Toon posts:

De waarheid achter de COP voor een WP

Pagina: 1
Acties:

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-03 20:31
Hallo Tweakers,

Graag wil ik eigenaren van een warmtepomp vragen of ze met mij willen delen wat de "echte" COP van hun warmtepomp is op jaarbasis. Als we als regel nemen dat je voor 1 kuub gas met een COP van 1 ongeveer 8 kwh stroom nodig hebt. Dan ben ik benieuwd of er ook echt een lager gebruik behaald wordt.

Ik stel deze vraag omdat ik toch uit verschillende hoeken hoor dat elektrisch verwarmen met een cop van 1 na genoeg het zelfde rendement heeft als een warmtepomp ondanks dat er mooie COP getallen worden belooft.

Ben benieuwd naar de reacties!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
Kijk bv eens in deze topicstart, daar vind je een link naar een Excel document waarin forumgebruikers hun daadwerkelijke cop bijhouden:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Ik heb nu precies 11 maanden een warmtepomp draaien, ik zit nu op 1633kWh verbruik en nog een maand erbij dan zit ik op 2000kWh. Dit vervangt 800m3 gas. Grootste verschil is dat ik nu met de warmtepomp het hele huis op 20 graden heb en met de cv ketel alleen onder en op de badkamer de radiator open.
Ik verwarm alleen maar met radiatoren.

[Voor 6% gewijzigd door klump4u op 08-02-2023 21:38]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:35
De seasonal COP (SCOP) waarden die je in de technische datasheets van de fabrikanten kunt vinden zijn gebaseerd op gedetailleerde testomstandigheden die je ook niet kunt faken a la diesel-gate of iets dergelijks.

Deze kloppen dus prima.

Bij mij de praktijk, was 0,25 m3 gas per gewogen graaddag, nu over 2 jaar tijd ergens tussen 0,5 en 0,6 kWh/gewogen graaddag (ik zou de spreadsheets in moeten duiken om het exact op te zoeken). Dus een COP rond de 4 zoals de specs ook zeggen, met een L/L daikin 3.5 kWh Perfera.

In feite is het zelden exact vergelijkbaar, zo verwarmen wij nu de woonkamer de hele winter op ca. 19 graden werkelijke temperatuur, terwijl we met CV de boel lieten afkoelen, wat minder comfortabel was.

Elektrisch verwarmen met COP=1 loop je daarentegen gewoon op leeg. Zelfs de 200W vloerverwarming in de badkamer (maar 2 m2 vrije vloerruimte) verbruikt als je die gewoon aan laat staan een significante fractie van wat de airco in de woonkamer verbruikt. Maar dan om een lullig badkamertje van 4 m2 nog niet eens echt warm te houden.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb het afgelopen jaar 1100 m3 vervangen door 2500 kWh of zo. En voor wat het waard is, 300 m3 douche wordt dan 1000 kWh en de verwarming is dat 800 m3 met 1500 kWh.

Op een bepaalde manier valt het tegen, maar indien je rekent met 1 kuub gas doet 10 kWh, dan klopt het allemaal wel. Niets ingeleverd qua comfort overigens.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de meeste mensen halen rond de COP van 4, dus 1 kuub gas kost je dan 2kWh aan stroom.

dus zolang gas meer dan dubbele kost als stroom is een warmtepomp goedkoper. en dan negeren we maar eventjes die 250~300 euro aan vastrecht die je met gas zoizo kwijt bent.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:35
Wat wel naar mijn (puur op anecdotes gebaseerde) indruk nogal eens voorkomt zijn slecht geïnstalleerde systemen met backup-verwarming, die dan feitelijk een groot deel van de tijd alleen op de backup draaien. Dat is dus ook COP=1 en dan heb je idd een dure WP die net zoveel verbruikt als een straalkacheltje van €25 bij de Gamma.

• swarthoofd
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:38:
Ik heb nu precies 11 maanden een warmtepomp draaien, ik zit nu op 1633kWh verbruik en nog een maand erbij dan zit ik op 2000kWh. Dit vervangt 800m3 gas. Grootste verschil is dat ik nu met de warmtepomp het hele huis op 20 graden heb en met de cv ketel alleen onder en op de badkamer de radiator open.
Ik verwarm alleen maar met radiatoren.
Die 800m3 gas was inclusief je sanitair warm water etc en de 2000 kwh is dit ook? Dan is het wel aardig gedaan toch dan zit je inplaats van 800 x 8 = 6400 kwh op 2000. Zeg voor het gemak een COP van 3.

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:19
Reken gewoon voor je wp tussen de 2000-3000 per jaar dan zit je wel goed.

In winter doe ik 20-30kwh per dag bij +-0c.

Rond de 10-20c gebruikt dat ding haast niks, meer standby verbruik dan gebruik. Denk aan 5-10kwh per dag.

Bij 25-30c ga ik koelen en dan gebruikt die weer tussen de 10-20kwh per dag.

• swarthoofd
Delerium schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:41:
Ik heb het afgelopen jaar 1100 m3 vervangen door 2500 kWh of zo. En voor wat het waard is, 300 m3 douche wordt dan 1000 kWh en de verwarming is dat 800 m3 met 1500 kWh.

Op een bepaalde manier valt het tegen, maar indien je rekent met 1 kuub gas doet 10 kWh, dan klopt het allemaal wel. Niets ingeleverd qua comfort overigens.
1100 m3 vervangen voor 2500 kwh ipv 8800 kwh is best wel netjes toch? COP van 3

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

swarthoofd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:52:
[...]

Die 800m3 gas was inclusief je sanitair warm water etc en de 2000 kwh is dit ook? Dan is het wel aardig gedaan toch dan zit je inplaats van 800 x 8 = 6400 kwh op 2000. Zeg voor het gemak een COP van 3.
Nee is puur voor verwarmen, voor sanitair water heb ik een warmtepompboiler die 600kWh per jaar doet, die vervangt ongeveer 200m3 gas.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40
Wilke schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:39:
De seasonal COP (SCOP) waarden die je in de technische datasheets van de fabrikanten kunt vinden zijn gebaseerd op gedetailleerde testomstandigheden die je ook niet kunt faken a la diesel-gate of iets dergelijks.

Deze kloppen dus prima.

Bij mij de praktijk, was 0,25 m3 gas per gewogen graaddag, nu over 2 jaar tijd ergens tussen 0,5 en 0,6 kWh/gewogen graaddag (ik zou de spreadsheets in moeten duiken om het exact op te zoeken). Dus een COP rond de 4 zoals de specs ook zeggen, met een L/L daikin 3.5 kWh Perfera.

In feite is het zelden exact vergelijkbaar, zo verwarmen wij nu de woonkamer de hele winter op ca. 19 graden werkelijke temperatuur, terwijl we met CV de boel lieten afkoelen, wat minder comfortabel was.

Elektrisch verwarmen met COP=1 loop je daarentegen gewoon op leeg. Zelfs de 200W vloerverwarming in de badkamer (maar 2 m2 vrije vloerruimte) verbruikt als je die gewoon aan laat staan een significante fractie van wat de airco in de woonkamer verbruikt. Maar dan om een lullig badkamertje van 4 m2 nog niet eens echt warm te houden.
SCOP kijk ik ook naar, en komt goed overeen met werkelijkheid.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 14:55
Wilke schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:44:
Wat wel naar mijn (puur op anecdotes gebaseerde) indruk nogal eens voorkomt zijn slecht geïnstalleerde systemen met backup-verwarming, die dan feitelijk een groot deel van de tijd alleen op de backup draaien. Dat is dus ook COP=1 en dan heb je idd een dure WP die net zoveel verbruikt als een straalkacheltje van €25 bij de Gamma.
Wij hebben nu een kleine 2 maanden een warmtepomp en initieel was bij ons de backupverwarming door de installateur ook aangezet bij temperaturen onder 0 graden. Na een paar dagen een hoog verbruik van 60-70kwh per dag, ben ik snel gaan googlen en er achter gekomen dat dat dus kwam door die backup verwarming. Die heb ik nu ingesteld om pas aan te gaan bij -10, maar zo koud is het nog niet geweest,

Star Citizen Referral Code

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-03 18:38
Metaalhoofd schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Wij hebben nu een kleine 2 maanden een warmtepomp en initieel was bij ons de backupverwarming door de installateur ook aangezet bij temperaturen onder 0 graden. Na een paar dagen een hoog verbruik van 60-70kwh per dag, ben ik snel gaan googlen en er achter gekomen dat dat dus kwam door die backup verwarming. Die heb ik nu ingesteld om pas aan te gaan bij -10, maar zo koud is het nog niet geweest,
Die back-up verwarming heb ik helemaal uitgezet ( op -20 ). Liever dat de warmtepomp moet werken met een COP van 2 bij extreme koude als dat er een verwarmingsspiraal aangaat met COP 1.

Zelf al heel wat jaren aan het verwarmen met Airco's en warmtepompen. Mijn ervaring is dat de scop redelijk overeenkomt. Ook is mijn ervaring dat koelen wel erg veel verbruikt. Gemiddeld is verwarming 2/3 van het verbruik, koelen is 1/3 van het verbruik.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MrNOnamE schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:11:
[...]

Die back-up verwarming heb ik helemaal uitgezet ( op -20 ). Liever dat de warmtepomp moet werken met een COP van 2 bij extreme koude als dat er een verwarmingsspiraal aangaat met COP 1.

Zelf al heel wat jaren aan het verwarmen met Airco's en warmtepompen. Mijn ervaring is dat de scop redelijk overeenkomt. Ook is mijn ervaring dat koelen wel erg veel verbruikt. Gemiddeld is verwarming 2/3 van het verbruik, koelen is 1/3 van het verbruik.
als je koelt met een warmtepomp zou ik de watertemperatuur ook WAR regelen. dus de heter buiten de kouder het water. een installatie als dat is stukken efficienter dan een reguliere airco. je hebt niet 6 graden water nodig als het 21 is buiten.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-02-2023 12:32]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:52
ik zit op ongeveer dit:

Ik vervang ca 1200 m3 gas
1200 x 8,5 (10 haal je in de praktijk niet) = 10200 kW thermisch vermogen

10200/2550 = COP 4 (incl SWW dus)

laatste gastarief dat ik had 1,97 = 2364 + 255 vastrecht = 2619 EUR
gemiddeld elektra tarief 0,40 = 1020 EUR

Mijn hele installatie kostte me 'slechts' ca 4400 euro na subsidie.
TVT 4400/1599 = 2.8 jaar
(uiteraard sterk onderhevig aan tarieven)

[Voor 28% gewijzigd door paQ op 09-02-2023 20:10]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:19
geen excel sheet nodig: Als je je backup heater uit zet, kom je aan de SCOP van de datasheet, want genormeerde test door gecertificeerde test-instituten. Als je de WP ook gebruikt om te koelen, is je excel berekening niet geschikt.

Mijn 40% grotere nieuwe huis met L/W WP, verbruikt inclusief koeling met 40% minder energie dan mijn goed geïsoleerde oude huis met warmtewisselaar/blokverwarming.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

swarthoofd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:24:
Hallo Tweakers,

Graag wil ik eigenaren van een warmtepomp vragen of ze met mij willen delen wat de "echte" COP van hun warmtepomp is op jaarbasis. Als we als regel nemen dat je voor 1 kuub gas met een COP van 1 ongeveer 8 kwh stroom nodig hebt. Dan ben ik benieuwd of er ook echt een lager gebruik behaald wordt.

Ik stel deze vraag omdat ik toch uit verschillende hoeken hoor dat elektrisch verwarmen met een cop van 1 na genoeg het zelfde rendement heeft als een warmtepomp ondanks dat er mooie COP getallen worden belooft.

Ik heb hem (nog) niet per jaar maar ik kan hem wel per dag en per maand terug halen uit mijn data. Januari 2023: Elektriciteit in: 309kWh, warmte uit: 1475kWh. COP: 4.8 ( stilstand van de warmtepomp / standby is meegenomen in dit verhaal ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:09

CaDje

Framedrops for life

Hallo Tweakers,

Met een elektrische CV ketel haal je gewoon niet hetzelfde rendement als een warmtepomp. Wat ik zo op het forum zie is dat de meesten met een lucht/water config toch meestal rond de COP ~4 zitten. Een elektrische CV is wellicht interessant als je niet veel warmte vraag hebt en zelf panelen op je dak hebt (en kunt salderen). Maar op de lange termijn zal een warmtepomp toch altijd goedkoper zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De moeilijkheid zit 'm niet in de cijfers van de warmtepompen, die worden hier op Tweakers goed bemeten.
In mijn ervaring is het vreselijk lastig om iemand te vinden die verbruikscijfers van alleen zijn COP1 verwarming heeft (liefst met een historisch gasverbruik ernaast). Dat komt denk ik vooral omdat je heel wat meters nodig hebt bij decentrale toepassing van IR-panelen of straalkacheltjes.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:18:
[...]
De moeilijkheid zit 'm niet in de cijfers van de warmtepompen, die worden hier op Tweakers goed bemeten.
In mijn ervaring is het vreselijk lastig om iemand te vinden die verbruikscijfers van alleen zijn COP1 verwarming heeft (liefst met een historisch gasverbruik ernaast). Dat komt denk ik vooral omdat je heel wat meters nodig hebt bij decentrale toepassing van IR-panelen of straalkacheltjes.
Valt mee hoor, ik heb die gegevens wel. Helaas is mijn appartement geen standaard tweakers rijtjeswoning of twee onder een kap. Vanaf 1 oktober nu 775 kWh bij 1430 graaddagen. Nieuwe benedenburen en dat is goed te merken aan de vloertemperatuur, geen vloerverwarming nodig.

Voorheen tussen de 500 en 600 m3 gas per jaar.

[Voor 3% gewijzigd door ericplan op 09-02-2023 14:18. Reden: Gasverbruik]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Proton_

Proton_

Team Welles

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ;)
In Ervaringen infraroodverwarming ben ik nog geen jaarverbruik voor verwarming tegengekomen.

[Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 09-02-2023 17:23]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:31
Als je een 80+ stel beneden je hebt kan je inderdaad je ketel wel bij de weg zetten. :+

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32

ericplan

5180 Wp PV

ds23man schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
Als je een 80+ stel beneden je hebt kan je inderdaad je ketel wel bij de weg zetten. :+
Nah, buitenlandse huurder. Denk dat de huur all-in is.

A'dam ZonPHP PVOutput

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee