Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-03 00:42
Proton_ schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:09:
@RBoss je omvormer heeft daar zo te zien geen signaal voor, dus daar heb je iets van domotica voor nodig. Ik denk dat dat buiten de scope van de warmtepompinstallateur valt :)
Maar effe mee wachten dan...thanks !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

RBoss schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Goeie vraag. Nu eigenlijk onnodig voor de portemonnee inderdaad. Het loopt inderdaad vooruit op de afschaffing van salderen. Soort controledrang van mij, ofzo.. Of mijn nobele streven door zo hoog mogelijk eigen gebruik mijn steentje bij te dragen aan vermindering van de onbalans in het Gelderse stroomnetwerk...
Tegen de tijd dat je het nodig hebt zijn je oplossingen alweer zwaar verouderd. Fijn je centjes in de zak houden en over een paar jaar maar eens zien wat er dan op de "markt" zijn.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:
@RBoss je zal de afgifte moeten omrekenen naar warmtepomp vriendelijke temperatuur. Dat is liefst niet meer dan 45/40/20 bij -10. Bij voorkeur minder: hoe lager hoe minder stroom nodig is.
Radson heeft een tool voor paneel radiatoren. Leden radiatoren geen idee, wel van belang.
Ik heb grote oude ledenradiatoren in de woonkamer, maar 'gewone' elders in huis. Is het voor een efficiënter systeem slim om van die heat fans ventilatoren in de radiatoren te plaatsen? Die zijn allemaal niet in de woonkamer, waar de thermostaat hangt.

Groeten, Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03
Hoe meer capaciteit in je afgifte systeem, hoe lager de capaciteit, hoe lager de temperatuur die de WP moet maken, hoe minder stroom dat kost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Ronald schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:52:
Hoe meer capaciteit in je afgifte systeem, hoe lager de capaciteit, hoe lager de temperatuur die de WP moet maken, hoe minder stroom dat kost.
Okay, duidelijk. En qua comfort in de woonkamer als je dus lagere aanvoertemperatuur en meer afgifte elders hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Warmtepomp + fans bij radiatoren = win. Ook bij ledenradiatoren trouwens, het is een universeel goed idee, alleen wat lastiger netjes/ uit het zicht monteren. Misschien met magneten aan de onderkant?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:24:
Warmtepomp + fans bij radiatoren = win. Ook bij ledenradiatoren trouwens, het is een universeel goed idee, alleen wat lastiger netjes/ uit het zicht monteren. Misschien met magneten aan de onderkant?
Heb ik wel eens naar gezocht, maar nog niet gevonden, vandaar dat ik me afvroeg wat het qua comfort betekent als ik ze daar niet zou hebben en elders in huis wel. Dat netjes/onzichtbaar wegwerken is ook nog wel een ding hoor, want dan gaat mn vrouw zich ermee bemoeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je kunt zoeken in Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic en LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen of iemand al eerder zoiets uitgedacht heeft voor ledenradiatoren, anders daar wat foto's posten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Nog een vraagje van een zenuwachtige echtgenote: als er een 300 liter boiler nou wél zouden leegdouchen hoe lang duurt het dan voor hij weer klaar is voor gebruik?

Ik lees ergens op een fiche opwarmtijd van 10 naar 60 graden 22,3 minuten, maar dat lijkt me vrij snel. Misschien door elektrisch element? Hoe lang als de wp het moet doen?

Groeten, Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat ligt aan de buitentemperatuur, een 75/6 kan meer dan 12 kW leveren als het lekker weer is.
Bij strenge vorst loopt dat terug tot 7 kW.

Ik weet niet op welke fiche je gekeken hebt, maar 300 liter opwarmen met 50 graden met 12 kW kost anderhalf uur.
Met 7 kW 2,5 uur.

Het elektrisch element is minder krachtig (instelbaar?) maar kan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:59:
Dat ligt aan de buitentemperatuur, een 75/6 kan meer dan 12 kW leveren als het lekker weer is.
Bij strenge vorst loopt dat terug tot 7 kW.

Ik weet niet op welke fiche je gekeken hebt, maar 300 liter opwarmen met 50 graden met 12 kW kost anderhalf uur.
Met 7 kW 2,5 uur.

Het elektrisch element is minder krachtig (instelbaar?) maar kan wel helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQZfCzU5hvIb4D4UKAPFx7ssqoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9ji3IkwNpKR2QVMgcJocgdf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@RBoss ah, die 22 minuten geldt bij een continu vermogen van 46 kW, dat 80 graden water nodig heeft, zie de regels erboven. Dat heeft al een flinke gasketel nodig, de 75/6 kan geen 46 kW en geen 80 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBoss
Hij staat. Hij draait. Het is warm en er is weer douchwater. Arotherm plus 105/6 met hydrobox, parallel buffervat, 300 liter boiler. Blij mee. De installateurs hebben onze HR ketel er zo lang mogelijk in laten hangen en eromheen gewerkt, want het wat -8 in de nachten afgelopen week.. Blij mee.

Nog wel een vraagje: ik probeer de sensoapp te installeren via sensonet. Kan kennelijk niet rechtstreeks met de myvaillant app gaan werken. Ik krijg (zie screenshot) echter al twee dagen 'gateway upgrade' en er gebeurt niks. De info in de app over het systeem komt wel door. Tips?

Groeten,
Rogier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYSmLtyWb_Ml9Hu9ASX4Vy9OVGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lwaeo4LcRNoMZBe05O358W1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AorfO8Vq5OdYeKYH4r_pFNiarU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Tdm3IfTjAYpgRx6NLkyUQKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5LIDaX7TJfV4yM2yWjbMqDNYB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AABMfmn41dTxIfithQ6BzD1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ8-ZC9dg6jP-LzM0iBkGAb503A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOnQdVFv4Cpbu3P3F69yfPLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Sensoapp opgelost door uitloggen en weer inloggen..

Nu schijn ik automatisch de vraag te gaan krijgen of ik naar de myvaillant app kan overstappen. Of moet ik nog iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
RBoss schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 13:14:
Sensoapp opgelost door uitloggen en weer inloggen..

Nu schijn ik automatisch de vraag te gaan krijgen of ik naar de myvaillant app kan overstappen. Of moet ik nog iets doen?
Ging automatisch.. systeem draait lekker en ik heb een werkende myVaillant app.

Niet teveel aan-uit cycli is belangrijk, lees ik vaak. Volgens de app nu 294 uur in bedrijf met 273 keer aan en uit. Dat is 22 keer per 24 uur.
Redelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:30:
Neu, dat komt bij een juiste inregeling op een half uur aan, half uur uit en dat is helemaal prima.
Inmiddels draait hier een warmtepomp sinds 10 januari. En ook netjes, volgens mij, in elk geval qua comfort.

Hij slaat volgens mijn homewizard elke 1 uur en 3 kwartier aan en ik reken nu uit: 763 aan/uit cycli in 68 dagen is 11 per dag.
Is dat goed, redelijk, mwaahhh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:44
Ziet er allemaal strak uit. Is een vakman geweest.
Wat kost nou zo’n hele installatie ?
Boven 15K schat ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@RBoss Die getallen zijn niet gek.
Ligt aan je afgiftesysteem etc, maar als het comfort goed is (geen overshoot bijvoorbeeld) dan is het wel redelijk tot goed :)

Komende herfst kan je de stooklijn strakker zetten, dan daalt het aantal starts ook.

(de hoeveelheid knietjes vind ik wel jammer trouwens, al is dat een detail dat voor de werking niet echt uit maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:58:
Ziet er allemaal strak uit. Is een vakman geweest.
Wat kost nou zo’n hele installatie ?
Boven 15K schat ik zo?
Goed ingeschat. Met subsidie eraf 15k..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBoss
Proton_ schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:34:
@RBoss Die getallen zijn niet gek.
Ligt aan je afgiftesysteem etc, maar als het comfort goed is (geen overshoot bijvoorbeeld) dan is het wel redelijk tot goed :)

Komende herfst kan je de stooklijn strakker zetten, dan daalt het aantal starts ook.

(de hoeveelheid knietjes vind ik wel jammer trouwens, al is dat een detail dat voor de werking niet echt uit maakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfqxvK9Iz3rwM7bYe05fOBqnPw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ou1Lc21dyOCsv36DzudppUCZ.png?f=fotoalbum_large

Nog steeds knietjes? Ik vroeg me nog wat af over wat je zei over die stooklijn. Als ik die verlaag en ik krijg dan langere runs en minder start/stops, is dat dan net zo comfi en misschien zelfs stiller buiten? Ik heb nu stooklijn 0,85. Wat raad je me aan?
Pagina: 1 2 Laatste