Na jaren gedaan te hebben met een Full HD plasma heeft * FeaR eindelijk de stap gemaakt naar 4K. Althans, de TV zou deze week binnen moeten komen, foto's volgen
Echter is niet de gehele keten 4K compatible dus ik heb enkele uitdagingen welke ik hier zou willen bespreken om te zien wat de beste optie is, de ervaringen zijn dan wel of ik mogelijk een optie ben vergeten. Ik ben namelijk honderd procent zeker niet de enige met dit probleem. Ergo, onderstaande is mogelijk een samenvatting van andere topics 
De hardware:
Dé oplossing is natuurlijk een Surround Receiver met voldoende HDMI 2.1 ingangen. Echter wil ik redelijk op de toekomst richten en geen HDMI 2.1 receiver van de huidige generatie kopen aangezien daar veelal maar één HDMI 2.1 poort op zit. Waarbij we ook nog de bekende HDMI 2.1 bug hebben die het niet altijd toe laat om 4K @120 Hz door te sturen. Nu heb ik nog geen Playstation 5 dan wel Xbox System X maar die komen er wel.
Andere optie is beeld en geluid apart aanbieden. Dat kan voor de PS4 Pro en Xbox One X aangezien deze naast HDMI Out een S/PDIF Out hebben. Echter loop ik dan tegen het aantal S/PDIF ingangen op mijn receiver aan, te weinig. Tevens is deze optie niet zaligmakend omdat de PS5 en Xbox System X geen S/PDIF meer hebben. Vandaar dat ik deze optie ook niet aan wil gaan.
Voor nu zie ik twee oplossingen:
Op dit moment lijkt mij de SHARC eARC Audio Converter de beste optie. Alle bronnen naar de TV, alle bronnen op LPCM en via eARC vanaf de TV naar de SHARC eARC Audio Converter en die weer naar een gewone HDMI ingang van de receiver. Aangezien ik de HDMI Out / ARC van de receiver niet gebruik mis ik wel het OSD van de receiver maar daar kan ik mee leven.
Bottleneck in deze is natuurlijk ook de LG zonder DTS support. Als deze zowel DTS als Dolby Digital had stuurde ik gewoon alles naar de TV waarna deze de core zou pakken om over HDMI ARC dan wel S/PDIF terug te sturen. Helaas gaat die vlieger niet op.
Concrete vragen:
De hardware:
- LG G1 OLED TV (HDMI 2.1 --> 4K @120 Hz, HDCP 2.2, HDR, GEEN DTS support)
- Playstation 4 Pro dan wel Xbox One X (HDMI 2.0 --> 4K, HDR)
- Nvidia Shield TV Pro (HDMI 2.0 b --> 4K, HDR)
- Denon AVR-4520 receiver (HDMI 1.4, 4k @30Hz, HDCP 1.4)
Dé oplossing is natuurlijk een Surround Receiver met voldoende HDMI 2.1 ingangen. Echter wil ik redelijk op de toekomst richten en geen HDMI 2.1 receiver van de huidige generatie kopen aangezien daar veelal maar één HDMI 2.1 poort op zit. Waarbij we ook nog de bekende HDMI 2.1 bug hebben die het niet altijd toe laat om 4K @120 Hz door te sturen. Nu heb ik nog geen Playstation 5 dan wel Xbox System X maar die komen er wel.
Andere optie is beeld en geluid apart aanbieden. Dat kan voor de PS4 Pro en Xbox One X aangezien deze naast HDMI Out een S/PDIF Out hebben. Echter loop ik dan tegen het aantal S/PDIF ingangen op mijn receiver aan, te weinig. Tevens is deze optie niet zaligmakend omdat de PS5 en Xbox System X geen S/PDIF meer hebben. Vandaar dat ik deze optie ook niet aan wil gaan.
Voor nu zie ik twee oplossingen:
- Alle bronnen naar de TV, via S/PDIF dan wel HDMI ARC terug naar de receiver. Nu doet de LG G1 geen DTS. Game consoles kan ik instellen op Dolby Digital maar de mediaspeler heeft toch wel wat DTS voer.
- Voor de mediaspeler zou er dan een sub-optie zijn in de vorm van een HDMI Splitter met HDMI 2.0b. Vanaf de mediaspeler naar de splitter om vanaf daar beeld (4K, HDR) direct aan te bieden aan de TV en audio (HD Audio) via HDMI naar de receiver.
- Optie twee komt de SHARC eARC Audio Converter in beeld. Dit apparaat sluit je aan op de eARC van de TV waarna er geconverteerd wordt naar een HDMI die je aan kan sluiten op een gewone HDMI In van een receiver. Dus geen beperkingen van ARC versus eARC. Nadeel is wederom dat LG G1 geen DTS doet dus DTS wordt niet doorgestuurd. Echter kan ik elke bron op LPCM instellen. De TV zal dit één op één door moeten sturen. Aan het einde heb ik dan HD Audio in LPCM bij de receiver.
Op dit moment lijkt mij de SHARC eARC Audio Converter de beste optie. Alle bronnen naar de TV, alle bronnen op LPCM en via eARC vanaf de TV naar de SHARC eARC Audio Converter en die weer naar een gewone HDMI ingang van de receiver. Aangezien ik de HDMI Out / ARC van de receiver niet gebruik mis ik wel het OSD van de receiver maar daar kan ik mee leven.
Bottleneck in deze is natuurlijk ook de LG zonder DTS support. Als deze zowel DTS als Dolby Digital had stuurde ik gewoon alles naar de TV waarna deze de core zou pakken om over HDMI ARC dan wel S/PDIF terug te sturen. Helaas gaat die vlieger niet op.
Concrete vragen:
- Iemand hier ervaring met de genoemde SHARC eARC Audio Converter?
- Zie ik nog een optie over het hoofd?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.