Toon posts:

Warm water zonder gas? Welke oplossing te kiezen...

Pagina: 1
Acties:

• HTalsma
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:11
Ik zoek een oplossing om douche/kraan-water te verwarmen zonder gas/cv-ketel. De nog te plaatsen regendouche dient ook genoeg water te krijgen om daarvan te kunnen genieten.

Binnenkort zal de 1*25 omgezet worden naar 3*25 waardoor ik meer opties schijn te hebben.
Daarbij heb ik 8 zonnepanelen (levert 1600) en 1 PT paneel voor mijn buffervat 120liter (zonneboiler)

Ervan uitgaande dat ik straks mijn gas dicht zet, welke oplossing is dan toekomst gericht?
Maak ik gebruik van een warmtepompboiler, een doorstroomboiler, een CVi ketel of een "novi plus ketel"?

Wat zou een verstandige keuze kunnen zijn?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:48
Naast dat je ergens op moet koken (dus inductieplaat niet vergeten!), ligt de keuze voor de hand: een warmtepomp met óf een SWW-vat dat wordt gevoed vanuit die warmtepomp, óf een aparte warmtepompboiler voor het SWW. En die zijn er in verscheidene soorten en maten.

Maar alles dat COP1 verwarmt kun je echt beter vermijden.

Maar, om dubbelingen te voorkomen: lees je hier eens goed in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

[Voor 18% gewijzigd door Gramser op 06-02-2023 15:28]

OhSunnyDay

• HTalsma
Ah inductieplaat heb ik al ;-)
Ik zal me ook even inlezen , bedankt voor die tip.

• HTalsma
waar staat SSW trouwens voor. zie het wel voorbijkomen in de teksten maar t zegt me niets.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:48
Sanitair warm water. Ook wel warm tapwater.

OhSunnyDay

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
HTalsma schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:17:
waar staat SSW trouwens voor. zie het wel voorbijkomen in de teksten maar t zegt me niets.
Het is SWW, niet SSW. Als je geld en ruimte hebt, dan zou ik zeker voor een warmtepompboiler gaan, bijvoorbeeld een Atlantic Explorer v4. Met 3*25A kan je ook een doorstromer plaatsen. Dat is in aanschaf veel goedkoper en is veel kleiner, maar de kosten per douchebeurt zijn twee tot drie keer zo hoog.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoeveel liter/minuut wil je regendouche? En hoeveel minuten wordt er gedoucht?
Een vaatje van 120 liter is niet zo heel veel, ben ik bang.

COP1 oplossingen zouden misschien kunnen als je ook een douche-warmtewisselaarpijp in de verbouwing meeneemt. Die levert je al 4 kW+ verwarming op.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoe verwarm je de woning momenteel en wat voor systeem heb je?

[Voor 27% gewijzigd door flippy op 06-02-2023 17:29]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:34
KabouterSuper schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:23:
[...]

Het is SWW, niet SSW. Als je geld en ruimte hebt, dan zou ik zeker voor een warmtepompboiler gaan, bijvoorbeeld een Atlantic Explorer v4. Met 3*25A kan je ook een doorstromer plaatsen. Dat is in aanschaf veel goedkoper en is veel kleiner, maar de kosten per douchebeurt zijn twee tot drie keer zo hoog.
Doorstromer geeft te weinig water voor regendouche dus geen optie.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:49

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Sethro schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Ik zou het omdraaien; zie af van de regendouche (het levert geen meerwaarde en is niets meer dan een modetrend) en er zijn plots mogelijkheden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:32

ericplan

5180 Wp PV

Misschien dit topic ook nog even doorlezen? Warm water zonder gas

A'dam ZonPHP PVOutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Sethro schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:30:
[...]
Stand 'lentebuitje' lukt wel, standje 'tropisch onweer' niet. Enig verwachtingsmanagement mag inderdaad wel.
Dan nog vind ik een dwtw een fijn apparaat :) 30-40% langer douchen / meer water / boiler eerder warm zonder meer verbruik.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:34
Proton_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:44:
[...]

Stand 'lentebuitje' lukt wel, standje 'tropisch onweer' niet. Enig verwachtingsmanagement mag inderdaad wel.
Dan nog vind ik een dwtw een fijn apparaat :) 30-40% langer douchen / meer water / boiler eerder warm zonder meer verbruik.
Dwtw lijkt me een no-brainer.

Ook als je standje lente bui accepteert blijft het lastig apparaat op 3x25A. Tegelijk douchen & wassen / koken / verwarmen of auto opladen gaat niet.

Daar moet je continu rekening mee houden en/of geavanceerdere regeling / load balancer voor opzetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee