

Bizar, ik heb met mijn nieuwe Kuga nu al 2 lekke banden gehad in krap anderhalf jaar! Gelukkig langzaam aflopend en niet al te ver weg waardoor ik gewoon nog thuis kon komen.
Bij een panorama dak valt dit reuze mee voor.
Ik vind het ook donker met zo’n zwarte hemel, ben blij met de lichte versie plus pano in mijn Activ X. Maar een panoramadak zal daar wel in schelen inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door rekel op 11-04-2026 16:41 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

d:)b
Resistor schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:53:
Ik kan mij nu ook officieel in dit topic melden (in het bestel-topic is al te lang niet gereageerd)

Active-X in Magnetic, alle opties behalve reservewiel.

'Voorraad' model die de dealer al besteld had, alles wat ik wilde, behalve dus het reservewiel wat ik los ga bestellen. Scheelde toch wel wat in prijs.
Heb destijds ook een voorraadmodel gekocht. In 2023. Alles d'rop en d'ran (behalve een reservewiel)

Na diverse pogingen :-( om een 'officieel' reservewiel bij een Ford garage te bestellen, uiteindelijk zelf eentje online besteld:
Hele rits losse accessoires er bij besteld.
* Beschermkap laadaansluiting, handig als er veel sneeuw op de auto ligt
Dit werkt ook prima:
Heb ik destijds gewoon zelf via amazon besteld.
* Ionisator voor achter het luchtfilter, net wat schonere lucht in de auto. Zeker in verband met mijn hooikoorts leek dit mij prettig.
Zou het standaard anti-bacteriële filter wat er nu inzit, niet voldoende zijn?
Want die ionisator zou je ieder jaar moeten vervangen:
"Vervanging van het onderdeel aanbevolen na 1 jaar / 20.000 km om de efficiëntie te behouden"
Dan is zelf ff een vers luchtfilter (onderin het handschoenvak) een stuk goedkoper en makkelijker te doen.

Een origineel Bosch filter kost twee tientjes en zelf te vervangen binnen een paar minuten.

En volgens Bosch zelf:
"Carbon filter, Met antibacteriële werking, Deeltjesscheiderpercentage >98% voor 2,5 µm (fijnstof), Met anti-allergische werking, met antivirale werking, Met schimmelwerende werking "
M.a.w. dat is onder de grootte van pollen (tussen de 5 - 150 µm)
Typenr: Bosch A8586
en ik heb een goede relatie met de dealer,
Houden zo! Want als er iets aan de hand is... :X

BTW: heb je ook nog een verlengde garantie afgesloten? Ik heb destijds voor totaal 5 jaar gekozen. Was €699 meerprijs. Ben nu wel blij, i.v.m. wat perikelen met de Kuga, dat ik die extra garantie heb. :)
-edit-
Waarom Active-X en geen ST-X?
* Soepeler in de vering
Als ik destijds had geweten dat de ST-X zo stug was... :|
Daar was ik idd wel bang voor. Wij hebben een all-black uitvoering. Maar ik moet zeggen, het valt uiteindelijk wel mee. Ook al zit er geen pano-dak in.

Onze vorige auto was super licht & helder van binnen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8887/28502723844_fa4b6887f4_c.jpg
Roomster10 by Erik Haak, on Flickr
8)

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 12-04-2026 09:43 ]

Mooie Plaatjes   

• sharebeliever
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-04 11:06

Edit:

Alvast dank!
Heb de rubberen matten van Ford voor voor&achter passagiers en bagage ruimte. Slecht 1 negatief namelijk aan bestuurders kant zouden ze wat verder naar voorkant van de auto door mogem lopen met name bij de linker voetrest en onder gaspadaal. Er komt namelijk nu nog steeds rotzooi onder.

• sharebeliever
8 maanden geleden een nieuwe Kuga PHEV gekochtm, full option. Er zaten bij afleveren de 19 inch wielen op maar had de 18 inch wielen besteld. Ze zouden de 19 inch wielen omruilen tegen de 18 inch wielen zodra ze een nieuwe Kuga op voorraad zouden krijgen. We zijn nu 8 maanden later en gisteren is het dan eindelijk gebeurt. Nu blijkt dat ze gewoon nieuwe velgen en wielen los hebben besteld iets wat ik 8 maanden geleden ook al voorstelde maar dat kon toen niet. Vervandering van vestigingsmanager plus aankondiging van een in gebreke stellen doet wonderen maar dat zou eigenlijk niet hoeven (garage Broekhuis, de Bilt vestiging).

• sharebeliever
betreffende de intelligent cruis controle. Als de auto achter een andere auto automatisch stopt bij een stoplicht wordt na 3 sec. de CC uitgeschakeld ((stopped resume in het dashboarddislay). Je moet dan het "res knopje" links op het stuur in drukken of kort het gas pedaal indrukken om de CC weer actief te krijgen zodat de auto weer wegrijdt. ECHTER ik heb een aantal keren gehad (gisteren toevallig weer) dat als de auto stopt achter een andere auto "auto resume" in het dashboarddisolay verschijnt en de auto dan automatisch ook weer aanrijdt als de voorganger wegrijdt. Weet iemand hoe je kunt toggelen tuusen "stopped resume"en "auto resume" ?????

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het vervolg hiervan:

Ik had nog wat via AE bestelde carbon delen liggen.
Inmiddels is de buitentemperatuur weer wat hoger, dan zijn dit soort kunststof makkelijker aan te duwen/plakken.
En het past keurig strak op z'n plek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Xh1CtXolr7QFVOxUAFeI02QdM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ogAko2qexfqYfe0013n3Cr3s.png?f=fotoalbum_large

Weliswaar niet precies hetzelfde patroon als van Ford zelf, maar het oogt gewoon prima imho.

Er zijn ook andere kleuren/motieven te verkrijgen.

BTW: dit zijn officieel delen voor een Ford Focus, maar het past gewoon perfect in een Kuga. :+

Mooie Plaatjes   

• Jknevel
ehtweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:24:
Het vervolg hiervan:

Ik had nog wat via AE bestelde carbon delen liggen.
Inmiddels is de buitentemperatuur weer wat hoger, dan zijn dit soort kunststof makkelijker aan te duwen/plakken.
En het past keurig strak op z'n plek:

[Afbeelding]

Weliswaar niet precies hetzelfde patroon als van Ford zelf, maar het oogt gewoon prima imho.

Er zijn ook andere kleuren/motieven te verkrijgen.

BTW: dit zijn officieel delen voor een Ford Focus, maar het past gewoon perfect in een Kuga. :+
(EDIT) Zie nu dat deze stoelen als 10-weg in de reeks zaten en later/optie de 12-weg. :+ :+ :+ the more we know i dacht al dat ik niet goed opgelet had.

Kan het zijn dat ik dezelfde stoelen heb echter niet uitschuifbaar aan voorzijde? 2022 ST-line X met volgens mij alleen geen reserve wiel als optie.
Ik zou zweren dat die naad echt dicht zit bij mij :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jknevel op 13-04-2026 08:59 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jknevel schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:50:
[...]
Kan het zijn dat ik dezelfde stoelen heb echter niet uitschuifbaar aan voorzijde? 2022 ST-line X met volgens mij alleen geen reserve wiel als optie.
Dit is een 2023 ST-X met de elektrisch verstelbare (helaas geen geheugenstand) AGR stoelen.
Alleen dat uitschuifgedeelte (bovenbeen ondersteuning) moet je wel met de hand uittrekken.

Mooie Plaatjes   

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik ben ondertussen anderhalf, bijna 2 jaar verder in mijn 2024 versie van de Kuga ST-X, maar de auto begint me meer en meer te irriteren.

- Best wel veel kraakjes, bij het nemen van drempels, etc
- De rechter-achtergordel krijg ik niet zo ver dat hij niet rammelt tijdens het rijden, als hij niet in gebruik is. Ik stop tegenwoordig om hem dan maar vast te zetten in zijn slot.
- De airco... vooral als hij druk moet doen, maakt ZOVEEL lawaai (ook buiten de auto), dit hadden mijn vorige modellen Kuga ook, maar ik rijd nu al 5 jaar Kuga en met geen enkel model is het opgelost.
- En WEER mag je maar tot 80% opladen, een fix? Nee die is er nog niet. Dit is al de zoveelste keer.

Daarom ook besloten maar geen Kuga weer te nemen en gaat deze ergens de komende maanden weg.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, best een lijstje, maar als het puntje bij het paaltje komt brengt de Kuga ons altijd betrouwbaar van A naar B.

Als ik zo om me heen kijk is het altijd wel wat met auto's. De Peugeot van de buren gaat inmiddels de 4e maand in waarbij ze gedonder hebben. In die 4 maanden heeft de auto 3 maanden en 3 weken bij de garage gestaan. De Lexus NX400 van mijn schoonouders heeft ze afgelopen jaar 2 keer laten staan. De 2e auto is een Dacia Sandero en die heeft ook al een keer pech gehad. De directe concurrent van de Kuga, de Toyota RAV4 wordt nog altijd bij bosjes gestolen. En laten we maar niet beginnen over de Duitsers en hun problemen.

Ja, de problemen van de Kuga zijn vervelend, maar hij rijdt en doet dat in meer dan redelijk comfort.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:52
De betrouwbaarheid van moderne auto's is naar mijn idee minder dan vroeger, (te) veel complexe/ingewikkelde elektronica en software. Ik hoor van zoveel mensen met recente auto's problemen...probleemloos iets recents rijden lijkt eerder uitzondering dan regel.

• sorted.bits
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:24:
Ja, de problemen van de Kuga zijn vervelend, maar hij rijdt en doet dat in meer dan redelijk comfort.
Goede samenvatting van een auto van 50k en nog geen 2 jaar oud. Maar je hebt gelijk, qua comfort is het een prima auto. Ook vind ik de rammeltjes erger dan bijvoorbeeld mijn vrouw.

Verschil is, dat ik vaker lange afstanden rijd en mijn vrouw gemiddeld 20km.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, ook hier geldt weer: 50k is een hoop geld maar als je kijkt wat je bij Audi, BMW of Volvo voor dat geld krijgt.. :)

En die auto's zijn stuk voor stuk verre van probleemloos.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

sorted.bits schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:02:
[...]Ook vind ik de rammeltjes erger dan bijvoorbeeld mijn vrouw.
Rammelt zij ook zo dan? ;)
Ik ervaar dat rammelen van de gordels helemaal niet zo in mijn MK3 van 21. Ik heb het wel eens gehoord, maar dat kwam naar mijn idee doordat-ie gewoon niet netjes terug geleid werd door de laatste passagier. Maar ik lees de klacht wel veel hier. Ik zou zeggen, plak een stukje vilt tegen de kunststof waar hij tegenaan rammelt.

• Jknevel
eens, hiervoor een MG eHS 2023 gehad (nu 2022 Kuga) niks anders als problemen,
*hybride systeem die niet goed laad dus noodloop met leeggetrokken accu in Z frankrijk icm caravan
* Sensoren die soms aan blijven (zeer hoge piep)
* Hoog verbruik 35L tank en met geluk 450km?
* Boven 40km/u standaard springt benzine motor aan
* verwarming komt van motor dus bij kou draait die standaard en door bekleding beslaat voorraam dus moet alles aan.
* Twijfelende DTC zorgt voor kangeroe gedrag en onvoorspelbaar (zelfs link soms)

Etc etc etc.

Nu met de kuga ondanks 80% laden en we maken in weekend flink km's met de kinderen zit ik op 1000km gereden met nog een halve tank over, deze is 3 weken geleden vol gegooid. verbruik ca 2l/100km

Al in al is de kuga een van de zuinigste als niet DE zuinigste in zijn klasse, en de aandrijflijn is subliem soepel.

• sorted.bits
Glashelder schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:05:
Tsja, ook hier geldt weer: 50k is een hoop geld maar als je kijkt wat je bij Audi, BMW of Volvo voor dat geld krijgt.. :)

En die auto's zijn stuk voor stuk verre van probleemloos.
Whataboutism lost de rammeltjes niet op. Sinds de beslissing is genomen om de auto te vervangen dit jaar, ergert het me alleen wat erger, maar dat lijkt me logisch.
Jknevel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:07:
Nu met de kuga ondanks 80% laden en we maken in weekend flink km's met de kinderen zit ik op 1000km gereden met nog een halve tank over, deze is 3 weken geleden vol gegooid. verbruik ca 2l/100km

Al in al is de kuga een van de zuinigste als niet DE zuinigste in zijn klasse, en de aandrijflijn is subliem soepel.
Het is maar net hoe vaak je hem aan de lader hebt hangen, ik denk dat mijn vrouw inderdaad ook op 0l/100km zit. Elke dag aan de lader en ongeveer 20km aan woon-werk. Dat is zeker ideaal!

• Jknevel
Het is maar net hoe vaak je hem aan de lader hebt hangen, ik denk dat mijn vrouw inderdaad ook op 0l/100km zit. Elke dag aan de lader en ongeveer 20km aan woon-werk. Dat is zeker ideaal!
Woon/werk is 5km per dag O-) de rest is echt de weekenden, net even gekeken en zit op 975km in 3 weken (afgelopen vrijdag to be exact)

Voor de veteranen is dit uiteraard standaard materie maar vergeleken met de MG eHS is dit echt in zoveel opzichten beter dat is gewoon bizar.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Mijn shortlist bestond uit de Kuga en de MG EHS, die mijn broer al had en er zeer tevreden over is. Ondanks dat de EHS vooral van binnen véél mooier en luxer afgewerkt is, ben ik voor de Kuga gegaan, eigenlijk om 3 redenen.

- De verwarming werkt alleen op de benzinemotor, hetgeen betekend dat je in de winter dus nauwelijks gebruik kunt maken van de plug-in mogelijkheden als je daarvoor te weinig woon-werk afstand hebt.
- Ik hoor veel klachten over vage versnellingen, omdat die feitelijk 2 versnellingsbakken bevat
- De garage is tevens de importeur, waar moet je naartoe bij geschillen?

Hoewel ik het interieur van de Kuga onvergelijkbaar saai vind ten opzicht van de meeste concurrentie, is het wel een stuk beter dan dat van mijn vorige auto (IX35) en ben ik qua rij-eigenschappen echt onder de indruk van de aandrijflijn met eCVT. Ook met caravan een perfecte combinatie.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Hier aan het kijken voor een opvolger van onze Golf Variant uit 2015. De kinderen groeien en door mijn lengte is er in deze auto achter mij geen ruimte meer voor beide.
Enkele auto's die we op het oog hebben die wel de ruimte hebben is onder andere de Kuga jaar 2020-2023.
Automaat is vereiste, en daardoor automatisch de PHEV.

Maar nu komt het, we hebben geen eigen oprit en binnen de gehele wijk is er welgeteld 0 oplaadpunten. Is het een ramp om de Kuga PHEV te rijden zonder dat deze wordt geladen? Ik lees namelijk hybride verbruikscijfers van rond de 1L op 17km wat zeer netjes zou zijn en gemiddeld gelijk of beter is dan onze VW Golf Variant.

Een Lynk&Co 01 heb ik ook gezien en is een prachtige auto van binnen, maar die haalt een verbruik van rond de 1 op 11 op de hybride mode, en dat is fors. Gecombineerd met een nog hogere MRB valt deze af.

De gemeente heeft sinds 1 januari dit jaar wel stoepladen als mogelijkheid gegeven, maar bij navraag heb ik teruggekregen dat het een proef is wat alleen dit jaar loopt én verlenging nu niet op de agenda staat. Dan maakt het kopen van een platte 5mm laadkabel wel weer een onzekerheid.

Dus ik zou eigenlijk de PHEV willen kopen en rijden als een HEV met in gedachte dat als ergens geladen kan worden, dat we dit dan doen, en bij Vattenfall een laadpaal in de wijk proberen aan te vragen. Zijn hier mensen die ook op een dergelijke manier de Kuga rijden?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Quad: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR754422
Er staat geen harde einddatum in het gepubliceerde stuk. Ik ben wel benieuwd wanneer de landelijke overheid dit vraagstuk eens op gaat pakken want mijn hemel wat is het echt een wirwar van regels aan het worden rondom de VPA.. vreselijk. Dit is de eerste gemeente waarbij ik de eis zie voor een ‘platte laadkabel’ :') wtf. Wat is er mis met gewoon een laadmat? Beter zichtbaar, veilig en vrij goedkoop.

Maar goed. Die 1 op 17 is normaliter goed haalbaar en het kan niet echt kwaad om niet op te laden volgens mij. Vrijwel iedereen die met vakantie gaat laadt niet op in het buitenland.

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:51
Er is ook een Kuga FHEV, op marktplaats diverse aanbod.
Heb hem zelf niet, ben wel benieuwd naar ervaringen, bang dat deze hier niet meelezen...
Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:53:
Hier aan het kijken voor een opvolger van onze Golf Variant uit 2015. De kinderen groeien en door mijn lengte is er in deze auto achter mij geen ruimte meer voor beide.
Enkele auto's die we op het oog hebben die wel de ruimte hebben is onder andere de Kuga jaar 2020-2023.

Maar nu komt het, we hebben geen eigen oprit en binnen de gehele wijk is er welgeteld 0 oplaadpunten. Is het een ramp om de Kuga PHEV te rijden zonder dat deze wordt geladen? Ik lees namelijk hybride verbruikscijfers van rond de 1L op 17km wat zeer netjes zou zijn en gemiddeld gelijk of beter is dan onze VW Golf Variant.

Een Lynk&Co 01 heb ik ook gezien en is een prachtige auto van binnen, maar die haalt een verbruik van rond de 1 op 11 op de hybride mode, en dat is fors. Gecombineerd met een nog hogere MRB valt deze af.

De gemeente heeft sinds 1 januari dit jaar wel stoepladen als mogelijkheid gegeven, maar bij navraag heb ik teruggekregen dat het een proef is wat alleen dit jaar loopt én verlenging nu niet op de agenda staat. Dan maakt het kopen van een platte 5mm laadkabel wel weer een onzekerheid.

Dus ik zou eigenlijk de PHEV willen kopen en rijden als een HEV met in gedachte dat als ergens geladen kan worden, dat we dit dan doen, en bij Vattenfall een laadpaal in de wijk proberen aan te vragen. Zijn hier mensen die ook op een dergelijke manier de Kuga rijden?

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:13:
@Quad: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR754422
Er staat geen harde einddatum in het gepubliceerde stuk. Ik ben wel benieuwd wanneer de landelijke overheid dit vraagstuk eens op gaat pakken want mijn hemel wat is het echt een wirwar van regels aan het worden rondom de VPA.. vreselijk. Dit is de eerste gemeente waarbij ik de eis zie voor een ‘platte laadkabel’ :') wtf. Wat is er mis met gewoon een laadmat? Beter zichtbaar, veilig en vrij goedkoop.
Betreft inderdaad deze gemeente, ik heb na ons bezoek bij een bedrijf die de Kuga als optie noemde, contact gezocht met de gemeente. Daar hoorde ik dat het in principe een proef is en een platte laadkabel. Ze hebben geen lijst met goedgekeurde kabels. En 5mm is echt heel weinig en kost een extra kabel van 350-400 euro.
Maar goed. Die 1 op 17 is normaliter goed haalbaar en het kan niet echt kwaad om niet op te laden volgens mij. Vrijwel iedereen die met vakantie gaat laadt niet op in het buitenland.
Thanks, het is in elk geval zonder laden al veel zuiniger dan een Hyundai Tucson, Renault Kadjar of Nissan Qashqai (mhev of zonder hybride techniek).
Slingertj3 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:21:
Er is ook een Kuga FHEV, op marktplaats diverse aanbod.
Heb hem zelf niet, ben wel benieuwd naar ervaringen, bang dat deze hier niet meelezen...

[...]
Ik heb naar een FHEV gekeken, maar dit betreft in alle gevallen een geïmporteerde auto, en daar voel ik dan weer niet veel voor. Een PHEV in de vorm van een Kuga voelt als zowel een compromis als best of all worlds. Maar een Nissan Qashqai mhev en een Tucson HEV staan zeker ook nog op de lijst. Is maar net wat er in de buurt de komende tijd beschikbaar geraakt.

nggyu nglyd

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
[...]
Betreft inderdaad deze gemeente, ik heb na ons bezoek bij een bedrijf die de Kuga als optie noemde, contact gezocht met de gemeente. Daar hoorde ik dat het in principe een proef is en een platte laadkabel. Ze hebben geen lijst met goedgekeurde kabels. En 5mm is echt heel weinig en kost een extra kabel van 350-400 euro.
Echt volslagen belachelijk.. Maar ik snap het wel:
Heeft u een elektrische auto maar kunt u deze niet met uw eigen stroom opladen omdat de laadkabel voor een onveilige situatie op de stoep zorgt? Geen zorgen meer! FlatPower biedt met een innovatieve, gepatenteerde, ultra platte laadkabel voor over de stoep een oplossing.
Een platte kabel patenteren.. :'(

Hier in de Haarlemmermeer mag je gewoon een laadmat over je kabel gooien. Werkt voortreffelijk.. Er heeft vast iemand in de gemeenteraad lopen googlen :') Ik zie echt niet in hoe dat frummel dingetje veiliger is dan..:

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/l0vbdd13d5ww/4k7gPfgaDTDBQeUOxd9mXX/2a52eeb577b875e3c85cda5af8727d68/kabelmat-voor-laden-over-de-stoep.jpg

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-04 09:46
Vorig jaar ben ik naar Italie gereden en weer terug.
Iets meer dan 3000Km waarvan toch bijna 1/3 elektrisch gereden, terwijl ik alleen met een volle accu was weg gereden (lees een keer max. 50Km).

Dus ja, hij kan echt wel lekker zuinig zijn.
Tevens gewoon in duitsland ook 140Km/h gereden, dus ja... niet bepaald rustig aangedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jjfzTlERp4Uvu9kYtk93MyeLjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH7h94zmrWcSILB8YXssQx4y.jpg?f=fotoalbum_large

In de winter maanden is het verbruik best wat hoger en vooral met de accu echt wel minder KM's (ligt er natuurlijk ook aan hoe/waar je rijdt).

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Glashelder schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:53:
[...]

Echt volslagen belachelijk.. Maar ik snap het wel:

[...]

Een platte kabel patenteren.. :'(

Hier in de Haarlemmermeer mag je gewoon een laadmat over je kabel gooien. Werkt voortreffelijk.. Er heeft vast iemand in de gemeenteraad lopen googlen :') Ik zie echt niet in hoe dat frummel dingetje veiliger is dan..:

[Afbeelding]
Dat ziet er dus heel netjes en veilig uit! En minder struikelgevoelig dan een platte kabel, als ik dat filmpje zie van de site.
stimpyrulez schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:55:
[...]

Vorig jaar ben ik naar Italie gereden en weer terug.
Iets meer dan 3000Km waarvan toch bijna 1/3 elektrisch gereden, terwijl ik alleen met een volle accu was weg gereden (lees een keer max. 50Km).

Dus ja, hij kan echt wel lekker zuinig zijn.
Tevens gewoon in duitsland ook 140Km/h gereden, dus ja... niet bepaald rustig aangedaan.

[Afbeelding]

In de winter maanden is het verbruik best wat hoger en vooral met de accu echt wel minder KM's (ligt er natuurlijk ook aan hoe/waar je rijdt).
Dat is dus echt wel zuinig. Als ik het afzet tegen een Qashqai bijvoorbeeld (MHEV), is dat op maandbasis al bijna 20 euro voordeliger, wat voor ons het verschil in de MRB al bijna is. Ik moet wel tot 5000KM zelf laden (25c per kWh) om die platte laadkabel tov publieke laadpaal eruit te krijgen (230V aansluiting voorkant huis maken nog niet meegerekend).

Maar ik zie aan alle kanten dat een Kuga wel een hele verstandige keus kan zijn. Mits het geen model met problemen is gezien de terugroepacties.

nggyu nglyd

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:28:
[...]Mits het geen model met problemen is gezien de terugroepacties.
Waarom? Terugroepacties betekenen juist dat er dingen opgelost worden. En het 80% laad-probleem wat momenteel speelt doet voor jou niet terzake, want je wilt sowieso niet laden. Dus ga ervoor!

[ Voor 0% gewijzigd door conhen op 16-04-2026 11:40 . Reden: typo's ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Quad Ter info:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1480081.html
dit is wat mijn Kuga PHEV de afgelopen jaren heeft verbruikt...

alleen van de eerste maanden ontbreken de elektra cijfers

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 15-04-2026 14:47 ]

Mooie Plaatjes   

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

conhen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:37:
[...]

Waarom? Terugroepacties betekenen juist dat er dingen opgelost worden. En het 80% laad-probleem wat momenteel speelt doet voor jou niet terzake, ant he wilt sowieso niet laden. Dus ga ervoor!
Ik bedoel met name of het al is opgelost en niet nog speelt. :)
Inmiddels wel net de garage van onze Golf gebeld, daar staat toevallig een Kuga te koop voor nog geen 21k, wel import maar hij beloofde dat alle historie aanwezig is. En import is gegaan via Ford dealer > Ford dealer.
kunnen het in elk geval even serieus bekijken. Thanks voor de peptalk! O+

nggyu nglyd

• De Eik
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:45 ]

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De Eik schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:09:
[...]

Ik zou een gaan rijden in de Kia EV3 je zal verrast zijn.
EV = geen optie. Daarnaast is de goedkoopste Kia EV3 occassion vanaf 32 duizend euro, dat is een 10k boven budget. :P
Er zijn een paar leuke (betaalbare) opties, ik heb een contactpersoon bij een bedrijf om de hoek (klant) ook een appje gedaan. Dus kan zo maar zijn dat we met een paar weken een Kuga rijden.

nggyu nglyd

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-04 00:34
Krijg deze melding steeds vaker.
Hij laadt wel gewoon op overigens !!
Iemand dit ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZijyMW6FPGmAkmh9MaB7YGWNExQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5NIaHfwv4EoVF2GFhJLAk1B.jpg?f=fotoalbum_large

• NileZ_

Ik sta voor exact dezelfde keuze maar die 1 op 11 klopt echt niet hoor. Ja vast te halen bij plankgas op de linkerbaan, maar niet het gemiddelde verbruik van deze auto. Is de kuga zuiniger? Jazeker.

Wat betreft de eerder genoemde irritatiepuntjes.. Ik denk dat elk merk wel iets heeft en er zullen ook wel uitschieters bij zitten. Maar een auto van 50k mag echt wel rammel- en kraakvrij zijn na 2 jaar gebruik hoor. Ik vind dat echt geen onrealistische verwachting van een auto.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EdvanAl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
Iemand dit ook

[Afbeelding]
Zeker. Met enige regelmaat !!!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

NileZ_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:45:
[...]

Ik sta voor exact dezelfde keuze maar die 1 op 11 klopt echt niet hoor. Ja vast te halen bij plankgas op de linkerbaan, maar niet het gemiddelde verbruik van deze auto. Is de kuga zuiniger? Jazeker.
Dan heeft de verkoper (andere garage) zijn waar niet goed geprobeerd te verkopen. Die gaf aan dat bij alleen hybride rijden het gemiddelde verbruik rond de 1:11 zit. Dat gecombineerd met een veel hogere MRB zie ik het nut van die tientallen euro's extra pm niet.

Zit je ook in de beperking qua laadmogelijkheden thuis of overweeg je puur de Kuga <> L&C 01?

Zaterdag gaan we even kijken bij een Titanium X model, maar elders staat een mooie rode St-Line X model, zit volgens mij meer op.

nggyu nglyd

• Draakje5
1 op 11 8)7

Zonder al te veel moeite haal ik gemakkelijk de 1 op 19.

• NileZ_
Quad schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:16:
[...]

Dan heeft de verkoper (andere garage) zijn waar niet goed geprobeerd te verkopen. Die gaf aan dat bij alleen hybride rijden het gemiddelde verbruik rond de 1:11 zit. Dat gecombineerd met een veel hogere MRB zie ik het nut van die tientallen euro's extra pm niet.

Zit je ook in de beperking qua laadmogelijkheden thuis of overweeg je puur de Kuga <> L&C 01?

Zaterdag gaan we even kijken bij een Titanium X model, maar elders staat een mooie rode St-Line X model, zit volgens mij meer op.
Verbruikscijfers zijn altijd een beetje lastig en ook wel sterk afhankelijk van veel factoren maar de mensen die ik heb gesproken die zelf een L&C hebben geven wel een positiever verbruik aan. Maar dat de kuga zuiniger is is wel gewoon waar. Ga er maar vanuit dat een kuga een km of 3 a 4 verder komt op een liter. Ik zit met dezelfde afweging haha.

Ik heb wel een eigen oprit dus ik vind het elektrische bereik wel iets belangrijker. En voor beide wagens valt wel wat te zeggen en is denk ik ook wel afhankelijk van smaak/gevoel.

Ik neig wat meer naar de kuga, vriendin meer naar de L&C. Ik merk echter wel dat wij allebei bij de Kuga de 'juiste uitvoering' belangrijk vinden. De kleur doet echt wel heel erg veel met de auto en ik heb gemerkt dat we graag een panoramadak willen.. zorgt al wel voor minder keus/aanbod..

Ik ga geen van beide lopen bashen hier want ik denk dat het beide erg fijne wagens zijn. Maar ze hebben ook allebei een heel ander 'gevoel'.

Elektrisch bereik is voor ons net iets belangrijker omdat het betekent dat de dagelijkse ritten net wel/net niet elektrisch lukken bij de ene, en bij de andere sowieso wel.

Daarentegen zet dit mij ook gelijk een beetje aan het denken omdat de stap naar volledig elektrisch ineens een stuk kleiner wordt. Ik heb een gigantisch overschot op jaarbasis van de panelen op het dak en laadstress is natuurlijk ook steeds minder een ding. Maar eigenlijk stuur ik daar in mijn hoofd nog bij weg, omdat ik dan opnieuw moet beginnen met zoeken 😂.

• Groenrechts
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-04 22:09

Ook zonder laden een top auto, lekker vermogen en ik haal 1 op 17 gemiddeld wel ja.

• De Eik
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:46 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

snip: graag via topicreport

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2026 06:46 ]

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-04 09:46
EdvanAl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:32:
Iemand dit ook

[Afbeelding]
Ik soms wel last van een 'oplaadfout'.
Vaak wel alleen als ik mijn laadpaal in de stand zet dat deze alleen 'zonnestroom' mag gebruiken.
Als dan de zon effe achter een wolk verdwijnt, dan vind hij het gelijk niet leuk meer.

Heb ook een optie (die heb ik standaard aanstaan) dat hij zowel zonnestroom als net gebruikt (en dan voorkeur voor zonnestroom),
Als dan de zonnestroom dipt, dan haalt hij de rest van het net en dan heb ik dus (bijne) nooit een issue.
Dus ik gok dat de kuga het niet leuk vind als de geleverde stroom onder een bepaalde vermogen komt...

(gebruik trouwens een alfen laadpaal)
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste