Het grote Ford Kuga PHEV topic

Pagina: 1 ... 11 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 21:22
Bertje9999 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Gave toepassing! Zou je zo vriendelijk willen zijn hoe je e.e.a. voor elkaar gekregen hebt? Lijkt me een mooi project om eens serieus met HA aan de slag te gaan!

Alvast kudo's voor de tip!
Insert "Het is heel simpel om te doen in HA" quote hier :+

Installeer eerst de HACS community store https://hacs.xyz/
Via HACS voeg je de volgende integratie toe: https://github.com/itchannel/fordpass-ha?tab=readme-ov-file
Voordeel van deze integratie, is dat je alles via de GUI kan doen :)

Vervolgens kun je heel veel uitlezen en gebruiken in HA, waaronder:

Switches
  • Guard Mode
  • Lock/Unlock
  • Remote Start
Sensors
  • Alarm Status
  • Battery Status (12v)
  • Coolant Temperature
  • Deep sleep status
  • Diesel System
  • Door Status
  • Electric Vehicle Support
  • Firmware Update Status
  • Fuel Level
  • Ignition Status
  • Indicators (Value of various vehicles indicators)
  • Last Refresh
  • FordPass messages and alerts
  • Odometer
  • Oil Status
  • Outside Temperature
  • Speed
  • Tyre Status
  • TPMS Sensors
  • Car Tracker
  • Window Status
Vervolgens heb ik een automation gemaakt die triggert wanneer mijn alarm af gaat, in mijn geval een Echo Dot. Vervolgens wacht de automation 15min en "drukt" HA op de "Remote Start" switch.

Iets wat ik ook heb gemaakt, wat ik echt mis in de Ford-app: een grafiek die de daglijkse kilometers bijhoudt op basis van de Odometer stand.

[ Voor 10% gewijzigd door isene op 14-02-2024 09:52 ]

Hello darkness my old friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dit gaat alleen op Android zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isene
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 21:22
Nee hoor, Home Assistant draait gewoon op een standalone systeem in je huis. Bijvoorbeeld een Raspberry Pi. Vervolgens kun je zowel op Android als iOS de Home Assistant app of webbrowser gebruiken om dit in te gaan stellen. Al raad ik het aan gewoon alles via je desktop te configureren.

Staat dus helemaal los van wat voor telefoon je hebt.

Hello darkness my old friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmulken schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:13:
[...]

De instellingen die ik bedoel zijn nochtans andere dan die in de app? Is je auto elektrisch aangesloten, zoniet is er dan nog voldoende brandstof in de tank? Werkt de klimaatregeling niet of de stuur- of stoelverwarming niet of beiden niet?
Zoals ik al zei; het werkte de afgelopen weken gewoon prima. En, ineens, van de ene op de andere dag niet meer.
En, waar ik al bang voor was, vanochtend was de auto wel weer keurig warm. :?

Ja, dit stel ik alleen in als de laadkabel er gewoon nog in zit. En ik zie (meestal dus) ook dat er zoveel kWh verbruikt wordt om de auto op te warmen.
E.e.a. afhankelijk van de buitentemperatuur duurt het tussen de 10-25 minuten. En trekt de Kuga nog eens 3,7 kW gedurende die opwarmtijd uit mijn privé laadpaal. Maar die keren dat 'ie niet doet, dus niet.

Ik kies niet specifiek voor welke dingen de auto moet opwarmen; 'warm' is blijkbaar voldoende. Dan beslist de s/w blijkbaar zelf wat er allemaal nodig is.

Hier zie je de instellingen in het SYNC scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K40aQ_5FHWySSFAZlaBkmpO2E90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXDZPTT1Akycz46D5JzbrMwq.jpg?f=fotoalbum_large

En de tijdinstellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BekiasQZ4hRYA_QFZ3Df9KzHVzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgoQKI5HS7Z7rarP1s9DEnhS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 14-02-2024 21:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
rmulken schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:22:
[...]
Hoe sneller je rijdt hoe zwaarder het sturen wordt ... rotondes misschien iets langzamer nemen dan? ;)
Where's the fun in that:D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die fun komt nog wel... als de bandjes weer eens vervangen moeten worden... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nedora
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:39
Draakje5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:26:
Wat zijn jullie gemiddeld kwijt voor een reguliere onderhoudsbeurt?

Hier 45K KM op de teller, vandaag eerste beurt voor ons zelf.
Geen bijzonderheden voor leeftijd auto.
Nou hij is vandaag geweest voor z'n eerste beurt. 37k op de teller en 2 jaar oud. Niks bijzonders al had ik dat ook niet verwacht. 359 euro bij de Ford dealer in Emmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0llMMofb0MHSTyAUzQ9tPBLm_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBRXo90GdECTjmyuWYY3lqN2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout010
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-06 22:32
Het optimisme voor de Ford Kuga heeft toch een deuk opgelopen.
Bij mij veranderd de taal steeds, elke keer als ik de auto start staat hij weer op Engels. Dan kun je in de fantastische Ford app niet meer zien wanneer de auto vol als hij aan de laadpaal staat. Het systeem dat er in zit is verschrikkelijke rotzooi gemaakt een Bennie beunhaas. Het loopt vast en dan is de enige manier om het weer op te starten, de auto helemaal uitzetten en een kwartier wachten. Heeft iemand daar nog een oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wout010 Is dat een hele nieuwe Kuga, of heb je 'm al wat langer?

Lijkt me typisch iets voor de Ford garage, toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zeker. Dat is geen feature.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wout010 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:02:
Het optimisme voor de Ford Kuga heeft toch een deuk opgelopen.
Bij mij veranderd de taal steeds, elke keer als ik de auto start staat hij weer op Engels. Dan kun je in de fantastische Ford app niet meer zien wanneer de auto vol als hij aan de laadpaal staat. Het systeem dat er in zit is verschrikkelijke rotzooi gemaakt een Bennie beunhaas. Het loopt vast en dan is de enige manier om het weer op te starten, de auto helemaal uitzetten en een kwartier wachten. Heeft iemand daar nog een oplossing voor.
Dat is toch gewoon een bekende bug in de Sync3 software? Is die up to date?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Splitrr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-06 15:26
rmulken schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:56:
Aan splittr

Ben je zeker dat dit de totale lading van de accu na het bijladen is of misschien de aan deze laadpaal bijgeladen hoeveelheid kWh?
Het is inderdaad de bijgeladen hoeveelheid. Excuses als dat niet duidelijk was vanuit mijn vraag.
Inmiddels is het mij nu duidelijk hoe het zit met laden en kwh. :)

• Wout010
Glashelder schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:14:
[...]

Dat is toch gewoon een bekende bug in de Sync3 software? Is die up to date?
Alle software is up to date. Vanaf begin deze week werd de Ford dement. Niet alleen met de taal, maar ook met de instelling controle achterbank die ik uitgezet had, blijft weer teruggaan, dus elke keer krijg je dat irritante controleer achterbank op inzittenden.

• Wout010
[quote]ehtweak schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:33:

[/quote.

Het lijkt er op dat na zoveel keer de auto starten de bugs beginnen te komen. Ook mijn vorige focus had er op het laatst last van en helaas had de garage niet echt een oplossing. Van een auto met dit prijskaartje mag je toch iets meer verwachten dan een beunhaas die die software op een regenachtige zondagmiddag in elkaar rommelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ginger Tosser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:53
Wout010 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:42:

[/quote.

Het lijkt er op dat na zoveel keer de auto starten de bugs beginnen te komen. Ook mijn vorige focus had er op het laatst last van en helaas had de garage niet echt een oplossing. Van een auto met dit prijskaartje mag je toch iets meer verwachten dan een beunhaas die die software op een regenachtige zondagmiddag in elkaar rommelt.
Hier ook best een tevreden gebruiker, qua auto dan. Dat sync3 systeem is wat mij betreft dusdanig achterhaald en slecht dat ik misschien daar alleen al voor de nieuwere versie zou kiezen ipv de lopende versie. Beetje traag, soms ineens 'taal ingesteld op nederlands' melding, radio soms pas na meer dan 1 minuut, hikkende muziek tijdens afspelen via usb van telefoon (YouTube Music of TunedIn e.d., ook met hele goede korte usb kabel, vreemd genoeg niet met BT...) Navigatie aanwijzingen die niet kloppen met wat je op het grote scherm ziet t.o.v. wat je op je dashboard bij je klokken ziet... Haalt het kwaliteitsgevoel behoorlijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 12:59
Welke dakkoffer+dragers worden aangeraden voor de kuga (die niet te duur zijn)?
Is enkel voor gebruik zomerreis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:05

[/quote.

Ook mijn vorige auto (Focus) had dezelde bugs. Gisteren kreeg ik ook de melding dat de taal op Nederlands was gezet, en nog irritanter: andere waarschuwings piepjes :F

Staat dan weer wel tegenover dat ik gisteren 61 km puur elektrisch gereden heb. 50km snelweg, 8km 80km/u en 3 door de wijk. Aangenaam verrast!

Edit: leren rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
Vraag / gedachtekronkel:

Als ik mijn telefoon oplaad, duren de laatste procenten het langst. Dus stop je er waarschijnlijk, verhoudingsgewijs, meer vermogen in voor deze paar procenten, dan voor de "snel geladen" procenten.

Als je dit door zou trekken naar onze batterij, zou het dan kloppen dat je, bijvoorbeeld, beter 3 keer 66% kunt laden dan 2 keer 100%? En zo dus minder dus, verhoudingsgewijs, minder kwijt bent aan opladen?

Uiteraard alleen interessant als je bereik met 66% voldoende is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daar mag je idd wat meer van verwachten.

Dus nogmaals; praat je nu over een pas nieuwe Kuga, of eentje die je al wat jaartjes hebt?

En, heeft de Ford garage ook naar dit specifieke euvel gezocht?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmulken
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-12-2024
Bertje9999 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:04:
Vraag / gedachtekronkel:

Als ik mijn telefoon oplaad, duren de laatste procenten het langst. Dus stop je er waarschijnlijk, verhoudingsgewijs, meer vermogen in voor deze paar procenten, dan voor de "snel geladen" procenten.

Als je dit door zou trekken naar onze batterij, zou het dan kloppen dat je, bijvoorbeeld, beter 3 keer 66% kunt laden dan 2 keer 100%? En zo dus minder dus, verhoudingsgewijs, minder kwijt bent aan opladen?
Uiteraard alleen interessant als je bereik met 66% voldoende is...
Ik heb geen ervaring met laden aan een huishoudelijk stopcontact maar het laden aan een wallbox gaat in eerste instantie en volgens FordPass aan 3.0 kW (in werkelijkheid is dit 3.7 kW) maar in laatste instantie nog maar aan 1.0 kW omdat dit de levensduur van de hoogspanningsaccu ten goede zou komen. Vandaar dat die "laatste procenten" langer duren.

[ Voor 7% gewijzigd door rmulken op 16-02-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
Weten jullie overigens dat tijdens het regeneratief afremmen (de automaat in L) de remlichten niet werken? Een potentieel gevaarlijke situatie waar je, naar mijn mening, rekening mee dient te houden!

[ Voor 10% gewijzigd door rmulken op 16-02-2024 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:17
rmulken schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:13:
Weten jullie overigens dat tijdens het regeneratief afremmen (de automaat in L) de remlichten niet werken? Een potentieel gevaarlijke situatie waar je, naar mijn mening, rekening mee dient te houden!
Gas loslaten is ook geen remmen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
Draakje5 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Gas loslaten is ook geen remmen toch?
Inderdaad maar dit gaat langzaam en geleidelijk aan.
Regeneratief is veel vlotter en bij gas loslaten zelfs abrupt.
Gas loslaten is eerder laten uitrollen (als je niet kunt terugschakelen).

[ Voor 11% gewijzigd door rmulken op 16-02-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De Kuga remt altijd regeneratief imho.

Dat kun je zelfs zien als je dat status scherm opzet, waarbij je zo'n geanimeerde afbeelding van de auto/aandrijving te zien krijgt.

En als de remcoach aangeeft dat je 100% energie hebt teruggewonnen, wat ik regelmatig in beeld krijg, dan zijn echt pas de laatste meters fysiek de remblokjes tegen de schijven gegaan.
Vooral als je bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde, ruim van tevoren het gas loslaat, dan wordt alles regeneratief afgeremd. En afhankelijk van de gekozen rijmodes, de ene keer wat sterker dan de andere keer. En in 'L' stand nog veel sterker. Maar eigenlijk zou je die alleen moeten gebruiken in de bergen en/of bij het rijden met een aanhanger.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmulken schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:30:
[...]
(als je niet kunt terugschakelen).
Je kunt toch helemaal niet terugschakelen met de e-CVT van de Kuga? Dat regelt de auto allemaal zelf.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
L stand inderdaad niet gebruiken, alleen in de bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:54:
De Kuga remt altijd regeneratief imho.

Dat kun je zelfs zien als je dat status scherm opzet, waarbij je zo'n geanimeerde afbeelding van de auto/aandrijving te zien krijgt.

En als de remcoach aangeeft dat je 100% energie hebt teruggewonnen, wat ik regelmatig in beeld krijg, dan zijn echt pas de laatste meters fysiek de remblokjes tegen de schijven gegaan.
Vooral als je bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde, ruim van tevoren het gas loslaat, dan wordt alles regeneratief afgeremd. En afhankelijk van de gekozen rijmodes, de ene keer wat sterker dan de andere keer. En in 'L' stand nog veel sterker. Maar eigenlijk zou je die alleen moeten gebruiken in de bergen en/of bij het rijden met een aanhanger.
Klopt helemaal, ik bedoel maar dat je extra aandacht moet besteden aan je achterliggers als de automaat in 'L' staat en je abrupt het gaspedaal zou loslaten.
In 'L' rijden vind ik zelf heel comfortabel het lijkt dan sterk op "one pedal driving". In dat geval is de remcoach wellicht overbodig want alle bewegingsenergie wordt sowieso omgezet in stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door rmulken op 16-02-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:55:
[...]

Je kunt toch helemaal niet terugschakelen met de e-CVT van de Kuga? Dat regelt de auto allemaal zelf.
Dat bedoel ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:55:
[...]

Dat bedoel ik net. Dat kan enkel met een handgeschakelde bak of een conventionele automaat.

[ Voor 13% gewijzigd door rmulken op 16-02-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38
Op de vermogens meter kan je ook het vermogen zien wat je terugleverd... Je kan best stevig remmen zonder de blokken aan te hoeven spreken (100% remscore zoals hierboven genoemd)

Je ziet ook dat de remblokken amper slijten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter_Pe
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik heb een probleem met mijn Lane-keeping system. Ik kan het wel aan/uit zetten via het knopje aan de zijkant van de linkerhendel, maar ik zie nergens meer de groene lijntjes van de wegranden oplichten. Dus de auto stuurt niet meer zelf tussen de rijstrook. Vandaag 280km gereden en is niet 1x gebeurd. Rijd eigenlijk altijd op ACC. Ook geen foutmelding .... Nog iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:00
Wat is er voor Ford nou zo moeilijk om de EV stand energie opgeslagen voor later uit te voeren?

Uiteindelijk werkt het wel maar dan ben ik al 50% kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:38
Wouter_Pe schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 11:45:
Ik heb een probleem met mijn Lane-keeping system. Ik kan het wel aan/uit zetten via het knopje aan de zijkant van de linkerhendel, maar ik zie nergens meer de groene lijntjes van de wegranden oplichten. Dus de auto stuurt niet meer zelf tussen de rijstrook. Vandaag 280km gereden en is niet 1x gebeurd. Rijd eigenlijk altijd op ACC. Ook geen foutmelding .... Nog iemand dit probleem?
Je hebt Lane-Assist (mokt als je buiten de lijntjes gaat komen) en Lane-Centring Assist (helpt met sturen)...de eerste activeer/deactiveer je middels de linkerhendel...De tweede via het stuur. S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-UL1_sW2AMEIljlUIshdplo1TA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G29xGDiiWF4Pg3i1ip5vAnqU.png?f=user_large

Staat die tweede niet toevallig uit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout010
ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Daar mag je idd wat meer van verwachten.

Dus nogmaals; praat je nu over een pas nieuwe Kuga, of eentje die je al wat jaartjes hebt?

En, heeft de Ford garage ook naar dit specifieke euvel gezocht?
Ik heb deze Kuga gekocht in augustus 2023 dus nog niet zo gek lang. Ik ben nog niet bij de garage geweest, maar er is een afspraak gemaakt voor over 2 weken. En dan gaan ze maar een oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wout010 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:24:
[...]

Ik heb deze Kuga gekocht in augustus 2023 dus nog niet zo gek lang.
Da's idd gewoon een nieuwe.
De onze is in september 2023 afgeleverd. M.a.w. weinig verschil denk ik zo.
Ik ben nog niet bij de garage geweest, maar er is een afspraak gemaakt voor over 2 weken. En dan gaan ze maar een oplossing zoeken.
Ik ben wel al één keer voor een s/w update bij de Ford garage langs geweest:
ehtweak in "Het grote Ford Kuga PHEV topic"

Geen idee of er bij die specifieke update ook nog andere zaken gefixed zijn.
Zal ongetwijfeld wel.

Tot nu toe, slechts een paar, mild irritante zaken:
-af en toe wil 'ie een smartphone niet koppelen. Dan ziet de auto die gewoon niet.
-soms 'rare' en onlogische zaken qua ingestelde oplaadtijden en/of voorverwarmtijden.
Maar da's gelukkig wel sporadisch.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter_Pe
nooberke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Je hebt Lane-Assist (mokt als je buiten de lijntjes gaat komen) en Lane-Centring Assist (helpt met sturen)...de eerste activeer/deactiveer je middels de linkerhendel...De tweede via het stuur. S

[Afbeelding]

Staat die tweede niet toevallig uit nu?
Dat zou wel kunnen, denk ik. Hoe is dat mogelijk dat ik daar niet aan gedacht heb 🫣🫣. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
Draakje5 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:02:
L stand inderdaad niet gebruiken, alleen in de bergen.
Lees, via onderstaande koppeling, dit artikel (nog) eens dat eerder al in dit topic werd vermeld.

https://www.autonieuws.be...-phev-autonieuws-doet-het

Maar zeker deze alinea's uit het artikel;

Volgens de waarnemingen van de Ford-vertegenwoordigers die de vier journalisten tijdens de challenge vergezelden, was het recept voor een optimaal resultaat als volgt:

Soepel en anticiperend rijden, zachte acceleratie
EV Later modus voor de eerste paar kilometer
Automatische EV modus (Normal) waar mogelijk
Intensief gebruik van L modus

[ Voor 35% gewijzigd door rmulken op 18-02-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rmulken schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:48:
[...]

Volgens de waarnemingen van de Ford-vertegenwoordigers die de vier journalisten tijdens de challenge vergezelden, was het recept voor een optimaal resultaat als volgt:

Soepel en anticiperend rijden, zachte acceleratie
Dat lijkt me nogal evident; dat geldt eigenlijk voor iedere auto.
EV Later modus voor de eerste paar kilometer
Deze vind ik bijzonder. Want als ik van huis wegrijd, en ik kies die modus, dan gaat gelijk de ICE motor aan. (?)
Automatische EV modus (Normal) waar mogelijk
Vind ik ook een beetje vaag. Want als ik die modus kies, dan gaat af en toe de ICE motor aan.
Dus dan rijd ik alsnog zowel op benzine als elektrisch.
Intensief gebruik van L modus
Die snap ik op zich wel. Maar er wordt gewoonweg nog sterker regeneratief geremd. En daar moet je echt wel rekening mee houden in het verkeer. Terwijl je ook diverse artikelen kunt vinden waarbij aangegeven wordt dat het niet de bedoeling is om de 'L' mode altijd te gebruiken. Dus: :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

'Intensief de L modus gebruiken' kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je wat meer afremt dan met 'normaal het gas loslaten met een brandstofmotor' waarbij de remlichten toch niet gaan branden, waardoor achterop komend verkeer het niet in de gaten heeft dat je afremt.

Beetje het idee van YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights , maar dan met je Kuga.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmulken
Resistor schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:59:
'Intensief de L modus gebruiken' kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je wat meer afremt dan met 'normaal het gas loslaten met een brandstofmotor' waarbij de remlichten toch niet gaan branden, waardoor achterop komend verkeer het niet in de gaten heeft dat je afremt.

Beetje het idee van YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights , maar dan met je Kuga.
Helemaal mee eens. Heb mijn Ford dealer, afgelopen vrijdag, gevraagd of dit softwarematig te coderen valt. Hij beloofde zijn servicemanager te vragen om contact op te nemen met Ford Belgium. Ben benieuwd dus.

Dat zou helaas niet mogelijk zijn!
Dit is dan ook de enige reden die ik kan verzinnen om slechts heel sporadisch in 'L' te rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door rmulken op 19-02-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 12:59
matth111 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:06:
Welke dakkoffer+dragers worden aangeraden voor de kuga (die niet te duur zijn)?
Is enkel voor gebruik zomerreis..
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertje9999
Als je, binnen dit forum, zoekt op de term "dakdrager" krijg je verschillende posts te zien over dit onderwerp. Het zoeken doe je bovenaan in het scherm in het veld "Zoek in het Forum".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedora
Wij hebben ze van Hapro. Zowel dakkoffer als dragers. Bevallen prima en niet de prijzen van Thule. Ze zijn vast nog wel goedkoper te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
Goedemorgen!

Vraagje! Hoe ervaren jullie de achterbakklep / zonnescherm met de clips?
Bij mij duvelt dat ding bij minste en geringste los :( . Hebben jullie ideeën om dit wat steviger te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Splitrr In dit topic:
https://www.kuga-forum.de...rraum-abdeckung/?pageNo=1
wordt de bevestiging van het niet-rolbare roldinges ook besproken. ;)

Sommigen hebben dan wat stevigere clips via eBay besteld. Waardoor 'ie beter zou moeten blijven zitten...
Zelf nog geen problemen mee gehad; dus ook nog niet geprobeerd.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
ehtweak schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:26:
@Splitrr In dit topic:
https://www.kuga-forum.de...rraum-abdeckung/?pageNo=1
wordt de bevestiging van het niet-rolbare roldinges ook besproken. ;)

Sommigen hebben dan wat stevigere clips via eBay besteld. Waardoor 'ie beter zou moeten blijven zitten...
Zelf nog geen problemen mee gehad; dus ook nog niet geprobeerd.
Bedankt!
De O-rings maar besteld, eens kijken of het helpt.
Linkje voor de wat sterkere clips even bewaard!

[ Voor 5% gewijzigd door Splitrr op 20-02-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noci1958
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09-2024
Draakje5 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:26:
Wat zijn jullie gemiddeld kwijt voor een reguliere onderhoudsbeurt?

Hier 45K KM op de teller, vandaag eerste beurt voor ons zelf.
Geen bijzonderheden voor leeftijd auto.
Vandaag bij de Ford garage geweest na 53.000 km en 3 jaar. 2e Onderhoudsbeurt. Kosten ruim €817,-. Extra waren de ruitenwisserbladen. Vond het pittig aan de prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nedora
Die ruitenwisserbladen is gewoon dikke afzetterij bij de dealer. Volgens het onderhoudsschema op de Ford website kosten ze ruim 60 euro. Ik heb ze laatst via Winparts voor 28 euro incl verzendkosten gekocht. Gewoon Bosch wisser bladen en geen merkloze. Monteren is zeer eenvoudig.

Let overigens wel op dat je de goede besteld. Zijn specifiek voor de Kuga mk3, ze zijn nogal fors 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
noci1958 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Vandaag bij de Ford garage geweest na 53.000 km en 3 jaar. 2e Onderhoudsbeurt. Kosten ruim €817,-. Extra waren de ruitenwisserbladen. Vond het pittig aan de prijs.
Indd pittig aan de prijs vergeleken met mijn 2e beurt bij 43k km. Officiele ford garage?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

noci1958 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Heb je een ook specificatie van die 817 euro? Ik ben wel benieuwd waar het meeste geld in ging zitten.
Kan ik me vast mentaal voorbereiden, voor over zoveel tijd... ;)

Zaken als ruitenwisserbladen, en -vloeistof zijn ook net van die zaken waar merkgarages absurde bedragen voor rekenen. :-( Dat doe ik al jarenlang gewoon zelf.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nedora schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:56:
Die ruitenwisserbladen is gewoon dikke afzetterij bij de dealer. Volgens het onderhoudsschema op de Ford website kosten ze ruim 60 euro. Ik heb ze laatst via Winparts voor 28 euro incl verzendkosten gekocht. Gewoon Bosch wisser bladen en geen merkloze. Monteren is zeer eenvoudig.
Dat dus. In principe heb ik altijd een reservesetje in de auto liggen.
Voor de achterruitwisser had ik laatst al eentje mee laten komen (gewoon van Bosch, A283H) via Amazon. Kostte maar liefst 8 euro. :)

En volgens mij is een setje voor de voorruit:
Bosch A986S (op dit moment 22 euro)
ASIN#: B0B99JNM4F

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 22-02-2024 07:21 ]

Mooie Plaatjes   

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:54
Draakje5 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:18:
[...]

Indd pittig aan de prijs vergeleken met mijn 2e beurt bij 43k km. Officiele ford garage?
Hallo, wat ik niet begrijp is na 3 jaar. De onderhoudsintervallen zijn toch om de 2 jaar of 30.000km. Trouwens voor mijn vorige auto een Ford Fiesta st line uit 2020 werd 617 euro gerekend en dat was ook om de 2 jaar. Normaal was dat bij andere Ford's zo'n 300 euro maar dat was per jaar dus vond ik het wel meevallen, alles wordt duurder zeker de personele kosten.

• noci1958
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09-2024
ehtweak schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:09:
[...]

Heb je een ook specificatie van die 817 euro? Ik ben wel benieuwd waar het meeste geld in ging zitten.
Kan ik me vast mentaal voorbereiden, voor over zoveel tijd... ;)

Zaken als ruitenwisserbladen, en -vloeistof zijn ook net van die zaken waar merkgarages absurde bedragen voor rekenen. :-( Dat doe ik al jarenlang gewoon zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door noci1958 op 22-02-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter_Pe
Splitrr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Bedankt!
De O-rings maar besteld, eens kijken of het helpt.
Linkje voor de wat sterkere clips even bewaard!
Zou je de link van de o-ringen eens kunnen delen?

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24
Alle wisserbladen vervangen voor 64 euro incl. BTW is dan wel een nette prijs (mits het OEM is) :Y
Vaak betaal je dat al voor twee wisserbladen voor alleen de voorruit. Daarom nu de gok genomen en Bosch Aerotwin wissers op mijn Focus (23 euro voor een set) ipv OEM a 63 euro.
Zullen wellicht iets sneller slijten, maar voor 2,7 setjes Bosch kan ik slechts 1 setje OEM kopen.

edit: Is dat onderhoud bij Hedin Hoofddorp gedaan? Volgens mij is dat samen net Noordwijk één club en gebruiken die altijd Total Quartz ipv Castrol olie :Y

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 22-02-2024 10:37 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hedin Hoofddorp.. ik woon in Hoofddorp maar rij altijd naar Haarlem. Horken daar bij Hedin Hoofddorp :/ En dan te bedenken dat ik om de hoek woon van die toko :+

Wat de ruitenwissers betreft: mijn ervaring is dat Bosch aanzienlijker langer mee gaat dan de Ford OEM wissers. Normaal laat ik daarom wissers wisselen bij de Profile, die hebben ook Bosch, ipv bij de dealer. Dus nee die slijten zeker niet sneller!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• SniperGuy
Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:08:
Hedin Hoofddorp.. ik woon in Hoofddorp maar rij altijd naar Haarlem. Horken daar bij Hedin Hoofddorp :/ En dan te bedenken dat ik om de hoek woon van die toko :+

Wat de ruitenwissers betreft: mijn ervaring is dat Bosch aanzienlijker langer mee gaat dan de Ford OEM wissers. Normaal laat ik daarom wissers wisselen bij de Profile, die hebben ook Bosch, ipv bij de dealer. Dus nee die slijten zeker niet sneller!
Ik dacht dat het aan mij lag :+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SniperGuy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Ik dacht dat het aan mij lag :+
_O- _O- ik dacht dat je daar graag kwam _O- _O-

my bad :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Glashelder schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:37:
[...]

_O- _O- ik dacht dat je daar graag kwam _O- _O-

my bad :p
Ik ben er een paar jaar geleden 1x geweest om naar een auto te kijken, maar nadat ik daar voor een setje ruitenwissers kwam en gewoonweg bot behandeld werd kom ik daar helemaal niet meer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitrr
Wouter_Pe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:25:
[...]

Zou je de link van de o-ringen eens kunnen delen?
https://www.engelbert-str...en-7110100-5517002-0.html

Het is meteen een setje van verschillende maten. Ik weet namelijk niet precies welke maat het moet zijn.
Ik verwacht deze vandaag / morgen binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luitenaec
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06-2024
Busmik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:39:
Mijn Kuga krijgt binnenkort zijn eerste beurt,hij is bijna 2 jaar oud en heb er inmiddels 21000 km mee gereden waarvan 13000 elektrisch. HIEVAAN CA 900 KM MET DE CARAVAN.Heeft iemand een idee wat zo,n eerste beurt kost?
Ik was ongeveer 475 euro kwijt 4 maanden geleden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nedora
Weekje wintersport achter de rug. Het blijft een fijne reisgenoot, ruim 2000km gereden in een week.

Dakkoffer, 2 kinderen en vol bagage. Gemiddeld 1 op 14 gereden, goed gebruik gemaakt van de L in de bergen. Niet de accu opgeladen omdat daar geen mogelijkheid voor was, maar ongeveer 20% is toch elektrisch gegaan. Best netjes.

Net een onderhoudsbeurt gehad voor de vakantie en vandaag afspraak gemaakt om de winterbanden weer te wisselen. Met 19 inch smoelt ie toch een stuk beter 😅

• GFicker
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb sinds een half jaar last met mijn vertrek tijden
Kan deze niet meer via de app (fordpass) instellen
in de auto zelf moet ik een dag eerder instellen als van de gewenste vertrektijd
dus als ik op woensdag wil vertrekken moet ik daar dinsdag van maken

het rare is dat in het globale overzicht wel weer de goede dag staat

heeft nog iemand hier last van ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wout010
Een kleine update van mijn Ford Kuga. 2 weken geleden gaf de start accu de geest en werd mijn ford dement. Afgelopen woensdag is er een nieuwe accu ingekomen en zouden alle problemen opgelost moeten zijn. Je kunt het raden het heeft niets geholpen. De taal van het systeem wordt steeds teruggezet naar Engels. Het systeem bevriest en is alleen terug te zetten door de auto uit te zetten. Apple carplay werkt soms wel en dan weer niet en ook als je de telefoon wil opladen dan doet hij het vaker wel dan niet. Dit alles in een auto die meer dan 51000 duizend euro met een systeem dat in mekaar gezet is door een prutser eerste klas. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@GFicker Idd, er is een dag verschil tussen die instellingen in de auto versus die in de app.

Ik houd het bij m.b.v. de app en dat werkt verder oké.
Zag wel dat de Ford app afgelopen week weer een keertje een update kreeg (Android). Wellicht dat dat nog verschil maakt?

@Wout010
Nou prutser eerste klas is ook zwaar overdreven. ;) Er rijden niet voor niks zoveel Kuga PHEV's in Europa rond.

Maar is jouw Kuga een recente auto of al wat ouder?
Het is idd bekend dat de wat oudere jaargangen problemen hadden met de 12V accu's. En dat zowel de specifieke accu, alsmede een s/w update deze problemen uit de wereld zouden moeten helpen.
De laatste keer dat ik de garage was voor een s/w update van onze Kuga PHEV (afgeleverd in september 2023) hoorde dat er nog wel eens oudere jaargangen binnengebracht werden met die specifieke accu problemen. Maar dat de afgelopen ca. anderhalf jaar dat niet meer voorkwam.

BTW: datzelfde probleem had ook menig hybride Toyota... :|

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2024 17:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout010
Ik heb hem gekocht in augustus 2023 dus nog geen jaar oud en nog geen 25000 kilometer gelopen en voor deze prijs mag je wat verwachten dus het woord prutsers is wel op zijn plaats. Die zogenaamde update heeft werkelijk niets gedaan. Je koopt geen fles cola bij de supermarkt. Als de ellende nu al begint dan hou ik mijn hart vast van wat er nog meer fout gaat. Gelukkig is dit allemaal nog garantie werk dus de garage gaat maar een oplossing zoeken voor deze troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wout010 Uiteraard mag je wat verwachten van een nieuwe auto.
Ongeacht of 'ie nou 20, 30 of 50k heeft gekost.

Maar alleen maar ranten dat het prutsers zijn, lijkt me niet bijdragen aan de oplossing van het probleem, toch? ;)

En wat zeiden ze dan bij de garage wat ze er aan gingen doen?
En kreeg je in de tussentijd een vervangende auto zonder kosten?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout010
De garage gaat verder onderzoek doen. Het is hun probleem verder dus het wordt vervolgd. Een vervangende auto zonder kosten was wel het minste wat ze konden doen. Jij begrijpt blijkbaar niet dat het hebben van deze problemen in een bijna nieuwe auto totaal niet acceptabel is, dus ja, het blijven prutsers of jij het daarmee eens bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André66
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-05 18:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQi0A0hyFp4aB9xtvQMCziVUHJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoLUQNEVAzJUaEPDz9FDEpc9.jpg?f=fotoalbum_large

Waar dient deze eigenlijk voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
Nou, sinds dat wij onze kuga hebben zaterdag voor het eerst een langer stuk gereden (2u15min). Niet anders verwacht dat ook dit ontzettend comfortabel zou verlopen, Eco stand aan, ACC en gaan met die banaan :D.

Bij terugkomst viel me echter op dat ik een deukje in de binnenkant van de deur had zitten waar ik dus de hele weg mijn arm heb laten rusten/leunen. Nu 2 dagen later zit die deuk er nog en lijkt dus niet weg te trekken, lijkt me niet helemaal de bedoeling voor een auto uit dit bouwjaar? :D Ik neem aan dat meerdere zo rijden haha.

Foto bijgevoegd waar ik het deukje heb zitten. Wat zouden jullie doen? Valt best op in de auto vooral als het licht erop schijnt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBYzh2zwwcZg3AcVX3Y-Xn96z3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh4Dx99tFfA6okMAoNPE29EI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitrr
Dat is een juiste gok!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
WesPet85 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:23:
Nou, sinds dat wij onze kuga hebben zaterdag voor het eerst een langer stuk gereden (2u15min). Niet anders verwacht dat ook dit ontzettend comfortabel zou verlopen, Eco stand aan, ACC en gaan met die banaan :D.

Bij terugkomst viel me echter op dat ik een deukje in de binnenkant van de deur had zitten waar ik dus de hele weg mijn arm heb laten rusten/leunen. Nu 2 dagen later zit die deuk er nog en lijkt dus niet weg te trekken, lijkt me niet helemaal de bedoeling voor een auto uit dit bouwjaar? :D Ik neem aan dat meerdere zo rijden haha.

Foto bijgevoegd waar ik het deukje heb zitten. Wat zouden jullie doen? Valt best op in de auto vooral als het licht erop schijnt.

[Afbeelding]
Zit de armsteun er niet onder? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertje9999
Draakje5 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Als je ergonomisch gebruik kunt maken van die armsteun, zul je waarschijnlijk niet over het stuur heen kunnen kijken _O-

Ik had hetzelfde probleem (deuk) in mijn Focus, maar dat was wel pas na ongeveer een jaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneAP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:54
Hallo allemaal, de Kuga PHEV heeft een CVT versnellingsbak en aangezien er geen toerenteller aanwezig is maar een vermogensmeter ben ik best wel nieuwsgierig hoeveel toeren de 2,5 liter motor draait, iemand die dat weet? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
Draakje5 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Haha, ik ben vrij groot/lang, ik zit met gemak op die bovenste leuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
Bertje9999 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:51:
[...]

Als je ergonomisch gebruik kunt maken van die armsteun, zul je waarschijnlijk niet over het stuur heen kunnen kijken _O-

Ik had hetzelfde probleem (deuk) in mijn Focus, maar dat was wel pas na ongeveer een jaar gebruik.
Mja, ik ga er toch maar eens melding van maken, kan eigenlijk niet in deze tijd, vind ik dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Nou, weer een nieuwe ervaring rijker :P

Ik heb de FordPass app/account bij mijn Kuga PHEV, en heb die gekoppeld aan mijn Eneco SlimLaden app om zo op laag tarief momenten te laden. Nu kreeg ik vanochtend een mailtje van Ford, dat mijn account is uitgeschakeld en dat ik moet bellen om die weer aan te krijgen. Ik het nummer uit de mail bellen (na check dat mijn account daadwerkelijk uitstond en het legit was :P ) daar kreeg ik te horen dat ik een ander nummer moest hebben :F. Maar goed dat nummer maar gebeld, daar kreeg ik doodleuk te horen dat Ford een API heeft, maar naast de eigen FordPass app niemand anders toe laat.

Dus bye bye Eneco SlimLaden en byebye Home Assistant integratie :|

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry84
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 14:19
De home assistent integratie via HACS werkt bij mij voor geen meter. fordpass_lastRefresh wordt op willekeurige tijden bijgewerkt lijkt het. Ik heb een automatisering aangemaakt dat ik een melding krijg als de accu vol is(<87%, meer dan 87% komt hij nooit?!)
maar ik krijg gewoon op willekeurige tijdstippen een melding van een volle accu terwijl ik hem net leeg heb gereden, enz..

Iemand ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:51
Heeft er al iemand een nieuwe 2024 Kuga besteld? Ik wel, de titanium met DriverAssistance Pack bursting green. Leverdatum is 1 juli. Er is zo weinig info over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
Vandaag gegevens van de lease maatschappij gekregen, dus ik heb ook nog geen concrete leverdatum.

Wanneer heb jij hem besteld? Als je hem nu in elkaar klikt op de ford site kom je op midden september uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeBuild69
  • Laatst online: 23:51
Deze heb ik vorige week besteld lease via de zaak. De Lease Maatschappij zegt zelf de levertijden aan te kunnen houden en de eerste set auto’s komt over een paar weken binnen.

Hoop ergens een Auto Week review te kunnen checken ofzo. Zie wel veel over de Escape maar is toch net niet de EU versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dallie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Iemand tips voor m'n eerste lange reis (+/- 900 km) naar Oostenrijk? We zijn van plan om niet tussendoor op te laden, want we zullen z.s.m. arriveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekel
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-06 09:58
CreativeBuild69 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:14:
Heeft er al iemand een nieuwe 2024 Kuga besteld? Ik wel, de titanium met DriverAssistance Pack bursting green. Leverdatum is 1 juli. Er is zo weinig info over te vinden.
Ben benieuwd of je m ook al zo snel krijgt CreativeBuild69. Nog nergens is er met het nieuwe model een proefrit te maken :'( Dus misschien begin juli met jou afspreken? ;) ;) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prekz
@rekel volgens mij krijgen de dealers hem in Maart.

Ik heb ook alleen een proefrit gemaakt in het vorige model. Voor mij ging het voornamelijk om het motorische stuk wat ik daarvoor belangrijk vind. Hoe het interieur eruit ziet vind ik prima vanuit de plaatjes te beoordelen.

[ Voor 64% gewijzigd door prekz op 08-03-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dallie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:54:
Iemand tips voor m'n eerste lange reis (+/- 900 km) naar Oostenrijk?
Ja!
Gewoon gaan rijden. Laat de Kuga zelf bepalen (dus 'A' stand) hoe 'ie e.e.a. regelt tussen EV en ICE mode. Gaat gewoon prima.
En gebruik de 'L' stand voor als je echt bergpassen gaat rijden.

Ook niet onbelangrijk; geniet gewoon van deze prima reisauto.
Wij gaan komende zomer ook ver(der) op pad met onze Kuga. Richting Süd-Tirol; inclusief de nodige Alpenpassen.
Aangezien onze PHEV pas afgelopen september is afgeleverd konden we tot nu toe alleen in het middelgebergte van Duitsland (afgelopen herfstvakantie) wat berg-/heuvelervaring opdoen. En dat beviel prima. :Y
We zijn van plan om niet tussendoor op te laden, want we zullen z.s.m. arriveren.
Dat lijkt me in dit geval ook nauwelijks lonend. Aangezien de Kuga niet kan snelladen en je die 50-60km EV bereik je minstens enkele uren aan een laadpaal kost. Dat is praktisch gezien niet handig bij lange ritten op 1-2 dagen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Plus ik heb gemerkt dat je in het buitenland vaker 'stilstandboetes' krijgt. Dat is lekker als je auto 's nachts aan de lader hangt bij een hotel 8)7

De stilstandboete is hoger dan de laadkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dallie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:54:
Iemand tips voor m'n eerste lange reis (+/- 900 km) naar Oostenrijk? We zijn van plan om niet tussendoor op te laden, want we zullen z.s.m. arriveren.
Ik ben tot nu 4x op wintersport en 1x in de zomer de bergen in geweest met de Kuga. Ik rijd gewoon alles op auto, behalve als ik afdaal in de bergen, dan gaat de L stand aan, rijdt veel comfortabeler. In mijn ervaring mag je in de iets betere (kleinschaliger) accommodaties altijd wel een stopcontact lenen om ter plekke te laden.

Verder geen bijzonderheden. Niet al te hard rijden, dan keldert je verbruik opeens hard (boven de 150 als ik zou moeten gokken), maar als het rustig is dan is de ACC op 150 heerlijk en comfortabel.

Tussendoor laden doe ik nooit, hooguit bij de tussenovernachting, maar alleen als dat niet te duur is. Op een parkeerplaats laden langs de snelweg tijdens een lunch is de moeite niet, tenzij je anders je auto niet kwijt kan, denk ik. Maar dat zal nu wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Laden onderweg is idd niet zinvol met een phev, veel te traag voor de beperkte elektrische actieradius. Ik vind het laden aan een openbare laadpaal sowieso te duur. Alles boven de 40 cent/kWh is duurder dan rijden op benzine. Tenminste, in mijn geval. Ik ben een vrij rustige rijder en haal met lege accu meestal tussen de 1 op 18 en 1 op 22. Gisteren terugweg vanaf Almere naar huis, leeg daar weg en 69 km, voornamelijk snelweg, gereden met avs 4,4 lt/100 km. Tot Max 4 km boven het maximum. Dat is toch een fantastische waarde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Afgelopen week, met de oplopende buitentemperaturen, zag ik de EV-actieradius, na een laadbeurt, weer toenemen.

Maar meer dan 70km (!) heb ik nog nooit gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFfCfHzb222V1bWiRqQsMv0jLxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9p7EWVkKfMf2X500f4CaRbc.jpg?f=fotoalbum_large

Best wel bijzonder vind ik. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Mijn maximum is 79 km, eenmaal gezien. Met mooie temperaturen wel vaak tussen de 70 en 75 km. Ik rij bijna altijd in de eco-stand en gebruik veel de L om op de elektromotor af te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

rekel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:44:
...en gebruik veel de L om op de elektromotor af te remmen.
Er wordt altijd regeneratief geremd hoor...ongeacht of je die L stand nou wel of niet gebruikt.
Alleen de mate waarin varieert.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
Klopt ehtweak, zo lang je niet harder remt dan het streepje op de vermogensmeter rem je regeneratief. Ik vind het wat fijner rijden bijna zonder de rem te gebruiken.
In de bergen werkt het helemaal fijn en daar is het denken ook voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesPet85
ehtweak schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:17:
Afgelopen week, met de oplopende buitentemperaturen, zag ik de EV-actieradius, na een laadbeurt, weer toenemen.

Maar meer dan 70km (!) heb ik nog nooit gezien:
[Afbeelding]

Best wel bijzonder vind ik. 8)
Wow hahaha, dit heb ik echt nog nooit gehaald, wij hebben Max 56 KM gezien wat betreft bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
Die van mij is ook besteld, op 7 maart.
ST-Line X met trekhaak, winter pack en technology pack in desert island blue.
Volgens de dealer (Hedin) levering vooralsnog juli/augustus.

Ook proefgereden in het oude model, maar gezien het maximale trekgewicht het oude model nog kunnen afbestellen (dealer as me voor omdat "er geen beschikbare productieplaatsen meer waren"), en de nieuwe kunnen samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekel
ArcticTiger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:23:

Ook proefgereden in het oude model, maar gezien het maximale trekgewicht het oude model nog kunnen afbestellen (dealer as me voor omdat "er geen beschikbare productieplaatsen meer waren"), en de nieuwe kunnen samenstellen.
Gefeliciteerd! Ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stuiv
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-03 16:49
Allen, ik ben sinds november vorig jaar in het bezit van een Kuga PHEV ST-Line X bj 2020. Sinds die tijd de Kuga gezien als een hele fijne reis auto!
Maar sinds vorige week heb ik het idee dat als ik op een rechte weg kleine stuurcorrecties wil maken het idee heb dat het stuurwiel fractionele weerstand bied als ik dit doe. Dus als ik naar links of naar rechts wil corrigeren het idee heb dat het over een nokje gaat en dan vervolgens te veel heb gecorrigeerd en weer terug moet.
En vervolgens blijf ik continue kleine stuur correcties maken.
Zowel met lane assist aan of uit hetzelfde resultaat.

Als ik een beetje rond zoek op internet kan ik op de Nederlandse sites er weinig over vinden.
Als ik dit verhaal met Engelse omschrijvingen zoek krijg ik wel wat zoekresultaten alleen geen oplossingen…

Concreet is mijn vraag of er mensen in dit forum zitten die dit ook wel eens hebben ervaren?

Alvast bedankt!

Edit; eventuele vergelijkbare Engelse zoekresultaten om het probleem beter te omschrijven;
https://www.fordownersclu...opic/142149-odd-steering/

[ Voor 7% gewijzigd door Stuiv op 11-03-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
ArcticTiger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:23:

Ik heb gisteren bericht gehad dat hij besteld is geworden, levering staat nu gepland voor midden september 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:36
rekel schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Gefeliciteerd! Ben heel benieuwd naar de eerste ervaringen.
Zal niet veel afwijken van de vorige versie denk ik.
Maar het is sowieso een omschakeling als je van een vag benzine handbak af komt.
prekz schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:29:
[...]

Ik heb gisteren bericht gehad dat hij besteld is geworden, levering staat nu gepland voor midden september 8)7
De wachttijd loopt hard op zo te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimZ
  • Laatst online: 22:12
Stuiv schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:21:
Allen, ik ben sinds november vorig jaar in het bezit van een Kuga PHEV ST-Line X bj 2020. Sinds die tijd de Kuga gezien als een hele fijne reis auto!
Maar sinds vorige week heb ik het idee dat als ik op een rechte weg kleine stuurcorrecties wil maken het idee heb dat het stuurwiel fractionele weerstand bied als ik dit doe. Dus als ik naar links of naar rechts wil corrigeren het idee heb dat het over een nokje gaat en dan vervolgens te veel heb gecorrigeerd en weer terug moet.
En vervolgens blijf ik continue kleine stuur correcties maken.
Zowel met lane assist aan of uit hetzelfde resultaat.

Als ik een beetje rond zoek op internet kan ik op de Nederlandse sites er weinig over vinden.
Als ik dit verhaal met Engelse omschrijvingen zoek krijg ik wel wat zoekresultaten alleen geen oplossingen…

Concreet is mijn vraag of er mensen in dit forum zitten die dit ook wel eens hebben ervaren?

Alvast bedankt!

Edit; eventuele vergelijkbare Engelse zoekresultaten om het probleem beter te omschrijven;
https://www.fordownersclu...opic/142149-odd-steering/
Het lijkt er toch op dat lane assist deze stuurcorrecties veroorzaken.
Standaard staat lane assist aan als je de auto start.
Volgens onderstaande procedure kan je dit aanpassen.

1. Contact aanzetten.
2. minstens 15 sec wachten.
Belangrijk : stap 3 en 4 moeten binnen de 60 sec uitgevoerd worden.
3. De knop 'lane assist' minstens één seconde ingedrukt houden en dan loslaten.
4. Stap 3 nog eens 4 keren herhalen. (in het totaal de lane assist knop 5 keren minstens één seconde drukken en lossen binnen de 60 seconden).
5. De vermelding 'lane assist' knippert 2 keren om te bevestigen dat de instelling van 'standaard' naar 'laatste instelling' veranderd is.
6. starten.
7. Dezelfde procedure om opnieuw 'standaard' in te stellen.
Pagina: 1 ... 11 ... 42 Laatste