Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:53
Na jaren gedaan te hebben met een Full HD plasma heeft * FeaR eindelijk de stap gemaakt naar 4K. Althans, de TV zou deze week binnen moeten komen, foto's volgen :) Echter is niet de gehele keten 4K compatible dus ik heb enkele uitdagingen welke ik hier zou willen bespreken om te zien wat de beste optie is, de ervaringen zijn dan wel of ik mogelijk een optie ben vergeten. Ik ben namelijk honderd procent zeker niet de enige met dit probleem. Ergo, onderstaande is mogelijk een samenvatting van andere topics :P

De hardware:
  • LG G1 OLED TV (HDMI 2.1 --> 4K @120 Hz, HDCP 2.2, HDR, GEEN DTS support)
  • Playstation 4 Pro dan wel Xbox One X (HDMI 2.0 --> 4K, HDR)
  • Nvidia Shield TV Pro (HDMI 2.0 b --> 4K, HDR)
  • Denon AVR-4520 receiver (HDMI 1.4, 4k @30Hz, HDCP 1.4)
Oftewel, alles met HDMI naar de Denon en de receiver als hub gebruiken zoals nu is geen optie. Ik heb dan wel HD Audio maar ik mis 4K boven 30 Hz en heb sowieso geen HDR. Niet wat je wilt als je een 4K TV koopt.

Dé oplossing is natuurlijk een Surround Receiver met voldoende HDMI 2.1 ingangen. Echter wil ik redelijk op de toekomst richten en geen HDMI 2.1 receiver van de huidige generatie kopen aangezien daar veelal maar één HDMI 2.1 poort op zit. Waarbij we ook nog de bekende HDMI 2.1 bug hebben die het niet altijd toe laat om 4K @120 Hz door te sturen. Nu heb ik nog geen Playstation 5 dan wel Xbox System X maar die komen er wel.

Andere optie is beeld en geluid apart aanbieden. Dat kan voor de PS4 Pro en Xbox One X aangezien deze naast HDMI Out een S/PDIF Out hebben. Echter loop ik dan tegen het aantal S/PDIF ingangen op mijn receiver aan, te weinig. Tevens is deze optie niet zaligmakend omdat de PS5 en Xbox System X geen S/PDIF meer hebben. Vandaar dat ik deze optie ook niet aan wil gaan.

Voor nu zie ik twee oplossingen:
  1. Alle bronnen naar de TV, via S/PDIF dan wel HDMI ARC terug naar de receiver. Nu doet de LG G1 geen DTS. Game consoles kan ik instellen op Dolby Digital maar de mediaspeler heeft toch wel wat DTS voer.
    • Voor de mediaspeler zou er dan een sub-optie zijn in de vorm van een HDMI Splitter met HDMI 2.0b. Vanaf de mediaspeler naar de splitter om vanaf daar beeld (4K, HDR) direct aan te bieden aan de TV en audio (HD Audio) via HDMI naar de receiver.
  2. Optie twee komt de SHARC eARC Audio Converter in beeld. Dit apparaat sluit je aan op de eARC van de TV waarna er geconverteerd wordt naar een HDMI die je aan kan sluiten op een gewone HDMI In van een receiver. Dus geen beperkingen van ARC versus eARC. Nadeel is wederom dat LG G1 geen DTS doet dus DTS wordt niet doorgestuurd. Echter kan ik elke bron op LPCM instellen. De TV zal dit één op één door moeten sturen. Aan het einde heb ik dan HD Audio in LPCM bij de receiver.
HDMI Splitter zoals voor de media player zou natuurlijk achter elke bron kunnen maar dan wordt het wel een bende qua kabels en converters. Tevens lees ik wisselende ervaringen over splitters. In theorie doen ze allemaal wat ik hierboven heb geschetst maar reviews laten toch vaak weten dat er geen geluid is.

Op dit moment lijkt mij de SHARC eARC Audio Converter de beste optie. Alle bronnen naar de TV, alle bronnen op LPCM en via eARC vanaf de TV naar de SHARC eARC Audio Converter en die weer naar een gewone HDMI ingang van de receiver. Aangezien ik de HDMI Out / ARC van de receiver niet gebruik mis ik wel het OSD van de receiver maar daar kan ik mee leven.

Bottleneck in deze is natuurlijk ook de LG zonder DTS support. Als deze zowel DTS als Dolby Digital had stuurde ik gewoon alles naar de TV waarna deze de core zou pakken om over HDMI ARC dan wel S/PDIF terug te sturen. Helaas gaat die vlieger niet op.

Concrete vragen:
  • Iemand hier ervaring met de genoemde SHARC eARC Audio Converter?
  • Zie ik nog een optie over het hoofd?
Stiekeme crosspost vanuit TV out (eARC) naar een gewone HDMI ingang op receiver, maar ik wilde mijn brain farts ook even in een eigen topic peilen :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 12:27
Hallo Fear, ik heb het nooit goed werkend gekregen en heb op dit moment gekozen om mijn series X rechtstreeks op mij CX aan te sluiten. Qua arc gaat het prima tot dolby atmos aan toe maar idd helaas geen DTS HD master. Ik wacht op een nieuwe onkyo tx-rz 50 als ie er komt. Ik weet niet waar je woont maar je mag mijn Sharc wel lenen om te kijken of het voor jou werkt? Laat maar weten.

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Die Onkyo houd ik ook in de gaten. Zo te lezen allemaal HDMI 2.1 ingangen en ik ben erg benieuwd naar de Dirac implementatie. Dirac an sich heb ik altijd wel hoog staan.

Ik ga je zo een DM sturen voor het aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightan
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-02 19:31
Hi Tweakers,

Ik heb zojuist een LG C1 besteld met HDMI 2.1 wat 4k @ 120hz aankan. Mijn receiver heeft echter HDMI 2.0 en ARC (dus geen eARC).

De TV zal rechtstreeks op mijn RTX3090 aangesloten worden voor optimaal beeld. Via een andere HDMI poort een kabel naar de receiver voor enkel geluid.

Mijn vraag is of dit apparaat mij vooruit zal helpen aangezien het naar eARC converteert. Ik wil dus eigenlijk losless atmos en DTS:X audio.
De receiver ondersteunt alleen lossy atmos en oudere geluids codecs.

Kan ik met deze converter lossless atmos en DTS:X luisteren?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:51:
Via een andere HDMI poort een kabel naar de receiver voor enkel geluid.
Als je die optie hebt, waarom zou je met een dergelijke converter willen werken? Zo'n converter is alleen als je beeld en geluid niet apart aan kan bieden zoals ik in dit geval met game consoles, jouw grafische kaart kan dat blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightan
Bedankt voor je snelle antwoord.

HDMI kabel RTX3090 > LG C1 omdat ze beide HDMI 2.1 ondersteunen (VRR, 4k 120hz, 10 bit HDR RGB).

Andere HDMI kabel TV > receiver om alleen geluid overheen te laten gaan.
De receiver heeft echter alleen ARC en ondersteunt dus geen lossless audio zoals 'echte Atmos' (nu speelt hij compressed Atmos wat feitelijk DD+ is). Laat staan dat ARC DTS:X aankan.

Ik zou een nieuwe receiver met deze codecs kunnen kopen inclusief HDMI 2.1 en eARC. Deze zijn vrij duur en buggy op het moment. Vandaar mijn vraag of de SHARC uitkomst biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:20:
HDMI kabel RTX3090 > LG C1 omdat ze beide HDMI 2.1 ondersteunen (VRR, 4k 120hz, 10 bit HDR RGB).
Duidelijk en zou ik ook op deze manier doen.
Andere HDMI kabel TV > receiver om alleen geluid overheen te laten gaan.
Vanwaar zou je een aparte HDMI naar de TV leggen voor alleen geluid? Leg die HDMI direct naar de receiver. Zit je ook niet tegen limitaties van de TV (in het geval van LG geen DTS) aan.
De receiver heeft echter alleen ARC en ondersteunt dus geen lossless audio zoals 'echte Atmos' (nu speelt hij compressed Atmos wat feitelijk DD+ is). Laat staan dat ARC DTS:X aankan.
Vanaf de RTX3090 kan je toch direct met HDMI naar een ingang van de receiver? Je geeft immers in het begin al aan dat audio over een aparte kabel gaat.

Volgens mij gaat een TV dat sowieso niet snappen, twee keer HDMI In waarvan één keer beeld en één keer geluid. Dat kan je niet combineren.

Je hebt de hardware zoals ik het ook heb. Een bron die 4K aan kan, een TV die het weer kan geven maar een receiver die een HDMI versie te laag is. Echter kan jouw bron geluid en beeld apart versturen, mijn bronnen kunnen dat niet dus ik moet door de TV. Met een grafische kaart heb je meer uitgangen, hoef je niet door de TV en kan je voor geluid direct naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightan
Bedoel je dat ik dan 2 HDMI-kabels aansluit op mijn 3090? 1 in de tv voor video en 1 naar de receiver voor audio?

Excuses maar ik ben een beetje de draad kwijt (pun intended) :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:23:
Bedoel je dat ik dan 2 HDMI-kabels aansluit op mijn 3090? 1 in de tv voor video en 1 naar de receiver voor audio?
Dat zei je zelf in het begin?
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:51:
De TV zal rechtstreeks op mijn RTX3090 aangesloten worden voor optimaal beeld. Via een andere HDMI poort een kabel naar de receiver voor enkel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightan
Ik bedoelde sinds het begin:

Hdmi kabel 1 3090 > LG C1 voor beeld
hdmi kabel 2 LG C1 > receiver voor geluid

Ik was in de veronderstelling dat 2 hdmi kabels in 1 gpu nooit een goed idee was. Windows zou dit niet goed begrijpen wat ik op Reddit las.

Excuses voor de onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:45:

Ik was in de veronderstelling dat 2 hdmi kabels in 1 gpu nooit een goed idee was. Windows zou dit niet goed begrijpen wat ik op Reddit las.

Had dan iets gezegd in de vorm van "via eARC terug". Op die manier kan dit device inderdaad oplossing bieden. Ik zou echter eerst proberen om toch met twee HDMI kabels te proberen, goedkoper en makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjun
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zat eerder met precies dezelfde vraag. Oudere AVR, Playstation 5, Switch, Xbox one X en een LG CX. Ik heb de stap genomen en de Sharc besteld. Ik kan het zeker aanbevelen. Simpele plug-and-play en je hebt subliem geluid én alle poespas die je tv je kan geven (120hz, HDR, 4K enz.). Enige wat mijn AVR niet kan is Atmos, dus dat gaat ook de Sharc niet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 11:33
Nightan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:45:

Hoi ik gebruik zelf een eARC extractor.

Mijn 3080 gaat naar met OLED C1.
De eARC poort van mn OLED C1 gaat naar de eARC extrator.
De eARC extractoor gaat naar mijn Denon receiver (die geen eARC ondersteurd) op een HDMI ingang.

Werkt perfect.. lossess sound, dolby atmos, alles werkt, voor bronnen op de TV of interne apps.

https://www.amazon.de/-/n...tor&qid=1628849546&sr=8-3

Was een stuk goedkoper dan een nieuwe receiver kopen en werkt foutloos.
HDMI-CEC controls en LipSync werken ook allemaal perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4l4dgUz-kRQXrGos1YATIvNiuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdzZcEIC0AuwK14l53nDWHxn.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightan
Dankje. Ik heb het inmiddels op een identieke manier voorelkaar gekregen en kan dit iedereen aanbevelen met een soortgelijke use case.

Enige vervelende is dat Atmos TrueHD lossless streamen niet werkt via Plex op mijn media server. Ik begrijp dat een Nvidia shield pro het enige streamingapparaat is dat dit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Nightan schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:00:
Enige vervelende is dat Atmos TrueHD lossless streamen niet werkt via Plex op mijn media server. Ik begrijp dat een Nvidia shield pro het enige streamingapparaat is dat dit ondersteunt.
Interne apps op de LG TV ondersteunen inderdaad geen HD Audio. Dat alleen een Nvidia Shield TV dat kan lijkt me erg overdreven, elke mediaplayer zou dit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxations
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Kan/wil iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de bovengenoemde SHARC en de FeinTech oplossingen?

N.B. Dit ook in het licht van het prijsverschil (SHARC ca. 4x duurder).

Uit bovenstaande en de beschrijvingen op de websites van de fabrikanten wordt mij dat namelijk helaas niet helder (waarschijnlijk mijn beperking...).

Mijn setup bestaat uit een LG CX (HDMI 2.1 + HDR) TV en een Marantz SR7011 (HDMI 2.0 + Dolby Atmos compliant) AV-Receiver.

Vooralsnog heb ik nog geen HDMI 2.1 spelers en ook 'slechts' stereo+subwoofer (2.1) geluid, maar mijn doel is om maximale flexibiliteit/compatibiliteit te hebben om in de (nabije) toekomst naar surround (5.2.1) geluid te kunnen gaan tevens o.b.v. Dolby Atmos signaal.
Als toekomstige spelers denk ik bv. aan een NVIDIA Shield TV (Pro) of een PS5.

Alvast bedankt!

[ Voor 61% gewijzigd door Relaxations op 04-09-2021 10:38 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.