Toon posts:

Oude Denon AVR-3808 met nieuwe TV HDMI audio aansturen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.318 views

Vraag

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-06 08:17
Hi tweakers,

Ik heb een oude Denon AVR-3808 (pricewatch: Denon AVR-3808) die ik graag zou willen aansturen met HDMI audio vanaf mijn philips tv. Dit wegens het feit dat ik graag Dolby Digital Plus vanaf mijn tv erheen wil sturen (dat kan een optische kabel niet?).

De Denon heeft alleen geen ARC functie, waardoor mijn tv weigert er audio doorheen te sturen.

Heeft iemand hiervoor wellicht een oplossing?

Van mij hoeft de receiver namelijk alleen de audio te ontvangen - en daarvoor zijn toch zat HDMI IN's in het apparaat. De Denon ondersteunt ook DD+. Alleen de TV weigert audio door de HDMI kabel te sturen wegens het ontbreken van de ARC functie. Hoe los je zoiets op? Is er niet een mogelijkheid om je tv software gewoon te forceren alsnog audio over de HDMI te sturen, ondanks het ontbreken van ARC aan de andere kant van de lijn?

Dank voor meedenken en groet!

[Voor 8% gewijzigd door BenJG op 19-09-2021 09:50]

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

DarkSide

theres no place like ::1

Optisch aansluiten

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• BenJG
Optische kabel geeft geen DD+ signaal door naar mijn weten, dus ik heb het gevoel dat ik mijn gloednieuwe speakers daarmee tekort doe. Zo'n kabel stuurt alleen DCM door geloof ik. Evengoed bedankt :)

[Voor 5% gewijzigd door BenJG op 19-09-2021 09:49]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

DarkSide

theres no place like ::1

Maar wat heb je dan aangesloten?
DD+ is volgens mij alleen een verbetering op DD. Maar als je normaal 5.1 beluisterd is gewoon DD prima.

Verder moet de hele keten wel werken.
Leuk dat ik banden die 300km/u onder mijn auto stop. Maar mijn 1.2tje gaat niet harder dan 200 zeg maar.

Voor de hogere geluidsformaten heb je ARC nodig. En wil je daar nog hoger heb je zelfs Earc nodig.

Anders val je idd terug op optisch.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• BenJG
Bedankt voor je snelle reacties @DarkSide !

Een Wharfedale DX-2 surround set 5.1.

https://www.whathifi.com/wharfedale/dx-2/review

Nu dus met een optische kabel, waardoor TV PCM-audio doorstuurt. Heb zelf het idee dat het nog wel wat te halen valt als je met een HDMI (ARC) aansluit, waardoor je tv bitstream (DD+) naar de receiver stuurt.

Begrijp je metafoor, maar ondanks dat prijs zou deze set wel wat baat hebben bij goede aanvoer - en werkt de hele keten in die zin - dacht ik.

En indien het echt niet mogelijk is - is een andere Denon (bijvoorbeeld pricewatch: Denon AVR-X2700H) het waard in jouw ervaring? Of ga je dat verschil niet zo snel merken?

Ik had even een goedkope instap Denon gepakt van mn zus - die gaf wel de hogere kwaliteit door - maar deze oude jongen blaast dat ding echt omver, dus snel weer terug gewisseld.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:04

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

BenJG schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:21:
Nu dus met een optische kabel, waardoor TV PCM-audio doorstuurt. Heb zelf het idee dat het nog wel wat te halen valt als je met een HDMI (ARC) aansluit, waardoor je tv bitstream (DD+) naar de receiver stuurt.
Als je nu PCM door S/PDIF stuurt dan mis je sowieso veel informatie. Over S/PDIF kunnen maximaal twee kanalen in LPCM, als je instelt op bitstream dan haal je de zes kanalen.
En indien het echt niet mogelijk is...
Google? Dit issue is ook op GoT al vaker voorbij gekomen. Ook dat het niet mogelijk is om van HDMI 1.3 (wat jouw Denon heeft) HDMI 1.4 te maken met ARC. Oplossing is een HDMI ARC (of zelfs eARC) Audio Extractor. Let wel, het kost je één HDMI in van de TV want je gebruikt de HDMI (e)ARC ingang/uitgang van de TV. De andere kant sluit je gewoon op een HDMI ingang van de receiver aan. Je sluit dus alles qua bronnen op de TV aan. Let wel dat dit niet zaligmakend is, ik weet niet welke TV je hebt en wat je bronnen zijn maar niet elke TV zet DTS door. Daar heb je met een receiver geen last van omdat je die voor de keten zet, met de TV voor in de keten zie je die beperking vaker.
Ik had even een goedkope instap Denon gepakt van mn zus - die gaf wel de hogere kwaliteit door - maar deze oude jongen blaast dat ding echt omver, dus snel weer terug gewisseld.
Niet de discussie voor deze plek of een receiver hoorbaar beter is, dat is nogal een gevoelig onderwerp. Persoonlijk zou ik niet de kosten gaan maken voor dure HDMI ARC Extractors als je met S/PDIF ook Dolby Digital haalt. In deze is je speakerset (en mogelijk de akoestiek) de beperkende factor.

[Voor 16% gewijzigd door FeaR op 19-09-2021 13:33]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BenJG
FeaR schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:30:
[...]

Als je nu PCM door S/PDIF stuurt dan mis je sowieso veel informatie. Over S/PDIF kunnen maximaal twee kanalen in LPCM, als je instelt op bitstream dan haal je de zes kanalen.

[Q]En indien het echt niet mogelijk is...[q]

Google? Dit issue is ook op GoT al vaker voorbij gekomen. Ook dat het niet mogelijk is om van HDMI 1.3 (wat jouw Denon heeft) HDMI 1.4 te maken met ARC. Oplossing is een HDMI ARC (of zelfs eARC) Audio Extractor. Let wel, het kost je één HDMI in van de TV want je gebruikt de HDMI (e)ARC ingang/uitgang van de TV. De andere kant sluit je gewoon op een HDMI ingang van de receiver aan. Je sluit dus alles qua bronnen op de TV aan. Let wel dat dit niet zaligmakend is, ik weet niet welke TV je hebt en wat je bronnen zijn maar niet elke TV zet DTS door. Daar heb je met een receiver geen last van omdat je die voor de keten zet, met de TV voor in de keten zie je die beperking vaker.
Thanks ik heb vet hard gegoogled, maar was hier niet op gekomen (een HDMI extractor). Ik had dus wel het idee dat zoiets zou moeten bestaan - en dit lijkt een passende oplossing te zijn. Ik heb een redelijk recente Philips TV (pricewatch: Philips 55PUS7803 Zilver) en heb verder geen andere bronnen - ga ervan uit de Plex, Netflix, Disney+ apps allemaal het signaal doorgeven mits het er is.

Heb je trouwens nog een advies voor wat betreft de HDMI extractor? Wisselen die nog veel van kwaliteit of is het gewoon een simpel doorgeefluik?

Dank voor je tijd _/-\o_

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BenJG schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:38:
[...]
...ga ervan uit de Plex, Netflix, Disney+ apps allemaal het signaal doorgeven mits het er is.
Assumptions.... Netflix en Disney+ gebruiken Dolby Digital Plus (Dolby Digital met een Atmos sausje). Plex is wat je er zelf op zet. Nu heb je een Philips TV dus die ondersteunt zowel Dolby Digital als DTS, kom je mee weg. Maar geen idee wat de Plex op Philips doet. Ik heb een LG en daar doet Plex geen HD Audio door maar alleen gewone DTS en Dolby Digital.
Heb je trouwens nog een advies voor wat betreft de HDMI extractor? Wisselen die nog veel van kwaliteit of is het gewoon een simpel doorgeefluik>
Ik heb zelf een Sharc Thenaudio eARC Extractor. Wellicht te duur voor wat het doet als ik zo op Amazon kijk. Let wel dat het geen dom apparaat is en je ook bijvoorbeeld een splitter kan halen. HDMI is een hele keten, een dergelijke extractor zet om van HDMI (e)ARC naar HDMI maar zet ook om dat het gehele pad/handshake in stand blijft. Persoonlijk zou ik gewoon met S/PDIF gaan werken...

• BenJG
FeaR schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:13:
[...]

Assumptions.... Netflix en Disney+ gebruiken Dolby Digital Plus (Dolby Digital met een Atmos sausje). Plex is wat je er zelf op zet. Nu heb je een Philips TV dus die ondersteunt zowel Dolby Digital als DTS, kom je mee weg. Maar geen idee wat de Plex op Philips doet. Ik heb een LG en daar doet Plex geen HD Audio door maar alleen gewone DTS en Dolby Digital.

[...]

Ik heb zelf een Sharc Thenaudio eARC Extractor. Wellicht te duur voor wat het doet als ik zo op Amazon kijk. Let wel dat het geen dom apparaat is en je ook bijvoorbeeld een splitter kan halen. HDMI is een hele keten, een dergelijke extractor zet om van HDMI (e)ARC naar HDMI maar zet ook om dat het gehele pad/handshake in stand blijft. Persoonlijk zou ik gewoon met S/PDIF gaan werken...
Die Sharc Thenaudio eARC lijkt niet meer te krijgen.

Heb inmiddels een goedkopere versie gevonden: https://www.amazon.de/-/e...or&qid=1632063803&sr=8-21

Daar staat ook bij: "This audio extractor offers 2 operating modes. When connected to a modern TV with HDMI eARC, all audio signals are transmitted to your sound system via HDMI. An AV receiver with HDMI 1.3 input or higher is enough."

Dat is perfect.

Laat van de week nog even weten hoe het ging.

Groet!

[Voor 48% gewijzigd door BenJG op 19-09-2021 17:10]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BenJG schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:47:
[...]
Die Sharc Thenaudio eARC lijkt niet meer te krijgen.
En mogelijk ook te duur voor wat je krijgt O-)
Maar het ding stond hoog aangeschreven en ik heb een zwak voor dat soort dingen :P

Succes met je converter, ben benieuwd of het werkt!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 13:48
FeaR schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:30:
[...]

[...]

Hopelijk is het ok als ik een aanvullende vraag stel (ik vind de vraag te klein om er een apart topic voor te openen). Ik heb een aantal jaren oude HDMI surround receiver en straks hopelijk een nieuwe TV. Als ik wil genieten van Dolby Atmos kan ik dan gewoon de bron (bijvoorbeeld een raspberry) aangesloten houden aan de receiver? Of moet ik die dan aan de tv gaan hangen en dan met earc naar de receiver?

Ik zie volgens mij iets over het hoofd met earc. Heeft het alleen nut als je een applicatie rechtstreeks op je tv draait en je wilt dat geluid naar je tv hebben?

als teveel off topic: sorry

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Kevf schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:29:
[...]

Hopelijk is het ok als ik een aanvullende vraag stel (ik vind de vraag te klein om er een apart topic voor te openen). Ik heb een aantal jaren oude HDMI surround receiver en straks hopelijk een nieuwe TV. Als ik wil genieten van Dolby Atmos kan ik dan gewoon de bron (bijvoorbeeld een raspberry) aangesloten houden aan de receiver? Of moet ik die dan aan de tv gaan hangen en dan met earc naar de receiver?

Ik zie volgens mij iets over het hoofd met earc. Heeft het alleen nut als je een applicatie rechtstreeks op je tv draait en je wilt dat geluid naar je tv hebben?

als teveel off topic: sorry
Lijkt me nogal zinloos als je receiver geen dolby atmos ondersteund? Wat verwacht je te bereiken?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-06 13:48
Cyriel85 schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:39:
[...]

Lijkt me nogal zinloos als je receiver geen dolby atmos ondersteund? Wat verwacht je te bereiken?
Ik zie idd nu pas dat je receiver dat specifiek moet ondersteunen. Niet goed genoeg over nagedacht.

Ik geniet al jaren van mijn huidige setup en loop dus hopeloos achter op de ontwikkelingen. Ik probeer geloof ik iets teveel info in korte tijd tot mij te nemen :+

• BenJG
FeaR schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:28:
[...]

En mogelijk ook te duur voor wat je krijgt O-)
Maar het ding stond hoog aangeschreven en ik heb een zwak voor dat soort dingen :P

Succes met je converter, ben benieuwd of het werkt!
Kan bevestigen dat het werkt. Het is wel enkel nog 'gewone' Dolby Digital. Als ik mijn tv Dolby Digital Plus laat sturen, dan geeft de Denon geen geluid. Het kastje zou Dolby Digital Plus moeten doorgeven, en de receiver zou Dolby Digital Plus moeten ondersteunen (staat in manual).

Heb echter de afgelopen dagen vaker gelezen dat DD+ een lastige jongen is. Ik ben al tevreden met het feit dat ik nu 'echte' 5.1 heb, ipv een upscaled 2-kanaals geluid. Mocht je voor die DD+ toevallig nog iets weten, dan zou je mij daar mee helpen.

Groet!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BenJG schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:23:
[...]
Ik ben al tevreden met het feit dat ik nu 'echte' 5.1 heb, ipv een upscaled 2-kanaals geluid.
Dat was met optisch en de juiste instellingen ook gelukt :P
]Mocht je voor die DD+ toevallig nog iets weten, dan zou je mij daar mee helpen.

Groet!
Nope. Ik zou verwachten niet ondersteund formaat omdat het een oude receiver is. Volgens mij deed mijn AVR-2809 geen Dolby Digital Plus. Maar als de handleiding het stelt...

• BenJG
FeaR schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:30:
[...]

Dat was met optisch en de juiste instellingen ook gelukt :P

[...]

Nope. Ik zou verwachten niet ondersteund formaat omdat het een oude receiver is. Volgens mij deed mijn AVR-2809 geen Dolby Digital Plus. Maar als de handleiding het stelt...
Inzake 5.1 via optische kabel: ik heb dat geprobeerd. Hij weigerde dus via optische kabel 5.1 geluid te spelen. Pretty sure dat dat overigens aan de AVR ligt.

Over de DD+: pricewatch: Denon AVR-3808

Het staat simpelweg hier en op alle productpagina's en in de manual. Het moet kunnen, toch?

Edit: neem het kastje van de week wel even mee naar mijn ouders; dan kan ik daar uitsluiten dat het aan het kastje ligt. Als dat niet zo is; dan toch maar voor andere AVR kijken.

[Voor 10% gewijzigd door BenJG op 20-09-2021 19:52]

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:40

SubSense

Not your keys, not your coins

@BenJG Wat ben ik blij dat ik jou, en dit topic heb gevonden ;-)

Ik ziet hier met een bijna gelijke situatie.
Ook een Denon 3808, en van de week een mooie 4K Philips 58PUS8546/12 neergezet.

Mijn idee;
- Ik bestel HDMI 2.1 kabels
- Ik sluit alle apparaten aan op de TV (Vero 4K, Digitale ontvanger, PS4 Pro)
- Ik gebruik een toslink kabel voor de audio return (Ik wist niet van de DD5.1 beperking)

En dit werkt ook, maar ik vroeg me af waarom ik enkel DD5.1 kreeg en niet hoger.
Nu weet ik het, de beperking van s/pdif (toslink).

Ook ik zoek naar een oplossing om toch hoger te gaan dan DD5.1.
Maar als ik jou en dit topic goed begrijp, is dat niet mogelijk zonder nieuwe receiver, klopt dat?
De eARC Audio Extractor die jij gekocht hebt gaat dus ook niet hoger dan DD5.1? Of heb je al nieuws?

• BenJG
SubSense schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:36:
@BenJG Wat ben ik blij dat ik jou, en dit topic heb gevonden ;-)

Ik ziet hier met een bijna gelijke situatie.
Ook een Denon 3808, en van de week een mooie 4K Philips 58PUS8546/12 neergezet.

Mijn idee;
- Ik gebruik een toslink kabel voor de audio return (Ik wist niet van de DD5.1 beperking)

En dit werkt ook, maar ik vroeg me af waarom ik enkel DD5.1 kreeg en niet hoger.

Ook ik zoek naar een oplossing om toch hoger te gaan dan DD5.1.
Maar als ik jou en dit topic goed begrijp, is dat niet mogelijk zonder nieuwe receiver, klopt dat?
De eARC Audio Extractor die jij gekocht hebt gaat dus ook niet hoger dan DD5.1? Of heb je al nieuws?
Frustrerend he! Hopelijk heeft dit topic je wat verder geholpen.

Je kan indaad geen DD+ op je AVR krijgen zonder van HDMI gebruik te maken. Gezien jouw AVR geen audio via HDMI ontvangt (daarvoor is ARC nodig) werkt dat niet. Je kan een eARC gebruiken, maar dat werkte bij mij ook niet goed (kreeg alleen DD5.1 erover).

Ik heb inmiddels een nieuwe AVR inderdaad; een AVR 3313. Tweede hands gekocht. Oude denon verkocht. Was per saldo 100 euro kwijt geloof ik. Mocht je net als ik het gewoon goed voor elkaar willen hebben zonder gezeik, dan zou ik daar liever iets extra voor betalen dan dat je met een eARC gaat kloten.

Een eARC Audio Extractor gaf mij bovendien inderdaad geen DD+. Ook gebruikersgemak speelt mee: via zo'n eARC setup kan je het nooit zo instellen dat je AVR gewoon met die TV te bedienen is (aangaan, uitgaan, volume).

Overigens een kleine opmerking over de instellingen: de combinatie werkte pas goed als ik mn geluid NIET op Dolby Digital Plus instelde in het menu, maar gewoon op 'Multichannel'. Dat was voor mij volledig tegen intuitie in, maar daarna schakelde hij flawless tussen de verschillende soorten outputs van tv, apps etc. (dus ook naar DD5.1 en DD+)

Succes!

[Voor 6% gewijzigd door BenJG op 09-01-2022 15:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SubSense schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:36:
Mijn idee;
Buiten het feit dat kabels geen HDMI-versie hebben, waarom "HDMI 2.1 kabels" bestellen als je zo te zien geen bronnen hebt die gebruik maken van deze bandbreedte en de TV ook max tot 60 Hz gaat?
Ik blijf dit apart vinden. Naast Sony is het Philips die nog DTS ondersteunt. Mijns inziens moet je via S/PDIF ook DTS kunnen krijgen via een Philips TV. Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio gaat inderdaad niet lukken.
Let wel dat als je een nieuwe receiver koopt je een nieuwer model koopt dan @BenJG gedaan heeft. Jij spreekt over PS4 Pro, die heeft HDMI 2.0. Neem dan ook een receiver met HDMI 2.0 om volledig van dit apparaat gebruik te kunnen maken.

Wil je meteen up to date zijn neem dan een receiver met HDMI 2.1. Let alleen wel dat je er eentje pakt met volledige HDMI 2.1 ondersteuning. Veel merken hebben in het begin van HDMI 2.1 receivers uitgebracht met issues en daar "oplossingen" voor uitgebracht. Oplossingen als HDMI boards die niet volledig 40/48 Gbps zijn maar slechts 24 bijvoorbeeld. Kijkende naar de TV en bronnen is HDMI 2.1 niet nodig.
BenJG schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Mocht je net als ik het gewoon goed voor elkaar willen hebben zonder gezeik, dan zou ik daar liever iets extra voor betalen dan dat je met een eARC gaat kloten.
Denk dat die uitspraak, betreffende "iets extra" vooral afhangt van welke HDMI versie je op de receiver nodig hebt. Jij had geen externe bronnen waardoor de eis alleen was om Dolby Digital Plus te krijgen via HDMI ARC. De laagste eisen qua ARC waardoor je met een Denon AVR-3313 (HDMI 1.4) afdoende hebt. Een receiver voor @SubSense zal al duurder zijn kijkende naar de PS4 Pro met HDMI 2.0. Zou er een Playstation 5 staan en een TV die 4K op 120Hz kan weergeven dan wordt het geheel weer duurder. Je zit dan aan een nieuwere generatie receivers. Dat is dan puur kijkende naar welke versie HDMI de receiver ondersteunt. Ga je dit combineren met eisen als een bepaalde versie van Room EQ of andere eisen die je naar hogere series receivers sturen kan het een duur grapje worden. Vandaar dat ikzelf nog wel werk met een HDMI eARC Extractor. Receivers waar ik naar kijk gaan richting 2/3K. Dan is een HDMI eARC Extractor een schijntje om toch HD Audio te hebben. Moet ik wel zeggen dat dat mijn enige eis was. Gemak van HDMI CEC was hier geen punt. Ik heb overal HDMI CEC al uit sinds het begin van de implementatie omdat ik zelf wil beslissen wat aan- of uit gaat en niet via HDMI CEC werk. Als je voor gemak gaat zijn Extractors of Splitters veelal niet het beste om in de keten toe te gaan voegen inderdaad.

[Voor 38% gewijzigd door FeaR op 09-01-2022 13:52]

• BenJG
FeaR schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:31:
[...]

Buiten het feit dat kabels geen HDMI-versie hebben, waarom "HDMI 2.1 kabels" bestellen als je zo te zien geen bronnen hebt die gebruik maken van deze bandbreedte en de TV ook max tot 60 Hz gaat?

[...]

Ik blijf dit apart vinden. Naast Sony is het Philips die nog DTS ondersteunt. Mijns inziens moet je via S/PDIF ook DTS kunnen krijgen via een Philips TV. Dolby TrueHD dan wel DTS HD Master Audio gaat inderdaad niet lukken.

[...]

Let wel dat als je een nieuwe receiver koopt je een nieuwer model koopt dan @BenJG gedaan heeft. Jij spreekt over PS4 Pro, die heeft HDMI 2.0. Neem dan ook een receiver met HDMI 2.0 om volledig van dit apparaat gebruik te kunnen maken.

Wil je meteen up to date zijn neem dan een receiver met HDMI 2.1. Let alleen wel dat je er eentje pakt met volledige HDMI 2.1 ondersteuning. Veel merken hebben in het begin van HDMI 2.1 receivers uitgebracht met issues en daar "oplossingen" voor uitgebracht. Oplossingen als HDMI boards die niet volledig 40/48 Gbps zijn maar slechts 24 bijvoorbeeld. Kijkende naar de TV en bronnen is HDMI 2.1 niet nodig.

[...]

Denk dat die uitspraak, betreffende "iets extra" vooral afhangt van welke HDMI versie je op de receiver nodig hebt. Jij had geen externe bronnen waardoor de eis alleen was om Dolby Digital Plus te krijgen via HDMI ARC. De laagste eisen qua ARC waardoor je met een Denon AVR-3313 (HDMI 1.4) afdoende hebt. Een receiver voor @SubSense zal al duurder zijn kijkende naar de PS4 Pro met HDMI 2.0. Zou er een Playstation 5 staan en een TV die 4K op 120Hz kan weergeven dan wordt het geheel weer duurder. Je zit dan aan een nieuwere generatie receivers. Dat is dan puur kijkende naar welke versie HDMI de receiver ondersteunt. Ga je dit combineren met eisen als een bepaalde versie van Room EQ of andere eisen die je naar hogere series receivers sturen kan het een duur grapje worden. Vandaar dat ikzelf nog wel werk met een HDMI eARC Extractor. Receivers waar ik naar kijk gaan richting 2/3K. Dan is een HDMI eARC Extractor een schijntje om toch HD Audio te hebben. Moet ik wel zeggen dat dat mijn enige eis was. Gemak van HDMI CEC was hier geen punt. Ik heb overal HDMI CEC al uit sinds het begin van de implementatie omdat ik zelf wil beslissen wat aan- of uit gaat en niet via HDMI CEC werk. Als je voor gemak gaat zijn Extractors of Splitters veelal niet het beste om in de keten toe te gaan voegen inderdaad.
Ik zou mij zomaar kunnen vergissen, maar ik heb het idee dat jouw uitleg vooral relevant is wanneer je alle apparatuur via AVR naar TV wilt brengen. Dan wordt het relevant dat de AVR 4k 60hz (en dus sturen/ontvangen via hoge HDMI) ondersteunt.

Als je, zoals SubSence aangeeft, alles op de TV aansluit en daarna enkel geluid naar de AVR brengt, dan is zo'n hogere HDMI kwaliteit en ondersteuning van 4k etc. etc. allemaal niet relevant.

Het is wel toekomstbestendiger wanneer blijkt dat je toch dingen via je AVR naar de TV wilt brengen, maar ik verwacht persoonlijk niet dat ik dat ooit ga doen. Dat is hoe het ooit allemaal bedoeld was, maar inmiddels heeft de tijd zo'n setup volgens mij ingehaald.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

BenJG schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Als je, zoals SubSence aangeeft, alles op de TV aansluit en daarna enkel geluid naar de AVR brengt, dan is zo'n hogere HDMI kwaliteit en ondersteuning van 4k etc. etc. allemaal niet relevant.
Het hangt af van de eisen van "enkel geluid" welke HDMI versie de receiver moet ondersteunen. Ervan uitgaande dat de TV geen bottleneck is qua codecs heb je aan S/PDIF genoeg als je alleen DTS en DD wilt hebben. Wil je Dolby Digital Plus dan moet je naar HDMI ARC en heb je aan HDMI 1.4 genoeg. Wil je echter naar Dolby TrueHD, DTS HD en Meerkanaals LPCM dan heb je eARC nodig. eARC wat officieel pas vanaf HDMI 2.1 ondersteunt wordt maar diverse fabrikanten hebben eARC ook beschikbaar gemaakt onder HDMI 2.0. Dus afhankelijk van je eisen van het geluid wat de TV terug moet voeren is de HDMI versie van de receiver zeker belangrijk.

Kijkende naar dat HDMI 2.0 de max is wat @SubSense in de keten heeft kan de HDMI 2.0 receiver dan ook in de keten worden geplaatst in plaats van via eARC als de eis TrueHD en HD Master Audio zou zijn. Als Dolby Digital Plus de eis is dan kan een oudere receiver met HDMI 1.4 ook en dan inderdaad alles naar de TV en via HDMI ARC.

Als je met een HDMI Audio Extractor gaat werken maakt de ARC versie van de receiver niet meer uit en is HDMI Processing met de juiste codecs genoeg en heb je aan een receiver met HDMI 1.3 afdoende.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 09-01-2022 16:23]

• SubSense

SubSense

@FeaR Klopt dat HDMI kabels geen "versie" hebben.
Maar goed, er wordt wel mee geadverteerd, en ik heb deze gekocht:
Fijne kabels, smalle stekker, ze moesten met 3 stuks door een smalle buis.
Enorm geklooi om alles door de buis te krijgen. Daarom heb ik gekozen voor betaalbare HDMI kabels met een hoge specificatie. Ik wil dit niet nog een keertje doen.

Ik kom momenteel inderdaad tot DTS maximaal.

Voor nu heb ik 3 HDMI kabels naar mijn TV. 1 kabel is nu nog werkeloos.
Ik had een vreemde situatie dat de Amulet 515 (Caiway decoder) aangesloten op de TV, enkel 2 kanaals Dolby Digital gaf. Met een eerdere test had ik wel gewoon DD5.1. Ik heb me rot gezocht, maar geen oorzaak kunnen vinden. (Andere sources, Netflix, Kodi en PS4 geven wel gewoon DD5.1 of DTS op de Audio-out, S/pdif).
Dus de Amulet 515 gaat nu met HDMI naar de versterker, dan heb ik wel DD5.1.
En 4K heb ik toch niet op de Amulet.

@BenJG Ja, dit topic heeft veel vragen bij me weg genomen! Dank je.

Ik denk dat ik nu het hoogst haalbare heb met mijn huidige apparatuur. De Denon 3808 is al een oud beestje, dus ik kijk al met een schuin oog naar een andere versterker. Dan kan ik alles weer ombouwen en eARC gaan gebruiken. De TV ondersteund dat. Ook migreer ik binnenkort naar Delta, en zal 4K TV ook wel komen in 2022.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:23
Als je een andere receiver neemt, neem er dan gelijk 1 met voldoende HDMI-aansluitingen en fatsoenlijke 4k doorgifte. (En dat is simpel, dat kunnen de meeste wel) Dan sluit je alle apparatuur aan op je receiver en dan heb je helemaal geen s/pdif, arc of earc meer nodig. Weg gedoe.

• SubSense

SubSense

@FeaR Ik heb denk jouw expertise even nodig.
Inmiddels heb ik een HDMI Audio Extractor aangesloten op mijn oude Denon AVR-3808
Deze doet zijn werk erg goed, dit kan ik testen door Netflix te start en de receiver herkend dan inderdaad Dolby Digital plus - EX. Dikke prima.

Echter als ik KODI start (De android app op de TV) dan kom ik niet verder de Dolby Digital 5.1, terwijl er in de film een 7.1 audiospoor zit. Dit geldt voor elke film.
Settings in KODI heb ik helemaal doorgenomen, en staan volgens mij goed. Ook passthrough staat aan.

Is dit een beperking van KODI op Android TV of kan dit iets anders zijn?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SubSense schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:08:
Is dit een beperking van KODI op Android TV of kan dit iets anders zijn?
Die kans acht ik aanwezig. Mijn LG doet via Plex op de TV zelf ook max Dolby Digital terwijl dezelfde film via Plex op de Nvidia Shield over HDMI eARC netjes Dolby TrueHD doorgeeft.

Kan je testen met een externe bron om te zien of je dan ook maximaal 7.1 hebt? Zo ja dan is er toch mogelijk een HDMI eARC instelling, zo niet dan limiet van de TV. Of mogelijk iets anders dan Kodi installeren om te testen?

[Voor 5% gewijzigd door FeaR op 27-01-2022 18:38]

• SubSense

SubSense

@FeaR Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik heb mijn Vero 4K (Kodi) weer uit de mottenballen gehaald en die geeft alle audio formaten weer. 7.1 TrueHD, DTS-HD Master, etc)
De Vero 4K is aangesloten op de Feintech Audio Extractor. 100% dat het dus in Kodi op Android zit.

Enkel moet is soms even rommelen met de audio settings (Passthrough uit en aan bijvoorbeeld) voordat het HD Audio signaal wordt herkend door de versterker. Ik vermoed dat het in de kabel zit. Ik ga dus een paar knappe HDMI kabels bestellen om te kijken of dat de oorzaak is.

Edit; werkelijk een top apparaat die FeinTech VAX01202, na het luisteren snap ik niet dat mensen genoegen nemen met enkel DD5.1, voor die 6 tientjes hoef ik nu geen nieuwe receiver te kopen!

Edit 2; na wat research ben ik er achter gekomen dat het een limitatie is van elke Android TV, lossless audio over eARC wordt op geen enkele (Android) TV ondersteund. Ik heb het hier over de interne apps op de TV, Kodi, Plex, etc. Zelf ook getest met meerdere HD Audio test video's. Erg slecht, maar niets aan te doen.

[Voor 31% gewijzigd door SubSense op 27-01-2022 22:30]

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:57
SubSense schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:24:
@FeaR Bedankt voor je antwoord.
Ja, ik heb mijn Vero 4K (Kodi) weer uit de mottenballen gehaald en die geeft alle audio formaten weer. 7.1 TrueHD, DTS-HD Master, etc)
De Vero 4K is aangesloten op de Feintech Audio Extractor. 100% dat het dus in Kodi op Android zit.

Enkel moet is soms even rommelen met de audio settings (Passthrough uit en aan bijvoorbeeld) voordat het HD Audio signaal wordt herkend door de versterker. Ik vermoed dat het in de kabel zit. Ik ga dus een paar knappe HDMI kabels bestellen om te kijken of dat de oorzaak is.

Edit; werkelijk een top apparaat die FeinTech VAX01202, na het luisteren snap ik niet dat mensen genoegen nemen met enkel DD5.1, voor die 6 tientjes hoef ik nu geen nieuwe receiver te kopen!

Edit 2; na wat research ben ik er achter gekomen dat het een limitatie is van elke Android TV, lossless audio over eARC wordt op geen enkele (Android) TV ondersteund. Ik heb het hier over de interne apps op de TV, Kodi, Plex, etc. Zelf ook getest met meerdere HD Audio test video's. Erg slecht, maar niets aan te doen.
Bevalt de audio extractor nog steeds?

Ik heb een Pioneer vsx-s510 die wel ARC ondersteund, maar geen DD+ slikt via ARC. Wel direct vanuit de Nvidia Shield, maar de passtrough HDMI poort ondersteund daarentegen weer geen 4k60Hz.

Oftewel ik zoek ook een oplossing om het audio signaal vanuit de shield naar de versterker te sturen, en het videosignaal (4k60hz/hdr/dv) naar de tv.
Denk je dat dit kan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FunFair
Voor wie het nog leest. Ik heb het apparaatje ook gekocht en aangesloten. Doet precies wat het moet doen en nu ontvangt mijn verouderde receiver netjes het geluid via eARC op een gewone HDMI poort met alle formats.

Het jammere is alleen dat HDMI-CEC totaal niet werkt. Schijnbaar kun je een firmware update uitvoeren, maar dan moet je een aparte USB dongle bestellen om hem te programmeren. Behoorlijk omslachtig.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:21
FunFair schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:06:
Voor wie het nog leest. Ik heb het apparaatje ook gekocht en aangesloten. Doet precies wat het moet doen en nu ontvangt mijn verouderde receiver netjes het geluid via eARC op een gewone HDMI poort met alle formats.

Het jammere is alleen dat HDMI-CEC totaal niet werkt. Schijnbaar kun je een firmware update uitvoeren, maar dan moet je een aparte USB dongle bestellen om hem te programmeren. Behoorlijk omslachtig.
Ben je al iets verder met HDMI-CEC ? En bevalt de Feintech nog ?

Ik heb er ook een voor m'n Denon AVR 4520 en LG OLED. Bij mij valt het beeld en geluid soms uit (wordt voor 3 seconden zwart). Moet wel zeggen dat ik el cheapo HDMI kabels van de action er tussen heb hangen (maar dan nog...)

• FunFair
vortexnl1982 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:35:
[...]

Ik heb er ook een voor m'n Denon AVR 4520 en LG OLED. Bij mij valt het beeld en geluid soms uit (wordt voor 3 seconden zwart). Moet wel zeggen dat ik el cheapo HDMI kabels van de action er tussen heb hangen (maar dan nog...)
Ik heb hdmi-cec opgegeven en de Logitech Harmony er weer bij gepakt en de feintech als video/audio splitter ingezet. Heb wel contact gehad over firmware updates met de makers, maar er zijn verschillende versies in omloop met verschillende chips, waarbij het niet duidelijk is welke je hebt. Je moet firmware flashen met een usb-seriële adapter etc. Teveel gedoe.

Hoe heb je de dipswitches gezet? Ik heb het ingesteld dat de info uit de receiver komt betreft capable formats. (Even de technische naam kwijt).
De receiver moet daarom in het begin even schakelen, waardoor de input kwijt is. Heel af en toe (minder dan 1x p.w.) valt het geluid wel eens weg voor een seconde.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vortexnl1982 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:35:
[...]
Dubbel, verder in vortexnl1982 in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee