TV out (eARC) naar een gewone HDMI ingang op receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-12-2023
Mijn vraag

Hallo allen, ik denk erover een LG CX te kopen om straks op te gamen met de ps5. Echter, ik heb nog een wat oudere Denon receiver (geen 4K) maar die werkt nog top. Vraagje, kan ik het geluid van de LG tv via Earc laten verlopen naar een gewone hdmi ingang op mijn receiver, of werkt earc alleen maar met een andere earc? Ik vind het dus niet erg om 2 kabels naar mijn tv te hebben lopen vanaf de receiver, zolang ik maar Dolby HD krijg oid.
...

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 00:27
Nee.

Wat er wel kan kunnen we niet zeggen zonder meer te weten over de receiver. Misschien ondersteunt hij ARC, zonder 'e' dus. Het oudere ARC kan Dolby trueHD of Atmos (lossless) niet bitstreamen, maar bijv. Atmos wel verpakt in (lossy) Dolby Digital Plus doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Het betreft een Denon avr 3313. Die ondersteunt dolby true HD. En heeft arc ipv earc. Maar als ik niet de arc als ingang wil gebruiken, maar bijvoorbeeld de game hdmi ingang, werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

speedjg schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:27:
Maar als ik niet de arc als ingang wil gebruiken, maar bijvoorbeeld de game hdmi ingang, werkt dat niet?
Nope. Bij de HDMI Out van receivers staat niet voor niets expliciet "ARC" vermeldt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Aha, dus dat signaal gaat via andere draadjes in de hdmi kabel, is dat correct geredeneerd van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Beste allen,

Vraagje, om straks klaar te zijn voor de PS5, denk ik erover de LG CX aan te schaffen. Mijn idee is, om de PS5 rechtstreeks op de tv aan te sluiten en dan het geluid via Earc naar mijn receiver. Helaas ondersteund mijn huidige Denon AVR-3313 geen Earc, dus waarschijnlijk moet deze ook worden vervangen door bijvoorbeeld een Marantz 6015, die wel over Earc beschikt. Maar nu mijn dilemma, online, op bijvoorbeeld het Forum van LG, komt ik veel tegen dat Earc niet goed werkt op de LG CX. Heeft iemand dit hier al uitgeprobeerd?

Of heeft iemand een ander idee, om dus wel losless geluid, zoals Dolby True HD op mijn 3313 af te spelen? Ik dacht nog de PS5 op mijn receiver aan te sluiten, maar volgens mij kan ik dat 4K UHD signaal niet doorzetten naar de tv, omdat de receiver niet over HDMI 2.0 of 2.1 beschikt, maar nog over HDMI 1.4. Iemand een suggestie, of zit er niets anders op dan gelijk maar een nieuwe receiver aan te schaffen?

Hoor 't graag. Gr. Jeroen

Beste Moderator: Dit is toch niet dubbel? In deze topic vraag ik of iemand problemen heeft met Earc op de LG CX, omdat ik dat veel op internet lees. In die andere topic vraag ik of je van Earc naar gewoon HDMI kan gaan met aansluiten, lijken mij 2 verschillende onderwerpen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Ben bang dat het niet werkt, maar je zou een HDMI splitter op de PlayStation aan kunnen sluiten.
Dan 1 kabel naar je tv en 1 naar je receiver voor de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Ik vrees voor vertraging dan..en zal de gehele bandbreedte benut worden met een splitter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je zegt dat je HD audio wilt en de PS5 op de TV wilt aansluiten met je huidige receiver via ARC? Dat gaat simpelweg niet. Je hebt twee situaties:

1. Je behoud je huiidge receiver. Dan heb je twee opties:
1a: Je sluit de PS5 aan op je receiver en lust hdmi door naar je TV. Je hebt dan HD audio, maar geen 120Hz mogelijkheden (lijkt me slechte optie)
1b: Je sluit de PS5 aan op de TV en laat het geluid via een optische kabel van de TV naar de receiver lopen. Je hebt dan prima kwaliteit 5.1 geluid (geen HD audio, maar dat verschil is niet echt immens, zolang je geen atmos of object georienteerd DTS-X geluid hebt, met ditto plafondspeakers)

2. Je koopt een nieuwe receiver met hdmi 2.1, je sluit je PS5 aan op de nieuwe receiver en die lus je door naar je versterker. Dat werkt gewoon goed.

Als ik heel eerlijk ben zou ik zeker voor optie 1b gaan of optie 2 als je graag via je receiver wilt doorlussen en een dolby Atmos opstelling gaat maken of als je perse met de receiver wilt schakelen (vind ik zelf wel belangrijk). Voor alleen "HD audio" vind ik dat echt een waanzinnige upgrade met heel weinig effect...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Hoi JvS, dank voor je heldere antwoord. Vraagje daarover, bij optie 2 zeg je, je sluit je PS5 aan op de nieuwe receiver en die lus je door naar je versterker. Ik denk dat bij een van de 2 tv moet staan...Bedoel je te zeggen sluit je ps5 direct aan op de tv en dan met Earc naar je receiver (want ik lees namelijk dat Earc vaak niet werkt op de LG CX), of bedoel je juist te zeggen dat de PS5 rechtstreeks op de receiver moet en dan gewoon de output van de receiver naar de tv? Met deze optie ben ik weer bang voor vertraging met gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

PS5 op receiver en die lus je door naar je TV inderdaad. Tikfoutje.

Ik begrijp niet helemaal waar die angst voor vertraging vandaan komt. Het videosignaal wordt gewoon direct doorgegeven zonder vertraging. Audio levert sowieso nooit noemenswaardige vertragig op. Het enige dat video miliseconden (tot wel 50-100 in slechte gevallen) vertraagt is beeldbewerking van TV's. Maar daar heb je (als het goed is) de game mode voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Ik had besloten toch maar een nieuwe receiver te kopen, maar toen kwam ik dit tegen op youtube:

HDMI 2.1 is broken: the wrong 2.1 chip on your AVR disables 4K120 on PS5, Xbox Series X and RTX 3000. How did Denon, Marantz & Yamaha choose the wrong chip, and what can we do about it?

YouTube: Broken HDMI 2.1: Next Gen Gaming Confounds Denon Marantz & Yamaha

Als dit inderdaad waar is, dan maar wachten totdat de nieuwe receivers het wel aankunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prima toch, optie "1b" is ook echt goed hoor. Tenzij je dus height/plafond speakers hebt voor Atmos of DTS-X en object georienteerd surround wilt gaan gebruiken, voegt dat "HD" bij dobly en DTS niet echt significant veel toe (in tegenstelling tot HD en 120Hz en VRR bij beeld).

Ik zou ook even wachten. Ik had de hoop dat met "hdmi 2.1" alle vage shit de deur uit zou zijn, maar ff wachten kan geen kwaad.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 28-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 12:27
Wat ook nog optie is om thenaudio’s esharc.audioadapter aan te schaffen. Ik ben zelf ook nog op zoek hierna.

SHARC eARC Audio Converter

THE ORIGINAL, GENUINE AND THE FIRST IN THE WORLD eARC CONVERTER
ENABLE ANY HOME THEATER SOUND SYSTEM TO ACCEPT TV eARC SOUND FORMATS UP TO ITS FULL POTENTIAL

Convert TV eARC/ARC audio to any HDMI input audio system

Includes headphones and 2Vrms line-level audio amplifiers as well as optical output for up to 192kHz Atmos DD+

Control Volume/Mute/Power with the TV remote
Support the latest audio formats up to the audio system capabilities including MAT Atmos, DTS:X, TrueHD, DTSMA and older formats
Support automatic lipsync delay correction with an internal delay compensation
Support full CEC negotiation process using dual processors

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedjg
Oh, dat is een handig apparaatje. Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel/zoek. Thx voor de tip. Lees wel verschillende reviews daarover, goede en slechte. Iemand hier ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosferatu111072
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 12:27
speedjg schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:51:
Oh, dat is een handig apparaatje. Dat is eigenlijk precies wat ik bedoel/zoek. Thx voor de tip. Lees wel verschillende reviews daarover, goede en slechte. Iemand hier ervaring ermee?
Nog niet. Heb er een besteld uit de VS. Inclusief verzendkosten iets van € 167,-. Wanneer deze binnen is laat ik je de ervaringen weten.

Rega planar 2 (exact-cartridge), Jamo C97II, Xbox series X - LG55CX6LA - Onkyo tx-rz900 - Xbox One X - Xbox One - Xbox 360 - Xbox - Gamertag: NOSFERAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had precies dezelfde vraag. Als @speedjg
Mijn Yamaha a1030 receiver is nog prima maar wil ook van mijn plasma naar oled voor mijn Xbox en ps5 zonder een nieuwe receiver te kopen.
De sharc lijkt ook mijn oplossing. Maar snap niet hoe die nu aangesloten word? Op een HDMI ingang van de receiver? Dus geen OSD meer van de receiver omdat die niet meer aan de tv hangt?

Ps5/XBsX in de tv HDMI 1. Hdmi2 naar sharc en dan......receiver HDMI input? Of de HDMI output (arc)

Edit. Gevonden. https://thenaudio.com/2020/08/09/connection-guide/

Dus je raakt wel je OSD kwijt van je receiver volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Gratje op 30-10-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Nosferatu111072 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:58:
[...]
Nog niet. Heb er een besteld uit de VS. Inclusief verzendkosten iets van € 167,-. Wanneer deze binnen is laat ik je de ervaringen weten.
Nu toch aanzienlijk wat maanden later, wat is de ervaring?
Ik twijfel om dit device ook aan te schaffen. Nieuwe 4K TV en 4K bronnen maar een receiver met HDMI 1.4. Nu heeft LG wel DTS support laten vallen maar in principe kan ik elke bron (game consoles en media speler) LPCM uit laten sturen, dat zou via eARC gewoon terug moeten kunnen via de Sharc naar een HDMI In.

Aanvullend, bovenstaande puur tot er receivers zijn met afdoende HDMI 2.1 ingangen en geen issues met de doorvoer van 4K @ 120Hz, dan komt er natuurlijk zo'n apparaat weer het middelpunt van de home cinema zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 17-05-2021 16:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 19:06
speedjg schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:22:
Ik had besloten toch maar een nieuwe receiver te kopen, maar toen kwam ik dit tegen op youtube:

HDMI 2.1 is broken: the wrong 2.1 chip on your AVR disables 4K120 on PS5, Xbox Series X and RTX 3000. How did Denon, Marantz & Yamaha choose the wrong chip, and what can we do about it?

YouTube: Broken HDMI 2.1: Next Gen Gaming Confounds Denon Marantz & Yamaha

Als dit inderdaad waar is, dan maar wachten totdat de nieuwe receivers het wel aankunnen...
Je kan het proberen en werkt het niet dan sluit je de PS5 aan op de TV en doe je de audio alsnog via ARC naar je receiver. Zo heb je optimaal profijt van beeld en audio.
Pagina: 1