Ik ben wel benieuwd welke dakdragers jij gebruikt? Ben zelf nog aan het oriënteren, lijk uit te komen bij Hapro of Twinny Load dakdragers?Ginger Tosser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:34[/message]:
[...]
Wij hebben de hapro 6.6 op de Kuga. Tip: kijken naar goede dakdragers.
Ik heb deze:Jappio schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:27:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke dakdragers jij gebruikt? Ben zelf nog aan het oriënteren, lijk uit te komen bij Hapro of Twinny Load dakdragers?
https://alleskanmee.nl/da...-modula-mod-closed-221604
Het mooie van deze is wel dat ze in de breedte verstelbaar zijn en zo steken er geen dakrails buiten de klemmen.
Ik gebruik een beetje schuim bij de klemmen om fluiten tegen te gaan.
Je kan ze niet op de langste stand van de dakkoffer zetten want dan raakt de dakkoffer het dak in het midden. Zet je de rails meer naar het midden kom je dus meer op de bolling van het dak en raak je het dak dus niet. De rails is dus wel lekker laag!
Maar waarschijnlijk niet de stilste dakdragers. Whistle bars hebben meestal wel minder draagvermogen....?
We hebben niet eens een beest in huis, maar bij tochtjes in de bergen/bos, staan er toch redelijk vaak flinke modderpoten (oftewel bergschoenen) in de kofferbak.
Dus onze verse Ford Kuga maar even voorzien van een degelijke rubbermat + 'Doggy Mat' extension:
:strip_exif()/f/image/zujEuwQvVzXDVmEQcG8iB9He.jpg?f=fotoalbum_large)
Die extra flap zit met twee kunststof drukknopen vast. Die pak je eruit, je draait 'm om en klikt 'm weer vast. Dan ligt die rubber flap over de bumper:
:strip_exif()/f/image/kMjoHbBz4KQOwUNX1a5DEzn6.jpg?f=fotoalbum_large)
Verschillende leveranciers verkopen deze matten. Ik had 'm via amazon.de besteld.
ASIN: B08MFMMFCJ
ASIN: B0771PHLDY
Begin augustus moest ik 4 tientjes voor de grote mat betalen en 30 euro voor die 'Doggy Mat'.
Dus onze verse Ford Kuga maar even voorzien van een degelijke rubbermat + 'Doggy Mat' extension:
:strip_exif()/f/image/zujEuwQvVzXDVmEQcG8iB9He.jpg?f=fotoalbum_large)
Die extra flap zit met twee kunststof drukknopen vast. Die pak je eruit, je draait 'm om en klikt 'm weer vast. Dan ligt die rubber flap over de bumper:
:strip_exif()/f/image/kMjoHbBz4KQOwUNX1a5DEzn6.jpg?f=fotoalbum_large)
Verschillende leveranciers verkopen deze matten. Ik had 'm via amazon.de besteld.
ASIN: B08MFMMFCJ
ASIN: B0771PHLDY
Begin augustus moest ik 4 tientjes voor de grote mat betalen en 30 euro voor die 'Doggy Mat'.
@ehtweak zeker handig! Ik heb daar niet op gelet tijdens het kopen en heb het “beschermingspakket” erbij gekocht voor € 380,-, daar zitten rubberen matten bij voor voor- en achter, kofferbak, beschermstrook voor bumper (kofferbak) en spatlappen.
Deze stevige bumperbescherming kostte me 20 euro:henry84 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:43:
beschermstrook voor bumper (kofferbak) en spatlappen.
:strip_exif()/f/image/9t2n5PXrysih3Fi7UhAj5yKG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hAC9R7MTy5hjX6Op1Hv9essU.jpg?f=fotoalbum_large)
En een setje voor alle vier de portierinstapkanten nog eens 20 euro:
:strip_exif()/f/image/QMmjBNtOufS3lLyFCdKiqhVh.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet hier ook duidelijk hoeveel zooi er al snel op je auto zit, bij een ritje over modderige wegen/regen.
[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 24-09-2023 22:29 ]
Iemand al de melding gehad "Noodoproepsysteem storing, onderhoud zsm" waarbij dit vanzelf opgelost geraakte? Ik heb het sinds deze ochtend, auto een minuut of 10 op slot gedaan (dat helpt meestal bij problemen) maar deze blijft. Speakers en radio doen het nog.
Vroeger vaak gehad op mijn Focus (zonder bijwerkingen) maar daar verdween het vanzelf.
Vroeger vaak gehad op mijn Focus (zonder bijwerkingen) maar daar verdween het vanzelf.
Ja, een keer gehad. Paar uur later was het weg.WhiteDog schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:14:
Iemand al de melding gehad "Noodoproepsysteem storing, onderhoud zsm" waarbij dit vanzelf opgelost geraakte? Ik heb het sinds deze ochtend, auto een minuut of 10 op slot gedaan (dat helpt meestal bij problemen) maar deze blijft. Speakers en radio doen het nog.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wow nice, waar heb je deze vandaan als ik vragen mag?ehtweak schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:27:
[...]
Deze stevige bumperbescherming kostte me 20 euro:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En een setje voor alle vier de portierinstapkanten nog eens 20 euro:
[Afbeelding]
Je ziet hier ook duidelijk hoeveel zooi er al snel op je auto zit, bij een ritje over modderige wegen/regen.
Krijg deze ook al jaren regelmatig in mijn Focus. Inderdaad na een paar uur weg. Zoals ik hier dus lees, heb ik er straks ook weer last van als ik mijn nieuwe Kuga krijg. Jammer 🥺WhiteDog schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:14:
Ik heb dit in het begin ook gehad. Bleek dat de internetmodem defect was. Een nieuwe module erin gezet, update en probleem was opgelost.WhiteDog schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:14:
Ik heb die melding ook in de focus gehad (werd opgelost door software update bij de dealer) Kuga kan ik nog niets over zeggen, die komt in december…
[ Voor 24% gewijzigd door henry84 op 26-09-2023 23:30 ]
Super thanks!ehtweak schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:51:
@JazZ! Via amazon.de
ASIN B098XQGMY1
en
ASIN B099FJ2G88
Suk6!
Dit vroeg ik mij ook af, ik ga hetzelfde doen. Het lijkt mij geen probleem want er zijn ook genoeg laadpalen op de markt die ditzelfde doen. Dat zal op dezelfde manier gaan lijkt mij.Bertje9999 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:23:
Goede dag,
Binnenkort wordt onze nieuwe Kuga opgeleverd. We hebben zonnepanelen waarmee ik d.m.v. een HomeWizard Wi-Fi P1 Meter uit kan lezen of ik overcapaciteit heb. Homewizard heeft ook een Energy Socket in het assortiment die je aan kan laten sturen door de P1 meter. Dus aanzetten als er een bepaalde overcapaciteit is, en uitzetten als er minder dan een bepaalde waarde wordt geleverd, of als er meer opbrengst verbruikt.
Dan nu mijn vraag m.b.t. het bijladen van de batterij:
Kun je ongestraft de stroomtoevoer tijdens het opladen aan- en uitzetten? Of moeten er bepaalde handelingen uitgevoerd worden om laden te starten/stoppen?
B.v.d. voor de te nemen moeite!
Grtz,
Bert.
Wat betreft handelingen doen voor starten stoppen zijn er niet. Het is net een stopcontact, hij begint gelijk met laden als je hen aansluit. Je moet alleen het ontgrendel knopje indrukken om de stekker te verwijderen.
De app heeft toch functies om uitgesteld laden aan te zetten dacht ik?Nedora schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:38:
[...]
Dit vroeg ik mij ook af, ik ga hetzelfde doen. Het lijkt mij geen probleem want er zijn ook genoeg laadpalen op de markt die ditzelfde doen. Dat zal op dezelfde manier gaan lijkt mij.
Wat betreft handelingen doen voor starten stoppen zijn er niet. Het is net een stopcontact, hij begint gelijk met laden als je hen aansluit. Je moet alleen het ontgrendel knopje indrukken om de stekker te verwijderen.
Ja ook dat, dus de stroom onderbreken lijkt mij geen probleemDraakje5 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:12:
[...]
De app heeft toch functies om uitgesteld laden aan te zetten dacht ik?
Maar waarom zou je in vredesnaam je laden stoppen en starten, zolang de salderingsregeling er is maakt het niet uit, het lijkt mij alleen maar slecht voor de apparatuur/omvormer etc...
(Mijn Zappi laadpaal kan zelf "optoeren en aftoeren" op basis van zonnestroom, ik gebruik het (nog) niet)
(Mijn Zappi laadpaal kan zelf "optoeren en aftoeren" op basis van zonnestroom, ik gebruik het (nog) niet)
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Vraagje; passen 235/50/r18 met ET45 op een Kuga MK3? Ze komen van een Kuga uit 2016
Goedemorgen,
Heerlijke auto de KugaPHEV.
Heb nu ca. 1000km gereden, zoveel mogelijk elektrisch is de sport.
Ervaringen: Ik kan 12,5Kwh laden tot vol - bij 17graden buitentemp, verwarming/airco uit lukt het om 74 km te rijden totdat hij leeg is en de motor mee gaat doen!
Twee vragen:
Naast de ANWB laadpas (57cnt/kwh) wil ik graag ook laden bij de Shell stations langs de snelweg.
Kan dat met een Kuga Phev - Shell heeft het over een snellaadfunctie?
En ik las een verslag van iemand met de Kuga PHEV die bij een rit >> 70km het eerste deel in de ECOstand en EVlater rijdt, bij een volle accu zou het regeneren het beste resultaat geven. In de ECO stand remt hij bij gas loslaten inderdaad meer op de motor af. Of is de "L" stand dan nog beter?
Ervaringen mee?
Ervaringen: Ik kan 12,5Kwh laden tot vol - bij 17graden buitentemp, verwarming/airco uit lukt het om 74 km te rijden totdat hij leeg is en de motor mee gaat doen!
Twee vragen:
Naast de ANWB laadpas (57cnt/kwh) wil ik graag ook laden bij de Shell stations langs de snelweg.
En ik las een verslag van iemand met de Kuga PHEV die bij een rit >> 70km het eerste deel in de ECOstand en EVlater rijdt, bij een volle accu zou het regeneren het beste resultaat geven. In de ECO stand remt hij bij gas loslaten inderdaad meer op de motor af. Of is de "L" stand dan nog beter?
Ervaringen mee?
Waarom zou je langs de snelweg gaan laden? Sta je dan uren stil bij de Shell?
57ct/kw vind ik aardig aan de prijs. Hier betalen we 30ct kw bij Vattenfall openbare laadstations.
57ct/kw vind ik aardig aan de prijs. Hier betalen we 30ct kw bij Vattenfall openbare laadstations.
57 cent is inderdaad absurd, dan is benzine goedkoper volgens mij. En de Kuga heeft geen snellaadfunctie. Dat lijkt me bewust want anders kan je 10 keer per dag laden en dan gaat het wel hèèl hard met de laadcycli.
En regenereren met volle accu.. waar moet die energie heen dan met een volle accu..?
En regenereren met volle accu.. waar moet die energie heen dan met een volle accu..?
[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 02-10-2023 09:31 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Antw.
Anwb lijkt op dit moment bij alle palen 57cnt. te rekenen. Dat waren voor mij totzover 3 verschillende aanbieders in Delft(woonplaats)
Is dat met andere laadpassen beter?
Eneco is ook goedkoper bij zn eigen palen.. maar die zijn hier niet in de buurt.
Bij een accuvulling van 80-90% en stand EVLater zou het regeneren beter werken. In die stand wordt de opgewekte energie direct gebruikt icm de motor totdat de accuvulling weer daalt tot die 80-90%
De ECO-stand van de automaat zou dan nog meer opleveren.
Doe je dat met een lege accu, dan zou dat minder elektrische km's opleveren.
Ervaring mee?
Anwb lijkt op dit moment bij alle palen 57cnt. te rekenen. Dat waren voor mij totzover 3 verschillende aanbieders in Delft(woonplaats)
Is dat met andere laadpassen beter?
Eneco is ook goedkoper bij zn eigen palen.. maar die zijn hier niet in de buurt.
Bij een accuvulling van 80-90% en stand EVLater zou het regeneren beter werken. In die stand wordt de opgewekte energie direct gebruikt icm de motor totdat de accuvulling weer daalt tot die 80-90%
De ECO-stand van de automaat zou dan nog meer opleveren.
Doe je dat met een lege accu, dan zou dat minder elektrische km's opleveren.
Ervaring mee?
Mijn sommetje.
Bij 57cent/kwh zou het niet interessant zijn om elektrisch te rijden.
Ben geen rekenmeester maar doe een poging:
Route is 3/4 snelweg gevolgd door provincie en restje stad.
Vertrek met lege accu, met regeneren, op snelweg 120km/u, verbruik 4.8liter/100km is 1:20,8
Bij een benzineprijs van TangoDelft 2.079 is dat 2.079/20.8 is dat 0,0999 cent/km
Zelfde soort route met volle accu. ook 120km/u op snelweg.
Bij afstanf 69kilometer gereden stond accu op 0 kilometer
Voor een volle lading van 12.4kwh rekende de anwb 7.06 incl btw
7.06/69 kilometer is 0,102 cent/km
Dus voor dit soort ritten zit hier blijkbaar het omslagpunt.
Conclusie.. voor het milieu is de benzine te goedkoop, of de KWh prijs te hoog.
Mee eens? andere sommetjes?
Bij 57cent/kwh zou het niet interessant zijn om elektrisch te rijden.
Ben geen rekenmeester maar doe een poging:
Route is 3/4 snelweg gevolgd door provincie en restje stad.
Vertrek met lege accu, met regeneren, op snelweg 120km/u, verbruik 4.8liter/100km is 1:20,8
Bij een benzineprijs van TangoDelft 2.079 is dat 2.079/20.8 is dat 0,0999 cent/km
Dat laatste had ik ook gelezen en uiteraard geprobeerd. Wat ik gelijk had is dat je wel met je knop naar EV later kan maar dat het niet werkt. De motor gaat niet aan. Bij mij gaat de motor pas aan onder de 80% van de accu.GBvanHoek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:02:
Goedemorgen,
Twee vragen:
Ervaringen mee?
Je kan wel extra gas geven om de motor aan te laten gaan maar dan gaat hij alsnog uit.
Dus broodje aap wat mij betreft omdat het systeem zo niet werkt.
Dat bereik is vèèl te rooskleurig op de snelweg: er is echt 0% kans dat je 69 kilometer haalt bij 120km/h. Bij die snelheid is het reële bereik eerder krap aan 35km/40km.GBvanHoek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:27:
Bij 80km/h maak je een kans, maar die is alsnog zeer laag dat je dat haalt
Met een bereik van 40km kost het ineens € 0,1765 per km.
Voor wie er interesse in heeft, Consumentenbond heeft weer een nieuwe lijst lease-voortuigen waarin de Kuga goed voorkomt
.
https://autoleasecollectief.consumentenbond.nl/wizard
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb eerder al eens gevraagd of iemand zijn claxon heeft laten vervangen of op een andere manier veranderd zodat er niet zo’n armoedig Ford Ka geluid uitkomt.
@JohnvSt zoals ik eerder zei kun je gewoon een tweede Horn erin laten zetten waardoor er wel een goed geluid uit komt. Ik ga dit wel doen zodra ik de auto heb..
Ik zit net even te kijken, maar er zitten nog aardig wat haken en ogen aan. De prijs die je ziet is niet wat je uiteindelijk kwijt zal zijn.Kecin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:56:
Voor wie er interesse in heeft, Consumentenbond heeft weer een nieuwe lijst lease-voortuigen waarin de Kuga goed voorkomt.
Ik zeg niet dat het te duur is, maar staar je niet blind op de prijs zonder de opties te bekijken
[ Voor 10% gewijzigd door mathelicious op 03-10-2023 18:55 ]
De prijzen zijn inderdaad de laatste jaren flink omhoog gegaan, en ik verwacht dat deze maandbedragen (als je nu afsluit) omhoog gaan door de verhoging van wegenbelasting voor PHEV's. Die worden doorberekend aan de klant. Ik heb nog een E-Golf voor 299 per maand full option, een 2-serie Cabrio voor 499, dat soort geld. En dan 10.000KM en 48 maanden. Hoef je nu niet meer mee aan te komen. Of zo'n private-lease dan bij je past is momenteel zeer verschillend per persoon. De een die koopt de auto van zn spaarcenten, de ander leased zakelijk, en nog weer iemand anders doet huur-koop of een variant van dit alles. Ligt echt aan je inkomen, zekerheid van inkomen, je wensen de komende jaren, je budgetten en je mobiliteitswensen. Consumentenbond is overigens wel erg transparant vergeleken met andere lease-sites.mathelicious schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:51:
[...]
Ik zit net even te kijken, maar er zitten nog aardig wat haken en ogen aan. De prijs die je ziet is niet wat je uiteindelijk kwijt zal zijn.
Ik zeg niet dat het te duur is, maar staar je niet blind op de prijs zonder de opties te bekijken
Mijn schoonouders hebben hun Kuga overigens ingeruild (2020 model met unieke kleur) tegen 2023 versie, grijs wederom met volledig ST-Line pakket en wat er te krijgen is.
Zelf vind ik de auto nogal hobbelig rijden (ik kom ook veel uit het VAG Segment) en de infotainment zit met letterlijk in de weg. Voor de rest qua ruimte en praktische zaken een mooie auto! Maar ik kon er in een kleine 500km niet heel zuinig mee rijden, moet wel aangeven dat ik hem wel even op zn staart heb getrapt. Op de 1 of andere manier als je in een X5 o.i.d. zit lijkt die kleiner te zijn dan de Ford tijdens het rijden, dat had ik niet verwacht. Had hem op de shortlist, want je krijgt best veel auto voor het geld, maar er nu toch helaas maar afgehaald. Ik snap wel waarom mensen hem hier bezitten. Als je wil kan je er zuinig mee rijden, plek zat voor kinderen of passagiers, trekgewicht dikke prima, veiligheidsopties ideaal, etc.
[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 03-10-2023 19:23 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Valt mee toch? 468 kan je hem gewoon voor rijden op basis van 12 maanden 10dkm.... Misschien drie euro erbij voor consumentenbond abonnement.mathelicious schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:51:
[...]
Ik zit net even te kijken, maar er zitten nog aardig wat haken en ogen aan. De prijs die je ziet is niet wat je uiteindelijk kwijt zal zijn.
Lijkt mij een nette prijs
Wel jammer dat er geen andere opties mogelijk zijn (bijvoorbeeld 't veiligheidspakket met ACC)
[ Voor 8% gewijzigd door nooberke op 04-10-2023 09:07 ]
Dan heb je bijvoorbeeld geen inzittenden verzekeringnooberke schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:06:
[...]
Valt mee toch? 468 kan je hem gewoon voor rijden op basis van 12 maanden 10dkm.... Misschien drie euro erbij voor consumentenbond abonnement.
Lijkt mij een nette prijs
Wel jammer dat er geen andere opties mogelijk zijn (bijvoorbeeld 't veiligheidspakket met ACC)
10.000 km rijden voor 6.000 euro vind ik aardig aan de prijs. Excl. brandstof.
Dat is 0.60 cent per km.
Dat is 0.60 cent per km.
468 pmDraakje5 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:17:
10.000 km rijden voor 6.000 euro vind ik aardig aan de prijs. Excl. brandstof.
Dat is 0.60 cent per km.
daarvan ben je kwijt aan wegenbelasting 30 (nu, in 2026: € 100)
Verzekering +-€80.
Dus ongeveer €350 pm / €4.250 pj aan afschrijving.
Dat is niet gek voor één jaar rijden en weer inruilen. Wil je goedkoper dan moet je veel langer doorrijden.. En zelfs dan is dat lastig voor een leasecontract, lukt denk ik alleen bij koop. Maar met de stijgende wegenbelasting voor plug in verwacht ik dat ze gebruikt zo goed als onverkoopbaar zullen zijn. Dus reken op hele forse afschrijving.
Ze hebben ook de ST line met Driver Assistance Pack, Winter Pack, Technology Pack, 19" lichtmetalen velgen & Panoramadak. Daar zit alles wel op maar betaal je ook €150 pm meer.
[ Voor 22% gewijzigd door bombadil op 04-10-2023 20:42 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Sinds kort staat de Ford Sync software na elke start van de auto weer ingesteld op Engels. Ik stel hem in op Nederlands, maar de volgende keer is het weer teruggezet. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en/of een oplossing kennen? Ik heb al een grote reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd. Dat hielp niet.
De kuga heeft toch verkeersbordenherkenning?
Ik heb twee dagen een XC40 meegehad maar die herkent de verkeersborden 100x beter en ziet echt wat er op een bord langs de weg staat.
Ik heb twee dagen een XC40 meegehad maar die herkent de verkeersborden 100x beter en ziet echt wat er op een bord langs de weg staat.
Wat is er mis met de herkenning van de Kuga dan? De Kuga herkend ook gewoon wat er op de borden staat. Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ‘m op een fout betrapte.Draakje5 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:53:
Ik rijd er nu een maandje mee, maar ik moet zeggen, dat werkt, tot nu toe, eigenlijk prima.Draakje5 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:53:
Schakelt, ook binnen de bebouwde kom, van [30], [50], [70], [80] en vice versa.
Dan moet ik dat morgen ff checken.
Deze gaf zelfs aan (100)+tijd ( dus 130 of 120 na7 uur etc) of (//) in duitsland van onbeperkt.
Kan me niet herinneren van de Kuga. Soms gewoon niks terwijl er wel een bord staat.
Deze gaf zelfs aan (100)+tijd ( dus 130 of 120 na7 uur etc) of (//) in duitsland van onbeperkt.
Kan me niet herinneren van de Kuga. Soms gewoon niks terwijl er wel een bord staat.
[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 06-10-2023 20:51 ]
Dat werkt AFAIK ook gewoon in de Kuga. Vandaag toevallig nog even de grens over gegaan bij Arnhem en dan staat precies dat bord in beeld…
Dat 100+tijd doet de Kuga dan niet
Volgens mij..
Dat 100+tijd doet de Kuga dan niet
[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 06-10-2023 21:00 ]
Oke, ja het werkt inderdaad. Vond die van de Volvo wat mooier en leek geavanceerder met de snelheden per tijd. Waarschijnlijk daarom de twijfels..Glashelder schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:59:
Dat werkt AFAIK ook gewoon in de Kuga. Vandaag toevallig nog even de grens over gegaan bij Arnhem en dan staat precies dat bord in beeld…
Dat 100+tijd doet de Kuga dan nietVolgens mij..
Op de website bij Ford staat nu een levertijd van 28 weken voor een nieuwe Ford Kuga. Is dit de werkelijke levertijd? wat is jullie ervaring hiermee?
Ik ben gisteren door de dealer gebeld dat mijn Kuga midden / eind december wordt verwacht, maar dat januari ook niet uit te sluiten is. Heb hem begin augustus besteld. Dus houdt zeker rekening met 20+ wekentheprent schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:06:
Op de website bij Ford staat nu een levertijd van 28 weken voor een nieuwe Ford Kuga. Is dit de werkelijke levertijd? wat is jullie ervaring hiermee?
Hello darkness my old friend
Ik heb augustus besteld, wordt medio december verwacht. Bouwdatum staat op 10 november.theprent schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:06:
Ik ben nieuw op het forum, mijn huidige auto is een Ford Kuga Ecoboost 1.5 150 pk uit 2019. In bestelling staat een Ford Kuga PHEV ST-line in Lucid Red, met opties Driver Assistance Pack, Winterpack, Wegklapbare trekhaak en Reservewiel.
Tijdens het rondneuzen op internet naar recensies over Ford Kuga PHEV kwam ik het volgende tegen over H7 halogeenlampen:
“Aan de halogeen koplampen heb ik wel wat kunnen doen, ik heb de H7 halogeen lamp eruit gehaald en hier Osram night breaker Led ingestoken en deze werken perfect 👍.”
Aanpassingen die met Forscan mogelijk zijn:
(zelf heb ik geen forscan)
-mistlampen gebruiken als bochtverlichting
-deuren automatisch op slot vanaf 20km/u
-achterlichten werken nu ook als DRL
-opstartscherm met ST logo (persoonlijke smaak, andere keuzes mogelijk)
-automatisch grootlicht (staat actief maar nog niet werkende, dus nog wat uitzoeken)
-klimaatcontrole bedienbaar via sync3 scherm
-stuurverwarming bedienbaar via sync3 scherm
-er is de mogelijkheid voor activatie alarm (ik heb dit niet gedaan)
Bij de dealer heb ik al geïnformeerd of achterlichten bij DRL en autolock mogelijk is, maar kreeg een wat vaag antwoord. Waarschijnlijk mag dit niet van Ford NL.
Tijdens het rondneuzen op internet naar recensies over Ford Kuga PHEV kwam ik het volgende tegen over H7 halogeenlampen:
“Aan de halogeen koplampen heb ik wel wat kunnen doen, ik heb de H7 halogeen lamp eruit gehaald en hier Osram night breaker Led ingestoken en deze werken perfect 👍.”
Aanpassingen die met Forscan mogelijk zijn:
(zelf heb ik geen forscan)
-mistlampen gebruiken als bochtverlichting
-deuren automatisch op slot vanaf 20km/u
-achterlichten werken nu ook als DRL
-opstartscherm met ST logo (persoonlijke smaak, andere keuzes mogelijk)
-automatisch grootlicht (staat actief maar nog niet werkende, dus nog wat uitzoeken)
-klimaatcontrole bedienbaar via sync3 scherm
-stuurverwarming bedienbaar via sync3 scherm
-er is de mogelijkheid voor activatie alarm (ik heb dit niet gedaan)
Bij de dealer heb ik al geïnformeerd of achterlichten bij DRL en autolock mogelijk is, maar kreeg een wat vaag antwoord. Waarschijnlijk mag dit niet van Ford NL.
@PimZ Gefeliciteerd met je nieuwe Kuga PHEV.
Waar ik dan heel erg benieuwd naar ben: heb je die aanpassing met FORScan zelf gedaan of laten doen?
En door wie/hoe dan?
Een aantal van de genoemde opties wil ik ook graag geactiveerd hebben.
Maar de Ford garage kon alleen autolock inschakelen (maar daar moest ik wel een aparte afspraak voor maken). En achterlichten i.c.m. DRL wilden (konden?) ze niet doen.
Waar ik dan heel erg benieuwd naar ben: heb je die aanpassing met FORScan zelf gedaan of laten doen?
En door wie/hoe dan?
Een aantal van de genoemde opties wil ik ook graag geactiveerd hebben.
Maar de Ford garage kon alleen autolock inschakelen (maar daar moest ik wel een aparte afspraak voor maken). En achterlichten i.c.m. DRL wilden (konden?) ze niet doen.
@ehtweak Dankjewel, mijn auto moet nog geleverd worden (27/7 besteld). De aanpassingen met forscan vond ik bij een review in Autoweek (https://www.autoweek.nl/r...ga-2-5-phev-st-line-2023/) ook de vervanging van de H7 halogeen lampen voor led-lampen.
Bij levering van de auto wil ik in ieder geval dat bij de trekhaak de geschakelde voeding wordt aangesloten ivm trekken van een caravan. Het is afwachten of autolock en achterlichten bij DRL lukt en anders zoeken naar iemand in de omgeving Amsterdam met Forscan.
Bij levering van de auto wil ik in ieder geval dat bij de trekhaak de geschakelde voeding wordt aangesloten ivm trekken van een caravan. Het is afwachten of autolock en achterlichten bij DRL lukt en anders zoeken naar iemand in de omgeving Amsterdam met Forscan.
[ Voor 8% gewijzigd door PimZ op 13-10-2023 09:12 ]
ik heb ergens gehoord dat de halogeen-lampen tegenwoordig standaard worden vervangen led-koplampen? De dealer gaf aan dat dit ook afhankelijk is van de voorraad die ze hebben. Zo had een klant een tijd terug blijkbaar gratis elektrische stoelen gekregen, omdat de niet elektrische variant niet beschikbaar was.
Zou wel een leuke upgrade zijn, want zeg nou zelf.. halogeen op een moderne auto is een beetje meh
Zou wel een leuke upgrade zijn, want zeg nou zelf.. halogeen op een moderne auto is een beetje meh
Hello darkness my old friend
Hallo,
Ik heb vandaag mijn nieuwe Ford Kuga ST X line opgehaald in Platinum wit.
Eerste wat opviel is trilling in de auto en stuur richting 100 en harder.
De dealer zei rij er even een week in, want de auto heeft een tijd stil gestaan etc.
Is dat reëel of even te wachten ?
Je zou denken onbalans is onbalans (wielen/banden)
Zijn overigens 19 inch banden
De dealer zei rij er even een week in, want de auto heeft een tijd stil gestaan etc.
Totaal geen last van (gehad). Lijkt mij toch het nakijken waard? Misschien een wiel niet goed gebalanceerd of iets dergelijks...
Ik zou er inderdaad even mee rijden en een paar dagen wachten. Een auto die (lang) stilstaat kan gaan trillen omdat de banden vlakker zijn geworden. Ik heb hetzelfde gehad met een andere auto.EdvanAl schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:59:
Hallo,
Verder, dit is het PHEV topic. Heb je ook een PHEV? Anders doet mij dit denken aan het probleem dat wij bij de Focus hadden, cilinderuitschakeling. De reden waarom ik alleen voor een PHEV wilde gaan, die heeft geen cilinderuitschakeling. De normale Kuga heeft/had ook cilinderuitschakeling. En dat merkte je (pas) rond de 90-100 km/h.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 13-10-2023 20:09 ]
Ik heb er inmiddels ruim 1800km mee gereden met onze Kuga PHEV. En ik moet zeggen; het bevalt uitstekend! Het relaxte elektrisch rijden is gewoonweg heerlijk.
Naar mijn werk en terug is dagelijks 50km. En dat kan ruimschoots op een acculading. Meestal geeft 'ie bij thuiskomst aan dat er nog 10-15km rijbereik elektrisch over zou zijn.
De route is zo'n beetje de helft binnen de bebouwde kom en de helft over 80km wegen. Met heel veel rotondes hier in de Flevopolder.
En dan het energieverbruik.
Gisteren een flink stuk gereden met onze Kuga. Ruim meer dan de ca. 60km die ik normaliter volledig elektrisch kan rijden. Dus het ICE gedeelte was ook nog ff van de partij.
Dat betekende wel dat afgelopen nacht er een volle lading elektrische energie in moest.
Heb het ff gecheckt:
Tussen 02:00 en 05:09h was 'ie bezig met laden @ 3,6kW.
M.a.w. 3 uur en 9 minuten = 3,15 uur x 3,6 x 29 cent/kWh (dat was het dynamische tarief afgelopen nacht) = € 3,29 voor een volle accu. Waar dan weer ruim 60km mee gereden kan worden.
En komende nacht is het tarief effectief nog maar 17 cent/kWh (dat is all-in prijs inclusief alle belastingen en heffingen).
Naar mijn werk en terug is dagelijks 50km. En dat kan ruimschoots op een acculading. Meestal geeft 'ie bij thuiskomst aan dat er nog 10-15km rijbereik elektrisch over zou zijn.
De route is zo'n beetje de helft binnen de bebouwde kom en de helft over 80km wegen. Met heel veel rotondes hier in de Flevopolder.
En dan het energieverbruik.
Gisteren een flink stuk gereden met onze Kuga. Ruim meer dan de ca. 60km die ik normaliter volledig elektrisch kan rijden. Dus het ICE gedeelte was ook nog ff van de partij.
Dat betekende wel dat afgelopen nacht er een volle lading elektrische energie in moest.
Heb het ff gecheckt:
Tussen 02:00 en 05:09h was 'ie bezig met laden @ 3,6kW.
M.a.w. 3 uur en 9 minuten = 3,15 uur x 3,6 x 29 cent/kWh (dat was het dynamische tarief afgelopen nacht) = € 3,29 voor een volle accu. Waar dan weer ruim 60km mee gereden kan worden.
En komende nacht is het tarief effectief nog maar 17 cent/kWh (dat is all-in prijs inclusief alle belastingen en heffingen).
Zeker een PHEVDraakje5 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:09:
[...]
Ik zou er inderdaad even mee rijden en een paar dagen wachten. Een auto die (lang) stilstaat kan gaan trillen omdat de banden vlakker zijn geworden. Ik heb hetzelfde gehad met een andere auto.
Verder, dit is het PHEV topic. Heb je ook een PHEV? Anders doet mij dit denken aan het probleem dat wij bij de Focus hadden, cilinderuitschakeling. De reden waarom ik alleen voor een PHEV wilde gaan, die heeft geen cilinderuitschakeling. De normale Kuga heeft/had ook cilinderuitschakeling. En dat merkte je (pas) rond de 90-100 km/h.
Vraagje.
Ik lees verschillende waardes.
Hoelang duurt het opladen van jullie Kuga bij een 11kwh openbare laadpaal?
Ik lees verschillende waardes.
Hoelang duurt het opladen van jullie Kuga bij een 11kwh openbare laadpaal?
3 uur en 20 min ongeveer dacht ik. Kan het niet zien in de geschiedenis want ik haal m er nooit precies uit als ie vol is.
Ja zo iets, Kuga laadt maximaal met 3,7kW, zelfde als een granny lader met 16A
Bij mijn huidige Kuga Ecoboost 1.5 blijft de laatst opgeslagen keuze (lane assist) staan.Gateman schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:18:
[...]
Ook Lane assist staat standaard aan……moet je dus ook wegdrukken als je dat niet wil.
Op de site focusclub.nl staan beschreven hoe je dit bij de Kuga PHEV kan aanpassen.
opmerking: De functie Lane Departure Warning wordt ingeschakeld na elke ontstekingscyclus. Voer de procedure uit om Lane Departure te wijzigen van “Standaard aan” in “Laatst opgeslagen”.
1. Zet het contact aan.
2. Wacht minimaal 15 seconden.
OPMERKING: Stappen 3 en 4 moeten binnen 60 seconden worden voltooid, anders moet de hele procedure worden herhaald.
3. Houd de AAN/UIT-schakelaar - Lane Departure Warning minstens 1 seconde ingedrukt en laat de schakelaar dan los.
4. Herhaal stap 3 nog vier keer.
5. De indicator - Lane Departure Warning knippert twee keer om te bevestigen dat de Lane Departure Warning is gewijzigd van de instelling “Standaard aan” naar “Laatst opgeslagen”.
6. Voer een ontstekingscyclus uit om de bijgewerkte Lane Keeping Assist-instelling te bevestigen.
7. Voer dezelfde procedure uit om terug te schakelen naar Standaard aan.
Mijn Kuga PHEV is in bestelling, kan het daarom nog niet uitproberen 😉
Meer mensen last van Carplay wat ineens niet werkt bij de Kuga.
Ineens werkt het niet meer!!!
Kabel die ik gebruik is en nieuwe originele Apple kabel icm een iohone 14 pro.
Van het ene moment op het andere moment nada.
Kan het niet meer fixen
Kan het niet meer fixen
De eerste 300 km zitten erop.EdvanAl schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:59:
Hallo,
100 op de snelweg is niet echt dat je zegt lekker.
130 rijden is het helemaal een drama.
Stuur trilt iets, maar met name de zetels en de hoofd steunen achter trillen.
Dat moet toch goed zijn gebalanceerd vanuit de fabriek?
De proefritten die ik gemaakt heb in de Kuga('s) reden allenaal super op die snelheid.
Wel ziek van.
Hoop iets simpels anders begint de ellende weer
Hallo,
Vandaag een offerte laten opstellen voor de ST-line X, winter pack en Technology pack. Chrome Blue
Ik twijfel over aanvullende garantie af te sluiten met 2 + 2 jaar, Wat adviseren jullie?
Wij rijden gemiddeld 15.000 per jaar.
Vandaag een offerte laten opstellen voor de ST-line X, winter pack en Technology pack. Chrome Blue
Ik twijfel over aanvullende garantie af te sluiten met 2 + 2 jaar, Wat adviseren jullie?
Als ik het goed heb, kun je de verlengde garantie later ook nog aanschaffen. Staat volgens mij in de kleine lettertjes. Ik heb er iig voor gekozen om er mee te wachten.theprent schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:16:
Edit: https://www.ford.nl/eigen...anties/verlengde-garantie
Het zijn niet eens zo'n kleine lettertjes 😁
[ Voor 13% gewijzigd door Bertje9999 op 15-10-2023 08:47 ]
Bedankt !Bertje9999 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:43:
[...]
Als ik het goed heb, kun je de verlengde garantie later ook nog aanschaffen. Staat volgens mij in de kleine lettertjes. Ik heb er iig voor gekozen om er mee te wachten.
Edit: https://www.ford.nl/eigen...anties/verlengde-garantie
Het zijn niet eens zo'n kleine lettertjes 😁
Als ik de voorwaarden lees staat dit er inderdaad zo in.
Dan wacht ik nog max 2 jaar om te beslissen wat te doen.
Ja, al twee keer. Enige wat echt werkt is Sync3 resettenEdvanAl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:47:
Kan het niet meer fixen
Laatste keer is gelukkig alweer maanden geleden. Tijdens de vakantie, als je het echt nodig hebt..

Welke sync 3 versie draait er?EdvanAl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:47:
Kan het niet meer fixen
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Dan zou ik hem eerst eens updaten, er is dan geloof ik al 2 of 3 subversieve nieuwer uit.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
@EdvanAl Ik heb onze Kuga PHEV, gelijk na aflevering, nu ruim een maand geleden, geüpdatet naar
SYNC-versie 3.4.23188
Dat is imho nog steeds de meest recente versie.
Herkent iemand dit probleem:
"Verbind een telefoon"
Die melding krijg ik soms wel, soms niet.
Meestal als ik 's-ochtends naar m'n werk ga, en de telefoon in m'n rugzak op de achterbank ligt, dan verbind 'ie 'm prima. Maar als ik dan halverwege dag weer verder wil, blijft de Kuga mekkeren van "Verbind een telefoon". En zelfs doe je dat...dan kun je lang wachten. Verbinden ho maar, en geen specifiek melding op de betreffende telefoon.
verbinding via BT, ik maak geen gebruik van een kabel
Eerst dacht ik nog, dat ligt aan de afstand tussen mijn telefoon en het dashboard. Maar zelfs als de telefoon in het oplaadvakje voorin ligt, dan vindt 'ie 'm niet.
Terwijl soms, met de telefoon in een tas in de kofferbak, het wel werkt (da's nog verder weg).
Ik gebruik een Nokia 7.2 met de meest recente Android versie voor dat toestel.
SYNC-versie 3.4.23188
"Verbind een telefoon"
Meestal als ik 's-ochtends naar m'n werk ga, en de telefoon in m'n rugzak op de achterbank ligt, dan verbind 'ie 'm prima. Maar als ik dan halverwege dag weer verder wil, blijft de Kuga mekkeren van "Verbind een telefoon". En zelfs doe je dat...dan kun je lang wachten. Verbinden ho maar, en geen specifiek melding op de betreffende telefoon.
Eerst dacht ik nog, dat ligt aan de afstand tussen mijn telefoon en het dashboard. Maar zelfs als de telefoon in het oplaadvakje voorin ligt, dan vindt 'ie 'm niet.
Terwijl soms, met de telefoon in een tas in de kofferbak, het wel werkt (da's nog verder weg).

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 16-10-2023 20:45 ]
Misschien helpt het om je telefoon opnieuw te koppelen?ehtweak schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:44:
@EdvanAl Ik heb onze Kuga PHEV, gelijk na aflevering, nu ruim een maand geleden, geüpdatet naar
SYNC-versie 3.4.23188
"Verbind een telefoon"
Meestal als ik 's-ochtends naar m'n werk ga, en de telefoon in m'n rugzak op de achterbank ligt, dan verbind 'ie 'm prima. Maar als ik dan halverwege dag weer verder wil, blijft de Kuga mekkeren van "Verbind een telefoon". En zelfs doe je dat...dan kun je lang wachten. Verbinden ho maar, en geen specifiek melding op de betreffende telefoon.![]()
Terwijl soms, met de telefoon in een tas in de kofferbak, het wel werkt (da's nog verder weg).![]()
@PimZ Dat heb ik al een paar keer gedaan.
En vervolgens... is het een dag later weer precies hetzelfde.
't Is ook niet dat 'ie niet wil koppelen; dat gaat prima en vlot. Maar een volgende keer is het bijna iedere dag dat de twee of derde rit van die dag, de telefoon NIET meer gezien wordt?
En de volgende ochtend werkt alles gewoon weer.
En vervolgens... is het een dag later weer precies hetzelfde.
't Is ook niet dat 'ie niet wil koppelen; dat gaat prima en vlot. Maar een volgende keer is het bijna iedere dag dat de twee of derde rit van die dag, de telefoon NIET meer gezien wordt?
En de volgende ochtend werkt alles gewoon weer.
Op het moment dat CarPlay niet werkt:
Aan/uit knop en forward ingedrukt houden tot het logo verschijnt voor een ‘soft reset’
Aan/uit knop en forward ingedrukt houden tot het logo verschijnt voor een ‘soft reset’
/f/image/Gw7q8r4cOIEIg5qNgjK5S4ch.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/1dMTtYpna9wyZobzZ0oGK1i6.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/iiKznWHAP2jKOnBeVxDKcIDt.webp?f=fotoalbum_large)
De Ford Kuga wordt eindelijk gelijk getrokken met de Ford Escape in amerika. de facelift is eindelijk net Kuga op de achterkant en de Europese koplampen zonder de side markers. ook de achterlichtunits zijn anders met de rode led verlichting rondom. Hopelijk wordt het vernieuwde model snel gepresenteerd, in ieder geval voordat eind volgend jaar de eerste Ford Kuga politiewagens uitgeleverd worden. Anders rijden ze wel erg snel weer in een oud model rond.
Hoorde van de Dealer dat de facelift Kuga in februari gepresenteerd wordt.. ik heb bewust voor het huidige model gekozen.
Vindt de huidige uitlaten een stuk mooier dan deze rondehenry84 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:01:
Hoorde van de Dealer dat de facelift Kuga in februari gepresenteerd wordt.. ik heb bewust voor het huidige model gekozen.
En hou niet van dat zo'n groot gedeelte in het zwart is onder aan de auto
[ Voor 11% gewijzigd door EdvanAl op 18-10-2023 09:27 ]
Wel als je een oprit hebt van 6km.EdvanAl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:58:
Vraagje wederom.
Na opladen 55 km bereik.
Ben de oprit nog niet af en het is al 49km.
Is dat nornaal?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Met deze (koudere) temperaturen loopt het accubereik inderdaad snel terug helaas.Na opladen 55 km bereik.
Ben de oprit nog niet af en het is al 49km.
Is dat nornaal?
Angry Rabbit
Nee haha
30 meter.
1 km later is het al 35 km.
Dus 20 weg in 2 km rijden.
Ja dat bereik word ook berekend door een gemiddeld verbruik van de afgelopen ritten geloof ik .. Dus als je eens flink doorstampt dan gaat het "toekomstige" bereik ook omlaag.
Als je dan weer eens wat ritjes super zuinig doet, dan gaat het bereik weer omhoog. Maar zoals @KingCrash al zei: De kou helpt niet mee.
Als je dan weer eens wat ritjes super zuinig doet, dan gaat het bereik weer omhoog. Maar zoals @KingCrash al zei: De kou helpt niet mee.
Ben benieuwd, of dat het dan weer voordeliger wordt om gewoon benzine te tanken.. Accu lijkt meer last te hebben van kou dan een benzinemotor.
De rechthoekige uitlaten zit momenteel ook enkel onder de ST-Line, de Titanium en Vignale hebben de ronde uitlaten.EdvanAl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Vindt de huidige uitlaten een stuk mooier dan deze ronde
Dat is vooral afhankelijk van wat je voor je stroom betaaldDraakje5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
Ben benieuwd, of dat het dan weer voordeliger wordt om gewoon benzine te tanken.. Accu lijkt meer last te hebben van kou dan een benzinemotor.
Eh juist, hier nog een cent of 0.35 per kwh. Over een paar maanden zonnepanelen dan is het grotendeels indd een no-brainer.nooberke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
De rechthoekige uitlaten zit momenteel ook enkel onder de ST-Line, de Titanium en Vignale hebben de ronde uitlaten.
[...]
Dat is vooral afhankelijk van wat je voor je stroom betaald
Als omslagpunt reken ik ongeveer met 40-50 cent per kWh. Bij 35 cent kan je ongeveer 2 liter benzine tanken, ook in de winter is op stroom rijden dan nog wel voordeliger. En uiteraard rijd het ook lekkerderDraakje5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
Eh juist, hier nog een cent of 0.35 per kwh. Over een paar maanden zonnepanelen dan is het grotendeels indd een no-brainer.
Benzinemotor slurpt ook als die koud is hoorDraakje5 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:51:
Ik heb dit zelf soort van 'opgelost' door in de koude periode op 'normaal bedrijf' te rijden en dan gewoon meteen de benzinemotor al te laten starten. Op die manier hoeft de auto niet opgewarmd te worden vanuit de accu. De benzinemotor gaat dan pas uit als de motor en auto op temperatuur is, en dan haal je meer kilometers uit de accu. Athans, dat is mijn theorie..
De huidige Kuga Titanium heeft ook ronde uitlaten en bumpers + zijkanten in het zwart. Oops was al beschreven 😃EdvanAl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Vindt de huidige uitlaten een stuk mooier dan deze ronde
[ Voor 3% gewijzigd door PimZ op 18-10-2023 10:30 ]
Ik heb een Vignale met gewoon rechthoekige uitlaten hoornooberke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
De rechthoekige uitlaten zit momenteel ook enkel onder de ST-Line, de Titanium en Vignale hebben de ronde uitlaten.
[...]
Dat is vooral afhankelijk van wat je voor je stroom betaald
Je hebt gelijk, alleen de Titanium (X) heeft de ronde uitlaten.EdvanAl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Ik heb een Vignale met gewoon rechthoekige uitlaten hoor
Interessante theorie wel, je zou zeggen dat je dan op een langere rit een lager verbruik kan halen. De draaiende motor geneert niet enkel warmte maar ook weer stroomGlashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:10:
[...]
Benzinemotor slurpt ook als die koud is hoorMerk je alleen veel minder van..
Ik heb dit zelf soort van 'opgelost' door in de koude periode op 'normaal bedrijf' te rijden en dan gewoon meteen de benzinemotor al te laten starten. Op die manier hoeft de auto niet opgewarmd te worden vanuit de accu. De benzinemotor gaat dan pas uit als de motor en auto op temperatuur is, en dan haal je meer kilometers uit de accu. Athans, dat is mijn theorie..
Volgens mij werkt de verwarming op stroom. Die werkt namelijk ook als de benzinemotor niet draait....
Maar soms is mijn koelvloeistof ook op temperatuur na het starten (in ieder geval niet helemaal koud). Terwijl ik in EV only mode sta.Ginger Tosser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:18:
Volgens mij werkt de verwarming op stroom. Die werkt namelijk ook als de benzinemotor niet draait....
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 18-10-2023 14:31 ]
Inderdaad, volgens mij werkt dat ook soort van hybride
Vermoed dat ie de koelvloeistof elektrisch kan opwarmen. Vind de motor namelijk ook verdacht snel op temperatuur komen als die koud start

Niet. Dat geluid is verplicht vanuit de EU. Als je het uitzet dan voldoet je auto niet meer aan de eisen.
Kan me voorstellen dat dat best problemen kan geven mocht er wel een keer iets mis gaan met achteruit rijden..
Kan me voorstellen dat dat best problemen kan geven mocht er wel een keer iets mis gaan met achteruit rijden..
Mooie theorie!Glashelder schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:10:
[...]
Maar ook aantoonbaar met cijfertjes?
Gelukkig wel.Ginger Tosser schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:18:
En de stoelverwarming, en de spiegelverwarming, en de achterruit-/voorruitverwarming, en de [...].
De range neemt wel significant af met de huidige buitentemperaturen zeg.
's-Nachts laadt onze Kuga op en als ik dan even na zeven uur instap en 'm aanzet, dan zag ik de afgelopen 2 maanden iedere keer een bereik van 60-70km. Terwijl je dan toch ook de airco gebruikte.
Nu is dat al gezakt naar 58km, tendens dalende...
[ Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 19-10-2023 11:45 ]
Nee, maar elektrische verwarming is COP1 en een benzinemotor vergelijk ik met een gasketelehtweak schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Mooie theorie!![]()
Maar ook aantoonbaar met cijfertjes?
Wat grappig. Ze hadden in eco stand beter een ford ka neer kunnen zetten
Of een TeslaDraakje5 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
Wat grappig. Ze hadden in eco stand beter een ford ka neer kunnen zetten
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Viel me van de week ook ineens op, wel leuk gedaan inderdaad!Rickg84 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:03:
Leuk om te zien , weet niet of het iemand anders al is opgevallen . Maar als je in normaal of eco rij stand de cruise control aan zet dan zie je als er een auto voor je rijdt een Mondeo !
En als je dan hem in sport stand zet dan zie je een mustang GT
Vond ik wel een leuk detail
Wie heeft er meer informatie over de L-stand van de automaat? Ik lees er op internet allerlei verschillende verhalen/theorien over maar hoe ga je hier nu op de juiste manier mee om?
De een zegt als je uitrolt de L-knop even snel indrukken en bij optrekken weer uitdrukken, de ander zegt L-knop alleen gebruiken bij afdalingen of remmen met aanhanger. Of L-knop is lage versnelling(?) dus alleen bij "off road"...
Als ik met mijn caravan ga rijden achter mijn auto, laat ik dan de L-stand altijd aan staan?
Zover ik begrijp is de L-stand alleen extra regeneratief remmen dus altijd aan laten staan is dan toch beter zou je zeggen?
Ford garage gaf ook aan het is een "lage versnelling" en je kunt dit als "soort van one-pedal driving" gebruiken.