PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die kortingen op de voorraad Kuga's zijn echt wel fors! Zeker als je vergelijkt met de prijzen van jong tweedehands.ehtweak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:35:
Over een paar weken gaan we onze bestelde Kuga ophalen.
ehtweak in "Levertijd Ford Kuga PHEV ST-line (X)"
Nu vroeg ik me af, heeft er iemand wellicht een afvinklijstje, specifiek voor de Kuga, als je 'm gaat ophalen?
Dus dan bedoel ik; wat zijn de speciale punten waar je op moet letten of die onbeschadigd/werken/aanwezig/kwaliteit/e.d. zijn?
Uiteraard het standaard verhaal zoals bij iedere auto qua beschadigingen, of 'ie goed schoongemaakt is, of alles werkt wat zou moeten werken. Of de bijbehorende documentatie compleet is, of alles er op zit, wat je besteld hebt, e.d.
Aangezien de Ford wereld nieuw voor me is, is het nog ff zoeken naar alle ins en outs.
Kan ik b.v. makkelijk checken of de meest up-to-date s/w aanwezig is in de auto?
Zowel voor het infotainment gebeuren alsmede de interne platform s/w.
Ik ben enigszins bekend met OBDeleven, maar dat is voornamelijk voor het VAG platform.
Veel rijplezier gewenst! Zien er lekker uit die stoelen!Snuitebolletje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:30:
[...]
[Afbeelding]
Vandaag de Titanium met als enige optie de AGR stoelen. Erg blij mee, zitten erg goed.
Hij knijpt 't vermogen enorm bij het wegrijden. Ben wel benieuwd hoe een run van de Kuga er uit ziet op de rollerbank...Online wel gevonden dat het gecombineerd koppel zo'n 435NM is maar nergens een uitdraai kunnen vinden.Glashelder schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:52:
Hebben jullie wel eens geprobeerd met zowel rem + gas weg te rijden?
Ik probeerde dat zondag in dolle bui in een (lege!) parkeergarage en zowaar leidde dat tot wat piepende bandjesOp de weg werkt het niet, en je moet het goed timen, maar heb het idee dat je zo net iets sneller naar de 100 kan
Maar sowieso, de aandrijflijn gedijt het beste bij een rustige rijstijl
[ Voor 17% gewijzigd door nooberke op 31-07-2023 13:25 ]
Bij mij waren de schopsensoren vervangen door dummies omdat ze toen niet leverbaar waren. Effe opletten dus. Was enige opleverpunt.ehtweak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:35:
Over een paar weken gaan we onze bestelde Kuga ophalen.
Nu vroeg ik me af, heeft er iemand wellicht een afvinklijstje, specifiek voor de Kuga, als je 'm gaat ophalen?
Dus dan bedoel ik; wat zijn de speciale punten waar je op moet letten of die onbeschadigd/werken/aanwezig/kwaliteit/e.d. zijn?
Uiteraard het standaard verhaal zoals bij iedere auto qua beschadigingen, of 'ie goed schoongemaakt is, of alles werkt wat zou moeten werken. Of de bijbehorende documentatie compleet is, of alles er op zit, wat je besteld hebt, e.d.
Aangezien de Ford wereld nieuw voor me is, is het nog ff zoeken naar alle ins en outs.
Kan ik b.v. makkelijk checken of de meest up-to-date s/w aanwezig is in de auto?
Zowel voor het infotainment gebeuren alsmede de interne platform s/w.
Ik ben enigszins bekend met OBDeleven, maar dat is voornamelijk voor het VAG platform.
Ik heb in de afgelopen dagen Ford Kuga ST-Line besteld als nieuwe leaseauto met alleen het driver Assistance pakket om wat kosten te drukken. Nu zag ik dat deze alleen halogeen dimlicht heeft. Aanngezien dit niet meer van deze tijd is vroeg ik me af of iemand weet of je deze zelf kunt vervangen met normale LED-lampen of dat hij tegenwoordig zo geleverd wordt?
Hello darkness my old friend
Ik heb hiervoor een lease Fiesta gehad waarbij de dealer een xenon kit had ingebouwd. Die ging stuk, en een andere garage maakte melding bij de leasemij van een 'aftermarket set' die was ingebouwd, en toen brak de hel los. Nu was het brandje hier gelukkig snel geblust nadat bleek dat de dealer de set had ingebouwd, maar het had flink gezeik op kunnen leveren als ik dat zelf had gedaan
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De hoofdreden is het enorme verschil in lichtopbrengst, naast dat het warme witte halogeenlicht totaal niet aansluit bij de witte dagrijverlichting. Natuurlijk ga ik eerst schriftelijk goedkeuring vragen bij de leasemaatschappijGlashelder schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:22:
Volgens mij moet je dat vast kunnen vervangen, maar zou je dat wel op je hals halen?
Ik heb hiervoor een lease Fiesta gehad waarbij de dealer een xenon kit had ingebouwd. Die ging stuk, en een andere garage maakte melding bij de leasemij van een 'aftermarket set' die was ingebouwd, en toen brak de hel los. Nu was het brandje hier gelukkig snel geblust nadat bleek dat de dealer de set had ingebouwd, maar het had flink gezeik op kunnen leveren als ik dat zelf had gedaan
Hello darkness my old friend
Klinkt nogal onheilspellend. Motor kan breken met brand tot gevolg in geval van een zeldzame storing 🙃. Nieuwe software wordt nu ontwikkeld en is derde kwartaal beschikbaar.
Is dat niet de terugroepactie die al een paar weken bekend is?Nedora schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:20:
Zijn er meer mensen die vandaag de brief van Ford ontvangen hebben over een aankomende terugroepactie?
Klinkt nogal onheilspellend. Motor kan breken met brand tot gevolg in geval van een zeldzame storing 🙃. Nieuwe software wordt nu ontwikkeld en is derde kwartaal beschikbaar.
Ik heb zelf nog geen brief gehad, alleen een melding in de Ford app dat er binnenkort iets aan komt.
Hier komt de brief vandaag.Nedora schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:25:
Vermoedelijk wel, ik ga er toch niet vanuit dat er 2 acties lopen...
In de brief staat er wel bij dat ALS het probleem optreedt, er luide "metaalachtige geluiden" te horen zijn, en verlies van vermogen (en evt. het motorstoringslampje). Dit lijkt mij voldoende om tijdig de auto aan de kant te zetten. Persoonlijk maak ik me niet heel erg ongerust. De kans zal best behoorlijk klein zijn....Nedora schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:20:
Zijn er meer mensen die vandaag de brief van Ford ontvangen hebben over een aankomende terugroepactie?
Ik ben met de Ford Kuga met een tolbadge kortgeleden naar Frankrijk geweest en dat werkt goed.FFF schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:09:
Ik ben in het bezit van de Vignale versie en wil graag een topbadge gebruiken. Iemand hier ervaring mee? De voorruit is verwarmd maar volgens mij ook nog speciaal geluidswerend glas. Er is rond de binnenspiegel zo goed als geen ruimte die niet verwarmd is. Ben benieuwd naar ervaringen.
Ik heb de tolbadge rechts naast de binnen spiegel geplakt. Blijkbaar is de voorruitverwarming niet van invloed op de werking van de tolbadge.
Ben er ook niet zo bang voor hoor naar staat zo mooi beschreven in de brief.Steview11 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 00:20:
[...]
In de brief staat er wel bij dat ALS het probleem optreedt, er luide "metaalachtige geluiden" te horen zijn, en verlies van vermogen (en evt. het motorstoringslampje). Dit lijkt mij voldoende om tijdig de auto aan de kant te zetten. Persoonlijk maak ik me niet heel erg ongerust. De kans zal best behoorlijk klein zijn....
Sedert april rijden we in spanje in een ford kuga phev, zeer tevreden.
Maar de spaanse informatie komt soms niet helemaal over.
Weet iemand wanneer ik de "L" op de automaat selecteur moet, of zou moeten gebruiken.
Met dank
Alleen in de bergen of heuvelachtig gebied waarin je anders veel zelf zou moeten bijremmen.Ampolla schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:26:
Dag,
Sedert april rijden we in spanje in een ford kuga phev, zeer tevreden.
Maar de spaanse informatie komt soms niet helemaal over.
Weet iemand wanneer ik de "L" op de automaat selecteur moet, of zou moeten gebruiken.
Met dank
Waarom niet in ons vlakke land?Glashelder schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:29:
[...]
Alleen in de bergen of heuvelachtig gebied waarin je anders veel zelf zou moeten bijremmen.
Ik heb tot nu toe alleen een tweetal proefritjes gemaakt in de Kuga PHEV (onze nieuwe auto moet nog geleverd worden), maar ik was er al heel snel aan gewend, dat regeneratieve remmen.
Rijdt dat niet het allerzuinigst?
Regeneratieve remmen doet ie ook zonder de L stand, alleen minder heftig.ehtweak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Waarom niet in ons vlakke land?
Ik heb tot nu toe alleen een tweetal proefritjes gemaakt in de Kuga PHEV (onze nieuwe auto moet nog geleverd worden), maar ik was er al heel snel aan gewend, dat regeneratieve remmen.
Ik zie niet in waarom dat veel zuiniger zou zijn. Als je rempedaal zelf indrukt wek je ook energie op.
De bedoeling van de L knop is echter alleen in bergen of heuvelachtig gebied.
Mag niet van Ford omdat het systeem niet erop berekend is om constant in die mate regeneratief te remmen. Je loopt dan het risico dat de boel oververhit raakt en Ford zegt 'ok doei'.ehtweak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Waarom niet in ons vlakke land?
En waar lees ik dat dan, dat dat niet zou mogen van Ford?
Ik vind eigenlijk alleen maar terug dat 'L' bedoeld is om in heuvelachtig terrein en/of met aanhanger te rijden. Niet dat het niet zou mogen c.q. dat de boel oververhit zou kunnen raken...
toegegeven, ik heb nog niet de hele gebruiksaanwijzing gelezen, maar waar vind ik dat dan?
Om eerlijk te zijn weet ik niet of het in de handleiding staat. Mij werd bij de aflevering verteld dat dit niet mag want ik wilde het ook doenehtweak schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:19:
@Glashelder Oké?
En waar lees ik dat dan, dat dat niet zou mogen van Ford?
Ik vind eigenlijk alleen maar terug dat 'L' bedoeld is om in heuvelachtig terrein en/of met aanhanger te rijden. Niet dat het niet zou mogen c.q. dat de boel oververhit zou kunnen raken...
toegegeven, ik heb nog niet de hele gebruiksaanwijzing gelezen, maar waar vind ik dat dan?
Is dat vanuit binnen in de auto of als je er voor staat. Ik heb met mijn volvo V40 veel problemen gehad met het kastje. Werkte niet goed. Ik heb een skibox op mijn dak misschien is dat ook van invloed. Maar dat weet ik niet zeker.Honeyman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Ik ben met de Ford Kuga met een tolbadge kortgeleden naar Frankrijk geweest en dat werkt goed.
Ik heb de tolbadge rechts naast de binnen spiegel geplakt. Blijkbaar is de voorruitverwarming niet van invloed op de werking van de tolbadge.
Vraagje: voorheen kon ik in de FordPass app ritgegevens bekijken. Ik zie dat nu niet meer erbij staan. Is dat bij jullie ook weg of kijk er gewoon gigantisch overheen?
Is tijdelijk weggehaald ivm onnauwkeurige data. Komt waarschijnljik wel weer ( een keer ) terug.chipch schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:41:
Hallo allemaal,
Vraagje: voorheen kon ik in de FordPass app ritgegevens bekijken. Ik zie dat nu niet meer erbij staan. Is dat bij jullie ook weg of kijk er gewoon gigantisch overheen?
Nee.Hpm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:42:
Is het ook mogelijk om de melding van de veiligheidsgordel uit te schakelen, ipv elke keer met oké te bevestigen?
Bedoel je;chipch schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:41:
Hallo allemaal,
Voertuig =} laden =} mijn EV rij gegevens?
Stond i.d.d.voorheen ergens anders....
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
De locatie van de tolbadge is gezien vanuit de bestuurder.Oneminus schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Is dat vanuit binnen in de auto of als je er voor staat. Ik heb met mijn volvo V40 veel problemen gehad met het kastje. Werkte niet goed. Ik heb een skibox op mijn dak misschien is dat ook van invloed. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb een veel snellere manier ontdekt:KingCrash schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:23:
Hoe gaan jullie om met android auto/CarPlay en DAB radio?
Als ik (met android auto) aan het navigeren ben, en ik wil een DAB zender opzoeken kost dat (teveel) stappen naar mijn idee .
Via touchscreen google maps minimaliseren, Ford app opstarten,audio en DAB (en zender) selecteren, android auto weer openen, google maps openen.
Zie ik wat over het hoofd,of is dit the way to go?
Als je in maps aan het navigeren bent kan je met de 'tune' draaiknop de zenders veranderen. Maar nog handiger is als je nu op de blauwe balk drukt die bovenin het scherm verschijnt dan kom je direct in het radio menu.
Van de dealer heb ik al een paar foto’s gekregen. Volgende week krijgt hij een nul beurt en laat ik er vierseizoenbanden onder zetten ipv de standaard zomerbanden.
:strip_exif()/f/image/NshIcQmxDpBb234XV57nUxzh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c8kMjA5FEFkc2ggPoiMEbqcd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/udaD4dDbccN94PLDhNP9G9cF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gN0JfZBC5WGH0eoRpHSiAmsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eTgHoicgflvKtiLqy22V7ynv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 77% gewijzigd door MRBaas op 12-08-2023 22:08 ]
Wou zeggen.. bekende foto’sDraakje5 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:10:
Leuk! Mooie kleur. Ik zag je foto's ook al op facebook voorbij komen

Wat mij erg opviel was het geluid dat de auto / rem maakt bij het bijna tot stilstand komen van de auto bij het remmen. Dan hoor je een hard geluid, volgens mij van de remmen. Volgens de verkoper komt dit geluid van het recupereren??? Iemand hier ervaring mee? Dit geluid is zodanig dat dit voor mij een reden kan zijn om van een Kuga af te zien.
Tussen welke snelheden ongeveer bij remmen?
Ik zal er morgen eens op letten maar kan me het niet voor de geest halen, en ik hoor ook alles.
Wij hebben een st line x uit 2020.
[ Voor 32% gewijzigd door Draakje5 op 21-08-2023 20:25 ]
Dat is het geluid van de autohold, waarbij de auto de remmen automatisch vasthoudt als je stil staat. Is niets ergs en er zijn wel meer auto’s die dat hebben.Robocop1959 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben van plan een Kuga hybride te kopen, en ben twee keer geweest proefrijden met twee verschillende auto`s.
Wat mij erg opviel was het geluid dat de auto / rem maakt bij het bijna tot stilstand komen van de auto bij het remmen. Dan hoor je een hard geluid, volgens mij van de remmen. Volgens de verkoper komt dit geluid van het recupereren??? Iemand hier ervaring mee? Dit geluid is zodanig dat dit voor mij een reden kan zijn om van een Kuga af te zien.
Als je zorgt dat je minder abrupt tot stilstand komt dan is het nauwelijks aanwezig dus het zegt iets over je rijstijl
Maar @Robocop1959 heeft het over bijna tot stilstand komen. Niet helemaal stil staan. ?Glashelder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:38:
[...]
Dat is het geluid van de autohold, waarbij de auto de remmen automatisch vasthoudt als je stil staat. Is niets ergs en er zijn wel meer auto’s die dat hebben.
Als je zorgt dat je minder abrupt tot stilstand komt dan is het nauwelijks aanwezig dus het zegt iets over je rijstijl
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld inderdaad. Toen ik er op ging letten vandaag merkte ik het ook.Maar het enige geluid dat merkbaar is, is inderdaad als je volledig tot stilstand komt. Je hoort dan een soort geluidje, dat bij mij in ieder geval klinkt alsof je remmen even vast zitten. Ook als je de rem loslaat (en verder rijdt) hoor je zo'n soort geluidje alsof de rem(schijf?) weer even losschiet.Glashelder schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:38:
[...]
Dat is het geluid van de autohold, waarbij de auto de remmen automatisch vasthoudt als je stil staat. Is niets ergs en er zijn wel meer auto’s die dat hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 22-08-2023 08:30 ]
Dat is één van de redenen dat ik de Kuga heb ingeruild. Zoveel herrie bij het remmen dat mensen zich omdraaiden om te zien waar het geluid vandaan . Klinkt als ijzer op ijzer en volgens de dealer een product eigenschap. En zo waren er nog wel wat meer “product” eigenschappen.En dan het SF geluid bij achteruit rijden. Afschuwelijk! Ik kan het hele verhaal met alle punten hier opschrijven maar daar heb ik geen zin meer in.Robocop1959 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:18:
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik ben van plan een Kuga hybride te kopen, en ben twee keer geweest proefrijden met twee verschillende auto`s.
https://www.autoweek.nl/a...ylMVzM#Echobox=1693218792
Voordat wij een Kuga PHEV bestelden (ruim een maand geleden), hebben we met 2 verschillende demo-auto's van twee verschillende garages proefgereden.
En niks gemerkt van die geluiden die je aangeeft van het remmen. We hadden zelfs de ramen open omdat we wel eens wilden horen, hoe dat klinkt, zo'n halve-EV.
En bij het achteruit rijden ook geen storende SF geluiden opgemerkt.
Wellicht dat dat uitgeschakeld was? Kan dat überhaupt?
Da's dus weer typisch zo'n probleem van de weke massa tussen stuur en hoofdsteun.
Idd; een producteigenschap.
[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 28-08-2023 21:54 ]
Toen ik van de zomer daarentegen een Escape (Amerikaanse versie van de Kuga, identieke auto) had gehuurd in Amerika (non hybrid versie) vond ik de remmen wel erg luid; maar had het afgeschreven als zijnde huurauto dus waarschijnlijk flink misbruikt. Of wellicht toch niet? Want dat was inderdaad van het geluidsniveau dat je je nagenoeg schaamde terwijl je in de auto zat..
Het betrof hier een ST line met de rode remklauwen. Geluid bij achteruit rijden is sinds 2022 verplicht. Collega van mij had een eerder model en had dit niet. Uitschakelen kan niet. Monteur wist me te vertellen dat hij niet zou weten hoe. Het rem geluid is met name bij het laatste stukje remmen bij rustig rijden tot stilstand. Op het laatste moment als de klauwen aangrijpen. Ik ben ook een rustige rijder. Noem ik toch nog een paar punten. Vocht in de (LED) koplampen………producteigenschap. Krakend geluid ophanging bij langzaam insturen voorwiel ophanging…………je raadt het al. Twee keer terugroep actie waarbij er ondere andere gaten geboord zijn bodemplaat motorruimte. Dit omdat de aandrijfas te heet wordt in de motorruimte en er brand zou kunnen ontstaan (?) eeehhhhhhhh moet er dan niet iets aan de aandrijf as gedaan worden? Verder nog een paar software problemen. Heb inmiddels een Toyota en ben over de auto en service zeer tevreden. De dealer waar ik de Ford heb gekocht kan daar nog iets van leren. Maar ieder zijn ding en mening. Misschien had ik pech en betrof het alleen deze Kuga………ehtweak schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:02:
@Gateman Bijzonder.
Voordat wij een Kuga PHEV bestelden (ruim een maand geleden), hebben we met 2 verschillende demo-auto's van twee verschillende garages proefgereden.
En bij het achteruit rijden ook geen storende SF geluiden opgemerkt.
Wellicht dat dat uitgeschakeld was? Kan dat überhaupt?
En wat wil je nu precies zeggen? Ik ben juist een hele rustige en nette rijder. Dit moet ook wel met het beroep wat ik heb. Makkelijk hè om maar wat te roepen op een forum. Lees even het vorige stukje wat ik geschreven heb. En als je echt iets nuttigs wil zeggen stuur me dan even een pb. Wisselen we even wat gegevens uitehtweak schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:53:
Aha; duidelijk @Glashelder !
Da's dus weer typisch zo'n probleem van de weke massa tussen stuur en hoofdsteun.
Idd; een producteigenschap.
[ Voor 4% gewijzigd door Gateman op 29-08-2023 21:33 ]
Geluid met naar achter rijden zie ik geen probleem in. Het klinkt een beetje raar dat je eerst denkt is dat een accu ofzo die geluid maakt.
Wat voor Toyota heb je nu dan @Gateman een Rav4 phev?
Maar dat onvolkomenheden bij dure auto's een 'producteigenschap' zijn, daar heeft b.v. Pon ook een handje van. (weet ik helaas uit ervaring).
Zo heb ik jarenlang Skoda gereden (die staat nu op het punt om ingeruild te worden op een Kuga PHEV). En ook daar zaken als krakende voor-/achterwielophanging (= 'producteigenschap' volgens Pon).
Vocht in LED lampunits; ditto.
Verstopte pano-dak afvoerkanalen en als gevolg daarvan water in het interieur; ditto.
Oh ja, en laten we het dan nog maar niet over het kettingenprobleem van de TSI-blokken hebben en gedoe met de DQ-200 DSG bakken...

Zelf rijd ik al jaren probleemloos met een DQ-200 DSG, maar dat schijnt volgens velen een uitzondering te zijn. En bij onze huidige auto heb ik de distributieketting (die een autoleven lang mee zou moeten gaan), preventief laten vervangen. (geen coulance, wel veel geld).
Dat belooft nog wat;
(voorraadmodel met bijna 8K korting). Zou in de komende weken afgeleverd moeten gaan worden...
We zijn trouwens ook wezen kijken voor een Toyota Corolla Cross en de RAV4.
Maar de RAV4 was qua ruimte binnenin pas vergelijkbaar met de Kuga; maar veel duurder.
En de Corolla Cross viel af vanwege het slechte zicht van binnen naar buiten(achter) en de beperktere ruimte.
Wat betreft de ene garage of de andere; dat scheelt idd nogal. Dat heb ik wel gemerkt. Een aantal maanden geleden heel wat merken/garages langs geweest voor info/proefritjes, e.d. En als je denkt dat je het allemaal wel gezien hebt, welnu, het kan altijd nog beroerder...

Ford Wensink (oosten land) heef hier naar gekeken, iets gesmeerd en dat bleek niet te helpen. Na wat onderzoek en aftikken van 60 euro voor onderzoekskosten moest het wel de verdamper met huis zijn. Kosten, 2200 euro incl montage.
Toen naar de Ford dealer (Zeeuw&Zeeuw) gebeld, waar we de auto gekocht hadden (want omdat we dichter bij Wensink zaten zeiden ze ga maar eerst daar ff langs) en zij vonden dit best wel bijzonder en wilden er dus toch zelf naar kijken.
Uiteindelijk heeft de auto 3 dagen bij Zeeuw&Zeeuw gestaan, hebben ze e.e.a. moeten open maken en gesmeerd en is het opgelost (onder garantie). Totaal geen last meer van.
Maar zo zie je maar weer, wat een prutsers bij Ford Wensink (2200 euro willen aftroggelen voor een onderdeel dat niet eens defect is) en inderdaad de ene garage is de andere niet.
Overigens vind ik het ook grappig dat je spreekt over geen 'producteigenschappen' bij de RAV4.. de grootste producteigenschap daar is de enorme hoeveelheid diefstallen.. dan toch liever een kraakje oid

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 30-08-2023 19:14 ]
Zeggen dat dit een topmodel is wat men zegt een rare goesting
Dat laatste zeker. De Rav4 is ook een mooie auto, met uitzondering van de lelijke onderaan geplakte uitlaten.Gateman schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:20:
https://www.destentor.nl/...l-uit~a043d12f/133546218/ Beter op tijd terug geroepen dan te laatOok bij Ford zijn er veel terugroep acties geweest. En over smaak valt niet te twisten.
Maar volgens mij is het duidelijk dat je de Kuga niks vindt ;-)
Nou dat, lekker laten gaan en geniet van je RAV4. Kan overal wel uitgebrande auto's van elk merk vinden. Dit is zo te zien een oud model Kuga gezien de achterlichten....Draakje5 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Maar volgens mij is het duidelijk dat je de Kuga niks vindt ;-)
[ Voor 19% gewijzigd door Nedora op 31-08-2023 20:00 ]
Dat zeker; het is een nieuwsbericht uit 2018... lekker actueel.Nedora schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:58:
[...]
Dit is zo te zien een oud model Kuga gezien de achterlichten....

ehtweak mijmert wat voor zich uit:
airbag problemen bij menige japanner.
12V accu's van diverse hybrides die voortijdig leeg lopen
het grote diesel sjoemelverhaal van VAG
TSI kettingen schandaal VAG
TSI oliezuip problemen VAG
DSG-7 (DQ200) problemen VAG
zelfcrashende Tesla's
Stellantis 1.2 PureTech problemen
en zo zullen er vast nog veel meer van dit soort grote-getale automobiel problemen zijn...
[ Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 31-08-2023 20:07 ]
Staat er bij mij niet meer bij…vanderv schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:24:
[...]
Bedoel je;
Voertuig =} laden =} mijn EV rij gegevens?
Stond i.d.d.voorheen ergens anders....
RAV4 is echter simpelweg een stuk duurdere auto, vereiste hier was het trekken van een caravan. Dan kom je direct bij de 4WD variant uit...Die begint pas bij 54495...Dat is zo'n 10000 euro meer dan een vergelijkbare Kuga. De Plug-in RAV4 is er vanaf 55795....
Met zo'n prijsverschil zit je simpelweg in een andere deel van de markt.
Verbruik sinds laatste vakantie 1 op 62,5....Morgen gaat de caravan er weer achter....
Momenteel rijdt ik een Toyota C-HR 2.0 maar trekvermogen is te weinig voor een mogelijk komende boot/trailer combinatie.
Nu ga ik proefrijden in een Ford Kuga PHEV Titanium uit 2021 met 1500kg trekgewicht.
Zijn er specifieke zaken om op te letten bij deze auto buiten de standaard zaken (banden/schade etc) ?
Alvast bedankt !
Freek
Ze geven momenteel flinke kortingen op de voorraad modellen, dat maakt mogelijk het prijsverschil met je tweedehands optie relatief klein. Beste deals lijken nu echter wel weg te zijn.Freek1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:38:
Goedemiddag,
Momenteel rijdt ik een Toyota C-HR 2.0 maar trekvermogen is te weinig voor een mogelijk komende boot/trailer combinatie.
Nu ga ik proefrijden in een Ford Kuga PHEV Titanium uit 2021 met 1500kg trekgewicht.
Zijn er specifieke zaken om op te letten bij deze auto buiten de standaard zaken (banden/schade etc) ?
Alvast bedankt !
Freek
Eigenlijk het geval voor iedere auto...Bedenk even goed welke opties belangrijk voor je zijn...Zo'n elektrisch zwenkbare trekhaak is bijvoorbeeld erg sjiek en prettig
Edit:
Die Toyota is een mega courante inruiler, kan verstandig zijn om niet alleen naar aankoop van de nieuwe auto te kijken maar verschillen in inruil kunnen ook groot zijn...
Zorg dat je ook een stukje met lege accu rijd... Op stroom rijd natuurlijk veel lekkerder...
[ Voor 14% gewijzigd door nooberke op 01-09-2023 17:47 ]
Wij krijgen onze Kuga in december, maar tijdens de proefrit viel mij op dat deze net zo’n zielige toeter heeft als de Focus wagon waar we nu in rijden.
Voorheen had ik een Fiesta met “two tone horn” ofzo, die hoorde je ten minste.
De dealer zei dat ze zonder problemen een andere toeter erin kunnen zetten. Heeft iemand dat van jullie misschien al gedaan en wat zijn de kosten?
Of zijn jullie tevreden met de toeter van de Kuga?
Tja... hoe vaak toeter je nou? Als het goed is, vrijwel nooit.
Dus hoeveel belang hecht je daar aan, en wat is je dat waard?
Sinds afgelopen vrijdag rijden wij ook in onze vers afgeleverde Ford Kuga ST-Line X (met allerlei techpakketten erop en erin).
Ben nog bezig de talloze opties qua menuinstellingen door te nemen, te proberen en kijken wat het beste bevalt qua instellingen.
Twee dingen vielen me al op. En misschien kijk ik niet goed, maar ik heb me suf zitten zoeken of ik dat nou wel of niet kan instellen c.q. of het een s/w foutje is in de huidige Sync3 versie.
Ik heb gisteren al Sync3 geüpdate en het kaartenpakket. Vooral dat laatste duurde wel ff zeg.
SYNC-versie 3.4.23188.
Maar ook na de update, blijft het 'probleem'.
Wat is het geval?
-Één van de dingen waar ik niet uitkom, is de automatische portier vergrendeling.
Volgens de handleiding zou je die kunnen instellen.
Op blz. 64 van de handleiding staat:
AUTOMATISCH VERGRENDELEN
WAT IS AUTOMATISCH VERGRENDELEN
Automatisch vergrendelen is een vergrendelfunctie waarbij de portieren van
de auto worden vergrendeld wanneer u vertrekt.
VEREISTEN AUTOMATISCH VERGRENDELEN
De functie Automatische vergrendeling vergrendelt alle portieren wanneer aan de
volgende voorwaarden is voldaan:
• alle portieren zijn gesloten.
• het contact aan staat.
• de auto sneller gaat rijden dan
20 km/h.
AUTOMATISCH VERGRENDELEN IN- EN UITSCHAKELEN
1. Druk op Instellingen op het
aanraakscherm.
2. Druk op Voertuiginstellingen.
3. Schakel Automatisch vergrendelen in
of uit.
Maar die optie zit er bij mij helemaal niet in:
:strip_exif()/f/image/Dc0RAQO6dRsBNscj5yHseNXE.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel de ONTgrendel opties, maar geen VERgrendelopties.
Weet iemand wellicht hoe dat wel werkt? Want nu moet ik met de hand zelf de portiervergendeling activeren. (zelfs onze 13 jaar oude vorige auto had dat al)
En/of hoe zit dat bij andere Kuga's?
Tweede geval, meer een cosmetisch probleem eigenlijk.
-timeoutwaarde displaymeldingen/(te)lang in beeld.
Als je je gordel omdoet en wegrijdt, zie je deze melding:
:strip_exif()/f/image/IqDGjI5MgbMhJJ7MwpNcxJ5g.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima, maar om nu iedere keer op [OK] te moeten drukken om die melding weg te krijgen?! En pas nadat ik enkele straten verder ben, verdwijnt de melding uiteindelijk wel.
Weet iemand of je b.v. die melding uit kunt zetten en/of de timeout daarvan kunt aanpassen?
Ik heb hier meerdere berichten over gelezen dat Ford dit vanuit veiligheidsoverwegingen niet (automatisch) instelt (amerikaans bedrijf..)
Ook de melding van de gordels, helaas, moet je handmatig uitdrukken als je hem eerder uit wilt. Is geen andere manier voor. In dit topic ook al eens voorbij gekomen volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 10-09-2023 11:24 ]
Is toch raar? Want het staat wel in de handleiding dat het zou moeten kunnen...Draakje5 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:23:
@ehtweak Automatisch vergrendelen kan volgens mij niet bij de Ford. Tenzij je wellicht eea aanpast met forscan.

Oké.Ook de melding van de gordels, helaas, moet je handmatig uitdrukken. Is geen andere manier voor. In dit topic ook al eens voorbij gekomen volgens mij.
Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in Forscan. Dat is, naar ik heb begrepen de Ford variant van wat ik ken bij VAG auto's als VCDS/OBDeleven/e.d., toch?
Geen idee of dat een mogelijke oplossing is voor dit soort zaken(?)
[ Voor 3% gewijzigd door Nedora op 10-09-2023 18:39 ]
Heb je wellicht een link naar de info hoe je dat doet met Forscan?
Want ik lees wel veel verhalen dat menig ander dat ook wil (laten) doen, maar hoe precies heb ik nog niet gevonden.
Je moet er dus wel software en een speciale kabel voor hebben als je het zelf wilt doen. Ik vond het wat duur om aan te schaffen voor 1 keer wat aanpassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Nedora op 10-09-2023 21:10 ]
Ook Lane assist staat standaard aan……moert je dus ook wegdrukken als je dat niet wil.Draakje5 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:23:
@ehtweak
Ook de melding van de gordels, helaas, moet je handmatig uitdrukken als je hem eerder uit wilt. Is geen andere manier voor. In dit topic ook al eens voorbij gekomen volgens mij.
Jup. Weet niet wat ik irritanter vindt, aan moeten zetten of uit. Meestal zet ik hem alleen uit als we op de dijk rijden met 2 strepen aan de buitenkant van de weg en niks in het midden.Gateman schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:18:
[...]
Ook Lane assist staat standaard aan……moert je dus ook wegdrukken als je dat niet wil.
Nee, ook niet tevreden, staat hier ook nog op het lijstje voor het eerst volgende bezoek aan de dealer...henry84 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:12:
Hoi, ik heb een vraag over de toeter van de Kuga.
Wij krijgen onze Kuga in december, maar tijdens de proefrit viel mij op dat deze net zo’n zielige toeter heeft als de Focus wagon waar we nu in rijden.
Voorheen had ik een Fiesta met “two tone horn” ofzo, die hoorde je ten minste.
De dealer zei dat ze zonder problemen een andere toeter erin kunnen zetten. Heeft iemand dat van jullie misschien al gedaan en wat zijn de kosten?
Of zijn jullie tevreden met de toeter van de Kuga?
De toeter is niet in verhouding met de auto...
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Het is dan weliswaar het Ford Kuga PHEV topic, maar heel veel activiteit zie ik eigenlijk niet.
Is het wel of niet gewenst/handig om alhier kleinere/grotere aanpassingen, vragen over (vooral s/w configuraties) instellingen alhier te plaatsen?
Of toch liever/beter/anders in een specifiek Ford Kuga merk forum?
En welke dan? Hier in Nederland, bij onze oosterburen of uit de UK?]
Iemand suggesties wat dat betreft?
Ford maakt een handleiding voor de hele wereld. Er staat ook duidelijk in de handleiding dat sommige opties niet beschikbaar zijn in bepaalde regio's of afhankelijk zijn van de uitvoeringehtweak schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:28:
[...]
Is toch raar? Want het staat wel in de handleiding dat het zou moeten kunnen...
[...]
Oké.![]()
Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in Forscan. Dat is, naar ik heb begrepen de Ford variant van wat ik ken bij VAG auto's als VCDS/OBDeleven/e.d., toch?
Geen idee of dat een mogelijke oplossing is voor dit soort zaken(?)

Enige oplossing is iemand met Forscan en kabel contacten en de optie activeren
Uiteraard.SniperGuy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:36:
[...]
Ford maakt een handleiding voor de hele wereld.
Daarom keek ik ook specifiek in de Nederlandstalige gebruiksaanwijzing...
Maar die is dus blijkbaar niet van toepassing voor de Nederlandse uitvoering die in Nederland wordt geleverd door Ford Nederland?
Bijzonder.
Of nog specifieker gevraagd: kan ik überhaupt ergens vinden welke opties dan wel of niet van toepassing zijn?
Kan me niet voorstellen dat dat een soortement van willekeurig raadplaatje zou zijn, toch?
Oké. En wat is het geijkte platform om die 'iemand' te pakken te krijgen?Enige oplossing is iemand met Forscan en kabel contacten en de optie activeren
disclaimer ik ben nieuw in de Ford wereld; dus nog zoekende naar de reguliere informatiekanalen in deze
[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 13-09-2023 13:50 ]
Wat ironisch is, want de Ford Escape (oftewel de Kuga) in Amerika (net als alle andere auto's in Amerika) vergrendelt wel meteen zodra je wegrijdt.Draakje5 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:23:
@ehtweak Automatisch vergrendelen kan volgens mij niet bij de Ford. Tenzij je wellicht eea aanpast met forscan.
Ik heb hier meerdere berichten over gelezen dat Ford dit vanuit veiligheidsoverwegingen niet (automatisch) instelt (amerikaans bedrijf..)
Heeft er wellicht mee te maken dat carjacking in de VS een normaal verschijnsel is.Yakumos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:54:
[...]
Wat ironisch is, want de Ford Escape (oftewel de Kuga) in Amerika (net als alle andere auto's in Amerika) vergrendelt wel meteen zodra je wegrijdt.
Binnenkort wordt onze nieuwe Kuga opgeleverd. We hebben zonnepanelen waarmee ik d.m.v. een HomeWizard Wi-Fi P1 Meter uit kan lezen of ik overcapaciteit heb. Homewizard heeft ook een Energy Socket in het assortiment die je aan kan laten sturen door de P1 meter. Dus aanzetten als er een bepaalde overcapaciteit is, en uitzetten als er minder dan een bepaalde waarde wordt geleverd, of als er meer opbrengst verbruikt.
Dan nu mijn vraag m.b.t. het bijladen van de batterij:
Kun je ongestraft de stroomtoevoer tijdens het opladen aan- en uitzetten? Of moeten er bepaalde handelingen uitgevoerd worden om laden te starten/stoppen?
B.v.d. voor de te nemen moeite!
Grtz,
Bert.
Inzetbakjes in de portieren, i.p.v. alleen de handgreep waar je niks in kwijt kunt.
Plaatjes bij de praatjes:
:strip_exif()/f/image/V6EDzw1YAIdvCttBLk0yDYOg.jpg?f=fotoalbum_large)
(voorportier)
:strip_exif()/f/image/r0ZUw6z0igZx0NWNW1uVqNsK.jpg?f=fotoalbum_large)
(achterportier)
Bakjes passen precies. En zijn zonder beschadigingen te plaatsen c.q. te verwijderen.
Wij vinden ze ideaal voor klein grut wat je daar dan in kwijt kunt.
Zijn via AE te koop.
Maar ik had ze via amazon.de besteld en binnen twee dagen in huis.
ASIN#: B09JFJL14M (heb 26 euro betaald voor 4 stuks)
morgen sinds 2 weken in het bezit van een mooie Lucid Red Ford Kuga pHEV vignale.
2 weken geleden splinternieuw (import) bij de dealer opgehaald.
Moet zeggen erg tevreden tot nog toe. Is even wennen vanuit een Skoda Superb maar hoge zit bevalt echt goed. Ook het rijden met de hybride aandrijving moet ik eerlijk zegt bevalt prima. Op de zaak laden en woon-werk is dan puur elektrisch.
Viel me ook nog mee wat een vermogen de auto heeft, trekt lekker door als je even iemand wilt inhalen.
Wij zijn er erg blij mee!
Vraagje: vanuit Skoda gewend de ambient lighting te kunnen wijzigen, is daar in de Ford ook een mogelijkheid voor?
[ Voor 0% gewijzigd door JackBigBoss op 25-09-2023 17:15 . Reden: typo ]
Nee, ambient lights kon je alleen bij oudere versies nog wijzigen. Nu kun je het volgens mij alleen aan of uit zetten.JackBigBoss schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:40:
Hallo allen,
morgen sinds 2 weken in het bezig van een mooie Lucid Red Ford Kuga pHEV vignale.
2 weken geleden splinternieuw (import) bij de dealer opgehaald.
Moet zeggen erg tevreden tot nog toe. Is even wennen vanuit een Skoda Superb maar hoge zit bevalt echt goed. Ook het rijden met de hybride aandrijving moet ik eerlijk zegt bevalt prima. Op de zaak laden en woon-werk is dan puur elektrisch.
Viel me ook nog mee wat een vermogen de auto heeft, trekt lekker door als je even iemand wilt inhalen.
Wij zijn er erg blij mee!
Vraagje: vanuit Skoda gewend de ambient lighting te kunnen wijzigen, is daar in de Ford ook een mogelijkheid voor?
Kleine nuancering; bij onze Kuga kan ik niet de kleur wijzigen, maar wel de intensiteit instellen.Draakje5 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:41:
[...]
Nu kun je het volgens mij alleen aan of uit zetten.
Nu je het zegt; dat klopt inderdaad!ehtweak schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:53:
[...]
Kleine nuancering; bij onze Kuga kan ik niet de kleur wijzigen, maar wel de intensiteit instellen.
Het lampje van 'passenger airbag on' blijft altijd aan tijdens het rijden. En zeker in het donker vind ik het behoorlijk opvallend, of beter gezegd, bijna storend.
:strip_exif()/f/image/QR2rt6w0xCz3VTqrNRWD6wSi.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee of dit uitgeschakeld kan worden? Of moet ik er maar een stukje zwart tape overheen plakken?
En ja het dimt enigszins met de rest van het dashboard, als het donker is. Maar dan nog.
Ik zou het logischer vinden als het pas aan ging, als er echt een storing was, niet altijd-aan.
Want de logika ontgaat me eigenlijk. Ik verwacht specifieke controlelampjes voor waarschuwingen of bijzondere situaties. Als je b.v. de passagiers airbag expliciet uitschakelt.
Immers, tijdens het rijden gaan er ook niet nog veel meer airbaglampjes branden die aangeven dat de bestuurdersairbag, de gordijnairbags, de stoelairbags, etc. allemaal ingeschakeld zijn...
[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 17-09-2023 08:49 ]
In de brief van juli stond dat je opnieuw werd aangeschrevenin q3. Nou.. het is bijna q4
Dat weet ik, maar dat was niet de vraag...Glashelder schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:56:
@ehtweak AFAIK is dat lampje verplicht vanuit de EU. Het is een waarschuwing dat de airbag actief is en dat je dus geen kinderstoel moet plaatsen op die stoel.
Dat een lampje oplicht ter herinnering aan een bepaalde veiligheidswaarschuwing; prima.
(net zoals met die gordelmelding, die uiteindelijk wel uit zichzelf weggaat)
Maar tijdens het rijden is de attentiewaarde van dit lampje toch nihil? Je kunt tijdens het rijden toch geen kinderstoeltje plaatsen/verwijderen (bizarre uitzonderingen daargelaten).
Dat doe je als je weer stilstaat en vervolgens weer gaat rijden.
ehtweak gaat op zoek naar een klein zwart stickertje om er over heen te plakken
Iemand die hier tips over heeft? Qua, een wat meer levendig, en concreter wat betreft de Ford Kuga PHEV, forum?ehtweak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:08:
Even een praktisch vraagje m.b.t. dit topic:
Het is dan weliswaar het Ford Kuga PHEV topic, maar heel veel activiteit zie ik eigenlijk niet.
Is het wel of niet gewenst/handig om alhier kleinere/grotere aanpassingen, vragen over (vooral s/w configuraties) instellingen alhier te plaatsen?
Of toch liever/beter/anders in een specifiek Ford Kuga merk forum?
En welke dan? Hier in Nederland, bij onze oosterburen of uit de UK?]
Iemand suggesties wat dat betreft?
Met het geheel 1 op 13 gereden door goed gebruik te maken van de regeneratie bergaf. Viel ons niet tegen.
Weinig ideeën en ik denk ook heel moeilijk goed levendig te houden is omdat de Kuga niet heel veel gereden wordt. Je ziet ze wel steeds meer overigens...ehtweak schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:17:
[...]
Iemand die hier tips over heeft? Qua, een wat meer levendig, en concreter wat betreft de Ford Kuga PHEV, forum?
Tja, wat is veel, wat is weinig?Nedora schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:42:
[...]
omdat de Kuga niet heel veel gereden wordt. Je ziet ze wel steeds meer overigens...
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/ford/kuga/
Wij hebben de hapro 6.6 op de Kuga. Tip: kijken naar goede dakdragers.tejo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:48:
Ja het dakkoffer van hapro 6.6 is zeer goed dakkoffer voor kuga staat ook op internet vermeld al compatible met Kuga
De dakrails van de Kuga staan gebogen en de klemmen gaan dus een beetje vreemd staan. Wellicht dat dit bij originele Ford dragers beter is. .... maar het rijdt prima! Verbruik inderdaad omhoog. Dakkoffer en vouwwagen 1:13 tot 1:15.
Heb het idee dat de dakkoffer meer verbruik in de schaal legt dan de vouwwagen (ook snelheid gerelateerd natuurlijk).
Met dakkoffer en vouwwagen 130 door Frankrijk en 120 door België (hondenweer en we wilden naar huis) 1:10-12.... maar zo hard rijden we anders nooit!
/f/image/TV5mBrPw1WTrMwxlKoyEBmnA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Ginger Tosser op 23-09-2023 08:49 ]
Nuttige informatie, dankjewel!Ginger Tosser schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:34:
[...]
Wij hebben de hapro 6.6 op de Kuga. Tip: kijken naar goede dakdragers.
De dakrails van de Kuga staan gebogen en de klemmen gaan dus een beetje vreemd staan. Wellicht dat dit bij originele Ford dragers beter is. .... maar het rijdt prima! Verbruik inderdaad omhoog. Dakkoffer en vouwwagen 1:13 tot 1:15.
Heb het idee dat de dakkoffer meer verbruik in de schaal legt dan de vouwwagen (ook snelheid gerelateerd natuurlijk).
Met dakkoffer en vouwwagen 130 door Frankrijk en 120 door België (hondenweer en we wilden naar huis) 1:10-12.... maar zo hard rijden we anders nooit!
[Afbeelding]
De echte reden van de lage 2022 cijfers komt omdat er veel Kuga's door subsidie naar Duitsland zijn gegaan.
Men kreeg voor de PHEV tot december 2022 4500 euro subsidie (BAFA)
Angry Rabbit

Vrij snel zou er een nieuwe brief komen om de update bij de dealer uit te voeren.