Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Safari87 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:40:
Zojuist ff gebeld met Ford voor die €120.
Om jullie de moeite te besparen, hieronder wat je daarvoor moet doen:
1. Mailen naar 'klanten@ford.com'
2. Onderwerp: Terugroepactie Ford Kuga
3. Foto van de brief bijvoegen
4. Foto van kentekenbewijs (voor en achterkant) bijvoegen
5. IBAN gegevens
6. Aangeven dat je voor de eenmalige tegemoetkoming in aanmerking wilt komen

LET OP: brief niet weggooien, ga je mogelijk nog nodig hebben werd mij verteld (beetje vaag maar ik zat tussen meetings in en heb niet doorgevraagd).
Gister ook maar even gedaan, eigenlijk de mail van de vorige keer geforward met nieuwe foto's van de huidige brief erbij. Vandaag de bevestiging dat ze wederom 120 euro gaan overmaken.

Desktop | Server | Laptop

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rupie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Vandaag de bevestiging dat ze wederom 120 euro gaan overmaken.
Da's wel heel snel.
Ik kreeg alleen maar dat automatische reply mailtje dat mijn mail goed was aangekomen dat Ford binnen 24 uur zou antwoorden (niet dus). :|

Mooie Plaatjes   

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:11

conhen

Anti-Wappie

Ik heb ook vanmiddag een mail van Ford gehad waarin ze zich excuseren en bevestigen dat er 120 euro wordt overgemaakt. Mijn mail naar de klantenservice van Ford is van donderdag jl. Een stuk sneller dan vorig jaar dus... ;-)

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:00
Wat is het nut nog van die EV in de winter :) op 80% haal ik nu maar net 23 km...moet ik hem binnenkort als stadauto gaan gebruiken? :)

• conhen

conhen

Anti-Wappie

@bvbal79 Het is dan ook géén EV...
In de brief staat ook dat je uitsluitend in de Normaal stand mag rijden.

• bvbal79
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:30:
@bvbal79 Het is dan ook géén EV...
In de brief staat ook dat je uitsluitend in de Normaal stand mag rijden.
PHEV inderdaad, maar goed. Ik zie het ook dat nog, alleen maar de auto modus. dan is 120 euro compensatie een schamele troost, als dit nog maanden gaat kosten

[ Voor 11% gewijzigd door bvbal79 op 28-01-2026 12:39 ]

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
29km vanochtend op 80%.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:39:
... dan is 120 euro compensatie een schamele troost, als dit nog maanden gaat kosten
Dat vind ik eigenlijk nogal meevallen. Vorig jaar mocht je NIET laden, dan is het een groot verschil met MOETEN tanken. Nu kun je nog steeds, afhankelijk van je rij-statistiek, een fors deel van je woonwerk tóch elektrisch rijden. 20% minder bereik gaat over zo'n 12km minder elektrisch bereik per laadbeurt die je moet tanken in plaats van laden. Die 12 kilometer kost elektrisch zo'n 55 cent (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 1,15 euro (0,6 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 60 cent per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van 200 laadbeurten.

De vergoeding NU is dus véél ruimer dan vorig jaar. Zelfde berekening voor vorig jaar: Die 60 kilometer kost elektrisch zo'n 2,75 euro (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 5,70 euro (3 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 2,95 euro per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van slechts 40 laadbeurten.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
ehtweak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Da's wel heel snel.
Ik kreeg alleen maar dat automatische reply mailtje dat mijn mail goed was aangekomen dat Ford binnen 24 uur zou antwoorden (niet dus). :|
om het nog gekker te maken: er werd zojuist 120 euro bijgeschreven op mijn rekening vanuit Ford Goodwill....

Desktop | Server | Laptop

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-02 10:18
Rupie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:23:
[...]

om het nog gekker te maken: er werd zojuist 120 euro bijgeschreven op mijn rekening vanuit Ford Goodwill....
Ik kan het ook bevestigen. Ook zojuist de vergoeding ontvangen. Vermoedelijk is woensdag de betaalbatch de deur uit gegaan :P

• bvbal79
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Dat vind ik eigenlijk nogal meevallen. Vorig jaar mocht je NIET laden, dan is het een groot verschil met MOETEN tanken. Nu kun je nog steeds, afhankelijk van je rij-statistiek, een fors deel van je woonwerk tóch elektrisch rijden. 20% minder bereik gaat over zo'n 12km minder elektrisch bereik per laadbeurt die je moet tanken in plaats van laden. Die 12 kilometer kost elektrisch zo'n 55 cent (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 1,15 euro (0,6 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 60 cent per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van 200 laadbeurten.

De vergoeding NU is dus véél ruimer dan vorig jaar. Zelfde berekening voor vorig jaar: Die 60 kilometer kost elektrisch zo'n 2,75 euro (thuisladen à 25 cent per kWh) tegen een 5,70 euro (3 liter à 1,90 aan 1:20). Het verschil wat je extra betaald is dus 2,95 euro per laadbeurt. Die 120 euro vertegenwoordigen dus de schade van slechts 40 laadbeurten.
Mijn woonwerk verkeer is helaas 60 km heen en terug, dan kloppen jouw percentages voor mij helaas niet. Ik ging altijd al uit van 40 km elektrisch (geen mogelijkheid om op te laden op werk) en 20 km benzine.

Dit jaar maar over op een volledige elektrische auto.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
conhen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Ik zit hier op nog geen 19 cent per kWh dit jaar en benzine zit nu tussen de 1,90 en 2 euro volgens mij en is stijgende, dus dat verschil wordt al steeds groter. En eventueel op zonnestroom laden is zo ongeveer gratis, gezien terugleveren nauwelijks nog wat oplevert.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Erwin_83 en dan kan je eind van het jaar nog afhankelijk van je laadpaal nog tussen de 10 en 5 cent terugkrijgen ook :9

9 cent de kWh! Geniaal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• pd3jcw
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:47
Vorige keer was de vergoeding toch ook 120 euro ? Ik heb het nog even terug gezocht maar ik heb vorig jaar, op 11 April, ook 120 euro ontvangen als goodwill van de Ford voor de terugroep actie rondom de accu software perikelen.

• bvbal79
Erwin_83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik zit hier op nog geen 19 cent per kWh dit jaar en benzine zit nu tussen de 1,90 en 2 euro volgens mij en is stijgende, dus dat verschil wordt al steeds groter. En eventueel op zonnestroom laden is zo ongeveer gratis, gezien terugleveren nauwelijks nog wat oplevert.
bij welke energiebedrijf is dat?

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06
Hier afgelopen week net bij vattenfall contract verlengd 0,229 euro per kwh ( 24/7 zelfde tarief ).

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 28-01-2026 16:28 ]

• Erwin_83
bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:25:
[...]

bij welke energiebedrijf is dat?
Budget energie via Vereniging Eigen Huis.

Daarom ben ik ook een beetje aan het kijken naar een plug in hybride als vervanging voor de IX35 (naast de Corsa E) Kan zelf de dagelijkse ritjes dan elektrisch rijden en een keer ver weg kan zonder moeite ( 200 km enkele reis familie bezoek)

[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 28-01-2026 17:31 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• conhen

conhen

Anti-Wappie

bvbal79 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:51:
Mijn woonwerk verkeer is helaas 60 km heen en terug, dan kloppen jouw percentages voor mij helaas niet. Ik
Jawel hoor, het BLIJFT 20% minder bereik per laadbeurt, ongeacht de afstand van je ww-verkeer... ;-)
Dit jaar maar over op een volledige elektrische auto.
Tja, kan een goed idee zijn. I.v.m. de caravan kwam ik dan wel in een heel duur segment terecht, dus dat stel ik voorlopig nog even uit.

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:27
conhen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Jawel hoor, het BLIJFT 20% minder bereik per laadbeurt, ongeacht de afstand van je ww-verkeer... ;-)

[...]

Tja, kan een goed idee zijn. I.v.m. de caravan kwam ik dan wel in een heel duur segment terecht, dus dat stel ik voorlopig nog even uit.
Ik stap over naar een EV.

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 15:04
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag? Of zelfs dat ik geen 'bewaar accu voor later' in mag zetten? Heb tot nu toe altijd in eco gereden, maar natuurlijk wel op maximaal 80% opgeladen (al heeft het qua range in de winter toch amper zin om op te laden, de benzinemotor start toch wel, ook voor korte ritten).

Wel goed dat ik hier nog even meelees, want ik had niet de indruk dat ik recht had op een vergoeding van Ford. Zal nu toch maar een mail sturen.

Kiwi !

• Driefstang
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-02 19:57
Hallo, sinds vorig jaar in het bezit van een geïmporteerde Kuga Vignale ('22). Rijdt heerlijk, echter, vanaf de eerste dag de volgende observatie: in hybride-stand en met zowel de elektro- als de benzinemotor ingeschakeld (dus niet puur EV), hoor ik bij het optrekken een vreemd schurend/ schertsend geluid, alsof iets licht aanloopt (je kan de veel heftigere variant van een dergelijk geluid ook weleens horen bij iemand met een versleten distributieriem). Dat geluid begint bij optrekken vrij hoog-frequent, maar zakt in frequentie bij hogere snelheid, waarna het uiteindelijk helemaal verdwijnt boven de 30 km/u (en nee, dit is niet het kunstmatige voetgangersbeschermingsorgel (3x ww)). Als ik het zelf zou moeten inschatten, betreft dit het samenspel tussen elektrische en conventionele aandrijving (synchronisatie?), maar ik heb er niet voor doorgeleerd. Bij de niet-Ford dealer terug geweest met deze klacht, maar je raadt het al: producteigenschap. Ben nu voornemens om bij een echte Ford dealer aan te kloppen met de vraag of dit normaal is, maar ben allereerst benieuwd of ik de enige ben op dit forum met deze ervaring.

Iemand een gelijksoortige ervaring en idee over een oorzaak? Bij voorbaat dank voor een reactie!
PS: heb forum doorzocht op 'geluid', dan vind ik van alles (rammeltjes, achteruitrijdgeluiden en B&O "premium" ervaringen), maar niks wat lijkt op mijn observaties.

• nielsicq
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Driefstang schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:55:
Hallo, sinds vorig jaar in het bezit van een geïmporteerde Kuga Vignale ('22). Rijdt heerlijk, echter, vanaf de eerste dag de volgende observatie: in hybride-stand en met zowel de elektro- als de benzinemotor ingeschakeld (dus niet puur EV), hoor ik bij het optrekken een vreemd schurend/ schertsend geluid, alsof iets licht aanloopt (je kan de veel heftigere variant van een dergelijk geluid ook weleens horen bij iemand met een versleten distributieriem). Dat geluid begint bij optrekken vrij hoog-frequent, maar zakt in frequentie bij hogere snelheid, waarna het uiteindelijk helemaal verdwijnt boven de 30 km/u (en nee, dit is niet het kunstmatige voetgangersbeschermingsorgel (3x ww)). Als ik het zelf zou moeten inschatten, betreft dit het samenspel tussen elektrische en conventionele aandrijving (synchronisatie?), maar ik heb er niet voor doorgeleerd. Bij de niet-Ford dealer terug geweest met deze klacht, maar je raadt het al: producteigenschap. Ben nu voornemens om bij een echte Ford dealer aan te kloppen met de vraag of dit normaal is, maar ben allereerst benieuwd of ik de enige ben op dit forum met deze ervaring.

Iemand een gelijksoortige ervaring en idee over een oorzaak? Bij voorbaat dank voor een reactie!
PS: heb forum doorzocht op 'geluid', dan vind ik van alles (rammeltjes, achteruitrijdgeluiden en B&O "premium" ervaringen), maar niks wat lijkt op mijn observaties.
Klinkt niet bekend, heb je al wel de terugroepactie van vorig jaar laten uitvoeren?

Anders kun je dat mooi combineren.

wat niet past, wordt gelast!

• X-Kiwi
Driefstang schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:55:

Komt niet bekend voor. Misschien toch bij een Ford dealer langs? Wellicht eerst voor een constatering van het probleem ipv een reparatie-order?

Enige vreemde geluid wat de mijne maakt, is een *klik* bij iedere rotonde, wanneer de bestuurdersstoel een halve centimeter opschuift. Inmiddels aan gewend.

Kiwi !

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

X-Kiwi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag?
Staat toch in de brief die je gekregen hebt?

Mooie Plaatjes   

• De Eik
nielsicq schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Klinkt niet bekend, heb je al wel de terugroepactie van vorig jaar laten uitvoeren?

Anders kun je dat mooi combineren.
Hoor je het geluid ook als je stationair draaid in de neutraal stand? Kan je bewerkstellen dmv bij het starten de drive mode in de sport stand te zetten.

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:19
X-Kiwi schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:08:
Bedoelt men met 'enkel normale modus rijden' dat je niet naar Eco, Sport of Glad mag? Of zelfs dat ik geen 'bewaar accu voor later' in mag zetten? Heb tot nu toe altijd in eco gereden, maar natuurlijk wel op maximaal 80% opgeladen (al heeft het qua range in de winter toch amper zin om op te laden, de benzinemotor start toch wel, ook voor korte ritten).

Wel goed dat ik hier nog even meelees, want ik had niet de indruk dat ik recht had op een vergoeding van Ford. Zal nu toch maar een mail sturen.
Belangrijk: Gebruik alleen de standaard 'Auto EV'-modus en vermijd de modi voor diepe modder en sneeuw (diepe sneeuw/zand) tot nader order.

Als je dit leest...zou je wel ECO mogen gebruiken.
ehtweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Ook bijzonder, deze url werkt niet meer?!?
Jawel hoor, bovenstaande gekopieerd via die link.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als ik dit probeer:
code:
1
https://www.ford.nl/ondersteuning/hoe/terugroepactie/terugroepacties-en-faq/veiligheidsterugroepactie-hoogspanningsaccu-ford-kuga-phev
dan krijg ik uiteindelijk alleen dit te zien:
code:
1
https://www.ford.nl/ondersteuning
:?

Met verschillende browsers geprobeerd...
Pas na cache clear, werkt het weer.(?)

Blijft vreemd; de software zaken van Ford blinken nou niet bepaald uit in consistentie en betrouwbaarheid. Zowel de website, het SYNC update mechanisme alsmede de FordPass App. ;(
En de auto zelf... tja... die heeft ook zo van die vreemde dingetjes.
Laatst had ik ook ff kort dat spiegelbeeld van het dashboard display. En om de paar weken roept 'ie nog steeds zomaar willekeurig "Taal ingesteld op Nederlands" 8)7 Geen idee waar dat vandaan komt?!

Nog afgezien van het random (gelukkig niet zo vaak) spookremmen. Of het wel/niet werken van automatische rijbaan sturen (notabene op dezelfde weg). En de rare meldingen dat de ICE motor 'wegens systeemprestaties' aan moet blijven, terwijl 'ie wel uit is en blijft? 8)7
Maar voor de rest rijdt 'ie prima! :Y

[ Voor 69% gewijzigd door ehtweak op 30-01-2026 08:17 ]

Mooie Plaatjes   

• X-Kiwi
ehtweak schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:44:
En om de paar weken roept 'ie nog steeds zomaar willekeurig "Taal ingesteld op Nederlands" 8)7 Geen idee waar dat vandaan komt?!
Wacht, dat hebben meer mensen? Mijn Focus deed dat ook al, maar niet zo vaak als de Kuga.
Daarnaast zijn de parkeersensor-piepjes af en toe...anders? Mijn vrouw verklaart mij voor gek, maar ik ben er zeker van dat ze af en toe een ander geluid hebben. }:O

Kiwi !

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 15:26
@ehtweak en @X-Kiwi

Als ik ik een bingo kaart had gehad met alles wat jullie opnoemen, had ik zeker bingo gehad.
Ik mis er alleen nog 1 (en vermoed dat dat eigenlijk door een reparatie komt):
Als ik de kofferbak open, begint hij pas met waarschuwingspiepjes als de klep in de hoogste stand staat 8)7
Sluit ik de klep, dan begint het piepen gelijk als de klep weer naar beneden komt.

Voor de rest uiterst tevreden, het lijkt alleen of ze een gespleten persoonlijkheid heeft en af en toe anders reageert.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
X-Kiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:49:
[...]

Wacht, dat hebben meer mensen? Mijn Focus deed dat ook al, maar niet zo vaak als de Kuga.
Daarnaast zijn de parkeersensor-piepjes af en toe...anders? Mijn vrouw verklaart mij voor gek, maar ik ben er zeker van dat ze af en toe een ander geluid hebben. }:O
Je bent niet gek, soms komen de piepjes niet over de speakers maar alleen centraal uit het dashboard.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 08:03
Even de laatste pagina's doorgelezen, ik rij al jaren zorgeloos EV maar ben in weer in de "wondere" wereld terecht gekomen omdat mijn vader een Kuga Phev van 2022 heeft aangeschaft. Import uit Duitsland. Er is hem iets verteld over een terugroep actie maar heeft geen idee waarom en waarvoor. Er is hem ook niets bekend over dat hij bepaalde dingen wel of niet mag doen..

Als ik het kort samenvat is er nog niets opgelost en mag hij slechts tot 80 procent laden en alleen de Eco modus gebruiken ?

• Nedora
jjonkie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:33:
Even de laatste pagina's doorgelezen, ik rij al jaren zorgeloos EV maar ben in weer in de "wondere" wereld terecht gekomen omdat mijn vader een Kuga Phev van 2022 heeft aangeschaft. Import uit Duitsland. Er is hem iets verteld over een terugroep actie maar heeft geen idee waarom en waarvoor. Er is hem ook niets bekend over dat hij bepaalde dingen wel of niet mag doen..

Als ik het kort samenvat is er nog niets opgelost en mag hij slechts tot 80 procent laden en alleen de Eco modus gebruiken ?
Klopt, Auto EV en normal/eco/sport mag gebruikt worden. Alleen werkt dat tot 80% laden zeer willekeurig. Vanmorgen had de auto toch tot 100% geladen ondanks eigen en omliggende adressen ingevoerd als 80% laden 🫣

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jjonkie Maar dat staat toch allemaal in de brief die je van Ford gekregen hebt?
En/of kentekencheck bij https://ovi.rdw.nl/ of op ford.nl op VIN#?

Mooie Plaatjes   

• bvbal79
ehtweak schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:38:
@jjonkie Maar dat staat toch allemaal in de brief die je van Ford gekregen hebt?
En/of kentekencheck bij https://ovi.rdw.nl/ of op ford.nl op VIN#?
Hij checkt het voor zijn vader, dus of hij wel of niet een brief heeft gehad is niet duidelijk. Daarnaast lees ik ook voor het eerst dat ik via kentekencheck dat terug kan vinden, thnks!

• jjonkie
klopt, ik zal even kijken of er een brief is binnen gekomen bij ze. De auto staat nu een paar weken op kenteken dus ik weet niet hoe snel dat gaat .

Al met al wat ik nu lees geen goed verhaal. 80 procent van een toch al hele kleine accu is natuurlijk niet veel. Praktische bruikbaarheid is dus heel laag. Ford heeft te weinig expertise met de nieuwere technieken en wijst naar Samsung. Al met al denk ik dat Ford dit heel lang gaat rekken en pappen en nat houden en dat er nooit een echte oplossing komt.

De auto is afgeleverd op 235/60 R18, dat is niet de standaard maat zoals ik het kan zien. Zou volgens mij 225-60-18 moeten zijn. :?

Zien jullie dit vaker terug ?

[ Voor 14% gewijzigd door jjonkie op 01-02-2026 11:14 ]

• BernardSN
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:57
Hier vanmorgen in de app ook de aanpassing naar 80% gedaan. Wat mij echter op viel is dat in de app dit al stond op maximaal 90%. Betekent dit dat bij de vorige terugroepactie dit al standaard teruggebracht is van 100% naar maximaal 90%?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jjonkie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:49:
Ford heeft te weinig expertise met de nieuwere technieken en wijst naar Samsung. Al met al denk ik dat Ford dit heel lang gaat rekken en pappen en nat houden en dat er nooit een echte oplossing komt.
Ehhh... waar zie je dat Ford naar Samsung SDI wijst?

Dat doen wij (= online zeurpieten) vooral. :+

Schrale troost: ook Audi, Stellantis, Mercedes, Volvo hebben ditzelfde probleem met accupakketten waar Samsung SDI cellen in gebruikt zijn...

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BernardSN schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:14:
Hier vanmorgen in de app ook de aanpassing naar 80% gedaan. Wat mij echter op viel is dat in de app dit al stond op maximaal 90%. Betekent dit dat bij de vorige terugroepactie dit al standaard teruggebracht is van 100% naar maximaal 90%?
Nou, bij mij niet hoor. Staat nog steeds op 100% in de FordPass App.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De auto is afgeleverd op 235/60 R18, dat is niet de standaard maat zoals ik het kan zien. Zou volgens mij 225-60-18 moeten zijn. :?
Dat scheelt nauwelijks. Vind je dat problematisch dan?
Zal waarschijnlijk met de vorige eigenaar te maken hebben. Zou eerder controleren wat het DOT nummer is en het nog aanwezige profiel. En uiteraard de juiste bandenspanning.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 01-02-2026 12:18 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

klopt, ik zal even kijken of er een brief is binnen gekomen bij ze. De auto staat nu een paar weken op kenteken dus ik weet niet hoe snel dat gaat .
Heb je al op https://ovi.rdw.nl/ en/of ford.nl (via VIN#) gekeken?

Mooie Plaatjes   

• jjonkie
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Dat scheelt nauwelijks. Vind je dat problematisch dan?
Zal waarschijnlijk met de vorige eigenaar te maken hebben.
Dat scheelt niet nauwelijks... dat scheelt meer dan 1.5%

• jjonkie
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Ehhh... waar zie je dat Ford naar Samsung SDI wijst?

Dat doen wij (= online zeurpieten) vooral. :+

Schrale troost: ook Audi, Stellantis, Mercedes, Volvo hebben ditzelfde probleem met accupakketten waar Samsung SDI cellen in gebruikt zijn...
Het probleem zit voor mij gewoon bij Ford en met name in het software deel. Dat loopt hopeloos achter. Idem bij alle andere merken die je noemt. Maar goed het is niet mijn auto. Het is gewoon sneu dat mensen hier mee te dealen hebben. En vooral omdat men bij aankoop aan oudere mensen niet goed op de hoogte brengt van de risico's van een dergelijk inferieur product. Nu kan ik ze weer gaan vertellen dat het ding niet goed is en dat ze de auto niet in de garage moeten opladen en zeker niet tot 100 procent. Slaapt lekker denk ik op je oude dag... 8)7

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jjonkie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Het probleem zit voor mij gewoon bij Ford en met name in het software deel. Dat loopt hopeloos achter.
Waarom heb ik zo’n vermoeden dat we met een Tesla rijder te maken hebben :p

Tesla loopt voor wat software betreft voor maar zolang Reichsmarschall Musk daar aan het roer staat staan ze hier 100 punten achter en rij ik liever in mijn inferieure Ford :) (al wordt de volgende auto absoluut Europees!). Tesla is ook verre van perfect. Betalen voor lane centering 8)7. Het probleem met de SD kaart wat niet onder garantie viel als je pech had terwijl het gewoon een domme actie van Tesla was om zoveel te loggen naar een SD kaart. De model 3 en de ophanging..

Elk merk heeft wel zo zijn dingen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jjonkie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:30:
[...]

En vooral omdat men bij aankoop aan oudere mensen niet goed op de hoogte brengt van de risico's van een dergelijk inferieur product. Nu kan ik ze weer gaan vertellen dat het ding niet goed is en dat ze de auto niet in de garage moeten opladen en zeker niet tot 100 procent. Slaapt lekker denk ik op je oude dag... 8)7
Ehhh... volgens mij heeft dat weinig te maken met dat men (= de garage) aan een klant iets wel of niet zou vertellen... Dat is niet specfiek richting de oudere klant hoor. :+
BTW: wat versta jij onder 'oud'?
Als je zoiets kostbaars koopt als een auto mag er toch ook wel sprake zijn voor eigen verantwoording c.q. zelf gedaan onderzoek?
(zegt deze bijna-met-pensioen oudere ;) )

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jjonkie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Dat scheelt niet nauwelijks... dat scheelt meer dan 1.5%
Nogmaals, dat is imho nauwelijks. Vooral omdat het de breedte betreft.
M.a.w. (bijna) geen afwijking in snelheidsweergave.

