De topictitel komt over als reclame, maar dat is het niet. Ik stond zelf op het punt om een nieuwe receiver te kopen om HBO Max met Dolby Digital Plus audio te kunnen zien/luisteren. Ik had mijn tv met SPDIF (optisch) op mijn oude AV-Receiver aangesloten. Dat werkte prima voor TV-zenders, maar de HBO Max app stuurde daarop alleen stereo uit, ongeacht de instellingen van de app en de tv.
Ik hoopte op een eARC converter om mijn AV-receiver ook voor 4K te kunnen gebruiken door deze niet meer te gebruiken voor het beeld maar alleen voor het geluid, maar dan wel via hdmi inclusief Dolby Digital Plus. Op internet, waaronder GOT, kon ik geen heldere informatie vinden over eARC converters. Topics hierover (een, twee, drie, vier) gaven niet duidelijk aan dat en hoe het werkt. Daarom heb ik de proef op de som genomen en ik wil de uitkomst met jullie delen: het werkt in mijn opstelling goed.
Mijn opstelling:
Hoe het werkt zoals ik het begrijp:
Ik hoopte op een eARC converter om mijn AV-receiver ook voor 4K te kunnen gebruiken door deze niet meer te gebruiken voor het beeld maar alleen voor het geluid, maar dan wel via hdmi inclusief Dolby Digital Plus. Op internet, waaronder GOT, kon ik geen heldere informatie vinden over eARC converters. Topics hierover (een, twee, drie, vier) gaven niet duidelijk aan dat en hoe het werkt. Daarom heb ik de proef op de som genomen en ik wil de uitkomst met jullie delen: het werkt in mijn opstelling goed.
Mijn opstelling:
- AV Receiver: Marantz SR6004 uit 2009 met hdmi versie 1.3, geen 4K en zonder (e)ARC.
- TV: Sony KD-65XG9505 uit 2019.
- PureTools eARC converter.
- Bron 1: 4K film van HBO max, draaiend in de app op Android TV op de TV zelf.
- Bron 2: 4K film spelend in VLC (ingesteld op audio passthrough naar hdmi) op een laptop die is aangesloten op een hdmi-ingang van de TV.
- De eARC converter heeft drie hdmi-poorten: een ingang en twee uitgangen. Bij de ingang staat alleen 'input'. De eerste uitgang heeft het label 'eARC / ARC OUT 1'. De tweede uitgang heeft het label 'Audio OUT 2'.
- Het blijkt dat je de input niet moet gebruiken.
- De (e)ARC-poort van de TV sluit je aan op de (e)ARC OUT 1 van de converter.
- De hdmi ingang (geen eARC!) van de AV receiver sluit je aan op 'Audio OUT 2' van de converter.
- Dan zijn er nog twee cryptische knopjes. Knop 1 waarnaast on/off staat en eronder 'eARC' zet je op de bovenste stand. Knop 2 waarnaast OUT1 en OUT 2 staat en waaronder EDID staat zet je naar onderen ter hoogte van OUT2.
Hoe het werkt zoals ik het begrijp:
- De eARC converter verzorgt twee hdmi-handshakes. Eentje met de eARC ingang (en dus ook een uitgang voor geluid) van de TV. De converter zendt daar mogelijk een gegenereerd zwart beeld naartoe en ontvangt in elk geval het geluid in digitale vorm zoals Dolby Digital Plus.
- De eARC converter verzorgt ook de hdmi-handshake met de AV-receiver. Daar gebruik ik een gewone hdmi ingang. De AV-receiver ontvangt een door de converter gegenereerd zwart beeld in SD resolutie gecombineerd met het geluid dat de TV via eARC uitgeeft en de eARC converter in ongewijzigd formaat zoals Dolby Digital Plus doorstuurt aan de AV-receiver.
[Voor 3% gewijzigd door pmeter op 03-02-2023 07:10. Reden: typo]