In de bron stel je in dat je LPCM wilt uitsturen in plaats van bitstream, de TV dan op "passthrough" zetten. Met eventuele beperkingen van de TV zou ik niet de TV laten decoderen. Afhankelijk van de TV is dit ook niet nodig. Als je bijvoorbeeld een Sony of Philips TV hebt dan wordt alles doorgezet (Dolby Digital en DTS). Als je een ander merk TV hebt welke bijvoorbeeld geen DTS ondersteunen dan is instellen op LPCM handiger om zo toch DTS te hebben. Dolby Digital (Plus) an sich zou naar mijn weten geen probleem meer hoeven zijn op de hendedaagse TV's.
of heeft mijn receiver dan nog steeds Dolby Atmos ondersteuning nodig? Ik kijk eigenlijk alleen Netflix (DD+, Atmos), Bluray rips (AAC 5.1) en Ziggo allemaal via een Apple TV.
Dolby Digital Plus zoals gebruikt met Netflix is gewone Dolby Digital met de ATMOS metadata in het Plus-deel. Als je een dergelijke track naar een receiver stuurt die geen ATMOS kent zal die data niet berekend worden en niet naar de hoogtekanalen worden gestuurd (die zijn er immers niet). Een dergelijke adapter kopen om Dolby Digital Plus om te zetten naar LPCM om ATMOS te hebben lijkt mij dan ook onzinnig. Het is niet dat je meer geluid krijgt als je dat doet. Als je echt puur en alleen Dolby Digital wilt zou je ook nog wegkomen met S/PDIF in plaats van een dergelijke adapter. Dit voelt als een probleem oplossen wat er niet is.
Dat lijkt mij HDMI Audio Extractor, één HDMI voor beeld en geluid in en twee keer HDMI voor beeld en geluid los. Als je alle bronnen op de TV aan gaat sluiten, via HDMI eARC terug naar een gewone receiver wilt dan heb je een HDMI eARC Extractor nodig. Die hebben in principe maar twee HDMI aansluitingen. Ik heb zelf de SHARC eARC Audio Converter die doet wat je in TS beschrijft, mogelijk eens goed naast elkaar zetten welke je dient te hebben.
Tekst even gelezen en niet alleen op het plaatje afgegaan. Getoonde product is een HDMI eARC Extractor én HDMI Audio Extractor in één. Bovenstaande vervalt daarmee.
Verder zitten er geen limitaties op het video signaal (4k@120hz) dan toch aangezien mijn input devices direct in verbinding staan met de TV en niet de receiver? Ondanks het feit dat de extractor enkel 4k @ 60hz ondersteund.
Als je een eARC Extractor koopt dan zou dat in praktijk inderdaad niet zo moeten zijn omdat de receiver niet tussen bron en monitor zit. Een HDMI Audio Extractor (lees: splitter) zit wel tussen bron en monitor en dient daarmee wel volledig compatible te zijn.
[Voor 11% gewijzigd door FeaR op 27-10-2021 18:57]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.