Hooguit een klein beetje meer wrijving/wegcontact. De andere parameters die ik al eerder noemde zijn belangrijker qua veiligheid en weggedrag. O-)

Mooie Plaatjes   

• jjonkie
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Nogmaals, dat is imho nauwelijks. Vooral omdat het de breedte betreft.
M.a.w. geen afwijking in snelheidsweergave.

Hooguit een klein beetje meer wrijving/wegcontact. De andere parameters die ik al eerder noemde zijn belangrijker qua veiligheid en weggedrag. O-)
Nee dus. Verhouding is anders hoogte tov breedte. Dus rol omtrek wijkt 1.6 procent af.

• jjonkie
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:03:
[...]

Ehhh... volgens mij heeft dat weinig te maken met dat men (= de garage) aan een klant iets wel of niet zou vertellen... Dat is niet specfiek richting de oudere klant hoor. :+
BTW: wat versta jij onder 'oud'?
Als je zoiets kostbaars koopt als een auto mag er toch ook wel sprake zijn voor eigen verantwoording c.q. zelf gedaan onderzoek?
(zegt deze bijna-met-pensioen oudere ;) )
Mijn ouders zijn 80 plus. Dit is al een mooie stap in de richting van echte EV toch 😆

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38

Check even je tellerafwijking met de GPS, waarschijnlijk ben je vooral je tellerafwijking kwijt... Teller bijna gelijk aan de GPS snelheid

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

jjonkie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Nee dus. Verhouding is anders hoogte tov breedte. Dus rol omtrek wijkt 1.6 procent af.
Je hebt helemaal gelijk, my bad. :)
Het scheelt echt ENORM:
https://tire-calc.com/comparison/235-60-r18-and-225-60-r18/
;)
(uitgaande van een verse band, zonder slijtage)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Even iets heel anders, wat luchtigers, wat kleurrijkers. :)

Onze Kuga PHEV ST-X is vrijwel chroom-/glimloos. Zoveel mogelijk zwart met dat rode randje wat regelmatig terugkomt in het interieur. Inclusief de rode remklauwen.

Ik dacht laat ik eens proberen of van die AE versieringen t.b.v. het interieur wat is.
Zowel kwalitatief als pasnauwkeurigheid.
Afijn, voor net iets meer dan 10 euro een setje van een rode draaiknop en carbon overleg plaat voor de bediening van de verlichting besteld.
Was al na een weekje binnen.

Zo ziet dat er uit, zonder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyeVTZd1s5IIYn1a-iPVhgIwYRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6q8HIKMvVWwVdrs87ZYfZ130.jpg?f=fotoalbum_large

En zo, met carbon en rode knop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukc8uchwxuWq0RRi5epPd_1su6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3J5nO3G64vStQEGR16NSIIx.jpg?f=fotoalbum_large

Past goed bij dat carbon gedeelte wat bovenaan het dashboard zit en bij het rode streepje langs de bekleding.

Nu nog bedenken of ik de andere bediengedeeltes van het dashboard dezelfde behandeling zal geven...

Mooie Plaatjes   

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 07:28
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:49:
Even iets heel anders, wat luchtigers, wat kleurrijkers. :)

Onze Kuga PHEV ST-X is vrijwel chroom-/glimloos. Zoveel mogelijk zwart met dat rode randje wat regelmatig terugkomt in het interieur. Inclusief de rode remklauwen.

Ik dacht laat ik eens proberen of van die AE versieringen t.b.v. het interieur wat is.
Zowel kwalitatief als pasnauwkeurigheid.
Afijn, voor net iets meer dan 10 euro een setje van een rode draaiknop en carbon overleg plaat voor de bediening van de verlichting besteld.
Was al na een weekje binnen.
Dat ziet er inderdaad wel leuk uit, wist niet eens dat er zoiets was :-)

Wat ik eigenlijk ook wel jammer vind is dat er geen ambiance verlichting is in de portieren, etc. Dat had de BMW X1 wel en vond ik persoonlijk erg mooi uitzien. Misschien dat AE zoiets wel heeft? Of dat iemand dat zelf achteraf heeft aangebracht? En wat mij opviel is dat er ook geen lampje in handschoenenkastje zit, wanneer het donker is zie je dus helemaal niet wat daarin zit.

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:00

thijsco19

KTM 990 SMT

Sinds gisteren heb ik hier een rode kuga st-line voor de deur staan.
Ondanks dat gedoe met het accupakket zeer tevreden met de auto.
Het is natuurlijk nog erg kort dus zal de komende weken echt gaan ervaren hoe de kuga is.

Oh, en vanmiddag voor de eerste keer geladen aan een paal. :9

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

thijsco19 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:09:
Sinds gisteren heb ik hier een rode kuga st-line voor de deur staan.
Ondanks dat gedoe met het accupakket zeer tevreden met de auto.
Een tweedehands (MK3) model of de allernieuwste (MK3.5)?

Want als je een nieuwere hebt, speelt dat HV-accu probleem helemaal (nog?) niet!

Mooie Plaatjes   

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

2e hands, bj 2021.

Twijfelde nog wel erg ivm de accuproblematiek. Maar gezien er meerdere fabrikanten problemen hebben toch maar de kuga gekocht. Ziet wel hoe het gaat lopen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Check je kenteken en/of VIN# ff bij rdw/ford en je weet 't @thijsco19

Dikke kans dat eentje uit 2021 juist ook niet voor die recall in aanmerking komt...

Mooie Plaatjes   

• Retir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 07:28
ehtweak schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:24:
Check je kenteken en/of VIN# ff bij rdw/ford en je weet 't @thijsco19

Dikke kans dat eentje uit 2021 juist ook niet voor die recall in aanmerking komt...
Wij hebben er Kuga uit 2021 en wel de brief ontvangen. Maar of dat wil zeggen dat iedereen de brief gaat ontvangen weet ik uiteraard ook niet.

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-02 14:28
Forum leden,

Wat zijn jullie ervaringen met de verwarmbare buitenspiegels? Merken jullie dat ze snel warm worden? Ik heb een kuga Vignale uit 2021 en merk er weinig van. Na laten kijken bij de dealer er zit spanning op dus wordt er gezegd is een product eigenschap.

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:26
Geen klachten over. Zowel bij mijn vorige ‘22 Kuga als mijn huidige werkt het onmerkbaar. Haha, eigenlijk net als toen een tijdje geleden een mede forumlid vroeg hoe de automatisch dimmende binnenspiegel bevalt. Nooit iets van gemerkt en ook nooit verblind geweest.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Xandos schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:46:
Wat zijn jullie ervaringen met de verwarmbare buitenspiegels? Merken jullie dat ze snel warm worden?
Werkt prima.
(Kuga PHEV ST-X van 2023)
Zijn altijd snel ontwasemd, zodra ik de betreffende knop indruk i.c.m. de achterruitverwarming.

Mooie Plaatjes   

• Xandos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-02 14:28
ehtweak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Werkt prima.
(Kuga PHEV ST-X van 2023)
Zijn altijd snel ontwasemd, zodra ik de betreffende knop indruk i.c.m. de achterruitverwarming.
Hmmm vaag dan zou je toch denken dat ze bij mij niet goed werken. Moet toch weer terug volgende week omdat ze tijdens het nakijken mijn rechterspiegel hebben gesloopt. Doet namelijk zo goed als niets meer. Er komt een nieuwe unit in. Moet er wel weer 330km heen en terug voor rijden. Tja dat heb je als je in het westen woont en zo nodig een auto uit Leeuwarden (Ford Sutherland) haalt.

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Hoe werkt het met het instellen van vertrektijden in de ford app?
Ik heb het ingesteld dat om 7 uur de temperatuur gemiddeld is.
Werkt dit alleen als de auto aan de stekker staat? Vanochtend en gisterochtend merkte ik er niets van.

Als ik het opzoek op de ford website zie ik namelijk niet staan dat de auto aan de stekker moet staan.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

thijsco19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:57:
Werkt dit alleen als de auto aan de stekker staat? Vanochtend en gisterochtend merkte ik er niets van.

Als ik het opzoek op de ford website zie ik namelijk niet staan dat de auto aan de stekker moet staan.
Yep. Steker moet aangesloten zijn en energie kunnen leveren...

Of je zult eerst de motor moeten starten.

Hier zie je het laden van afgelopen nacht, en even na zevenen begint 'ie met opwarmen.
Ik heb ingesteld dat de auto om 07:25h warm moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BpI2z6CHNz6vCWxMRYrnwzBhsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92l3VHGGroBLRq1AhICZt8GJ.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Wat zijn jullie ervaringen met de verwarmbare buitenspiegels? Merken jullie dat ze snel warm worden? Ik heb een kuga Vignale uit 2021 en merk er weinig van.
Is is ook niet alsof de eskimo's zich daar lekker aan kunnen warmen, zoals in de nineties reclame voor de Mazda 626... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7fZYaft6OoIdBLDoaPDDypCuDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QR45RwXeZXFFgPf9fb3JkfpT.jpg?f=fotoalbum_large

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

thijsco19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:57:
Het staat wel in de enorm lijvige gebruiksaanwijzing:

Vertrektijden
Als u vertrektijden instelt, kunt u de
oplaadplanning regelen en kunt u het
interieur laten verwarmen of koelen terwijl
uw auto op het stroomnet is aangesloten,
zodat uw auto klaar is voor vertrek
wanneer u dat bent. Als u een vertrektijd
instelt, kan uw auto uw instellingen voor
oplaadtijden gebruiken om uw
elektriciteitskosten te beperken, maar toch
nog voorrang geven aan een het voltooien
van het opladen voor uw geplande
vertrektijd. Via een kalenderweergave kunt
u twee vertrektijden per dag
programmeren voor elke dag van de week.

N.B.: U kunt deze functies ook configureren
en gebruiken met de FordPass-app.

(blz 505 bij mijn versie)

Mooie Plaatjes   

• X-Kiwi
Forum leden,

Wat zijn jullie ervaringen met de verwarmbare buitenspiegels? Merken jullie dat ze snel warm worden? Ik heb een kuga Vignale uit 2021 en merk er weinig van. Na laten kijken bij de dealer er zit spanning op dus wordt er gezegd is een product eigenschap.
Met mijn vorige auto (Focus 2020) ook mee terug geweest. Dealer is wat aan het doormeten geweest. Zijn conclusie was dat het wel werkt (komt spanning op) maar het doet niet zo veel. Zelfde verhaal met de Kuga: ze doen niet zo veel.

Kiwi !

• 2Hans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 20:00
Voor de goede orde: De Kuga wordt nog steeds in Spanje gemaakt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, en? Wat wil je daarmee duidelijk maken @2Hans ?

Mooie Plaatjes   

• Erwin_83
2Hans schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:58:
Voor de goede orde: De Kuga wordt nog steeds in Spanje gemaakt.
En daar hebben ze geen goede spiegelverwarming nodig ? 8)7

Om storing in het element uit te sluiten zou je met een flir camera kunnen kijken. (Voor exacte temperatuur meting stukje tape op het glas)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Of de weerstand meten :+

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal binnenkort de spiegelverwarming eens aanzetten en dan na 5 minuten eens voelen. Heb de indruk dat het hier tot op heden goed werkt.

Ik heb jaren geleden een 108 gehad met spiegelverwarming en die werd echt wel flink warm. Zou toch wel gek zijn als dat bij de Kuga dan minder goed werkt…

• VS60ARM
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 10-02 14:17

Al met al wat ik nu lees geen goed verhaal. 80 procent van een toch al hele kleine accu is natuurlijk niet veel. Praktische bruikbaarheid is dus heel laag. Ford heeft te weinig expertise met de nieuwere technieken en wijst naar Samsung. Al met al denk ik dat Ford dit heel lang gaat rekken en pappen en nat houden en dat er nooit een echte oplossing komt.

Ik rijd nu zelf op een 235/60/r18 winterset (van een Volvo XC60, 7,5J ET50,5) ter vervanging van de zomerset 245/45/r20. Iets grotere diameter, maar mag geen naam hebben (1,5% afwijking op teller, 1 cm meer diameter).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb inmiddels de 120 euro 'Ford Goodwill' ontvangen :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Nedora
Sport_Life schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:15:
Heb inmiddels de 120 euro 'Ford Goodwill' ontvangen :).
Hier net zo, zonder enig bericht op de mail te hebben gehad.

Vandaag de auto voor APK, 4 jaar oud...formaliteitje. Meneer, de remmen achter zijn helemaal verroest en blokken slecht. Dat moet vernieuwd, 699 euro...

Dat viel even rauw op mijn dak. Dit verwacht je toch niet na 4 jaar. Schijnt een groot probleem met hybrides te zijn omdat ze voornamelijk remmen op de electeomotor. Vanaf nu maar noodstops maken 😩

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nedora schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Hier net zo, zonder enig bericht op de mail te hebben gehad.

Vandaag de auto voor APK, 4 jaar oud...formaliteitje. Meneer, de remmen achter zijn helemaal verroest en blokken slecht. Dat moet vernieuwd, 699 euro...

Dat viel even rauw op mijn dak. Dit verwacht je toch niet na 4 jaar. Schijnt een groot probleem met hybrides te zijn omdat ze voornamelijk remmen op de electeomotor. Vanaf nu maar noodstops maken 😩
Ik was toch eventjes langs gegaan bij een andere dealer.. Welke is dit ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Nedora
Misker in Hardenberg, normaal gaan we naar Misker in Emmen maar die planning zat ramvol.

Zit een beetje in spagaat. APK verloopt over 3 weken en we gaan ook op wintersport over 2 weken. Dus heb toch maar toegezegd want zit toch enige tijdsdruk op.

Bij mijn werk staat een Kuga op de parkeerplaats. Gelijk even op de achterwielen gedoken, die schijven zagen er ook niet best uit met dikke groeven en roest 🫣

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Roest op de achterremschijven is makkelijk te voorkomen:

Om de zoveel tijd, op een verlaten stuk weg, gangetje van tegen de honderd rijden en dan de elektrisch handrem inschakelen. Dan remt 'ie flink de roest op de achterremschijven eraf.
Werkt prima. En nee, het remt niet zo sterk dat de boel blokkeert.

En ook niet doen als er iemand achter je zit... :+

Mooie Plaatjes   

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:04
Haha wat een slecht advies. Alsof de handrem altijd met de normale remklauw wordt gedaan, bij de Kuga misschien, maar bij veel andere auto's zit dat helemaal anders. Je kunt beter gewoon een keer flink remmen bij een gangetje of 100.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wel de remschijven! En dat werkt wel degelijk bij de Kuga. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 06-02-2026 18:09 ]

Mooie Plaatjes   

• Nedora
Stijnd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:02:
Haha wat een slecht advies. Alsof de handrem altijd met de normale remklauw wordt gedaan, bij de Kuga misschien, maar bij veel andere auto's zit dat helemaal anders. Je kunt beter gewoon een keer flink remmen bij een gangetje of 100.
Dit voelt toch logischer dan de handrem gebruiken bij 100km/h...

Omdat ik wat sceptisch was, heb ik gevraagd of ik de schijven mocht zien. Zag er inderdaad niet uit, veel roest over meer dan 50% van de schijf 😩

• Stijnd
Misschien dat de autohold functie wel de remblokken gebruikt. Dat zou betekenen dat ze ieder stop even gebruikt worden. Misschien een goede fix. Mijn Tesla doet dat ook, geen roest op de schijven.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Onder de +/-5 km/h gebruikt de Kuga sowieso de schijven om tot stilstand te komen.

• Nedora
Stijnd schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:05:
Misschien dat de autohold functie wel de remblokken gebruikt. Dat zou betekenen dat ze ieder stop even gebruikt worden. Misschien een goede fix. Mijn Tesla doet dat ook, geen roest op de schijven.
Autohold staat altijd aan, zou niet zonder die functie willen bij onder andere verkeerslichten. Af en toe maar eens flink remmen dus....

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij 'gewoon' flink remmen worden vooral de schijven vóór gebruikt.

En, hoe gek het ook klinkt, bij de Ford Kuga PHEV is het een bekend probleem
Diverse Duitse fora beschrijven dit, dat na zoveel jaar de remschijven achter worden afgekeurd bij de HU (soort van APK), alleen al vanwege roest en/of groeven (omdat ze zo weinig gebruikt worden).

En vanwege dat wordt de Feststellbremse methode aangeraden om ze 'schoon' te houden.
De remkracht van de elektrische handrem is wel sterk, maar zeer zeker niet zo sterk als dat je zelf op het rempedaal zou drukken. Maar wel genoeg om je achterschijven schoon te houden.
Moet je uiteraard niet iedere dag doen. ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Glashelder schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:16:
Onder de +/-5 km/h gebruikt de Kuga sowieso de schijven om tot stilstand te komen.
Maar dat veroorzaakt nauwelijks enige serieuze wrijving c.q. slijtage waardoor roest verdwijnt.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 06-02-2026 21:46 ]

Mooie Plaatjes   

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:13
ehtweak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:41:
Roest op de achterremschijven is makkelijk te voorkomen:

Om de zoveel tijd, op een verlaten stuk weg, gangetje van tegen de honderd rijden en dan de elektrisch handrem inschakelen. Dan remt 'ie flink de roest op de achterremschijven eraf.
Werkt prima. En nee, het remt niet zo sterk dat de boel blokkeert.

En ook niet doen als er iemand achter je zit... :+
Je kunt beter onder het rijden de Neutraal inschakelen en dan remmen.Dan wordt er niet geremd op de motor maar op de remmen. Beste is dat te doen als je wat bergaf rijdt en dat je even kunt bijremmen. Dat schuurt de roest er wel vanaf en maakt de remzuigers weer een beetje gangbaar.

• Pascal P
Nedora schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Dit voelt toch logischer dan de handrem gebruiken bij 100km/h...

Omdat ik wat sceptisch was, heb ik gevraagd of ik de schijven mocht zien. Zag er inderdaad niet uit, veel roest over meer dan 50% van de schijf 😩
Roest is eigenlijk geen echt probleem, dat rem je er bij gebruik zo weer af. Wel diepe groeven maar als de remmen weinig worden gebruikt is dat eigenlijk niet te verwachten. Ik krijg beetje het gevoel dat ze naar omzet op zoek zijn.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Imho gebruikt de handrem de motorrem (en/of recuperatie) niet. En duwt blokken tegen de achterremschijven. En daar gaat het nou juist om, dat de achterremschijven even opgeschuurd worden...

Bergaf? In Nederland? ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pascal P schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:37:
[...]

Roest is eigenlijk geen echt probleem, dat rem je er bij gebruik zo weer af. Wel diepe groeven maar als de remmen weinig worden gebruikt is dat eigenlijk niet te verwachten. Ik krijg beetje het gevoel dat ze naar omzet op zoek zijn.
https://apk-handboek.rdw....-en-werking-reminrichting

Tegenwoordig is men een stuk strenger.
Bij >50% roestvorming wordt er vaak al afgekeurd, of aangedrongen door de keurende garage, dat ze wel ff nieuwe schijven + blokken willen monteren. Uiteraard voor de hoofdprijs. :'(

Mooie Plaatjes   

• Pascal P
ehtweak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:41:
[...]

https://apk-handboek.rdw....-en-werking-reminrichting

Tegenwoordig is men een stuk strenger.
Bij >50% roestvorming wordt er vaak al afgekeurd, of aangedrongen door de keurende garage, dat ze wel ff nieuwe schijven + blokken willen monteren. Uiteraard voor de hoofdprijs. :'(
Vooraf dus even heel goed schoonremmen.

• Stijnd
Gewoon eigenlijk wekelijks een keer flink hard remmen. Ik heb vanmiddag ook een ronde gedaan met serieus veel harde remacties. Remmen bleven redelijk goed bijten, viel niet tegen. Remmen achter ook gloeiend heet dus die werden wel gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Stijnd op 07-02-2026 20:40 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Stijnd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:39:
Remmen achter ook gloeiend heet dus die werden wel gebruikt.
Wow! Hoe rijd jij dan? Dat je remmen gloeiend heet zijn?

Hooguit bij het rijden in de Alpen worden de remmen van de auto's waarin ik rijd (al >45 jaar) heet.
De enige paar keer dat ik gloeiend hete remschijven had, was toen de remcilinders niet meer goed terugtrokken (corrosie op de zuigers) en de blokjes aanliepen tegen de remschijven.

Mooie Plaatjes   

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niet zo overdrijven. Eén keertje hard remmen is genoeg om je remmen voor de tast goed ‘heet’ te laten worden.

• Stijnd
Ja dat laatste bedoel ik. Ze waren niet zo heet dat ze oplichten.

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:34
Autoweek.nl heeft iets meer uitleg bij de reden waarom tot 80% laden een mogelijke tijdelijke oplossing is:
Bij het uitlezen van de autodata bleek dat alle vier de gevallen zich hadden voorgedaan in het laatste stadium van laden of wanneer de auto volgeladen nog aan de lader stond. Om die reden roept Ford nu op de accu niet verder te laden tot 80 procent, wat door de gebruiker in het menu kan worden begrensd.
https://www.autoweek.nl/a...roepactie-ford-kuga-phev/

• De Eik
Tja, na vele jaren Ford liefhebber nu eigenaar van een KIA EV3 volledig elektrische met een berijk van ca. 560km.
De Ford kuga St-Line X uit 2022 heeft helaas niet aan onze verwachtingen voldaan. De Kuga is een fijne comfortabele auto maar door diverse oorzaken is er geen vertrouwen meer.
Jammer maar we gaan vol vertrouwen het avontuur met de EV3 aan.

• Stijnd
Dan moet je flink bijleggen. Ik weet zeker dat die EV goed kan bevallen als je laadinfrastructuur op orde is.

• De Eik
Stijnd schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:09:
Dan moet je flink bijleggen. Ik weet zeker dat die EV goed kan bevallen als je laadinfrastructuur op orde is.
Bijleggen zeker, laad infrastructuur (eigen 11kw wallbox en zonnepanelen ) aanwezig. Formaat, comfort (weggedrag) en bouw kwaliteit top. Enn. 7 jaar garantie/ verlengen tot 10 jaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@De Eik Als ik nu een andere auto zou kopen, dan zou het ook geen Kuga PHEV meer worden, maar iets anders met in ieder geval een groter EV bereik, maar ook met het 'gemak' van een ICE erbij.

Maar ja, in 2023 was de keuze totaal anders. En om nu al de Kuga weg te doen... nee.
Dus voor de komende jaren zit ik nog ff lekker in de Kuga met z'n heerlijke AGR stoelen. :)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft die €120 genoegdoening van Ford.
Die had ik eigenlijk al verwacht (heb ik half januari aangevraagd).

Kreeg ik vandaag deze email:

Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende de terugroepactie voor uw Ford Kuga en onze welgemeende excuses voor de opgelopen vertraging.

Wij bevestigen hierbij de ontvangst van de door u bijgevoegde foto's van het kentekenbewijs, brief en uw bankgegevens. Wij zullen deze informatie nu zorgvuldig verwerken ten behoeve van de verdere verwerking van de betaling van €120. Zodra de betaling is verwerkt, ontvangt u een nieuwe e-mail met een link om de betaling te volgen. Door het grote aantal aanvragen kan de verwerking iets langer duren.

Wij danken u voor uw medewerking en geduld in deze kwestie, en wensen u graag een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,
Precious K

Customer Relationship Centre, Nederland
  

Vooral de ondertekening is wel grappig: "Precious K". :+

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste